BroWohsEdis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:01:
Vinden jullie recruiter een "bullshit job"?
Er is volgens mij echt een wildgroei aan totaal incompetente idioten die totaal geen idee hebben in wat voor sector ze werken en 0,0 toevoegen aan de maatschappij. Een beetje copy en paste tekstjes sturen en vacatures posten die kant noch wal raken en met minimumloon aankomen nadat je een nutteloze generalistische studie hebt afgerond en geen werk kan vinden.
Heb een beetje hetzelfde met accountmanagers, iedereen en z'n moeder is accountmanager met een dik salaris, maar er zijn geen monteurs of engineers die het werk kunnen uitvoeren (werk wat uiteindelijk toch wel bij het bedrijf terecht komt, met of zonder accountmanager). Dit terwijl de monteurs die het werk uitvoeren niet eens in de buurt komen van het salaris van een accountmanager
De arbeidsmarkt is echt flink de weg kwijt als je het mij vraagt.
/end rant
De goede recruiters met verstand van de sector en wat creativiteit en gezond verstand dan even buiten beschouwing gelaten, maar die zijn zeer zeldzaam merk ik

Tja...
In dit topic gaat het over beide type requiters, de bureaurecruiters (thnx @
MarkJoosten voor de term) die idd niets anders doen dan de hele dag LinkedIn af graven en onzinmailtjes sturen. Die zijn waardeloos. Zowel voor werkgever als potentiële werknemer. Er zijn ook wat bureautjes die some sort of in opdracht werken, maar die net zo vreselijk irritant zijn. Een daarvan heb ik er goddank bij mijn huidige werkgever min of meer uit kunnen gooien.
Het andere type heb ik wekelijks een 1:1 mee en is voor mij juist extreem waardevol, maar zij (extern, werkt voor een groter bureau) helpt ook met wervingsvragen en het herontwerpen van het onboardingsproces waar we nu mee bezig zijn. Dat is veel meer een collega die toevallig formeel niet dezelfde werkgever heeft, dan een externe. Daar zit ook specifieke expertise over zaken als hoe je een goed sollicitatiegesprek moet voeren, hoe een vacaturetekst er uit moet zien, hoe je de attitude van het bedrijf goed tot uitling laat komen in vacatures, etc, etc, etc.
AM's zelfde laken een pak. Ik heb regelmatig samengewerkt (en werk nog steeds nauw samen) met AM's die echt heel goed zijn in hun vak en mijn crisis-controller zijn. Als er écht shit is en het bedrijf helpt me niet afdoende uit de brand, bel ik zo'n AM en die persoon gaat shit fixen net zo lang tot ik weer een happy customer ben. Sommige AM's lijken idd enkel te willen verkopen. Da's voor mij geen AM. Een AM is iemand die *ook* verkoopt op momenten dat het gepast is, maar daarbuiten juist vooral een helpende hand toe steekt als dingen niet lopen zoals ze moeten lopen.
Er zijn wel meer functies die soms als bullshitbaan worden aangezien, maar dat afhankelijk van de situatie en uitvoering, lang niet altijd zijn. Die banen zijn hier ook vaker voorbij gekomen. Denk aal HR, management, etc. Slecht uitgevoerd en ingevuld, heb je d'r niets aan, goed ingevuld en uitgevoerd, juist heel veel. (Hoewel ik daarin mogelijk gekleurd ben want zelf manager met een sterke focus op HR, vind ik dit buiten mijn eigen vakgebied en werksituatie ook echt. Objectief kijkend naar HR en management, heb ik de nodige positieve gevallen gezien waar beiden onmisbaar en heel waardevol zijn. Helaas ook, zeker bij management, veel Peter Principle. Soms lijkt het of iedereen altijd maar manager wil worden en dat ziet als het ultieme doel, terwijl dat een dusdanig specifiek vakgebied is, dat ik denk dat we eens af moeten stappen van denken dat dat de enige weg is naar een hoger salaris (wat het lang niet altijd is, zware techneuten verdienen niet zelden beter dan hun direct leidinggevende) of promotie. Daar ligt ook een taak voor HR vind ik, om managers bij te sturen die vinden dat de enige weg die omhoog in de hierarchie is, terwijl er zo veel meer mogelijkheden zijn tot verdere ontwikkeling.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.