Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
Van de week werd ik via LinkedIn benaderd door een recruiter, laten we hem Michiel noemen. Hij had mijn profiel gelezen en deze sloot naadloos aan bij een geweldige functie die hij in de aanbieding had. Graag wilde hij telefonisch e.e.a. doorspreken.

Uiteraard begon hij in zijn mail direct met "Ha Panzer!!!". Mijn eerste irritatie. Hebben wij seks? Drinken wij bier? Neen? Dan is het MENEER ACHTERNAAM voor u.

Enfin, ik daarop een berichtje terug van "u mag mij altijd bellen". Komt Michiel dagen later opnieuw in de lucht met de vraag om mijn CV. CV? Hij heeft mijn profiel toch gelezen? Op LinkedIn staat alles wat hij moet weten. Hij mag mij vertellen waarom die functie bij mij zou passen. Heeft hij mijn CV niet voor nodig.

Hierop werd Michiel extreem kwaad en boos. Hij is boos omdat ik de u vorm naar hem gebruik. Hij is boos omdat ik hem gevraagd heb mij te vertellen waarom hij vindt dat die functie bij mij zou passen. Hij is boos omdat ik mij niet gevleid voel dat ik door zijne hoogheid Michiel benaderd wordt.

Bizar....in wat voor wereld leven wij?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
In deze zelfde wereld is het normaal geworden om per machine geweer hagel te schieten. Vandaag nog één of ander amateuristisch uitzendbureau uit Urk:

Goedendag,

Ik ben op zoek naar personeel in jou regio.
Laat me raden, straal van Limburg tot Groningen?
Zouden we in contact kunnen komen?
Uit de recensies blijkt echter dat je dan nog weken lastig wordt gevallen door deze bijbelse Jehova's. 8)7
Mag door te reageren op deze mail, of door me te bellen.
Nog meer kreupel taalgebruik, "me", "we", om enthousiast van te worden.
Alvast bedankt.

Groet, xxx

"Job titel"
Light het graag telefonisch toe
betreurend gewoon hoe onprofessioneel uitzendbureaus over kunnen komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Arloid op 23-01-2023 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Panzer_V schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:38:
Van de week werd ik via LinkedIn benaderd door een recruiter, laten we hem Michiel noemen. Hij had mijn profiel gelezen en deze sloot naadloos aan bij een geweldige functie die hij in de aanbieding had. Graag wilde hij telefonisch e.e.a. doorspreken.

Uiteraard begon hij in zijn mail direct met "Ha Panzer!!!". Mijn eerste irritatie. Hebben wij seks? Drinken wij bier? Neen? Dan is het MENEER ACHTERNAAM voor u.

Enfin, ik daarop een berichtje terug van "u mag mij altijd bellen". Komt Michiel dagen later opnieuw in de lucht met de vraag om mijn CV. CV? Hij heeft mijn profiel toch gelezen? Op LinkedIn staat alles wat hij moet weten. Hij mag mij vertellen waarom die functie bij mij zou passen. Heeft hij mijn CV niet voor nodig.

Hierop werd Michiel extreem kwaad en boos. Hij is boos omdat ik de u vorm naar hem gebruik. Hij is boos omdat ik hem gevraagd heb mij te vertellen waarom hij vindt dat die functie bij mij zou passen. Hij is boos omdat ik mij niet gevleid voel dat ik door zijne hoogheid Michiel benaderd wordt.

Wij in de juiste, Michiel in zijn eigen bubbel :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
jongetje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:06:
@Verwijderd Ik snap echt wel dat een recruiter ook gewoon geld wil verdienen. Als je een makelaar inhuurt voor de aankoop van een huis of een weddingplanner voor je bruiloft betaal je tenslotte ook voor dienstverlening.
Alleen als je na 3 makelaars er iedere keer achter komt dat ze de hele boel bij mekaar liegen, dan heb je toch wel zo iets van "fuck it, ik doe het zelf wel". En dat is nu de situatie waar we inzitten. Ik gebruik liever een makelaar als ik een huis koop. Ik ga via een recruiter als ik geen andere optie heb.
Los van dat dit zelf al lastig is, een recruiter moet ook enorm veel tijd investeren om overal te zoeken. En als je daar niets voor terugkrijgt in financiële zin, snap ik dat wel.
In de praktijk zijn er volgens mij maar heel weining 'goede' die dit echt doen. Het grootste deel van de recruiters doen het als tijdelijk baantje, en dan hebben ze ook vaak voor het vak gekozen omdat het relatief veel verdient. Het zit echt vol met veel te veel 'snel geld' types.

Veelal hetzelfde soort persoon dat voor die clubs werkt die oude mensen energiecontracten aan proberen te smeren. Wedden dat veel van dat soort recruiterclubs zo'n bel hebben hangen die ze moeten luiden als ze iemand geplaatst hebben? :r

En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zijn eerder de uitzondering dan de regel.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:15

HSG

Panzer_V schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:38:

Om het nog leuker te maken. Volgens mij kunnen zij, als het kan, zo jouw profiel als een cv uitprinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacifist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:54
Als je wordt ingehuurd via een tussenpartij, dus een partij die bemiddelt tussen de ZZP-er en b.v. Headfirst, wat zou dan een redelijke termijn zijn?

In het contract staat namelijk de volgende beperking: "...gedurende de tijd van de overeenkomst alsmede een periode van 12 maanden volgend op de beeindiging van de overeenkomst, geen al dan niet directe overeenkomst aan zal gaan, prijsopgaven en/of aanbiedingen zal doen om diensten te gaan leveren aan de (Eind)Client... etc."

Stel dat deze partij een marge rekent van 10 euro: 1823 (uren)) * 10 = 18.230 euro

Qua verdienste, zou +/- 18.000 euro al niet ruimschoots voldoende zijn, en is het dan niet redelijk om het contract na een jaar te laten ontbinden?

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Ik weet dat het niet de bedoeling is dat iedere hagelschieter benoemd wordt maar het bereikt nu toch wel een nieuw hoogtepunt (of beter gezegd dieptepunt voor mij).

Ik kreeg een whatsapp bericht van een onbekend nummer.
Zonder enige introductie begon het 'interessant profiel heb je' verhaal gevolgd door ik heb een interessante functie voor je openstaan; *functie*
Vervolgens is die functie iets wat totaal niet aansluit bij mijn ervaring en daarnaast ook in een compleet andere branche met misschien een heel klein raakvlakje ergens.
Het bericht werd vervolgens afgesloten met ik stuur je de link door.

3 dagen later kreeg ik een link doorgestuurd zonder enig verder bericht.
En vervolgens heb ik in een week tijd 4 berichten van betreffende 'recruiter' gekregen of ik er naar heb kunnen kijken en wanneer ik op gesprek zou willen.

Ik was gewoon van stomheid geslagen dat iemand zo te werk durft te gaan.
Ik kon het dan ook niet laten om onderstaand bericht maar te sturen:
Beste ??,
Wij kennen elkaar niet. Ik krijg van een onbekend nummer, zomaar een vacature aangeboden zonder enige introductie.
Ten slotte ook nog één die totaal niet aansluit bij mijn profiel.
Vervolgens verlangt u van mij dat ik hier tijd en energie in ga steken.
Het is een beetje poep tegen de muur gooien in de hoop dat er wat blijft plakken.

Ik weet niet voor welk uitzendbureau u werkt en of dit de normale gang van zaken is, maar ik vind het een vreemde gang van zaken.
Ik betwijfel ook of dit veel succes zal opleveren. Ik wil u ten harte adviseren uw werkwijze te evalueren en te herzien.

Dat het u in de toekomst meer succes mag opleveren.

Met vriendelijke groet,

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Linkedin connectieverzoeken en inmails weer eens uitgebaggerd. Valt me op dat de laatste tijd veel recruiters vanuit Amsterdam/Den Haag in het Engels een inmail sturen. Vaak wel vanuit een recruitmentbureau dat ook daadwerkelijk daar een vestiging heeft en een Nederlands telefoonnummer (nummer opgezocht die zowel in inmail staat als op betreffende websites). Nu kan ik prima Engels communiceren, maar als het gaat om functies bij typisch Nederlandse bedrijven met een Nederlandse organisatiecultuur, dan vind ik dat toch wel gek.
Los daarvan, het zijn allemaal vacatures die al obv notificaties via andere kanalen bij mij binnenkomen, waardoor ik er ook rechtstreeks op kan solliciteren als ik dat zou willen. Dus dan is het echt de vraag wat ik aan zo'n (Engels sprekende) recruiter zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Get!em schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:51:
Dus dan is het echt de vraag wat ik aan zo'n (Engels sprekende) recruiter zou hebben.
Het zijn gewoon standaard mail templates (die ze waarschijnlijk nieteens zelf gemaakt hebben) en omdat ze zowel Nederlandstalige als niet-Nederlandstalige mensen aanschrijven is het gewoon minder werk/gedoe om maar 1 template te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Flix20 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:46:
Ik kon het dan ook niet laten om onderstaand bericht maar te sturen:
Vind ik ronduit overstandig. Het kost je tijd en energie, je wint er helemaal niks mee, en je hebt een stuk tekst met ronduit onprofessioneel taalgebruik op het internet gezet.

Je moet 't zelf weten maar ik vind dit meer een self-own, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Het zijn gewoon standaard mail templates (die ze waarschijnlijk nieteens zelf gemaakt hebben) en omdat ze zowel Nederlandstalige als niet-Nederlandstalige mensen aanschrijven is het gewoon minder werk/gedoe om maar 1 template te gebruiken.
Het zou kunnen dat het een template is, maar ik vermoed van niet. Of ze zetten ondertussen al de ChatGPT in om mijn profiel te mixen met een template. Nagenoeg elke zin bestaat namelijk wel een specifieke verwijzing, danwel naar de vacature, danwel naar mijn profiel. Bovendien is de match verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Get!em schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:00:
Het zou kunnen dat het een template is, maar ik vermoed van niet. Of ze zetten ondertussen al de ChatGPT in om mijn profiel te mixen met een template. Nagenoeg elke zin bestaat namelijk wel een specifieke verwijzing, danwel naar de vacature, danwel naar mijn profiel. Bovendien is de match verder prima.
Misschien is het dan gewoon standaard policy, of vinden ze het praktischer. Zou me er niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Vind ik ronduit overstandig. Het kost je tijd en energie, je wint er helemaal niks mee, en je hebt een stuk tekst met ronduit onprofessioneel taalgebruik op het internet gezet.

Je moet 't zelf weten maar ik vind dit meer een self-own, sorry.
Mee eens... dit is dus precies eentje waar je niet op moet reageren. Voelt meer als spam of schot hagel via telefoonnummerlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Misschien is het dan gewoon standaard policy, of vinden ze het praktischer. Zou me er niet druk over maken.
Nee, echt druk over maken doe ik niet. Maar het nodigt mij niet direct uit om de recruiter-diensten te benutten. Wel nodigt het mij weer eens extra uit om te kijken bij de werkgever zelf :P . Uiteraard was de naam van de werkgever niet genoemd, maar Plaatsnaam/regio + functie is specifiek genoeg om te weten welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
pacifist schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:33:
Als je wordt ingehuurd via een tussenpartij, dus een partij die bemiddelt tussen de ZZP-er en b.v. Headfirst, wat zou dan een redelijke termijn zijn?

In het contract staat namelijk de volgende beperking: "...gedurende de tijd van de overeenkomst alsmede een periode van 12 maanden volgend op de beeindiging van de overeenkomst, geen al dan niet directe overeenkomst aan zal gaan, prijsopgaven en/of aanbiedingen zal doen om diensten te gaan leveren aan de (Eind)Client... etc."

Stel dat deze partij een marge rekent van 10 euro: 1823 (uren)) * 10 = 18.230 euro

Qua verdienste, zou +/- 18.000 euro al niet ruimschoots voldoende zijn, en is het dan niet redelijk om het contract na een jaar te laten ontbinden?

Wat is jullie ervaring?
Als rekenen ze een marge van 100 miljoen euro (of 1 cent). Als in het contract staat dat je niet direct of via een andere partij ingehuurd kan worden die die opdrachtgever binnen 12 maanden. Als je het er niet mee eens bent dan teken je niet of laat je het eruit halen/aanpassen...
Anders zou je het na een week ook kunnen beëindigen en dan direct jezelf inhuren.

Ik zelf heb er nooit last van want wil niet jaren en jaren bij een opdrachtgever zitten maar juist bij verschillende bedrijven verschillende projecten doen. Als je intentie is om er voor lange tijd te zitten kun je in mijn ogen beter gewoon daar in loondienst komen.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 24-01-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In de praktijk zijn er volgens mij maar heel weining 'goede' die dit echt doen. Het grootste deel van de recruiters doen het als tijdelijk baantje, en dan hebben ze ook vaak voor het vak gekozen omdat het relatief veel verdient. Het zit echt vol met veel te veel 'snel geld' types
Deze opmerking doet me denken aan een keer dat ik een recruiter aan de telefoon had en er op de achtergrond opeens een harde bel klonk. Bleek dat als ze weer iemand gescoord hadden ze een ram op die bel gaven. Dacht even dat ik in "the wolf of wallstreet" zat :S

Deze recruiter staat overigens op mijn zwarte lijst en letterlijk in mijn telefoon als "eikel van ...." :+

Edit: en ik zie nu dat @Hydra precies een "bel" vergelijking in zijn bericht heeft staan (waar de quote uit komt)

[ Voor 8% gewijzigd door Sandburd op 24-01-2023 12:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacifist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:54
@Verwijderd
Het is de kunst van een recruiter om de kandidaat te voorzien van een stel oogkleppen zodat zij het idee krijgen dat de paar vacatures die ze hebben, representatief is voor de markt en goed aansluit bij de wensen van de kandidaat. Daar kreeg ik destijds uitgebreide trainingen in (In begin goed doorvragen waar iemand zijn wensen liggen en dit zo goed mogelijk spiegelen met de vacatures die je hebt. En hierbij mag soms best wel een beetje van de realiteit afgeweken worden ;) )
Inderdaad. De recruiter deed het voor komen alsof er al een jarenlange link was. In de realiteit bleek dat wat minder solide, en had de opdrachtgever een open vacature op Headfirst geplaatst. Alleen was de recruiter net wat sneller dan dat ik op Headfirst had gekeken.
Neemt overigens niet weg dat een recruiter betaald moet krijgen voor de service die ze zouden kunnen leveren.
Zeker waar. De recruiter verdient ook een vergoeding. Wat de verdienste precies is daar wordt het al ingewikkeld. In dit geval betreft het met name een contact moment tussen 2 partijen. En ik denk bemiddeling van het tarief. Dit met name omdat er nog een recruiter fee bij kwam, het tarief voor de functie stond vast.
De vraag is alleen of de hoogte een terechte beloning is en...
De hoogte en terechte beloning inderdaad. Wat zou er redelijkerwijs tegenover mogen staan.
...of je als kandidaat niet beter af bent door zelf te zoeken?
Dat is persoonlijk denk ik. Als je al ervaring hebt als freelancer of als je nog helemaal nieuw bent in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:51:
Linkedin connectieverzoeken en inmails weer eens uitgebaggerd. Valt me op dat de laatste tijd veel recruiters vanuit Amsterdam/Den Haag in het Engels een inmail sturen. Vaak wel vanuit een recruitmentbureau dat ook daadwerkelijk daar een vestiging heeft en een Nederlands telefoonnummer (nummer opgezocht die zowel in inmail staat als op betreffende websites). Nu kan ik prima Engels communiceren, maar als het gaat om functies bij typisch Nederlandse bedrijven met een Nederlandse organisatiecultuur, dan vind ik dat toch wel gek.
Los daarvan, het zijn allemaal vacatures die al obv notificaties via andere kanalen bij mij binnenkomen, waardoor ik er ook rechtstreeks op kan solliciteren als ik dat zou willen. Dus dan is het echt de vraag wat ik aan zo'n (Engels sprekende) recruiter zou hebben.
Zijn de recruiters zelf ook echte Nederlanders? Ik heb ook regelmatig zo'n bericht voorbij zien komen, en hoewel het bureau wel een vestigingsplaats in NL heeft (of had, I don't keep in touch :P ), komen die recruiters toch uit het buitenland (Engeland, India of de andere outsourcingslanden). Dus kan best dat de recruiter zelf geen woord Nederlands kan en daarom in het Engels berichten eruit braakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:00

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Vinden jullie recruiter een "bullshit job"?

Er is volgens mij echt een wildgroei aan totaal incompetente idioten die totaal geen idee hebben in wat voor sector ze werken en 0,0 toevoegen aan de maatschappij. Een beetje copy en paste tekstjes sturen en vacatures posten die kant noch wal raken en met minimumloon aankomen nadat je een nutteloze generalistische studie hebt afgerond en geen werk kan vinden.

Heb een beetje hetzelfde met accountmanagers, iedereen en z'n moeder is accountmanager met een dik salaris, maar er zijn geen monteurs of engineers die het werk kunnen uitvoeren (werk wat uiteindelijk toch wel bij het bedrijf terecht komt, met of zonder accountmanager). Dit terwijl de monteurs die het werk uitvoeren niet eens in de buurt komen van het salaris van een accountmanager

De arbeidsmarkt is echt flink de weg kwijt als je het mij vraagt.

/end rant

De goede recruiters met verstand van de sector en wat creativiteit en gezond verstand dan even buiten beschouwing gelaten, maar die zijn zeer zeldzaam merk ik :P

[ Voor 12% gewijzigd door BroWohsEdis op 26-01-2023 00:04 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
BroWohsEdis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:01:

Er is volgens mij echt een wildgroei aan totaal incompetente idioten die totaal geen idee hebben in wat voor sector ze werken en 0,0 toevoegen aan de maatschappij. Een beetje copy en paste tekstjes sturen en vacatures posten die kant noch wal raken en met minimumloon aankomen nadat je een nutteloze generalistische studie hebt afgerond en geen werk kan vinden.

Heb een beetje hetzelfde met accountmanagers, iedereen en z'n moeder is accountmanager met een dik salaris, maar er zijn geen monteurs of engineers die het werk kunnen uitvoeren (werk wat uiteindelijk toch wel bij het bedrijf terecht komt, met of zonder accountmanager). Dit terwijl de monteurs die het werk uitvoeren niet eens in de buurt komen van het salaris van een accountmanager

/end rant

De goede recruiters met verstand van de sector en wat creativiteit en gezond verstand dan even buiten beschouwing gelaten, maar die zijn zeer zeldzaam merk ik :P
Tja...

In dit topic gaat het over beide type requiters, de bureaurecruiters (thnx @Verwijderd voor de term) die idd niets anders doen dan de hele dag LinkedIn af graven en onzinmailtjes sturen. Die zijn waardeloos. Zowel voor werkgever als potentiële werknemer. Er zijn ook wat bureautjes die some sort of in opdracht werken, maar die net zo vreselijk irritant zijn. Een daarvan heb ik er goddank bij mijn huidige werkgever min of meer uit kunnen gooien.

Het andere type heb ik wekelijks een 1:1 mee en is voor mij juist extreem waardevol, maar zij (extern, werkt voor een groter bureau) helpt ook met wervingsvragen en het herontwerpen van het onboardingsproces waar we nu mee bezig zijn. Dat is veel meer een collega die toevallig formeel niet dezelfde werkgever heeft, dan een externe. Daar zit ook specifieke expertise over zaken als hoe je een goed sollicitatiegesprek moet voeren, hoe een vacaturetekst er uit moet zien, hoe je de attitude van het bedrijf goed tot uitling laat komen in vacatures, etc, etc, etc.

AM's zelfde laken een pak. Ik heb regelmatig samengewerkt (en werk nog steeds nauw samen) met AM's die echt heel goed zijn in hun vak en mijn crisis-controller zijn. Als er écht shit is en het bedrijf helpt me niet afdoende uit de brand, bel ik zo'n AM en die persoon gaat shit fixen net zo lang tot ik weer een happy customer ben. Sommige AM's lijken idd enkel te willen verkopen. Da's voor mij geen AM. Een AM is iemand die *ook* verkoopt op momenten dat het gepast is, maar daarbuiten juist vooral een helpende hand toe steekt als dingen niet lopen zoals ze moeten lopen.

Er zijn wel meer functies die soms als bullshitbaan worden aangezien, maar dat afhankelijk van de situatie en uitvoering, lang niet altijd zijn. Die banen zijn hier ook vaker voorbij gekomen. Denk aal HR, management, etc. Slecht uitgevoerd en ingevuld, heb je d'r niets aan, goed ingevuld en uitgevoerd, juist heel veel. (Hoewel ik daarin mogelijk gekleurd ben want zelf manager met een sterke focus op HR, vind ik dit buiten mijn eigen vakgebied en werksituatie ook echt. Objectief kijkend naar HR en management, heb ik de nodige positieve gevallen gezien waar beiden onmisbaar en heel waardevol zijn. Helaas ook, zeker bij management, veel Peter Principle. Soms lijkt het of iedereen altijd maar manager wil worden en dat ziet als het ultieme doel, terwijl dat een dusdanig specifiek vakgebied is, dat ik denk dat we eens af moeten stappen van denken dat dat de enige weg is naar een hoger salaris (wat het lang niet altijd is, zware techneuten verdienen niet zelden beter dan hun direct leidinggevende) of promotie. Daar ligt ook een taak voor HR vind ik, om managers bij te sturen die vinden dat de enige weg die omhoog in de hierarchie is, terwijl er zo veel meer mogelijkheden zijn tot verdere ontwikkeling.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
unezra schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:24:
[...]
Soms lijkt het of iedereen altijd maar manager wil worden en dat ziet als het ultieme doel, terwijl dat een dusdanig specifiek vakgebied is, dat ik denk dat we eens af moeten stappen van denken dat dat de enige weg is naar een hoger salaris (wat het lang niet altijd is, zware techneuten verdienen niet zelden beter dan hun direct leidinggevende) of promotie. Daar ligt ook een taak voor HR vind ik, om managers bij te sturen die vinden dat de enige weg die omhoog in de hierarchie is, terwijl er zo veel meer mogelijkheden zijn tot verdere ontwikkeling.)
Manager zijn is een stuk aanzien voor veel mensen. Ik heb er niet eens altijd moeite mee dat een manager in een hogere schaal zit. Maar heb er moeite mee dat er enorm veel managers zijn die hun zaakjes niet op orde hebben waar een hele afdeling last van heeft maar juist door die HR afdeling het handje boven het hoofd worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:19
Chromoris schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Zijn de recruiters zelf ook echte Nederlanders? Ik heb ook regelmatig zo'n bericht voorbij zien komen, en hoewel het bureau wel een vestigingsplaats in NL heeft (of had, I don't keep in touch :P ), komen die recruiters toch uit het buitenland (Engeland, India of de andere outsourcingslanden). Dus kan best dat de recruiter zelf geen woord Nederlands kan en daarom in het Engels berichten eruit braakt.
Heb het een keer zelfs ervaren dat ik een bericht kreeg van een recruiter uit India (geloof ik). Een Engels bericht voor een Nederlands bedrijf en als pre dat Nederlands de voertaal was 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 18:00
champion16 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Heb het een keer zelfs ervaren dat ik een bericht kreeg van een recruiter uit India (geloof ik). Een Engels bericht voor een Nederlands bedrijf en als pre dat Nederlands de voertaal was 😂
Ach ja, de Poolse slager kan ook prima vlees aan Nederlanders verkopen zonder 'n woord Nederlands te spreken, waarom de Indiase vleeshandelaar dan niet? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Het is voor veel net afgestudeerden gewoon een tussendoor baantje totdat ze iets hebben gevonden wat ze leuk vinden. 95% is net afgestudeerd en is max 6 maanden ofzo in deze branche werkzaam. De mensen die dit leuk genoeg vinden om er goed in te willen worden zijn extreem zeldzaam. En deze mensen hebben dan ook last van al die anderen die er met de pet naar gooien en gewoon massaal nietszeggende berichtjes sturen.

Het is niet zozeer een 'bullshit' job, maar de markt is overspannen en verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:31

/end rant

Het is geen bullshit job, het is een job waar veel bullshit mensen in werken helaas. Een goede recrruiter kan zeker iemand verder helpen bij iemands carriere als iemand niet voor grote toko's wilt werken. Echter de meeste zitten er enkel voor het geld en minimale inzet waardoor het voor ons ITers gewoon vervelend met lange ballen snel thuis.

Het zijn vooral de snelle gladde sales mensen die het vervelend maken want een snelle gladjanus zijn meestal qua persoonlijkheid het tegenovergestelde van de gemiddelde ITer, en als salespersoon moet je levelen met de gene van wie je iets nodig hebben, als je dat niet doet krijgen wij Iters met mailtjes met tenenkrommende aanheffen als Ha Dev tijger en je en jij'en, en dat sta ja direct met 4-0 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

@unezra @Hydra @spijkerhoofd

Er zat wat frustratie in m'n vorige post maar dat merkte maar dat was volgens mij wel duidelijk. Ik heb ook zeker goede recruiters meegemaakt en deze waren erg waardevol en zeldzaam, zoals Unezra zegt ook met het onboardingproces en alles eromheen, al zit je dan al meer in de HR hoek heb ik het idee.

Hoe kan het dat dit soort banen maar omhoog blijven poppen? In mijn ogen komt dit door totaal scheve salarissen en bedrijven waar de top totaal los van de werkelijkheid leeft.

Mijn vraag komt voort uit het meemaken van de totale chaos bij bepaalde grote bedrijven. Het is daar inmiddels 2 voor 12, het water staat ze aan de lippen omdat iedereen welke daadwerkelijk het werk uitvoert vertrekt en de accountmanagers/recruites/sales engineers (vaak "snelle jongens") blijven binnenstromen met dikke salarissen en bonussen. Er is een constante stroom aan klachten waarom het werk blijft liggen en dan is het idee om meer accountmanagers en recruiters aan te nemen :?

Even als voorbeeld; salaris accountmanager - €5.305 - €7.487, salaris monteur elektrotechniek €1.800 - €2.800 - Corporate Recruiter €3732 - €5231.

Ondertussen vraagt het management af waar de monteurs blijven en heen gaan? Ze zijn echt totaal van de pot gerukt heb ik het idee.

[ Voor 5% gewijzigd door BroWohsEdis op 26-01-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
BroWohsEdis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:11:
Mijn vraag komt voort uit het meemaken van de totale chaos bij bepaalde grote bedrijven. Het is daar inmiddels 2 voor 12, het water staat ze aan de lippen omdat iedereen welke daadwerkelijk het werk uitvoert vertrekt en de accountmanagers/recruites/sales engineers (vaak "snelle jongens") blijven binnenstromen met dikke salarissen en bonussen. Er is een constante stroom aan klachten waarom het werk blijft liggen en dan is het idee om meer accountmanagers en recruiters aan te nemen :?
Eem gemiddelde vs goede AM/SE zal onder de streep meer verschil maken voor de organisatie (in euro's) dan het verschil tussen een gemiddelde vs goede engineer, zeker als het werk buiten de eigen organisatie betreft (reken dus maatwerk, uurtje-factuurtje of projecten). Wanneer het in-house ontwikkeling betreft (software, massa productie etc) die aan meerdere partijen wordt verkocht, zul je zien dat de betere vakmensen ook meer betaald krijgen en afhankelijk van hoe senior je bent, ook fors meer dan de salestoppers. Denk aan salarissen bij FANG, ASML/chipindustrie, autoindustrie, luchtvaart etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 26-01-2023 15:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
BroWohsEdis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:11:
@unezra @Hydra @spijkerhoofd

Er zat wat frustratie in m'n vorige post maar dat merkte maar dat was volgens mij wel duidelijk. Ik heb ook zeker goede recruiters meegemaakt en deze waren erg waardevol en zeldzaam, zoals Unezra zegt ook met het onboardingproces en alles eromheen, al zit je dan al meer in de HR hoek heb ik het idee.

Hoe kan het dat dit soort banen maar omhoog blijven poppen? In mijn ogen komt dit door totaal scheve salarissen en bedrijven waar de top totaal los van de werkelijkheid leeft.

Even als voorbeeld; salaris accountmanager - €5.305 - €7.487, salaris monteur elektrotechniek €1.800 - €2.800 - Corporate Recruiter €3732 - €5231.

Ondertussen vraagt het management af waar de monteurs blijven en heen gaan? Ze zijn echt totaal van de pot gerukt heb ik het idee.
Dat is inderdaad scheef ja, maar vooral het is ouderwets denken, want de monteur is lager geschoold dus die mag niet net zoveel verdienen als iemand die HBO of WO gedaan heeft, en het resultaat is dat ouders liever hebben dat hun kinderen naar de HBO en WO gaan, wat ik niet gek vind want je wilt het beste voor je kinderen. Resultaat is dat we veel waterhoofden hebben en te weinig mensen die met hun handen werken. Ik heb het zelf ook meegemaakt en heb daardoor doorgeleerd na mijn MBO naar HBO IT omdat ik ook de salarissen van accountmanagers wilde verdienen en dat kan en gebeurt gelukkig ook in de IT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Paprika schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Eem gemiddelde vs goede AM/SE zal onder de streep meer verschil maken voor de organisatie (in euro's) dan het verschil tussen een gemiddelde vs goede engineer, zeker als het werk buiten de eigen organisatie betreft (reken dus maatwerk, uurtje-factuurtje of projecten). Wanneer het in-house ontwikkeling betreft (software, massa productie etc) die aan meerdere partijen wordt verkocht, zul je zien dat de betere vakmensen ook meer betaald krijgen en afhankelijk van hoe senior je bent, zelfs meer dan de salestoppers. Denk aan salarissen bij FANG, ASML/chipindustrie, autoindustrie, luchtvaart etc.
Wat @BroWohsEdis zegt is dat zonder de handjes de SE en AM niks kunnen verkopen want niemand kan het maken wat ze willen verkopen. Sowieso vind ik het storend als we verschillende rollen gaan vergelijken als iedere medewerken een rader in het rad is, wat betekend dat iedereen even belangrijk is voor een bedrijf want zonder sales zitten de monteurs zonder werk. Maar daar mag ook naar betaald worden en binnen bedrijven waarin de verschillen tussen salarissen erg groot is is gewoon veel jaloezie over en weer en zullen mensen dus eerder van baan wisselen of zelfs van carriere terwijl de vraag naar technici gewoon enorm hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

[...]

Eem gemiddelde vs goede AM/SE zal onder de streep meer verschil maken voor de organisatie (in euro's) dan het verschil tussen een gemiddelde vs goede engineer, zeker als het werk buiten de eigen organisatie betreft (reken dus maatwerk, uurtje-factuurtje of projecten). Wanneer het in-house ontwikkeling betreft (software, massa productie etc) die aan meerdere partijen wordt verkocht, zul je zien dat de betere vakmensen ook meer betaald krijgen en afhankelijk van hoe senior je bent, ook fors meer dan de salestoppers. Denk aan salarissen bij FANG, ASML/chipindustrie, autoindustrie, luchtvaart etc.
Ik snap wat je zegt. Maar ik merk dat ik en veel anderen in mijn omgeving nu tegen het probleem aanlopen dat het werk letterlijk niet kan worden gedaan, de mensen die worden aangenomen zijn, met alle respect, vluchtelingen die geen Nederlands en amper Engels kunnen en in hun handjes knijpen voor dat geld. Degene die hen moeten begeleiden en of moeten inwerken/senior engineers/monteurs vertrekken omdat ze gekke henkie niet zijn voor dat geld en amper waardering krijgen. Ondertussen krijg je vanuit het management termen zoals "Mensen zijn te beroerd om te werken en willen alleen maar geld". Ze snappen niet dat veel mensen hun nest niet meer uitkomen voor 1800,- of 2500,- na een opleiding van 4 jaar en met de huidige tekorten.
Wat is een accountmanager of een bureaurecruiter dan nog waard?

En dat allemaal terwijl we in een energietransitie zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door BroWohsEdis op 26-01-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
spijkerhoofd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:27:
[...]

Wat @BroWohsEdis zegt is dat zonder de handjes de SE en AM niks kunnen verkopen want niemand kan het maken wat ze willen verkopen. Sowieso vind ik het storend als we verschillende rollen gaan vergelijken als iedere medewerken een rader in het rad is, wat betekend dat iedereen even belangrijk is voor een bedrijf want zonder sales zitten de monteurs zonder werk. Maar daar mag ook naar betaald worden en binnen bedrijven waarin de verschillen tussen salarissen erg groot is is gewoon veel jaloezie over en weer en zullen mensen dus eerder van baan wisselen of zelfs van carriere terwijl de vraag naar technici gewoon enorm hoog is.
Mensen betalen nog altijd naar vraag en aanbod en dus zijn er schijnbaar meer engineers beschikbaar (anders stort het kaartenhuis in elkaar en ga je zelf ook elders je werk zoeken) dan goede sales mensen. Een goede engineer zal bij projecten op de locatie van de klant tijd besparen (levert minder op, uurtje factuurtje) en ze tevreden maken waardoor ze misschien nog een keer terugkomen. Een goede salespersoon zorgt voor 12 extra projecten en levert zo een paar miljoen omzet bij voor het volgende boekjaar.

Ik snap de frustratie, maar je schetst het nu alsof iedereen dezelfde bijdrage levert aan een organisatie, terwijl het toch echt zelden voorkomt dat iedereen even lastig te vervangen valt en evenveel bij weet te dragen aan de organisatie.
BroWohsEdis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Ik snap wat je zegt. Maar ik merk dat ik en veel anderen in mijn omgeving nu tegen het probleem aanlopen dat het werk letterlijk niet kan worden gedaan, de mensen die worden aangenomen zijn, met alle respect, vluchtelingen die geen Nederlands en amper Engels kunnen en in hun handjes knijpen voor dat geld. Degene die hen moeten begeleiden en of moeten inwerken/senior engineers/monteurs vertrekken omdat ze gekke henkie niet zijn voor dat geld en amper waardering krijgen. Ondertussen krijg je vanuit het management termen zoals "Mensen zijn te beroerd om te werken en willen alleen maar geld". Ze snappen niet dat veel mensen hun nest niet meer uitkomen voor 1800,- of 2500,- na een opleiding van 4 jaar en met de huidige tekorten.
Wat is een accountmanager of een bureaurecruiter dan nog waard?

En dat allemaal terwijl we in een energietransitie zitten.
Tijd om te zoeken naar een organisatie die al een keer nat is gegaan. Ik ken ook genoeg organisaties waar sales engineers, solution engineers, solution architects en iedere andere vorm van engineering weer ondergeschikt zijn aan de sales organisatie, terwijl zo'n sales niks gedaan krijgt zonder hun technisch geweten (net als een technisch sales niks gedaan krijgt zonder hulp van het product team). Verrassing: veel van die bedrijven zie je nu in het nieuws langskomen met het gegeven dat ze moeten schrappen in arbeidskrachten. Waarom? Ze hebben de afgelopen 3 jaar hun sales capaciteit vergroot zonder de rest van de organisatie passend te schalen. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die het wel goed doen. Zo'n sales vliegt er overigens ook weer sneller uit dan een sales engineer en een sales engineer weer sneller dan iemand van het product team.

Als je echt goed bent in wat je doet, dan zijn er genoeg leuke bedrijven die wel waarde hechten aan alle lagen van de organisatie, zowel in uiting/respect als in beloning gezien.

[ Voor 39% gewijzigd door Paprika op 26-01-2023 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Paprika schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:36:

[...]

Tijd om te zoeken naar een organisatie die al een keer nat is gegaan. Ik ken ook genoeg organisaties waar sales engineers, solution engineers, solution architects en iedere andere vorm van engineering weer ondergeschikt zijn aan de sales organisatie, terwijl zo'n sales niks gedaan krijgt zonder hun technisch geweten (net als een technisch sales niks gedaan krijgt zonder hulp van het product team). Verrassing: veel van die bedrijven zie je nu in het nieuws langskomen met het gegeven dat ze moeten schrappen in arbeidskrachten. Waarom? Ze hebben de afgelopen 3 jaar hun sales capaciteit vergroot zonder de rest van de organisatie passend te schalen. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die het wel goed doen. Zo'n sales vliegt er overigens ook weer sneller uit dan een sales engineer en een sales engineer weer sneller dan iemand van het product team.

Als je echt goed bent in wat je doet, dan zijn er genoeg leuke bedrijven die wel waarde hechte aan alle lagen van de organisatie, zowel in uiting/respect als in beloning gezien.
Je hebt gelijk, inderdaad. Ik vind het jammer dat ik dit nog steeds erg vaak tegenkom, voornamelijk bij grote organisaties. Hopelijk gaan we ooit weer naar een maatschappij waar niet-bureau werk/ambachtelijk ook naar behoren wordt beloond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
jongetje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:12:
[...]
Manager zijn is een stuk aanzien voor veel mensen. Ik heb er niet eens altijd moeite mee dat een manager in een hogere schaal zit. Maar heb er moeite mee dat er enorm veel managers zijn die hun zaakjes niet op orde hebben waar een hele afdeling last van heeft maar juist door die HR afdeling het handje boven het hoofd worden gehouden.
Eens.

Maar het is ook raar, voor heel veel vakken heb je een bepaalde skillset nodig er voor in aanmerking te komen, niet zelden hard een opleiding. Binnen de ICT zie je dat veel mensen manager worden, die zowel skillset als opleiding ontberen.

Dat ik meen meer dan 40% of zefls meer dan 60% van de managers eigenlijk geen goede managers zijn (volgens officiële bronnen), verbaasd me helaas niets, maar ik vind het wel verdrietig.

Tegelijkertijd is het ook een vak waar op de eoa manier verwacht lijkt te worden dat je het wel kunt, terwijl het heel specifieke vaardigheden vereist die je lang niet altijd vanzelf bezit of makkelijk door gewoon te doen aan leert. (Hoe langer ik het doe, hoe meer ik besef dat het vak op momenten echt f*cking moeilijk is.)

Ik heb het idee dat de écht goede managers, zowel veel ervaring in andere vakgebieden hebben, als training/opleiding op managementgebied. Die guppies die direct vanuit school manager zijn geworden neem ik niet serieus maar hardcore techneut wiens volgende promotie "logischerwijs" manager is, is ook niet altijd een aanwinst voor het bedrijf.

Ander ding is dat ik niet snap dat het gaat om aanzien, om status, maar vooral, alsof dat het enig logische pad richting succes in je loopbaan is, terwijl voor heel veel mensen het veel beter zou zijn op een andere plek terecht te komen waar ze veel beter tot hun recht komen. Aanzien zou wat mij betreft veel meer van skills mogen komen dan van vertikale plek in de organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 176% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 19:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:32
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:03:
Toen ik dit las realiseerde ik mij dat de recruitment sector met eenzelfde probleem worstelt. Doordat deze sector gekenmerkt wordt door wetteloosheid zie je dat iedere recruitment partij uitsluitend handelt in hun eigen belang. Daarnaast zie je dat iedereen met een pc en internetverbinding recruiter kan worden. Het gevolg is een wildgroei aan recruitment bedrijven en een golf van agressieve verkooptechnieken zoals cold calling, email blasting, opdringerige Linkedin berichten en het onder druk zetten van kandidaten en bedrijven. Hierbij wordt verder weinig rekening gehouden met consequenties van dit gedrag op de lange termijn.
Ja! Zodra de markt afkoelt en er minder vraag is naar arbeid zullen het aantal recruiters afnamen. Vraag is of de kwaliteit recruiters overblijven of juist de recruiters van slecht kwaliteit (vanuit de perspectief van een kandidaat en hiring manager).

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Denk aan salarissen bij FANG, ASML/chipindustrie, autoindustrie, luchtvaart etc.
Na 18.5 jaar chipindustrie heb ik juist een grote stap gemaakt door een overstap naar finance. Waar ik eigenlijk nog hetzelfde doe.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hillie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Na 18.5 jaar chipindustrie heb ik juist een grote stap gemaakt door een overstap naar finance. Waar ik eigenlijk nog hetzelfde doe.
Trading ja :p. Alsnog een rol waarbij de functie geld print voor de organisatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 08-02-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Paprika schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:27:
[...]

Trading ja :p. Alsnog een rol waarbij de functie geld print voor de organisatie.
Ik ben geen trader, maar werk natuurlijk wel voor ze. Daarom geen topverdiener tussen die lui, maar in mijn vakgebied zit ik zeker hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
Hmmm lezen is ook een vak.

Via LinkedIn een berichtje over een vacature, met vrij weinig info. Ik zit goed op mijn plek, maar sta altijd open om een vacature te bekijken. Stuur een berichtje terug dat ik niet op zoek ben, maar als hij meer info via LinkedIn ik er wel naar wil kijken.

Reactie terug: "Ik vertel je graag meer. Op welk nummer ben je te bereiken?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ge-flopt schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:56:
Op welk nummer ben je te bereiken?"
Ik vind dat zó'n lachwekkende tactiek dat ik daarbij graag de LinkedIn-autoreply gebruik. Als die dus voorstelt om "No thanks" terug te sturen, dan doe ik dat met één druk op die knop, en met nog meer plezier wanneer die knop "Haha" is getiteld.

Het is echt zo'n "doorpakken!"-zinnetje wat je bij een LOI-cursus sales krijgt ingestampt, vandaar dat alle (slechte) recruiters hem gebruiken.

Sinds ik alle recruiters en Facebookers van m'n LinkedIn heb gegooid, is het heerlijk rustig op m'n feed. Afgezien van willekeurig voorgestelde code-blogs van mensen die totaal niet weten waar ze het over hebben, zoals recent een stuk over rate limiting in .NET, maar goed, dat is inherent aan blogs (zeg ik als ex-blogger).

Als ik nu een uitnodiging krijg van een recruiter, klik ik op "Ignore", gevolgd door "I don't know X".

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:21:
[...]

Dat is vrij standaard. Als recruiter wil je liever iemand spreken omdat je dan beter in staat bent te achterhalen waar iemand naar op zoek is en waar de pijnpunten liggen. Deze informatie kun je dan gebruiken om de baan die je hebt op zo'n manier te verkopen dat deze aantrekkelijker is voor persoon aan wie je hem aanbiedt. Veel training in gehad destijds als recruiter. Alle sales technieken komen hierbij om de hoek kijken.
Vreemd dat ik ergens naar op zoek zou zijn als ik aangeef dat ik nergens naar op zoek ben.

PS. hij had niet eens iets op papier staan over de vacature... Heb aangegeven dat als hij iets op papier heeft staan, hij het gerust naar me toe mag sturen en dat we daarna verder kijken.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:46:
[...]
  • Hard selling: high pressure seling, dwz schaarste techniek, emotional appeal (met name op angst inspelen), herhaaldelijk aandringen op een beslissing
  • Tijdlimieten en beperkte beschikbaarheid met doel urgentie te creëren (de directeur heeft meerdere kandidaten, maar wil graag met jou verder alleen willen ze voor vrijdag een besluit nemen)
  • Manipulerende taal: misleidende (of soms zelf bedreigende) taal om je een bepaalde beslissing te laten nemen.
  • Bait and switch: het aanbieden van één baan of kandidaat om een ​​kandidaat of klant aan te trekken, om vervolgens over te schakelen naar een andere baan of kandidaat.
  • Schuldgevoelens oproepen: bijv: Ik ga voor jou aan de slag met een heel team om de best mogelijke baan te vinden, daarvoor wil dan wel graag dat je exclusief met mij werkt.
Vaak was het nog niet eens waar, maar het doel heiligde de middelen.
Heerlijk is het dan als je dit weet en je niet zoekende bent, zoals ik, maar wel interesse hebt in de vacature om te kijken wat er in de wereld gevraagd en geboden wordt.:D

[ Voor 42% gewijzigd door ge-flopt op 10-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisadr
  • Laatst online: 15:32
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Afhankelijk van zijn of haar pijplijn is de kans groot dat zo iemand jou vervolgens links laat liggen nav zo'n reactie omdat het te veel moeite is en de kans klein is dat hij of zij er geld aan gaat verdienen. Veel recruiters zal het een worst wezen omdat hij of zij weet dat er uiteindelijk iemand hapt en daar ligt de focus op.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 10-02-2023 17:51 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:21:
[...]

Dat is vrij standaard. Als recruiter wil je liever iemand spreken omdat je dan beter in staat bent te achterhalen waar iemand naar op zoek is en waar de pijnpunten liggen. Deze informatie kun je dan gebruiken om de baan die je hebt op zo'n manier te verkopen dat deze aantrekkelijker is voor persoon aan wie je hem aanbiedt. Veel training in gehad destijds als recruiter. Alle sales technieken komen hierbij om de hoek kijken.
Dat gemekker om bellen is zo irritant. Alsof ik tijd wil maken om een half uur met een wildvreemde te bellen :D

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Motrax schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:20:
[...]
Dat gemekker om bellen is zo irritant. Alsof ik tijd wil maken om een half uur met een wildvreemde te bellen :D
Als hij eerst aan een Tikkie wil voldoen om mijn halve uurtarief af te handelen dan heb ik er geen probleem mee.

We zijn ondernemers, toch?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:15

HSG

Ik krijg de laatste tijd ook een hoop freelance-opdrachten aangeboden terwijl ik in vaste dienst ben.

Eeeuh.....nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
HSG schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:17:
Ik krijg de laatste tijd ook een hoop freelance-opdrachten aangeboden terwijl ik in vaste dienst ben.

Eeeuh.....nee.
Bij mij hetzelfde maar dan omgekeerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
Wat betreft je laatste zin, mijn indruk is dat het verloop bij de recruitment bureaus vrij groot is en mogelijk ergens anders sales doen. Ik denk niet dat er veel recruiters meer dan 2 jaar op 1 plek blijven werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Kalentum op 11-02-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:22

sebasd

loopt op espresso

Hydra schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:16:
[...]
Bij mij hetzelfde maar dan omgekeerd :)
Hetzelfde hier, en dan regelmatig ook met van die teksten erbij van ‘ja maar nieuwe regelgeving komt eraan en straks huurt niemand meer ZZPers in, ben je daar niet bang voor?’

Nee. Pleur op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Het interessante is dat veel van de sales technieken die recruiter leren uit Amerika zijn komen overwaaien en die daar een aantal decennia geleden ontwikkeld zijn maar vaak ook nooit wetenschappelijk aangetoond.

Technieken die ik destijds leerden:
  • Hard selling: high pressure seling, dwz schaarste techniek, emotional appeal (met name op angst inspelen), herhaaldelijk aandringen op een beslissing
  • Tijdlimieten en beperkte beschikbaarheid met doel urgentie te creëren (de directeur heeft meerdere kandidaten, maar wil graag met jou verder alleen willen ze voor vrijdag een besluit nemen)
  • Manipulerende taal: misleidende (of soms zelf bedreigende) taal om je een bepaalde beslissing te laten nemen.
  • Bait and switch: het aanbieden van één baan of kandidaat om een ​​kandidaat of klant aan te trekken, om vervolgens over te schakelen naar een andere baan of kandidaat.
  • Schuldgevoelens oproepen: bijv: Ik ga voor jou aan de slag met een heel team om de best mogelijke baan te vinden, daarvoor wil dan wel graag dat je exclusief met mij werkt.
Slechts een paar van de technieken uit een breed scala aan technieken die we geleerd kregen.

Vaak was het nog niet eens waar, maar het doel heiligde de middelen.
Heel interessant om te lezen. Heb je nog meer voorbeelden van technieken die gehanteerd worden? Kennis van die technieken verminderd/ontneemt de effectiviteit ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:30
Ik heb de laatste tijd veel recruiters in mijn LinkedIn inbox die werken voor de (directe) concurrenten van mijn huidige bedrijf.
Snap niet dat ze niet beseffen dat het sowieso voor mij een no-go is, naast dat ik contractueel niet mag overstappen vind ik het ook ethisch niet goed :)

En ook recent, een recruiter die Topicus helemaal aan het aanprijzen was met verhaal wat Topicus doet. Ware dat ik daar in een verleden ook gewerkt had. Oftewel hebben mijn profiel helemaal niet gelezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Chromoris schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Heel interessant om te lezen. Heb je nog meer voorbeelden van technieken die gehanteerd worden? Kennis van die technieken verminderd/ontneemt de effectiviteit ervan.
Members only:

De beste manier om er niet in te trappen is door nooit direct akkoord te gaan met wat een manager of recruiter voorstelt en altijd bedenktijd te eisen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:41:
Interessant gegeven: wanneer ik via Linkedin Recruiter (een betaald onderdeel van Linkedin voor recruiters) zoek op het aantal mensen in Nederland met het woord Recruiter, Technical Recruiter, Recruitment consultant, IT Recruiter, Sales Recruiter of Recruitment specialist in de Job titel, kom ik uit op circa 21.600 mensen. Dat zijn volgens mij aardig wat recruiters.

Ik vraag mij overigens af of het systeem daarmee ook nog de overige creatief bedachte alternatieve namen voor recruiter pakt.
Zijn denk ik niet enkel IT recruiters maar ook in andere takken word steeds meer gerecruit. Een vriend van mij is timmerman en werkt bij een bouwbedrijf waar hij en andere collega's in het technische van timmerman tot ingenieur veel verzoeken krijgen op linkedin. Of wat te denken aan de zorg en andere krapteberoepen? Personeelstekorten zorgen ervoor dat er meer mensen kiezen voor recruitment? Ik vind 21K aan recruiters erg veel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:20
Recruiters die voor mijn MSP werken die mijn personeel proberen weg te kapen.... ;( :F ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:54
spijkerhoofd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Zijn denk ik niet enkel IT recruiters maar ook in andere takken word steeds meer gerecruit. Een vriend van mij is timmerman en werkt bij een bouwbedrijf waar hij en andere collega's in het technische van timmerman tot ingenieur veel verzoeken krijgen op linkedin. Of wat te denken aan de zorg en andere krapteberoepen? Personeelstekorten zorgen ervoor dat er meer mensen kiezen voor recruitment? Ik vind 21K aan recruiters erg veel...
Hoe werkt dat precies? "Ik zie dat u nu alweer een jaartje of tien werkzaam bent als diabetesverpleegkundige. Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe uitdaging? Ik heb hier een prachtige vacature als hersenchirurg voor u!". :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 16:28

D33F

Tweelingtemmer

Van de week iets meegemaakt dat ik nog niet eerder heb gezien. In het bericht vroeg de recruiter of ik eens op gesprek wilde komen bij hun op kantoor omdat ze behoorlijk enthousiast waren over mijn profiel.

Het grappige is dat hun kantoor +- 250KM (enkele reis) van mijn woonplaats verwijderd is. Zijn ze helemaal gek geworden?!

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

De meeste recruiters kijken totaal niet naar woonplaats. Voor remote jobs maakt dat niet uit maar ik heb echt geen interesse om te komen als ik 1 dag of vaker per week 2 uur enkele reis in de auto moet zitten. Het spijt me mensen maar tegenwoordig kunnen we heel wat kieskeuriger zijn qua resitijd

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
KnoxNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:04:
Recruiters die voor mijn MSP werken die mijn personeel proberen weg te kapen.... ;( :F ;w
MSP? Wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Mugwump schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Hoe werkt dat precies? "Ik zie dat u nu alweer een jaartje of tien werkzaam bent als diabetesverpleegkundige. Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe uitdaging? Ik heb hier een prachtige vacature als hersenchirurg voor u!". :P
Het zal mij niet verbazen! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
Een MSP, of Managed Service Provider, is een entiteit die gespecialiseerde uitbestede diensten verleent aan andere bedrijven. Meestal - vooral in de context van deze website - verwijst MSP naar een bedrijf dat uitbestede informatietechnologie (IT) en netwerkondersteuning biedt.

(Of MovieStarPlanet, als ik ddg mag geloven...:+)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
D33F schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:16:
Van de week iets meegemaakt dat ik nog niet eerder heb gezien. In het bericht vroeg de recruiter of ik eens op gesprek wilde komen bij hun op kantoor omdat ze behoorlijk enthousiast waren over mijn profiel.

Het grappige is dat hun kantoor +- 250KM (enkele reis) van mijn woonplaats verwijderd is. Zijn ze helemaal gek geworden?!
Tegen 100pu ex reiskosten prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Je freelance tarief voor korte opdrachten inclusief voorrijdkosten? O-)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:20
@Kalentum

@FitTiv slaat de spijker op zijn kop.

Maw, het IT bedrijf waar wij klant zijn probeert mijn mensen weg te kapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra

Ik ben zelf een keer bij zo'n recruitmenttoko binnen geweest. Ook een soortgelijke uitnodiging alleen was het bij mij op weg naar huis (kwam toch over de A10). Kantoor op de zuidas. Waarom? Ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig.

Ze hadden gewoon een halve verdieping met een paar vergaderkamertjes en verder allemaal jochies en meiskes (ja, de gemiddelde leeftijd was 22 ofzo) die aan van die eilanden continue zaten te bellen. En allemaal strak in (mantel) pak. Vond het echt een eye opener. Echt zo'n callcenter gebeuren, maar dan beter gekleed.

Enige minpuntje was dat ik niet gekeken had naar het parkeertarief. Was 20 euro armer. Uitrijkaart? Nee joh...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Hydra schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Ik ben zelf een keer bij zo'n recruitmenttoko binnen geweest. Ook een soortgelijke uitnodiging alleen was het bij mij op weg naar huis (kwam toch over de A10). Kantoor op de zuidas. Waarom? Ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig.

Ze hadden gewoon een halve verdieping met een paar vergaderkamertjes en verder allemaal jochies en meiskes (ja, de gemiddelde leeftijd was 22 ofzo) die aan van die eilanden continue zaten te bellen. En allemaal strak in (mantel) pak. Vond het echt een eye opener. Echt zo'n callcenter gebeuren, maar dan beter gekleed.

Enige minpuntje was dat ik niet gekeken had naar het parkeertarief. Was 20 euro armer. Uitrijkaart? Nee joh...
Ah, maar die kosten kan je indienen met een onkostennota, nadat je getekend hebt. :+

Heb zelf al enige tijd een valstrik gezet op mijn Linked In profiel. Ja, er staat het bedrijf waar ik in dienst ben, en mijn functietitel. Maar voor de rest? Niets. Toch altijd vriendeijk wanneer je dan een bericht krijgt dat men interesse heeft en dat mijn profiel perfect past bij wat ze zoeken.

Zal nu maar de vraag stellen wat ze betalen voor heel de dag niets te doen. O-)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:19:
Yup, 5 jaar in zo'n omgeving gezeten bij Computer Futures. Eerst in Amsterdam (voordat ze naar de zuidas verhuisde) en daarna 4 jaar in Rotterdam. Pak was verplicht. Dress to impress en nog wat van die onzin.
We weten nu wel dat je een sexy mofo bent omdat daar overduidelijk op uiterlijk geselecteerd wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:27:
Dat geeft meer context. Op zich is het toch niet raar dat bedrijven onderling talent proberen weg te halen bij elkaar. Maar wanneer je dat bij je klanten doet zou ik ook niet zo waarderen.
Bij mijn laatste werkgever was dat de druppel die ervoor gezorgd heeft dat Huxley eruit gegooid is.

Ik vind overigens veel van die namen ook zo enorm wannabe-advocatenkantoor overkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 13-02-2023 21:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Corporate recruiter van bekend bedrijf op LinkedIn: wervingspraatje voor zeer passende functie hier lokaal.
Ik: "Bedankt voor de interesse, wat is de compensation range waarin jullie denken?"
Recruiter: "Wat is de range waarbij het voor jou interessant wordt?"

Zucht. Ja, dan niet hoor. Ik ben al dat kleine percentage wat eindelijk reageert, alhoewel ik totaal niet aan overstappen denk, met een duidelijke vraag. Probeer dan niet als een drol toch te vissen. Nu weet ik eigenlijk wel dat ze steil achterover klappen als ik m'n huidige range vertel, laat staan wat het interessant zou maken over te stappen. Maar hij benadert mij en kan duidelijk zien waar ik werk. Met een beetje kennis van zaken kun je dan ook wel achterhalen in welke richting je moet gaan bieden om het interessant te maken. Maar goed, ik ben maar een simpele engineer, niet zo'n slimme recruiter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik dacht dat ik met m'n LinkedIn-opschoonactie en al mijn uitschrijfacties en AVG-verzoeken ondertussen toch wel zo'n beetje duidelijk gemaakt te hebben dat ik niet koud benaderd wil worden.

Toch belt "AndWork" (&Work) met als caller ID "Work" (creatief, goed getest ook) vanmorgen dat ze een back-ender zoeken. Maar dat was dan ook zo'n beetje de eerste zin die 'ie uitte, waarna ik meldde dat ik geen interesse heb en nooit zaken met ze heb gedaan en verzocht me niet meer te benaderen en m'n gegevens te verwijderen.

Blijkt dat ik dat twee jaar geleden ook al eens heb gevraagd, nadat ze me koud mailden over een full-stackopdracht in een stack waar ik totaal geen interesse in heb in een stad waar ik na anderhalf uur reizen nog steeds niet dood gevonden wil worden.

ProTip aan werkzoekenden/zelfstandigen: neem een burner phone en wegwerpmailadres voor KvK, LinkedIn en recruiters.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 14-02-2023 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:27:
ProTip aan werkzoekenden/zelfstandigen: neem een burner phone en wegwerpmailadres voor KvK, LinkedIn en recruiters.
VoIP-nummertje werkt ook goed. Dan kun je 'm wat goedkoper vervangen als er teveel s(p|c)ammers op afkomen.

En het staat professioneler als je vanuit een hoofdstad belt :p

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hillie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:51:
Corporate recruiter van bekend bedrijf op LinkedIn: wervingspraatje voor zeer passende functie hier lokaal.
Ik: "Bedankt voor de interesse, wat is de compensation range waarin jullie denken?"
Recruiter: "Wat is de range waarbij het voor jou interessant wordt?"
Vrij vertaald; "wij hebben geen contract met dit bedrijf en weten het zelf ook niet". Ik vraag ook altijd naar het uurtarief en als ze geen antwoord willen/kunnen geven, geef ik vriendelijk aan dat ik pas verder tijd wil besteden als ze het wel weten.

Mijn canned response (ongeveer): "Zoals je ongetwijfeld weet krijgen mensen met mijn profiel enorm veel aanvragen vanuit recruiters dus zijn voor mij de naam van het bedrijf en een tarief belangrijke voorwaarden om eventuele volgende stappen te kunnen nemen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11
Klinkt bekend helaas.
Mijn duit in het zakje - het blijkt maar weer eens dat er totaal niet wordt gekeken naar het profiel op LinkedIn.

Ik heb 3 jaar gewerkt voor een detacheerder. Ik heb een lager salaris op de koop toe genomen om certificaten te halen en door te kunnen groeien in functie en ervaring. Maar uiteindelijk is het salaris wel de reden geweest om weg te gaan, want dat groeide uiteraard niet (genoeg) mee..

Nu ik daar welgeteld 5 maanden weg ben, heb ik kort na elkaar van 3 (!) verschillende recruiters van die organisatie een InMail gekregen. Variatie genoeg in de berichten, van schot hagel 'zullen we bellen om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen?' tot concrete vacature.

Eentje dacht serieus dat ik nog wel terug wilde naar de andere tak van het bedrijf. Maar de rest heb ik niks van gehoord toen ik aangaf dat ik net uit dienst was.

Maar hoe haal je het in vredesnaam in je hoofd om te recruiten bij medewerkers die net weg zijn? En wat ik dan vooral niet snap is een titel als 'ontwikkel jij jezelf door?' of 'Toe aan een volgende stap?'. Ja natuurlijk ontwikkel ik mijzelf en maak ik stappen. Waarom denk je dat ik weggegaan ben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Fauna schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:10:
Klinkt bekend helaas.
Mijn duit in het zakje - het blijkt maar weer eens dat er totaal niet wordt gekeken naar het profiel op LinkedIn.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bij de opdrachtgever waar ik nu zit, zitten de meeste externen via een broker.
Onlangs meegemaakt dat een Duitse broker had besloten dat een van de ZZP'ers wel wat duurder kon. Die verhoogden hun broker fee van 10 euro (wat al heel veel is) naar 75 euro.

Needless to say: klant was heel tevreden met de betreffende ZZP'er, maar daar gingen ze toch echt niet in mee :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Hydra schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Vrij vertaald; "wij hebben geen contract met dit bedrijf en weten het zelf ook niet". Ik vraag ook altijd naar het uurtarief en als ze geen antwoord willen/kunnen geven, geef ik vriendelijk aan dat ik pas verder tijd wil besteden als ze het wel weten.

Mijn canned response (ongeveer): "Zoals je ongetwijfeld weet krijgen mensen met mijn profiel enorm veel aanvragen vanuit recruiters dus zijn voor mij de naam van het bedrijf en een tarief belangrijke voorwaarden om eventuele volgende stappen te kunnen nemen".
Au contraire, deze meneer is werkzaam bij het bedrijf waar 'ie voor werft, maar wil gewoon niet het achterste van z'n tong laten zien. Jammer. Nu werkt 'ie voor een semiconductor/EDA bedrijf en kan zien dat ik sinds een tijdje voor een HFT toko werk, waar de compensatie over het algemeen wat hoger ligt, dus misschien wil 'ie een beetje vissen om te zien hoe de markt daar is, financieel gezien? Maar goed, ik laat het er maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

The Eagle schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:39:
Die verhoogden hun broker fee van 10 euro (wat al heel veel is) naar 75 euro.
Wat voor ander antwoord dan "Hahaha. Nein." hadden die dan verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hillie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:39:
Au contraire, deze meneer is werkzaam bij het bedrijf waar 'ie voor werft, maar wil gewoon niet het achterste van z'n tong laten zien.
Oh, dat vind ik wel heel ernstig dan. Schieten ze zichzelf ook wel erg mee in de voet want als ze niet trots hun salarissen kunnen vertellen is het over het algemeen het standaard "marktconform". Oftewel; zo laag mogelijk en ieder jaar heb je hetzelfde gezeur over je loonsverhoging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
The Eagle schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:39:
Bij de opdrachtgever waar ik nu zit, zitten de meeste externen via een broker.
Onlangs meegemaakt dat een Duitse broker had besloten dat een van de ZZP'ers wel wat duurder kon. Die verhoogden hun broker fee van 10 euro (wat al heel veel is) naar 75 euro.
Ik ben wel enorm nieuwsgierig naar de argumentatie. Ik sprak onlangs met een recruiter die ook 10 euro per uur erop legt, maar die gaan er uit zichzelf na een jaar tussenuit. Ik snap niet hoe je zo'n verhoging van 750% ook maar enigzins goed kan praten. Het is veel logischer dat de fee over de looptijd omlaag gaat.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

CodeCaster schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Wat voor ander antwoord dan "Hahaha. Nein." hadden die dan verwacht?
Niet geschoten is altijd mis denk ik. In dit geval was de eindklant heel tevreden over de ingehuurde kracht.
Wat ik er met name ellendig aan vind is dat beide partijen hier de dupe zijn, en het voor de broker slechts een druppel op een gloeiende plaat is dat ze het oude tarief (laat het 10 euro zijn) niet meer vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
The Eagle schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:52:
Niet geschoten is altijd mis denk ik. In dit geval was de eindklant heel tevreden over de ingehuurde kracht.
Wat ik er met name ellendig aan vind is dat beide partijen hier de dupe zijn, en het voor de broker slechts een druppel op een gloeiende plaat is dat ze het oude tarief (laat het 10 euro zijn) niet meer vangen.
Ik hoop in ieder geval dat die partij als een volkomen onbetrouwbare partner gezien wordt nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Hydra schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Oh, dat vind ik wel heel ernstig dan. Schieten ze zichzelf ook wel erg mee in de voet want als ze niet trots hun salarissen kunnen vertellen is het over het algemeen het standaard "marktconform". Oftewel; zo laag mogelijk en ieder jaar heb je hetzelfde gezeur over je loonsverhoging.
Ik weet niet wat de gedachte is achter z'n reactie. Vissen naar wat de markt aan het doen is? Het is jammer dat het dan toch zo'n onzinnige heen en weer zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zo te merken speelt linkedin nu een geluidje af, als je een connection request stuurt. 7(8)7

edit: ah het kan uitgezet worden; https://www.linkedin.com/...ngs/enable-sounds-desktop

[ Voor 51% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 20-02-2023 18:22 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Komisch, kreeg deze week voor het eerst een aanbieding als HR medewerker. 8)

Qua salaris niet passend (2/3e van mijn huidige salaris) en voorlopig wil ik helemaal niet weg, plus wat ik nu toe (teamlead) bevalt me meer dan prima, maar het was wel verfrissend eens iets anders aangeboden te krijgen dan "helpdeskmedewerker" of "systeembeheerder" en wonderlijk genoeg, meer passend dan dat.

Pagina: 1 ... 64 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic