Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Chromoris schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:01:
Vraagje: Ik heb bij een recruitmenttoko mijn gegevens opgevraagd omdat ze me weer ongewenst liepen op te bellen. Nu heb ik idd netjes volgens de GDPR wat gegevens gekregen. Echter viel mij op dat er 3 dingen niet in orde waren:
1. Mijn geboortedatum klopte niet (verschilt zich zo'n 6 jaar)
2. Ik heb blijkbaar toestemming gegeven met hun privacy policy (heb ik niet gedaan)
3. Een recruitment sourcer heeft mij in het systeem gezet (tijdens het telefoongesprek heb ik gewoon de naam van die persoon gekregen, en nu ontbreekt die)

Nu heb ik het bovenstaande al gebruikt voor een klacht bij de autoriteit persoonsgegevens, maar die zullen er waarschijnlijk pas over 1,5 jaar op terugkomen (als ze er al op terugkomen).

Ik wil graag mijn gegevens laten verwijderen bij die toko via de GDPR. Gooi ik daarmee mijn eigen ramen in als het AP alsnog besluit om de zaak te gaan onderzoeken?
Interessante vraag, en ik zou het antwoord niet 1-2-3 een waterdicht kunnen geven. Wat ik altijd doe is vragen om verwerking per direct te staken en dan later pas een verwijderingsverzoek te doen. In dit geval zal dat wellicht ook wel een uitkomst kunnen zijn.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:21
Chromoris schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:01:
3. Een recruitment sourcer heeft mij in het systeem gezet (tijdens het telefoongesprek heb ik gewoon de naam van die persoon gekregen, en nu ontbreekt die)
Is dat niet simpelweg omdat die persoon net zo goed recht heeft op z'n privacy? Uiteindelijk heb jij ook niet met deze persoon te maken, maar alleen met zijn (misschien wel voormalig) werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 18:25
Hydra schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:28:
[...]En het type werk tussen COBOL en Java is gewoon dus erg verschillend. Die twee zijn over het algemeen aan elkaar gelinkt.
Maar nou noem je er juist 2 die vaak op hetzelfde platform worden gebruikt en dezelfde data processen. Tuurlijk, de taal die gebruikt wordt, is vaak de taal die voor dat stukje processing het best geschikt is, maar het business-process dat ze ondersteunen is wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
celshof schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:43:
[...]
Maar nou noem je er juist 2 die vaak op hetzelfde platform worden gebruikt en dezelfde data processen.
De manier van werken is echt compleet anders. Het heeft heel weinig met elkaar te maken.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:07:
[...]

Weet je hoe deze persoon dit heeft kunnen zien?

Ik heb nog nooit gemerkt dat je dit kunt zien. Tenzij ik zie dat deze persoon op min profiel kijkt dan neem ik aan dat dit komt door een InMail.
Door te bluffen, vermoed ik. Maar ik gebruik geen tools zoals Lusha.

Waar ik eerder postte dat iemand een bericht kan blijven bewerken totdat het is gelezen: zo te zien kan een bericht een uur na te zijn verstuurd bewerkt worden.
0xDEADBEEF in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen."

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
celshof schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:43:
[...]
Maar nou noem je er juist 2 die vaak op hetzelfde platform worden gebruikt en dezelfde data processen. Tuurlijk, de taal die gebruikt wordt, is vaak de taal die voor dat stukje processing het best geschikt is, maar het business-process dat ze ondersteunen is wel hetzelfde.
Tenzij je echt letterlijk een systeem gaat herbouwen is de overdraagbaarheid van domeinkennis praktisch nihil.

Al zou hier een COBOL developer soliciteren om in C# te ontwikkelen voor woningcorperaties dan maak ik mij echt niet druk of die dat gedaan heeft bij een bank, een verzekeraar of iets anders. Ik zou mij ook nog niet eens zo druk maken dat die nog nooit met C# heeft gewerkt (hoewel kandidaten met die ervaring natuurlijk wel een streepje voor hebben). Maar ik zou mij wel druk maken over hoe up-to-date de verdere technische skills (bv QA, testing, architectuur, devops etc) zijn, er is wel een punt waarop te ver achterlopen ook daadwerkelijk te ver is om als werkgever in te investeren.

Wat ook niet gek veel anders is als iemand soliciteert die enkel plugins voor WP heeft gemaakt en nog nooit aan een moderne applicatie heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Na jouw bericht ben ik er nog wat beter op gaan letten, maar ik heb echt niet kunnen achterhalen hoe je dit kunt zien. Wanneer je namelijk een recruiter account hebt dan werk je vanuit een heel ander systeem dan wat een normale gebruiker ziet.

Stel dat ik jou een InMail stuur en dat we daarna connecten en jij stuurt mij via onze connectie een bericht, dan zie ik dat bericht dus niet in het overzicht vanwaar ik de InMail heb gestuurd. Terwijl dit bij jou allemaal weergegeven wordt vanuit hetzelfde overzicht heb ik al vaker meegemaakt dat ik voor het ene bericht naar het ene systeem moet gaan en voor het andere bericht naar Linkedin.com.

Vanuit dat recruiter systeem kan ik overigens berichten niet meer bewerken nadat ik ze verstuurd. Dus ik denk inderdaad dat dit gewoon bluf is.
Bluf zou heel goed kunnen, iemand die z'n inmails niet leest ziet ook het tweede bericht niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:44

Dazzler2120

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:56:
Ik wil trouwens nog iets zeggen over de kosten van die InMails. In het verleden betaalde ik iets minder dan 7k voor een recruiter account welke mij toegang gaf tot het recruitersysteem van Linkedin en 150 InMails per maand. Hierbij had ik dan nog de mogelijkheid om extra InMail te kopen voor circa 3k per 100 InMail per maand extra.

In eerdere berichten had ik aangegeven dat dit dus ongeveer de kosten zijn voor InMails. Maar laatst sprak ik met een ex-collega die zijn eigen recruitmentbureau heeft en voor 10 mensen een recruiter licentie koopt. Vanuit zijn verhaal begreep ik dat de kosten voor iedere extra licentie bij wat grotere aantal nog maar een fractie hiervan zijn. Ik denk dat het daarom voor veel recruiters ook geen enkel probleem is om gewoon meerdere InMails te sturen (ook wanneer iemand niet reageert). Het kost hun bijna niets extra's en ze hebben meer dan genoeg InMails tot hun beschikking.
Ik werkte in het verleden bij een grote partij waarbij iedere recruiter een recruiterseat had.
De recruiterseats werd wel serieus naar gekeken of de individu deze nodig had; de licentiekosten waren aan de prijs (volgens mij in de ordegrote paarhonderd euro per licentie p/m) en er werden metrics bijgehouden hoeveel gebruik je ervan maakte.
Maar de hoeveelheid InMails waren bij ons niet beperkt, ofja we hadden er zó veel per maand dat je die eigenlijk met geen mogelijkheid op krijgt.

Maar dat was dan voor Randstad, wat wellicht op wereldwijd niveau toch wel wat contracten kan afdwingen bij LinkedIn...

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:56:
@unezra plaatste een tijdje geleden een post waarin hij aangaf dat vanaf 1 augustus het niet meer mogelijk is om alleen nog maar een marktconform salaris te vermelden of te vragen wat je nu verdient. De afgelopen dagen ben ik er uren mee bezig geweest omdat ik hier graag een stukje over wilde schrijven. Maar je hebt ons blij gemaakt met een dode mus unezra ;-)

Vanaf 1 augustus gaat er inderdaad een nieuwe wet in werking maar dat daar staan deze regels niet in.

Dit was overigens zo'n geval waar waarschijnlijk een website een foutje heeft gemaakt door twee dingen door elkaar te halen en andere website hiermee aan de haal gaan zonder de bron te checken.

De veranderingen waar unerza het over had, is namelijk nog in de maak. En mocht die er doorheen komen dan wordt dit waarschijnlijk ergens eind 2024

Persbericht 4 maart 2021

Status: Procedure 2021/0050/COD

Goede samenvatting

Ps. Toch bedankt Unerza dat je het onder de aandacht bracht. Het blijft een interessante ontwikkeling.
Ik weet de details niet meer, maar ik meen dat in december er wel degelijk uitspraak is geweest dat de wet van kracht is. Jij haalt berichten van maart aan, die zijn, voor zover ik me kan herrinneren (en ook in mijn posts heb neergezet), in december 2021 bekrachtigd.

Slag om de arm, maar ergens in mijn reacties zou dus de bekrachtiging moeten staan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat jammer dat het voorstel integraal wordt behandeld.

Tenminste éen wijziging zou dit jaar al doorgevoerd kunnen worden, en moeten gaan gelden voor bedrijven met 50 of meer werknemers:
Require employers to provide initial salary (or salary range) information to job applicants, pre-interview.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Nee, waar jij het over hebt gaat om andere regelgeving omtrent Wet implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

De regels waar jij het over had is nog in procedure: https://eur-lex.europa.eu...IS/?uri=CELEX:52021PC0093
Mêh. Bljikbaar toch verkeerd geïnterpreteerd dan. :(
Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:35:
Geen probleem. Je bent niet de enige geweest:

Salarisindicatie in vacature vanaf augustus 2022 verleden tijd

[Afbeelding]

En dan heb je websites die het van elkaar overnemen en voor je het weet is het de waarheid :)

Maar dit soort informatie heeft ook mij op het verkeerde been gezet waardoor ik een hele tijd bezig ben geweest of ik de informatie kon vinden die dit bevestigde, totdat ik zag het om twee verschillende wetgevingen gaat.
Blijkbaar, terwijl het idd op een aantal websites waaronder een op het oog gerenommeerde HRM website duidelijk zo vermeld staat. Ik hoop dat we tóch iets over het hoofd hebben gezien, maar met wat pech is dit de waarheid en blijven we voorlopig in de situatie zitten dat het niet in het eerste stadium gecommuniceerd hoeft te worden.

Nu is daar wat grijs. Bandbreedtes zijn vaak erg ruim waardoor je alsnog weinig weet. Zeker als daar geen CAO functieschaal aan is gekoppeld zoals bij de overheid. (Ik vind bij de overheid de functieschaal nog belangrijker dan het salaris omdat het iets zegt over de zwaarte van de functie, meer dan de inhoud van de vacature vaak.) Ook als het verplicht wordt, zal het in veel gevallen alsnog relatief weinig zeggen. Bandbreedtes van €1500 zijn niet ongewoon en onredelijk, tegelijkertijd is dat verschil wel zo groot dat het vaak het verschil is tussen "Mêh, onderbetaald, kom ik mijn bed niet voor uit" en "WOW! Dat is een hoog salaris!".

Voortschrijdend inzicht, paar jaar geleden vond ik het irrelevant, merk nu dat ik het juist wél relevant vind omdat het iig in een vroeg stadium een indicatie geeft of het zin heeft op de vacature te solliciteren. Te hoog of te laag is in beide gevallen een indicator een sollicitatie niet te doen.

Maakt het "aan de andere kant van de tafel" ook wat makkelijker. We proberen nu in een vroeg stadium af te tasten of salariswensen overeenkomen met wat wij te bieden hebben. Handig, want beter daar in een 1e telefoongesprek achter komen, dan na het 2e gesprek en eventuele aanbieding. Het zou het mooiste zijn als een sollicitant al voor het eerste telefoontje (van de recruiter) een inschatting kan maken of de salarisbandbreedte in lijn is met wat hij/zij/hen verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-09 19:15
Hmmm, ik heb wat gemengde gevoelens over. Aan de ene kant is het handig omdat je dan in een keer ziet wat het salaris zou kunnen zijn. Aan de andere kant kunnen ze die range zo breed maken dat het ook niets meer uitmaakt. Of zelfs later gewoon een ander bod doen onder het motto van voortschrijdend inzicht, veranderende markt, functie die iets is aangepast, kennis & werkervaring, etc. Genoeg mogelijkheden voor bedrijven om zich niets daarvan aan te trekken (en veel succes met het afdwingen van de betreffende wet).

Praktisch gezien haalt dit ook deels een van mijn meest gemakkelijke schiftingsmethode's onderuit. Ik vraag altijd namelijk wat het salaris(bereik) is + de secundaire voorwaarden, de bedrijfsnaam & locatie en de werkomschrijving. Krijg ik die niet, dan houdt het daar ook meteen op en besteedt ik er ook geen verdere tijd & moeite aan. Nu zal er een van die componenten standaard aanwezig zijn, en moet ik toch wat meer moeite investeren om te bepalen of wat ze zeggen ook daadwerkelijk wat goeds is (of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:28
Concreet bedrag of salarisschaal met min en max is beter dan niets.

Bij de rijksoverheid is het gebruikelijk om een salarisschaal met min en max te communiceren. Zoals schaal 11 - 3.344 euro tot 4.519 euro. Wie nu 6.000 per maand verdient en er niet financieel op achteruit wilt gaan weet dat solliciteren niet interessant is en bespaart tijd en moeite.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Chromoris schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:37:
Hmmm, ik heb wat gemengde gevoelens over. Aan de ene kant is het handig omdat je dan in een keer ziet wat het salaris zou kunnen zijn. Aan de andere kant kunnen ze die range zo breed maken dat het ook niets meer uitmaakt. Of zelfs later gewoon een ander bod doen onder het motto van voortschrijdend inzicht, veranderende markt, functie die iets is aangepast, kennis & werkervaring, etc. Genoeg mogelijkheden voor bedrijven om zich niets daarvan aan te trekken (en veel succes met het afdwingen van de betreffende wet).
De meeste bedrijven kennen een loongebouw en zullen, uitzonderingen daargelaten, niet snel af wijken van de bandbreedte die intern aan de functie gekoppeld zit. Tegelijkertijd is de bandbreedte vaak ruim en kan ik me voorstellen dat afwijkingen naar onder en boven mogelijk zijn.

Stel je vind voor een mediorfunctie een veelbelovende junior, of loopt tegen een senior aan waar je zó veel in ziet, dat je diegene niet wil laten lopen en de functie wil aanpassen op diens kennis en kunde. Zonde om dat niet alsnog af te wijken van hetgeen in de advertentie staat.
Praktisch gezien haalt dit ook deels een van mijn meest gemakkelijke schiftingsmethode's onderuit. Ik vraag altijd namelijk wat het salaris(bereik) is + de secundaire voorwaarden, de bedrijfsnaam & locatie en de werkomschrijving. Krijg ik die niet, dan houdt het daar ook meteen op en besteedt ik er ook geen verdere tijd & moeite aan. Nu zal er een van die componenten standaard aanwezig zijn, en moet ik toch wat meer moeite investeren om te bepalen of wat ze zeggen ook daadwerkelijk wat goeds is (of niet).
Vaak staan die dingen al in de advertentietekst. Daar komt enkel het salaris dan hopelijk ooit bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Lisadr schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:18:
Concreet bedrag of salarisschaal met min en max is beter dan niets.
Concreet bedrag zul je denk ik niet snel ergens vinden omdat dát redelijk afhankelijk is van het profiel van de sollicitant en wat er uit eventuele onderhandelingen komt. Min max is logisch want intern kent het vaak ook een min en max. (Misschien niet bij de heel kleine bedrijven, maar functieschalen worden al snel zinvol. Al kennen die ook hun beperkingen, zeker in bedrijven waar functies wat meer fluide zijn en er meer gedacht word in rollen waarvan je d'r meerdere tegelijkertijd kunt vervullen.)
Bij de rijksoverheid is het gebruikelijk om een salarisschaal met min en max te communiceren. Zoals schaal 11 - 3.344 euro tot 4.519 euro. Wie nu 6.000 per maand verdient en er niet financieel op achteruit wilt gaan weet dat solliciteren niet interessant is en bespaart tijd en moeite.
Niet alleen het rijk. Ook gemeente, provincie en, voor zover ik weet alle, overheidsorganen. Fijne is dat de CAO daarvan openbaar is. De functieschaal zegt niet alleen iets over het salaris, maar ook de functiezwaarte. Als jij weet dat schaal 12 realistisch is, 13 in gevallen ook de moeite waard kan zijn, heeft het geen zin te solliciteren op een functie in schaal 15.

Als je net klaar bent met school en 1 jaar ervaring hebt op een IT servicedesk, is het ook niet realistisch te solliciteren op de functie van CTO bij een multinational.

Ik vind bij overheden de functieschaal soms meer zeggen over de zwaarte van de functie dan de vacaturetekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
unezra schreef op maandag 16 mei 2022 @ 06:54:
[...]

De meeste bedrijven kennen een loongebouw en zullen, uitzonderingen daargelaten, niet snel af wijken van de bandbreedte die intern aan de functie gekoppeld zit. Tegelijkertijd is de bandbreedte vaak ruim en kan ik me voorstellen dat afwijkingen naar onder en boven mogelijk zijn.
Het zijn rare tijden qua personeel tekort, dit is jaren geleden al begonnen in de IT. Soms is het nood breekt wet, wat jij niet kan bieden kan een ander wel.

Ik zie het nu ook gebeuren dat vanuit de hele wereld remote mensen worden gehaald, en dat zijn vaak ook niet de meest skilled krachten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chromoris
Zo, even een kleine update over YER.

Deze week een brief van de Autoriteit Persoonsgegevens ontvangen over de afhandeling: Ze hebben YER aangeschreven en gaan er daarmee ook vanuit dat het wordt opgelost (dat is blijkbaar hun ervaring).

Ik verwachtte er niet veel van, echter heb ik vanochtend een mail ontvangen van YER:
  • Inzageverzoek is nu wel volledig ingewilligd (alle gegevens verstrekt)
  • Aangegeven hoe men aan het nummer is gekomen (ook door welke medewerkers dat gebeurd is)
  • Excuses aangeboden en aangegeven dat de handelswijze inderdaad niet correct was
  • Aangegeven dat mijn telefoonnummer verwijderd is in de systemen van de medewerkers
  • Aangegeven dat de betreffende medewerkers zijn aangesproken op hun handelen (de handelswijze wordt afgekeurd en dit is expliciet aan de medewerkers kenbaar gemaakt)
Het duurt even, maar blijkbaar werkt klagen bij het AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
init6 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:10:
[...]

Het zijn rare tijden qua personeel tekort, dit is jaren geleden al begonnen in de IT. Soms is het nood breekt wet, wat jij niet kan bieden kan een ander wel.

Ik zie het nu ook gebeuren dat vanuit de hele wereld remote mensen worden gehaald, en dat zijn vaak ook niet de meest skilled krachten.
Helaas is dat met Nederlandse krachten niet altijd beter, ik heb genoeg Nederlandse collega's gehad waarvan het opgeleverde werk van onvoldoende kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 17:57
Ik ben in februari begonnen in een nieuwe functie (development, Amerikaans bedrijf, Amerikaans salaris & 100% remote).
En ben nogal verbaasd dat ik nog steeds met grote regelmaat op LI recruiters aan mijn broek heb, terwijl toch echt te zien is dat ik er pas sinds februari zit.

Hoe gewoon is dat?

too weird to live too rare to die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:01
terror538 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:45:
En ben nogal verbaasd dat ik nog steeds met grote regelmaat op LI recruiters aan mijn broek heb, terwijl toch echt te zien is dat ik er pas sinds februari zit.
Het is in ieder geval consistent - ik zit vrij lang bij mijn huidige werkgever, en heb vrijwel geen last van recruiters. Voor mij zijn het vooral vage bedrijfjes die via mij iets aan mijn werkgever denken te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Op mijn Werkmail krijg ik mail van lusha dat mijn data aan het verzamelen is. Welke stappen kan ik het beste zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door BastaRhymez op 10-03-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
terror538 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:45:
Ik ben in februari begonnen in een nieuwe functie (development, Amerikaans bedrijf, Amerikaans salaris & 100% remote).

Hoe gewoon is dat?
Wat @Verwijderd zegt. Ik denk dat de grootste kans van overstappen voor veel mensen net ná hun start en na 3 of 7 jaar is. Juist in die tussenperiode kan ik me voorstellen dat mensen relatief honkvast zijn.

Bij de start kan het prima zijn dat je na 1 of 2 maanden er achter komt dat het werk niet interessant is, de werksfeer niet wat je verwacht, etc. Prima moment zonder al te veel schade aan je CV verder te kijken.

Na een jaar of 3-7 komen mensen in de fase dat ze uitgegroeid zijn, toe aan wat nieuws, mogelijk wat opstapelende onvrede hebben, etc. Ook dat is een logisch moment en niet of weinig schadelijk voor je CV.

Juist die tussenperiode, met 1 of 2 jaar, is riskant. Dan weggaan kan over komen als jobhoppen als je het te vaak doet, maar ook de indruk wekken van beperkt doorzettingsvermogen. Iedere baan heeft zijn dips. Na een jaar ben je vaak goed gesettled, kent de formele en informele gebruiken van een bedrijf goed en het kan zijn dat je juist dán in een mindere periode terecht komt, die de moeite waard kan zijn te blijven tot je 3+ jaar ergens werkt. (Ideaal overstapmoment is in mijn beleving 5-7 jaar, maar in gevallen kan ik me 3+ jaar ook voorstellen.)

Kortom, volkomen logisch dat ze je net nu benaderen. :) Je zult de enige niet zijn die na een maand denkt "Mêh, dit is het toch niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:21

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:56
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:

[ Voor 84% gewijzigd door Harmen op 03-06-2022 10:36 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisadr
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:15
@Lisadr Zo zie ik het juist helemaal niet. Ik heb iemand een jaar vervangen omdat deze persoon een project ging doen en iemand tijdelijk in de ziektewet zat. Waarom zou werkcultuur dan niet belangrijk zijn. Juist dan werk je mee op een operationele afdeling met collega's en vaak onder een manager. In dit geval werd er van mij verwacht (was nog voor corona) dat ik elke dag netjes de uren op mijn bureaustoel doorbracht en mocht bij uitzondering weleens een uurtje thuiswerken maar liever niet.
Juist als je een probleem gaat oplossen of software gaat implementeren en je zet iets nieuws neer kun je veel meer je eigen gang gaan is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
unezra schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:24:
[...]

Wat @Verwijderd zegt. Ik denk dat de grootste kans van overstappen voor veel mensen net ná hun start en na 3 of 7 jaar is. Juist in die tussenperiode kan ik me voorstellen dat mensen relatief honkvast zijn.

Bij de start kan het prima zijn dat je na 1 of 2 maanden er achter komt dat het werk niet interessant is, de werksfeer niet wat je verwacht, etc. Prima moment zonder al te veel schade aan je CV verder te kijken.

Na een jaar of 3-7 komen mensen in de fase dat ze uitgegroeid zijn, toe aan wat nieuws, mogelijk wat opstapelende onvrede hebben, etc. Ook dat is een logisch moment en niet of weinig schadelijk voor je CV.

Juist die tussenperiode, met 1 of 2 jaar, is riskant. Dan weggaan kan over komen als jobhoppen als je het te vaak doet, maar ook de indruk wekken van beperkt doorzettingsvermogen. Iedere baan heeft zijn dips. Na een jaar ben je vaak goed gesettled, kent de formele en informele gebruiken van een bedrijf goed en het kan zijn dat je juist dán in een mindere periode terecht komt, die de moeite waard kan zijn te blijven tot je 3+ jaar ergens werkt. (Ideaal overstapmoment is in mijn beleving 5-7 jaar, maar in gevallen kan ik me 3+ jaar ook voorstellen.)

Kortom, volkomen logisch dat ze je net nu benaderen. :) Je zult de enige niet zijn die na een maand denkt "Mêh, dit is het toch niet".
Mijn vorige werkgever was dusdanig groot dat de jaarlijkse appraisal cycle simpelweg bekend is. In de weken rondom je mid-year/yearly was dus ook de recruiter spam het grootst.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
BastaRhymez schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:10:
Even een vraagje, waar jullie misschien ervaring mee hebben.

***members only***
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 04-06-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
jongetje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:52:
@Lisadr Zo zie ik het juist helemaal niet. Ik heb iemand een jaar vervangen omdat deze persoon een project ging doen en iemand tijdelijk in de ziektewet zat. Waarom zou werkcultuur dan niet belangrijk zijn. Juist dan werk je mee op een operationele afdeling met collega's en vaak onder een manager. In dit geval werd er van mij verwacht (was nog voor corona) dat ik elke dag netjes de uren op mijn bureaustoel doorbracht en mocht bij uitzondering weleens een uurtje thuiswerken maar liever niet.
Juist als je een probleem gaat oplossen of software gaat implementeren en je zet iets nieuws neer kun je veel meer je eigen gang gaan is mijn ervaring.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Bossie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:11:
[...]
Mijn vorige werkgever was dusdanig groot dat de jaarlijkse appraisal cycle simpelweg bekend is. In de weken rondom je mid-year/yearly was dus ook de recruiter spam het grootst.
Slim. :)
Kan me voorstellen dat dat wel het moment is dat mensen open staan voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:19:
[...]

Bekijk het eens vanuit het perspectief van een recruiter. Dan begrijp je dat dit heel logisch is om te doen.

Hoeveel van % van de mensen komt er niet achter dat ze toch niet de juiste overstap hebben gemaakt?

Zelfs wanneer dit slechts 1% zou zijn dan is het nog interessant om je hiervoor te benaderen gezien de hoeveelheid geld die een recruiter ermee kan verdienen. Jouw eventuele ergernis is gewoon collateral damage in de jacht op hun bonus.
In de trend van "never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity", als je een nieuwe functie hebt dat staat er meer content op je profiel wat kan matchen met een zoekopdracht. Daarnaast geven de meeste zoekmachines ook een boost aan recente content, wat het profiel nog meer kan boosten. En een beetje afhankelijk van wat voor bedrijf is het is kan het ook zo zijn dat z'n profiel op papier een stuk interessanter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vind drie dagen reactietijd wel genoeg, dus aan de schandpaal ermee: ik word op mijn LinkedIn-specifieke e-mailadres al een paar maanden benaderd door "Barnes", een recruitmenttoko die mailt via de tool "Bullhorn Staffing".

Deze tool geeft ze blijkbaar een ingang in een LinkedIn-datadump, want ik ken meerdere developers/testers die hier last van hebben, en de mails komen vanuit Barnes/Bullhorn zelf, niet vanuit LinkedIn. Daarnaast komen ze niet met unieke vacatures: de teksten uit de mails zijn bij andere aanbieders ook te vinden.

Ze zetten ook, heel creatief, het maximaal haalbare salaris plus vakantiegeld plus bonussen en dergelijke in het onderwerp, dus mailtjes à la "Vacature developer I Maatschappelijk I Agrarisch I 75K".

Dus ik heb na hun laatste bericht gevraagd hoe ze aan m'n e-mail komen, maar ze reageren niet.

:w

[ Voor 25% gewijzigd door CodeCaster op 04-06-2022 17:02 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chromoris
CodeCaster schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:53:
Ik vind drie dagen reactietijd wel genoeg, dus aan de schandpaal ermee: ik word op mijn LinkedIn-specifieke e-mailadres al een paar maanden benaderd door "Barnes", een recruitmenttoko die mailt via de tool "Bullhorn Staffing".

Deze tool geeft ze blijkbaar een ingang in een LinkedIn-datadump, want ik ken meerdere developers/testers die hier last van hebben, en de mails komen vanuit Barnes/Bullhorn zelf, niet vanuit LinkedIn. Daarnaast komen ze niet met unieke vacatures: de teksten uit de mails zijn bij andere aanbieders ook te vinden.

Ze zetten ook, heel creatief, het maximaal haalbare salaris plus vakantiegeld plus bonussen en dergelijke in het onderwerp, dus mailtjes à la "Vacature developer I Maatschappelijk I Agrarisch I 75K".

Dus ik heb na hun laatste bericht gevraagd hoe ze aan m'n e-mail komen, maar ze reageren niet.

:w
Als men na een week geen antwoord heeft gegeven, melden bij het AP. Het mag dan wel even duren, maar als het maar vaak & consistent genoeg gebeurd, dan is er een goede kans dat er uiteindelijk wat gebeurd. Zorg wel dat in je email constructies je het redelijk formeel houdt (dus "GDPR informatieverzoek" in het onderwerp, eraan refereren in de email zelf, etc.).

Verder kan je altijd een Google Review achterlaten. Potentieel geïnteresseerden hebben dan mogelijk al na 1 Google zoekopdracht toch even een iets ander beeld van die partij.

Ten slotte, ik vermoed dat Barnes door Bullhorn te gebruiken mogelijk de LinkedIn TOS overtreed. Je kan het aan LinkedIn melden, mogelijk dat die vervolgens daar ook wat van gaan vinden (zeker als ze zo voorkomen dat ze LinkedIn moeten betalen).

Toevoeging:

Dit soort bureautjes zie je wel vaker verschijnen (met eenzelfde shitpraktijken). In dit geval zijn de 2 "senior" partners afkomstig vanuit Layer. Layer houdt zich bezig met het spammen van testers met vacatures (inhoud is net zo misleidend en nietszeggend als wat ze er nu blijkbaar uitsturen). Enigste wat er in dat opzichte veranderd is, is dat men nu onder eigen vlag is verder gegaan.

Als ik die kantoortjes bekijk, en de betreffende profielen bekijk die daar werken (incidenteel, een medewerker heeft 2x een profiel aangemaakt, vindt LinkedIn ook niet leuk), dan weet ik eigenlijk al wat voor soort bureaus het zijn.

Een of andere "business" opleiding, pretstudie of iets wat totaal niet aansluit op exacte wetenschap/IT. Vaak maar weinig ervaring, of ervaring bij zo'n spam bureau. En dan in hun profiel praktisch een advertentietekst zetten. En dan heb ik bingo en is het spel met hen voorbij.

[ Voor 20% gewijzigd door Chromoris op 04-06-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door BastaRhymez op 10-03-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 20:29
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
En toch noemt iedereen het bedrag dat in een arbeidsovereenkomst staat 'bruto' en wat op de rekening wordt bijgeschreven 'netto'. Dat daar eventueel later nog iets aan verandert in de definitieve belastingaanslag, doet daar niks aan af. Deze tekenbonus is dus ook gewoon netto uitgekeerd. De verrekening met de belastingdienst volgt later.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:31:
[...]

En toch noemt iedereen het bedrag dat in een arbeidsovereenkomst staat 'bruto' en wat op de rekening wordt bijgeschreven 'netto'. Dat daar eventueel later nog iets aan verandert in de definitieve belastingaanslag, doet daar niks aan af. Deze tekenbonus is dus ook gewoon netto uitgekeerd. De verrekening met de belastingdienst volgt later.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:50
Wat is jullie ervaring met het ergens binnenkomen via een recruitmentbureau? Krijg je dan een flesje wijn? Of iets anders?

Uiteindelijk verdienen ze toch even snel 30/40k aan je.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 19:43
Je krijg in mijn ervaring na een paar maanden weer de vraag of je nog op je plek zit, zodat ze weer aan je kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
xminator schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:06:
Wat is jullie ervaring met het ergens binnenkomen via een recruitmentbureau? Krijg je dan een flesje wijn? Of iets anders?

Je krijgt vaak op tijd betaald. En wannee de klus afgelopen is, krijg je spam. Meer niet :) zij wel, boottochten in Frankrijk, wintersport, dat soort belastingvoordelen uitjes die een werkgever in Nederland mag geven als ze veel geld hebben om uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje

Je krijgt een enorm mooie uitdaging (lees: baan) dankzij hun harde werk.

Al ben ik ook vaak via een recruiter binnengekomen. Heb je verder niets aan los van soms wat gezeur. Beter is om direct te solliciteren als je al weet waar je wilt werken.

[ Voor 19% gewijzigd door jongetje op 05-06-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Volledige radiostilte nadat er getekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:50
Orangelights23 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:24:
[...]

Je krijgt vaak op tijd betaald. En wannee de klus afgelopen is, krijg je spam. Meer niet :) zij wel, boottochten in Frankrijk, wintersport, dat soort belastingvoordelen uitjes die een werkgever in Nederland mag geven als ze veel geld hebben om uit te geven.
Hoe bedoel je op tijd betaald? Als in dat het een intermediair/uitzendbureau achtig iets is?
jongetje schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Je krijgt een enorm mooie uitdaging (lees: baan) dankzij hun harde werk.

Al ben ik ook vaak via een recruiter binnengekomen. Heb je verder niets aan los van soms wat gezeur. Beter is om direct te solliciteren als je al weet waar je wilt werken.
Wat voor gezeur? Ik heb het idee dat als je via een recruitmentbureau naar voren wordt geschoven dat de bedrijven je dan toch hoger op de stapel leggen. Waarom dat zo is weet ik niet.

Hard werk zou ik het ook niet noemen, heb ze vijf minuten gesproken. CV verzonden en thats it.
DutchCommando schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Volledige radiostilte nadat er getekend is.
Lijkt mij een gemiste kans...

Reden dat ik het vroeg is omdat ik laatst een dergelijk gesprek had en ik gewoon direct genoeg was om te vragen. Toen kreeg ik een diner aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
xminator schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:52:
[...]
Hard werk zou ik het ook niet noemen, heb ze vijf minuten gesproken.
Het was dan ook sarcastisch... die grote bureaus hebben wat jonge meiden in dienst en als die 5 plaatsen per jaar hebben ze die al ruim terugverdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]
Wat voor gezeur? Ik heb het idee dat als je via een recruitmentbureau naar voren wordt geschoven dat de bedrijven je dan toch hoger op de stapel leggen. Waarom dat zo is weet ik niet.
Lijkt mij sterk, waarom zou je als bedrijf kandidaten die met een stevige extra fee komen bevoordelen t.o.v. kandidaten waar je die fee niet voor hoeft te betalen? Wat wel zou kunnen is dat een recruitmentbureau wat beter is in jouw profiel verkopen dan je zelf bent, maar aan de andere kant is dat ook al weer niet zo veel moeite om zelf te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 00:24

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik ben uiteindelijk via een recruitment bureau aan een nieuwe baan gekomen. Kreeg op de eerste dag taart thuisgestuurd en na een tijdje de vraag of ik het naar m'n zin had.

De taart was overigens niet te vreten.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Lijkt mij een gemiste kans...
Zeker. Eens maar nooit meer via een recruiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 16:54
Tsja recruiters, sinds maart bij een bedrijf begonnen als project manager, zogenaamd aan de slag met (proces)verbeteringen, mooie langdurige projecten (dus projectmanagement, ook bij mij vorige bedrijf gedaan).

Wat bleek uiteindelijk de baan te zijn? Een ongeorganiseerde rotzooi wat eigenlijk neerkomt op commercieel verkoop binnendienst, dus offertes en orders maken. Tegelijkertijd verantwoordelijk zijn voor stuklijsten, ALLE administratie, financiële afhandeling (facturen sturen), transport coördinatie en zelfs werkvoorbereiding. Eenmaal binnen blijkt er erg veel verloop op dit soort functies in het bedrijf te zijn. Was dat even een deceptie, maar ach ze konden het erg goed verkopen.

Inmiddels weer wat anders gevonden gelukkig. Het is ook zo dat ik na 9 jaar een nieuwe baan zocht en blijkbaar moeten ze het tegenwoordig erg goed verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door jellybrah op 09-06-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 12:29

[...]

Haha echt absoluut niet. Voor een mannetje via een recruitmentbureau moet je als werkgever zo 3 maandsalarissen neertellen. Dat gaat toch al snel over 10k of meer. Daar zit je dan.

Ik heb het idee dat recruitmentbureau's vooral junioren aanbrengen (die nog niet beter weten en niemand kennen), of mensen vooral aanbrengen bij bedrijven die of heel snel heel veel handjes nodig hebben (venture capital), of bij bedrijven die gewoon niet weten hoe ze IT'ers aan moeten nemen. Voornamelijk in lijnorganisaties in "oude" industrieën.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
jellybrah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:28:
Tsja recruiters, sinds maart bij een bedrijf begonnen als project manager, zogenaamd aan de slag met (proces)verbeteringen, mooie langdurige projecten (dus projectmanagement, ook bij mij vorige bedrijf gedaan).

Wat bleek uiteindelijk de baan te zijn? Een ongeorganiseerde rotzooi wat eigenlijk neerkomt op commercieel verkoop binnendienst, dus offertes en orders maken. Tegelijkertijd verantwoordelijk zijn voor stuklijsten, ALLE administratie, financiële afhandeling (facturen sturen), transport coördinatie en zelfs werkvoorbereiding. Eenmaal binnen blijkt er erg veel verloop op dit soort functies in het bedrijf te zijn. Was dat even een deceptie, maar ach ze konden het erg goed verkopen.

Inmiddels weer wat anders gevonden gelukkig. Het is ook zo dat ik na 9 jaar een nieuwe baan zocht en blijkbaar moeten ze het tegenwoordig erg goed verkopen.
Even een lastige Tweaker zijn, maar waarom wist je dit niet? Heb je geen vragen gesteld over de opdracht, of collega’s gesproken? Ik deed dit altijd om dit soort zaken te voorkomen, zodat ik het kon melden als de werkzaamheden niet aansloten bij de opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 16:54
Orangelights23 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Even een lastige Tweaker zijn, maar waarom wist je dit niet? Heb je geen vragen gesteld over de opdracht, of collega’s gesproken? Ik deed dit altijd om dit soort zaken te voorkomen, zodat ik het kon melden als de werkzaamheden niet aansloten bij de opdracht.
Achteraf hebben ze er ook wel een beetje omheen gedraaid. Er werd verteld dat er nog veel werd opgezet rondom de functie, dat je "af en toe" wat orders moest inschieten op bepaalde momenten. Maar vooral zou ik bezig gaan met nieuwe processen opzetten voor nieuwe klanten echter bleek het vooral de bestaande klanten bedienen. Verbetering in werkprocessen aanbrengen of echt grotere projecten opzetten/leiden zit er totaal niet in.

collega's spreken was niet aan de orde in de sollicitatieprocedure, zoals ik al zei is dit de eerste nieuwe baan in 9 jaar, waarschijnlijk heb ik ook niet goed genoeg doorgevraagd zoals je insinueert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Die praktijk van het verkeerd verkopen van de functie is niet alleen iets dat recruiters doen, dat doen bedrijven zelf ook redelijk vaak. Eigenlijk is het dan van recruiters nog beter te snappen dan van bedrijven zelf. Recruiters kunnen immers alleen maar afgaan op wat een bedrijf vertelt (ik laat de bureaurecruiters hier even buiten beschouwing)

Ik heb het al een keer meegemaakt dat je voorgeschoteld kreeg dat je functie X zou zijn en dat je dan Y ging doen. In mijn geval een back-end job die eigenlijk full stack was. Daar werd ook gezegd dat ik zou gaan met een relatief nieuwe stack en ik deed uiteindelijk 80% ASP classic.

Sindsdien ben ik veel kritischer geworden in mijn vragen en is mijn motto: "Bij twijfel: niet doen.". Dat maakt een baan vinden wel wat lastiger, maar ik heb er gewoon geen zin meer in om nog eens op die manier op het verkeerde been te worden gezet.

Ik snap het niet zo. Je gaat er geen mensen mee vasthouden. Dat is op de lange termijn toch niet vol te houden dat je dit blijft doen als bedrijf?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
ocf81 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:57:
Die praktijk van het verkeerd verkopen van de functie is niet alleen iets dat recruiters doen, dat doen bedrijven zelf ook redelijk vaak. Eigenlijk is het dan van recruiters nog beter te snappen dan van bedrijven zelf. Recruiters kunnen immers alleen maar afgaan op wat een bedrijf vertelt (ik laat de bureaurecruiters hier even buiten beschouwing)

Ik heb het al een keer meegemaakt dat je voorgeschoteld kreeg dat je functie X zou zijn en dat je dan Y ging doen. In mijn geval een back-end job die eigenlijk full stack was. Daar werd ook gezegd dat ik zou gaan met nieuwe een relatief stack en ik deed uiteindelijk 80% ASP classic.
Tja. Zo mocht ik vorig jaar eens op gesprek bij een bedrijf via een recruiter. Had de recruiter duidelijk aangegeven op zoek te zijn naar een baan waar ik niet aan de knoppen zou zitten. Kom bij dat bedrijf "we zoeken een technisch specialist, meewerkend voorman". Gesprek duurde voor de vorm 20 minuten, maar we hadden net zo goed na 5 minuten kunnen stoppen. Fout van de recruiter.

Vacature staat nog steeds (of opnieuw) open, hoorde ik gisteren.

Lesson learned. Volgende keer vraag ik tevoren wat verder door en ben ik nog wat duidelijker in mijn eisen. (Maar ook, wil ik de vacatureomschrijving zien en weten waar het is, voor mijn CV ergens gedumpt wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ocf81 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:57:
Die praktijk van het verkeerd verkopen van de functie is niet alleen iets dat recruiters doen, dat doen bedrijven zelf ook redelijk vaak.
Vaak is het nieteens onbewust maar gewoon met opzet; bait and switch. In de hoop dat die persoon dan toch maar gewoon blijft, want overstappen is gewoon best wel een grote stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Linked gaat weer lekker, weer een paar nieuwe recruiters met vage verhalen. :+

Andere vraag:
Members only:

[ Voor 89% gewijzigd door Harmen op 13-06-2022 14:41 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Harmen Dat zijn voornamelijk mensen met een midlance of een verkoop/sales rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:24
Weer eens een leuk berichtje op LinkedIn...
Krijg de vraag of ik interesse heb en daarna de vacature te zien.
Dit keer wel met salaris range, maar zo breed (denk aan minimum junior tot en met maximaal senior) dat ik er zelf weinig aan heb.
En als toppunt een 'perk' dat ze je Netflix abonnement betalen 😅.

Nou snap ik dat als je een algemene vacature hebt uitstaan voor meerdere niveaus dat je ene brede salaris range hebt staan, maar bij het persoonlijk benaderen kan je het toch wel aanpassen? Want met een beetje moeite zie je gewoon de ervaring en skills die iemand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39
@Verwijderd leuk man, kom je platform nu in het wild tegen. Oud collega zoekt nieuwe collega's en werken exclusief met jullie platform. Kleine wereld zo. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
champion16 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:43:
Dit keer wel met salaris range, maar zo breed (denk aan minimum junior tot en met maximaal senior) dat ik er zelf weinig aan heb.

Nou snap ik dat als je een algemene vacature hebt uitstaan voor meerdere niveaus dat je ene brede salaris range hebt staan, maar bij het persoonlijk benaderen kan je het toch wel aanpassen? Want met een beetje moeite zie je gewoon de ervaring en skills die iemand heeft.
Een perk ter waarde van 7,99 euro per maand! Had een keer te maken met een recruiter die niet een salarisverschil van 900 euro per maand niet kon matchen, maar ‘Free Friday drinks' bleef benadrukken. Alsof ze gelijkwaardig zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Lisadr schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:40:
[...]

Een perk ter waarde van 7,99 euro per maand! Had een keer te maken met een recruiter die niet een salarisverschil van 900 euro per maand niet kon matchen, maar ‘Free Friday drinks' bleef benadrukken. Alsof ze gelijkwaardig zijn!
Al je privéfeestjes dus op vrijdag bij de werkgever. >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
champion16 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:43:

Da's lastig.

Het kan best zijn dat ze een heel brede functieschaal hebben en dat die netjes gecommuniceerd wordt, maar dat individuele salarissen binnen die functieschaal, sterk persoonsafhankelijk zijn.

In dit soort gevallen zou ik vooral kijken of je qua salariswens een eindje van de bovenkant zit van wat ze aangeven als max en dán gewoon de gesprekken aan gaan. (Of in een vroeg stadium aangeven wat jij qua salaris ongeveer zoekt en vragen of dat realistisch is of niet.)

Zo'n Netflix abbo als perk, tja, daar vind ik iets van. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
[...]
Sterker nog, zodra die Free Friday Drinks een (sociaal) semi-verplicht karakter krijgen, ben je mij volledig kwijt en zou ik eerder compensatie willen hebben voor die uren die ik dan aan het werk ben (want dat is het dan voor mij), dan dat ik het zie als enige vorm van compensatie voor een lager salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Harmen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:35:
Linked gaat weer lekker, weer een paar nieuwe recruiters met vage verhalen. :+
What else is new. :)

Kreeg deze van de week binnen, volledig in het Engels:
"URGENT HIRE: VMWare Engineer required in Apeldoorn, Netherlands"

Met onder andere deze begeleidende tekst:
"I have taken a brief look through your profile and believe you are a great fit for this position and my client."

Nou, da's een beetje als dat ze wel eens over kippensoep zeggen die niet naar kip smaakt. "Er heeft een kip over de soep gevlogen." Ik heb idd wel eens VMWare aangeraakt, in fact, ik heb het in een kleine omgeving beheerd. Maar ik ben *geen* VMWare Engineer en in mijn profiel staat veel, maar niet dat ik op zoek ben naar zo'n soort baan. Die "look" was wel heel "brief" dus. :(

Gelukkig zie ik ook verbetering. :)

offtopic:
Naamgenoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

unezra schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:04:
[...]

Tja. Zo mocht ik vorig jaar eens op gesprek bij een bedrijf via een recruiter. Had de recruiter duidelijk aangegeven op zoek te zijn naar een baan waar ik niet aan de knoppen zou zitten. Kom bij dat bedrijf "we zoeken een technisch specialist, meewerkend voorman". Gesprek duurde voor de vorm 20 minuten, maar we hadden net zo goed na 5 minuten kunnen stoppen. Fout van de recruiter.

Vacature staat nog steeds (of opnieuw) open, hoorde ik gisteren.

Lesson learned. Volgende keer vraag ik tevoren wat verder door en ben ik nog wat duidelijker in mijn eisen. (Maar ook, wil ik de vacatureomschrijving zien en weten waar het is, voor mijn CV ergens gedumpt wordt.)
Ja, doorvragen helpt inderdaad wel. En je leert ook wel beter tussen de regels door te lezen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hydra schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:27:
[...]

Vaak is het nieteens onbewust maar gewoon met opzet; bait and switch. In de hoop dat die persoon dan toch maar gewoon blijft, want overstappen is gewoon best wel een grote stap.
Dat vermoeden heb ik ook wel, maar om dat ronduit te zeggen is wel weer een redelijk boude uitspraak.

Voor bedrijven is het, zoals ik al zei, een dure manier om personeel te vinden. Helemaal in deze markt is een volgende stap zó gemaakt

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Dat hangt er maar net vanaf hoeveel je drinkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Heb ik het idee of beginnen ze met een steeds groter kanon op muggen (ICT'ers in dit geval) te schieten?
Ben al 13 jaar DBA, heb nog nooit (in mijn professionele loop baan) een netwerk kabel aangeraakt, laat staat op een switch of router ingelogd (dit staat ook niet in mijn linkedin profiel), en dan krijg ik een mail met de opmerking dat mijn profiel perfect aansluit op een functie voor Senior Netwerk beheer...

Heb even aan de recruiter gevraagd of ze aan kan wijzen waar ze de senior netwerk beheerder uit mijn profiel heeft kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:24
ge-flopt schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:59:
Heb ik het idee of beginnen ze met een steeds groter kanon op muggen (ICT'ers in dit geval) te schieten?
Ben al 13 jaar DBA, heb nog nooit (in mijn professionele loop baan) een netwerk kabel aangeraakt, laat staat op een switch of router ingelogd (dit staat ook niet in mijn linkedin profiel), en dan krijg ik een mail met de opmerking dat mijn profiel perfect aansluit op een functie voor Senior Netwerk beheer...

Heb even aan de recruiter gevraagd of ze aan kan wijzen waar ze de senior netwerk beheerder uit mijn profiel heeft kunnen halen.
Recruiters die zo te werk gaan hopen natuurlijk gewoon dat er iemand hapt.
Blind berichten sturen naar tientallen en hopen dat er eentje van klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamkaasbroodje
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-06 20:13
Er staat letterlijk zo'n mooie groene banner bij mijn profielfoto dat ik open to work ben en in het stukje eronder dat ik per 1 augustus beschikbaar ben... Dus nee de deur op een kier houden is zeker wel verkeerd en een keer bellen gaan we ook absoluut niet doen.
Hi Hamkaasbroodje,

Wellicht een beetje een directe benadering maar met de beste intenties. Ik ben benieuwd hoe je huidige werksituatie bevalt bij "...." en waar jouw ambities liggen voor de komende tijd. Daarnaast vooral wat jou energie geeft en wat belangrijk is voor jou in je verdere ontwikkeling. Je hebt een interessant profiel en ik kom graag met je in contact namens "...". Het lijkt ons erg leuk een kop koffie met je te drinken. Mocht je goed op je plek zitten voel je uiteraard niet bezwaard om me af te wimpelen. De deur op een kiertje laten is echter nooit verkeerd toch? Mag ik je bellen?

Met enthousiaste groet,
Domme Recruiter zoveel
Of de Centric recruiter die mij eens in de zoveel tijd het exacte berichtje weer eens copypaste :')

Deze is ook leuk, compleet uit de richting van wat ik doe en werkelijk geen enkele functie eis waar ik aan zou voldoen.. En dan ook nog als deadline 13 juni terwijl op mijn profiel dus duidelijk vanaf 1 augustus staat. Zucht..
Hoi Hamkaasbroodje,

mooi profiel heb jij! Ik zie dat je alweer geruime tijd werkzaam bent in de rol van Supportmedewerker ICT en ik vroeg mij af of jij al open zou staan voor een vervolgstap?
Binnen "...." ben ik op zoek naar een Certificaatbeheerder voor bij DUO! Hieronder de link naar de vacature:
link vacature

Vanwege de urgentie van de vacature is de deadline maandag 13 juni 9.00 uur. Ik ben dan ook erg benieuwd of dit interessant voor jou kan zijn.

Mocht dit niet zijn wat je zoekt, we hebben verschillende mogelijkheden binnen de organisatie. Sta jij ervoor open om hier eens over te spreken?

Ik kan zo je telefoonnummer niet zien, maar de mijne is ".....".

Ik ben benieuwd! Fijne avond nog!

Groeten,

Domme recruiter

[ Voor 3% gewijzigd door Hamkaasbroodje op 14-06-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/8dr2vvky7m591.png

Dit is wel een master hoor. :7

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hamkaasbroodje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:00:
Er staat letterlijk zo'n mooie groene banner bij mijn profielfoto dat ik open to work ben en in het stukje eronder dat ik per 1 augustus beschikbaar ben... Dus nee de deur op een kier houden is zeker wel verkeerd en een keer bellen gaan we ook absoluut niet doen.
Da's iets meer dan 1.5 maand. Vind ik niet heel raar.

Voor je door alle hoepels van 1e, 2e en soms 3e gesprekken bent, assessments hebt gemaakt en een VoG hebt ingeleverd ben je zo een maand verder.

Misschien als je op zoek bent naar freelance klussen is de lead-time wat korter, maar een VoG duurt, als ik het snel zie, ook 1-4 weken en dat kán een (in mijn beleving terechte) voorwaarde zijn uberhaupt te mogen starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik zag 'em gister ook langskomen en ben er ook vol ingestonken. Ik vind 'em echt heel grappig. Jammer is alleen dat deze 'grap' nu door ongeveer alle recruiters uitgemolken gaat worden de komende 1.5 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hamkaasbroodje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:00:
En dan ook nog als deadline 13 juni terwijl op mijn profiel dus duidelijk vanaf 1 augustus staat.
Dat is de deadline voor je sollicitatie. Niet voor het starten bij het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 09:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CodeCaster schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:53:
Na een iets dwingender mailtje erachteraan te hebben gestuurd:
Op basis van artikel 12 en 15 eerste lid van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wil ik binnen een maand...
Heeft men gereageerd: ik sta op https://contactout.com, nog zo'n gegevens(lek)verzamelaar die verschillende datalekken en het scrapen van LinkedIn combineert tot een je op te abonneren dataset.

Met de juiste URL, die ik gelukkig van ze kreeg, heb ik m'n verwijdering kunnen aanvragen. Scheelt misschien weer wat spam.

Maar het is deze maand echt feest. Er staat op zo'n drie plekken in m'n profiel dat ik zzp'er ben, maar toch krijg ik zo goed als dagelijks uitnodigingen van inhouse recruiters, externe recruiters en nu zelfs recruiters namens vacaturesites (wtf) dat ze de ideale volgende uitdaging in loondienst voor me hebben, vaak zelfs zonder een salaris te noemen.

Ook begint het "ik heb echt de ideale opdracht voor je, wat is je nummer zodat ik je vanmiddag kan bellen?"-spiel weer in zwang te komen. Van die pseudopsychologische bullshit van "nee je moet niet vragen of en wanneer het schikt, maar doorpakken en assertief zijn". Zum kotzen.

Dus stuur ik meestal zoiets terug, toon aangepast aan de hoeveelheid moeite die de recruiter in diens bericht heeft gestopt:
Bedankt voor je bericht, zie m'n profiel. Ik ontvang bij concrete interesse graag een concreet aanbod, in ieder geval de gevraagde skills en werkzaamheden, locatie, looptijd en tarief.
Of een variant waarbij ik uitleg dat ik, als ik elk vergelijkbaar bericht zou moeten nabellen, er geen tijd overblijft om daadwerkelijk te werken.

Meestal blijft het daarna stil... :')

Volgens mij kunnen we het hele personeelsgebrek dat momenteel speelt oplossen door alle recruiters die niet kunnen lezen een korte cursus tomatenplukken te geven. Twee vliegen in één klap.

En ja, ik ben wél leuk op feestjes.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 15-06-2022 09:03 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
Heb je iets van een smiley of een leesteken in je naam staan bij LinkedIn?

Daarmee heb je in ieder geval 1 ding om te achterhalen of iemand idd je een persoonlijk bericht stuurt, of geautomatiseerd. Bij de geautomatiseerde berichten wordt namelijk die smiley of het leesteken gewoon overgenomen (en bij persoonlijke meestal niet, en soms ook de vraag waarom die smiley/leesteken). En dan weet je of iemand je ook echt benaderd, of dat er met hagel geschoten is (en de zoekcriteria misschien wat breder zijn).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 18:17
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:19:
[...]

Een betere manier vind ik door in de tekst een codewoord te zetten met de vraag om dit in het onderwerp van de mail te noemen.

Daarmee filter je niet alleen de automatische mails maar ook de recruiters die je introductie tekst niet gelezen hebben.

Ik zie het regelmatig. Bijvoorbeeld. "Wanneer je interesse hebt in mijn profiel zet dan in het onderwerp: "Star Wars"
Dit is ook wat ik doe, bedroevend om te zien hoe weinig mensen je profiel echt lezen (tot nu toe, sinds introductie codewoord: 0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 18:17
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:12:
[...]

Interessant. Hoe lang doe je dit al? En als je een schatting zou moeten maken, hoeveel InMails heb je ontvangen sinds je dit doet?
Ongeveer een maand denk ik, en sindsdien 5 InMails gehad en ik denk ongeveer evenveel ongevraagde Contact Invites (op mijn profiel staat ook dat ze dat niet moeten doen tenzij ik ze daadwerkelijk ken).

Sowieso vrij rustig op mijn profiel als ik de LinkedIn analytics mag geloven (40 profile views in de laatste 90 dagen, 24x opgedoken in search results in laatste week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:54 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic