Dag allemaal, ik had nog geen tweakers account, maar heb er een aangemaakt om mijn ervaringen met de S2 te delen. In 2018 heb ik mij ergens halverwege het jaar ingeschreven met als idee om een hele mooie electrische fiets te bezitten die de moderne gadgets heeft (vooral de app en het schopslot), waardoor ik de auto laat staan en met de fiets naar mijn werk ga. De actie om hier een flinke korting mee te krijgen gaf de doorslag.
Eind januari is mijn fiets geleverd en ik moet zeggen, wat een prachtige fiets om te zien. Je krijgt meteen zin om er een rondje op te fietsen. Dat is dus heel positief. Zelf moet je eerst een paar kleine dingen doen om de fiets klaar te maken, stelt niet veel voor en de instructies zijn duidelijk. Koppelen met mijn gsm (iPhone XS) gaat snel en makkelijk. Code aanmaken en gaan met die banaan.
Gelukkig viel de vele voorspelde regen niet elke dag, dus ben ik zeer regelmatig met de fiets naar mijn werk gegaan. 15 km heen en 15 km terug. Fiets in de hoogste stand, met 35 minuten ben ik op het werk. Geen moment twijfel gehad om de auto te pakken, dus dat werkt goed

De accu is 's avonds thuis niet iets over de helft leeg. Dus de afstand haal je makkelijk.
De fiets werkt prima en trapt vrij vlot richting de 28 á 29 km/h. De turbo knop is leuk, je zit dan in no-time op 30 km/h. Op mijn werk zet je de fiets neer in de kelder, een klein tikje tegen de knop en hij staat op slot. Al snel heb ik de touch unlock uitgezet. Als je namelijk aan komt lopen om te gaan fietsen pakt hij je bluetooth niet en loop je toevallig langs omdat je vlakbij je fiets moet zijn dan gaat ie juist wel aan. Heel irritant en vraagt erom dat iemand anders er een keer mee vandoor gaat. De fiets dus voortaan maar met de app activeren.
Zoals hiervoor ook al geschreven is de bel een leuke gadget, maar werkt voor geen meter. Men reageert er niet op omdat dit geluid niet wordt geassosieerd met een fietsbel. Met andere woord: gewoon niet aan de kant gaan!
Dan draait het gevoel van de fiets helaas 180 graden. Vorige week was het iets kouder maar desondanks pak ik wel de fiets want het voelt gewoon heerlijk om wat te bewegen. Op de heenweg merk ik al dat de fiets niet verder dan 26 km/h wil gaan en hij werkt lang niet zo soepel als anders. Wil je 27 of 28 km/h moet je echt volle bak trappen. Alsof de fiets te juist tegenwerkt, je tegen de motor in moet werken. Ook de turbo knop reageert wat minder.
's middag weer naar huis en het probleem leek alleen maar erger te zijn geworden. Weer met moeite tot 26 km/h, alle daarboven niet haalbaar. De turbo knop werkt maar deels. Bij indrukken gaat de fiets al schokkend vooruit. Ben meerdere keren onderweg gestopt, instellingen aangepast, etc... niets hielp.
Onderweg besloten om de fiets terug te sturen, aangezien ik nog binnen mijn maand proberen zit. Heel erg jammer, wat de fiets is prachtig en rijdt heel fijn als die het doet. Maar een fiets van 3.500 euro die na 7 keer fietsen al problemen geeft kan gewoon niet. Of ik moet pech hebben met een maandagochtendmodel.
Waarom ik het ook terug stuur. De fiets is mooi, maar niet bepaald standaard. Dus wat als er vaker dit soort problemen zich voordoen. Mijn fietsen maker kent de fiets niet, dus moet ik dan steeds naar Amsterdam? Ik woon tegen België aan, dus dat is niet een optie. Daarnaast blijf ik erbij dat een fiets voor deze prijs geen problemen moet geven na nog geen 200 km gebruik.
Conclusie:
Hele mooie fiets en als die werkt prima apparaat om flinke stukken om een mooi tempo af te leggen. Woon je niet in Amsterdam,
niet doen (staat hiervoor ook al ergens). Risico dat je voor elke reparatie een eind weg moet. Want je lokale fietsenmaker weet echt geen raad met de turboknop bijvoorbeeld.
Top concept, maar de uitwerking is matig (in mijn geval). En Van Moof: pas heel snel het fietsbel geluid aan, dit geeft ongelukken. Je gaat echt een hel stuk sneller dan de andere fietsers, die niet op je reageren.