• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

kurk_droog schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Komt door de achtergrond. In Zuid-Amerika is het minder normaal om zomaar te bellen (tot last zijn denkt ze dan)
Bonuspunten voor assertiviteit gegarandeerd als je gewoon een of andere manager aan de lijn hebt met "hee, ik wil bij jou komen werken, schikt dat?". :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:14
bwerg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:52:
[...]

Heh, serieus? Bij WO informatica is gewoon 95% man, als het niet meer is.

Of nou ja, ligt eraan of de opleiding in het Engels is - dan komen er namelijk 200 Indiërs op af en daar zitten relatief meer vrouwen tussen.
In mijn tijd was dat 99,99% :D
Maar ik zit meer in de data/analytics hoek, waarschijnlijk zit daar het verschil ivm informatica/computer science etc

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 26-11 08:41
Bossie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:51:
Correct, echter in mijn omgeving is het ongeveer 60/40.
Dan vermoed ik dat er nogal een selection bias zit in je omgeving :)

https://niels.nu

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:11

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Bossie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:55:
[...]
Ik zie anders genoeg vrouwen in de IT, zoveel bij mijn vorige als huidige werkgever in diverse rollen zowel aan de onderkant als bovenkant van de organisatie.

Het grootste verschil is dat er tegenwoordig veel meer vrouwen IT studies kiezen, waardoor er ook meer diversiteit op de werkvloer aan het komen is.
Toch. Ik heb 2x kort voorlichting geveven op MAVO-3.
(10 minuten, beroepskeuzedag, 2 jaar achter elkaar, alles bij elkaar dacht ik 3x 8 jongens en meiden)

Van de pak 'm beet 50 pubers die er voor me zaten in totaal, zat er één meisje bij.

(Wat wel een leuk iets was, was dat een van de andere presentatoren, een jonge vrouw was die daar op school had gezeten en daarna electrotechniek was gaan studeren. Zij werkt nu in de bouw, als electrotechnicus. Ook van oudsher een typische mannenwereld.)

Maar hoewel jij een ervaring beschrijft dat er steeds meer vrouwen technische studies gaan doen, duurt het sowieso nog even vorodat zij de werkvloer op gaan en zie ik op dit moment nog een heftige bias binnen de ICT.

Het is wel iets waar ik vind dat ook een schone taak voor de recruiters en HR ligt. Laat ze maar specifiek op diversiteit targetten. Niet om vervolgens aan positieve discriminatie te doen (al is daar in specifieke gevallen ook wat voor te zeggen), maar wel om te voorkomen dat er hele groepe mensen niet wordt aangesproken.

Niet geheel toevallig, zit het omgaan met die bias, ook in de advertentieteksten. Door die anders te schrijven (samen met de website), worden vacatures vanzelf aantrekkelijker voor een andere doelgroep. Tegelijkertijd is het ook een probaat middel om hele groepen mensen uit te sluiten. Daar is dus weer een schone taak voor communicatie en HR weggelegd...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• MarkJoosten
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21:11
marapuru schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:26:
Denk aan van die typische (jonge) gladjakkers in tailored pakken die met een private jet op pad gingen voor leuke tripjes.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, heb jaren in dat wereldje gezeten... ;) (behalve dan die private jet, die heb ik niet mee mogen maken!)

Ga eens kijken of ik hem zelf kan vinden om hem vervolgens te gebruiken tegen recruiters. Bedankt in ieder geval voor het zoeken!

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:53
MarkJoosten schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Deze heb ik nog niet gezien. Heb je toevallig een link naar dit filmpje?
Waren dat niet deze gasten? :F

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 26-11 19:01
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

Ik begrijp niet goed waarom dat een "helaas" is.

Voor functies waarbij het nodig is, is het gewoon een logische arbeidsvoorwaarde en gereedschap. Voor functies waarbij het niet nodig is, is het primair een financiële of statusprikkel die de sector niet noodzakelijkerwijs goed doet.
Helaas om twee redenen:
1. Ik vind het leuk om steeds een andere auto te rijden, die kans heb je niet als je zelf een auto koopt.
2. Dit is een manier om sneller meer elektrische auto's op de weg te krijgen, als iedereen met een eigen auto gaat dan zullen dat vaker oudere (meer vervuilende) auto's zijn.
Een verplichte (soms nog steeds, ook voor functies waar het as-such niet relevant is), vind ik niet meer van deze tijd. Keuzevrijheid wel, maar bijvoorbeeld idiote constructies als maar 1 of 2 klasses omlaag mogen dan bij je functie hoort, of zelfs helemaal geen keuze hebben géén leaseauto te nemen (of dan terug te vallen op enkel €0,19 per kilometer), nee.

Ik denk dat het ook uitstervend is, omdat er genoeg mensen zijn die het helemaal geen reet interesseert en liever 3 dagen per week thuis werken, dan dik veel geld betalen voor een duur leaseblik voor de deur waar ze 200km per week woon/werk verkeer mee doen.
Uiteraard zijn de ouderwetse leaseconstructies die je hier beschrijft belachelijk, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog veel zo toegepast wordt.

Ik zie nu veel vaker een mobiliteitsbudget waar je dan zelf mee mag doen wat je wil (dure lease auto, goedkope lease auto en stukje uitkeren, alles uitkeren, deel naar OV-kaart, leasefiets, etc).
Dat zijn wat mij betreft prima regelingen.

• marapuru
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 26-11 14:44
Nee dat was het niet. Maar ligt wel compleet in lijn. Jezus miena zeg. Dan zie ik al die gasten in hun overhemdjes achter hun bureautjes zitten met chic koffie en vestzakjes. Maar ze kunnen alleen maar een beetje rondklikken op LinkedIn.

Treurig.

Overigens kijken de filmpjes ook weg als een soort van begrafenisonderneming promo.

• MarkJoosten
marapuru schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Nee dat was het niet. Maar ligt wel compleet in lijn. Jezus miena zeg. Dan zie ik al die gasten in hun overhemdjes achter hun bureautjes zitten met chic koffie en vestzakjes. Maar ze kunnen alleen maar een beetje rondklikken op LinkedIn.

Treurig.

Overigens kijken de filmpjes ook weg als een soort van begrafenisonderneming promo.
Maar wel een louis vuitton tas! ;)
YouTube: Quades compilatie

Ik lig helemaal dubbel om deze gasten. Ongelooflijk, dat het nog bestaat.

Hoezo conspicuous consumption?

• Ascension
@MarkJoosten ik was ff vergeten hoe hilarisch hun filmpjes waren. Als je niet beter weet zou je zeggen dat het satire was.

• Hydra
Ik ben een keer door deze lui benaderd vlak nadat dit filmpje rondging en heb op LinkedIn toen gereageerd met deze link en dat ik dit niet zo'n handige zet vond omdat dit niet veel vertrouwen wekt. Geen reactie op gehad toen. Ook weer typisch.

Daarnaast zou het zo een filmpje voor FvD kunnen zijn...

Edit; Ugh. Deze ook: YouTube: ONTWIKKELING IT-WERELD - season 1, episode 6

Als je zit doe je je jasje open, knuppel. Wel een pochet dragen maar z'n das zit scheef en hij weet de do's en don'ts niet eens.

[Voor 24% gewijzigd door Hydra op 01-10-2021 16:42]

• Ascension
Deze partij heeft bij mij eens ongevraagd een freelance kandidaat aangeboden. Toevallig ken ik deze kandidaat, die wist echter van niks.

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Nu online
marapuru schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:38:
Ja en het erge is nog dat die gasten er ook geen onverdienstelijk salaris op nahouden, kantoortje in Amsterdam, hoge huren, waarschijnlijk ook allemaal een dikke bak voor de deur. Vooral als je bedenkt dat de arbeidskrachten vooral worden rondgepompt. Dus die houden elkaar allemaal aan het vreten met overhead.
Ik heb juist het idee dat de sector drijft op pas afgestudeerden die beseffen dat hun scriptie over handwerkkunst tijdens de Weimarrepubliek niet tot onmiddelijke interesse van werkgevers leidt. En dan maar voor een rotloontje de hele dag luie nerds proberen te overtuigen achter hun toetsenbord vandaan te kruipen om te gaan solliciteren.

Ik denk wel dat mensen die na een jaar niet helemaal uitgekeken zijn op het recruitervak bovengemiddeld assertief zullen zijn. En misschien niet helemaal vrij van sociopate trekjes ...

• unezra

unezra

Topicstarter
Smobbo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:57:
[...]
Helaas om twee redenen:
1. Ik vind het leuk om steeds een andere auto te rijden, die kans heb je niet als je zelf een auto koopt.
Auto van de zaak is in de regel ook om de 3-5 jaar van auto wisselen. Dat kan prima privé of met private lease.
2. Dit is een manier om sneller meer elektrische auto's op de weg te krijgen, als iedereen met een eigen auto gaat dan zullen dat vaker oudere (meer vervuilende) auto's zijn.
Lood om oud ijzer.

Zolang de ingeleverde dinosaurus auto's op de weg blijven, is er niets gewonnen, enkel verloren. Er word pas wat gewonnen als er daadwerkelijk auto's die op fossiel rijden worden gesloopt.
[...]
Uiteraard zijn de ouderwetse leaseconstructies die je hier beschrijft belachelijk, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog veel zo toegepast wordt.

Ik zie nu veel vaker een mobiliteitsbudget waar je dan zelf mee mag doen wat je wil (dure lease auto, goedkope lease auto en stukje uitkeren, alles uitkeren, deel naar OV-kaart, leasefiets, etc).
Dat zijn wat mij betreft prima regelingen.
Fair enough en met een mobiliteitsbudget waarvan het restant word uitgekeerd als je het niet gebruikt, ben je best flexibel. Tegelijkertijd, dan kun je net zo goed je loon verhogen met je mobiliteitsbudget, met aftrek van €0,19 per kilometer. Kom je ongeveer op hetzelfde neer, maar koop je wél een huis. (Wat van een restant mobiliteitsbudget niet kan.)

Veel leaseconstructies zijn alsnog heel vervelende contracten waar je minimaal een paar jaar aan vast zit. Niet prettig in een omgeving waar mensen toch regelmatig om de paar jaar van baan wisselen. Zit je weer met zo'n leasebak die mee moet of afgekocht moet worden.

Ook daar. Doe mij maar extra loon. Koop of private-lease ik daar wel die auto van. In verreweg de meeste constructies, is een leaseauto financieel niet of nauwelijks voordeliger dan eigen auto en een heel stuk minder flexibel voor werkgever én werknemer.

Voor veel functies is het ook enkel voor woon- werkverkeer met de optie thuis te werken als je auto een keer bij de garage staat. Het nut van zakelijk lease, wordt in mijn beleving steeds minder en diegenen die er het meest aan hebben, zijn de leasemaatschappijen.

• Hydra
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:26:
Fair enough en met een mobiliteitsbudget waarvan het restant word uitgekeerd als je het niet gebruikt, ben je best flexibel. Tegelijkertijd, dan kun je net zo goed je loon verhogen met je mobiliteitsbudget, met aftrek van €0,19 per kilometer. Kom je ongeveer op hetzelfde neer, maar koop je wél een huis. (Wat van een restant mobiliteitsbudget niet kan.)
Dat kan niet zomaar want dan krijgen de mensen die geen leaseauto hebben ook meer pensioen opbouw. Daarnaast zou je dan, als je vanuit die situatie toch later weer wil leasen, het contract open moeten breken om je salaris weer te verlagen.

Er is dus een goede reden dat dit op deze manier gedaan wordt, omdat het anders gewoon te complex wordt.

• Hydra
michie1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:28:
Ik heb juist het idee dat de sector drijft op pas afgestudeerden die beseffen dat hun scriptie over handwerkkunst tijdens de Weimarrepubliek niet tot onmiddelijke interesse van werkgevers leidt. En dan maar voor een rotloontje de hele dag luie nerds proberen te overtuigen achter hun toetsenbord vandaan te kruipen om te gaan solliciteren.
Absoluut. Het overgrote deel van de recruiters die met mij via LinkedIn connecten zitten een half jaar later in een hele andere functie.

• Smobbo
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:26:
[...]

Auto van de zaak is in de regel ook om de 3-5 jaar van auto wisselen. Dat kan prima privé of met private lease.

[...]

Lood om oud ijzer.

Zolang de ingeleverde dinosaurus auto's op de weg blijven, is er niets gewonnen, enkel verloren. Er word pas wat gewonnen als er daadwerkelijk auto's die op fossiel rijden worden gesloopt.

[...]

Veel leaseconstructies zijn alsnog heel vervelende contracten waar je minimaal een paar jaar aan vast zit. Niet prettig in een omgeving waar mensen toch regelmatig om de paar jaar van baan wisselen. Zit je weer met zo'n leasebak die mee moet of afgekocht moet worden.

Ook daar. Doe mij maar extra loon. Koop of private-lease ik daar wel die auto van. In verreweg de meeste constructies, is een leaseauto financieel niet of nauwelijks voordeliger dan eigen auto en een heel stuk minder flexibel voor werkgever én werknemer.

Voor veel functies is het ook enkel voor woon- werkverkeer met de optie thuis te werken als je auto een keer bij de garage staat. Het nut van zakelijk lease, wordt in mijn beleving steeds minder en diegenen die er het meest aan hebben, zijn de leasemaatschappijen.
Je bent duidelijk geen fan van zakelijk leasen, maar ik ben het grotendeels niet eens met je argumenten.
Het feit dat je privé of met private lease ook elke 3-5 jaar wisselt is leuk, maar dan heb je het wel over een totaal andere categorie auto’s. Als ik privé elke 3-5 jaar van auto zou wisselen dan begin ik met een 10 jaar oude auto, dat is qua beleving heel anders dan elke 3-5 jaar een nieuw model te mogen kiezen.

Je geeft aan dat het voor het milieu pas zin heeft als ze fossiele brandstof auto’s gaan slopen. Dat is natuurlijk waar, maar als er steeds weer een nieuwe auto op fossiele brandstof voor in de plaats komt schiet het natuurlijk niet op. Je kan er van alles van vinden, maar het verlagen van de bijtelling zorgt er gewoon voor dat er veel meer elektrische auto’s rijden dan anders zou gebeuren. Of je dit de juiste besteding van belastinggeld ten behoeve van het milieu vindt is tot daar aan toe.

Tot slot is zakelijke lease in de meeste gevallen echt wel interessant in vergelijking met private lease (2e hands koop is natuurlijk nog beter).
Een golf lease je voor 250-300€ bijtelling. Budget wat je nodig hebt is iets van 700-800€.
Stel je laat het budget uitbetalen, dan heb je 350€ netto ongeveer. Voor die 350+250(bijtelling) krijg je bij private lease de meest kale golf met veel minder kilometers er ongeveer in. Alle benzine kost je dan al meer…

• unezra

unezra

Topicstarter
Smobbo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:23:
[...]
Je bent duidelijk geen fan van zakelijk leasen, maar ik ben het grotendeels niet eens met je argumenten.
Het feit dat je privé of met private lease ook elke 3-5 jaar wisselt is leuk, maar dan heb je het wel over een totaal andere categorie auto’s. Als ik privé elke 3-5 jaar van auto zou wisselen dan begin ik met een 10 jaar oude auto, dat is qua beleving heel anders dan elke 3-5 jaar een nieuw model te mogen kiezen.
Nee. Je koopt een nieuwe auto, ruilt die na 3-5 jaar in.
Iets verlies, maar geen leasemaatschappij die er ook nog aan wil verdienen en hooguit "schaalvoordeel" heeft waardoor zijn aankoopbedragen wat lager liggen.
Je geeft aan dat het voor het milieu pas zin heeft als ze fossiele brandstof auto’s gaan slopen. Dat is natuurlijk waar, maar als er steeds weer een nieuwe auto op fossiele brandstof voor in de plaats komt schiet het natuurlijk niet op. Je kan er van alles van vinden, maar het verlagen van de bijtelling zorgt er gewoon voor dat er veel meer elektrische auto’s rijden dan anders zou gebeuren. Of je dit de juiste besteding van belastinggeld ten behoeve van het milieu vindt is tot daar aan toe.
Zie boven. Electrisch nieuw of private lease begint realistisch te worden. Niet meer het exclusieve domein van bedrijven.
Tot slot is zakelijke lease in de meeste gevallen echt wel interessant in vergelijking met private lease (2e hands koop is natuurlijk nog beter).
Een golf lease je voor 250-300€ bijtelling. Budget wat je nodig hebt is iets van 700-800€.
Stel je laat het budget uitbetalen, dan heb je 350€ netto ongeveer. Voor die 350+250(bijtelling) krijg je bij private lease de meest kale golf met veel minder kilometers er ongeveer in. Alle benzine kost je dan al meer…
Rekensom klopt niet.
Zakelijk lease betekend én je leasebedrag minder aan bruto loon én daar bovenop nog een bijtelling voor privégebruik.

Maar goed, het ging mij er dus vooral om dat het voor een kleine groep op dit moment nog maar een lokkertje is (die het niet goed narekenen en verblind worden door de blitse nieuwe bak), terwijl dat misschien niet de groep is die voor een werkgever interessant is.

Kortom, als we meer mensen in de ICT willen hebben (wat in die zin weer nadelig is dat de lonen dan gaan dalen), is een leaseauto grosso modo anno 2021 niet de manier nieuw personeel aan te trekken. Dat moet op andere manieren. Helemaal als je ook nog eens diversiteit wil aantrekken. (Gecharcheerd, maar de gemiddelde vrouw geeft geen reet om een leaseblik. Die trek je met andere arbeidsvoorwaarden en argumenten over de streep. Millenials volgens mij ook niet, die interesseert het veel minder dan de generatie die rondom het jaar 2000 begon.)

• michie1
  • Nu online
Smobbo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:23:
offtopic:
Nu er eindelijk leasefietsen zijn, ben ik benieuwd of die mallotigheid (elke 3-5 jaar een nieuwe) ook voor fietsen gaat gelden. De economische levensduur van fietsen is namelijk een stuk langer; tegelijkertijd is de inruilwaarde weer een stuk minder.

• unezra

unezra

Topicstarter
michie1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:57:
[...]
offtopic:
Nu er eindelijk leasefietsen zijn, ben ik benieuwd of die mallotigheid (elke 3-5 jaar een nieuwe) ook voor fietsen gaat gelden. De economische levensduur van fietsen is namelijk een stuk langer; tegelijkertijd is de inruilwaarde weer een stuk minder.
Ik kan me voorstellen dat het voor werving en selectie interessant kan zijn, omdat het relatief goedkoop is én er hip uit ziet. Stimuleert gezondheid, etc. Vanuit marketingoogpunt geen slechte zet.

Tegelijkertijd, het kan leuk zijn, maar ook op een leasefiets zit bijtelling. Dus het is in de basis ws net zo'n sigaar uit eigen doos als een leaseauto.

Psychologisch snap ik het en het stimuleert met de fiets naar kantoor komen (daarom dat het word ingezet door bedrijven), puur financieel is het voor de werknemer in de basis nonsense.

• michie1
  • Nu online
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:28:
[...]
Tegelijkertijd, het kan leuk zijn, maar ook op een leasefiets zit bijtelling. Dus het is in de basis ws net zo'n sigaar uit eigen doos als een leaseauto.

Psychologisch snap ik het en het stimuleert met de fiets naar kantoor komen (daarom dat het word ingezet door bedrijven), puur financieel is het voor de werknemer in de basis nonsense.
42% belasting over 7% bijtelling, da's ongeveer € 30,- op jaarbasis voor een fiets van 1000 euro. Daar kun je dus 33 jaar op rijden voordat het duurder wordt dan dezelfde fiets cash aanschaffen. Op afbetaling wordt het verhaal niet beter.

En natuurlijk, voor een tientje kun je een goede fiets kopen van een junk, en daar kun je ook jaren op rijden ...

• unezra

unezra

Topicstarter
michie1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:20:
[...]
42% belasting over 7% bijtelling, da's ongeveer € 30,- op jaarbasis voor een fiets van 1000 euro. Daar kun je dus 33 jaar op rijden voordat het duurder wordt dan dezelfde fiets cash aanschaffen. Op afbetaling wordt het verhaal niet beter.

En natuurlijk, voor een tientje kun je een goede fiets kopen van een junk, en daar kun je ook jaren op rijden ...
1) salarisderving (je betaald die fiets zelf, net zoals in verreweg de meeste gevallen, je leaseauto
2) bijtelling
3) we kennen in Nederland geen IB van 42% (maar enkel 37,10% en 49,50%)
https://www.belastingdien...nkomstenbelasting-betalen

1 en 2 zijn cummulatief, precies dé misrekening die veel mensen maken.

Maar goed, zoals gezegd, ik vraag me af of het, ten zij in functies waarbij je werkelijk zo veel kilometers maakt dat het voor beiden (werkgever én werknemer) financieel of operationeel interessant is, of een leaseauto nog wel een toekomstbestendige arbeidsvoorwaarde is. Ik gok steeds minder, zo niet het over 10 jaar niet meer in de huidige vorm bestaand.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:40
michie1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

offtopic:
Hoop het niet, ben erg blij met mn lease racefiets regeling. :D

• noslen
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 22:30
Je had net nieuwsuur moeten kijken over recruiters in de IT 7(8)7

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:37:
[...]

1) salarisderving (je betaald die fiets zelf, net zoals in verreweg de meeste gevallen, je leaseauto
2) bijtelling
3) we kennen in Nederland geen IB van 42% (maar enkel 37,10% en 49,50%)
https://www.belastingdien...nkomstenbelasting-betalen

1 en 2 zijn cummulatief, precies dé misrekening die veel mensen maken.

Maar goed, zoals gezegd, ik vraag me af of het, ten zij in functies waarbij je werkelijk zo veel kilometers maakt dat het voor beiden (werkgever én werknemer) financieel of operationeel interessant is, of een leaseauto nog wel een toekomstbestendige arbeidsvoorwaarde is. Ik gok steeds minder, zo niet het over 10 jaar niet meer in de huidige vorm bestaand.
Een leaseauto is zo onzinnig duur. Een van de medewerkers waar ik werk heeft een Tesla Model 3, kost voor de werkgever alleen al zo'n €1250 per maand, dan betaal je dus over 3 jaar al €45.000 en dan mag je hem inleveren. Die auto kopen is dus goedkoper, dan doe je hem na 3 jaar weg en vang je nog de restwaarde.

Tel daarbij op de onkosten voor de medewerker en er gaat echt een hoop geld verloren aan zo'n auto. Daarnaast had de medewerker er dus ook voor kunnen kiezen zelf vervoer te regelen en die €1250 bruto per maand betaald te krijgen! Dan kan hij dus een leuke auto rijden (koop of privé lease) en dat betalen van die vergoeding, dan kost dat dus niets terwijl hij nu bijtelling betaald die de komende jaren ook alleen maar op zal lopen.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:23

PcDealer

HP ftw \o/

Homeland schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:25:
[...]

Een leaseauto is zo onzinnig duur. Een van de medewerkers waar ik werk heeft een Tesla Model 3, kost voor de werkgever alleen al zo'n €1250 per maand, dan betaal je dus over 3 jaar al €45.000 en dan mag je hem inleveren.
Dan is de werkgever toch ook een pannekoek? Maar goed, die kosten kunnen gewoon van de brutowinst afgetrokken worden. Ik had een werkgever die graag BMW reed en die inderdaad kocht en dan aan de accountmanagers "meegaf".

[Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 01-10-2021 23:30]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:09
kurk_droog schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:14:
Hoi,

Vraagje en misschien kan iemand mij wat vertrouwen geven. Mijn vriendin is afgestudeerd en druk met het zoeken van een baan. Nu is ze buitenlands en ze spreekt dus Engels (Nederlands verstaat ze) maar als ze een vacature ziet die volledig in het Nederlands is slaat ze die over met als reden dat als ze Engels sprekende mensen zochten de vacature wel in het Engels zou zijn.

Vanuit jullie ervaring, kan ze ondanks een volledig Nederlandse vacature toch gewoon in het Engels solliciteren?
Ik denk dat het vooral afhankelijk is van het type functie en of rationeel gezien een goede beheersing van de Nederlandse taal een must is. (Klantencontact, bijvoorbeeld, maar zelfs daar zie ik dat ik in Amsterdam en omgeving in winkels ook al gewoon in het Engels aangesproken word).
anboni schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:04:
[...]

Ik heb de laatste jaren in verschillende bedrijven gewerkt waar Engels heel belangrijk was en enkele medewerkers ook helemaal geen Nederlands spraken. De meeste vacatures die ik van die bedrijven heb gezien, waren gewoon in het Nederlands opgesteld. Als ze op zoek gaat naar bedrijven die naar verwachting veel hoger opgeleide medewerkers in dienst hebben, is haar Engels geen enkel probleem. Voor productiebedrijven is dat waarschijnlijk een ander verhaal. Mocht je in de regio Rotterdam zitten, dan kan ik je evt wel twee bedrijven DMen.
Ik heb de afgelopen 13 jaar bij een productiebedrijf gewerkt, voor het eenvoudige werk werkten we met uitzendbureau's die vooral Poolse medewerkers leverden (goede werkmetaliteit), en als die mensen hun werk goed deden, kwamen ze gewoon bij ons in dienst.

Uit die groep werden ook nog best wel wat operators opgeleid, want die zijn helemaal nauwelijks meer te vinden. En binnen die groep uitzendkrachten zaten ook behoorlijk wat mensen die daar absoluut de skills voor hadden. Daarvoor was het dan wel een eis dat ze verstaanbaar Engels spraken.

Kortom, voor banen waar weinig (goede) mensen voor te vinden zijn, zal Engels denk ik sowieso geen probleem zijn. En dat "weinig mensen voor te vinden zijn", geldt juist ook voor eenvoudig productiewerk, de meeste Nederlanders willen dat gewoon niet doen. (Waarbij koek inpakken toch echt niet het meest smerige of slecht betalende (voor onopgeleide arbeid) werk is... Maar wel eentonig.)

iRacing Profiel

• Smobbo
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Rekensom klopt niet.
Zakelijk lease betekend én je leasebedrag minder aan bruto loon én daar bovenop nog een bijtelling voor privégebruik.
Rekensom klopt wel. Ik voeg de bijtelling en het leasebudget (bruto netto) samen om het budget aan te geven wat je voor private lease dan zou hebben.

Maar prima, jij vindt het niks, duidelijk. Ik vind het meerwaarde hebben als een werkgever het wel biedt.

• Tylen
  • Laatst online: 22:43

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Smobbo schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:48:
[...]

Rekensom klopt wel. Ik voeg de bijtelling en het leasebudget (bruto netto) samen om het budget aan te geven wat je voor private lease dan zou hebben.

Maar prima, jij vindt het niks, duidelijk. Ik vind het meerwaarde hebben als een werkgever het wel biedt.
Een lease auto van de werkgever is meestal niet gunstig. Alleen als je er niet prive mee gaat rijden (dus geen bijtelling) en je hem achter mag laten zonder kosten bij ontslag kan het gunstig zijn.

Pak je de bijtelling dan moet je eens goed gaan rekenen of die bijtelling de kilometers rechtvaardigt die je daadwerkelijk prive rijd.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• HSG
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 26-11 10:32
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:30:

Kortom, als we meer mensen in de ICT willen hebben (wat in die zin weer nadelig is dat de lonen dan gaan dalen), is een leaseauto grosso modo anno 2021 niet de manier nieuw personeel aan te trekken. Dat moet op andere manieren. Helemaal als je ook nog eens diversiteit wil aantrekken. (Gecharcheerd, maar de gemiddelde vrouw geeft geen reet om een leaseblik. Die trek je met andere arbeidsvoorwaarden en argumenten over de streep. Millenials volgens mij ook niet, die interesseert het veel minder dan de generatie die rondom het jaar 2000 begon.)
Als we meer vrouwen in de IT willen krijgen dan zullen de vrouwen daar ook meer interesse in moeten hebben. Nog steeds is gebleken dat veel vrouwen geen interesse in IT hebben.
michie1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:20:
[...]

Nu nog wel ja. Zodra meer mensen zo'n leasefiets nemen gaat de overheid merken dat ze minder belasting uit de bijtelling ontvangen en gooien ze een paar procent boven op de bijtelling van de fiets.

• unezra

unezra

Topicstarter
HSG schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Als we meer vrouwen in de IT willen krijgen dan zullen de vrouwen daar ook meer interesse in moeten hebben. Nog steeds is gebleken dat veel vrouwen geen interesse in IT hebben.
De vraag is hier: Waarom?
Wat is de oorzaak?

Want dáár ligt de sleutel. Pas als we die hebben, kunnen we beredeneren of het uberhaupt zinvol of mogelijk is meer diversiteit (waaronder genderdiversiteit, dus vrouwen) aan te trekken binnen de ICT.

Een van de oorzaken die ik me kan voorstellen, is het gebrek aan (gender)diversiteit. Dat is kip en ei. Hoe zorg je voor meer diversiteit binnen de ICT, als juist een van de oorzaken het gebrek aan diversiteit is?

• HSG
unezra schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

De vraag is hier: Waarom?
Wat is de oorzaak?

Want dáár ligt de sleutel. Pas als we die hebben, kunnen we beredeneren of het uberhaupt zinvol of mogelijk is meer diversiteit (waaronder genderdiversiteit, dus vrouwen) aan te trekken binnen de ICT.

Een van de oorzaken die ik me kan voorstellen, is het gebrek aan (gender)diversiteit. Dat is kip en ei. Hoe zorg je voor meer diversiteit binnen de ICT, als juist een van de oorzaken het gebrek aan diversiteit is?
Omdat ze vaak nog de standaard vooroordelen over IT hebben. Allemaal nerdjes met brilletje op die sociaalloos zijn en eenzaam in hun kamertje op hun computer zitten.

Dat laatste zal overigens meevallen maar ik heb het meegemaakt.

• champion16
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 26-11 18:16
Maar het gebrek aan gender diversiteit is toch niet alleen in de ICT? In andere sectoren waar er tekorten zijn speelt dit net zo goed zoals bouw, onderwijs en zorg.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Gaan we in de bouw dan ook eisen stellen dat 25 procent vrouw moet zijn? Blijkbaar gelden zulke regels alleen voor dik betaalde banen. Al zie ik dat dat ook een "bepaald soort vrouw" is die haar hele leven op haar carriere richt en het hele leven daarop inricht. Het is in het algemeen gewoon zo dat veel vrouwen juist graag bij de kinderen thuis zijn en minder carrière gericht. Denk dat je beter regels kunt stellen om die vriendjes politiek in de boardrooms tegen te werken dan te kijken of iemand een piemeltje of een spleetje heeft.

• Hydra
HSG schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:36:
Dat is gewoon aangeleerd en niet genetisch. Als je op 5 jarige leeftijd verteld wordt dat computers vooral 'boys toys' zijn, kan daar op 15 jarige leeftijd niet zo veel meer aan gerepareerd worden.

• Hydra
champion16 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:56:
Maar het gebrek aan gender diversiteit is toch niet alleen in de ICT?
Nee, maar dat betekent niet dat er geen aandacht aan gegeven mag worden toch?

• michie1
  • Nu online
Terug naar recruiters en HR, heeft iemand anders de indruk dat bestanden met gegevens nog steeds druk worden verhandeld door recruitmentpartijen?

Er lijkt een lijst te zijn waar in ieder geval mijn naam en woonplaats op staat, die telkens door andere bedrijfjes gebruikt wordt om 'hagel' te schieten. Uitschrijven bij de ene recruiter heeft dus niet zoveel zin, je krijgt volgende maand een andere opgewekte mail van een jongeman of dame die je interesse wil polsen voor een functie die eigenlijk niet zoveel met je huidige carrière te maken heeft.

• champion16
On topic, dinsdag een enthousiaste recruiter in mijn LinkedIn en wilde liefst binnen een dag of drie een telefonisch gesprek voeren. Zo gezegd zo gedaan, na mijn contactgegevens + datum dat het mij uitkwam te hebben uitgewisseld niets meer vernomen van de recruiter, man man man...

• boxlessness
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:24
noslen schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:06:
Je had net nieuwsuur moeten kijken over recruiters in de IT 7(8)7
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/01-10-2021/VPWON_1324349
Vanaf 26:20 begint het stukje van recruiters.
Dus zo'n bureau krijgt zo'n 35% van het jaarsalaris==~20k voor een plaatsing... wtf!

• champion16
boxlessness schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:01:
[...]

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/01-10-2021/VPWON_1324349
Vanaf 26:20 begint het stukje van recruiters.
Dus zo'n bureau krijgt zo'n 35% van het jaarsalaris==~20k voor een plaatsing... wtf!
Tis mij echt niet duidelijk waarom veel bedrijven met dit soort recruiters in zee gaan. Naast dat je nu kennelijk dingen als een tekenbonus, dikke leaseauto moet geven ook nog 20k betalen voor een bureau wat kennelijk gewoon alles wat beweegt belt (stukje uit nieuwsuur waar er iemand wordt gebeld).

Zie niet echt een meerwaarde....

• HSG
Hydra schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:13:
[...]

Dat mag. Bij ons op de werkvloer maakt het geen hol uit wie je bent, wat je bent of wat dan ook zolang je je werk maar goed doet en fatsoenlijk gedraagd.

Punt is wel als het gaat om genderneutraliteit...dat ze bij ons (bijna) niet solliciteren als er een vacature open staat.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:55
champion16 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:07:
[...]

Tis mij echt niet duidelijk waarom veel bedrijven met dit soort recruiters in zee gaan. Naast dat je nu kennelijk dingen als een tekenbonus, dikke leaseauto moet geven ook nog 20k betalen voor een bureau wat kennelijk gewoon alles wat beweegt belt (stukje uit nieuwsuur waar er iemand wordt gebeld).

Alleen zie er als bedrijf maar eens tussen te komen bij een kandidaat. Vacaturesites staan vol met (nep)vacatures van recruitmentbureaus dus daar sneeuw je als bedrijf geheid onder. Bedrijven hebben ook geen gigantische recruitment-afdelingen die continu mensen kunnen bellen/appen/LinkedIn-berichten sturen, daar zit misschien een handvol mensen die recruitment er soms maar een beetje bij doen tegenover een heel kantoor aan recruiters. En dan moet je als recruiter bij een bedrijf ook nog eens extra aandacht besteden aan het recruiten, je kan als bedrijf geen dertien in een dozijn berichten versturen omdat dat negatief afstraalt terwijl voor een recruitmentbureau met die fees en prijzen het niet erg is als een kandidaat niet reageert.

De meerwaarde van recruitmentbureaus is dat ze de tijd hebben om iemand te vinden, hoe graag we misschien wel van ze af zouden zijn.

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:15:
[...]

De meerwaarde van recruitmentbureaus is dat ze de tijd hebben om iemand te vinden, hoe graag we misschien wel van ze af zouden zijn.
En ook de flexible en schaalbare tijd. Zelf recruiters in dienst nemen betekend dat je dat je een lange termijn commitment maakt met je recruitement budget, al werk je met bureau's dan kan je je veel makkelijker op- en afschalen.

• wttj
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:09:
Gaan we in de bouw dan ook eisen stellen dat 25 procent vrouw moet zijn? Blijkbaar gelden zulke regels alleen voor dik betaalde banen.
Zoek maar eens op #bouwvrouwen :) Er word ook meer dan genoeg aandacht gegeven aan meer diversiteit in de bouw, inclusief een lobby voor een vrouwenquotum. Onderschat het effect van een filterbubbel t.o.v. je eigen sector niet.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01:55
wttj schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:47:
Zoek maar eens op #bouwvrouwen :) Er word ook meer dan genoeg aandacht gegeven aan meer diversiteit in de bouw, inclusief een lobby voor een vrouwenquotum. Onderschat het effect van een filterbubbel t.o.v. je eigen sector niet.
Ik zit in die bubble en heb er nog nooit van gehoord, laat staan dat ik ze op en bouw ben tegen gekomen. De vrouwen die je tegen komt zitten altijd op een kantoorfunctie. Een deel op ondersteunende functies, zoals bewonerscontact e.d., een kleiner deel in rollen als projectleider of werkvoorbereider. De laatste die ik daarop tegen kwam was niet zo snugger, maar dat is niet exclusief aan vrouwen voorbehouden. En eerlijk gezegd neem ik haar mannelijke leidinggevende daar ook e.e.a. kwalijk, daar zij een junior is en behoorlijk moet zwemmen.

• wttj
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 02:07:
[...]
Ik zit in die bubble en heb er nog nooit van gehoord, laat staan dat ik ze op en bouw ben tegen gekomen. De vrouwen die je tegen komt zitten altijd op een kantoorfunctie. Een deel op ondersteunende functies, zoals bewonerscontact e.d., een kleiner deel in rollen als projectleider of werkvoorbereider. De laatste die ik daarop tegen kwam was niet zo snugger, maar dat is niet exclusief aan vrouwen voorbehouden. En eerlijk gezegd neem ik haar mannelijke leidinggevende daar ook e.e.a. kwalijk, daar zij een junior is en behoorlijk moet zwemmen.
Maar is ook niet heel anders dan de IT, er zijn een handvol bedrijven die er daadwerkelijk echt werk van maken en voor de rest is diversiteit meer een sideproject van HR waar weinig leven inzit. Mijn punt was meer dat er ook in de bouw groepen zijn die diversiteit nastreven en ook voor een vrouwenquotum zijn (eigenlijk zelf meer een reactie op het 'diversiteit is alleen voor dik betaalde banen').

• unezra

unezra

Topicstarter
HSG schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

Dat mag. Bij ons op de werkvloer maakt het geen hol uit wie je bent, wat je bent of wat dan ook zolang je je werk maar goed doet en fatsoenlijk gedraagd.

Punt is wel als het gaat om genderneutraliteit...dat ze bij ons (bijna) niet solliciteren als er een vacature open staat.
Precies en daarom is dus mijn vraag: Hoe komt dat.
"Vooroordelen" lijkt me erg kort door de bocht.

We hebben het hier over recruitment en HR, één van de oorzaken van het tekort in de ICT (en dus waar recruitment en HR een zinvolle rol kunnen spelen), is de onaantrekkelijkheid van de ICT voor diversiteit.

Gechargeerd, want niet bij ieder bedrijf, maar het is niet eens verrassend dat ook hier in het topic word aangegeven dat bij dev bijeenkomsten, 95% man is en, gokje, goeddeels wit, cisgender en heterosexueel.

Als ze bij jullie bijna niet solliciteren, is het wellicht tijd eens onderzoek te doen naar het waarom en zinvol in gesprek te gaan met HR en recruitment. De oorzaak zou domweg in de toon van de advertentie en uitstraling van het bedrijf kunnen ligggen.

• unezra

unezra

Topicstarter
jongetje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:09:
Gaan we in de bouw dan ook eisen stellen dat 25 procent vrouw moet zijn? Blijkbaar gelden zulke regels alleen voor dik betaalde banen. Al zie ik dat dat ook een "bepaald soort vrouw" is die haar hele leven op haar carriere richt en het hele leven daarop inricht. Het is in het algemeen gewoon zo dat veel vrouwen juist graag bij de kinderen thuis zijn en minder carrière gericht. Denk dat je beter regels kunt stellen om die vriendjes politiek in de boardrooms tegen te werken dan te kijken of iemand een piemeltje of een spleetje heeft.
Is dat zo, of is dat een van de vooroordelen die als *mede-oorzaak* het gebrek van diversiteit in sectoren als de bouw en ICT heeft?

Plus, flexwerken is meer en meer normaal, pappadagen zijn aan de orde van de dag.
[...]
Dat is gewoon aangeleerd en niet genetisch. Als je op 5 jarige leeftijd verteld wordt dat computers vooral 'boys toys' zijn, kan daar op 15 jarige leeftijd niet zo veel meer aan gerepareerd worden.
Juist wel. Want dat is de leeftijd waarop veel beroepskeuzes gemaakt worden. Ofwel, hét moment om nog een kans te hebben de ICT opleidingen diverser te krijgen. (Al denk ik wel dat je daar misschien op de basisschool al mee moet beginnen.)

Los van dat: Volledig mee eens. Het is (voor zover ik weet) nurture, geen nature.
[...]
Dat plus dat ik zelf bewust de ICT aan haal, omdat ik die sector veel beter ken dan andere sectoren en dit fenomeem me al lange tijd op valt. Er ook, binnen mijn invloedsfeer, iets aan zou willen doen. Hoe klein ook.

Binnen de ICT is het al een complex vraagstuk, het doortrekken naar "alle technische beroepen" maakt het beantwoorden van de vraag niet makkelijker. :)

• Fulgora
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 26-11 15:42
champion16 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:07:
[...]

Wij huren freelance recruitment/HR support in voor iedere vacature, dat is flexibiler wanneer we meer/minder open stoeltjes hebben. Die mensen kosten zo'n 60 eu. p.u. dus na drie maanden zit je dan ook op 20k.

• MarkJoosten
Transportman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:15:
Vacaturesites staan vol met (nep)vacatures van recruitmentbureaus dus daar sneeuw je als bedrijf geheid onder.
Recruiters kun je wat dat betreft vergelijken met tandartsen die snoep uitdelen om werk te creëren. (al zal het bij recruiters niet bewust zijn)

Door de hoeveelheid aan vacatures zijn recruiters een van de belangrijkste oorzaken van een ontransparante vacaturemarkt. Dit zorgt ervoor dat bedrijven in veel gevallen wel met recruiters moeten werken om iemand te kunnen vinden.

Het vervelende van de huidige markt is ook dat hoe meer recruiters er actief op zijn, hoe meer recruiters je nodig hebt om tussen al het recruitmentgeweld te komen.

[Voor 12% gewijzigd door MarkJoosten op 03-10-2021 11:41]

• HSG
unezra schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

We hebben het hier over recruitment en HR, één van de oorzaken van het tekort in de ICT (en dus waar recruitment en HR een zinvolle rol kunnen spelen), is de onaantrekkelijkheid van de ICT voor diversiteit.

Gechargeerd, want niet bij ieder bedrijf, maar het is niet eens verrassend dat ook hier in het topic word aangegeven dat bij dev bijeenkomsten, 95% man is en, gokje, goeddeels wit, cisgender en heterosexueel.

Als ze bij jullie bijna niet solliciteren, is het wellicht tijd eens onderzoek te doen naar het waarom en zinvol in gesprek te gaan met HR en recruitment. De oorzaak zou domweg in de toon van de advertentie en uitstraling van het bedrijf kunnen ligggen.
Zoals ik al zei het maakt ons niet uit wie je bent en hoe je bent zolang je je werk maar goed doet, fatsoenlijk gedraagt en elkaar accepteert. Ons team bestaat uit een aantal mannen waarbij een Iraniër, een aantal vrouwen, de manager is vrouw en haar baas is weer iemand met een allochtoon achtergrond. Wat zijn achtergrond is weet ik niet.

Als er een vacature open staat dan kijken wij vooral naar wat je in huis hebt: werkervaring, kennis, certificeringen, opleidingen ect en niet naar wat voor achtergrond die persoon heeft. Met andere woorden...wij nemen de beste kandidaat aan ongeacht wie die persoon is en kijken niet gendergeneuzel, cisgeleuter, huidkleurtjes of wat dan ook want dan maak je echt onderscheid in mensen en dat willen wij niet. Zo staat HR en recruitment er ook in want die kijkt alleen naar kennis, certificeringen, opleidingen en ervaring en vervolgens gooien ze gekozen cv's bij de manager neer. Onderzoek doen is dus onzin.

Dat ze bij ons niet aangenomen worden betekent of ze solliciteren niet of ze zijn niet de beste kandidaat voor de functie.

• jongetje
unezra schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Is dat zo, of is dat een van de vooroordelen die als *mede-oorzaak* het gebrek van diversiteit in sectoren als de bouw en ICT heeft?
IS het wel zo erg dat er weinig "diversiteit" in bepaalde sectoren is? Staan transgenders en vrouwen te trappelen om in de bouw te werken en worden die nu buitengesloten? Als die timmerman willen worden en goed in hun vak zijn kunnen ze morgen beginnen. Is meer iets van deze tijd dat iedereen om het minste of geringste op zijn pik is getrapt. Je kunt wel leuk een vlag ophangen en zeggen dat je diversiteit wilt maar daarmee verander je niet de cultuur binnen een bedrijf of branche.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:55
unezra schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Of gewoon omdat er relatief weinig vrouwen in de IT zijn. Dan kan je als HR/recruitment daar wel op gaan focussen, maar als je normaal al de vacatures bijna niet vol krijgt, gaat dat nog minder goed als de focus ligt op een (binnen de IT) minderheidsgroep om maar "divers" te zijn, zeker als dat gebrek aan diversiteit eigenlijk al jaren geleden bij de jeugd naar binnen is geglipt (IT is voor mannen, zorg/onderwijs voor vrouwen).

Moet je als HR/recruitment er dan niets mee doen? Dat zeg ik niet, maar de primaire taak van recruitment is personeel binnen halen en als dat al lastig gaat door een algeheel personeelstekort, kan je beter de vijver zo groot mogelijk houden. Kan je nog steeds wel een deel van de tijd focussen op lastiger te bereiken groepen, maar dat begint bij de samenleving die niet de vooroordelen er bij de jeugd in giet.

• unezra

unezra

Topicstarter
jongetje schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

IS het wel zo erg dat er weinig "diversiteit" in bepaalde sectoren is? Staan transgenders en vrouwen te trappelen om in de bouw te werken en worden die nu buitengesloten? Als die timmerman willen worden en goed in hun vak zijn kunnen ze morgen beginnen. Is meer iets van deze tijd dat iedereen om het minste of geringste op zijn pik is getrapt. Je kunt wel leuk een vlag ophangen en zeggen dat je diversiteit wilt maar daarmee verander je niet de cultuur binnen een bedrijf of branche.
Ik denk dat het gebrek aan diversiteit binnen bepaalde branches inderdaad nadelig kán zijn. Zeker weten doe ik het alleen niet.

Tegelijkertijd moet je je af vragen waarom mogelijk diversiteit niet staat te trappelen om aan het werk te gaan in bepaalde branches waar een schijnbaar gebrek aan diversiteit is.

Het is precies wat je zegt in je laatste zin. Effectief: Als de cultuur binnen een bedrijf of sector relatief intolerant is, weinig uitnodigend voor diversiteit, zal de cultuur een van de dingen zijn die moeten veranderen. Tegelijkertijd, zoals ik eerder schreef, mijn vermoeden is dat diversiteit, diversiteit aan trekt. Als juist door een duidelijk heterogene samenstelling van een bedrijf of organisatie, blijkt dat er ruimte is voor diversiteit, kan dat een aanzuigende werking hebben. (Zowel via directe kring als indirecte kring.)
Transportman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:29:
[...]
Of gewoon omdat er relatief weinig vrouwen in de IT zijn. Dan kan je als HR/recruitment daar wel op gaan focussen, maar als je normaal al de vacatures bijna niet vol krijgt, gaat dat nog minder goed als de focus ligt op een (binnen de IT) minderheidsgroep om maar "divers" te zijn, zeker als dat gebrek aan diversiteit eigenlijk al jaren geleden bij de jeugd naar binnen is geglipt (IT is voor mannen, zorg/onderwijs voor vrouwen).

Moet je als HR/recruitment er dan niets mee doen? Dat zeg ik niet, maar de primaire taak van recruitment is personeel binnen halen en als dat al lastig gaat door een algeheel personeelstekort, kan je beter de vijver zo groot mogelijk houden. Kan je nog steeds wel een deel van de tijd focussen op lastiger te bereiken groepen, maar dat begint bij de samenleving die niet de vooroordelen er bij de jeugd in giet.
Ik denk dat een van de mede-oorzaken van het huidige gebrek aan goede ICT'ers is dat juist vanwege bovenstaande bias, je mogelijk meer dan de helft van de beroepsbevolking uit sluit of het op zijn minst voor meer dan de helft van de beroepsbevolking minder interessant maakt.

Moet je je ergens op focussen, als je kans op succes theoretisch met meer dan 100% toe neemt als je duidelijk diverser werft?

Juist de huidige bias, maakt de vijver waarin gevist word mogelijk meer dan half zo klein als 'ie zou kunnen zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
HSG schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:43:
[...]
Zoals ik al zei het maakt ons niet uit wie je bent en hoe je bent zolang je je werk maar goed doet, fatsoenlijk gedraagt en elkaar accepteert. Ons team bestaat uit een aantal mannen waarbij een Iraniër, een aantal vrouwen, de manager is vrouw en haar baas is weer iemand met een allochtoon achtergrond. Wat zijn achtergrond is weet ik niet.

Als er een vacature open staat dan kijken wij vooral naar wat je in huis hebt: werkervaring, kennis, certificeringen, opleidingen ect en niet naar wat voor achtergrond die persoon heeft. Met andere woorden...wij nemen de beste kandidaat aan ongeacht wie die persoon is en kijken niet gendergeneuzel, cisgeleuter, huidkleurtjes of wat dan ook want dan maak je echt onderscheid in mensen en dat willen wij niet. Zo staat HR en recruitment er ook in want die kijkt alleen naar kennis, certificeringen, opleidingen en ervaring en vervolgens gooien ze gekozen cv's bij de manager neer. Onderzoek doen is dus onzin.

Dat ze bij ons niet aangenomen worden betekent of ze solliciteren niet of ze zijn niet de beste kandidaat voor de functie.
Heel mooi. Maar het heeft er sterk de schijn van dat met name in technische beroepen zoals uitvoerend ICT werk, er een sterke bias is richting witte, cisgender, heterosexuele mannen.

"Mits ze de juiste kwalificaties hebben", absoluut, maar daar lijkt het, voor zover ik kan beoordelen, op de scholen al mis te gaan. Als daar 80%+ van de klassen man is, is de kans groot dat die bias zich voort zet op de werkvloer.

Ik ben het met je eens dat er geen onderscheid zou mogen zijn, maar door het "geleuter" te noemen, ontken en/of bagateliseer je een probleem dat er wel degelijk lijkt te zijn.

Moeten HR en recruitment daar iets mee? Mogelijk wel. Het zou zomaar het personeelstekort binnen de ICT kunnen oplossen... (Wat dan weer nadelig is voor de lonen die nu praktisch tot in de hemel lijken te groeien, maar wat is een loon waard, als daar permanent extreme werkdruk wegens onderbezetting tegenover staat en sowieso, loon is in de basis individueel gericht, dit issue overstijgt het individu.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 26-11 12:18

Equator

Crew Council

#teamseas

Wat moet HR en of recruiters daar dan aan doen? Mij een diversiteit aan personen voorleggen die op basis van gezochte kennis, kunde en ervaring weer afvallen?

Ik kijk echt niet naar iemand zijn sekse, geaardheid of afkomst, maar juist naar wat deze persoon meeneemt naar het team. Ik verrek het om mensen aan te nemen omdat ze toevallig passen in het diversiteitsbeleid.

Sterker nog, de eerste die ik er hier heb uitgegooid was een trans. Niet vanwege het feit dat hij/zij trans was, maar omdat zij niet functioneerde.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• HSG
unezra schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Heel mooi. Maar het heeft er sterk de schijn van dat met name in technische beroepen zoals uitvoerend ICT werk, er een sterke bias is richting witte, cisgender, heterosexuele mannen.

"Mits ze de juiste kwalificaties hebben", absoluut, maar daar lijkt het, voor zover ik kan beoordelen, op de scholen al mis te gaan. Als daar 80%+ van de klassen man is, is de kans groot dat die bias zich voort zet op de werkvloer.

Ik ben het met je eens dat er geen onderscheid zou mogen zijn, maar door het "geleuter" te noemen, ontken en/of bagateliseer je een probleem dat er wel degelijk lijkt te zijn.

Moeten HR en recruitment daar iets mee? Mogelijk wel. Het zou zomaar het personeelstekort binnen de ICT kunnen oplossen... (Wat dan weer nadelig is voor de lonen die nu praktisch tot in de hemel lijken te groeien, maar wat is een loon waard, als daar permanent extreme werkdruk wegens onderbezetting tegenover staat en sowieso, loon is in de basis individueel gericht, dit issue overstijgt het individu.)
Tsja... je zou maar als persoon moeten aanhoren "wij hebben jou aangenomen omdat je zwart bent" of "omdat je homo bent" en niet van "aangenomen omdat jij de meeste kennis en ervaring hebt".

Verder ontken ik het niet maar ik wat ik ook erken is dat het te ver doorgeslagen is en daar doen wij niet aan mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Equator schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:11:
Wat moet HR en of recruiters daar dan aan doen? Mij een diversiteit aan personen voorleggen die op basis van gezochte kennis, kunde en ervaring weer afvallen?

Ik kijk echt niet naar iemand zijn sekse, geaardheid of afkomst, maar juist naar wat deze persoon meeneemt naar het team. Ik verrek het om mensen aan te nemen omdat ze toevallig passen in het diversiteitsbeleid.

Sterker nog, de eerste die ik er hier heb uitgegooid was een trans. Niet vanwege het feit dat hij/zij trans was, maar omdat zij niet functioneerde.
Een van de dingen die ze kunnen doen, is zorgen dat op zijn minst de vacatureteksten en websites van het bedrijf interessant genoeg zijn voor een divers publiek. Daar schijnt het aan de voorkant al mis te gaan. Daarnast denk ik bewustzijn op dit gebied. Juist door er bewust mee om te gaan, gaan we hopelijk ooit naar een normaal waar we er niet meer bewust mee om hoeven te gaan.

Kortom: HR en recruitment speelt hierin denk ik een belangrijke rol.

En precies daar wat je zegt, je neemt mensen aan om wat ze meenemen naar het team. Ik kan me goed voorstellen dat juist een van belangrijke dingen die iemand mee neemt naar het team, iets is dat ook in het diversiteitsbeleid benoemd is. (Waarbij diversiteit voor mij verder gaat dan enkel gender of sexediversiteit.)
HSG schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:30:
[...]
Tsja... je zou maar als persoon moeten aanhoren "wij hebben jou aangenomen omdat je zwart bent" of "omdat je homo bent" en niet van "aangenomen omdat jij de meeste kennis en ervaring hebt".

Verder ontken ik het niet maar ik wat ik ook erken is dat het te ver doorgeslagen is en daar doen wij niet aan mee.
Dat is dus precies *niet* wat ik zeg. Hoewel ik nog in dubio ben of ik iets als een vrouwenquotum in gevallen noodzakelijk, acceptabel of verwerpelijk vind.

Het gaat niet om positieve discriminatie, het gaat om het vergroten van het aanbod, door een segment niet onaantrekkelijk te maken voor groepen mensen. Iets dat nu, schijnbaar, wel het geval is.

Er is een groot tekort aan goed ICT personeel. Misschien is het tijd eens verder te kijken dan "hee, er is geen aanbod", maar te kijken naar het waarom en de oorzaak aan te pakken ipv enkel te kijken naar het gevolg en het daar bij te laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

unezra schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Een van de dingen die ze kunnen doen, is zorgen dat op zijn minst de vacatureteksten en websites van het bedrijf interessant genoeg zijn voor een divers publiek. Daar schijnt het aan de voorkant al mis te gaan.
Het is misschien een prima idee om op dat soort details te letten, maar dat alleen zet gewoon geen zoden aan de dijk. Ik heb ze gezien: vacatureteksten die schreeuwen om "wij willen dat vrouwen hierop reageren" maar dan krijg je er twee die na doorvragen écht ongeschikt zijn (categorie "ik wil weg waar ik nu zit en misschien dat dat via deze vacature lukt") en een hele zwik mannen, die het gewoon inhoudelijk passend vinden. Dan zie je een paar bedrijven die er hard op inzetten (quota en dergelijke) de hele tijd die vijf vrouwen bij elkaar wegkapen. Quotum gehaald, netto aantal vrouwen op de werkvloer over het geheel blijft precies hetzelfde, alleen zitten die vrouwen nu samen bij dat éne bedrijf.

Als de maatschappij hier iets mee wil moet er op de basisschool al gewoon gezorgd worden dat meisjes ook met technisch lego spelen. Acties die HR kan nemen komen echt tien stappen te laat, daar is de vijver al leeg.
maar te kijken naar het waarom en de oorzaak aan te pakken ipv enkel te kijken naar het gevolg en het daar bij te laten.
Omdat software-ontwikkelaars gewoon een afspiegeling zijn van de techniek-profiel-kiezers op de middelbare school. Daar hadden we ook één meisje tussen 20 jongens.

Het is heel redelijk dat je kijkt of de sfeer wel een beetje goed is voor die twee vrouwen die er wel zitten, en of die het wel naar hun zin hebben. Maar er zijn genoeg bedrijven waar die sfeer prima is en waar een quotum toch bij lange na niet gehaald wordt. Tsjah. Wat valt daar nog te doen?

[Voor 9% gewijzigd door bwerg op 03-10-2021 13:11]

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:13
[...]

Het lijkt zo te zijn dat er toch wezenlijke verschillen zijn tussen de interesses van meisjes en jongens, van nature. Meisjes zijn meer op mensen georiënteerd, jongens meer op dingen. We zijn zeker geen onbeschreven blad. Ik ben het er overigens volledig mee eens dat er geen blokkades moeten zijn en dat iemand met interesse in IT daarin gewoon moet kunnen doen wat 'ie wil doen, maar ik kijk ook met argus ogen naar geforceerde diversiteit.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kwistnix schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:35:
Meisjes zijn meer op mensen georiënteerd, jongens meer op dingen.
Fun fact: ooit was programmeren vrouwenwerk.

Verder is de man-vrouwverdeling bij de WO-studies wiskunde het niet met je eens. Daar zei men 40 jaar geleden hetzelfde, toen de verdeling ook daar 90/10 was, maar dat was achteraf bezien schijnbaar toch een cultuurding. Oké, toegegeven - wiskunde is mensen noch "dingen", maar abstracte concepten.

• unezra

unezra

Topicstarter
bwerg schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Het is misschien een prima idee om op dat soort details te letten, maar dat alleen zet gewoon geen zoden aan de dijk. Ik heb ze gezien: vacatureteksten die schreeuwen om "wij willen dat vrouwen hierop reageren" maar dan krijg je er twee die na doorvragen écht ongeschikt zijn (categorie "ik wil weg waar ik nu zit en misschien dat dat via deze vacature lukt") en een hele zwik mannen, die het gewoon inhoudelijk passend vinden. Dan zie je een paar bedrijven die er hard op inzetten (quota en dergelijke) de hele tijd die vijf vrouwen bij elkaar wegkapen. Quotum gehaald, netto aantal vrouwen op de werkvloer over het geheel blijft precies hetzelfde, alleen zitten die vrouwen nu samen bij dat éne bedrijf.

Als de maatschappij hier iets mee wil moet er op de basisschool al gewoon gezorgd worden dat meisjes ook met technisch lego spelen. Acties die HR kan nemen komen echt tien stappen te laat, daar is de vijver al leeg.
Ja en nee.

JUIST door er in de werving- en selectie (dat begint dus bij de vacaturetekst) nu al op te letten, maak je mogelijk 4+ jaar later het verschil. Als we vandaag starten met over de hele breedte de sector aantrekkelijker te maken, hebben we met een beetje mazzel over 5-10 jaar een meer diversere sector.

Plus dat door niet heel actief bezig te zijn in het wervings- en selectieproces, mogelijk zij-instromers of mensen die een andere kant op willen, de sector links laten liggen omdat ze 'm onaantrekkelijk vinden.

Ik denk dat er instroom van onderaf (dat begint dus effectief al op de basisschool) moet zijn, maar tegelijkertijd OOK juist vanaf de zijkant. Mensen die al enige tijd meedraaien en om redenen, graag met hun eerder opgedane kennis en kunde, de overstap naar de ICT willen maken.
[...]
Omdat software-ontwikkelaars gewoon een afspiegeling zijn van de techniek-profiel-kiezers op de middelbare school. Daar hadden we ook één meisje tussen 20 jongens.

Het is heel redelijk dat je kijkt of de sfeer wel een beetje goed is voor die twee vrouwen die er wel zitten, en of die het wel naar hun zin hebben. Maar er zijn genoeg bedrijven waar die sfeer prima is en waar een quotum toch bij lange na niet gehaald wordt. Tsjah. Wat valt daar nog te doen?
Ik denk dat er heel veel aan te doen valt.
Alleen denk ik ook dat het een dusdanig complex probleem is, dat het antwoord, het "hoe", niet heel eenvoudig is. Dus ik weet het niet. Het zal denk ik vele oorzaken kennen en minstens zovele deeloplossingen.
Kwistnix schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:35:
[...]
Het lijkt zo te zijn dat er toch wezenlijke verschillen zijn tussen de interesses van meisjes en jongens, van nature. Meisjes zijn meer op mensen georiënteerd, jongens meer op dingen. We zijn zeker geen onbeschreven blad. Ik ben het er overigens volledig mee eens dat er geen blokkades moeten zijn en dat iemand met interesse in IT daarin gewoon moet kunnen doen wat 'ie wil doen, maar ik kijk ook met argus ogen naar geforceerde diversiteit.
Volgens mij is dat echt totaal onzin. We zijn geen onbeschreven blad, maar interesse voor techniek, is toch in de basis echt nurture, en geen nature. JUIST door te blijven roepen dat het nature is, blijven we hangen in het symptoom.

Ik denk dat hier wel eend eel van de oorzaak van het probleem staat:
https://www.nu.nl/werk-en...nteresse-in-techniek.html

Ik heb het onderzoek niet gelezen, maar de conclusie daarvan lijkt toch anders te zijn dan "vrouwen zijn van nature minder geinteresseerd in techniek".

Dit vind ik ook wel schrijnend:
https://www.vnom.nl/Items...n-schaars-maar-hard-nodig

Ze zeggen daar dat het nodig is, maar ook dat "slechts 17 procent van de vrouwen die een technische opleiding afgerond hebben, daadwerkelijk een baan in de techniek vindt" Dus de spoeling *is* al dun en wordt nog een stuk dunner omdat een minderheid van vrouwen die een technische opleiding hebben afgerond, uiteindelijk daadwerkelijk een baan in de techniek vind.

Goed. Het is bijna (of zelfs helemaal), voer voor een compleet eigen topic. Interessante materie, dat wel.

Brengt me terug bij het onderwerp: Ik denk dat als je zaait met het aantrekkelijk maken van functies voor diversiteit (en dat begint absoluut bij de website en vacaturetekst), je op termijn de kans zinvol vergroot dat je diversiteit oogst.

Gezien het schrijven van een vacaturetekst en website toch wel een vak apart is, denk ik dat recruiters en HRM, samen met communicatie, hierin een flinke bijdrage kunnen en moeten leveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSG
[...]

Dat is dus precies *niet* wat ik zeg. Hoewel ik nog in dubio ben of ik iets als een vrouwenquotum in gevallen noodzakelijk, acceptabel of verwerpelijk vind.

Het gaat niet om positieve discriminatie, het gaat om het vergroten van het aanbod, door een segment niet onaantrekkelijk te maken voor groepen mensen. Iets dat nu, schijnbaar, wel het geval is.

Er is een groot tekort aan goed ICT personeel. Misschien is het tijd eens verder te kijken dan "hee, er is geen aanbod", maar te kijken naar het waarom en de oorzaak aan te pakken ipv enkel te kijken naar het gevolg en het daar bij te laten.
Het aantrekkelijk maken zegt niks over de persoon die IT interessant vindt. Je kunt een vacature tekst nog zo gaaf, aantrekkelijk, superduber of mega tof omschrijven waarbij je je bedrijf promoot alsof dat het bedrijf is waar ze moeten komen werken...als mensen geen interesse in IT hebben dan komen ze gewoon niet.

Dan kun je continue de vinger naar ons wijzen en de verantwoordelijkheid bij ons neerleggen maar daar verander je gewoon niks mee.

Ik heb bijvoorbeeld absoluut geen interesse in programmeren, horeca of zorg. Al kun je het nog zo geweldig omschrijven met hoe gaaf het is het interesseert mij gewoon niet. Nu ben ik wel iemand die zich daar wat in verdiept puur om te kijken wat het precies allemaal inhoud maar daar blijft het bij want het is mijn ding niet. Ook al werken daar 50% blanke en 40% gekleurde en 10 genderveranderingenofwatdanook ik blijf bij het punt "horeca, programmeren of zorg is niet mijn ding".

[Voor 23% gewijzigd door HSG op 03-10-2021 14:55]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:23
HSG schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Het aantrekkelijk maken zegt niks over de persoon die IT interessant vindt. Je kunt een vacature tekst nog zo gaaf, aantrekkelijk, superduber of mega tof omschrijven waarbij je je bedrijf promoot alsof dat het bedrijf is waar ze moeten komen werken...als mensen geen interesse in IT hebben dan komen ze gewoon niet.

Dan kun je continue de vinger naar ons wijzen en de verantwoordelijkheid bij ons neerleggen maar daar verander je gewoon niks mee.

Ik heb bijvoorbeeld absoluut geen interesse in programmeren, horeca of zorg. Al kun je het nog zo geweldig omschrijven met hoe gaaf het is het interesseert mij gewoon niet. Nu ben ik wel iemand die zich daar wat in verdiept puur om te kijken wat het precies allemaal inhoud maar daar blijft het bij want het is mijn ding niet. Ook al werken daar 50% blanke en 40% gekleurde en 10 genderveranderingenofwatdanook ik blijf bij het punt "horeca, programmeren of zorg is niet mijn ding".
Ik denk dat "interesse in IT" helemaal niet zo zwart-wit is. Er zijn legio vakgebieden waar vrouwen 60 jaar geleden nauwelijks in te vinden waren, maar nu volop vertegenwoordigd zijn. Evenzeer zie je dat Nederland vaak echt onderaan bungelt waar het aankomt op vrouwen in de IT.
Daar zit nog heel wat rek in.

Ik zie het bij mij eigen werkgever ook wel duidelijk. Met name via Young Professional programma's stromen steeds meer vrouwen binnen. Dat zijn lang niet altijd mensen met een keiharde technische studie achter de rug, maar met enige bijscholing gaat dat vaak prima. Bovendien heeft dat ook weer een katalyserende werking. Als in je marketing uiting meer vrouwen naar voren komen, dan geeft dat toch ook een ander beeld van het bedrijf.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

Acties:
  • +6Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 26-11 15:35
Naar mijn mening is het vooral hoe wij jonge vrouwen sturen in hun jeugd. Het speelgoed. Vooroordelen "Dat is voor jongens" tot aan actief tegenwerken op de middelbare (heb ik zelf meegemaakt).

En sommige creepy mannen in de sector helpen natuurlijk ook niet mee.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik heb niks met recruiters, dat ten eerste. Soms lurk ik wat bij in dit topic en ik zag dit filmpje voorbij komen. Wat schetst mijn verbazing: Het begint met een grote vlag van Amsterdam, het tweede shot is een pand in Zwolle (Hopmanshuis). Vervolgens zie je wat betekenisloze slomo's van achter de bureaus van enkele mensen. Boven dat heeft het filmpje geen geluid, geen idee wat men er mee wil zeggen.

Vervolgens in een ander filmpje van ze begint het met een boel gewauwel over passie en visie... Zie je weer wat beelden van Zwolle (rotonde in Zwolle-zuid langs de A28). Ook dit filpmje wordt ook nog eens opgeleukt met timelapses die niet in Zwolle zijn opgenomen. Wat een rommeltje.

[Voor 19% gewijzigd door sypie op 03-10-2021 15:23]

• Hydra
Juist wel. Want dat is de leeftijd waarop veel beroepskeuzes gemaakt worden.
Euh nee. En ik ga hier ook geen eindeloze discussie over hebben. Dat meiden weinig interesse in techniek hebben wordt vooral gevormd in de basisschool jaren. Daar kun je als ze eenmaal tiener in zijn weinig meer aan repararen. Da's ook de reden dat veel IT bedrijven juist op de basis school beginnen. Heb zelf ook bijgedragen aan Devoxx4Kids bijvoorbeeld.

• Hydra
hackerhater schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:19:
Naar mijn mening is het vooral hoe wij jonge vrouwen sturen in hun jeugd. Het speelgoed. Vooroordelen "Dat is voor jongens" tot aan actief tegenwerken op de middelbare (heb ik zelf meegemaakt).
Precies dat dus.

• Hydra
HSG schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:09:
Het gaat niet (echt) om bedrijven. Het probleem zit veel eerder waardoor veel minder vrouwen technische studies gaan doen. Daar kunnen bedrijven alleen wat aan doen door veel eerder bij te dragen. Meer vrouwen aan willen nemen als die er gewoon niet zijn, heeft geen zin.

• unezra

unezra

Topicstarter
@Hydra Fair enough.

Als het op de basisschool al mis gaat, is het wellicht lastig het later nog bij te trekken.
Dat er bij de beroepskeuzedag in mijn ICT groepen precies 1 meisje zat, zal helaas waarschijnlijk geen toeval zijn.

Ik ben bang dat je gelijk hebt dat de werkelijke oorzaak nog veel eerder ligt.

Blijft dat ik wel vind dat er dus juist aan de kant van recruitment, HR, etc, heel veel te winnen valt. Als uit dat aangehaalde artikel blijkt dat slechts 17% van de vrouwen die een technische opleiding doen, daadwerkelijk in de techniek gaan werken en als advertenties en bedrijfswebsites (maar mogelijk ook arbeidsvoorwaarden) dusdanig zijn dat het mensen af stoot, zit daar denk ik ook een belangrijk deel van de oplossing.

Bedrijfscultuur speelt daarin ook mee. Ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde ICT bedrijfscultuur als niet erg aantrekkelijk wordt beschouwd door een hoop mensen. (Tegelijkertijd is het niet ondenkbaar dat een bedrijfscultuur die de een enorm aan spreekt, voor een ander juist zorgt dat hij/zij/hen elders gaat kijken.)

Dus door welke factoren worden jonge kinderen beïnvloed dan mogelijk al geen interesse te hebben in ICT als vakgebied? Is bedrijfscultuur daarin al (direct of indirect) een factor? Kunnen we het met aanpassen van de cultuur van de ICT, een deel van het probleem oplossen?

• michie1
  • Nu online
sypie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:19:
[...]
Vervolgens in een ander filmpje van ze begint het met een boel gewauwel over passie en visie... Zie je weer wat beelden van Zwolle (rotonde in Zwolle-zuid langs de A28). Ook dit filpmje wordt ook nog eens opgeleukt met timelapses die niet in Zwolle zijn opgenomen. Wat een rommeltje.
Het is ook niet helemaal duidelijk op wie het filmpje is gericht. In ieder geval niet op de IT'ers die het product zijn. Maar ook als klant of investeerder (of überhaupt een volwassen persoon) zou ik van deze ijdeltuiterij niet warm worden.

• sugarlevi01
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:18
unezra schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:12:
@Hydra Fair enough.

Als het op de basisschool al mis gaat, is het wellicht lastig het later nog bij te trekken.
Dat er bij de beroepskeuzedag in mijn ICT groepen precies 1 meisje zat, zal helaas waarschijnlijk geen toeval zijn.

Ik ben bang dat je gelijk hebt dat de werkelijke oorzaak nog veel eerder ligt.

Blijft dat ik wel vind dat er dus juist aan de kant van recruitment, HR, etc, heel veel te winnen valt. Als uit dat aangehaalde artikel blijkt dat slechts 17% van de vrouwen die een technische opleiding doen, daadwerkelijk in de techniek gaan werken en als advertenties en bedrijfswebsites (maar mogelijk ook arbeidsvoorwaarden) dusdanig zijn dat het mensen af stoot, zit daar denk ik ook een belangrijk deel van de oplossing.

Bedrijfscultuur speelt daarin ook mee. Ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde ICT bedrijfscultuur als niet erg aantrekkelijk wordt beschouwd door een hoop mensen. (Tegelijkertijd is het niet ondenkbaar dat een bedrijfscultuur die de een enorm aan spreekt, voor een ander juist zorgt dat hij/zij/hen elders gaat kijken.)

Dus door welke factoren worden jonge kinderen beïnvloed dan mogelijk al geen interesse te hebben in ICT als vakgebied? Is bedrijfscultuur daarin al (direct of indirect) een factor? Kunnen we het met aanpassen van de cultuur van de ICT, een deel van het probleem oplossen?
Ik was op zoek naar wat research dat ik ooit had gelezen. Maar kwam deze tegen, waar het onderzoek dat ik zocht ook in genoemd wordt.
https://books.google.nl/b...PT897#v=onepage&q&f=false

Begint oa over de keuze voor wiskunde, is vaak toch the core, van meer technische beta-richtingen.
Basisschool en middelbare school is de growth mindset belangrijk voor meisjes, oftewel als je je best doet, kun je het prima leren. En stereotypes van ouders, leraren, maatschappij spelen een rol in überhaupt al een vak als wiskunde kiezen.
Vervolgens kiezen vrouwen eerder kiezen voor een studie richting mensgerichte, altruïstische en niet-competitieve beroepen, waar al meer vrouwen werken.
En als ze toch hebben doorgezet gaan ze weg uit branches met een 'chilly climate' ofwel grotendeels mannen die er werken.

Grappig, bovenstaande is wel erg herkenbaar. Vanuit eigen perspectief, maar ook wat ik bij vriendinnen zie.

• unezra

unezra

Topicstarter
@sugarlevi01 Hmmm. Dat onderzoek ga ik proberen een dezer dagen eens door te lezen.

Je samenvatting bevestigd iig wel een belangrijk deel van mijn gevoel dat de winst dus juist ook te behalen valt in het huidige bedrijfsleven.

In mijn beleving word ICT vaak gezien als zuiver technisch beroep, terwijl het in mijn beleving in veel gevallen juist servicegericht is. Van 1e lijns support tot dev, wát je doet, staat in de meeste gevallen in het teken van niet-ICT processen efficiënter laten lopen. ICT is een middel, geen doel. Zelfs als je bij een club werkt wiens eindproduct een ICT dienst of stuk software is, is het nog steeds een middel, maar dan voor de bedrijven aan wie je het verkoopt.

Sure thing dat daar een hoop techniek bij komt kijken en voor veel mensen binnen de sector, techniek het overgrote deel van hun dagbesteding is.

Ander ding is mogelijk het competitieve, ook dat heb ik zelf toch wel in sterke mate ervaren binnen de ICT, terwijl het "wij doen het samen" soms minder vertegenwoordigd lijkt. (Maar misschien is dat mijn persoonlijke bias.) Daar moet je tegen kunnen. Ik heb er een hekel aan. Ik ben ambitieus, maar niet competitief ten koste van anderen. Een bedrijf waarbij een haantjescultuur heerst (in mijn beleving toch sneller bij de typische samenstelling van ICT bedrijven en afdelingen), ben ik niet gelukkig en ik kán me zo voorstellen, dat ik niet de enige ben. Zou daar wel nature om de hoek komen kijken, of denk ik dan te holbewoner?

Tja, en dan heb je nog dingen als vrijmibo's. Als dat ál te nadrukkelijk op de website staat, trek je misschien een specifieke doelgroep (vooroordeel: jonge mannen zonder gezin) aan, maar ben je een deel ook kwijt. Mijn ideale vrijdagmiddag is 3 uur 's middags stoppen met werk en met een biertje in de hand op de bank ploffen. Niet tot 's avonds laat met mijn collega's aan de bierpomp hangen. (Dat is niet alleen leeftijd, ik heb vrijmibo's zelden echt fantastisch gevonden.)

Maar daar zit wel een uitdaging. De een trekt zoiets aan, de ander stoot het af...

• Mr. Awesome
  • Registratie: januari 2006
  • Nu online

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

unezra schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:52:
@sugarlevi01 Hmmm. Dat onderzoek ga ik proberen een dezer dagen eens door te lezen.

Je samenvatting bevestigd iig wel een belangrijk deel van mijn gevoel dat de winst dus juist ook te behalen valt in het huidige bedrijfsleven.
Sorry, maar wat? Haar samenvatting gaat vooral over dat het al begint op de basisschool en middelbare school, vanuit zowel ouders, leraren als de gehele maatschappij. En als allerlaatste punt noemt ze dat als een vrouw het eenmaal er toch voor kiest (en ze er de kans voor krijgt!) ze dan toch nog weggaan uit bedrijven die gedomineerd worden door mannen.

Hoezo is dan de grootste winst te halen in het bedrijfsleven? Eerst maar eens even het fundament fixen voordat we de zolder gaan repareren.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

unezra schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:52:
Mijn ideale vrijdagmiddag is 3 uur 's middags stoppen met werk en met een biertje in de hand op de bank ploffen. Niet tot 's avonds laat met mijn collega's aan de bierpomp hangen. (Dat is niet alleen leeftijd, ik heb vrijmibo's zelden echt fantastisch gevonden.)
Als er leuke activiteiten zijn heb ik ze zelf ook liever op dinsdagavond of zo. Vrijdag om 5 uur ben ik er klaar mee en dan wil ik inderdaad gewoon weekend.

• Hydra
Mr. Awesome schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:59:
Hoezo is dan de grootste winst te halen in het bedrijfsleven?
Het is voor hem fysiek onmogelijk toe te geven dat 'ie ergens fout op zit. Gewoon negeren.

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
Kunnen we ontopic gaan ipv een diversiteits discussie te gaan starten hier? Zou prima zijn voor een eigen topic, maar ik zie niet in hoe ervaring met recruiters te maken heeft met diversiteit discussies.

• HSG
Hydra schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:26:
[...]

Het gaat niet (echt) om bedrijven. Het probleem zit veel eerder waardoor veel minder vrouwen technische studies gaan doen. Daar kunnen bedrijven alleen wat aan doen door veel eerder bij te dragen. Meer vrouwen aan willen nemen als die er gewoon niet zijn, heeft geen zin.
Wij kunnen inderdaad een steentje bijdragen door aan te geven hoe tof de IT (kan) zijn maar als de interessefactor bij mensen weg blijft houd het voor ons ook op.

Wij kunnen niet dwingen.

• HSG
Mugwump schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:09:
[...]

Ik denk dat "interesse in IT" helemaal niet zo zwart-wit is. Er zijn legio vakgebieden waar vrouwen 60 jaar geleden nauwelijks in te vinden waren, maar nu volop vertegenwoordigd zijn. Evenzeer zie je dat Nederland vaak echt onderaan bungelt waar het aankomt op vrouwen in de IT.
Daar zit nog heel wat rek in.

Ik zie het bij mij eigen werkgever ook wel duidelijk. Met name via Young Professional programma's stromen steeds meer vrouwen binnen. Dat zijn lang niet altijd mensen met een keiharde technische studie achter de rug, maar met enige bijscholing gaat dat vaak prima. Bovendien heeft dat ook weer een katalyserende werking. Als in je marketing uiting meer vrouwen naar voren komen, dan geeft dat toch ook een ander beeld van het bedrijf.
Oh ja hoor helemaal mee eens. :) Maar uiteindelijk ligt het bij de persoon zelf of ze de IT in willen of niet.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 00:00

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Tot zover de discussie over diversiteit in de IT, althans, in dit topic :). Graag hier terug ontopic: ervaringen met recruiters ed. Merci!

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:26

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

De laatste tijd krijg ik wat vaker van die recruiters uit India via LinkedIn die me benaderen.

Zelf ben ik van mening dat als je als Nederlands bedrijf dit soort zaken al uitbesteed naar India, ik er al niet eens wil werken. Bijkomend een mooi stukje copy/paste:
Greeting!
I apologize for the direct approach, I have a job opportunity that I think would suit your profile well
Immediate Requirement "Mendix Developer"-100% Remote job.Amsterdam/Utrecht, Netherlands-Permanent job.
Please let me know if you are interest.

Stay safe & Healthy
Kind Regards
Zou de club die die recruiter in India aanstuurt nou hetzelfde percentage opstrijken maar vervolgens veel minder kwijt zijn aan de recruiter zelf? :X

• Hydra
De meeste van die clubs uit India en de UK worden niet ingehuurd door bedrijven hier. Die proberen gewoon met jouw CV in de hand koude sales te doen. Gewoon negeren dus.

• champion16
Client: ...

Duration: Permanent.

Position 1: Senior Java Developer in Pearl Chain platform

Must Have:

- 4 to 8 years of Java, J2EE experience with hands on experience on writing front end and backend modules

- Experience of working on Pearlchain CPQ and Contract Management module

- Understanding of Pearlchain ShapeIT & BuildIT framework

- Experience with Spring framework, Java script, Google V8 engine,

- Good understanding of SQL with Java

- In-depth knowledge of popular Java frameworks like JSF and Spring MVC

- Familiarity with JavaScript frameworks and Java (J2EE) technologies

- Familiarity with concepts of MVC, JDBC, and RESTful

Good to have:

- Prior experience & functional understanding on CPQ (Configure, Price, Quote) & CM (Contract Management) domain

- Expertise in agile and scrum development cycles and usage of tools like ALM, JIRA

Executive – Talent Acquisition at ... India Pvt Ltd.
Dit pareltje gehad in mijn inbox van een recruiter uit India. Geen hallo, geen introductie of voordelen die de werkgever heeft gewoon een lijstje met eisen... Heel creatief

• wttj
  • Niet online
champion16 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Dit pareltje gehad in mijn inbox van een recruiter uit India. Geen hallo, geen introductie of voordelen die de werkgever heeft gewoon een lijstje met eisen... Heel creatief
Dat is typisch voor india. In de Linkedin groep voor azure developers spammen ze ook altijd vacatures en vaak zijn dat gewoon screenshots van excel spreadsheets met de eisen per functie...

• HSG
champion16 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Lekkere directe benadering.

• MarkJoosten
Met een prijs op je hoofd van gemiddeld tussen de 8 en 15k komt het er wat betreft recruiters eigenlijk gewoon op neer dat je handelswaar bent.

[Voor 11% gewijzigd door MarkJoosten op 18-11-2021 09:23]

• Vaelken
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20:35
Mogelijk dat iemand een antwoord heeft, kunnen recruiters op LinkedIn zien in welke regio iemand woont? De laatste tijd krijg ik steeds vaker recruiters die 'leuke uitdagingen' hebben in de randstad, terwijl ik zelf aan de andere kant van het land woon. Ik denk (hoop) dat de meeste recruiters wel beseffen dat veel mensen 3 uur reistijd per dag toch echt te veel vinden.

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Vaelken schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:20:
Mogelijk dat iemand een antwoord heeft, kunnen recruiters op LinkedIn zien in welke regio iemand woont? De laatste tijd krijg ik steeds vaker recruiters die 'leuke uitdagingen' hebben in de randstad, terwijl ik zelf aan de andere kant van het land woon. Ik denk (hoop) dat de meeste recruiters wel beseffen dat veel mensen 3 uur reistijd per dag toch echt te veel vinden.
Kunnen ze zien (als het openbaar is) maar veel werk is toch remote of deels remote. En soms hebben mensen er geen probleem mee te verhuizen voor de juiste baan. Daarnaast blijven de meeste recruiters toch een shotgun techniek toepassen in de hoop ergens iets te raken.

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 01:55
Als ze die informatie niet nodig hebben om te zien dat hun aanbod wat absurd is, doen ze er ook niks mee. Ik heb serieus, na het afwijzen van de eerste functie (MBO2 starter aan een HBOer met ervaring voorleggen, alles waar ik naartoe door kon groeien was ik allang weer uit gegroeid) werd mij een andere functie aangeboden. Die paste inderdaad beter, maar waar de eerste vlak boven Leiden was (voor mij al een uur rijden), was de tweede in Venlo... 8)7 8)7

• HSG
Ik stel ze altijd de vraag hoe ze dan met iemand uit het noorden omgaan als het om een klus in het zuiden of in de Randstad gaat.

Dan blijft het angstvallig stil aan de andere kant van de lijn.

• MarkJoosten
Ja dat kun je gewoon zien.

Maar zo gek is het niet dat een recruiter dit doet. Zeker niet wanneer je het rationeel benaderd.

Stel dat je een kans hebt van 0,1% dat iemand wil verhuizen of het niet zo erg vindt om 1x tot 2x per week die afstand af te leggen voor een leuke baan (dus 1 op de 1.000). Dan hoef je "maar" duizend InMails te versturen voor een fee die waarschijnlijk rond de 10k ligt. Kosten hiervan zijn rond de 3.000 euro (in het ergste geval, want je krijgt altijd wel reacties terug waardoor je je credit nog een keer kunt gebruiken).

Ook zal je zien dat wanneer je 1.000 InMails verstuurd er altijd mensen bij zullen zijn die zeggen; die afstand is voor mij te ver maar wanneer je iets in de buurt hebt dan sta ik daar wel open voor. Bingo! Nieuwe handelswaar om bedrijven in die specifieke regio mee te canvassen. "Kom dat zien, kom dat zien, ik heb hier weer een mooi exemplaar voor jullie..."

Zo stom zijn die recruiters niet... ;)

• spijkerhoofd
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 26-11 17:25
MarkJoosten schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:57:
[...]

Maar zo gek is het niet dat een recruiter dit doet. Zeker niet wanneer je het rationeel benaderd.

Stel dat je een kans hebt van 0,1% dat iemand wil verhuizen of het niet zo erg vindt om 1x tot 2x per week die afstand af te leggen voor een leuke baan (dus 1 op de 1.000). Dan hoef je "maar" duizend InMails te versturen voor een fee die waarschijnlijk rond de 10k ligt. Kosten hiervan zijn rond de 3.000 euro (in het ergste geval, want je krijgt altijd wel reacties terug waardoor je je credit nog een keer kunt gebruiken).

Ook zal je zien dat wanneer je 1.000 InMails verstuurd er altijd mensen bij zullen zijn die zeggen; die afstand is voor mij te ver maar wanneer je iets in de buurt hebt dan sta ik daar wel open voor. Bingo! Nieuwe handelswaar om bedrijven in die specifieke regio mee te canvassen.

Zo stom zijn die recruiter niet... ;)
Plus met het (gedeeltelijk) thuis werken vinden worden de afstanden ook kleiner, want max 2x 1,5 uur naar een kantoor is minder erg dan dagelijks 1,5 uur reizen. Als het een leuke baan is zou ik dat ook wel doen.

• gem-p
  • Laatst online: 22:19
Dacht dat ik inmiddels wel wat meegemaakt had op LinkedIn. Onderstaande is van een recruiter die ik jaren geleden ooit aan de telefoon heb gehad:
Hoi <mijn naam>,

Zullen we elkaar helpen door bij elkaar onze vaardigheden aan te vinken? Ik heb er bij jou net een paar aangevinkt en zou het tof vinden als je bij mij ook een aantal vaardigheden aan kan vinken. :)

Alvast bedankt en een fijn weekend!

Groetjes, <recruiter>
Hoop niet dat dit een trend wordt op LinkedIn...

• spijkerhoofd
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 26-11 17:25
gem-p schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:22:
Dacht dat ik inmiddels wel wat meegemaakt had op LinkedIn. Onderstaande is van een recruiter die ik jaren geleden ooit aan de telefoon heb gehad:

[...]

Hoop niet dat dit een trend wordt op LinkedIn...
Mijn eerste reactie is WTF _O- Zelden zulke gekkigheden meegemaakt op Linkedin!

• jongetje
[...]
Ook zal je zien dat wanneer je 1.000 InMails verstuurd er altijd mensen bij zullen zijn die zeggen; die afstand is voor mij te ver maar wanneer je iets in de buurt hebt dan sta ik daar wel open voor. Bingo! Nieuwe handelswaar om bedrijven in die specifieke regio mee te canvassen. "Kom dat zien, kom dat zien, ik heb hier weer een mooi exemplaar voor jullie..."

Deden ze dat maar. Mijn ervaring is dat ze voor elke vacature opnieuw gewoon domweg iedereen aanschrijven ipv bij te houden welke reacties ze terug hebben gehad. Ik ben zelfs ooit voorgesteld door een bureau bij een bedrijf, 2 gesprekken gehad maar van beide kanten toch geen klik. Vervolgens nooit meer van dat bureau gehoord terwijl er genoeg vacatures te vervullen waren..

• MarkJoosten
jongetje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:29:
[...]

Deden ze dat maar. Mijn ervaring is dat ze voor elke vacature opnieuw gewoon domweg iedereen aanschrijven ipv bij te houden welke reacties ze terug hebben gehad. Ik ben zelfs ooit voorgesteld door een bureau bij een bedrijf, 2 gesprekken gehad maar van beide kanten toch geen klik. Vervolgens nooit meer van dat bureau gehoord terwijl er genoeg vacatures te vervullen waren..
Maar je weet toch niet of ze het niet gedaan hebben? Ik kan mij goed voorstellen dat ze dit wel geprobeerd hebben maar het gewoon niet gelukt is. Bedrijven worden gek van al die spam-recruiters dat ze in veel gevallen hun mails nog niet eens lezen (vaak genoeg zelf meegemaakt). Dus wellicht dat je prima ergens gepast had maar dat die manager/ hr op dat moment nog niet eens je CV gezien heeft omdat die regelrecht de spamfolder inging.

Wij tellen alleen al meer dan 100 recruitmentbureau die ooit een .NET functie op Indeed gezet hebben. Als bedrijf ga je nooit met alle bureau's samenwerken. Je neemt er 1 of 2 en door de overvloed aan mails is de kans groot dat de rest in spamfolder terecht komt.

Dus jouw ervaring wil echt niet zeggen dat die recruiter het niet geprobeerd heeft om ergens een voet tussen de deur te krijgen met je CV. Waarschijnlijk is het gewoon niet gelukt en heeft hij jou niets laten weten (kost tijd en daar verdient hij of zij niets aan).

Overigens werpt die fee ook een behoorlijk hoge drempel op voor veel bedrijven om je uit te nodigen voor een gesprek.

[Voor 3% gewijzigd door MarkJoosten op 20-11-2021 13:50]

• jongetje
@MarkJoosten Lijkt me dat ze eerst met mij overleggen voordat ze mijn cv gaan voorstellen. Daarnaast stonden er een paar weken later voldoende passende vacatures op de website.

• MarkJoosten
jongetje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:24:
@MarkJoosten Lijkt me dat ze eerst met mij overleggen voordat ze mijn cv gaan voorstellen. Daarnaast stonden er een paar weken later voldoende passende vacatures op de website.
Reken er maar niet op.

O je bedoeld spookvacatures om meer kandidaten mee aan te trekken...

• Vaelken
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20:35
[...]

Helaas zijn de rollen waar ze mij regelmatig voor benaderen allemaal 100% on site, met een salaris waar ik in de randstad nog niet eens een garagebox zou kunnen kopen.

Maar goed, zo lang zij er geld mee verdienen, zal het wel door blijven gaan.

• MarkJoosten
Vaelken schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:05:
Maar goed, zo lang zij er geld mee verdienen, zal het wel door blijven gaan.
Precies dit.
Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee