Nee, het hangt niet af van wat jij zoekt. Als jij op een vacature die je op jouw eigen website neerzet, 1000 reacties krijgt, heb je geen recruiter nodig, maar een HR die het scant en filtert. Een recruiter gaat zoeken, als jij al gevonden wordt als WG heb je die niet nodig. Maakt niet uit of je timmermannen, mondhygienisten of hooggeschoolde ICTers in dienst hebt.unezra schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:25:
Hangt sterk af van wát je precies zoekt. "De markt" bestaat niet uitsluitend uit hoogekwalificeerd technisch ICT personeel en bedrijven die daar naar op zoek zijn. (Plus dat het juist voor die categorie, eerder de bedrijven zijn die recruiters nodig hebben, niet de mensen zelf.)
Dat eerste claim ik ook niet, dus dat scheelt. Wat ik zeg is in lijn met mijn vorige opmerking, jij als bedrijf moet jouw positie in de markt weten. Als jij zo ver in de huidige markt bent, dat jij opdrachten aan recruiters moet geven, dan ben je blij als dat netniet CV erbij zit. En die ga je dan ook uitnodigen, want je hebt nagenoeg niemand anders, dus je wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Misschien is dat CV van diegene die vol spel- en schrijffouten staat, wel een kei in de oorzaak van complexe problemen in jouw productieproces vinden?Dat betekend nog niet dat "wat een goed CV is", niet afhankelijk is van smaak. Sure, als je een dijk van een CV hebt en er staat een suf d/t of ei/ij foutje in, shit happens, lezen ze wel doorheen. Heb je al een CV dat het net-niet is en staat je CV letterlijk bol van de taal- stijl en spelfouten, gaan ze er opeens mogelijk wél toe doen en wordt het een optelsom.
Daarbij, hangt het ook weer af van wie jij zoekt. Jij redeneert weer louter vanuit de IT, ik zit in de metaal. Wij zoeken bankwerkers, wij zoeken draaiers en frezers. Denk je echt dat het iemand wat uitmaakt als zo'n vent niet goed kan spellen en schrijven? Als hij 20 jaar bij een of andere motorenfabriek krukassen, nokassen en dergelijke heeft staan draaien, is ie hartstikke welkom. Natuurlijk is het handig als hij zich goed kan uitdrukken, maar hij heeft in de basis niet direct met een ploegleider te maken. Er worden bij ons op dit moment mensen aangenomen die 0 ervaring met onze CNC machines hebben... Omdat er een aantal nieuwe machines besteld zijn en zij met die merken wel ervaring hebben.
Even een voorbeeldje: Wij kregen onderlaatst onderdelen binnen die niet goed aan de maat waren of beschadigd waren. Er was nog ruimte binnen de tolerantie om wat te doen, ik laat het zien, vertel de tolerantie en hij zegt dat het in orde komt. En het komt in orde. Dat zo'n vent dan geen knaller van een CV kan opzetten en loopt te stuntelen met brieven schrijven, maakt mij echt niet uit. Hij is een fantastische vakman en snapt wat ie doet. Dat zijn ook mensen die zich niet altijd aan alle bewerkingsvoorschriften houden vwb. gereedschapskeuze... Ze weten het namelijk beter.
Daarom schrijf ik ze niet. Je nodigt me maar uit. Zo niet, dan heb ik in plaats van 50 nog 49 keuzes, prima.Een motivatiebrief gaat, in mijn beleving en in de regel, niet enkel over "waarom wil jij hier komen werken in deze functie", maar is juist een toelichting op je CV. Dat is ook waarom ik zelf vindt dat een CV herschrijven voor een specifieke baan onzin is. Daarvoor heb je je motivatiebrief. (Dat prima een email van 1 alinea kan zijn. Afhankelijk van de situatie.)