Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
ocf81 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Hofstede is vooral bekend omdat hij de verschillen tussen vestigingen in verschillende landen van hetzelfde bedrijf heeft vergeleken en daarbij een aantal culturele factoren heeft ontdekt die te maken hebben met de cultuur van de mensen die daar werken. Ik denk dat Sanders meer in de richting gaat van waar ik naar op zoek ben dan Hofstede. Daarmee kan je denk ik beter bedrijven binnen hetzelfde cultuurgebied vergelijken. (zolang het geen multinationals zijn)
Verdomd. Ik heb Hofstede en zijn databank wél voorbij zien komen. Het kwam me al bekend voor.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

unezra schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Verdomd. Ik heb Hofstede en zijn databank wél voorbij zien komen. Het kwam me al bekend voor.
Het is AFAIK een standaardwerk binnen het Nederlandse managementonderwijs. Ik ben het tegengekomen tijdens een minor management.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Het is AFAIK een standaardwerk binnen het Nederlandse managementonderwijs. Ik ben het tegengekomen tijdens een minor management.
Was bij mij onderdeel van mijn HRM Bachelor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
ocf81 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:16:
[...]
Homeland schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:21:
[...]
Was bij mij onderdeel van mijn HRM Bachelor.
Juh. Hier juist het studieboek dat gebruikt is bij "Inleiding Arbeids- en Organisatiepsychologie".
(Dat vak heb ik vorige maand afgerond met een ruime voldoende. A&OP heeft heel veel raakvlakken met HRM en management.)

Logisch boek om bij meerdere studies en vakken te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Maar dan terug naar bedrijfscultuur. Zou je een bedrijf tijdens een sollicitatieprocedure zo gek kunnen krijgen om zichzelf over de lat te leggen en te scoren langs de maatstaven van Sanders?

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 20-07-2022 15:55 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:54:
Maar dan terug naar bedrijfscultuur. Zou je een bedrijf tijdens een sollicitatieprocedure zo gek kunnen krijgen om zichzelf over de lat te leggen en te scoren langs de maatstaven van Sanders?
Als je het een beetje goed verpakt moet je het wel redelijk uit kunnen vinden en na kunnen vragen maar ik zou niet letterlijk Sanders en de cultuurtypologieen benoemen.

Daarnaast zijn er genoeg andere vragen die inzicht kunnen geven in bedrijfscultuur en kan je vaak wel een redelijk beeld krijgen via de website, social media maar ook reviews op indeed, glassdoor etc. Zelfs de vacature geeft vaak al wel wat weg, zowel tekst, layout als taalgebruik kunnen allemaal een indicatie geven van de bedrijfscultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Homeland schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Als je het een beetje goed verpakt moet je het wel redelijk uit kunnen vinden en na kunnen vragen maar ik zou niet letterlijk Sanders en de cultuurtypologieen benoemen.

Daarnaast zijn er genoeg andere vragen die inzicht kunnen geven in bedrijfscultuur en kan je vaak wel een redelijk beeld krijgen via de website, social media maar ook reviews op indeed, glassdoor etc. Zelfs de vacature geeft vaak al wel wat weg, zowel tekst, layout als taalgebruik kunnen allemaal een indicatie geven van de bedrijfscultuur.
Ja, oké. Dan wordt het dus een stel interviewvragen. Maar net als dat bedrijven kandidaten scoren met allerlei tests, zou een bedrijf ook zichzelf kunnen scoren en dat kunnen presenteren. Met de vergrijzing wordt het sollicitatiegesprek meer dan ooit een tweeweg evaluatie. Bedrijven zullen ook gewoon met de billen bloot moeten omtrent dit soort dingen.
Qua social media ben ik sceptisch. Glassdoor was ooit oké als tool om zo'n beoordeling te doen, maar is tegenwoordig gewoon een spreekbuis van de HR afdeling. Reviews die te negatief zijn worden steevast verwijderd. De klachten hierover zijn legio. De directie van dat bedrijf waar het belangrijk was om mee te borrelen heeft zijn werknemers ook wel eens gevraagd om een positieve review te plaatsen. Ze vonden ook dat jouw linkedin van hun was en dat je alles wat zij postten moest liken en verspreiden. Dat soort praktijken zijn denk ik steeds meer aan de orde van de dag.

Qua vacature spreekt tekst natuurlijk voor zich, maar ik ben wel benieuwd hoe zaken als layout een rol spelen als je een bedrijf wil beoordelen. Daar heb ik geen echt zicht op

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
ocf81 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:54:
Ik weet niet of mijn werkgever gebruik maakt van het werk van Sanders of een andere auteur, maar culture-fit is bij ons wel belangrijk. (Dusdanig dat het onderdeel is van het assessment en een mismatch, kan leiden tot afbreken van een sollicitatie.)

Enerzijds goed, anderzijds, organisatiecultuur veranderd en de vraag is of organisatiecultuur werkt, als het primair is opgelegd door hoger management.

Laatst dit boek besteld: Cultuurdingetje hè van Maaike Thiecke
Nog niet gelezen, maar zeker relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:12:
[...]

Ja, oké. Dan wordt het dus een stel interviewvragen. Maar net als dat bedrijven kandidaten scoren met allerlei tests, zou een bedrijf ook zichzelf kunnen scoren en dat kunnen presenteren. Met de vergrijzing wordt het sollicitatiegesprek meer dan ooit een tweeweg evaluatie. Bedrijven zullen ook gewoon met de billen bloot moeten omtrent dit soort dingen.
Qua social media ben ik sceptisch. Glassdoor was ooit oké als tool om zo'n beoordeling te doen, maar is tegenwoordig gewoon een spreekbuis van de HR afdeling. Reviews die te negatief zijn worden steevast verwijderd. De klachten hierover zijn legio. De directie van dat bedrijf waar het belangrijk was om mee te borrelen heeft zijn werknemers ook wel eens gevraagd om een positieve review te plaatsen. Ze vonden ook dat jouw linkedin van hun was en dat je alles wat zij postten moest liken en verspreiden. Dat soort praktijken zijn denk ik steeds meer aan de orde van de dag.

Qua vacature spreekt tekst natuurlijk voor zich, maar ik ben wel benieuwd hoe zaken als layout een rol spelen als je een bedrijf wil beoordelen. Daar heb ik geen echt zicht op
Een corporate vacature is vaak wel te herkennen, als de vacature enorm lang/uitgebreid is, soms nog zo'n waanzinnig privacy policy/statement aan het einde dan weet je wel een beetje bij wat voor een organisatie je terecht gaat komen. Net als de organisaties die wat meer cult-achtig/happy-clappy zijn, die pik je op Instagram er zo uit, als je dat wat vind dan is het ideaal en anders weet je al snel dat je weg moet blijven bij de zaken die in A'dam bijvoorbeeld een eigen bootje hebben en dan heel blij daarmee rond gaan varen.

Qua die Sanders stijlen, zou interessant zijn om dat voor veel organisaties inzichtelijk te hebben, dan kan je zelf zoeken op jouw voorkeuren en zo goed terecht komen. Probleem is wel dat cultuur van de organisatie maar 1 onderdeel is van de cultuur zoals je die gaat beleven, je collega's, je manager, die gaan een enorme impact hebben op de cultuur binnen je team/afdeling/organisatie onderdeel bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:04
Hydra schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Als we het wel over dat specifieke issue hebben; ik denk dat deze persoon gewoon even met zijn werkgever om tafel moet gaan zitten om wederzijdse verwachtingen af te stemmen. Waarschijnlijk zit er veel meer achter dan een enkele pizza avond.
Ik werk sinds 2018 niet meer voor dat bedrijf, dus een gesprek over wederzijdse verwachtingen gaat nu niet meer gebeuren natuurlijk ;) Het verantwoorden bij HR was in 2017, en ging primair over dat uitje naar Dublin. Het was namelijk ongebruikelijk dat nieuwe medewerkers niet meededen met dergelijke sociale events. Die pizza-sessies werden slechts kort genoemd als voorbeeld van andere sociale dingen waar ik niet aan meedeed.

Ongetwijfeld heeft er, zoals je zegt, meer achter gezeten. Als ik zou moeten gokken waren ze nogal bezorgd om medewerkers die afweken van hun norm. En ze hadden een heleboel normen waar ik van afweek.

Zo heb ik me ook een keer bij HR moeten verantwoorden voor "te vaak ziek melden". Ik werkte 32 uur, en volgens hun statistieken zou dat moeten betekenen dat ik minder dan gemiddeld ziek zou moeten zijn, en ik kwam dus boven het gemiddelde uit. Het hoofd HR leek genoegen te nemen met mijn uitleg dat mijn zoon van (toen) 1 elke ziekte op de planeet mee naar huis nam van de kinderopvang, maar elke keer dat ik me daarna ziek meldde had ik binnen 2 uur zo'n arbo-persoon voor de deur staan om te kijken of ik wel echt ziek was (nee ik ga voor mijn lol de hele dag in bed liggen 8)7 )

offtopic:
Even voor de beeldvorming: zo'n pizza sessie hield in dat er een presentatie of workshop gegeven werd onder genot van pizza. Dit was 1x in de twee maanden op een avond dat ik normaliter andere verplichtingen had. Deze verplichtingen kon ik wel onderuit komen, maar de sessies waren dus zogenaamd "niet verplicht", en de onderwerpen van die presentaties en workshops trokken niet mijn interesse. Zo was er een keer een workshop over Internet of Things die druk bezocht werd, maar dat interesseert me totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:26
Hydra schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:44:
Ik gaf expliciet aan dat embedded een vrij uitzonderlijk voorbeeld is. Ik snap deze hele discussie niet zo goed en als je niet concreet wil worden heeft het voor mij weinig zin.
Ik heb je nog een tweede voorbeeld gegeven, maar goed.
Het lijkt mij vrij evident dat bij vrijwel alle bedrijven er gewoon altijd meer werk te doen is voor developers.
Alle bedrijven die developers aannemen hebben altijd meer werk te doen voor developers, dus hebben alle bedrijven altijd meer werk voor developers. Als dit soort redeneringen 'evident' zijn zouden er een hoop mensen kunnen meedingen naar de Fields medal.

Ik zal trouwens niet ontkennen dat de banenmarkt nu goed is, maar er zijn genoeg bedrijven die geen behoefte hebben om meer developers aan te nemen, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat de softwaremarkt niet verzadigd kan raken.
Als je beweringen maakt zoals dat bedrijven die altijd meer werk te doen zijn slecht zijn voor developers, mag je daar wel ook wat moeite in steken om dat concreet te maken.
Ik zeg 'niet de meest leuke', en jij maakt er 'slecht' van, maar goed. Software developers zijn niet zo anders dan loodgieters: het is fijn dat er werk is, daar verdienen we geld mee, maar als je elke week op hetzelfde adres een verstopping mag komen oplossen, is er iets niet goed in de haak.

Als bedrijven eindeloos veel werk hebben (en dus lange termijn erg zichtbaar zijn als 'echt developersbedrijf' op de vacaturemarkt) kan dat een aantal redenen hebben
  • Groot verloop. Om wat voor reden dan ook blijven developers niet lang. Dat is waarschijnlijk ook geen leuke werkgever.
  • Veel rewrites. Kan allerlei oorzaken hebben: slechte product/market fit, slechte architectuur, interne of externe factoren die herwerk afdwingen. Allemaal niet leuk.
  • Gigantische expansieplannen. Ook een rode vlag, eigenlijk is dat hetzelfde als een slechte product/market fit
  • Het is een uurtje-factuurtje detacheerder
  • De laatste reden is dat het een enorm grote werkgever is die heel veel verschillende dingen bouwt, zoals Google of Philips oude stijl. Dan heb je het eigenlijk over meerdere bedrijven binnen een bedrijf, met verschillende werkgeversculturen etc. De kans bestaat dat je daar een divisie treft die [i]wél/i] heel leuk is.
Misschien dat andere mensen kansen zien waar ik rode vlaggen zie. Juist bij een bedrijf waar het slecht geregeld is kan de juiste persoon veel betekenen. Maar als developer onderaan de pikorde ben jij meestal niet die persoon.

Overigens gaat dit allemaal over hoe het werk inhoudelijk is. Er zijn natuurlijk werkgevers met een geestdodend saaie werkcultuur die fantastische arbeidsvoorwaarden hebben, en vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
ocf81 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:12:
Glassdoor was ooit oké als tool om zo'n beoordeling te doen, maar is tegenwoordig gewoon een spreekbuis van de HR afdeling. Reviews die te negatief zijn worden steevast verwijderd.
Zowel macht als informatie asymmetrie is in alle opzichten in het nadeel van de sollicitant, dat is geen vraagstuk wat in de huidige markt dynamiek zal worden beantwoord, glassdoor is daar een goed voorbeeld van. De sollicitant/werknemer is geen betalende klant, dat is de werkgever. De werkgever zal dus altijd het systeem naar z'n hand kunnen zetten, wat dus ook gebeurd.

De vergeten les is dat als je macht en informatie asymmetrie wilt doorbreken dat je je dan moet organiseren of politiek moet lobbyen, maar dan moet er wel partijen zijn die werknemers willen vertegenwoordigen.

Het hele HR/PR gebeuren van bedrijven is nu iets wat ze geheel zelf kunnen invullen en zegt eigenlijk vrij weinig meer. Je hebt allerlei bureaus zoals best workplace, effectory, etc en de uitkomst is altijd te sturen.

Maar op zich zelf is het hierdoor aan de andere kant wel vaak een indicator van wat voor een werkgever het is. Bijvoorbeeld, een werkgever die veel investeert in HR/PR maar op linkedin een medium tenure heeft van hooguit een paar jaar zal waarschijnlijk wel geld hebben maar de HR/PR zich niet in de praktijk vertalen.

Op zich is linkedin, hoe vreselijk de site zelf ook is, nog enigszins tool die enigszins nuttige informatie kan verschaffen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Homeland schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Een corporate vacature is vaak wel te herkennen, als de vacature enorm lang/uitgebreid is, soms nog zo'n waanzinnig privacy policy/statement aan het einde dan weet je wel een beetje bij wat voor een organisatie je terecht gaat komen. Net als de organisaties die wat meer cult-achtig/happy-clappy zijn, die pik je op Instagram er zo uit, als je dat wat vind dan is het ideaal en anders weet je al snel dat je weg moet blijven bij de zaken die in A'dam bijvoorbeeld een eigen bootje hebben en dan heel blij daarmee rond gaan varen.

Qua die Sanders stijlen, zou interessant zijn om dat voor veel organisaties inzichtelijk te hebben, dan kan je zelf zoeken op jouw voorkeuren en zo goed terecht komen. Probleem is wel dat cultuur van de organisatie maar 1 onderdeel is van de cultuur zoals je die gaat beleven, je collega's, je manager, die gaan een enorme impact hebben op de cultuur binnen je team/afdeling/organisatie onderdeel bijvoorbeeld.
Idealiter zou je dan dus een profiel moeten opstellen dat ook door de uitvoerenden is opgesteld. Niet enkel door (hoger) management, HR en communicatie. Maar dan krijg je nog dat binnen team A de cultuur anders ervaren kan worden dan bij team B.

Cultuur is dan ook nog eens vaak veranderlijk. Het kan zijn dat een organisatie haar cultuur wil aanpassen en daar mensen bij zoekt. Hoe ga je zo'n profiel dan invullen en hoe voorkom je dat mensen bedanken nog voor je ze duidelijk heb kunnen maken dat zij beoogd onderdeel zijn van die cultuurverandering?

Ofwel, er zitten denk ik nogal wat haken en ogen aan. Enerzijds zou het heel tof zijn een cultuurprofiel op een website te hebben als soort energielabel. Anderzijds, wat zeg dat en zegt het meer dan je al van de website kunt aflezen? (Juist ook als een website afgeraffeld lijkt of advertenties niet zorgvuldig opgesteld, zegt dat in mijn beleving iets over het bedrijf. Grootste risico is als er té goed over is nagedacht en de website het bedrijf alsnog niet weerspiegelt. Dat lijkt me lastig om achter te komen en mogelijk dat je dat enkel zinvol kunt achterhalen, door er te gaan werken. Soms kom je pas na een paar maanden achter de werkelijke cultuur...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:50
Ik had hier stukje terug iets geplaatst over VDL kreeg toen reacties over onervaren, maar ik heb al best veel ervaring ondertussen. En de vacature van VDL was gewoon een nette vacature, alleen toen ik er kwam zei de persoon die mij moest aannemen, dat hij niet eens wist dat de vacature open stond, en dat hij wel iemand zocht maar dan voor 0,5 fte waarbij de rest met een andere administratieve functie ingevuld moest worden. Dit word dus compleet niet genoemd in de vacature.
En toen ik net weer zat te kijken zag ik dat ze 3 dagen geleden exact dezelfde vacature geplaatst hadden, dat terwijl ik die interne recruiter duidelijk terug gemaild heb met de opmerking dat die vacature niet bestaat.

Kortom VDL recruiters zitten de boel bewust op te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:10
defiant schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:27:
[...]

Zowel macht als informatie asymmetrie is in alle opzichten in het nadeel van de sollicitant, dat is geen vraagstuk wat in de huidige markt dynamiek zal worden beantwoord, glassdoor is daar een goed voorbeeld van. De sollicitant/werknemer is geen betalende klant, dat is de werkgever. De werkgever zal dus altijd het systeem naar z'n hand kunnen zetten, wat dus ook gebeurd.
Een kleine opmerking: Wanneer dat gebeurt, dan kan je met wat onderzoek dat ook wel enigszins achterhalen.
Als ik een lijst met hele korte positieve reviews zie (bonuspunten als de mensen die de reviews geplaatst hebben er minder dan een jaar werken) en een paar lange uitgebreide wat kritischere reviews, dan weet ik eigenlijk al hoe laat het is. Ook let ik op positieve reviews die subtiel kritisch zijn (5 sterren geven en minpunten bij de positieve punten vermelden), of waar de paar negatieve reviews een boel vinkjes van nuttig hebben terwijl de positieve reviews dat geheel niet hebben. En dan heeft het bedrijf meteen een rode vlag erbij, blijkbaar hebben ze zo'n actie nodig om hun reputatie te fixen.

Daarnaast kan Glassdoor niet helemaal met de werkgevers meegaan, anders wordt het zo duidelijk dat men partijdig is dat de werkzoekenden de site gaan vermijden (en dat is niet goed voor het bestaansrecht van Glassdoor). De truc is om je heel strak aan de regels van Glassdoor te houden en een oogje op het zeil te houden op je eigen review. Geen garantie, maar je maakt het voor bedrijven wel een stuk moeilijker. Daarnaast hebben reviewers de mogelijkheid om hun review binnen x dagen nog te verwijderen, bedrijven kunnen dus nog via de medewerker de review proberen te verwijderen. Door bijvoorbeeld juridische druk uit te oefenen, of het via een vaststellingsovereenkomst te spelen. Ik weet dat een grote detacheerder het speelt via vaststellingsovereenkomsten en zo probeert om de schade aan hun reputatie nog enigszins te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 01-02-2023 15:56 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

WOW

Ik had contact met een internal recruiter op LI. Krijg ik een paar dagen later een mailtje vanuit @visage-mail.com van diezelfde recruiter. Blijkt dat dat hele https://www.visage.jobs/ profielen samenstelt voor recruiters om te gebruiken. In mijn geval simpelweg voornaam & achternaam gekoppeld met een mailprovider. Wat mij triggerde omdat ik normaal voornaam.achternaam@mailprovider gebruik.

Blijkbaar: https://www.visage.jobs/privacy-policy/?source=visage
3. What Personal Data do we collect?
Information about Professionals
"If you are a Prospective Candidate, we may receive Personal Data about you from publicly available sources (such as LinkedIn, news reports, press releases and social media platforms), our third party data providers (such as FullContact) or from Sourcers that provide information to use in connection with our services. "

Gezien de combinatie voornaam.achternaam@mailprovider niet online staat (meerdere zoekmachines gebruikt en ook nooit gelekt volgens mijn password manager (althans nooit gebruikt zonder de punt) is het gewoon een simpele samenvoeging van mijn LI. Ik vind het wel bizar dat dit zomaar zou mogen (ik twijfel of dit mag).

Ik twijfel of ik nu gewoon lekker ga lopen bashen door GDPR requests te sturen naar visage.jobs en de firma waarvan die recruiter uit werkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
True schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:31:
WOW

Ik had contact met een internal recruiter op LI. Krijg ik een paar dagen later een mailtje vanuit @visage-mail.com van diezelfde recruiter. Blijkt dat dat hele https://www.visage.jobs/ profielen samenstelt voor recruiters om te gebruiken. In mijn geval simpelweg voornaam & achternaam gekoppeld met een mailprovider. Wat mij triggerde omdat ik normaal voornaam.achternaam@mailprovider gebruik.

Blijkbaar: https://www.visage.jobs/privacy-policy/?source=visage
3. What Personal Data do we collect?
Information about Professionals
"If you are a Prospective Candidate, we may receive Personal Data about you from publicly available sources (such as LinkedIn, news reports, press releases and social media platforms), our third party data providers (such as FullContact) or from Sourcers that provide information to use in connection with our services. "

Gezien de combinatie voornaam.achternaam@mailprovider niet online staat (meerdere zoekmachines gebruikt en ook nooit gelekt volgens mijn password manager (althans nooit gebruikt zonder de punt) is het gewoon een simpele samenvoeging van mijn LI. Ik vind het wel bizar dat dit zomaar zou mogen (ik twijfel of dit mag).

Ik twijfel of ik nu gewoon lekker ga lopen bashen door GDPR requests te sturen naar visage.jobs en de firma waarvan die recruiter uit werkt.
Van wat ik zo even snel kan Googlen is Visage een Amerkaans bedrijf. Die zal zich niets aantrekken van een random Nederlander (of zelfs Europeaan).

Ik zou de internal recruiter aanspreken dat die de GDPR schendt door jouw gegevens zonder jouw toestemming in een externe tool te zetten/gebruiken (en dan met name een tool die ervoor zorgt dat er een data transfer optreedt van jouw persoonsgegevens naar een ander juridisch gebied). Geen idee of het een NL of Europees bedrijf is, zoniet dan heb je ook kans dat die recruiter zich er ook niets van aan trekt. Bij NL bedrijf kan je altijd de Autoriteit Persoonsgegevens aanschrijven. En als het ook echt een interne recruiter is, dan kan je ook altijd een klacht neerleggen bij het bedrijf waar die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CodeCaster schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:36:
[...]

Ontopic: ik heb weer een opt-out-link gekregen van een recruiter, voor de service Lusha (https://www.lusha.com), die claimt e-mailadressen en telefoonnummers te kunnen opsprokkelen, in mijn geval via een LinkedIn-datadump gezien het e-mailadres.

https://www.lushaprivacy.com/removal-form/

Edit: uiteraard alleen zo'n formulier invullen als je wéét dat je data bij hen staat.
En nu blijkt dat ze bij Lusha ook m'n telefoonnummer hebben, daarvoor hebben ze een aparte opt-out:

https://www.lusha.com/pri.../request-optout-by-phone/

Nogmaals m'n workflow: ik word out of the blue gebeld door een recruiter? Mail ze terug met een AVG-verzoek hoe ze aan m'n data komen.

Nu gaf men aan dat ze mijn nummer bij mijn LinkedIn zien dankzij de browserplugin van Lusha. Ergo: opt-out.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Chromoris schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Van wat ik zo even snel kan Googlen is Visage een Amerkaans bedrijf. Die zal zich niets aantrekken van een random Nederlander (of zelfs Europeaan).

Ik zou de internal recruiter aanspreken dat die de GDPR schendt door jouw gegevens zonder jouw toestemming in een externe tool te zetten/gebruiken (en dan met name een tool die ervoor zorgt dat er een data transfer optreedt van jouw persoonsgegevens naar een ander juridisch gebied). Geen idee of het een NL of Europees bedrijf is, zoniet dan heb je ook kans dat die recruiter zich er ook niets van aan trekt. Bij NL bedrijf kan je altijd de Autoriteit Persoonsgegevens aanschrijven. En als het ook echt een interne recruiter is, dan kan je ook altijd een klacht neerleggen bij het bedrijf waar die werkt.
In hun privacy policy hebben ze het over artikel 14 van de GDPR waardoor het wel zou mogen ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
True schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:19:
[...]

In hun privacy policy hebben ze het over artikel 14 van de GDPR waardoor het wel zou mogen ..
Klopt, maar heel veel van die tekst is min of meer standaard fluff. Het wordt wat pas als het wordt afgedwongen (meestal via een rechter). Tot dan is de kans groot dat je bericht/email op een berg gaat om vergeten te worden (als die al niet standaard wordt weggegooid). Vanuit hier heb je niet veel mogelijkheden om dingen daar gedaan te krijgen (laat staan af te dwingen).

Iemand die al hier is (of een bedrijf waar de reputatie ook op de lijn staat), maakt het een stuk makkelijker & praktischer om dingen gedaan te krijgen. En dan nog, afhankelijk van hoe groot ze zijn, is de klacht van 1 persoon niet ernstig/belangrijk genoeg om ook daadwerkelijk wat mee te gaan doen. Desalniettemin: Altijd een bericht sturen, eventueel een klacht indienen bij de AP en een review schrijven over het bedrijf (eventueel anoniem via bijv. Glassdoor). Als de kleintjes het maar vaak genoeg doen, dan wordt het vanzelf een berg waar men niet langer omheen kan kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
True schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:31:
Interessant genoeg hebben partijen die je persoonsgegevens verwerken ook een verplichting in contact met je te treden om je daarover te informeren. Het zou best kunnen zijn dat deze partij (want de lat ligt ontzettend laag in recruitmentand) het verhoudingsgewijs nog "netjes" doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 19:27
Quick question! Vorig jaar een aantal sollicitaties gehad, maar mede door een nieuw aanbod van huidige werkgever afgekapt.

Intussen heb ik (imo) niet een hoog, maar ook geen laag salaris. Wel erg prettige secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een betaalde opleiding, studeren onder werktijd (een flink Aantal uren in de week) en wfh wanneer ik het wil.

Ben over een paar maanden van plan om rond te kijken en vroeg mij af of het done / not done is vroeg in het gesprek al aan te geven dat ik in een eventueel aanbod ook bovengenoemde perks meeneem (kan mij voorstellen dat niet iedere werkgever zo vrijgevig is met studietijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
Sommige recruiters voelen zich nogal verheven en bepalen zelf wel of iemand al dan niet past en wijzen iemand op een klein iets af wat soms niet relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 170% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
champion16 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:14:
Quick question! Vorig jaar een aantal sollicitaties gehad, maar mede door een nieuw aanbod van huidige werkgever afgekapt.

Intussen heb ik (imo) niet een hoog, maar ook geen laag salaris. Wel erg prettige secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een betaalde opleiding, studeren onder werktijd (een flink Aantal uren in de week) en wfh wanneer ik het wil.

Ben over een paar maanden van plan om rond te kijken en vroeg mij af of het done / not done is vroeg in het gesprek al aan te geven dat ik in een eventueel aanbod ook bovengenoemde perks meeneem (kan mij voorstellen dat niet iedere werkgever zo vrijgevig is met studietijd).
Ik zou zeker in een vroeg stadium voor jou belangrijke arbeidsvoorwaarden bespreekbaar maken. Hou er alleen wel rekening mee dat niet altijd alles mogelijk is. De nodige bedrijven zitten vast aan een CAO. Het kan prima zijn dat bijvoorbeeld de mogelijkheden onder werktijd te studeren daardoor beperkt zijn. Als alternatief zou je dan kunnen voorstellen minder uren te werken tegen hetzelfde loon. (Of accepteren dat je een lager loon krijgt, maar de studie ook zien als investering in jezelf waar je zelf ook een zinvolle bijdrage aan levert.)

Hoe dan ook, schrijf ze tevoren voor jezelf uit, denk na waar er eventueel water bij de wijn kan en waar niet en neem de belangrijkste zaken liefst in het eerste gesprek al mee. (Tenzij bijvoorbeeld al uit de vacature een aantal zaken zoals salaris helder zijn.)

Zorg ook voor wisselgeld. Zelf heb ik bijvoorbeeld geen behoefte aan een leaseauto (in fact, ik wil expliciet géén leaseauto), dat is een van de dingen die ik zelf ook als eerste kenbaar maak, naast de zaken die voor mij wel belangrijk zijn. (Zoals salaris, thuiswerken, studiebudget, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:03:
[...]

Waar twijfel je over? / Wat zou volgens jou eventueel een nadeel hiervan kunnen zijn?

Ik heb de afgelopen jaren duizenden vacatures gezien en veel mensen bemiddeld, mijn advies zou zijn om het zo vroeg mogelijk te melden. Zet het vooral ook in de advertentie. Voor sommige is het wellicht een pluspunt om bij jullie te solliciteren.
Je bent geen recruiter meer hè :+ Dus lees ff goed wat hij schrijft, voordat je antwoordt...
O-)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
Members only:
Members only:

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:28

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik volg het topic altijd met interesse, maar vandaag had ik ook een pareltje:
We hebben elkaar nooit gesproken en jij krijgt waarschijnlijk veel van zulke berichten us a ik er het kort houden.

[...]

Ik hoor graag wat je er van vindt! Mocht je het niks vinden, laat me weten wat je mist, dit zijn maar een paar van de ruim 80 vacatures die wij hebben.
Ik reageer netjes dat ik geen interesse heb via de instant reply van LinkedIn.

Krijg ik deze (en een connectieverzoek):
Bedankt voor je snelle reactie. Als ik zo brutaal mag zijn, is er een specifieke reden dat je geen interesse heb?

Laten we contact houden voor de toekomst, gezien je nooit weet wat die kan brengen.

Ken jij toevallig mensen die in 1 van deze rollen geinteresseerd kunnen zijn? Er zit een leuke bonus terwaarde van 500eu voor jou in.
Connectieverzoek uiteraard genegeerd. Hij mag brutaal zijn, dus ik heb maar geantwoord dat ik geen specifieke reden heb, en dat er taalfouten in zijn bericht zaten. Ook dat geld geen drijfveer is en dat ik daarom ook niemand voor hem ken.

Hallo zeg, ik ga zijn werk toch niet voor hem doen?!

Krijg ik terug:
goed om te horen dat je goed op je plek ziet. Excuus, ik heb dyslectie en soms door het snelle type maak ik fouten.
Ga toch fietsen met je dyslexie, ik geloof er niks van :X Mocht het wel zo zijn; sorry maar in dit beroep is communicatie een van je primaire werkzaamheden dus je doet maar een extra spell check |:(

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

The GUI schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:03:
Ik volg het topic altijd met interesse, maar vandaag had ik ook een pareltje:

[...]

Ik reageer netjes dat ik geen interesse heb via de instant reply van LinkedIn.

Krijg ik deze (en een connectieverzoek):

[...]

Connectieverzoek uiteraard genegeerd. Hij mag brutaal zijn, dus ik heb maar geantwoord dat ik geen specifieke reden heb, en dat er taalfouten in zijn bericht zaten. Ook dat geld geen drijfveer is en dat ik daarom ook niemand voor hem ken.

Hallo zeg, ik ga zijn werk toch niet voor hem doen?!

Krijg ik terug:
[...]

Ga toch fietsen met je dyslexie, ik geloof er niks van :X Mocht het wel zo zijn; sorry maar in dit beroep is communicatie een van je primaire werkzaamheden dus je doet maar een extra spell check |:(
Sjezus, die berichten zijn taalkundig zo'n drama dat mijn spamfilter het gewoon als een bot zou flaggen. Ook door de reactie op jouw instant-reply.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:28

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Stoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:10:
[...]

Sjezus, die berichten zijn taalkundig zo'n drama dat mijn spamfilter het gewoon als een bot zou flaggen. Ook door de reactie op jouw instant-reply.
Ja precies dat :F

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Misschien dan een keer een positieve ervaring. Benaderd door de recruiter van een Amerikaans tech bedrijf voor een rol (Product). Heldere en snelle communicatie en een duidelijk sollicitatieproces. In het proces zijn er naast de standaard interviews ook drie opdrachten om te doen. Op zich niet gek, maar nieuw voor mij was dat ze hiervoor betalen.

Heb er nu twee gedaan en beide keren een half uur nadat ik de opdracht had ingeleverd netjes een betaling via Paypal ontvangen. Het bedrag is ook best schappelijk. Ze gaan uit van $50 dollar per uur. Eerste opdracht was ongeveer 3 uur werk, dus $150. En voor de tweede stond 15 uur en kreeg ik $750.

Was voor het eerst dat een bedrijf in het geval van een case/opdracht mij in ieder geval compenseerde. Vond ik wel verfrissend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 01-02-2023 15:56 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:27
Ik heb onlangs m'n LinkedIn weer een beetje open gezet, niet eens dat ik 'open to work' ben, maar gewoon zichtbaar in de search en via andere profielen.

Vandaag dit pareltje in m'n inbox;
Hi, I'd like to add you to my professional network on LinkedIn as I have a job opportunity for the position of "SD Agent" in Utrecht and Eindhoven, Netherlands. If you are interested please send me your CV on
Gewoon een schot hagel, maar wat ik dan redelijk stuitend vind; genoemde plaatsen zijn niet bepaald in de buurt van m'n woonplaats, die zichtbaar op m'n profiel staat. Ik heb nu een senior rol in een system engineering team bij een grote multinational. Meerdere Azure, AWS, OCI en Terraform certificaten. Hoe denkt deze recruiter dat ik geïnteresseerd ben in (met alle respect) een baan als Service Desk agent?

Onlangs nog zo'n pareltje, die durfde nota bene nog te vragen of ik iemand anders kon aanraden toen ik hem netjes afwees via die automatische antwoord functie.

Moet eerlijk zeggen dat ik voor het eerst vandaag ook een dame had die het netjes aanpakte. Duidelijk en net eerste bericht om te vragen of ik interesse had in een rol, geen "send me your CV at xxx" of meteen vraag wanneer ze kan bellen. Daar dus gematigd positief op gereageerd en gevraagd om job description + salaris. Kreeg meteen een mooie functiebeschrijving toegestuurd (allemaal via LinkedIn, dus zonder te vissen naar prive email of nummer) en salaris ging ze meteen achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:33:
[...]
Gisteravond de poll online gezet en nu al 95 stemmers. Maar over biases gesproken; kijkend naar de stemmers dan realiseer ik mij dat de mensen die waarden hechten aan sociale activiteiten mogelijk ook de mensen zijn die eerder via hun eigen netwerk een nieuw baan vinden (en dus niet via een recruiter).

Deze mensen maken waarschijnlijk makkelijker contact met andere mensen en bouwen hierdoor sneller een groter netwerk op. Hierdoor is de kans dus ook groter dat ze een nieuwe baan vinden zonder recruiter en dat recruiters deze mensen minder vaak te spreken krijgen.

Mijn perceptie, dat voor developers sociale activiteiten minder belangrijk zijn en dat ze vaker introvert zijn dan gemiddeld, is vooral gebaseerd op honderden interviews met developers die een nieuwe baan zochten toen ik nog recruiter was.

Dus ondanks dat ik een relatief groot deel van de hele populatie gesproken heb, laat dit zien hoe gevaarlijk het is om daar conclusies aan vast te binden en te generaliseren naar de hele populatie.
Toch vraag ik me af waarom bedrijven als Google en True (om even 2 niet geheel willekeurige namen te noemen), dan tóch keihard inzetten op sociale activiteiten. Zij zijn geen uitzonderingen.

Dus in hoeverre klopt ons beeld over developers (en zelfs breder: technisch-uitvoerend IT'ers) met de werkelijkheid, als juist de bedrijven waar ze werken, inzetten op sociale activiteiten. (Van losbandige vrijmibo's tot hele midweken weg met het bedrijf.)

Als ik een bedrijf spreek dat zichzelf promoot met "we gaan ieder jaar met zijn allen op skivakantie", is het voor mij -1. Niet dat ik meteen weg loop, maar het telt voor mij wel zwaar in wel of niet solliciteren bij een dergelijk bedrijf. (Ben ook wel eens mee gegaan met zo'n weekend. Heb het zelf ervaren. Was geen succes.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:49
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:33:
[...]

Gisteravond de poll online gezet en nu al 95 stemmers. Maar over biases gesproken; kijkend naar de stemmers dan realiseer ik mij dat de mensen die waarden hechten aan sociale activiteiten mogelijk ook de mensen zijn die eerder via hun eigen netwerk een nieuw baan vinden (en dus niet via een recruiter).

Deze mensen maken waarschijnlijk makkelijker contact met andere mensen en bouwen hierdoor sneller een groter netwerk op. Hierdoor is de kans dus ook groter dat ze een nieuwe baan vinden zonder recruiter en dat recruiters deze mensen minder vaak te spreken krijgen.

Mijn perceptie, dat voor developers sociale activiteiten minder belangrijk zijn en dat ze vaker introvert zijn dan gemiddeld, is vooral gebaseerd op honderden interviews met developers die een nieuwe baan zochten toen ik nog recruiter was.

Dus ondanks dat ik een relatief groot deel van de hele populatie gesproken heb, laat dit zien hoe gevaarlijk het is om daar conclusies aan vast te binden en te generaliseren naar de hele populatie.
Dit is voor mij wel eens een reden geweest om niet bij een bedrijf te werken. Ik hoorde dat er veel activiteiten waren en dat leek me eerst een pluspunt. Totdat ik ook hoorde van mensen dat er negatief naar je werd gekeken als je niet kwam. Bij een enkel bedrijf werd zelfs verwacht dat mijn partner aanwezig zou zijn (grote jongen op de zuidas).. nou dat gaat ze dus echt never nooit doen.

Persoonlijk hoop ik altijd dat er een balans is en het nooit verplicht is. Ook niet verkapt met opmerkingen etc. Het nadeel is dat mijn mening en gevoel daarover ook kan veranderen, terwijl ik dan liever niet een andere baan zou willen nemen. Onlangs ben ik vader geworden en dat geeft een hoop verplichtingen. Dat is prima, daar kies ik voor, maar daardoor zou ik echt niet wekelijks een avond vrij kunnen/willen maken voor een borrel die wel gezellig is maar mij vooral energie kost (ik ben nou eenmaal introvert). Zeker als het ook nog eens workshops zijn zoals genoemd wordt, dan tel ik dergelijke events gewoon op bij het werk. Net als reistijd. Ik krijg XXX betaald en daarvoor werk ik 40 uur + 10 uur reistijd + gemiddeld 2 uur workshops = 52 uur per week, voor XXX.

Gelukkig werk ik bij een bedrijf waar dergelijke uitjes altijd erg leuk zijn, nooit verplicht zijn en je ook niet aangekeken wordt als je er vier keer achter elkaar niet bent. Het is immers in je vrije tijd, dus kies zelf maar! Juist daardoor is het luchtig en probeer ik er toch wel naar toe te gaan. Ik merk dat de singles gemiddeld vaker gaan en de mensen die jonge kinderen hebben bijvoorbeeld weer niet. Als er dan gezegd wordt "je verpest voor de rest omdat je er niet bij bent" dan ben ik heel snel weg. Sorry hoor, maar ik heb al een megadruk leven van mezelf en kan daar al amper mijn contacten onderhouden. In essentie kom ik bij een bedrijf om te werken, niet om nieuwe vrienden te maken. Dat klinkt natuurlijk heel erg alsof ik een muur optrek, zo is het in de praktijk niet. Maar zodra er enige vorm van verplichting (of "verplichting") bij komt kijken is het voor mij klaar. Dat terwijl ik er zonder verplichting gewoon regelmatig ben.

Ik merk overigens ook dat extraverte mensen nogal snel de neiging hebben om iemand uit zijn schulp te trekken, want dat is 'leuk', 'gezellig' en 'beter'. Ik heb daarom liever managers en HR mensen om mij heen die niet te extravert zijn. In mijn ervaring vinden zij het erg lastig om rekening te houden met jouw grenzen. Ze zien het gewoon niet. Datzelfde geldt voor recruiters.. "oh nee joh dat is echt geen probleem, dat ga je echt wel leuk vinden". Dude.. ik zeg net dat ik het niet wil.. luister je wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
unezra schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Toch vraag ik me af waarom bedrijven als Google en True (om even 2 niet geheel willekeurige namen te noemen), dan tóch keihard inzetten op sociale activiteiten. Zij zijn geen uitzonderingen.

Dus in hoeverre klopt ons beeld over developers (en zelfs breder: technisch-uitvoerend IT'ers) met de werkelijkheid, als juist de bedrijven waar ze werken, inzetten op sociale activiteiten. (Van losbandige vrijmibo's tot hele midweken weg met het bedrijf.)

Als ik een bedrijf spreek dat zichzelf promoot met "we gaan ieder jaar met zijn allen op skivakantie", is het voor mij -1. Niet dat ik meteen weg loop, maar het telt voor mij wel zwaar in wel of niet solliciteren bij een dergelijk bedrijf. (Ben ook wel eens mee gegaan met zo'n weekend. Heb het zelf ervaren. Was geen succes.)
Ik denk dat dat een stukje prestige is. Bij Google werken heeft nog steeds een bepaalde status en dat krijg je niet door van 9 tot 5 code te kloppen en weer naar huis te gaan. Ik begrijp dat mensen zoiets aantrekkelijk vinden, maar voor mij staat het mijn priveleven teveel in de weg. Mijn priveleven is vele malen belangrijker dan mijn werk. Dat roep ik niet te hard, want dat vinden bedrijven niet zo leuk. Maar het is wel zo, het is soms bijna een noodzakelijk kwaad. Bedrijven met extra verplichtingen zijn daarom niets voor mij. Tenzij het dus niet verplicht is. Helaas is soms moeilijk te bepalen of je echt vrij bent om wel of niet te komen, of dat je "vrij" bent om te komen en daarna gezeur krijgt bij de HR manager omdat er nou eenmaal verwachtingen zijn waar je aan moet voldoen.

Midweken of weekendjes weg is voor mij geen optie. Ik zit gewoon vol en ga niet door allerlei hoepels springen om vakanties te vieren waar ik eigenlijk geen zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 19:27
Zenomyscus schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat dat een stukje prestige is. Bij Google werken heeft nog steeds een bepaalde status en dat krijg je niet door van 9 tot 5 code te kloppen en weer naar huis te gaan. Ik begrijp dat mensen zoiets aantrekkelijk vinden, maar voor mij staat het mijn priveleven teveel in de weg. Mijn priveleven is vele malen belangrijker dan mijn werk. Dat roep ik niet te hard, want dat vinden bedrijven niet zo leuk. Maar het is wel zo, het is soms bijna een noodzakelijk kwaad. Bedrijven met extra verplichtingen zijn daarom niets voor mij. Tenzij het dus niet verplicht is. Helaas is soms moeilijk te bepalen of je echt vrij bent om wel of niet te komen, of dat je "vrij" bent om te komen en daarna gezeur krijgt bij de HR manager omdat er nou eenmaal verwachtingen zijn waar je aan moet voldoen.

Midweken of weekendjes weg is voor mij geen optie. Ik zit gewoon vol en ga door allerlei hoepels springen om vakanties te vieren waar ik eigenlijk geen zin in heb.
Prestige en uiteraard een heel leuk pakket aan arbeidsvoorwaarden.
Met Google noem je in de IT wel een van de topbedrijven die het altijd goed zal doen op je cv. Combineer je dat met een mooi salaris dan trek je ook mensen aan die misschien wat minder trek hebben in al die sociale dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:29:
[...]

Dit is de uitslag tot nu toe. Beoordeel zelf:

[Afbeelding]
Ik vind het overigens wel een lastige poll. Eigenlijk ben ik geneigd er drie aan te vinken:

Die vind ik belangrijk
Ik vind het belangrijk dat een bedrijf mogelijkheden aanbiedt, dat kan betekenen dat het bedrijf geeft om haar werknemers. Ik vind het ook belangrijk omdat het voor mij een negatief punt kan zijn als het teveel is. Dus "sociale activiteiten" vind ik belangrijke factor die ik mee zou nemen bij een beslissing.

Doe ik liever niet aan mee
Zoals ik al eerder aangaf hou ik niet van verplichtingen. Als het geen verplichting is (en je dus ook niet scheef aangekeken wordt) zal ik waarschijnlijk regelmatig gaan. Helaas is dat niet altijd duidelijk en is ook niet altijd duidelijk om welke activiteiten het gaat. Gaat het om een pizza-avond, een drankje en kletsen? Gaat het om een weekend klemzuipen in Oostenrijk? Of wordt er verwacht dat ik actief mee ga doen aan allerlei workshops waarbij ik dingen moet doen waar ik eigenlijk geen zin in heb, dingen die niets met mijn werk te maken hebben? By default zou ik daarom zeggen: ik doe er liever niet aan mee.

Anders
Deze lijkt me duidelijk, je ziet dat het voor mij niet zo zwart-wit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:31
Wat is eigenlijk het verschil tussen een recruiter en een senior recruiter?

Er ploft net een volledig standaard mailtje, welke onderdeel is van een schot hagel, in mijn mailbox van een senior recruiter. Zoiets verwacht ik van een (junior) recruiter, maar zelfs een senior (wat die dan ook meer kan/doet) werkt nog op die wijze blijkbaar?

Zat overigens een linkje naar youcanbook.me in zijn bericht waarop ik eenvoudig een afspraak kan maken op tijdstippen die bij hem nog beschikbaar zijn 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

B-Real schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:28:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een recruiter en een senior recruiter?

Er ploft net een volledig standaard mailtje, welke onderdeel is van een schot hagel, in mijn mailbox van een senior recruiter. Zoiets verwacht ik van een (junior) recruiter, maar zelfs een senior (wat die dan ook meer kan/doet) werkt nog op die wijze blijkbaar?

Zat overigens een linkje naar youcanbook.me in zijn bericht waarop ik eenvoudig een afspraak kan maken op tijdstippen die bij hem nog beschikbaar zijn 8)7
Een senior recruiter is iemand die:

• Dat werk langer dan zes maanden doet.
• Op hun zestigste dat werk nog doet.
• Dat werk doet voor het binnenhalen van senior personeel.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 26-07-2022 14:32 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:31
Ja, zo'n vermoeden had ik al. Heb je niets aan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
champion16 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:38:
[...]
Prestige en uiteraard een heel leuk pakket aan arbeidsvoorwaarden.
Met Google noem je in de IT wel een van de topbedrijven die het altijd goed zal doen op je cv. Combineer je dat met een mooi salaris dan trek je ook mensen aan die misschien wat minder trek hebben in al die sociale dingen.
Maar het is dus niet alleen Google. Het is ook True, Legian, etc, etc, etc.
Misschien binnen NL best bedrijven die wat hoger in aanzien staan, maar niet bepaald FAANG.

Wat wel heb ervaren, is dat de paar keer dat ik bij een dergelijk bedrijf werkte, een groot deel van de mensen het écht leuk vind. Gezellig met je collega's op skivakantie, tot diep in de nacht aan de vrijmibo.
(Al vraag ik me in gevallen wel af of mensen het écht leuk vinden, of zeggen dat ze het leuk vinden omdat ze op de eoa manier denken dat at van ze verwacht wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
Google werkt wat anders dan de meeste andere bedrijven (en dat willen standaard bedrijven vaak nog wel eens vergeten).

Ze bieden meteen een salaris dat boven markt conform ligt, de hygiene factor is daarmee meteen overwonnen. Op die manier proberen ze mensen ook meteen aan zich te binden (gouden kooi). Daarna komen de extra's, waaronder alle uitjes, borrels en die zooi. En dan niet alleen om onderscheidend te zijn op de arbeidsmarkt (want op die manier kunnen ze dus ++ aanbieden), maar ook om mensen aan zich te binden.

Een Google heeft op hun campussen ook heel veel extra dingen, waaronder stomerij service, 5 sterren chefs restaurant, etc. Allemaal services waar gebruik van gemaakt kan worden. Dit in combinatie met de sociale dingen die ze aanbieden, is het idee om werknemers volledig aan ze te binden. Dus dat men er altijd is, en daarmee altijd beschikbaar is voor het bedrijf. Plus als je sociale kring ook bijna alleen maar uit collega's bestaat, probeer dan maar eens weg te gaan naar een ander bedrijf.

Ze doen het dus niet uit alleen om goed te zijn voor hun werknemers, maar eerder om de best & brightest aan te trekken en vooral aan zich te binden. En dan moeten die best & brightest vaak ook klusjes onder hun niveau doen. Google bied ook niet voor niets aan om aan eigen projectjes te werken in de baas zijn tijd. Dat is niet omdat ze goed willen zijn voor hun werknemers, maar omdat ze bore-outs van die werknemers willen voorkomen. Dat er dan zo nu en dan ook leuke/goede dingen uit komen is mooi meegenomen.

Kortom, een Google is echt een uitzondering (met een uitzonderingspositie, ook wat betreft prestige). Dat emuleren kan leuk overkomen, maar zonder dat doordacht te doen is de kans groot dat men de plank misslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
unezra schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:43:
Maar het is dus niet alleen Google. Het is ook True, Legian, etc, etc, etc.
Misschien binnen NL best bedrijven die wat hoger in aanzien staan, maar niet bepaald FAANG.
True ken ik alleen als hostingboer, Legian lijkt gewoon een detacheerder te zijn. "Niet bepaald FAANG" is wel een understatement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Fintechs staan ook goed op je cv. Denk aan Klarna, N26, Vivid, Mollie, Adyen. Heb afgelopen tijd toevallig twee mensen aangenomen die bij een fintech hebben gewerkt, komt heel erg over als een FAANG sfeer (in positieve zin) hoe zij dat daar ervaren hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:19
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:27:
[...]

Voor deze bedrijven is sociale cohesie schijnbaar heel belangrijk en willen ze graag developers aantrekken die hier ook zo over denken.
Sociale cohesie is heel cynisch gezegd ook gewoon een vorm van binding voor de werkgever. Mensen binnenhalen is één ding, ze behouden is een tweede. Bij mijn werkgever zijn er ook allerhande activiteiten van borrels en barbecues tot sportactiviteiten en skivakanties. Gelukkig allemaal redelijk vrijblijvend, want ik heb in veel van dat soort zaken helemaal niet zoveel trek meer inmiddels. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:46:
[...]
True ken ik alleen als hostingboer, Legian lijkt gewoon een detacheerder te zijn. "Niet bepaald FAANG" is wel een understatement.
Hence the "etc, etc, etc" :)

Meestal klik ik dergelijke bedrijven snel weg, ik heb ze niet allemaal met naam en toenaam op mijn netvlies. Het valt me vooral op dat er best veel bedrijven dit doen, juist die op de hardcore techneuten mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Chromoris schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:58:
Google werkt wat anders dan de meeste andere bedrijven (en dat willen standaard bedrijven vaak nog wel eens vergeten).

Ze bieden meteen een salaris dat boven markt conform ligt, de hygiene factor is daarmee meteen overwonnen. Op die manier proberen ze mensen ook meteen aan zich te binden (gouden kooi). Daarna komen de extra's, waaronder alle uitjes, borrels en die zooi. En dan niet alleen om onderscheidend te zijn op de arbeidsmarkt (want op die manier kunnen ze dus ++ aanbieden), maar ook om mensen aan zich te binden.

Een Google heeft op hun campussen ook heel veel extra dingen, waaronder stomerij service, 5 sterren chefs restaurant, etc. Allemaal services waar gebruik van gemaakt kan worden. Dit in combinatie met de sociale dingen die ze aanbieden, is het idee om werknemers volledig aan ze te binden. Dus dat men er altijd is, en daarmee altijd beschikbaar is voor het bedrijf. Plus als je sociale kring ook bijna alleen maar uit collega's bestaat, probeer dan maar eens weg te gaan naar een ander bedrijf.

Ze doen het dus niet uit alleen om goed te zijn voor hun werknemers, maar eerder om de best & brightest aan te trekken en vooral aan zich te binden. En dan moeten die best & brightest vaak ook klusjes onder hun niveau doen. Google bied ook niet voor niets aan om aan eigen projectjes te werken in de baas zijn tijd. Dat is niet omdat ze goed willen zijn voor hun werknemers, maar omdat ze bore-outs van die werknemers willen voorkomen. Dat er dan zo nu en dan ook leuke/goede dingen uit komen is mooi meegenomen.

Kortom, een Google is echt een uitzondering (met een uitzonderingspositie, ook wat betreft prestige). Dat emuleren kan leuk overkomen, maar zonder dat doordacht te doen is de kans groot dat men de plank misslaat.
Google doet het in het extreme en ik snap inderdaad waarom. Denk dat het ook vooral een heel Amerikaans bedrijf is, waarbij dit soort dingen zich mogelijk moeilijker vertalen naar een NL situatie. Mogelijk dat daar ook een cultuurding speelt. Het zou kunnen dat NL techneuten dit soort zaken minder belangrijk vinden dan Amerikaanse techneuten.

Toch worden elementen hieruit opvallend vaak gekopieerd. Ik vraag me af of dat niet in een deel van de gevallen is "omdat Google het doet", terwijl Google Google is. Een hoop van wat zij doen, moet je niet 1:1 willen overnemen.

Tegelijkertijd heb ik de indruk dat het ook nog wel eens voor komt dat veel zaken *behalve* salaris worden overgenomen, omdat bedrijven denken dat intrinsieke motivatie daardoor wordt aangewakkerd en een gebrek aan salaris compenseert. Die bedrijven vergeten dat salaris een hygienefactor is en een sterke demotivator. Je hoeft niet over te betalen, je moet vooral niet onderbetalen. Overbetaling motiveert niet, onderbetaling demotiveert wel. Dus krijg je van die rare dingen dat er flink wordt geïnvesteerd in allerlei sociale zaken, maar salaris achter blijft. Mogelijk hou je daardoor mensen iets langer "gevangen", maar demotivatie is in de regel niet heel goed voor prestatie en de kans dat mensen alsnog gaan lopen is groter (en nieuw personeel moeilijker te krijgen is, tenzij je alsnog meer betaald), waardoor je alsnog een negatieve besparing krijgt.

Denk dat het zeker goed is te kijken naar wát bedrijven als Google doen, maar vooral kritisch te zijn in wat wel en niet nuttig is over te nemen, daarbij rekening houdend met dat we in NL toch een duidelijk andere cultuur hebben dan in de USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
unezra schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:10:
Google doet het in het extreme en ik snap inderdaad waarom. Denk dat het ook vooral een heel Amerikaans bedrijf is, waarbij dit soort dingen zich mogelijk moeilijker vertalen naar een NL situatie. Mogelijk dat daar ook een cultuurding speelt. Het zou kunnen dat NL techneuten dit soort zaken minder belangrijk vinden dan Amerikaanse techneuten.
Dan ga je er bovendien vanuit dat Amerikaans/Nederlands de belangrijkste onderscheidende factor tussen de werknemers is. Terwijl Google natuurlijk wereldwijd recruteert, en de ambitie heeft om alleen de best presterende werknemers aan zich te binden. Een Nederlands bedrijf met dezelfde ambitie (laat staan omvang) is moeilijk te vinden.
unezra schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:10:
Toch worden elementen hieruit opvallend vaak gekopieerd. Ik vraag me af of dat niet in een deel van de gevallen is "omdat Google het doet", terwijl Google Google is. Een hoop van wat zij doen, moet je niet 1:1 willen overnemen.
Google weet zelf niet altijd meer waarom Google het doet. Bovengemiddeld betalen was bijvoorbeeld iets waar Google tien jaar geleden niet om bekend stond. Ze hadden de perks en de prestige, en dat moest de voornaamste motivator zijn. Tot het moment dat de Amerikaanse kartelautoriteit ze op de vingers tikte, want ze hadden afspraken gemaakt met hun concurrenten om niet samen 'op te bieden' tegen werknemers. Het lijkt er eigenlijk op dat vanaf dat moment de lonen zijn gaan groeien naar de huidige niveau's.

Verder is het natuurlijk moeilijk om 'perks' weer af te pakken als je ze eenmaal hebt ingevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:19
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:25:
[...]

Dan ga je er bovendien vanuit dat Amerikaans/Nederlands de belangrijkste onderscheidende factor tussen de werknemers is. Terwijl Google natuurlijk wereldwijd recruteert, en de ambitie heeft om alleen de best presterende werknemers aan zich te binden. Een Nederlands bedrijf met dezelfde ambitie (laat staan omvang) is moeilijk te vinden.
Ik weet dat bijvoorbeeld een booking.com qua arbeidsvoorwaarden concurreert met de internationale techbedrijven. Of je er wilt werken is een tweede, maar voor een topsalaris (deels equity) en meer dan prima secundaire arbeidsvoorwaarden kun je daar terecht.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:44:
[...]

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk onpersoonlijke massa mails op basis van één of meerdere sleutelwoorden. Dan kun je dit soort mails ontvangen die totaal niet passen.

[...]

Ik begrijp de verontwaardiging hier niet over. Je beschuldigd een clown toch ook niet dat hij zich gedraagt als een clown? Je kunt dan beter niet naar het circus gaan.

Hetzelfde geldt voor Linkedin en het open zetten van je profiel. Linkedin is het wilde westen voor bureau-recruiters waarbij jij en andere schaarse kenniswerkers allemaal een dikke vette bonus onder hun hoofd hebben staan. Je kunt het een recruiter dan toch ook niet kwalijk nemen dat hij zich gedraagt als een recruiter omdat hij graag die dikke vette bonus binnen wil slepen om die nieuwe Rolex te kopen? Dit is deel van het systeem waar jij dan aan deelneemt.

Waarom niet je Linkedin profiel verwijderen of je InMail mogelijkheid uitzetten en zelf een baan zoeken? Dan heb je hier geen last van.

[...]

Neemt natuurlijk niet weg dat niet iedereen zich zo gedraagt :)
Najah in mijn optiek laat het hele recruitment process zich nog het beste vergelijken met een m/v/x het hof maken. Jij hebt iets wat ze willen en de recruiters willen interesse wekken voor hetgene zij te bieden hebben.

En net zoals je in de kroeg of op een datingapp/site waarschijnlijk weinig succes hebt met copy/paste berichten als 'hey schoonheid mooie blauwe ogen, kom je bij mij thuis een wijntje drinken??', geldt dat natuurlijk net zozeer voor de recruitment business, zeker als de m/v/x in kwestie helemaal geen blauwe ogen heeft of overduidelijk geen alcohol drinkt.

Het begint met een stukje interesse, en ik ben vele malen eerder geneigd om te reageren op een bericht waaruit blijkt dat men mijn profiel heeft bekeken en begrijpt waar ik vandaan kom (qua ervaring), waar ik me nu bevind, en waar ik heen wil (niet moeilijk te zien op basis van recente certificeringen). En die recruiters zijn er zeker, en krijgen dus ook altijd net antwoord, ook als ze met iets komen wat toch mijn interesse niet heeft om wat voor reden dan ook.

Maar mij Service Desk vacatures sturen (of zoals vandaag; local support) door random Indiers omdat ik Service Desk ervaring heb gehad 10+ jaar geleden dat heeft weinig zin en ik kan me niet voorstellen dat daar een match uit gaat komen. Sterker nog, het bedrijf waar het om gaat eindigt bij mij meteen op de shitlist omdat ze duidelijk geen investering willen doen in hun recruitmentproces en het blijkbaar prima vinden als dat geoutsourced wordt en dat betekent dat de kwaliteit dusdanig laag is dat het copy/paste berichten worden naar random IT'ers. Hard? Wellicht, maar ook dat is de markt heden ten dage.

En ik vind het dan een beetje makkelijk om na een afwijzing met een wedervraag te komen of ik iemand anders ken die wél geïnteresseerd is. Natuurlijk, vragen staat vrij en wie weet maak ik iemand in mijn netwerk wel heel blij met die specifieke rol (zelfs in het verleden weleens een recruiter doorverwezen naar een oud-collega, die dolblij met de rol was :D ), maar toch voelt het een beetje makkelijk en alsof je iemand anders je huiswerk laat maken, aangezien het de recruiter z'n day job is om goede kandidaten te vinden, het is niet een kennis die je even een gunst verleend.
Daarmee kom ik dan ook weer terug op punt 1, meestal valt het ook niet zo goed als je na een afwijzing gaat vragen of men dan wel nog een andere m/v/x weet die mogelijk wél wil... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Is toch het recruitment ding "hee, dit deed je 10 jaar geleden, daarom vind ik je op linked in en stuur ik je maar deze vacature toe waar je vast heel enthousiast van wordt"

Dat en "uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden" zijn de dingen waar ik jeuk van krijg.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 10:22
Wijnands schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:49:
Is toch het recruitment ding "hee, dit deed je 10 jaar geleden, daarom vind ik je op linked in en stuur ik je maar deze vacature toe waar je vast heel enthousiast van wordt"

Dat en "uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden" zijn de dingen waar ik jeuk van krijg.
Oh dat roept een instant "gadverdamme" gevoel op, of die voorwaarden uitstekend zijn bepaal ik zelf wel...

Wat is jullie kijk op "Marktconform salaris"? Gewoon geheimtaal voor "we betalen niet meer dan nodig"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Leuk dat je de datingwereld erbij haalt. Zo'n 20 jaar geleden wilde ik graag pick-up artist worden... 8)7 (Het heeft overigens niet lang geduurd want al snel ontmoette ik mijn vrouw ;) ) Maar een van de belangrijkste regels hierbij was; It's a numbers game. Zelfs met de meest idiote openingszin kun je vroeger of later iemand versieren wanneer je maar genoeg vrouwen aanspreekt.

Het is niet anders in recruitment (wat inderdaad veel overeenkomsten heeft tussen "The Game").

Daarbij is het probleem dat een persoonlijke benadering vanuit een financieel/volume oogpunt vaak ook niet loont.

Stel je bent een recruiter en je verdient ruim 10.000 euro aan een bemiddeling, welke optie is interessanter voor jou? Eén uur kwijt aan een automatische mail naar 1.000 mensen met een gemiddeld kans van 0,1% op een bemiddeling. Of 3 dagen bezig zijn om circa 50 mensen persoonlijk te mailen waarmee je je kans per persoon vergroot naar 2% op een bemiddeling*. Beide komen neer op circa 63% slagingskans.**

*De kans dat iemand op zoek is naar een nieuwe baan is circa 14%. Verder moet dan iemand actief zijn op Linkedin, open staan om met een recruiter te werken en moet de vacature aanspreken.

** 1-(0,999)^1.000 vs 1-(.098)^50 .
Ik snap je punt en het snijdt zeker hout vanuit een wiskundig oogpunt, maar waar we dan denk ik aan voorbij gaan is dat je (zowel qua recruitment als dating >:) ) over het algemeen het gevoel wil hebben dat de 'andere partij' voor kwaliteit gaat, in plaats van kwantitieit (enkele uitzonderingen daargelaten :+ ).

Wat ik al aangaf, recruiters die met copy/paste berichten komen die nul relevantie hebben met m'n huidige profiel gaan bij mij meteen op de shitlist, en als ze zo slim zijn geweest hun opdrachtgever meteen prijs te geven in het initiële bericht geldt dat ook voor hen. Dus je zal misschien eens een toevalstreffer hebben, en ik denk dat er mogelijk dan ook wat kanttekeningen zijn te plaatsen bij de kwaliteit van die toevalstreffer, maar in beginsel is het toch ook wel een beetje 'shit in = shit out'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
SuddenlyNinja schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Wat is jullie kijk op "Marktconform salaris"? Gewoon geheimtaal voor "we betalen niet meer dan nodig"?
Ja.

Sowiso, waarom doen werkgevers niet hun best om zich meer te onderscheiden. Verkoop je bedrijf 's aan mij ipv er vanuit te gaan dat ik mezelf aan jouw bedrijf wil verkopen omdat je wat loze dingen roept.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:53
SuddenlyNinja schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Ik zie het als nutteloze opvulling van een regel in een vacature. Het lijkt mij normaal dat je voor een reguliere baan in Nederland salaris krijgt. Of dat nu "prima", "uitstekend" of "marktconform" is mag een ieder zelf bepalen. Ik zie het niet als een toevoeging onder het kopje "wat bieden wij jou?" in een vacature dat een bedrijf aangeeft je een salaris te willen betalen. Maar dat zijn mijn twee centen.

Sowieso vind ik het grootste deel van de vacatures die je overal vindt een soort copy-paste van elkaar. Ze bieden allemaal "een goed salaris", "volop ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden" en "een inspirerende werkomgeving met fijne collega's". Allemaal lucht als je het mij vraagt, wees eens concreet. Maar ja dan komt waarschijnlijk vaak naar boven drijven dat men nogal 13 in een dozijn is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Mandera schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Ik zie het als nutteloze opvulling van een regel in een vacature. Het lijkt mij normaal dat je voor een reguliere baan in Nederland salaris krijgt. Of dat nu "prima", "uitstekend" of "marktconform" is mag een ieder zelf bepalen. Ik zie het niet als een toevoeging onder het kopje "wat bieden wij jou?" in een vacature dat een bedrijf aangeeft je een salaris te willen betalen. Maar dat zijn mijn twee centen.
Daarom zijn CAO gereguleerde vacatures zo fijn. Daar staat vrijwel altijd een concrete salarisbandbreedte in.
(Of een functieschaal met CAO, maar vaak staat dan het salaris er ook gewoon bij.)
Sowieso vind ik het grootste deel van de vacatures die je overal vindt een soort copy-paste van elkaar. Ze bieden allemaal "een goed salaris", "volop ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden" en "een inspirerende werkomgeving met fijne collega's". Allemaal lucht als je het mij vraagt, wees eens concreet. Maar ja dan komt waarschijnlijk vaak naar boven drijven dat men nogal 13 in een dozijn is. :+
Ik denk dat dat iets genuanceerder ligt.

Sowieso *lijken* banen en werkgever inderdaad veel op elkaar, de verschillen zitten in de nuances tenzij je extremen op gaat zoeken. Een sysadmin bij MKB A zal veel overeenkomsten hebben met MKB B. MSP's lijken op elkaar. Bij een deel van de bedrijven die pretenderen uniek te zijn, blijkt dat vooral een dun laagje chrome of het uniek niet positief.

Tegelijkertijd, hoe wil je het concreet maken? Salaris en doorgroeimogelijkheden zijn ook afhankelijk van de werknemer en hoe ga je "een inspirerende werkomgeving" concreet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
Mandera schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:30:
[...]
Ik zie het niet als een toevoeging onder het kopje "wat bieden wij jou?" in een vacature dat een bedrijf aangeeft je een salaris te willen betalen. Maar dat zijn mijn twee centen.
Valt wat mij betreft een beetje in dezelfde categorie "Je krijgt een laptop en mobiele telefoon van de zaak" (yay, dus je geeft me zelfs de tools om m'n werk voor je te kunnen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
anboni schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:45:
[...]
Valt wat mij betreft een beetje in dezelfde categorie "Je krijgt een laptop en mobiele telefoon van de zaak" (yay, dus je geeft me zelfs de tools om m'n werk voor je te kunnen doen)
Laptop en telefoon snap ik idd ook niet, en tóch zijn er mensen die dat belangrijk vinden. Worden helemaal happy van een dure laptop en ditto telefoon die ze ook privé mogen gebruiken.

Voor mij is het gereedschap. Zolang ik er mijn werk mee kan doen vind ik het best. Maar goed, ik geef dan ook geen f*ck om een leaseauto terwijl er hele volksstammen zijn voor wie een dure auto-van-de-zaak toch op zijn minst een dikke + is.

Geef mij een fatsoenlijke mobiliteitsvergoeding, genoeg ruimte om thuis te werken en als OV praktischer is, de mogelijkheid met het OV te gaan. In de trein kan ik tenminste mijn ogen dicht doen, wat lezen of een beetje studeren. In de auto levert dat wat uitdagingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:53
unezra schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Tegelijkertijd, hoe wil je het concreet maken? Salaris en doorgroeimogelijkheden zijn ook afhankelijk van de werknemer en hoe ga je "een inspirerende werkomgeving" concreet maken?
Niet. Je geeft zelf het antwoord al: beloning, voorwaarden en het totaalpakket is vaak erg persoonlijk en moet, naar mijn mening, altijd op maat worden gemaakt. CAO branches uitgezonderd.
anboni schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Exact haha! Of een consultant waarvan verwacht wordt dat hij/zij op dagelijkse basis het halve land doorkruist een leaseauto aanbieden.
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:10:
[...]

Klopt, dit is ook een van de meeste gehoorde klachten geweest onder developers toen ik eens op Linkedin vroeg wat de grootste ergernis is in vacatures:

[Afbeelding]

Hierdoor is het op ons platform niet mogelijk om standaard vacatures te plaatsen. In plaatst daarvan mogen bedrijven alleen antwoord geven op relevante vragen. Alleen zijn er inhouse-recruiters, HR en marketeers die ons platform nu "zeer recruiter onvriendelijk" vinden en een aantal hiervan het daarom niet willen gebruiken...
Geinig. :)

Het lijkt soms alsof de combinatie recruitment en nadenken niet bestaat maar er is gelukkig nog hoop. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Mandera schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:18:
[...]
Niet. Je geeft zelf het antwoord al: beloning, voorwaarden en het totaalpakket is vaak erg persoonlijk en moet, naar mijn mening, altijd op maat worden gemaakt. CAO branches uitgezonderd.
Ook zonder CAO heb je te maken met een loongebouw en da's in mijn beleving geen slecht ding. Salaris moet passend zijn bij wat iemand komt brengen, maar mag geen willekeur worden. Een zinvol loongebouw en functiehuis helpen daarbij.
[...]
Exact haha! Of een consultant waarvan verwacht wordt dat hij/zij op dagelijkse basis het halve land doorkruist een leaseauto aanbieden.
Leaseauto hoort dan standaard te zijn, maar is inderdaad net zo goed gereedschap als een laptop, headset en telefoon. Tegelijkertijd snap ik enige keuzevrijheid in leaseauto wel. De een is gelukkig in een Polo, weer een ander wil Tesla.
[...]
Geinig. :)

Het lijkt soms alsof de combinatie recruitment en nadenken niet bestaat maar er is gelukkig nog hoop. :D
Bureaurecruiters vs in-house. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:10:
Het is dus nog niet zo makkelijk te veranderen. Het enige dat gaat helpen is wanneer ITers als collectief eisen dat dit veranderd door bijvoorbeeld niet langer meer te solliciteren op vage vacatures. Vroeger of later moeten bedrijven dan wel om.
Ik denk dat de recruiters door hun gedrag al aardig op weg zijn om dit (onbedoeld) te realiseren.

Om bij de vijver analogie te blijven die zo veel gebruikt wordt. De meeste recruiters zitten allemaal uit dezelfde kleine vijver te vissen. Een vis ziet alleen een schaduw boven zich (de recruiter, met zijn bericht). Die vis kan niet zien of dat idd een gerichte visser is die de vis ook daadwerkelijk bekeken heeft en gericht ervoor gaat. Of het kan ook een bips zijn, een bureau recruiter. En die laatste vuurt dan zo'n spam drol af op jou en de andere vissen. Als dat laatste maar genoeg gebeurt, dan is de vis iets te vaak onder gescheten, en de vijver is gevuld met stront. En op dat moment gaat de vis bij een schaduw standaard van het ergste uit en vlucht weg (reageert niet, zet inMails uit), of gaat zelfs helemaal weg uit die vijver.

Recruiters verpesten met hun gedrag het voor de rest. En ja, ze mogen dan zijn weggegaan voordat men de consequenties van hun gedrag ervaart. Maar de nieuwe lading recruiters die in hun plaats komt, krijgen die consequenties wel te ervaren. IT'ers die goed genoeg zijn in hun vak, en ook echt wat kunnen, die hebben die recruiters niet nodig en zullen ze dan ook negeren, danwel helemaal weggaan van de jachtgronden (LinkedIn). En dan blijven de recruiters alleen nog maar over met degenen die een recruiter nodig hebben omdat ze anders geen baan kunnen vinden. En dat zijn vaak ook niet echt de mensen waarmee je goed/graag wilt samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Chromoris schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:34:
[...]
Recruiters verpesten met hun gedrag het voor de rest. En ja, ze mogen dan zijn weggegaan voordat men de consequenties van hun gedrag ervaart. Maar de nieuwe lading recruiters die in hun plaats komt, krijgen die consequenties wel te ervaren. IT'ers die goed genoeg zijn in hun vak, en ook echt wat kunnen, die hebben die recruiters niet nodig en zullen ze dan ook negeren, danwel helemaal weggaan van de jachtgronden (LinkedIn). En dan blijven de recruiters alleen nog maar over met degenen die een recruiter nodig hebben omdat ze anders geen baan kunnen vinden. En dat zijn vaak ook niet echt de mensen waarmee je goed/graag wilt samenwerken.
Alleen ... Bedrijven hebben die recruiters wél nodig.

Zij hebben immers vacatures open staan die vervuld moeten worden. In de huidige markt is de kans zinvol aanwezig dat jouw ideale werknemer al ergens anders aan de slag is. Zonder die persoon actief te benaderen is de kans kleiner dat diegene zelf actief op zoek gaat en net voor jouw werkgever kiest.

Voor werknemers kunnen recruiters ook een uitkomst zijn. Er is enorm veel aanbod, maar filteren is lastig en tijdrovend. Een goede recruiter kan helpen met een deel van dat filterproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:02:
[...]
Ik betwijfel het. Volgens dit onderzoek onder 400 ITers vertrouwd slechts 13% van de mensen op een recruiter bij het zoeken naar een nieuwe baan. De overgrote meerderheid gebruikt zijn eigen netwerk en online vacatures.
Hoe ga je als werkgever mensen werven die niet zelf actief op zoek zijn, zonder gebruik te maken van recruiters? Je zult die mensen toch op de eoa manier actief moeten benaderen.
[...]
Dit is na mijn mening een tekortkomingen van de huidige jobboards. Wanneer je naar ons platform kijkt hebben we daar volgens mij een hele goede oplossing voor bedacht. Ik durf zelf te zeggen dat je daar sneller en beter kunt filteren dan via een recruiter.
Ik vraag me af of jouw oplossing eenvoudig breder inzetbaar is. Dat het voor .net devs werkt geloof ik wel, maar alleen al de IT is groter dan .net. Naar mijn eigen segment kijkend, is mijn ervaring dat filters lang niet altijd die resultaten opleveren die je wil (veel false positives) en tegelijkertijd de nodige false negatives opleveren. Misschien is het makkelijker als je heel gericht op een aantal technische keywords zoekt, maar zoek je iets dat wat minder concreet te omschrijven is of "sta je open voor suggesties", is het meteen een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 10:22
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:44:

Ik heb hier eens wat over geschreven, misschien geeft het wat meer inzicht:

[...]
Dank hier voor, dit is erg verhelderend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 150% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10

Dido

heforshe

"Less is more", is ons motto.
Made my day! :D

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:13:
[...]
Er zijn twee manieren, je kunt inderdaad op iemand jagen of je kunt iemand aantrekken. Na 14 jaar op mensen gejaagd te hebben ben ik meer in het laatste gaan geloven.
Punt is dat er een hele groep mensen is die wel nadenken over vertrek of iig vertrekbereid zijn, maar nog niet actief de stap hebben gezet zelf actief buiten de deur te kijken. Die groep mis je als je er niet actief achteraan gaat.
[...]
Ik denk van wel. Maar de kracht van ons platform is dat we héél specifiek naar dit segment hebben gekeken en het platform geheel rondom deze wensen hebben gebouwd. Dit zal je dan voor ieder segment moeten doen. Dit is enorm veel werk en niet iets dat ik nu zo 123 met zekerheid kan beantwoorden.
Precies en ik denk dat een van de cruciale aanpassingen voor een bredere doelgroep, het introduceren van mensenwerk (dus het inzetten van recruiters) moet zijn. Voor een segment waar je heel specifiek op harde kenmerken kunt zoeken (zoals dev en devops, mogelijk ook een deel van de it ops banen), geloof ik best dat een platform als dat van jou kan werken.

Voor segmenten waar de harde kenmerken veel minder relevant zijn, of waarvan een deel dat wel relevant is maar niet of niet snel in een vacaturetekst zal belanden, denk ik dat uiteindelijk mensenwerk noodzakelijk is.

Daarom denk ik ook dat recruitment niet zal verdwijnen. Wel hoop ik dat er eens een flinke shakeout komt in het kaf en het aandeel koren wat groter wordt. Niet alleen zijn er de nodige schot-hagel recruiters, maar ook bij de duidelijk meer gespecialiseerde recruiters is professionaliteit soms ver te zoeken. (Onzinnige vacatures, geen terugkoppeling na een gesprek, sowieso nooit meer wat laten horen, etc, etc, etc. Het is triest te merken dat zelfs recruiters die ik initieel relatief hoog had zitten, helaas in gevallen toch gewoon vooroordeel bevestigend blijken te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:05:
Nog even over het idee dat developers het beste in samenwerking met en recruiter een vacature kunnen schrijven.

Zojuist zag ik weer een vacature verschijnen die geheel is ingevuld door een technisch iemand. Een aantal dagen geleden zag ik een vacature verschijnen ingevuld door een recruiter. Raad zelf maar wie welke onderdeel geschreven heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Natuurlijk zijn er onderdelen bij die een recruiter beter kan invullen (o.a. salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden) maar het grootste deel van de vacature kan volgens mij het beste 100% door een IT'er geschreven worden.
Als ik even niet kijk naar de inhoud zelf, maar naar de vorm, zou ik persoonlijk eerder geneigd zijn op de bovenste te reageren dan op de onderste. Die onderste komt in mijn beleving nogal lui en weinig enthousiast over. "Je werkt met product X en Y", terwijl dat belangrijk is, maar slechts een deel van het verhaal.

Ik gok, misschien ten onrechte, dat de bovenste door een recruiter is geschreven en de onderste door een tecneut.

Juist dit versterkt mijn stelling dat een ideale vacaturetekst geschreven wordt in samenwerking. Een baan is voor de meeste mensen meer dan enkel een specifiek stuk techniek waar ze mee of aan werken. Wil je een vacature en werkgever aantrekkelijk maken voor mensen, maar ook onderscheidend zijn, zul je er iets meer werk in moeten stoppen dan de onderste persoon heeft gedaan. Techniek X of Y vind je overal. Het unieke van bedrijven zit op zijn best in andere zaken. (Als er al werkelijk onderscheid is, in gevallen zal dat zeer beperkt of iig beperkt relevant zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:35:
[...]
Niet wanneer je ze naar je toetrekt met andere toegevoegde waarde. Zie bijvoorbeeld stack overflow.
Die mensen zijn alleen niet actief op zoek. Ervaren misschien wel onvrede, hebben een zekere mate van vertrekbereidheid, vertrekintentie, maar doen daar verder niets mee tot ze een trigger krijgen.

Vertrekintentie gaat in de regel pas over in werkelijk vertrek (dus actief op zoek), na een trigger. Die trigger kan vanuit het bedrijf zelf komen (plotse onvrede, "de spreekwoordelijke druppel", etc), maar ook extern. Een recruiter die net op dat moment mailt, kan prima de trigger zijn waardoor iemand alsnog weg gaat, terwijl de vertrekintentie mogelijk al jaren (!) bestond.
[...]
Kun je mij, afgezien van sfeer*/ persoonlijke klik (die volgens mij ook een bureau-recruiter niet goed voor je kan matchen) een aantal voorbeelden geven van kenmerken die je niet of niet snel in een vacature kunt verwerken?

*Al kun je dit wel voor een deel oplossen met video's en foto's toe te voegen aan je vacature.
Burearecruiters, nee, maar ik denk denk dat een goede recruiter absoluut een zinvolle match kan maken op gebied van persoonlijkheid en bedrijf. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat de recruiter het bedrijf goed kent.

Nu is dat wel deels theorie, vaker mee gemaakt dat ik op basis van het verhaal van de recruiter op gesprek ging, daar aan kwam en na een uur zoiets had van "meh, nee". Sterker nog, laatst op aanraden van een externe collega ergens op gesprek geweest (geen werknemer van dat bedrijf), terug in de auto "nope" en na de lunch mail getypt dat ik af zag van een verder vervolg.

Dus ja. Het is lastig. Toch denk ik ook dat ik al een paar keer terecht ergens *niet* ben voorgesteld omdat bijvoorbeeld een bedrijf een erg competitieve werksfeer kent, of waarde hecht aan meer hierarchisch en directief management. Jaren geleden eens gebabbeld met een recruiter over Manutan. "Frans management, Franse managementstijl". NOPE!

Tegelijkertijd heb ik ook al vaker mee gemaakt dat een vacature of bedrijf niet bepaald tot de verbeelding sprak, maar ik toch op gesprek ging en soms met succes (in diverse gradaties). Vacatures die ik mogelijk had weggeklikt wegens "meh, past niet", die op zijn minst een zinvol gesprek hebben opgeleverd waar ik iets aan heb gehad. (Ik probeer uit ieder gesprek iets te halen, al is het maar het bijstellen van mijn compas van waar ik nu precies wel of niet naar op zoek ben, of een fijn nieuw contact dat mogelijk over een paar jaar opeens relevant wordt. Solliciteren is *ook* netwerken en relaties bouwen. Of afbreken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:38:
[...]
De bovenste is van een developer en de onderste van een recruiter
Nice!

Verrassend, maar gezien je vraag, had ik dit antwoord ergens ook wel gehoopt en verwacht. :)
[...]
Ik heb inmiddels duizenden vacatures gelezen. Mogelijk meer dan 10.000 en ik geloof best dat een recruiter samen met een developer de beste vacature kan schrijven, maar alleen wanneer 80% van de vacature 100% door de developer geschreven wordt ;)
Ik weet niet of je het goed in percentages kunt vatten en ik denk niet dat het enkel een recruiter met development moet zijn, maar dat je juist communicatie, HR, recruitment, de hiring manager én de techneuten er bij moet betrekken. (Al zal een deel daarvan in template vorm zijn. Kan me voorstellen dat je niet voor iedere vacature het hele circus op tuigt. Een deel zal std. knip en plak werk zijn.)

Denk dat het inderdaad belangrijk is dat de directe collega's hun input leveren, maar zodra iemand anders een dergelijke tekst redigeert, is het al niet meer 100% iemands originele tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 13:07 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic