Paxlie schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:43:
[...]
Ik vind het persoonlijk geen slechte zaak als een groep die minder vertegenwoordigd is binnen een bedrijf (allochtoon/vrouw/gehandicapt/whatever) bij gelijke geschiktheid voorgetrokken wordt. Op dit moment wordt er bij gelijkheid al snel gekozen voor de bekende groep (in de IT is dat meestal de blanke man) omdat er vaak vooroordelen meespelen over de andere groepen. Om dat stramien te doorbreken zullen acties genomen moeten worden ja.
Eens. In de westerse wereld is de blanke, heterosexuele man redelijk in de meerderheid, terwijl ik me zelf af vraag of het goed is voor de ICT als er meer diversiteit is.
Ik zou willen dat ik de oorzaak wist én er iets aan kon doen.

(Ik geloof namelijk in een diverse werkvloer, in alle opzichten. Denk oprecht dat diversiteit op de vloer beter is voor het bedrijf, het probleem is alleen wel dat ik ook vind dat dat niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van het personeel. Kortom, je moet hoe dan ook gaan voor de beste kandidaat en ik vind positieve discribinatie bij ongelijke geschiktheid, twijfelachtig.)
Tsjipmanz schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:46:
Ik heb er geen zicht op in hoeverre recruiters en HR mensen een 'actieve rol spelen in het zorgen voor meer diversiteit'. Misschien gebeurt dat al volop, en zou het zonder hun inspanningen nog minder divers zijn. Jij hebt (als ik het me goed herinner) ook wel eens aangegeven een leidinggevende functie te hebben en mensen aan te nemen, @
unezra . Hoe zorg jij voor meer diversiteit?
Ik heb formeel geen leidinggevende functie maar ben wel betrokken geweest bij 3 sollicitatierondes (uiteindelijk heeft dat 2 directe collega's opgeleverd, het is een 2-mans afdeling inclusief mijzelf) en hoewel ik aan de ene kant (bij de laatste ronde) duidelijk op zoek was naar bepaalde kenmerken (starter in de ICT, minimaal MBO4+ werk- en denkniveau), heb ik ook heel bewust verder gekeken dan alleen MBO4 schoolverlaters.
Een aantal mensen die duidelijk overgequalificeerd waren heb ik laten afvallen. Mensen van mijn leeftijd (ik ben 41) met een CV vergelijkbaar of beter van dat van mij, zijn óf niet op gesprek gekomen óf na de 1e ronde afgevallen. (Ik heb niet altijd mogen beslissen wie er op 1e gesprek kwamen en bij deze ronde ook de 1e gesprekken niet meegemaakt.) Aan de andere kant heb ik heel bewust een vrouw van ik meen eind 40 uitgenodigd en een volkomen eerlijke kans gegeven. Zij is het alleen niet geworden, omdat ze technisch minder goede papieren had dan de MBO-4 schoolverlater die ook gesolliciteerd had en dát heb ik de doorslag laten geven. Vond het een lastige beslissing, maar wel een die denk ik eerlijk en terecht was.
Dus op deze manier heb ik in ieder geval geprobeerd meer diversiteit te krijgen.
Ook was ik actief in een vereniging en stichting op gebied van ICT. Een van mijn zijdoelen daarvan was meer diversiteit. Vereniging is nog actief maar relatief slapend, stichting is volledig slapend. Daar ga ik dus hoe dan ook het verschil niet meer mee kunnen maken. Wel hoop ik op de eoa manier op dit gebied mijn steentje nog bij te kunnen dragen. (Ik zou graag nog eens voor een klas scholieren willen staan en dan met name een jongeren die ondervertegenwoordigd zijn in de ICT. Dus meisjes, maar ook mensen met een andere religieuze achtergrond, andersgeaardheid, etc.)
downtime schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:44:
[...]
Als het daar al mis gaat dan heeft het weinig zin om naar de recruiters te kijken. In een vijver zonder vissen vang je ook niks. Dus hoe krijg je die meiden zover dat ze gaan programmeren? Of willen ze gewoon niet en trekken we aan een dood paard?
Ik denk dat recruiters en anderen die betrokken zijn bij werving en selectie (dus ook ICTers als ik die invloed hebben op welke kandidaat word aangenomen), daar zéker een rol in kunnen hebben.
Maar, inderdaad, het moet op school beginnen.
In mijn beleving is het probleem groter dan alleen vrouwen. De ICT ken ik als beperkt divers. Niet altijd, niet bij iedere werkgever en gelukkig zijn er de nodige uitzonderingen, maar mijn beeld van de ICT na 23 jaar is dat de diversiteit niet is wat 'ie zou kunnen en mogen / moeten zijn.
Het is een beetje kip en ei misschien ook wel. Misschien kiezen bepaalde groepen wel niet voor de ICT, omdat die groepen ondervertegenwoordigd zijn. Net zo als dat je weinig vrouwelijke automonteurs ziet, een wereld die in ieder geval van de buitenkant gedomineerd lijkt te zijn door de blanke heterosexuele man. Ik snap dat dat onaantrekkelijk is voor vrouwen en anders geaarden. Dus kiezen ze mogeljik om die redenen niet voor een opleiding in die richting.
Lastige kwestie. Ik denk toch dat je OOK moet beginnen met op de werkvloer bewust streven naar meer diversiteit, tegelijkertijd met streven naar meer diversiteit in het onderwijs. Onder andere door duidelijk te maken dat diversiteit een optie is én dat ICT gewoon een verdomd leuk en divers vak is. Het is niet alleen techniek, het is niet alleen nerden, het is in mijn beleving veel meer dan dat.
Enerzijds vind ik dat het normaal moet zijn om als ondervertegenwoordige minderheid, de technische kant van de ICT te kiezen. Anderzijds vind ik dat ook duidelijk gemaakt moet worden (door het onderwijs maar ook door recruiters en andere wervers), dat ICT niet alleen techniek is maar veel en veel meer dan dat. (Er zijn zat beleidsfuncties die absoluut ICT zijn, maar zeer beperkt technisch.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.