Verwijderd
[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 10:04 ]
Ik geloof je absoluut, maar het ging mij ook om het referentiekader met anekdotisch bewijs. Ik weet niets over wie je kent dus voor mij als lezer is zo'n uitspraak daarom ook weinig waardAnoniem: 543328 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:40:
[...]
Wanneer je het zo leest dan kan ik mij de kokhalsneigingen wel voorstellen, maar het is wel echt zo. Ik ben van mening dat ik nergens echt goed in ben en weinig opmerkelijke kwaliteiten bezit. Er is echter één ding waarin ik beter ben dan iedereen die ik ken: wilskracht en hard werken.
Dat zit wel Schnorr.
Dat zit wel Schnorr.
En daar zit de crux van het verhaal en de twijfel of een motivatiebrief nog wel van deze tijd is... Als je als bedrijf aankomt met "Marktconform salaris", "Geweldige arbeidsvoorwaarden" en "elke 2e vrijdag gezellig borrelen" waarom zou je dan als potentiële medewerker moeite steken in een unieke sollicitatie? Het bedrijf zelf is blijkbaar ook van bordkarton...Anoniem: 543328 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:32:
[...]
Begrijpelijk.
Maar dat is ook het hele probleem van motivatiebrieven. Op de websites van bedrijven en bij hun functiebeschrijvingen vind je vaak alleen algemene en nietszeggende informatie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel mensen moeite hebben om hun brief specifiek en gericht te maken. Zoals eerder opgemerkt, is het vaak moeilijk om niet te vervallen in algemeenheden.
Daarom zie ik zelf weinig toegevoegde waarde hiervan.
"En met de opkomst van technologieën zoals ChatGPT, kun je je afvragen hoeveel waarde we nog moeten hechten aan motivatiebrieven. "Anoniem: 543328 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:17:
Vanmorgen heb ik een poll op Linkedin gezet over die hele motivatiebrief discussie hier: https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
https://niels.nu
En ondertussen scrapet @Anoniem: 543328 met zijn linkedin gold snel alle tweakers uit dit topic binnen door ze op zijn poll te laten klikkenHydra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:08:
[...]
"En met de opkomst van technologieën zoals ChatGPT, kun je je afvragen hoeveel waarde we nog moeten hechten aan motivatiebrieven. "
Zeg! Jatterd!
$Recruiter schreef:
Virtuele kop koffie? ☕
Hi @True ,
Mijn naam is $Recruiter, ik werk voor $detacheerder: een IT staffing bureau dat zich enkel op Infrastructuur & Security professionals richt, waarbij mijn focus ligt op vaste aanstellingen in Open Source, Cloud & DevOps.
Op LinkedIn kwam ik je tegen en ik merkte op dat er nog geen contact is geweest tussen ons. Gezien de niche focus van $detacheerder en ons netwerk is het wellicht interessant voor beiden om een kennismaking op te zetten. Wellicht is dit nu nog niet interessant, maar dan staan wij in ieder geval met elkaar in contact voor in de toekomst; ik ben benieuwd hoe jij hier tegenover staat?
Dit hoeft uiteraard niet lang te duren, zo'n 15/20 minuten afhankelijk van jouw situatie en ambities.
Ik hoor graag hoe ik met je in contact kan komen!
Vriendelijke groet,
* True schreef:
Hey $Recruiter, ik had je bericht gelezen en heb even op jullie website gekeken qua vacatures. Het feit dat er wat tussen stond met 'Geplaatst meer dan een jaar geleden' deed mij wat twijfelen.
Kun je mij vertellen waarom jullie er uitspringen als werkgever én wat jullie niche focus precies is?
$Recruiter schreef:
Hi @True, bedankt voor je reactie.
De website is inderdaad niet up to date met de vacatures waar we aan werken.
Dit komt omdat wij momenteel aan 40 verschillende rollen voor klanten werken, deze rollen worden ingevuld en daarom kunnen wij dit met de vacatures niet bijhouden.
Wij houden nauw contact met ons netwerk, en lichten telefonisch graag toe welke rollen wij aan werken en welke klanten interessant voor je kunnen zijn.
Ik plan graag een kennismaking met je in om jouw kwaliteiten en ambities in kaart te brengen, en op basis daarvan kunnen wij met jou op het korter of langer termijn interessante uitdagingen met je delen
* True schreef:
$Recruiter, als ik op elke uitnodiging voor een telefoongesprek in ga ben ik meer aan het bellen dan aan het werk in een week.
En laat ik eerlijk zijn, als je je website niet kunt bijhouden met oude vacatures geeft mij dit al helemaal geen vertrouwen dat je wel tijd zult hebben voor je medewerkers. Hier krijg je toch nul vertrouwen in?$Recruiter schreef:
Snap ik @True,
Je kan ook een aantal zaken doorgeven die voor jou van belang zijn in een vervolg stap.
Als je hier een CV aan toevoegt dan kunnen we gelijk al een kijkje nemen in ons netwerk, en dit met jou doornemen tijdens een meeting.
Om jou een beeld te geven, $Oud_werkgever, $Oud_opdrachtgever en $Oud_opdrachtgever#2 zijn klanten waar wij mee samenwerken.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Oh geen idee, het was sowieso niet serieus. Zelfs al was ik de eerste geweest; jat away. Het is sowieso nogal voor de hand liggend.Anoniem: 543328 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:20:
Ik heb net even zitten zoeken maar kan het niet zo snel vinden waar jij die gebruikt heb. Ik weet wel dat ik voor jou al over ChatGPT begon:
Anoniem: 543328 in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen."
Dit is inderdaad een rode vlag! Je eigen website met vacatures niet bijhouden als recruiter in de IT. Wat onprofessioneel!True schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:25:
Oh weer een recruiter die gewoon niet snapt dat ik er echt geen tijd in wil steken als ik niet duidelijk heb waar ik aan begin én dan ook nog komen met wij werken samen met je o.a. je vorige werkgevers en opdrachtgevers. Ja oké? Net zoals heel veel bedrijven, maar dit zegt nog helemaal niets. Sterker nog als ik er met een slecht gevoel weggegaan ben is het juist slechte reclame.
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
En laat ik eerlijk zijn, als je je website niet kunt bijhouden met oude vacatures geeft mij dit al helemaal geen vertrouwen dat je wel tijd zult hebben voor je medewerkers. Hier krijg je toch nul vertrouwen in?
Dat concept ben ik pas tegengekomen, maar ik weet nu even niet meer waar...Anoniem: 543328 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Eens.
Daarom ben ik ook van mening dat we misschien wel af moeten stappen van verkoopvacatures en over moeten stappen op vraag-en-antwoord-vacatures als basis. Daarmee bedoel ik dat een bedrijf een vacature schrijft die puntsgewijs antwoord geeft op de belangrijkste vragen van hun doelgroep. Die verkoopvacature kan er natuurlijk altijd nog bijgevoegd worden.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Nou Mark, gat in de markt voor je volgende website/uitbreiding: een vacatureforumAnoniem: 543328 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Eens.
Daarom ben ik ook van mening dat we misschien wel af moeten stappen van verkoopvacatures en over moeten stappen op vraag-en-antwoord-vacatures als basis. Daarmee bedoel ik dat een bedrijf een vacature schrijft die puntsgewijs antwoord geeft op de belangrijkste vragen van hun doelgroep. Die verkoopvacature kan er natuurlijk altijd nog bijgevoegd worden.
Ik vind het eigenlijk een rode vlag van de recruiter! Het komt op mij neer alsof jouw wens niet neergelegd is bij de werkgever! De recruiter mag van mij uitleg geven waarom jouw wens(of eis) niet goed doorgegeven is! Zowel voor jou als voor de werkgever is het gewoon een half uur voor jan met de korte achternaam!boxlessness schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:24:
Ik had vorige week een video-gesprek met een partij over een job... ik had de recruiter die me aangedragen heeft al aangegeven dat ik vanwege de reistijd (1.5 uur enkeltje in optimale condities) toch 95%-remote wilde werken. "Geen probleem, ze zijn heel flexibel. Ik zit binnenkort met ze samen dan zal ik je cv voorleggen."
In de eerste 20 minuten kwam het on-site/remote onderwerp al ter sprake, en blijkbaar is 95%-remote toch verre van acceptabel. Ik had gehoopt dat de recruiter dit al getackled had, dat had me een half uur van mijn tijd gescheeld.
Ik ga hier toch alert op moeten zijn, voordat ik van hot-naar-her gestuurd word voor een gesprekje van een half uur.
Inderdaad een bureau recruiter... wat kan ik nog meer doen? Dit meenemen in volgende leads die mij aangedragen worden, en een eerste gesprek altijd online laten verlopen (tenzij hier in de regio).Anoniem: 543328 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:04:
[...]
Dat zijn vervelende ervaringen.
Je hebt het bij die recruiter (bureau recruiter neem ik aan) neergelegd. Wat kun je nog meer doen? Je kunt het misschien vaker vragen, maar het zal niet de eerste recruiter zijn die het bewust niet aangeeft bij het bedrijf.
Ik werk al jaaaaren remote, en werk-inhoudelijk maakt het wat mij betreft weinig verschil. Dan blijft het "sociale contacten"-argument over en daar is best wat voor te zeggen... ik ga 1 dag in de week een paar uurtjes naar kantoor voor het geouwehoer bij de koffie. En dat heb ik af en toe ook wel nodig om er "even uit te zijn".jongetje schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:30:
@boxlessness Persoonlijk zou ik nooit zo ver van mijn werk af willen zitten. Je wilt er toch regelmatig heen voor je collega's, tenminste ik wel. En dan zit je aan 1,5 a 2uur enkele reistijd vast.
Er spelen bij mij twee dingen:Anoniem: 543328 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:05:
[...]
Het is waarschijnlijk lastig in jou branche om zelf een vacature te vinden? Dan loopt je namelijk toch het minste risico dat zoiets nog eens gebeurd.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Oh joh niet alleen in India,leuk_he schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:43:
Wat een ruis aan Indiaase recruiters is het op linkedin. Zogenaamd gestationeerd in Engeland, hebben toevallig geen video camera, en spreken met een dik Indiaas accent. (Ik weet niet of ik dat wil begrijpen in dit geval..). Ook de profiel foto is meer een facebook foto dan een professionele foto. Als die toevallig wel een goede klus zouden hebben vallen ze helaas in mijn spamfilter(ignore -> I Don't know them) .
Ik denk dat een goede motivatiebrief, ook gaat over waarom je bij dat bedrijf wil werken, niet alleen die functie. Maar misschien ben ik bevooroordeeld door inmiddels te werken voor een bedrijf waar intrinsieke motivatie voor het type bedrijf (medische diagnostiek), werkelijk een logisch ding en eigenlijk zelfs een must is. Ongeacht de functie.keeperson schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:09:
Valt me inderdaad op dat bij veel bedrijven de vacature heel erg generiek is en dat je dan ook vaak een hele generieke motivatiebrief krijgt. Daar wordt een motivatiebrief meer een verkooppraatje. Garbage in, garbage out zal ik maar zeggen.
Ik merk dat met bedrijven die wat meer vertellen over de werkwijze van het team dat je daar ook wat in kan haken. Een bedrijf had het erover dat ze veel met test-driven development werken, dan kon ik daar weer op inhaken dat ik bij mijn huidige werkgever het ook geïntroduceerd heb met een boek als leidraad. Daarop volgend ook weer wat mijn ervaringen ermee waren en dat ik graag zo in de toekomst zou werken.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Da's wel een heel specifiek smaldeel. Misschien vertekend doordat developers misschien meer dan andere functies, mogelijk vooral beoordeeld worden op zuiver technische skills en het misschien ook minder relevant is *waar* ze developen. Een beetje als een projectleider, een goede drop je zó in een project, ongeacht de branche en is binnen een paar dagen productief.Anoniem: 543328 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:17:
Vanmorgen heb ik een poll op Linkedin gezet over die hele motivatiebrief discussie hier: https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Wanneer ik naar de voorlopige uitslag kijk weet ik nu al wat mijn volgende post op Linkedin gaat zijn:
Het einde van de motivatiebrief? Wel wanneer je developers wilt aantrekken.
Met name dit inderdaad. Stel dat je solliciteert op een functie bij een bank. Meeste banken zijn echt niet zo spannend dat je daar intrinsieke motivatie voor hebt. Meestal solliciteer je erop omdat de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden goed zijn. Er zijn een aantal banen waar ik denk dat een gerichte motivatiebrief wel erg belangrijk is, bijvoorbeeld docenten.champion16 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:02:
En voor de meeste mensen is het doel van solliciteren bij een andere werkgever ook betere arbeidsvoorwaarden en/of uitdaging.
Maar om dat nou in je motivatiebrief te zetten, ach eerlijkheid wordt niet altijd gewaardeerd.
Zelf tijdens het afstuderen ook motivatiebrieven moeten schrijven. Dan ga je kijken op desbetreffende websites en kom je erachter dat de meeste bedrijven helemaal niet zo onderscheidend zijn. En dat vaak gewoon generieke dingen staan die het schrijven moeilijker maken, waardoor je terugvalt op cliches.
Meer uitdaging lijkt me volstrekt valide om in een brief te zetten. Betere beloning, tja, dat moet je een beetje inpakken, of idd beter niet vermelden.champion16 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:02:
En voor de meeste mensen is het doel van solliciteren bij een andere werkgever ook betere arbeidsvoorwaarden en/of uitdaging.
Maar om dat nou in je motivatiebrief te zetten, ach eerlijkheid wordt niet altijd gewaardeerd.
Jup. Toch. Je solliciteert niet voor niets. Of je wil weg, of je moet weg en je kiest specifiek een bedrijf om te solliciteren. Dan toch iets vinden dat werkelijk maakt dat je dáár zou willen werken, maakt dat misschien een motivatiebrief juist wel een heel goede indicator is.Zelf tijdens het afstuderen ook motivatiebrieven moeten schrijven. Dan ga je kijken op desbetreffende websites en kom je erachter dat de meeste bedrijven helemaal niet zo onderscheidend zijn. En dat vaak gewoon generieke dingen staan die het schrijven moeilijker maken, waardoor je terugvalt op cliches.
En in die wereld zouden de meeste detacheerders, agencies en B2B productbedrijven niemand over houden... Ik vind het best wel frappant dat men voor retention langzamerhand doorheeft dat mensen slechte managers of teams verlaten en niet een bedrijf, maar dat voor recruitment men vaak nog vol inzet op dingen die voor de meeste mensen een niet zo boeiende ver-van-hun-bed-show zijn. Al kom je bij mij aanzetten met corporate hete lucht als ‘intrinsieke motivatie’, ‘bedrijfsmissie/visie’, ‘maatschappelijk belang’ e.d. dan schrijf ik je toch snel af als een te management-geil bedrijf.unezra schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:32:
Als je niets kunt vinden op de website en vacature waardoor je denkt "DAAR zou ik willen werken", kun je misschien jezelf en het bedrijf de moeite maar beter besparen en gewoon niet solliciteren.
Het grote probleem dat ik zie bij een motivatiebrief is dat de redenen soms heel simplistisch kunnen zijn: een job veel dichter bij huis. Ik vind mijn huidige baan/baas/collega's niet tof, ik verdien vandaag beneden gemiddeld, .... kan allemaal een motivator zijn om op zoek te gaan naar iets anders, maar staat zeer slecht, vind ik, op een motivatiebrief.unezra schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:32:
[...]
Meer uitdaging lijkt me volstrekt valide om in een brief te zetten. Betere beloning, tja, dat moet je een beetje inpakken, of idd beter niet vermelden.
[...]
Jup. Toch. Je solliciteert niet voor niets. Of je wil weg, of je moet weg en je kiest specifiek een bedrijf om te solliciteren. Dan toch iets vinden dat werkelijk maakt dat je dáár zou willen werken, maakt dat misschien een motivatiebrief juist wel een heel goede indicator is.
Plus, die vraag krijg je tijdens je sollicitatiegesprek tóch. Veel bedrijven, zeker als het gaat om kennisintensieve functies, zoeken echt mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn.
Als je niets kunt vinden op de website en vacature waardoor je denkt "DAAR zou ik willen werken", kun je misschien jezelf en het bedrijf de moeite maar beter besparen en gewoon niet solliciteren.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Een baan dichterbij kun je prima in je motivatie brief zetten wat mij betreft.Blokker_1999 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:49:
[...]
Het grote probleem dat ik zie bij een motivatiebrief is dat de redenen soms heel simplistisch kunnen zijn: een job veel dichter bij huis. Ik vind mijn huidige baan/baas/collega's niet tof, ik verdien vandaag beneden gemiddeld, .... kan allemaal een motivator zijn om op zoek te gaan naar iets anders, maar staat zeer slecht, vind ik, op een motivatiebrief.
Wat verwacht je dan op de website? Dat de manager een egoïstische klootzak is die nog niemand positief heeft beoordeelt behalve 2 collega's waarmee hij bevriend is? En dan het verloop daardoor enorm groot is en de vacature moeilijk vervuld blijft?En van een website haal je zo weinig informatie. Hoe is de sfeer binnen het bedrijf? De cultuur binnen het bedrijf? Hoe zij de managers waarvoor je gaat werken? En de vollega's waarmee je gaat samenwerken? Wat gaat je jobinhoud zijn na ingewerkt te zijn?
Voor mij persoonlijk zijn dat juist heel belangrijke drijfveren, altijd al geweest (ook in technisch-uitvoerende functies), maar niet altijd de luxe gehad zó selectief te kunnen zijn dat ik werkelijk alle boxjes heb kunnen aaninken. Dus wat water bij de wijn. Tegelijkertijd wel bewust sommige organisaties gemeden, sollicitaties niet doorgezet of serieus getwijfelf of ik bij een specifieke organisatie wilde werken ongeacht de uitkomst van een gesprek.RagingPenguin schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:53:
[...]
En in die wereld zouden de meeste detacheerders, agencies en B2B productbedrijven niemand over houden... Ik vind het best wel frappant dat men voor retention langzamerhand doorheeft dat mensen slechte managers of teams verlaten en niet een bedrijf, maar dat voor recruitment men vaak nog vol inzet op dingen die voor de meeste mensen een niet zo boeiende ver-van-hun-bed-show zijn. Al kom je bij mij aanzetten met corporate hete lucht als ‘intrinsieke motivatie’, ‘bedrijfsmissie/visie’, ‘maatschappelijk belang’ e.d. dan schrijf ik je toch snel af als een te management-geil bedrijf.
Mwah, neuh.Blokker_1999 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:49:
[...]
Het grote probleem dat ik zie bij een motivatiebrief is dat de redenen soms heel simplistisch kunnen zijn: een job veel dichter bij huis. Ik vind mijn huidige baan/baas/collega's niet tof, ik verdien vandaag beneden gemiddeld, .... kan allemaal een motivator zijn om op zoek te gaan naar iets anders, maar staat zeer slecht, vind ik, op een motivatiebrief.
Ik heb het idee dat bedrijven daar wel steeds meer mee bezig zijn. Bedrijfscultuur is echt een ding en zie je in mijn beleving juist *veel* terug op websites van bedrijven. Managers is wat lastiger, maar functieinhoud, sure.En van een website haal je zo weinig informatie. Hoe is de sfeer binnen het bedrijf? De cultuur binnen het bedrijf? Hoe zij de managers waarvoor je gaat werken? En de vollega's waarmee je gaat samenwerken? Wat gaat je jobinhoud zijn na ingewerkt te zijn? Wat zijn je doorgroeimogelijkheden? Allemaal vragen die heel belangrijk zijn om uiteindelijk al dan niet voor een job te kiezen, maar dat vind je niet op de website van een bedrijf, en dat ga je ook niet beschrijven in een motivatiebrief. Daarvoor moet je echt weer het gesprek aan gaan.
Een motivatiebrief hoeft vind ik ook niet heel uitgebreid, maar meer dan een "hier is mijn CV" vind ik wel gepast. Een CV is, vind ik, generiek en niet geschreven op een functie of een organisatie. Daar heb je je motivatie voor. In gevallen is 2 alinea's meer dan prima, zelf heb ik juist langere motivatiebrieven geschreven, maar wel specifiek bij organisaties waar dat ook écht gevraagd werd én met een CV dat mogelijk op het eerste gezicht wat te licht was voor de functie. Met een goede motivatiebrief is dat vaak goed recht te trekken.En als een bedrijf de motivatiebrief zo belangrijk vindt, is de kans groot dat ikzelf zal vinden dat ik niet in dat bedrijf pas. Ik denk niet dat ik al 1 job heb gehad waarbij ik een motivatiebrief mee had ingediend bij mijn sollicitatie. Ook geen idee of die brief de keren dat ik hem wel uit mijn duim gezogen heb () de oorzaak is geweest dat ik het uiteinldeijk niet gehaald heb. Liever een goed gesprek dan zelf proberen te gokken naar wat ze zoeken.
Probleem met reorganisaties, en natuurlijk verloop is dat 9 van de 10 de mensen weggaan die je niet weg wilt hebben en dat de mensen waar je eigenlijk vanaf wilt blijven zitten. Sommige mensen zijn heel bedreven in het ontwijken van reorganisaties.unezra schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:53:
[...]
Ook zoiets als missie en visie, juist dát kan verloop betekenen. (Meer specifiek: Het gebrek aan een duidelijke missie en visie.) Slecht management, tja, dat wordt idd vaak vergeten. Tegelijkertijd heb ik het idee dat ook maar al te vaak bewust hard management wordt ingezet om wat "natuurlijk verloop" te bewerkstelligen wanneer een bedrijf om redenen bedacht heeft dat er personeel uit moet. Natuurlijk verloop is immers goedkoper en soms sneller dan een ontslagronde én doet het minder slecht naar buiten toe.
Ik denk dat ieder bedrijf wel *iets* unieks heeft, want concurrentiepositie en sure, een deel van wat je in je brief schrijft is puur "ik heb jullie website goed gelezen, onderzoek gedaan en haak daar op in", maar juist *dat* vind ik zelf al een +. Het laat, alleen al daardoor, zien dat je moeite wil doen voor een sollicitatie en niet gewoon op 100 plekken je CV over de schutting flikkert om maar te kijken wat er teru komt.Kalentum schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:56:
Maar @unezra ben jij niet bang dat veel motivitatiebrieven die jij leest misschien wel geschreven zijn door mensen die gewoon maar wat verzinnen? Ik snap dat bedrijven zich uniek willen voelen ("Iemand moet bewust voor ons kiezen") maar in veel gevallen maakt het niet zoveel uit toch? Als werknemer ben je goed in activiteit X, bedrijf Y heeft mensen nodig die X kunnen. Dus als je dan bij bedrijf Y gaat solliciteren, dan zet je wat dingen neer die het bedrijf waarschijnlijk wel zal willen horen en dan hopen dat het genoeg is voor een gesprek.
In rare situaties is het denk ik vooral nóg belangrijker dan in normale situaties. Tegelijkertijd vind ik persoonlijk enkel een CV opsturen met "beste X, hier is mijn CV" nogal ongeïnteresseerd en gemakzuchtig over komen. Ik vind het iig belangrijk dat vanaf het begin duidelijk is dat het geen moetje is en wanneer iemand wordt uitgenodigd, het de investering in tijd en energie waard is. De kans op een zinloos gesprek probeer ik zo veel mogelijk te verkleinen.Wat mij betreft is een brief vooral handig bij rare situaties (over/ondergekwalificeerd, grote carrièreswitch, CV gaten opvullen / uitleggen) maar voor de gemiddelde situatie voegt het niet zo heel veel toe.
Jup.spijkerhoofd schreef op maandag 27 februari 2023 @ 06:53:
[...]
Probleem met reorganisaties, en natuurlijk verloop is dat 9 van de 10 de mensen weggaan die je niet weg wilt hebben en dat de mensen waar je eigenlijk vanaf wilt blijven zitten. Sommige mensen zijn heel bedreven in het ontwijken van reorganisaties.
[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 27-02-2023 07:25 ]
Inderdaad! En waarom is het knock out? Meestal kun je in mum van time het type software leren als je wel ervaring hebt a,s functioneel beheerder met andere software. Ik zou het zonde vinden om een kandidaat niet aan te nemen als dat enkel de afwijsrede is.jongetje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:48:
Wat betreft motivatiebrief en CV. Ik ben weleens op gesprek geweest bij een werkgever via een externe recruiter. Netjes mijn cv via hun bij dat bedrijf en mocht op gesprek komen. Waren allebei enthousiast, leuk gesprek gehad. Wordt ik 2 dagen later gebeld dat ze me zeker geschikt vonden en vonden passen bij het bedrijf en de afdeling. Alleen ontbrak ervaring in een bepaald type software (als functioneel beheerder). Dan denk ik, als dat een knock-out criteria is, waarom laat je me dan komen. Dat is nu iets wat je uit mijn cv kunt halen. Zonde van elkaars tijd geweest.
Kan ook gewoon een smoes zijn geweest. Ik heb eens gesolliciteerd bij een partij en daar stond ook een specifiek framework in de vacature. Via via hadden ze mij ook gevraagd, en ik gaf toen gelijk aan geen ervaring met dat specifieke framework te hebben, maar wel met vergelijkbare frameworks. Ze wilden me toch graag spreken. Heel goed gesprek gehad, maar uiteindelijk toch afgewezen met een lullig kort mailtje en als reden "geen ervaring met het gevraagde framework". Dus ook echt zonde van mijn tijd. Alle communicatie en het gesprek met dezelfde persoon.jongetje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:48:
Wat betreft motivatiebrief en CV. Ik ben weleens op gesprek geweest bij een werkgever via een externe recruiter. Netjes mijn cv via hun bij dat bedrijf en mocht op gesprek komen. Waren allebei enthousiast, leuk gesprek gehad. Wordt ik 2 dagen later gebeld dat ze me zeker geschikt vonden en vonden passen bij het bedrijf en de afdeling. Alleen ontbrak ervaring in een bepaald type software (als functioneel beheerder). Dan denk ik, als dat een knock-out criteria is, waarom laat je me dan komen. Dat is nu iets wat je uit mijn cv kunt halen. Zonde van elkaars tijd geweest.
Ik heb altijd geleerd dat je bij een sollicitatie niet gaat "zeiken" over je huidige werkgever. De gesprekspartner zou dan kunnen denken dat je een "lastige" werknemer bent en dat verlaagt de kansen op het krijgen van de job.unezra schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:59:
[...]
Mwah, neuh.
Als ik een brief zou krijgen met die redenen, zal ik zeker vragen naar wat meer uitleg, maar een dergelijke eerlijkheid vind ik een pluspunt. Salaris is misschien wat trickier, dat zou ik idd niet snel in een brief zetten, maar bedorven werksfeer, reisafstand en andere zaken, sure, zet er maar in en motiveer verder tijdens een gesprek.
[...]
Ik heb het idee dat bedrijven daar wel steeds meer mee bezig zijn. Bedrijfscultuur is echt een ding en zie je in mijn beleving juist *veel* terug op websites van bedrijven. Managers is wat lastiger, maar functieinhoud, sure.
...
Ik denk dat het voor een belangrijk deel staat of valt met het verwoorden.boxlessness schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:36:
[...]
Ik heb altijd geleerd dat je bij een sollicitatie niet gaat "zeiken" over je huidige werkgever. De gesprekspartner zou dan kunnen denken dat je een "lastige" werknemer bent en dat verlaagt de kansen op het krijgen van de job.
Dus ik zou zelf nooit in een motivatiebrief zetten "ik wil wat anders want de sfeer is klote hier" (in wat nettere bewoordingen natuurlijk). Vaak blijft het dan bij een algemene oneliner zoals "ik ben toe aan een nieuwe uitdaging".
Ik begrijp dat je de eerlijkheid van een sollicitant waardeert (zou ik ook doen), maar dat staat wat betreft dit onderwerp haaks op wat ik geleerd heb.
Sta jij daar dan anders in dan 99% van alle andere managers? Of heb ik dat maar verkeerd aangeleerd?
Dit is ook precies mijn grootste probleem met bureau-recruitment. Ik ga niemand veroordelen dat hij/zij bureau-recruitment is gaan doen want je kan er een goede boterham mee verdienen, en dat opzich is een legitieme motivatie.Anoniem: 543328 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:56:
[...]
Dit is denk ook een van grootste ethische dilemma's waar ik mee worstelde als bureau-recruiter; omdat je een ander belang hebt dan de kandidaat, kun je nooit 100% transparant/ eerlijk zijn en dus ook nooit altijd 100% in het belang van de kandidaat te werk gaan zonder dat dit ten koste gaat van je eigen doel/ basis behoefte (inkomen). Het bovenstaande is slechts een van de voorbeelden.
Hiringfee kan daarin zeker meespelen.jongetje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:48:
Moderne bureau-recruiters gaan tegenwoordig vaak verder dan alleen proeftijd.AnuirG schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Dit is ook precies mijn grootste probleem met bureau-recruitment. Ik ga niemand veroordelen dat hij/zij bureau-recruitment is gaan doen want je kan er een goede boterham mee verdienen, en dat opzich is een legitieme motivatie.
Ik wil in alle eerlijkheid handelen en voor mijn gevoel je dat als bureau-recruiter nooit echt kan doen. Jouw taak is het namelijk op EEN persoon op plek x te krijgen, en niet persee de juiste. Je verdient namelijk een fee voor het contract niet voor de persoon. Als jij bij wijze van spreke een schoonmaker als CEO weet te verkopen en deze komt door z'n proeftijd, is het ook goed. (ik chargeer uiteraard een beetje)
Ik wil graag dat de persoon die het contract tekent een vast contract krijgt, samen met het bedrijf groeit, na 5 jaar misschien weg gaat maar altijd als ambassadeur voor het bedrijf zal fungeren omdat deze persoon zo'n goede/leuke/leerzame tijd heeft gehad.
Ik kom het ook steeds vaker tegen, gelukkig.unezra schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Moderne bureau-recruiters gaan tegenwoordig vaak verder dan alleen proeftijd.
Nog steeds is dat niet onbeperkt, maar ik heb het al een paar keer gezien dat ze pas hun volledige fee krijgen als iemand minimaal 3 maanden in dienst is. Op dat moment verdwijnt in mijn beleving goeddeels het onderscheid / risico tussen directe werving en werving via externe bureaus.
Hangt er een beetje vanaf.AnuirG schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:00:
[...]
Ik kom het ook steeds vaker tegen, gelukkig.
Toch blijf ik het ethisch lastig vinden. Met name omdat het product wat verhandeld wordt aan de bureau zijde "de kandidaat" blijft, in tegenstelling tot "de baan" bij de inhouse recruiter.
@unezra ik snap wat je zegt. Ik claim ook niet dat iedereen in de werkelijkheid zo werkt. Mij gaat het om de essentie, "waar wordt het geld mee verdiend". De daadwerkelijke dienstverlening kan heel goed zijn. Hoe de recruiters met een functie omgaan evenzo.unezra schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:48:
[...]
Hangt er een beetje vanaf.
Een van de partijen waar wij zaken mee doen is formeel een burea-recruiter, krijgen betaald per succesvol geworven kandidaat. Toch verhandeld die partij ook de baan, niet alleen de kandidaat.
Een andere partij is technisch extern, maar betalen we voor een x-aantal uur inzet per maand en fungeert nóg meer als in-house.
Reguliere bureaurecruiters, dus die niet werkelijk in opdracht van werken, doen we geen zaken mee. Hoe goed het CV ook is, maar kom je via die weg binnen, helaas. Dat type recruiter, dat weinig meer doet dan een beetje LinkedIn afstruinen en ongevraagd vraag- en aanbod bij elkaar probeert te brengen mag wat mij betreft gisteren verboden worden. Je werkt óf in opdracht van een kandidaat, óf in opdracht van een bedrijf, óf beiden, maar je komt niet aan met "hier heb ik een CV" zonder dat er ook maar de intentie is uitgesproken samen te werken.
(We werken overigens niet exclusief met één partij, maar we beperken het aantal recruiters dat in opdracht werkt wel heel sterk én we zijn transparant dat ze niet de enige zijn. Plus dat we dus gebruik maken van meerdere kanalen, ieder met hun eigen kenmerken, fees, etc.)
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
Anoniem: 543328 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:55:
Ben toch wel benieuwd wat meneer Marco voor geweldige baan in gedachte heeft voor mij![]()
[Afbeelding]
Als het hele specifieke vacatures zijn, kan het zijn dat deze voor een specifiek persoon geschreven zijn, maar dat ze de vacature technisch gezien toch 'openbaar' aan moeten bieden.Basje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:11:
Het zal dus om een reden zijn geweest die ze niet wilde benoemen, dus gebruikten ze een andere reden voor de afwijzing.
Hello,
W are searching for our client Mandrix Developer. I see, that you have a lot of experience in this area. You can see more information in the link <link verwijderd>. If you are interested in this opportunity, please send me your resume. See less
[ Voor 3% gewijzigd door De_Bastaard op 10-03-2023 12:49 ]
*oef*boxlessness schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:10:
Dit is ook zoiets waarvan ik denk... poe hey.
Ik heb een gesprek gehad met de commerciele/regiomanager van een generieke detacherings/softwareclub, en ik mag door naar ronde 2... yay...
Maar ronde 2 is een coding test (https://app.codility.com/demo/take-sample-test/) van 2 uur (!).
Ik snap best dat ze willen filteren of iemand een beetje code kan schrijven, maar ik heb ergens over een week pas ergens een blok van 2u waar ik rustig er voor kan gaan zitten.
Sowieso zijn die codility testen eigenlijk puzzels, en heeft weinig raakvlak met software development.
En na ronde 2 komt ronde 3... een uur met een projectmanager waarbij ik pas overzicht krijg in het arbeidsproces en soort opdrachten...
En na ronde 3 komt ronde 4... een arbeidsvoorwaardengesprek...
De zin is me al in de schoenzolen gezakt.
[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 10-03-2023 12:57 ]
Ik weet het niet.Anoniem: 543328 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:15:
Zojuist las ik een berichtje op Linkedin van een bureau-recruiter die enthousiast vertelde iemand bemiddeld te hebben en dat de persoon in kwestie de recruiter erg dankbaar was dat die zo goed geluisterd had. De recruiter sloot af met het bericht het hiervoor te doen!
Wanneer ik dit lees, vraag ik me af hoeveel van deze recruiters bereid zijn hun bonussen op te geven voor een vast salaris dat los staat van bemiddeling. Op die manier zouden ze nog steeds kunnen krijgen waarvoor ze beweren het te doen. Ik vermoed dat het helpen van de kandidaat dan toch ineens niet het belangrijkste is waar ze het voor doen.
Ik ben het met je eens dat je een assesment wilt doen, maar niet met het gebruik van een online assesmenttool.unezra schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:55:
[...]
*oef*
Ik snap best dat ze een vorm van assessmentcenter gebruiken en objectief wat cognitieve vaardigheden willen testen, maar dit klinkt als een hindernisbaan waar ik van snap dat je denkt "mêh".
Met reden houden wij het beperkt tot 2 gesprekken met in totaal 3-4 personen. (2 per gesprek)
Na het 2e geprek is het afwijzing of aanbod. Geen arbeidsvoorwaardengesprek. (Wel eventueel ruimte voor onderhandeling, maar daar wordt in de basis geen apart formeel gesprek voor gepland. Uiteraard vind de eerste filtering in het 1e gesprek plaats. Het is een trechterconstructie maar het aanbod is exclusief naar één persoon, op dat moment is er hooguit nog iemand als reserve mocht het daar op afknappen.)
Deze specifieke recruiter (ik denk dat ik weet wie je bedoelde) werkt al 10 jaar in 'het vak' en is al een tijd geleden voor zichzelf begonnen. Dus voor zover ik weet werkt ze voor eigen rekening en risico. Zou zomaar kunnen dat het meer oprecht is dan je denkt. Hoewel die post op LinkedIn natuurlijk ook gewoon marketing is. Maar dat geldt voor jou ook toch?Anoniem: 543328 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:04:
[...]
Zou kunnen.
Mijn ervaring is dat veel mensen die bij een recruitmentbureau nog erg groen zijn en niet eens goed weten wat recruitment is en dan vooral aangetrokken worden door de kans om veel geld te verdienen (ik was er in ieder geval een van).
Het nut van assessments varieert per functie.boxlessness schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:07:
[...]
Ik ben het met je eens dat je een assesment wilt doen, maar niet met het gebruik van een online assesmenttool.
Het probleem met codility (e.a.) is dat het programmeerpuzzels zijn, waarmee je maar een beperkte set aan skills van een software engineer meet. Ik ben van mening dat de puzzels geen reflectie zijn van +95% van het gebruikelijk software-werk.
Daarbij krijg je opeens een behoorlijk beperkte IDE in de browser voor je neus, waar je ook maar even wegwijs in moet worden.
Ook denk ik dat je als recruiter/HR geen zekerheid krijgt wat betreft de kennis van een kandidaat, want cheaten met zo'n "huiswerkopdracht" is doodeenvoudig.
Vroegah deden wij pair-programming sessies met potentiële kandidaten van een half uurtje tot een uur. Dit gaf prima inzicht in de basiskennis van een kandidaat. Het voordeel daarvan was dat je naast de technische skills ook een beeld kreeg van de sociale skills van een kandidaat. Daarbij kon je ook zien hoe iemand navigeerde door een wat groter software project.
De belangrijkste discussie/tegenargument die wij destijds hadden wat betreft een pair-programming sessie was dat het nogal intimiderend kon zijn voor een kandidaat, en dat je daardoor een bias had voor meer sociale/extraverte persoonlijkheden.
Maar nu ik deze codility demo eens doorgewerkt heb denk ik dat zo'n online tool net zo intimiderend is omdat er een harde time limit op zit, je geen inzicht krijgt in de scoring, en je geen sparring partner hebt die je even een zetje in de goede richting kan geven.
Ik ben wel van mening dat je EEN assesment moet doen, want ik heb er dummies door heen zien komen waarbij we niet goed hebben gechecked op coding skills.
Assesment centers meten in de basis vooral véél.Ik weet niet hoe assesmentcenters werken en wat die meten. Maar ik betwijfel of deze je meer zekerheid geven of een kandidaat de juiste skills aan boord heeft om goed te functioneren. Een hoog IQ of een goede puzzelaar zegt weinig over discipline om code onderhoudbaar te maken/houden.
Als je het goed doet is het een educated guess.Volgens mij blijft het uiteindelijk gewoon een gok wie je naar binnen trekt.
Ik vraag mij af of je niet veel goede mensen afschrikt met een assessment als ik eerlijk ben. Iedere ITer heeft al een baan dus zie het nut er niet van in om dat te doen, dus je moet als bedrijf zijnde toch heel wat kunnen bieden. Ik hoorde van mijn vriendin die bij de ING werkt dat ING de assessment hebben afgeschaft in de hoop dat ze meer mensen willen solliciteren.boxlessness schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:07:
[...]
Ik ben het met je eens dat je een assesment wilt doen, maar niet met het gebruik van een online assesmenttool.
Het probleem met codility (e.a.) is dat het programmeerpuzzels zijn, waarmee je maar een beperkte set aan skills van een software engineer meet. Ik ben van mening dat de puzzels geen reflectie zijn van +95% van het gebruikelijk software-werk.
Daarbij krijg je opeens een behoorlijk beperkte IDE in de browser voor je neus, waar je ook maar even wegwijs in moet worden.
Ook denk ik dat je als recruiter/HR geen zekerheid krijgt wat betreft de kennis van een kandidaat, want cheaten met zo'n "huiswerkopdracht" is doodeenvoudig.
Vroegah deden wij pair-programming sessies met potentiële kandidaten van een half uurtje tot een uur. Dit gaf prima inzicht in de basiskennis van een kandidaat. Het voordeel daarvan was dat je naast de technische skills ook een beeld kreeg van de sociale skills van een kandidaat. Daarbij kon je ook zien hoe iemand navigeerde door een wat groter software project.
De belangrijkste discussie/tegenargument die wij destijds hadden wat betreft een pair-programming sessie was dat het nogal intimiderend kon zijn voor een kandidaat, en dat je daardoor een bias had voor meer sociale/extraverte persoonlijkheden.
Maar nu ik deze codility demo eens doorgewerkt heb denk ik dat zo'n online tool net zo intimiderend is omdat er een harde time limit op zit, je geen inzicht krijgt in de scoring, en je geen sparring partner hebt die je even een zetje in de goede richting kan geven.
Ik ben wel van mening dat je EEN assesment moet doen, want ik heb er dummies door heen zien komen waarbij we niet goed hebben gechecked op coding skills.
Ik weet niet hoe assesmentcenters werken en wat die meten. Maar ik betwijfel of deze je meer zekerheid geven of een kandidaat de juiste skills aan boord heeft om goed te functioneren. Een hoog IQ of een goede puzzelaar zegt weinig over discipline om code onderhoudbaar te maken/houden.
Volgens mij blijft het uiteindelijk gewoon een gok wie je naar binnen trekt.
Ik heb de rest van de sollicitatie nu dus afgeblazen, eigenlijk omdat ik pas meer inzicht krijg in de projecten/werkwijzen/reistijden/on-site-eisen NADAT ik twee uur zou hebben zitten k**ten met coding puzzels. In het eerste gesprek was er al een tipje van de sluier dat reistijd en on-site/thuis-verhouding waarschijnlijk een showstopper ZOU KUNNEN zijn, maar de (commercieel)manager in het eerste gesprek had daar geen zicht op want dat was project-specifiek. En dat zou iemand anders me later pas kunnen vertellen. Dus mijn gevoel was al vol met twijfels...spijkerhoofd schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:37:
[...]
Ik vraag mij af of je niet veel goede mensen afschrikt met een assessment als ik eerlijk ben. Iedere ITer heeft al een baan dus zie het nut er niet van in om dat te doen, dus je moet als bedrijf zijnde toch heel wat kunnen bieden. Ik hoorde van mijn vriendin die bij de ING werkt dat ING de assessment hebben afgeschaft in de hoop dat ze meer mensen willen solliciteren.
Even nuanceren: piloten oefenen in de simulator altijd een extreme situatie: een noodlanding, ontploffende motoren, etc. Totaal niet representatief voor 95% van hun werk, maar ze worden ook aangenomen voor die 5%. Op de automatische piloot vliegen kan iedereen wel, net zoals bijna iedereen wel met autocomplete in z'n IDE APIs aan elkaar kan lijmen. Het is op zich heel redelijk om "extreme" situaties te testen.boxlessness schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:07:
Contact met je leggen, en gelijk informeren naar je toekomstige en vorige werkgever, want dat zijn potentiële klanten van haar bureau en/of plekken waar ze makkelijk je ontevreden (oud-)collega's kan wegpeuteren.TheDutchCat schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:16:
Wat wil deze recruiter nou precies?
Jouw telefoonnummer in zijn/haar contactenlijst...TheDutchCat schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:16:
.Wat wil deze recruiter nou precies?
De nuance die een bedrijf toe voegt is heeeeeel belangrijk voor mij. Ik wil best twee uur reistijd hebben op een dag per week, maar dan ga ik maar een halve dag on-site zijn omdat ik anders in de knel kom wat betreft opvang/ophalen/zorg voor ons zoontje.Anoniem: 543328 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Jouw verhaal is een goed voorbeeld van wat er allemaal mis kan gaan binnen recruitmentland.
[...]
Vorig jaar kreeg ik van een developer te horen dat dit stukje informatie nog miste op ons platform. Naar aanleiding daarvan hebben we meer nuance aangebracht de remote werkmogelijkheid:
[Afbeelding]
Tevens hebben we er een feature ingezet waarin bedrijven heel specifiek kunnen aangegeven hoe hun thuiswerkbeleid is. Een willekeurig voorbeeld om een idee te geven:
[Afbeelding]
Eigenlijk zouden alle bedrijven van te voren antwoord moeten geven op dit soort standaard vragen. Door al dit soort informatie transparant te maken en op één plek makkelijk vindbaar te maken via filters, zou het hele zoek en sollicitatieproces zoveel efficiënter gemaakt kunnen worden. Al is maar voor het feit dat je dan geen tussenlaag meer nodig hebt om je te helpen bij het zoeken.
Dat wist ik dus niet. Ik dacht dat ze pas beloond werden wanneer iemand aangenomen werd.[...]
De bureau-recruiter heeft er veel belang bij om je op gesprek te krijgen, omdat zij beloond worden voor de bemiddeling. Veel recruiters zien liever dat je op gesprek gaat en het later afwijst, dan dat ze helemaal geen kans maken op een bemiddeling. Het vooruitzicht op een bonus en aanzien van collega's maakt het voor veel recruiters aantrekkelijk om de waarheid te verdraaien of mooier maken dan het is. Dit is een van de risico's bij het samenwerken met een bureau recruiter.
Zal van de functie afhangen.spijkerhoofd schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:37:
[...]
Ik vraag mij af of je niet veel goede mensen afschrikt met een assessment als ik eerlijk ben. Iedere ITer heeft al een baan dus zie het nut er niet van in om dat te doen, dus je moet als bedrijf zijnde toch heel wat kunnen bieden. Ik hoorde van mijn vriendin die bij de ING werkt dat ING de assessment hebben afgeschaft in de hoop dat ze meer mensen willen solliciteren.
Die maken toch gewoon gebruik van de API van chatGPT? Dan kun je het ook zelf, maar je kunt ook in alle eerlijkheid aangeven dat je geen motivatiebrief wilt schrijven, ik ben ze niet tegengekomen die dat verplichten de afgelopen tijd.Kalentum schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:58:
Een regelmatig terugkerend onderwerp is het fenomeen 'motivatiebrief'. Ik kwam vandaag schrijfmijnbrief.nl tegen. Misschien is hier iemand die minder op de privacy is gericht dan ik die het aandurft het eens te proberen?
Hoi! Eén van de makers hier!Kalentum schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:58:
Een regelmatig terugkerend onderwerp is het fenomeen 'motivatiebrief'. Ik kwam vandaag schrijfmijnbrief.nl tegen. Misschien is hier iemand die minder op de privacy is gericht dan ik die het aandurft het eens te proberen?
Wat betreft je privacy: we voeren je input aan ChatGPT maar doen hier verder natuurlijk niks meeGeachte heer/mevrouw,
Met veel enthousiasme las ik uw vacature voor de functie Marketing Product Manager. De ambitie van Recell Group om bedrijfsketens te vergroenen spreekt mij zeer aan. Ik geloof sterk in het belang van duurzaamheid en waardevolle producten, en ben er van overtuigd dat ik als Marketing Product Manager een waardevol onderdeel kan zijn van het team.
Ik heb ruime ervaring in het aansturen van teamleden en ik heb in het verleden gewerkt aan scherpe product-proposities voor verschillende opdrachtgevers. Bovendien heb ik ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten en het toetsen van de technische haalbaarheid hiervan. Zo heb ik als IT manager en product manager leiding gegeven aan een team van 4 en ook als Technisch Product Manager heb ik samen met collega's de juiste strategie- en product-aanpak gevonden voor NDC mediagroep.
Daarnaast ben ik een creatieve oplossingsgerichte denker, en heb ik de nodige ervaring als freelance consultant op het gebied van digitale innovatie bij verschillende bedrijven. Hierbij heb ik me gericht op zowel conceptontwikkeling als business development.
Tenslotte ben ik ook bekend met het doen van onderzoek naar nieuwe trends en het toetsen hiervan. Ik werk gestructureerd en cijfermatig sterk en ben in staat om commerciële belangen en technische knowhow goed af te stemmen.
Ik hoop dat ik met deze sollicitatie voldoende inzicht heb kunnen bieden in mijn ervaring en competenties. Graag zou ik mijn enthousiasme en mijn capaciteiten in een persoonlijk gesprek willen toelichten.
Met vriendelijke groet,
[naam sollicitant]
True schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:59:
[...]
Die maken toch gewoon gebruik van de API van chatGPT? Dan kun je het ook zelf, maar je kunt ook in alle eerlijkheid aangeven dat je geen motivatiebrief wilt schrijven, ik ben ze niet tegengekomen die dat verplichten de afgelopen tijd.
[ Voor 7% gewijzigd door Blauw op 14-03-2023 10:36 ]
Bedankt, Mooie brief!Blauw schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:36:
[...]
Hoi! Eén van de makers hier!
Ik kan je een voorbeeldbrief sturen die uit de tool komt. Inderdaad, deze wordt met behulp van ChatGPT en wat extra instructies in elkaar gezet.
Voor je beeld, mijn CV staat vol met ervaring op het gebied van product management en product ownership dus ik heb voor het voorbeeld op deze vacature gesolliciteerd.
Hier de brief, op basis van mijn CV.
Tja maar nu moet ik je maar gewoon vertrouwen. Want op de website staat nergens wie 'we' dan wel niet zijn en wat je met mijn gegevens doet, bv doorgeven aan een derde partij. IMHO geen ding wat je achteraf toevoegd maar ook bij een openbaar proof-of-concept is dit gewoon superbelangrijk.Wat betreft je privacy: we voeren je input aan ChatGPT maar doen hier verder natuurlijk niks mee
Een motivatiebrief is natuurlijk een Proof of Work; als HR-medewerker lees je in twintig seconden doorheen, maar de sollicitant wordt verplicht om een half avondje te besteden aan een verhaal dat toegespitst is op jouw vacature. Die asymmetrische tijdsverplichting is de belangrijkste feature.True schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:59:
Die maken toch gewoon gebruik van de API van chatGPT? Dan kun je het ook zelf, maar je kunt ook in alle eerlijkheid aangeven dat je geen motivatiebrief wilt schrijven, ik ben ze niet tegengekomen die dat verplichten de afgelopen tijd.
Voor zover ik weet gaat (dat deel van) de AVG over persoonsgegevens en daar is in dit geval geen sprake van. Ze benaderen mij op mijn werkadres en telefoonnummer.Mandera schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:07:
Je kunt gewoon een beroep doen op het recht om vergeten te worden, voorbeeldbrief van internet plukken en aangetekend versturen.
Zo ben ik recentelijk ook van Tergos/Vibe Group en Layer afgekomen. Je wordt door die tenten haast elke week door een andere lulhannes die er net zit opgebeld om "even te connecten".
Idd is per type functie verschillend. Ik denk het mijne over. Wie controleert dat het goed is? En wie zegt dat de controleur het beter snap dan degene die de assessment gemaakt heeft? Etc.unezra schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:59:
[...]
Zal van de functie afhangen.
In sommige functies is het volstrekt logisch, in andere minder.
Type assessment zal ook afhangen van de functie én van de bedrijfscultuur.
Voor IT'ers, tja, ik snap het wel, zeker als het gaat om meetbare hardskills. Het verkleint de gok.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Melden bij de AP als datalek door Linden-IT? Denk dat je dit daar wel onder kan scharen.unezra schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:17:
[...]
Voor zover ik weet gaat (dat deel van) de AVG over persoonsgegevens en daar is in dit geval geen sprake van. Ze benaderen mij op mijn werkadres en telefoonnummer.
Het is ook niet zo dat ze mij benaderen om ergens anders te gaan werken, ze dragen mij ongevraagd kandidaten aan voor openstaande vacatures waar we nadrukkelijk aangeven géén prijs te stellen op aquisitie.
Normaliger ben ik daarin wel redelijk vriendelijk, maar om redenen heb ik besloten met deze partij helemaal geen zaken meer te willen doen. Al meerdere keren aangeven en telkens opnieuw wéér een verse accountmanager die heel toevallig van die afspraken geen weet heeft, maar nu écht in het systeem gaat laten vastleggen dat wij geen prijs stellen op hun diensten.
Ik geef het een maand of 2 tot de volgende zich meld...
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq