Hallo Allen,
Nu ik al mijn werk heb gedaan hier een update over mijn bevindingen met de VanMoof S3.
Proefrit
Ik had 17juni 2021 een testrit bij VanMoof Amsterdam gepland, om eens zelf de iets te ervaren en te letten op het gedrag van de fiets naar aanleiding van de meldingen hier in het forum.
Met de proefrit het gedrag van de fiets kunnen observeren en voor mij doet de fiets wat hij moet doen zonder hinderlijk te zijn met het automatisch schakelen en wat kleine klakjes tussen de versnellingen. De fiets rijdt er soepel en zelfs zonder trapondersteuning boven de 25 Km/h red ik het nog om 32 km max te halen.
Na een half uurtje toeren door Amsterdam is mijn conclusie dat dit gewoon een fijne fiets is. Inderdaad geen vering is het stuur of ergens anders. Geen trap motor, maar voorwiel motor. En geen belt ipv van ketting. (Nu gaat de ketting in mijn huidige fiets al 17 jaar mee zonder enig probleem en die van mijn vorige fiets zelfs meer, dus ik snap de belt discussie niet zo) Geen verwijderbare batterij. Vond ik eerst een nadeel, maar nu diefstal in verschillende vormen steeds meer toeneemt bij eBikes, vindt ik het juist wel prettig en heb zelf thuis prima mogelijkheden om hem zonder hinder op te laden.
Al met al dus een geslaagde testrit.
Aanschaf
Gelijk die avond nog besteld met als extra accessoires Front carrier, Bagagedrager en Abus Ketting slot en Piece of Mind : Maintenance met een vrienden code voor de korting. Ook gedaan wegens de geruchten dat per 1 juli de fiets duurder zou worden.
Wachten
Als je iets leuks besteld is wachten soms lang. Maar na de verhalen op het forum had ik me erop ingesteld dat het wel eens langer kon duren dan de verachtte tijd die VanMoof aangaf. Om de pijn te verzachten ondertussen eens gaan shoppen voor wat customisation. Ook omdat de S3 behoorlijk populair in Amsterdam is. Dus een sportief zadel van Brooks (Cabrium C15 carved, zwart) en Brooks GPI Leather grips (zwart). En om mijn fiets beter te herkennen in her fietsenrek ook wrap folie van 3M (Satin White Ghost Flip 2080) besteld. (Om het zadel te bevestigen ook de ander zadelpen van VanMoof besteld)
Er van uitgaande dat dit allemaal ver voor de fiets er zou zijn.
Levering
Inderdaad arriveerde als snel mijn eerste accessoires binnen die ik extra had besteld. Allen de 3M wrap vinyl liet nog even op zich wachten. En toen kondigde de S3 dark zich alsnog al aan op 5 juli om op 6 juli bezorgd te gaan worden. Uiteraard wat onrustig geslapen die nacht.
De volgende dag kwam hij netjes in en ongeschonden doos aan bij mijn deur, goed teken.
Uiteraard gelijk uitpakken en in elkaar zetten natuurlijk.
En wat detail inspectie, na ook wel eens wat gezien te hebben over grove lasnaden. Bij mijn exemplaar vindt ik het er prima uit zien:
:strip_exif()/f/image/jXZZsJpGnPWqYwUOKtEKQTAw.jpg?f=fotoalbum_large)
Monteren
Monteren zelf was redelijk vlot gedaan. Alleen zoals iedereen wat frustratie bij het proberen te monteren van het motorkabel plaatje. Na eerst gepoogd te hebben het plaatje over de dikke aansluiting heen te plaatsen, daar deze niet in de buis wilde verdwijnen, kwam ik op het idee maar eens wat elbow grease te gebruiken (of wel vaseline). Daarmee glee het dikke aansluitstuk van de motorkabel zo de buis in en was het monteren van het afdekplaatje een stuk gemakkelijker.
Bij korte inspectie na installeren liep er niks aan en maakte de fiets geen rare geluiden met de ketting, wielen of remmen. Dus kon de fiets eerst eens aan de kabel voor het opladen en dan gelijk maar met de app verbinden voor een firmware update. (naar BSW 1.6.8). Ook het "Find My" instellen werkte zonder problemen met mijn fiets en ik kan nu netjes in Apples Find My app de fiets zien en de functies daar gebruiken. (bij duur test mogelijk in een latere post daar meer over)
Fiets ziet er prachtig uit na de montage:
:strip_exif()/f/image/EyONx5YWI07DNweNMZGBPFCt.jpg?f=fotoalbum_large)
Rijden
Nadat de fiets zijn eerste volle lading had bereikt eens de proef op de som of ik een goede levering heb gehad, dus snel een testrit. En die viel niet tegen. Fiets rijdt soepel, geen error codes, ondersteuning werkt netjes, geen rare geluiden en het schakelen gaan zonder doordraaien of harde klakken. Al met al prijs ik mijzelf gelukkig dat ik geen maandag model blijk te hebben of een DOA. (Dead on Arrival).
Uiteraard duimen dat dit ook zo blijft, maar na alle berichten die ik had gelezen op het forum (en facebook groep) moet ik zeggen dat ik de afwerkingskwaliteit en kwaliteit van de onderdelen en de fiets als geheel uitstekend vindt. De fiets zit solide in elkaar en er zit geen noemenswaardige speling in de componenten. De tijd zelf moet het uiteraard nog uitwijzen, maar op basis van wat ik zie, is mijn indruk dat VanMoof het proces wel goed onder controle heeft voor het maken van een degelijke fiets. Misschien kunnen ze nog wat meer in het Q&A proces doen om uitvallers meer te vermijden. Mogelijk dat ook de 2021 versie met Find My de lessen van de eerste S3's heeft mogen gebruiken.
Support ervaring
Ik had zelf nog wel wat vragen aan VanMoof en mistte bij de geleverde extra zadelpen het benodigde sleutel om mijn zadel te kunnen monteren. Daar ik had begrepen dat hun support nogal druk is wegens de explosieve groei van het aantal leveringen voor VanMoof, heb ik van de optie van de chat gebruikt op de website. Meestal duurde het zo'n 10 minuten voordat ik iemand actief in de chat kreeg, maar in alle gevallen werd ik dan wel kundig en snel geholpen. Kreeg zonder extra kosten de sleutel toegestuurd voor de zadelpen en de kon ook nog voor alle leveringen de facturen krijgen. Een andere vraag was of ze een double kick standaard hadden. Helaas hebben ze op dit moment geen Double Kick standaard voor de S3.
Ik wilde deze hebben, omdat ik ook nog Yepp kinderzitje heb en graag de fiets wat stabieler wil kunnen neerzetten.
Customisation
Na de fiets succesvol getest te hebben kon ik aan de slag met mijn customisation. Ik hoefde nu namelijk de fiets niet meer terug te sturen of te laten repareren. Dus fiets weer uit elkaar en aan de slag met mijn wrapping folie:
Moet zeggen dat het me meeviel en tegenviel. Het viel mee, omdat de 3M folie lekker stevig is en met en beetje warmte lekker kan plooien over de bochten hoeken en gaatjes. Het viel me tegen omdat dit de eerste keer was dat ik wat ging wrappen. Ik had alles opgemeten en uitgesneden, echter kom je dan niet altijd helemaal uit om het goed dekkend te krijgen. Als ik het nog een keer zou doen zou ik gewoon met wat meer grote lappen werken en wat ruimer bemeten, zodat ik minder kleinere stukken hoef te gebruiken. Ook heeft een fiets frame echt heel veel kleine details en scherpe bochten, wat met een wrap folie niet altijd even makkelijk is af te dekken, zonder dat de folie zichzelf in de weg zit en op sommige plekken teveel wordt. Weer wat geleert.
In ieder geval kan ik leven met het eindresultaat en heb ik mijn Oreo look:
En na wat verder werk ook de accessoires gemonteerd:
Moet nog wel even de voorrem nakijken, die maakt nog wat geluid dat die niet hoort te doen, denk dat ik de remklauw nog wat moet afstellen, die is er ook even af geweest voor het wrappen. Verder geen rare geluiden, ketting kast na wat tweaken ook zonder ratelen weer kunnen monteren en geen error codes bij het opstarten.
Laatste opmerkingen
Nu 1 week in het bezit van deze fiets, zeker geen spijt van mijn aankoop.
Het is mij ontzettend meegevallen na alle verhalen op dit Forum. Zowel voor de levertijd als de geleverde kwaliteit.
Dat wil niet zeggen dat dit uiteraard voor iedereen geldt, maar wilde toch opmerken dat er dus ook dingen goed gaan en dat mag ook wel eens gehoord worden.
Ook het support via de chat viel me goed mee. De mensen achter de chat weten waar ze mee bezig zijn en sturen je niet met de FAQ het bos in en ze reageren dus adequaat en snel als je ze eenmaal aan de lijn hebt.
Het is een prachtige fiets en het automatisch schakelen en verschillende trapondersteuning zijn prettig. De kleine details in de digitale foefjes zijn een leuk gebbehtje en doet mijn tweakers hart wat harder slaan.
Ik hoop dat degene die naar aanleiding van dit Forum ook nog tot aanschaf over durven te gaan, dat ze ook een spoedige levering kunnen krijgen en een zonder problemen.
Ik heb nog wel één opvallend punt, wat ik nog moet uitzoeken. Mijn telefoon (iPhone) en horloge (Apple Watch) lijken niet altijd de fiets te kunnen zien met zijn Bluetooth Smart connectie. Deze lijkt regelmatig niet meer te willen. Als ik een korte reset uitvoer met de knop naast de oplaadpunt, wordt de fiets wel weer snel gevonden, maar na enige tijd lijkt het alsof hij niet meer zijn bluetooth signaal wil uitzenden. Zijn er meer mensen die dit hebben ervaren?
Ik hoop dat jullie deze post kunnen waarderen. Hij is wat langer als de gebruikelijke post, maar wilde jullie een goede status geven van mijn ervaringen en mogelijk jullie inspireren. Mocht je vragen hebben ben ik uiteraard hier beschikbaar.
Ik zal een poging wagen over een aantal weekjes een update te plaatsen over hoe de zaken er dan voor staan.
Oja: Ik had die zwarte reflector stickers die hier op het forum waren genoemd op de willen geplakt (
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1 )
En die doen het goed:
[
Voor 3% gewijzigd door
EYE_EYE op 15-07-2021 22:54
. Reden: Reflectors toegevoegd. ]