• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 02:26

defiant

Moderator General Chat
anboni schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 01:21:
Vroeger heette HR dan ook nog gewoon Personeelszaken of Personeel & Organisatie. Volgens mij onderdeel van de globale inflatie van functietitels (Interieurverzorging, anyone?)
De inflatie is inmiddels al een stuk verder, HR noemt zich inmiddels nu vaak business partner. Alsof ze zelfstandigen zijn die op gelijkwaardige voet "partner" zijn met de directie. Dat is misschien wat ze willen uitstralen richting het personeel en de buitenwacht of zelf misschien ook daadwerkelijk willen zijn, maar HR (en eigenlijk dus gewoon P&O) is nog steeds uitvoerende organisatie die niet zelfstandig beslisbevoegd is binnen de kaders van wetgeving en beslissingen genomen door bestuurders/directie.

Elk personeelslid zou zich op die manier van de titel "business partner" kunnen gaan bedienen, inclusief de schoonmakers. "Als cleaning business partner adviseer ik het bedrijf en lever strategisch bijdrage aan bedrijfshygiëne zodat personeel hun de klanten kunnen begeleiden in hun agile klantreis en business transformaties."

Climate dashboard

• boxlessness
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:24
Mugwump schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:35:
[...]

Zijn er developers die graag op legacyprojecten werken dan?

Nou ja goed, ik heb zo'n fossiel als collega, maar veel zijn het er niet volgens mij. :P
Meer dan genoeg... en het is een reëel "gevaar" voor iedere devver die te lang in dezelfde hoek blijft zitten.
Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat ik dingen op een "ouderwetse" manier op wil lossen. Ik zit al 15+ jaar in het vak, en de "broekies" die net van school komen knopen enorm vlug allerlei tools en packages aan elkaar, terwijl ik aan het nadenken ben over de performance van een inner-loop. "Nee, dan starten we gewoon een extra instance in de cloud als het te traag werkt"... ik krijg daar dan een beetje de kriebels van omdat ik 10 jaar terug nog met assembly heb zitten kloten om een stuk real-time DSP op een microprocessor werkend te krijgen. En tot een jaar of 5 terug was performance vaak wel een dingetje in de projecten waar ik aan gewerkt heb.
Ik voel me af en toe wel een dinosaurus als ik weer zit te prutsen met npm, angular en css flexbox :P Maar goed, doe dat net een jaar, dus misschien verwacht ik te veel. En het development vak is zeker de laatste 5 jaar erg veranderd heb ik het idee.

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 26-11 15:35

Nou ja goed, ik heb zo'n fossiel als collega, maar veel zijn het er niet volgens mij. :P
Als ik carte blanche heb om de boel te moderniseren?
Bring it on

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

boxlessness schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:58:
En tot een jaar of 5 terug was performance vaak wel een dingetje in de projecten waar ik aan gewerkt heb.
Een inefficiente for-loop kan nog steeds gewoon 25% van je CPU-tijd opeten hoor, en wat domme memory-allocaties kunnen je applicatie nog steeds vastdraaien in de garbage-collection stress. En dat heb je over 20 jaar nog steeds. Dan denken de hardware-jongens "we gooien er gewoon drie keer zoveel CPU-kracht tegenaan en dan zijn we klaar!" en dan trek je gewoon 3 servers plat in plaats van 1.

Dat premature optimization niet de moeite waard is wisten we 20 jaar geleden ook wel.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:23
hackerhater schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:09:
[...]

Als ik carte blanche heb om de boel te moderniseren?
Bring it on
Je bedoelt er min of meer een greenfield oplossing naast zetten? :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

• hackerhater
Mugwump schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:24:
Je bedoelt er min of meer een greenfield oplossing naast zetten? :P
Daar komt het vaak wel op neer ja als het echt oude crap is :P

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Werd van de week gebeld door een voor mij onbekende recruiter. Ik vroeg hem hoe hij aan mijn telefoonnummer kwam, aangezien die niet zo simpel te vinden. Hij reageerde alsof het de normaalste zaak van de wereld is: "Oh dat heb ik uit een scraper database! Heel handig!"

:-(

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:11

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
defiant schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:55:
[...]

De inflatie is inmiddels al een stuk verder, HR noemt zich inmiddels nu vaak business partner. Alsof ze zelfstandigen zijn die op gelijkwaardige voet "partner" zijn met de directie. Dat is misschien wat ze willen uitstralen richting het personeel en de buitenwacht of zelf misschien ook daadwerkelijk willen zijn, maar HR (en eigenlijk dus gewoon P&O) is nog steeds uitvoerende organisatie die niet zelfstandig beslisbevoegd is binnen de kaders van wetgeving en beslissingen genomen door bestuurders/directie.
Er zijn wel wezenlijke verschillen tussen HRM en P&O, al zal dat ongetwijfeld niet in iedere organisatie zo zijn. Ik wil best geloven dat er zat organisaties zijn die in feite een P&O afdeling hebben, maar het HRM noemen omdat dat wat hipper klinkt.

https://blog.secretary.nl...en-po-hr-hrm-verschillen/
Elk personeelslid zou zich op die manier van de titel "business partner" kunnen gaan bedienen, inclusief de schoonmakers. "Als cleaning business partner adviseer ik het bedrijf en lever strategisch bijdrage aan bedrijfshygiëne zodat personeel hun de klanten kunnen begeleiden in hun agile klantreis en business transformaties."
Tuurlijk.
Toch lijkt de term niet totaal debiel te zijn:
https://www.xperthr.nl/hr...an-de-hr-businesspartner/

De ellende zit hem er in dat soms iedere blinde kip zichzelf functietitels toe-eigent waar ze het takenpakket niet voor hebben, terwijl as-such, over de functie en titel, best goed nagedacht lijkt te zijn.

Maar de vraag is wel of je in een kleine organisatie, met iemand in de directie die gaat over het HRM-beleid, daaronder nog 1 of meerdere HR Business Partners moet willen hebben, of dat het directielid dat daar over gaat, dat in feite is maar dan eerder de titel CHRO toepasbaar zou zijn:
https://www.smartrecruite...rs-role-in-the-boardroom/

Tegelijkertijd hoort het HRM beleid in de basis in mijn beleving wel degelijk iets te zijn waar de directie hier primair op strategisch niveau mee bezig is en de lagen daaronder, op tactisch / operationeel. Lijkt mij iig heel prettig, een goed personeelsbeleid dat past bij de organisatie, waar de lagen onder de directie, juist hun werk beter kunnen doen door een goed beleid, goede strategie op dat vlak.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:55
Hydra schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:00:
@boxlessness in onze vacature staat wel dat we aan een greenfield project werken, Kotlin gebruiken, dat soort dingetjes. Ook om uit te stralen dat je als Java dev niet gaat werken aan een monoliet bovenop Webshere van 20 jaar oud. Ik deel an sich je mening wel, maar ik vind het toch als developer wel belangrijk om te zien dat ik niet hoef te gaan kutten met Jenkins, SVN en Java 5.

Verder wil ik gewoon samenwerken met slimme leuke mensen met een "getting things done" mentaliteit, maarja, zie dat maar eens in een interview naar boven te halen :)
Het is altijd goed om wel even de technologieën te noemen, maar in de meeste vacatureteksten komt het een beetje hol over, het voelt alsof ze de teams hipper voor willen stellen dan dat ze zijn, maar de realiteit is gewoon dat je vaak ook te maken hebt met "legacy" en dat het niet allemaal leuke hippe nieuwbouwprojecten zijn.

En wat is er mis met Jenkins?
[...]

Als je er goed in bent, kan ik me best voorstellen dat mensen aan legacyprojecten willen werken, changes zijn vaak niet bijzonder groot meer, maar je kan er wel goed mee verdienen omdat kennis minder beschikbaar is. Dus als je nog een 5-10 jaar te gaan hebt, kunnen dat prima projecten zijn om naar de finish te komen, want veel sneller krijgen grote organisaties de boel toch niet uitgefaseerd.
boxlessness schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:58:
[...]

Meer dan genoeg... en het is een reëel "gevaar" voor iedere devver die te lang in dezelfde hoek blijft zitten.
Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat ik dingen op een "ouderwetse" manier op wil lossen. Ik zit al 15+ jaar in het vak, en de "broekies" die net van school komen knopen enorm vlug allerlei tools en packages aan elkaar, terwijl ik aan het nadenken ben over de performance van een inner-loop. "Nee, dan starten we gewoon een extra instance in de cloud als het te traag werkt"... ik krijg daar dan een beetje de kriebels van omdat ik 10 jaar terug nog met assembly heb zitten kloten om een stuk real-time DSP op een microprocessor werkend te krijgen. En tot een jaar of 5 terug was performance vaak wel een dingetje in de projecten waar ik aan gewerkt heb.
Ik voel me af en toe wel een dinosaurus als ik weer zit te prutsen met npm, angular en css flexbox :P Maar goed, doe dat net een jaar, dus misschien verwacht ik te veel. En het development vak is zeker de laatste 5 jaar erg veranderd heb ik het idee.
Ik krijg daar zelf ook de kriebels van, omdat het niet door wordt gedacht. Leuk al die tools en packages, maar die moeten wel bijgehouden worden of opgeruimd als ze niet meer gebruikt worden, waarmee je dus met een enorm onderhoudsmonster komt te zitten, wat misschien ook nog eens lastig in elkaar zit omdat er niet efficiënt mee om hoeft worden te gaan, want we starten gewoon een extra instance. Een extra instance die vervolgens wel vrolijk geld kost, die met een beetje efficiënte code niet uitgegeven hoeft te worden. Kan je er natuurlijk op de ouderwetse manier nog steeds een puinhoop van maken.

• unezra

unezra

Topicstarter
boxlessness schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:43:
[...]
Ik heb het idee dat je requirements aan het opvogelen bent voor je vacature platform ;)
Wat OK is hoor. Alles om mijn leven, en dat van andere devvers, beter te maken. :P
Ik ben zelf iig heel blij met dat Mark Joosten hier zijn input geeft en mee kletst. Er zijn meer recruiters aanwezig, maar de meesten hoor je niet of nauwelijks. Inderdaad, als dat bij draagt aan een beter recruitmentproces, als is het in dit geval maar voor een kleine groep mensen, is dat alleen maar goed.
Mijn strategie begint ook anders te worden: ik lees nieuwsberichten (bijvoorbeeld hier op tweakers) over bedrijven die coole dingen aan het maken zijn, en dan ga ik naar hun site om te kijken of ik daar mijn steentje aan bij zou kunnen/willen dragen, en of ik door de HR-molen kom omdat ik de juiste keywords af vink ;)
Arbeidsvoorwaarden worden meer en meer secundair, net als de gebruikte tech (zo lang het geen oude meuk is).
Jaaaaaaaren terug ben ik een beetje op de Simon Sinek bandwagon gesprongen met zijn "start with WHY", en sindsdien zie ik ook dat de meeste vacatures eigenlijk inspiratieloos zijn. Dus monsterboard openen en wat filteren is (voor mij) geen effectieve strategie om die krent in de pap te vinden.
Een goede vacaturetekst schrijven is een ramp, waarbij in mijn beleving vaak niet de juiste mensen worden betrokken. Hier in het topic is vaker gesuggereerd dat het primair een taak is van het team en de hiring manager / teamlead van dat team. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat het in de basis een joint-efford is, waarbij het team en de TL zinvolle input leveren, maar HR en communicatie de tekst verder schrijven en tunen. In lijn brengen met de algehele uitstraling die het bedrijf wil hebben.

Tegelijkertijd is een vacaturetekst in mijn beleving altijd gekleurd. Wat de een aan trekt, stoot de ander af en vice versa, terwijl dat niet noodzakelijkerwijs betekend dat beide kandidaten ongeschikt zijn of niet goed zouden passen bij het bedrijf.

Vacatureteksten zijn een beetje als huizen. Je moet er vaak doorheen kijken. Kijken wat er niet staat, maar ook niet schrikken van fluff. Als ik puur op de website van mijn werkgever was afgegaan, had ik bedankt voor het telefoongesprek. Toch gedaan, aangenomen en hoewel ik er nog maar kort werk, absoluut geen spijt. Had ik niet een nudge gekregen toch te bellen, was ik nu mogelijk nog op zoek geweest én had ik niet dé ideale baan gevonden op dit punt in mijn loopbaan.

Long story short: Het schrijven van een goede vacaturetekst word vaak onderschat en de samenwerking word, vaak, niet opgezocht waardoor bedrijven, zeker in een concurrerende markt, goede kandidaten mis lopen.
Wat ik mij nu af vraag is of de focus van wiens belangen je moet behartigen niet aan het verschuiven is. Recruiters zijn naar mijn beeld toch erg gericht op het behartigen van de belangen van de klant, en misschien moet die focus meer gaan liggen op het over de streep trekken van de goede kandidaat. Dus inderdaad een goede pitch.
Nu helpt het denk ik niet mee dat er heel veel 13-in-een-dozijn-bedrijven zijn die zich niet kunnen differentieren op hun inhoud/product/doel.
Eigenlijk is dat raar.

Een recruiter werkt in de basis voor 2 klanten tegelijkertijd: Sollicitant en opdrachtgever.

Daarnaast is "het behartigen van de belangen van de opdrachtgever", in mijn ogen wel degelijk (als de recruiter zijn werk goed doet), OOK het behartigen van de belangen van de potentiële kandidaat. Een recruiter die zijn/haar/hen werk goed doet, krijgt de juiste kandidaat aan het werk bij de juiste werkgever. De werkgever die *enkel* denkt aan kostprijs (en niet aan wat een persoon oplevert en toe voegt aan waarde), loopt vanzelf goede kandidaten mis.
Even een footnote: ik behoor waarschijnlijk niet tot het standaard publiek van een recruiter. Ik zit aan de prototype en greenfield kant van het development proces, en ik kijk daardoor misschien anders naar vacatures/werk. Dus mijn mening mag je met een korrel zout nemen. :P
Lijkt mij juist heel nuttig om het topic van alle kanten te belichten.

Zelf hoor Ik, wegens ambities en CV, zelf ook niet tot het standaard publiek van de recruiter en zit op dit moment gelukkig weer aan de andere kant van de tafel: Als (potentiële want geen actuele vacatures binnen mijn team) hiring manager. Voor mij is een topic als dit, op een andere manier dan voor Mark en andere recruiters/wervers, ook iets waar ik nuttige informatie voor mijn werk uit haal.

• MarkJoosten
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21:11
unezra schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:16:
[...]

Ik ben zelf iig heel blij met dat Mark Joosten hier zijn input geeft en mee kletst. Er zijn meer recruiters aanwezig, maar de meesten hoor je niet of nauwelijks. Inderdaad, als dat bij draagt aan een beter recruitmentproces, als is het in dit geval maar voor een kleine groep mensen, is dat alleen maar goed.
Ex-recruiter

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tk55 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:27:
Werd van de week gebeld door een voor mij onbekende recruiter. Ik vroeg hem hoe hij aan mijn telefoonnummer kwam, aangezien die niet zo simpel te vinden. Hij reageerde alsof het de normaalste zaak van de wereld is: "Oh dat heb ik uit een scraper database! Heel handig!"

Die is vast nieuw, de ervaren recruiters van zijn toko hebben hem wijsgemaakt dat Lusha echt dé manier is waarop ontwikkelaars met elkaar in contact komen, en hij probeert nu popi-jopie te doen door te laten zien dat hij dat ook doet. Je hebt niet verteld wat jouw reactie was maar hij leert vast snel dat een Lusha-gebruiker dat beter niet te hard kan roepen. :+

• unezra

unezra

Topicstarter
hackerhater schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:44:
[...]
Buiten dat de woningmarkt op dit moment zwaar oververhit is.
Maar sowieso. Waarom zou je naar het westen willen verhuizen om meer te betalen voor een kleinere woning? 8)7
Zodat je niet iedere dag 3 uur in de auto zit van/naar werk?

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:05:
[...]

Die is vast nieuw, de ervaren recruiters van zijn toko hebben hem wijsgemaakt dat Lusha echt dé manier is waarop ontwikkelaars met elkaar in contact komen, en hij probeert nu popi-jopie te doen door te laten zien dat hij dat ook doet. Je hebt niet verteld wat jouw reactie was maar hij leert vast snel dat een Lusha-gebruiker dat beter niet te hard kan roepen. :+
Haha zo kwam het inderdaad wel op me over. Ik liet natuurlijk niet merken wat ik daarvan vond ;)

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:23

PcDealer

HP ftw \o/

Tk55 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:27:

Bij de ACM gemeld vanwege privacybezwaren en spam?

LinkedIn WoT Cash Converter

• hackerhater
unezra schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:27:
Jij gaat nog elke dag op locatie komen? :?
1 keer per week vind ik meer dan genoeg. Genoeg klanten om uit te kiezen.
En zelfs dan zou ik waarschijnlijk eerder een 1e klas trein abbo pakken dan in die ellende genaamd de randstad-spits te gaan staan.

En ja ik heb al vaker banen & klussen daarop afgewezen. Ik kan meer nuttigere dingen doen dan krom liggen voor een woning of nutteloos in de auto zitten.

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:43

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:27:
[...]

Hallo 2018 ;). Op locatie werken doen we niet meer ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• MarkJoosten
[b]boxlessness in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen."boxlessness schreef op dinsdag 28 september 2021
Wat ik mij nu af vraag is of de focus van wiens belangen je moet behartigen niet aan het verschuiven is. Recruiters zijn naar mijn beeld toch erg gericht op het behartigen van de belangen van de klant, en misschien moet die focus meer gaan liggen op het over de streep trekken van de goede kandidaat. Dus inderdaad een goede pitch.
Nog even terugkomend op je vraag. Vraag je je dit af over inhouse recruiters of recruitmentbureaus?

De eerste behartigen inderdaad de belangen van het bedrijf waarvoor ze werken en de tweede groep hebben vooral de focus op het behartigen van hun eigen belangen (met wat uitzondering daargelaten voordat Unerza weer op mijn kop krijg ;) ).

Doordat recruitmentbureaus vooral hun eigen belangen behartigen zie je dat ze de ene keer meer opkomen voor de kandidaat en de andere keer meer opkomen voor het bedrijf. Het is maar net wie de meeste overtuiging/steun nodig heeft om de baan te accepteren en te kunnen cashen.

Puur rationeel gezien krijgt de recruiter betaald voor de bemiddeling en niet of het een goede match is. Of jij het er nog steeds naar je zin hebt na 1 jaar en of dat het bedrijf blij is met jou na 1 jaar is irrelevant (bij 99% van de gebruikte verdienmodellen).

Uiteraard zijn er recruiters met een geweten (vaak geen pluspunt in deze business) en recruiters die het oprecht leuk vinden om mensen blij te maken met een goede baan, maar succes met die te vinden.

[Voor 27% gewijzigd door MarkJoosten op 29-09-2021 12:09]

• boxlessness
MarkJoosten schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:12:
[...]

Nog even terugkomend op je vraag. Vraag je je dit af over inhouse recruiter of recruitmentbureaus?

De eerste behartigen inderdaad het bedrijf waarvoor ze werken en de tweede groep hebben vooral de focus op het behartigen van hun eigen belangen (met wat uitzondering daargelaten voordat Unerza weer op mijn kop krijg ;) ).

Doordat recruitmentbureaus vooral hun eigen belangen behartigen zie je dat ze de ene keer meer opkomen voor de kandidaat en de andere keer meer opkomen voor het bedrijf. Het is maar net wie de meeste overtuiging/steun nodig heeft om de baan te accepteren en te kunnen cashen.

Puur rationeel gezien krijgt de recruiter betaald voor de bemiddeling en niet of het een goede match is. Of jij het er nog steeds naar je zin hebt na 1 jaar en of dat het bedrijf blij is met jou na 1 jaar is irrelevant (bij 99% van de gebruikte verdienmodellen).

Uiteraard zijn er recruiters met een geweten (vaak geen pluspunt in deze business) en recruiters die het oprecht leuk vinden om mensen blij te maken met een goede baan, maar succes met die te vinden.
Ik dacht aan de recruitment bureas inderdaad. En het is mij wel duidelijk hoe hun geldstroom loopt, en daarom hoop ik dat ze net zo veel in dienst staan voor mij als voor het bedrijf met de vacature. Ik zie ik ze ook meer als mijn "personal-google" en dat zij de filtering voor mij doen. Als onderhandelingsmediator heb ik ze niet nodig omdat die paar honderd euro extra in de maand niet mijn drijfveer is. Voor mijn huidige job heb ik juist dik ingeleverd omdat ik een meer maatschappelijk relevante bijdrage wilde leveren.

Ik ben nu op een recruiter ingegaan, en ik ga me laten verrassen.
Maar mijn eerste vibe is inderdaad dat het aangeboden niet overeen komt met wat ik belangrijk vind in mijn werk.
En misschien heb ik over een tijdje een verhaal voor in dit topic. ;)

• MarkJoosten
boxlessness schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:39:
Maar mijn eerste vibe is inderdaad dat het aangeboden niet overeen komt met wat ik belangrijk vind in mijn werk.
Heb je ook zelf proberen te zoeken naar een nieuwe baan?

Ik ben ieder geval benieuwd naar je ervaring.

[Voor 5% gewijzigd door MarkJoosten op 29-09-2021 12:53]

• Hydra
  • Laatst online: 26-11 08:41
hackerhater schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:33:
Idd. Als de hele crisis iets ons gebracht heeft, is het wel dat keihard aangetoond is dat het helemaal niet nodig is. 1 keer per week is voor mij wel de max.

https://niels.nu

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:13
Hydra schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:32:
[...]

Idd. Als de hele crisis iets ons gebracht heeft, is het wel dat keihard aangetoond is dat het helemaal niet nodig is. 1 keer per week is voor mij wel de max.
Ik miste het contact in het begin toch best wel, maar na (ruim) anderhalf jaar vanuit huis werken is dat minder. Was altijd ook veel reistijd kwijt, minimaal een uur enkele reis en dat is echt lekker om nu gewoon over te houden. Momenteel reis ik weer 2 dagen per week naar kantoor, omdat er net een stagair is gestart waar ik begeleider van ben. Als dat straks allemaal goed loopt, dan blijf ik ook weer lekker thuis!

• Hydra
Nou, net een mooie hoor. Recruiter voor een functie op LinkedIn voor lead software engineer in Utrecht. Ik stel dus de vragen of het wel voor freelancers is, en dat het lijkt alsof het een C# functie is. Krijg ik dit als reactie:
Hi <naam>, thanks for the note. The role is a full time position, we are mostly c# although they are open to people with a .net background also. Many thanks, <naam>
En dat is dan een in-house recruiter...

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:07:
Nou, net een mooie hoor. Recruiter voor een functie op LinkedIn voor lead software engineer in Utrecht. Ik stel dus de vragen of het wel voor freelancers is, en dat het lijkt alsof het een C# functie is. Krijg ik dit als reactie:

[...]

En dat is dan een in-house recruiter...
Dat klinkt niet heel gek? Dotnet is een stuk breder dan enkel C#, maar al heb je ervaring met VBA (of F#) dan is stap naar C# niet zo groot (aangezien het ecosysteem grotendeels hetzelfde is).

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Transportman schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:17:
[...]

Het is altijd goed om wel even de technologieën te noemen, maar in de meeste vacatureteksten komt het een beetje hol over, het voelt alsof ze de teams hipper voor willen stellen dan dat ze zijn, maar de realiteit is gewoon dat je vaak ook te maken hebt met "legacy" en dat het niet allemaal leuke hippe nieuwbouwprojecten zijn.
Waar dat denk ik misgaat is dat veel vacatures gewoon een hele waslijst aan tech opsommen zonder enige context over wat waarvoor word gebruikt. Voor bv webdevelopment zit er best wel een verschil in een cms gebruiken als een off-the-shelf product waar je verder niks mee doet behalve het intergreren van de API of het bouwen van complete website in een cms.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 26-11 16:26
Vandaag van een neef van me gehoord dat een dude van Starapple hem probeerde te laten beloven om niet zelfstandig op zoek te gaan naar een baan. Hij werd verteld dat als hij zelf iets op het oog had dat hij dan beter Starapple erop af kon sturen, omdat zij meer contacten, ervaring e.d. hadden. Gelukkig was dat zelfs voor mijn nog onervaren neef een brug te ver, maar ze hebben hem wel zover gekregen om te beloven om niet met andere recruitmentbureau's in zee te gaan. Schandalig.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:13
wttj schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:55:
[...]

Dat klinkt niet heel gek? Dotnet is een stuk breder dan enkel C#, maar al heb je ervaring met VBA (of F#) dan is stap naar C# niet zo groot (aangezien het ecosysteem grotendeels hetzelfde is).
Het is wel vreemd om een Java developer te benaderen voor een functie waarvoor je iemand met een C# of .NET achtergrond zoekt :)

• Mr. Awesome
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:38

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

HarmoniousVibe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:33:
Vandaag van een neef van me gehoord dat een dude van Starapple hem probeerde te laten beloven om niet zelfstandig op zoek te gaan naar een baan. Hij werd verteld dat als hij zelf iets op het oog had dat hij dan beter Starapple erop af kon sturen, omdat zij meer contacten, ervaring e.d. hadden. Gelukkig was dat zelfs voor mijn nog onervaren neef een brug te ver, maar ze hebben hem wel zover gekregen om te beloven om niet met andere recruitmentbureau's in zee te gaan. Schandalig.
Heeft ie hier een contract voor getekend? Anders zegt zo'n belofte alsnog niets toch.

• MunkleSon
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 30-09 13:23
ik hoop dat jullie mij even kunnen helpen. Ik ben bezig met een nieuw contract bij een nieuwe werkgever. Na een hoop googlen en zoeken staar ik me blind op het volgende:

Based on full time employment the base salary of the employee will amount to € xxxx gross per annum including 8% holiday allowance and will be paid in twelve monthly installments.

Hoe interpreteer ik dit nu? Is 8% onderdeel van het jaarlijkse bedrag en hoe bereken ik op basis hiervan nu mijn bruto/netto maand? Ook lijkt dit te zeggen dat het vakantiegeld over 12 maanden uitbetaald wordt.

• gorgi_19
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:27

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

MunkleSon schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:27:
ik hoop dat jullie mij even kunnen helpen. Ik ben bezig met een nieuw contract bij een nieuwe werkgever. Na een hoop googlen en zoeken staar ik me blind op het volgende:

Based on full time employment the base salary of the employee will amount to € xxxx gross per annum including 8% holiday allowance and will be paid in twelve monthly installments.

Hoe interpreteer ik dit nu? Is 8% onderdeel van het jaarlijkse bedrag en hoe bereken ik op basis hiervan nu mijn bruto/netto maand? Ook lijkt dit te zeggen dat het vakantiegeld over 12 maanden uitbetaald wordt.
Waarom vraag je niet een pro-forma loonstrook. Heb je gelijk duidelijkheid wat ze bedoelen :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• itons
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
--

[Voor 109% gewijzigd door itons op 29-09-2021 16:50. Reden: ik had het fout :+]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MunkleSon schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:27:
Hoe interpreteer ik dit nu? Is 8% onderdeel van het jaarlijkse bedrag [...] Ook lijkt dit te zeggen dat het vakantiegeld over 12 maanden uitbetaald wordt.
Ja. Bereken bruto/netto via https://services.raet.nl/proformalite/proforma.asp
itons schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:47:
Het is ambigu of de betaling van het vakantiegeld uitgesmeerd wordt over de 12 maandelijkse betalingen.
Helemaal niet:
will be paid in twelve monthly installments.

[Voor 30% gewijzigd door PcDealer op 29-09-2021 16:49]

• itons
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
[...]

Het is ook geen antwoord of er ruimte is voor freelancers, die kan je namelijk ook full time inhuren.

• MarkJoosten
[...]

Klopt, maar C# maakt toch zeker 75% uit van dat systeem en om dan het woordje "although" te gebruiken wekt inderdaad wel een beetje de indruk dat hij niet weet waar hij het over heeft.

Maar zo heb ik nog wel vreemdere dingen gezien. Bijvoorbeeld "Senior C# developer gezocht" met later in de vacatures tekst "C# spreek je uit als C sharp"...

Ik moet er nog steeds om lachen. Alsof je een SENIOR C# developer moet uitleggen dat je C# uitspreekt als C sharp. Wanneer dat het geval is moet je toch snel verder zoeken :)

• unezra

unezra

Topicstarter
hackerhater schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:33:
[...]
1 keer per week vind ik meer dan genoeg. Genoeg klanten om uit te kiezen.
2 of 3 dagen per week, afhankelijk van of het een even, of oneven week is.
En zelfs dan zou ik waarschijnlijk eerder een 1e klas trein abbo pakken dan in die ellende genaamd de randstad-spits te gaan staan.
Kwestie van vroeg beginnen. Ben je een groot deel van die spits wel kwijt. OV is vaak (flink) trager.
Tylen schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:02:
[...]
Hallo 2018 ;). Op locatie werken doen we niet meer ;).
Godzijdank wel en hybride (deels thuis, deels op kantoor) heft een groot deel van de nadelen van 100% kantoor of 100% remote op. In mijn beleving is 2-3 dagen per week op kantoor (en als de situatie er om vraagt, gedurende een periode meer of minder), ideaal. 100% thuiswerken heeft niet alleen voordelen én vergt de nodige aanpassingen in de organisatie.

https://www.aup-online.co...s/10.5117/THRM2019.1.VRIE

Sowieso is het sterk functie, bedrijf en teamafhankelijk wat de meest ideale situatie is. Het is geen wet van meden en perzen dat 100% thuiswerken goed is, of 100% op kantoor.

[Voor 6% gewijzigd door unezra op 30-09-2021 07:09]

• unezra

unezra

Topicstarter
boxlessness schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:39:
[...]

Ik dacht aan de recruitment bureas inderdaad. En het is mij wel duidelijk hoe hun geldstroom loopt, en daarom hoop ik dat ze net zo veel in dienst staan voor mij als voor het bedrijf met de vacature. Ik zie ik ze ook meer als mijn "personal-google" en dat zij de filtering voor mij doen. Als onderhandelingsmediator heb ik ze niet nodig omdat die paar honderd euro extra in de maand niet mijn drijfveer is. Voor mijn huidige job heb ik juist dik ingeleverd omdat ik een meer maatschappelijk relevante bijdrage wilde leveren.

Het hangt een beetje af hoe je CV er uit ziet en welk segment je zoekt. Bij overheidsorganisaties is er bijvoorbeeld een gespecialiseerde recruiters die primair bij overheid en NGO bemiddeld. Aardoom en de Jong - https://www.aardoomendejong.nl/ Hen heb ik vaker voorbij zien komen als exclusieve recruiter voor een specifieke positie, waarbij je als je op die vacature reageert, je eerste gesprekken met hen zijn en je pas daarna, als zij hebben gefilterd, word doorgestuurd naar de klant.

Dat soort recruiters zijn er meer en die zitten precies op dat punt in het proces, waar een organisatie besluit specifiek kennis en/of mankracht nodig te hebben die ze zelf niet of onvoldoende in huis hebben.

Het kan in mijn beleving zeker lonen oa met dat soort organisaties contact te hebben, niet alleen vanwege hun exclusiviteit (zonder hen kom je er uberhaupt niet binnen), maar ook omdat zij juist weer een goed verhaal richting opdrachtgever hebben én je kunnen voorbereiden op een gesprek. (Schrik alleen niet als je een videopitch moet maken voor ze. Awkward, maar achteraf vond ik het nog wel een leerzame ervaring.)

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Toch hopelijk wel met een vergoeding die gelijk staat aan een salaris? Voor minder moet ie het niet doen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• HarmoniousVibe
Mr. Awesome schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:49:
[...]

Heeft ie hier een contract voor getekend? Anders zegt zo'n belofte alsnog niets toch.
Daar hebben we het niet over gehad. Een mondelinge toezegging is in principe ook geldig natuurlijk.
ocf81 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:49:
[...]

Toch hopelijk wel met een vergoeding die gelijk staat aan een salaris? Voor minder moet ie het niet doen.
Ik neem aan van niet.

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dat is ook wel mijn verwachting. Ik streef ernaar om elke week 5 gesprekken te hebben. Als ik dit uitleg en dan zeg dat ze moeten leveren óf moeten betalen alsof ik voor ze werk dan zijn ze meestal héél snel klaar met zeuren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sneuneuzen. Gewoon lekker zelf naar een baan zoeken. Kunt altijd zeggen dat zij hem benaderden. Via recruitmentbureau of niet.
Als ze er bij Starapple een zaak van willen maken: wie eist bewijst. Dus laat Starapple dan maar bewijzen dat die belofte idd gedaan is (opgenomen gesprek, zal vermoedelijk niet het geval zijn zeker niet als het via een mobiel is gegaan). En vervolgens dat ie idd met een andere recruiter in zee is gegaan. Daarvoor moeten ze inzage hebben in andermans werk - gaan ze niet krijgen van de concurrent.
Bovendien zal een rechter dit soort wanpraktijken van tafel vegen. Die weet ook wel hoe het er aan toe gaat daar.

Voor de vorm zou je nog een belletje kunnen doen: "he jongens, ik heb er nog eens over nagedacht maar ik trek mijn mondelinge toezegging over exclusiviteit bij deze in. Oh ja, en ik wil niks meer met jullie te maken hebben. Goedemiddag"
Motivatie niet eens nodig, Als ze terugbellen om uitleg "mag hopen dat jullie zelf snappen hoe slecht jullie bezig zijn"

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HarmoniousVibe
Ja dat had ik ook tegen hem gezegd.

• las3r
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23:54
ik heb ook ooit een recruiter aan de lijn gehad die wou dat ik de 2 weken na het initiele gesprek exclusief voor hem beschikbaar bleef. Ik heb hem aangegeven wat mn tarief is om exclusief voor iemand beschikbaar te zijn en toen mompelde hij wat. needless to say kwam er niks uit.

• hackerhater
unezra schreef op donderdag 30 september 2021 @ 06:57:
[...]

2 of 3 dagen per week, afhankelijk van of het een even, of oneven week is.

[...]

Kwestie van vroeg beginnen. Ben je een groot deel van die spits wel kwijt. OV is vaak (flink) trager.
Lang niet iedereen is een ochtendmens. Om bijvoorbeeld om 8 te beginnen in de randstad zou ik like 6 a half 7 weg moeten, 5 op. Daar zegt mijn lijf toch echt Njet tegen (ik ben een avond-mens)
En 8 uur is nog niet eens vroeg genoeg om de spits te missen.

Zo interessant is de randstad nu ook weer niet. En dan woon ik nog in een grote stad.

• Hydra
Je had vroeger die recruiter blacklist site en Starapple stond wel een beetje op nummer 1 van de lijst. Het is een compleet onethische toko. Snel op je shitlist zetten.

Ik raad je aan aan je neef om gewoon dat compleet te negeren en lekker zijn eigen ding te gaan doen. Starapple heeft helemaal geen contracten met veel bedrijven; dat liegen ze gewoon.

Huxley is ook zo'n toko trouwens. Doen geen fuck maar hebben hele mooie praatjes.

• Hydra
Je zou het ook samen met 'em kunnen doen he. Vaak is wat ruggesteun van iemand die er objectief instaat en vriendelijk-bot tegen zo'n toko kan zeggen dat ze in de schacht mogen storten wel fijn om te hebben.

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Eigenlijk jammer dat er geen recruiters reviewsite meer is, waarom is die oude site destijds verdwenen?

• unezra

unezra

Topicstarter
hackerhater schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:38:
[...]
Lang niet iedereen is een ochtendmens. Om bijvoorbeeld om 8 te beginnen in de randstad zou ik like 6 a half 7 weg moeten, 5 op. Daar zegt mijn lijf toch echt Njet tegen (ik ben een avond-mens)
En 8 uur is nog niet eens vroeg genoeg om de spits te missen.

Zo interessant is de randstad nu ook weer niet. En dan woon ik nog in een grote stad.
Sure thing, maar om 9 uur zijn de meeste files ook wel opgelost. :) Half 10 op kantoor, half 7 naar huis. Net zo hard "om de files heen rijden" als om 7 uur van huis en tegen 4 naar huis.

Punt is vooral dat 2-3 dagen per week op kantoor zijn wel degelijk voordelen kan hebben en 100% remote lang niet altijd gewenst is. Zolang je buiten de randstad werk genoeg hebt, prima, maar ik snap heel goed dat er aan relocation, zowel nationaal als internationaal, gedaan word.

Daarom snap ik dus ook niet goed de aversie tegen een recruiter die je benaderd voor een baan 1.5 uur rijden van je woonplaats. Voor een deel van de mensen zal dat idd geen optie zijn, voor een deel wel en laten die recruiters nu net in een markt zoeken waar het aanbod al heel beperkt is. Vrij logisch dat ze dan geen cirkeltje van 30 minuten om de randstad trekken en enkel binnen die reistijd recruiten.

Door dat te doen, beperk je de "vangkans" onnodig.

Niet voor niets zijn er genoeg bedrijven in en om de randstad, waar internationaal (inclusief relocation) geworven word. Als het nationaal niet te vinden is, zoek je internationaal. Iedere dag 1.5 uur of langer in het vliegtuig doen de meeste mensen niet graag, dus levert dat relocation op. (Omdat ook daar 100% remote en/of met tijdsverschillen lang niet altijd praktisch is.)

• hackerhater
unezra schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:41:
Daarom snap ik dus ook niet goed de aversie tegen een recruiter die je benaderd voor een baan 1.5 uur rijden van je woonplaats. Voor een deel van de mensen zal dat idd geen optie zijn, voor een deel wel en laten die recruiters nu net in een markt zoeken waar het aanbod al heel beperkt is. Vrij logisch dat ze dan geen cirkeltje van 30 minuten om de randstad trekken en enkel binnen die reistijd recruiten.
Tenzij je Utrecht als de Randstad mee rekent, ligt de hele Randstad buiten de 1 a 1.5 uur reizen enkele reis.
Theoretisch is Rotterdam, Amsterdam, Den Haag e.d. binnen 1,5 uur te bereiken vanaf 's-Hertogenbosch (waar ik woon) ja, maar niet rond de spits. Dan ga je hard richting de 2+ uur enkele reis met een hoop file rijden.

Vanaf een groot deel van het land is de Randstad simpelweg niet aan te rijden in de spits met een auto.
Ik kom er vaak genoeg voor de mantelzorg voor schoonma, maar elke keer dat ik daar door de spits heen moet vervloek ik het verkeer en het idiote weggedrag van die mierenhoop.
En dan heb ik nog 2 mogelijke directe aanrij-routes. Voor steden die minder gunstig liggen is het nog erger.

Btw de high-tech hotspot in Nederland is de driehoek Eindhoven-Breda-Utrecht (aka grotendeels Brabant), niet de Randstad. En ik woon mooi in het midden van die driehoek.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:42
hackerhater schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:07:
[...]

Tenzij je Utrecht als de Randstad mee rekent, ligt de hele Randstad buiten de 1 a 1.5 uur reizen enkele reis.
Theoretisch is Rotterdam, Amsterdam, Den Haag e.d. binnen 1,5 uur te bereiken vanaf 's-Hertogenbosch (waar ik woon) ja, maar niet rond de spits. Dan ga je hard richting de 2+ uur enkele reis met een hoop file rijden.
En je mist volledig het punt dat @unezra maakt: die recruiters zoeken niet naar mensen die dat soort reistijden acceptabel vinden, ze zoeken naar mensen die bereid zijn hun woonlocatie aan te passen aan hun werklocatie. Jij valt dus overduidelijk niet in die doelgroep, maar er zijn zat mensen die dat wel doen (volgende probleem is dan natuurlijk of ze zich die verhuizing kunnen veroorloven, maar dat kan dan ook gewoon een onderdeel van de onderhandeling worden)

https://www.socialcooling.com/

• unezra

unezra

Topicstarter
anboni schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:15:
[...]
En je mist volledig het punt dat @unezra maakt: die recruiters zoeken niet naar mensen die dat soort reistijden acceptabel vinden, ze zoeken naar mensen die bereid zijn hun woonlocatie aan te passen aan hun werklocatie. Jij valt dus overduidelijk niet in die doelgroep, maar er zijn zat mensen die dat wel doen (volgende probleem is dan natuurlijk of ze zich die verhuizing kunnen veroorloven, maar dat kan dan ook gewoon een onderdeel van de onderhandeling worden)
Precies.
Ik heb het niet voor niets over nationale en internationale relocatie.

Het is niet ongebruikelijk dat in gevallen, die relocatie geheel of gedeeltelijk vergoed word. (Genoeg mensen die graag voor pak 'm beet Google willen werken en juist het avontuur van arbeidsmigratie naar de USA, heel aantrekkelijk vinden. Laat nu net datzelfde Google gebruik maken van relocation packages. Snelle Google, 1e hit: https://www.quora.com/Wha...Google-relocation-package)

Relocation (en bijkomende kosten), zowel nationaal als internationaal, kan volstrekt valide zijn en juist voor beide partijen als aantrekkelijk worden gezien in een segment waarin het aanbod aan potentiële, goede, kandidaten schaars is. (Tegelijkertijd er ook wergevers zijn, FAANG bijvoorbeeld, die dusdanig gewild zijn dat mensen er een nier voor zouden willen verkopen er een tijdje te mogen werken.)

Wat dat betreft is het echt niet zo raar dat recruiters internationaal werven en genoeg mensen die daar geen "nee" tegen zeggen. Dus waarom dan 1.5 uur enkele reis een enorm probleem is ontgaat me, als ook op dat gebied gewoon afspraken te maken zijn. (Wat meer remote werken, of een redelijke verhuisvergoeding.)

[Voor 14% gewijzigd door unezra op 30-09-2021 21:29]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Vandaag van een neef van me gehoord dat een dude van Starapple hem probeerde te laten beloven om niet zelfstandig op zoek te gaan naar een baan.
Leg vast dat ze in die tijd ook geen andere potentiële werknemers benaderen. :+

• Transportman
Ik heb die afspraak 1x gemaakt met een andere toko, die afspraak heeft het nog geen week vol gehouden. Leuk dat je als toko er tussen wilt zitten, maar als je dan niet binnen een beetje termijn actie onderneemt als dat van je verwacht wordt, dan houdt het ook weer op.

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23:37
Hoi,

Vraagje en misschien kan iemand mij wat vertrouwen geven. Mijn vriendin is afgestudeerd en druk met het zoeken van een baan. Nu is ze buitenlands en ze spreekt dus Engels (Nederlands verstaat ze) maar als ze een vacature ziet die volledig in het Nederlands is slaat ze die over met als reden dat als ze Engels sprekende mensen zochten de vacature wel in het Engels zou zijn.

Vanuit jullie ervaring, kan ze ondanks een volledig Nederlandse vacature toch gewoon in het Engels solliciteren?

• Transportman
kurk_droog schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:14:
Hoi,

Vraagje en misschien kan iemand mij wat vertrouwen geven. Mijn vriendin is afgestudeerd en druk met het zoeken van een baan. Nu is ze buitenlands en ze spreekt dus Engels (Nederlands verstaat ze) maar als ze een vacature ziet die volledig in het Nederlands is slaat ze die over met als reden dat als ze Engels sprekende mensen zochten de vacature wel in het Engels zou zijn.

Vanuit jullie ervaring, kan ze ondanks een volledig Nederlandse vacature toch gewoon in het Engels solliciteren?
Niet geschoten is altijd mis. Het zal wat lastiger zijn, maar afhankelijk van welke sector ze zoekt hoeft het geen grote belemmering te zijn.

Veel organisaties zetten de vacature vooral in het Nederlands neer omdat dat de grootste doelgroep is, en het in de communicatie nou eenmaal meer Nederlanders zijn en Nederlands dus vaak de voertaal is, maar als ze op goed niveau Engels kan zal dat geen grote belemmering zijn.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:42
Ik heb de laatste jaren in verschillende bedrijven gewerkt waar Engels heel belangrijk was en enkele medewerkers ook helemaal geen Nederlands spraken. De meeste vacatures die ik van die bedrijven heb gezien, waren gewoon in het Nederlands opgesteld. Als ze op zoek gaat naar bedrijven die naar verwachting veel hoger opgeleide medewerkers in dienst hebben, is haar Engels geen enkel probleem. Voor productiebedrijven is dat waarschijnlijk een ander verhaal. Mocht je in de regio Rotterdam zitten, dan kan ik je evt wel twee bedrijven DMen.

https://www.socialcooling.com/

• Mr. Awesome
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:38

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Homeland schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:16:
Eigenlijk jammer dat er geen recruiters reviewsite meer is, waarom is die oude site destijds verdwenen?
AVG

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:15
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2399894-felle-strijd-om-ict-studenten-van-school-gelokt-met-dure-auto-en-tekenbonus
Werkgevers hengelen ook daar waar carrières nog moeten beginnen: in het onderwijs. "Wij zien dat al vanaf jaar twee studenten worden benaderd vanuit het bedrijfsleven", ziet onderwijsmanager Albert Hofstede van de opleiding Informatica aan de Hogeschool Rotterdam. "Als je bij de diplomering vraagt wie er minstens één aanbieding heeft van een bedrijf, dan gaan alle handen de lucht in."
Ik denk dat de meeste mid-career mensen wel kunnen beamen dat het wel meevalt; de IT is een arbeidsintensieve sector geworden, het 'tekort' aan IT'ers lijkt een beetje op het tekort aan afwassers en bollenpellers, zij het op een iets hoger niveau.
Iemand die nog niet is afgestudeerd springt (terecht) een gat in de lucht bij 2500 bruto en een leaseauto, maar beseft welllicht niet dat het startsalaris geen indicatie is voor je verdere carrièreontwikkeling.

• boxlessness
Hoi,

Ik werk voor een semi-overheid organisatie, en de communicatie naar buiten toe is grotendeels Nederlands, inclusief vacatures. Maar er zijn een aantal medewerkers aan de technische kant (data analyse en development) die alleen maar Engels spreken. Hoewel die nog behoorlijk in de minderheid zijn verwacht ik dat dat die verhouding groter gaat worden in de toekomst.
Ook zijn er zat buitenlandse PhD's die alleen Engels spreken.
De taal intern is dus geen issue, maar het wordt niet uitgestraald naar buiten.

Het is waarschijnlijk ook afhankelijk van de afdeling waar je bij solliciteert. Als het een tech- of science-job is dan heb je genoeg kansen, ook wanneer je alleen maar Engels spreekt.
Maar niet geschoten is altijd mis zou ik zeggen.

• thlst
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Ligt het aan mij of komt de kop van het artikel niet overeen met de inhoud ?

De dure auto + teken bonus gaat naar iemand met 6 jaar ervaring
Direct na het behalen van haar master in 2015 (..)

• spijkerhoofd
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 26-11 17:25
Hoi,

Misschien hangt het van de locatie van het bedrijf af, maar in de grote steden zijn heel veel bedrijven die Engelstaligen aannemen. Buiten de grote steden geen idee trouwens. Mijn vriendin en ik zijn beide ITers in Amsterdam en bij beide bedrijven is Engels de hoofdtaal al word er door Nederlandse collega's onderling Nederlands gepraat natuurlijk.

Net als wat @Transportman zegt nee heb je, ja kun je krijgen!

• spijkerhoofd
michie1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:35:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2399894-felle-strijd-om-ict-studenten-van-school-gelokt-met-dure-auto-en-tekenbonus

[...]

Ik denk dat de meeste mid-career mensen wel kunnen beamen dat het wel meevalt; de IT is een arbeidsintensieve sector geworden, het 'tekort' aan IT'ers lijkt een beetje op het tekort aan afwassers en bollenpellers, zij het op een iets hoger niveau.
Iemand die nog niet is afgestudeerd springt (terecht) een gat in de lucht bij 2500 bruto en een leaseauto, maar beseft welllicht niet dat het startsalaris geen indicatie is voor je verdere carrièreontwikkeling.
Dat is met alle carrières toch? Je moet zelf stappen maken als ook je zelf moet ontwikkelen. En ja voor de meeste studenten is 2500 euro veel vergeleken met de minimumloon bij de appie :+ . Ik de zelf dat als je in je begin jaren van je carrière hard bikkelt en veel kennis opdoet dat je daar je rest van je carrière profijt van hebt mits je je altijd blijft ontwikkelen enz.

Overigens is IT niet de enige die dit heeft, een vriend van mij heeft HBO werktuigbouwkundige gedaan en daar staan de werkgevers ook in de rij om deze studenten aan te nemen.

[Voor 6% gewijzigd door spijkerhoofd op 01-10-2021 09:19]

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Bijzonder dat het nieuws is dat je een lease auto krijgt bij een detacheringsbureau. Dat is toch vrij normaal, dat krijg je als schoolverlater toch ook bij Peak-It en dergelijke bedrijven.

Daarnaast doet die dame BI, data achtige zaken (met een zeer beknopte linkedin pagina) waarmee je lekker omhoog komt in de zoekresultaten. Artikel sluit wel goed af dat er meer is dan alleen loon, niet iedereen wordt gelukkig om bij een accenture of ander groot detacheringsbureau te werken.

[Voor 43% gewijzigd door jongetje op 01-10-2021 09:24]

• spijkerhoofd
jongetje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:21:
Bijzonder dat het nieuws is dat je een lease auto krijgt bij een detacheringsbureau. Dat is toch vrij normaal, dat krijg je als schoolverlater toch ook bij Peak-It en dergelijke bedrijven.
Voor mensen die niet werkzaam zijn in de IT en nooit met een detacheringsbureau in aanraking zijn geweest kan dit nieuws zijn ja! En geloof mij de meeste mensen werken niet in de IT...

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:01
Hoi,

Dat ligt natuurlijk ook aan de functie waar het om gaat.
Een vacature Docent Nederlands zal wat lastig zijn, maar in de meeste grotere organisaties die een beetje internationaal georiënteerd zijn is het geen probleem als je (nog) geen Nederlands kan spreken.
Ik heb jaren bij een ingenieursbureau gewerkt waar we ook geregeld collega's aannamen die enkel Engels konden (vanuit de TU's komen veel internationale studenten), dat ging prima. Die konden we dan intern inzetten of op de internationale projecten. Alleen de lokale projecten bij een gemeente in Nederland was dan onhandig.
jongetje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:21:
Lease-auto's zijn wel een uitstervend fenomeen begrijp ik (helaas). In de IT is het misschien normaal en in mijn vakgebied (bouw / GWW) ook, maar de meeste werkrichtingen hebben dat echt niet meer.

[Voor 17% gewijzigd door Smobbo op 01-10-2021 09:26]

• jongetje
@kurk_droog Wat houdt haar tegen om even te bellen en te informeren naar die vacature?

[Voor 7% gewijzigd door jongetje op 01-10-2021 09:25]

• jongetje
spijkerhoofd schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:23:
[...]

Voor mensen die niet werkzaam zijn in de IT en nooit met een detacheringsbureau in aanraking zijn geweest kan dit nieuws zijn ja! En geloof mij de meeste mensen werken niet in de IT...
Dat artikel doet net of het groot nieuws is dat je een auto van de zaak krijgt in de hele ICT. Hangt het ook nog af van welke trefwoorden/teksten en instellingen je hebt op je LinkedIn.

Als je naar klanten moet is een lease-auto vaak wel inbegrepen. Niet bij een IT helpdeskfunctie in loondienst bij een bedrijf om de hoek. Uiteindelijk in mijn ogen vrij niets zeggend. Kun je ook een artikel schrijven dat je als piloot vaak in het buitenland komt voor je werk.

• spijkerhoofd
jongetje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:29:
[...]

Dat artikel doet net of het groot nieuws is dat je een auto van de zaak krijgt in de hele ICT. Hangt het ook nog af van welke trefwoorden/teksten en instellingen je hebt op je LinkedIn.
Dat is het beeld wat veel mensen hebben van de IT en voor detacheertoko's geld dat wel je. Wij weten als ervarenere ITers dat dat niet waar is. Plus er word niet erbij gezet wat de nadelen zijn van een Auto van de zaak.
Als je naar klanten moet is een lease-auto vaak wel inbegrepen. Niet bij een IT helpdeskfunctie in loondienst bij een bedrijf om de hoek. Uiteindelijk in mijn ogen vrij niets zeggend. Kun je ook een artikel schrijven dat je als piloot vaak in het buitenland komt voor je werk.
Het is inderdaad een hosanna geschreven over de IT. Maar als dat betekend dat er meer jongeren aan een IT studie beginnen zal dat wel enorm helpen...

• marapuru
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 26-11 14:44
Oh my, het filmpje bij het NOS artikel over de vraag naar ICT-ers en dan vooral het moment waarop ze het recruitment bureau aan het woord laten. Krijg hele erge American Psycho vibes bij dat bedrijf en die dude.

https://nos.nl/nieuwsuur/...t-dure-auto-en-tekenbonus

• boxlessness
marapuru schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:57:
Oh my, het filmpje bij het NOS artikel over de vraag naar ICT-ers en dan vooral het moment waarop ze het recruitment bureau aan het woord laten. Krijg hele erge American Psycho vibes bij dat bedrijf en die dude.

Wanneer ik die berichten zie over grote tekorten ben ik me al weer rijk aan het rekenen, maar de vacatures die ik zie voor ervaren devs daar blijven de salarissen dan toch wel een beetje hangen.

Ik vind het uit dat filmpje dan ook weer stuitend dat men zo'n hele zaal aan recruiters bezig kan houden met +- één plaatsing per dag. Dan klotst het geld in die markt toch ook tegen de plinten...

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:40
boxlessness schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Wanneer ik die berichten zie over grote tekorten ben ik me al weer rijk aan het rekenen, maar de vacatures die ik zie voor ervaren devs daar blijven de salarissen dan toch wel een beetje hangen.

Ik vind het uit dat filmpje dan ook weer stuitend dat men zo'n hele zaal aan recruiters bezig kan houden met +- één plaatsing per dag. Dan klotst het geld in die markt toch ook tegen de plinten...
Ik neem aan dat dat 1 plaatsing per recruiter is?

• spijkerhoofd

Ik vind het inderdaad echt een freak. Wat mij opviel en ik zorgelijk vond is dat er dus jongeren gelokt werden in een busje(hallo kinderlokker :+ ) met een baan en die jongeren stoppen met hun studie. Dat vind ik erg naief persoonlijk om zonder een volwaardig papiertje te stoppen.

• jongetje

En dan aan het begin van het filmpje die jongen die zijn vinger niet opsteekt en denkt, wat doe ik fout dat ik niet benadert ben....
(dan vraag ik me af hoe ze benadert zijn, verkoopt de school contact gegevens van die studenten aan recruiters?).

Daarbij ben je als student niet echt slim om je studie te stoppen voor een "echt dikke auto kun je leasen ja". Als bedrijf moet je je afvragen of je wel zulke mensen wilt hebben...

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:17

t_captain

Moderator General Chat
Typisch verschijnsel van een overhitte markt. De veteranen onder ons herkennen het jaar 1999/2000.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:17

t_captain

Moderator General Chat
jongetje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

(dan vraag ik me af hoe ze benadert zijn, verkoopt de school contact gegevens van die studenten aan recruiters?).
Banenbeurs, tal van bedrijven waar je in ruil voor je contactgegevens wat freebies kunt krijgen etc.

Ik denk dat de personalia van WO en HBO ICT studenten een waarde van enkele honderden euro's per stuk kunnen vertegenwoordigen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01:55
dan vraag ik me af hoe ze benadert zijn, verkoopt de school contact gegevens van die studenten aan recruiters?).
Die hebben een informatiedag over werk waar toevallig wat recruiters staan waar je ook nog je contactgegevens door kan geven. Zo ging het bij mij althans.

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 26-11 15:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

En dan aan het begin van het filmpje die jongen die zijn vinger niet opsteekt en denkt, wat doe ik fout dat ik niet benadert ben....

Daarbij ben je als student niet echt slim om je studie te stoppen voor een "echt dikke auto kun je leasen ja". Als bedrijf moet je je afvragen of je wel zulke mensen wilt hebben...
Lijkt mij toch dat men eerst wil dat je je diploma hebt? Heb het filmpje in alle eerlijkheid niet gekeken (druk bezig met zo'n ICT baan :P). Zelf mij tijdens mijn studie helemaal niet bezig gehouden met die streverige detacheerbedrijven als Accenture of noem maar op, krijg al kriebels als ik naar de vacatures van dergelijke bedrijven kijk. Zit wel in het bedrijfsleven overigens.

Moet zeggen dat ik zelf ook wel een vrij royaal aanbod heb gehad een paar maanden geleden. Geen leaseauto maar wel een relatief hoog brutosalaris met goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Als het tekort aanblijft (enige wat ik nu voorzie waardoor het tekort opeens weg is, is als er zich weer een economische crisis voltrekt) ga ik ook wel over salaris beginnen. Zo snel zit je niet in een positie als deze, waar men alles doet om je binnen te houden.

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Hydra
unezra schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:41:
Sure thing, maar om 9 uur zijn de meeste files ook wel opgelost. :)
Ik weet niet waar jij woont maar niet in de randstad.

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:15
Precies wat ik bedoel; deze jongeren zijn gewild omdat ze voor relatief weinig geld (laten we eerlijk zijn: relatief laaggeschoold) werk willen doen. Mid-career zijn de salarissen veel 'normaler'

Mensen die stoppen met hun studie om React te kloppen weten hopelijk waar ze aan toe zijn, maar ik zou het zonde vinden als mensen met veel capaciteiten voor de IT kiezen, terwijl hun hart eigenlijk elders ligt. Zeker omdat rond je 35e die salarisverschillen met andere sectoren wel verdwenen zijn.

• unezra

unezra

Topicstarter
Hydra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:10:
[...]
Ik weet niet waar jij woont maar niet in de randstad.
Toch echt al een jaar of 15.

(Werk zit daar ook en ja, dat kan enorm mis gaan. Gisteren 2.5 uur gedaan over 55km omdat er én een snelweg voor 10 dagen is afgesloten én er een vrachtwagen geschaard was.)

Maar als ik kijk naar wanneer de files staan, blijkt dat de files goeddeels tussen half 8, 8 uur en 9 uur, half 10 zijn en daar buiten het qua ochtendspits wel mee valt.

• unezra

unezra

Topicstarter
t_captain schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:48:
Typisch verschijnsel van een overhitte markt. De veteranen onder ons herkennen het jaar 1999/2000.
*lol*

Ja. Daar stuntte Randstad nog met een auto van de zaak voor iedere boerenkinkel die zijn PC aan wist te zetten. (Toen was een auto van de zaak nog minder gemeengoed dan nu en was het echt een lokkertje. Nu is het, binnen de detachering iig, gemeengoed dat wel weer aan het afnemen is want meer thuiswerk en andere tijden.)

• Hydra
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:24:
Maar als ik kijk naar wanneer de files staan, blijkt dat de files goeddeels tussen half 8, 8 uur en 9 uur, half 10 zijn en daar buiten het qua ochtendspits wel mee valt.
Da's nogal wat anders dan dat om 9 uur de files opgelost zijn. Het neemt rond 10 uur hard af, maar op de A2 sta je om 9 uur echt gewoon in de file (even afgezien van de coronatijd).

• marapuru
[...]
Ja en het erge is nog dat die gasten er ook geen onverdienstelijk salaris op nahouden, kantoortje in Amsterdam, hoge huren, waarschijnlijk ook allemaal een dikke bak voor de deur. Vooral als je bedenkt dat de arbeidskrachten vooral worden rondgepompt. Dus die houden elkaar allemaal aan het vreten met overhead.

Doet me denken aan een filmpje wat een jaar of twee geleden rondging, waarin de heren van een recruitment agency op allerlei prachtige trips gingen, in dure bakken rondreden en een beetje tof zaten te doen terwijl ze niets, maar dan ook echt niets toevoegden aan de markt. Ze onttrokken alleen maar geld uit de markt zelfs.

• MarkJoosten
marapuru schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:38:
Doet me denken aan een filmpje wat een jaar of twee geleden rondging, waarin de heren van een recruitment agency op allerlei prachtige trips gingen, in dure bakken rondreden en een beetje tof zaten te doen terwijl ze niets, maar dan ook echt niets toevoegden aan de markt. Ze onttrokken alleen maar geld uit de markt zelfs.
Deze heb ik nog niet gezien. Heb je toevallig een link naar dit filmpje?

[Voor 24% gewijzigd door MarkJoosten op 01-10-2021 11:47]

• Ruud2001
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 26-11 10:30

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Daeron schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:58:
[...]

Ik heb wel eens vanuit beide kanten contact gehad met die partij. Maar ik ben er nooit daadwerkelijk heen gegaan.

Ik krijg er zelf de indruk van dat ze heel hard proberen om over te komen als dé manier om in contact te komen met leuke high tech clubs, en voor high tech clubs als dé manier om goede ontwikkelaars aan te trekken. Dat doen ze dus onder andere door het "invite-only" te maken, terwijl als je een beetje googled je zo de code krijgt om je aan te melden als werkzoekende. Die code is overigens elk event hetzelfde.

Toen ik vanuit recruitment met hun in gesprek was kreeg ik geen concreet antwoord van ze over hoeveel mensen er nu daadwerkelijk op komen dagen, en hoeveel ondertekende contracten deelname nu gemiddeld oplevert. Daarnaast vragen ze imho een vrij forse fee voor deelname (>1k voor een tafel met 2 stoelen) en krijg je geen enkele garantie van ze.

Dat event is toen geannuleerd vanwege Corona, en sindsdien doen ze online only. Anders was ik mogelijk toch een keer gaan kijken om te zien hoe het daar nu precies werkt.

Mogelijk dat ik vanuit nieuwsgierigheid gewoon een keer ga kijken als het weer fysiek georganiseerd wordt. :)

Mocht je gaan hoor ik graag wat je ervan gevonden hebt. :)
Gisteren virtueel aangeschoven bij HackerX Eindhoven. De lijst van bedrijven die meededen:
  • Datenna
  • Templafy
  • Squadra Machine Learning Company
  • ScreenPoint Medical
  • Snapdaq BV
  • ASML
  • Sioux
De opzet is eigenlijk vrij eenvoudig. Het begon met een korte presentatie van de hoofdsponsor van het event, gevolgd door een korte uitleg door de organisatie over hoe het werkt. Wat volgde was een soort chat-roulette waarbij je als kandidaat werd gekoppeld aan iemand (recruiter, CTO, etc) van de deelnemende bedrijven voor een gesprek van max. 5 minuten. Dit gesprek kon eventueel nog met 5min worden verlengd als beide personen aangaven dat ze een verlenging wilden.

Omdat het aantal kandidaten groter was dan het aantal vertegenwoordigers, kon het soms langer duren dan 5min voor je iemand te spreken kreeg. Tijdens mijn eerste gesprek had ik nog wat technische issues met het platform, waardoor m'n headset niet werkte en ik de recruiter niet kon horen maar zij mij wel. Gelukkig kon je ook een 1-op-1 meeting plannen met deelnemers aan het event, dus uiteindelijk alsnog met deze recruiter gesproken nadat de technische issues waren opgelost en echt een goed gesprek gehad.

Heb tijdens de avond met meerdere bedrijven gesproken, waarvan een aantal gesprekken echt interessant waren maar een aantal waren ook redelijk kansloos ("Ja ik werk hier zelf pas een week" :F). Ik ben niet actief op zoek naar een nieuwe job, maar heb via deze manier toch enkele contacten opgedaan en stof tot nadenken.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• unezra

unezra

Topicstarter
Smobbo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:24:
[...]
Lease-auto's zijn wel een uitstervend fenomeen begrijp ik (helaas). In de IT is het misschien normaal en in mijn vakgebied (bouw / GWW) ook, maar de meeste werkrichtingen hebben dat echt niet meer.
Ik begrijp niet goed waarom dat een "helaas" is.

Voor functies waarbij het nodig is, is het gewoon een logische arbeidsvoorwaarde en gereedschap. Voor functies waarbij het niet nodig is, is het primair een financiële of statusprikkel die de sector niet noodzakelijkerwijs goed doet.

Een verplichte (soms nog steeds, ook voor functies waar het as-such niet relevant is), vind ik niet meer van deze tijd. Keuzevrijheid wel, maar bijvoorbeeld idiote constructies als maar 1 of 2 klasses omlaag mogen dan bij je functie hoort, of zelfs helemaal geen keuze hebben géén leaseauto te nemen (of dan terug te vallen op enkel €0,19 per kilometer), nee.

Ik denk dat het ook uitstervend is, omdat er genoeg mensen zijn die het helemaal geen reet interesseert en liever 3 dagen per week thuis werken, dan dik veel geld betalen voor een duur leaseblik voor de deur waar ze 200km per week woon/werk verkeer mee doen.
spijkerhoofd schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:39:
[...]
Dat is het beeld wat veel mensen hebben van de IT en voor detacheertoko's geld dat wel je. Wij weten als ervarenere ITers dat dat niet waar is. Plus er word niet erbij gezet wat de nadelen zijn van een Auto van de zaak.
Dat dus en krijg je een categorie mensen, die niet noodzakelijkerwijs de beste vakgenoten zijn. Een categorie die het misschien primair om de poen gaat, terwijl dát geen motivator is zolang het "gewoon op orde is". (Again, Daniël H. Pink)
[...]
Het is inderdaad een hosanna geschreven over de IT. Maar als dat betekend dat er meer jongeren aan een IT studie beginnen zal dat wel enorm helpen...
Ik denk dat de sleutel ergens anders ligt en we de IT op een andere manier aantrekkelijk moeten maken. Vooralsnog lijkt het een sector (voor zover ik kan inschatten / mijn ervaring is), die redelijk cisgender en heteronormatief is, met verhoudingsgewijs veel mannen. Zeker in de technisch-uitvoerende functies. In mijn beleving ligt de sleutel tot een betere en aantrekkelijker IT, in meer diversiteit.

Om dat te bewerkstelligen, moeten bedrijven alleen wel bewust zijn van dat er mogelijk een flinke bias in de ICT is. Diversiteit trekt diversiteit aan. Juist door de bias, heb ik het idee dat we als IT'ers, een enorme potentiële doelgroep missen, niet aanspreken, terwijl meer diversiteit mogelijk niet tot gevolg heeft dat de sector onaantrekkelijker word voor de huidige mensen die er in werken.

Kortom. Laat die leasebak maar weg, normaliseer de salarissen, concurreer met elkaar op andere vlakken en geef voorlichting. Begin bij de jongeren op de MAVO, HAVO en VWO, nog voor ze naar het MBO/HBO of Universiteit gaan.

Dat laatste heeft denk ik wel alleen succes, als het eerste op orde is, tegelijkertijd is het een kip en ei verhaal. Dus wellicht zit de sleutel in parallele trajecten.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

Ik denk dat het ook uitstervend is, omdat er genoeg mensen zijn die het helemaal geen reet interesseert en liever 3 dagen per week thuis werken, dan dik veel geld betalen voor een duur leaseblik voor de deur waar ze 200km per week woon/werk verkeer mee doen.
Of gewoon geen privé gebruik zoals ik vorig jaar deed. Gratis naar het werk op en neer (in mijn geval Eindhoven-Nieuwegein).

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
Pizza_Boom schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:52:
[...]
Die hebben een informatiedag over werk waar toevallig wat recruiters staan waar je ook nog je contactgegevens door kan geven. Zo ging het bij mij althans.
De grote partijen werken vaak samen met verschillende onderwijsinstanties inclusief gast colleges etc.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• unezra

unezra

Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:20:
[...]

Of gewoon geen privé gebruik zoals ik vorig jaar deed. Gratis naar het werk op en neer (in mijn geval Eindhoven-Nieuwegein).
Ja, maar dát is een gek*t.

Moet je letterlijk iedere kilometer bijhouden en wil je op de terugweg ff naar de supermarkt of bouwmarkt, moet je serieus oppassen.

Doe dan gewoon een fatsoenlijke mobiliteitsvergoeding die tenminste mijn woon/werk verkeer dekt. Die auto staat er toch.

• spijkerhoofd
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:52:

Ik denk dat de sleutel ergens anders ligt en we de IT op een andere manier aantrekkelijk moeten maken. Vooralsnog lijkt het een sector (voor zover ik kan inschatten / mijn ervaring is), die redelijk cisgender en heteronormatief is, met verhoudingsgewijs veel mannen. Zeker in de technisch-uitvoerende functies. In mijn beleving ligt de sleutel tot een betere en aantrekkelijker IT, in meer diversiteit.

Om dat te bewerkstelligen, moeten bedrijven alleen wel bewust zijn van dat er mogelijk een flinke bias in de ICT is. Diversiteit trekt diversiteit aan. Juist door de bias, heb ik het idee dat we als IT'ers, een enorme potentiële doelgroep missen, niet aanspreken, terwijl meer diversiteit mogelijk niet tot gevolg heeft dat de sector onaantrekkelijker word voor de huidige mensen die er in werken.

Kortom. Laat die leasebak maar weg, normaliseer de salarissen, concurreer met elkaar op andere vlakken en geef voorlichting. Begin bij de jongeren op de MAVO, HAVO en VWO, nog voor ze naar het MBO/HBO of Universiteit gaan.

Dat laatste heeft denk ik wel alleen succes, als het eerste op orde is, tegelijkertijd is het een kip en ei verhaal. Dus wellicht zit de sleutel in parallele trajecten.
Daar heb je gelijk in! Ik heb een paar vrouwelijke engineers bij ons en zeggen stuk voor stuk dat ze meer vrouwen willen binnen de IT en geef ze daar volledig gelijk in! Sowieso vind ik dat met de aankomende digitalisering dat scholen van ieder niveau, dus ook het primair onderwijs veel meer met IT moet doen zoals dat ook vroeger ging in de techniek. Maar ik vind dat IT studies en IT bedrijven meer moeten doen om jongeren ervoor warm te maken om in de IT te gaan. En laat ook zien welke functies er zijn, van hele technische tot functies met minder techniek.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

Ja, maar dát is een gek*t.
Helemaal niet.
Moet je letterlijk iedere kilometer bijhouden en wil je op de terugweg ff naar de supermarkt of bouwmarkt, moet je serieus oppassen.
Als het op de normale route ligt: nou en? En verder niet gebruiken voor niet-privé. Zoals het hoort.

• unezra

unezra

Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:43:
[...]
Helemaal niet.
[...]
Als het op de normale route ligt: nou en? En verder niet gebruiken voor niet privé. Zoals het hoort.
Je weet dat je *iedere* kilometer moet bijhouden? Ook de zakelijke kilometers?
Dat vind ik persoonlijk best gehufter voor een marginale of zelfs niet bestaande winst.

Ofwel, hoop overhead, marginal gains.

Voor €0,19 per kilometer kun je met een eigen auto ook kostendekkend zijn en heb je dat gepruts niet.

Een auto van de zaak maar die vervolgens niet privé gebruiken vind ik bijna nog grotere nonsense dan een leasebak krijgen bij iedere functie waar je "zakelijke verkeer" in de basis bestaat uit regulier woon-werk verkeer.

• unezra

unezra

Topicstarter
spijkerhoofd schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:43:
[...]
Daar heb je gelijk in! Ik heb een paar vrouwelijke engineers bij ons en zeggen stuk voor stuk dat ze meer vrouwen willen binnen de IT en geef ze daar volledig gelijk in! Sowieso vind ik dat met de aankomende digitalisering dat scholen van ieder niveau, dus ook het primair onderwijs veel meer met IT moet doen zoals dat ook vroeger ging in de techniek. Maar ik vind dat IT studies en IT bedrijven meer moeten doen om jongeren ervoor warm te maken om in de IT te gaan. En laat ook zien welke functies er zijn, van hele technische tot functies met minder techniek.
Yep. Nu zie je in de niet-technische functies in mijn beleving wel meer diversiteit, maar deels lijkt dat ook te zijn omdat die functies soms beschouwd worden als niet-ICT functies.

Vorige werkgever zat er één meisje op de servicedesk. Van de 30. Zij deed een technische studie (MBO systeembeheer), maar dacht serieus dat de 1e of 2e lijn haar eindstation zou zijn terwijl ik 100% zeker was dat ze veel meer kon dan dat, met de juiste begeleiding en aanmoediging.

Daar gaat het dus al mis. Heb je een vrouw op een technische afdeling, ontmoedig je d'r door haar geen groeikansen te bieden...

• Bossie
unezra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Yep. Nu zie je in de niet-technische functies in mijn beleving wel meer diversiteit, maar deels lijkt dat ook te zijn omdat die functies soms beschouwd worden als niet-ICT functies.

Vorige werkgever zat er één meisje op de servicedesk. Van de 30. Zij deed een technische studie (MBO systeembeheer), maar dacht serieus dat de 1e of 2e lijn haar eindstation zou zijn terwijl ik 100% zeker was dat ze veel meer kon dan dat, met de juiste begeleiding en aanmoediging.

Daar gaat het dus al mis. Heb je een vrouw op een technische afdeling, ontmoedig je d'r door haar geen groeikansen te bieden...
Ik zie anders genoeg vrouwen in de IT, zoveel bij mijn vorige als huidige werkgever in diverse rollen zowel aan de onderkant als bovenkant van de organisatie.

Het grootste verschil is dat er tegenwoordig veel meer vrouwen IT studies kiezen, waardoor er ook meer diversiteit op de werkvloer aan het komen is.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• marapuru
MarkJoosten schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Deze heb ik nog niet gezien. Heb je toevallig een link naar dit filmpje?
Ik heb geprobeerd deze terug te vinden, maar niet gelukt. Het betrof een 'agency' uit de UK volgens mij. Denk aan van die typische (jonge) gladjakkers in tailored pakken die met een private jet op pad gingen voor leuke tripjes.

• jongetje
Kuusj schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:03:
[...]
Lijkt mij toch dat men eerst wil dat je je diploma hebt? Heb het filmpje in alle eerlijkheid niet gekeken
Belangrijk om geen aannames te doen ;)

• Hydra
Bossie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:55:
Ik zie anders genoeg vrouwen in de IT, zoveel bij mijn vorige als huidige werkgever in diverse rollen zowel aan de onderkant als bovenkant van de organisatie.
Je kan natuurlijk niet ontkennen dat in IT beroepen de verhouding echt compleet scheef is. Gelukkig komt er verbetering in, maar ga naar een dev conferentie en meer dan 90% is man.

• Bossie
Hydra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

Je kan natuurlijk niet ontkennen dat in IT beroepen de verhouding echt compleet scheef is. Gelukkig komt er verbetering in, maar ga naar een dev conferentie en meer dan 90% is man.
Correct, echter in mijn omgeving is het ongeveer 60/40.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bossie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:55:
Het grootste verschil is dat er tegenwoordig veel meer vrouwen IT studies kiezen, waardoor er ook meer diversiteit op de werkvloer aan het komen is.
Heh, serieus? Bij WO informatica is gewoon 95% man, als het niet meer is.

Of nou ja, ligt eraan of de opleiding in het Engels is - dan komen er namelijk 200 Indiërs op af en daar zitten relatief meer vrouwen tussen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01:55
Hydra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

Niet alleen IT. Heel de techniek. Bij mijn opleiding werktuigbouwkunde zaten er 3 meiden op 120 studenten...

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23:37
jongetje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:25:
@kurk_droog Wat houdt haar tegen om even te bellen en te informeren naar die vacature?
Komt door de achtergrond. In Zuid-Amerika is het minder normaal om zomaar te bellen (tot last zijn denkt ze dan) en tevens als er dingen in de vacature staan die ze niet heeft dan zal ze er minder snel op solliciteren.

Maar jullie berichten geven vertrouwen naar haar dat ze in ieder geval ook op puur Nederlandse vacatures gewoon moet solliciteren. Thanks! O+
Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee