Verwijderd
[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2023 10:26 ]
Ja inderdaad, als je je gaat vastleggen op geografische locatie en ook nog eens op een tech stack, dan wordt het een stuk overzichtelijker. Ik persoonlijk heb 'locatie' als bepalende factor los gelaten waardoor het aantal potentiële kansen enorm is toegenomen.Verwijderd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:30:
[...]
Ik denk dat je hiermee al het probleem van de kijkdoos aangeeft. Let wel, ik kan alleen praten over de .NET markt en wellicht begeef jij je in een markt waar het anders is.
Ik schat dat ik momenteel circa 80% van alle bedrijven die met .NET werken in kaart heb gebracht. We kunnen dus een redelijk goed beeld vormen of het inderdaad om zo'n enorm groot aanbod gaat.
Stel je woont in Breda dan zijn er momenteel 39 bedrijven in een radius van 10km die met .NET werken die wij in kaart hebben gebracht. Laten dit er 49 zijn (39/0.8). Op basis van eerder onderzoek weten we dat circa 38% daarvan een .NET vacature op hun website heeft staan. Dat betekent dus dat het hier om slechts 18/19 vacatures gaat. En dan moet dit ook nog aansluiten met je ervaringsniveau, technieken, interesse en salaris. Maar deze pakweg 20 bedrijven kun je makkelijk één voor één aflopen.
Een tegen argument zou kunnen zijn dat je bijvoorbeeld in Rotterdam of Amsterdam woont. Veel meer bedrijven dus. Maar dan nog kun je beginnen door eerst naar de bedrijven die dichtbij liggen te kijken door simpelweg op een kaart te klikken (en eventueel filters te gebruiken, maar helaas gelden de filters alleen voor bedrijven die zelf hun gegevens ingevuld hebben). Dit ziet er dan als volgt uit:
[Afbeelding]
Dus wat dat betreft valt het reuze mee met die overvloed aan keuzes (althans voor de .NET markt), maar door het kijkdoos effect weet je dit dus niet.
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik krijg geen dubbelen. Weet niet hoe dat bij anderen is?Verwijderd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:38:
[...]
En hoeveel van deze opties zijn niet gewoon dubbel?
Ja ik ben ook wel benieuwd dan. Het meeste wat ik krijg is corporate recruiters die dus vrij open zijn over het bedrijf waarvoor ze werven.Verwijderd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:01:
[...]
Dat antwoord had ik eerlijk gezegd niet verwacht omdat ik regelmatig hoor dat mensen het idee hebben dezelfde vacatures te krijgen. Met name omdat ze anoniem zijn en vrij generiek omschreven is het ook lastig te achterhalen of het om dezelfde bedrijven gaat.
In mijn geval was salaris echt de enige reden om te vertrekken. Dus heb het doelgericht zo aangepakt.BastaRhymez schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:43:
@de Peer Bedenk wel dat als je teruggaat je de komende jaren waarschijnlijk weer stil staat.
Maar het is niet geheel vreemd om er een jaartje tussenuit te gaan en vervolgens weer terug te keren (tegen een hoger salaris). Bij mijn huidige werkgever (ga daar eind van de maand weg) werkt het precies hetzelfde en wordt het zelfs door de manager aangegeven. Ga maar een jaartje elders aan de slag en dan nemen we over een jaar weer contact met elkaar op. Dan hebben we hoogstwaarschijnlijk vanuit het strategisch personeelsplan een hoger budget beschikbaar om "nieuw" personeel aan te trekken.
Nu ken ik een paar collega's die dit dus gedaan hebben. Die hebben inderdaad een leuke salarissprong gemaakt, maar stonden de jaren daarna zo goed als stil (alleen de CAO verhogingen kregen zij er bij).
Maar belangrijker: wat was (naast het salaris) de rede dat je bent weggegaan? Was het alleen salaris? Of speelde er op de achtergrond wellicht meer? Zo ja, weegt de salarisverhoging op tegen de redenen dat je was weggegaan?
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 09-02-2022 14:49 ]
Dat is het verhaal precies inderdaad. De personen in kwestie schatten me allemaal wel op waarde. Echter 'het systeem' (HR etc) is een ander verhaal.BastaRhymez schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:50:
@de Peer Ik lees nu even je hele post historie terug in dit topic.
Persoonlijk zou ik niet voor een bedrijf willen werken, waar je dus niet op waarde wordt geschat. Maar gezien het feit dat je er in het verleden helemaal naar toe bent verhuisd, inmiddels aan de buurt bent gehecht, etc. kan ik mij ook voorstellen dat je daar dus weer graag terug naar toe wilt.
Het is vervelend dat het verleden je "achtervolgt". Wellicht toch gewoon goed om de manager persoonlijk nog een keer te benaderen en na te vragen wat hij voor je kan betekenen. Soms helpt het om even persoonlijk te netwerken met iemand, dan dat je via een sollicitatie binnenkomt. Ook omdat het (vorige?) middle management het jammer vond dat je in het verleden weg ging.
Maar als het bedrijf niet wilt buigen, tja dan heb jij de keuze om te buigen. Of om je poot stijf te houden, maar dan ga je daar niet meer aan de bak komen...
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 09-02-2022 16:17 ]
haha ja precies.Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:57:
[...]
Zojuist ontving ik deze reactie in een discussie op Linkedin en moest gelijk aan jou denken![]()
[Afbeelding]
Dus dan is hun motivatie om bij jou te blijven, dat ze te bang zijn om wat anders te zoeken?de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:01:
[...]
haha ja precies.
Mij lijkt vooral dat als mensen intern 'zeuren', je daar niet aan toe hoeft te geven, of minimaal. Laat ze dan ook maar ontslag nemen en profiteren van de arbeidsmarkt. Meeste mensen willen/durven dat toch niet is mijn ervaring.
Klopt, maar dat is wel de realiteit. Zo werkt het gewoon. Meeste mensen willen geen risico's maar lekker veilig, dat heeft een prijs. Als bedrijven iedereen opeens marktconform gaan betalen, is dat een enorme kostenpost. Dat willen ze natuurlijk niet.Wild Chocolate schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:06:
[...]
Dus dan is hun motivatie om bij jou te blijven, dat ze te bang zijn om wat anders te zoeken?
Lijkt me toch niet de manier waarop ik mijn medewerkers wil motiveren om te blijven en op hoog niveau te presteren...
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-02-2022 12:08 ]
[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 22-02-2022 21:33 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
En vragen naar oude loonstroken/salarissen is verbodenunezra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:41:
In navolging van de discussie over het wel of niet plaatsen van salarisbandbreedtes in vacatureteksten:
Het blijkt vanaf 1 augustus 2022 verplicht te zijn.
Bronnen:
https://www.rijksoverheid...elbare-arbeidsvoorwaarden
https://ec.europa.eu/comm...orner/detail/nl/ip_21_881
https://performa-hr.nl/ni...ustus-2022-verleden-tijd/
Jup.Pizza_Boom schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:52:
[...]
En vragen naar oude loonstroken/salarissen is verboden
Zie de eerste link.Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:09:
[...]
Dit is van 4 maart 2021. Apart dat ik dit nu pas hoor. Heb al menig discussie hierover gehad. Ik kan ook bijna geen nieuwsitems hierover vinden.
Eens.Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:14:
[...]
Maar dan nog had ik verwacht dit al een aantal keer voorbij te hebben zien komen op bijvoorbeeld Linkedin.
Ook wel interessant in het licht dat ik in juli een arbeidsvoorwaardengesprek heb gehad en er toen expliciet werd gevraagd om een actuele loonstrook: dit was bij een Rijksoverheid (Rijkswaterstaat) organisatie. Blijkbaar heeft de waterval hen nog niet bereikt. Overigens gewoon nee zeggen is altijd het beste: arbeidsvoorwaarden zijn toch niet te vergelijken : andere cao, wel geen auto, aantal vrije dagen, winstuitkering….unezra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:18:
[...]
Interessante richtlijn. Terechte richtlijn ook in mijn ogen. En inderdaad, dus ook expliciet met het verbod op het vragen naar je huidige salaris. Dat maakt discussie daarover sowieso een stuk eenvoudiger.
De wet geld ook pas vanaf augustus 2022. Dus wat ze afgelopen jaar in juli deden, was op dat moment gewoon wettig. (Sterker nog, toen was het voorstel nog niet door de EU heen.)Sammy_tukker schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:24:
[...]
Ook wel interessant in het licht dat ik in juli een arbeidsvoorwaardengesprek heb gehad en er toen expliciet werd gevraagd om een actuele loonstrook: dit was bij een Rijksoverheid (Rijkswaterstaat) organisatie. Blijkbaar heeft de waterval hen nog niet bereikt. Overigens gewoon nee zeggen is altijd het beste: arbeidsvoorwaarden zijn toch niet te vergelijken : andere cao, wel geen auto, aantal vrije dagen, winstuitkering….
De vraag is natuurlijk wel in hoeverre zo'n regel tanden heeft. Ik bedoel.. je doorloopt een procedure tot aan het arbeidsvoorwaardengesprek. Daar vragen ze (mondeling, uiteraard) om een loonstrook. Jij weigert, de volgende dag krijg je te horen dat de voorkeur toch naar een andere kandidaat ging. Wat ga je daaraan doen als sollicitant?Pizza_Boom schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:52:
[...]
En vragen naar oude loonstroken/salarissen is verboden
Dat. Ik verwacht dat de meeste bedrijven de wet wel kennen en niet zitten te wachten op reputatieschade in een markt die al heel lastig en werknemer-georiënteerd is. In het meest extreme geval levert het ze een rechtzaak op. Heeft de kandidaat de baan nog steeds niet, maar zoiets spreekt zich wel door dus die rechtzaak kan fors duurder uitpakken dan de kosten van het verliezen van de zaak as-such.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:47:
[...]
Dat vermoeden heb ik ook, maar denk je niet dat door deze regelgeving meer bedrijven (dan voorheen) deze vraag niet meer zullen stellen? Wanneer dit inderdaad het geval is (en dit is ook mijn vermoeden), dan is dat al winst denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 24-02-2022 07:38 ]
Dit blijft toch wel de hele uitdaging in regelgeving rond het wel of niet aannemen van personeel. Zaken vragen die niet gevraagd mogen worden, afwijzen op redenen die wettelijk niet toegestaan zijn en zo nog wel meer zaken zijn bijzonder lastig te controleren en relatief gemakkelijk om er omheen te werken. Een "meer geschikte" kandidaat, iemand die "niet in het team past" en dat soort generieke statements werken daar al omheen.anboni schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:31:
[...]
De vraag is natuurlijk wel in hoeverre zo'n regel tanden heeft.
Het lastige is, genoemde redenen kunnen legitiem zijn.Napo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:24:
[...]
Dit blijft toch wel de hele uitdaging in regelgeving rond het wel of niet aannemen van personeel. Zaken vragen die niet gevraagd mogen worden, afwijzen op redenen die wettelijk niet toegestaan zijn en zo nog wel meer zaken zijn bijzonder lastig te controleren en relatief gemakkelijk om er omheen te werken. Een "meer geschikte" kandidaat, iemand die "niet in het team past" en dat soort generieke statements werken daar al omheen.
Mocht ik het mis hebben dan zal ik een rectificatie plaatsen. Enkel heb ik genoeg aanwijzingen dat het wel degelijk klopt wat ik zeg.Verwijderd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:36:
[...]
Mooi voorbeeld.
Ik zou graag horen of hij hier nog op reageert en of het echt om een spookvacature gaat.
Het is natuurlijk ook een kul-argument. Juist als die vacature exclusief bij hun is uitgezet, heeft hij geen enkele reden om niet gewoon het bedrijf bij naam te noemen. Hij hoeft tenslotte niet bang te zijn dat je via iemand anders of rechtstreeks bij dat bedrijf solliciteert, dat is het hele idee van zo'n exclusieve afspraak.thomasmoors schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:29:
[Afbeelding]
Zie gesprek als bewijs. Robin van Splunteren van Pearson & Partners komt met een perfect aansluitende vacature, wordt gevraagd of de vacature echt is (ik ben er vrij zeker van van niet) en ghost vanaf dat moment. Dit zijn de praktijken die recruiters een slechte naam geven.
Maar als er een exclusieve afspraak is over de werving voor een vacature, zou het bedrijf dus ook moeten verwijzen naar de recruiter. Daar hebben ze immers een "exclusieve afspraak" mee voor de werving van deze vacature...Verwijderd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:48:
[...]
Mee eens. Maar de angst is denk ik dat iemand direct gaat solliciteren. Echter wanneer je een goede relatie hebt met een bedrijf moet ook dat geen probleem zijn. Wanneer het gebeurd (is mij ook wel eens overkomen) laat je dat bedrijf gewoon zien dat je deze persoon via Linkedin benaderd hebt voor die functie. Mijn ervaring is dat bedrijven daar geen probleem van maken.
Niet met de vacature hahaVerwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:13:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, heeft deze recruiter nog gereageerd?
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
Achteraf spijt van dat ik het via een recruiter heb geprobeerd, de vacatures waar hij mee kwam stonden al in m'n bookmarks. Wordt dit geld verdient door het plannen van de gesprekken of het rondpompen van mijn cv?Verwijderd schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:14:
[...]
Dit is wel zo'n beetje het standaard draaiboek voor de meeste recruiters. Jouw cv is hoogstwaarschijnlijk ook al bij tientallen bedrijven voorgesteld om daar gesprekken uit te halen of nieuwe samenwerking mee voor elkaar te krijgen.
Vergeet niet dat er makkelijk meer dan 10.000 euro aan jou verdient wordt. Dus er zal alles aan gedaan worden om de kansen hierop te maximaliseren. Hierbij ben jij niet meer dan een middel voor hun doel. Waarbij jouw belangen ondergeschikt zijn aan hun doel.
Dit is het risico door met recruiters samen te werken en één van meerdere redenen waarom je vaak beter af bent zelf je baan te zoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door BroWohsEdis op 05-03-2022 17:52 ]
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Klopt. Dat is bij ons niet anders.ocf81 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:21:
Het is wel lastig dat je aan de "voordeur" niet altijd gelijk kan zien welke rol iemand vervult. Er zijn genoeg bedrijven die een recruiter als insourced HR-medewerker inhuren, maar die dat tegelijkertijd voor meerdere bedrijven doet. Met die categorie heb ik wat wisselende ervaringen.
Dat recruiters een slechte naam hebben doordat een deel ervan zich als luizen gedraagt is niet mijn probleem. Er hoeft van mij ook niet bij elk negatief bericht op gewezen te worden dat er ook een paar goede recruiters schijnen te zijn. Laat ze dat maar lekker onderling uitzoeken.unezra schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:02:
Recruiters != recruiters.
We zouden eigenlijk in dit topic misschien wat scherper moeten zijn op het verschil tussen recruiters die niet in opdracht werken en recruiters die dat wél doen. Zeker gezien de redelijke consensus dat je aan de eerste niet zo veel hebt (die struinen net zo hard LinkedIn af als jijzelf), maar de 2e vaak niet te passeren zijn en werkelijk de 1e stap zijn richting specifieke werkgever. (Of per klus, niet per kandidaat betaald krijgen.)
Het punt is vooral dat het twee totaal verschillende dingen zijn die eigenlijk helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Ja, de overeenkomst is dat ze beiden werven. Maar de een is een direct verlengstuk van HR (of zelfs een HR medewerker), de ander behoort tot het gilde waar het oude topic uitsluitend over ging.Wild Chocolate schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:49:
[...]
Dat recruiters een slechte naam hebben doordat een deel ervan zich als luizen gedraagt is niet mijn probleem. Er hoeft van mij ook niet bij elk negatief bericht op gewezen te worden dat er ook een paar goede recruiters schijnen te zijn. Laat ze dat maar lekker onderling uitzoeken.
Ja, echt heel rot voor die recruiters. Maar ja, hadden ze maar een vak moeten leren.unezra schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:04:
[...]
Het punt is vooral dat het twee totaal verschillende dingen zijn die eigenlijk helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Ja, de overeenkomst is dat ze beiden werven. Maar de een is een direct verlengstuk van HR (of zelfs een HR medewerker), de ander behoort tot het gilde waar het oude topic uitsluitend over ging.
Helaas hebben we in het Nederlands niet echt een goede naam voor beide categorieen. (Headhunters zijn maar een subset en vooral voor hoger management, inhouse recruiters kunnen ook wel eens inhuur zijn.)
Ik vind dat het gebruik van één term voor 2 totaal verschillende dingen, onterecht verwarring en vertroebeling oplevert. Vandaar mijn post.
Ehm.Wild Chocolate schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:18:
[...]
Ja, echt heel rot voor die recruiters. Maar ja, hadden ze maar een vak moeten leren.
Ehm, begrijp je überhaupt wat ik eerder schreef, of ga je echt bij elke slechte ervaring met een recruiter blijven roepen dat er ook goede recruiters bestaan?unezra schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:27:
[...]
Ehm.
Begrijp je uberhaupt wat ik hier boven beschrijf, of roeptoeter je maar wat zodat je lekker recruiters kunt bashen?
Nee, maar ik vind wel dat we met zijn allen scherp moeten blijven op het feit dat "recruiter" 1 naam is, voor 2 totaal verschillende dingen. Dit is niet het "Shitpraktijken van recruiters"-topic. Slechte ervaringen delen, sure, maar random lopen bashen is zinloos en in mijn beleving niet waar het topic voor bedoeld is.Wild Chocolate schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:59:
[...]
Ehm, begrijp je überhaupt wat ik eerder schreef, of ga je echt bij elke slechte ervaring met een recruiter blijven roepen dat er ook goede recruiters bestaan?
Je hebt mij hier nooit horen zeggen dat alle recruiters kut zijn.unezra schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:26:
[...]
Nee, maar ik vind wel dat we met zijn allen scherp moeten blijven op het feit dat "recruiter" 1 naam is, voor 2 totaal verschillende dingen. Dit is niet het "Shitpraktijken van recruiters"-topic. Slechte ervaringen delen, sure, maar random lopen bashen is zinloos en in mijn beleving niet waar het topic voor bedoeld is.
"Alle recruiters zijn k*t" is vooral een kinderachtige stelling die én niet waar is én die nul effect heeft. Juist zinvolle inhoudelijke discussies hebben, hoop ik, effect op recruitment en HR praktijken doordat er wel eens mensen mee zouden kunnen lezen (of zich mengen in de discussie) die beroepsmatig met recruitment of HR bezig zijn.
Zo'n opmerking als "hadden ze maar een vak moeten leren" vind ik nodeloos denigrerend naar een beroepsgroep die zo veel diversiteit kent, dat je ze onmogelijk over 1 kam kunt scheren.
PDF's zijn doodsimpel aan te passen, dat gaat ze echt niet tegen houden.Chromoris schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:11:
Paar andere punten die men verder kan doen: Alleen je CV opsturen in PDF vorm of een andere vorm die niet makkelijk aan te passen is (anoniem te maken, of op andere punten te "verrijken" is door recruiters).
Serieus!?Verder heb ik ook standaard in de footer van mijn CV het volgende opgenomen "Copyright © 2022 Chromoris. Alle rechten voorbehouden. De rechten van alle tekst en informatie in dit CV berusten bij Chromoris. De persoonlijke gegevens binnen dit document zijn beschermd volgens de wet Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG) en de Europese GDPR. Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere locaties, opname in andere documenten, verveelvoudiging op welke andere wijze dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk toestemming is verleend."
Geen idee of dit juridisch standhoudt en of dit ook daadwerkelijk gerespecteerd wordt door recruiters. Maar dan heb ik in ieder geval iets om op terug te vallen.
Stuur alle bureaus een verzoekbrief om inzage. Wacht 5 weken en de bureaus die niet hebben gereageerd meld je bij Autoriteit Persoonsgegevens.Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:25:
Graag wil ik mensen nogmaals waarschuwen op te passen met het toesturen van je CV naar een bureau-recruiter.
Zojuist weer een "anoniem" CV van een bedrijf ontvangen. Vervolgens heb ik deze developer via Linkedin gevraagd of hij wist dat zijn CV rondgestuurd wordt naar Jan en alleman. Voor de zoveelste keer bleek dit niet het geval en was dit ook zeker niet de bedoeling.
Vaak gebruiken recruitmenbureaus hiervoor phishing vacatures. Erg interessant ogende vacatures maar die vaak niet echt bestaan, of waarvan het bedrijf niet meer opzoek is, of waar ze officieel geen samenwerking mee hebben. Het enige dat jij te horen krijgt is dat het bedrijf geen interesse heeft, of je profiel niet helemaal past, of dat het bedrijf de voorkeur heeft voor een andere kandidaat, of de vacature onverwacht ingetrokken heeft, of een willekeurige andere aannemelijke reden.
Vervolgens "anonimiseren" ze je CV en sturen ze deze rond naar alle bedrijven bij jou in de omgeving in de hoop hier interesse mee op te wekken bij andere bedrijven. Mocht er een bedrijf interesse hebben laten ze jou weten dat ze toevallig ook nog een andere mogelijkheid hebben en of je daar interesse in hebt?
Wanneer je daar geen interesse in hebt is dat geen probleem want dan hebben ze er wel weer een klant bij.
GoT, You have to love it!
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Geen zaken met ze doen.ocf81 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:33:
Ik heb helaas al vaak genoeg meegemaakt dat CV's zonder toestemming worden aangepast en verspreid, dus ik ben ook wel van mening dat een herinnering van het copyright (want dat is het eigenlijk) wel op zijn plaats is.
@unezra Wat zou je dan doen om die recruiters af te schrikken jouw CV compleet te verbouwen?
Dat is a priori niet zo makkelijk om vast te stellen.
© ocf81 1981-infinity
Ik denk dat 'ie het heel rot zal vinden niet met jou samen te werkenunezra schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:20:
b) wat denk je hier mee te bereiken? Zo'n disclaimer onder een CV zou bij mij echt een minnetje opleveren
https://niels.nu
Ik claim het auteursrecht voor in mijn profieltekst. Mocht het tot een juridisch treffen komen, dan werkt dat in mijn voordeel.unezra schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:20:
[...]
PDF's zijn doodsimpel aan te passen, dat gaat ze echt niet tegen houden.
[...]
Serieus!?
a) het maakt juridisch volgens mij geen mallemoer uit (net zo zinloos als een legal disclaimer in je mail, dat is echt verspilling van bandbreedte)
b) wat denk je hier mee te bereiken? Zo'n disclaimer onder een CV zou bij mij echt een minnetje opleveren
c) je LinkedIn profiel is als PDF CV zo te downloaden, zonder diclaimerbullshit
Meestal wel.ocf81 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:27:
[...]
Dat is a priori niet zo makkelijk om vast te stellen.
Niet als je een dikke disclaimer van een paar regels zichtbaar onder je CV hangt. In een email .sig heeft het al nul juridische waarde en vind ik het in de regel vooral bloedirritant. Onderaan je CV, sorry, maar nee.t_captain schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:38:
[...]
Ik claim het auteursrecht voor in mijn profieltekst. Mocht het tot een juridisch treffen komen, dan werkt dat in mijn voordeel.
En dat doet de wet (in NL) automatisch, zonder dat je dit hoeft te claimen. Zo'n tekst is in elk geval onder Nederlands recht compleet overbodig.t_captain schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:42:
Daarvan legt de wet de rechten bij de auteur.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Bovendien staat in boeken iets als dit:Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:04:
[...]
En dat doet de wet (in NL) automatisch, zonder dat je dit hoeft te claimen. Zo'n tekst is in elk geval onder Nederlands recht compleet overbodig.
Nope, met zo'n instelling hoeft het voor mij ook niet. Lijkt wel een bureau recruiter als ik lees hoe zuur er gereageerd wordt en de conversatie van eerder teruglees.Hydra schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:38:
[...]
Ik denk dat 'ie het heel rot zal vinden niet met jou samen te werken
Hoe kan je een anonieme CV herleiden naar de eigenaar?Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:25:
Graag wil ik mensen nogmaals waarschuwen op te passen met het toesturen van je CV naar een bureau-recruiter.
Zojuist weer een "anoniem" CV van een bedrijf ontvangen. Vervolgens heb ik deze developer via Linkedin gevraagd of hij wist dat zijn CV rondgestuurd wordt naar Jan en alleman. Voor de zoveelste keer bleek dit niet het geval en was dit ook zeker niet de bedoeling.
Vaak gebruiken recruitmenbureaus hiervoor phishing vacatures. Erg interessant ogende vacatures maar die vaak niet echt bestaan, of waarvan het bedrijf niet meer opzoek is, of waar ze officieel geen samenwerking mee hebben. Het enige dat jij te horen krijgt is dat het bedrijf geen interesse heeft, of je profiel niet helemaal past, of dat het bedrijf de voorkeur heeft voor een andere kandidaat, of de vacature onverwacht ingetrokken heeft, of een willekeurige andere aannemelijke reden.
Vervolgens "anonimiseren" ze je CV en sturen ze deze rond naar alle bedrijven bij jou in de omgeving in de hoop hier interesse mee op te wekken bij andere bedrijven. Mocht er een bedrijf interesse hebben laten ze jou weten dat ze toevallig ook nog een andere mogelijkheid hebben en of je daar interesse in hebt?
Wanneer je daar geen interesse in hebt is dat geen probleem want dan hebben ze er wel weer een klant bij.
Ik heb vooral een bloedhekel aan de denigrerendheid die vaak getoond word. Niet alleen hier. Dat zinloze getrap wordt de wereld niet beter van. Dat is waarom ik me er druk om maak.Chromoris schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:18:
[...]
Nope, met zo'n instelling hoeft het voor mij ook niet. Lijkt wel een bureau recruiter als ik lees hoe zuur er gereageerd wordt en de conversatie van eerder teruglees.
Gezien het hele ding letterlijk nul toegevoegde waarde heeft, zou ik me afvragen waarom je iets toe voegt aan een CV, waarvan de uitleg over het waarom discutabel is en de feitenlijke extra bescherming nul.Ik maak me geen illusies met hoe goed die disclaimer is. Maar nadat mijn prive gegevens een keer na 10 jaar later illegaal bewaard & gebruikt zijn, plus dat ik ook een keer heb meegemaakt wat MarkJoosten schrijft (bureau die mijn oude gegevens doodleuk anderhalf jaar later buiten mijn weten om gebruikte), zet ik het erin. Als ik dan een type tegen kom die dat als minpunt ziet zonder dat er doorgevraagd wordt waarom ik dat erin zet, dan lijkt mij dat een respectvolle samenwerking er niet in zit. (plus het feit dat het als kleine lettertjes onderaan de pagina's van mijn CV staat: aanwezig, maar niet storend of opzichtig)
Je hebt niet 0,0 om op terug te vallen, domweg omdat het Nederlands recht je al beschermd. Er *is* copyright op je CV. Ook zonder disclaimer. Dat is precies het hele punt. (Dat is dus ook waarom een legal disclaimer onder een email bullshit is. De wetgeving daaromheen is er al. Een disclaimer voegt geen enkele extra bescherming toe.)Het is tegenwoordig erg moeilijk (zoniet onmogelijk) om te bepalen of je een recruiter voor je hebt die zich fatsoenlijk en professioneel gedraagt of niet. Als een type zich dan toch door mijn filters heen weet te wurmen (terecht of niet terecht), dan heb ik liever een pdf klaar liggen waar nog iets van een juridische disclaimer in zit, dan helemaal niets (waarbij ik later dus 0,0 heb om op terug te vallen). Daarnaast zijn de meeste 'slechte' recruiters helemaal niet zo handig om dingen uit een pdf te halen. En zijn dat vaak ook de types die in bulk lopen te werken, en hebben dus ook niet de tijd om die dingen eruit te halen en zo.
Python in een .pdf die je vervolgens automatisch wil laten uitvoeren op een willekeurig Windows systeem? (Waar toch verreweg de meeste CV's bekeken zullen worden.)onno oliver schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:02:
Zou in de Cv als .pdf een "payload" toevoegen. (er kan zo veel meer met een .pdf films embedden enz)
Een extra stukje python code ofzo dat deze terug kan "bellen" naar de eigenaar.
Geolocation op basis van het gebruik van de wireless modules, scant openbare wifi punten, berekende signaal sterkte aan de hand van openbare data via wigel.net
Het is misschien niet netjes in het verleden heb ik de opmerking van mijn toenmalige manager "er moet een watermerk in jou niet vrijgegeven documentatie dan weet je waar het gebruikt wordt" zo geïnterpreteerd naast het plaatsen van copyright tekstje. Hier mee kon mijn stakeholder vertellen waar in de wereld de concepten waren.
Ga je dan druk maken tegen de oorzaak; al die recruiters die gewoon glashard liegen. Iedere keer je reactie "ja maar er zijn ook goeie" levert alleen maar irritatie op. Dat is gewoon een open deur intrappen.unezra schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:28:
Ik heb vooral een bloedhekel aan de denigrerendheid die vaak getoond word. Niet alleen hier. Dat zinloze getrap wordt de wereld niet beter van. Dat is waarom ik me er druk om maak.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat veel van dit soort recruiters gewoon niet zo snugger zijn, en het niet weten, of het wel weten maar doen alsof ze het niet weten. Een dergelijke tekst in je CV kan dit soort types prima afschrikken. Werkt het? Dat weet ik niet. Maar jij kan net zo min aantonen dat het sowieso niet werkt.Je hebt niet 0,0 om op terug te vallen, domweg omdat het Nederlands recht je al beschermd.
Ik heb echt geen flauw idee.Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:35:
@unezra Om een wat concreter beeld te krijgen bij jouw indruk van recruiters; hoeveel procent van de bureau-recruiters gaan volgens jou goed te werk? Een schatting uiteraard.
Kan ik oprecht niet inschatten.Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:53:
[...]
Ik had de vraag anders moeten stellen. Van de 100 InMails die je krijgt, hoeveel procent daarvan zijn van een volgens jou goede recruiter?
De discrepantie zit hem denk ik vooral in het onderscheid dat ik maak.Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Misschien zit daar dan ook wel de discrepantie tussen de mening van veel mensen hier en die van jou.
Nee, je zit met een 10 ofzo invites/inmails per jaar in een hele andere wereld dan de mensen die dat per week krijgen.unezra schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:05:
De discrepantie zit hem denk ik vooral in het onderscheid dat ik maak.
Bedankt voor de heads up. Heb onlangs contact gehad met een soortgelijke organisatie. Op de website staan vacatures die in werkelijkheid helemaal niet bestaan. Dit doen ze af met "We zijn altijd op zoek naar mensen", maar er zit effectief geen (actuele) vraag achter vanuit een opdrachtgever. In feite zijn het lokkertjes.Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:25:
Vaak gebruiken recruitmentbureaus hiervoor phishing vacatures. Erg interessant ogende vacatures maar die vaak niet echt bestaan, of waarvan het bedrijf niet meer opzoek is, of waar ze officieel geen samenwerking mee hebben. Het enige dat jij te horen krijgt is dat het bedrijf geen interesse heeft, of je profiel niet helemaal past, of dat het bedrijf de voorkeur heeft voor een andere kandidaat, of de vacature onverwacht ingetrokken heeft, of een willekeurige andere aannemelijke reden.
Voor mij voelde het ook als verspilde tijd. Ze hebben mij welgeteld één link naar een online vacature opgestuurd. Die ik zelf ook wel had kunnen vinden en bovendien niet past bij mijn profiel.Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Wanneer je het idee hebt dat 90% van de bureau-recruiters niet jouw belangen behartigen, dan kun je je afvragen of je daar je tijd in wilt steken en of je niet beter zelf je baan kunt zoeken of hoe je jezelf daar beter tegen kunt wapenen.
My favorite programming language is solder.
In mijn persoonlijke beleving niet.Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:17:
[...]
Laten we het dan voortaan duidelijker hebben over bureau-recruiters en inhouse-recruiters. Al ging ik er eigenlijk al vanuit dat je het met recruiter over een bureau-recruiter hebt en dat je een inhouse-recruiter, inhouse-recruiter noemt.
Geen idee of er verschil zit tussen externe inhouse-recruiters of interne inhouse-recruiters.
Ja en Ja. Lees het topic, zou ik zeggen, voorbeelden te over van recruiters die met hagel schieten op alle kandidaten die qua niveau en/of inhoud ook maar heel in de verte lijken op het gezochte profiel (of zelfs helemaal niet)dutchnltweaker schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:23:
En anders wat ik zelf ambieer, is dit normaal of is dit niet een beetje makkelijk?
Ja ik had al wat gelezen, het is soms best erg zeganboni schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 00:21:
[...]
Ja en Ja. Lees het topic, zou ik zeggen, voorbeelden te over van recruiters die met hagel schieten op alle kandidaten die qua niveau en/of inhoud ook maar heel in de verte lijken op het gezochte profiel (of zelfs helemaal niet)
Dat heb ik ook heel erg met YER. Regelmatig dat ze mij benaderen voor rollen die niet passend zijn, en dan vragen of ik het niet wil proberen. Maar de richtingen die ze mij dan in proberen te duwen zijn haast het tegenovergestelde van wat ik momenteel wil en doe. Voorheen gaf ik dat nog aan, maar kreeg ik nooit fatsoenlijk reactie daarop, tegenwoordig reageer in niet meer op recruiters van YER.dutchnltweaker schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:23:
Laatst een berichtje gehad, maar ik weet totaal niet wat ik er verder mee moet...
De beste recruiter stuurt een bericht naar mij toe omtrent een bepaalde richting/vacature die gekoppeld is aan mijn ervaring en kennis die ik op het mbo heb opgedaan. Terwijl ik nu op het HBO studeer waarbij ik een andere richting heb gekozen dan wat ik op het MBO gedaan heb.
Heb diegene een bericht terug gestuurd met de mededeling dat ze begrijpt dat ik nu op het HBO studeer in een andere richting, maar krijg dan toch nog de vraag vanuit de recruiter of het met toch niet interessant lijkt de uitdaging gekoppeld aan mijn mbo diploma..
En anders wat ik zelf ambieer, is dit normaal of is dit niet een beetje makkelijk?
Ohja gaat trouwens om YER?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq