• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:05:
W.b.t. je probleem:
- Zolang je niet op zoek bent je InMail mogelijkheid uitschakelen
- Alle .NET, C#, Azure (en gerelateerde woorden) uit je profiel verwijderen. Dus niet alleen bij je skills maar ook in de rest van je profiel
- Minder goed werkend: Duidelijk in je profiel zetten dat je niet openstaat voor dit soort banen/opdrachten.
InMail is op het moment weinig egostrelend. Blijkbaar is die ene stage-opdracht van meer dan een decennium terug belangrijker dan alle dingen die ik sindsdien heb gedaan.

Ik vraag me eigenlijk af of veel van mijn ergernis daar niet naar te herleiden is. Een interessant baanaanbod dat aansluit op je ervaring is vlijend. Een interessant baanaanbod dat duidelijk in je inbox belandt omdat ergens op de bodem van je CV een keyword matcht niet.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-11 18:52
Nee. Op funda kom jij niet 5x ongeveer hetzelfde huis tegen, maar net even anders beschreven. Op funda staan, bij mijn weten, geen nephuizen in de hoop klanten te trekken voor andere huizen. Op funda staat meestal een concrete prijs, een locatie, een straatnaam. Eigenlijk gewoon info waar je wat mee kan.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:09
jongetje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:27:
Een mooi systeem zoals funda met huizen zou enorm veel handiger zijn. Als dan zo goed als alle werkgevers hun vacatures plaatsen en mensen hun cv. Kun je beide zoeken en heb je ook echt mensen die openstaan voor een baan.
Interessant idee, misschien kan @Verwijderd er wat mee O-)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Pizza_Boom schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Nee. Op funda kom jij niet 5x ongeveer hetzelfde huis tegen, maar net even anders beschreven. Op funda staan, bij mijn weten, geen nephuizen in de hoop klanten te trekken voor andere huizen. Op funda staat meestal een concrete prijs, een locatie, een straatnaam. Eigenlijk gewoon info waar je wat mee kan.
Kom jij wel eens op funda dan? Je wilt niet weten hoe vaak een huis/appartement verkocht/verhuurd/onder optie is als je contact opneemt voor meer info..... :X |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Coach4All op 28-10-2022 21:09 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:59
jongetje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:27:
Een mooi systeem zoals funda met huizen zou enorm veel handiger zijn. Als dan zo goed als alle werkgevers hun vacatures plaatsen en mensen hun cv. Kun je beide zoeken en heb je ook echt mensen die openstaan voor een baan.
Als recruiters ook nog blind kunnen opbieden voor je diensten zodat het ook bij huizen gaat 😎

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:20 ]

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-10 08:20
Een hoop recruiters via LinkedIn kunnen echt een cursus begrijpend lezen gebruiken.

Gisteren weer 1 die vroeg of ik interesse had in een PHP functie. Vervolgens aangegeven dat ik bewust overgestapt ben naar een andere taal. Daarop kwam de vraag naar welke taal. Dus ik geef aan waarmee ik nu aan het werk ben en vervolgens stuurt hij alsnog een lijstje met openstaande PHP functies.

Een paar dagen eerder benaderd door een externe recruiter mbt tot een functie. Ik geef bij hem aan dat ik niet via externe recruiters solliciteer en geen interesse heb in zijn diensten. Hierna bleef hij aan dringen op een gesprek, waarop ik hem nogmaals uitleg dat ik geen interesse heb omdat hij mijn kansen verkleind, gezien zijn diensten kosten met zich meebrengen (15-20k) en dat bij twijfel net doorslaggevend kan zijn. Hierop reageerde hij dat zijn diensten op no cure no pay basis waren. Waarop ik reageerde met de opmerking, “Mooi, dus als ik na 3 maanden besluit dat het niet de geschikte functie voor mij is, dan betaal jij alles terug aan de werkgever?”. Hierop gaf hij aan dat dat natuurlijk niet zo was, maar dat bedrijven graag dat risico wilde nemen. Vervolgens quote ik mijn eerdere reactie dat hij alleen mijn kans verkleinde. Waarop hij vroeg of hij dan nu eindelijk mijn CV kon ontvangen…

En zo heb ik er wekelijks meerdere in mijn inbox. Ik wou dat er op linked in een optie was dat je alleen inmails kon ontvangen van interne recruiters, maar ik weet dat dat nooit zal gebeuren, want daar verdienen ze te veel aan.
Dus toch maar elke keer weer door al die externe recruiter spam heen, want heel af en toe zit er wel eens een berichtje tussen van een echte werkgever die zelf opzoek is naar personeel.

[ Voor 9% gewijzigd door Uhmmie op 29-10-2022 10:07 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:19 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:19 ]

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 07:27
Als ik online solliciteer op meerdere funties, kunnen recruiters/HR dit intern zien? Als in: staat er een vlag zoals "deze persoon heeft meerdere CV's"? Want ik krijg het idee dat bij bedrijven waar ik ooit eerder heb gesolliciteerd, ik veel moeilijker aan een gesprek kom dan bij bedrijven waar ik geen oude CV heb liggen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Recent ook weer gebeld door Spilberg, waar ik getuige m'n mailbox al een jaar of zeven contact mee heb.

Ze hebben amper concrete opdrachten voor me, maar bellen wel elk (half) jaar vanaf wéér een nieuw 06-nummer door wéér een nieuwe recruiter die even een kwartiertje wil babbelen om mijn wensen in kaart te brengen.

Geef die kaarten dan eens door aan je opvolgers? Verdorie.

Als ik op ze zoek in m'n mail, dan zie ik dat ik wel eens een voorstel krijg, maar dat is dan óf heel generiek (".NET, MVC, Entity Framework"), óf gigantisch uit de route (nee, Breda is niet bereikbaar voor mij, en het grootste deel van Rotterdam ook oninteressant, wat ik bij die intakes ook telkens aangeef), of allebei.

Als ik die mails dan beantwoord met vragen over inhoudelijke informatie over de opdracht of vraag naar het tarief, dan blijft het steevast stil. :') Want ja, stel je voor dat het zwart op wit komt te staan.

Eens bij een kennissessie van ze geweest, iets met het schalen van een Deense datingsite met messagebussen, daarna nooit meer iets aan gehad. Tijd om bij het volgende telefoontje, dat ik heb uitgesteld tot over een half jaar, definitief afscheid van ze te nemen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
@Division Ik kan niet bij alle bedrijven in het systeem kijken waar jij eenc cv hebt liggen. Ik denk persoonlijk dat dat wel meevalt, wat zeggen de bedrijven als je achter de sollicitatie aan belt?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Division schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:40:
Als ik online solliciteer op meerdere funties, kunnen recruiters/HR dit intern zien? Als in: staat er een vlag zoals "deze persoon heeft meerdere CV's"? Want ik krijg het idee dat bij bedrijven waar ik ooit eerder heb gesolliciteerd, ik veel moeilijker aan een gesprek kom dan bij bedrijven waar ik geen oude CV heb liggen.
Ik ben om diverse redenen sowieso geen voorstander van meerdere CV's op 1 punt in de tijd. (Dus géén CV per sollicitatie of functie. Daar heb je je motivatiebrief voor.)

Binnen 1 bedrijf is het niet onredelijk te verwachten dat als je op meerdere functies solliciteert, dezelfde mensen dit zien en als je dán meerdere CV's hebt...

Ooit eerder, beperkt, bedrijven mogen CV's maar een specifieke tijd (vaak een jaar, alleen met toestemming) op slaan. Je mag ná een (niet succesvolle) sollicitatie ook vragen je gegevens te verwijderen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:00
Uhmmie schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:03:
En zo heb ik er wekelijks meerdere in mijn inbox. Ik wou dat er op linked in een optie was dat je alleen inmails kon ontvangen van interne recruiters, maar ik weet dat dat nooit zal gebeuren, want daar verdienen ze te veel aan.
Dus toch maar elke keer weer door al die externe recruiter spam heen, want heel af en toe zit er wel eens een berichtje tussen van een echte werkgever die zelf opzoek is naar personeel.
Tja, wie betaald, bepaald. En de recruiters geven het merendeel van het geld uit op/aan LinkedIn.
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:10:
En het erge is dat dit ten koste gaat van de goede recruiters. Zij worden als het ware onder de voet gelopen door agressieve recruiters. Door al dit recruitmentgeweld wordt het (lijkt mij) ook steeds lastiger om nog een onderscheid te maken tussen een goede recruiter en een cowboy. Als nette recruiter sta je gelijk 10 punten achter op het moment dat je een InMail stuurt. Wanneer je die week net 10 InMails hebt gelezen van cowboys dan is het logisch dat je eerste gedachte bij de InMail van een nette recruiter is: "Ah daar heb je er weer een" En één verkeerd woord of spelfout of verkeerde interpretatie en je ligt al in de prullenbak. Daar ga je met al je goede intenties en 15-25 minuten werk om een persoonlijk bericht te sturen...
Wat men het beste kan doen is een strategie/workflow opstellen om snel & efficiënt het kaf van het koren te scheiden. Dan kan je veel sneller de berichten van die cowboys verwijderen en houdt je alleen nog maar de berichten over van diegenen die ook echt de moeite hebben genomen om je te contacteren.
Mijn strategie:
  • Smiley in de naam (of ander leesteken, zelfs spaties): haal je bulk & geautomatiseerde rotzooi er meteen uit
  • Codewoord in mijn profieltekst: Kan je makkelijk met een ctrl+f uitvinden of men ook echt het profiel gelezen heeft
  • Meest notoire partijen op een blacklist zetten en die partijen in hun geheel blokkeren (effectief gezien de personen die er werken blokkeren)
Bij mij zorgt dat er voor dat ik van een hele reeks spam naar een paar gerichte berichten ben gegaan. En hoef ik minder tijd & energie te steken in het napluizen van berichten. En de goede recruiter springt er zo ook veel beter & makkelijker tussenuit.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-12 07:33
Wat ik vandaag in mijn LinkedIn inbox vind slaat ook alles 8)7

Ik kreeg dit bericht:
We zijn nu bezig met de proeve van bekwaamheid voor de aanbesteding van de vreemdelingenketen (IND, COA en DT&V).

Dit is een fictieve aanvraag waarbij jouw expertise wordt gevraagd. Wij moeten aantonen dat wij de aanvraag begrijpen en de juiste match maken.

Jouw beschikbaarheid speelt geen rol omdat het over een fictieve aanvraag gaat. We ontvangen graag zo snel mogelijk je profiel.

Als dank voor de moeite willen we dan ook een bol.com bon aanbieden van 150,-. De aanvraag is toegevoegd in de bijlage en ik hoor graag of we je mogen aanbieden op deze fictieve rol?
Slaat toch nergens meer op dat bedrijven iemand gaan benaderen om daarna te doen alsof die persoon voor hun werkt zodat ze er daarna beter uitzien voor de aanbesteding.

Ik denk dat ik het bericht maar ga doorzetten naar de klachtenlijn van de aanbesteding.

• jongetje
Remcoder schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:29:
Slaat toch nergens meer op dat bedrijven iemand gaan benaderen om daarna te doen alsof die persoon voor hun werkt zodat ze er daarna beter uitzien voor de aanbesteding.

Ik denk dat ik het bericht maar ga doorzetten naar de klachtenlijn van de aanbesteding.
Waarom de klachtenlijn? De opdracht is juist om een geschikte kandidaat te vinden in de markt. Ik heb op deze manier ook met een half uurtje werk 100euro aan bol.com bonnen verdient. Prima toch.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-12 07:33
jongetje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Waarom de klachtenlijn? De opdracht is juist om een geschikte kandidaat te vinden in de markt. Ik heb op deze manier ook met een half uurtje werk 100euro aan bol.com bonnen verdient. Prima toch.
Omdat het bedrijf zich op deze manier mooier voordoet dan ze zijn. Op die manier krijgen ze een oneerlijk voordeel tegenover bedrijven die wel netjes zijn en zich beperken tot de profielen die ze daadwerkelijk in hun organisatie hebben.

Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling kan zijn in een aanbestedingstraject

• jongetje
Remcoder schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Omdat het bedrijf zich op deze manier mooier voordoet dan ze zijn. Op die manier krijgen ze een oneerlijk voordeel tegenover bedrijven die wel netjes zijn en zich beperken tot de profielen die ze daadwerkelijk in hun organisatie hebben.

Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling kan zijn in een aanbestedingstraject
De aanbesteding is toch voor werving van extern personeel? Wat is er dan gek aan dat ze jouw profiel indienen als extern ingehuurde? Dat valt toch ook prima op te zoeken als ze je linkedin opzoeken? Juist bij de overheid kom je alleen maar binnen via een broker.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

De aanbesteding is toch voor werving van extern personeel? Wat is er dan gek aan dat ze jouw profiel indienen als extern ingehuurde? Dat valt toch ook prima op te zoeken als ze je linkedin opzoeken? Juist bij de overheid kom je alleen maar binnen via een broker.
Omdat die niet echt ingehuurd is? Ook als iedereen het doet het nog steeds valsspelen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jongetje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Omdat ze @Remcoder helemaal niet kennen? Dat lijkt mij toch de minste vereiste voor het aanbieden van inhuurkrachten, dat je op z'n minst eerder contact met ze hebt gehad...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• jongetje
RagingPenguin schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Omdat die niet echt ingehuurd is? Ook als iedereen het doet het nog steeds valsspelen.
De vraag is toch gewoon "zoek iemand en stel deze fictief voor." Wat is daar valsspelen aan, jullie maken het veel groter dan het is. Als je bij een aanbesteding iets onjuist of niets invult wordt je uitgesloten en dat risico nemen ze echt niet. Ik snap ook niet wat er valsspelen is...

• RagingPenguin
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

De vraag is toch gewoon "zoek iemand en stel deze fictief voor." Wat is daar valsspelen aan, jullie maken het veel groter dan het is.
Sure, maar tot op het punt dat je waardebonnen van 150 euro gaat uitdelen om mensen over te halen om het spelletje mee te spelen en net te doen alsof je geïnteresseerd zou zijn om met die partij samen te werken, ook al zou je dat nooit doen. Maar goed, zoals ik al zei, iedereen doet het en in geval van een aanbesteding is dat een betere maatstaf dan whatever aanbesteding ooit voor waren bedacht.
Als je bij een aanbesteding iets onjuist of niets invult wordt je uitgesloten en dat risico nemen ze echt niet.
Mwa, ik heb vaak genoeg aan aanbestedingen gewerkt om je te kunnen vertellen dat correctheid compleet ondergeschikt is aan de wenselijk antwoorden, zowel vanuit het perspectief van de opdrachtgever en de inschrijver. De inschrijvende kant huurt een woordkunstenaar in om alles wat krom is recht te praten en de opdrachtgever doet hetzelfde om alles wat recht is krom te praten. Op dat gebied is het net een debat, 90% is smoke and mirrors voor de bühne en de echte deals worden aan een onderhandelingstafel gesloten.

• jongetje
@RagingPenguin Die cadeaubon is omdat je er wat tijd in moet steken en van te voren is duidelijk dat het fictief is en er niet echt een opdracht is, daarom krijg je er tenslotte een bon voor.
En als je het niet doet, ook prima toch.

Ik heb ook aanbestedingen beoordeelt en dat was best serieus werk en werden netjes punten toegekend adv de antwoorden op de vragen. Als je dan als leverancier een verkeerde sheet, lege antwoorden of een totaal andere planning dan gevraagd inlevert... tja dan krijg je geen punten tot zelfs uitsluiting van bepaalde kavels.

• Karelad
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik word regelmatig gebeld door een recruitmentbureau waar ik bijna 5 jaar geleden mee gesproken heb. Ze beloven veel, er werken telkens nieuwe werknemers en al het risico zou bij ondergetekende komen te liggen. Tevens benaderen ze mij voor IT functies, terwijl ik in de project / procesmanagement van warmtenetten / elektra zit. Mijn gegevens mogen ze ook niet bewaren ihkv AVG. Belabberde partij.

Ook een groot bureau zocht naar een projectsecretaresse. Dat is fysiek onmogelijk in het geval van ondergetekende... Dit heb ik ook aangegeven aan de desbetreffende recruiter. Geen reactie op gehad, weinig sportief ;)!

Tot slot een positieve noot: een recruiter die meegaat op gesprekken zelf wat weet van de markt waarin ik zit en een ontwikkeltraject aanbiedt. Onder de streep blijft over dat recruiters een behoorlijke fee opstrijken en dit erg nadelig is voor de partij en de kandidaat.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:24 ]

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11 22:31
Bij kleine organisaties waar recruitment bestaat uit 2 mensen wellicht. Bij grote organisaties is de kans klein, tenzij je op functies reageert waar dezelfde recruiter of hiring manager bij staat.

Als manager vind ik het niet erg als je op meerdere vacatures reageert. Het is voor mij niet ongebruikelijk om iemand uit te nodigen die op meerdere vergelijkbare functies heeft gereageerd.
Een red-flag is wel als dezelfde persoon heel andere CV’s stuurt.

GoT, You have to love it!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Lisadr schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:28:
Bij kleine organisaties waar recruitment bestaat uit 2 mensen wellicht. Bij grote organisaties is de kans klein, tenzij je op functies reageert waar dezelfde recruiter of hiring manager bij staat.
Grote bedrijven hebben over het algemeen een applicant tracking system waar dit gewoon in te zien is.

https://niels.nu

• Lisadr
Hydra schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:42:
[...]

Grote bedrijven hebben over het algemeen een applicant tracking system waar dit gewoon in te zien is.
Klopt, maar dat betekend niet dat een recruiter of manager toegang heeft tot alle CV's van vacatures voor alle business units, afdelingen en teams.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:16

Don Quijote

El Magnifico

Een beetje bedrijf met een systeem als Workday of Succesfactors wel. Meestal is de key die ze gebruiken om de sollicitaties bij elkaar te groeperen je e-mail adres. Dus het makkelijkste is gewoon telkens een nieuw adres gebruiken.

Ik kreeg laats een sollicitatie binnen van iemand die al op 200+(!!) vacatures had gesolliciteerd binnen het bedrijf over de jaren. Dat is wel extreem natuurlijk, maar best gaan dat het tussen de 2-5 zit, ik merk dat ik dan in mijn onderbewuste direct denk “wat is er fout als je al vijf keer bent afwezen”. Natuurlijk niet terecht, maar je staat toch 1-0 achter.

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik denk ik kom me weer eens melden. :)

Eerst even dit;
Afgelopen weken (maanden) weer een hoop gesprekken gehad enzo.
Maar man, man man, de algemeen geldende regels wat betreft leeftijd, getrouwd zijn, kinderen hebben ed, worden denk ik voor zeker 80% van de keren volledig aan hun laars gelapt.
Al helemaal bij recruiters.

Ik vind het altijd zo ongemakkelijk.
Soms zijn ze vrij duidelijk aan het vissen, of je niet bv toevallig kinderen wilt oid.
Een paar keer echt gehad dat ik wilde reageren met none of your f*ckin business.

Anyway, inmiddels wel eindelijk iets kunnen tekenen waar ik nu een weekje werk.
Ik laat even in het midden wat het is, maar om heel eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels.
Maar het is op het moment beter dan helemaal niets.
Voornamelijk omdat ik mij afvraag of hun business model wel klopt, ik kan het financieel namelijk niet matchen.
(nerd als ik ben, even een globale analyse gemaakt)

Een bedrijf dat je verhuurt als professional zeg maar.

Wat gewoon niet klopt is dat in de uren dat je niet op een project zit, je in wel 100% doorbetaald krijgt.
Terwijl je dan letterlijk thuis op de bank zit.

Waar ik alleen extreem ongemakkelijk van wordt, is dat men zegt dat er niks van je verwacht wordt.
Tegelijkertijd blijven ze ook direct vragen of je evt zelf al iets gevonden hebt?

Ik vind het echt helemaal niet erg om wat te doen ofzo, maar wees een beetje duidelijker hier over.
Is een uurtje zoeken per dag genoeg, 6 uur, 20 min?
Of te wel, wordt er wel iets verwacht of niet?
Iemand ervaring hoe dit aan te pakken/vragen?

Ik vind het een raar iets, ik heb juist die mensen om iets voor mij te zoeken.
Als ik alsnog zelf iets moet zoeken, waarom zou ik dan in hemelsnaam niet direct in mijn proeftijd bye bye zeggen, en de winst die zij pakken over mij en de werkgever verdelen? 8)7
Ik voel me anders wel een enorme dief over mijn eigen .... ehm bankrekening.

I am really confused...... :? :|

• P.Mouse
Dan zou ik bij die bedrijven ook even het woordje AVG laten vallen.

Sommigen weten dat beter dan hier, maar volgens mij is het 4 maanden tegenwoordig dat ze je persoonlijke gegeven moeten verwijderen?

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:12
P.Mouse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:22:
[...]

Dan zou ik bij die bedrijven ook even het woordje AVG laten vallen.

Sommigen weten dat beter dan hier, maar volgens mij is het 4 maanden tegenwoordig dat ze je persoonlijke gegeven moeten verwijderen?
AVG praat niet over concrete termijnen, alleen periodes die benodigd zijn. In de praktijk zie jendat sollicitantinfo verwijderd wordt nadat iemand aangenomen is, of dat het een jaar bewaard wordt met toestemming van de sollicitant.

• P.Mouse
Orangelights23 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:26:
[...]

AVG praat niet over concrete termijnen, alleen periodes die benodigd zijn. In de praktijk zie jendat sollicitantinfo verwijderd wordt nadat iemand aangenomen is, of dat het een jaar bewaard wordt met toestemming van de sollicitant.
Oh interessant, bij een aantal heb ik wel een termijn gezien.
Blijkbaar bedenkt men daar ook maar weer van alles op dus.... 8)7

• unezra

unezra

Topicstarter
P.Mouse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:21:

Eerst even dit;
Maar man, man man, de algemeen geldende regels wat betreft leeftijd, getrouwd zijn, kinderen hebben ed, worden denk ik voor zeker 80% van de keren volledig aan hun laars gelapt.

Soms zijn ze vrij duidelijk aan het vissen, of je niet bv toevallig kinderen wilt oid.
Een paar keer echt gehad dat ik wilde reageren met none of your f*ckin business.

Ik laat even in het midden wat het is, maar om heel eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels.
Voornamelijk omdat ik mij afvraag of hun business model wel klopt, ik kan het financieel namelijk niet matchen.

Wat gewoon niet klopt is dat in de uren dat je niet op een project zit, je in wel 100% doorbetaald krijgt.

Waar ik alleen extreem ongemakkelijk van wordt, is dat men zegt dat er niks van je verwacht wordt.
Tegelijkertijd blijven ze ook direct vragen of je evt zelf al iets gevonden hebt?

Ik vind het echt helemaal niet erg om wat te doen ofzo, maar wees een beetje duidelijker hier over.

Als ik alsnog zelf iets moet zoeken, waarom zou ik dan in hemelsnaam niet direct in mijn proeftijd bye bye zeggen, en de winst die zij pakken over mij en de werkgever verdelen? 8)7

*brrr* Dat klinkt als zo'n enge detacheerder waar je met je hele profiel op een website word geslingerd en die daarna met je gaan leuren, maar ook verwachten dat je zelf actief gaat leuren. Opportunistisch. Blijkbaar zit er genoeg geld in om dit soort dingen te kunnen veroorloven. (Wat ik dan wel weer snap want áls je straks op klus gaat, hebben ze dat in no-time weer terugverdient en ondertussen hebben ze weer iemand van de markt gehaald, waardoor ze bijdragen aan de schaarste.)

Persoonlijk zou ik niet graag bij zo'n hut aan de slag gaan. Het zijn ook het type bedrijven dat ik zelf actief weer. Ik snap dat detachering soms veehandel is, maar dan wel graag ethisch verantwoord.

Misschien toch eens verder kijken naar vaste posities, al dan niet met gebruik van een recruiter?

• Lisadr
Don Quijote schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:11:
[...]

Ik kreeg laats een sollicitatie binnen van iemand die al op 200+(!!) vacatures had gesolliciteerd binnen het bedrijf over de jaren. Dat is wel extreem natuurlijk, maar best gaan dat het tussen de 2-5 zit, ik merk dat ik dan in mijn onderbewuste direct denk “wat is er fout als je al vijf keer bent afwezen”. Natuurlijk niet terecht, maar je staat toch 1-0 achter.
Gegevens over de jaren bewaren is in strijd met AVG. Good practice is 4 weken na het afronden van het process of 1 jaar met toestemming.

• unezra

unezra

Topicstarter
Lisadr schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:10:
[...]
Gegevens over de jaren bewaren is in strijd met AVG. Good practice is 4 weken na het afronden van het process of 1 jaar met toestemming.
De AP verwoordt het zo:
https://autoriteitpersoon...k-uitkering/sollicitaties

Maar de vraag is dus of het wel in strijd is met de AVG het langer te bewaren, gezien de AP praat over "gebruikelijk" en "redelijk" maar niet over dat het verboden is het langer te bewaren.

• P.Mouse
unezra schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:07:
[...]

*brrr* Dat klinkt als zo'n enge detacheerder waar je met je hele profiel op een website word geslingerd en die daarna met je gaan leuren, maar ook verwachten dat je zelf actief gaat leuren. Opportunistisch. Blijkbaar zit er genoeg geld in om dit soort dingen te kunnen veroorloven. (Wat ik dan wel weer snap want áls je straks op klus gaat, hebben ze dat in no-time weer terugverdient en ondertussen hebben ze weer iemand van de markt gehaald, waardoor ze bijdragen aan de schaarste.)

Persoonlijk zou ik niet graag bij zo'n hut aan de slag gaan. Het zijn ook het type bedrijven dat ik zelf actief weer. Ik snap dat detachering soms veehandel is, maar dan wel graag ethisch verantwoord.

Misschien toch eens verder kijken naar vaste posities, al dan niet met gebruik van een recruiter?
Dat "genoeg geld" zie ik dus niet. Zeker als ik mijn salaris daarbij opneem.

Ik moet bekennen dat ikzelf ook serieus mijn bedenkingen heb.
Het zal mij niet verbazen dat als het niet lukt om binnen de proeftijd iets te vinden, het ook direct bye bye is.
Maar dat had ik vanaf het begin eigenlijk al een beetje.

Maar het was voor mij helaas letterlijk broodnodig.
Zo heel beroerd waren de gasten niet waar ik mee heb gesproken (en nu in feite mijn "collega's" zijn)

Ik moet zeggen dat er heel langzaam kleine rode vlaggetjes omhoog komen.
Hun oorspronkelijke idee was bijvoorbeeld anders uitgelegd, er zijn namelijk wel serieuze bedrijven die high skilled professionals op diverse projecten zetten voor bepaalde periodes.
Ik heb zelf een tijd een eigen bedrijf gehad, en toen regelmatig zulke mensen tegengekomen.

Noem het high skilled freelance, maar dan zonder het freelancen.
(dus alle administratie, markering etc die je dan ook nog moet doen).
Daarbij zit je (net als freelance) een aantal maanden op een project om vervolgens weer door te gaan.
Dat klinkt heel gek voor sommigen, maar er zijn veel bedrijven die of hun ontwikkelingen niet in-house doen, of gewoon niet daar full-time iemand op kunnen zetten.

Hoe dan ook, inmiddels drie bedrijven gesproken.
Best prima, (had ze zelf ook kunnen zoeken), maar er viel me 1 ding op.
Het ging allemaal juist om lange termijn dienstverband. :?
Dat niet alleen, het waren duidelijk allemaal bedrijven die net gewoon vacatures online hadden staan.

Anyway, voor nu zie ik het wel, heb gelukkig even de tijd.
Wellicht vind ik toevallig hierbij wel gewoon iets en is de stress van een baan zoeken met een lege bankrekening eventjes weer weg. Binnen de proefperiode heb ik namelijk zelf ook alle vrijheid om te doen wat ik wil natuurlijk 8)

Ik doe er overigens nog steeds wat werk zelf naast, en ik heb de nevenactiviteiten bewust EXTREEM breed en vaag gehouden 8) :+

[ Voor 9% gewijzigd door P.Mouse op 02-11-2022 19:40 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
P.Mouse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:31:
[...]

Dat "genoeg geld" zie ik dus niet. Zeker als ik mijn salaris daarbij opneem.
Als ze je weg weten te zetten gaat je brutoloon makkelijk maal 2, als het niet x3 is terwijl ze relatief weinig overhead hebben en dus je werkelijke kosten eerder in de buurt van de 1,5 zullen zitten dan in de buurt van de 1,8 tot 2.

Na een paar maanden zijn jouw kosten terugverdiend. Mocht je na 1 of 2 maanden toch de deur worden gewezen omdat ze je niet kunnen bemiddelen, tja, kost het ze 1-2x je maandelijkse kosten. Als 80% binnen 2 weken wordt weggezet, kan dat denk ik best uit. (Maar dit is bierviltje-gokken, ik ben geen recruiter.)
Ik moet bekennen dat ikzelf ook serieus mijn bedenkingen heb.
Het zal mij niet verbazen dat als het niet lukt om binnen de proeftijd iets te vinden, het ook direct bye bye is.
Maar dat had ik vanaf het begin eigenlijk al een beetje.

Maar het was voor mij helaas letterlijk broodnodig.
Zo heel beroerd waren de gasten niet waar ik mee heb gesproken (en nu in feite mijn "collega's" zijn)

Ik moet zeggen dat er heel langzaam kleine rode vlaggetjes omhoog komen.
Hun oorspronkelijke idee was bijvoorbeeld anders uitgelegd, er zijn namelijk wel serieuze bedrijven die high skilled professionals op diverse projecten zetten voor bepaalde periodes.
Ik heb zelf een tijd een eigen bedrijf gehad, en toen regelmatig zulke mensen tegengekomen.

Noem het high skilled freelance, maar dan zonder het freelancen.
(dus alle administratie, markering etc die je dan ook nog moet doen).
Daarbij zit je (net als freelance) een aantal maanden op een project om vervolgens weer door te gaan.
Dat klinkt heel gek voor sommigen, maar er zijn veel bedrijven die of hun ontwikkelingen niet in-house doen, of gewoon niet daar full-time iemand op kunnen zetten.

Hoe dan ook, inmiddels drie bedrijven gesproken.
Best prima, (had ze zelf ook kunnen zoeken), maar er viel me 1 ding op.
Het ging allemaal juist om lange termijn dienstverband. :?
Dat niet alleen, het waren duidelijk allemaal bedrijven die net gewoon vacatures online hadden staan.
Het is een uitdaging vacatures vervuld te krijgen. Wij (mijn werkgever, maar zijnde hiring manager, speel ik daar binnen binnen mijn team uiteraard een actieve rol in) maken ook continu die overweging.

Sommige vacatures zijn we bereid tijdelijk te vervullen met detachering of detavast (zo ben ik aan deze baan gekomen), sommigen niet. Bij vacatures die heel lastig te vervullen zijn en waarbij de nood hoog is, kan het zijn dat we kiezen voor detacherig, ZZP of detavast. Bij vacatures die wat eenvoudiger te vervullen zijn óf waarbij heel sterk een langer dienstverband gewenst of noodzakelijk is, kiezen we eerder voor het buitensluiten van inhuur en het vol inzetten op eigen werving. (Waarbij we wel gebruik maken van externe recruitment in meerdere vormen. Uiteraard wel in opdracht. Niet exclusief. We werven via meerdere partijen.)
Anyway, voor nu zie ik het wel, heb gelukkig even de tijd.
Wellicht vind ik toevallig hierbij wel gewoon iets en is de stress van een baan zoeken met een lege bankrekening eventjes weer weg. Binnen de proefperiode heb ik namelijk zelf ook alle vrijheid om te doen wat ik wil natuurlijk 8)

Ik doe er overigens nog steeds wat werk zelf naast, en ik heb de nevenactiviteiten bewust EXTREEM breed en vaag gehouden 8) :+
:)

Ik had gelukkig de luxe dat ik niet meteen iets *moest* hebben. Uiteindelijk niet eens WW aangevraagd. Voor een week vond ik dat onzin. Vind de detavast periode nog wel spannend, je bent toch wat kwetsbaarder dan in vaste dienst. (Tegelijkertijd kan ik in mijn functie niet voorzichtig zijn, juist als ik nu voorzichtig ben, zou ik mijn werk niet goed kunnen doen. Het is doorpakken en aanpakken en dan maar af en toe een foutje maken en sorry moeten zeggen.)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als het goedkoopste artikel 100 euro is verdienen ze sowieso aan je..... :X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:24 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
Na een hilarisch telefoongesprek daarstraks kom ik hier mijn duit in het zakje doen.

Via LinkedIn werd ik benaderd op een toonzetting alsof ik met de beste persoon (net van school...eerste baantje) wekelijks bier drink of seks heb. Natuurlijk erg cryptisch niet vertellen voor welk bedrijf de vacature betrof. Niet dat dit hielp, aan de hand van de omschrijving wist ik direct wel bedrijf er bedoeld werd.

Hierop een netjes antwoord gestuurd met "beste heer achternaam" etc. en dat ie mij dan maar eens moest bellen. Het was alweer een tijdje terug dat ik met een recruiter gesproken had en ik was wel weer in voor een lolletje.

Niet veel later ging dus de telefoon en hoppa, ik kon alles weer afvinken:
Om te beginnen een toonzetting alsof we bier drinken/ seks hebben. Direct na het hallo wilde hij meer info over mij/ mijn cv hebben. Hierop heb ik geantwoord in de trend van "Vertelt u mij om te beginnen eerst maar eens wat meer over de functie."
Vanaf dat moment had ik de regie van het gesprek overgenomen.

Meneer zocht een Data Engineer:
  • Er werd met Python gewerkt, dit zou ook voor alle ETL gebruikt worden.
  • Er was niet bekend welke database er gebruikt wordt.
  • De rest van de softwarestack was ook niet bekend. Neen, Python was het toverwoord.
  • Er was niet bekend hoe groot de database was. Wel dat er miljoenen transacties verwerkt werden. Ja en....
  • Het was puur code kloppen.
  • Na aandringen kwam hij op de proppen dat na 1 a 2 maanden er ook wel leidinggevende taken bij zouden komen. Sure.....
  • Helicopterview/ architectuur beheer/ contacten met andere afdelingen/ etc. hoorde ook 'opeens' bij de functie. Dus toch niet alleen maar code kloppen. Ja echt joh? Nadat ik je de woorden in de mond legde?
  • Op den duur kon hij alleen nog maar zeggen: "Dat hoor je wel als je op gesprek bent".
:F ;w 8)7 :X ==> samenvatting van mij op dat moment

Omdat ik dit jongetje niet langer wilde laten lijden heb ik hem uit zijn lijden verlost door de salarisvraag te stellen. Wat willen ze betalen?
Na veel pijn en moeite kwam ie met maximaal 60K bruto per jaar aanzetten :F ;w

Ik heb de beste man gezegd dat ie dat keer twee mocht doen en dan zou ik er over beginnen na te denken en heb het gesprek verder afgerond. Hij was alleen nog maar mij aan het bedanken voor alle waardevolle input voor zijn toekomstige gesprekken over deze functie.

....het leven is soms hilarisch :+

en nu weer aan het werk

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-12 11:22
Panzer_V schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:05:
Na een hilarisch telefoongesprek daarstraks kom ik hier mijn duit in het zakje doen.

Via LinkedIn werd ik benaderd op een toonzetting alsof ik met de beste persoon (net van school...eerste baantje) wekelijks bier drink of seks heb. Natuurlijk erg cryptisch niet vertellen voor welk bedrijf de vacature betrof. Niet dat dit hielp, aan de hand van de omschrijving wist ik direct wel bedrijf er bedoeld werd.

Hierop een netjes antwoord gestuurd met "beste heer achternaam" etc. en dat ie mij dan maar eens moest bellen. Het was alweer een tijdje terug dat ik met een recruiter gesproken had en ik was wel weer in voor een lolletje.

Niet veel later ging dus de telefoon en hoppa, ik kon alles weer afvinken:
Om te beginnen een toonzetting alsof we bier drinken/ seks hebben. Direct na het hallo wilde hij meer info over mij/ mijn cv hebben. Hierop heb ik geantwoord in de trend van "Vertelt u mij om te beginnen eerst maar eens wat meer over de functie."
Vanaf dat moment had ik de regie van het gesprek overgenomen.

Meneer zocht een Data Engineer:
  • De rest van de softwarestack was ook niet bekend. Neen, Python was het toverwoord.
  • Er was niet bekend hoe groot de database was. Wel dat er miljoenen transacties verwerkt werden. Ja en....
  • Het was puur code kloppen.
  • Na aandringen kwam hij op de proppen dat na 1 a 2 maanden er ook wel leidinggevende taken bij zouden komen. Sure.....
  • Helicopterview/ architectuur beheer/ contacten met andere afdelingen/ etc. hoorde ook 'opeens' bij de functie. Dus toch niet alleen maar code kloppen. Ja echt joh? Nadat ik je de woorden in de mond legde?
  • Op den duur kon hij alleen nog maar zeggen: "Dat hoor je wel als je op gesprek bent".
:F ;w 8)7 :X ==> samenvatting van mij op dat moment

Omdat ik dit jongetje niet langer wilde laten lijden heb ik hem uit zijn lijden verlost door de salarisvraag te stellen. Wat willen ze betalen?
Na veel pijn en moeite kwam ie met maximaal 60K bruto per jaar aanzetten :F ;w

Ik heb de beste man gezegd dat ie dat keer twee mocht doen en dan zou ik er over beginnen na te denken en heb het gesprek verder afgerond. Hij was alleen nog maar mij aan het bedanken voor alle waardevolle input voor zijn toekomstige gesprekken over deze functie.

....het leven is soms hilarisch :+

en nu weer aan het werk
Euh 60K per jaar is volgens mij nog altijd 5.000 per maand? Lijkt mij redelijk goed betaald? :?

• RagingPenguin
  • Niet online
Robinho96 schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:34:
[...]

Euh 60K per jaar is volgens mij nog altijd 5.000 per maand? Lijkt mij redelijk goed betaald? :?
Als je rekening houdt met vakantiegeld is het 4.600 per maand, wat als bovengrens mijn toch voor maar weinig data engineers interessant lijkt. Helemaal als er ook nog eens "leidinggevende taken" bijhoren.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
Robinho96 schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:34:
[...]

Dat geeft dus maar aan hoeveel zwaarder en meer senior ik ben dan een “gemiddelde” data engineer. Voor minder dan 120K kom ik mijn bed niet uit.

Oftewel, de recruiter had een complete mismatch gemaakt op mijn LinkedIn profiel. Waarschijnlijk heeft hij mijn profiel niet eens goed gelezen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Lisadr
Verwijderd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:59:
Dit vind ik een vrij goede checktlijst voor het selecteren van een recruiter:
https://www.linkedin.com/...e-recruiter-adam-karpiak/

Met name dat deel waar je vragen aan de recruiter stelt. Afgezien van de antwoorden; wanneer een recruiter bereid is die te beantwoorden dan toont dit volgens mij ook wel aan dat een recruiter tijd in je wil steken.

Buiten de vragen die in dit artikel gesteld worden zou ik hier nog de volgende vraag aan toe willen voegen: "Hoeveel verdien je aan mij?"

Iedereen weet dat recruitmentfee's behoorlijk hoog kunnen zijn en wanneer een recruiter deze vraag open en eerlijk beantwoord, dan denk ik dat hij of zij ook eerlijker zal zijn over andere zaken die niet in het voordeel van de recruiter zijn maar wel voor jou een rol kunnen spelen in je keuze.

Overige interessante opmerkingen uit het artikel:

[...]

[...]

[...]

Ik zou hier nog graag aan toe willen voegen;

- Werk met recruiters die voor zichzelf werken of voor een klein recruitmentbedrijf. Hoe groter het bedrijf, hoe meer er gestuurd wordt op targets en hoe groter de kans dat de recruiter je ziet als een zak met geld. Daarbij zijn zelfstandige recruiters binnen een gespecialiseerde markt veel gevoeliger voor negatieve ervaringen.

- Bij het voorstellen van een baan, vraag ook wat de nadelen/negatieve aspecten zijn van deze baan? Geen enkele baan is perfect en het antwoord laat zien of a) de recruiter naar jou geluisterd heeft, b) hij of zij bereid is een eerlijk beeld te geven, ook wanneer het niet in zijn of haar voordeel is, c) hoeveel hij of zij over de positie weet.

- Dikke bonuspunten voor een recruiter die jou ook verteld over de risico's/ nadelen die er komen kijken bij de samenwerking. Maar zoals ik in een eerdere reactie schreef, vaak hebben ze dit zelf niet eens in de gaten.
Veel tekst in het LinkedIn artikel maar geen checklist.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:24 ]

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 15:52
Don Quijote schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:11:
[...]

Een beetje bedrijf met een systeem als Workday of Succesfactors wel. Meestal is de key die ze gebruiken om de sollicitaties bij elkaar te groeperen je e-mail adres. Dus het makkelijkste is gewoon telkens een nieuw adres gebruiken.

niet om het een of ander maar dit mag je toch helemaal niet bewaren en opslaan volgens de AVG?
En dat zet je dan openbaar op internet?

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:16

Don Quijote

El Magnifico

Wceend schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:32:
[...]

niet om het een of ander maar dit mag je toch helemaal niet bewaren en opslaan volgens de AVG?
En dat zet je dan openbaar op internet?
Daar geef je natuurlijk dan ook consent voor bij het solliciteren. Als er geen consent wordt gegeven is de retentie periode natuurlijk veel korter. Workday en Succesfactors zijn in principe gewoon out of the box GDPR compliant.

• CVTTPD2DQ
Panzer_V schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:05:
Nu is de vraag natuurlijk hoeveel technische kennis je van een recruiter mag verwachten. Het is natuurlijk onwaarschijnlijk dat men alles enkel in Python doet, maar dat zal een recruiter niet weten, en er ook niet op doorvragen. Dat is een vraag die echt in het sollicitatiegesprek thuishoort.

Verder klinkt het eigenlijk niet als een gekke vacature of salarisindicatie. Vooral een mismatch met jouw profiel. En inderdaad dat corporale toontje dat al die recruiters lijken te gebruiken. Je bent niet meer op de soos, man.

• Chromoris
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:07:
Zojuist kwam ik nog een manier tegen om wat kaf van het koren te scheiden: in je Linkedin profielnaam alleen de voorletter te zetten en in je summary je hele naam. Dus in mijn geval M. Joosten en dan in mijn summary; Mijn naam is Mark Joosten en blablabla.

Wanneer de InMail vervolgens begonnen wordt met "Beste M." dan weet je gelijk genoeg.
Eigenlijk hetzelfde principe als een smiley of leesteken in de naam. Maar wat je schrijft is eigenlijk veel beter & subtieler: Je vist er nog steeds geautomatiseerde berichten eruit, maar nu vis je er ook tools uit die de input filteren (en dus smiley's en leestekens eruit halen en alleen de naam laten staan). Plus het ziet professioneler uit.

Ik heb het zojuist toegepast bij mijn eigen profiel. Kleine toevoeging: Mijn profiel is in de derde persoon geschreven en ik begin met mijn voornaam. Op die manier hoef je niet te beginnen met "Mijn naam is ..." en loopt het een stuk natuurlijker. Op die manier wordt dat bij mij "<voornaam> is een senior ....".

• Lisadr
Members only:

• RagingPenguin
  • Niet online
Members only:

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Luisteren, werken en kop dicht aub.

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-12 23:01

HSG

Members only:

• HSG

HSG

P.Mouse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:21:

Eerst even dit;

Sowieso ben ik allergisch voor detacheringsbedrijven die verwachten dat jij zelf een klus gaat zoeken terwijl ze duurbetaalde sales- en accountmanagers hebben. Volgens mij word ik voor bepaalde werkzaamheden aangenomen en niet om hun werk te gaan doen. Als dat wel zo is dan mag je mijn salaris gaan verdubbelen want dan betekend het niets anders dat ik twee functies betreed.

• HSG

HSG

Members only:

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 10:22
Hahaha, hier ook iets vergelijkbaars van Data-First, lijkt wel alsof ze met hagel aan het schieten zijn...

Members only:

Oh wow, "Groei"! Is dat groei van het bedrijf, het personeelsbestand, de fee van de recruiter?

• HSG

HSG

SuddenlyNinja schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:33:
[...]

Hahaha, hier ook iets vergelijkbaars van Data-First, lijkt wel alsof ze met hagel aan het schieten zijn...

***members only***

Oh wow, "Groei"! Is dat groei van het bedrijf, het personeelsbestand, de fee van de recruiter?
Ik vraag mij af hoe ze dan aan onze gegevens komen.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:24 ]

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:23
Ook weer een leuke gekregen....

Members only:

Het is maar dat er op héél mijn profiel geen woord aan "java" staat, noch aan gerelateerde keywords... PHP, Python wel, dat is blijkbaar close enough tegenwoordig? :+

(of het is tenminste zo in India)

• Zebby
  • Laatst online: 02-12 14:23
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom hier iedereen zo hamert op de functietitel en dan eventueel afwijkende taken. Dat is toch niet heel gek? Zolang je maar wel betaalt wordt voor het werk dat van je verwacht wordt, wat maakt het dan uit of je titel de juiste nuance aanbiedt. Zolang je maar niet junior engineer neerzet voor een senior architect of iets dergelijks...

• kevinr1
  • Laatst online: 20:56

kevinr1

Dude?

Panzer_V schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:42:
[...]
Voor minder dan 120K kom ik mijn bed niet uit.
Serieus? In loondienst, 120k?

Life is meant to be experienced

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:49
kevinr1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:00:
[...]

Serieus? In loondienst, 120k?
Ja waarom niet dat mag je toch vragen? Ik verdien gemiddeld tussen 95-110k per jaar in loondienst afhankelijk van bonussen en zit prima op mijn plek. Ik geef recruiters ook steevast mee dat ik niet op zoek ben naar een standaard ontwikkelaar/devops/engineering rol, maar zoeken ze ergens een CTO of iemand die een Lead Consulting rol met een combinatie inhoud en pre-sales kan dat ik dan geïnteresseerd ben met een salarisindicatie 120-150k. Want dat is de volgende stap die ik uiteindelijk wil maken in mijn carriëre. Hoeft niet nu mag ook over 5 jaar maar dan is dat voor de recruiter tenminste duidelijk.

HD4Life @ Full-HD

• kevinr1
  • Laatst online: 20:56

kevinr1

Dude?

Davidshadow13 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:09:
[...]

Ja waarom niet dat mag je toch vragen? Ik verdien gemiddeld tussen 95-110k per jaar in loondienst afhankelijk van bonussen en zit prima op mijn plek. Ik geef recruiters ook steevast mee dat ik niet op zoek ben naar een standaard ontwikkelaar/devops/engineering rol, maar zoeken ze ergens een CTO of iemand die een Lead Consulting rol met een combinatie inhoud en pre-sales kan dat ik dan geïnteresseerd ben met een salarisindicatie 120-150k. Want dat is de volgende stap die ik uiteindelijk wil maken in mijn carriëre. Hoeft niet nu mag ook over 5 jaar maar dan is dat voor de recruiter tenminste duidelijk.
je bent 2j jonger dan ik, en we wonen in dezelfde provincie... ben erg benieuwd naar waar je werkt, en hoe je het voor elkaar gekregen hebt om op die leeftijd al 100k aan te tikken.

Life is meant to be experienced

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-12 14:31
kevinr1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:11:
[...]

je bent 2j jonger dan ik, en we wonen in dezelfde provincie... ben erg benieuwd naar waar je werkt, en hoe je het voor elkaar gekregen hebt om op die leeftijd al 100k aan te tikken.
Je merkt aan heel zijn taalgebruik dat het onzin is.

Met gestrekt been.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:49
kevinr1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:11:
[...]

Als je vragen hebt mag je altijd een DM sturen :) Maar zie ook: Davidshadow13 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Artbij schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:14:
[...]
Je merkt aan heel zijn taalgebruik dat het onzin is.
Altijd leuk die aannames :). Maar on-topic, wat is er mis met een recruiter duidelijk laten weten wat je wel en niet zoekt? Dan verdoe je elkaars tijd in ieder geval niet.

HD4Life @ Full-HD

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-12 09:28
Midlance is prima die 100k te pakken he, persoonlijk snap ik midlance eigenlijk niet. Zonde eigenlijk want in freelance zit je dan op 180k, maar dat is een ander verhaal. Maar het is best geloofwaardig als het midlance is. Alleen dat wordt moeilijk met een hypotheek mee te nemen of niet? Dan heb je als freelance wel voordeel dat die hele som meegenomen wordt.

• tarlitz
  • Niet online
Ik krijg toch regelmatig recruiter spam in m'n mailbox, maar zo'n nietszeggende als deze heb ik nog niet eerder gehad 😅 Een persoonlijke video! Nou bedankt!
Ik heb een persoonlijke video voor je gemaakt

Hi tarlitz,

Ik heb een persoonlijke video voor je gemaakt!

Link video: https://share.vidyard.com/watch/x

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt en hoor dit graag van je!

Enthousiaste groet,

x
Recruitment Consultant | Ik sta (zonder financieel belang) klaar voor IT talent dat wil doorgroeien!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:24 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 163% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:24 ]

• Chromoris
azerty schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:30:

***members only***

Het is maar dat er op héél mijn profiel geen woord aan "java" staat, noch aan gerelateerde keywords... PHP, Python wel, dat is blijkbaar close enough tegenwoordig? :+

India is over het algemeen gewoon troep. Dit is typisch het outsourcen van "talent sourcers" (of zelfs het hele recruiting process) naar lage lonen landen. En net zoals veel outsourcings projecten: je krijgt waarvoor je betaald.

Rule of thumb is dat Engels(talige) recruiters / recruitment kantoren hier in NL niets hebben. Men probeert met jou of je CV hier een ingang te creëren. Negeren of als spam melden. Enige uitzondering zijn zeer gespecialiseerde rollen of Internationale rollen (maar die zijn voor de meesten hier redelijk zeldzaam). Partijen die het recruitmentproces hebben uitbesteed geven een mooi inzicht over hoe het er daar blijkbaar intern aan toe gaat.
tarlitz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:17:
Ik krijg toch regelmatig recruiter spam in m'n mailbox, maar zo'n nietszeggende als deze heb ik nog niet eerder gehad 😅 Een persoonlijke video! Nou bedankt!

[...]
Ook binnen die video's heb je verschillen.
Ik heb er wel eens eentje gehad waarin de recruiter netjes een verhaal vertelde waaruit bleek dat ze ook daadwerkelijk mijn LinkedIn profiel had gelezen. Was opvallend omdat die mij ook daadwerkelijk als persoon behandelde. Omzeilde zo heel netjes mijn LinkedIn default spam filter.
Anderzijds heb je ook recruiters die hun spam bericht in video formaat gieten. Ik heb wel eens een video gehad die begon met "Hallo Chromoris" -> poging tot gladde video cut -> standaard recruitment bullshit verhaal. Viel me op dat de overgang van de aanhef naar het verhaal een schok bevatte (video cut, dan ben je al af) en dat het verhaal daarna nietszeggend recruitmentspeak was.
Op zich wel jammer, je hebt een beetje moeite gedaan voor een persoonlijke aanpak, maar dan laten ze op die manier de boel vallen (plus dat ik dit een graadje erger vind dan zo'n standaard recruitment spam bericht).

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:48

***members only***

Members only:
Chromoris schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:15:
[...]

Ook binnen die video's heb je verschillen.
Ik heb er wel eens eentje gehad waarin de recruiter netjes een verhaal vertelde waaruit bleek dat ze ook daadwerkelijk mijn LinkedIn profiel had gelezen. Was opvallend omdat die mij ook daadwerkelijk als persoon behandelde. Omzeilde zo heel netjes mijn LinkedIn default spam filter.
Anderzijds heb je ook recruiters die hun spam bericht in video formaat gieten. Ik heb wel eens een video gehad die begon met "Hallo Chromoris" -> poging tot gladde video cut -> standaard recruitment bullshit verhaal. Viel me op dat de overgang van de aanhef naar het verhaal een schok bevatte (video cut, dan ben je al af) en dat het verhaal daarna nietszeggend recruitmentspeak was.
Op zich wel jammer, je hebt een beetje moeite gedaan voor een persoonlijke aanpak, maar dan laten ze op die manier de boel vallen (plus dat ik dit een graadje erger vind dan zo'n standaard recruitment spam bericht).
Een video zou bij mij meteen af zijn. Een tekstbericht kan ik snel doorlezen om te zien of er een match is, bij een video kan dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Transportman op 11-11-2022 19:51 ]

• azerty
  • Laatst online: 22:23
Als Belg mag ik er gewoon bij gaan werken dus? :+

* azerty wijst subtiel naar de username

Maar alle gekheid op een stokje, met zo'n berichtje heb ik sowieso absoluut geen zin om maar te antwoorden, laat staan daar te gaan werken.

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:20

***members only***

Ik denk dat je abusievelijk in de mass mailing van betreffende recruiter bent beland. :P
Overigens vandaag wel een prima gesprek gehad voor een vacature bij een klant waarbij de kandidaat verwaarloosbare Java ervaring, maar die was door de recruiter van de klant ook niet benaderd op deze wijze.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Tylen
  • Laatst online: 00:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

.. nevermind …

[ Voor 96% gewijzigd door Tylen op 11-11-2022 21:11 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:23 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:26:
Leuk, ook de Telegraaf heeft de no-recruiter bonus opgepakt. Er is vandaag een volledige pagina aan gewijd.

Ik lees net dat ik niet een volledig krantenartikel mag laten zien en gezien ik niet anoniem ben doe ik dat maar niet, maar hier is een deel van het artikel:

[Afbeelding]

Ter herinnering, een van de eerste keren dat ik hier een balletje over opgooide :)

[...]
Is er niet ergens een linkje naar het artikel te vinden, desnoods via archive.org?
(Dat lijkt me legaal en ik heb al eens ervaren dat artikelen soms na een tijdje achter de paywall verdwijnen, maar dan nog wel via archive.org leesbaar zijn.)

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:23 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:23 ]

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Moest deze twee LinkedIn invites in m'n inbox vanochtend toch even delen, vond ze wel grappig. De eerste was van (letterlijk) "Sourcing Analyst 🖥️ Freelance Advocate 🙌". Ja, inclusief emoticons. "Sourcing Analyst". Over titelinflatie gesproken.

Daarna kreeg ik een blanco invite van een recruiter uit het buitenland (connect ik eigenlijk nooit mee) waarvan ze trots haar titel in haar naam had staan: "Voornaam ACHTERNAAM - ACHTERNAAM, PhD". Als je met een PhD als recruiter aan de slag moet, ben ik wel erg benieuwd waar je dan PhD in hebt. Ah: "PhD in Language Sciences and Humanities". Ze is al 10 jaar recruiter. Heb dan eigenlijk wel met je te doen (niet als diss ofzo, als ze happy is in haar werk; kudo's!)

https://niels.nu

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:22 ]

• Denow
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-12 14:30
Ik had nooit gedacht als man in deze positie te komen. Gisteravond een Linkedin bericht ontvangen van een recruiter met zo'n slechte openingszin dat ik spontaan begrijp hoe de gemiddelde vrouw zich op Tinder moet voelen.

Members only:

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2023 13:47 ]

• Waliwal
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-11 14:57
Nu ik net ben afgestudeerd aan de studie Business Informatics ga ik echt heel slecht op recruiters. Gezien ik veel berichten binnen krijg vraag ik maar gelijk naar klanten en arbeidsvoorwaarden. Helaas moet daar dan altijd voor gebeld worden. Wie is er nou zo dom om met zulke partijen in zee te gaan...

Heeft iemand een tip hoe ik wel aan deze gegevens kan komen?

[ Voor 9% gewijzigd door Waliwal op 14-11-2022 13:02 . Reden: Vraag toegevoegd ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:11
Waliwal schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:51:
Nu ik net ben afgestudeerd aan de studie Business Informatics ga ik echt heel slecht op recruiters. Gezien ik veel berichten binnen krijg vraag ik maar gelijk naar klanten en arbeidsvoorwaarden. Helaas moet daar dan altijd voor gebeld worden. Wie is er nou zo dom om met zulke partijen in zee te gaan...

Sim only prepaid kopen en toch bellen.
Daarna sim only doorknippen ;)

• Tylen
  • Laatst online: 00:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

FitTiv schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:09:
[...]

Anoniem bellen is wat gemakkelijker ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Sunn0)))
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-07 08:57
FitTiv schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:09:
[...]

Daarna naar een onbewoond eiland verhuizen.
In een hutje op het strand wonen.
Een fles vinden die is aangespoeld.
Met een briefje erin:

"Hey hallo,

Ik heb net de F1 race gekeken en helaas heeft Max verloren. Met mijn aanbod kun jij echter wel winnen!..." |:( |:(

• jongetje
Waliwal schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:51:
Je kunt natuurlijk ook zelf zoeken en reageren op vacatures. Zijn sites genoeg voor vol met vacatures zonder externe recruiter die ertussen zit...

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2023 13:47 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2023 13:47 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2023 13:47 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-12 10:40
@Verwijderd voor €45,- ben je de man...

Maar misschien is dat wat kostbaar voor een grap, en je moet wel ff checken of de licentie je uiting toelaat :-)

iRacing Profiel

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2023 13:47 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:25:
[...]

Zo makkelijk is het helaas niet. Wanneer ik op andere vacatures sites kijk ontbreken die gegevens ook vaak genoeg.
Ik heb letterlijk naar wat interessante bedrijven gemaild, waarvan een deel niet eens duidelijke vacatures op hun website had staan, en gevraagd of ik een keer langs kon komen om te bespreken of ze iets hadden. Vonden ze allemaal prima.

Als je dat direct na je studie doet moet je wel een interessante studie op je CV hebben staan natuurlijk, met (varianten van) informatica heb je de luxe dat dit werkt maar met Hydra's voorbeeld van een PhD in Language Sciences and Humanities gaat dat hem waarschijnlijk niet altijd zo worden. Maar je krijgt al pluspunten voor het initiatief als je zo belt, ook al heb je totaal geen plan. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• CVTTPD2DQ
bwerg schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:08:
Als je dat direct na je studie doet moet je wel een interessante studie op je CV hebben staan natuurlijk, met (varianten van) informatica heb je de luxe dat dit werkt maar met Hydra's voorbeeld van een PhD in Language Sciences and Humanities gaat dat hem waarschijnlijk niet altijd zo worden.
Grappig genoeg is dat een studie met een behoorlijk groot (theoretisch) raakvlak met informatica.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:26:
[...]

Grappig genoeg is dat een studie met een behoorlijk groot (theoretisch) raakvlak met informatica.
Ja en nee, ik heb met mensen gesproken die taalkunde gestudeerd hadden en als je dan begint over reguliere en contextvrije talen dan wordt het al te technisch / wiskundig, dus het gaat toch vooral over 'softe' natuurlijke en historische talen. Maar voor een IT-positie vindt een werkgever het ook wel leuk als je een beetje technische vaardigheden hebt, en dat deel sla je dan hoe dan ook over.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2023 13:47 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:21:
En kun je een eerste positieve indruk maken omdat je zelf het initiatief neemt waar ze vaak gewend zijn dat kandidaten bij het handje genomen worden door bureau recruiters.
Win-win dus, want ik vond het persoonlijk zelf ook wel relaxed. Reacties als "euh, ja hoor, kom maar langs bij de koffie". Niks intake-gesprekken met assessments, gewoon eens kletsen over wat voor product het nou is en wat ik zelf gestudeerd heb en zo, met de leidinggevende maar ook gewoon met wat willekeurige mensen uit het team die dan toevallig koffie aan het drinken zijn.

Ook dat verschilt natuurlijk per bedrijf, maar he, juist ook daarom merk je of er een klik is. :)

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 15-11-2022 11:28 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2023 13:46 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic