• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:52

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Van de week werd ik via LinkedIn benaderd door een recruiter, laten we hem Michiel noemen. Hij had mijn profiel gelezen en deze sloot naadloos aan bij een geweldige functie die hij in de aanbieding had. Graag wilde hij telefonisch e.e.a. doorspreken.

Uiteraard begon hij in zijn mail direct met "Ha Panzer!!!". Mijn eerste irritatie. Hebben wij seks? Drinken wij bier? Neen? Dan is het MENEER ACHTERNAAM voor u.

Enfin, ik daarop een berichtje terug van "u mag mij altijd bellen". Komt Michiel dagen later opnieuw in de lucht met de vraag om mijn CV. CV? Hij heeft mijn profiel toch gelezen? Op LinkedIn staat alles wat hij moet weten. Hij mag mij vertellen waarom die functie bij mij zou passen. Heeft hij mijn CV niet voor nodig.

Hierop werd Michiel extreem kwaad en boos. Hij is boos omdat ik de u vorm naar hem gebruik. Hij is boos omdat ik hem gevraagd heb mij te vertellen waarom hij vindt dat die functie bij mij zou passen. Hij is boos omdat ik mij niet gevleid voel dat ik door zijne hoogheid Michiel benaderd wordt.

Bizar....in wat voor wereld leven wij?

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
In deze zelfde wereld is het normaal geworden om per machine geweer hagel te schieten. Vandaag nog één of ander amateuristisch uitzendbureau uit Urk:

Goedendag,

Ik ben op zoek naar personeel in jou regio.
Laat me raden, straal van Limburg tot Groningen?
Zouden we in contact kunnen komen?
Uit de recensies blijkt echter dat je dan nog weken lastig wordt gevallen door deze bijbelse Jehova's. 8)7
Mag door te reageren op deze mail, of door me te bellen.
Nog meer kreupel taalgebruik, "me", "we", om enthousiast van te worden.
Alvast bedankt.

Groet, xxx

"Job titel"
Light het graag telefonisch toe
betreurend gewoon hoe onprofessioneel uitzendbureaus over kunnen komen.

[Voor 10% gewijzigd door Arloid op 23-01-2023 15:52]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Panzer_V schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:38:
Van de week werd ik via LinkedIn benaderd door een recruiter, laten we hem Michiel noemen. Hij had mijn profiel gelezen en deze sloot naadloos aan bij een geweldige functie die hij in de aanbieding had. Graag wilde hij telefonisch e.e.a. doorspreken.

Uiteraard begon hij in zijn mail direct met "Ha Panzer!!!". Mijn eerste irritatie. Hebben wij seks? Drinken wij bier? Neen? Dan is het MENEER ACHTERNAAM voor u.

Enfin, ik daarop een berichtje terug van "u mag mij altijd bellen". Komt Michiel dagen later opnieuw in de lucht met de vraag om mijn CV. CV? Hij heeft mijn profiel toch gelezen? Op LinkedIn staat alles wat hij moet weten. Hij mag mij vertellen waarom die functie bij mij zou passen. Heeft hij mijn CV niet voor nodig.

Hierop werd Michiel extreem kwaad en boos. Hij is boos omdat ik de u vorm naar hem gebruik. Hij is boos omdat ik hem gevraagd heb mij te vertellen waarom hij vindt dat die functie bij mij zou passen. Hij is boos omdat ik mij niet gevleid voel dat ik door zijne hoogheid Michiel benaderd wordt.

Wij in de juiste, Michiel in zijn eigen bubbel :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55
jongetje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:06:
@MarkJoosten Ik snap echt wel dat een recruiter ook gewoon geld wil verdienen. Als je een makelaar inhuurt voor de aankoop van een huis of een weddingplanner voor je bruiloft betaal je tenslotte ook voor dienstverlening.
Alleen als je na 3 makelaars er iedere keer achter komt dat ze de hele boel bij mekaar liegen, dan heb je toch wel zo iets van "fuck it, ik doe het zelf wel". En dat is nu de situatie waar we inzitten. Ik gebruik liever een makelaar als ik een huis koop. Ik ga via een recruiter als ik geen andere optie heb.
Los van dat dit zelf al lastig is, een recruiter moet ook enorm veel tijd investeren om overal te zoeken. En als je daar niets voor terugkrijgt in financiële zin, snap ik dat wel.
In de praktijk zijn er volgens mij maar heel weining 'goede' die dit echt doen. Het grootste deel van de recruiters doen het als tijdelijk baantje, en dan hebben ze ook vaak voor het vak gekozen omdat het relatief veel verdient. Het zit echt vol met veel te veel 'snel geld' types.

Veelal hetzelfde soort persoon dat voor die clubs werkt die oude mensen energiecontracten aan proberen te smeren. Wedden dat veel van dat soort recruiterclubs zo'n bel hebben hangen die ze moeten luiden als ze iemand geplaatst hebben? :r

En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zijn eerder de uitzondering dan de regel.

https://niels.nu

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-01 16:52
Panzer_V schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:38:

Om het nog leuker te maken. Volgens mij kunnen zij, als het kan, zo jouw profiel als een cv uitprinten.

• pacifist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-01 14:01
Als je wordt ingehuurd via een tussenpartij, dus een partij die bemiddelt tussen de ZZP-er en b.v. Headfirst, wat zou dan een redelijke termijn zijn?

In het contract staat namelijk de volgende beperking: "...gedurende de tijd van de overeenkomst alsmede een periode van 12 maanden volgend op de beeindiging van de overeenkomst, geen al dan niet directe overeenkomst aan zal gaan, prijsopgaven en/of aanbiedingen zal doen om diensten te gaan leveren aan de (Eind)Client... etc."

Stel dat deze partij een marge rekent van 10 euro: 1823 (uren)) * 10 = 18.230 euro

Qua verdienste, zou +/- 18.000 euro al niet ruimschoots voldoende zijn, en is het dan niet redelijk om het contract na een jaar te laten ontbinden?

Wat is jullie ervaring?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:55
Ik weet dat het niet de bedoeling is dat iedere hagelschieter benoemd wordt maar het bereikt nu toch wel een nieuw hoogtepunt (of beter gezegd dieptepunt voor mij).

Ik kreeg een whatsapp bericht van een onbekend nummer.
Zonder enige introductie begon het 'interessant profiel heb je' verhaal gevolgd door ik heb een interessante functie voor je openstaan; *functie*
Vervolgens is die functie iets wat totaal niet aansluit bij mijn ervaring en daarnaast ook in een compleet andere branche met misschien een heel klein raakvlakje ergens.
Het bericht werd vervolgens afgesloten met ik stuur je de link door.

3 dagen later kreeg ik een link doorgestuurd zonder enig verder bericht.
En vervolgens heb ik in een week tijd 4 berichten van betreffende 'recruiter' gekregen of ik er naar heb kunnen kijken en wanneer ik op gesprek zou willen.

Ik was gewoon van stomheid geslagen dat iemand zo te werk durft te gaan.
Ik kon het dan ook niet laten om onderstaand bericht maar te sturen:
Beste ??,
Wij kennen elkaar niet. Ik krijg van een onbekend nummer, zomaar een vacature aangeboden zonder enige introductie.
Ten slotte ook nog één die totaal niet aansluit bij mijn profiel.
Vervolgens verlangt u van mij dat ik hier tijd en energie in ga steken.
Het is een beetje poep tegen de muur gooien in de hoop dat er wat blijft plakken.

Ik weet niet voor welk uitzendbureau u werkt en of dit de normale gang van zaken is, maar ik vind het een vreemde gang van zaken.
Ik betwijfel ook of dit veel succes zal opleveren. Ik wil u ten harte adviseren uw werkwijze te evalueren en te herzien.

Dat het u in de toekomst meer succes mag opleveren.

Met vriendelijke groet,

PSN: Flix20-NL

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Get!em

Oh die ja!

Linkedin connectieverzoeken en inmails weer eens uitgebaggerd. Valt me op dat de laatste tijd veel recruiters vanuit Amsterdam/Den Haag in het Engels een inmail sturen. Vaak wel vanuit een recruitmentbureau dat ook daadwerkelijk daar een vestiging heeft en een Nederlands telefoonnummer (nummer opgezocht die zowel in inmail staat als op betreffende websites). Nu kan ik prima Engels communiceren, maar als het gaat om functies bij typisch Nederlandse bedrijven met een Nederlandse organisatiecultuur, dan vind ik dat toch wel gek.
Los daarvan, het zijn allemaal vacatures die al obv notificaties via andere kanalen bij mij binnenkomen, waardoor ik er ook rechtstreeks op kan solliciteren als ik dat zou willen. Dus dan is het echt de vraag wat ik aan zo'n (Engels sprekende) recruiter zou hebben.

• Hydra
Get!em schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:51:
Dus dan is het echt de vraag wat ik aan zo'n (Engels sprekende) recruiter zou hebben.
Het zijn gewoon standaard mail templates (die ze waarschijnlijk nieteens zelf gemaakt hebben) en omdat ze zowel Nederlandstalige als niet-Nederlandstalige mensen aanschrijven is het gewoon minder werk/gedoe om maar 1 template te gebruiken.

• Hydra
Flix20 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:46:
Ik kon het dan ook niet laten om onderstaand bericht maar te sturen:
Vind ik ronduit overstandig. Het kost je tijd en energie, je wint er helemaal niks mee, en je hebt een stuk tekst met ronduit onprofessioneel taalgebruik op het internet gezet.

Je moet 't zelf weten maar ik vind dit meer een self-own, sorry.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Het zijn gewoon standaard mail templates (die ze waarschijnlijk nieteens zelf gemaakt hebben) en omdat ze zowel Nederlandstalige als niet-Nederlandstalige mensen aanschrijven is het gewoon minder werk/gedoe om maar 1 template te gebruiken.
Het zou kunnen dat het een template is, maar ik vermoed van niet. Of ze zetten ondertussen al de ChatGPT in om mijn profiel te mixen met een template. Nagenoeg elke zin bestaat namelijk wel een specifieke verwijzing, danwel naar de vacature, danwel naar mijn profiel. Bovendien is de match verder prima.

• Hydra
Get!em schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:00:
Het zou kunnen dat het een template is, maar ik vermoed van niet. Of ze zetten ondertussen al de ChatGPT in om mijn profiel te mixen met een template. Nagenoeg elke zin bestaat namelijk wel een specifieke verwijzing, danwel naar de vacature, danwel naar mijn profiel. Bovendien is de match verder prima.
Misschien is het dan gewoon standaard policy, of vinden ze het praktischer. Zou me er niet druk over maken.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Vind ik ronduit overstandig. Het kost je tijd en energie, je wint er helemaal niks mee, en je hebt een stuk tekst met ronduit onprofessioneel taalgebruik op het internet gezet.

Je moet 't zelf weten maar ik vind dit meer een self-own, sorry.
Mee eens... dit is dus precies eentje waar je niet op moet reageren. Voelt meer als spam of schot hagel via telefoonnummerlijst.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Misschien is het dan gewoon standaard policy, of vinden ze het praktischer. Zou me er niet druk over maken.
Nee, echt druk over maken doe ik niet. Maar het nodigt mij niet direct uit om de recruiter-diensten te benutten. Wel nodigt het mij weer eens extra uit om te kijken bij de werkgever zelf :P . Uiteraard was de naam van de werkgever niet genoemd, maar Plaatsnaam/regio + functie is specifiek genoeg om te weten welke het is.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
pacifist schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:33:
Als je wordt ingehuurd via een tussenpartij, dus een partij die bemiddelt tussen de ZZP-er en b.v. Headfirst, wat zou dan een redelijke termijn zijn?

In het contract staat namelijk de volgende beperking: "...gedurende de tijd van de overeenkomst alsmede een periode van 12 maanden volgend op de beeindiging van de overeenkomst, geen al dan niet directe overeenkomst aan zal gaan, prijsopgaven en/of aanbiedingen zal doen om diensten te gaan leveren aan de (Eind)Client... etc."

Stel dat deze partij een marge rekent van 10 euro: 1823 (uren)) * 10 = 18.230 euro

Qua verdienste, zou +/- 18.000 euro al niet ruimschoots voldoende zijn, en is het dan niet redelijk om het contract na een jaar te laten ontbinden?

Wat is jullie ervaring?
Als rekenen ze een marge van 100 miljoen euro (of 1 cent). Als in het contract staat dat je niet direct of via een andere partij ingehuurd kan worden die die opdrachtgever binnen 12 maanden. Als je het er niet mee eens bent dan teken je niet of laat je het eruit halen/aanpassen...
Anders zou je het na een week ook kunnen beëindigen en dan direct jezelf inhuren.

Ik zelf heb er nooit last van want wil niet jaren en jaren bij een opdrachtgever zitten maar juist bij verschillende bedrijven verschillende projecten doen. Als je intentie is om er voor lange tijd te zitten kun je in mijn ogen beter gewoon daar in loondienst komen.

[Voor 9% gewijzigd door jongetje op 24-01-2023 12:06]

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In de praktijk zijn er volgens mij maar heel weining 'goede' die dit echt doen. Het grootste deel van de recruiters doen het als tijdelijk baantje, en dan hebben ze ook vaak voor het vak gekozen omdat het relatief veel verdient. Het zit echt vol met veel te veel 'snel geld' types
Deze opmerking doet me denken aan een keer dat ik een recruiter aan de telefoon had en er op de achtergrond opeens een harde bel klonk. Bleek dat als ze weer iemand gescoord hadden ze een ram op die bel gaven. Dacht even dat ik in "the wolf of wallstreet" zat :S

Deze recruiter staat overigens op mijn zwarte lijst en letterlijk in mijn telefoon als "eikel van ...." :+

Edit: en ik zie nu dat @Hydra precies een "bel" vergelijking in zijn bericht heeft staan (waar de quote uit komt)

[Voor 8% gewijzigd door Sandburd op 24-01-2023 12:40]

• MarkJoosten
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:00
jongetje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:06:
Los van dat dit zelf al lastig is, een recruiter moet ook enorm veel tijd investeren om overal te zoeken. En als je daar niets voor terugkrijgt in financiële zin, snap ik dat wel.
Bij freelance opdracht liggen de verhoudingen anders maar mijn ervaring is dat het verhoudingsgewijs meevalt hoeveel tijd je kwijt bent als recruiter in het zoeken naar vacatures. Het meeste werk zit in het vinden van kandidaten. Daar ligt namelijk de bottleneck. En met kandidaten kun je ook weer bedrijven overtuigen om met jou samen te werken.

Zeker wanneer je voor een grotere recruitmentclub werkt dan zijn de meeste bedrijven al voor jou in kaart gebracht door andere recruiters. Als recruiter ben je dan vooral bezig met koude acquisitie plegen om ervoor te zorgen dat die bedrijven op basis van jouw voorwaarden willen samenwerken.

En qua hoeveelheid vacatures doen de meeste recruiters het niet veel beter dan een willekeurige jobboard. Allereerst werken lang niet alle bedrijven samen met recruiters, dus die vacatures loop je dan mis. En ten tweede wordt de vacature-taart verdeeld door een gigantische hoeveelheid recruiters. Hierdoor hebben de meeste recruiters niet meer dan 1% van het totale aanbod in handen.

Het is de kunst van een recruiter om de kandidaat te voorzien van een stel oogkleppen zodat zij het idee krijgen dat de paar vacatures die ze hebben, representatief is voor de markt en goed aansluit bij de wensen van de kandidaat. Daar kreeg ik destijds uitgebreide trainingen in (In begin goed doorvragen waar iemand zijn wensen liggen en dit zo goed mogelijk spiegelen met de vacatures die je hebt. En hierbij mag soms best wel een beetje van de realiteit afgeweken worden ;) )

Neemt overigens niet weg dat een recruiter betaald moet krijgen voor de service die ze zouden kunnen leveren. De vraag is alleen of de hoogte een terechte beloning is en of je als kandidaat niet beter af bent door zelf te zoeken?

[Voor 13% gewijzigd door MarkJoosten op 24-01-2023 19:54]

• MarkJoosten
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:00
Wolf of Wall Street & Recruitment

Een vrij accurate omschrijving van hoe ik recruitment ervaren heb de eerste 5 jaar van mijn carrière.

• pacifist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-01 14:01
@MarkJoosten
Het is de kunst van een recruiter om de kandidaat te voorzien van een stel oogkleppen zodat zij het idee krijgen dat de paar vacatures die ze hebben, representatief is voor de markt en goed aansluit bij de wensen van de kandidaat. Daar kreeg ik destijds uitgebreide trainingen in (In begin goed doorvragen waar iemand zijn wensen liggen en dit zo goed mogelijk spiegelen met de vacatures die je hebt. En hierbij mag soms best wel een beetje van de realiteit afgeweken worden ;) )
Inderdaad. De recruiter deed het voor komen alsof er al een jarenlange link was. In de realiteit bleek dat wat minder solide, en had de opdrachtgever een open vacature op Headfirst geplaatst. Alleen was de recruiter net wat sneller dan dat ik op Headfirst had gekeken.
Neemt overigens niet weg dat een recruiter betaald moet krijgen voor de service die ze zouden kunnen leveren.
Zeker waar. De recruiter verdient ook een vergoeding. Wat de verdienste precies is daar wordt het al ingewikkeld. In dit geval betreft het met name een contact moment tussen 2 partijen. En ik denk bemiddeling van het tarief. Dit met name omdat er nog een recruiter fee bij kwam, het tarief voor de functie stond vast.
De vraag is alleen of de hoogte een terechte beloning is en...
De hoogte en terechte beloning inderdaad. Wat zou er redelijkerwijs tegenover mogen staan.
...of je als kandidaat niet beter af bent door zelf te zoeken?
Dat is persoonlijk denk ik. Als je al ervaring hebt als freelancer of als je nog helemaal nieuw bent in de markt.

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:01
Get!em schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:51:
Linkedin connectieverzoeken en inmails weer eens uitgebaggerd. Valt me op dat de laatste tijd veel recruiters vanuit Amsterdam/Den Haag in het Engels een inmail sturen. Vaak wel vanuit een recruitmentbureau dat ook daadwerkelijk daar een vestiging heeft en een Nederlands telefoonnummer (nummer opgezocht die zowel in inmail staat als op betreffende websites). Nu kan ik prima Engels communiceren, maar als het gaat om functies bij typisch Nederlandse bedrijven met een Nederlandse organisatiecultuur, dan vind ik dat toch wel gek.
Los daarvan, het zijn allemaal vacatures die al obv notificaties via andere kanalen bij mij binnenkomen, waardoor ik er ook rechtstreeks op kan solliciteren als ik dat zou willen. Dus dan is het echt de vraag wat ik aan zo'n (Engels sprekende) recruiter zou hebben.
Zijn de recruiters zelf ook echte Nederlanders? Ik heb ook regelmatig zo'n bericht voorbij zien komen, en hoewel het bureau wel een vestigingsplaats in NL heeft (of had, I don't keep in touch :P ), komen die recruiters toch uit het buitenland (Engeland, India of de andere outsourcingslanden). Dus kan best dat de recruiter zelf geen woord Nederlands kan en daarom in het Engels berichten eruit braakt.

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:59
Vinden jullie recruiter een "bullshit job"?

Er is volgens mij echt een wildgroei aan totaal incompetente idioten die totaal geen idee hebben in wat voor sector ze werken en 0,0 toevoegen aan de maatschappij. Een beetje copy en paste tekstjes sturen en vacatures posten die kant noch wal raken en met minimumloon aankomen nadat je een nutteloze generalistische studie hebt afgerond en geen werk kan vinden.

Heb een beetje hetzelfde met accountmanagers, iedereen en z'n moeder is accountmanager met een dik salaris, maar er zijn geen monteurs of engineers die het werk kunnen uitvoeren (werk wat uiteindelijk toch wel bij het bedrijf terecht komt, met of zonder accountmanager). Dit terwijl de monteurs die het werk uitvoeren niet eens in de buurt komen van het salaris van een accountmanager

De arbeidsmarkt is echt flink de weg kwijt als je het mij vraagt.

/end rant

De goede recruiters met verstand van de sector en wat creativiteit en gezond verstand dan even buiten beschouwing gelaten, maar die zijn zeer zeldzaam merk ik :P

[Voor 12% gewijzigd door BroWohsEdis op 26-01-2023 00:04]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
BroWohsEdis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:01:

Er is volgens mij echt een wildgroei aan totaal incompetente idioten die totaal geen idee hebben in wat voor sector ze werken en 0,0 toevoegen aan de maatschappij. Een beetje copy en paste tekstjes sturen en vacatures posten die kant noch wal raken en met minimumloon aankomen nadat je een nutteloze generalistische studie hebt afgerond en geen werk kan vinden.

Heb een beetje hetzelfde met accountmanagers, iedereen en z'n moeder is accountmanager met een dik salaris, maar er zijn geen monteurs of engineers die het werk kunnen uitvoeren (werk wat uiteindelijk toch wel bij het bedrijf terecht komt, met of zonder accountmanager). Dit terwijl de monteurs die het werk uitvoeren niet eens in de buurt komen van het salaris van een accountmanager

/end rant

De goede recruiters met verstand van de sector en wat creativiteit en gezond verstand dan even buiten beschouwing gelaten, maar die zijn zeer zeldzaam merk ik :P
Tja...

In dit topic gaat het over beide type requiters, de bureaurecruiters (thnx @MarkJoosten voor de term) die idd niets anders doen dan de hele dag LinkedIn af graven en onzinmailtjes sturen. Die zijn waardeloos. Zowel voor werkgever als potentiële werknemer. Er zijn ook wat bureautjes die some sort of in opdracht werken, maar die net zo vreselijk irritant zijn. Een daarvan heb ik er goddank bij mijn huidige werkgever min of meer uit kunnen gooien.

Het andere type heb ik wekelijks een 1:1 mee en is voor mij juist extreem waardevol, maar zij (extern, werkt voor een groter bureau) helpt ook met wervingsvragen en het herontwerpen van het onboardingsproces waar we nu mee bezig zijn. Dat is veel meer een collega die toevallig formeel niet dezelfde werkgever heeft, dan een externe. Daar zit ook specifieke expertise over zaken als hoe je een goed sollicitatiegesprek moet voeren, hoe een vacaturetekst er uit moet zien, hoe je de attitude van het bedrijf goed tot uitling laat komen in vacatures, etc, etc, etc.

AM's zelfde laken een pak. Ik heb regelmatig samengewerkt (en werk nog steeds nauw samen) met AM's die echt heel goed zijn in hun vak en mijn crisis-controller zijn. Als er écht shit is en het bedrijf helpt me niet afdoende uit de brand, bel ik zo'n AM en die persoon gaat shit fixen net zo lang tot ik weer een happy customer ben. Sommige AM's lijken idd enkel te willen verkopen. Da's voor mij geen AM. Een AM is iemand die *ook* verkoopt op momenten dat het gepast is, maar daarbuiten juist vooral een helpende hand toe steekt als dingen niet lopen zoals ze moeten lopen.

Er zijn wel meer functies die soms als bullshitbaan worden aangezien, maar dat afhankelijk van de situatie en uitvoering, lang niet altijd zijn. Die banen zijn hier ook vaker voorbij gekomen. Denk aal HR, management, etc. Slecht uitgevoerd en ingevuld, heb je d'r niets aan, goed ingevuld en uitgevoerd, juist heel veel. (Hoewel ik daarin mogelijk gekleurd ben want zelf manager met een sterke focus op HR, vind ik dit buiten mijn eigen vakgebied en werksituatie ook echt. Objectief kijkend naar HR en management, heb ik de nodige positieve gevallen gezien waar beiden onmisbaar en heel waardevol zijn. Helaas ook, zeker bij management, veel Peter Principle. Soms lijkt het of iedereen altijd maar manager wil worden en dat ziet als het ultieme doel, terwijl dat een dusdanig specifiek vakgebied is, dat ik denk dat we eens af moeten stappen van denken dat dat de enige weg is naar een hoger salaris (wat het lang niet altijd is, zware techneuten verdienen niet zelden beter dan hun direct leidinggevende) of promotie. Daar ligt ook een taak voor HR vind ik, om managers bij te sturen die vinden dat de enige weg die omhoog in de hierarchie is, terwijl er zo veel meer mogelijkheden zijn tot verdere ontwikkeling.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
unezra schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:24:
[...]
Soms lijkt het of iedereen altijd maar manager wil worden en dat ziet als het ultieme doel, terwijl dat een dusdanig specifiek vakgebied is, dat ik denk dat we eens af moeten stappen van denken dat dat de enige weg is naar een hoger salaris (wat het lang niet altijd is, zware techneuten verdienen niet zelden beter dan hun direct leidinggevende) of promotie. Daar ligt ook een taak voor HR vind ik, om managers bij te sturen die vinden dat de enige weg die omhoog in de hierarchie is, terwijl er zo veel meer mogelijkheden zijn tot verdere ontwikkeling.)
Manager zijn is een stuk aanzien voor veel mensen. Ik heb er niet eens altijd moeite mee dat een manager in een hogere schaal zit. Maar heb er moeite mee dat er enorm veel managers zijn die hun zaakjes niet op orde hebben waar een hele afdeling last van heeft maar juist door die HR afdeling het handje boven het hoofd worden gehouden.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:57
Chromoris schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Zijn de recruiters zelf ook echte Nederlanders? Ik heb ook regelmatig zo'n bericht voorbij zien komen, en hoewel het bureau wel een vestigingsplaats in NL heeft (of had, I don't keep in touch :P ), komen die recruiters toch uit het buitenland (Engeland, India of de andere outsourcingslanden). Dus kan best dat de recruiter zelf geen woord Nederlands kan en daarom in het Engels berichten eruit braakt.
Heb het een keer zelfs ervaren dat ik een bericht kreeg van een recruiter uit India (geloof ik). Een Engels bericht voor een Nederlands bedrijf en als pre dat Nederlands de voertaal was 😂

• anboni
  • Nu online
champion16 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Heb het een keer zelfs ervaren dat ik een bericht kreeg van een recruiter uit India (geloof ik). Een Engels bericht voor een Nederlands bedrijf en als pre dat Nederlands de voertaal was 😂
Ach ja, de Poolse slager kan ook prima vlees aan Nederlanders verkopen zonder 'n woord Nederlands te spreken, waarom de Indiase vleeshandelaar dan niet? :P

https://www.socialcooling.com/

• Hydra
Het is voor veel net afgestudeerden gewoon een tussendoor baantje totdat ze iets hebben gevonden wat ze leuk vinden. 95% is net afgestudeerd en is max 6 maanden ofzo in deze branche werkzaam. De mensen die dit leuk genoeg vinden om er goed in te willen worden zijn extreem zeldzaam. En deze mensen hebben dan ook last van al die anderen die er met de pet naar gooien en gewoon massaal nietszeggende berichtjes sturen.

Het is niet zozeer een 'bullshit' job, maar de markt is overspannen en verpest.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:49

/end rant

Het is geen bullshit job, het is een job waar veel bullshit mensen in werken helaas. Een goede recrruiter kan zeker iemand verder helpen bij iemands carriere als iemand niet voor grote toko's wilt werken. Echter de meeste zitten er enkel voor het geld en minimale inzet waardoor het voor ons ITers gewoon vervelend met lange ballen snel thuis.

Het zijn vooral de snelle gladde sales mensen die het vervelend maken want een snelle gladjanus zijn meestal qua persoonlijkheid het tegenovergestelde van de gemiddelde ITer, en als salespersoon moet je levelen met de gene van wie je iets nodig hebben, als je dat niet doet krijgen wij Iters met mailtjes met tenenkrommende aanheffen als Ha Dev tijger en je en jij'en, en dat sta ja direct met 4-0 achter.

• BroWohsEdis
@unezra @Hydra @spijkerhoofd

Er zat wat frustratie in m'n vorige post maar dat merkte maar dat was volgens mij wel duidelijk. Ik heb ook zeker goede recruiters meegemaakt en deze waren erg waardevol en zeldzaam, zoals Unezra zegt ook met het onboardingproces en alles eromheen, al zit je dan al meer in de HR hoek heb ik het idee.

Hoe kan het dat dit soort banen maar omhoog blijven poppen? In mijn ogen komt dit door totaal scheve salarissen en bedrijven waar de top totaal los van de werkelijkheid leeft.

Mijn vraag komt voort uit het meemaken van de totale chaos bij bepaalde grote bedrijven. Het is daar inmiddels 2 voor 12, het water staat ze aan de lippen omdat iedereen welke daadwerkelijk het werk uitvoert vertrekt en de accountmanagers/recruites/sales engineers (vaak "snelle jongens") blijven binnenstromen met dikke salarissen en bonussen. Er is een constante stroom aan klachten waarom het werk blijft liggen en dan is het idee om meer accountmanagers en recruiters aan te nemen :?

Even als voorbeeld; salaris accountmanager - €5.305 - €7.487, salaris monteur elektrotechniek €1.800 - €2.800 - Corporate Recruiter €3732 - €5231.

Ondertussen vraagt het management af waar de monteurs blijven en heen gaan? Ze zijn echt totaal van de pot gerukt heb ik het idee.

[Voor 5% gewijzigd door BroWohsEdis op 26-01-2023 15:12]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:31
BroWohsEdis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:11:
Mijn vraag komt voort uit het meemaken van de totale chaos bij bepaalde grote bedrijven. Het is daar inmiddels 2 voor 12, het water staat ze aan de lippen omdat iedereen welke daadwerkelijk het werk uitvoert vertrekt en de accountmanagers/recruites/sales engineers (vaak "snelle jongens") blijven binnenstromen met dikke salarissen en bonussen. Er is een constante stroom aan klachten waarom het werk blijft liggen en dan is het idee om meer accountmanagers en recruiters aan te nemen :?
Eem gemiddelde vs goede AM/SE zal onder de streep meer verschil maken voor de organisatie (in euro's) dan het verschil tussen een gemiddelde vs goede engineer, zeker als het werk buiten de eigen organisatie betreft (reken dus maatwerk, uurtje-factuurtje of projecten). Wanneer het in-house ontwikkeling betreft (software, massa productie etc) die aan meerdere partijen wordt verkocht, zul je zien dat de betere vakmensen ook meer betaald krijgen en afhankelijk van hoe senior je bent, ook fors meer dan de salestoppers. Denk aan salarissen bij FANG, ASML/chipindustrie, autoindustrie, luchtvaart etc.

[Voor 8% gewijzigd door Paprika op 26-01-2023 15:25]

• spijkerhoofd
BroWohsEdis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:11:
@unezra @Hydra @spijkerhoofd

Er zat wat frustratie in m'n vorige post maar dat merkte maar dat was volgens mij wel duidelijk. Ik heb ook zeker goede recruiters meegemaakt en deze waren erg waardevol en zeldzaam, zoals Unezra zegt ook met het onboardingproces en alles eromheen, al zit je dan al meer in de HR hoek heb ik het idee.

Hoe kan het dat dit soort banen maar omhoog blijven poppen? In mijn ogen komt dit door totaal scheve salarissen en bedrijven waar de top totaal los van de werkelijkheid leeft.

Even als voorbeeld; salaris accountmanager - €5.305 - €7.487, salaris monteur elektrotechniek €1.800 - €2.800 - Corporate Recruiter €3732 - €5231.

Ondertussen vraagt het management af waar de monteurs blijven en heen gaan? Ze zijn echt totaal van de pot gerukt heb ik het idee.
Dat is inderdaad scheef ja, maar vooral het is ouderwets denken, want de monteur is lager geschoold dus die mag niet net zoveel verdienen als iemand die HBO of WO gedaan heeft, en het resultaat is dat ouders liever hebben dat hun kinderen naar de HBO en WO gaan, wat ik niet gek vind want je wilt het beste voor je kinderen. Resultaat is dat we veel waterhoofden hebben en te weinig mensen die met hun handen werken. Ik heb het zelf ook meegemaakt en heb daardoor doorgeleerd na mijn MBO naar HBO IT omdat ik ook de salarissen van accountmanagers wilde verdienen en dat kan en gebeurt gelukkig ook in de IT.

• spijkerhoofd
Paprika schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Eem gemiddelde vs goede AM/SE zal onder de streep meer verschil maken voor de organisatie (in euro's) dan het verschil tussen een gemiddelde vs goede engineer, zeker als het werk buiten de eigen organisatie betreft (reken dus maatwerk, uurtje-factuurtje of projecten). Wanneer het in-house ontwikkeling betreft (software, massa productie etc) die aan meerdere partijen wordt verkocht, zul je zien dat de betere vakmensen ook meer betaald krijgen en afhankelijk van hoe senior je bent, zelfs meer dan de salestoppers. Denk aan salarissen bij FANG, ASML/chipindustrie, autoindustrie, luchtvaart etc.
Wat @BroWohsEdis zegt is dat zonder de handjes de SE en AM niks kunnen verkopen want niemand kan het maken wat ze willen verkopen. Sowieso vind ik het storend als we verschillende rollen gaan vergelijken als iedere medewerken een rader in het rad is, wat betekend dat iedereen even belangrijk is voor een bedrijf want zonder sales zitten de monteurs zonder werk. Maar daar mag ook naar betaald worden en binnen bedrijven waarin de verschillen tussen salarissen erg groot is is gewoon veel jaloezie over en weer en zullen mensen dus eerder van baan wisselen of zelfs van carriere terwijl de vraag naar technici gewoon enorm hoog is.

• BroWohsEdis
Paprika schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Eem gemiddelde vs goede AM/SE zal onder de streep meer verschil maken voor de organisatie (in euro's) dan het verschil tussen een gemiddelde vs goede engineer, zeker als het werk buiten de eigen organisatie betreft (reken dus maatwerk, uurtje-factuurtje of projecten). Wanneer het in-house ontwikkeling betreft (software, massa productie etc) die aan meerdere partijen wordt verkocht, zul je zien dat de betere vakmensen ook meer betaald krijgen en afhankelijk van hoe senior je bent, ook fors meer dan de salestoppers. Denk aan salarissen bij FANG, ASML/chipindustrie, autoindustrie, luchtvaart etc.
Ik snap wat je zegt. Maar ik merk dat ik en veel anderen in mijn omgeving nu tegen het probleem aanlopen dat het werk letterlijk niet kan worden gedaan, de mensen die worden aangenomen zijn, met alle respect, vluchtelingen die geen Nederlands en amper Engels kunnen en in hun handjes knijpen voor dat geld. Degene die hen moeten begeleiden en of moeten inwerken/senior engineers/monteurs vertrekken omdat ze gekke henkie niet zijn voor dat geld en amper waardering krijgen. Ondertussen krijg je vanuit het management termen zoals "Mensen zijn te beroerd om te werken en willen alleen maar geld". Ze snappen niet dat veel mensen hun nest niet meer uitkomen voor 1800,- of 2500,- na een opleiding van 4 jaar en met de huidige tekorten.
Wat is een accountmanager of een bureaurecruiter dan nog waard?

En dat allemaal terwijl we in een energietransitie zitten.

[Voor 13% gewijzigd door BroWohsEdis op 26-01-2023 15:35]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:31
spijkerhoofd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:27:
[...]

Wat @BroWohsEdis zegt is dat zonder de handjes de SE en AM niks kunnen verkopen want niemand kan het maken wat ze willen verkopen. Sowieso vind ik het storend als we verschillende rollen gaan vergelijken als iedere medewerken een rader in het rad is, wat betekend dat iedereen even belangrijk is voor een bedrijf want zonder sales zitten de monteurs zonder werk. Maar daar mag ook naar betaald worden en binnen bedrijven waarin de verschillen tussen salarissen erg groot is is gewoon veel jaloezie over en weer en zullen mensen dus eerder van baan wisselen of zelfs van carriere terwijl de vraag naar technici gewoon enorm hoog is.
Mensen betalen nog altijd naar vraag en aanbod en dus zijn er schijnbaar meer engineers beschikbaar (anders stort het kaartenhuis in elkaar en ga je zelf ook elders je werk zoeken) dan goede sales mensen. Een goede engineer zal bij projecten op de locatie van de klant tijd besparen (levert minder op, uurtje factuurtje) en ze tevreden maken waardoor ze misschien nog een keer terugkomen. Een goede salespersoon zorgt voor 12 extra projecten en levert zo een paar miljoen omzet bij voor het volgende boekjaar.

Ik snap de frustratie, maar je schetst het nu alsof iedereen dezelfde bijdrage levert aan een organisatie, terwijl het toch echt zelden voorkomt dat iedereen even lastig te vervangen valt en evenveel bij weet te dragen aan de organisatie.
BroWohsEdis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Ik snap wat je zegt. Maar ik merk dat ik en veel anderen in mijn omgeving nu tegen het probleem aanlopen dat het werk letterlijk niet kan worden gedaan, de mensen die worden aangenomen zijn, met alle respect, vluchtelingen die geen Nederlands en amper Engels kunnen en in hun handjes knijpen voor dat geld. Degene die hen moeten begeleiden en of moeten inwerken/senior engineers/monteurs vertrekken omdat ze gekke henkie niet zijn voor dat geld en amper waardering krijgen. Ondertussen krijg je vanuit het management termen zoals "Mensen zijn te beroerd om te werken en willen alleen maar geld". Ze snappen niet dat veel mensen hun nest niet meer uitkomen voor 1800,- of 2500,- na een opleiding van 4 jaar en met de huidige tekorten.
Wat is een accountmanager of een bureaurecruiter dan nog waard?

En dat allemaal terwijl we in een energietransitie zitten.
Tijd om te zoeken naar een organisatie die al een keer nat is gegaan. Ik ken ook genoeg organisaties waar sales engineers, solution engineers, solution architects en iedere andere vorm van engineering weer ondergeschikt zijn aan de sales organisatie, terwijl zo'n sales niks gedaan krijgt zonder hun technisch geweten (net als een technisch sales niks gedaan krijgt zonder hulp van het product team). Verrassing: veel van die bedrijven zie je nu in het nieuws langskomen met het gegeven dat ze moeten schrappen in arbeidskrachten. Waarom? Ze hebben de afgelopen 3 jaar hun sales capaciteit vergroot zonder de rest van de organisatie passend te schalen. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die het wel goed doen. Zo'n sales vliegt er overigens ook weer sneller uit dan een sales engineer en een sales engineer weer sneller dan iemand van het product team.

Als je echt goed bent in wat je doet, dan zijn er genoeg leuke bedrijven die wel waarde hechten aan alle lagen van de organisatie, zowel in uiting/respect als in beloning gezien.

[Voor 39% gewijzigd door Paprika op 26-01-2023 16:13]

• BroWohsEdis
Paprika schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:36:

[...]

Tijd om te zoeken naar een organisatie die al een keer nat is gegaan. Ik ken ook genoeg organisaties waar sales engineers, solution engineers, solution architects en iedere andere vorm van engineering weer ondergeschikt zijn aan de sales organisatie, terwijl zo'n sales niks gedaan krijgt zonder hun technisch geweten (net als een technisch sales niks gedaan krijgt zonder hulp van het product team). Verrassing: veel van die bedrijven zie je nu in het nieuws langskomen met het gegeven dat ze moeten schrappen in arbeidskrachten. Waarom? Ze hebben de afgelopen 3 jaar hun sales capaciteit vergroot zonder de rest van de organisatie passend te schalen. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die het wel goed doen. Zo'n sales vliegt er overigens ook weer sneller uit dan een sales engineer en een sales engineer weer sneller dan iemand van het product team.

Als je echt goed bent in wat je doet, dan zijn er genoeg leuke bedrijven die wel waarde hechte aan alle lagen van de organisatie, zowel in uiting/respect als in beloning gezien.
Je hebt gelijk, inderdaad. Ik vind het jammer dat ik dit nog steeds erg vaak tegenkom, voornamelijk bij grote organisaties. Hopelijk gaan we ooit weer naar een maatschappij waar niet-bureau werk/ambachtelijk ook naar behoren wordt beloond.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
jongetje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:12:
[...]
Manager zijn is een stuk aanzien voor veel mensen. Ik heb er niet eens altijd moeite mee dat een manager in een hogere schaal zit. Maar heb er moeite mee dat er enorm veel managers zijn die hun zaakjes niet op orde hebben waar een hele afdeling last van heeft maar juist door die HR afdeling het handje boven het hoofd worden gehouden.
Eens.

Maar het is ook raar, voor heel veel vakken heb je een bepaalde skillset nodig er voor in aanmerking te komen, niet zelden hard een opleiding. Binnen de ICT zie je dat veel mensen manager worden, die zowel skillset als opleiding ontberen.

Dat ik meen meer dan 40% of zefls meer dan 60% van de managers eigenlijk geen goede managers zijn (volgens officiële bronnen), verbaasd me helaas niets, maar ik vind het wel verdrietig.

Tegelijkertijd is het ook een vak waar op de eoa manier verwacht lijkt te worden dat je het wel kunt, terwijl het heel specifieke vaardigheden vereist die je lang niet altijd vanzelf bezit of makkelijk door gewoon te doen aan leert. (Hoe langer ik het doe, hoe meer ik besef dat het vak op momenten echt f*cking moeilijk is.)

Ik heb het idee dat de écht goede managers, zowel veel ervaring in andere vakgebieden hebben, als training/opleiding op managementgebied. Die guppies die direct vanuit school manager zijn geworden neem ik niet serieus maar hardcore techneut wiens volgende promotie "logischerwijs" manager is, is ook niet altijd een aanwinst voor het bedrijf.

Ander ding is dat ik niet snap dat het gaat om aanzien, om status, maar vooral, alsof dat het enig logische pad richting succes in je loopbaan is, terwijl voor heel veel mensen het veel beter zou zijn op een andere plek terecht te komen waar ze veel beter tot hun recht komen. Aanzien zou wat mij betreft veel meer van skills mogen komen dan van vertikale plek in de organisatie.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1 ... 62 63 64 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee