Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +4Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:42
Als ik een groot bedrijf moest leiden, zou ik waarschijnlijk de HR afdeling sluiten.

Deels omdat ik moeite heb om mensen “resources” te noemen, wat dat woord komt echt voort uit een instrumentele manier van denken over relaties. Past niet binnen de huidige trend naar authenticiteit.

Maar ook omdat ik geloof dat een teamleider zelfstandig moet kunnen kiezen wie hij aanneemt of inhuurt, en wie hij laat gaan.

Ik voel dat een HR afdeling vaak voortkomt vanuit een hang naar “eerlijkheid” of de angst dat er lokaal beter of slechter voor mensen wordt gezorgd. Dus wordt alles in processen en procedures gevangen.
Daarmee staat “HR” synoniem voor “bureaucratie”. En dat is nu juist de eigenschap die successvolle bedrijven achter zich proberen te laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 09:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

t_captain schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:53:
Als ik een groot bedrijf moest leiden, zou ik waarschijnlijk de HR afdeling sluiten.

Deels omdat ik moeite heb om mensen “resources” te noemen, wat dat woord komt echt voort uit een instrumentele manier van denken over relaties. Past niet binnen de huidige trend naar authenticiteit.

Maar ook omdat ik geloof dat een teamleider zelfstandig moet kunnen kiezen wie hij aanneemt of inhuurt, en wie hij laat gaan.

Ik voel dat een HR afdeling vaak voortkomt vanuit een hang naar “eerlijkheid” of de angst dat er lokaal beter of slechter voor mensen wordt gezorgd. Dus wordt alles in processen en procedures gevangen.
Daarmee staat “HR” synoniem voor “bureaucratie”. En dat is nu juist de eigenschap die successvolle bedrijven achter zich proberen te laten.
Je zult iemand (of een afdeling) nodig hebben voor de salarisadministratie en aanverwanten, maar daarvoor is er ook de correcte, Nederlandse benaming Personeelszaken (PZ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
Het voeren van een loonadministratie (dat is het officiele woord voor de fiscale verplichting) is een verzameling administratieve taken.

Daarvoor heb je geen afdeling nodig die allemaal richtlijnen over functiewaardering, promotie, verplichte trainingspeogramma’s, salarishuizen enzo bijhoudt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14-11 08:48
t_captain schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:12:
Het voeren van een loonadministratie (dat is het officiele woord voor de fiscale verplichting) is een verzameling administratieve taken.

Daarvoor heb je geen afdeling nodig die allemaal richtlijnen over functiewaardering, promotie, verplichte trainingspeogramma’s, salarishuizen enzo bijhoudt.
Ik blijf het komisch vinden hoe de ene afdeling zeer makkelijk andere afdelingen wegbezuinigt. Vraag me af hoeveel mensen die hier dit soort uitspraken doen weleens gewerkt hebben op een goed functionerende HR afdeling?

Er zijn veel matige HR/PZ functionarissen en daar mopper ik ook regelmatig over. Maar laten we niet net doen alsof we binnen IT allemaal toppers hebben rondlopen.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-11 21:03
Iemand die in de wandelgangen her en der 'wat dingen regelt' is een stuk meer waard dan HR-carriere-coach-mensen. Ben vorig jaar overgestapt van zelfstandige naar loondienst en heb me verwonderd over de NLP (neuro linguïstisch programmeren) kunstjes van de HR-dame. Misschien omdat ik het boek gelezen heb, maar toch.

En jezelf verkopen. Tja. Ik denk dat het prettig is als je met een heleboel verschillende typen mensen om kunt gaan. Sommige zullen je minder liggen. Dan is het contact misschien iets minder spontaan. Of gemaakt. De skills in huis hebben om dat te doen terwijl je bij jezelf blijft is heel prettig. Als dat dan 'verkopen' heet in een ongemakkelijke situatie als een eerste kennismaking - sollicitatiegesprek dus - soit.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:29

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Topicstarter

Leuk, maar authenticiteit is iets dat op hogere abstractieniveau's niet zo'n rol speelt. Authenticiteit is belangrijk, maar wel iets dat vooral op de werkvloer zijn waarde heeft. Het resultaat van authenticiteit kan wel positief of negatief invloed hebben op de organisatie. (Te veel authenticiteit is niet handig. In een fabriek wil je niet dat iedere lopende band medewerker bezig gaat zijn met het verbeteren van de bedrijfsprocessen.)

Mensen zijn resources, iedereen is in principe vervangbaar of moet dat zijn. Wel geloof ik er in dat sommige personen wat minder vervangbaar zijn dan anderen en natuurlijk is er een groot verschil in praten over resources en totaal geen oog meer hebben voor het individu.

Ik denk dat een goed functionerende HR afdeling noodzakelijk is voor een succesvol bedrijf. Wat je anders krijgt is waarschijnlijk willekeur en een totaal gebrek van kennis van (en dus naleving) van wet- en regelgeving.

Een TL moet een belangrijke mate van inspraak hebben, maar niet volledige zeggenschap. Je wil voorkomen dat 2 medewerkers met gelijke functie, die gelijk functioneren, een andere beloning krijgen enkel omdat de een bijvoorbeeld persoonlijk wat beter ligt bij een leidinggevende. Ook wil je dat salarissen door de diverse functies heen eerlijk blijven en niet afhankelijk zijn van de willekeur of gulheid van een manager. "Mijn mensen zijn belangrijk, dus ik geef ze een hoog salaris." Leuk, maar én is dat niet eerlijk naar de rest van de organisatie én is dat niet houdbaar. Als je een miljoen per jaar uit kunt geven aan personeel, kan dat niet zomaar anderhalf miljoen worden enkel omdat een paar managers gul willen zijn. Daar is, onder andere, HR voor. Die kunnen een manager een bandbreedte geven en zeggen "leuk dat je die en die wil aannemen voor €5000 per maand, maar er is maar €3500 budget dus helaas".

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 09:47
Tja, en als Bassie de president van de VS zou zijn, maakte hij van alle snelwegen een reuze rolschaatsbaan.

Vrijwel elk groot bedrijf heeft een HR afdeling, en als ze echt niks toevoegden, zouden ze inderdaad al lang en breed zijn weggesneden. Vergeet ook niet dat HR vaak veel meer doet dan mensen aannemen. Als IT'er zie je lang niet alle toegevoegde waarde van andere afdelingen, maar dat betekent niet dat die toegevoegde waarde er niet is.

Er zijn genoeg mensen die vinden dat de IT afdeling overbodig is, dat de bondscoach toch een andere spits had moeten opstellen, of dat Rutte maar gewoon de belastingen moet verlagen. Maar ja, iets met de beste stuurlui hè.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
unezra schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:34:
[...]

Leuk, maar authenticiteit is iets dat op hogere abstractieniveau's niet zo'n rol speelt. Authenticiteit is belangrijk, maar wel iets dat vooral op de werkvloer zijn waarde heeft. Het resultaat van authenticiteit kan wel positief of negatief invloed hebben op de organisatie. (Te veel authenticiteit is niet handig. In een fabriek wil je niet dat iedere lopende band medewerker bezig gaat zijn met het verbeteren van de bedrijfsprocessen.)
Authenticiteit heeft niet zoveel met inspraak te maken, maar des te meer met het benaderen van je werknemers als mensen in plaats van slechts middelen tot jouw doel.

De term komt uit de psychologie, waar een authentieke relatie het tegenovergestelde is van een instrumentele relatie.
Mensen zijn resources, iedereen is in principe vervangbaar of moet dat zijn. Wel geloof ik er in dat sommige personen wat minder vervangbaar zijn dan anderen en natuurlijk is er een groot verschil in praten over resources en totaal geen oog meer hebben voor het individu.
Ik zou dat net even anders formuleren. De werkuren of arbeids-inspanningen van je werknemers zijn resources. De achterliggende werknemer kan dan een mens blijven.
[...]

Ik denk dat een goed functionerende HR afdeling noodzakelijk is voor een succesvol bedrijf. Wat je anders krijgt is waarschijnlijk willekeur en een totaal gebrek van kennis van (en dus naleving) van wet- en regelgeving.
Je kunt ook arbeidsrechts-experts in je afdeling legal zetten. Je managers leer je om deze te consulteren.
Een TL moet een belangrijke mate van inspraak hebben, maar niet volledige zeggenschap. Je wil voorkomen dat 2 medewerkers met gelijke functie, die gelijk functioneren, een andere beloning krijgen enkel omdat de een bijvoorbeeld persoonlijk wat beter ligt bij een leidinggevende. Ook wil je dat salarissen door de diverse functies heen eerlijk blijven en niet afhankelijk zijn van de willekeur of gulheid van een manager. "Mijn mensen zijn belangrijk, dus ik geef ze een hoog salaris." Leuk, maar én is dat niet eerlijk naar de rest van de organisatie én is dat niet houdbaar. Als je een miljoen per jaar uit kunt geven aan personeel, kan dat niet zomaar anderhalf miljoen worden enkel omdat een paar managers gul willen zijn. Daar is, onder andere, HR voor. Die kunnen een manager een bandbreedte geven en zeggen "leuk dat je die en die wil aannemen voor €5000 per maand, maar er is maar €3500 budget dus helaas".
Dat is precies die gedachte aan "eerlijkheid". Als je een bedrijf als monoliet ziet, lijkt dat goed en logisch. Zie je een bedrijf als een netwerk van onafhankelijke cellen dan is het veel minder logisch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 08:47

Het lijkt me een redelijke misvatting dat standaardisatie en harmonisatie van voorwaarden (dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen hetzelfde krijgt) zorgt voor veel bureaucratie. Juist allerhande (juridisch bindende) individuele afspraken maken er echt een grote bureaucratische puinhoop. De bureaucratie omtrent arbeidsrecht is er immers al, of je nou een HR afdeling hebt of niet. Vergelijk het met de EU. Je kunt wel klagen dat de EU een bureaucratisch zooitje is dat nog regelt hoe krom bananen mogen zijn, maar wat je daarbij dan over het hoofd ziet is dat een kleine 30 landen die allen hun eigen regeltjes hebben omtrent hoe fruit eruit moet zien nog veel meer bureaucratie oplevert.

How many Prolog programmers does it take to change a lightbulb? Yes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 09:18
t_captain schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:12:

Je schuift het wel heel makkelijk weg. In veel organisaties is HR vaak een net-wel/net-niet onderdeel. Echter specifiek ingaande op wat jij noemt, dat er geen afdeling nodig is die richtlijnen opstelt, borgt en verder ontwikkelt, is onwaar.

Buiten het feit dat veel organisaties ISO 9001 gecertificeerd zijn / willen zijn en dit gewoon een vast onderdeel is, zou ik niet bij een organisatie willen werken waar mijn direct leidinggevende alles zelf bepaalt. Juist een onafhankelijke partij binnen een organisatie is van belang om te borgen dat de juiste medewerkers op de juiste plek komen en de juiste waardering krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Freee!! schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:44:
[...]

Oktober, geklapt op salaris.

[...]

Lees nog eens goed, ik heb problemen met HR bij de gesprekken. Als HR er niet bij zit, maar je te maken hebt met mensen uit het vak zelf, is de situatie al heel anders.
Ah, nou snap ik je. Ik heb in al die jaren dat ik werk pas met HR te maken gekregen op het moment dat ik al aangenomen was. Die zaten nooit bij gesprekken. Zou ik persoonlijk ook mijn vraagtekens bij zetten als dat wel gebeurt. Ik mag toch hopen dat mijn primaire gesprekspartner (een manager, potentieel mijn nieuwe leidinggevende), voldoende van de aan zijn eigen personeel gerelateerde HR zaken af weet om een zinnig antwoord te geven. Als ie dat niet heeft en er HR voor moet bij laten zitten weet ik niet of ik hem als mijn leidinggevende zou willen :X
Snap dat HR / recruitment bij een eerste kennismakingsgesprek zit. Maar onderhandelingen over salaris oid heeft HR imho niet zoveel mee te maken. Die kunnen hooguit salarisbandbreedte voro de functie aangeveb, maar dat kan ook vooraf lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

unezra schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:34:
[...]

(Te veel authenticiteit is niet handig. In een fabriek wil je niet dat iedere lopende band medewerker bezig gaat zijn met het verbeteren van de bedrijfsprocessen.)
Daar denken ze bij Toyota (en inmiddels heel veel andere bedrijven) compleet anders over. Die man/vrouw op de werkvloer die 1000 schroefjes per dag indraait weet vaak veel beter wat er moet gebeuren om daar 1100 schroefjes van te maken dan iemand die er 4 jaar voor gestudeerd heeft maar niks van schroefjes weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
downtime schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:12:
[...]
Daar denken ze bij Toyota (en inmiddels heel veel andere bedrijven) compleet anders over. Die man/vrouw op de werkvloer die 1000 schroefjes per dag indraait weet vaak veel beter wat er moet gebeuren om daar 1100 schroefjes van te maken dan iemand die er 4 jaar voor gestudeerd heeft maar niks van schroefjes weet.
Dat is niet wat ik bedoel. :)

Je hebt input nodig van de werkvloer, maar als die 100 man allemaal en zonder enige kennis van de *bovenliggende* zaken dingen gaan veranderen in de fabriek, is het heel snel klaar met de efficiënte productie.

Beetje hetzelfde als in mijn vak. Natuurlijk vraag ik input van de organisatie als ik een ICT advies in elkaar knutsel, maar ik ben selectief in *wie* ik vraag en naar *wie* ik bij de koffieautomaat luister. Ook blijft het beperkt to input. Zij gaan mijn advies niet schrijven. Daarvoor hebben ze te weinig kennis van ICT en hoe dat allemaal in elkaar grijpt. (Aan de andere kant, zonder die input kan ik ook niets. Ik zit niet aan de telefoon, ik adviseer geen klanten. Dus om een goed advies te kunnen schrijven ben ik afhankelijk van hun input.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 09:46
Scrtz schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:27:
[...]

Zeker waar. Ik heb een paar sollicitatiegesprekken gehad, waarvan een ouderwets met HR + afdelingsmanager maar dat ging eigenlijk helemaal nergens over. Je krijgt zo'n vergezochte vragen en je gaat je bijna afvragen wat nou het doel is van het gesprek. Ze zijn eerder aan het zoeken naar dingen waar ze je op kunnen afrekenen/afkraken dan echt je toegevoegde waarde aan het zoeken ofzo, zal voornamelijk komen omdat de hele vragenlijst uit het 'HR boek' langs kwam, vreselijk.

Uiteindelijk een volwaardige functie/baan gevonden als zojuist afgestudeerde, met een normaal down2earth sollicitatiegesprek met een nu directe collega, gewoon lekker 1 op 1. Sollicitatiegesprekken dienen idd gewoon met 1 of 2 (toekomstige) directe collega's te zijn en niet met een of andere hoge manager en HR trut waar als je er gaat werken toch amper wat bij te zoeken hebt of mee van doen hebt.
Af en toe lijkt het idd dat HR al een voorkeurs kandidaad heeft op basis van cv's, soms zijn ze verplicht minstens 3 mensen uit te nodigen voor een vacature en krijg je van die rare vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

t_captain schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:18:
De term komt uit de psychologie, waar een authentieke relatie het tegenovergestelde is van een instrumentele relatie.
offtopic:
Niet echt, je bedoelt dat je het in die context gebruikt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09:15
Ik merk dat recruiters de laatste tijd steeds vaker "tot 80k" of "tot 105k" neerzetten bij een nieuwe vacature waar je geschikt voor zou zijn. Als je dan verder gaat informeren merk je dat die 'tot' wel heel erg gerekt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kayl
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:00:
Ik merk dat recruiters de laatste tijd steeds vaker "tot 80k" of "tot 105k" neerzetten bij een nieuwe vacature waar je geschikt voor zou zijn. Als je dan verder gaat informeren merk je dat die 'tot' wel heel erg gerekt is.
Zo'n verspilling van ieders tijd. Over het algemeen zullen corporate recruiters dit niet doen is mijn ervaring. Zijn vooral de vacature schrapers die dit doen. Al doet een bedrijf als CIMsolutions het ook voor hun eigen recruitment.

Ben overigens sowieso helemaal klaar met die marktconforme salarissen. Mijn ervaring is dat de organisaties die onder een grote CAO vallen meestal wel de bandbreedte geven (wat ook voldoende is). Maar het de kleinere bedrijven lijken vaak meer focus te willen leggen op die stoere voetbaltafel en zitzakken dan het salaris....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:00:
Ik merk dat recruiters de laatste tijd steeds vaker "tot 80k" of "tot 105k" neerzetten
Dat doet me denken aan reclames voor wasmiddelen. "Tot drie keer beter" geeft alleen een bovengrens aan, maar het kan ook zomaar minder dan drie keer beter zijn, en dat zegt dus eigenlijk helemaal niks. Behalve dat het zeker niet meer dan drie keer beter is. Zodra ze aankomen met "vanaf twee keer beter" wordt het interessant.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 04-11 13:45
Kayl schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:08:
Zo'n verspilling van ieders tijd. Over het algemeen zullen corporate recruiters dit niet doen is mijn ervaring. Zijn vooral de vacature schrapers die dit doen. Al doet een bedrijf als CIMsolutions het ook voor hun eigen recruitment.
Herkenbaar, ooit een keer een gesprek gehad. Stond 'tot' 90k in de vacature, uiteindelijk bleek dat 4k bruto per maand 'heel moeilijk' zou worden. Toen ik daarop m'n maandinkomsten als freelancer heb genoemd, zagen ze zelf ook meteen in dat het niks zou worden. Niet erg netjes deze club CIMsolutions.
Ben overigens sowieso helemaal klaar met die marktconforme salarissen. Mijn ervaring is dat de organisaties die onder een grote CAO vallen meestal wel de bandbreedte geven (wat ook voldoende is). Maar het de kleinere bedrijven lijken vaak meer focus te willen leggen op die stoere voetbaltafel en zitzakken dan het salaris....
Ik snap ook niet waar die obsessie met slecht betalen in Nederland vandaan komt. Terwijl aan de uitgaven kant Nederland één van de duurste landen ter wereld is om te leven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Kayl schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Tja...

Ik heb daar ook niets mee, dat soort bedrijven moeten je liggen. :) Zelf heb ik gewerkt bij een detacheerder die 1x per jaar een heel weekend een vakantiepark af huurde en waar de eindejaarsdiners legendarisch waren. Ieder jaar een dusdanig cadeau, dat het door de belastingdienst als loon in natura werd gezien.

Niet mijn ding. (Ik heb er ook niet heel lang gewerkt.)

Voetbaltafel en andere dingen, nope. Ik snap dat mensen dat leuk vinden, maar voor mij hoeft het niet. Laat mij maar gewoon zinvolle gesprekken voeren met mijn collega's als ik daar zin in heb, maar niet in zo'n somewhat verplicht sociaal sfeertje. (Je ziet mij ook zelden in de kantine zitten, niet mijn ding. Gaat het over onderwerpen die me in de regel toch geen ruk interesseren.)

Wat ik wél belangrijk vind? Vrijheid in mijn werk, prettige werksfeer waar je ook gewoon je mindere dagen of weken mag hebben, veel verantwoordelijkheid én inderdaad liever een goed salaris dan ieder jaar een weekend met het hele bedrijf in een bungalopark of een (al dan niet dikke) leasebak.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:19

PcDealer

HP ftw \o/

unezra schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:08:
[...]

Ik heb daar ook niets mee, dat soort bedrijven moeten je liggen. :) Zelf heb ik gewerkt bij een detacheerder die 1x per jaar een heel weekend een vakantiepark af huurde en waar de eindejaarsdiners legendarisch waren. Ieder jaar een dusdanig cadeau, dat het door de belastingdienst als loon in natura werd gezien.
Ze dachten dat de EUR 750,00 per jaar aftrekbaarheid aan personeelsuitjes wel uitkon... :D
The Eagle schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Ah, nou snap ik je. Ik heb in al die jaren dat ik werk pas met HR te maken gekregen op het moment dat ik al aangenomen was. Die zaten nooit bij gesprekken. Zou ik persoonlijk ook mijn vraagtekens bij zetten als dat wel gebeurt. Ik mag toch hopen dat mijn primaire gesprekspartner (een manager, potentieel mijn nieuwe leidinggevende), voldoende van de aan zijn eigen personeel gerelateerde HR zaken af weet om een zinnig antwoord te geven. Als ie dat niet heeft en er HR voor moet bij laten zitten weet ik niet of ik hem als mijn leidinggevende zou willen :X
Ik zie in de praktijk dat alles via hr gaat. Helaas.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat

HR is de uitvoerende laag voor management ooit ontstaan omdat het management zich niet wilde bezighouden met personeelszaken of regelgeving daaromtrent. Personeelsmanagement is een moeilijk probleem en door daar een extra laag tussen te stoppen denkt het management dat ze het probleem niet zelf meer hoeven op te lossen. HR is te vergelijken met een callcenter of ambtenaarsloket, ze mogen alleen beslissen binnen de kaders van het management en daarbuiten hebben ze geen bevoegdheden. Dus krijg je de situatie dat als je echt iets wil bereiken je alsnog het management nodig hebt, omdat die de enigste zijn die mogen beslissen. Echter die verschuilen zich vaak weer achter HR, want ze hebben het "lastige" personeelsbeleid juist uitbesteedt.

Climate dashboard

• unezra

unezra

Topicstarter
PcDealer schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 23:05:
[...]
Ze dachten dat de EUR 750,00 per jaar aftrekbaarheid aan personeelsuitjes wel uitkon... :D
Oh ja hoor. D'r zijn complete luxe BBQ's, hi-res videocamera's, zitzakken, etc, uitgedeeld.
Geen idee, ik vond het vrij decadent. (Die BBQ was na mijn tijd, net even opgezocht, het ging om een BBQ van rond de €1000 als ik het goed zie.)

Er werd best creatief om gegaan met de belastingdienst. Ik weet nog dat een van die eindejaarsgiften, formeel geen eindejaarsgift was. Toen ik uit dienst ging, mocht ik 'm inleveren of kopen. :) Ik heb 'm ingeleverd. Voelde vrij absurd.

Dat soort excessen waren een van de lokkertjes van het bedrijf en fin, ik snap dat sommige mensen dat wel écht leuk vinden. Persoonlijk heb ik helemaal geen behoefte aan gezellig een weekend op pad met mijn collega's dus zal het ook geen reden zijn om ergens aan het werk te gaan, erder een reden om een baan af te wijzen als zoiets ook maar op de eoa manier verplicht is of sociaal wenselijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:29

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Wordt gek van een toko genaamd Clusterdata. 5 berichten van 5 verschillende mensen (die daar werken) in 6 maanden tijd op LinkedIn. Dit terwijl mij profiel sinds 2011 gesloten is voor buitenstaanders en ik heb aangegeven geen joboffers wens te ontvangen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:46
t_captain schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:18:
[...]

Dat is precies die gedachte aan "eerlijkheid". Als je een bedrijf als monoliet ziet, lijkt dat goed en logisch. Zie je een bedrijf als een netwerk van onafhankelijke cellen dan is het veel minder logisch.
Als er wel iets mis is qua efficientie bij mijn huidige werkgever dan is het het idee dat het een netwerk van onafhankelijke cellen is. Want die cellen willen allemaal zelf het wiel opnieuw uitvinden. Ze gaan concurreren met elkaar ipv samenwerken. Pas als van bovenaf er wordt geforceerd dat er samen wordt gewerkt gebeurd het.
Bulder schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:54:
[...]

Vrijwel elk groot bedrijf heeft een HR afdeling, en als ze echt niks toevoegden, zouden ze inderdaad al lang en breed zijn weggesneden.
Dat lijkt mij ook weer optimistisch, gezien het aantal werknemers wat niet aan zichzelf al kan uitleggen wat ze nu echt toevoegen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 07:54
unezra schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 07:12:
Persoonlijk heb ik helemaal geen behoefte aan gezellig een weekend op pad met mijn collega's dus zal het ook geen reden zijn om ergens aan het werk te gaan, erder een reden om een baan af te wijzen als zoiets ook maar op de eoa manier verplicht is of sociaal wenselijk.
Zeker herkenbaar, bij mijn huidige werkgever is er eigenlijk 1 activiteit per jaar (+1 als je kerstdiner meetelt waar je je kerstpakket kan samenstellen, kom je niet, dan geen kerstpakket) en wordt er ook door mijn leidinggevende echt druk gezet om te komen. Kan/wil je een keer niet mee, blijft er gepusht worden om toch mee te gaan. En dan zijn het ook nog eens activiteiten die maar een beperkte gezelligheidsfactor hebben, sterk gericht op bepaalde doelgroepen, dus ik kan er niet echt laaiend enthousiast over worden. Komt nog eens bij dat er ook nog eens maandelijks avondmeetings zijn met hetzelfde semi-verplichte karakter, is een van de redenen dat ik toch langzaamaan verder aan het kijken ben voor een andere baan.

Vergelijk ik dat met mijn vorige werkgever, dan hadden we een weekendje met keuzeprogramma waarbij ook de partners mee mochten en 1-2 activiteiten door het jaar heen, maar je werd er niet op aangekeken als je niet mee ging en je hoefde ook niet uit te leggen waarom niet. Er was compleet geen druk om mee te gaan. Daar had ik dan ook meer plezier aan (op die ene keer dat ik tussen twee Duitse koppels in was gepland tijdens het kerstdiner na, dat was toch wat minder).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kayl
Transportman schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:58:
[...]

Zeker herkenbaar, bij mijn huidige werkgever is er eigenlijk 1 activiteit per jaar (+1 als je kerstdiner meetelt waar je je kerstpakket kan samenstellen, kom je niet, dan geen kerstpakket) en wordt er ook door mijn leidinggevende echt druk gezet om te komen. Kan/wil je een keer niet mee, blijft er gepusht worden om toch mee te gaan. En dan zijn het ook nog eens activiteiten die maar een beperkte gezelligheidsfactor hebben, sterk gericht op bepaalde doelgroepen, dus ik kan er niet echt laaiend enthousiast over worden. Komt nog eens bij dat er ook nog eens maandelijks avondmeetings zijn met hetzelfde semi-verplichte karakter, is een van de redenen dat ik toch langzaamaan verder aan het kijken ben voor een andere baan.

Vergelijk ik dat met mijn vorige werkgever, dan hadden we een weekendje met keuzeprogramma waarbij ook de partners mee mochten en 1-2 activiteiten door het jaar heen, maar je werd er niet op aangekeken als je niet mee ging en je hoefde ook niet uit te leggen waarom niet. Er was compleet geen druk om mee te gaan. Daar had ik dan ook meer plezier aan (op die ene keer dat ik tussen twee Duitse koppels in was gepland tijdens het kerstdiner na, dat was toch wat minder).
Dat is het voordeel van het werken in een organisatie in een krimpende markt, geen geld voor uitjes :+ . Enige wat dan nog zelf georganiseerd wordt zijn de super hippe borrels die dan wel op eigen kosten zijn. Maar daar zit het gross ook niet op te wachten en is het makkelijk om te skippen.

Zie mijn collega's meer dan dat ik mijn gezin zie, dus vind het wel bescheten. Al die sociale happenings van collega's die schijnbaar niet zo graag thuis zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• simcor55
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18-11 21:35
Van mij hoeven die personeelsuitjes en zo ook niet zo nodig. Bij mijn vorige baan vond ik het maar een saaie bedoeling... En wanneer ik zaken als tafelvoetbal e.d. tegenkom in een vacature neem ik het voor kennisgeving aan en kijk ik naar de meer inhoudelijke aspecten. Zijn die afwezig of onvoldoende dan ga ik door naar de volgende vacature.

Le root, c'est moi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kayl
simcor55 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:58:
Van mij hoeven die personeelsuitjes en zo ook niet zo nodig. Bij mijn vorige baan vond ik het maar een saaie bedoeling... En wanneer ik zaken als tafelvoetbal e.d. tegenkom in een vacature neem ik het voor kennisgeving aan en kijk ik naar de meer inhoudelijke aspecten. Zijn die afwezig of onvoldoende dan ga ik door naar de volgende vacature.
Het probleem is (althans dat is mijn ervaring) is dat die tafelvoetbal wel belangrijk is uiteindelijk voor de baan. Want de organisatie hecht er waarde aan en trekt mensen aan die dat ook belangrijk vinden. Als jij dan daar gaat werken en jij doet niet mee, val je enorm uit de toon. En dat kan echt flinke impact hebben op je werkplezier. Hoe stom het ook lijkt, helaas werkt het wel vaak zo. Zelfde als dat je zegt geen alcohol drinkt als blanke non-moslim, je wilt niet weten hoeveel mensen dan ineens de behoefte hebben om je toch te "bekeren".

Voor mij ook de reden om dat soort vacatures direct links te laten liggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kayl schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:58:
Zelfde als dat je zegt geen alcohol drinkt als blanke non-moslim, je wilt niet weten hoeveel mensen dan ineens de behoefte hebben om je toch te "bekeren".
Off-topic, maar dat aantal mensen is bij mij tot nu toe nul.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

simcor55 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:58:
Ik vind het juist een plus: PcDealer in "Ervaring werken bij bol.com"

De werkgever geeft daarmee aan dat ze sfeer en collegialiteit belangrijk vindt en ook investeert. Nu is dat natuurlijk geen vervanging van een goed salaris. Ik zag veel verschil tussen werkgevers: waar je zo snel mogelijk naar huis wilt en daar waar de tijd lijkt te vliegen.

PcDealer wijzigde deze reactie 30-05-2019 16:03 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
PcDealer schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:02:
[...]

Ik vind het juist een plus: PcDealer in "Ervaring werken bij bol.com"

De werkgever geeft daarmee aan dat ze sfeer en collegialiteit belangrijk vindt en ook investeert. Nu is dat natuurlijk geen vervanging van een goed salaris. Ik zag veel verschil tussen werkgevers: waar je zo snel mogelijk naar huis wilt en daar waar de tijd lijkt te vliegen.
Persoonlijk trekt me dat dus echt totaal niet.

Ik heb het graag gezellig met mijn collega's en ben zeker niet iemand die wil dat de dag zo snel mogelijk voorbij is, maar ik ben te introvert voor dat soort zaken. Kan er oprecht niet van genieten en het als een + zien.

Prima als het er is, maar het is vaak dan ook een soort van sociaal verplicht of wenselijk om er aan mee te doen en nee, dat is niet mijn ding. (Ben daarom ook geen lid van de personeelsvereniging bij ons. Te masaal, te veel mensen.)

Als een bedrijf daarin investeerd en dat gaat *niet* ten koste van het salaris, of ze laten je werkelijk vrij er al dan niet aan mee te doen vind ik dat prima. Zodra het negatief invloed heeft op mijn salaris of er hangen sociale plichten aan, is het niet mijn bedrijf.

Overigens zou ik het ook op prijs stellen als dat soort dingen op een website van een bedrijf en in een sollicitatiegesprek eerlijk en open gecommuniceerd worden. (Om een beetje bij het topic te blijven.) Juist omdat het zo'n belangrijk onderdeel is, vind ik het prettig als in de communicatie naar buiten toe hier duidelijkheid hier over is. (Ik ben oprecht in staat niet te solliciteren bij een bedrijf waar al op de website of in de vacature duidelijk word gemaakt dat zulke sociale zaken belangrijk worden gevonden. Fijn dat ze er eerlijk over zijn, maar dan ben ik ook zo eerlijk te bedanken voor de baan.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

unezra schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:19:
[...]

Persoonlijk trekt me dat dus echt totaal niet.
[herhaling]
Je aversie er tegen is genoegzaam wel duidelijk: unezra in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Fair enough, daarom probeerde ik het ook weer in context te brengen met het topic. :)

• Transportman
unezra schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:19:
Als een bedrijf daarin investeerd en dat gaat *niet* ten koste van het salaris, of ze laten je werkelijk vrij er al dan niet aan mee te doen vind ik dat prima. Zodra het negatief invloed heeft op mijn salaris of er hangen sociale plichten aan, is het niet mijn bedrijf.

Overigens zou ik het ook op prijs stellen als dat soort dingen op een website van een bedrijf en in een sollicitatiegesprek eerlijk en open gecommuniceerd worden. (Om een beetje bij het topic te blijven.) Juist omdat het zo'n belangrijk onderdeel is, vind ik het prettig als in de communicatie naar buiten toe hier duidelijkheid hier over is. (Ik ben oprecht in staat niet te solliciteren bij een bedrijf waar al op de website of in de vacature duidelijk word gemaakt dat zulke sociale zaken belangrijk worden gevonden. Fijn dat ze er eerlijk over zijn, maar dan ben ik ook zo eerlijk te bedanken voor de baan.)
Zodra in een vacature staat dat er een tafel<insert random sport hier>tafel is, dan weet ik eigenlijk al genoeg, dan gaat het of ten koste van het salaris, of hangen sociale plichten aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:08
Wij hebben een tafeltennistafel en een dartbord maar geen enkele sociale verplichting. Ik gebruik die dingen zelf ook niet. Dus het niet per definitie een verplichting (en die aanschafkosten van dat soort dingen valt enorm mee, merk je echt niet in het salaris)

PV Output

• unezra

unezra

Topicstarter
rutgerw schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:30:
Wij hebben een tafeltennistafel en een dartbord maar geen enkele sociale verplichting. Ik gebruik die dingen zelf ook niet. Dus het niet per definitie een verplichting (en die aanschafkosten van dat soort dingen valt enorm mee, merk je echt niet in het salaris)
Volgens mij is het punt ook niet dat het ten koste kan gaan van het salaris vanwege de aanschafprijs. Inderdaad, een beetje ontspanhoekje kost misschien een paar duizend €. Hooguit de kosten van 1 of 2 FTE voor een maand dus.

Dat is, voor een bedrijf groter dan 2 man en een paardekop, een irrelevante kosten plaats.

Punt dat ik denk ik geprobeerd word te maken, is dat zulke zaken vaak worden aangedragen om een lager salaris te rechtvaardigen. "Je krijgt minder betaald, maar daar staat tegenover dat je veel tijd krijgt om te ontspannen en we veel waarde hechten aan sociale activiteiten binnen de organisatie."

Leuk, maar die sociale activiteiten verhogen waarschijnlijk de productiviteit en loyaliteit van de mensen die daar waarde aan hechten en voor de mensen die daar geen waarde aan hechten, zijn ze irrelevant. Daarbij betaal je d'r je hypotheek en hobbies niet van.

Dus inderdaad, prima als het er is, maar als het ten koste gaat van het salaris dat ze bieden is dat toch wat jammer.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18-11 20:03

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

OMG, net begonnen met een nieuwe baan, krijg ik 2 dagen later een linkverzoek of ik daar niet weg wil. Dit is overigens niet de eerste keer dat het mij overkomt dat juist op dat moment de echte aasgieren opduiken. :r

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:08
unezra schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:41:
[...]

Volgens mij is het punt ook niet dat het ten koste kan gaan van het salaris vanwege de aanschafprijs. Inderdaad, een beetje ontspanhoekje kost misschien een paar duizend €. Hooguit de kosten van 1 of 2 FTE voor een maand dus.

Dat is, voor een bedrijf groter dan 2 man en een paardekop, een irrelevante kosten plaats.

Punt dat ik denk ik geprobeerd word te maken, is dat zulke zaken vaak worden aangedragen om een lager salaris te rechtvaardigen. "Je krijgt minder betaald, maar daar staat tegenover dat je veel tijd krijgt om te ontspannen en we veel waarde hechten aan sociale activiteiten binnen de organisatie."

Leuk, maar die sociale activiteiten verhogen waarschijnlijk de productiviteit en loyaliteit van de mensen die daar waarde aan hechten en voor de mensen die daar geen waarde aan hechten, zijn ze irrelevant. Daarbij betaal je d'r je hypotheek en hobbies niet van.

Dus inderdaad, prima als het er is, maar als het ten koste gaat van het salaris dat ze bieden is dat toch wat jammer.
Ah ok, duidelijk. Ik heb zelf niet superveel sollicatie-ervaring maar ben die redenatie nog nooit tegen gekomen. Maar ik zou, als ik hoor dat ik een lager salaris moet accepteren vanwege de sociale activiteiten, daar vriendelijk voor bedanken. Vraag me ook af wat voor mensen ze dan trekken: alleen jong en/of onervaren?

In onze jobs-sectie noemen we het wel, als bijzaak, uitsluitend activiteiten buiten werktijd om, waar dus nooit een verplichting voor geldt. Kan ook komen omdat we vrijwel uitsluitend sollicitaties van buitenlanders krijgen en voor die groep kan het wel fijn zijn te weten dat ze enigszins sociaal leven kunnen hebben.

Ik zou zelf me niet laten afschrikken als het in de vacaturetekst staat. Je merkt bij de gesprekken vanzelf wel hoe belangrijk het is en als het niet goed voelt, kun je altijd weglopen.

PV Output

• Freee!!

Freee!!

ocf81 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:24:
OMG, net begonnen met een nieuwe baan, krijg ik 2 dagen later een linkverzoek of ik daar niet weg wil. Dit is overigens niet de eerste keer dat het mij overkomt dat juist op dat moment de echte aasgieren opduiken. :r
Voor 10 miljoen euro wil je er waarschijnlijk best over denken ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Transportman
rutgerw schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:41:
[...]

Ah ok, duidelijk. Ik heb zelf niet superveel sollicatie-ervaring maar ben die redenatie nog nooit tegen gekomen. Maar ik zou, als ik hoor dat ik een lager salaris moet accepteren vanwege de sociale activiteiten, daar vriendelijk voor bedanken. Vraag me ook af wat voor mensen ze dan trekken: alleen jong en/of onervaren?

In onze jobs-sectie noemen we het wel, als bijzaak, uitsluitend activiteiten buiten werktijd om, waar dus nooit een verplichting voor geldt. Kan ook komen omdat we vrijwel uitsluitend sollicitaties van buitenlanders krijgen en voor die groep kan het wel fijn zijn te weten dat ze enigszins sociaal leven kunnen hebben.

Ik zou zelf me niet laten afschrikken als het in de vacaturetekst staat. Je merkt bij de gesprekken vanzelf wel hoe belangrijk het is en als het niet goed voelt, kun je altijd weglopen.
Het wordt ook nooit expliciet gezegd, het wordt alleen geïmpliceerd door de manier waarop het wordt gebracht. Op het moment dat iets als activiteiten/tafel<sport>tafel een prominente plaats krijgt in de vacature/bedrijfsomschrijving, is dat voor mij een teken dat dat iets moet compenseren. Het hoeft niet eens daadwerkelijk een lager salaris te betekenen, het kan ook een stuk minder persoonlijke vrijheid zijn door die activiteiten.

Er is ook zeker niets mis mee om het wel te melden, maar het moet geen prominente plaats innemen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Transportman schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:11:
[...]

Het wordt ook nooit expliciet gezegd, het wordt alleen geïmpliceerd door de manier waarop het wordt gebracht. Op het moment dat iets als activiteiten/tafel<sport>tafel een prominente plaats krijgt in de vacature/bedrijfsomschrijving, is dat voor mij een teken dat dat iets moet compenseren. Het hoeft niet eens daadwerkelijk een lager salaris te betekenen, het kan ook een stuk minder persoonlijke vrijheid zijn door die activiteiten.
Of gewoon een bedrijf dat goed voor het personeel wil zorgen en dat (o.a.) op deze manier wil bewerkstelligen. Wat een negatieve houding hier.
ocf81 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:24:
Is mij ook overkomen: geen plannen om te vertrekken, maar wel willen praten. Ben ik echt op zoek, dan gebeurt er niets :(

Sindsdien sla ik nooit meer een gesprek af, hoe goed ik het ook denk te hebben.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• t_captain
Pingpongtafels, vrijmibo’s.

Dat is wel het spel. Recruiter probeert allerhande niet-financiële voordelen aan te dragen, en daarmee het gewicht van het (veel duurdere) salaris te verminderen.

Onder de streep zijn mensen die hiervoor gevoelig zijn, goedkoper.

Een bepaalde mate van immuniteit voor alle “perks” is dus aan te raden. Auto van de zaak? Leuk. Goede eigen auto en daardoor geen afhankelijkheid van banen die toevallig met leaseauto komen, beter. Op kosten van de zaak uit eten met je collega’s? Leuk. Genoeg mogelijkheden om voor eigen rekening uit eten te gaan, beter. Opleiding met bijbehorende studiekostenregeling? Leuk. Zelf alle mogelijke papieren inbrengen, beter.

Hoe minder “leverage” je tegenpartij heeft, hoe beter jouw onderhandelingspositie. Ze hebben minder om je mee te paaien en moeten daarom meer concentreren op de primaire arbeidsvoorwaarden. Daarom ben ik van mening: cash is king. Het brengt je verderop in de tijd op een sterkere plek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Interessant verhaal over (het niets geven om) cv's en opleiding: https://www.intermediair....ik-kijk-nooit-naar-een-cv

PcDealer wijzigde deze reactie 30-05-2019 23:11 (10%)

• Freee!!

Freee!!

Volgens mij heb ik dat artikel hier al eerder gezien.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kayl
PcDealer schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:18:
[...]

Of gewoon een bedrijf dat goed voor het personeel wil zorgen en dat (o.a.) op deze manier wil bewerkstelligen. Wat een negatieve houding hier.
Een werkgever die het doet omdat hij goed voor zijn personeel wilt zorgen zal het over het algemeen niet in de vacaturetekst zetten. Die zet gewoon een tafel neer en maakt het niet onderdeel van het recruitmentproces. De werkgevers die het wel in de vacaturetekst zetten zien het als een incentive om jou als werkzoekende over de streep te halen om je sollicitatie in te sturen. Een soort van secundaire arbeidsvoorwaarde.

En als je dat als sollicitant interessant vindt is dat helemaal niet erg. Ik denk dat je behoeftes voor dat soort zaken ook door de jaren heen veranderen. Maar recruitment blijft gewoon sales en dat onderschatten is denk ik iets te naïef in de huidige markt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
Er is overigens ook wel wat te zetten tegen voetbaltafels, vrijmibo's etc. Als deze geen randverschijnsel zijn maar een substantieel onderdeel van de bedrijfscultuur, dan worden het ook tools om de diversiteit van sollicitanten te verminderen.

Zo is een woensdagavond-competitie op de voetbaltafel heel leuk, maar vooral voor mensen zonder gezin. Het trekt dus met name jonge en ongebonden mensen aan. Idem voor een bedrijf waar je om de haverklap met het team uitgaat, zonder partners.

Een cultuur waarin alle succesen en het begin van het weekend steevast worden gevierd met een borrel, is minder aantrekkelijk voor Moslims of anderen die een afkeer van alcohol hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18-11 21:30
Enige tijd terug kreeg ik op mijn privé mail een e-mail welke overduidelijk van een LinkedIn recruiter was. De e-mail bestond uit drie verschillende stijlen qua lettertype, maar was verder netjes en verzorgd en bevatte op zich alle relevante informatie. Wat mij triggerde was dat ik deze mail direct ontving. Hoe dan??
Dat heb ik hem dus ook even gevraagd - aangezien het voor mij de eerste keer was dat ik rechtstreeks op mijn privémail benaderd werd. Zijn antwoord:
"En ja, als je weet hoe het werkt (extra tools via Chrome binnen Linkedin zoals Contactout) dan kan je in 6 van de 10 gevallen een emailadres terugvinden."

Heeft iemand daar ervaring mee? En dan ben ik m.n. geïnteresseerd in hoe ik dit kan voorkomen natuurlijk, want als zo'n brakke recruiter het kan, dan kan iemand die mij reclame wil sturen dat ook...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:37
@Tehh Lijkt me vooral een kwestie van melden als ongewenst bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Hij heeft expliciet toestemming van jou nodig om zakelijk contact met je op te nemen. Dit is dus gewoon spam.
En reden om het op deze manier te blijven doen, is dat ze ermee wegkomen. Dus als genoeg mensen dit doen, werkt het ook preventief.

Daarnaast kijken waar je met Google jouw e-mailadres terugvindt. Dat helpt op de langere termijn ook.

Wild Chocolate wijzigde deze reactie 31-05-2019 09:55 (17%)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kayl
Tehh schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:35:
Enige tijd terug kreeg ik op mijn privé mail een e-mail welke overduidelijk van een LinkedIn recruiter was. De e-mail bestond uit drie verschillende stijlen qua lettertype, maar was verder netjes en verzorgd en bevatte op zich alle relevante informatie. Wat mij triggerde was dat ik deze mail direct ontving. Hoe dan??
Dat heb ik hem dus ook even gevraagd - aangezien het voor mij de eerste keer was dat ik rechtstreeks op mijn privémail benaderd werd. Zijn antwoord:
"En ja, als je weet hoe het werkt (extra tools via Chrome binnen Linkedin zoals Contactout) dan kan je in 6 van de 10 gevallen een emailadres terugvinden."

Heeft iemand daar ervaring mee? En dan ben ik m.n. geïnteresseerd in hoe ik dit kan voorkomen natuurlijk, want als zo'n brakke recruiter het kan, dan kan iemand die mij reclame wil sturen dat ook...
Er zijn software/services (weet naam even niet) waar ze allerlei persoonlijke data kunnen kruis-zoeken. Dus op naam, telefoonnummer, e-mailaccount etc. Volgens mij allemaal data die door de jaren heen gescraped is vanuit verschillende services. Bij die services kan je dan een verzoek tot verwijdering indienen, maar dan moet je ze wel eerst kennen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

t_captain schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:12:
Een cultuur waarin alle succesen en het begin van het weekend steevast worden gevierd met een borrel, is minder aantrekkelijk voor Moslims of anderen die een afkeer van alcohol hebben.
Dat vind ik wel meevallen, het is toch gewoon voor de gezelligheid? Of zijn er serieus mensen die een borrel gebruiken om zichzelf klem te zuipen op hun werk?

Maar inderdaad, ondanks dat het leuk is, voor mij liever juist niet op vrijdag. Dat is het begin van mijn weekend. Liever op dinsdag of donderdag of zo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
bwerg schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:47:
[...]

Dat vind ik wel meevallen, het is toch gewoon voor de gezelligheid? Of zijn er serieus mensen die een borrel gebruiken om zichzelf klem te zuipen op hun werk?

Maar inderdaad, ondanks dat het leuk is, voor mij liever juist niet op vrijdag. Dat is het begin van mijn weekend. Liever op dinsdag of donderdag of zo.
Ja die vind ik ook gek geformuleerd. Bij ons op het werk is er eens per maand een borrel, en iedereen komt voor de gezelligheid. Nog niet eens de helft van de mensen drinkt er alcohol, voornamelijk fris, en de drinkers vaak 1-2 biertjes omdat ze nog moeten rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Marktplaats-tafferelen op LinkedIn soms. Ik wordt benaderd voor een 'toffe functie in de buurt'. Ik zeg dat ik niet op zoek ben naar iets nieuws maar dat informatie altijd welkom is. Bericht is gelezen en daarna niks meer vanuit recruiter kant :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kayl
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:54:
Marktplaats-tafferelen op LinkedIn soms. Ik wordt benaderd voor een 'toffe functie in de buurt'. Ik zeg dat ik niet op zoek ben naar iets nieuws maar dat informatie altijd welkom is. Bericht is gelezen en daarna niks meer vanuit recruiter kant :?
Is vaste prik. Heb het zelf ook regelmatig, mijn profiel match helemaal en ze willen graag contact. Vervolgens vraag ik om concrete vacatures en vervolgens nul op rekest.

Je moet er maar doorheen kijken. Bij sommige recruitment toko's is het dusdanig droevig gesteld. Denk aan dagelijkse targets van 50 mensen bellen of mailen. Als de targets alleen op de voorkant zitten qua volume en niet op de achterkant voor resultaten dan krijg je dit gedrag.

Vind het altijd genieten om te zien wat voor teksten er bedacht worden. Standaard beginnen ze met, "je zal veel berichten krijgen, maar ik doe het echt anders". Om vervolgens precies het zelfde te doen :+.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:59

Paxlie

chaos en inslag

t_captain schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:12:
Er is overigens ook wel wat te zetten tegen voetbaltafels, vrijmibo's etc. Als deze geen randverschijnsel zijn maar een substantieel onderdeel van de bedrijfscultuur, dan worden het ook tools om de diversiteit van sollicitanten te verminderen.

Zo is een woensdagavond-competitie op de voetbaltafel heel leuk, maar vooral voor mensen zonder gezin. Het trekt dus met name jonge en ongebonden mensen aan. Idem voor een bedrijf waar je om de haverklap met het team uitgaat, zonder partners.

Wat een onzin, ik zit gedetacheerd bij een bedrijf met pingpongtafel, voetbaltafel, mario kart en fifa. Daarnaast zijn er nerfgun tournooien en maandelijkse borrels. 2x per jaar bedrijfsbreed een groot feest. Alsnog werken daar junioren en senioren en voor beiden valt er wat te halen. De werkzaamheden zijn namelijk nog steeds van hoog niveau. Het enige wat ze daarnaast doen is het voor werknemers aantrekkelijk te maken. Dat kan met voetbaltafels, maar ook met uitdagende klussen.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Paxlie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:22:
[...]

Wat een onzin, ik zit gedetacheerd bij een bedrijf met pingpongtafel, voetbaltafel, mario kart en fifa. Daarnaast zijn er nerfgun tournooien en maandelijkse borrels. 2x per jaar bedrijfsbreed een groot feest. Alsnog werken daar junioren en senioren en voor beiden valt er wat te halen. De werkzaamheden zijn namelijk nog steeds van hoog niveau. Het enige wat ze daarnaast doen is het voor werknemers aantrekkelijk te maken. Dat kan met voetbaltafels, maar ook met uitdagende klussen.
Wat ik me net zat te bedenken voor ik je bericht las: door de werkgever buiten werktijd geinitieerde bijeenkomsten komen m.i. de cohesie ten goede. Men kan die klootzak van een collega een keer in een andere setting spreken of samen in hetzelfde team strijden tegen een ander team en merken dat die collega eigenlijk best meevalt. Terug op de werkvloer valt er dan ineens veel beter mee samen te werken. Mooi toch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Transportman
PcDealer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:31:
[...]

Wat ik me net zat te bedenken voor ik je bericht las: door de werkgever buiten werktijd geinitieerde bijeenkomsten komen m.i. de cohesie ten goede. Men kan die klootzak van een collega een keer in een andere setting spreken of samen in hetzelfde team strijden tegen een ander team en merken dat die collega eigenlijk best meevalt. Terug op de werkvloer valt er dan ineens veel beter mee samen te werken. Mooi toch?
Het wordt alleen wat anders als ik (min of meer) verplicht naar die door mijn werkgever buiten werktijd (en dus in privétijd) geïnitieerde bijeenkomsten moet, dan wordt het toch wat minder mooi. En dat is volgens mij waar @t_captain, @unezra en ik tegen ageren.

We zeggen niet dat het er niet mag zijn, we hebben er allen een probleem mee als het een significant onderdeel is van de bedrijfscultuur (lees: belangrijk genoeg om in de vacatures te vermelden), omdat het dan ten koste zal gaan van iets anders. Dat kan salaris zijn (kijk ons eens het hippe bedrijf zijn, daar wil je toch voor werken?), maar kan ook privétijd zijn (het voorbeeld at je zelf eigenlijk al geeft).

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Paxlie
  • Laatst online: 09:59

Paxlie

chaos en inslag

Transportman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:07:
[...]

Het wordt alleen wat anders als ik (min of meer) verplicht naar die door mijn werkgever buiten werktijd (en dus in privétijd) geïnitieerde bijeenkomsten moet, dan wordt het toch wat minder mooi. En dat is volgens mij waar @t_captain, @unezra en ik tegen ageren.

We zeggen niet dat het er niet mag zijn, we hebben er allen een probleem mee als het een significant onderdeel is van de bedrijfscultuur (lees: belangrijk genoeg om in de vacatures te vermelden), omdat het dan ten koste zal gaan van iets anders. Dat kan salaris zijn (kijk ons eens het hippe bedrijf zijn, daar wil je toch voor werken?), maar kan ook privétijd zijn (het voorbeeld at je zelf eigenlijk al geeft).
Als ik jou was zou ik nooit de detachering ingaan, maar gewoon voor een vaste inhouse klus kiezen. Ik proef hier echt dat mensen vooral niet sociaal willen doen met collega's en alleen uurtjes willen draaien. Dat kan pria je ding zijn, maar ga er dan niet vanuit dat je snel zal groeien in je werk. Het is een gedeelte van je werk om ook sociaal om te gaan met collega's om op die manier bepaalde dingen gedaan te krijgen. Zo had mijn team 2 klanten geleden ontzettend veel moeite om dingen gedaan te krijgen van serverbeheer team. Na een jaar praatjes maken, af en toe samen lunchen en gewoon interesse tonen in die personen wist ik het allemaal direct voor elkaar te krijgen als er spoed was. De hele bureaucratie eromheen kon gewoon weg. Als je dat niet wilt, even goede vrienden maar dan kies je echt voor een ander beroepsgebied en beperk je jezelf in je eigen mogelijkheden.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Paxlie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:30:
[...]
Na een jaar praatjes maken, af en toe samen lunchen en gewoon interesse tonen in die personen wist ik het allemaal direct voor elkaar te krijgen als er spoed was.
Maar dat gaat niet ten koste van de tijd, die je met je opgroeiende kinderen wil doorbrengen. En af en toe is best eens leuk, maar elke week of maand zo'n verplichte avond is gewoon teveel voor veel mensen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Freee!! schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:35:
[...]

Maar dat gaat niet ten koste van de tijd, die je met je opgroeiende kinderen wil doorbrengen. En af en toe is best eens leuk, maar elke week of maand zo'n verplichte avond is gewoon teveel voor veel mensen.
Maar dat wordt volgens mij nergens beweerd, alleen door een aantal als vaststaand feit gepresenteerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PcDealer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:43:
[...]
Maar dat wordt volgens mij nergens beweerd, alleen door een aantal als vaststaand feit gepresenteerd.
Ik ben ze een paar keer tegengekomen, vooral collega-gedetacheerden van andere bedrijven bij dezelfde eindklant. Veel hielden dat niet lang vol.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:09
t_captain schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:00:
Pingpongtafels, vrijmibo’s.

Dat is wel het spel. Recruiter probeert allerhande niet-financiële voordelen aan te dragen, en daarmee het gewicht van het (veel duurdere) salaris te verminderen.

Onder de streep zijn mensen die hiervoor gevoelig zijn, goedkoper.
Ik lees nu een paar berichten over bedrijven die pingpongtafels en vrijmibo's hebben om een lager salaris te rechtvaardigen. Ik vraag mij af waar deze generalisering vandaan komt?

Ook wel apart om te lezen dat als men dergelijke zaken op de website heeft staan dat dat een reden is om niet te solliciteren. En dat men verwacht dat je buiten werktijd tijd in sociale zaken steekt.

Wat een enorme zure bijsmaak krijg ik daarvan...

Wil je niet naar een vrijmibo, dan ga je niet. Tafeltennissen of tafelvoetballen kan ook in de pauze, of een keer even tussendoor. Wil je niet lid worden van de pv, dan doe je dat lekker niet. En ik ben nog nooit een bedrijf tegengekomen dat lage salarissen verbergt of compenseert door met een tafeltennis tafel aan te komen zetten.

Ik denk dat iemand die zo denkt alleen zichzelf beperkt. Til niet te zwaar aan dergelijke zaken.

I‘m not buying $BTC, I‘m selling fiat | Bitcoin prijzen vergelijken | PVOutput | Tesla Model 3 Performance

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Transportman
[...]

Als ik jou was zou ik nooit de detachering ingaan, maar gewoon voor een vaste inhouse klus kiezen. Ik proef hier echt dat mensen vooral niet sociaal willen doen met collega's en alleen uurtjes willen draaien. Dat kan pria je ding zijn, maar ga er dan niet vanuit dat je snel zal groeien in je werk. Het is een gedeelte van je werk om ook sociaal om te gaan met collega's om op die manier bepaalde dingen gedaan te krijgen. Zo had mijn team 2 klanten geleden ontzettend veel moeite om dingen gedaan te krijgen van serverbeheer team. Na een jaar praatjes maken, af en toe samen lunchen en gewoon interesse tonen in die personen wist ik het allemaal direct voor elkaar te krijgen als er spoed was. De hele bureaucratie eromheen kon gewoon weg. Als je dat niet wilt, even goede vrienden maar dan kies je echt voor een ander beroepsgebied en beperk je jezelf in je eigen mogelijkheden.
PcDealer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:43:
[...]

Goede inschatting van @Paxlie , ik zit nu in de detachering en dat had ik nooit moeten doen (en is ook een van de redenen dat ik naar wat anders aan het kijken ben). Want volgens mij is komende week semi-verplichte* meeting nummer 6 (of 7 of 8, ben niet bij allemaal geweest) van het jaar alweer. En dat zijn dan nog niet eens de borrels of andere sociale activiteiten, maar puur en alleen medewerkersbijeenkomsten en kennissessies. Dat is dus al iedere maand een avond... Dan komen er nog eens trainingen bij, die ook bij voorkeur 's avonds gegeven worden, ook weer 2-3 per jaar. Ik ben dus al 15 avonden per jaar kwijt waar ik eigenlijk dus voor niets heb gewerkt en dan heb ik nog helemaal niets sociaals gedaan met mijn collega's.

En ik heb er ook weinig behoefte aan om met mijn collega's wat sociaals te doen, om de simpele reden dat ik ze bijna nooit zie en eigenlijk de enige gemeenschappelijke factor die we hebben toevallig onze werkgever is. Bij de klant is dat echter anders, omdat ik daar meer mee te maken heb en het ook niet verplicht wordt.

*Semi-verplicht omdat je ze theoretisch gezien mag missen, maar dan mis je belangrijke informatie over het bedrijf (en dat kan ver gaan, tot informatie over nieuwe arbeidsvoorwaarden aan toe) en er wordt door mijn leidinggevende best wat druk gezet om toch aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:34
Transportman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:34:
[...]

[...]

Goede inschatting van @Paxlie , ik zit nu in de detachering en dat had ik nooit moeten doen (en is ook een van de redenen dat ik naar wat anders aan het kijken ben). Want volgens mij is komende week semi-verplichte* meeting nummer 6 (of 7 of 8, ben niet bij allemaal geweest) van het jaar alweer. En dat zijn dan nog niet eens de borrels of andere sociale activiteiten, maar puur en alleen medewerkersbijeenkomsten en kennissessies. Dat is dus al iedere maand een avond... Dan komen er nog eens trainingen bij, die ook bij voorkeur 's avonds gegeven worden, ook weer 2-3 per jaar. Ik ben dus al 15 avonden per jaar kwijt waar ik eigenlijk dus voor niets heb gewerkt en dan heb ik nog helemaal niets sociaals gedaan met mijn collega's.

En ik heb er ook weinig behoefte aan om met mijn collega's wat sociaals te doen, om de simpele reden dat ik ze bijna nooit zie en eigenlijk de enige gemeenschappelijke factor die we hebben toevallig onze werkgever is. Bij de klant is dat echter anders, omdat ik daar meer mee te maken heb en het ook niet verplicht wordt.

*Semi-verplicht omdat je ze theoretisch gezien mag missen, maar dan mis je belangrijke informatie over het bedrijf (en dat kan ver gaan, tot informatie over nieuwe arbeidsvoorwaarden aan toe) en er wordt door mijn leidinggevende best wat druk gezet om toch aanwezig te zijn.
Klinkt als Yacht. Daar was de cohesie cultuur ook zo hoog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]
Dan komen er nog eens trainingen bij, die ook bij voorkeur 's avonds gegeven worden, ook weer 2-3 per jaar. Ik ben dus al 15 avonden per jaar kwijt waar ik eigenlijk dus voor niets heb gewerkt
Zit je bij een bedrijf die aan trainingen doet, is het weer niet goed. Heb je kinderen? 2x per jaar naar een ouderavond, nog 3x per jaar een rapport-/oudergesprek. The horror!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
PcDealer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:54:
[...]

Zit je bij een bedrijf die aan trainingen doet, is het weer niet goed. Heb je kinderen? 2x per jaar naar een ouderavond, nog 3x per jaar een rapport-/oudergesprek. The horror!
De meeste van dat soort sessies voegen weinig waarde toe en zijn zeker niet te vergelijken met echte trainingen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hyptonize
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 09:27

hyptonize

Mr. Awesome

Dus... Recruiters enzo. 😉

• unezra

unezra

Topicstarter
[...]
Het is absoluut niet dat ik niet sociaal wil doen of sociaal ben, het is puur dat ik een hekel heb aan een sociale plicht mee te doen met activiteiten. Natuurlijk maak ik regelmatig praatjes met collega's, lunch ik incidenteel een keer mee, etc. Ik snap prima hoe het sociale spelletje werkt.
Taro schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:13:
[...]
Ik lees nu een paar berichten over bedrijven die pingpongtafels en vrijmibo's hebben om een lager salaris te rechtvaardigen. Ik vraag mij af waar deze generalisering vandaan komt?

Ook wel apart om te lezen dat als men dergelijke zaken op de website heeft staan dat dat een reden is om niet te solliciteren. En dat men verwacht dat je buiten werktijd tijd in sociale zaken steekt.

Wat een enorme zure bijsmaak krijg ik daarvan...

Wil je niet naar een vrijmibo, dan ga je niet. Tafeltennissen of tafelvoetballen kan ook in de pauze, of een keer even tussendoor. Wil je niet lid worden van de pv, dan doe je dat lekker niet. En ik ben nog nooit een bedrijf tegengekomen dat lage salarissen verbergt of compenseert door met een tafeltennis tafel aan te komen zetten.

Ik denk dat iemand die zo denkt alleen zichzelf beperkt. Til niet te zwaar aan dergelijke zaken.
Zo eenvoudig ligt het dus niet. Mijn ervaring is dat vaak zulke zaken ook vast zitten in de sociale cultuur van een bedrijf. Verplicht is het allemaal niet, sociaal verplicht wel.

Dat is dus waarom ik het niet erg vind als duidelijk is uit de website of vacature dat dit soort zaken als heel belangrijk worden ervaren en inderdaad, het kan zijn dat ik daarom niet solliciteer. Niets mis met de aanwezigheid van een pingpongtafel of een vrijmibo, maar het is gewoon niet mijn ding en als je functioneren binnen een bedrijf af hangt van het mee doen aan zulke sociale activiteiten zonder dat je daar écht keuze in hebt, is er denk ik met mij inderdaad geen match.

Om terug bij het onderwerp te komen, daarom vind ik het dus ook fijn als een recruiter of HR afdeling daar aandacht aan besteed en dat in een vroeg stadium duidelijk is. Zulke communicatie helpt bij het maken van de keuze of het uberhaupt zin heeft te solliciteren ergens. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
unezra schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 07:13:
Niets mis met de aanwezigheid van een pingpongtafel of een vrijmibo, maar het is gewoon niet mijn ding en als je functioneren binnen een bedrijf af hangt van het mee doen aan zulke sociale activiteiten zonder dat je daar écht keuze in hebt, is er denk ik met mij inderdaad geen match.
Nou ben ik toch erg benieuwd, wie zegt dat dat zo is? Als jij goed je werk doet wordt je toch niet afgerekend op het feit dat je niet mee doet met een potje voetbal?

Bij mijn vorige werkgever wilde ik graag een tafelvoetbaltafel hebben, een tafeltennistafel stond er al, en toen kregen we een erg mooie en goede Heineken Champions League tafelvoetbaltafel. In de pauze ging de een buiten een rondje lopen, de ander deed mee aan de voetbalcompetitie en de ander ging gewoon in de kantine eten.

De salarissen waren daardoor echt niet lager dan ergens anders en vanuit sociaal oogpunt werd je echt niet verplicht mee te doen.

Ik zit overigens naast medewerker zijnde ook aan de werkgevers kant en ik kan je gewoon oprecht zeggen dat je dit ook anders moet zien. Los van leuke projecten, goede en leuke collega's en een marktconform+ salaris, een goede locatie, etc. kan je je op een gegeven moment niet nog meer onderscheiden van concurrenten dan dit soort zaken ook aan te bieden. Iedereen kiest een baan om bepaalde redenen, ik zou nooit alleen voor salaris gaan, het gaat ook om werkplezier en daar kan je keuzes in maken.

Afijn, ik denk dat je jezelf hierdoor beperkt in je keuzes en er een gevoel bij hebt dat niet terecht is.

I‘m not buying $BTC, I‘m selling fiat | Bitcoin prijzen vergelijken | PVOutput | Tesla Model 3 Performance

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Taro schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 08:46:
[...]
Nou ben ik toch erg benieuwd, wie zegt dat dat zo is? Als jij goed je werk doet wordt je toch niet afgerekend op het feit dat je niet mee doet met een potje voetbal?
In mijn beleving kán het in situaties sociaal lastig zijn als je daar minder mee hebt. Hoeft niet, is uiteraard per bedrijf en afdeling verschillend, maar naar mijn gevoel kan het zeker zo zijn dat er een zekere sociale druk van uit gaat als je niet mee doet aan sociale activiteiten buiten het werk om of in de lunchpauze.
Bij mijn vorige werkgever wilde ik graag een tafelvoetbaltafel hebben, een tafeltennistafel stond er al, en toen kregen we een erg mooie en goede Heineken Champions League tafelvoetbaltafel. In de pauze ging de een buiten een rondje lopen, de ander deed mee aan de voetbalcompetitie en de ander ging gewoon in de kantine eten.

De salarissen waren daardoor echt niet lager dan ergens anders en vanuit sociaal oogpunt werd je echt niet verplicht mee te doen.
Maar dát is prima dus. :)

Bij zo'n bedrijf, waar je vrij word gelaten in dit soort dingen en waar je op je eigen manier sociaal mag zijn, zou ik meer dan prima kunnen aarden en werken. Zoals gezegd, ik ben absoluut niet anti-sociaal, maar ik kan verdomd weinig met een kantine waar over voetbal of De Toppers word gepraat. Heb ik niets mee, en ik ben minder goed in smalltak over onderwerpen waar ik niets mee heb.
Ik zit overigens naast medewerker zijnde ook aan de werkgevers kant en ik kan je gewoon oprecht zeggen dat je dit ook anders moet zien. Los van leuke projecten, goede en leuke collega's en een marktconform+ salaris, een goede locatie, etc. kan je je op een gegeven moment niet nog meer onderscheiden van concurrenten dan dit soort zaken ook aan te bieden. Iedereen kiest een baan om bepaalde redenen, ik zou nooit alleen voor salaris gaan, het gaat ook om werkplezier en daar kan je keuzes in maken.

Afijn, ik denk dat je jezelf hierdoor beperkt in je keuzes en er een gevoel bij hebt dat niet terecht is.
Als een bedrijf in zijn uitingen (website, vacatures, gesprek) heel erg de nadruk legt op dat soort zaken, komt het op mij over of het dus sociaal belangrijk is en ze vooral mensen zoeken die graag mee doen aan sociale activiteiten onder of buiten werktijd.

Voor mij zou juist onderscheidend zijn als een bedrijf zegt "we hebben voor ieder wat wils en het is allemaal goed", de nadruk leggen op vrijheid, diversiteit en het individu dus, in plaats van de nadruk op de gezellige vrijdagmiddagborrel, de waanzinnige kantine of de weekendjes weg met het hele bedrijf.

Ik denk dat dát ook onderscheidend kan werken. Meer nog dan "kijk ons eens belang hechten aan sociale activiteiten". Leuk, maar vrijdagmiddag om 5 uur wil ik graag met mijn vrouw op de bank zitten, niet met mijn collega's aan de bar hangen. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
@unezra Ik begrijp je, maar, jij plaatst dit soort punten in de zakelijke categorie "sociale activiteiten", terwijl een ander ernaar kijkt als "leuk, daar heb ik zin in".

Je kijkt er dus vanuit dat oogpunt naar, en dat is prima, maar daardoor ben je er misschien wel té bewust mee bezig, zoek je er teveel achter en ervaar je daardoor minder plezier in dingen dan dat anderen dat doen.

Ik zit ook regelmatig liever op de bank of buiten in de achtertuin dan iedere avond maar weer op pad te zijn of uit te gaan, maar je kunt er ook een gulden middenweg in vinden door er minder negatief naar te gaan kijken.

Maar genoeg hierover, weer on-topic :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:48
Volgens mij heeft iedereen zijn punt hier over al drie keer gemaakt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Transportman
PcDealer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:54:
[...]

Sorry, trainingen was niet het juiste woord, het gaat om 13 in een dozijn workshops over sociale vaardigheden, waar ik geen enkele inspraak op gehad en die mij niet verder helpen in mijn verdere carrière.

Ik vind het prima om trainingen te doen en wil dat ook in eigen tijd doen, maar dan wil ik er ook zeggenschap over hebben en het idee hebben dat het mij in de toekomst verder brengt.

Maar goed, ook nog wat on topic:
Gisteren bericht gehad van iemand van iSense via LinkedIn, netjes bericht met de vraag wat ik zoek in plaats van meteen allerlei half matchende vacatures (zulke berichten heb ik namelijk ook al gehad). Ik had in ieder geval een positief gevoel bij het bericht, dus ben benieuwd hoe het verder gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Transportman schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:32:
[...]

Sorry, trainingen was niet het juiste woord, het gaat om 13 in een dozijn workshops over sociale vaardigheden, waar ik geen enkele inspraak op gehad en die mij niet verder helpen in mijn verdere carrière.
Dat is inderdaad duidelijker.
Maar goed, ook nog wat on topic:
Gisteren bericht gehad van iemand van iSense via LinkedIn, netjes bericht met de vraag wat ik zoek in plaats van meteen allerlei half matchende vacatures (zulke berichten heb ik namelijk ook al gehad). Ik had in ieder geval een positief gevoel bij het bericht, dus ben benieuwd hoe het verder gaat.
Ik was vrijdag op de borrel binnengelopen bij zusterbedrijf Experis. Ik wilde mijn cv afgeven en werd naar een recruiter geleid. Wat denk je? Dronk fris! Het kan gewoon. Even gebabbeld over wat ik zoek. Hij had mogelijk een mannetje in zijn eigen vriendenkring die misschien wat had.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-11 08:32

3DDude

I void warranty's

PcDealer schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:12:
[...]

Dat is inderdaad duidelijker.

[...]

Ik was vrijdag op de borrel binnengelopen bij zusterbedrijf Experis. Ik wilde mijn cv afgeven en werd naar een recruiter geleid. Wat denk je? Dronk fris! Het kan gewoon. Even gebabbeld over wat ik zoek. Hij had mogelijk een mannetje in zijn eigen vriendenkring die misschien wat had.
Ik ken wel wat mensen bij techdata voor je, als ik moet informeren hoor ik het wel.

Pre-sales achtige rol toch? ;)

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18-11 20:03

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Transportman iSense doet alleen maar detavast. Lijkt je dat wat?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

3DDude schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:38:
[...]

Ik ken wel wat mensen bij techdata voor je, als ik moet informeren hoor ik het wel.

Pre-sales achtige rol toch? ;)
Volgaarne. Hoewel ik voor twee functies op gesprek ben geweest vorig jaar.

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-11 08:32

3DDude

I void warranty's

PcDealer schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:16:
[...]

Volgaarne. Hoewel ik voor twee functies op gesprek ben geweest vorig jaar.
Je bent al op gesprek geweest bij techdata dus? Waar liep het op stuk?

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

3DDude schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:05:
[...]

Je bent al op gesprek geweest bij techdata dus? Waar liep het op stuk?
Herstel: 2x 2017, 1x 2018.

2017:
Ondanks je zeer creatieve sollicitatie, welke met plezier is doorgenomen, moet ik helaas mededelen dat we je niet uitnodigen voor een gesprek.

Wij zijn in een vergevorderd stadium met een kandidaat waar wij graag verder mee willen gaan.
De andere is telefonisch medegedeeld, maar weet zo niet meer wat de reden was. Wellicht was ik te junior bevonden/te lang uit de running voor die functie.

2018:
Inmiddels hebben we alle kandidaten gesproken. Helaas moeten wij u meedelen dat u niet in aanmerking komt voor een tweede gesprek voor de functie van Inside Sales Cisco.
We zijn tot de conclusie gekomen dat andere kandidaten beter passen in het profiel waar wij naar op zoek zijn.

Nogmaals bedankt voor de interesse in Tech Data en het prettige gesprek.
Vervolgens vragen erover gesteld en niets vernomen en ook niet na een reminder.

• Transportman
ocf81 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:13:
@Transportman iSense doet alleen maar detavast. Lijkt je dat wat?
Bedankt voor de heads-up, weet nog niet of dat is wat ik wil, nu kan ik er in ieder geval vast over nadenken in plaats van pas als het zover is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Een ict bedrijf zoekt een salesspecialist/commercieel medewerker. De vacature is niet op de site te vinden (inmiddels wel), maar wel via https://tweakers.net/carriere/it-banen/zoeken/

Ik heb ze eind vorige week gebeld en de hr-medewerker was enthousiast. Dezelfde dag een cv aangepast aan het bedrijf en de functie, verstuurd per e-mail met motivatie (zoals verzocht).

De reactie: cv ziet er goed uit, maar we zoeken een starter.
1: staat niet in de vacature
2: op Carrière staat zelfs
Carriere
Ervaren
Met mijn opleiding hbo Arbeidsrecht ruik ik leeftijdsdiscriminatie op indirecte basis :(

https://www.mensenrechten.nl/nl/oordeel/2017-133

PcDealer wijzigde deze reactie 04-06-2019 22:17 (4%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 08:47
Zoeken naar een ervaren starter is ook niet ongebruikelijk in HR-land. :P

How many Prolog programmers does it take to change a lightbulb? Yes.

• Piet_Piraat7
Als een recruiter de shotgun approach gebruikt, kun je hem dan reporten voor spam? Ook omdat die niks meer laat horen na een reactie. Zulk mensen recruitertuig zijn echt verschrikkelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 09:07
[...]

[...]

Niet gaan als je niet wil en gewoon je leidinggevende vragen om een samenvatting te sturen.

Mensen die bij een detacheerder werken zijn veel te lief, als je maar genoeg facturabel bent dan vinden ze alles goed.

Heb ook wel eens gehad detacheerder had een avond meeting geregeld in Den Haag, ik zat die dag in Maastricht. Zei tegen mijn manager als je wil dat ik kom dan moet ik hier om 14:00 vertrekken en ik neem er geen vrij voor, als ik niet kom dan werk ik gewoon door tot ~17:00 en ben ik die 3 uur facturabel.

Niet komen was in eens geen probleem

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
Gewoon je secetaresse vragen om een vlucht te boeken van Beek naar Rotterdam :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

GrooV schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:48:
[...]

Niet gaan als je niet wil en gewoon je leidinggevende vragen om een samenvatting te sturen.
Ik kan me herinneren dat mijn vroegere werkgever (ook detacheerder) van niet-verplichte bijeenkomsten toch aanwezigheid registreerde. Een paar sessies missen was geen punt, zeker niet met een goede reden, maar als je zonder reden toch nooit je gezicht liet zien volgde er wel een gesprek.
Mensen die bij een detacheerder werken zijn veel te lief, als je maar genoeg facturabel bent dan vinden ze alles goed.
Mijn ervaring: Je mag in een bedrijf alle regels breken zolang je maar goed bent in de dingen die ze belangrijk vinden. Kunst is om te herkennen wat ze echt belangrijk vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

downtime schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:16:
[...]
Ik kan me herinneren dat mijn vroegere werkgever (ook detacheerder) van niet-verplichte bijeenkomsten toch aanwezigheid registreerde. Een paar sessies missen was geen punt, zeker niet met een goede reden, maar als je zonder reden toch nooit je gezicht liet zien volgde er wel een gesprek.
"Regel zo'n sessie maar ergens tussen mijn werkplek en huis."

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:53

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja, dat is het risico van een detacheerder, dan maak je kilometers. Da's precies 1 van de redenen dat ik er niet wil werken, want ja, die leasebak is mooi (meestal ruwweg bovenop het normale salaris), maar betekent ook veel uren aan reistijd kwijt helaas.
quote: downtime
Mijn ervaring: Je mag in een bedrijf alle regels breken zolang je maar goed bent in de dingen die ze belangrijk vinden. Kunst is om te herkennen wat ze echt belangrijk vinden.
Klopt, en wegwezen als de belangrijke punten niet overeen komen...

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 09:07
downtime schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:16:
[...]

[...]

Als het verplicht is moeten ze het maar overdag doen, klaar. Je hebt een contract voor een X aantal uur in de week. Avond meetings is ook gewoon werk, helemaal als er een manager gaat zitten turven wie er is

En ik vraag me af of het ook in enige arbeidsvoorwaarde staat, het enige waarom ze willen dat je langs komt is dat je binding houdt met het bedrijf.

Tuurlijk ging ik er ook wel eens heen, als er iets interessants was of als ik in de buurt was en toch moest eten. Bij mijn vorige detacheerder zijn ze met een aanwezigheidspunten systeem begonnen, gelukkig had ik mijn contract toen al opgezegd.

Inmiddels ben ik voor mezelf begonnen en verlost zijn van dit soort dingen bevalt super!

GrooV wijzigde deze reactie 05-06-2019 14:52 (22%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 09:06
Gesprek gehad. Alles goed en wel. Je kunt het werk sowieso wel aan bla bla..
Toch afgewezen, waarom?

"Je WoOnT wEl ErG vEr WeG. wE wEtEn NiEt Of Je HiEr SnEl EeN wOnInG gAaT vInDeN."

De grap is dat het bedrijf zelf woningen verhuurt...... Dus mocht het zo'n probleem zijn is dat binnen een dag op te lossen. Tevens wisten ze waar ik nu woon. Mocht dat voor die tijd zo'n probleem zijn laat mij dan niet opdraven...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wat is de afstand/reisduur dan @twisterNL ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 09:06
2 uur enkele reis. Maar dat krijg je wanneer je in een godvergeten uithoek woont.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-11 19:04
Pfff... worden jullie ook constant benaderd door The Next Gen? Al eerder aangegeven dat ik geen trek heb in midlance, maar dat borrelt blijkbaar niet door naar de rest van de organisatie. Nu weer een bericht of ik interesse heb om Sharepoint, Office 365 en Biztalk te gaan implementeren, alsjeblieft niet zeg.

• The Underminer
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15-06 18:47
Is er een doerzoekbare site (regio, it-specialisatie) met ervaringen over specifieke recruiters? Ik weet dat er wel een aantal goede zijn, maar erg lastig te vinden.

Ben zelf bijvoorbeeld op zoek naar een goeie in de regio Utrecht op het gebied van Data Science / AI

• sypie
  • Niet online
The Underminer schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:23:
Is er een doerzoekbare site (regio, it-specialisatie) met ervaringen over specifieke recruiters? Ik weet dat er wel een aantal goede zijn, maar erg lastig te vinden.

Ben zelf bijvoorbeeld op zoek naar een goeie in de regio Utrecht op het gebied van Data Science / AI
https://blacklist-recruiters.nl/archive/

Helaas wordt die niet meer actueel gehouden maar zoveel zal er in 2 jaar niet veranderd zijn bij de grotere toko's denk ik.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
The Underminer schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:23:

Ben je op zoek naar een recruiter of naar een bedrijf waar je kan werken?

• The Underminer
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15-06 18:47
Uiteindelijk ben ik gewoon op zoek naar een leuke baan, maar om die te vinden zoek ik een recruiter met een wat persoonlijkere aanpak. Iemand die een netwerk heeft van contacten bij bedrijven waar ik zou willen werken zodat ik daar kan gaan solliciteren. Liefst gespecialiseerd in de data science / machine learning / artificial intelligence branche omgeving utrecht of amsterdam

Maar tips voor het vinden van vacatures bij leuke bedrijven(goede sfeer, vrij jonge medewerkers, moderne frameworks, potentie om te leren) zijn ook welkom.

Wat ik soms lastig vind is dat deze bedrijven homerun.co gebruiken om een sollicitatiepagina te maken. homerun is echter niet te doorzoeken. Zie bijvoorbeeld https://jobs.highstreetmobile.com/

The Underminer wijzigde deze reactie 11-06-2019 09:47 (10%)

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@The Underminer ik heb je posts even verplaatst naar een plek waar meer informatie te vergaren is.

LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-11 17:27
The Underminer schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:46:
Uiteindelijk ben ik gewoon op zoek naar een leuke baan, maar om die te vinden zoek ik een recruiter met een wat persoonlijkere aanpak. Iemand die een netwerk heeft van contacten bij bedrijven waar ik zou willen werken zodat ik daar kan gaan solliciteren.
Dat is best lastig. Veel grote bedrijven hebben hun eigen recuitement afdeling en de meeste bureaus werken voor maar een klein aantal opdrachtgevers. Over het algemeen wordt niet gewaardeert als een externe recruiter met een kandidaat komt en daar een (grote) fee voor vraagt. Of je moet die recruiter zelf voor zijn diensten willen betalen?

Volgens mij zijn er genoeg vacatures op LinkedIn, itbanen.nl etc. te vinden. EN als je echt een leuk bedrijf weet een open sollicitatie sturen of contact opnemen met de recruiter van dat bedrijf.

• Transportman
Aangezien ik een beetje aan het zoeken ben, staat mijn profiel op Linkedin wat opener en mijn CV op diverse jobsites, en ik ben heel gelukkig dat ik mijn telefoonnummer eraf heb gehaald. Heel veel nietszeggende connectieverzoeken of "Ik zag je CV, kunnen we een keer praten?", maar onderstaande had ik namelijk nog niet in mijn verzameling:
Binnen jouw vakgebied, (naam vakgebied), hebben wij voldoende vacatures bij verschillende van onze partners. Neem alvast eens een kijkje op onze website,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, om een idee te krijgen. Weet wel dat zeker niet alle openstaande vacatures daar staan.
En dat is dan van dezelfde persoon die mij een half jaar geleden al zou laten bellen (nee, is niet gebeurd), terwijl een collega waar ik een maand eerder al mee had gebeld niets te bieden had. Het aanbod op hun site is ook niet echt veranderd voor {naam vakgebied}, dus ik zie nog niet waarom ik nu nog zou reageren.

Dat lijkt tegenwoordig ook wel een dingetje te zijn, dat recruiters beweren niet alle openstaande vacatures op hun site te hebben staan. Dan vraag ik me af, het is al zo lastig om IT'ers te vinden, waarom zou je verbergen dat je mensen zoekt?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Transportman wijzigde deze reactie 13-06-2019 21:20 (11%)

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True