Die mensen zijn alleen niet actief op zoek. Ervaren misschien wel onvrede, hebben een zekere mate van vertrekbereidheid, vertrekintentie, maar doen daar verder niets mee tot ze een trigger krijgen.
Vertrekintentie gaat in de regel pas over in werkelijk vertrek (dus actief op zoek), na een trigger. Die trigger kan vanuit het bedrijf zelf komen (plotse onvrede, "de spreekwoordelijke druppel", etc), maar ook extern. Een recruiter die net op dat moment mailt, kan prima de trigger zijn waardoor iemand alsnog weg gaat, terwijl de vertrekintentie mogelijk al jaren (!) bestond.
[...]
Kun je mij, afgezien van sfeer*/ persoonlijke klik (die volgens mij ook een bureau-recruiter niet goed voor je kan matchen) een aantal voorbeelden geven van kenmerken die je niet of niet snel in een vacature kunt verwerken?
*Al kun je dit wel voor een deel oplossen met video's en foto's toe te voegen aan je vacature.
Burearecruiters, nee, maar ik denk denk dat een goede recruiter absoluut een zinvolle match kan maken op gebied van persoonlijkheid en bedrijf. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat de recruiter het bedrijf goed kent.
Nu is dat wel deels theorie, vaker mee gemaakt dat ik op basis van het verhaal van de recruiter op gesprek ging, daar aan kwam en na een uur zoiets had van "meh, nee". Sterker nog, laatst op aanraden van een externe collega ergens op gesprek geweest (geen werknemer van dat bedrijf), terug in de auto "nope" en na de lunch mail getypt dat ik af zag van een verder vervolg.
Dus ja. Het is lastig. Toch denk ik ook dat ik al een paar keer terecht ergens *niet* ben voorgesteld omdat bijvoorbeeld een bedrijf een erg competitieve werksfeer kent, of waarde hecht aan meer hierarchisch en directief management. Jaren geleden eens gebabbeld met een recruiter over Manutan. "Frans management, Franse managementstijl". NOPE!
Tegelijkertijd heb ik ook al vaker mee gemaakt dat een vacature of bedrijf niet bepaald tot de verbeelding sprak, maar ik toch op gesprek ging en soms met succes (in diverse gradaties). Vacatures die ik mogelijk had weggeklikt wegens "meh, past niet", die op zijn minst een zinvol gesprek hebben opgeleverd waar ik iets aan heb gehad. (Ik probeer uit ieder gesprek iets te halen, al is het maar het bijstellen van mijn compas van waar ik nu precies wel of niet naar op zoek ben, of een fijn nieuw contact dat mogelijk over een paar jaar opeens relevant wordt. Solliciteren is *ook* netwerken en relaties bouwen. Of afbreken.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.