Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 09:25
MarkJoosten schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:40:
[...]

Interessant. Ben je toevallig ook actief in .NET?
Ik heb je bericht beantwoord!

EDIT:
Sorry, dacht dat mijn reacties gemerged zouden worden als je ze achter elkaar plaatst. Mod, hoe fix ik dat? Ik zie wel eens berichten met een horizontale lijn separator namelijk.

[Voor 31% gewijzigd door TheBoneJarmer op 10-04-2023 09:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
TheBoneJarmer schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:09:
[...]

EDIT:
Sorry, dacht dat mijn reacties gemerged zouden worden als je ze achter elkaar plaatst. Mod, hoe fix ik dat? Ik zie wel eens berichten met een horizontale lijn separator namelijk.
offtopic:
Komt doordat deze reactie op de volgende pagina staat :) Als je op "Laatste" klikt of je aantal reacties per pagina aanpast dan staan ze wel "gemerged" onder elkaar.

Dat zit wel Schnorr.

• MarkJoosten
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 11:50
TheBoneJarmer schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:09:
[...]

Ah is dat? Dat zou wel een hoop verklaren idd. Ik ben al heel lang niet meer echt actief. Scroll wel eens snel door die timeline maar verder doe ik er ook niet echt iets mee.
Ik vermoed dat zolang je nog wel eens inlogt dit effect niet heel groot is. Tenzij je 1x in het halfjaar/ jaar inlogt.

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:29
Vandaag ineens gebeld door buitenlandse recruiter met nummer uit 020. Stond al mogelijk spam in telefoon, dus pak de phone op zonder mijn naam te vermelden. Vroeg hoe hij aan het nummer kwam, want was boos dat mijn prive nummer beschikbaar was. Kwam via lusha. Deze kende ik niet, gekeken en zie dat ze nummers verhandelen. Gelijk aanvraag gedaan dat mijn gegevens verwijderd worden, want ben altijd heel voorzichtig met mijn nummer.

Maar dit soort diensten zijn toch echt kwalijk en strafbaar toch?

Op LinkedIn staat not available in description. Ook blok ik veel verzoeken van recruiters en is mijn blok lijst ve malen groter dan mijn connecties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AnuirG
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-05 13:54
Lusha, en vergelijkbaar apps, maken niet alleen gebruik van LinkedIn.
Wat ze doen is kijken naar jouw combinatie met alle informatie die ze nog meer op het internet van je kunnen vinden. Een open library van een sportclub is soms al genoeg. Als de AI denkt dat ze de connectie hebben dan krijgt de gebruiker emailadressen, telefoonnummers etc te zien.

Ik heb hier ook gebruik van gemaakt, meestal om achter emailadressen te komen. Omdat dit gaat om informatie die publiekelijk beschikbaar is (al is dit misschien discutabel) is het dus niet strafbaar.

Ik denk dat je bekend bent met haveIbeenpwnd.com, anders neem daar maar eens een kijkje waarbij alleen al je emailadres al gelekt is.

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:05
AnuirG schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:20:
Wat ze doen is kijken naar jouw combinatie met alle informatie die ze nog meer op het internet van je kunnen vinden. Een open library van een sportclub is soms al genoeg. Als de AI denkt dat ze de connectie hebben dan krijgt de gebruiker emailadressen, telefoonnummers etc te zien.

Ik heb hier ook gebruik van gemaakt, meestal om achter emailadressen te komen. Omdat dit gaat om informatie die publiekelijk beschikbaar is (al is dit misschien discutabel) is het dus niet strafbaar.

Ik denk dat je bekend bent met haveIbeenpwnd.com, anders neem daar maar eens een kijkje waarbij alleen al je emailadres al gelekt is.
Het mag niet strafbaar zijn, maar ik heb al een aantal recruiters die mij op deze manier telefonisch benaderen dusdanig lomp afgepoeierd dat ze nooit weer bellen. Ik ben hier totaal niet van gediend.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

Het opzoeken van openbare gegevens is niet strafbaar, nee. Maar het verwerken van gegevens zonder toestemming wel, en het benaderen van mensen zonder toestemming ook...

iRacing Profiel

• MarkJoosten

Ik heb daar zelf nooit gebruik van gemaakt, maar interessante informatie dit.

• MarkJoosten
Mugwump schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:09:
[...]

Het mag niet strafbaar zijn, maar ik heb al een aantal recruiters die mij op deze manier telefonisch benaderen dusdanig lomp afgepoeierd dat ze nooit weer bellen. Ik ben hier totaal niet van gediend.
Geef je dan ook via je telefoon aan dat het spam is? Of bellen ze anoniem?
Zelf heb ik mijn telefoon zo ingesteld dat alle anonieme nummer niet doorkomen en zodra ik de melding zie "Mogelijk spam" blokkeer ik het nummer gelijk. Hierdoor heb ik eigenlijk praktische nooit last van vervelende belletjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:07
Net een sollicitatietraject doorlopen bij een groot internationaal entertainmentbedrijf (die met de rode N) nadat ze mij via LinkedIn hadden benaderd.

Rondje met gesprekken gehad (allemaal leuk), dan vier weken niks (behalve, na mijn navraag, excuses voor de vertraging), en vandaag uiteindelijk bedankje maar men heeft voor een andere kandidaat gekozen.

• RagingPenguin
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:13:
[...]

Het opzoeken van openbare gegevens is niet strafbaar, nee. Maar het verwerken van gegevens zonder toestemming wel, en het benaderen van mensen zonder toestemming ook...
Dat is niet helemaal zo, onder de GDPR zijn er 6 gronden waaronder je gegevens mag verwerken. Veel bedrijven in de EU spelen het safe en zorgen dat ze altijd aantoonbaar aan de eerste voldoen, maar bedrijven als Lusha gebruiken de wat grijzere laatste om te stellen dat hun dienst en klanten een legitimate interest hebben in het verwerken van jouw gegevens.
(a) Consent: the individual has given clear consent for you to process their personal data for a specific purpose.

(b) Contract: the processing is necessary for a contract you have with the individual, or because they have asked you to take specific steps before entering into a contract.

(c) Legal obligation: the processing is necessary for you to comply with the law (not including contractual obligations).

(d) Vital interests: the processing is necessary to protect someone’s life.

(e) Public task: the processing is necessary for you to perform a task in the public interest or for your official functions, and the task or function has a clear basis in law.

(f) Legitimate interests: the processing is necessary for your legitimate interests or the legitimate interests of a third party, unless there is a good reason to protect the individual’s personal data which overrides those legitimate interests. (This cannot apply if you are a public authority processing data to perform your official tasks.)

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
mfkne schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:19:
Net een sollicitatietraject doorlopen bij een groot internationaal entertainmentbedrijf (die met de rode N) nadat ze mij via LinkedIn hadden benaderd.

Rondje met gesprekken gehad (allemaal leuk), dan vier weken niks (behalve, na mijn navraag, excuses voor de vertraging), en vandaag uiteindelijk bedankje maar men heeft voor een andere kandidaat gekozen.
Hebben ze je een code assignment gegeven in je rondje gesprekken? Wat vaak het geval is bij faang bedrijven.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:07
blackshelve schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:53:
[...]
Hebben ze je een code assignment gegeven in je rondje gesprekken? Wat vaak het geval is bij faang bedrijven.
Nee, maar het was ook niet voor een ontwikkelaarsfunctie. Het ging wél om een technische functie, vandaar was ik al enigzins verbaasd dat ze geen technisch interview hebben gedaan (er was wel een gesprek dat een technisch interview had kunnen zijn, maar inhoudelijk was het dat niet).

Wat ik ook vreemd vond was dat de recruiter niet het verschil wist tussen RSUs en stock options en daardoor problemen had mijn huidige situatie te begrijpen. Uiteindelijk vermoed ik dat ze door hadden dat ik te duur zou zijn, maar zonder specifiek feedback zal ik het nooit weten.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:30
unezra schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:27:
[...]

Da's wel een heel specifiek smaldeel. Misschien vertekend doordat developers misschien meer dan andere functies, mogelijk vooral beoordeeld worden op zuiver technische skills en het misschien ook minder relevant is *waar* ze developen. Een beetje als een projectleider, een goede drop je zó in een project, ongeacht de branche en is binnen een paar dagen productief.

Ergens vind ik het ook arrogant. "Ik ben developer, mijn CV spreekt voor me, ik heb geen motivatiebrief nodig." Sure. Luxe. Maar in andere functies is het in mijn beleving wel degelijk relevant, nuttig en waardevol en kom je met die arrogantie niet weg.
Even een oude koe uit de sloot halen.

Bij het solliciteren is het vaak helemaal niet meer mogelijk om een motivatiebrief te sturen. Omdat ik een iets ander soort werk wil gaan doen vind ik het nuttig om uit te leggen wáárom ik pas bij de werkzaamheden en wáárom mijn CV niet perfect aansluit. Maar helaas, geen gelegenheid hiervoor op bijna alle sollicitatie platforms. Dit betreft zowel developer functies als non-developer functies waar ik op solliciteer!

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Mugwump
MarkJoosten schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:57:
[...]

Geef je dan ook via je telefoon aan dat het spam is? Of bellen ze anoniem?
Zelf heb ik mijn telefoon zo ingesteld dat alle anonieme nummer niet doorkomen en zodra ik de melding zie "Mogelijk spam" blokkeer ik het nummer gelijk. Hierdoor heb ik eigenlijk praktische nooit last van vervelende belletjes.
Vaak bellen ze anoniem inderdaad. Ik kan ook niet altijd zo maar alle mensen die anoniem bellen negeren op m'n werktelefoon helaas.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

• MarkJoosten
Mugwump schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:46:
[...]

Vaak bellen ze anoniem inderdaad. Ik kan ook niet altijd zo maar alle mensen die anoniem bellen negeren op m'n werktelefoon helaas.
Dat is vervelend. Dat laatste kan ik mij ook voorstellen. Zo had ik laatst ook een belangrijk telefoontje gemist. Maar goed, weegt bij mij vooralsnog op tegen de nadelen.

• MarkJoosten
fonsoy schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:41:
[...]

Bij het solliciteren is het vaak helemaal niet meer mogelijk om een motivatiebrief te sturen. Omdat ik een iets ander soort werk wil gaan doen vind ik het nuttig om uit te leggen wáárom ik pas bij de werkzaamheden en wáárom mijn CV niet perfect aansluit. Maar helaas, geen gelegenheid hiervoor op bijna alle sollicitatie platforms. Dit betreft zowel developer functies als non-developer functies waar ik op solliciteer!
Ik kreeg die feedback laatst ook op ons platform. Maar ik dacht dit opgelost te hebben doordat we 2 mogelijkheden aanbieden om te solliciteren. Een snelle manier via ons platform en een waarbij je zelf een email naar het bedrijf kunt sturen (contactgegevens staan er uiteraard bij). Toch wilde deze persoon graag dat je ook via ons platform een motivatie zou kunnen toevoegen. Ik heb gereageerd dat hij dit uiteraard altijd nog kan doen door een extra pagina voor aan zijn CV toe te voegen waarin zijn motivatie staat. Ik besef mij dat het wat omslachtig is maar persoonlijk vind ik het een toegevoegde waarde hebben vanuit de sollicitant om niet eens de mogelijkheid te hebben een motivatiebrief toe te voegen. Dit verlaagd namelijk de drempel gezien je ook niet de druk voelt om het te doen of de angst hebt dat je daar mogelijk op afgewezen wordt.

Wil je wel een motivatiebrief toevoegen dan kun je het bedrijf zelf mailen via hun contactgegevens.

Maar misschien zien mensen dit anders?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:03

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
[...]

Hmmm. Flauw. Zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, vind dat ook een vreemde praktijk.
Juist om wat je schetst, lang niet alles is uit een CV te halen en een motivatiebrief kan in mijn beleving heel veel toevoegen voor zowel de sollicitant als potentiële werkgever.

Kun je in dat soort gevallen ook geen contact opnemen met de hiring manager of HR?
(In onze advertenties staat expliciet naam en telefoonnummer van de hiring manager er bijvoorbeeld onder, zodat je voor vragen direct met die persoon contact op kunt nemen. Hoe veel daar werkelijk gebruik van gemaakt wordt weet ik niet, maar ik vind het zelf vrij zinvol.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Hellboy!
  • Laatst online: 20:29

Daarom blok ik alle recruiters die opdringerig zijn op linkedin of mij bellen. Heb al gechecked, zover ik weet zijn er nergens gegevens van mij beschikbaar, hoewel ik wel een oud werkgever (ben nog aan het overwegen om tegen dit bedrijf juridische maatregelen te nemen) verdenk mijn CV te hebben gelekt, want laatst vroegen een aantal recruiters of het daar nog bevield)

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12
[...]

In zo'n geval zou je toch een (korte) motivatie(brief) in jouw CV kunnen opnemen? Dus bijvoorbeeld op de 1e pagina van je CV een stukje "Motivatie" of "Over mij" toevoegen en klaar is Kees, toch? Het is toch niet gezegd dat een CV alleen maar een letterlijke CV hoeft te zijn met personalia, opleiding & ervaring?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Que :?
Wat is er gebeurd met een brief en cv in een enveloppe ter attentie van de afdeling HR or de betreffende contactpersoon? Of met vooraf bellen en toelichten, en dan gewoon mailen?

Wat doe je dan als een bedrijf überhaupt geen platform heeft, links laten liggen ofzo :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:30
unezra schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:40:
[...]

Hmmm. Flauw. Zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, vind dat ook een vreemde praktijk.
Juist om wat je schetst, lang niet alles is uit een CV te halen en een motivatiebrief kan in mijn beleving heel veel toevoegen voor zowel de sollicitant als potentiële werkgever.

Kun je in dat soort gevallen ook geen contact opnemen met de hiring manager of HR?
(In onze advertenties staat expliciet naam en telefoonnummer van de hiring manager er bijvoorbeeld onder, zodat je voor vragen direct met die persoon contact op kunt nemen. Hoe veel daar werkelijk gebruik van gemaakt wordt weet ik niet, maar ik vind het zelf vrij zinvol.)
Ik bedoel het niet flauw. Het is echt zoals ik het mee maak.
The Eagle schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:44:
[...]

Que :?
Wat is er gebeurd met een brief en cv in een enveloppe ter attentie van de afdeling HR or de betreffende contactpersoon? Of met vooraf bellen en toelichten, en dan gewoon mailen?

Wat doe je dan als een bedrijf überhaupt geen platform heeft, links laten liggen ofzo :?
Klopt daar is het makkelijk, gewoon een nette e-mail sturen met begeleidende brief. Maar bij de grotere bedrijven is het gewoon niet een ding. Je mag enkel je CV uploaden en er is geen contact mogelijk. Je kunt de algemene HR afdeling bellen (paar keer gedaan) en die verwijzen je dan netjes terug naar de procedure, waarin vragen in het gesprek gesteld kunnen worden indien je uitgenodigd wordt. De vacature heeft meestal geen contactpersoon namelijk.
Een bedrijf als Booking heeft het dusdanig dichtgetimmerd dat je een CV in de bak mag gooien enkel. Met mazzel vindt de bot dat je CV goed genoeg matcht (anders val je er uit) en dan wordt je CV door een mens gelezen. Daarna heb je ook nog de mazzel nodig dat je dan uitgenodigd wordt.
upje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:27:
[...]

In zo'n geval zou je toch een (korte) motivatie(brief) in jouw CV kunnen opnemen? Dus bijvoorbeeld op de 1e pagina van je CV een stukje "Motivatie" of "Over mij" toevoegen en klaar is Kees, toch? Het is toch niet gezegd dat een CV alleen maar een letterlijke CV hoeft te zijn met personalia, opleiding & ervaring?
Denk dat ik dit inderdaad maar moet gaan doen. Beetje gedoe maar de enige oplossing. Mijn CV is nu inderdaad niets meer dan een opsomming.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In het kader van Lusha.

Kreeg vanochtend deze mail binnen. Waarschijnlijk proberen ze zo aan de GDPR te voldoen.....
Personal Data Privacy Notice

We wanted to inform you of the collection, processing, and sharing of your personal data. Seamless.AI is a provider of business contact information for businesses. Our customers are businesses trying to reach business professionals for sales, marketing, recruiting, and other business purposes.

If you would like, you may access, delete, or opt out of the sharing of your personal data by visiting our Personal Information Request Portal. We provide additional information below.

Categories of Personal Data Processed
Seamless.AI collects business contact information, including your:
1. Name,
2. Company,
3. Telephone number,
4. Email address,
5. Office address, and
6. Job title and education.

Purposes of Personal Data Processing
Seamless.AI processes your information to provide our products and services to our customers and for other purposes, including for communications and customer service, direct marketing, and legal and compliance purposes. The information may be shared with our customers subject to terms that prohibit its unauthorized use or transfer. Our customers may use the information to market their products or services or to contact you regarding professional opportunities.

Legal Bases for Personal Data Processing
Seamless.AI's legal bases for processing your personal data include the performance of contracts, communicating with you and providing customer service, and for our legitimate business interests, such as the provision, promotion and improvement of our products and services, fraud detection and prevention, risk assessment, continuing and improving customer relations, updating customer details and preferences, marketing, advertising, meeting legal obligations, and complying with laws.

Sharing of Personal Data
Your personal data may be shared with Seamless.AI's customers. These customers are subject to restrictive agreements regarding the use and sharing of your personal data.

Retention of Personal Data
Seamless.AI retains personal data for as long as reasonably required to comply with our legal obligations and in compliance with our data retention policies and procedures. We also retain your personal data for as long as reasonably required for our business purposes, including to provide our services to our customers, to resolve disputes, to enforce our agreements, and for the safety, security, and reliability of our products and services.

Your Rights relating to Personal Data
You may have the right to access, correct, object, or delete your personal data, for example by visiting our Personal Information Request Portal. You may also have the right to lodge a complaint with a local supervisory authority; the right to have Seamless.AI restrict the processing of your personal data; the right of portability of your personal data; or the right to withdraw any consent relating to the processing of your personal data. You may also contact us using the information below to exercise your rights.

Sources of Personal Data
Seamless.AI gathers personal data from several sources, which may include your professional networking, customer relationship management, or social media platforms, our website, our service providers and partners, and publicly available sources.

Contact Us
Seamless.AI is Seamless Contacts, Inc., and we are located at 7652 Sawmill Road, Suite 341, Dublin, Ohio 43016.

Additional Information
You may find additional information about how we process personal data by reading our Privacy Policy, California Consumer Privacy Act Policy, Terms of Use, and other documents that may apply to you found on our website.

Respectfully,

Seamless.AI Privacy

Seamless.AI
7652 Sawmill Road, Suite 341,
Dublin, Ohio 43016

Privacy Policy
CCPA Policy
Terms of Use

• Stukfruit
  • Niet online
Sandburd schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:43:
In het kader van Lusha.

Kreeg vanochtend deze mail binnen. Waarschijnlijk proberen ze zo aan de GDPR te voldoen.....

[...]
Zouden ze aan de GDPR voldoen als ze op de locatie van een "vape smoke shop" zitten? En hoe snel vergeten ze dat je gegevens verwijderd zijn? (zoals erg vaak "toevallig" gebeurt bij dit soort partijen)

(zie Google Maps)

[Voor 14% gewijzigd door Stukfruit op 19-04-2023 09:55]

Dat zit wel Schnorr.

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Stukfruit schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:54:
[...]

Zouden ze aan de GDPR voldoen als ze op de locatie van een "vape smoke shop" zitten? En hoe snel vergeten ze dat je gegevens verwijderd zijn? (zoals erg vaak "toevallig" gebeurt bij dit soort partijen)

(zie Google Maps)
Hahaha, helpt vast wel voor een rookgordijn.

En als je, je gegevens wilt verwijderen moet je eerst al je gegevens invullen op hun portal 8)7

• AnuirG
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-05 13:54
Ik heb een paar vragen voor jullie.
Ik zie veel klachten voorbij komen (vaak terecht) over recruiters en andere lui die jullie benaderen via allerlei wegen om te vragen (smeken) of jullie bij hen of voor hen willen komen werken.

Tegelijkertijd zijn er natuurlijk ook recruiters die moeite doen om een goed profiel te zoeken die bij een functie past die zij op dat moment open hebben staan. Hoe onderscheiden jullie deze van elkaar? Willen jullie überhaupt benaderd worden? Wanneer is een recruiter opdringerig? Wat maakt dat jullie wel reageren?

Als jullie alleen maar gal willen spuien hier over recruiters en dit soort vragen niet willen beantwoorden is het ook goed hoor ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
@AnuirG omdat er toch echt teveel windei boerderijen in de recruitment en baan bemiddelingsbranche actief zijn. Daardoor voelt het online zoeken naar banen toch wel erg als het navigeren van een slechte datingsite.

Een recruiter moet toch wel echt goed rekening houden met de wensen van hun kandidaat en ook verstand van hebben wat de functie inhoudt. Tegenwoordig zit ik in de metaal techniek, toch krijg ik veel te vaak het equivalent van een Java vacature voor een .NET developer. Recruiters zijn 90% van de tijd tijdverspillers 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Arloid op 24-04-2023 11:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:31
AnuirG schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:34:
IHoe onderscheiden jullie deze van elkaar?
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar een emoji in je naam opnemen doet wonderen om bulk messages te onderscheiden van persoonlijke berichten.
Willen jullie überhaupt benaderd worden?
In 99,9999% van de gevallen: nee. En voor alle recruiters die nu meelezen: jij bent niet de 1 in een miljoen die ik wel interessant zou vinden.
Wanneer is een recruiter opdringerig?
Geen nee accepteren? Stalkingsgedrag? Uit het feit dat ik je telefoonnummer geblokkeerd heb niet kunnen concluderen dat ik misschien geen zaken met je wil doen?

Me mailen ondanks dat mijn e-mail adres de tekst "death+to+all+recruiters" bevat? Nou ja dat is niet zozeer opdringerig maar vooral dom.
Wat maakt dat jullie wel reageren?
Geen bulk berichten sturen, en simpele instructies lezen.
  • Staat er "He (EMOJI) Jeroen" in je aanhef dan is het een bulkbericht (zie mijn eerste reactie) dus rechstreeks naar de afvalbak
  • Op mijn profiel staan instructies over hoe je contact met me op moet nemen, waaronder een sleutelwoord dat opgenomen moet worden in het bericht. Doe je dat niet, afvalbak

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Tegelijkertijd zijn er natuurlijk ook recruiters die moeite doen om een goed profiel te zoeken die bij een functie past die zij op dat moment open hebben staan. Hoe onderscheiden jullie deze van elkaar? Willen jullie überhaupt benaderd worden? Wanneer is een recruiter opdringerig? Wat maakt dat jullie wel reageren?
Zoals hierboven werd geschreven lijkt het soms een beetje op een slechte datingsite.

Het is simpel: ik reageer pas zodra jij mij iets te bieden hebt, net als op een datingsite.

Waar dit op zo'n site door bijvoorbeeld mannen vaak wordt gezien als aanleiding om op te scheppen over hun grote vis (waarmee ze tevens op de foto staan), is dat iets waar je als zoekende weinig aan hebt, want hoe voegt de skill om overdreven grote vissen uit een sloot te halen iets toe als je eigenlijk op zoek bent naar een partner waar je je leven mee kunt delen? Probeer je ermee te zeggen dat je financieel zo aan de grond zit dat je in het dagelijkse leven de sloot leeg moet vissen om aan voedsel te komen?

Zo ook op LinkedIn. Je kunt mij vertellen dat je geweldig bent in het leveren van hulp, maar als je een ChatGPT-gegenereerde tekst (of een andere vorm van templategebruik) stuurt met weinig inhoud en vol superlatieven over hoe geweldig je bent, dan is dat weinig meer waard dan die foto met een vis op de datingsite en heb je duidelijk weinig te bieden.

Vertel mij hoe je gaat helpen en waarom jij er wel in slaagt om iets nuttigs toe te voegen. Een @MarkJoosten heeft bijvoorbeeld een uniek voorstel. Wat heb jij?

TL;DR: wees geen man met visdatefoto.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:20
Ik zie veel klachten voorbij komen (vaak terecht) over recruiters en andere lui die jullie benaderen via allerlei wegen om te vragen (smeken) of jullie bij hen of voor hen willen komen werken.

Als jullie alleen maar gal willen spuien hier over recruiters en dit soort vragen niet willen beantwoorden is het ook goed hoor ;-)
Ik heb vorige week besloten dat ik van passief naar actief op zoek ga naar een andere job. En NU wil ik wel benaderd worden. Dus nu reageer ik wel op recruiters.

Wat er veranderd is dat ik er NU wel tijd in wil steken om dieper te kijken naar wat een recruiter aandraagt, maar dan nog vind ik het fijn dat de voor mij relevante informatie op een presenteerblaadje aangedragen wordt omdat er anders gewoon te veel informatie is of dat ik zelf op zoek moet naar de juiste info:
1) salaris
2) secundaire arbeidsvoorwaarden zoals remote werken
3) tech
4) team samenstelling
5) domein/onderwerp

Voor ieder is dit lijstje anders.

Nu ik weer eens tig vacatures doorgenomen heb, merk ik weer eens dat het lastig filteren is op de dingen die IK belangrijk vind. Veel teksten (zowel op de "werken voor..."-pagina's, en ook in vacatures) zijn doordrenkt van de corporate bullshit die ik niet relevant vind. Bijvoorbeeld, het boeit me niet hoe veel voetbaltafels jullie hebben, en dat jullie "een coole club zijn" (want dat beweren ze allemaal).

Bij mijn sporadische contact met een recruiter kreeg ik ook de indruk dat hun scope ook maar beperkt is: ze hebben contact met bedrijven in een bepaalde regio, die dan toevallig ook nog met een bureaurecruiter samen willen werken (en daar het geld voor hebben). Dus dan krijg ik ook slechts een beperkt beeld van de opties.
Dus ik moet tijd investeren voor:
1) een beperkt beeld
2) iemand die me over de streep wil trekken met dingen die ik eigenlijk niet zo belangrijk vind (of zelfs niet wil)
3) ik moet nog steeds door de corporate bullshit heen filteren

In het kort: de informatievraag en informatiebehoefte sluit niet aan.
@MarkJoosten doet er met zijn platform zijn best om dat wel beter aan te laten sluiten, maar ook daar ben je nog steeds afhankelijk van de informatie die het bedrijf invult.

Ik vraag me af of dit een oplosbaar probleem is: zij die niet actief op zoek zijn gaan je niet vertellen wat voor hun relevant is, maar door ze te spammen kun je er misschien wel 1tje over de streep trekken.

Ook vraag ik me af in hoeverre er wiggleroom is vanuit een bedrijf om iemand aan te nemen die niet helemaal aan het gevraagde profiel voldoet. E.g. je moet mongoDB ervaring hebben, maar ik ken CosmosDB en dat werkt zo'n beetje hetzelfde... mag ik nu wel of niet solliciteren? En met een recruiter er tussen: je komt niet door de keyword-search omdat het bedrijf te specifieke dingen vraagt, en de recruiter die niet herkent dat beide technologieen vergelijkbaar zijn, en ikzelf niet verteld heb dat het me worst zal wezen welke database tech er onder ligt. ;)

Nu ik er zo verder over filosofeer, denk ik ook dat dit een probleem is van steeds verdere hyperspecialisatie in arbeid: steeds hogere efficiëntie nodig, steeds meer certificaten nodig, dus als werknemer beweeg je steeds verder een niche in. En als werkgever wil je niet investeren in het opleiden/certificeren van een werknemer tot een andere niche.

11.500Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
boxlessness schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:31:
[...]

1) salaris
2) secundaire arbeidsvoorwaarden zoals remote werken
3) tech
4) team samenstelling
5) domein/onderwerp

Voor ieder is dit lijstje anders.
Eigenlijk hebben andere zoekenden niet echt een ander lijstje hoor :)
Ook vraag ik me af in hoeverre er wiggleroom is vanuit een bedrijf om iemand aan te nemen die niet helemaal aan het gevraagde profiel voldoet. E.g. je moet mongoDB ervaring hebben, maar ik ken CosmosDB en dat werkt zo'n beetje hetzelfde... mag ik nu wel of niet solliciteren?
Het gaat om het resultaat. Als jij kan garanderen dat je met gerelateerde ervaring in NoSql de klus gaat klaren dan zou ik bevestigend reageren. Vooral omdat werkgevers relatief vaak de smaakjes noemen en niet de onderliggende technologie, terwijl in de praktijk blijkt dat het weinig tot niets uitmaakt.

Als je een paar maanden bv. geen TypeScript hebt gebruikt dan moet je ook even een paar uur wat harder nadenken over de details en bijvoorbeeld niet per ongeluk terugvallen op de syntax van een andere taal.

Mag je dan na die maanden opeens geen TS-klussen meer aannemen omdat je een paar implementatiedetails ben vergeten die binnen een paar uur weer in de vingers zitten?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb twee criteria om onderscheid te maken: Man en paard. Als de recruiter in het eerste contact meteen het bedrijf plus de functie kan noemen dan praat ik met hem (als het bedrijf en de functie me aanspreken). Dat betekent namelijk (meestal) twee dingen:
  • Hij is niet alleen maar zijn kaartenbak aan het vullen met CV's waar hij ooit een vacature bij hoopt te vinden. Hij heeft echt een concrete vacature.
  • Hij kan man en paard noemen omdat dat bedrijf exclusief met hem werkt en ik niet om die recruiter heen kan als ik daar wil solliciteren.
Tot dusver zijn mijn ervaringen met dat soort recruiters redelijk. Ben ook op die manier aan een werkgever gekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boxlessness
Stukfruit schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:30:
[...]

Eigenlijk hebben andere zoekenden niet echt een ander lijstje hoor :)

[...]

Het gaat om het resultaat. Als jij kan garanderen dat je met gerelateerde ervaring in NoSql de klus gaat klaren dan zou ik bevestigend reageren. Vooral omdat werkgevers relatief vaak de smaakjes noemen en niet de onderliggende technologie, terwijl in de praktijk blijkt dat het weinig tot niets uitmaakt.

Als ik een paar maanden geen TypeScript heb gebruikt dan moet ik ook even een paar uur wat harder nadenken over de details en bijvoorbeeld niet per ongeluk terugvallen op de syntax van een andere taal.

Mag ik dan na die maanden opeens geen TS-klussen meer aannemen omdat ik een paar implementatiedetails ben vergeten die binnen een paar uur weer in de vingers zitten?
"Als jij kan garanderen dat je met gerelateerde ervaring in NoSql de klus gaat klaren dan zou ik bevestigend reageren."

En dit vind ik nu ook lastig want WAT moet ik garanderen, en HOE moet ik dat garanderen? Ik heb bijvoorbeeld al 7+ jaar geen C++ meer geschreven, maar ik heb in het verleden menig rare dingen met C++ gedaan zoals template-meta-programming en v-table manipulatie, en ik weet zeker dat wanneer ik me daar een paar weken kwaad op maak dat ik weer prima mee kan. Maar bij een directe assessment op recente C++ kennis val ik door de mand.
Het zelfde met Docker. Ik kijk misschien eens per jaar naar een Dockerfile, want als het werkt, dan heb ik er geen omkijken meer naar. Heb ik nu wel of geen relevante Docker ervaring?

Dus welke "garantie" wil men dan? Gegeven genoeg tijd en energie krijg ik het zeker werkend, en ook fatsoenlijk werkend. Maar ik kan niet "garanderen" dat ik de autoriteit ben op datgene wat zij vragen.
Volgens mij heb ik al die jaren in een redelijk unieke situatie gewerkt, waar ik ingezet werd om een probleem op te lossen (i.e. dit is wat ik wil, zoek maar uit hoe je het werkend krijgt) in plaats van dat ik een programmeertrucje moest doen.

Ik denk dat die drang naar "garanties" ook bijdraagt aan de enorme mismatch tussen wat bedrijven vragen, en wat een developer kan. Ze vragen idd naar een specifiek smaakje van een concept, er staat niet bij wat het ervaringsniveau moet zijn van die specifieke concepten (e.g. kijk je eens per jaar naar een Dockerfile, of moet je ze uit je mouw kunnen schudden), de recruiter weet vaak ook niet waar het over gaat en doet dan maar een keyword match, en de kandidaat wordt afgeschrikt omdat deze de specifieke smaakjes niet onder de knie heeft (maar wel snel zou kunnen leren).

11.500Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkJoosten
boxlessness schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:31:
[...]
@MarkJoosten doet er met zijn platform zijn best om dat wel beter aan te laten sluiten, maar ook daar ben je nog steeds afhankelijk van de informatie die het bedrijf invult.
Ik ben me bewust van dit probleem en tot op heden heb ik nog geen ideale oplossing gevonden. Of je nu informatie ontvangt van een wervingsbureau of van het bedrijf zelf, beiden hebben ze een prikkel om de vacature zo positief mogelijk te presenteren. Het wervingsbureau heeft zelfs een sterkere prikkel omdat zij niet de negatieve consequenties hoeven te dragen van een slechte match (d.w.z. ze krijgen geen boete).

De beste oplossing die ik heb kunnen bedenken, is om de juiste informatie te achterhalen door de juiste vragen te stellen. Zoals ik wel eens gehoord heb: de kwaliteit van het antwoord hangt af van de kwaliteit van de vraag. Daarom zie je op het platform alleen maar vragen. Het is geen garantie dat iedereen een duidelijk antwoord zal geven, maar van alle niet-ideale oplossingen denk ik dat dit de beste manier is om de juiste informatie te krijgen en een eerste selectie te maken. Bovendien biedt elke vacature de mogelijkheid om anoniem een vraag te stellen waarop iedereen het antwoord kan lezen.

Het is niet ideaal, maar voor zover ik kan bedenken (en ik denk er al jaren over na), is dit de minst slechte optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:37

bloody

0.000 KB!!

Ik heb een paar regels voor mijzelf:
- als de recruiter in Hyderabad zit -> ignore.
- als de functietitel tussen quotes staat in het bericht van Linkedin -> ignore. Dat is bij mij altijd een template berichtje.
- als de eerste zin is: 'cv please' -> ignore
- recruiters zonder profielfoto -> ignore
- Avance consulting -> ignore (wat een bloedzuigers zeg..)

nope

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkJoosten
MarkJoosten schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:06:
[...]

Ik ben me bewust van dit probleem en tot op heden heb ik nog geen ideale oplossing gevonden. Of je nu informatie ontvangt van een wervingsbureau of van het bedrijf zelf, beiden hebben ze een prikkel om de vacature zo positief mogelijk te presenteren. Het wervingsbureau heeft zelfs een sterkere prikkel omdat zij niet de negatieve consequenties hoeven te dragen van een slechte match (d.w.z. ze krijgen geen boete).

De beste oplossing die ik heb kunnen bedenken, is om de juiste informatie te achterhalen door de juiste vragen te stellen. Zoals ik wel eens gehoord heb: de kwaliteit van het antwoord hangt af van de kwaliteit van de vraag. Daarom zie je op het platform alleen maar vragen. Het is geen garantie dat iedereen een duidelijk antwoord zal geven, maar van alle niet-ideale oplossingen denk ik dat dit de beste manier is om de juiste informatie te krijgen en een eerste selectie te maken. Bovendien biedt elke vacature de mogelijkheid om anoniem een vraag te stellen waarop iedereen het antwoord kan lezen.

Het is niet ideaal, maar voor zover ik kan bedenken (en ik denk er al jaren over na), is dit de minst slechte optie.
@boxlessness Ik realiseer mij nu dat je dit waarschijnlijk anders bedoeld hebt dan ik veronderstelde. Kan het zijn dat je bedoelde dat je afhankelijk bent van de vraag of bedrijven dit invullen ipv de informatie die ze invullen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:17
Ik hanteer voor mezelf het volgende strategie gedaan bij mijn profiel op LinkedIn:
  1. Initiaal als voornaam: Voorheen had ik een smiley, maar dat vond ik zelf wat onprofessioneel en mogelijk kunnen ze dat eruit filteren (regex filter). Initiaal ziet wat beter uit en men kan niet filteren wat er niet is.
  2. Voornaam bij het begin van het stukje over mij: Een snelle scan kan dan alsnog mijn voornaam tevoorschijn toveren
  3. Speciaal codewoord helemaal op heet einde van het stukje "Over mij", zodat men dit naar beneden moet klappen om dit te zien
  4. Bij dat stukje ook meteen wat neergezet over zomaar over kopiëren, copyright, GDPR, etc.
Doel is met 1. om meteen te kunnen schiften of iemand geautomatiseerd loopt te spammen of niet. In dat geval betekend dat als iemand niet eens de moeite neemt om mijn profiel door te skimmen (niet eens super aandachtig te lezen), dan kunnen ze oprotten. Doel met 2. is om een snelle check te maken of iemand alleen vluchtig mijn profiel bekijkt en vervolgens handmatig spamt. Doel met 3 is om te checken dat iemand ook echt mijn profiel gelezen heeft: dit deel is een aparte alinea en is heel snel met wat skimmen duidelijk welk codewoord je moet gebruiken (+ is een mooie entry om mijn aandacht te trekken). Doe je 3, dan krijg je altijd van mij antwoord + meestal ook een connectieverzoek (goed gedrag moet beloond worden). 4. voegt niet zoveel toe, maar voorkomt dat men zich op onwetendheid kan beroepen als men met mijn gegevens zomaar gaat spammen bij werkgevers.

Verder nog wat puntjes:
  • Buitenlandse, en dan met name Engelse en Indiase recruiters negeer ik al bij voorbaat. Deze hebben geen vacatures/connecties, maar willen jouw CV gebruiken om hier een entry te krijgen op de NL bemiddelingsmarkt. Ook zie ik vaak dat deze recruiters zeggen vanuit NL te opereren, maar als ik kijk waar ze vandaan komen, dan weet ik dat dit bullshit is. Een gedeelte werkt ook als outsourcing van talent sourcers, dus het spammen mag tegenwoordig ook niet zoveel kosten
  • Als ik een bericht toch interessant vind, dan wil ik altijd de volgende gegevens hebben: bedrijfsnaam, exacte opdrachtomschrijving, primaire + secundaire arbeidsvoorwaarden (meestal details), mobiliteitsregeling, pensioenregeling, etc. Meestal krijg je dan een bullshitverzoek om even te bellen, en dan houd ik meestal op met reageren. Krijg dan soms nog een "herinnering", maar ik heb de regel als ze mij geen informatie geven, dan ga ik er verder ook geen energie in steken
  • Bepaalde partijen staan bij voorbaat al op mijn blacklist wegens spammen en slechte ervaringen uit het verlegen. O.a. jouwictvacature, Spilberg, etc. (grote shit/bureaurecruiters)
  • Aantal partijen staan ook op de blacklist vanwege het recruiten voor slechte partijen waar ik niet dood gevonden wil worden (een van mijn oud werkgevers valt daaronder, en als je in je bericht niet eens benoemd dat dit mijn oude werkgever is, dan ben je en aan het spammen en aan het werk voor een slechte partij)
  • Wanneer iemand niet het codewoord gebruikt, maar wel mijn naam, dan kan ik eventueel nog reageren, mits het een relevant bericht is (met details, en geen standaard algemene riedel). Laatste is vaak niet het geval en dan negeer (archiveer) ik hem standaard. Een geautomatiseerd bericht een week later met een "herinnering" is dan dubbel zo storend en dan is diegene gewoon af
TLDR: Schrijf een persoonlijk berichtje aan je potentiele kandidaat, laat daarin blijken dat je in ieder geval 30 seconden hebt besteed aan het lezen van zijn profiel. Maak een connectie op basis van wat je hebt gelezen. En als je niet weet waarover je het hebt, doe dan niet alsof dat niet het geval is (wij specialisten prikken daar zo doorheen). Wees er open & eerlijk over. Beste kans om iets eruit te slepen, zoniet voor nu, maar dan wel voor later.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• boxlessness
MarkJoosten schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:49:
[...]

@boxlessness Ik realiseer mij nu dat je dit waarschijnlijk anders bedoeld hebt dan ik veronderstelde. Kan het zijn dat je bedoelde dat je afhankelijk bent van de vraag of bedrijven dit invullen ipv de informatie die ze invullen?
Beide...

Een stapje abstracter: ik werk op dit moment in het zorg-informatie-domein en wij gebruiken zorg-data om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Een van de grootste uitdagingen is om die data klaar te maken voor onderzoek. De problemen die wij tegen komen:
1) het format waarin de data staat kan anders zijn bij verschillende bronnen (e.g. de ene doet word documentjes, de ander excel lijsten).
2) Dan zit er soms verschil in de terminologie die tussen verschillende bronnen gebruikt wordt. Bijvoorbeeld, de ene noemt het een fractuur, de ander een botbreuk.
2b) wanneer het over vrije tekst gaat, dan krijg je ook nog eens te maken met allerlei nuances van geschreven tekst voor de kiezen. (e.g. negaties, referenties tussen termen, koppelwoorden zoals "welke", etc)
3) En dan kan er nog een verschil zijn in betekenis/abstractie. De ene noteert "kanker", de ander heeft het over een "plaveiselcarcinoom", waarbij de term "kanker" de abstractere term is.

Wanneer ik naar jouw platform kijk, en dan met name de vrije teksten die bedrijven in kunnen vullen, doet zich hier hetzelfde voor:
Ieder bedrijf is een aparte bron van data.
1) Elk gebruiken ze een eigen schrijfstijl en formatjes
2) Elk hebben ze misschien net een wat ander jargon
3) Elk gebruiken een ander abstractieniveau

1 en 2 maken de zoekbaarheid van de data moeilijker. Dus kandidaat moet door meer vacatures heen browsen...

3 beïnvloedt de nauwkeurigheid van de match. Bijvoorbeeld, kandidaat zoekt een team van 4+ developers met een dedicated scrum master (specifiek). Bedrijf beschrijft: "je komt in ons software development team terecht" (generiek)
De andere kant op: Bedrijf wil CosmosDB ervaring (specifiek), kandidaat heeft wel vaker gewerkt met NoSQL databases (generiek).
Dan is er nog de casus waarin het bedrijf de nuance niet kwijt kan: Bedrijf wil iemand die een Dockerfile wel kan lezen, maar vult in "Docker ervaring". Kandidaat interpreteert dat als diepgaande Docker ervaring en haakt af.
Ook nog: bedrijf plaatst een vacature voor een medior (specifiek), maar bedenkt zich niet dat wanneer de unicorn-senior interesse heeft dat ze die ook wel willen aannemen voor wat meer salaris.

Is er hier een oplossing voor? Ja, maar die is niet bepaald dummy-proof: ontologieën. Je kunt het sollicitatie-domein en technisch domein modelleren in een ontologie, en de gebruikers (zowel vanuit het bedrijf als de kandidaat) hun data vast laten leggen middels een ontologie.
Maar dit is niet triviaal of intuïtief. Ik hoor al 10+ jaren dat we medische data gecodificeerd/gestructureerd op gaan slaan, maar vooralsnog is er nog genoeg weerstand/obstakels om te overwinnen op usability-vlak.

Op jouw platform zijn veel van de datapunten al gestructureerd (e.g. salaris ranges, lijsten van technologieën), maar het is nog niet goed genoeg om een match te doen op basis van alleen maar de data van bedrijf en kandidaat. Je hebt nog steeds dat gesprek nodig met de persoon die ECHT weet wat er nodig is (dus niet HR ;) )

Tot zoverre het data-perspectief ;)

Daarbij zit je ook met het probleem dat er in zowel een vacature als een cv een perceptie neergezet wordt. Dus je kunt je ook afvragen wat de betrouwbaarheid van de data is.

Je impliciete vraag is "hoe kan ik mijn platform verbeteren". De betere match maken vanuit data-perspectief is lastig en mogelijk onwerkbaar. Dat probleem probeert men al heeeeeel lang op te lossen in het medisch domein. Misschien dat LLM's/AI soelaas gaat bieden.
Dan blijft (voornamelijk) over om drempels te verlagen en features toegankelijker te maken, en ik denk dat je op dat vlak al heel veel hebt.

11.500Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter

Voor mij zitten er twee kanten aan het recruimtentverhaal. De kant van de potentiële kandidaat (waar ik er vaker een van ben geweest en ongetwijfeld in de toekomst nog een van zal zijn) en de kant van de hiring manager, waar ik inmiddels ook een paar jaar zit (en verwacht de komende jaren te blijven).

[Potentiële kandidaat]
Als potentiële kandidaat zoek ik een recruiter die exclusief werft en vanaf moment 1 open en eerlijk kan zijn over het bedrijf en de functie. Heldere vacaturetekst, salarisindicatie, duidelijke omschrijving van de rol, maar ook informatie over het bedrijf en de afdeling zodat ik al vast een beeld kan vormen over of het bedrijf en afdeling (maar ook mijn toekomstige manager) bij me zouden passen.

Ook vind ik het fijn als een recruiter het schrijven van een motivatiebrief effectief overbodig maakt door met mij een goede intake te doen en eventuele hobbels op mijn CV die tot afwijzing zouden kunnen leiden, dusdanig te vertalen naar diens opdrachtgever, dat ze geen belemmering meer vormen.

Maak het contact persoonlijk, bel ná het gesprek in ieder geval op of ik het wel of niet geworden ben en hoe ik het ervaren heb (al eens een uur in de auto gezeten om vervolgens niets meer van die recruiter of het bedrijf te horen), bied reiskostenvergoeding aan als de reisafstand meer is dan pak 'm beet 15 kilometer, leer me écht kennen en investeer. Is het niet meteen een match, prima, een recruiter die het goed doet, kan voor mij ook een recruiter zijn die ik later zélf nog een keer benader voor bemiddeling. (Een die het serieus verprutst, zowel als kandidaat als vanuit een rol als hiring manager, gaat bij mij op de zwarte lijst en bel ik nooit meer.)

Last but not least, zorg voor passende vacatures. Ik vind het echt niet erg af en toe benaderd te worden ook als ik nog goed op mijn plek zit. Ik vind het een comfortabel gevoel te weten dat ik nog een beetje in trek ben en contacten warm te houden. Maar laatst was d'r weer eoa dodo van een recruiter die refereerde naar een werkervaring van meer dan 10 jaar geleden en opende met "je jarenlange ervaring als functioneel beheerder". Nou, én heb ik dat maar een jaar gedaan (en vond ik het niet leuk) én heb ik een ruwe 3 jaar geleden de overstap gemaakt richtng tactisch/operationeel management. (Een recruiter die werkelijk mijn LinkedIn profiel bekijkt zou zien dat ik naast 3 jaar managementervaring, ook bijna 2 jaar geleden begonnen ben aan een wo studie bedrijfskunde, die dus niets met operationele IT, maar alles met management te maken heeft.)

[Hiring manager]
Als hiring manager ben ik vooral enorm allergisch voor partijen met wie we niet expliciet zaken doen en die zich *blijven* opdringen. Prima als naar aanleiding van een post op LinkedIn eens voorzichtig toenadering wordt gezocht, ook al staat er duidelijk iets over aquisitie, maar vraag het netjes en stuur niet ongevraagd CV's van potentiële kandidaten toe. (Zie een eerdere post hier, is al eens gebeurt waardoor we serieus hebben moeten nagaan of die kandidaat werkelijk uit eigen beweging bij ons kwam solliciteren of dat alsnog die recruiter er tussen zat.)

Vanuit die positie zoek ik echt naar samenwerking, een recruiter die met me mee denkt over de vacaturetekst, het profiel, binnengekomen CV's, etc. Met onze huidige recruiter (exclusief en zonder hiring fee per kandidaat, effectief vervult dit bedrijf de rol van een interne recruiter) heb ik wekelijks een 1:1 (in periodes dat ik geen actieve vacatures heb soms iets minder vaak), de afspraak dat CV's in principe altijd worden doorgestuurd maar wel mét een eerste indruk. Het werk dat ze me uit handen neemt is juist het doen van een korte intake, het inplannen van de sollicitatiegesprekken, het bijhouden van de administratie, etc, etc, etc. Kortom. super fijne samenwerking en zou ik ooit zelf weer op sollicitatiepad gaan, zijn zij de eerste die ik bel om te kijken of ze me ergens kunnen bemiddelen. (Mocht ik ooit elders aan de slag gaan en ze mogen inhuren, zijn zij ook de eerste die ik bel om te kijken of er samenwerking mogelijk is. Dit is echt een recruitmentbedrijf waar ik nog jaren zaken mee hoop te doen.)
Expliciet niet. Zie ook de topicstart. :)

Dit topic is juist gemaakt omdat het oude recruiter-afzeiktopic gesloten is en ik meende dat er behoefte was aan een breder, discussie, topic over recruitment en HR. Fin, we zijn genoeg pagina's, discussies en tijd (het topic bestaat inmiddels bijna 5 jaar) verder om toch wel redelijk zeker zijn dat die inschatting juist was. (Maar gal spugen mag uiteraard nog steeds.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkJoosten
boxlessness schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:03:
[...]

Beide...

Een stapje abstracter: ik werk op dit moment in het zorg-informatie-domein en wij gebruiken zorg-data om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Een van de grootste uitdagingen is om die data klaar te maken voor onderzoek. De problemen die wij tegen komen:
1) het format waarin de data staat kan anders zijn bij verschillende bronnen (e.g. de ene doet word documentjes, de ander excel lijsten).
2) Dan zit er soms verschil in de terminologie die tussen verschillende bronnen gebruikt wordt. Bijvoorbeeld, de ene noemt het een fractuur, de ander een botbreuk.
2b) wanneer het over vrije tekst gaat, dan krijg je ook nog eens te maken met allerlei nuances van geschreven tekst voor de kiezen. (e.g. negaties, referenties tussen termen, koppelwoorden zoals "welke", etc)
3) En dan kan er nog een verschil zijn in betekenis/abstractie. De ene noteert "kanker", de ander heeft het over een "plaveiselcarcinoom", waarbij de term "kanker" de abstractere term is.

Wanneer ik naar jouw platform kijk, en dan met name de vrije teksten die bedrijven in kunnen vullen, doet zich hier hetzelfde voor:
Ieder bedrijf is een aparte bron van data.
1) Elk gebruiken ze een eigen schrijfstijl en formatjes
2) Elk hebben ze misschien net een wat ander jargon
3) Elk gebruiken een ander abstractieniveau

1 en 2 maken de zoekbaarheid van de data moeilijker. Dus kandidaat moet door meer vacatures heen browsen...

3 beïnvloedt de nauwkeurigheid van de match. Bijvoorbeeld, kandidaat zoekt een team van 4+ developers met een dedicated scrum master (specifiek). Bedrijf beschrijft: "je komt in ons software development team terecht" (generiek)
De andere kant op: Bedrijf wil CosmosDB ervaring (specifiek), kandidaat heeft wel vaker gewerkt met NoSQL databases (generiek).
Dan is er nog de casus waarin het bedrijf de nuance niet kwijt kan: Bedrijf wil iemand die een Dockerfile wel kan lezen, maar vult in "Docker ervaring". Kandidaat interpreteert dat als diepgaande Docker ervaring en haakt af.
Ook nog: bedrijf plaatst een vacature voor een medior (specifiek), maar bedenkt zich niet dat wanneer de unicorn-senior interesse heeft dat ze die ook wel willen aannemen voor wat meer salaris.

Is er hier een oplossing voor? Ja, maar die is niet bepaald dummy-proof: ontologieën. Je kunt het sollicitatie-domein en technisch domein modelleren in een ontologie, en de gebruikers (zowel vanuit het bedrijf als de kandidaat) hun data vast laten leggen middels een ontologie.
Maar dit is niet triviaal of intuïtief. Ik hoor al 10+ jaren dat we medische data gecodificeerd/gestructureerd op gaan slaan, maar vooralsnog is er nog genoeg weerstand/obstakels om te overwinnen op usability-vlak.

Op jouw platform zijn veel van de datapunten al gestructureerd (e.g. salaris ranges, lijsten van technologieën), maar het is nog niet goed genoeg om een match te doen op basis van alleen maar de data van bedrijf en kandidaat. Je hebt nog steeds dat gesprek nodig met de persoon die ECHT weet wat er nodig is (dus niet HR ;) )

Tot zoverre het data-perspectief ;)

Daarbij zit je ook met het probleem dat er in zowel een vacature als een cv een perceptie neergezet wordt. Dus je kunt je ook afvragen wat de betrouwbaarheid van de data is.

Je impliciete vraag is "hoe kan ik mijn platform verbeteren". De betere match maken vanuit data-perspectief is lastig en mogelijk onwerkbaar. Dat probleem probeert men al heeeeeel lang op te lossen in het medisch domein. Misschien dat LLM's/AI soelaas gaat bieden.
Dan blijft (voornamelijk) over om drempels te verlagen en features toegankelijker te maken, en ik denk dat je op dat vlak al heel veel hebt.
"Lastig" betekent niet dat het onmogelijk is ;)

Maar heel interessant wat je daar omschrijft. Hetzelfde heb ik geprobeerd te doen met de cultuur omschrijving van een bedrijf. In plaats van allerlei vage omschrijvingen heb ik 7 meerkeuze vragen geformuleerd waarmee je meer standaardisering krijgt in het begrip cultuur. Ik weet nog dat mij dit veel werk gekost heeft met veel research en het uiteindelijk voor mijn gevoel nog steeds niet perfect was, maar het is wel al een hele verbetering met de losse omschrijvingen die bedrijven eerst gaven.

In principe zou je dit ook met veel meer onderdelen kunnen doen. Alleen loop ik momenteel over in het werk en hebben we nog een backlog van hier tot Tokyo en een beperkt budget, waardoor dit iets zal zijn voor op de lange termijn. Desondanks vind ik dit een hele interessante om uiteindelijk naar toe te werken.

• Lisadr
  • Laatst online: 03-06 23:21

Hoe onderscheiden jullie deze van elkaar?
Een recruiter die tijd heeft genomen om mijn profiel te lezen. Een persoonlijke bericht stuurt met een vacature dat aansluit bij mijn profiel en voldoende informatie bevat, zoals bedrijf, wat ze vragen en wat ze bieden.

Willen jullie überhaupt benaderd worden?
Ja, zolang het een gericht en persoonlijk benadering is dat aansluit op mijn profiel.

Wanneer is een recruiter opdringerig?
Als ze nee niet snappen. Als ze mij blijven spammen met onzin vacatures. Als gelijk willen bellen. Als ze mij online en offline stalken!

Wat maakt dat jullie wel reageren?
Bij een match, zowel qua vacature, tekst, bedrijf en een recruiter die intern zit of namens is of exclusiviteit heeft. Laatste merk je aan duidelijkheid. Bijvoorbeeld “Een vacature voor een innovatief online platform in de randstad” reageer ik zelf niet op, wel “Een vacature voor Tweakers”.

Een goede recruiter is schaars.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-06 08:44
Zojuist een bericht gekregen van een recruiter voor een bedrijf helemaal aan de andere kant van het land. Dat hij onder de indruk is van mijn profiel en wil graag contact met mij hebben.

Hij zou graag willen weten hoe ik denk bij te kunnen dragen aan het team van dat bedrijf. :|

Eeuh wat?... hij benadert mij. Hij had dus ook kunnen lezen dat ik een vaste aanstelling bij het rijk heb. Daarnaast moet ik helemaal niks. Eigenlijk zou hij juist heel goed moeten motiveren waarom ik voor een bedrijf helemaal aan de andere kant van het land zou moeten werken en daarbij mijn vaste aanstelling moet opgeven.

En hoe ik denk bij te kunnen dragen aan het team? Dat mag hij zelf gaan bedenken als hij mijn profiel op LinkedIn goed gelezen heeft want is uitgebreid genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 09:17
LOL. Niet echt een recruiter maar de andere kant, 'recruit ons', vanuit een account manager van een dev bedrijf. Dikke HTTPS certificaat error op hun homepage. Nou, dat straalt vertrouwen uit hoor! :D "Hoge kwaliteit code voor jouw Onderneming" staat er dik op de frontpage. _O-

https://niels.nu

Acties:
  • +4Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:05
*Knip* geen HK

[Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 07-05-2023 21:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:54

magneet

Magnetic enhanced

Ach ik had laatst een recruiter van Experis.de(!) in de inmail. Helaas is mijn Duits niet goed genoeg om te beoordelen of het een 15 in een dozijn auto macro inmail was maar aangezien er voornaame achternaam stond was het dat denk ik wel. Qua richting e.d. sloot het wel aan maar echt niet dat ik ga reageren op een Duits bericht.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:21

Croga

The Unreasonable Man

Met de afgelopen jaren varierend van zo'n 5 berichten per week tot het afgelopen half jaar gemiddeld 2 per dag is het nagenoeg second nature geworden om de goeden van de middelmatigen en de slechten te onderscheiden.

De slechten:
"Beste <firstname>". Soms doen ze niet eens de moeite om hun template in te (laten) vullen. Dat is een onmiddelijke block. Zo iemand verdient niet eens een tweede kans.
In diezelfde categorie: Vacatures die *niets* met mijn vakgebied of ervaring te maken hebben. Ik heb 20 jaar geleden aan SAP Netweaver (en dan voornamelijk JAVA) gewerkt en krijg nu vacatures voor SAP ABAP developer. Onmiddelijke block.
3 jaar geleden ben ik geswitcht van Agile consultant naar Data engineering/Analyse. Als men nu nog Agile functies stuurt dan heeft men duidelijk mijn profiel niet gelezen.

De middelmatigen:
Wel in het juiste vakgebied maar uiterst vaag blijven over voorwaarden. Geen klantnaam (duidelijk teken dat ze niet door de partij ingehuurd zijn maar gewoon met hagel aan het schieten zijn), geen salarisrange (of één die nog niet in de buurt komt van marktconform), soms zelfs niet eens een locatie (En nee, ik ben niet van het 100% thuis werken).

De goeden:
Binnenkort ga ik starten bij een nieuwe baan. Dat begon met een bericht op LI.
- Goede, pakkende bericht titel (In dit geval met een directe referentie naar mijn brede ervaring; duidelijk mijn profiel gelezen)
- Naam van het bedrijf
- Functie waar men mij voor wilde recruteren
- Salarisrange
- Duidelijk stappenplan voor de solicitatie procedure

Nou was die laatste wel meteen heel erg compleet maar op z'n minst verwacht ik locatie, salarisrange, functie en een duidelijke hint dat men mijn profiel gelezen heeft. Naam van het bedrijf is een grote plus. De rest regelen we wel.

Van alle berichten die ik krijg op LI valt ongeveer 1% in de categorie "Goed" en daarvan valt 90% af omdat het in de randstad is (en ik niet, noch zin om daar naartoe te rijden).
Telefonisch valt zo'n 99.99999% in de categorie "Nee laat maar ik blokkeer je nummer wel". Ik blokkeer anonieme bellers zowieso al en met de jaren is de spam van bellers steeds minder aan het worden aangezien die ook 1 voor 1 op de block lijst terecht komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarkJoosten
Croga schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:42:
- Duidelijk stappenplan voor de solicitatie procedure
Wat is de reden dat je dit belangrijk vindt?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Mugwump
MarkJoosten schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Nou ben ik niet degene aan wie dat gevraagd wordt, maar ik vind het zelf wel prettig om te weten dat ik (niet) een procedure in ga met 3 assessment, 2 opdrachten en 6 interviews. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joop banaan
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:20
[...]

Ook niet de OP, maar ik ben er ook ooit (-+16 jaar terug) op de sollicitatie zelf pas achter gekomen dat nieuwe medewerkers voor hun proefperiode (3 maand IIRC) naar Varna in Bulgarije gestuurd worden bij de lokale vestiging, om voor lokaal minumumloon te mogen werken. Daarna zou selectie plaats vinden en zouden de besten in Nederland worden aangenomen.

Dat vindt ik eigenlijk wel een dingetje dat best genoemd mag worden in de vacaturetekst.

Heb dat aanbod afgeslagen, trouwens.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Wat @Mugwump zegt.... Het gebeurt te vaak dat het vervolgtraject bestaat uit "Dan stuur ik je CV naar het bedrijf" en dan gaan daar weer weken overheen. Daar heb ik niet zo'n behoefte aan. In het voorbeeld was het vervolgtraject "Dan stuur ik je CV naar Pietje en verwacht ik begin volgende week een afspraak te kunnen maken voor een gesprek op locatie". Gewoon concreet en duidelijk. Waarmee dus ook weer bevestigd werd dat dit een recruiter was die specifiek voor dit bedrijf aan de slag was en niet zo eentje die met hagel schiet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkJoosten
Croga schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:29:
[...]
Gewoon concreet en duidelijk.
De magische woorden in het hele sollicitatieproces en waar ik bedrijven constant op probeer te wijzen: ben concreet en duidelijk. Maar het voelt bij sommige (veel pakken het overigens heel goed op) aan als een vis vragen om een boom te beklimmen...

De personen die veelal verantwoordelijk zijn voor het werven van mensen zijn verkopers of worden getraind als verkopers. Zeker bij bureau-recruiters. En hoe praten verkopers het liefste? In abstracte cliché termen

[Voor 8% gewijzigd door MarkJoosten op 08-05-2023 12:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Oh ja, nog eentje om toe te voegen:

"Stuur me je meest recente CV" in een LinkedIn bericht is ook een grote nono. Wie gebruikt er überhaupt nog CVs als alles op LinkedIn zo veel toegankelijker beschikbaar is?!

Mijn standaard antwoord op de vraag is dus ook: Zie LinkedIn.
Mijn standaard antwoord op een vervolg "Ja maar we hebben echt een CV nodig" is "Dan wil ik niet voor dat bedrijf werken". Alle bedrijven die zich nog in de vorige eeuw begeven zijn niet interessant als werkgever.

Hetzelfde me "Stuur me een kopie van je diplomas". Dude; het is 30 jaar geleden dat ik die gehaald heb. Denk je echt dat ik die nog heb? Of dat die überhaupt nog relevant zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:04
Ach, ik heb wel eens bij een bedrijf gesolliciteerd waar ze om een CV vroegen. Was zeker geen oudbollig bedrijf, maar dan hebben ze wat om vast te houden cq uit te printen denk ik. Heb toen dus inderdaad een screenshot van m'n linkedin gestuurd, en daar waren ze helemaal content mee.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Freeaqingme schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:39:
Ach, ik heb wel eens bij een bedrijf gesolliciteerd waar ze om een CV vroegen. Was zeker geen oudbollig bedrijf, maar dan hebben ze wat om vast te houden cq uit te printen denk ik. Heb toen dus inderdaad een screenshot van m'n linkedin gestuurd, en daar waren ze helemaal content mee.
Er zit al enige tijd een knop "Opslaan als PDF" in LinkedIn.
Knop werkt verrassend goed, resultaat is in gevallen zeker bruikbaar.

Toch zou ik niet snel kiezen voor énkel een LI profiel, op een eigen CV heb je wat meer invloed op de opmaak, maar ook volgordelijkheid van zaken. (Al is de export wel netjes omgekeerd chronologisch.)

Als er om gevraagd word en je wil écht de moeite niet doen voor een los CV, is het wellicht een bruikbaar compromis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rezania
  • Laatst online: 24-05 11:23
Graag jullie advies. Ik ben nu ongeveer 4 jaar afgestudeerd, biochemical engineering. Heb mijn stage bij mijn huidige werkgever gedaan en ben daar blijven plakken. Leuk werk, leuk team, veel vrijheid, wel enorm gespecialiseerd en het salaris was eigenlijk te laag.

Eind 2021 toch maar besloten om eens wat verder te kijken, vooral omdat ik uit wilde vinden of ik mijn specialisatie nou echt zo leuk vond of liever iets breder wilde werken. Ook was het tijd voor wat extra salaris imo. :+ Zodoende bij de buren terecht gekomen, maar dat was echt een vergissing. Ze claimde een engineer te zoeken, maar in werkelijkheid wilde ze iemand die de hele dag op het lab naar een filtratieopstelling stond te staren. Kreeg nul vrijheid en enig initiatief werd keihard tegengewerkt door zowel collega's als management. Meest genoemde argument was 'Maar dat hebben we altijd al zo gedaan.' Dat is echt iets wat je wilt horen in een R&D afdeling natuurlijk.

Na een jaar weer vertrokken en mijn oude werkgever wilde mij maar al te graag terug, dus daar weer aan de slag gegaan. Het verschil is dag en nacht, waarbij ik bij mijn vorige werkgever niet eens uit bed wilde komen 's ochtends ga ik nu weer graag naar werk. Collega's zijn ook echt vrienden en manager is echt een goede kerel.
Helaas is de eigenaar (private equity :X ) niet zo fantastisch en aangezien we niet zo winstgevend zijn werden we te koop gezet. Er was een geïnteresseerde partij, maar die zei uiteindelijk nee. Eigenaar heeft hierop besloten zijn verlies te nemen en de stekker eruit te trekken, eind september stopt het bedrijf. Moet dus weer op zoek.

Waar ik vooral jullie advies in wil, hoe kan ik voorkomen dat ik weer dezelfde fout maak bij het uitkiezen van een nieuwe werkgever? Natuurlijk presenteren alle bedrijven zich van hun beste kant in vacatures en op hun website, maar dit was toch wel echt een heel groot contrast met de werkelijkheid. Vervelende is dat dit enkel leek te gelden voor precies de afdeling waar ik kwam te werken, rest van R&D was dik tevreden. Heb namelijk meerdere studiegenoten die ook bij dat bedrijf werken en die hadden niks te klagen, maar op andere afdelingen dus.

Ik vind het vooral belangrijk dat ik vrijheid krijg maar ook serieus wordt genomen. Heb geen zin om het werk te doen dat eigenlijk gewoon door een robot moet worden gedaan tegenwoordig. Ik ben bang dat dat bijna een onmogelijke opgave is in mijn werkveld. Grote bedrijven lijken altijd een sterke hiërarchie (ook al claimen ze van niet) te hebben waardoor je als jongste werknemer altijd het pispaaltje ben. Kleine bedrijven zoals mijn huidige werkgever zijn er eigenlijk niet echt.

Dus, hoe selecteren jullie je nieuwe werkgever en wat raadden jullie aan om op te letten? Buiten overduidelijke dingen zoals salaris en arbeidsvoorwaarden natuurlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• boxlessness
Rezania schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:51:
Graag jullie advies. Ik ben nu ongeveer 4 jaar afgestudeerd, biochemical engineering. Heb mijn stage bij mijn huidige werkgever gedaan en ben daar blijven plakken. Leuk werk, leuk team, veel vrijheid, wel enorm gespecialiseerd en het salaris was eigenlijk te laag.

Eind 2021 toch maar besloten om eens wat verder te kijken, vooral omdat ik uit wilde vinden of ik mijn specialisatie nou echt zo leuk vond of liever iets breder wilde werken. Ook was het tijd voor wat extra salaris imo. :+ Zodoende bij de buren terecht gekomen, maar dat was echt een vergissing. Ze claimde een engineer te zoeken, maar in werkelijkheid wilde ze iemand die de hele dag op het lab naar een filtratieopstelling stond te staren. Kreeg nul vrijheid en enig initiatief werd keihard tegengewerkt door zowel collega's als management. Meest genoemde argument was 'Maar dat hebben we altijd al zo gedaan.' Dat is echt iets wat je wilt horen in een R&D afdeling natuurlijk.

Na een jaar weer vertrokken en mijn oude werkgever wilde mij maar al te graag terug, dus daar weer aan de slag gegaan. Het verschil is dag en nacht, waarbij ik bij mijn vorige werkgever niet eens uit bed wilde komen 's ochtends ga ik nu weer graag naar werk. Collega's zijn ook echt vrienden en manager is echt een goede kerel.
Helaas is de eigenaar (private equity :X ) niet zo fantastisch en aangezien we niet zo winstgevend zijn werden we te koop gezet. Er was een geïnteresseerde partij, maar die zei uiteindelijk nee. Eigenaar heeft hierop besloten zijn verlies te nemen en de stekker eruit te trekken, eind september stopt het bedrijf. Moet dus weer op zoek.

Waar ik vooral jullie advies in wil, hoe kan ik voorkomen dat ik weer dezelfde fout maak bij het uitkiezen van een nieuwe werkgever? Natuurlijk presenteren alle bedrijven zich van hun beste kant in vacatures en op hun website, maar dit was toch wel echt een heel groot contrast met de werkelijkheid. Vervelende is dat dit enkel leek te gelden voor precies de afdeling waar ik kwam te werken, rest van R&D was dik tevreden. Heb namelijk meerdere studiegenoten die ook bij dat bedrijf werken en die hadden niks te klagen, maar op andere afdelingen dus.

Ik vind het vooral belangrijk dat ik vrijheid krijg maar ook serieus wordt genomen. Heb geen zin om het werk te doen dat eigenlijk gewoon door een robot moet worden gedaan tegenwoordig. Ik ben bang dat dat bijna een onmogelijke opgave is in mijn werkveld. Grote bedrijven lijken altijd een sterke hiërarchie (ook al claimen ze van niet) te hebben waardoor je als jongste werknemer altijd het pispaaltje ben. Kleine bedrijven zoals mijn huidige werkgever zijn er eigenlijk niet echt.

Dus, hoe selecteren jullie je nieuwe werkgever en wat raadden jullie aan om op te letten? Buiten overduidelijke dingen zoals salaris en arbeidsvoorwaarden natuurlijk.
Helaas is het denk ik altijd (grotendeels) een gok.

Ik heb nu zelf een paar gesprekken achter de rug, en een van de dingen die mij opvallen is dat je aan de persoon die afdelingshoofd is al wat af kunt leiden. Spreek je met een gladde manager, of met een omhooggevallen techneut (of engineer). In het geval van een omhooggevallen engineer zegt dat iets over de cultuur/stabiliteit (mensen werken hier lang genoeg om omhoog te vallen) en over de prioriteiten (we waarderen inhoud over vorm). Er zijn ook tegenargumenten, e.g. we werken hier al heel lang "en hebben het altijd al zo gedaan".
Maar ik denk dat je meer straight-talk krijgt van een engineer dan van een manager/sales.

Ik zag laatst een meme voorbij komen op LinkedIn die hier ook wel van toepassing is:

Als je niet zoooo bijdehand wilt zijn in je gesprek, dan kun je misschien op LinkedIn kijken hoe lang mensen ongeveer in dienst zijn/blijven. ;)

11.500Wp

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:57
Wat @boxlessness zegt over kijken naar de gemiddelde diensttijd op LinkedIn is inderdaad een goede tip.

Verder doe ik al jaren zo nu en dan een kopje koffie bij bedrijven die me interessant lijken om bij te werken. Meestal in reactie op een benadering via LinkedIn, dus het initiatief ligt dan bij de potentiële werkgever. Hierbij zeg ik altijd gelijk dat ik niet direct geïnteresseerd ben om over te stappen, maar dat kennismaken altijd kan. Mijn ervaringen met dat soort bezoekjes is eigenlijk heel positief. Je krijgt een indruk van de omgeving waar het bedrijf zit, van de werkplekken op kantoor en hoeveel mensen er aanwezig zijn. Omdat het geen sollicitatie is kan je het veel meer hebben over het soort werk dat ze doen en voor wie, wat de filosofie van het bedrijf is, en wat hun langetermijnplannen zijn. Die gesprekken zijn eigenlijk altijd met een inhouse recruiter, maar meestal word je ook even voorgesteld aan een (lead) developer waar je dan ook even mee praat. Een goed moment om te vragen naar hoe de sfeer is, of er veel stress is, en naar andere zaken die je balangrijk vindt.

Voor mij werkt het heel goed omdat het een open gesprek is en veel evenwichtiger dan een sollicitatiegesprek. Beide partijen willen elkaar leren kennen. Dit soort gesprekken geven mij heel veel inzicht in zaken waar ik via LinkedIn-berichten nooit achter zou komen. En ook gewoon het gevoel dat je krijgt bij de mensen en de omgeving is veel waard.

Sommige bedrijven spreek je daarna nooit meer, met sommige houd je contact. Als ik een nieuwe baan zou willen dan zou ik sommige van die bedrijven benaderen en vragen of ik op gesprek kan komen.

Dit allemaal om te zeggen: op de koffie gaan bij bedrijven is een goede manier om te kijken of er een klik is, dus dat zou mijn tip zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Zelf let ik heel erg op of het bedrijf qua cultuur bij me past of niet. Wordt er flink gebrald over vrijmibo's en weekenden met zijn allen weg, weet ik dat het NIET mij soort bedrijf is. Ook qua kantoor, ik kom liever binnen in een kantoor dat er niet al te fancy uit ziet. Niet lullen maar poetsen en niet te veel opsmuk.

Daarnaast merk ik dat ik het maatschappelijk belang steeds belangrijker vind, dus past het doel van het bedrijf bij mijn eigen kernwaarden, heb ik echt iets met het product dat ze leveren of maken, of heb ik d'r aversie tegen.

Voor mij persoonlijk is ook belangrijk of het bedrijf al helemaal af is, of dat er juist dingen niet goed gaan, er de nodige puin te ruimen is, er een stransitie is en dingen veranderd moeten worden. Ik wordt heel erg ongelukkig van een gespreid bedje. Stuur mij op mijn eerste dag bij wijze van spreken maar maar naar de Ikea met de opdracht een passend bed uit te zoeken en in elkaar te schroeven.

Ook niet onbelangrijk: De managementcultuur. Is die heel erg hierarchisch, of juist transformationeel. Plus, is het een organisatie vol alphamales, extraverte leiders, of zoeken ze juist meer introverse leiders, sigma males, etc.

Groeimogelijkheden en groeipotentie is ook een ding. Staan ze open voor ambitie, of wordt je geacht je te voegen in je rol en vooral niet verder te mogen denken, ambitieuzer te mogen zijn.

Bottom line: Past het bedrijf mij mij als persoon én bij mijn ambities of niet. Is dat niet het geval: No deal.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MarkJoosten

De kwaliteit van je antwoorden worden bepaald door de kwaliteit van je vragen. Welke vragen heb je destijds in het gesprek gesteld om de juiste informatie boven water te krijgen?

Suggesties van vragen die je kunt stellen bij de criteria "vrijheid" en "serieus genomen worden":

De mate van autonomie en flexibiliteit (vrijheid):
  • Wat zijn jullie werktijden en mogelijkheden om thuis te werken?
  • Wordt er gekeken naar de output van het werk, in plaats van het aantal gewerkte uren?
  • In welke mate kun je je werk zelfstandig inrichten? / In welke mate hanteren jullie regels en procedures waar iemand zich aan moet houden? Kun je een voorbeeld geven?
  • Krijg je de ruimte om eigen ideeën en initiatieven uit te werken, of word je vooral aangestuurd door anderen? Kun je een voorbeeld geven?
  • In welke mate kan ik experimenteren met andere werkzaamheden? Kun je een voorbeeld geven?
  • Hoeveel ruimte is er voor eigen initiatief en beslissingen in deze functie? Kun je een voorbeeld geven?
De mate waarin het bedrijf werknemers serieus neemt:
  • Hoe stimuleren jullie open communicatie tussen leidinggevende en werknemers en kun je mij hier een voorbeeld van geven?
  • Hoe gaan jullie/managers om met de feedback van werknemers en kun je mij hier een voorbeeld van geven?
  • Kun je mij een voorbeeld geven van hoe er binnen het team samengewerkt wordt?
  • Hoe gaan jullie om met meningsverschillen en kun je mij hier een recent voorbeeld van geven?
  • Op welke manier wordt de bijdrage van mensen gewaardeerd en beloond en kun je mij hier een voorbeeld van geven?
  • Welke trainingen en opleiding zijn er beschikbaar voor werknemers?
  • Hoe gaan jullie om met loopbaanontwikkeling?
  • Op welke manier geven jullie aandacht aan de werkomgeving van mensen?

• unezra

unezra

Topicstarter
boxlessness schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:51:
[...]
Ik heb nu zelf een paar gesprekken achter de rug, en een van de dingen die mij opvallen is dat je aan de persoon die afdelingshoofd is al wat af kunt leiden. Spreek je met een gladde manager, of met een omhooggevallen techneut (of engineer). In het geval van een omhooggevallen engineer zegt dat iets over de cultuur/stabiliteit (mensen werken hier lang genoeg om omhoog te vallen) en over de prioriteiten (we waarderen inhoud over vorm). Er zijn ook tegenargumenten, e.g. we werken hier al heel lang "en hebben het altijd al zo gedaan".
Maar ik denk dat je meer straight-talk krijgt van een engineer dan van een manager/sales.
Of de manager een voormalig techneut is of niet, zegt weinig over de cultuurstabiliteit als je niet óók informatie hebt over of diegene intern is doorgegroeid of niet. Daarbij vind ik lang niet altijd een pré als de manager intern is doorgegroeid, vaak als manager van diens eigen voormalige team.

Dagdagelijkse sturing (niet-HR) kan prima, maar doorgroei naar een functie met HR verantwoordelijkheden, is relatief risicovol. Opeens ben je dan niet meer one of the guys (m/v/x) maar ga je over functioneren, salaris, instroom uitstroom en doorstroom, etc.

Denk ook dat er een hele wereld zit tussen "omhooggevallen techneut" en "gladde manager", wat ik beiden sowieso al bijzonder negatieve termen vind. Het zijn beiden totaal verschillende disciplines en doorstroom is lang niet altijd logisch of gewenst. Niet iedere techneut is op zijn best als manager, niet iedere manager die voorheen techneut was, was vroeger op zijn best als techneut. (Vertikale doorstroom ligt helaas nog wel vaak de nadruk op, terwijl ik zelf veel meer geloof in horizontale doorstroom.)

Ben het wel met je eens dat het goed is te kijken naar wie er tegenover je zitten en hoe hun houding is. Is het een heel erg top-down gesprek waarbij jij je als kandidaat maar moet bewijzen, zegt dat denk ik net zo veel over de cultuur binnen de afdeling (en hoe je potentieel toekomstig leidinggevende gaat zijn), als dat het een meer gelijkwaardig gesprek is, waarbij de nadruk ligt op elkaar leren kennen en er ruimte is samen te ontdekken of er een match is.

Andersom, bewust voer ik de 1e gesprekken zélf (met iemand van HR of iemand uit het team) en zijn de 2e gesprekken met een collega manager (we doen een soort van duaal leiderschap over het hele IT team) en iemand anders van het team, bijvoorkeur een directe collega in een (soort)gelijke functie. In het eerste gesprek let ik juist heel erg op hoe iemand is, of er een persoonlijke match is, een match tussen het bedrijf en de persoon, etc. In het tweede gesprek wordt er juist meer ingegaan op de concrete dagdagelijkse werkzaamheden.

Ik zie een sollicitatie heel erg als tweewegverkeer en het wederzijds kijken of er een goede match is. Liever dat een sollicitant na het 1e gesprek of 2e bedankt voor een vervolg, dan dat je iemand een aanbieding doet of aan neemt en binnen een maand weer gevlogen is (of diens proeftijd niet haalt) omdat er tóch geen match blijkt te zijn.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
Zelfs headhunters zijn niet meer wat ze waren.

Afgelopen week een bericht via LinkedIn gehad, klonk interessant na wat berichten heen en weer dus we hadden een belafspraak. Vervolgens had hij mij niet gebeld (ik had zijn nummer niet) en een uur na onze afspraak heb ik de connectie weer verwijderd. Half uur later een geïrriteerd berichtje van hem, hij vond het onprofessioneel dat ik hem verwijderd had en niet eerst had gevraagd waarom hij niet had gebeld. De omgekeerde wereld. En hij is van een groot bureau dat goed aangeschreven staat, wat een flapdrol.
MarkJoosten schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:26:

De kwaliteit van je antwoorden worden bepaald door de kwaliteit van je vragen. Welke vragen heb je destijds in het gesprek gesteld om de juiste informatie boven water te krijgen?

Suggesties van vragen die je kunt stellen bij de criteria "vrijheid" en "serieus genomen worden":

De mate van autonomie en flexibiliteit (vrijheid):
  • Wat zijn jullie werktijden en mogelijkheden om thuis te werken?
  • Wordt er gekeken naar de output van het werk, in plaats van het aantal gewerkte uren?
  • In welke mate kun je je werk zelfstandig inrichten? / In welke mate hanteren jullie regels en procedures waar iemand zich aan moet houden? Kun je een voorbeeld geven?
  • Krijg je de ruimte om eigen ideeën en initiatieven uit te werken, of word je vooral aangestuurd door anderen? Kun je een voorbeeld geven?
  • In welke mate kan ik experimenteren met andere werkzaamheden? Kun je een voorbeeld geven?
  • Hoeveel ruimte is er voor eigen initiatief en beslissingen in deze functie? Kun je een voorbeeld geven?
De mate waarin het bedrijf werknemers serieus neemt:
  • Hoe stimuleren jullie open communicatie tussen leidinggevende en werknemers en kun je mij hier een voorbeeld van geven?
  • Hoe gaan jullie/managers om met de feedback van werknemers en kun je mij hier een voorbeeld van geven?
  • Kun je mij een voorbeeld geven van hoe er binnen het team samengewerkt wordt?
  • Hoe gaan jullie om met meningsverschillen en kun je mij hier een recent voorbeeld van geven?
  • Op welke manier wordt de bijdrage van mensen gewaardeerd en beloond en kun je mij hier een voorbeeld van geven?
  • Welke trainingen en opleiding zijn er beschikbaar voor werknemers?
  • Hoe gaan jullie om met loopbaanontwikkeling?
  • Op welke manier geven jullie aandacht aan de werkomgeving van mensen?
Grappig, een paar maanden geleden vond je het nog gek dat ik zei dat een bedrijf zich ook naar kandidaten moest promoten (wat doen ze, waar staan ze voor, hoe is de bedrijfscultuur, etc) en nu schrijf je precies op wat bedrijven kunnen beschrijven in hun vacatures om juist dat punt over te brengen :P

Ik ben van mening dat bedrijven dit ook in hun vacatures en bedrijfsprofiel moeten beschrijven. Een voetbaltafel en een wekelijkse borrel boeien mij niets, ik wil de identiteit van het bedrijf weten. Juist door die punten die jij beschrijft mee te nemen, wordt het een stuk duidelijker wat voor bedrijf het is en of er eerder een potentiële match is.

• MarkJoosten
Orangelights23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:00:
Grappig, een paar maanden geleden vond je het nog gek dat ik zei dat een bedrijf zich ook naar kandidaten moest promoten (wat doen ze, waar staan ze voor, hoe is de bedrijfscultuur, etc) en nu schrijf je precies op wat bedrijven kunnen beschrijven in hun vacatures om juist dat punt over te brengen :P
Kun je aangeven waar ik dit geschreven heb? Gezien dit juist is waar ik mij met mijn platform op richt (dat een bedrijf zich moet promoten richting de kandidaat) zou dit erg vreemd zijn van mij.

Je zou eens voor de grap naar mijn platform moeten kijken, dit is namelijk juist helemaal gericht op dit soort informatie. Zo kunnen bedrijven geen standaard vacatures plaatsen en alleen van dit soort vragen beantwoorden.

[Voor 15% gewijzigd door MarkJoosten op 10-05-2023 08:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkJoosten
MarkJoosten schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:09:
[...]

Al die verkooppraatjes kun je waarschijnlijk samenvatten met de volgende woorden: jong, ambitieus, dynamisch, informeel, modern, nieuwste technieken, gezellig, plat, korte lijnen.
Ah wacht, je bedoeld waarschijnlijk dit? Nu worden appels en peren door elkaar gehaald. Waar ik mij (juist met mijn platform) tegen verzet is abstracte verkooppraat. Waar het mij omgaat is dat deze informatie concreet en duidelijk is. Vandaar dat ik ook overal voorbeelden bij vraag. In mijn beleving is bijvoorbeeld een missie en visie (waar de discussie de vorige keer volgens mij over ging) het tegenovergestelde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Basje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:26:
Wat @boxlessness zegt over kijken naar de gemiddelde diensttijd op LinkedIn is inderdaad een goede tip.
Gemiddeldes kunnen nogal skewed zijn. Kijk liever naar de mediaan. En ga dat maar eens uitvogelen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

unezra schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:02:
Plus, is het een organisatie vol alphamales, extraverte leiders, of zoeken ze juist meer introverse leiders, sigma males, etc.
Veeg mij maar op, ik heb nog nooit een vacature gezien waarbij er in de tekst stond dat ze specifiek op zoek zijn naar zeer alternatieve beschrijvingen voor specifiek nieuwe mannelijke collega's.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

• Stukfruit
  • Niet online
Recruiters die willen bellen en dan niets laten horen, of plotseling een vrije dag hebben, zijn inderdaad ook irritant.

Dan zit je klaar, heb je alles open staan, virtueel notitieblok in de handen, en.... niets. Helemaal niets. Geen uitstelbericht, excuus of andere vorm van erkenning. Soms een tekstbericht om later nog eens een poging tot bellen te doen, waar verder ook niets mee wordt gedaan.

Je zou denken dat het hier vooral gaat om enkelingen of beginners, maar niets is minder waar.

In mijn wereld wordt zoiets doorgaans een scammer genoemd ;(

Dat zit wel Schnorr.

• unezra

unezra

Topicstarter
True schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:30:
[...]
Veeg mij maar op, ik heb nog nooit een vacature gezien waarbij er in de tekst stond dat ze specifiek op zoek zijn naar zeer alternatieve beschrijvingen voor specifiek nieuwe mannelijke collega's.
Ik denk wel dat in veel gevallen uit de website en vacature te halen is wat de sfeer binnen het bedrijf is. Al heb ik niet heel veel samples. Idem uit het sollicitatiegesprek, beperkt aantal samples, maar het heeft bij mij wel een aantal keer gezorgd voor een "ik wil wel/niet hier werken".

In ieder geval iets waar ik meer en meer op ben gaan letten. Functieinhoud is 1 ding, maar ik zoek meer dan enkel puur inhoud.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:08
Orangelights23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:00:
Afgelopen week een bericht via LinkedIn gehad, klonk interessant na wat berichten heen en weer dus we hadden een belafspraak. Vervolgens had hij mij niet gebeld (ik had zijn nummer niet) en een uur na onze afspraak heb ik de connectie weer verwijderd. Half uur later een geïrriteerd berichtje van hem, hij vond het onprofessioneel dat ik hem verwijderd had en niet eerst had gevraagd waarom hij niet had gebeld. De omgekeerde wereld. En hij is van een groot bureau dat goed aangeschreven staat, wat een flapdrol.
Dat komt omdat connecties binnen LinkedIn een onduidelijke rol vervullen. Iedereen heeft daarom een ander idee hoe ze te gebruiken. Ik heb iemand horen stellen dat LinkedIn voor hem het nieuwe telefoonboek is; hij wil een connectie met iedereen, vriend of vijand, bekend of niet bekend.

Zelf vind ik het soms interessant om de carrière van oud-collega's of studiegenoten te zien. Die slimme medestudent die nu iets belangrijks is bij Google. Die luie stagair die het toch nog tot Team Lead geschopt heeft. Ik verbind daarom vooral met mensen die ik persoonlijk ken.

En dan is er nog de mogelijkheid dat je een connectie als iets transactioneels beschouwt; hij bestaat zolang beide partijen er belang bij denken te hebben, maar ook niet langer.

Afhankelijk van je perceptie kan een weigering of verwijdering dus als kleinzerig of zelfs kwetsend ervaren worden. Dat is ergens onvermijdelijk.

• MarkJoosten
Las zojuist deze stack omschrijving van een bedrijf. Weer eens wat anders dan "Je gaat werken met de nieuwste technologieën en tools om de beste oplossingen te ontwikkelen". 😉

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:08
MarkJoosten schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:51:
Las zojuist deze stack omschrijving van een bedrijf. Weer eens wat anders dan "Je gaat werken met de nieuwste technologieën en tools om de beste oplossingen te ontwikkelen". 😉
Inderdaad, dit is meer een vrij conservatieve "we gebruiken het pas als Microsoft het in het assortiment heeft"-tent. Wel heel eerlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Basje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:26:

Verder doe ik al jaren zo nu en dan een kopje koffie bij bedrijven die me interessant lijken om bij te werken. Meestal in reactie op een benadering via LinkedIn, dus het initiatief ligt dan bij de potentiële werkgever. Hierbij zeg ik altijd gelijk dat ik niet direct geïnteresseerd ben om over te stappen, maar dat kennismaken altijd kan. Mijn ervaringen met dat soort bezoekjes is eigenlijk heel positief. Je krijgt een indruk van de omgeving waar het bedrijf zit, van de werkplekken op kantoor en hoeveel mensen er aanwezig zijn. Omdat het geen sollicitatie is kan je het veel meer hebben over het soort werk dat ze doen en voor wie, wat de filosofie van het bedrijf is, en wat hun langetermijnplannen zijn. Die gesprekken zijn eigenlijk altijd met een inhouse recruiter, maar meestal word je ook even voorgesteld aan een (lead) developer waar je dan ook even mee praat. Een goed moment om te vragen naar hoe de sfeer is, of er veel stress is, en naar andere zaken die je balangrijk vindt.

Voor mij werkt het heel goed omdat het een open gesprek is en veel evenwichtiger dan een sollicitatiegesprek. Beide partijen willen elkaar leren kennen. Dit soort gesprekken geven mij heel veel inzicht in zaken waar ik via LinkedIn-berichten nooit achter zou komen. En ook gewoon het gevoel dat je krijgt bij de mensen en de omgeving is veel waard.

Sommige bedrijven spreek je daarna nooit meer, met sommige houd je contact. Als ik een nieuwe baan zou willen dan zou ik sommige van die bedrijven benaderen en vragen of ik op gesprek kan komen.

Dit allemaal om te zeggen: op de koffie gaan bij bedrijven is een goede manier om te kijken of er een klik is, dus dat zou mijn tip zijn.
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die bij bedrijven langs gaat om kennis te maken. Heb op deze manier al vaak heel leuk contact gehad. De gesprekken zijn vaak heel open en veel meer ontspannen dan een sollicitatiegesprek. Zeker een aanrader!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 10:19
Momenteel word ik veelal benaderd door recruiters die mij in mijn huidige analyserol elders neer willen zetten. Leuk en aardig, maar ik wil richting product ownership/management in de toekomst. Dat blijkt toch nog lastig, veelal omdat ik remote werk bij voorkeur, of in de buurt van Arnhem/Nijmegen. En al zeker niet aan de mediabureau kant.

De oplossing van een recruiter?
Ga applicatiebeheer doen.

….

Och ja. We wachten, mocht iemand nog tips hebben voor in de toekomst hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarkJoosten
De onderstaande tekst zojuist op LInkedin gezet, maar vond het ook wel een mooie voor hier:

Zojuist hoorde ik dat Linkedin binnenkort een AI feature uitrolt waarmee je als recruiter automatisch "persoonlijke" emails kunt genereren op basis van het profiel van de kandidaat. Hierdoor hoef je als recruiter waarschijnlijk alleen nog maar op akkoord te drukken om een InMail te versturen.

Scheelt een hoop werk, waardoor ik mij kan voorstellen dat er nog meer InMails verstuurd gaan worden dan nu al het geval is. En wellicht wordt het zelfs mogelijk om tientallen of zelfs honderden mensen tegelijkertijd te mailen via een "gepersonaliseerde" massamail.

En dan de andere kant:
Kandidaten ontvangen een stortvloed aan mails. Deze zullen ze vervolgens snel en efficiënt afhandelen via een AI systeem dat ze hebben geïntegreerd in hun Gmail of Outlook.

AI gaat met AI communiceren. De nieuwe realiteit?
En de mens.. eens de spil van het wervingsproces, nu slechts de aanschouwer van een wervingsdans tussen algoritmes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
MarkJoosten schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:19:
De onderstaande tekst zojuist op LInkedin gezet, maar vond het ook wel een mooie voor hier:

Zojuist hoorde ik dat Linkedin binnenkort een AI feature uitrolt waarmee je als recruiter automatisch "persoonlijke" emails kunt genereren op basis van het profiel van de kandidaat. Hierdoor hoef je als recruiter waarschijnlijk alleen nog maar op akkoord te drukken om een InMail te versturen.

Scheelt een hoop werk, waardoor ik mij kan voorstellen dat er nog meer InMails verstuurd gaan worden dan nu al het geval is. En wellicht wordt het zelfs mogelijk om tientallen of zelfs honderden mensen tegelijkertijd te mailen via een "gepersonaliseerde" massamail.

En dan de andere kant:
Kandidaten ontvangen een stortvloed aan mails. Deze zullen ze vervolgens snel en efficiënt afhandelen via een AI systeem dat ze hebben geïntegreerd in hun Gmail of Outlook.

AI gaat met AI communiceren. De nieuwe realiteit?
En de mens.. eens de spil van het wervingsproces, nu slechts de aanschouwer van een wervingsdans tussen algoritmes.
Gelukkig geeft de gemiddelde ChatGPT-reactie vaak een herhaling van de input omdat generatieve "AI" vooral functioneert als blender, dus die berichten zijn dan nog steeds te herkennen door dat patroon :)

Input: "geef de beste muziek van The Beatles"
ChatGPT: "hier is de beste muziek van The Beatles: ..."

Maar dan dus met tekst uit je profiel op LinkedIn.

Zijn ook omwegen voor te bedenken, maar aangezien mensen vaak liever lui zijn duurt dat denk ik nog wel even.

Dat zit wel Schnorr.

• MarkJoosten
Verwijderd

[Voor 118% gewijzigd door MarkJoosten op 24-05-2023 16:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MarkJoosten
Voor de mensen die het niet weten, dit is de opt-out voor InMails op Linkedin:
https://www.linkedin.com/...g-inmail-messages?lang=en

En mocht je ook je connectie verzoeken willen beperken dan kun je eventueel deze optie selecteren:
Settings & Privacy => Data Privacy => Invitations to connect => Only people who know your email address or appear in your “Imported Contacts” list

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Ik weet dat het schering en inslag is, maar deze wil ik toch even delen:

"Voor een vaste klant van Computer Futures ben ik op zoek naar een Nederlands sprekende Freelance VMware Engineer met een DevOps achtergrond." ... "- Uurtatief: tot €85,- All-in. Ex. BTW"

De woorden vmware en devops komen niet eens op mijn CV voor, hoe de f*ck denk je dan dat heeft mij een InMail te sturen en hoe komt dit uit een algoritme? Gewoon op alles schieten dat "IT" op diens CV heeft staan?

Maar ja, wat verwacht je van een "Business Consultant" met nog geen jaar ervaring en een jaar ervaring als docent lichamelijke opvoeding...

[Voor 3% gewijzigd door unezra op 25-05-2023 07:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40
Ach, ik krijg ook elke paar maanden een recruiter die aangeeft mijn LinkedIn grondig te hebben gelezen en me vervolgens een baan aanbiedt met iets wat ik 7 jaar geleden deed.

Ohwja, natuurlijk was ze enorm enthousiast over mijn profiel en waren er mooie groeikansen. (Ja dat snap ik als je me eerst 3 stappen terug in mijn carrière zet)

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:54

magneet

Magnetic enhanced

unezra schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:22:

"Voor een vaste klant van Computer Futures ben ik op zoek naar een Nederlands sprekende Freelance VMware Engineer met een DevOps achtergrond." ... "- Uurtatief: tot €85,- All-in. Ex. BTW"

De woorden vmware en devops komen niet eens op mijn CV voor, hoe de f*ck denk je dan dat heeft mij een InMail te sturen en hoe komt dit uit een algoritme? Gewoon op alles schieten dat "IT" op diens CV heeft staan?

Maar ja, wat verwacht je van een "Business Consultant" met nog geen jaar ervaring en een jaar ervaring als docent lichamelijke opvoeding...
he die heb ik ook gehad alleen was het voor mij in theorie wel relevant. Ben het afgelopen jaar al 5 of 6 keer benadered voor deze positie inclusief door kpn zelf. Dit is wel degene met het laagste uurtarief en eentje waar mijn werkgever 4 jaar geleden toen ik nog in de deta zat al moeite mee zou hebben gehad. Alleen ben ik niet eens freelancer en werk ik nu direct voor een software vendor.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• boxlessness

En dan voor €85/uur... als ik het freelance topic zo lees dan is dat op dit moment toch echt wel de bodem voor een IT-tarief.

11.500Wp

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:35

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Via Linkedin wordt ik bijna dagelijks benaderd voor nieuwe uitdagingen (IT) Vorig jaar de stap gemaakt richting detachering, bevalt tot nu toe prima! Geef wel aan dat ze mij mogen inhuren, maar dat willen ze vaak niet. :?
Hoe gaan jullie hiermee om? De vrijheid die ik nu heb zou ik niet willen missen. Thuiswerken is geen issue, leuke uitjes en eens per jaar op wintersport.
Iets met gras wat groener lijkt... :?

Whatever.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:28
De banen worden steeds uitgebreider lijkt het wel (ik zit in project management, engineering). Nu een baan via linkedin voorgeschoteld gekregen waarbij je een project leid, productie mag optimaliseren, een stuk accountmanagement (beurzen bezoeken voor contacten, klantbeheer) en een stuk marketing (concurrentieanalyses). Het was geen klein bedrijf waar je evt. zaken samen kunt voegen.

Aangegeven dat het lijkt of ze 2 of 3 functies samen hebben gevoegd en dat ze verschillende skills vragen die niet echt natuurlijk bij elkaar horen, ze stonden wel "open" om het hierover te hebben..

• Kipmetrijst
  • Laatst online: 14:19
Ik kreeg deze week ineens een bericht. An een opvallend recruiter profiel. Verder een niets zeggend bericht met we hebben een opdracht in stad x

Ging via een agency dus even op hun pagina gekeken
Wat mij opviel was dit
- Alle recruiters waren vrouwelijke profielen
- foto's leken op dezelfde manier genereerd. Witte achtergrond met blurry business kleding er over geplakt
- toevallig allemaal rondom mijn woonplaats
- allemaal zelfde tekst in het profiel en ook allemaal bij een casino gewerkt
- voor midden en achternaam, komt ook niet heel veel voor in Nederland naar mijn idee

Al met al leek het mij een soort extra opgeblazen een manszaak. Komen er vaker van dit soort dingen op LinkedIn?

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Kipmetrijst schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:25:
Ik kreeg deze week ineens een bericht. An een opvallend recruiter profiel. Verder een niets zeggend bericht met we hebben een opdracht in stad x

Ging via een agency dus even op hun pagina gekeken
Wat mij opviel was dit
- Alle recruiters waren vrouwelijke profielen
- foto's leken op dezelfde manier genereerd. Witte achtergrond met blurry business kleding er over geplakt
- toevallig allemaal rondom mijn woonplaats
- allemaal zelfde tekst in het profiel en ook allemaal bij een casino gewerkt
- voor midden en achternaam, komt ook niet heel veel voor in Nederland naar mijn idee

Al met al leek het mij een soort extra opgeblazen een manszaak. Komen er vaker van dit soort dingen op LinkedIn?
Een recruitment bedrijf die een WordPress template van een relatiebemiddelingsbureau heeft gebruikt? :X 8)7 O-)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• unezra

unezra

Topicstarter
jongetje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:54:
Ach, ik krijg ook elke paar maanden een recruiter die aangeeft mijn LinkedIn grondig te hebben gelezen en me vervolgens een baan aanbiedt met iets wat ik 7 jaar geleden deed.

Ohwja, natuurlijk was ze enorm enthousiast over mijn profiel en waren er mooie groeikansen. (Ja dat snap ik als je me eerst 3 stappen terug in mijn carrière zet)
Het lijkt de laatste tijd mee te vallen. Relatief veel posities waarvan ik denk "ja, daar zou ik over na willen denken als ik niet én een vast contract had én gewoon op mijn plek zit", zo af en toe zit het er een beetje naast, maar deze meneer (en zijn werkgever) is er duidelijk weer die vooroordeelbevestigend is. :(

Acties:
  • +7Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40
En als je dan iets interessants vind, hebt gebeld en gemaild. Dan ook je salarisrange uitspreekt en dan op een fysiek gesprek bent. Dan is opeens de functie enorm vaag, "hangt van je competenties af". Is het huidige salaris toch wel aan de hoge kant en hoor je vervolgens niets meer.

Heb zo ooit een 2e gesprek gehad met de toekomstige manager. Was dik een uur rijden enkele reis en hij zegt "Tja, ik vind het wel lastig wat je komt doen want je huidige salaris is hoger dan die van mij". Belt die (interne!) recruiter me een dag later terug over het mooie flexwerk kantoorpand met een salaris aanbod van 1k onder mijn huidige salaris.

Ik ben daarom misschien een enorme zeikerd maar wil echt wel duidelijkheid voordat ik tijd ga investeren in gesprekken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mugwump
jongetje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:59:
En als je dan iets interessants vind, hebt gebeld en gemaild. Dan ook je salarisrange uitspreekt en dan op een fysiek gesprek bent. Dan is opeens de functie enorm vaag, "hangt van je competenties af". Is het huidige salaris toch wel aan de hoge kant en hoor je vervolgens niets meer.

Heb zo ooit een 2e gesprek gehad met de toekomstige manager. Was dik een uur rijden enkele reis en hij zegt "Tja, ik vind het wel lastig wat je komt doen want je huidige salaris is hoger dan die van mij". Belt die (interne!) recruiter me een dag later terug over het mooie flexwerk kantoorpand met een salaris aanbod van 1k onder mijn huidige salaris.

Ik ben daarom misschien een enorme zeikerd maar wil echt wel duidelijkheid voordat ik tijd ga investeren in gesprekken.
Daar is niets zeikerigs aan hoor. Als je bij voorbaat al weet dat je er niet uit gaat komen, dan is een gesprek verspilling van ieders tijd.

Om de één of andere reden willen recruiters zichzelf nog wel eens wijsmaken dat kandidaten zonder problemen 20% salaris willen inleveren als de baan maar leuk lijkt. Ik dacht het niet. Ik neem een risico en verwacht dus ook een risico-opslag.

• MarkJoosten

Computer Futures! Waar het voor mij allemaal begon. Veel geleerd over hoe het niet moet ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• boxlessness
Mugwump schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:30:
[...]

Daar is niets zeikerigs aan hoor. Als je bij voorbaat al weet dat je er niet uit gaat komen, dan is een gesprek verspilling van ieders tijd.

Om de één of andere reden willen recruiters zichzelf nog wel eens wijsmaken dat kandidaten zonder problemen 20% salaris willen inleveren als de baan maar leuk lijkt. Ik dacht het niet. Ik neem een risico en verwacht dus ook een risico-opslag.
Ik herken dit wel. "Maar het is een hele leuke organisatie".

Een andere pet-peeve van mij zijn vacatures waar je "een passie voor technologie hebt"... NEE! Ik heb geen PASSIE voor C#, of Java, of Python, of whatever stack je gebruikt... het zal me worst wezen waar je de if's en else's in schrijft... al moet ik lappen met SQL maken om dingen voor elkaar te krijgen (liever niet trouwens) dan doe ik dat. Ik pak het gereedschap dat het beste past bij de job. Een software maker vragen of deze passie heeft voor C# is alsof je een timmerman vraagt of deze een passie heeft voor z'n hamer... "nee, ik ben toch meer een zaag-man" 8)7

En dan men inderdaad denken dat je salaris in wilt leveren omdat de tech stack zo cool is.

11.500Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Die had ik van de week ook, en nee ik doe niet echt wat met VMware ;w

Overigens had ik vorige week nog een leuke, eentje in het Duits, nu woon in de grensstreek, maar Duits spreek ik niet en staat ook niet op mijn LI. Helemaal verrückt die recruiter.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
boxlessness schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:58:
[...]

En dan men inderdaad denken dat je salaris in wilt leveren omdat de tech stack zo cool is.
Net zo erg als bedrijven die de waarde van hun naam op je CV overschatten en daardoor minder willen betalen.

Ik maak zelf wel uit wat je bedrijfsnaam voor mij waard is.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Stukfruit schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:02:
[...]
Net zo erg als bedrijven die de waarde van hun naam op je CV overschatten en daardoor minder willen betalen.

Ik maak zelf wel uit wat je bedrijfsnaam voor mij waard is.
Sowieso.

Tuurlijk kan het CV-technisch interessant zijn om een bedrijf met grote naamsbekendheid op je CV te hebben staan. Maar dat betekend niet dat je daardoor een lager salaris zou moeten krijgen.

Sterker nog, grote bedrijven met bekende namen, kunnen juist wel eens extra uitdagingen opleveren waardoor een *hoger* salaris gerechtvaardigd is dan bij kleinere onbekende bedrijven.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:30:
Ik denk niet dat ze zo denken. Ze hebben gewoon van hun baas targets opgelegd gekregen en doen er alles aan om die targets te halen. Helemaal als ze via een bonusstructuur werken. Dan gaat elke vorm van ethiek al snel het raam uit.

Je ziet het bij elke vorm van 'verkoop' waar er perverse prikkels in de vorm van meer geld zijn, dan ontstaan er praktijken waar dan een aantal jaar later weer regels over moeten kopen. Kijk maar naar alle regels waar makelaars zich aan moeten houden. Je zou een soort NVM organisatie voor recruiters moeten hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
MarkJoosten schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:28:
[...]
Computer Futures! Waar het voor mij allemaal begon. Veel geleerd over hoe het niet moet ;)
Blijkbaar nog steeds dezelfde ellende...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:46:
[...]

“Spelen” die nog steeds met verlegde BTW?

Toen ik met ze werkte kwam destijds al snel de btw carrousel fraude groot in het nieuws :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarkJoosten
Hydra schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Ik denk niet dat ze zo denken. Ze hebben gewoon van hun baas targets opgelegd gekregen en doen er alles aan om die targets te halen. Helemaal als ze via een bonusstructuur werken. Dan gaat elke vorm van ethiek al snel het raam uit.

Je ziet het bij elke vorm van 'verkoop' waar er perverse prikkels in de vorm van meer geld zijn, dan ontstaan er praktijken waar dan een aantal jaar later weer regels over moeten kopen. Kijk maar naar alle regels waar makelaars zich aan moeten houden. Je zou een soort NVM organisatie voor recruiters moeten hebben.
hear, hear. Precies dit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarkJoosten
unezra schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Kan ik mij niet voorstellen. Dit is misschien niet goed, maar hoe het vroeger was... je kwam toen letterlijk in een scene van de Wolf of Wall street

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MarkJoosten schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Bij Computer Futures stopte ik al met lezen.
Ik snap niet dat die gasten niet gewoon een complete rebranding doen, die naam is zo oer en oer bedorven in de markt, dat kan echt niet goed voor hun business zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarkJoosten
The Eagle schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:00:
[...]

Bij Computer Futures stopte ik al met lezen.
Ik snap niet dat die gasten niet gewoon een complete rebranding doen, die naam is zo oer en oer bedorven in de markt, dat kan echt niet goed voor hun business zijn.
Geen idee hoe hun imago tegenwoordig is. Ik hoor ze gelukkig amper in de markt. Kijk er in ieder geval met weinig goede herinneringen op terug (en zij denk ik ook op mij).

[Voor 4% gewijzigd door MarkJoosten op 26-05-2023 17:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Oh, wow. Dit is weer een mooie.

Ik krijg een aanvraag van een recruiter binnen. Voor een leuke klus. "leading online food platform retailer" in Zaandam, Nederland. Keywords; Kotlin, Spring, Kafka, Azure, Kubernetes.

Ra ra waar ik op dit moment zit, wat overigens ook op m'n LinkedIn staat.

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee