Verwijderd
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2023 08:33 ]
Ik geloof dat de meeste mensen hier niet reageren op je vraag maar op de business case, iets waar je geloof ik niet naar op zoek was. Hierbij dus mijn 2 centen: ik zou zelf niet betalen voor zo'n dienst, ook niet als de markt er compleet anders uit zou zien en het erg ingewikkeld zou zijn om een baan in mijn sector te vinden. Ik heb bijvoorbeeld ook pertinent geweigerd een aankoopmakelaar te nemen, zelfs in deze huizenmarkt. Neemt niet weg dat er vast een markt voor is, voor mensen die het hele sollicitatieproces liever uit handen zouden geven. Dat er mensen betalen voor diensten die ik zelf nooit af zou nemen zie ik aan de hoeveelheid Swapfietsen op de wegVerwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:28:
Graag zou ik even een idee tegen jullie aan willen houden; denken jullie dat er een markt is voor mensen die developers helpt bij het zoeken naar een baan voor laten we zeggen 100 euro? D.w.z. een soort van recruiter die jij moet betalen maar hierdoor ook 100% in jouw belang werkt.
- Wat zie je als voor en nadelen?
- Mocht je 100 euro te veel vinden, is er een bedrag dat je wel acceptabel zou vinden en zo ja; hoeveel?
- Welke dienstverlening zou je hierbij verwachten?
Het concept is hier al een aantal keer genoemd maar er is nooit echt verder op ingegaan. Eerlijk gezegd heb ik nooit geloofd dat zoiets zou werken, maar de laatste tijd vraag ik mij af of er misschien toch niet een niche markt voor is?
Er is vast een markt voor, maar misschien moet je het dan meer neerzetten als 'jobcoach', 'CV-assistent' of inderdaad sparringpartner in het proces naar een andere baan. Ik denk dat in de huidige markt vrij weinig mensen bereid zijn 100€ neer te leggen om een recruiter voor hen aan het werk te zetten. Gooi even je LinkedIn op 'open to work' en je inbox zit binnen een halve dag vol met 50 man die het 'gratis' (ik snap dat het uiteindelijk niet gratis is, maar vanuit het perspectief van de kandidaat) doet.Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:56:
[...]
Bedankt!
Het tegenstrijdige is dat we ook een platform gebouwd hebben waar je juist makkelijk bedrijven op basis van technologieën en bedrijfscultuur kunt selecteren. Het is dan ook ontworpen met het idee dat je bedrijven kunt vinden zoals een bureau-recruiter dit zou doen maar nog beter.
Maar ik vraag mij af of er desondanks mensen zijn die graag een soort van coach/ begeleider / sparringpartner zoeken? Het liefste zou ik namelijk zien dat we uiteindelijk 100% van de markt kunnen bedienen. Dus ook de mensen die nu om welke reden dan ook perse nog met een bureau-recruiter willen werken.
Wat een gek, niet eens fatsoenlijk Nederlands.Get!em schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:23:
Hier ook maar eens ervaring posten..... ging weer helemaal nergens over dit.
***members only***
Hierna nooit weer antwoord gehad. En dat vind ik dan toch wel weer jammer. Een benadering met een gesprek kan zoveel meerwaarde hebben voor alle 3 (klant, recruiter, werknemer). Ik heb eerder echt ook wel gebruik kunnen maken van een headhunter/recruiter en dat heeft mij in de salarisonderhandelingen ook daadwerkelijk ondersteund (cq werk uit handen genomen). Maar dit soort benaderingen als hierboven beschreven is gewoon veel te vaak gemeengoed bij recruiters, waarvan bovenstaande wel weer een ernstig geval is.
De concurrentie tussen headhunters/recruiters is blijkbaar zo dat ze bang zijn dat iemand anders de recruitment opdracht vervult, of dat ik als persoon buiten de recruiter om ga naar het bedrijf toe. Dat is inderdaad het geval als ze dit soort slechte tactieken er op na houden, vandaar dat ik ook graag hoor wat de meerwaarde is die zo'n recruiter mij kan bieden.
[ Voor 11% gewijzigd door BroWohsEdis op 25-08-2022 16:23 ]
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
Ja, zo komt het wel over. Of een recruiter die passief-agressief grappig denkt te zijn.Chromoris schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:46:
Dat klinkt eerder alsof een bot / automatisch systeem dit heeft gedaan.
https://niels.nu
[ Voor 39% gewijzigd door Get!em op 25-08-2022 17:07 ]
Al die dingen zijn vast ook gewoon te koop om een bot profiel een beetje legitiem te laten ogen. Linkedin is voor mijn ook al een aantal jaar over z'n houdbaarheidsdatum heen, ben benieuwd wat het volgende wordt.Get!em schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:05:
Ja, vermoeden van een bot / spam zat ik ook al aan. Soort van automatische zinnen.
Toch is het profiel van hem op zich in orde. Incl connecties, aanbevelingen, zowel gegeven als ontvangen.
Da's toch niet héél spannend?Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:07:
[...]
Ik zie net de nieuwe prijzen voor een recruiter account op Linkedin. Ook zij zijn flink duurder geworden (50% ten opzichte van wat ik 3 jaar geleden betaalde voor een Recruiter Corporate account).
Je kunt ook voor lite gaan maar dan kun je maar 30 InMails per maand versturen. Wanneer je slechts 1 of 2 mensen per jaar zoekt kun je dus beter een recruiter in de arm nemen:
[Afbeelding]
Bron: https://www.linkedin.com/...blic_profile_article_view
Verschil tussen Recruiter Lite en Corporate:
https://www.linkedin.com/...en-recruiter-lite?lang=nl
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ja. Is. Maar ik kan me voorstellen dat als je bedrijf groot genoeg is voor in-house recruitment, die 10K per jaar ook niet spannend meer is. Is je bedrijf te klein, dan is een externe recruiter nuttig en die zal snel genoeg omzet hebben om 10K per jaar aan bedrijfskosten te rechtvaardigen.
Dat zijn inderdaad behoorlijke prijzen om een paar per jaar te werven. Dat vind ik ook jammer want het werven van mensen op LinkedIn zou niet enkel voor recruiters en bedrijven met diepe zakken mogen zijn. Dat er een vergoeding voor staat is niet gek, maar niet deze prijzen.Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:07:
[...]
Ik zie net de nieuwe prijzen voor een recruiter account op Linkedin. Ook zij zijn flink duurder geworden (50% ten opzichte van wat ik 3 jaar geleden betaalde voor een Recruiter Corporate account).
Je kunt ook voor lite gaan maar dan kun je maar 30 InMails per maand versturen. Wanneer je slechts 1 of 2 mensen per jaar zoekt kun je dus beter een recruiter in de arm nemen:
[Afbeelding]
Bron: https://www.linkedin.com/...blic_profile_article_view
Verschil tussen Recruiter Lite en Corporate:
https://www.linkedin.com/...en-recruiter-lite?lang=nl
Mwah.spijkerhoofd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:43:
[...]
Dat zijn inderdaad behoorlijke prijzen om een paar per jaar te werven. Dat vind ik ook jammer want het werven van mensen op LinkedIn zou niet enkel voor recruiters en bedrijven met diepe zakken mogen zijn. Dat er een vergoeding voor staat is niet gek, maar niet deze prijzen.
Ik mis het punt absoluut niet.Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:09:
[...]
Je mist het punt @unezra. @spijkerhoofd vroeg zich af waarom niet meer bedrijven zelf werven op Linkedin. Naast de reden die daarvoor al genoemd zijn speelt voor veel bedrijven (de meeste bedrijven zijn niet groter dan 10 a 20 mensen dat dit gewoon een hele dure aangelegenheid is.
Al deze redenen geven een antwoord op de vraag waarom je relatief weinig bedrijven zelf ziet werven op Linkedin (d.w.z. zelf mensen een InMail sturen).
Dan volgen de werknemers een voltijds universitaire studie tegen instellingscollegegeld?unezra schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:15:
(Heb ik de kosten van onboarding, dus van werging tot volledig productief, niet meegerekend. Scholing ook niet. Bij ICT organisaties kan dat als je een beetje je best doet, 10-20K per jaar per persoon zijn.)
Dag klassikaal ICT onderwijs kost tussen de €600 en €800. Uitgaande van €800 en 10K, is dat 12.5 studiedag per jaar. Niet heel schokkend als je een zwaar ICT opleidingstraject volgt.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:17:
[...]
Dan volgen de werknemers een voltijds universitaire studie tegen instellingscollegegeld?
Personele lasten zijn grofweg 1,8x - 2x iemands bruto salaris. Met dat kom je ook zonder enorme salarissen snel op genoemde bedragen uit.Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:24:
[...]
Zou kunnen maar dit is in ieder geval niet mijn ervaring met de paar honderd bedrijven die ik gesproken heb.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Voor het distribueren van gratis gegenereerde content vind ik het toch nog vrij prijzig eigenlijk.unezra schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:26:
[...]
Ja. Is. Maar ik kan me voorstellen dat als je bedrijf groot genoeg is voor in-house recruitment, die 10K per jaar ook niet spannend meer is. Is je bedrijf te klein, dan is een externe recruiter nuttig en die zal snel genoeg omzet hebben om 10K per jaar aan bedrijfskosten te rechtvaardigen.
Het klinkt als veel geld, maar ik vraag me af of je dat bedrag moet zien als duur. Ik schrik er iig niet heel erg van op het totaal van wervingskosten en instroom van personeel.
Platform zelf moet ook betaald worden en ik snap dat hun businessmodel anders is dan dat van pak 'm beet Google of Facebook.gekkie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:32:
[...]
Voor het distribueren van gratis gegenereerde content vind ik het toch nog vrij prijzig eigenlijk.
Klopt, maar zit er nou nog zo spannend veel ontwikkeling in dat platform ?unezra schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:34:
[...]
Platform zelf moet ook betaald worden en ik snap dat hun businessmodel anders is dan dat van pak 'm beet Google of Facebook.
De content is gratis, het platform in de lucht houden niet. Dat zal ergens uit betaald moeten worden en ik heb liever dat ze hun inkomsten halen uit fees voor recruiters, dan dat ze LinkedIn gaan gebruiken als advertentieplatform en je betaald met je privacy.
Volgens mij is het antwoord heel simpel:Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:41:
[...]
Dat jij dit vindt is leuk om te vermelden, maar dat beantwoord nog niet de vraag die @spijkerhoofd had waarom zo weinig bedrijven niet zelf op Linkedin werven?
Ik heb er bij het stellen van mijn salarisindicatie wel rekening mee gehouden dat het via een recruiter liep.Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:27:
Recentelijk sprak ik weer een bedrijfseigenaar die zei dat hij een developer (die direct gesolliciteerd had en aangenomen was) niet het voordeel van de twijfel had gegeven wanneer hij daar nog een recruitment fee voor had moeten betalen.
Ik vraag mij vaak af hoeveel mensen zich er bewust van zijn dat er echt een risico aankleeft om via een recruiter te solliciteren. Van een recruiter zal je het niet snel horen.
Toen ik nog als recruiter werkte heb ik zelfs eens meegemaakt dat een kandidaat aangaf dat hij de vacature al kende maar het geen probleem vond wanneer ik hem daar aan zou bieden. Ik heb dat niet geaccepteerd maar het punt is dat ik daarom denk dat veel mensen daar helemaal geen weet van hebben.
Je hoeft niet eens LinkedIn te gebruiken om personeel te werven als bedrijf! Binnen IT land zijn er veel conferenties waar je als bedrijf zijnde een stand kan huren en je zelf zo te verkopen! Onder andere ING en NN doen het op die manier samen met andere bedrijven. Andere bedrijven prijzen zo hun producten aan zoals Red Hat met leuke ginnicks zoals een rode hoed uitdelen(die mijn vriendin haatGet!em schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:44:
Bij slim inzetten van LinkedIn heb je die dure abonnementen helemaal niet nodig. Zeker met een klein bedrijf niet. Ik heb samen met er interne HR en salesmanager (gecombineerde functie toen op een klein team) een team opgebouwd van 8 naar 30 in 3 jaar, met daarbij verloop van 6 mensen. Dus netto 28 mensen aangenomen. Meer dan 75% daarvan via LinkedIn eerste contact., maar dan gewoon via netwerken.
Dat vind ik juist enorm irritant. Ik wil weten hoe het ergens is om te werken, niet hoe het jaarlijkse bedrijfsuitje is en of er een tafelvoetbalspel is.spijkerhoofd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:23:
[...]
En inderdaad je medewerkers vragen om LinkedIn vol te spammen met bedrijfsberichten om zo iedereens netwerk te 'activeren'. of twitter vol te spammen met leuke bedrijfsactiviteiten enz.
Dit is iets wat veel bedrijven ook niet snappen. Zeker in de huidige markt moet een bedrijf zichzelf verkopen. En dan niet van die simpele voorbeelden als een platte organisatie, flexibiliteit, blablabla. Blijft altijd leuk om recruitertjes te pesten als ik weer een vraag krijg om mijn cv te sturen: wat heeft het bedrijf mij te bieden? Vaak komen ze niet veel verder dan een competitief salaris, een vortbaltafel en een door de werkgever verzorgd ontbijt…jongetje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:55:
[...]
Dat vind ik juist enorm irritant. Ik wil weten hoe het ergens is om te werken, niet hoe het jaarlijkse bedrijfsuitje is en of er een tafelvoetbalspel is.
Tussen €600,- en €800,- PLUS de niet facturabele uren. Word het nog een stuk duurder van.unezra schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:24:
[...]
Dag klassikaal ICT onderwijs kost tussen de €600 en €800. Uitgaande van €800 en 10K, is dat 12.5 studiedag per jaar. Niet heel schokkend als je een zwaar ICT opleidingstraject volgt.
Voltijd universitair bachelor zal rond de 7K per jaar zitten, master rond de 9K. Goedkoper dan zware ICT opleidngstrajecten met waarschijnlijk een netto hogere studiebelasting.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Je bedoelt qua sfeer? Qua projecten? Qua evenementen?jongetje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:55:
[...]
Dat vind ik juist enorm irritant. Ik wil weten hoe het ergens is om te werken, niet hoe het jaarlijkse bedrijfsuitje is en of er een tafelvoetbalspel is.
Dit is dus een manier om je zelf te verkopen, om te laten zien wat je zowel doet als bedrijf zijnde! Ik zal het sterker vertellen, wij hebben een nieuwe collega die heeft voor ons gekozen vanwege de sfeer en de evenementen terwijl hij bij een ander bedrijf meer kon verdienen.Orangelights23 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:02:
[...]
Dit is iets wat veel bedrijven ook niet snappen. Zeker in de huidige markt moet een bedrijf zichzelf verkopen. En dan niet van die simpele voorbeelden als een platte organisatie, flexibiliteit, blablabla. Blijft altijd leuk om recruitertjes te pesten als ik weer een vraag krijg om mijn cv te sturen: wat heeft het bedrijf mij te bieden? Vaak komen ze niet veel verder dan een competitief salaris, een vortbaltafel en een door de werkgever verzorgd ontbijt…
Vacatures delen op LinkedIn vind ik heel handig omdat je dan ook direct kunt vragen hoe het is ergens te werken én het van een medewerker komt die er werkt. De ICT wereld is klein. Soms heb je al met iemand samengewerkt. Een deel van het oordeel dat ik vorm over een bedrijf, is gebaseerd op (als ik de persoon ken) de aanname dat als een prettig persoon bij een bedrijf werkt, de kans zinvol aanwezig is dat het bedrijf ook prettig is.jongetje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:55:
[...]
Ik zit bij zo een bedrijf waar bijna iedere week wel 1-2 dingen wordt gevraagd om te delen op LinkedIn onder het mom dat het goed zou zijn voor de sales, maar ik geloof daar niet in omdat het te veel is. Management lijkt dat alleen nog niet echt door te hebben ondanks dat mensen dat ook expliciet bij hun aangegeven hebben, bijna niemand deelt ondertussen meer (alleen management/sales zelf) maar in plaats van minder te delen, komt management om de paar weken met het verzoek om toch vooral te delen.spijkerhoofd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:23:
[...]
Je hoeft niet eens LinkedIn te gebruiken om personeel te werven als bedrijf! Binnen IT land zijn er veel conferenties waar je als bedrijf zijnde een stand kan huren en je zelf zo te verkopen! Onder andere ING en NN doen het op die manier samen met andere bedrijven. Andere bedrijven prijzen zo hun producten aan zoals Red Hat met leuke ginnicks zoals een rode hoed uitdelen(die mijn vriendin haat). En inderdaad je medewerkers vragen om LinkedIn vol te spammen met bedrijfsberichten om zo iedereens netwerk te 'activeren'. of twitter vol te spammen met leuke bedrijfsactiviteiten enz.
***members only***
Bij jullie heeft het goed uitgepakt.spijkerhoofd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:46:
[...]
Dit is dus een manier om je zelf te verkopen, om te laten zien wat je zowel doet als bedrijf zijnde! Ik zal het sterker vertellen, wij hebben een nieuwe collega die heeft voor ons gekozen vanwege de sfeer en de evenementen terwijl hij bij een ander bedrijf meer kon verdienen.
Bij ons is dat nog wat verder geprofessionaliseerd met een tool die je kunt connecten met al je social media kanalen (waaronder linkedin natuurlijk). Vanuit de afdeling bedrijfspropaganda zetten ze dan artikelen klaar die je met één click kunt delen op Linkedin / Facebook / Twitter / MySpace / Hyves / whatever.Transportman schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:22:
[...]
Ik zit bij zo een bedrijf waar bijna iedere week wel 1-2 dingen wordt gevraagd om te delen op LinkedIn onder het mom dat het goed zou zijn voor de sales, maar ik geloof daar niet in omdat het te veel is. Management lijkt dat alleen nog niet echt door te hebben ondanks dat mensen dat ook expliciet bij hun aangegeven hebben, bijna niemand deelt ondertussen meer (alleen management/sales zelf) maar in plaats van minder te delen, komt management om de paar weken met het verzoek om toch vooral te delen.
Terwijl als het om echt een beperkt aantal berichten gaat, die echt wat toevoegen, is de kans dat mensen delen groter, de kans dat mensen groter, het is net als met berichten van recruiters. +-80% van wat ik ontvang is generieke nietszeggende meestal Engelstalige leegte die niet aansluit bij mijn ervaring (die berichten negeer is), de andere 20% voorzie ik wel van een reactie en wil ik best het gesprek een keer aangaan als het echt goed aansluit.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Dat is voor mij een red flag, want oude of nieuwe technieken, nog moet je coderen in Java als je als Java dev word aangenomen.champion16 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
Heb helaas ook gehoord over 'lokkertjes' waar in de praktijk niets van terecht kwam. Zoals werken met de nieuwste technieken en vervolgens gezet worden op een project dat draait op 15 jaar oude techniek.
Dus kan het goed begrijpen als er mensen zijn die er 'genoeg' van hebben.
Ik ben momenteel in salarisonderhandeling met een bedrijf, via een recruiter (voor het eerst, maar het is voor mij een nieuwe sector en dit is een ervaren recruiter die exclusief in dit gebied werkt), maar ik heb gewoon aangegeven wat ik wil.Pizza_Boom schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:24:
[...]
Ik heb er bij het stellen van mijn salarisindicatie wel rekening mee gehouden dat het via een recruiter liep.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Ik ken het kostenplaatje wel, aangezien ik bij m'n huidige werkgever ook betrokken ben bij de aanname. Voor ons is het gewoon een onderdeel van de recruitment kosten en ik werk in een tak waar goede (!) ervaren mensen zeer moeilijk te krijgen zijn, voor alle werkgevers, inclusief degene waar ik nu mee in gesprek ben.Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:33:
Uit nieuwsgierigheid; was jij je ervan bewust dat een recruiter jouw kansen op het krijgen van die baan ook kan verkleinen door de hoge fee die ze vragen?
Allemaal volstrekt logisch, maar in mijn vakgebied ben je vaak de enige sollicitant en in mijn specifieke geval is het via deze gespecialiseerde recruiter voor mij makkelijker om ergens binnen te komen. Niet alles wordt direct extern geadverteerd.Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:06:
[...]
Ik heb het ook niet zozeer over het geboden salaris, maar over het feit dat jij duurder wordt door de hoge fee van een recruiter en dat daarom je kansen kleiner kunnen worden. Als recruiter heb ik dit namelijk regelmatig zo ervaren en dat had een drietal redenen.
Allereerst zorgen deze hoge extra kosten ervoor dat er vaak ook hogere eisen aan jou gesteld worden. Tenslotte verwacht je meer van iets waar je meer voor betaalt. Dit verkleint jouw kans om die baan te krijgen.
Daarnaast zullen alle twijfels 3x zo zwaar wegen. De angst bij veel bedrijven is dat ze duizenden euro’s kwijt zijn wanneer iemand na een aantal maanden toch geen match bleek te zijn. Door dit verhoogd risico krijg je meestal niet het voordeel van de twijfel.
Tot slot heb je door de hoge kosten bij veel bedrijven een nadeel ten opzichte van developers die zelf solliciteren. Developers die direct solliciteren kosten het bedrijf namelijk niets extra en er kleven ook geen extra risico’s aan wanneer het geen match blijkt te zijn.
Alleen solliciteren developers niet vaak zelf bij bedrijven. Vacatures zijn niet goed vindbaar, bedrijven benaderen zelf nauwelijks developers, waardoor recruiters soms de enige manier zijn waarop er sollicitanten binnen komen. En dan vallen alle andere nadelen automatisch weg, als je zelf niemand kan vinden, dan ben je blij als iemand aangedragen wordt met wat "nadelen" van de tussenlaag van recruiters.Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:06:
Tot slot heb je door de hoge kosten bij veel bedrijven een nadeel ten opzichte van developers die zelf solliciteren. Developers die direct solliciteren kosten het bedrijf namelijk niets extra en er kleven ook geen extra risico’s aan wanneer het geen match blijkt te zijn.
Ja, ik ben bekend met de voors en tegens van het gebruik van recruiters. Zoals gezegd, ik gebruik ze liever niet en als ik eenmaal in m'n nieuwe sector zit, dan denk ik dat eventuele overstappen zonder recruiter gedaan zullen worden. Voor mij had het nu wel een toegevoegde waarde.Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:33:
[...]
Ik begrijp jouw punt en situatie, maar ik wilde alleen uit nieuwsgierigheid weten of je je van tevoren bewust was dat dit mogelijk een risico had kunnen zijn? (ook al zijn ze bij jou niet van toepassing) Dit naar aanleiding van mijn eerdere bericht dat ik zelf het gevoel heb dat veel mensen dit niet weten.
Krijg jij je geld sowieso dan? Wat ik gezien heb, was dat in de meeste gevallen een recruiter alleen (het grootste deel van) z'n fee krijgt als die persoon er na 6 maanden nog werkt (bijvoorbeeld).Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:48:
Daarbij heb ik het zelf ook regelmatig als recruiter meegemaakt dat een kandidaat via mij afgewezen was omdat ze te veel twijfel hadden en ze het risico te groot vonden. Hierbij heb ik ook soms te horen gekregen dat wanneer ze geen recruitment fee hoefde te betalen ze hem of haar eerder een kans gegeven zouden hebben.
Dan spreek je toch een andere manier af om je fee te krijgen? Bijv. elke maand 10 procent vanaf het aflopen van de proeftijd?Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:48:
Daarbij heb ik het zelf ook regelmatig als recruiter meegemaakt dat een kandidaat via mij afgewezen was omdat ze te veel twijfel hadden en ze het risico te groot vonden. Hierbij heb ik ook soms te horen gekregen dat wanneer ze geen recruitment fee hoefde te betalen ze hem of haar eerder een kans gegeven zouden hebben.
Inderdaad om gek van te worden, heb mijn LinkedIn ook in hibernate gezet. Eerder vond ik LinkedIn ideaal om technische ontwikkelingen in de gaten te houden. Ook hoe het daadwerkelijk is om ergens te werken, oprechte dingen.jongetje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:55:
[...]
[ Voor 32% gewijzigd door Hellboy! op 03-09-2022 21:35 ]
[ Voor 7% gewijzigd door HSG op 04-09-2022 10:53 ]
Maar negatieve ervaringen stonden vroeger ook niet op LinkedIn, niemand wil de vuile was buiten hangen. Mensen die vertrekken zullen ook meer focussen op wat ze gaan doen, dan op het internet voor de hele wereld zichtbaar te roepen dat "bedrijf X waar ik vertrokken ben is een ongeorganiseerde puinzooi waar de manager meer bezig is met de secretaresse in plaats van het werk".Hellboy! schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:30:
[...]
Inderdaad om gek van te worden, heb mijn LinkedIn ook in hibernate gezet. Eerder vond ik LinkedIn ideaal om technische ontwikkelingen in de gaten te houden. Ook hoe het daadwerkelijk is om ergens te werken, oprechte dingen.
Het is nu een veredelde Facebook geworden. En nooit negatieve berichten over een bedrijf wat slecht is. Ben zelf er vorig jaar ingetuind, bedrijf deed zich mooi voor enz.
Begon in januari en ineens heel veel connecties in mijn netwerk vroegen of ik bij hun bedrijf op gesprek kwam, omdat het bedrijf waar ik ben gaan werken zich toch niet aan zijn afspraken hield.
Dit was uiteindelijk ook zo, maar had dit graag eerder geweten.
Nou eerder werd er wel wat scherper gereageerd. Voor mij heeft LinkedIn totaal geen waarde meer en ik zie het nut ook niet in voor dit platform, daarom heb ik mijn account ook in hibernation modus gezet.Transportman schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:15:
[...]
Maar negatieve ervaringen stonden vroeger ook niet op LinkedIn, niemand wil de vuile was buiten hangen. Mensen die vertrekken zullen ook meer focussen op wat ze gaan doen, dan op het internet voor de hele wereld zichtbaar te roepen dat "bedrijf X waar ik vertrokken ben is een ongeorganiseerde puinzooi waar de manager meer bezig is met de secretaresse in plaats van het werk".
Deze week de onderhandelde (hier was de recruiter dan weer bij betrokken, met mijn input uiteraard) aanbieding gekregen en getekend.Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:33:
[...]
Ik begrijp jouw punt en situatie, maar ik wilde alleen uit nieuwsgierigheid weten of je je van tevoren bewust was dat dit mogelijk een risico had kunnen zijn? (ook al zijn ze bij jou niet van toepassing) Dit naar aanleiding van mijn eerdere bericht dat ik zelf het gevoel heb dat veel mensen dit niet weten.
Is er nog verschil in de aanpak van recruiters tussen EU/NL en de USA dat jij hebt meegemaakt?Hillie schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:10:
[...]
Deze week de onderhandelde (hier was de recruiter dan weer bij betrokken, met mijn input uiteraard) aanbieding gekregen en getekend.
***members only***
Voor mij heeft het werken met een professionele recruiter op niveau goed gewerkt, maar er zit veel kaf tussen het koren.
In Europa heb ik geen recruiters gebruikt en dit is mijn eerste keer. Wat betreft de werving door recruiters zie ik een hoop Europese en Amerikaanse recruiters en de verdeling is vergelijkbaar. Zeer veel massaspul en een aantal gespecialiseerde goede recruiters, wat dat betreft denk ik niet zoveel verschil. Je moet je, zoals Mark Joosten ook geregeld aangeeft, goed bewust zijn van wat je doet.FitTiv schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:43:
Is er nog verschil in de aanpak van recruiters tussen EU/NL en de USA dat jij hebt meegemaakt?
Allemaal goede punten en ik was me er goed van bewust. Voor mij was het vooral de kennis van en connecties met klanten waar ik gebruik van gemaakt heb. Maar ik zit wat meer in de bovenkant van de markt, waar je denk ik wat minder last van de cv schuivers hebt.Verwijderd schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:37:
[...]
Mijn punt is alleen niet dat een recruiter niet zou werken of dat er goede of slechte recruiters zijn.
Waar ik het over heb zijn een aantal fundamentele kenmerken van hoe de meeste bureau-recruiters werken die ervoor zorgen dat jij als kandidaat een vergroot risico loopt op een onvoordelige situatie.
Dit fundamentele probleem komt door een macht, informatie en risico asymmetrie tussen jou en de recruiter. Gevoed door een bonus gedreven systeem zorgen die ervoor dat je als kandidaat in alle opzichten in het nadeel bent.
1) Macht asymmetrie: Als sollicitant ben je geen betalende klant (dat is de werkgever). Doordat de werkgever betaald kan deze in grote mate beïnvloeden hoe het proces verloopt. Bijvoorbeeld een recruiter zou een klant die meer betaald meer kunnen pushen bij een kandidaat dan een die minder betaald. Bijvoorbeeld door hem of haar hier als eerste op gesprek te laten gaan en de minder betalende klant voorlopig achter de hand te houden.
2) Informatie asymmetrie: De recruiter heeft informatie overmacht ten opzichte van de kandidaat. Daarbij is de oprechtheid van het advies van de recruiter voor de kandidaat lastig verifieerbaar. Voorbeeld: een recruiter kent bedrijf A en B. Bedrijf A sluit 100% aan, maar werkt niet met een recruiter. Bedrijf B sluit 75% aan en daar is wel een overeenkomst mee. Welke van de twee bedrijven zal bij de kandidaat onder de aandacht gebracht worden? En in wiens voordeel is dit? En hoe kan de kandidaat verifiëren dat er geen beter aanbod is uit de mogelijk keuzes wanneer hij daar lastig inzicht in heeft?
3) Risico asymmetrie: Recruiters hebben geen "Skin in the game" (refererend naar het gelijknamige boek van Nassim Taleb). Met andere woorden het risico is niet gelijk verdeeld tussen kandidaat en de recruiter. Bijvoorbeeld; het kost een recruiter een paar minuten om een gesprek in te plannen, ongeacht de kans op succes. Alle mogelijkheden groter dan 0% op een fee van duizenden euro's (vaak meer dan 10k) zijn gezien de kleine tijdsinvestering de moeite waard. Daarentegen kost het de kandidaat vaak uren aan voorbereiding, reistijd en het gesprek zelf. Hetzelfde geld voor het bedrijf. Hoe klein de kans ook is op een duurzame match, alles groter dan 0% is de moeite waard voor een recruiter. Beter een kans op duizenden euro's dan bij voorbaat geen kans. Dit geldt zelfs wanneer je af zou spreken dat de fee verdeeld wordt over tientallen maanden. Terwijl het bedrijf altijd het risico loopt om veel geld en tijd kwijt te zijn.
En natuurlijk hoeven deze specifieke situaties niet bij iedere recruiter voor te komen. En natuurlijk kun je toegevoegde waarde ervaren van een recruiter. Maar het punt is dat je een risico loopt waarvan ik vermoed dat veel werkzoekende zich niet bewust van zijn.
Mijn ervaring is dat recruiters die geen bedrijf melden geen recuiters zijn die ingehuurd zijn door het bedrijf. Sla die per definitie over.PhilipsFan schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:13:
God man die recruiters, ongelooflijk dat bedrijven deze mensen betalen. Wat een ellende veroorzaken ze!
Ik heb bijna dagelijks inmail op mijn Linkedin. De een nog enthousiaster dan de ander. Zoeken iemand voor een 'leuke klant', in een 'agile team', en nog meer van die blabla. Er staat totaal niks in wat ook maar remote mijn interesse wekt.
Ik geef hier even simpel een gratis cursus werving voor recruiters. Als je wilt dat mensen reageren, zet dan in je mail het volgende:Ik heb het meermaals gewaagd om te reageren op zo'n bericht. En dan blijkt altijd dat het ver weg is en het salaris nergens op slaat. Dan kan het werk of het team nog zo leuk en interessant zijn, maar dat betaalt mijn hypotheek niet. Maar meestal is het werk ook nog niet leuk. Blijkt dat ze pas een jaar agile werken (dan weet je dus dat de helft van het bedrijf nog waterval werkt of vastgeroest zit) en dat het om volkomen oninteressante onderhoudswerkzaamheden gaat, je moet werken met allerlei kuttools, etc etc etc.
- Voor welk bedrijf is het?
- Waar is het bedrijf / de standplaats?
- Wat is het salaris?
- Kan ik m'n eigen gekozen tools installeren (het woordje 'tooling' is bij mij een acute afknapper)
- Kan ik thuiswerken?
- Betreft de opdracht nieuwbouw of onderhoud?
Met andere woorden: de recruiter heeft mijn tijd verspild (en z'n eigen) en niemand schiet er iets mee op. Recruiters: maak de wereld een beetje beter en zoek een echte baan
GoT, You have to love it!
Zeker waar, ergo recruiters die exclusief mogen werven voor een bedrijf doen de naam al in het eerste contact, en dat zijn er bizar weinig...Lisadr schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:31:
[...]
Mijn ervaring is dat recruiters die geen bedrijf melden geen recuiters zijn die ingehuurd zijn door het bedrijf. Sla die per definitie over.
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Vind het knap dat ze in ieder geval wat informatie geven over de punten/vragen die je stelt. Heel sporadisch neem ik ook eens de moeite toch maar te reageren met een aantal van bovenstaande vragen maar dan is het vrijwel altijd een vaag antwoord en 'kunnen we even bellen?'. Direct klaar mee.PhilipsFan schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:13:
God man die recruiters, ongelooflijk dat bedrijven deze mensen betalen. Wat een ellende veroorzaken ze!
Ik heb bijna dagelijks inmail op mijn Linkedin. De een nog enthousiaster dan de ander. Zoeken iemand voor een 'leuke klant', in een 'agile team', en nog meer van die blabla. Er staat totaal niks in wat ook maar remote mijn interesse wekt.
Ik geef hier even simpel een gratis cursus werving voor recruiters. Als je wilt dat mensen reageren, zet dan in je mail het volgende:Ik heb het meermaals gewaagd om te reageren op zo'n bericht. En dan blijkt altijd dat het ver weg is en het salaris nergens op slaat. Dan kan het werk of het team nog zo leuk en interessant zijn, maar dat betaalt mijn hypotheek niet. Maar meestal is het werk ook nog niet leuk. Blijkt dat ze pas een jaar agile werken (dan weet je dus dat de helft van het bedrijf nog waterval werkt of vastgeroest zit) en dat het om volkomen oninteressante onderhoudswerkzaamheden gaat, je moet werken met allerlei kuttools, etc etc etc.
- Voor welk bedrijf is het?
- Waar is het bedrijf / de standplaats?
- Wat is het salaris?
- Kan ik m'n eigen gekozen tools installeren (het woordje 'tooling' is bij mij een acute afknapper)
- Kan ik thuiswerken?
- Betreft de opdracht nieuwbouw of onderhoud?
Met andere woorden: de recruiter heeft mijn tijd verspild (en z'n eigen) en niemand schiet er iets mee op. Recruiters: maak de wereld een beetje beter en zoek een echte baan
Op zich niet zo heel erg vreemd. Wanneer je je LinkedIn profiel update, dan kom je hoger/beter in de zoekresultaten te staan binnen LinkedIn. En dat zorgt ervoor dat de spammers je makkelijker vinden met hun automatische spam systemen.Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:41:
[...]
Edit: oh wacht, je schreef Interne promotie... (had ik overheen gelezen). Dat is misschien wel een beetje vreemd.
Laat ik het zo zeggen: ik herken je naam op het forum en weet goed dat je een recruiter bent geweest. Maar de algehele tendens in je recente posts is zo negatief richting recruiters dat zelfs ik, redelijk cynisch richting de beroepsgroep, het nodig vond een beetje in de bres te springen. Nogmaals: de indruk die jouw posts op mij geven zijn extreem negatief richting recruiters. Dat is ongetwijfeld niet je intentie, maar zo leest het wel weg.Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:30:
En sorry wanneer ik hier te lang over doorga, misschien dat mijn punt al lang duidelijk is maar dat idee heb ik nog niet helemaal... Voor mij ligt dit ook wat persoonlijk omdat ik een aantal keer te horen heb gekregen dat ik zo negatief ben over recruiters. En dat wil ik juist helemaal niet zijn.
Op een gegeven moment komt niemand meer naar het circus, en dan is er geen werk meer voor als die clowns. En dan gaat het berichten regenen met dat het onmogelijk geworden is om hun werk te doen (zonder enig besef welke impact ze zelf hierop gehad hebben).Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:27:
[...]
Zoals ik altijd zeg: wanneer je niet van clowns houdt, moet je niet naar het circus gaan. Wat voor clowns het circus is, is voor recruiters Linkedin.
Dan nog zie ik een verschil in perceptie zoals je het nu beschrijft. Meer dan eens gooien recruitmentbedrijven at random cv's in mijn mailbox, of er nu een vacature is of niet, wat de ideale kandidaat zou zijn. Waarbij de kandidaat ook geen eens een aansluiting heeft met de bestaande techstack.Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:06:
Dus zoals je ziet ligt het probleem niet bij de recruiter. Wat voor jou als een goede of slechte recruiter ervaren kan worden, zal door een ander heel anders ervaren worden. De een wil het op deze manier en ander wil het die manier.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
In die gevallen zijn de kandidaten makkelijk via Google te vinden, en kan je ze als bedrijf zelf benaderen.Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:07:
Die paar bedrijven waar het niet bij matched is collateral damage en vaak mopperen ze wat maar wanneer er toevallig wel een geschikte kandidaat bij zit dan reageren ze alsnog.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Vandaag weer eentje gekregen met een aanvraag voor een Business Analyst rol (ik ben software engineer) met daaronder "Are you available or know someone, please contact me on XXX or blabla@bla.com There is a €500 reward for referring the winning candidate."Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:06:
Dus zoals je ziet ligt het probleem niet bij de recruiter. Wat voor jou als een goede of slechte recruiter ervaren kan worden, zal door een ander heel anders ervaren worden. De een wil het op deze manier en ander wil het die manier.
Dan is een recruiter dus niks meer dan een vieze spammer. Daar zijn ook altijd wel een paar mensen die reageren. Geld verdienen over de rug van anderen die telkens weer geconfronteerd worden met berichten die misschien hoopgevend lijken, maar dat vrijwel nooit zijn. Het zijn namelijk altijd kl#te-opdrachten.Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:27:
[...]
Ellende is subjectief en wat voor jou ellende is kan voor een ander juist net een uitkomst bieden. Deze recruiters kunnen geen gedachte lezen en richten zich met dit soort snelle en makkelijke mails vooral op de paar % die hier toch op hapt en waar dit een uitkomst voor beidt. Wanneer je een paar duizend van dit soort mails verstuurd heb je grote kans dat je er een aantal mensen uithaalt die je kunt bemiddelen. De rest is dan collateral damage. Jammer voor jou maar recruiters verdienen er goed geld aan. Kun je hen ook niet echt kwalijk nemen wanneer het zo werkt.
Ik begrijp wat je bedoelt maar hiermee kan je alles wel goedpraten. Als we toch ff dat hellend vlak hard afglijden; een seriemoordenaar is ook niet goed als 'ie een keer geluk heeft en een pedo omlegtVerwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:38:
En het voorbeeld dat jij geeft sluit wat mij betreft gewoon aan bij de logische werkwijze van recruiters. Jij mag dit vanuit jouw perspectief als slecht ervaren maar in die massa mailing van die recruiter zullen genoeg mensen zitten waarvoor die mail wel relevant is.
Ik denk dat jij in ieder geval een hogere pet op hebt van het lerend vermogen van een recruiter.Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:38:
En het voorbeeld dat jij geeft sluit wat mij betreft gewoon aan bij de logische werkwijze van recruiters. Jij mag dit vanuit jouw perspectief als slecht ervaren maar in die massa mailing van die recruiter zullen genoeg mensen zitten waarvoor die mail wel relevant is. Jij bent op dat moment gewoon bijkomende schade. Jammer voor jou maar vanuit de recruiter (die dit werk hoogstwaarschijnlijk slechts een tijdje doet) ligt het doel bij bij het binnenhalen van de bonus en dat werkt op deze manier schijnbaar goed (anders gebeurde het al lang niet meer).
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq