• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 19:59
keeperson schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:33:
[...]

Ik ben van de jongere generatie. Heb ook nog nooit echt een brief moeten sturen - op een kaartje na - en de eerste keer deed ik het ook niet goed.
Ik zie dat je van 97 bent, ik van 96 dus hoor ook nog tot die ''jongere'' generatie en heb kaartjes en of brieven geschreven en die toch zelf op de post gedaan ;) . Wat 1 jaar verschil al kan doen dus :P . Trouwens een eerste keer kan niet iedereen alles goed doen, dat is toch ook niet erg.
Vind het altijd flauw als mensen reageren met 'dat zou je toch moeten weten...' Het is zo'n dooddoener voor de mensen die juist iets willen vragen en willen leren. Tegenwoordig maakt het ook niet zoveel uit of je de postzegel nou links of rechts plakt, de sorteerder fixt dat soort foutjes wel. Met name het schrijven van het adres en retouradres is iets dat je moet weten.
Nou ja Flauw Flauw... mijn reactie ging niet over dat: haha je weet het niet, hoe kan je dat nou niet weten. Maar mijn reactie was meer van dat ouders ook een opvoedkundige rol hebben in zulke basic dingen, maar misschien kijk ik er wel makkelijk tegen aan dat ik een brief schrijven/versturen een basic ding vind. Wat @Verwijderd aanhaalt over een auto kopen is ook niet echt een alledaags dingetje en dan begrijp ik ook wel als je dat niet weet.
@Verwijderd
Het zijn juist dit soort reacties waardoor mensen een drempel gaan voelen om het te vragen en het wél te leren.
Want? trek je je daar wat van aan dan? Als je iets niet weet is het toch normaal om te vragen? Schijt hebben hoe een ander daar over denkt zou ik zeggen, als je niks vraagt weet je niks. Maar een beetje algemene kennis van de basis dingen in het leven mag je toch wel verwachten in ieder geval vanuit de opvoeding.
Betekend dat ik het ook heb moeten leren met fouten maken, tuurlijk dat is normaal maar als je bij een bedrijf werkt en ze vragen je of je iets op de post wil doen en je weet niet hoe je een postzegel moet plakken... :D.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
jbdeiman schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:40:
[...]
Er is ook niet 1 antwoord goed op dat soort vragen (wanneer je het goed aanpakt), maar het type vraag vind ik heel nuttig voor sollicitanten. Je kan dan een beetje in de keuken kijken, hoe denkt diegene, wat is de manier waarop diegene dingen aanpakt en komt die op basis van bepaalde (duidelijke) keuzes tot een uiteindelijk uitkomst. Dit soort vragen moet je i.m.o. altijd in gesprek met elkaar doen.
Precies dat, wanneer je het goed aan pakt. :)
Live ontwikkelen hebben we wel een tijdje gedaan, beviel op zich wel goed, maar kost per kandidaat wel veel tijd. We deden dit vooral omdat het inzicht geeft in de manier van werken/ denken. Het ging ook niet om een werkend eindresultaat maar vooral om hoe pak je dingen aan. Was dus ook niet per se een heel eenvoudige vraag, echt eentje waarover nagedacht moet worden hoe je dit aan kan pakken. Want ook daarin: Geen goed of fout, het gaat er i.m.o. om dat je eruit kan halen dat iemand:
- De vraag analyseert/ begrijpt
- Bedenkt hoe dit (grofweg) opgezet kan worden
- Laat zien dat die denkt in functionaliteiten ipv procedureel (dus opknippen in stukjes die (mogelijk) herbruikbaar zijn.

Dan weet je iig dat het qua aanpakt goed zit, met vragen proberen we de kennis te peilen, verder moet je toch altijd leren, enerzijds domeinkennis opdoen, anderszijds de werking van de programmatuur waaraan je gaat werken ontwikkelen, enz, dus die tijd krijgt iemand dan ook wanneer die is aangenomen.
Denk dat het vooral ook belangrijk is dat de interviewer er voor open staat dat een kandidaat een andere eindoplossing kan hebben en een andere manier van denken, maar toch de manier van denken niet verkeerd is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11 22:31
Wat zijn goede executive recruitment bureaus binnen IT? Bureaus en recruiters die zich richten op head of en managementposities.

GoT, You have to love it!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:03

two

Nou jongens... wat ik vandaag heb meegemaakt :')

Had gesolliciteerd bij een consultancy. Recruiter belde me willekeurig (geen probleem) en vroeg of ik tijd had. Dat had ik niet, dus spraken we af later die dag te bellen. Nooit een oproep ontvangen, geprobeerd te bellen, geprobeerd te sms'en. Geen reactie. Geen geweldige start, maar we hebben het allemaal druk.

Volgende dag word ik willekeurig uit het niets weer gebeld, tijd afgesproken en ze zei dat ze me zou bellen. Weer niet gebeld, dus ik belde. Deze keer nam ze wel op.

Gesprek was OK. Geen salarisindicatie genoemd door haar, dus ik vroeg het. Recruiter werd ongelooflijk onbeleefd nadat ik mijn salaris noemde. Ze zei eigenlijk dat het te hoog was voor mijn ervaring, en dat ze bij haar vriendin die bij mijn bedrijf in HR werkt(!) zou navragen of het wel klopte wat ik vertelde.

Daarnaast moest ik me volgens haar meer richten op mijn volgende stap in plaats van op de financiën. Ik werd minstens vijf keer onderbroken. Toen heb ik gezegd dat het van mijn kant niet meer hoefde, fijne dag gewenst en opgehangen.

Dit was de meest onprofessionele recruiter ervaring die ik ooit heb gehad. Manmanman........ Echt geen motivatie om door te solliciteren door zulke types. Vooral als die vriendin van haar ook nog eens gaat lopen lullen in het bedrijf dat ik aan het solliciteren ben.

Signature

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:14 ]

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
two schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:29:
Nou jongens... wat ik vandaag heb meegemaakt :')

Had gesolliciteerd bij een consultancy. Recruiter belde me willekeurig (geen probleem) en vroeg of ik tijd had. Dat had ik niet, dus spraken we af later die dag te bellen. Nooit een oproep ontvangen, geprobeerd te bellen, geprobeerd te sms'en. Geen reactie. Geen geweldige start, maar we hebben het allemaal druk.

Volgende dag word ik willekeurig uit het niets weer gebeld, tijd afgesproken en ze zei dat ze me zou bellen. Weer niet gebeld, dus ik belde. Deze keer nam ze wel op.

Gesprek was OK. Geen salarisindicatie genoemd door haar, dus ik vroeg het. Recruiter werd ongelooflijk onbeleefd nadat ik mijn salaris noemde. Ze zei eigenlijk dat het te hoog was voor mijn ervaring, en dat ze bij haar vriendin die bij mijn bedrijf in HR werkt(!) zou navragen of het wel klopte wat ik vertelde.

Daarnaast moest ik me volgens haar meer richten op mijn volgende stap in plaats van op de financiën. Ik werd minstens vijf keer onderbroken. Toen heb ik gezegd dat het van mijn kant niet meer hoefde, fijne dag gewenst en opgehangen.

Dit was de meest onprofessionele recruiter ervaring die ik ooit heb gehad. Manmanman........ Echt geen motivatie om door te solliciteren door zulke types. Vooral als die vriendin van haar ook nog eens gaat lopen lullen in het bedrijf dat ik aan het solliciteren ben.
Er is inderdaad een slag aan corporate recruiters die heel slecht tegen afwijzingen kunnen. Ik weet niet of ik het hier al gedeeld heb, maar toen ik een paar maanden geleden aan het solliciteren was had ik een vergelijkbare ervaring bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

Begon allemaal redelijk goed, snel en professioneel contact voor een eerste kennismakings call. Echter kreeg ik die ochtend een update van het kalender event met een enkele zin dat ze geen tijd had voor gesprek en dat ze hem verzette naar de volgende week. Afin, kan gebeuren, ik ben op dat gebied niet de moeilijkste.

Dus een week later is het de dag voor de nieuwe afspraak, en krijg ik een mail of ik nog kwam opdagen want ze was op mij aan het wachten. Ik dus terug gemaild dat onze afspraak de dag erna stond (hier nog compleet beleefd). Zij dus terug mailen met "sorry kan gebeuren, ik heb het zo druk" etc. (Aangezien het een gedeeld Google calender event was vraag ik ook nog steeds af hoe ze dit voor elkaar kreeg.)

Maar goed, toen wilde ze de afspraak die we al gepland hadden ook niet laten doorgaan. Op dat moment had ik er wel genoeg van gehad, ik blijf niet eindeloos tijd vrij houden. En toen kreeg ik een complete rant in mijn mailbox over hoe ontzettend ongeschikt ik wel niet was voor de rol en hoe ontzettend onprofessioneel het is om niet meer begrip te hebben voor wat voor zooitje ze er wel niet gemaakt had. Grappige was ook nog dat ik de dag daarna een automatische mail kreeg van hun HR systeem met een verslag van het gesprek dat nooit plaatsgevonden heeft, dat had ze dus compleet verzonnen (hoogstwaarschijnlijk zodat ze dit niet intern hoeft uit te leggen).

• two

two

RagingPenguin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:32:
[...]

Er is inderdaad een slag aan corporate recruiters die heel slecht tegen afwijzingen kunnen. Ik weet niet of ik het hier al gedeeld heb, maar toen ik een paar maanden geleden aan het solliciteren was had ik een vergelijkbare ervaring bij
***members only***
.

Begon allemaal redelijk goed, snel en professioneel contact voor een eerste kennismakings call. Echter kreeg ik die ochtend een update van het kalender event met een enkele zin dat ze geen tijd had voor gesprek en dat ze hem verzette naar de volgende week. Afin, kan gebeuren, ik ben op dat gebied niet de moeilijkste.

Dus een week later is het de dag voor de nieuwe afspraak, en krijg ik een mail of ik nog kwam opdagen want ze was op mij aan het wachten. Ik dus terug gemaild dat onze afspraak de dag erna stond (hier nog compleet beleefd). Zij dus terug mailen met "sorry kan gebeuren, ik heb het zo druk" etc. (Aangezien het een gedeeld Google calender event was vraag ik ook nog steeds af hoe ze dit voor elkaar kreeg.)

Maar goed, toen wilde ze de afspraak die we al gepland hadden ook niet laten doorgaan. Op dat moment had ik er wel genoeg van gehad, ik blijf niet eindeloos tijd vrij houden. En toen kreeg ik een complete rant in mijn mailbox over hoe ontzettend ongeschikt ik wel niet was voor de rol en hoe ontzettend onprofessioneel het is om niet meer begrip te hebben voor wat voor zooitje ze er wel niet gemaakt had. Grappige was ook nog dat ik de dag daarna een automatische mail kreeg van hun HR systeem met een verslag van het gesprek dat nooit plaatsgevonden heeft, dat had ze dus compleet verzonnen (hoogstwaarschijnlijk zodat ze dit niet intern hoeft uit te leggen).
ook echt niet OK! Heb je hierna nog actie ondernomen, of het er bij gelaten? Ik twijfel zelf nog om haar manager proberen te vinden via LinkedIn, en die te wijzen op dit gedrag.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:18:
[...]

Dit zou ik ook zeker niet netjes gevonden hebben. Met name de voor jou vrijheid beperkende actie om dit te melden bij je huidige werkgever. Ik kan mij voorstellen dat je dit als vervelend ervaren hebt.

Die recruiter, werkte die voor dat bedrijf als inhouse-recruiter of was het een bureau-recruiter die voor een recruitmentbureau werkt?
Dit was een in-house recruiter, van:
Members only:

In bijna elke tweede zin moest ze wel niet laten weten hoe uitzonderlijk het was dat ik zo veel verdiende en dat dat niet normaal is. Waarschijnlijk gewoon jaloezie.

Toen ze feller werd suggereerde ik, "waarschijnlijk is dit gewoon geen match, laten we het anders hierbij laten" waarop ik terug kreeg 'ga gewoon het gesprek aan, wie weet word je super enthousiast'. En toen ik daar nog eens nee op zei werd ze onbeschofter en onbeschofter. Had jij hierna nog actie ondernomen of het hierbij gelaten? Ik zit te denken om haar manager op te zoeken via LinkedIn.

Signature

• RagingPenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:18:
[...]

Die recruiter, werkte die voor dat bedrijf als inhouse-recruiter of was het een bureau-recruiter die voor een recruitmentbureau werkt?
Kijk, ik ken en onderstreep grotendeels je mening over bureau recruiters, maar inhouse is lang niet altijd beter. Op basis van o.a. bovenstaande ervaring durf ik wel een standaard type corporate recruiter te introduceren: de Gefaalde HR Miep eh, Business Partner:

15+ jaar ervaring in het HR vakgebied bij de grootste namen, maar enkel in junior, sourcing en recruitment rollen op tijdelijke dienstverbanden. Kennen alles en iedereen, maar de meeste mensen zijn allang weer vergeten wie ze zijn. Leven de cringe corporate lifestyle voor de volle honderd procent, stralen meer CHO vibes uit dan waar de daadwerkelijke CHO van durft te dromen. Compleet clueless over wat hun werkgever eigenlijk doet of nodig heeft. Grootste prioriteit is de invloed en aanzien van HR binnen de organisatie. Slaan geen moment over om het gepeupel te herinneren aan hoe druk ze het wel niet hebben en tot hoeveel informatie ze wel niet toegang hebben. Niets kan simpel of snel en al helemaal niet zonder hen. Weten genoeg termen voor "feedback cultuur" om een TED talk te geven, maar vooral dat het iets is voor het voetvolk buiten HR.

En dat laatste maakt weer een mooie cirkel naar het eerste :P

/rant

• RagingPenguin
  • Niet online
two schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:58:
[...]

ook echt niet OK! Heb je hierna nog actie ondernomen, of het er bij gelaten? Ik twijfel zelf nog om haar manager proberen te vinden via LinkedIn, en die te wijzen op dit gedrag.
Nah, ik heb betere dingen te doen en zijn meer dan genoeg andere bedrijven. En ergens is het ook goed dat een bedrijf met zo'n rotte cultuur snel door de mand valt, ik kom daar liever tijdens het solicitatiefase achter en niet pas zodra ik er werk. En je hebt grote kans dat je klacht of niet serieus genomen word omdat de manager het wel goed vind, of geen drama wil starten om de mening van een onbekende.

• two

two

RagingPenguin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:01:
[...]

Nah, ik heb betere dingen te doen en zijn meer dan genoeg andere bedrijven. En ergens is het ook goed dat een bedrijf met zo'n rotte cultuur snel door de mand valt, ik kom daar liever tijdens het solicitatiefase achter en niet pas zodra ik er werk. En je hebt grote kans dat je klacht of niet serieus genomen word omdat de manager het wel goed vind, of geen drama wil starten om de mening van een onbekende.
Helemaal mee eens, liever nu dan in je tweede week. En het profiel wat je schetst klopt precies :P

Signature

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:14 ]

• Lisadr
two schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:58:
[...]

In bijna elke tweede zin moest ze wel niet laten weten hoe uitzonderlijk het was dat ik zo veel verdiende en dat dat niet normaal is. Waarschijnlijk gewoon jaloezie.
Is de recruiter zelf een junior? Zo bot heb ik het gelukkig niet meegemaakt, maar wel een paar keer dat junior recruiters waren ingezet bij senior/management functies. De ervaring en kennis niet hadden om een gesprek te voeren, maar ook verbaasd en geschrokken reageerden op salariseisen.

Ik snap best dat iemand die 1 jaar ervaring heeft als verkoopmedewerker bij een winkel en vervolgens 6 maanden ervaring als recruiter schikt van hoge salarissen. Die helemaal niet hoog zijn voor een functie (zoals waarschijnlijk in jouw geval ook) maar hoog zijn vanuit hun perceptie.

Wat jij hebt ervaren in onprofessioneel en niet ethisch.

• two

two

Lisadr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:33:
[...]

Is de recruiter zelf een junior? Zo bot heb ik het gelukkig niet meegemaakt, maar wel een paar keer dat junior recruiters waren ingezet bij senior/management functies. De ervaring en kennis niet hadden om een gesprek te voeren, maar ook verbaasd en geschrokken reageerden op salariseisen.

Ik snap best dat iemand die 1 jaar ervaring heeft als verkoopmedewerker bij een winkel en vervolgens 6 maanden ervaring als recruiter schikt van hoge salarissen. Die helemaal niet hoog zijn voor een functie (zoals waarschijnlijk in jouw geval ook) maar hoog zijn vanuit hun perceptie.

Wat jij hebt ervaren in onprofessioneel en niet ethisch.
Vrouw was aan de ervaring en profielfoto eind 40 - begin 50. Daarom denk ik persoonlijk alleen maar meer aan jaloezie, omdat ze dit waarschijnlijk zelf niet verdient.

Signature

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:00
two schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:41:
[...]

Vrouw was aan de ervaring en profielfoto eind 40 - begin 50. Daarom denk ik persoonlijk alleen maar meer aan jaloezie, omdat ze dit waarschijnlijk zelf niet verdient.
Ha, dan weet ik nu precies wie je bedoelt, en die persoon ken ik.

Eigenlijk het schoolvoorbeeld voor wat RagingPenguin beschreef (haar LinkedIn onderschrijft dat). Een kennis/vriend van me heeft met haar samengewerkt voor het werven van nieuw personeel. Hij haalde een hele reeks binnen en zei tegen mij dat het niet zo moeilijk was (de kennis is een van de weinige recruiters die weet hoe het moet, en weet hoe je mensen correct behandeld).
Zij had 0,0 resultaat. Als dit haar gedrag was, dan verklaart dat dat. En ja, waarschijnlijk ook 50-50 tussen afgunst, maar ook tussen mensen zo goedkoop mogelijk binnen halen (goed voor haar kpi/bonus/image/etc.).

Uiteindelijk is mijn vriend genaait geworden door onze voormalige werkgever op regeltjes: hij was officieel geen recruiter, dus alles wat hij deed voor de recruitment afdeling werd niet meegenomen in zijn beoordeling, kreeg een van de slechtste beoordelingen die er waren. Waarschijnlijk deed zijn succes afbreuk aan de rest van de HR afdeling (of is men met zijn succes gaan pronken, ook niet ongewoon bij die werkgever). Maar zij heeft helemaal geen consequenties ervaren van haar gebrek aan resultaat, hoogstwaarschijnlijk omdat zij netjes alle regeltjes volgde (en dus meedeed met het HR spel). Vervolgens is ze doorgegaan naar haar volgende uitdaging, en ik moet nu wel een klein beetje medelijden hebben met haar huidige werkgever.

Leuke anekdote over haar: Toen ik weg ging bij mijn oude werkgever en een paar maanden bij mijn nieuwe werkgever werkte, nam ze contact op met een aantal collega's om te polsen voor een overstap naar mijn oude werkgever. Manier waarop ze hen destijds benaderde verschilde niet veel van de standaard bureau recruitment shit. Plus een aantal collega's hadden in het verleden ook al eens gewerkt voor de oude werkgever. Ik kreeg nog mee dat de manier waarop zij daarmee omging het contact ter plekke mors en mors dood maakte.

Ik zou geen moeite doen om haar manager te pakken te krijgen, zo te zien heeft ze zich weer bij een groot bedrijf naar binnen gewerkt. En daar zullen de regels en zo er meer toe doen dan mensen correct behandelen. Ik zou wel een mooie, objectieve review op Glassdoor plaatsen: Daar kan je tegenwoordig ook reviews van sollicitatiegesprekken achterlaten: en zo te zien komt het bedrijf er niet helemaal ongeschonden uit (maar dat was ook al voordat ze erbij kwam, dus ik vermoed dat dit de laatste stap is van RagingPenguin: HR prutsers die zichzelf en hun legacy in stand houden).

• two

two

Chromoris schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:32:
[...]

Ha, dan weet ik nu precies wie je bedoelt, en die persoon ken ik.

Eigenlijk het schoolvoorbeeld voor wat RagingPenguin beschreef (haar LinkedIn onderschrijft dat). Een kennis/vriend van me heeft met haar samengewerkt voor het werven van nieuw personeel. Hij haalde een hele reeks binnen en zei tegen mij dat het niet zo moeilijk was (de kennis is een van de weinige recruiters die weet hoe het moet, en weet hoe je mensen correct behandeld).
Zij had 0,0 resultaat. Als dit haar gedrag was, dan verklaart dat dat. En ja, waarschijnlijk ook 50-50 tussen afgunst, maar ook tussen mensen zo goedkoop mogelijk binnen halen (goed voor haar kpi/bonus/image/etc.).

Uiteindelijk is mijn vriend genaait geworden door onze voormalige werkgever op regeltjes: hij was officieel geen recruiter, dus alles wat hij deed voor de recruitment afdeling werd niet meegenomen in zijn beoordeling, kreeg een van de slechtste beoordelingen die er waren. Waarschijnlijk deed zijn succes afbreuk aan de rest van de HR afdeling (of is men met zijn succes gaan pronken, ook niet ongewoon bij die werkgever). Maar zij heeft helemaal geen consequenties ervaren van haar gebrek aan resultaat, hoogstwaarschijnlijk omdat zij netjes alle regeltjes volgde (en dus meedeed met het HR spel). Vervolgens is ze doorgegaan naar haar volgende uitdaging, en ik moet nu wel een klein beetje medelijden hebben met haar huidige werkgever.

Leuke anekdote over haar: Toen ik weg ging bij mijn oude werkgever en een paar maanden bij mijn nieuwe werkgever werkte, nam ze contact op met een aantal collega's om te polsen voor een overstap naar mijn oude werkgever. Manier waarop ze hen destijds benaderde verschilde niet veel van de standaard bureau recruitment shit. Plus een aantal collega's hadden in het verleden ook al eens gewerkt voor de oude werkgever. Ik kreeg nog mee dat de manier waarop zij daarmee omging het contact ter plekke mors en mors dood maakte.

Ik zou geen moeite doen om haar manager te pakken te krijgen, zo te zien heeft ze zich weer bij een groot bedrijf naar binnen gewerkt. En daar zullen de regels en zo er meer toe doen dan mensen correct behandelen. Ik zou wel een mooie, objectieve review op Glassdoor plaatsen: Daar kan je tegenwoordig ook reviews van sollicitatiegesprekken achterlaten: en zo te zien komt het bedrijf er niet helemaal ongeschonden uit (maar dat was ook al voordat ze erbij kwam, dus ik vermoed dat dit de laatste stap is van RagingPenguin: HR prutsers die zichzelf en hun legacy in stand houden).
Wat is de wereld toch klein :) Erg grappig. Dit is ook precies wat ik gedaan heb. Die review wordt nu beoordeed door glassdoor en hoop dat die geplaatst wordt.

Blij om te horen. Begin met zo’n voorval dan toch altijd een klein beetje te twijfelen aan mijzelf. Want inderdaad vind ik het financiële plaatje belangrijk. Ik ben geen goed doel, het zijn gewoon keiharde for profit bedrijven waar ik solliciteer. Blijkbaar is toch zij echt het probleem.

Signature

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:20
two schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:02:
[...]

Wat is de wereld toch klein :) Erg grappig. Dit is ook precies wat ik gedaan heb. Die review wordt nu beoordeed door glassdoor en hoop dat die geplaatst wordt.

Blij om te horen. Begin met zo’n voorval dan toch altijd een klein beetje te twijfelen aan mijzelf. Want inderdaad vind ik het financiële plaatje belangrijk. Ik ben geen goed doel, het zijn gewoon keiharde for profit bedrijven waar ik solliciteer. Blijkbaar is toch zij echt het probleem.
Jezelf een schuldgevoel aan laten praten door HR of recruiters is wel het laatste wat je moet doen. Dat is ook gewoon een tactiek om jou onder druk te zetten.En laten we wel wezen, het financiële plaatje ís ook gewoon belangrijk. Toen ik een paar jaar geleden een huis kocht was ik erg blij dat ik in het verleden meermaals fors heb ingezet bij salarisonderhandelingen. Als je heen hypotheek nodig hebt, dan doet je brutosalaris er toch echt toe.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• two

two

Mugwump schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:34:
[...]

Jezelf een schuldgevoel aan laten praten door HR of recruiters is wel het laatste wat je moet doen. Dat is ook gewoon een tactiek om jou onder druk te zetten.En laten we wel wezen, het financiële plaatje ís ook gewoon belangrijk. Toen ik een paar jaar geleden een huis kocht was ik erg blij dat ik in het verleden meermaals fors heb ingezet bij salarisonderhandelingen. Als je heen hypotheek nodig hebt, dan doet je brutosalaris er toch echt toe.
Dat is ook precies de reden waarom ik nu niet zo snel tevreden ben. Ik heb nog geen huis, en in de toekomst wil ik erg graag een huis kopen. Liefst nu al. Maar kan het simpelweg niet betalen. Probeer mezelf een goede voorzet te geven voor een stabiele toekomst. Heb al meerdere interviews gehad die zijn afgeketst door salaris.

Gisteren weer eentje, even in het kort :

*Recruiter belt me terug na kennismakingsgesprek*

Recruiter: het salaris wat je had opgegeven drie dagen geleden tijdens kennismakingsgesprek, klopt dat nog steeds? (alsof ik zou liegen?)
Ik: ja
Recruiter: hoe oud ben je als ik vragen mag?
Ik: waarom is dat van belang?
Recruiter: nou ik mag toch best vragen hoe oud je bent? iemand van 50 kunnen we meer geven.
Ik: en als ik met mijn 24 meer kan en gedaan heb dan iemand van 50, dan zou dat toch niks moeten uit maken?

Als hij het over werkervaring had, geen probleem. Maar hij vroeg specifiek op leeftijd. Bah

Signature

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:14 ]

• Mugwump
two schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:45:
[...]

Dat is ook precies de reden waarom ik nu niet zo snel tevreden ben. Ik heb nog geen huis, en in de toekomst wil ik erg graag een huis kopen. Liefst nu al. Maar kan het simpelweg niet betalen. Probeer mezelf een goede voorzet te geven voor een stabiele toekomst. Heb al meerdere interviews gehad die zijn afgeketst door salaris.

Gisteren weer eentje, even in het kort :

*Recruiter belt me terug na kennismakingsgesprek*

Recruiter: het salaris wat je had opgegeven drie dagen geleden tijdens kennismakingsgesprek, klopt dat nog steeds? (alsof ik zou liegen?)
Ik: ja
Recruiter: hoe oud ben je als ik vragen mag?
Ik: waarom is dat van belang?
Recruiter: nou ik mag toch best vragen hoe oud je bent? iemand van 50 kunnen we meer geven.
Ik: en als ik met mijn 24 meer kan en gedaan heb dan iemand van 50, dan zou dat toch niks moeten uit maken?

Als hij het over werkervaring had, geen probleem. Maar hij vroeg specifiek op leeftijd. Bah
Ik heb in het verleden altijd nauw samengewerkt met mensen in meer commerciële functies en die schromen echt niet om zichzelf flink op de borst te kloppen en de salarissen die zij kregen waren voor mij ook wel een eye-opener in de zin dat in het bedrijfsleven een grote bek helaas gewoon loont, letterlijk.
Betalen naar leeftijd en / of werkervaring is iets wat je veel ziet, maar ik vind dat veelal gewoon luiheid. Het komt er feitelijk op neer dat je kandidaten niet goed op waarde kunt schatten en daarom maar gewoon voor de gemakkelijke oplossing gaat om een proxy-indicator als leeftijd of werkervaring te pakken.

Bij mijn huidige werkgever ging dat ook weer zo. Ik had eens via een recruiter wat partijen afgelopen, waarvan ik er uiteindelijk twee overhield tot en met een salarisaanbod. Ik was vrij duidelijk geweest in wat ik wilde. Ik had een jaar of 2 stilgestaan en wilde gewoon pakweg 20% meer dan wat ik bij m'n toenmalige werkgever verdiende. Beide partijen wilden desondanks toch heel graag m'n huidige salaris weten om een 'passend aanbod' te geven. Één van de twee partijen kwam heel netjes met een mooi totaalplaatje waarbij de gehele package 20% hoger lag. De ander kwam met een bod dat gewoon gelijkwaardig was aan wat ik al had. Duidelijk aangegeven dat ik dat bod niet serieus kon nemen. Twee dagen later kreeg ik een verbeterd bod dat 15% hoger lag. Vaak kan het prima als een partij je echt wil hebben. Begreep later ook dat hier wel dat typisch Nederlandse systeem aan ten grondslag lag, want ze hadden een developer van mijn leeftijd die ongeveer het eerste bod verdiende en wat oudere developers die daar flink boven zaten. Uiteindelijk hebben ze dat opgelost door nadat ik het tweede bod had geaccepteerd ook het salaris van de andere wat jongere developer gelijk te trekken met dat van mij. Inmiddels alweer naar volle tevredenheid een paar jaartjes werkzaam bij deze werkgever, maar dat had dus zo maar anders kunnen lopen.

Ben het wel met @Verwijderd eens dat echt jonge developers nog wel eens iets te snel denken dat ze heel veel kunnen. Werkervaring is zeker niet totaal waardeloos, zeg ik als architect / developer met ruim 15 jaar ervaring. ;)
Wordt regelmatig geconfronteerd met werk van jongere collega's die vooral heel bedreven zijn in enorm snel met behulp van een tutorial en / of Stack Overflow wat in elkaar flansen, maar als ik dan even doorvraag, dan begrijpen ze feitelijk maar heel weinig van wat ze aan het doen zijn en moet ik ze uitleggen dat als we wat ze hebben gemaakt naar productie doorzetten er de nodige dingen omvallen. Komt zoals Mark al zegt ook vooral omdat 'weten wat je niet weet' een cruciale eigenschap is waarvoor ook weer de nodige kennis vereist is, zoals het befaamde Dunning-Kruger effect stelt.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Chromoris
Begin van de week mijn LinkedIn profiel aangepast door aan het einde een stukje tekst toe te voegen met de strekking "Vermeld X in je bericht zodat ik weet dat je mijn profiel ook echt gelezen hebt". Vandaag een berichtje in mijn inbox. Geen smiley in de naam (hey, in ieder geval geen geautomatiseerd bericht), maar ook X niet in het bericht. Jammer dat niet eens de moeite wordt genomen om door mijn profiel tekst heen te skimmen, ik heb niet eens de moeite genomen om X te verbergen (wel moet men mogelijk even op lees meer klikken bij mijn profieltekst).

Codewoord in je LinkedIn profiel zetten werkt.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:57
Chromoris schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:43:
Begin van de week mijn LinkedIn profiel aangepast door aan het einde een stukje tekst toe te voegen met de strekking "Vermeld X in je bericht zodat ik weet dat je mijn profiel ook echt gelezen hebt". Vandaag een berichtje in mijn inbox. Geen smiley in de naam (hey, in ieder geval geen geautomatiseerd bericht), maar ook X niet in het bericht. Jammer dat niet eens de moeite wordt genomen om door mijn profiel tekst heen te skimmen, ik heb niet eens de moeite genomen om X te verbergen (wel moet men mogelijk even op lees meer klikken bij mijn profieltekst).

Codewoord in je LinkedIn profiel zetten werkt.
Ben dan geen recruiter, maar ik zou misschien zelf ook niet zo snel dan die X erin vermelden.. Geen idee eigenlijk waarom, maargoed bedoel dus te zeggen dat het nog niet zoveel zegt.

Members only:

• Chromoris
crimby schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:49:
[...]

Ben dan geen recruiter, maar ik zou misschien zelf ook niet zo snel dan die X erin vermelden.. Geen idee eigenlijk waarom, maargoed bedoel dus te zeggen dat het nog niet zoveel zegt.

***members only***
Tja, het komt geregeld voor omdat er zoveel gespamd wordt op LinkedIn. En zoals je in dit topic kan nalezen is het een van de strategieën om low effort (spam) berichten eruit te filteren. En kleine moeite om even in je bericht te zetten: "En zoals in je profiel staat, hierbij vermeld ik X, ik heb je profiel dus ook echt gelezen" of iets van die strekking. De goede recruiters weten echt hoe het werkt en hebben hier begrip voor (mede ook omdat ze zich ook ergeren aan de slechte / bureau recruiters).

Wat die partij betreft, ik heb even een snelle blik geworpen. Zelf geen ervaring met hen, maar het komt enigszins over als een standaard recruitment bureau. En daarover kan je genoeg in dit topic teruglezen.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:14 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:14 ]

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:25:
[...]

Dus wanneer je als bureau-recruiter duizenden euros kan verdienen door simpelweg een woord te vermelden, dan zou jij dat niet doen? Dat zal je leidingevende erg waarderen die iedere maand afgerekend wordt op zijn targets. Ik denk dat hij of zij je zal vertellen dat je je ego de volgende keer beter thuis kunt laten of zelf thuis kunt blijven ;)

Zelfs als inhouse-recruiter, die hoogstwaarschijnlijk op de hoogte is hoeveel spam iters ontvangen, zou ik verwachten dat er veel begrip is voor zoiets. En ook dan ligt er vaak een sterke prikkel om mensen op gesprek te krijgen. Denk aan alle complimenten en schouderklopjes van je collega's. Dus het vermelden van een woord is dan maar een kleine "prijs" om te betalen.

Daarbij (uit eigen ervaring) zag ik dit juist als mogelijk om degene te laten zien dat ik zijn of haar profiel wel gelezen had. Dus ik kon het alleen maar toejuigen.
Ik heb liever een duidelijk bericht waaruit blijkt dat ze mijn profiel gelezen en begrepen hebben, met concrete informatie waarom ze een match zien met een vacature die ze hebben, dan een "Hoi, interessant profiel met X, kunnen we een keer bellen om kennis te maken?". Daar heb ik geen X voor nodig in mijn profiel, de onzin filter ik er ook wel uit zonder.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:14 ]

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:57
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:25:
[...]

Dus wanneer je als bureau-recruiter duizenden euros kan verdienen door simpelweg een woord te vermelden, dan zou jij dat niet doen? Dat zal je leidingevende erg waarderen die iedere maand afgerekend wordt op zijn targets. Ik denk dat hij of zij je zal vertellen dat je je ego de volgende keer beter thuis kunt laten of zelf thuis kunt blijven ;)

Zelfs als inhouse-recruiter, die hoogstwaarschijnlijk op de hoogte is hoeveel spam iters ontvangen, zou ik verwachten dat er veel begrip is voor zoiets. En ook dan ligt er vaak een sterke prikkel om mensen op gesprek te krijgen. Denk aan alle complimenten en schouderklopjes van je collega's. Dus het vermelden van een woord is dan maar een kleine "prijs" om te betalen.

Daarbij (uit eigen ervaring) zag ik dit juist als mogelijk om degene te laten zien dat ik zijn of haar profiel wel gelezen had. Dus ik kon het alleen maar toejuigen.
Zoals ik zei, ik ben dan ook geen recruiter 8)7

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:14 ]

• Transportman
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:04:
[...]

Mee eens. Maar heb je het idee dat het een het ander uit zal sluiten?
Ik denk dat de toegevoegde waarde beperkt zal zijn of stiekem zelfs negatief, omdat het lijkt alsof de recruiter jouw profiel gelezen heeft want hij/zij heeft X genoemd, waardoor je eerder geneigd zal zijn toch te reageren terwijl het eigenlijk een middelmatig bericht is wat alleen maar er positief boven uitsteekt omdat X er in staat. Anderzijds, een serieus bericht waar X dan niet in staat, lijkt dan weer minder omdat X ontbreekt. Als je je daar bewust van bent, kan je de grensgevallen er misschien net uit filteren, maar vraag is of je daar X wel voor nodig had. De meeste berichten die ik krijg, hebben dat niet nodig, want die zijn of concreet genoeg om wel op te reageren, of vaag genoeg om te negeren, maar voor anderen kan X misschien wel werken.

• Panini
  • Laatst online: 20:41
Recruiter: heel verhaal hoe hij op zoek is naar trainees die een 5 weekse bootcamp (wist niet dat dit tegenwoordig ook onder een traineeship valt |:( ) willen volgen om een Microsoft 365 CE consultant te worden.

Met andere woorden: minimale opleiding, en dan snel cashen op deze mensen.

Ik: Zoals je misschien in mijn profiel had kunnen zien werk ik ondertussen zo een 9 jaar in de IT, waarvan 4 binnen cybersecurity en privacy. Daarnaast ben ik sinds ongeveer een jaar ZZPer op dit gebied. Waarom je mij zou benaderen voor een traineeship om MS 365 consultant te worden op junior niveau ontgaat mij?

Met vriendelijke groet,

Panini

Hij: Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt!
Ik snap je vraag zeker, het komt vaak voor dat kandidaten een carrière switch willen maken, of een andere richting op willen gaan, omdat ze het niet helemaal naar hun zin hebben. En sinds dit een traineeship is, zien vele het als een great opportunity.

Werkelijk vent? Heb je na mijn bericht nog niet door dat je aan het verkeerde adres bent? Hoe kan je zo een plaat voor je kop hebben :X

Verwijderd

[Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:24 ]

• Chromoris
Transportman schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:16:
[...]

Ik denk dat de toegevoegde waarde beperkt zal zijn of stiekem zelfs negatief, omdat het lijkt alsof de recruiter jouw profiel gelezen heeft want hij/zij heeft X genoemd, waardoor je eerder geneigd zal zijn toch te reageren terwijl het eigenlijk een middelmatig bericht is wat alleen maar er positief boven uitsteekt omdat X er in staat. Anderzijds, een serieus bericht waar X dan niet in staat, lijkt dan weer minder omdat X ontbreekt. Als je je daar bewust van bent, kan je de grensgevallen er misschien net uit filteren, maar vraag is of je daar X wel voor nodig had. De meeste berichten die ik krijg, hebben dat niet nodig, want die zijn of concreet genoeg om wel op te reageren, of vaag genoeg om te negeren, maar voor anderen kan X misschien wel werken.
MarkJoosten heeft hier ook al over gezegd dat de betere recruiters (met de betere aanboden) hier goed mee om kunnen gaan. Als een recruiter die met een zeer goed bericht komt waarin X niet staat, dan doet terecht afbreuk aan dat bericht. Het zal je verbazen hoe goed geautomatiseerde spam systemen tegenwoordig kunnen zijn, en hoe waardeloos dat 'serieuze' bericht kan zijn.

Ten slotte: het is een methode van handmatig dingen eruit filteren. Dit is slechts 1 aspect (smiley in mijn naam is een ander), het eindresultaat is wat telt en waarop ik uiteindelijk een selectie maak. Meeste recruitmentberichten zijn kort genoeg en gestructureerd genoeg dat ik er makkelijk doorheen kan skimmen. En dat maakt het gemakkelijk genoeg om snel & efficient een beslissing te nemen.

Edit:
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:13:
[...]

Wanneer je als recruiter niet eens de moeite neemt om de hele summary te lezen van iemand alvorens iemand te benaderen voor jouw baan, dan denk ik dat de kans ook vrij groot is dat hij of zij zich er makkelijk vanaf maakt op andere vlakken.
Het erge is nog dat dit als aparte stukje helemaal op het einde stond. Dus zelfs even snel skimmen zou dit naar voren hebben gebracht. Stukje in kwestie:
Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door Chromoris op 22-09-2022 15:27 . Reden: Toevoeging stukje tekst ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:24 ]

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 11:05
Panini schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:29:
Recruiter: heel verhaal hoe hij op zoek is naar trainees die een 5 weekse bootcamp (wist niet dat dit tegenwoordig ook onder een traineeship valt |:( ) willen volgen om een Microsoft 365 CE consultant.

Met andere woorden: minimale opleiding, en dan snel cashen op deze mensen.

Ik: Zoals je misschien in mijn profiel had kunnen zien werk ik ondertussen zo een 9 jaar in de IT, waarvan 4 binnen cybersecurity en privacy. Daarnaast ben ik sinds ongeveer een jaar ZZPer op dit gebied. Waarom je mij zou benaderen voor een traineeship om MS 365 consultant te worden op junior niveau ontgaat mij?

Met vriendelijke groet,

Panini

Hij: Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt!
Ik snap je vraag zeker, het komt vaak voor dat kandidaten een carrière switch willen maken, of een andere richting op willen gaan, omdat ze het niet helemaal naar hun zin hebben. En sinds dit een traineeship is, zien vele het als een great opportunity.

Werkelijk vent? Heb je na mijn bericht nog niet door dat je aan het verkeerde adres bent? Hoe kan je zo een plaat voor je kop hebben :X
Hahahaha deze is wel next level hoor. Kreeg laatst ook weer eentje, check:

Recruiter: "Op basis van jouw achtergrond wil ik graag een Executive Accountmanager rol aan jou voorleggen bij een internationale werkgever die op Champions League niveau opereert. Er zitten royale voorwaarden aan de rol verbonden met groei in salaris/uitdaging. Sta je hiervoor open?"

Ik: bedankt voor je berichtje. Ben benieuwd welke relatie de functie heeft met mijn profiel?

Recruiter: "Bedankt voor je reactie.
Het betreft een rol als Executive Accountmanager bij een van de grootste Cloud leveranciers van Nederland. Aangezien jij een commerciële achtergrond hebt en daarbij behoorlijk wat ervaring hebt opgedaan binnen de wereld van IT, denk ik dat dit een toffe uitdaging kan zijn."

Ben al jaren O365 consultant en nu al tijdje aan het werk als freelancer. Dan ga ik idd zo'n overstap naar acccount manager maken :+

Is toch zonde van de tijd, als je mij gaat benaderen voor zo'n rol, dat lukt in 99.99% nooit.

• Panini
  • Laatst online: 20:41
Wackmack schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:44:
[...]

Hahahaha deze is wel next level hoor. Kreeg laatst ook weer eentje, check:

Recruiter: "Op basis van jouw achtergrond wil ik graag een Executive Accountmanager rol aan jou voorleggen bij een internationale werkgever die op Champions League niveau opereert. Er zitten royale voorwaarden aan de rol verbonden met groei in salaris/uitdaging. Sta je hiervoor open?"

Ik: bedankt voor je berichtje. Ben benieuwd welke relatie de functie heeft met mijn profiel?

Recruiter: "Bedankt voor je reactie.
Het betreft een rol als Executive Accountmanager bij een van de grootste Cloud leveranciers van Nederland. Aangezien jij een commerciële achtergrond hebt en daarbij behoorlijk wat ervaring hebt opgedaan binnen de wereld van IT, denk ik dat dit een toffe uitdaging kan zijn."

Ben al jaren O365 consultant en nu al tijdje aan het werk als freelancer. Dan ga ik idd zo'n overstap naar acccount manager maken :+

Is toch zonde van de tijd, als je mij gaat benaderen voor zo'n rol, dat lukt in 99.99% nooit.
Man man man, altijd benieuwd hoe dit soort rare sprongen gaan in het hoofd van een recruiter.
Ook de woorden 'op Champions League niveau opereert', verschrikkelijk. :+

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Panini schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:52:
[...]

Man man man, altijd benieuwd hoe dit soort rare sprongen gaan in het hoofd van een recruiter.
Ook de woorden 'op Champions League niveau opereert', verschrikkelijk. :+
Je trekt er in ieder geval geen mensen mee die een afkeer hebben van voetbal..... :$

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De afgelopen 3 weken neemt het aantal berichten weer toe (5 tot 10 per dag), tot het niveau dat ik denk: Wat schiet ik er mee op, tot einde vorige week. Tussen de tientallen wel 2 mooie berichten van directe werkgevers. Helaas zoek ik opdrachtgevers ipv werkgevers.

Wat zien jullie op dit moment, een toename of afname in berichten en zit er meer meuk tussen dan normaal?

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-12 13:29
Iemand bekend met de Enzo Tech Group?

Komt mij over als een scam. Ben nu aantal malen gebeld (vanuit Amsterdam, Brussel), op mijn privenummer, wat nooit aan linked in gekoppeld is geweest. Zoeken iemand voor een client.
Zeg vervolgens geen interesse te hebben, gaan ze vragen voor welk bedrijf ik nu werk.... Euh.. Staat in mijn linked profiel? En gaan meer vragen stellen over mijn werk etc.

Klinkt ook als een heel druk call center in de achtergrond.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2023 19:54 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
init6 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:05:
De afgelopen 3 weken neemt het aantal berichten weer toe (5 tot 10 per dag), tot het niveau dat ik denk: Wat schiet ik er mee op, tot einde vorige week. Tussen de tientallen wel 2 mooie berichten van directe werkgevers. Helaas zoek ik opdrachtgevers ipv werkgevers.

Wat zien jullie op dit moment, een toename of afname in berichten en zit er meer meuk tussen dan normaal?
BIj mij heeft het uitzetten van "open to work" wel tot effect dat ik niet meer benaderd wordt. :)
Prima zo. Ik zit voorlopig goed waar ik nu zit.

(Maar goed, ik ben ook niet de doelgroep van de gemiddelde techrecruiter.)

• Mugwump
unezra schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:29:
[...]

BIj mij heeft het uitzetten van "open to work" wel tot effect dat ik niet meer benaderd wordt. :)
Prima zo. Ik zit voorlopig goed waar ik nu zit.

(Maar goed, ik ben ook niet de doelgroep van de gemiddelde techrecruiter.)
Staat bij mij gewoon uit, desondanks legio random invites, aanbiedingen, lastiggevallen worden op je telefoonnummer dat niet publiekelijk beschikbaar is en ga zo maar door.

• unezra

unezra

Topicstarter
Mugwump schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:14:
[...]
Staat bij mij gewoon uit, desondanks legio random invites, aanbiedingen, lastiggevallen worden op je telefoonnummer dat niet publiekelijk beschikbaar is en ga zo maar door.
Is erg functieafhankelijk volgens mij. Sommige functies zijn aantrekkelijker voor recruiters dan andere. :)
Mijn vrouw wordt aanzienlijk vaker benaderd dan ik. (Zij zit in een functie waar extreem veel vraag naar is.)

Denk dat daar het grootste verschil vandaan komt.

• init6
  • Niet online
[...]

En is dat de laatste periode meer of minder dan gewoonlijk?

• unezra

unezra

Topicstarter
... Prompt krijg ik mail of ik interesse heb in een rol die zowaar relevant is ...
Lezen die recruiters dit topic ofzo? :)

(Zal de persoon netjes beantwoorden dat ik me uitstekend vermaak waar ik nu zit en niet van plan ben na net iets meer dan een maand alweer weg te gaan.)

• Lisadr
[...]

Gebruik Fatima, Mohammed of een andere Arabisch klinkende naam ze laten je met rust. Ik bedoel dit niet cynisch of als een grap. Het werkt echt.

[ Voor 3% gewijzigd door Lisadr op 23-09-2022 13:59 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:52:
... Prompt krijg ik mail of ik interesse heb in een rol die zowaar relevant is ...

(Zal de persoon netjes beantwoorden dat ik me uitstekend vermaak waar ik nu zit en niet van plan ben na net iets meer dan een maand alweer weg te gaan.)
Na half jaartje toch? (geintje)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:05
Stimpy68 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:09:
Iemand bekend met de Enzo Tech Group?

Komt mij over als een scam. Ben nu aantal malen gebeld (vanuit Amsterdam, Brussel), op mijn privenummer, wat nooit aan linked in gekoppeld is geweest. Zoeken iemand voor een client.
Zeg vervolgens geen interesse te hebben, gaan ze vragen voor welk bedrijf ik nu werk.... Euh.. Staat in mijn linked profiel? En gaan meer vragen stellen over mijn werk etc.
Ik ben een paar maanden geleden gebeld door zo'n bedrijf, wel met een andere naam. Ook inderdaad op een privénummer. Ik heb niet lang met ze gepraat, maar ze leken meer geïnteresseerd in mijn huidige baan, dan in mij.

Even een hypothese: de vraag naar IT-ers is nu (eindelijk) aan het stilvallen. Dat betekent dat een hoop recruitingbureau's binnenkort failliet gaan, tenzij ze nieuwe klanten vinden. Als ik zo'n bureau was zou ik vooral inzetten op het leggen van contacten met bedrijven, ipv. het vinden van kandidaten.

• unezra

unezra

Topicstarter
Tylen schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:14:
[...]
Na half jaartje toch? (geintje)
*lol*
_/-\o_ 8)

• RagingPenguin
  • Niet online

"even a broken clock is right twice a day" :P

• Mugwump
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:15:
[...]

Ik ben een paar maanden geleden gebeld door zo'n bedrijf, wel met een andere naam. Ook inderdaad op een privénummer. Ik heb niet lang met ze gepraat, maar ze leken meer geïnteresseerd in mijn huidige baan, dan in mij.

Even een hypothese: de vraag naar IT-ers is nu (eindelijk) aan het stilvallen. Dat betekent dat een hoop recruitingbureau's binnenkort failliet gaan, tenzij ze nieuwe klanten vinden. Als ik zo'n bureau was zou ik vooral inzetten op het leggen van contacten met bedrijven, ipv. het vinden van kandidaten.
Ik las bij die stilvallende vraag wel de nuance dat dit niet in de breedte gold, want naar software developers, data scientists en dat soort functies bleef gewoon onverminderd vraag.

• init6
  • Niet online

Kreeg weer een bericht met:
MUST OPEN - Senior Scala Developer role
Geen enkele scala ervaring op mijn profiel, helaas is mijn boodschap vanuit hier niet aangekomen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door init6 op 23-09-2022 16:04 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
init6 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:04:
[...]

Kreeg weer een bericht met:

[...]

Geen enkele scala ervaring op mijn profiel, helaas is mijn boodschap vanuit hier niet aangekomen. :P
Ghehehehe!
Tja, dit was voor een manager operations bij de VU. (Ik gok maar even dat het IT Ops zou zijn, anders is het alsnog een mismatch.) Relevant, maar nee. Niet nu. (Al klinkt de VU wel als een interessante orga.)

• Transportman
[...]

Ik heb het pas geleden open gezet omdat ik om mij heen aan het kijken ben, het volume neemt wel toe, maar toen ik het uit had staan kreeg ik ook regelmatig random zooi binnen.

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-12 09:26
Ik heb expliciet neegezet in mijn profiel dat ik niet op zoek ben naar een andere baan.

• Stimpy68
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:15:
[...]

Nou inderdaad, dat eerste dus. ze geven eerst aan op zoek te zijn voor een klant blabla. Nee, geen interesse zeg ik al meteen (allemaal Engels overigens). Vervolgens gaan ze vragen wat mijn huidige functie is en wat ik precies doe, hoe lang ik er al werk. Vaag allemaal wat mij betreft. De eerste die belde bleef proberen, die ik laatst aan de lijn had was er al snel mee klaar, ik zei geen interesse, hij vroeg waar ik nu werk en wat mijn functie precies is. Meteen aangegeven dat dat confidentiële informatie was, okay bye , klik :*)

Directe collega met dezelfde functie als ik kreeg ook al een linkedin mail van ze of hij interesse had in een baan...

Ik weet dat in ons werk (data storage) de spoeling dun is, wij zoeken zelf ook mensen en kunnen ze niet vinden met ervaring en juiste kennis. En blijkbaar gaan bepaalde recruiters dus iedereen maar benaderen.

In de mail van mijn collega stond iets waar ik dan weer om moest lachen.... we zoeken iemand met +20 jaar storage kennis en ervaring 8)7

• Stimpy68
wjvh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:52:
Ik heb expliciet neegezet in mijn profiel dat ik niet op zoek ben naar een andere baan.
Waar heb je dat neergezet? Want ik ben ook niet op zoek, maar word wel helemaal gek van alle mensen die mij te pas en te onpas benaderen |:(
Zit er zelfs aan te twijfelen om linkedin te gaan verwijderen daardoor.

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-12 09:26
In de vrije tekst van mijn profiel (Job titel oid).

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
wjvh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:52:
Veel recruiters (het schot hagel type) lezen je profiel niet. Je komt gewoon in een search tool naar boven en van daar uit sturen ze mass mailings.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 24-09-2022 10:52 ]

https://niels.nu

• unezra

unezra

Topicstarter
Stimpy68 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:54:
[...]
Waar heb je dat neergezet? Want ik ben ook niet op zoek, maar word wel helemaal gek van alle mensen die mij te pas en te onpas benaderen |:(
Dat zou ik niet snel doen.
Niet vindbaar zijn op LinkedIn kan uiteindelijk in je nadeel werken.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 11:05
De opdrachten die je binnen krijgt worden steeds vager of ligt dat aan mij? Kreeg dit gisteren binnen. Natuurlijk geen idee waar dit over gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUHj0yGMFYf5bungmlTIRyC23Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0PDpIfJE7hJLp53A4rrLjIj.jpg?f=fotoalbum_large

• Transportman
Wackmack schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:30:
De opdrachten die je binnen krijgt worden steeds vager of ligt dat aan mij? Kreeg dit gisteren binnen. Natuurlijk geen idee waar dit over gaat.

[Afbeelding]
Ligt niet aan jou, maar aan degene die je dat bericht gestuurd heeft. Zelf krijg ik ook regelmatig van dat soort vage berichten, nu mijn profiel open staat al helemaal. Ik had paar weken terug van een recruiter een bericht dat zogenaamd een directeur van een groot bedrijf bij die recruiter had aangegeven met mij te willen praten. Dat soort berichten negeer ik gewoon, die geef ik geen eens een decline. Want als die directeur mij zo graag wil spreken, wat houdt hem tegen direct contact met mij te leggen?

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 10:22
Wackmack schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:30:
De opdrachten die je binnen krijgt worden steeds vager of ligt dat aan mij? Kreeg dit gisteren binnen. Natuurlijk geen idee waar dit over gaat...
Jeetje wat een vaagheid, ik zou dit niet eens serieus nemen, het voelt als een soort scam... Dat zal het misschien helemaal niet zijn maar het heeft een erg groot "Man met regenjas, trekt 'm open en vraagt "Sigaartje kopuuhh?"" gehalte...

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-11 18:52
SuddenlyNinja schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:40:
[...]

Jeetje wat een vaagheid, ik zou dit niet eens serieus nemen, het voelt als een soort scam... Dat zal het misschien helemaal niet zijn maar het heeft een erg groot "Man met regenjas, trekt 'm open en vraagt "Sigaartje kopuuhh?"" gehalte...
Maar die heb je wel vaker. Deze vond ik onlangs in mijn inbox, ik heb de herkenbare gegevens eruit gehaald.
Members only:

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:20
Pizza_Boom schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:37:
[...]

Maar die heb je wel vaker. Deze vond ik onlangs in mijn inbox, ik heb de herkenbare gegevens eruit gehaald.

[...]
Booleaanse algebra is aan deze recruiter niet besteed!

• Chromoris
Stimpy68 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:54:
[...]

Je hebt binnen LinkedIn ook de mogelijkheid om InMail uit te zetten. Dan krijg je in ieder geval minder spamberichten.
Voor uitnodigingen kan je dat ook aanscherpen. Dat zou het aantal waardeloze connectie verzoeken naar beneden moeten brengen.

En bedenk je dat je lang niet de enige bent, ook niet wat betreft het verwijderen & verlaten van LinkedIn.
SuddenlyNinja schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:40:
[...]

Niet zozeer scam, maar gewoon spam. Je voldoet aan de query eisen, en daarom krijg je samen met nog een paar honderd man/vrouw, een standaard bericht.

• Stimpy68
unezra schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:05:
[...]

Dat zou ik niet snel doen.
Niet vindbaar zijn op LinkedIn kan uiteindelijk in je nadeel werken.
Ik gebruik LinkedIn alleen voor specifieke gebruikersgroepen mbt tot mijn werk, die ik volg om op de hoogte te blijven. Ik ben totaal niet op zoek naar een andere job. Dus niet vindbaar zijn is voor mij geen enkel probleem.
Wat ik al eerder aangaf, neig er gewoon steeds meer naar om LinkedIn te verlaten.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:24 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
Stimpy68 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:43:
[...]

Ik gebruik LinkedIn alleen voor specifieke gebruikersgroepen mbt tot mijn werk, die ik volg om op de hoogte te blijven. Ik ben totaal niet op zoek naar een andere job. Dus niet vindbaar zijn is voor mij geen enkel probleem.
Wat ik al eerder aangaf, neig er gewoon steeds meer naar om LinkedIn te verlaten.
Is. Het lijkt me alleen zo veel gedoe opnieuw een LI profiel aan te maken en een netwerk op te bouwen op het moment dat het opeens wel opportuun wordt (via LinkedIn) ander werk te zoeken.

Voor mij is het hoe dan ook een belangrijk medium. Mijn zakelijk netwerk draait vooral om LinkedIn en ik gebruik het voor werving, maar ook het checken van potentiële kandidaten. Zit in een aantal SIG's, al doe ik daar op LI minder mee dan met de SIG's via Facebook, Discord, etc. Vind LI als forum toch minder fijn werken.

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:12:
[...]

Ik loop iedere dag tientallen, vaak meer dan honderd, profielen af op Linkedin en krijg ook de indruk dat steeds meer mensen hun InMail uitgezet hebben of niet meer actief zijn op Linkedin. En regelmatig zie ik mensen in mijn netwerk die hun profiel verwijderd hebben.

Wanneer ik zie hoe Linkedin zich aan het ontwikkelen is dan kan ik dit goed begrijpen. Het is steeds meer een "wild west" geworden voor bounty hunters/ recruiters; als vliegen op stroop, aangetrokken door het grote geld.

Daarbij begint het inmiddels ook meer een slap aftreksel van Instagram te worden door ongegeneerde narcistische zelfpromotie met "Instagram perfect" zelfportretten bij ieder bericht. Foto's van zichzelf die werkelijk niets met het bericht zelf te maken hebben en alleen op gericht zijn om zoveel mogelijk likes en interactie te krijgen.

Wanneer deze trend zich doorzet ben ik bang dat Linkedin over een aantal jaren een afvoerputje is van mensen en bedrijven die zich aan de onderkant de arbeidsmarkt begeven.
*urgh* Ja.

Ik zie LI ook heel vaak gebruikt worden als soort van Facebook. Rot op. Als je immunoloog bent, prima om wat werkgerelateerds over COVID-19 te roepen, maar meestal zijn het mensen uit totaal andere beroepsgroepen die zo nodig hun mening over het vaccinatiebeleid, de toestand in de wereld, etc, op LI moeten ventileren. Echt al heel vaal de neiging gehad er op te reageren met "Welkom op Facebook", maar dat ziet dan ook meteen je hele netwerk. :)

Ik heb mijn filterbubbel dus maar aangezet. Alles dat ik niet interessant / relevant vind "dit wil ik niet zien" en shit die gewoon desinformatie is, meld ik aan de LI politie als desinformatie.

Tja.

Tegelijkertijd denk ik wel dat er behoefte is aan iets als LinkedIn. Visitekaartjes zijn al een tijdje uit. Zakelijk netwerk is heel handig om te hebben en zakelijke profielen nalopen vind ik op zijn minst prettig.

• gem-p
  • Laatst online: 22:45
Nu LinkedIn steeds meer Facebook wordt zoek ik ook naar een beter alternatief waar ik mij als goede IT'er kan presenteren en ook gevonden kan worden door de recruiters die net ff dat stapje extra willen doen en die ook de interessantere banen en posities proberen te vullen.

Iemand een idee waar ik als software developer/architect dan ook terecht kan?

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:24 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:24 ]

• gem-p
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:51:
[...]

Ja, maar dat is alleen .NET ;)
Die ken ik :D
Maar ik zit niet in de .NET hoek ;-)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
gem-p schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:44:
Nu LinkedIn steeds meer Facebook wordt zoek ik ook naar een beter alternatief waar ik mij als goede IT'er kan presenteren en ook gevonden kan worden door de recruiters die net ff dat stapje extra willen doen en die ook de interessantere banen en posities proberen te vullen.

Het beste is zelf zoeken. Grote bedrijven hebben eigen recruiters en werven niet via externe recruiters. De recruiters die wel werven doen dat in opdracht van een bedrijf en verdienen op die manier hun boterham door jou te plaatsen. Zie het als een verkopende makelaar, die hebben 1 belang.
Recruiters voor de kandidaat en gaan zoeken en door de kandidaat betaald worden heb ik nog niet gezien.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

Ik denk dat LinkedIn nog wel even blijft. Als jij namelijk je profiel gewoon professioneel houdt dan vinden die recruiters je echt wel... De 'Verfacebookicificatie van linkedin" heeft geen effect op je profiel.

• unezra

unezra

Topicstarter
jongetje schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:15:
[...]
Het beste is zelf zoeken. Grote bedrijven hebben eigen recruiters en werven niet via externe recruiters.
Geen wet van meden en perzen. Ook grote bedrijven zullen met extern recruitment werken. Alleen zul je dat in gevallen niet in de gaten hebben, omdat diegenen gewoon namens het bedrijf acteren en dus ook een "intern" emailadres hebben.
De recruiters die wel werven doen dat in opdracht van een bedrijf en verdienen op die manier hun boterham door jou te plaatsen. Zie het als een verkopende makelaar, die hebben 1 belang.
Zijn ook verschillende modellen van. Sommigen krijgen betaald per plaatsing (bij een enkeling is de fee uitgesmeerd over meerdere jaren), sommigen krijgen per uur betaald, etc.
Recruiters voor de kandidaat en gaan zoeken en door de kandidaat betaald worden heb ik nog niet gezien.
Denk dat je die ook niet gaat vinden. Hoe veel werkzoekenden zullen zélf een paar honderd tot een paar duizend € over hebben voor het vinden van een ideale baan?

• CVTTPD2DQ
Beetje een schot voor open doel, maar Github?

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:23 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:09
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:47:
[...]

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom Github en Stackoverflow niet de Funda's van de arbeidsmarkt voor developers zijn geworden?

Het heeft mij lang doen twijfelen over mijn eigen initiatief. Wanneer zij het al niet voor elkaar krijgen, waarom zou het een ander wel lukken om de markt transparant te krijgen?
Een voordeel wat jij hebt boven die twee is dat jij geen rekening hoeft te houden met de totaal toxische arbeidsmarkt in de VS (en daarbij, de NL markt is waarschijnlijk veel te klein om interessant te zijn voor clubs als dat)

• Transportman
[...]

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom Github en Stackoverflow niet de Funda's van de arbeidsmarkt voor developers zijn geworden?

Het heeft mij lang doen twijfelen over mijn eigen initiatief. Wanneer zij het al niet voor elkaar krijgen, waarom zou het een ander wel lukken om de markt transparant te krijgen?
Omdat mensen vaak hun werk niet kunnen delen? Code die ik voor klanten schrijf kan ik niet op Github zetten, vragen over de tooling waar ik mee werk heb ik vaak sneller opgelost door het aan collega's te vragen dan op SO iets mee te doen. Het zijn websites met hele andere doelen dan waar jouw initiatief mee bezig is.

Verwijderd

Verwijderd

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:23 ]

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:51
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:05:
[...]

Maar dit zijn wel plekken waar je als developer vaak komt en die veel bekendheid hebben. Dit is dan toch een ideale springplank voor een vacaturebank?

Nu ik dit schrijf denk ik er ineens aan dat Tweakers ook zo'n geval is. Bijna alle IT'ers kennen Tweakers maar op het gebied van vacatures zijn ze verre van dominant. Hoe komt dat? Is het een niet met het ander te verenigen? Dit klinkt voor mijn namelijk onlogisch.
Waarschijnlijk omdat als we hier ook dezelfde spam gaan krijgen als op LinkedIn, het merendeel tweakers ook achter zich zou laten.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Transportman
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:05:
[...]

Maar dit zijn wel plekken waar je als developer vaak komt en die veel bekendheid hebben. Dit is dan toch een ideale springplank voor een vacaturebank?

Nu ik dit schrijf denk ik er ineens aan dat Tweakers ook zo'n geval is. Bijna alle IT'ers kennen Tweakers maar op het gebied van vacatures zijn ze verre van dominant. Hoe komt dat? Is het een niet met het ander te verenigen? Dit klinkt voor mijn namelijk onlogisch.
Ik denk dat het compleet andere takken van sport zijn. Als we Tweakers als voorbeeld nemen, er is wel een Carrière deel met vacatures, Elect is in Tweakers zelf geschoven, maar op de FP staan vacatures ongeveer op 75% van de pagina en op mobiel zelfs helemaal onderaan, het hangt er allemaal maar een beetje bij, want de focus van Tweakers ligt niet op de vacatures of arbeidsmarkt. Als Tweakers er echt liefde en aandacht aan zou schenken, zou het misschien nog wat kunnen worden, maar ik denk dat het dusdanig veel in gestopt moet worden waar maar de vraag is of het eruit te halen valt.

Verwijderd

Verwijderd

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:22 ]

• CVTTPD2DQ
De vraag is, is dat de meest lucratieve richting voor die bedrijven?

Een tijdje geleden las ik een artikel van een CEO van een softwarebedrijf die een recruiter zocht. Om er een te vinden maakte ze een aantal zaken aan: een (nep) persoonlijke website van een developer, een github profiel met wat projecten, en een linkedin profiel. Telkens met een andere naam, maar met een variant van haar eigen CV.

Haar conclusie was dat geen enkele recruiter in staat was om via github of de persoonlijke website contact te leggen; ze kreeg vrijwel alléén reacties via LinkedIn.

Dus het meest voor de hand liggende antwoord is dat recruiters de voorkeur geven aan LinkedIn.

• Bossie
CVTTPD2DQ schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:30:
[...]
Haar conclusie was dat geen enkele recruiter in staat was om via github of de persoonlijke website contact te leggen; ze kreeg vrijwel alléén reacties via LinkedIn.
We moeten het de recruitertjes ook niet te moeilijk maken, op LinkedIn kun ze tenminste met hagel schieten in de hoop een keer iets te raken :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:22 ]

• Bossie
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:40:
[...]
Ik dacht altijd; wanneer je ervoor zorgt dat je een platform bouwt waar developers enthousiast over zijn en naar toe gaat, dan komen de bedrijven vanzelf (voorwaarde dat er schaarste is). Dit werkt ook wel maar maar wil je echt 80% van de markt op een platform krijgen (wat mijn doel uiteindelijk is) dan besef ik mij inmiddels wel dat deze strategie alleen nooit gaat werken.
De vraag is vooral wat voor bedrijven daar op af komen en of dat voor de developers interessant is.
De echt grote bedrijven weten hun vraag ook wel zonder dit soort platformen te bevredigen.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:19 ]

• gem-p
CVTTPD2DQ schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:30:
[...]

Dus het meest voor de hand liggende antwoord is dat recruiters de voorkeur geven aan LinkedIn.
Dit is dus ook nog steeds mijn beeld.

Maar LinkedIn raakt echt vervuilt. Ben afgelopen zomer begonnen om iedereen te ontvolgen die een Facebook achtige post op LinkedIn en die ik niet persoonlijk ken. Dat hielp wel enigszins, maar een nog steeds vind ik LinkedIn daarmee geen echt zakelijk platform meer. Echt een goed alternatief dat in NL goed bruikbaar is heb ik na wat rond zoeken nog niet gevonden.

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 22-11 18:52
Ik moest stiekem wel even lachen om dit bericht op Reddit. Had ook zomaar een ITer die hier actief is kunnen zijn:

• unezra

unezra

Topicstarter
[...]
Ik dacht altijd; wanneer je ervoor zorgt dat je een platform bouwt waar developers enthousiast over zijn en naar toe gaan, dan komen de bedrijven vanzelf (voorwaarde dat er schaarste is). Dit werkt ook wel maar maar wil je echt 80% van de markt op een platform krijgen (wat mijn doel uiteindelijk is) dan besef ik mij inmiddels wel dat deze strategie alleen nooit gaat werken.

Het is wat jij schrijft, het moet ook een voor de hand liggend antwoord zijn voor inhouse-recruiters en HR.
Ik denk dat je bij het bouwen van een platform, niet uit moet gaan van de situatie van schaarste óf overvloed, maar moet cateren voor allebei. Anders is je platform dood zodra de situatie om slaat van krapte naar schaarste, of vice versa.

Dus zul je in mijn beleving een platform moeten bouwen dat zowel door potentiële werkgevers als potentiële werknemers en werkzoekenden als prettig en bruikbaar wordt ervaren. Richt je je op 1 van die 2, denk ik dat je een lastige tijd gaat krijgen.

Vraag me ook af of het werkt om een platform te bouwen voor één heel specifieke doelgroep zonder de intentie dat uit te bereiden. Lees vrij vaak dat developers meerdere talen goed beheersen, je wil niet voor iedere taal denk ik naar één platform toe. Zelfde voor allrounders, denk dat die allrounders tureluurs worden als ze voor netwerkbeheer, cloudbeheer, klassiek systeembeheer, etc,etc, etc, allemaal naar een andere vacaturesite toe moeten. (Same for potentiële werkgevers, die willen geen 10, 20 platformen moeten gebruiken en ik denk dat dát ook de kracht van LinkedIn is: Het is een one-stop-shop voor alle mogelijke posities, zelfs niet eens ICT-centric.)

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:19 ]

• Chromoris
[...]

Ik dacht altijd; wanneer je ervoor zorgt dat je een platform bouwt waar developers enthousiast over zijn en naar toe gaan, dan komen de bedrijven vanzelf (voorwaarde dat er schaarste is). Dit werkt ook wel maar wil je echt 80% van de markt op een platform krijgen (wat mijn doel uiteindelijk is) dan besef ik mij inmiddels wel dat deze strategie alleen nooit gaat werken.

Het is wat jij schrijft, het moet ook een voor de hand liggend antwoord zijn voor inhouse-recruiters en HR.
Het probleem wat je hebt bij zo'n platform is dat de werkzoekende kant gericht is op mensen die ook (redelijk) actief aan het zoeken zijn naar een nieuwe baan. LinkedIn is meer dat iedereen er een profiel op kan hebben (niet alleen de actief zoekenden). Plus dat het redelijk eenvoudig is om te switchen tussen zoekend en niet zoekend (lees: eerder niet reageren op dingen dan wel op die dingen reageren). Dus voor bedrijven/recruiters is het veel nuttiger om daarop bezig te zijn, want op die manier kan je misschien iemand losweken / wegstropen bij een ander bedrijf (iemand die dus niet actief aan het zoeken is, maar waarbij de vraag net de druppel is die die switch naar werkzoekend veroorzaakt, en dan sta je vooraan bij die persoon). Iets wat met jouw site wat moeilijker gaat.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:18 ]

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:38

GG85

.......

Mijn frustratie moment: berichtje gehad van interne recruiter van een internationaal bedrijf.
Eerste gesprekje gehad en daarbij aangegeven dat ik 4x9 werk omdat ik een dochterje heb en daar een dag in de week voor wil zorgen.
Allemaal prima, leuk gesprek en hij zou mijn profiel voorleggen aan de toekomstige manager. Bericht terug dat ze positief waren en dat ze met een voorstel zouden komen voor een 2e gesprek.
Krijg ik vervolgens een mailtje met de strekking "we zoeken toch iemand die hier fulltime zit dus we gaan voor een andere kandidaat"....

Wtf? Het is 2022 en mensen nemen pappadagen op waar je recht op hebt. Daarnaast geeft de CAO waar ze onder vallen ook nog eens expliciet het recht om 4 dagen te werken dus wat is het probleem?

Gereageerd (in wat nettere bewoording uiteraard) dat ik beter niet eerlijk had kunnen zijn en na het tekenen van het contract (2 maanden proef, dan vast adverteerden ze mee) 4x9 aan had moeten vragen wat ze niet hadden kunnen weigeren.

Ik begrijp ze ergens wel maar het is nu eenmaal een fact dat mensen kinderen krijgen en dan andere prioriteiten. Precies hierom mag je een vrouw niet vragen of ze ooit zwanger wil worden en bij een "ja" de baan niet geven.

Rant: kan me voorstellen dat er zo een zure lul van een toekomstige manager zit met een mislukt huwelijk die er nooit voor zijn eigen kinderen was en nu dus maar iedereen z'n papadag misgunt.

Maar goed, beter dat ik het nu weet dan later wat voor toko het is.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-11 23:42

Jeoh

blaat

Die vier uurtjes per week gaan het verschil echt maken :+

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:38

GG85

.......

Jeoh schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:13: