Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Greencap schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:59:
En toch zijn er schrikbarend veel kandidaten, ook echt goede kandidaten, die aangedragen worden door recruiters die hier als slecht bestempelt worden. Juist dat vind ik jammer, want als werkgever willen we eigenlijk ook liever geen zaken doen met die recruiters, maar dan wordt het aanbod alleen nog maar kleiner.
Zorg dat je vacature goed vindbaar is en ga gewoon niet in zee met recruiters. Er zijn genoeg (te veel) mensen wel op zoek, die eigenlijk ook niet met een recruiter willen werken, maar als ze jullie vacature niet vinden, krijgen jullie die sollicitaties ook niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-10 17:55

Stoney3K

Flatsehats!

unezra schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:26:
[...]Dat maakt wel een mooie selectie. De recruiters die me NU gaan spammen met banen waar ik helemaal geen interesse in heb, zijn klaar. Daar ga ik niet mee verder. De recruiters die met mij mee willen denken en bereid zijn nu alvast te investeren in een relatie die pas over een jaar mogelijk revenue gaat opleveren, daar hou ik het contact mee warm.
Daar ben ik het dus ook mee eens. Als je mij met een random baan gaat spammen die maar met een paar keywords matcht, dan ga ik daar mijn tijd niet aan verdoen, maar als je ook bereid bent om met een serieus aanbod te komen waardoor ik ook een idee heb wat de functie inhoudt, en een globaal idee krijg bij wat voor bedrijf ik aan de slag kan, dan kunnen we praten.

Ga je geheimzinnig zitten doen over welk bedrijf precies jouw klant is omdat je bang bent dat ik langs je af op dezelfde vacature ga solliciteren, dan ga ik sowieso niet met jou als recruiter in zee omdat je me niet vertrouwt maar alleen als een product ziet wat je wil verkopen. Als je een serieus aanbod doet, dan kun je de werkgever ook met naam en toenaam noemen want dan heb je in mij tijd en energie gestoken, en dan ga ik je er ook niet bij naaien door het bedrijf direct te benaderen.

Maar de recruiters die echt inhoudelijk achter vacatures aan gaan en meer doen dan alleen makelaartje of verkopertje spelen zijn echt zeldzaam.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:51
Freee!! schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:41:
Zorg dat je vacature goed vindbaar is en ga gewoon niet in zee met recruiters.
Dat deel vind ik als ZZPer ook wel frustrerend. Zorg gewoon dat je ZZP rollen gewoon publiceert. Er is werk zat, maar er is een hele industry van tussenpartijen die graag 10-25 euro op een uurtarief willen leggen die je helemaal niet nodig hebt. En als je als bedrijf daardoor niet meer dan 70E/uur kan betalen, dan heb je dus per definitie niet de beste mensen.

Vorige week nog een recruiter van Spilberg die met uiterste spoed een Javaan nodig had. Maar wel met een uurtarief van 72.50E. Tja.

https://niels.nu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17-10 21:50
@Hydra Je kan discussieren over wat goed is en wat niet goed is. Op een gegeven moment is het ook een kwestie van goed genoeg, omdat er anders gewoon niet voldoende aanbod is voor de hoeveelheid werk. Bovendien kunnen goede ontwikkelaars ook opgeleid worden. Je kan je ook afvragen of het "ideale" team samengesteld zou moeten worden met uitsluitend "goede" ontwikkelaars.

@Freee!! Zal best (en dat doen we natuurlijk ook), maar er zijn toch heel veel ontwikkelaars die niet actief op zoek zijn, maar toch wel interesse hebben op het moment dat ze direct benaderd worden. Er zijn ook veel ontwikkelaars die op zich wel leuk werk hebben, maar hun CV maar eens naar een recruiter sturen om te kijken of er iets leuks uit komt. Veel van deze kandidaten weten uberhaupt niet eens hoe goed en waardevol ze zijn.

Ik zag laatst een kandidaat die al 5 jaar relevante werkervaring had en graag een loon zou hebben van 1800 euro. Dit is misschien niet een "goede" kandidaat volgens de definitie van @Hydra, maar het moge duidelijk zijn dat hij zich niet bewust is van zijn marktwaarde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Stoney3K schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:45:
Ga je geheimzinnig zitten doen over welk bedrijf precies jouw klant is omdat je bang bent dat ik langs je af op dezelfde vacature ga solliciteren, dan ga ik sowieso niet met jou als recruiter in zee omdat je me niet vertrouwt maar alleen als een product ziet wat je wil verkopen.
De reden dat deze recruiters dat doen, is omdat ze uberhaupt niet door een bedrijf ingeschakeld zijn om te werven maar via jou koude acquisitie proberen te doen. Recruiters die wel voor een bedrijf werken hebben dat contractueel al afgedekt, die hebben 'dibs' op jouw als jij op hen reageert. Die geven als je vraagt ook gewoon de naam van het bedrijf.

Als ze na vragen het niet geven, hebben ze geen contract en in veel gevallen ook nieteens een vacature.
Greencap schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:53:
@Hydra Je kan discussieren over wat goed is en wat niet goed is. Op een gegeven moment is het ook een kwestie van goed genoeg, omdat er anders gewoon niet voldoende aanbod is voor de hoeveelheid werk. Bovendien kunnen goede ontwikkelaars ook opgeleid worden. Je kan je ook afvragen of het "ideale" team samengesteld zou moeten worden met uitsluitend "goede" ontwikkelaars.
Het gaat me vooral om die hele grote groep slechte ontwikkelaars. Met "goed" bedoel ik "goed genoeg", niet "de beste ooit".
Ik zag laatst een kandidaat die al 5 jaar relevante werkervaring had en graag een loon zou hebben van 1800 euro. Dit is misschien niet een "goede" kandidaat volgens de definitie van @Hydra, maar het moge duidelijk zijn dat hij zich niet bewust is van zijn marktwaarde.
Ik neem aan dat je 'em daar ook netjes mee geholpen hebt, want da's ruim onder wat een HBO starter verdient.

Hydra wijzigde deze reactie 14-05-2019 13:58 (29%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greencap
Zeker, ik drijf graag de lonen op binnen de IT in Nederland, want uiteindelijk komt dat ook mij ten goede... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Greencap schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:57:
Zeker, ik drijf graag de lonen op binnen de IT in Nederland, want uiteindelijk komt dat ook mij ten goede... :)
Mooi. Ken ook een ZZPer, Javaan, die 65E/uur vraag en steengoed is. Hij is expat dus valt onder de 30% regeling, maar heb er wel op aangedrongen dat 'ie z'n uurtarief verhoogt. Dergelijke goeie mensen voor 65E kunnen krijgen, is niet goed voor ons :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:24

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Topicstarter
nst6ldr schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:02:
[...]
Een optimistische insteek, maar niet heel realistisch ben ik bang. Ik heb inmiddels (gelukkig) nu bijna 4 jaar werk in mijn vakgebied en ben nu op een stoel beland waar ik het reuze naar mijn zin heb en voorlopig niet weg wil. Desondanks krijg ik de laatste twee jaar ineens allemaal aanbod van recruiters die ik vijf jaar terug nota bene zelf heb opgezocht om mij alsjeblieft aan een baan te helpen.

Nu de markt aantrekt is er ineens van alles mogelijk. Ja, jammer joh, die vacatures had ik zelf ook wel kunnen vinden en anders ga ik zelfstandig wel naar een bedrijf om eens informeel te praten over mogelijkheden. Alles bij elkaar konden recruiters mij niks bieden waar ik behoefte aan had, en nu ik werk heb en er meer vacatures verschijnen proberen ze aan me te trekken. Ik lach me rot.
Een recruiter is een beetje als een aankoopmakelaar. Je kunt best zonder, maar een goede recruiter kan in gevallen wel verdomd handig zijn. :)
Hydra schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:22:
[...]
Je mist het punt een beetje. Het gaat niet om idioten. Het gaat om mensen die gewoon hun werk doen en niks aan je hebben. Dus die gaan nul energie in je steken. Het is naief te denken dat dat anders is.
De recruiters die NU willen bemiddelen of die enkel met niet passende vacatures komen hebben pech, de recruiters die met me mee willen denken over de toekomst of domweg het over een klein jaar nog een keer willen proberen, daar wil ik mee verder.

Je kunt niet alle recruiters over 1 kam scheren. Ik scheer toch ook niet alle developers over 1 kam, terwijl ik zat voorbeelden kan aandragen van developers die beter in de plantsoenendienst kunnen gaan werken omdat ze daar beperkt schade kunnen opleveren én onder strakke supervisie staan?
Stoney3K schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:45:
[...]

Daar ben ik het dus ook mee eens. Als je mij met een random baan gaat spammen die maar met een paar keywords matcht, dan ga ik daar mijn tijd niet aan verdoen, maar als je ook bereid bent om met een serieus aanbod te komen waardoor ik ook een idee heb wat de functie inhoudt, en een globaal idee krijg bij wat voor bedrijf ik aan de slag kan, dan kunnen we praten.

Ga je geheimzinnig zitten doen over welk bedrijf precies jouw klant is omdat je bang bent dat ik langs je af op dezelfde vacature ga solliciteren, dan ga ik sowieso niet met jou als recruiter in zee omdat je me niet vertrouwt maar alleen als een product ziet wat je wil verkopen. Als je een serieus aanbod doet, dan kun je de werkgever ook met naam en toenaam noemen want dan heb je in mij tijd en energie gestoken, en dan ga ik je er ook niet bij naaien door het bedrijf direct te benaderen.

Maar de recruiters die echt inhoudelijk achter vacatures aan gaan en meer doen dan alleen makelaartje of verkopertje spelen zijn echt zeldzaam.
Jup. Zeldzaam, maar volgens mij bestaan ze wel.

Het is niet bepaald dat ik er dagelijks mee te maken heb, maar de afgelopen jaren ben ik zowel recruiters tegen gekomen waarbij ik echt het gevoel had dat ze waardevol waren, als recruiters die de reden zijn van het bestaan van het vorige topic over recruiters.

Ik weet niet wat de verhouding is. Het kan best zijn dat 90% van de recruiters *prima* werk leveren en het maar 10% is die het voor die 90% verpest. Puur het feit dat hier en in het gesloten topic over recruiters, geklaagd word, betekend niet dat het aandeel kaf het aandeel koren overstijgt.

Het kan, het kan prima dat het 90% ellende is en 10% goed, maar puur een topic op Tweakers en wat ervaringen (waarbij het eerste topic nog een explicieti klaagtopic was ook), heeft een dusdanige bias dat het aantal klachten niets zegt over de verhouding.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:16

nst6ldr

gold noob report

unezra schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:18:
[...]

Een recruiter is een beetje als een aankoopmakelaar. Je kunt best zonder, maar een goede recruiter kan in gevallen wel verdomd handig zijn. :)

[...]

De recruiters die NU willen bemiddelen of die enkel met niet passende vacatures komen hebben pech, de recruiters die met me mee willen denken over de toekomst of domweg het over een klein jaar nog een keer willen proberen, daar wil ik mee verder.

Je kunt niet alle recruiters over 1 kam scheren. Ik scheer toch ook niet alle developers over 1 kam, terwijl ik zat voorbeelden kan aandragen van developers die beter in de plantsoenendienst kunnen gaan werken omdat ze daar beperkt schade kunnen opleveren én onder strakke supervisie staan?

[...]

Jup. Zeldzaam, maar volgens mij bestaan ze wel.

Het is niet bepaald dat ik er dagelijks mee te maken heb, maar de afgelopen jaren ben ik zowel recruiters tegen gekomen waarbij ik echt het gevoel had dat ze waardevol waren, als recruiters die de reden zijn van het bestaan van het vorige topic over recruiters.

Ik weet niet wat de verhouding is. Het kan best zijn dat 90% van de recruiters *prima* werk leveren en het maar 10% is die het voor die 90% verpest. Puur het feit dat hier en in het gesloten topic over recruiters, geklaagd word, betekend niet dat het aandeel kaf het aandeel koren overstijgt.

Het kan, het kan prima dat het 90% ellende is en 10% goed, maar puur een topic op Tweakers en wat ervaringen (waarbij het eerste topic nog een explicieti klaagtopic was ook), heeft een dusdanige bias dat het aantal klachten niets zegt over de verhouding.
Al ga je er hier wel van uit dat er dus 'goede' recruiters zijn, en daar ben ik niet van overtuigd. Zeker gezien de aantallen die me ineens weten te vinden nu ik een makkelijke provisie zou kunnen opleveren al zou ik in zee met ze gaan.

Ik weet inmiddels dat het type recruiter wat je zoekt niet bestaat, daar is namelijk geen markt voor. Geen enkele recruiter kan een zinvolle kosten/baten verhouding voor elkaar krijgen als hun provisie ook maar voor de helft bestaat uit mensen die ze op een laag pitje hebben staan. Het loont om massa's te bereiken, en LinkedIn maakt dat makkelijk.

Ik vergelijk ze altijd met bedrijven die energie verkopen: ze bellen, als er geen interesse is dan krijg je een kruisje bij je naam, als je twijfelt dan bellen ze later terug als de tarieven wijzigen. Meer dan dat is er niet, men gaat niet voor die ene klant op zoek, er verschijnt een mogelijkheid op de markt en kijken hoeveel potentiele klanten ze daar aan kunnen koppelen.

Met andere woorden, die ijzers die je in het vuur hebt liggen, die recruiters maken gewoon een nieuwe klant aan in hun CRM en gaan die (alsmede alle andere mensen met een soortgelijk profiel) bellen als er een toepasselijke vacature verschijnt. Daar komt weinig persoonlijkheid bij kijken.

Rheinmetall Borsig <3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greencap
Recruitment is in de meeste gevallen gewoon een conversie van opportunities zoals dat al zo lang in sales gaat (zie bijv. https://www.ere.net/use-t...spects-into-placements/). Daarvoor is volume dus belangrijk en ook lonend (ofwel het "met hagel schieten").

Je hebt echt wel goede recruiters, maar die werken dan weer vaak exclusief voor bedrijven en daardoor hebben ze ook weer minder bereik (eigenlijk zijn dat geen recruiters, maar headhunters). Zelfs al vind je een goede recruiter die de hele markt wil en kan bedienen, dan nog kan het best lastig zijn voor die recruiters om bij alle bedrijven binnen te komen, omdat veel bedrijven exclusieve contracten hebben met andere recruiters.

Als je op zoek bent naar een baan is het m.i. daarom altijd verstandig om ook zelf te zoeken, zelfs al heb je contact met een goede recruiter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:18:
Ik snap niet wat er zo moeilijk aan is. Recruiters zijn niet met iemand bezig die over een jaar pas een stap willen maken. Ze zeggen dat hoogstens uit beleefdheid. Ze hebben targets te halen en gaan echt geen tijd besteden aan iemand die niet meespeelt in de bottom-line van de komende maand.

Dat is wat ik zeg. Als jij wilt denken dat ze dat wel doen; prima. Wat je wil. Maar da's dus naief. Dit is geen kwestie van "over een kam scheren". Het is gewoon sales. Als ze tijd steken in iets dat niks oplevert krijgen ze van hun baas op hun flikker. Da's een beetje alsof ik in de baas z'n tijd een volledig niet relevant stuk software ga bouwen.

Hydra wijzigde deze reactie 14-05-2019 15:22 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
nst6ldr schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:40:
[...]
Al ga je er hier wel van uit dat er dus 'goede' recruiters zijn, en daar ben ik niet van overtuigd. Zeker gezien de aantallen die me ineens weten te vinden nu ik een makkelijke provisie zou kunnen opleveren al zou ik in zee met ze gaan.
Ik ga er niet vanuit dat er goede recruiters zijn, ik wéét dat ze er zijn. :)
Ik weet inmiddels dat het type recruiter wat je zoekt niet bestaat, daar is namelijk geen markt voor. Geen enkele recruiter kan een zinvolle kosten/baten verhouding voor elkaar krijgen als hun provisie ook maar voor de helft bestaat uit mensen die ze op een laag pitje hebben staan. Het loont om massa's te bereiken, en LinkedIn maakt dat makkelijk.

Ik vergelijk ze altijd met bedrijven die energie verkopen: ze bellen, als er geen interesse is dan krijg je een kruisje bij je naam, als je twijfelt dan bellen ze later terug als de tarieven wijzigen. Meer dan dat is er niet, men gaat niet voor die ene klant op zoek, er verschijnt een mogelijkheid op de markt en kijken hoeveel potentiele klanten ze daar aan kunnen koppelen.

Met andere woorden, die ijzers die je in het vuur hebt liggen, die recruiters maken gewoon een nieuwe klant aan in hun CRM en gaan die (alsmede alle andere mensen met een soortgelijk profiel) bellen als er een toepasselijke vacature verschijnt. Daar komt weinig persoonlijkheid bij kijken.
Een (groot) gedeelte zal zeker zo zijn, ja en dat is prima. Als dat betekend dat ze me over grofweg een jaar benaderen met dán passende vacatures, is dat alsnog het resultaat dat ik zoek en nuttig. Blijven ze me nu spammen met vacatures terwijl ze weten dat ik én nu geen interesse heb én ook nog eens die vacatures niet passen bij mijn ambities, is het tijdverspilling van beide kanten.

Aan de andere kant, tussen al die recruiters zal maar nét diegene zitten die anders werkt en wel degelijk van sommige kandidaten iets meer werk maakt. Een mix zoekt tussen "dozenschuiven" en "maatwerk" en daarmee goed kan bestaan. Als ik die recruiter vind, kan er voor beiden iets interessants uit komen. :)
Hydra schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:21:
[...]
Ik snap niet wat er zo moeilijk aan is. Recruiters zijn niet met iemand bezig die over een jaar pas een stap willen maken. Ze zeggen dat hoogstens uit beleefdheid. Ze hebben targets te halen en gaan echt geen tijd besteden aan iemand die niet meespeelt in de bottom-line van de komende maand.

Dat is wat ik zeg. Als jij wilt denken dat ze dat wel doen; prima. Wat je wil. Maar da's dus naief. Dit is geen kwestie van "over een kam scheren". Het is gewoon sales. Als ze tijd steken in iets dat niks oplevert krijgen ze van hun baas op hun flikker. Da's een beetje alsof ik in de baas z'n tijd een volledig niet relevant stuk software ga bouwen.
Wil je stoppen met zo'n beetje alles dat ik zeg naïef te noemen en te doen wat je mij verwijt, namelijk jouw persoonlijke beleving en ervaring verkopen als absolute waarheid?

Ik weet redelijk goed hoe de wereld in elkaar zit, ook op dit gebied.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:50
De meeste agency recruiters zullen best een notitie in hun agenda of CRM maken dat je op datum X beschikbaar komt.

Alleen benaderen ze je tegen die datum niet met “passende vacatures”. Maar gewoon met wat op dat moment beschikbaar is.

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:16

nst6ldr

gold noob report

unezra schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 06:50:
[...]

Een (groot) gedeelte zal zeker zo zijn, ja en dat is prima. Als dat betekend dat ze me over grofweg een jaar benaderen met dán passende vacatures, is dat alsnog het resultaat dat ik zoek en nuttig. Blijven ze me nu spammen met vacatures terwijl ze weten dat ik én nu geen interesse heb én ook nog eens die vacatures niet passen bij mijn ambities, is het tijdverspilling van beide kanten.
Voor hun is het amper tijdverspilling, dat proces is geautomatiseerd.
[...]

Aan de andere kant, tussen al die recruiters zal maar nét diegene zitten die anders werkt en wel degelijk van sommige kandidaten iets meer werk maakt. Een mix zoekt tussen "dozenschuiven" en "maatwerk" en daarmee goed kan bestaan. Als ik die recruiter vind, kan er voor beiden iets interessants uit komen. :)
Sorry, maar nu moet ik het toch ook wel een beetje naief gaan noemen. De enige organisaties die ik ken die dat doen zijn bijvoorbeeld defensie of multinationals, en die doen dat alleen voor intern personeel met interne vacatures in het kader van employability (personeel met specifieke kennis over unieke bedrijfsprocessen vasthouden). Een onafhankelijk bedrijf kan dat niet droog houden.

Maar nu ben ik nieuwsgierig, je zegt dat je 100% zeker bent dat die recruiters bestaan, maar geeft wel aan dat je ze eerst moet zoeken dus je hebt nog geen contact kunnen leggen met die recruiters. Waarom ben je dan zo zeker van het bestaan ervan?

Rheinmetall Borsig <3

• unezra

unezra

Topicstarter
nst6ldr schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:46:
[...]
Sorry, maar nu moet ik het toch ook wel een beetje naief gaan noemen. De enige organisaties die ik ken die dat doen zijn bijvoorbeeld defensie of multinationals, en die doen dat alleen voor intern personeel met interne vacatures in het kader van employability (personeel met specifieke kennis over unieke bedrijfsprocessen vasthouden). Een onafhankelijk bedrijf kan dat niet droog houden.

Maar nu ben ik nieuwsgierig, je zegt dat je 100% zeker bent dat die recruiters bestaan, maar geeft wel aan dat je ze eerst moet zoeken dus je hebt nog geen contact kunnen leggen met die recruiters. Waarom ben je dan zo zeker van het bestaan ervan?
Omdat ik nu niet actief op zoek ben, zal ik als ik dat wel ga, nu moeten gaan zoeken d'r naar. :)

In het verleden (~8+ jaar geleden) ben ik wel actief op zoek geweest, heb ik ook intensief gebruik gemaakt van recruiters en hoewel ook toen de ervaringen wisselend waren, waren er ook toen uitschieters naar boven en beneden.

Ik heb niet het gevoel dat het landschap op dit gebied er heel erg veel anders uit ziet dan sinds het begin van mijn loopbaan. Het wisselt met de jaren wat, maar het lijkt een beetje een golfbeweging en op de eoa manier is hooguit de toegang veranderd. Er word meer via sites als LinkedIn gedaan. Over de hele linie, lijkt het landschap in mijn beleving niet heel erg af te wijken van de golfbeweging die ik altijd al heb gezien en gekend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Wil je stoppen met zo'n beetje alles dat ik zeg naïef te noemen en te doen wat je mij verwijt, namelijk jouw persoonlijke beleving en ervaring verkopen als absolute waarheid?
Ik ben niet bepaald de enige die dat tegen je zegt. Maar als je koppig wil blijven geloven dat deze mensen echt voor jou aan de slag gaan; be my guest. Je komt er over een jaar toch wel achter.

• unezra

unezra

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:36:
[...]
Ik ben niet bepaald de enige die dat tegen je zegt. Maar als je koppig wil blijven geloven dat deze mensen echt voor jou aan de slag gaan; be my guest. Je komt er over een jaar toch wel achter.
Of jij komt er achter dat ik gelijk had. :)

We'll see...

(Of niet, want los van recruiters liggen er uiteraard nog meer ijzers in het vuur. Ik ben niet afhankelijk van recruiters die al dan niet een al dan niet snelle € willen verdienen aan mij.)

Dat jij niet de enige bent, wil niet zeggen dat het ook waar is wat jij en anderen zeggen. Mensen zitten er wel vaker naast, zelfs als ze in de meerderheid zijn. (Wat in dit geval discutabel is.)

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 17-10 22:23
unezra schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:57:
[...]

Of jij komt er achter dat ik gelijk had. :)

We'll see...

(Of niet, want los van recruiters liggen er uiteraard nog meer ijzers in het vuur. Ik ben niet afhankelijk van recruiters die al dan niet een al dan niet snelle € willen verdienen aan mij.)

Dat jij niet de enige bent, wil niet zeggen dat het ook waar is wat jij en anderen zeggen. Mensen zitten er wel vaker naast, zelfs als ze in de meerderheid zijn. (Wat in dit geval discutabel is.)
Maar wat ik niet snap is dat jij pas over een jaar een nieuwe baan zou willen. Ik snap dat je iets goed wilt afronden, maar als je ambities hebt en verder wil komen moet je aan de slag gaan zodra het kan. Over een jaar is de baan er misschien niet meer of zijn er andere wijzigingen.

• Perseverance
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:41

Perseverance

Time to lube up

Kwam dit pareltje tegen in mijn LinkedIn-feed...
Recruiter en accountmanager, het is net een huwelijk.

Sinds 2016 ben ik werkzaam als recruiter bij (***). Naast het werven en selecteren van onze professionals, ben ik verantwoordelijk voor het binden en boeien van onze professionals. Hierbij werk ik intensief samen met onze accountmanager om te zorgen dat alle kansen benut worden. Jeetje, kan het allemaal nóg dynamischer?!

Even over die samenwerking tussen een recruiter en accountmanager, die samenwerking is net als een huwelijk. Je vult elkaar aan (want ja, ik kan geen deuren intrappen) en je houdt elkaar scherp (administratie en accountmanagement gaat niet samen door een deur). Wij hebben aan één woord genoeg en we hebben plezier in ons werk.

Soms, heel soms, is er wel wat discussie, maar dat doe je omdat je samen maar 1 doel hebt. Het beste voor de opdrachtgever en het beste voor je professional. Jij weet als echte salesman (of vrouw) de juiste klanten te benaderen en ik als verbinder weet de juiste professionals te vinden. Klinkt als een ’match made in heaven’ toch?
Voor onze vestiging in Zwolle zoeken wij nieuwe ‘matches’.

Zie ik jou bij het altaar? Voordat we straks blind getrouwd zijn, ontvang ik graag je CV en motivatie!
:D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hankie0412 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:08:
[...]
Maar wat ik niet snap is dat jij pas over een jaar een nieuwe baan zou willen. Ik snap dat je iets goed wilt afronden, maar als je ambities hebt en verder wil komen moet je aan de slag gaan zodra het kan. Over een jaar is de baan er misschien niet meer of zijn er andere wijzigingen.
Lang verhaal redelijk kort:

Ik ben op dit moment bezig met het meest interessante project dat ik ooit in mijn carrière heb gedaan. Ook het meest impactvolle, het advies is namelijk om de afdeling ICT op te heffen. Een logisch gevolg is dus, als ze mee gaan in dit advies, dat mijn baan op houd te bestaan.

Wanneer ze toch kiezen voor het plan B, is de kans aanwezig dat ik wat langer blijf, maar juist door dit project leer ik waar mijn ambitie ligt en dat lijkt vooralsnog niet dieper in de techniek te zijn. (Ik neig naar advies, opleiding, etc. Dus meer tussen ICT en business in, dan vooral aan de ICT kant bezig zijn.)

Dit project leer ik zó veel van en geeft zó veel voldoening, dat het deels inderdaad een kwestie is van de boel goed willen achterlaten, maar ook gewoon keihard eigenbelang: Als dit project slaagt, heb ik een fantastische opmaat weten te bedenken en uitvoeren naar een volgende baan. (En is het een logisch moment om te vertrekken, ik heb mezelf immers boventallig gemaakt en wegbezuinigd.)

Los van dat: Ik heb een vast contract en we zijn dochteronderneming van een grotere organisatie. :) Dit project goed afronden, kán mijn kansen daar aan de slag te kunnen vergroten.

Kortom, zoals het er nu naar uit ziet lijkt dit niet het juiste moment om weg te gaan. Ik ben ook gewoon echt nog niet klaar hier. Ook hier zijn de nodige pijntjes, maar netto vind ik het nog steeds een heel fijne werkgever die vooralsnog in veel opzichten beter voor me heeft gezorgd dan werkgevers hiervoor. Als het voorstel niet was geweest mezelf boventallig te verklaren, zou ik op dit moment niet bezig zijn met nadenken over een eventueel vertrek over een jaar. :) (Dat was vorig jaar overigens wél anders, maar gelukkig veranderen situaties soms.)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hyptonize
  • Registratie: januari 2006

hyptonize

Mr. Awesome

Laten we er wel even alert op zijn dat dit niet een persoonlijke discussie wordt met unezra. Unezra heeft zijn situatie nu al 20x uitgelegd en daar lijkt de discussie ook constant omheen te cirkelen. Het zou me niets verbazen als een modje dit als reden ziet om het topic daarom te sluiten. Wat ik erg zonde zou vinden, omdat ik dit een interessant onderwerp vind.

• unezra

unezra

Topicstarter
hyptonize schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:35:
Laten we er wel even alert op zijn dat dit niet een persoonlijke discussie wordt met unezra. Unezra heeft zijn situatie nu al 20x uitgelegd en daar lijkt de discussie ook constant omheen te cirkelen. Het zou me niets verbazen als een modje dit als reden ziet om het topic daarom te sluiten. Wat ik erg zonde zou vinden, omdat ik dit een interessant onderwerp vind.
Eens. Ik heb dit topic ook niet met de intentie geopend dat het een unezra-centric-topic zou worden, maar juist en zuiver omdat ik het oude topic te negatief vond én het (om die reden) gesloten is.

Dus inderdaad, laten we verder gaan over waar het topic voor bedoeld is en eventuele verdere discussie hierover, per PM voeren.

• Freee!!

Freee!!

unezra schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:40:
[...]
eventuele verdere discussie hierover, per PM voeren.
Of afsplitsen naar een apart topic, wat teveel geïnteresseerden voor een PM-discussie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• unezra

unezra

Topicstarter
Freee!! schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:42:
[...]
Of afsplitsen naar een apart topic, wat teveel geïnteresseerden voor een PM-discussie.
Dat hoeft van mij niet tenzij het gaat om een algemene bespreking van de situatie waarin ik toevallig zit.

Ik heb geen behoefte aan een persoonlijk topic hierover. (Maar voel me wel verplicht, geroepen, vragen te beantwoorden.) Als iemand een algemeen topic wil openen, toevallig geent op mijn situatie (waar mogelijk anderen ook in zitten), wil ik best actief zijn in dat topic en er aan bijdragen. :)

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:22
't Is weer duidelijk hoe de arbeidsmarkt ervoor staat. Al een aantal berichten via linkedin, zowel connectieverzoeken met bericht als gewoon inmails. Wordt gebeld door tokos waar ik in het verleden wel eens contact mee heb gehad en ik mails dat er een matchverzoek is... :P Zal wel iets van de carrièrebeurs ofzo zijn, van tig jaar terug. :+

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
Bellen maak ik gelukkig niet mee :) maar dat komt wellicht omdat ik geen Java ontwikkelaar ben waar enorme vraag naar is (volgens mij). Inmails en berichten wel, dat vind ik prima. Zomaar uitnodigingen op LinkedIn heb ik wat meer moeite mee.

Piet_Piraat7 wijzigde deze reactie 16-05-2019 08:01 (5%)

• unezra

unezra

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:01:
Bellen maak ik gelukkig niet mee :) maar dat komt wellicht omdat ik geen Java ontwikkelaar ben waar enorme vraag naar is (volgens mij). Inmails en berichten wel, dat vind ik prima. Zomaar uitnodigingen op LinkedIn heb ik wat meer moeite mee.
Mijn telefoon staat per vrijwel definitie op stil tenzij ik een telefoontje verwacht. Daarbij luister ik mijn voicemail nooit af. :) (Moet het weer eens uitzetten.) Ook geen last van bellen dus.

Wel lijkt het de laatste tijd wat drukker te worden op LinkedIn, maar vaak (en niet onverwacht) met voor mij in principe niet relevante vacatures. (Regelmatig wel redelijk in de lijn van wat ik nu ongeveer lijk te doen.)

Als het echt een schot hagel is klik ik toch maar op "geen interesse".

BTW zijn er eigenlijk ook recruiters & HR functionarissen hier in de zaal die actief mee willen doen aan het topic? Het oude topic was nogal anti-recruiter maar het lijkt mij juist leuk als in dit topic, recruiters en HR functionarissen zich actief in de discussie mengen. Horen we ook eens wat verhalen van de andere kant. :)

• Pizza_Boom
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:01:
Ik ben ook geen ontwikkelaar. Nouja, niet in de ICT. Wij ontwikkelen wel spullen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Perseverance schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:13:

[...]

Wat eens stuk stront waarbij na vele omwegen weer wordt gevraagd om jouw motivatie en cv...

LinkedIn WoT Cash Converter

• SlqmLqck
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17-10 16:25
Ben momenteel aan het afstuderen en merk nogal een verschil met vorig jaar. Veel verzoeken via linkedIn en nog met enige regelmaat groeten met een verkeerde naam in een bericht. :+ De eerste paar heb ik vriendelijk afgewezen, maar nu maar mee gestopt. Ben ook nog niets interessants tegen gekomen. Ik weet ook niet of die slim is om hierop in gaan wanneer er iets interessants voorbij komt. Heb het gevoel alsof je een bepaalde naam/type bent als je hierop in gaat. Hier heb ik het voornamelijk over recruiters buiten de organisatie.

Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

Recruiters binnen een organisatie wil ik nog wel eens op reageren om te kijken wat ze te bieden hebben en uit nieuwsgierigheid voor mede-studenten. ;)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ook zo'n parel dit. Naam en bedrijf maar even weggeknipt. %FIRSTNAME% :')

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
SlqmLqck schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:20:
Ben momenteel aan het afstuderen en merk nogal een verschil met vorig jaar. Veel verzoeken via linkedIn en nog met enige regelmaat groeten met een verkeerde naam in een bericht. :+ De eerste paar heb ik vriendelijk afgewezen, maar nu maar mee gestopt. Ben ook nog niets interessants tegen gekomen. Ik weet ook niet of die slim is om hierop in gaan wanneer er iets interessants voorbij komt. Heb het gevoel alsof je een bepaalde naam/type bent als je hierop in gaat. Hier heb ik het voornamelijk over recruiters buiten de organisatie.

Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

Recruiters binnen een organisatie wil ik nog wel eens op reageren om te kijken wat ze te bieden hebben en uit nieuwsgierigheid voor mede-studenten. ;)
Alles wat recruiter is van een of ander recruitment toko, wegklikken. Als ze vriendjesverzoeken doen, afwijzen en aangeven dat je de persoon niet kent, dan krijgen ze strafpunten.

Krijg je een nette inmail van een inhouse recruiter van het bedrijf zelf, dat kan nog best een goed iets zijn dus daar kan je altijd ff wat meer info aan vragen. Maar de losse recruitment toko's zou ik goed links laten liggen. Dan ben je een naam/nummertje voor in de kaartenbak.

• Afke
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 17-10 21:36
Gisteren een telefoontje gehad over een functie dat helemaal niet in mijn regio is. Terwijl duidelijk heb aangegeven welke regio ik toen zocht.

• Hydra
Afke schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:35:
Gisteren een telefoontje gehad over een functie dat helemaal niet in mijn regio is. Terwijl duidelijk heb aangegeven welke regio ik toen zocht.
Par for the course. Krijg regelmatig aanbiedingen voor opdrachten in Zwitserland, Duitsland of Zweden. Onder 't mom van "niet geschoten is altijd mis" waarschijnlijk.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20:35
PcDealer schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:23:
Wat eens stuk stront waarbij na vele omwegen weer wordt gevraagd om jouw motivatie en cv...
Precies, ze willen iets van jou en dan vervolgens verwachten ze dat jij moeite voor hun gaat doen. Als ik op zoek zou zijn zou ik vragen wat ze te bieden hebben en verder geen moeite doen.

• Fulgora
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 07:32
Hydra schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:17:
[...]

Par for the course. Krijg regelmatig aanbiedingen voor opdrachten in Zwitserland, Duitsland of Zweden. Onder 't mom van "niet geschoten is altijd mis" waarschijnlijk.
Je krijgt deze aanbiedingen omdat er personen zijn die erop in gaan. Dankzij een van die vreselijke anonieme recruitment toko's in Londen werk ik nu voor een Duits bedrijf in Berlijn. Soms werkt het wel :X

• Hydra
Fulgora schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:51:
Je krijgt deze aanbiedingen omdat er personen zijn die erop in gaan. Dankzij een van die vreselijke anonieme recruitment toko's in Londen werk ik nu voor een Duits bedrijf in Berlijn. Soms werkt het wel :X
Ja, het was ook geen klacht hoor. Ze weten ook wel dat de kans dat je ja zegt nihil is, maar als ze maar genoeg mensen vragen, vinden ze uiteindelijk iemand die interesse heeft. Als ik jonger geweest was, en geen kids gehad had, was ik best geinteresseerd geweest ook. De meeste van die vacatures sluiten aardig aan op wat ik doe. Heb zelf ooit een stage gedaan in Wenen en dat was erg gaaf.

• Perseverance
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:41

Perseverance

Time to lube up

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:28:
Ook zo'n parel dit. Naam en bedrijf maar even weggeknipt. %FIRSTNAME% :')

plaatje
Haha, goud. Heet je geen %FIRSTNAME% dan? ;)

maar ff serieus, waarom pakt het algoritme van LinkedIn jouw voornaam niet? Door de komma?

• Piet_Piraat7
Perseverance schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:49:
[...]

Haha, goud. Heet je geen %FIRSTNAME% dan? ;)

maar ff serieus, waarom pakt het algoritme van LinkedIn jouw voornaam niet? Door de komma?
Geen idee, dit was naar een collega en niet naar mij. Maar hij heeft een normale voornaam zonder vreemde leestekens.

Piet_Piraat7 wijzigde deze reactie 16-05-2019 14:52 (3%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:37
De grote vervolgvraag die we dan hebben: Welke tekens accepteert LinkedIn voor je naam, en kan je het gebruiken om code te injecteren in de automatische scripts van recruiters :P

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:19
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:51:
[...]

Geen idee, dit was naar een collega en niet naar mij. Maar hij heeft een normale voornaam zonder vreemde leestekens.
Omdat %firstname% in de subjectregel niet geparsed wordt, maar in de body van het bericht wel? Het gaat alleen op de subject regel mis zo te zien.

Btw: Krijgen jullie ook zoveel connectie verzoeken van zeer fraai uitziende dames uit landen als de Oekraïne, die volgens hun profiel een bedrijf hebben, deftige studies, etc?

Dit lijken me een soort katvanger profielen om je netwerk te plunderen, maar de lijst van dit soort figuren is behoorlijk groot. Als ik ze een berichtje stuur met een vraag (zoals 'goh, hoe ken je me' of 'wat wil je') dan krijg ik nooit antwoord.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb regelmatig verzoeken van mensen uit India of Brazilië. Hoe komen ze bij mij uit? Of een storage bedrijf in Zuid-Amerika die inderdaad op de website heeft staan dat ze precense hebben in Nederland, maar alleen contactgegevens hebben staan van het hoofdkantoor. Dan niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Perseverance schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:13:

[...]

Was ze blond, grote tieten en geil? Nee? Laat maar zitten dan :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
The Eagle schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:32:
[...]

Was ze blond, grote tieten en geil? Nee? Laat maar zitten dan :+
Liever slank dan grote tetten... Die kunnen immers ook vol vet zijn. :> :+

Views uit exotische landen heb ik (nog) niet zo veel. Meeste komt dan nog uit India.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:28
H
unezra schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:24:
[...]

BTW zijn er eigenlijk ook recruiters & HR functionarissen hier in de zaal die actief mee willen doen aan het topic? Het oude topic was nogal anti-recruiter maar het lijkt mij juist leuk als in dit topic, recruiters en HR functionarissen zich actief in de discussie mengen. Horen we ook eens wat verhalen van de andere kant. :)
Ik ben geen recruiter of HR functionaris, maar zit als IT manager bij een groot bedrijf wel aan de andere kant van het spectrum. Ik word redelijk vaak benaderd door recruiters (dozenschuivers). Ik zit nog niet zo lang op deze plek, maar als we al mensen hebben via zo’n partij, dan kunnen ze een half uurtje tijd krijgen om kennis te maken. Dat valt bij de meesten toch wat tegen, ze zeggen bijvoorbeeld dat ze zich uitsluitend op data en BI richten, maar als ik uitleg dat ons tekort in een ander domein zit dan kunnen ze dat ook wel leveren. Met dat soort cowboys ben ik snel klaar, maar om echte goede interimmers te vinden heb je toch tussenpartijen nodig.

Voor eigen mensen zijn onze inhouse recruiters vele malen beter. Het is moeilijk om goede mensen te vinden, dus als we een goede kandidaat niet krijgen doordat we simpele afspraken niet nakomen, dan hebben we wel een dingetje :). Voor de zwaardere of leidinggevende (maar nog wel cao) functies gaat heel veel via netwerken, daar speelt recruitment, in welke vorm dan ook, echt minder een rol.

Ik ben relatief nieuw in de IT, maar in dit vakgebied wordt wel meer gecowboyd dan in andere vakgebieden is mijn indruk.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09:32
plan: Tweakers aan het werk: ‘Een motivatiebrief interesseert me niet’

Vanuit Tweakrs Carriere hebben we een recruiter geïnterviewd. Wat vinden jullie van dit soort artikelen? Meer? Minder? Andere vragen? Hoor graag feedback. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 13:03

Paxlie

chaos en inslag

zeef schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:20:

Vanuit Tweakrs Carriere hebben we een recruiter geïnterviewd. Wat vinden jullie van dit soort artikelen? Meer? Minder? Andere vragen? Hoor graag feedback. :)
Ik vind het een leuk artikel. Altijd goed om de andere kant van de tafel te horen over hoe die selecteren en waarom op die manier. Denk wel dat er een enorm verschil is tussen een inhouse softwarespecialist (zoals Finalist) en een detacheerder. In het artikel komt niet helemaal duidelijk naar voren wat voor bedrijf Finalist is, gelukkig had ik zelf die kennis in huis.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 18:18
Inderdaad, de vraagkant van de IT arbeidsmarkt is zeker wel interessant. Op een interview met één van de vele inwisselbare dozenschuivende schoolverlatertjes zit waarschijnlijk niemand te wachten.

How many Prolog programmers does it take to change a lightbulb? Yes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra

Prima. Komt denk ik wel aardig overeen met hoe mensen hier naar 't 'vak' recruiter kijken. Dus geen verassingen of zo.
Mugwump schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:21:
Inderdaad, de vraagkant van de IT arbeidsmarkt is zeker wel interessant. Op een interview met één van de vele inwisselbare dozenschuivende schoolverlatertjes zit waarschijnlijk niemand te wachten.
Als iemand zo'n recruiter van Huxley tot de grond toe affikt kan 't best entertaining zijn ;)

Hydra wijzigde deze reactie 20-05-2019 10:38 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paxlie

Paxlie

chaos en inslag

Hydra schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:37:

Als iemand zo'n recruiter van Huxley tot de grond toe affikt kan 't best entertaining zijn ;)
Ik vind het interessanter om een corporate recruiter van een kleine partij te horen. Of een engelse recruiter die alleen de Nederlandse markt bedient qua klanten (en dan dus niet de irritante variant, maar eentje die wel goed zijn best doet voor je)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• t_captain
Paxlie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:10:
[...]

Of een engelse recruiter die alleen de Nederlandse markt bedient qua klanten (en dan dus niet de irritante variant, maar eentje die wel goed zijn best doet voor je)
Dat is toch juist de irritante variant? Probeert zich ertussen te lullen en te verdienen aan een match tussen twee partijen die hij geen van beiden persoonlijk kent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paxlie

Paxlie

chaos en inslag

t_captain schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:39:
[...]

Dat is toch juist de irritante variant? Probeert zich ertussen te lullen en te verdienen aan een match tussen twee partijen die hij geen van beiden persoonlijk kent.
Dan leg ik het verkeerd uit. Die engelse recruiter is in dienst van nederlandse klanten bezig, maar houdt ook rekening met jouw wensen. Dus niet iemand die een poppetje zoekt voor het profiel, dat dumpt en weer verder gaat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• t_captain
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een NL werkgever een wervings-opdracht uitzet bij een UK agency.

Die gasten zijn stuk voor stuk voor eigen rekening bezig. Vacature googlen, kandidaten op LinkedIn zoeken, kandidaat laten geloven dat de recruiter door de werkgever is gevraagd, werkgever laten geloven dat deze kandidaat graag door deze agency bemiddeld wil worden.

En voila: cashen.

Ik ben niet tegen recruiters, maar je moet altijd kritisch zijn op de toegevoegde waarde. En voor toegevoegde waarde is de relatie met de werkgever allesbepalend.

Heeft de recruiter een regelmatig contact met de hiring manager? Heeft hij een reputatie o.b.v. eerder successvolle plaatsingen? Dan is het mogelijk dat hij een kandidaat binnenkrijgt op een functie die de kandidaat zelf niet zo makkelijk zou kunnen bemachtigen.

In alle andere gevallen is het een nutteloze kostenpost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

t_captain schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:22:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een NL werkgever een wervings-opdracht uitzet bij een UK agency.
Kan toch bij een multinational?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hydra
PcDealer schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:57:
[...]

Kan toch bij een multinational?
Alles kan. Of het realistisch is, is wat anders. Ik zie veel dat soort toko's schermen met ZZP opdrachten die ze zelf ook gewoon uit de gebruikelijke feeds hebben, terwijl ze doen alsof ze direct contact hebben. Als je direct contact hebt, waarom heb ik dan zelf ook al die opdracht in de mail?

Ik sluit ze niet op voorhand uit, maar ik ben sceptisch wat iedere recruiter betreft, en nog een stuk extra met niet Nederlandse recruiters.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PSV-EHV
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 15:22
Ik ben nu een halfjaar werkzaam bij mijn huidige werkgever, daarvoor heb ik een paar maanden redelijk intensief gesolliciteerd. In deze periode veel te maken gehad met verschillende recruiters van verschillende bureau's, met wisselend succes. Bovendien is mijn vriendin ook recruiter, dus ik hoor ook veel van de andere kant van de medaille.

Het gros van de recruiters waar ik mee te maken heb (gehad) valt in de categorie 'snel geld verdienen'. Mijn vriendin heeft bij zo'n bureau gewerkt. Daar werd gewerkt met jaar, week en dagtargets voor 'voorstellen' en 'acquisities'. Moet je je ff voorstellen, je krijgt als target om elke week 4 mensen voor te stellen voor een vacature en je moet 12 keer een HR verantwoordelijke zien te bereiken per telefoon. Vandaar dat de recruiters uit deze categorie bedrijven zo driftig rond bellen, mailen en berichten sturen, want die moeten hun targets halen.

Er is gelukkig ook 1 recruitmentbureau geweest waar ik wel goede ervaringen mee heb gehad. Dit was een meer 'premium' bureau, die meer waarde hecht aan het voorstellen van de juiste kandidaat, om hun klant te ontlasten. Het laatste wat een bedrijf als Philips nodig heeft, is een bureau die elke dag 5 verkeerde kandidaten opstuurt; daar heeft men geen tijd voor. Het fijne voor mij bij dit bureau was dat ze een lange relatie hadden met mijn werkgever, de bedrijfscultuur snapte en die dus ook kon voorleggen aan mij. Voor mij was het fijnste dat ze ook de tijd namen om mij klaar te stomen voor mijn sollicitatiegesprekken, meteen belde na afloop om te vragen hoe het ging en dat ze 200 euro brute meer hadden uitonderhandeld dan ik had gevraagd. Zowel voor mijn werkgever als voor mij leverde ze dus echt meerwaarde.

Samsung Galaxy S10+ | Google Home Mini | PS4 | Surface GO | FIFA | FM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik had vorige week een leuk telefonisch gesprek met iemand van een landelijk uitzendbureau omdat ik het niet voor elkaar kreeg om te solliciteren cq een profiel aan te maken. Ik mocht de gevonden vacatures doormailen.

Krijg ik dit als reactie op drie gevonden (passende) vacatures:
Helaas heb ik op dit moment geen mogelijkheden voor jou. Mocht ik mogelijkheden zien, laat ik het je weten.
Dat is wel heel beknopt. Laat #&@*% de reden weten. Moet ik er weer achteraan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@t_captain toen ik nog ERP deed was een UK agency dat de hele EU markt bediende vrij normaal. Ook met meer dan genoeg UK consultants gewerkt op internationale projecten in bijv Tsjechie of Polen. Kwestie van een vrij beperkt aanbod van specifieke skills.
Ik weet zelfs van een UK guy die voor een bedrijf in Rotterdam werkte, en later voor zichzelf gestart is in London. Die is nog steeds actief, zie hem regelmatig met verzoeken voor de hele EU voorbij komen.

Is geen doorsnee IT nee, maar kan dus prima :)

@zeef artikel gelezen. Toeval wil dat ik in het verleden met Harald samengewerkt heb. Hij staat als ik me niet vergis in de top 5 of 10 van beste recruiters van NL. Wat dat betreft heb je qua kennis en ervaring de goede te pakken. Denk dat hij het eea ook mooi schetst van hoe het zou moeten. Wel jammer dat ie geen trucjes uit de doeken doet in het artikel. Want die zijn er ongetwijfeld en met 25 jaar ervaring ken je die ongetwijfeld allemaal.
Das dan ook meteen de keerzijde: hij is hoe het zou moeten / kunnen. Ik zou nou juist geinteresseerd zijn in een verhaal van hoe die grote bureaus nou achter de schermen werken, welke trucjes zij toepassen (en waarom die wel of niet werken, en in welke mate).

The Eagle wijzigde deze reactie 20-05-2019 18:24 (41%)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

The Eagle schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:17:
Hij staat als ik me niet vergis in de top 5 of 10 van beste recruiters van NL. Wat dat betreft heb je qua kennis en ervaring de goede te pakken.
Toch kent hij de wet niet met betrekking tot privacy.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
The Eagle schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:17:
@zeef artikel gelezen. Toeval wil dat ik in het verleden met Harald samengewerkt heb. Hij staat als ik me niet vergis in de top 5 of 10 van beste recruiters van NL.
DIe 'top X' bepalen recruiters onderling he. Ik zie elk jaar dat 'wedstrijdje' op LinkedIn rondgaan waarbij mensen vooral heel hard bezig zijn zieltjes te werven om op hen te stemmen.

Wat bedoel je met truukjes? Het is gewoon sales. Hij gaat in zo'n artikel echt niet vertellen dat ze bijvoorbeeld liegen over het beschikbaar zijn van vacatures. Daarmee gooit 'ie z'n eigen glazen in.

Hydra wijzigde deze reactie 21-05-2019 09:14 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter

Meer van dat graag!

Ik zou idd nog wel iets meer diepgang willen zien, wellicht een langer interview en over de breedte, dus zowel grote commerciële recruiters als kleine corporate, maar ook HR medewerkers en wellicht ook gewoon kandidaten. Eigenlijk dus interviews over de complete breedte van recruitment & HR.

Vind het iig een erg leuk initiatief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Hydra schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:13:
[...]

Wat bedoel je met truukjes? Het is gewoon sales. Hij gaat in zo'n artikel echt niet vertellen dat ze bijvoorbeeld liegen over het beschikbaar zijn van vacatures. Daarmee gooit 'ie z'n eigen glazen in.
Dat doen de bedrijven zelf ook. Een permanente vacature waar zij eigenlijk geen plek voor hebben.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

PcDealer schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:24:
Dat is wel heel beknopt. Laat #&@*% de reden weten. Moet ik er weer achteraan.
Kennelijk de e-mail naar de verkeerde gestuurd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17-10 22:18

Op zich vind ik dit soort artikelen wel interessant. Ik zou het fijn vinden als er wel doorgevraagd wordt als er een opvallende uitspraak wordt gedaan:
  • "motivatiebrief interesseert me niet": wat verwacht hij dan als er een CV wordt gestuurd? "Beste ..., zie bijlage."?
  • "Ik kijk naar... ...en soms Facebook": dit is, zoals ook uit de reacties onder het artikel blijkt, best discutabel maar wordt niet op ingegaan
  • Advies voor opslag: "Ga eerst eens kijken hoe je het doet ten opzichte van collega's." Vind ik ook een bijzonder advies, en wordt bij adviestopics bijna unaniem afgeraden op dit forum.
Wat meer diepgang had het voor mij interessanter gemaakt. Nu komt het op mij over dat hij een vragenlijstje per e-mail heeft gekregen en de antwoorden rechtstreeks in het artikel zijn gekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paxlie

Paxlie

chaos en inslag

DHH schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:51:
[...]
  • Advies voor opslag: "Ga eerst eens kijken hoe je het doet ten opzichte van collega's." Vind ik ook een bijzonder advies, en wordt bij adviestopics bijna unaniem afgeraden op dit forum.
Ik zou niet eens weten wat mijn collega's verdienen. Doet er wat mij betreft ook niet toe. Als je vindt dat je meer verdiend dan moet je dat aankaarten. Dan kan daarna je leidinggevende aangeven of dat terecht is of niet.

• polthemol
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:52
Hydra schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:04:
[...]

Alles kan. Of het realistisch is, is wat anders. Ik zie veel dat soort toko's schermen met ZZP opdrachten die ze zelf ook gewoon uit de gebruikelijke feeds hebben, terwijl ze doen alsof ze direct contact hebben. Als je direct contact hebt, waarom heb ik dan zelf ook al die opdracht in de mail?

Ik sluit ze niet op voorhand uit, maar ik ben sceptisch wat iedere recruiter betreft, en nog een stuk extra met niet Nederlandse recruiters.
voor mijn vakgebied kom ik al snel uit bij multinationals en daar heb ik toch echt wel baat bij een goede recruiter to be honest.

Al zit er natuurlijk ook een kwaliteitsverschil tussen, maar ik heb een paar prettige ervaringen met UK recruiters, die ook mijn wensen respecteerden en niet met kansloze opdrachten kwamen aankakken :) (die dat wel doen, is instant negeer).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
polthemol schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:23:
voor mijn vakgebied kom ik al snel uit bij multinationals en daar heb ik toch echt wel baat bij een goede recruiter to be honest.
Mee eens hoor: goeie recruiters zijn fijn om in je LinkedIn cirkels te hebben. Maar ik merk de laatste tijd dat ik wel doorkrijg dat het voor veel "goeie" recruiters ook maar gewoon een spelletje is. Betrouwbaar zijn en betrouwbaar overkomen zijn twee heel verschillende zaken. En dan heb ik eigenlijk liever een recruiter die gewoon meteen laat blijken dat ik gewoon handel ben dan eentje die doet alsof 'ie m'n beste vriend is (bij wijze van) en waarbij later blijkt dat 't ook een en al leugens was.

Het is gewoon jammer dat die markt zo rot is. Als ze je al niet gewoon glashard voorliegen, gaan ze je wel gebruiken om ergens binnen te komen. Van de week nog ff koffie gedronken met eentje bij de klant waar ik werkte. Ging 'em helemaal niet om mij; hij wou toegang tot m'n netwerk daar. En dat was er dan eentje die hoog en laag beweert dat zij 'anders' zijn en mijn wensen op de eerste plaats zetten. Ondertussen niks van hem gekregen dat ook maar enigzins interessant was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20:35
Een Engelse recruitment partij heeft voor mij gesprekken bij Imagination, ARM en Samsung UK geregeld. Het is op niks uitgelopen maar wel een goed gevoel over deze Engelse recruiter en deze bedrijven over gehouden. Met zowel deze recruiter als deze bedrijven zou ik in de toekomst nog wel eens willen praten.

Er zitten, ook in mijn ervaring, een hoop foute Engelse recruiters tussen maar je kan ze ook niet allemaal over één kam scheren.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik had maandag een goed gesprek (dacht ik) met een medewerker waarnaar gevraagd kon worden bij een ict bedrijf inzake vacatures. Een van de kernwaarden van het bedrijf is betrokkenheid. Dat ziet er goed uit! Verder geven ze aan een lease auto aan te bieden van merk y. Niet dat het mij op merk Y gaat, ik rij liever Volvo, maar dat was geen probleem volgens de medewerker. Verer nog kort mijn ervaring besproken en wat ik zocht. Dat ik enorm gemotiveerd ben om vacature x te vervullen. Of ik zonder motivatie mijn cv naar een e-mail adres van recruitment wilde sturen. Zo gezegd zo gedaan. Ik meld nog dat ik had gesproken met voornoemde medewerker zoals afgesproken. Gelijk een automatische bevestiging. Nou dat gaat lekker, ik heb er vertrouwen in dat ze een serieuze partij zijn.

Krijg ik vanmorgen een koude onpersoonlijke standaardafwijzing [...] we hebben een flink aantal reacties ontvangen [...] andere kandidaten beter aansluiten [...] van hr. Voor zover betrokkenheid. Ik vraag hoe de andere kandidaten beter aansluiten en wat ik kan doen om bij een sollicitatie op een gelijke vacature meer kans te maken volgens hen. Krijg ik een weinig passende reactie dat ik te weinig relevante ervaring heb.

Er wordt gevraagd 6 en ik heb volgens mijn cv zeker 5,5-6,25 jaren ervaring in een soortgelijke functie.

Moedeloos wordt ik ervan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Beun de Haas BV
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 13-09 13:42
Aan een grote detacheerder mijn cv + motivatie gestuurd. Vervolgens met een (overigens vriendelijke) inhouse recruiter aan de lijn gehangen. Hij had logischerwijs wat vragen over mijn achtergrond en leeftijd, aangezien ik voor een junior ICT consultancy functie solliciteerde. Na een verder prima gesprek en navraag over beschikbaarheid was mijn motivatie en opleidingsniveau voldoende om het door te zetten.

Next stop: een intelligentietest. Een week later die gedaan. De volgende dag belde de recruiter met feedback terug. Helaas kwam hij met het nieuws dat het proces stopgezet wordt. Eerlijk gezegd was ik verbaasd aangezien ik in het verleden vrij overtuigend dit soort assessments nailde. De recruiter wist mij te vertellen dat ik de test wel gehaald had - prima zelfs - maar dat ze toch met andere (lees: jongere) mensen doorgaan.

Hoewel ik begrip heb voor de keuze van mensen die net uit de schoolbanken komen maar wel een gerelateerde opleiding hebben, voelde ik me toch een beetje aan het lijntje gehouden. Als de test sowieso irrelevant voor het sollicitatieproces was, had dat wel even wat vlotter gecommuniceerd mogen worden. Of mij op zijn minst nog de mogelijkheid gegeven in een persoonlijk gesprek de twijfelpunten toe te lichten.

Mijn beeld van grote corporates (je bent maar een nummer) is weer bevestigd.

Beun de Haas BV wijzigde deze reactie 22-05-2019 17:58 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Beun de Haas BV schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:55:
Next stop: een intelligentietest. Een week later die gedaan. De volgende dag belde de recruiter met feedback terug. Helaas kwam hij met het nieuws dat het proces stopgezet wordt. Eerlijk gezegd was ik verbaasd aangezien ik in het verleden vrij overtuigend dit soort assessments nailde. De recruiter wist mij te vertellen dat ik de test wel gehaald had - prima zelfs - maar dat ze toch met andere (lees: jongere) mensen doorgaan.
Dat is leeftijdsdiscriminatie. Ook jammer voor ze omdat jij, i.t.t. een onervaren persoon, jij direct inzetbaar zal zijn en dus geld wordt bespaard op inwerken.
Hoewel ik begrip heb voor de keuze van mensen die net uit de schoolbanken komen maar wel een gerelateerde opleiding hebben, voelde ik me toch een beetje aan het lijntje gehouden. Als de test sowieso irrelevant voor het sollicitatieproces was, had dat wel even wat vlotter gecommuniceerd mogen worden. Of mij op zijn minst nog de mogelijkheid gegeven in een persoonlijk gesprek de twijfelpunten toe te lichten.
Hoe verder in de precontractuele fase hoe groter de verantwoordelijkheid van beide partijen om tot een overeenkomst te komen. Later de exacte tekst opzoeken van mijn leermiddel voor hbo Arbeidsrecht Jammer dat de sollicitatiecode niet verplicht is.

PcDealer wijzigde deze reactie 22-05-2019 18:14 (10%)

• t_captain
PcDealer schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:32:
Krijg ik vanmorgen een koude onpersoonlijke standaardafwijzing [...] we hebben een flink aantal reacties ontvangen [...] andere kandidaten beter aansluiten [...] van hr. Voor zover betrokkenheid. Ik vraag hoe de andere kandidaten beter aansluiten en wat ik kan doen om bij een sollicitatie op een gelijke vacature meer kans te maken volgens hen. Krijg ik een weinig passende reactie dat ik te weinig relevante ervaring heb.

Er wordt gevraagd 6 en ik heb volgens mijn cv zeker 5,5-6,25 jaren ervaring in een soortgelijke functie.

Moedeloos wordt ik ervan.
Op wat voor functie solliciteer je?

Dit is namelijk hoe bedrijven omgaan met sollicitanten als ze die in overvloed hebben. In veel ICT functies heeft de werkgever die luxe niet. Op een functie als data engineer mag je bijvoorbeeld blij zijn met 10 reakties, waarvan 5 "gelukszoekers" (geen relevante achtergrond, maar denken dat ze het wel kunnen) en 3 kandidaten die wel geschikt zijn, maar je eerst van een visum, verhuizing en eventueel taalcursus mag voorzien.
[...]
Dat vind ik een hele vreemde praktijk. Een peronaliteits-/IQ-/psychologische test wordt vaak ingekocht bij een extern bureau. Doorgaans worden er omwille van de pricacy ook geen scores or details doorgegeven van bureau naar werkgever, maar alleen een pass/fail met zeer beknopte informatie.

Als je na zo'n test uit de procedure wordt gehaald, is dat een sterke indicatie van een "fail". Leeftijd wordt vaak al eerder in de procedure gefilterd.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

t_captain schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 18:31:
[...]
Op wat voor functie solliciteer je?
Ik zoek sales+ict. In dit specifieke geval Account Manager bij een ict-bedrijf.

PcDealer wijzigde deze reactie 22-05-2019 21:19 (4%)

• t_captain
Bij dat soort functies zal het gemiddeld aantal sollicitanten wat hoger liggen.

Ik zie wel behoorlijk wat account management vacatures. Meestal in de detachering. Heel belangrijk voor de succeskans van een sollicitatie op die vacatures is dat je eerder iets soortgelijks hebt gedaan, mensen aan klanten verkopen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

t_captain schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:38:
Meestal in de detachering. Heel belangrijk voor de succeskans van een sollicitatie op die vacatures is dat je eerder iets soortgelijks hebt gedaan, mensen aan klanten verkopen.
Die zie ik inderdaad genoeg. Daar ligt niet mijn expertise noch interesse.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
Dan resteren grosso modo twee andere sectoren.

Hardware en software. In het eerste geval is account manager een typische sales functie. Daarop komen aardige aantallen sollicitaties. Sales-vaardigheden gaan vaak voor productkennis. Schuiven die handel :)

Software is meer specialistisch. Denk aan de verkoop van SAP licenties; die zijn nodig omdat een klant met SAP of met een nieuw onderdeel van SAP aan de slag gaat. Dat gaat gepaard met een aanzienlijk consultancy-traject. Een successvolle sales-man heeft dan ook flinke product- en branche-kennis nodig. Wie meer op de inhoud is, zit lekkerder in die hoek.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

t_captain schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:56:
Dan resteren grosso modo twee andere sectoren.

Hardware en software. In het eerste geval is account manager een typische sales functie. Daarop komen aardige aantallen sollicitaties. Sales-vaardigheden gaan vaak voor productkennis. Schuiven die handel :)
Dat heb ik weleens gemerkt ja. Toen ik nog verkoopbinnendienstmenneke was, controleerde ik de bom's van de presales en accountmanagers. Kopiën van kopiën, bij klant x geplakt naar klant y, dat werk en dan er achter komen tijdens implenteren bij de klant dat er een hba mist. Dat soort fouten haalde ik er van tevoren uit en bracht alles naar de laatste versie zoals een DL380 G5 naar G6 of een ISR naar ISR2. Tevens m.b.v. Cisco toolie het juiste aantal pvdm's berekenen.
Software is meer specialistisch. [...] Een successvolle sales-man heeft dan ook flinke product- en branche-kennis nodig. Wie meer op de inhoud is, zit lekkerder in die hoek.
Ik ben dual MCP/MCTS Volume Licensing, VSP, VTSP, SSE, SSE+ en nog een stapel andere certs.

Lang verhaal kort: de combinatie sales/advies met technische kennis schijnt weinig voorkomend te zijn. Helaas heb ik dat al een tijd niet in een bijpassende baan kunnen omzetten.

• t_captain
In de hardware is daar niet veel ruimte voor. In de software iets meer, maar vaak is de functie iets minder ‘sales’ als hij iets meer technische inhoud heeft. Solution architect, presales engineer. Met de juiste skills heb je daar een goede baanzekerheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
De recruiter wist mij te vertellen dat ik de test wel gehaald had - prima zelfs - maar dat ze toch met andere (lees: jongere) mensen doorgaan.
Zei 'ie dat of maak jij dat er van? Want ik vind het wat onwaarschijnlijk dat ze je pas in zo'n laat stadium niet willen vanwege je leeftijd.

Ik snap dat 't kut is als je afgewezen wordt en daarover ff stoom afblazen, prima. Maar discriminatie is een serieuze beschuldiging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beun de Haas BV
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 13-09 13:42
Hydra schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:14:
[...]

Zei 'ie dat of maak jij dat er van? Want ik vind het wat onwaarschijnlijk dat ze je pas in zo'n laat stadium niet willen vanwege je leeftijd.

Ik snap dat 't kut is als je afgewezen wordt en daarover ff stoom afblazen, prima. Maar discriminatie is een serieuze beschuldiging.
De recruiter vertelde mij dat er in de tussentijd meer mensen zich hebben aangemeld. Kandidaten van wie hun cv door hun opleiding beter aansluit. Wat natuurlijk fair enough is. Maar ook 'jongere mensen die beter in het opleidingstraject passen' en daarin onder meer bepaalde soft skills moeten aanleren die ik al deels wel heb.

Maar dat is niet mijn punt...

Ik kom hier niet om stoom af te blazen over 'discriminatie'. Sterker nog, dat zijn je eigen woorden. Maar wellicht heb ik het in eerste instantie niet goed toegelicht. Ben ik te onervaren of te oud voor een bepaalde functie? Prima, laten we dan elkaars tijd/energie niet verspillen. Even goede vrienden, dan zoek ik weer verder.

Wat mij wel irriteert, is dat je iemand groen licht voor een test geeft om 'm vervolgens reactief af te wimpelen. Zo'n test duurt weliswaar slechts een half uurtje, maar een enigszins serieuze voorbereiding het veelvuldige daarvan. Dat is valse hoop creëren en vind ik persoonlijk niet netjes.

• Piet_Piraat7
Dat viel mij ook wel op toen ik zo'n assessment moest maken bij een grote detacheerder. We zaten in een lokaal met zo'n 11 man en toevallig de mensen die niet zo representatief waren hadden het assessment niet gehaald en lieten ze gaan. Geen idee wat bij jou de reden was @Beun de Haas BV maar misschien toch in overleg te oud bevonden voor een junior/trainee functie. Ik heb sterk het idee dat zo'n assessment gebruikt wordt om mensen uit te nodigen, kijken hoe ze overkomen / welke indruk ze maken en vervolgens een reden hebben om toch niet verder met ze in zee te gaan.

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:22
Dus... er wordt een assessment als instrument gebruikt om te kijken met wie ze verder willen?
Dat is stout zeg 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
Leeftijdsdiscriminatie doe je het best voordat je iemand persoonlijk hebt gezien. Hoe eerder, hoe sneller, goedkoper en minder opvallend. Vacature reeds ingevuld, na bestuderen van de sollicitaties een keuze gemaakt waar u helaas niet bij zit, dat werk.

Een assessment, vooral een ingekochte, is niet de plek daarvoor.

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 21:01
Leeftijd is meestal geen harde knock-out, mits er maar andere vaardigheden of specifieke ervaring tegenover staat. Misschien zagen ze potentie en verwachtten ze een bovengemiddelde score bij de assessment, maar bleek die niet hoger dan die van andere kandidaten. Als alles verder gelijk is, snap ik dat een bedrijf dan toch voor een jongere werknemer gaat.

Is dat leeftijdsdiscriminatie? Allicht, maar als bedrijf zoek je toch het beste totaalplaatje, en leeftijd speelt daar bewust of onbewust ook een rol in.

Ik heb vaak genoeg mensen afgewezen op factoren die van tevoren al bekend waren. Leeftijd, te ver weg wonen, geen relevant diploma, etc. Dat betekent niet dat je dan iemand's tijd aan het verdoen bent - je geeft ze de kans om zich te bewijzen ondanks dat minpunt. Een man van 60 zonder diploma die je van je sokken blaast wint het altijd van een jonge jongen met een perfect cv maar oké gesprek. Zijn beide gesprekken vergelijkbaar? Dan wint de twintiger met het juiste cv natuurlijk.

Ik geloof echt dat je nog wel in de running zat toen je dat assessment moest doen. Hoe eerder je iemand uit het proces kunt halen, hoe beter, ook voor de tijd die ze er zelf in moeten stoppen. Uitzonderingen daargelaten laten ze je echt niet meedoen voor Jan met de korte achternaam.

• The Eagle

The Eagle

upje schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:44:
Dus... er wordt een assessment als instrument gebruikt om te kijken met wie ze verder willen?
Dat is stout zeg 8)7
Nee, das eigenlijk heel slim. Je krijgt een assessment. Men test je en dat weet je. Je weet vooraf wel voor een deel wat de tests zijn, maar niet inhoudelijk en zeker niet alles. Kan dus prima zijn dat men je ook op representativiteit en andere social skills test zonder dat je er erg in hebt.

• Hydra
Beun de Haas BV schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:51:
Ik kom hier niet om stoom af te blazen over 'discriminatie'. Sterker nog, dat zijn je eigen woorden.
Jij claimt dat je uitgeselecteerd bent op leeftijd, niet ik. En dat is leeftijdsdiscriminatie; hardstikke illegaal. Kan natuurlijk, maar bedrijven zijn meestal niet zo dom :)
Wat mij wel irriteert, is dat je iemand groen licht voor een test geeft om 'm vervolgens reactief af te wimpelen. Zo'n test duurt weliswaar slechts een half uurtje, maar een enigszins serieuze voorbereiding het veelvuldige daarvan. Dat is valse hoop creëren en vind ik persoonlijk niet netjes.
Het is lastig te beoordelen waar het misgegaan is. Ik heb ook wel een paar keer meegemaakt dat ik compleet tijd verspild heb (heb er ook wel eens in een ander topic over geklaagd). En ja, da's kut. Ik was vooral benieuwd naar 't leeftijdsgebeuren. Omdat dat nogal onwaarschijnlijk is.
upje schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:44:
Dat is stout zeg 8)7
Hoezo is dat stout? Waarom denk je dat een assessment geen rol zou spelen?

Hydra wijzigde deze reactie 23-05-2019 21:26 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet_Piraat7
The Eagle schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:42:
[...]
Men test je en dat weet je. Je weet vooraf wel voor een deel wat de tests zijn, maar niet inhoudelijk en zeker niet alles. Kan dus prima zijn dat men je ook op representativiteit en andere social skills test zonder dat je er erg in hebt.
Dit is het punt wat ik wilde maken waar @upje wat flauw op reageert. Je wordt uitgenodigd voor een assessment die je IQ zou testen maar ik heb sterk het vermoeden dat het vooral wordt gebruikt om te zien welke eerste indruk je achterlaat. Daarom zei ik dat het wel erg toevallig was dat de mensen waarmee ik assessment moest maken die niet echt representatief overkwamen een onvoldoende scoorden op hun IQ test.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:02:
[...]

Dit is het punt wat ik wilde maken waar @upje wat flauw op reageert. Je wordt uitgenodigd voor een assessment die je IQ zou testen maar ik heb sterk het vermoeden dat het vooral wordt gebruikt om te zien welke eerste indruk je achterlaat. Daarom zei ik dat het wel erg toevallig was dat de mensen waarmee ik assessment moest maken die niet echt representatief overkwamen een onvoldoende scoorden op hun IQ test.
Assessments zijn meestal totaal geen IQ testen. Het gaat meer om je analytisch denkvermogen, inzicht, en vaak ook nog een psychologisch aspect voor watvoor type persoon je bent. Het is meer of je bij het bedrijf past dan of je slim genoeg bent...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik draai hem tegenwoordig om. Een sollicitatiegesprek (of intakegesprek als ik voor een potentiele opdracht naar een klant ga) is een assesment vanuit mezelf of een bedrijf wel bij mij past. Dat de kennis er zit geloof ik wel, anders zou ik geen contact maken voor een bepaalde rol. Maar je wilt ook gewoon lekker werken en je ding doen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The Eagle schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:56:
Ik draai hem tegenwoordig om. Een sollicitatiegesprek (of intakegesprek als ik voor een potentiele opdracht naar een klant ga) is een assesment vanuit mezelf of een bedrijf wel bij mij past. Dat de kennis er zit geloof ik wel, anders zou ik geen contact maken voor een bepaalde rol. Maar je wilt ook gewoon lekker werken en je ding doen :)
Probeer ik ook maar dat heeft ze er nog niet van weerhouden om mij af te wijzen :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:38
The Eagle schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:56:
Ik draai hem tegenwoordig om. Een sollicitatiegesprek (of intakegesprek als ik voor een potentiele opdracht naar een klant ga) is een assesment vanuit mezelf of een bedrijf wel bij mij past.
Precies. Er zijn maar weinig bedrijven die dat doorhebben. Je wilt uiteindelijk ook loyale mensen die goed met elkaar samen kunnen werken. Daarom is het wel gek dat je vaak alleen met een manager en HR aan tafel zit. Toen ik nog intern was zat ik, als toekomstige collega met een andere collega bij het 2e gesprek puur om te kijken of er een match is.

Zo heb ik ooit eens een sollicitatie gesprek gehad met een interne recruiter en degene die mijn manager zou worden. Ik stelde wat inhoudelijke vragen, maar ze had totaal geen idee waar haar afdeling mee bezig was.

Andersom een goed gesprek gehad met de manager en projecleider van de afdeling. Tweede gesprek met iemand van het team en klikte voor geen meter.

Altijd jammer een teleurstelling na alle tijd en moeite maar als het niet zo is dan is het niet zo.

Wat betreft assessment. Deze heb ik nog nooit hoeven doen, mijn cv en ervaring spreken voor zich en zie hier totaal geen toegevoegde waarde meer voor in. Hoogstens als je een starter aanneemt of iemand die aangeeft een bepaald niveau te hebben maar dit niet via CV of werkervaring kan aantonen.
downtime schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:12:
[...]

Probeer ik ook maar dat heeft ze er nog niet van weerhouden om mij af te wijzen :/
Dan paste die werkgever blijkbaar niet bij je.
Ik heb ook eens met een recruiter gesproken nadat ze me een half jaar hadden gestalked. Eerste gesprek prima, neergelegd wat ik op dit moment verdiende en was allemaal prima. Toen 2e gesprek (100km rijden naar het hoofdkantoor, halve dag vrij voor genomen!) allemaal mooi en aardig. Je past prima dit en dat.
Vervolgens belt ze me op en verteld me dat ze me graag willen hebben en vervolgens met schaamte dat het salaris niet in hun salarishuis past en ik bijna duizend euro per maand! minder zou gaan verdienen.... Ik heb haar vriendelijk bedankt voor het nutteloos gebruiken van mijn tijd.

jongetje wijzigde deze reactie 24-05-2019 14:20 (22%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Daarom is het handig om al in de eerste fase de salarisrange te checken.

Verder komt het me wel integer over. Ze willen je graag hebben, maar kunnen je niet betalen.

Heel soms kan het dan alsnog een match worden. Denk aan iets oudere mensen die erg goed verdienen, kinderen groot, hypotheek grotendeels weg. Dan kan een grote winst in reistijd, inhoud, relevantie en werkplezier iemand wel bewegen om een flinke stap terug te zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:38
@t_captain Ik was toen midden 30, kleine kinderen, met hypotheek etc. Heb toen juist voor de duidelijkheid eerlijk geweest over mijn salaris. Dan moet je niet daarna nog een tweede gesprek plannen en dan tot de verassing komen dat het niet overeenkomt. Dat had ze na het eerste gesprek moeten terugkoppelen en dan eerst moeten overleggen of het dan nog de moeite waard is om te komen.

jongetje wijzigde deze reactie 24-05-2019 15:18 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Dan was het een onhandige long shot. Of ze wantrouwden of je wel écht zoveel (in hun beleving erg veel) verdiende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:52
jongetje schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:17:
[...]

Precies. Er zijn maar weinig bedrijven die dat doorhebben. Je wilt uiteindelijk ook loyale mensen die goed met elkaar samen kunnen werken. Daarom is het wel gek dat je vaak alleen met een manager en HR aan tafel zit. Toen ik nog intern was zat ik, als toekomstige collega met een andere collega bij het 2e gesprek puur om te kijken of er een match is.

Zo heb ik ooit eens een sollicitatie gesprek gehad met een interne recruiter en degene die mijn manager zou worden. Ik stelde wat inhoudelijke vragen, maar ze had totaal geen idee waar haar afdeling mee bezig was.

Andersom een goed gesprek gehad met de manager en projecleider van de afdeling. Tweede gesprek met iemand van het team en klikte voor geen meter.

Altijd jammer een teleurstelling na alle tijd en moeite maar als het niet zo is dan is het niet zo.

Wat betreft assessment. Deze heb ik nog nooit hoeven doen, mijn cv en ervaring spreken voor zich en zie hier totaal geen toegevoegde waarde meer voor in. Hoogstens als je een starter aanneemt of iemand die aangeeft een bepaald niveau te hebben maar dit niet via CV of werkervaring kan aantonen.

[...]

Ik heb ook eens met een recruiter gesproken nadat ze me een half jaar hadden gestalked. Eerste gesprek prima, neergelegd wat ik op dit moment verdiende en was allemaal prima. Toen 2e gesprek (100km rijden naar het hoofdkantoor, halve dag vrij voor genomen!) allemaal mooi en aardig. Je past prima dit en dat.
Vervolgens belt ze me op en verteld me dat ze me graag willen hebben en vervolgens met schaamte dat het salaris niet in hun salarishuis past en ik bijna duizend euro per maand! minder zou gaan verdienen.... Ik heb haar vriendelijk bedankt voor het nutteloos gebruiken van mijn tijd.
Zeker waar. Ik heb een paar sollicitatiegesprekken gehad, waarvan een ouderwets met HR + afdelingsmanager maar dat ging eigenlijk helemaal nergens over. Je krijgt zo'n vergezochte vragen en je gaat je bijna afvragen wat nou het doel is van het gesprek. Ze zijn eerder aan het zoeken naar dingen waar ze je op kunnen afrekenen/afkraken dan echt je toegevoegde waarde aan het zoeken ofzo, zal voornamelijk komen omdat de hele vragenlijst uit het 'HR boek' langs kwam, vreselijk.

Uiteindelijk een volwaardige functie/baan gevonden als zojuist afgestudeerde, met een normaal down2earth sollicitatiegesprek met een nu directe collega, gewoon lekker 1 op 1. Sollicitatiegesprekken dienen idd gewoon met 1 of 2 (toekomstige) directe collega's te zijn en niet met een of andere hoge manager en HR trut waar als je er gaat werken toch amper wat bij te zoeken hebt of mee van doen hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

jongetje schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:17:
[...]

Dat vind ik wat kort door de bocht. Dat hr geen kaas heeft gegeten van over welke competenties iemand moet beschikken op $afddeling, wil niet zeggen dat het hele bedrijf dan slecht is. Ja, het is wel jammer dat zulke mensen worden geduld op die afdeling en dat is inderdaad het bedrijf aan te rekenen.

Ik probeer zoveel mogelijk buiten hr te acteren door bijvoorbeeld de sales manager aan de lijn te krijgen of mijn cv in de handen te duwen, maar kom er vaak helaas niet omheen. Hoe leuk het gesprek ook was, als hr zegt kruisje bij lijntje x is het doei :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@PcDealer misschien moet jij eens gaan zoeken bij bedrijven die consultancy en solutions aanbieden. Met name die laatste is denk ik interessant. Je verkoopt dan een pakket van diensten van hard en software. Is zat werk in te vinden volgens mij.

Vwb sollicitatiegesprekken: wij zijn sinds een tijdje intern begonnen om een ervaren consultant aan te laten sluiten bij een eerste gesprek. Werkt als een tierelier, voor je het weet zit je lekker technisch te sparren met een kandidaat en krijgt ie het gevoel dat ie goed zit. En andersom ook uiteraard. Want hoe gek het ook moge klinken, echt goede mensen vinden blijkt nog steeds lastig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

The Eagle schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:29:
@PcDealer misschien moet jij eens gaan zoeken bij bedrijven die consultancy en solutions aanbieden. Met name die laatste is denk ik interessant. Je verkoopt dan een pakket van diensten van hard en software. Is zat werk in te vinden volgens mij.

Vwb sollicitatiegesprekken: wij zijn sinds een tijdje intern begonnen om een ervaren consultant aan te laten sluiten bij een eerste gesprek. Werkt als een tierelier, voor je het weet zit je lekker technisch te sparren met een kandidaat en krijgt ie het gevoel dat ie goed zit. En andersom ook uiteraard. Want hoe gek het ook moge klinken, echt goede mensen vinden blijkt nog steeds lastig.
Behalve in sales hebben de echt goede mensen grote problemen om zich aan HR te verkopen, verkopen is hun vak niet. En de mensen, die zich wel goed aan HR kunnen verkopen, beheersen het vak zelf niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Das wel erg gechargeerd :X Weet niet wanneer jij voor het laatst een sollicitatiegesprek had?
Als je jezelf moet of probeert te verkopen hanteer je imho de verkeerde insteek. Stel elkaar gewoon de vraag wat je voor elkaar zou kunnen betekenen en waar en hoe je elkaar zou kunnen helpen. Als werknemer zoek je een leuke werkgever en inhoudelijk leuk werk (iets wat bij je past) en de werkgever zoekt goed personeel. Dat is de match die je zoekt imho. Als je jezelf moet verkopen ga je volgens mij uit van een werkgeversmarkt, een markt waarbij de wg mag kiezen. Die is er gelukkig al jaren niet meer en ik vraag me af of ie ooit nog terugkomt.

The Eagle wijzigde deze reactie 24-05-2019 22:29 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

The Eagle schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:29:
Das wel erg gechargeerd :X Weet niet wanneer jij voor het laatst een sollicitatiegesprek had?
Oktober, geklapt op salaris.
Als je jezelf moet of probeert te verkopen hanteer je imho de verkeerde insteek. Stel elkaar gewoon de vraag wat je voor elkaar zou kunnen betekenen en waar en hoe je elkaar zou kunnen helpen. Als werknemer zoek je een leuke werkgever en inhoudelijk leuk werk (iets wat bij je past) en de werkgever zoekt goed personeel. Dat is de match die je zoekt imho. Als je jezelf moet verkopen ga je volgens mij uit van een werkgeversmarkt, een markt waarbij de wg mag kiezen. Die is er gelukkig al jaren niet meer en ik vraag me af of ie ooit nog terugkomt.
Lees nog eens goed, ik heb problemen met HR bij de gesprekken. Als HR er niet bij zit, maar je te maken hebt met mensen uit het vak zelf, is de situatie al heel anders.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True