Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

@Verwijderd, gezien je felheid in reactie laat ik het er verder bij.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:34:
[...]
Deze volg ik niet. Wat heeft hun leervermogen (waar ik überhaupt geen pet van op heb, laat staan en hoge) te maken met die opmerking waar jij naar refereert?
Ze schijnen toch de beste manier om een bonus op te strijken te hebben ontdekt ?

En dat kennelijk middels spam mailings, waarbij ik denk, als ze voor die paar centen hun naam al zo graag ten grabbel gooien, wat zullen ze dan met mijn naam, CV etc. gaan doen als ze er ergens denken een rooie rot cent voor te kunnen krijgen ?
Laat overigens duidelijk zijn dat ik nog steeds mijn best doe om recruiters uit de markt te werken, maar dit staat los van mijn beeld van recruiters op zichzelf (welke niet negatief is*).

*Ik ga het er vanaf nu maar telkens bij zeggen voordat ik straks weer verweten wordt dat ik zo negatief ben over recruiters.
Tsja ze op één hoop gooien heeft weinig zin, lastige voor alle kanten behalve de beroerde recruiters is dat er zo ontzettend veel kaf en weinig koren is. En dat het derhalve ook weer lastig is om ze niet op één hoop te gooien, maar om dan maar van het positieve uit te gaan in deze, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:50:
[...]
Ik wil alleen zeggen dat het werkt. Ik zie het al zolang ik in deze markt zit (16 jaar). Sterker nog, ik heb jaren voor zo'n club gewerkt en ze verdiende destijds veel geld en maakt ook veel mensen blij door ze aan een baan te helpen.
Tsja, de Nigeriaanse prins schijnt ook te werken, bijna geheel geautomagiseerd en vanuit een lagen lonen land. Wachten is nog tot ook de spammende NL recruiters het gaan verliezen tegen een Indiaas spamhok, wat die kunst tot nog een niveautje hoger heeft weten te pushen.

Maar goed als dat hun gewenste markt is, dan is er al duidelijk een volstrekte mismatch tussen mij en hun wijze van denken en opereren en wie ze kennelijk willen bereiken, tijd om zo snel mogelijk afscheid te nemen, of beter nog, geen kennis te maken waar mogelijk. Helaas is dat nogal een zoektocht vooraf en niet altijd volledig in te schatten.
Maar wanneer ik je reactie zo lees heb je al een goede strategie. De volgens jou slechte recruiters uit te sluiten je te focussen op de voor jou goede recruiters.
Helaas een lastig proces, waar eigenlijk veel te veel kruim in gaat zitten, door het grote gebrek aan koren ten opzichte van het kaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:27:
[...]
Maar je hebt recruiters wel nodig?
Dat is moeilijk te beantwoorden, een goede kan handig zijn, het merendeel is niet goed of lijkt niet goed.
Mond op mond / netwerk is op zich het fijnste, maar toch ook maar een enigszins beperkte kring, maar daar zou toch nog wel een paar stappen tussen mogen zitten voor je aan mass-spam-mailings komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2023 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:56:
Laat duidelijk zijn dat ik het als persoon helemaal met je eens ben. Ik vind het ook verschrikkelijk maar vanuit de motieven van een recruiter kan ik het begrijpen. Zij streven gewoon hun verdienmodel na.
Ik denk dat (vrijwel) iedereen hier wel snapt dat hoe recruiters zich gedragen gewoon een gevolg is van het bedrijfsmodel dat gehanteerd wordt. In iedere sales rol zullen bonussen vaak als perverse prikkels werken die mensen op z'n minst naar kwantiteit pushen. En natuurlijk weten we ook wel dat een hoop van dit soort recruiter toko's gerund worden door snelle jongens die hun rolex belangrijker vinden dan hun reputatie.

Dus; wat wil je nu precies bereiken? Het maakt voor ons geen klap uit nl. We zien ook wel dat de gemiddelde recruiter na 6 maanden alweer een volledig andere baan heeft. Geen kritiek naar jou toe hoor, ik snap alleen niet waar je naartoe wil.

Dit is een topic over ervaringen met recruiters. De meeste zullen 'okay' zijn, maar daar post niemand over. De grootste groep daarna zal negatief zijn, en die zie je wel terug. Het gros van de recruiters die me berichtjes sturen, sturen me spul dat aardig relevant is. Maar dat post ik hier natuurlijk niet, want dat is compleet oninteressant.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
En om het een beetje leuk te houden:

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2023 11:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:44:
Wat ik al een aantal keer aangegeven heb, ik zou het gedrag van recruiters graag wat meer analytisch willen benaderen. Doordat het constant over de bomen gaat denk ik dat veel het bos niet meer zien.
Ik snap best dat het voor jou interessant is, omdat het je vakgebied is. Maar voor ons is dat eigenlijk niet interessant omdat er toch niks aan gaat veranderen. Het is de laatste 20 jaar niet veranderd dus waarom zou dat de komende 20 wel gaan gebeuren?

De recruitment industrie heeft echt nul collectief geheugen. Dit komt ook omdat het grootste deel van de recruiters dit als 'tussenbaantje' doen, totdat ze echt iets gevonden hebben. En natuurlijk zijn er wel echte vakidioten die het gewoon echt leuk vinden en willen blijven doen, maar die zijn in verhouding gewoon enorm zeldzaam. Ik denk dat de verhouding daar echt nieteens 9:1 is.

Daarbij komt ook nog eens dat het aantal recruiters die echt gewoon enigzins intelligent zijn ook ronduit zeldzaam zijn. Daarmee bedoel ik de mensen die genoeg van ons vakgebied weten om te zien wat ze allemaal niet weten. De gemiddelde recruiter-pikkebaas van 24 denkt dat 'ie de markt beter kent dan wijzelf.

Je bent een enorme uitzondering Mark. Da's ook de redend dat je niet met hooivorken het topic uitgejaagd wordt ;) Ik vind je overigens absoluut niet 'te negatief' over recruiters. Daar zou ik me niks vanaan trekken. Ik denk dat je een prima realistisch beeld van de industrie neerzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2023 11:12 ]

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:17
Misschien niet helemaal de juiste topic, maar wilde er niet een nieuwe voor aanmaken :-)
Wat zijn jullie ervaringen met de LinkedIn functie “open for work” richting recruiters, maar vooral richting eigen werkgever….
Ik sta inmiddels best open voor een nieuwe werkgever en wil dit best delen, maar niet met mijn huidige werkgever en de ingehuurde recruiters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Er zijn twee standen, eentje waarbij het helemaal open staat en eentje waarbij ze het proberen te verbergen voor je werkgever.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:01:
[...]

Ik heb er als werkzoeker geen ervaring mee, maar doet mij denken aan een verhaal dat ik eens hoorde van een developer waarvoor ik als recruiter een baan ging zoeken.

Hij vertelde dat hij daarvoor eens gezocht heeft naar een nieuwe baan via een andere recruiter. Niets verkeerds over die recruiter, was hij verder blij mee. Maar kort daarna werd hij op het matje geroepen door zijn toenmalige manager met de vraag waarom hij op zoek was naar een nieuwe baan? Hij vroeg die manager hoe hij dit wist?

De collega van de recruiter die voor hem zocht had zijn manager gebeld of hij misschien alvast op zoek zou kunnen gaan naar een nieuwe developer? Hij wist namelijk dat er binnenkort iemand bij hem zou vertrekken... True story :)

Ik weet niet of andere mensen dit wel eens meegemaakt hebben maar wanneer je echt niet wilt dat je werkgever weet dat je op zoek gaat naar een nieuwe baan vind ik het een risico om dit openbaar te maken op een platform als Linkedin dat je op zoek bent.
Ik ben wel eens gebeld door een recruiter die me probeerde te plaatsen op de plek die ik ging verlaten. Ze hadden in ieder geval het profiel goed gematcht, dat is tegenwoordig al een uitzondering.

* CodeCaster gaat richting de 6 jaar en 4e opdracht vanuit zijn netwerk, zonder recruiters. *O*

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 10:22
magneet schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:49:
Er zijn twee standen, eentje waarbij het helemaal open staat en eentje waarbij ze het proberen te verbergen voor je werkgever.
Dat is goed om te weten, weet je toevallig ook hoe LinkedIn dit filtert? Ik neem aan dat ze niet weten wie de leidinggevende bij je huidige werkgever is, of proberen ze die informatie te blocken voor iedereen die bij je huidige bedrijf ook als werkgever heeft vermeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaelken
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 09:55
SuddenlyNinja schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:21:
[...]

Dat is goed om te weten, weet je toevallig ook hoe LinkedIn dit filtert? Ik neem aan dat ze niet weten wie de leidinggevende bij je huidige werkgever is, of proberen ze die informatie te blocken voor iedereen die bij je huidige bedrijf ook als werkgever heeft vermeld?
Wat ik heb begrepen is je status alleen zichtbaar voor mensen met een recruiterprofiel, die niet werkzaam zijn bij je huidige werkgever. Mensen met een normaal account kunnen bij mijn weten dan ook niet zien dat je open staat voor ander werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:20
crimby schreef op donderdag 8 september 2022 @ 05:26:
Misschien niet helemaal de juiste topic, maar wilde er niet een nieuwe voor aanmaken :-)
Wat zijn jullie ervaringen met de LinkedIn functie “open for work” richting recruiters, maar vooral richting eigen werkgever….
Ik sta inmiddels best open voor een nieuwe werkgever en wil dit best delen, maar niet met mijn huidige werkgever en de ingehuurde recruiters.
Ik zou er vanuit gaan dat je werkgever er achter gaat komen (eventueel via zo'n shitrecruiter die je werkgever gaat opbellen). Dus houdt daar gewoon rekening mee, en zorg dat je je alvast voorbereid op het gesprek met de werkgever voor wanneer die er achter komt. Dat laatste gaat op een gegeven moment toch gebeuren (of je nu die status op LinkedIn aan zet of niet).

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
@Chromoris En hoe erg is dat dan? Als je weg wilt heb je vast al wat gesprekken gevoerd en iig een goede reden om weg te willen.

• Chromoris
jongetje schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:49:
@Chromoris En hoe erg is dat dan? Als je weg wilt heb je vast al wat gesprekken gevoerd en iig een goede reden om weg te willen.
Klopt, hoeft ook niet erg te zijn. Maar het is wel belangrijk om je even te bedenken dat je baas er achter gaat komen en dat die mogelijk wat minder positief kan reageren. En voorbereiding bij dat soort gesprekken/situaties is meestal al het halve werk.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:52
Chromoris schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:53:
[...]

Klopt, hoeft ook niet erg te zijn. Maar het is wel belangrijk om je even te bedenken dat je baas er achter gaat komen en dat die mogelijk wat minder positief kan reageren. En voorbereiding bij dat soort gesprekken/situaties is meestal al het halve werk.
Dat zou niet heel handig zijn van de baas om daar vervelend op te reageren. Het kan ook omgedraaid worden: dat hij 'opeens' inziet dat je toch wel een loonverhoging verdient oid.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2022 13:21 ]

• Chromoris
Dat hoeft niet noodzakelijk aan de fee van de recruiter afhangen. Veel bedrijven staren zich blind op bepaalde assessments. En de uitkomsten van die assessments hoeven niet noodzakelijk een goed dan wel eerlijk beeld te geven van die kandidaat:
  • De assessment kan wat zeggen over het vermogen tot abstractie en is een harde eis om verder te kunnen praten. Ik weet dat zeker een (en waarschijnlijk meer zoniet alle) grote jongen dit als harde eis heeft.
  • De kandidaat kan een slechte dag hebben en het daardoor niet gered hebben. Zo'n assessment is een momentopname, en dat wordt wel eens vergeten. En te vaak is er geen mogelijkheid tot flexibiliteit in de procedure (computer zegt letterlijk no).
  • De assessment geeft aan hoe de kandidaat als persoon is, en die past daardoor kennelijk niet in de huidige groep/populatie (of althans, dat is wat management/manglement zelf denkt/beschouwt)
  • De assessment geeft aan dat de kandidaat iets te sterk in zijn schoenen staat of zoiets. Een assessment kan vele aspecten van een kandidaat onderzoeken, en daar kan de werkgever gebruik van maken om te selecteren op pushovers en zo. Ethisch niet netjes, maar het gebeurd.
  • Uiteraard kan de kandidaat met het assessment net in het grijze gebied terecht komen, en dat dan de fee van de recruiter net de balans naar de andere kant doet overslaan (hoewel, in deze arbeidsmarkt?)
  • Geen idee of de resultaten gedeeld worden (of alleen de uitkomst), maar kan natuurlijk zijn dat de assessment als gemakkelijk/goedkoop excuus gebruikt wordt om de sollicitatieprocedure stop te zetten
Kortom, genoeg alternatieven.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:15 ]

• mutsje
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Ook eens positieve melding, "recruiter" van rawworks benaderde mij nadat ze twee weken eerder verzoek tot connectie? op linkedin had gevraagd. Heel relaxt wist over ex collega's waar ze heen gegaan waren en of ik eens zin had in een kop koffie en een gesprek. Heb vriendelijk afgewezen en complimenen gegeven voor de uiterst relaxte manier. Krijg ook steeds vaker linkedin connectie verzoeken met 'de ideale baan' nou dan weet ik al welke knop ze krijgen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GabrielVe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 18:35
Positieve ervaring:

Geen idee of ik afgetrocheld ben of niet, maar ik heb met hulp van een 2 recruiters die heel netjes in omgang waren een nieuwe baan gevonden. Ik liep al een tijd rond met het gevoel dat ik een nieuwe baan wilde, maar door drukte zowel op werk & prive, kwam er niet aan toe.

Via deze recruiters bij heb ik bij 4(3 direct indienst & een 6 maanden detavast) organisaties gesprekken gehad. Het zal vast niet zonder eigenbelang zijn, maar ze hebben het, in mijn optiek, vervelende deel(motivatiebrieven schrijven & bijhouden van de agenda) van het solliciteren uit handen genomen & ik ga er € 900 (exclusief vakantiegeld of 13e maand) bruto per maand op vooruit.

Deze recruiters heb ik gekozen o.b.v. de eerste berichten die zij mij via LinkedIn gestuurd hebben. Beiden hadden duidelijk moeite gedaan om m`n profiel door te nemen & waren in het eerste bericht vrij open qua informatie over de functies die zij in hun optiek goede matches vonden. Ook ben ik op geen enkel moment onder druk gezet om een (specifieke) keus te maken. De recruiter die niet een van de banen had waar ik voor heb gekozen was heel vriendelijk & vroeg of ik, in ruil voor haar moeite, een kort stukje kon schrijven over hoe ik de omgang met haar vond. Kleine moeite voor een motivatiebrief die ik in de toekomst met wat aanpassingen zo weer opnieuw kan gebruiken.

Ik krijg redelijk veel berichten, dus het was vrij makkelijk om deze 2 degelijke recruiters er tussenuit te vissen. Het was voor mij: Wie zijn er open qua informatie? Wie hebben mijn profiel doorgenomen? en Wie zijn niet opdringerig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[Verwijderd

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Tuurlijk, zonder enige leidinggevende ervaring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPNFw3-eKMOnsrpgdLOL4DIuTOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BEN9prHJVLRpgRJaSnJGRviQ.png?f=user_large

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 13-09-2022 11:29 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

jongetje schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:49:
Het vervelende is dat je de regie niet meer hebt. Stel dat het niet doorgaat bij een potentiële nieuwe werkgever, dan zou je nog bij en werkgever die weet dat je weg wilt, terwijl je misschien alleen een beetje voor je eigen marktwaarde in gesprek bent gegaan.

Daarom heb ik bij alle overstappen die ik gedaan heb m'n toenmalige werkgever in het ongewisse gelaten tot ik m'n ontslag indiende. Het verraste de iedere keer, maar ik vond dat beter dan dat je werkgever een leidende rol in dat proces krijgt (bv. promotie of interessante klussen aan anderen geven omdat jij weg zou gaan en je daardoor dus eigenlijk naar buiten duwt). Natuurlijk heb ik wel altijd voor een goede overdracht gezorgd, zodat je geen gezeur achteraf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Hillie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 02:23:
[...]
Het vervelende is dat je de regie niet meer hebt. Stel dat het niet doorgaat bij een potentiële nieuwe werkgever, dan zou je nog bij en werkgever die weet dat je weg wilt, terwijl je misschien alleen een beetje voor je eigen marktwaarde in gesprek bent gegaan.

Daarom heb ik bij alle overstappen die ik gedaan heb m'n toenmalige werkgever in het ongewisse gelaten tot ik m'n ontslag indiende. Het verraste de iedere keer, maar ik vond dat beter dan dat je werkgever een leidende rol in dat proces krijgt (bv. promotie of interessante klussen aan anderen geven omdat jij weg zou gaan en je daardoor dus eigenlijk naar buiten duwt). Natuurlijk heb ik wel altijd voor een goede overdracht gezorgd, zodat je geen gezeur achteraf hebt.
Tegelijkertijd, als je werkgever niet wéét dat je dusdanig ontevreden bent dat je overweegt over te stappen, kunnen ze ook niets aan de situatie veranderen. Dat kan zowel in hen als in jouw nadeel werken.

Het voordeel van het juist wél aangeven (maar mogelijk wel voor je de eerste serieuze gesprekken voert), is dat je een stuk regie terug krijgt, óf juist duidelijkheid. Regie door de kans te krijgen je eigen functie dusdanig aan te passen dat 'ie weer interessant wordt. Duidelijkheid als blijkt dat je werkgever zoiets heeft van "prima, ga" en juist niet bereid is je tegemoed te komen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
@Hillie Het gaat mij er niet om dat je moet vertellen dat je aan het solliciteren bent.
Je moet juist de dingen bespreekbaar maken zodat je niet weg wilt. Salaris, leuke projecten, promotie etc.
Als ik wegga is dat geen echte verrassing omdat mijn werkgever niet aan een van die dingen (meer) kan voldoen en een andere werkgever wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

unezra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:58:
[...]

Tegelijkertijd, als je werkgever niet wéét dat je dusdanig ontevreden bent dat je overweegt over te stappen, kunnen ze ook niets aan de situatie veranderen. Dat kan zowel in hen als in jouw nadeel werken.

Het voordeel van het juist wél aangeven (maar mogelijk wel voor je de eerste serieuze gesprekken voert), is dat je een stuk regie terug krijgt, óf juist duidelijkheid. Regie door de kans te krijgen je eigen functie dusdanig aan te passen dat 'ie weer interessant wordt. Duidelijkheid als blijkt dat je werkgever zoiets heeft van "prima, ga" en juist niet bereid is je tegemoed te komen.
Al die dingen kun je uiteraard gewoon bespreken, maar m.i. moet je daarbij gewoon niet melden dat je elders aan het kijken bent. Hoewel de goede verstaander dat best doorheeft, is dat zeggen, wederom mijns inziens, een stap waarvan lastig terug te keren is. Ik heb een paar weken terug m'n vertrek aangekondigd en dat was een verrassing. Men vroeg nog wel wat er gedaan kon worden, maar m'n komende verdiensten liggen zodanig hoger dat men daar niet aan kan komen. Een tegenbod zou dus geen nut hebben.

Sowieso is dat lastig. Je bent mentaal al met een voet buiten de deur. Houdt extra geld je dan binnen? Ze zullen niet ver boven je externe aanbieding gaan zitten...

[ Voor 7% gewijzigd door Hillie op 13-09-2022 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
Hillie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 02:23:
[...]

Ik zeg ook niet dat je je werkgever proactief moet benaderen, dat is zoals je al aangeeft een slecht idee. Ik zeg alleen dat je een plan B dient te hebben voor het geval hij er achter komt. Voorbereiding is het halve werk. Met name als er nog dingen op werk systemen staan die van jou zijn of die je kan/mag meenemen, kan het handig zijn om dat eerst gedaan te hebben / veilig gesteld te hebben, voordat je actief aan de slag gaat met rondkijken. Plus wanneer je baas er toevallig achter komt, dan heb je dat gesprek/situatie voorbereid en wordt je niet zo overvallen/betrapt.
Hillie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:08:
[...]

Al die dingen kun je uiteraard gewoon bespreken, maar m.i. moet je daarbij gewoon niet melden dat je elders aan het kijken bent. Hoewel de goede verstaander dat best doorheeft, is dat zeggen, wederom mijns inziens, een stap waarvan lastig terug te keren is. Ik heb een paar weken terug m'n vertrek aangekondigd en dat was een verrassing. Men vroeg nog wel wat er gedaan kon worden, maar m'n komende verdiensten liggen zodanig hoger dat men daar niet aan kan komen. Een tegenbod zou dus geen nut hebben.

Sowieso is dat lastig. Je bent mentaal al met een voet buiten de deur. Houdt extra geld je dan binnen? Ze zullen niet ver boven je externe aanbieding gaan zitten...
En je hebt min of meer al aangegeven dat je niet meer loyaal bent richting het bedrijf. Bepaalde werkgevers tillen daar zwaar aan, en dat zal hoe dan ook een impact hebben. Men kan makkelijk genoeg een vervanger aannemen wetende dat men nu meer tijd heeft om die vervanger door jou te laten inwerken. Daarna kan men zich dan ontdoen van jou.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Al die dingen kun je uiteraard gewoon bespreken, maar m.i. moet je daarbij gewoon niet melden dat je elders aan het kijken bent. en de deur. Houdt extra geld je dan binnen? Ze zullen niet ver boven je externe aanbieding gaan zitten...
Dit is net zo iets als "je moet niet met andere mensen je salaris bespreken". Ik vind het een beetje onzin. Open zijn over dat ik m'n opties open houd (en ik bedoel dus niet dat ik er mee loop te dreigen) heeft me alleen maar positieve dingen geleverd.

Er is vrijwel altijd rek wat salaris betreft. Bedrijven geven je over het algemeen het minimum van wat ze denken dat je tevreden houdt. Op het moment dat je aangeeft er geen problemen mee te hebben elders te kijken, sta je in onderhandelingen al veel sterker. Mensen waarvan een werkgever toch wel weet dat ze niet weggaan, hebben geen onderhandelingspositie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hydra
Chromoris schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:51:
En je hebt min of meer al aangegeven dat je niet meer loyaal bent richting het bedrijf. Bepaalde werkgevers tillen daar zwaar aan
Boeiend. "Loyaal" my ass. Als het economisch slecht gaat, gaat zo'n werkgever ook echt wel mensen eruit kieperen als dat het beste is voor het bedrijf. Loyaliteit komt van twee kanten. Als je je werknemers niet beloont, ben je als bedrijf net zo goed niet loyaal.

Dit is echt wel 1960-denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
PcDealer schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:59:
Tuurlijk, zonder enige leidinggevende ervaring:
[Afbeelding]
Meuk uit India gaat sowieso meteen de afvalbak in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chromoris
Hydra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:41:
[...]

Boeiend. "Loyaal" my ass. Als het economisch slecht gaat, gaat zo'n werkgever ook echt wel mensen eruit kieperen als dat het beste is voor het bedrijf. Loyaliteit komt van twee kanten. Als je je werknemers niet beloont, ben je als bedrijf net zo goed niet loyaal.

Dit is echt wel 1960-denken...
Klopt, maar ik wou ook alleen maar aangeven dat je dit soort werkgevers ook hebt. En vaak weet je niet dat jouw werkgever ook zo is, totdat je het overkomt. In dat geval kan je maar beter voorbereidingen hebben getroffen dan dat het je overvalt.

Een werkgever met die instelling is trouwens we het schoolvoorbeeld van een werkgever waar je liever niet voor wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Hydra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:40:
[...]

Dit is net zo iets als "je moet niet met andere mensen je salaris bespreken". Ik vind het een beetje onzin. Open zijn over dat ik m'n opties open houd (en ik bedoel dus niet dat ik er mee loop te dreigen) heeft me alleen maar positieve dingen geleverd.

Er is vrijwel altijd rek wat salaris betreft. Bedrijven geven je over het algemeen het minimum van wat ze denken dat je tevreden houdt. Op het moment dat je aangeeft er geen problemen mee te hebben elders te kijken, sta je in onderhandelingen al veel sterker. Mensen waarvan een werkgever toch wel weet dat ze niet weggaan, hebben geen onderhandelingspositie.
Da's op zich ook een goede insteek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik ben een tijdje weggeweest uit dit topic, maar helaas kom ik me weer melden.

Weer hard op zoek naar iets, momenteel werk ik wel voor een bedrijfje, maar die kunnen de uren niet waarmaken. Het idee was om met nul-uren te beginnen en dan over te gaan naar vast.
De laatste maanden misschien een handje vol dagen gehad met werk.

Dat schiet dus totaal niet op, jammer want het werk is wel (zeer) leuk.
Baal er van, omdat we hier voorafgaand tenminste 3-4 goede en serieuze gesprekken over hebben gehad en ik zelfs ander werk heb laten gaan.

Nu heb ik gisteren alle online CV's maar weer eens geupdate, en had deze morgen gelijk al tenminste lustige en hongerige 5-6 recruiters die mij belden.
Ik zit een beetje in twijfel hoe en op wie te reageren? Persoonlijk heb ik eigenlijk alleen maar slechte ervaring met recruiteres. Het kost heel veel tijd en energie en het levert vrij weinig op.
Onder aan de streep houd je (en het bedrijf zelf) ook nog eens een stuk minder over.

Maar goed de nood is vrij hoog op dit moment (zeker met de huidige energieprijzen en de aankomende winter). Aan de ene kant is nooit geschoten altijd mis, aan de andere kant hebben in het verleden enkele recruiters door hun fouten mij in zwart daglicht doen zetten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
[...]
Het gaat in veel gevallen niet om geld, maar zelfs grote verschillen kunnen in gevallen opgelost worden. Mits je het op tijd aan geeft. De reden dat mensen weg willen heeft in veel gevallen te maken met andere zaken, waaronder onderwaardering. (Nu kan een te lage beloning het gevoel geven ondergewaardeerd te worden, maar dat is dan wel indirect oorzaak van vertrek, niet direct, en zal over het algemeen niet de enige oorzaak zijn.)

Was je bij je werkgever gebleven als ze wél met een matchend bod waren gekomen?
Als een matchend salaris je niet alsnog binnen houd, is dat salaris waarschijnlijk niet de reden dat je alsnog weg wil. Het "mentaal met een voet buiten de deur staan", is relatief complex. Vertrekintentie betekend zeker niet altijd dat mensen ook daadwerkelijk vertrekken en dat er niet op allerlei mogelijke manieren iets aan gedaan kan worden. Tegelijkertijd kan het ook goed zijn dat wat er ook veranderd, mensen alsnog vertrekken, omdat de oorzaak van vertrek complex is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
P.Mouse schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:49:
Ik ben een tijdje weggeweest uit dit topic, maar helaas kom ik me weer melden.

Weer hard op zoek naar iets, momenteel werk ik wel voor een bedrijfje, maar die kunnen de uren niet waarmaken. Het idee was om met nul-uren te beginnen en dan over te gaan naar vast.
De laatste maanden misschien een handje vol dagen gehad met werk.

Dat schiet dus totaal niet op, jammer want het werk is wel (zeer) leuk.
Baal er van, omdat we hier voorafgaand tenminste 3-4 goede en serieuze gesprekken over hebben gehad en ik zelfs ander werk heb laten gaan.

Nu heb ik gisteren alle online CV's maar weer eens geupdate, en had deze morgen gelijk al tenminste lustige en hongerige 5-6 recruiters die mij belden.
Ik zit een beetje in twijfel hoe en op wie te reageren? Persoonlijk heb ik eigenlijk alleen maar slechte ervaring met recruiteres. Het kost heel veel tijd en energie en het levert vrij weinig op.
Onder aan de streep houd je (en het bedrijf zelf) ook nog eens een stuk minder over.

Maar goed de nood is vrij hoog op dit moment (zeker met de huidige energieprijzen en de aankomende winter). Aan de ene kant is nooit geschoten altijd mis, aan de andere kant hebben in het verleden enkele recruiters door hun fouten mij in zwart daglicht doen zetten.....
Je moet een beetje geluk hebben.
Zelf actief werk zoeken kost óók veel tijd en je loopt een kans dat je je ideale baan over het hoofd ziet.
(Da's bij mij gebeurt. Waardoor ik nu alsnog via detavast ben binnen gekomen.)

Maar tegelijkertijd, tja, ik kan over de afgelopen periode ook helaas de nodige verhalen vertellen over recruiters, zelfs diegenen waar ik het nodige vertrouwen in had, die helaas verdomd onzorgvuldig met potentiele kandidaten om gaan. (Al eens 1.5 uur enkele reis in de auto gezeten om vervolgens letterlijk helemaal niets meer te horen.)

Zelf zit ik nu weer aan de andere kant van de tafel en vrees dat ik als hiring manager, niet onder de inzet van recruiters en detavasters uit kom. Genoeg posities waarvoor ik ze liever niet in zou zetten, maar de nood is dusdanig hoog, dat het wel eens het beste van 2 kwaden kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

unezra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:39:
[...]

Het gaat in veel gevallen niet om geld, maar zelfs grote verschillen kunnen in gevallen opgelost worden. Mits je het op tijd aan geeft. De reden dat mensen weg willen heeft in veel gevallen te maken met andere zaken, waaronder onderwaardering. (Nu kan een te lage beloning het gevoel geven ondergewaardeerd te worden, maar dat is wel indirect.)

Was je bij je werkgever gebleven als ze wél met een matchend bod waren gekomen?
Matchen was onmogelijk (ik ben bekend met wat cijfers achter de schermen), maar ik was eerder in discussie over andere constructies. Die discussie viel een beetje stil, wat ik de baas ook verteld heb, dat dat mede een reden was dat ik achter een andere aanbieding aangegaan was.
Als een matchend salaris je niet alsnog binnen houd, is dat salaris waarschijnlijk niet de reden dat je alsnog weg wil. Het "mentaal met een voet buiten de deur staan", is relatief complex. Vertrekintentie betekend zeker niet altijd dat mensen ook daadwerkelijk vertrekken en dat er niet op allerlei mogelijke manieren iets aan gedaan kan worden. Tegelijkertijd kan het ook goed zijn dat wat er ook veranderd, mensen alsnog vertrekken, omdat de oorzaak van vertrek complex is.
Tuurlijk is geld niet de enige reden waarom mensen vertrekken. Maar als je al geruime tijd in gesprek bent geweest met een andere partij die je een aanbieding doet die aan alle kanten gewoon enorm goed is, dan is dat natuurlijk aanlokkelijk, zeker als je het dan vergelijkt met terug naar de dagelijkse routine. Wat dat betreft kan een goede aanbieding je mentaal al vertrokken doen zijn, zeker als je weinig ontvankelijk bent voor wat het bedrijf nog zou kunnen doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

• P.Mouse
unezra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:54:
[...]

Je moet een beetje geluk hebben.
Zelf actief werk zoeken kost óók veel tijd en je loopt een kans dat je je ideale baan over het hoofd ziet.
(Da's bij mij gebeurt. Waardoor ik nu alsnog via detavast ben binnen gekomen.)

Maar tegelijkertijd, tja, ik kan over de afgelopen periode ook helaas de nodige verhalen vertellen over recruiters, zelfs diegenen waar ik het nodige vertrouwen in had, die helaas verdomd onzorgvuldig met potentiele kandidaten om gaan. (Al eens 1.5 uur enkele reis in de auto gezeten om vervolgens letterlijk helemaal niets meer te horen.)

Zelf zit ik nu weer aan de andere kant van de tafel en vrees dat ik als hiring manager, niet onder de inzet van recruiters en detavasters uit kom. Genoeg posities waarvoor ik ze liever niet in zou zetten, maar de nood is dusdanig hoog, dat het wel eens het beste van 2 kwaden kan zijn.
Het meest lastige is gewoon dat veel bedrijven absoluut NIET te vinden zijn.
Niet via Google search en niet via Google Maps.
Inmiddels ben ik toch echt wel een expert op het zoeken naar (en weglaten van) de juiste trefwoorden.
Laat dat vooral een goede tip zijn voor mensen/bedrijven die naar mensen zoeken!!!
Maak bv je omschrijving op google maps in orde!

Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook uit naar alles behalve de bedrijven die de meeste recruiters voorstellen.
Dus vooral de wat kleinere bedrijven ed.

Wat betreft reizen, ga ik er dit keer resoluut op zijn.
In het verleden weleens ruim 600 euro aan allerlei sollicitatiegesprekken en meetings uitgegeven in een half jaar tijd. Resultaat was helemaal niets, plus ook nog een totale verspilling van tijd en energie.

De afgelopen twee jaar was het ineens totaal geen probleem om video calls te doen, dus daar moeten ze het mee doen. Gelukkig zijn er bedrijven (en recruiters) die dat ook zo inzien.

Cold calling (nouja emailing) schijnt nog het beste te helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door P.Mouse op 14-09-2022 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:32:
[...]

Vervelend voor je. Ik kan mij voorstellen dat je hiervan baalt.

Ik heb helaas weinig toe te voegen aan wat ik al eens eerder in dit topic heb gemeld, maar gezien nog niemand reageert wilde ik in ieder geval even sympathiseren. Succes en hopelijk vind je snel weer een nieuwe baan.
No worries, bedankt voor het reageren! :) (y)

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
P.Mouse schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:39:
[...]

Het meest lastige is gewoon dat veel bedrijven absoluut NIET te vinden zijn.
Niet via Google search en niet via Google Maps.
Inmiddels ben ik toch echt wel een expert op het zoeken naar (en weglaten van) de juiste trefwoorden.
Laat dat vooral een goede tip zijn voor mensen/bedrijven die naar mensen zoeken!!!
Maak bv je omschrijving op google maps in orde!
Omschrijving op Google Maps vind ik zelf niet zo relevant. :)
Wat ik vooral als lastig ervaar, is dat het zoeken op keywords voor relevante functies heel lastig kan zijn.

Als techneut zit je met de uitdaging dat lang niet altijd het IT landschap genoemd wordt in een vacaturetekst. In mijn geval zat ik met de uitdaging dat "teamlead" zo'n beetje alles is van "meewerkend voorman van een team van 2 en een salaris waar ik 15 jaar geleden al niet gelukkig van was geworden" tot "zware managementfunctie met een team van 25+ direct reports en een laag seniors". Andere zoektermen zijn net zo vaag. Manager ICT is vaak synoniem, maar heb ik ook al gebruikt zien worden voor een IT team van 3 FTE. (Wat voor mij persoonlijk net zo irrelevant is.)

Vacatureteksten zijn lastig. Je wil ook geen saaie opsomming van het IT landschap, als je dat uberhaupt al wereldkundig wil maken. Voor sommige functies is het ook beperkt relevant (support bijvoorbeeld, of je nu een VMWare of Citrix omgeving hebt, lood om oud ijzer, support lijkt op elkaar), voor sommige functies juist weer heel relevant. (Ik kan me voorstellen dat als je een zware VMWare engineer bent, je weinig kunt met een Citrix of RHEV omgeving ook al is dat conceptueel gezien hetzelfde.)

Zijn maar 2 niet geheel willekeurige voorbeelden, maar die maken wel dat alleen al op inhoud, het verdomd lastig zoeken is. Heel veel hits, maar een paar relevant. Heb ik het nog niet eens over de baan zelf.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook uit naar alles behalve de bedrijven die de meeste recruiters voorstellen.
Dus vooral de wat kleinere bedrijven ed.
Depends. Nu werken wij wel samen met externe recruitment, maar we zijn mogelijk niet een typisch bedrijf waar de meeste recruiters je bij zullen voorstellen. Tegelijkertijd zijn we geen kleine organisatie. :) (DM gerust als je wil weten wáár ik werk.)
Wat betreft reizen, ga ik er dit keer resoluut op zijn.
In het verleden weleens ruim 600 euro aan allerlei sollicitatiegesprekken en meetings uitgegeven in een half jaar tijd. Resultaat was helemaal niets, plus ook nog een totale verspilling van tijd en energie.

De afgelopen twee jaar was het ineens totaal geen probleem om video calls te doen, dus daar moeten ze het mee doen. Gelukkig zijn er bedrijven (en recruiters) die dat ook zo inzien.
Mja. Ik ga zelf juist liever ergens langs. Krijg je meteen een goede indruk van het bedrijf die je anders niet krijgt. Dat begint zowel voor het bedrijf als voor mij, bij de receptie. Aan het eind van een gesprek als kandidaat, denk ik zelf ook na of ik daar wel of niet zou willen werken en fysieke beleving speelt *zeker* mee. (Al is dat soms op een andere manier dan je zou denken. Een kantoor met té veel bling en poeha, of met heel veel overdreven sociale activiteiten en/of iets als een in-house bar, schrikt mij persoonlijk harder af dan een kantoor dat een beetje lelijk en oubollig is.)
Cold calling (nouja emailing) schijnt nog het beste te helpen.
Bellen ook. Bellen juist. Als er een relevante vacature is.
(Maar ook daar begint jouw beoordeling bij het telefoongesprek. Van weerskanten.)

• P.Mouse
unezra schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:13:
[...]

Omschrijving op Google Maps vind ik zelf niet zo relevant. :)
Wat ik vooral als lastig ervaar, is dat het zoeken op keywords voor relevante functies heel lastig kan zijn.
Nou als werkzoekende is Google Maps eigenlijk super fijn om te gebruiken.

Ik ga namelijk gewoon op zoek waar bepaalde bedrijven zitten en kijk vervolgens op hun website.
Als het me heel erg aanspreekt stuur ik ook gewoon een e-mail ook als er totaal geen vacatures zijn.

Je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt.

Het probleem is echter dat wanneer bedrijven geen goede omschrijving hebben, ze ook niet zichtbaar zijn op Google Maps, TENZIJ je specifiek naar hun naam zoekt.
Dit is vooral heel naar wanneer veel kleinere bedrijven in een groter pand zitten.

Wat het nog vervelender maakt, is dat deze panden ook niet eens te vinden zijn op Google.

Overigens zit ik zelf niet in de IT (behalve beheren/onderhouden van computers, maar dat doet volgens mij elke techneut wel :+ ), maar in Elektronica.

Qua vacaturetekst, zou ik persoonaalijk alle BS skippen.
Ik snap echt niet dat bedrijven komen met dingen als "gratis fruit" of ook leuk "reiskostenvergoeding" (jah duh, dat valt namelijk gewoon belastingtechnisch te regelenen |:( )

Ik kwam laatste ook een leuke tegen;
"Volledig thuiswerken is mogelijk!" Vervolgens WEL naar mensen in een specifieke postcode vragen 8)7 |:(

Ik ben het eens met ergens heengaan om wat meer de smaak te proeven, maar inmiddels is mijn ervaring wel dat je vaak alna 5-10 minuten praten weet hoe de vork in de steel zit.

Dingen als "we zijn een open en toegankelijk bedrijf" zijn typisch teksten die totaal geen waarde meer hebben. Ik heb inmiddels heel wat bedrijven gezien waar dat alles behalve is.
Maarja, het klinkt leuk .....

• P.Mouse
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:05:
[...]

Eens. Om mensen een idee te geven; ik denk dat ik nu al richting de 3.000 uur ga met het vinden van bedrijven die met .NET werken en de teller staat op iets meer dan 2.200 bedrijven (80% van het geschatte totaal). Hiervoor heb ik in 2 jaar tijd al meer dan 30.000 (!) Linkedin profielen één voor één afgelopen op zoek naar bedrijven en loop ik iedere werkdag jobboards af.

Dus ja, ik begrijp wel waarom je in een ondoorzichtige markt weinig keuze hebt om met recruiters te werken. Het is gewoon echt lastig om een goed inzicht te krijgen van de mogelijkheden bij jou in de buurt. Voor een ontransparante markt is een recruiter nog steeds een van de beste alternatieven om bedrijven te vinden.

Het zijn inderdaad met name de kleinere bedrijven die het moeilijkst zijn te vinden. Naast de 2.200 bedrijven die ik in onze DB heb gezet, hanteer ik nog een lijst van bijna 200 bedrijven waar ik onvoldoende bewijs voor heb kunnen vinden dat ze met .NET werken (maar waarvan ik wel denk dat ze het doen). En dit zijn vooral kleine bedrijven.
Wat voor mij echt mega veel tijd kost, zijn de vacatures of bedrijven waar ik niks mee heb of kan.
Dus dan inderdaad ook op eigen houtje doorspitten.

Wat ik vooral mis bij de meeste vacature websites (or recruters), zijn dingen die ik NIET in mijn zoekresultaten wil hebben.
Ik snap niet zo goed waarom, het is vrij simpel om tags in te programmeren bij elke vacature advertentie.
Dat laat je gewoon verplicht invullen door degene die de vacature tekst maakt.

Maar het klopt, er zijn heel wat bedrijven die onder een ander bedrijf vallen.
Dus op eerste gezicht lijkt het een verhuurbedrijf te zijn, maar een zusterbedrijf/afdeling doet eigenlijk ook best wel veel ontwikkeling.
Dat moet je soms maar net weten.

Kvk databases afstruinen werkt hier ook wel bij.
Misschien werkt dat ook wel met die .net bedrijven?

• Chromoris
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:05:
[...]

Eens. Om mensen een idee te geven; ik denk dat ik nu al richting de 3.000 uur ga met het vinden van bedrijven die met .NET werken en de teller staat op iets meer dan 2.200 bedrijven (80% van het geschatte totaal). Hiervoor heb ik in 2 jaar tijd al meer dan 30.000 (!) Linkedin profielen één voor één afgelopen op zoek naar bedrijven en loop ik iedere werkdag jobboards af.

Dus ja, ik begrijp wel waarom je in een ondoorzichtige markt weinig keuze hebt om met recruiters te werken. Het is gewoon echt lastig om een goed inzicht te krijgen van de mogelijkheden bij jou in de buurt. Voor een ontransparante markt is een recruiter nog steeds een van de beste alternatieven om bedrijven te vinden.

Het zijn inderdaad met name de kleinere bedrijven die het moeilijkst zijn te vinden. Naast de 2.200 bedrijven die ik in onze DB heb gezet, hanteer ik nog een lijst van bijna 200 bedrijven waar ik onvoldoende bewijs voor heb kunnen vinden dat ze met .NET werken (maar waarvan ik wel denk dat ze het doen). En dit zijn vooral kleine bedrijven.
Met name kleine bedrijven (en/of jonge bedrijven) willen nog wel eens ophouden/fuseren/veranderen/etc. Hoeveel werk zit er in het up to date houden van die database? Kan me goed voorstellen dat je uiteindelijk meer tijd/energie kwijt bent met het updaten dan met het aanvullen.

• unezra

unezra

Topicstarter
P.Mouse schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:42:
[...]
Nou als werkzoekende is Google Maps eigenlijk super fijn om te gebruiken.

Ik ga namelijk gewoon op zoek waar bepaalde bedrijven zitten en kijk vervolgens op hun website.
Als het me heel erg aanspreekt stuur ik ook gewoon een e-mail ook als er totaal geen vacatures zijn.

Je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt.
Hmm. Persoonlijk vind ik de exacte plaats van een bedrijf weinig relevant en vind ik het voldoende te weten wat de reistijd naar het bedrijf is. (Streefdoel voor mij is ergens rond de 30 minuten, vervoermiddel irrelevant.) Ik vraag me oprecht af hoe veel mensen Google Maps gebruiken om een potentiële nieuwe werkgever te vinden. (Ik gebruik het alleen om de reistijd, ook in de spits, in te schatten.)
Overigens zit ik zelf niet in de IT (behalve beheren/onderhouden van computers, maar dat doet volgens mij elke techneut wel :+ ), maar in Elektronica.
Misschien dat het dat logischer maakt, IT en ander kantoorwerk kan vaak gedeeltelijk remote. Weet niet in hoeverre dat in jouw werk mogelijk is. Wij zitten in een sector (medische diagnostiek) waar een deel van het werk niet thuis gedaan kan worden, een deel wel. Je kunt een laborant niet thuis diens onderzoeken laten uitvoeren, voor ondersteunende afdelingen is het vaak wat makkelijker gedeeltelijk thuis te werken. (Onsite IT support logischerwijs weer niet.)
Qua vacaturetekst, zou ik persoonaalijk alle BS skippen.
Ik snap echt niet dat bedrijven komen met dingen als "gratis fruit" of ook leuk "reiskostenvergoeding" (jah duh, dat valt namelijk gewoon belastingtechnisch te regelenen |:( )
Toch werkt het. Ex-werkgever had fenomenale lunches. Ik heb d'r even aan moeten wennen, maar nu mis ik ze. Fatsoenlijke warme maaltijd tussen de middag voor een paar € is toch wat fijner dan je eigen boterhammetjes smeren. (En kost me 's ochtends minder tijd.) Zo zijn er meer zaken die voor sommigen heel belangrijk zijn (zoals vrijmibo's) en voor anderen juist totaal niet. Maar er zijn redenen (zie discussie eerder in dit topic) dat bedrijven dat doen die volstrekt valide zijn.
Ik kwam laatste ook een leuke tegen;
"Volledig thuiswerken is mogelijk!" Vervolgens WEL naar mensen in een specifieke postcode vragen 8)7 |:(

Ik ben het eens met ergens heengaan om wat meer de smaak te proeven, maar inmiddels is mijn ervaring wel dat je vaak alna 5-10 minuten praten weet hoe de vork in de steel zit.
Via een videocall in mijn beleving wel minder dan fysiek op locatie. Zo had ik niet al te lang geleden een gesprek waarbij echt helemaal niets mis was met bet bedrijf (installatietechniek), ze heel veel mooie dingen deden, de functie rete uitdagend zou zijn, etc, etc, etc. Toch wist ik toen ik de poort uit reed dat ik mezelf daar niet zag werken en al helemaal niet voor die functie 2x per week een uur enkele reis in de auto wilde zitten. Op de terugweg besloten bij thuiskomst mail te sturen dat ik hun oordeel niet verder af ging wachten. De click ontbrak. Medebepalend daar is juist het fysiek op lokatie zijn. Terwijl ik tevoren echt enorme verwachtingen had, de website helemaal goed was én ik een externe collega me die vacature en het bedrijf had getipt. "Dit is 100% jou!" Klopt. Was het ook. En toch wist ik dat ik niet verder wilde daar.
Dingen als "we zijn een open en toegankelijk bedrijf" zijn typisch teksten die totaal geen waarde meer hebben. Ik heb inmiddels heel wat bedrijven gezien waar dat alles behalve is.
Maarja, het klinkt leuk .....
Dat is het lastige. Het er niet in zetten werkt ook niet. Wat is het alternatief? Saaie drooge vacatureteksten waar helemaal niets persoonlijks uit spreekt? I mean, hoe zou jij dit soort dingen verwoorden zodat het alsnog een aantrekkelijke vacaturetekst blijft?

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
unezra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:31:
[...]

Hmm. Persoonlijk vind ik de exacte plaats van een bedrijf weinig relevant en vind ik het voldoende te weten wat de reistijd naar het bedrijf is. (Streefdoel voor mij is ergens rond de 30 minuten, vervoermiddel irrelevant.) Ik vraag me oprecht af hoe veel mensen Google Maps gebruiken om een potentiële nieuwe werkgever te vinden. (Ik gebruik het alleen om de reistijd, ook in de spits, in te schatten.)
Het gaat ook niet om de (exacte) locatie, maar uberhaubt dat een bedrijf bestaat.

Voor het zoeken van een nieuwe baan is het namelijk wel zo handig ook te weten wat voor bedrijven er zijn.

Wat betreft aantrekkelijk vacaturetekst;
Ga in op inhoud, daar heb ik veel meer aan dan nikszeggende hippe woorden die jan- en alleman tegenwoordig misbruikt. Wat mij bv echt heel erg stoort is teksten die veel te algemeen zijn.
Ik vind het bv heel prettig om te weten wat mijn taken zullen gaan worden, hoe bepaalde bedrijven werken, maar ook specifiek wat de verwachtingen zijn of hoe de werkwijze is.
Ja dat kun je ook in een (sollicitatie)gesprek teweten komen, maar vaak wordt hier nogal wazig over gedaan.

Wees ook specifiek op de vacature. Het komt al te vaak voor dat mensen worden gevraagd die kennelijk expert moeten zijn op veel te ver uiteenlopende gebieden.
Nu ben ik geen expert in IT, maar in de elektro wereld kom je vaak Embedded, PCB, Analoog EN FPGA in 1 vacaturetekst tegen en dan het liefst ook nog expert in 3D CAD programma's
Totale waanzin 8)7 en ook totaal niet haalbaar.

Iets als gratis lunches zou voor mij persoonlijk nooit een doorslag zijn voor een baan.
Als het er is, leuk en mooi meegenomen.
Het mag misschien aantrekkelijk klinken, maar besef ook dat je er een bepaalde slag mensen mee aantrekt.

[ Voor 44% gewijzigd door P.Mouse op 16-09-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
P.Mouse schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:39:
[...]
Het gaat ook niet om de (exacte) locatie, maar uberhaubt dat een bedrijf bestaat.

Voor het zoeken van een nieuwe baan is het namelijk wel zo handig ook te weten wat voor bedrijven er zijn.
Ik denk dat je er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat als een bedrijf een website heeft en een adres dat je in Google kunt stoppen, het legitiem is. Zelf zocht ik eigenlijk vooral op LinkedIn en keek dan op de website van het bedrijf om een goede indruk te krijgen.

Google heb ik hooguit gebruikt om te kijken wáár het bedrijf precies zit en voorafgaand aan het gesprek, te kijken hoe het pand er uit zag, zodat ik niet zou hoeven zoeken naar waar ik bijvoorbeeld de parkeerplaats op zou moeten rijden. Stukje extra zekerheid voor iets dat ik over het algemeen leuk, maar toch spannend vind.
Wat betreft aantrekkelijk vacaturetekst;
Ga in op inhoud, daar heb ik veel meer aan dan nikszeggende hippe woorden die jan- en alleman tegenwoordig misbruikt. Wat mij bv echt heel erg stoort is teksten die veel te algemeen zijn.
Ik vind het bv heel prettig om te weten wat mijn taken zullen gaan worden, hoe bepaalde bedrijven werken, maar ook specifiek wat de verwachtingen zijn of hoe de werkwijze is.
Ja dat kun je ook in een (sollicitatie)gesprek teweten komen, maar vaak wordt hier nogal wazig over gedaan.
Check en eens. Inhoud moet ook kloppen.
Wees ook specifiek op de vacature. Het komt al te vaak voor dat mensen worden gevraagd die kennelijk expert moeten zijn op veel te ver uiteenlopende gebieden.
Nu ben ik geen expert in IT, maar in de elektro wereld kom je vaak Embedded, PCB, Analoog EN FPGA in 1 vacaturetekst tegen en dan het liefst ook nog expert in 3D CAD programma's
Totale waanzin 8)7 en ook totaal niet haalbaar.
Waar ik me soms ook aan stoor is dat er in gevallen expliciet een afgeronde opleiding wordt gevraagd, terwijl dat lang niet altijd relevant is. Net nog een vacaturetekst gewijzigd waar dat expliciet in stond, waar ik toch de recruiter heb gevraagd dat aan te passen naar "HBO werk- en denkniveau", gezien dát wel noodzakelijk is voor die specifieke functie, plus wat werkervaring op dat specifieke gebied, maar een afgeronde HBO opleiding weinig relevant is en organisatieskills en peopleskills het allerbelangrijkste zijn. (Scheelt dat ik hierin wel de nodige vrijheid heb. In the end zit ik met de troep als we de verkeerde persoon aannemen, dus mag ik ook iets van de vacaturetekst vinden zodat die goed aan sluit bij het profiel dat we nodig hebben.)
Iets als gratis lunches zou voor mij persoonlijk nooit een doorslag zijn voor een baan.
Als het er is, leuk en mooi meegenomen.
Het mag misschien aantrekkelijk klinken, maar besef ook dat je er een bepaalde slag mensen mee aantrekt.
Doorslag niet, maar heel eerlijk: Ik mis de lunch van mijn vorige werkgever wel. :)
Dat was wel echt een dingetje. Huidige werkgever heeft gewoon geen actieve kantine. Fysiek is de kantine er nog, maar er is geen catering meer. Ach. Verder ben ik er op vooruit gegaan. Zelf boterhammetjes meenemen is zeker een minpunt, maar idd, niet van doorslaggevend belang. Da's toch echt functieinhoud en werksfeer. (Ik geef ook niets om heel hippe kantoren. Pas denk ik beter in een wat meer klassieke, down-to-earth omgeving dan een met de nodige poeha.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
unezra schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat je er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat als een bedrijf een website heeft en een adres dat je in Google kunt stoppen, het legitiem is. Zelf zocht ik eigenlijk vooral op LinkedIn en keek dan op de website van het bedrijf om een goede indruk te krijgen.

Google heb ik hooguit gebruikt om te kijken wáár het bedrijf precies zit en voorafgaand aan het gesprek, te kijken hoe het pand er uit zag, zodat ik niet zou hoeven zoeken naar waar ik bijvoorbeeld de parkeerplaats op zou moeten rijden. Stukje extra zekerheid voor iets dat ik over het algemeen leuk, maar toch spannend vind.

[...]

Check en eens. Inhoud moet ook kloppen.

[...]

Waar ik me soms ook aan stoor is dat er in gevallen expliciet een afgeronde opleiding wordt gevraagd, terwijl dat lang niet altijd relevant is. Net nog een vacaturetekst gewijzigd waar dat expliciet in stond, waar ik toch de recruiter heb gevraagd dat aan te passen naar "HBO werk- en denkniveau", gezien dát wel noodzakelijk is voor die specifieke functie, plus wat werkervaring op dat specifieke gebied, maar een afgeronde HBO opleiding weinig relevant is en organisatieskills en peopleskills het allerbelangrijkste zijn. (Scheelt dat ik hierin wel de nodige vrijheid heb. In the end zit ik met de troep als we de verkeerde persoon aannemen, dus mag ik ook iets van de vacaturetekst vinden zodat die goed aan sluit bij het profiel dat we nodig hebben.)

[...]

Doorslag niet, maar heel eerlijk: Ik mis de lunch van mijn vorige werkgever wel. :)
Dat was wel echt een dingetje. Huidige werkgever heeft gewoon geen actieve kantine. Fysiek is de kantine er nog, maar er is geen catering meer. Ach. Verder ben ik er op vooruit gegaan. Zelf boterhammetjes meenemen is zeker een minpunt, maar idd, niet van doorslaggevend belang. Da's toch echt functieinhoud en werksfeer. (Ik geef ook niets om heel hippe kantoren. Pas denk ik beter in een wat meer klassieke, down-to-earth omgeving dan een met de nodige poeha.)
Je begrijpt mijn Google Maps punt niet helemaal (of ik leg het verkeerd uit :+ )

Jij gaat er namelijk al vanuit een bedrijf (incl website) gevonden te hebben.
Het probleem is juist bedrijven vinden!

Zelfs via LinkedIn is dat heel lastig.
Voor recruiters of als je een premium acocunt hebt, een stuk beter (kennelijk is op LinkedIn nergerns je profiel echt prive! :( )

Stel ik wil op zoek naar een bedrijf dat zich bezig houdt met embedded systemenen, specifiek in LED technieken rond Zwolle in een straat van zeg 30-40km.
In het begin zul je de grotere meest obvious bedrijven wel vinden.
Maar daarna zullen er zeker nog genoeg andere bedrijven zijn, waar jij het bestaan niet van weet.
En vice versa trouwens, ik heb al vaak te horen gekregen dat bedrijven maanden op zoek waren naar mensen. Sja, als je zo goed als onvindbaar bent, weet ik ook niet dat er een vacature vrij is.

Wat betreft opleidingsniveau, lijkt dat tegenwoordig steeds meer ineens een ding te worden.
Tot op het respectloze af. Paar maanden terug heel goed gesprek gehad met een bedrijf.
In dit geval had ik al echt heel veel jaren directe ervaring, maar feit dat ik geen opleiding had, wat ik op het einde duidelijk maakte, was direct een no-go voor het bedrijf.
Terwijl ik zeer waarschijnlijk meer kennis en ervaring had dan de team leider daar. 8)7 :X

Inmiddels is het direct maar een ding waar ik mee begin, maar ik vind het soms wel totaal kansloos.
Zeker voor iemand met meer dan 10-20 jaar ervaring, al helemaal wanneer dat zeer relevante ervaring is op (hetzelfde) niveau.

Ik heb inmiddels ook zelf de nodige mensen aangenomen, job interviews gehouden en mensen/teams begeleid.
Er is vrij weinig correlatie tot het hebben van een diploma en echte kennis/kunde en vooral motivatie.

Eerste waar ik naar kijk is wat mensen in hun vrije tijd doen/bijklussen, hoeveel ervaring ze hebben en voldoende inzicht/manier van denken hebben.
Dat weet je meestal al na 10 minuten.

Daarnaast belangrijk dat ze niet een totale zak zijn en zich niet king of the world voelen.
Dat laaste is (helaas) bij sommige engineers nog weleens een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

P.Mouse schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:46:
Wat betreft opleidingsniveau, lijkt dat tegenwoordig steeds meer ineens een ding te worden.
Tot op het respectloze af. Paar maanden terug heel goed gesprek gehad met een bedrijf.
In dit geval had ik al echt heel veel jaren directe ervaring, maar feit dat ik geen opleiding had, wat ik op het einde duidelijk maakte, was direct een no-go voor het bedrijf.
Terwijl ik zeer waarschijnlijk meer kennis en ervaring had dan de team leider daar. 8)7 :X

Inmiddels is het direct maar een ding waar ik mee begin, maar ik vind het soms wel totaal kansloos.
Zeker voor iemand met meer dan 10-20 jaar ervaring, al helemaal wanneer dat zeer relevante ervaring is op (hetzelfde) niveau.
Dat is inderdaad wel apart. Tenzij er een audit- of certificeringscircus is, lijkt opleidingsniveau me na 10+ jaar goede (!) ervaring me weinig meer uitmaken...
Ik heb inmiddels ook zelf de nodige mensen aangenomen, job interviews gehouden en mensen/teams begeleid.
Er is vrij weinig correlatie tot het hebben van een diploma en echte kennis/kunde en vooral motivatie.

Eerste waar ik naar kijk is wat mensen in hun vrije tijd doen/bijklussen, hoeveel ervaring ze hebben en voldoende inzicht/manier van denken hebben.
Dat weet je meestal al na 10 minuten.

Daarnaast belangrijk dat ze niet een totale zak zijn en zich niet king of the world voelen.
Dat laaste is (helaas) bij sommige engineers nog weleens een ding.
Hier ook. Ik doe/deed geregeld interviews en ook jaren ervaring lijken niet altijd alles te zeggen. Ook al een paar keer lui die niet willen programmeren tijdens een interview gehad. Niet handig als dat een groot deel van je werk zou gaan worden... Nou ja, makkelijk filteren dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hillie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:49:
[...]
Dat is inderdaad wel apart. Tenzij er een audit- of certificeringscircus is, lijkt opleidingsniveau me na 10+ jaar goede (!) ervaring me weinig meer uitmaken...
Toch zijn er nog genoeg bedrijven voor wie dat een harde eis is. Niet werk- en denkniveau, hard opleiding.
(Voor mij mede reden geweest om alsnog aan een opleiding te beginnen. Diploma duurt nog zeker een jaar of 5, maar het eerste jaar door lijkt iig al geholpen te hebben.)
[...]
Hier ook. Ik doe/deed geregeld interviews en ook jaren ervaring lijken niet altijd alles te zeggen. Ook al een paar keer lui die niet willen programmeren tijdens een interview gehad. Niet handig als dat een groot deel van je werk zou gaan worden... Nou ja, makkelijk filteren dan.
Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:03
unezra schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:34:
[...]

Toch zijn er nog genoeg bedrijven voor wie dat een harde eis is. Niet werk- en denkniveau, hard opleiding.
(Voor mij mede reden geweest om alsnog aan een opleiding te beginnen. Diploma duurt nog zeker een jaar of 5, maar het eerste jaar door lijkt iig al geholpen te hebben.)
Dit valt mij ook op. Dat het vólgen van de opleiding al lijkt te helpen toch een ogenschijnlijk harde eis te omzeilen, ook al speel je open kaart van hoeveel jaar het nog gaat duren voor je het afgerond hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Mijre schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:18:
[...]
Dit valt mij ook op. Dat het vólgen van de opleiding al lijkt te helpen toch een ogenschijnlijk harde eis te omzeilen, ook al speel je open kaart van hoeveel jaar het nog gaat duren voor je het afgerond hebt.
Ergens ook logisch.
Een van *de* redenen van die eis, is dat het aantoonbaar is dat je een bepaald niveau hebt.
Met de eerste EC binnen, is dat al makkelijker aantoonbaar dan zonder die EC.

(Ik ben er zelf volkomen open over geweest in mjn sollicitaties en het staat ook op mijn CV enkel met een aanvangstjaar.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
unezra schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:04:
[...]

Ergens ook logisch.
Een van *de* redenen van die eis, is dat het aantoonbaar is dat je een bepaald niveau hebt.
Met de eerste EC binnen, is dat al makkelijker aantoonbaar dan zonder die EC.

(Ik ben er zelf volkomen open over geweest in mjn sollicitaties en het staat ook op mijn CV enkel met een aanvangstjaar.)
Ik weet niet hoe serieus jij betrokken bent bij het opleidingsniveau van de afgelopen jaren?
Dat niveau is de laatste jaren namelijk hard achteruit aan het gaan.
Vraag maar eens wat voor tentamens ze zelfs hadden in HAVO 3/4 20 jaar geleden.

Laat ik het zo zeggen, er zijn er heel wat die goede cijfers kunnen halen ja.
Daar is dan ook alles mee gezegd.

Ik ben zelf een paar keer betrokken geweest bij een stagiare die echt ondermaats presteerde.
De docent/beleider "vond het zo'n aardige jongen", geslaagd met een 7. :?
(mijn theorie is dat het meer te maken heeft met dat scholen hogere percentage willen met mensen die slagen)

Kwam toevallig laatst een oudklasgenoot tegen.
Die was inmiddels "senior developer".
Mijn eerder gedachte was; "echt niet!"

Ik heb met die jongen 4 jaar moeten samenwerken.
Goed "leren" kon hij, maar ik zou hem (nogsteeds) voor geen cent aannemen als engineer.

Het enige wat het aantoont is dat je een paar jaar hebt lopen zwoegen en geduld hebt moeten opbrengen om een papiertje te halen. Wat je daar dan nog uberhaubt van weet is totaal niet garandeerd.
Laat staan de juiste eigenschappen hebt die een engineer nodig heeft.

Dan nog is het een rare eis als iemand duidelijk kan aantonen inmiddels al velen jaren (bijna) exact hetzelfde werk te doen.

Maar goed, als we het dan toch over "die klik" hebben, weet je ook al hoe de vork in de steel zit natuurlijk. :z

[ Voor 8% gewijzigd door P.Mouse op 16-09-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Hillie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:49:
[...]

[...]

Ja dat is wel een beetje vreemd, al helemaal als dat duidelijk in de vacature stond natuurlijk.

Als elektro meneer kan ik me wel een beetje in de gedachte verplaatsen.
Zoals ik al zei word je al heel snel het manusje van alles.
Waar je ineens een expert moet zijn in programmeren, PCB design, software en mechanica 8)7
Terwijl die dingen op zichzelf al een fulltime baan (waard) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:19
unezra schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:34:
[...]

[...]

Tja...
Inderdaad, zelf ook afgewezen vanwege het papiertje. En tja als je een bedrijf bent waar zelf in de IT meer aanbod is dan vraag vanwege het naampje dan kan je dat maken.

En opdrachtjes programmeren tijdens of na een sollicitatie. Een keertje gevraagd te doen en niet gedaan. Wat ik heel fijn vond was gewoon concrete problemen in een gesprek bespreken en van ideeën wisselen. Niet zo zwart wit als opdrachten krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
P.Mouse schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:22:
(mijn theorie is dat het meer te maken heeft met dat scholen hogere percentage willen met mensen die slagen)
Een beetje een "vroeger was alles beter" fabeltje, het is juist sinds de Bologna Declaration dat het niveau van het onderwijs centraal geregeld wordt. De stijging van het gemiddelde opleidingsniveau in Nederland komt vooral door betere emancipatie en integratie van de traditionele achterstandsgroepen.
Ik denk dat het eerder andersom is, een senior titel bemachtigen stelt niks voor (en al helemaal niet in de huidige markt). Als je maar genoeg jaren een bureaustoel warm gehouden hebt dat krijg je die vanzelf, dan wel of niet met een tactische switch. Voor een diploma moet je iig nog X jaar op een bepaald niveau presteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
RagingPenguin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:45:
[...]

Een beetje een "vroeger was alles beter" fabeltje, het is juist sinds de Bologna Declaration dat het niveau van het onderwijs centraal geregeld wordt. De stijging van het gemiddelde opleidingsniveau in Nederland komt vooral door betere emancipatie en integratie van de traditionele achterstandsgroepen.

[...]

Ik denk dat het eerder andersom is, een senior titel bemachtigen stelt niks voor (en al helemaal niet in de huidige markt). Als je maar genoeg jaren een bureaustoel warm gehouden hebt dat krijg je die vanzelf, dan wel of niet met een tactische switch. Voor een diploma moet je iig nog X jaar op een bepaald niveau presteren.
In fabels geloof ik ook niet.

Waar ik wel jaren ervaring mee heb, zijn stagiaires en opleidingen.
Daar zie ik het niveau echt omlaag gaan.
Ik kom veel over de vloer met kritische andere engineers, die zeker niet van het type "vroeger was alles beter zijn" (sterker nog, ze hebben er net als ik een hekel aan).
Maar die hebben precies dezelfde ervaring.
Buiten het feit dat ik zeker het eea heb meegekregen van docenten en/of zelfs directeuren over bepaalde dingen. fyi, dan heb ik het niet over je huis-tuin en keuken docent, maar professoren die al een tijd meegaan.

Voor een diploma hoef je naar mijn mening ook niks te presteren.
Tenminste, niks dat is representatief voor hetgeen dat een goede engineer maakt.

Anyway, mijn punt was niet om de (stoffige) positie die je kunt bemachtigen door wel of niet iets te doen.
Dan heb je dat verkeerd begrepen/ik uitgelegd.

Het punt was dat er mensen titels en bepaalde diploma's hebben die niks te maken hebben met de kennis/kunde/talent of intelligentie van bepaalde mensen.

Anyway, het gaat wel offtopic zo. :+

[ Voor 5% gewijzigd door P.Mouse op 16-09-2022 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
P.Mouse schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:02:
[...]

In fabels geloof ik ook niet.
Goed, mijn reactie is dan ook gebaseerd op cijfers en niet op een onderbuikgevoel.
Waar ik wel jaren ervaring mee heb, zijn stagiaires en opleidingen.
Daar zie ik het niveau echt omlaag gaan.
Ik kom veel over de vloer met kritische andere engineers, die zeker niet van het type "vroeger was alles beter zijn" (sterker nog, ze hebben er net als ik een hekel aan).
Maar die hebben precies dezelfde ervaring.
Buiten het feit dat ik zeker het eea heb meegekregen van docenten en/of zelfs directeuren over bepaalde dingen.
Dat is niets meer dan een onderbuikgevoel, en eentje die al generaties oud is. Zelfs in de griekse oudheid klaagde de filosofen al zoveel over het niveau van de nieuwe generatie dat die teksten tot op de dag van vandaag bewaard zijn gebleven. Dat je denkt een conclusie te kunnen trekken op je eigen ervaring zegt voornamelijk iets over jouw gevoeligheid voor biases. (Als het toch hebt over "kritische andere engineers" dan is dat wel het laatste wat ik zou verwachten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
RagingPenguin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:19:
[...]

Goed, mijn reactie is dan ook gebaseerd op cijfers en niet op een onderbuikgevoel.

[...]

Dat is niets meer dan een onderbuikgevoel, en eentje die al generaties oud is. Zelfs in de griekse oudheid klaagde de filosofen al zoveel over het niveau van de nieuwe generatie dat die teksten tot op de dag van vandaag bewaard zijn gebleven. Dat je denkt een conclusie te kunnen trekken op je eigen ervaring zegt voornamelijk iets over jouw gevoeligheid voor biases. (Als het toch hebt over "kritische andere engineers" dan is dat wel het laatste wat ik zou verwachten.)
Mijn reactie is ook niet gebaseerd op onderbuikgevoelens, maar op directe eigen ervaring.
Als je goed heb gelezen, niet enkel op "wat engineers" ,maar op mensen die direct betrokken zijn.

Die link waar je naar verwijst laat alleen zien dat Nederlanders "hoger zijn opgeleid".
Het zegt weinig over echt inhoudelijk niveau.

Je mag van mij het best onderbuikgevoel blijven noemen hoor.
Ik heb trouwens ook nergens een conclusie getrokken, ik weet ook niet waar je dat oordeel vandaan hebt?
Ik deel enkel mijn ervaring en van professionals die hier al jaren bij betrokken zijn.

Btw, het artikel waar je naar verwijst gaan over middelbaarschool niveau, ik heb het over hogen onderwijs.

Daarnaast staat er ook een heel stuk juist over "Lees- en rekenprestaties van Nederlandse 15-jarigen zijn sinds 2003 gedaald", in het kopje "Dalende trend in kennis en vaardigheden in het voortgezet onderwijs"
Dat lijkt dus wel degelijk aan te sluiten met deze professionals ;)

Anyway, dit is sowieso teveel offtopic, maar ik voel ook alles behalve de intentie met mensen hierover te discusseren die geen tot weinig ervaring hebben in het vakgebied.
Een beetje met resources smijten zegt ook weinig, er zijn namelijk ontzettend veel "wij van wc-eend" onderzoeken en conclusies. Het is belangrijk daarvan de totale context te kennen en te weten hoe tot bepaalde cijfers is gekomen.
Ik kan nu al voorspellen hoe zo'n discussie gaat lopen :O

• Hillie

Hillie

champion16 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:32:

En opdrachtjes programmeren tijdens of na een sollicitatie. Een keertje gevraagd te doen en niet gedaan. Wat ik heel fijn vond was gewoon concrete problemen in een gesprek bespreken en van ideeën wisselen. Niet zo zwart wit als opdrachten krijgen.
Daarom doe ik alles live en praat/vraag ik, laat ik de kandidaat uitleggen, etcetera. Zelfs pseudo code is goed. Maar problematisch is weigering, vooral omdat het vooraf altijd bekend is dat we live gaan coden. Da's gewoon een problematische houding en betekent "Bedankt en succes verder".

Live coden is voor mij namelijk geen zwart/wit goed/fout situatie, het is om uit te vogelen hoe de kandidaat met een probleem omgaat, om hulp of informatie vraagt als ze vast komen te zitten (geen schande en dat geeft ik van tevoren altijd aan, dat men vooral moet vragen) en hoe men tips oppakt.

Ik heb een keer een kandidaat gehad die, ondanks bijna 20 jaar ervaring in het gebied en vele jaren met taal en tools, zelfs geen standaardprobleempje kon behappen. Apart, gezien het feit dat hij tijdens het gesprek wel van alles kon vertellen over methodologie, structuur, etcetera. Misschien heel geschikt voor een andere rol, maar niet voor ons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
champion16 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:32:
[...]
Inderdaad, zelf ook afgewezen vanwege het papiertje. En tja als je een bedrijf bent waar zelf in de IT meer aanbod is dan vraag vanwege het naampje dan kan je dat maken.
Helemaal apart, ik heb al eens een keer meegemaakt dat iemand met een totaal irrelevante P, bij een ICT bedrijf werd aangenomen, waar ik met 25 jaar relevante ervaring werd afgewezen. Puur en alleen vanwege beleid dat *een* HBO of WO P een harde eis is. Tja...

En zoals gezegd, ik kan beredeneren waarom ze dat doen, maar vind het gevoelsmatig wel totaal van de pot gerukt. Voor mij reden te meer om binnen mijn circle of influence anders te acteren. (Zou het ook een verkeerd signaal vinden zelf nog geen afgeronde HBO of WO opleiding te hebben, maar wel van collega's dat te eisen.)

Overigens ook genoeg uitzonderingen meegemaakt. Genoeg gesprekken gehad waarbij mijn motivatiebrief en CV toch belangrijker bleken dan het papiertje. Alleen ben ik inmiddels ook midden 40 en het is zinvol strategisch na te denken over de toekomst om baanzekerheid ook in de toekomst te garanderen. Voor het type functie waar ik in zit en mijn toekomst in zie, is dat nóg belangrijker dan voor technisch-uitvoerende ICT rollen.
Idem voor situationele vragen. "Wat zou je doen in situatie X".

In theorie zinvolle vragen, alleen is de praktijk soms een stuk weerbarstiger en is er een grote kans dat de interviewer niet op de hoogte is van de beperkingen, een bepaald antwoord in gedachten heeft dat goed is en een afwijkend antwoord afkeurt.

Zulke dingen werken toch het beste in dialoog. Niet A of B is goed, maar beredeneer waarom je voor A of B zou kiezen en dan kijken naar de onderbouwing. In mijn beleving zit het goed of fout veel meer in de juiste onderbouwing, dan het geven van het antwoord dat de interviewer in gedachten had.

(Met dat soort vragen heb ik inmiddels wel leren om gaan. Als een situatie wordt geschetst waar ik te weinig parameters krijg om in mijn beleving een zuiver antwoord te geven, geef ik dat aan, vertel ik welke parameters ik op dat moment zelf extra in vul en hoe die parameters er uit zien en geef op basis van die invulling en context, antwoord. Als ze dát niet OK vinden, tja, dan is het sowieso niet mijn werkgever. Mijn brein werkt zo. Als ik niet voldoende context heb in mijn beleving een stellig antwoord te kunnen geven, geef ik een minder stellig antwoord of maak de context compleet genoeg om stellig te kunnen zijn.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
P.Mouse schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:43:
[...]
Die link waar je naar verwijst laat alleen zien dat Nederlanders "hoger zijn opgeleid".
Mijn reactie was op deze uitspraak: "(mijn theorie is dat het meer te maken heeft met dat scholen hogere percentage willen met mensen die slagen)". Op welke ik reageerde dat de stijging komt door betere integratie en emancipatie, zoals duidelijk te zien in deze grafiek uit de bron met hoogopgeleiden per migratieachtergrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VwxBNXqEoAfUGJBTe9bXZ66ARU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Gonf71eQ0Qpc6CeQcrTu7PM.png?f=user_large
Ik heb trouwens ook nergens een conclusie getrokken, ik weet ook niet waar je dat oordeel vandaan hebt?
Ik deel enkel mijn ervaring en van professionals die hier al jaren bij betrokken zijn.

(...)

maar ik voel ook alles behalve de intentie met mensen hierover te discusseren die geen tot weinig ervaring hebben in het vakgebied.
Het verschil tussen ons is niet dat ik nooit een stagiair gehad heb die liever kwijt dan rijk ben, maar dat ik wel in staat ben om door mijn eigen extension neglect biases (met een factor in de duizenden) heen te prikken. Als ik een lichting aan slechte stagiaires heb dan doe ik iets aan ons selectieproces i.p.v. maar mijn handen in de lucht te gooien en het hele onderwijssysteem de schuld te geven.

En ja, een bias van dit formaat is wat we in dagelijks taalgebruik een onderbuikgevoel noemen. Daar hoef je je verder niet beledigt bij te voelen, iedereen heeft wel eens een moment waarop het onderbuikgevoel het wint van rationeel denken.
Btw, het artikel waar je naar verwijst gaan over middelbaarschool niveau, ik heb het over hogen onderwijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDOznXW7U4HBhU6M1z3bYzf0o8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2WdHyHDjAyudSybNm0thUMfU.png?f=user_large

Wo, hbo en mbo zijn nog steeds hoger onderwijs.
Ik ben het met je eens dat een blijkbaar een onoverkombaar verschil zit tussen populisten met een waarheid gebaseerd op emoties en realisten met een waarheid gebaseerd op feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Hillie schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 01:16:
[...]

Ik heb een keer een kandidaat gehad die, ondanks bijna 20 jaar ervaring in het gebied en vele jaren met taal en tools, zelfs geen standaardprobleempje kon behappen. Apart, gezien het feit dat hij tijdens het gesprek wel van alles kon vertellen over methodologie, structuur, etcetera. Misschien heel geschikt voor een andere rol, maar niet voor ons
Ik heb zit zelf ook vaker meegemaakt, er is een slag developer dat voor alles een fancy tool nodig heeft en nog nooit iets vanaf scratch heeft opgelost. Zeg maar het soort developers die is-odd aan een half miljoen downloads helpen. En vaak denken ze ook dat ze heel goed zijn omdat ze al die documentatie dan die tools kennen die andere niet kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
Grootste probleem met de opleidingen van tegenwoordig, is dat de universiteiten & hoge scholen betaald worden voor hoeveel studenten afstuderen. Dus daarmee is er een perverse prikkel om zoveel mogelijk studenten te laten afstuderen, want dan is de geldstroom veilig.
Plus dat je als docent soms ook net die ene vervelende student met een 6 afscheept om er maar vanaf te zijn.

Wat betreft opleiding, is dat voor de werknemers een makkelijke (en luie) manier om een voorschifting te maken. Als je een HBO papiertje hebt, dan is de kans heel erg groot dat je op HBO niveau kan denken. Hetzelfde geld voor certificeringen in de IT: een makkelijke manier om een schifting te maken en toch iets van (schijn) zekerheid te krijgen.
Geen van beide is een garantie dat de kandidaat ook daadwerkelijk heeft/kan wat nodig is, maar de kans is in ieder geval beter. En sommige werkgevers willen vaak risicoavers zijn en vasthouden aan oudere, traditionele concepten.

Bovenstaand is ook de reden dat ik mijn studie netjes hebt afgemaakt, en vervolgens certificaten ben gaan halen/sparen alsof het flippo's zijn. Te vaak dat zo'n domme HR drone alleen maar een Ctrl+f doet op een CV voor de eerste schifting. En dan maar klagen dat ze niemand kunnen vinden.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Iets anders, heeft iemand al opgemerkt dat recruiters op linkedin zich nu titels als "Resource Engineer" of "Staff Developer" aanmeten? Een soort camouflagepatroon om contacten te leggen met IT'ers, lijkt het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:17:
Iets anders, heeft iemand al opgemerkt dat recruiters op linkedin zich nu titels als "Resource Engineer" of "Staff Developer" aanmeten? Een soort camouflagepatroon om contacten te leggen met IT'ers, lijkt het wel.
Ja, en die twee vallen nog redelijk mee. Als ik door mijn inmails scroll dan heb ik een 'JavaScript Specialist at Opus Recruitment Solutions' een 'Business Consultant bij Noyce IT Jobs', een 'Interim IT Frontend Division' en een 'Business Manager at Alten Nederland' . Allemaal gewoon recruiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Yup. Dit is echt al jaren aan de gang. Alsof de reden dat je genegeerd wordt je functietitel is...

Ik denk overigens dat het meer voor henzelf is (klinkt stoerder dan recruiter) dan dat ze denken dat ze er meer vissen mee vangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 19-09-2022 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:15

HSG

P.Mouse schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:43:
[...]

Mijn reactie is ook niet gebaseerd op onderbuikgevoelens, maar op directe eigen ervaring.
Als je goed heb gelezen, niet enkel op "wat engineers" ,maar op mensen die direct betrokken zijn.

Daarnaast staat er ook een heel stuk juist over "Lees- en rekenprestaties van Nederlandse 15-jarigen zijn sinds 2003 gedaald", in het kopje "Dalende trend in kennis en vaardigheden in het voortgezet onderwijs"
Dat lijkt dus wel degelijk aan te sluiten met deze professionals ;)

Anyway, dit is sowieso teveel offtopic, maar ik voel ook alles behalve de intentie met mensen hierover te discusseren die geen tot weinig ervaring hebben in het vakgebied.
Een beetje met resources smijten zegt ook weinig, er zijn namelijk ontzettend veel "wij van wc-eend" onderzoeken en conclusies. Het is belangrijk daarvan de totale context te kennen en te weten hoe tot bepaalde cijfers is gekomen.
Weet je hoe erg het is? Een vriend van moest jaren geleden een stagiaire begeleiden. Op een dag had hij de opdracht gekregen om iets op de post te doen. Dus uitprinten, in een envelop doen ect ect.

Die arme jongen wist niet eens waar de postzegen op een envelop moest komen en hoe een adres op een envelop geschreven moest worden. Laat staan waarom een brievenbus twee delen heeft (streekpost en overige postcodes)

Zoiets leer je toch op school?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
HSG schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:42:
[...]
Ik heb nooit op school geleerd hoe je een brief moet posten... Jij wel?

Eigenlijk vind ik het erger dat er op bijna geen school sollicitatie training wordt gedaan. Waarom leren scholieren/studenten niet hoe je een goed CV maakt, hoe je een sollicitatie gesprek doet, hoe arbeidsvoorwaarden eruit zien en hoe je daarover onderhandelt?

Dat is serieus het eerst wat er gebeurd als je klaar bent met je opleiding en daar wordt compleet niets mee gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 17:13
Hydra schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:02:
[...]

Yup. Dit is echt al jaren aan de gang. Alsof de reden dat je genegeerd wordt je functietitel is...

Ik denk overigens dat het meer voor henzelf is (klinkt stoerder dan recruiter) dan dat ze denken dat ze er meer vissen mee vangen.
Zou haast denken dat ze dat doen om de suggestie te wekken dat ze in-house recruiters zijn ipv cv-schuivers?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bossie schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:59:
Zou haast denken dat ze dat doen om de suggestie te wekken dat ze in-house recruiters zijn ipv cv-schuivers?
Dat doen ze meestal door gewoon (mits ze daadwerkelijk een contract hebben) de e-mail van het bedrijf waar ze voor werven te gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 21:23
P.Mouse schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:22:
[...]

Ik heb met die jongen 4 jaar moeten samenwerken.
Goed "leren" kon hij, maar ik zou hem (nogsteeds) voor geen cent aannemen als engineer.

Het enige wat het aantoont is dat je een paar jaar hebt lopen zwoegen en geduld hebt moeten opbrengen om een papiertje te halen. Wat je daar dan nog uberhaubt van weet is totaal niet garandeerd.
Laat staan de juiste eigenschappen hebt die een engineer nodig heeft.
Wanneer ik op LinkedIn zie dat stagiaires of jr. engineers waar ik mee samengewerkt heb het geschopt hebben tot director of engineering (of iets als lead architect) dan denk ik bij mezelf vaak: 'Yeah, right. Hoe hebben ze zich daar nou weer naar binnen gekletst?'. Dat terwijl er soms een decennium tussen zit sinds de laatste keer dat ik ze sprak en ik dus geen idee heb van hun persoonlijke ontwikkeling. Soms is het beter om je oordeel even voor je te houden, er is bijna niets dat je niet in een paar jaar kan leren op de werkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
Chromoris schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:51:
Grootste probleem met de opleidingen van tegenwoordig, is dat de universiteiten & hoge scholen betaald worden voor hoeveel studenten afstuderen. Dus daarmee is er een perverse prikkel om zoveel mogelijk studenten te laten afstuderen, want dan is de geldstroom veilig.
Plus dat je als docent soms ook net die ene vervelende student met een 6 afscheept om er maar vanaf te zijn.

Wat betreft opleiding, is dat voor de werknemers een makkelijke (en luie) manier om een voorschifting te maken. Als je een HBO papiertje hebt, dan is de kans heel erg groot dat je op HBO niveau kan denken. Hetzelfde geld voor certificeringen in de IT: een makkelijke manier om een schifting te maken en toch iets van (schijn) zekerheid te krijgen.
Geen van beide is een garantie dat de kandidaat ook daadwerkelijk heeft/kan wat nodig is, maar de kans is in ieder geval beter. En sommige werkgevers willen vaak risicoavers zijn en vasthouden aan oudere, traditionele concepten.

Bovenstaand is ook de reden dat ik mijn studie netjes hebt afgemaakt, en vervolgens certificaten ben gaan halen/sparen alsof het flippo's zijn. Te vaak dat zo'n domme HR drone alleen maar een Ctrl+f doet op een CV voor de eerste schifting. En dan maar klagen dat ze niemand kunnen vinden.
Eens ik studeer zelf (en soms met enige moeite), maar als ik zie dat bepaalde personen een hoger cijfer krijgen om "bepaalde" redenen of net het juist antwoord weten en voor de rest weinig of niks weten en dan met alle hulp van de wereld hun afstudeeropdracht halen dan denk je ook soms wat doe ik :+.

Domme HR drone moest ik toch wel over giechelen :) :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
HSG schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:42:
[...]

Weet je hoe erg het is? Een vriend van moest jaren geleden een stagiaire begeleiden. Op een dag had hij de opdracht gekregen om iets op de post te doen. Dus uitprinten, in een envelop doen ect ect.

Die arme jongen wist niet eens waar de postzegen op een envelop moest komen en hoe een adres op een envelop geschreven moest worden. Laat staan waarom een brievenbus twee delen heeft (streekpost en overige postcodes)

Zoiets heb ik nog geleerd, we kregen dat zelfs op school. Misschien ligt het aan je opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:17:
[...]

Zoiets heb ik nog geleerd, we kregen dat zelfs op school. Misschien ligt het aan je opleiding?
Op het hoger onderwijs? Dit klinkt meer als een basisschool ding waar je een kaart moest sturen naar iemand ofzo.

Ik heb het zelf geleerd toen ik papierwerk moest opsturen naar de uni voor mijn master inschrijving :P

[ Voor 13% gewijzigd door RagingPenguin op 19-09-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 17:13
Fulgora schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:02:
[...]

Wanneer ik op LinkedIn zie dat stagiaires of jr. engineers waar ik mee samengewerkt heb het geschopt hebben tot director of engineering (of iets als lead architect) dan denk ik bij mezelf vaak: 'Yeah, right. Hoe hebben ze zich daar nou weer naar binnen gekletst?'. Dat terwijl er soms een decennium tussen zit sinds de laatste keer dat ik ze sprak en ik dus geen idee heb van hun persoonlijke ontwikkeling. Soms is het beter om je oordeel even voor je te houden, er is bijna niets dat je niet in een paar jaar kan leren op de werkvloer.
Tja, ik kan me daar totaal niet druk om maken en vind het sowieso zinloos om functies/titels te vergelijken mits het binnen hetzelfde bedrijf is.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:00
unezra schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:05:
[...]
Idem voor situationele vragen. "Wat zou je doen in situatie X".

In theorie zinvolle vragen, alleen is de praktijk soms een stuk weerbarstiger en is er een grote kans dat de interviewer niet op de hoogte is van de beperkingen, een bepaald antwoord in gedachten heeft dat goed is en een afwijkend antwoord afkeurt.

Zulke dingen werken toch het beste in dialoog. Niet A of B is goed, maar beredeneer waarom je voor A of B zou kiezen en dan kijken naar de onderbouwing. In mijn beleving zit het goed of fout veel meer in de juiste onderbouwing, dan het geven van het antwoord dat de interviewer in gedachten had.

(Met dat soort vragen heb ik inmiddels wel leren om gaan. Als een situatie wordt geschetst waar ik te weinig parameters krijg om in mijn beleving een zuiver antwoord te geven, geef ik dat aan, vertel ik welke parameters ik op dat moment zelf extra in vul en hoe die parameters er uit zien en geef op basis van die invulling en context, antwoord. Als ze dát niet OK vinden, tja, dan is het sowieso niet mijn werkgever. Mijn brein werkt zo. Als ik niet voldoende context heb in mijn beleving een stellig antwoord te kunnen geven, geef ik een minder stellig antwoord of maak de context compleet genoeg om stellig te kunnen zijn.)
Er is ook niet 1 antwoord goed op dat soort vragen (wanneer je het goed aanpakt), maar het type vraag vind ik heel nuttig voor sollicitanten. Je kan dan een beetje in de keuken kijken, hoe denkt diegene, wat is de manier waarop diegene dingen aanpakt en komt die op basis van bepaalde (duidelijke) keuzes tot een uiteindelijk uitkomst. Dit soort vragen moet je i.m.o. altijd in gesprek met elkaar doen.

Live ontwikkelen hebben we wel een tijdje gedaan, beviel op zich wel goed, maar kost per kandidaat wel veel tijd. We deden dit vooral omdat het inzicht geeft in de manier van werken/ denken. Het ging ook niet om een werkend eindresultaat maar vooral om hoe pak je dingen aan. Was dus ook niet per se een heel eenvoudige vraag, echt eentje waarover nagedacht moet worden hoe je dit aan kan pakken. Want ook daarin: Geen goed of fout, het gaat er i.m.o. om dat je eruit kan halen dat iemand:
- De vraag analyseert/ begrijpt
- Bedenkt hoe dit (grofweg) opgezet kan worden
- Laat zien dat die denkt in functionaliteiten ipv procedureel (dus opknippen in stukjes die (mogelijk) herbruikbaar zijn.

Dan weet je iig dat het qua aanpakt goed zit, met vragen proberen we de kennis te peilen, verder moet je toch altijd leren, enerzijds domeinkennis opdoen, anderszijds de werking van de programmatuur waaraan je gaat werken ontwikkelen, enz, dus die tijd krijgt iemand dan ook wanneer die is aangenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ze gaan er waarschijnlijk vanuit dat een engineer makkelijker een andere engineer toevoegt dan een "willekeurige" recruiter. (en hetzelfde voor developers)

Heb zelfs al meegemaakt dat het niet om mij ging maar om mijn contacten in een bepaalde nice markt.
Ze hopen dan vaker in het rijtje voor te komen "Personen die u misschien kent met soortgelijke functies".

Je wilt als recruiter natuurlijk niet alleen door recruiters gevonden worden, maar vooral door de voorgenoemde engineer en developer.....

B)

En dan proberen binnen te komen met "We zoeken bij ons nog.... ken of ben jij een......" en dat ons blijkt dan ineens zijn klant te zijn....

[ Voor 7% gewijzigd door Coach4All op 19-09-2022 11:18 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
jbdeiman schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:40:
Er is ook niet 1 antwoord goed op dat soort vragen (wanneer je het goed aanpakt), maar het type vraag vind ik heel nuttig voor sollicitanten. Je kan dan een beetje in de keuken kijken, hoe denkt diegene, wat is de manier waarop diegene dingen aanpakt en komt die op basis van bepaalde (duidelijke) keuzes tot een uiteindelijk uitkomst. Dit soort vragen moet je i.m.o. altijd in gesprek met elkaar doen.
Precies. Het gaat eigenlijk nooit echt om het antwoord maar om het denkproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
RagingPenguin schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:19:
[...]

Op het hoger onderwijs? Dit klinkt meer als een basisschool ding waar je een kaart moest sturen naar iemand ofzo.

Ik heb het zelf geleerd toen ik papierwerk moest opsturen naar de uni voor mijn master inschrijving :P
Jep, maar die brief was ook in het Duits en niet Nederlands. Maar een brief schrijven en kunnen versturen moet toch wel een beetje kunnen met algemene kennis of enige vorm van opvoeding vanuit thuis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:30
dutchnltweaker schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:13:
[...]

Jep, maar die brief was ook in het Duits en niet Nederlands. Maar een brief schrijven en kunnen versturen moet toch wel een beetje kunnen met algemene kennis of enige vorm van opvoeding vanuit thuis?
Ik ben van de jongere generatie. Heb ook nog nooit echt een brief moeten sturen - op een kaartje na - en de eerste keer deed ik het ook niet goed. Vind het altijd flauw als mensen reageren met 'dat zou je toch moeten weten...' Het is zo'n dooddoener voor de mensen die juist iets willen vragen en willen leren. Tegenwoordig maakt het ook niet zoveel uit of je de postzegel nou links of rechts plakt, de sorteerder fixt dat soort foutjes wel. Met name het schrijven van het adres en retouradres is iets dat je moet weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:10:
[...]

Ondanks dat ik zelf een HBO en Universitaire opleiding heb afgerond, ben ik inmiddels vrij negatief over onderwijs en zou ik er geen probleem mee hebben wanneer mijn dochter vroegtijdig stopt met studeren. Belangrijk hierbij vind ik dan wel dat je op een of andere manier door ervaring duidelijk kunt maken dat je intelligent bent en over een "getting things done" mentaliteit beschikt. Dit is toch vaak lastig en een afgeronde opleiding is de makkelijkste indicator hiervoor.
Begrijpelijk, maar de realiteit is helaas anders. Ook ik besef me maar als te goed hoeveel (of eerder hoe weinig) bepaalde certificeringen waard zijn. Maar toch wordt er door degenen die het bepalen (werkgevers, opdrachtgevers, bureautjes, etc.) ernaar gevraag / erop geselecteerd. Daarom zou ik toch met klem willen adviseren om een opleiding af te ronden. Het is toch iets wat deuren makkelijker open doet gaan, en een prima kapstok om andere, wel relevante dingen aan op te hangen. Wat je er in ieder geval altijd mee kan aantonen is dat je iets hebt afgemaakt waar je aan begonnen bent. En dat staat los van wat de opleiding nu toch bijdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 10:15 ]

Pagina: 1 ... 57 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic