• spijkerhoofd
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:39
MarkJoosten schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Zeker wanneer je dit topic volgt en andere berichten op Linkedin leest dan ga je dat snel denken inderdaad. Het is alleen jammer dat we daar geen harde cijfers over hebben en uit eigen ervaring merk ik dat je (ondanks het geklaagd) nog wel steeds resultaat boekt me het versturen van berichten.

Grappig genoeg ontving ik zojuist nog het bericht van een developer die ook al vaker aangegeven heeft geen fan te zijn van vervelende recruiters maar helaas recentelijk gezwicht was voor een brutale recruiter Deze kwam aanzetten met een voor hem interessante baan en hij stond hier toevallig net voor open.

Dit is natuurlijk maar een voorbeeld maar het sluit wel heel goed aan bij mijn ervaring dat veel mensen klagen over recruiters en het ontvangen van mails, maar wanneer het puntje bij paaltje komt er toch gebruik van maken. En dit houdt natuurlijk de markt in stand waar iedereen dan weer over kan klagen.
Kan het zijn dat het een noodoplossing was om toch in zee te gaan met een recruiter? Dat die gene zo snel mogelijk weg wilde of misschien weg moest bij dat bedrijf? Als iemand goed zit bij zijn bedrijf heeft die gene geen interesse in de service van een recruiter. Ik zelf heb er deze week 3 afgewezen.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16-09 20:08
PcDealer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:02:
Het mag onderhand een feit wezen dat het gros van de developers helemaal geen bericht wil ontvangen...
Ik vind het prima om (relevante) berichten te ontvangen via LinkedIn. Ik reageer alleen meestal niet omdat ik prima op m'n plek zit.

Ik denk ook dat daar een misvatting vandaan komt bij recruiters. LinkedIn In-mails zijn prima en gewoon de beste manier om mensen te benaderen. Dat je weinig succes hebt, komt gewoon omdat er te weinig goeie developers zijn en veel te veel recruiters.

Recruiter moeten gewoon leren dat 'geen bericht' niet perse slecht nieuws is. Die persoon zit nu op z'n plek, maar ik weet wel welke recruiters regelmatig met goeie shit komen, en dan weet ik die wel te vinden als ik eenmaal op zoek ga.

https://niels.nu

• Hydra
las3r schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:38:
Dat, en "deze klant zoekt freelancers die 2 jaar committment willen afgeven" vind ik iets teveel van het goede. Als ik dat zou willen ging ik wel ergens in dienst. (ik werk enkel freelance)
Oh, mij boeit dat niet zo veel. 2 jaar is wel een beetje m'n max, maar als het een leuke klus is wil ik wel 2 jaar volmaken. En als het niet leuk is, ben ik ook snel weer weg.

M'n huidige klant heeft ook aangegeven dat ze wel op zoek zijn naar mensen die in princiepe van plan zijn 2 jaar te blijven. Prima hoor. Maar ik heb dat ook omgedraaid; dat we als team bepaalde zaken nodig hebben en het bedrijf dan zelf ook zich moet committen.

• MarkJoosten
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-09 21:33
spijkerhoofd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

Kan het zijn dat het een noodoplossing was om toch in zee te gaan met een recruiter? Dat die gene zo snel mogelijk weg wilde of misschien weg moest bij dat bedrijf? Als iemand goed zit bij zijn bedrijf heeft die gene geen interesse in de service van een recruiter. Ik zelf heb er deze week 3 afgewezen.
Dat zal vast het geval zijn maar het punt is dat het mijn ervaring is (en schijnbaar die van veel recruiters, anders waren ze er wel mee gestopt) dat berichten werken ondanks de veronderstelling dat:
PcDealer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:02:
Het mag onderhand een feit wezen dat het gros van de developers helemaal geen bericht wil ontvangen...

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-09 16:18
Hier ook weer eentje hoor... Kreeg een berichtje van een recruiter van een klein / middelgroot detacheringsbureau. Kennelijk is de interne afstemming niet al te best daar, want ben inmiddels al door vijf verschillende recruiters van hen benaderd.

Aangezien ze inhoudelijks niks willen vertellen over de "nieuwe uitdaging" die ze te bieden hebben, ben ik wel een beetje klaar met dat bedrijf. Het enige dat zij graag willen is mijn mail en telefoonnummer, zodat ze me nog vaker kunnen spammen. Hier heb ik geen zin in, dus heb een bericht teruggestuurd met het verzoek om mij uit hun database te verwijderen en wat gezegd over hun manier van communiceren en wat ze imho anders zouden kunnen doen. Uiteraard wel een licht vleugje sarcasme in de reactie >:)

Krijg ik onderstaand bericht terug:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus omdat jij mij random aanschrijft, ik daar geen behoefte aan heb, moet ik maar niet op LinkedIn zitten... :+

• MarkJoosten
BastaRhymez schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:08:
Hier ook weer eentje hoor... Kreeg een berichtje van een recruiter van een klein / middelgroot detacheringsbureau. Kennelijk is de interne afstemming niet al te best daar, want ben inmiddels al door vijf verschillende recruiters van hen benaderd.

Aangezien ze inhoudelijks niks willen vertellen over de "nieuwe uitdaging" die ze te bieden hebben, ben ik wel een beetje klaar met dat bedrijf. Het enige dat zij graag willen is mijn mail en telefoonnummer, zodat ze me nog vaker kunnen spammen. Hier heb ik geen zin in, dus heb een bericht teruggestuurd met het verzoek om mij uit hun database te verwijderen en wat gezegd over hun manier van communiceren en wat ze imho anders zouden kunnen doen. Uiteraard wel een licht vleugje sarcasme in de reactie >:)

Krijg ik onderstaand bericht terug:

***members only***

Dus omdat jij mij random aanschrijft, ik daar geen behoefte aan heb, moet ik maar niet op LinkedIn zitten... :+
Je zou ook alle recruiters van dit bedrijf kunnen blokkeren. Uit eigen ervaring (omdat dit ook bij mij gedaan is) weet ik dat dit heel goed werkt. Je kan iemand dan niet meer vinden of zien en dus ook niet meer benaderen. Je kunt iemand blokkeren door naar hun profiel te gaan en dan op Report/ Block te klikken.

• spijkerhoofd
MarkJoosten schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Dat zal vast het geval zijn maar het punt is dat het mijn ervaring is (en schijnbaar die van veel recruiters, anders waren ze er wel mee gestopt) dat berichten werken ondanks de veronderstelling dat:

[...]
Ik denk dat de meeste DEV/ITers er ook zo instaan en dat velen ITers die een andere baan zoeken zelf solliciteren, maar er zijn er altijd bij die het gemak van een recruiter liever gebruiken. Ik weet trouwens niet hoeveel mails recruiters gemiddeld versturen en hoeveel ITers er geintresseerd op reageren! Ik word ook altijd erg moe van de hagel met texten als interessante vacature voor je enz. Ik deze week wel de eerste die in de intro met de naam van het bedrijf op de proppen kwam, daar zou ik best positief op kunnen reageren waarde het niet dat ik nu goed zit op bij mijn huidige werkgever.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:31

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou daar zelf een project van maken om in de hoogste boom daar te vinden (via LinkedIn natuurlijk) en dit even voor te leggen. Desnoods via Twitter.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:08
spijkerhoofd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat de meeste DEV/ITers er ook zo instaan en dat velen ITers die een andere baan zoeken zelf solliciteren, maar er zijn er altijd bij die het gemak van een recruiter liever gebruiken. Ik weet trouwens niet hoeveel mails recruiters gemiddeld versturen en hoeveel ITers er geintresseerd op reageren! Ik word ook altijd erg moe van de hagel met texten als interessante vacature voor je enz. Ik deze week wel de eerste die in de intro met de naam van het bedrijf op de proppen kwam, daar zou ik best positief op kunnen reageren waarde het niet dat ik nu goed zit op bij mijn huidige werkgever.
Mensen die mij een net bericht sturen antwoord ik vaak wel. Goed gedrag stimuleren. Mensen die vage berichtjes sturen treiter ik soms terug. :P

• Hydra

Ik zeg name and shame.

• Hydra
Pizza_Boom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:04:
Mensen die mij een net bericht sturen antwoord ik vaak wel. Goed gedrag stimuleren. Mensen die vage berichtjes sturen treiter ik soms terug. :P
Dat laatste doe ik niet. Het kan nooit positief voor je uitpakken.

Als ik een bericht krijg dat wel echt interessant is en goed aansluit maar ik op dit momen nog niet weg wil dan stuur ik wel vaak een vriendelijk berichte terug.

• Pizza_Boom
Hydra schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:22:
Dat laatste doe ik niet. Het kan nooit positief voor je uitpakken.

Als ik een bericht krijg dat wel echt interessant is en goed aansluit maar ik op dit momen nog niet weg wil dan stuur ik wel vaak een vriendelijk berichte terug.
Nouja, treiteren is een groot woord. Als zei komen met een fantastische aanbieding en vervolgens vragen wat ik zoek, dan word ik wat vervelender. Jij had toch een fantastische aanbieding?

• Hydra
Pizza_Boom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:23:
Nouja, treiteren is een groot woord. Als zei komen met een fantastische aanbieding en vervolgens vragen wat ik zoek, dan word ik wat vervelender. Jij had toch een fantastische aanbieding?
Ik begrijp de emotie maar dan reageer ik gewoon niet meer. Wat wij doen met berichtjes delen hier, doen recruiters vast ook wel onderling.

• MarkJoosten
spijkerhoofd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

Ik weet trouwens niet hoeveel mails recruiters gemiddeld versturen en hoeveel ITers er geintresseerd op reageren!
Bij mij lag dat percentage (als recruiter) van echte interesse n.a.v. een InMail vrij laag. Ik schat 1 of 150-300 InMails. Maar dat zou ook heel goed aan mij gelegen kunnen hebben... ;)

Aan de andere kant zag ik het ook altijd als een lange termijn investering.

• Pizza_Boom
Hydra schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Ik begrijp de emotie maar dan reageer ik gewoon niet meer. Wat wij doen met berichtjes delen hier, doen recruiters vast ook wel onderling.
Weinig van gemerkt. Eentje afgekapt na leugens komt nummero 2 doodleuk binnen met hetzelfde verhaaltje, toevallig collega's. En als ik zie hoe vaak ik 3 of 4x voor eenzelfde iets door hetzelfde bedrijf wordt aangeschreven, twijfel ik daar nog meer aan.

• BastaRhymez
MarkJoosten schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:22:
[...]

Je zou ook alle recruiters van dit bedrijf kunnen blokkeren. Uit eigen ervaring (omdat dit ook bij mij gedaan is) weet ik dat dit heel goed werkt. Je kan iemand dan niet meer vinden of zien en dus ook niet meer benaderen. Je kunt iemand blokkeren door naar hun profiel te gaan en dan op Report/ Block te klikken.

[Afbeelding]
Thanks voor de tip, ga ik inderdaad misschien nog maar even doen.
PcDealer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:02:
[...]

Ik zou daar zelf een project van maken om in de hoogste boom daar te vinden (via LinkedIn natuurlijk) en dit even voor te leggen. Desnoods via Twitter.
Neuh, heb geen zin om daar tijd aan te besteden... Maar inefficiënt is het vanuit hun wel....
Neuh, ik doe niet aan public name and shame dingen... Mochten ze meelezen, dan weten ze vast wel dat over hun gaat :+
Hydra schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Dat doen ze zeker, want een "andere recruiter" die mij al eerder had benaderd stuurde mij vlak daarna een berichtje dat ik niet in een of andere database zou zitten :o

• Fedde
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:35
Het valt me de laatste tijd ook op dat ik meer en meer benaderd word. Als je dan vervolgens reageert van dank geen interesse of zelfs toch aanvullende vragen stelt, komt er niet of nauwelijks reactie. Onlangs zelfs na 3 maanden een reactie of ik nog interesse had, maar de vragen genegeerd werden.

• BastaRhymez
En toen was daar het volgende gesprek...

Members only:

Omdat ik vragen stel over welke twee functies er zijn, is er ineens geen vertrouwen meer :+
Aan de telefoon had ik dezelfde vragen gesteld, maar kennelijk was het dus toch alleen om contactgegevens te doen... ;w

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:32
Het is inderdaad tenenkrommend dat er een bepaald schare recruiters is die enkel telefonisch wenst te delen.
De recruiter van @BastaRhymez is duideijk op zoek naar CV's, de functies die hij bespreekt bestaan helemaal niet. Anders had hij geen 5 lange berichten getikt zonder iets inhoudelijks te vertellen. Grappig dat hij dan BastaRhymez van gebrek aan vertrouwen beschuldigt terwijl hij zelf niet te vertrouwen is :')

Mijn ervaring is dat er vaak wel een functie met een bedrijfsnaam komt als de recruiter echt wat heeft. Of je die info nou telefonisch of via de mail krijgt.
Ze willen meteen bellen omdat ze willen horen "wat zoek je nu eigenlijk"? En daar draaien ze het verhaal ook alweer om, want zij vonden je profiel toch en dachten daar een vacature bij?

Typische " :( "-recruiter, dit.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• KleinDraakje
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
MarkJoosten schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Bij mij lag dat percentage (als recruiter) van echte interesse n.a.v. een InMail vrij laag. Ik schat 1 of 150-300 InMails. Maar dat zou ook heel goed aan mij gelegen kunnen hebben... ;)

Aan de andere kant zag ik het ook altijd als een lange termijn investering.
Heel af en toe spiek ik eens in dit topic omdat een deel van mijn werkzaamheden tegen de recruiter (werving) rol aan zitten. Maar dan in house, ik werk bij een full service digital agency. Ook ik heb berichten uitgestuurd naar mensen (voor vast) en stuur nu iemand aan die dat doet. Wij hebben ook meegedaan met een LinkedIn Corporate Branding Program. Is in principe gewoon een set producten (Recruiter licentie, advertenties, enzo) voor korting. Maar wel interessant dat je inzichten in statistieken krijgt. Wij hadden in een half jaar ongeveer 65 berichten verstuurd, terwijl je 600 inmail credits per maand krijgt (in theorie dus 6 * 600 = 3600 kunnen versturen).

Maar vergeleken met andere bedrijven in Nederland was ons opening en reactie percentage veel hoger. Gemiddeld zat het (uit mijn hoofd) rond de 3 a 4%. Bij ons / mij 60%, die dus daadwerkelijk reageerde.

Waarom? De berichten die ik (nu we) uitsturen zijn voor functies en rollen waar wij echt actief voor zoeken. Deel van de tekst is standaard (wie zijn we, wat doen we) maar een groot deel ook persoonlijk. Ik bestudeer iemand zijn profiel, die ook door een collega in die functie beoordeeld is, en sluit het bericht daar op aan. Op de soorten projecten, de soft skills, de andere agency ervaring, de locatie (verder weg of dichterbij dan huidige werkgever etc). Nu is het niet zo dat 60% ook een koffie kwam doen, denk dat dit 25% is. Maar veel mensen die toch reageren dat ze prima zitten maar het wel een interessante vacature vinden. Of voor ‘later’. Of gewoon zeggen dat we qua profiel wel ‘goed geschoren’ hebben maar iemand alleen voor X of Y wil wisselen. Bijvoorbeeld dichter bij huis, bepaald soort projecten of iets dergelijks.

Ik was in ieder geval erg trots dat we vergeleken met de branche het echt zo goed doen qua berichten. Het kost veel tijd maar we nemen wel de best passende mensen zo aan. Ik ben zelf 2,5 jaar geleden op die manier ook bij dit bedrijf gekomen :)

Edit: in de 2e helft van het jaar reageren developers vooral omdat ze het tof vinden dat we een van onze kern frameworks open source hebben gemaakt (sinds april) en soms is dit een haakje naar een koffie. Denk dat omdat we iets relevants bieden maar ook iets tofs doen mensen sneller reageren :)

[Voor 5% gewijzigd door KleinDraakje op 01-09-2021 19:35]

• Hydra
BastaRhymez schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:21:
En toen was daar het volgende gesprek...

***members only***

Omdat ik vragen stel over welke twee functies er zijn, is er ineens geen vertrouwen meer :+
Aan de telefoon had ik dezelfde vragen gesteld, maar kennelijk was het dus toch alleen om contactgegevens te doen... ;w
Ik vind je reacties nogal negatief en zeikerig overkomen, sorry. :)

Als ik geen interesse heb, reageer ik gewoon niet. Ik ga ZEKER geen hele epistels schrijven over slechte ervaringen met recruiters. Ik snap heel goed dat die recruiter denkt 'laatmaar'.

Je weet in ieder geval zeker dat deze recruiter je nooit meer gaan benaderen. Dus dat heb je in ieder geval 'goed' voor elkaar :)

• MarkJoosten
KleinDraakje schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:32:
[...]

Heel af en toe spiek ik eens in dit topic omdat een deel van mijn werkzaamheden tegen de recruiter (werving) rol aan zitten. Maar dan in house, ik werk bij een full service digital agency. Ook ik heb berichten uitgestuurd naar mensen (voor vast) en stuur nu iemand aan die dat doet. Wij hebben ook meegedaan met een LinkedIn Corporate Branding Program. Is in principe gewoon een set producten (Recruiter licentie, advertenties, enzo) voor korting. Maar wel interessant dat je inzichten in statistieken krijgt. Wij hadden in een half jaar ongeveer 65 berichten verstuurd, terwijl je 600 inmail credits per maand krijgt (in theorie dus 6 * 600 = 3600 kunnen versturen).

Maar vergeleken met andere bedrijven in Nederland was ons opening en reactie percentage veel hoger. Gemiddeld zat het (uit mijn hoofd) rond de 3 a 4%. Bij ons / mij 60%, die dus daadwerkelijk reageerde.

Waarom? De berichten die ik (nu we) uitsturen zijn voor functies en rollen waar wij echt actief voor zoeken. Deel van de tekst is standaard (wie zijn we, wat doen we) maar een groot deel ook persoonlijk. Ik bestudeer iemand zijn profiel, die ook door een collega in die functie beoordeeld is, en sluit het bericht daar op aan. Op de soorten projecten, de soft skills, de andere agency ervaring, de locatie (verder weg of dichterbij dan huidige werkgever etc). Nu is het niet zo dat 60% ook een koffie kwam doen, denk dat dit 25% is. Maar veel mensen die toch reageren dat ze prima zitten maar het wel een interessante vacature vinden. Of voor ‘later’. Of gewoon zeggen dat we qua profiel wel ‘goed geschoren’ hebben maar iemand alleen voor X of Y wil wisselen. Bijvoorbeeld dichter bij huis, bepaald soort projecten of iets dergelijks.

Ik was in ieder geval erg trots dat we vergeleken met de branche het echt zo goed doen qua berichten. Het kost veel tijd maar we nemen wel de best passende mensen zo aan. Ik ben zelf 2,5 jaar geleden op die manier ook bij dit bedrijf gekomen :)

Edit: in de 2e helft van het jaar reageren developers vooral omdat ze het tof vinden dat we een van onze kern frameworks open source hebben gemaakt (sinds april) en soms is dit een haakje naar een koffie. Denk dat omdat we iets relevants bieden maar ook iets tofs doen mensen sneller reageren :)
Petje af voor dat percentage hoor! Ik had voorheen al niet zo'n hoge dunk van mijn eigen schrijf en mail kunsten maar jouw percentage hebben die zojuist nog wat verder de grond in gedrukt ;) ;)

Overigens was mijn aanpak in de basis hetzelfde. Alle mails waren ook persoonlijk en ik probeerde zoveel mogelijk aansluiting te vinden met iemand zijn profiel (zeker afstand en technische skills).

Maar ik weet wel dat het enorm scheelt wanneer je vanuit een bedrijf direct mailt i.p.v. een recruitmentbureau. Maar dan nog, 60% is gewoon supergoed. Daar mag je dan ook inderdaad trots op zijn.

Wat ik mij wel afvraag is welk account jullie precies hadden bij Linkedin. Wij hebben namelijk het duurste account (Recruiter en niet de lite versie) maar krijgen slechts 150 InMails per maand als basis (kosten 7k per jaar). Vervolgens kun je er nog 100 InMails per maand bij kopen voor 3000 euro per jaar. Hoe kwamen jullie aan die 600 per maand als ik vragen mag?

• KleinDraakje
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
MarkJoosten schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:48:
[...]

Petje af voor dat percentage hoor! Ik had voorheen al niet zo'n hoge dunk van mijn eigen schrijf en mail kunsten maar jouw percentage hebben die zojuist nog wat verder de grond in gedrukt ;) ;)

Overigens was mijn aanpak in de basis hetzelfde. Alle mails waren ook persoonlijk en ik probeerde zoveel mogelijk aansluiting te vinden met iemand zijn profiel (zeker afstand en technische skills).

Maar ik weet wel dat het enorm scheelt wanneer je vanuit een bedrijf direct mailt i.p.v. een recruitmentbureau. Maar dan nog, 60% is gewoon supergoed. Daar mag je dan ook inderdaad trots op zijn.

Wat ik mij wel afvraag is welk account jullie precies hadden bij Linkedin. Wij hebben namelijk het duurste account (Recruiter en niet de lite versie) maar krijgen slechts 150 InMails per maand als basis (kosten 7k per jaar). Vervolgens kun je er nog 100 InMails per maand bij kopen voor 3000 euro per jaar. Hoe kwamen jullie aan die 600 per maand als ik vragen mag?
Hmm ik denk dat dat onderdeel was van het Corporate Branding Program waarin je dus meerdere producten afneemt en dan pakket korting krijgt? Dat lijkt mij een logische verklaring

• MarkJoosten
KleinDraakje schreef op donderdag 2 september 2021 @ 06:40:
[...]

Hmm ik denk dat dat onderdeel was van het Corporate Branding Program waarin je dus meerdere producten afneemt en dan pakket korting krijgt? Dat lijkt mij een logische verklaring
Nog niet van gehoord, maar ik zal eens informeren bij Linkedin.

• Pizza_Boom
KleinDraakje schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:32:
Ik moet zeggen dat ik op corporate recruiters sneller reageer dan op schoten hagel. Alleen dan jammer dat er zoveel corporates zijn die ook gewoon ghosten, net als de gemiddelde jager met zijn hagel... :X
Hydra schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:26:

Als ik geen interesse heb, reageer ik gewoon niet. Ik ga ZEKER geen hele epistels schrijven over slechte ervaringen met recruiters. Ik snap heel goed dat die recruiter denkt 'laatmaar'.

Je weet in ieder geval zeker dat deze recruiter je nooit meer gaan benaderen. Dus dat heb je in ieder geval 'goed' voor elkaar :)
Hmmm, ik vraag ook gewoon om info. Geen info is geen verder contact. Ik heb de afgelopen maanden een aantal keer een telefoongesprek gevoerd, van het gros nooit meer wat gehoord. En het spelletje van "Hallo ik heb een mooie aanbieding voor je?" "Dat is mooi, wat is het precies?" "Ja hallo, waar ben je precies naar op zoek?" ken ik ook goed genoeg om te weten dat ik daar niet meer aan mee wil doen.

• BastaRhymez
Hydra schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:26:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je er negatief en zeikerig aan vindt (mag ook via een DM).
De recruiter benaderd mij, ik vraag waar het om gaat... Ik heb haar nota bene een keertje geprobeerd te bellen (wel anoniem, zodat ze niet mijn nummer heeft). Vervolgens word ik opnieuw benaderd, maar wordt er nog steeds niet gezegd waar het over gaat...

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

BastaRhymez schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:28:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je er negatief en zeikerig aan vindt (mag ook via een DM).
De recruiter benaderd mij, ik vraag waar het om gaat... Ik heb haar nota bene een keertje geprobeerd te bellen (wel anoniem, zodat ze niet mijn nummer heeft). Vervolgens word ik opnieuw benaderd, maar wordt er nog steeds niet gezegd waar het over gaat...
Ik snap het ook niet. Alleen had ik het al eerder afgekapt met "je weigert verdere informatie te verlenen dus heeft verder contact geen zin. Die persoon meteen blokkeren en reporten.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

Als je "Begrijp je een beetje wat ik bedoel?" in een professioneel stuk communicatie gaat zetten is het misschien zinnig om je af te vragen of je dat hele stuk niet moet laten zitten, of het heel erg moet inkorten naar een korte beleefde vraag. Maar aangezien je die vraag daarvoor ook al gesteld hebt en er komt geen antwoord op, voegt dat ook weinig toe.

De strekking is op zich heel logisch en op zijn plaats, maar hoe je conclusies trekt over die persoon op basis van zijn antwoorden, daarvan lijkt het me niet heel nuttig om dat proces te delen. Vraag om antwoorden, trek je conclusies, en laat hem eventueel de conclusies (in 1 zin) weten.

- "Hoi <recruiter>, ik wil eigenlijk eerst een berichtje over welke concrete aanbieding het gaat."
- "Hoi BastaRhymez, bla bla en geen antwoord."
- "Hoi recruiter, aangezien ik geen concrete aanbieding hoor heb ik geen vertrouwen in dat het voorgestelde gesprek wat op gaat leveren."

[Voor 26% gewijzigd door bwerg op 02-09-2021 10:02]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Hydra
Dan laat je het toch zitten? Je gaat in plaats daarvan een heel epistel schrijven over wat ze allemaal verkeerd doet. Het begint al met een zeurverhaal over recruiters in het algemeen. Daar zou je bij mij ook een behoorlijk verkeerde indruk maken. Het is de toon die de muziek maakt. Dan weer een behoorlijke sneer. En met tenslotte een heel verhaal van 6 alineas die je misschien afsluit met een knipoogje, maar waar de toon ook niet bepaald professioneel is.

Je moet het zelf weten hoor, maar als ik dit als hiring manager onder ogen zou krijgen zou ik ook zo iets hebben van "wat een kwal".

Nogmaals; goed bedoeld omdat ik het idee heb dat je niet doorhebt hoe je overkomt. Deze uitwisseling heb je niks aan en kan je reputatie alleen maar schade doen. Als deze persoon je CV tegenkomt bij een bedrijf waar je graag wil werken gaat 'ie waarschijnlijk de prullenbak in.

Ik reageer gewoon met iets in de trant van "Sorry, zonder concrete opdracht en indicatie uurtarief heb ik geen interesse. Succes met je search!".

[Voor 5% gewijzigd door Hydra op 02-09-2021 13:07]

• SmorkMidas
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 16-09 20:58
Ik heb even genoten van een heerlijke vakantie, maar ik heb weer twee prachtige parels binnen gekregen in de tussentijd.

Eerst kreeg ik onderstaand bericht. Als je dit ziet, en een belabberd salarisprofiel voorgeschoteld krijgt dan haak je wel af toch? Als dan ook nog wordt gesproken over een aantal jaar werkervaring als werkvoorbereider terwijl ik al anderhalf jaar niks anders doe dan tekenen...
:? |:( 8)7

Dit vind ik echt verschrikkelijk... Spreken over toptransfers en namen noemen van mensen uit de sportwereld...
Ik ben geen 12 meer :w ;w |:( 8)7

Ook ben ik helemaal klaar met YER. Al dertig keer aangegeven dat ze is normaal moeten gaan doen in plaats van mij te gaan lopen stalken. Krijg gemiddeld 1x per week een 'prachtig aanbod' van dit 'bedrijf' ;( :r

• Pizza_Boom
SmorkMidas schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:28:
Eerst kreeg ik onderstaand bericht. Als je dit ziet, en een belabberd salarisprofiel voorgeschoteld krijgt dan haak je wel af toch? Als dan ook nog wordt gesproken over een aantal jaar werkervaring als werkvoorbereider terwijl ik al anderhalf jaar niks anders doe dan tekenen...
:? |:( 8)7

[Afbeelding
Dat had een screenshot uit mijn LinkedIn kunnen zijn. Jammer dat je geen complimenten krijgt voor je mooie profiel, die krijg ik wel. :9 :9 :+ :+

• MarkJoosten
SmorkMidas schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:28:
Krijg gemiddeld 1x per week een 'prachtig aanbod' van dit 'bedrijf' ;( :r
Doet mij denken aan mensen die achter iedere zin 2 of 3 uitroeptekens zetten. Wanneer een zin dan echt eens een uitroepteken nodig heeft valt hij niet meer op. Net zoals wanneer je echt eens een prachtig aanbod hebt :)

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
Tegenwoordig werk ik met een klein lijstje, als een recruiter daar niet aan voldoet dan volgt een automatische reactie dat ik geen interesse heb en een block (deze optie is alleen mogelijk bij de "I don't know this person".)

Volgende criteria die ik hanteer, vaak door schade en schande wijs geworden:
- Recruiter moet een profiel delen, deze moet ook relevant zijn
- Recruiter moet in Nederland zich bevinden (UK recruiters zijn trash), de functie ook. Heb eens per maand het verzoek om in de zandbak te gaan spelen of voor een of andere partij Switzerland, Berlijn, Seattle of London te gaan werken.
- Recruiter moet een salaris indicatie kunnen geven. (reden is dat ik in gesprek was met een partij, 3 gesprekken afgerond en bij het laatste gesprek kwam ik erachter dat ze nog niet eens de helft van mijn salaris konden betalen).

Voor externe recruiters only:
- Recruiter moet naam van bedrijf willen delen.
- Recruiter moet aangeven waarom mijn profiel relevant is.
- Recruiter moet in contact staan met opdrachtgever en de naam van de manager weten en wat deze zoekt.

Kunnen ze dit niet dan zijn ze niet relevant en verspillen ze mijn tijd. Gezien een aantal van die fukkers het niet kunnen laten om vervolgens wekelijks je te mailen met een of ander shit profieltje gooi ik tegenwoordig iedereen die hier al niet aan kan voldoen op de block.

Een ander belangrijk punt is: Hoe ziet het recruitment process eruit. Heb een paar jaar geleden een periode gehad waarin ik in gesprek was (tegelijk) met Facebook, AWS, Ebay en Bol. Na 4 gesprekken bij Facebook kwam ik erachter dat er nog 3 waren waarvan ik naar Seattle moest vliegen, AWS ook een onredelijk aantal en bij Ebay en Bol 3-4 gesprekken met daarbij personality en intelligentie assessments. Ik was compleet gaar na deze periode en kreeg uiteindelijk een blackout bij mijn laatste gesprek met ebay. :D Die periode is heel leerzaam voor mij geweest, ik weet dat ik geen cultural fit ben voor dit soort bedrijven.

Tegenwoordig ga ik slechts 2 gesprekken in:
- Voor technical assessment.
-1 Voor culture fit / salaris onderhandeling

Dit filtert alle grote bedrijven weg met hun whiteboard interviews en bubble sort assignments.

Ik vraag vaak ook of de tech assessment/ gesprek met mensen op de werkvloer als eerste kan. Mijn voornaamste reden is dat ik op gesprek ging (tot corona) bij bedrijven om ook iets te leren. Bedrijven vertellen vaak veel meer tijdens een interview over wat ze doen en welke challenges ze hebben dan bij welke meetup dan ook. Ik leer daardoor hoe ze bepaalde problemen hebben opgelost of welk probleem ik moet gaan oplossen en zie meteen in hoe ik van meerwaarde kan zijn bij het bedrijf. Een manager weet vaak (tot nu toe maar 1 tegen gekomen) niet 100% wat er speelt op technisch niveau, als er geen match is dan heb ik in ieder geval gehoord hoe ze bepaalde problemen oplossen.

Het resultaat is van de 10 vragen per week om eens te bellen ik slechts 3-4 per jaar interessante gesprekken voer. Moet ook zeggen dat ik prima op mijn plek zit, maar een gesprek niet aan gaan is niet heel slim. Daarnaast heb ik als SRE/techlead/DevOps niet te klagen over aandacht, helaas komt er enorm veel junk voorbij.

edit ow en die schijt mail die ik wekelijks krijg van recruiters is meteen een block waard met:

"ons platform ziet een mogelijk match met een rol als "

[Voor 9% gewijzigd door init6 op 07-09-2021 11:58]

• MarkJoosten
Vraagje: Zijn hier mensen die misschien nog creatieve ideeën hebben om de draak te steken met recruiters op social media?

Denk bijv. aan een filmpje met die lachende Spaanse gast maar dan over de onzin die recuiters uitkramen? Maar ook zaken als de constante stroom van mails met het zoveelste "geweldige aanbod" of de zoveelste "super job". Ik snap de ergernis maar wanneer je het van afstand bekijkt is het gewoon humoristisch hoe sommige recruiters zich gedragen en ik zou het leuk vinden om daar iets mee te doen.

[Voor 5% gewijzigd door MarkJoosten op 07-09-2021 12:47]

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
init6 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:24:
Dit filtert alle grote bedrijven weg met hun whiteboard interviews en bubble sort assignments.
Ik ben benieuwd, komen algoritme interviews/leetcode inmiddels ook voor in Nederland? Ik dacht dat dit typisch iets was van FAANG in Silicon Valley.

Ik heb er geen enkel probleem mee om een paar maand leetcode te grinden, mits ik daarvoor ook redelijke kans maak op een FAANG salaris van 200k+ en stock options en perspectief tot technische carrière die gaat tot een half miljoen.

Maar een FAANG leetcode whiteboard interview voor een geloonmatigd Nederlands salaris zou ik inderdaad ook pertinent weigeren.

Climate dashboard

• init6
  • Niet online
defiant schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:57:
[...]

Ik ben benieuwd, komen algoritme interviews/leetcode inmiddels ook voor in Nederland? Ik dacht dat dit typisch iets was van FAANG in Silicon Valley.

Ik heb er geen enkel probleem mee om een paar maand leetcode te grinden, mits ik daarvoor ook redelijke kans maak op een FAANG salaris van 200k+ en stock options en perspectief tot technische carrière die gaat tot een half miljoen.

Maar een FAANG leetcode whiteboard interview voor een geloonmatigd Nederlands salaris zou ik inderdaad ook pertinent weigeren.
Bij Bol waren er twee assessment tests, een technisch in depth gesprek, een laatste was een test machine waarbij de machine waarbij meerdere assignments gedaan moesten worden op die machine.
Bij Ebay waren het assessments en gesprekken.

Door Booking ben ik deze maand 2x benaderd en werd er gesproken over het maken van een system design, coding reviews met meerdere assignments, gezien ze mij op een leadership role zagen was er ook een assessment voor mijn leadership skills naast deze twee assignments. Geen idee verder gezien ik het gesprek heb afgehaakt nadat ik hoorde dat er meer dan 2 stappen waren.

Bij Uber voor het payments team in Amsterdam begreep ik dat er een vergelijkbaar process was. Het is allemaal een stuk minder als het process wat ik met facebook en AWS door ging, maar het is niet na 2-3x klaar zeg maar.

[Voor 6% gewijzigd door init6 op 07-09-2021 13:48]

• Hydra
init6 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:24:
Een ander belangrijk punt is: Hoe ziet het recruitment process eruit. Heb een paar jaar geleden een periode gehad waarin ik in gesprek was (tegelijk) met Facebook, AWS, Ebay en Bol. Na 4 gesprekken bij Facebook kwam ik erachter dat er nog 3 waren waarvan ik naar Seattle moest vliegen, AWS ook een onredelijk aantal en bij Ebay en Bol 3-4 gesprekken met daarbij personality en intelligentie assessments. I
Bijzonder. Ik heb zelf als freelancer bij Bol gewerkt (2 jaar) en daar als 'lead' in een team gezeten en ik niet bepaald de indruk dat ze erg picky zijn. Sowieso is het als ZZPer natuurlijk simpeler (1 kort gesprek) maar ook kwa internen had ik niet echt het idee dat het Google-level mensen zijn ofzo.

• init6
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:18:
[...]

Bijzonder. Ik heb zelf als freelancer bij Bol gewerkt (2 jaar) en daar als 'lead' in een team gezeten en ik niet bepaald de indruk dat ze erg picky zijn. Sowieso is het als ZZPer natuurlijk simpeler (1 kort gesprek) maar ook kwa internen had ik niet echt het idee dat het Google-level mensen zijn ofzo.
Zou kunnen, op veel plekken is de manier hoe een ZZP'er binnen komt anders dan hoe een interne binnen komt. Omdat ik altijd de meest rare dingen herinner weet ik nog dat er 1 of 2 oud hyves mensen tegenover mij zaten en het laatste gesprek vonden de gesprekspartners het nodig om vorige kandidaten te bespreken terwijl ik het test systeem moest inrichten.

[Voor 18% gewijzigd door init6 op 07-09-2021 17:35]

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MarkJoosten schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:40:
Vraagje: Zijn hier mensen die misschien nog creatieve ideeën hebben om de draak te steken met recruiters op social media?

Denk bijv. aan een filmpje met die lachende Spaanse gast maar dan over de onzin die recuiters uitkramen? Maar ook zaken als de constante stroom van mails met het zoveelste "geweldige aanbod" of de zoveelste "super job". Ik snap de ergernis maar wanneer je het van afstand bekijkt is het gewoon humoristisch hoe sommige recruiters zich gedragen en ik zou het leuk vinden om daar iets mee te doen.
Een afbeelding vanuit Duckhunt waarbij de hond lacht omdat die gast met de luchtbuks weer eens niks raakt lijkt me wel een mooie. Daar valt vast wel een mooie tekst bij te verzinnen ook >:)
Deze dus:

En als suggestie qua tekst:
"De slechte recruiter schiet met hagel, een goede is zo getrouw als een hond"

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 21:53
defiant schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:57:
[...]

Eerlijk gezegd nog nooit een (technisch) sollicitatiegesprek gehad waarbij er niet iets op het whiteboard moest worden geschreven. Natuurlijk niet van het soort waarbij je zonder fouten een AVL tree rotatie moet uitschrijven, maar algemene problem solving waarbij de complexiteit van je oplossing belangrijk is? Lijkt me de normaalste zaak van de wereld.

Van een vrachtwagenchauffeur mag je ook vragen of-ie even achteruit kan inparkeren, lijkt me?

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
michie1 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:01:
Eerlijk gezegd nog nooit een (technisch) sollicitatiegesprek gehad waarbij er niet iets op het whiteboard moest worden geschreven. Natuurlijk niet van het soort waarbij je zonder fouten een AVL tree rotatie moet uitschrijven, maar algemene problem solving waarbij de complexiteit van je oplossing belangrijk is? Lijkt me de normaalste zaak van de wereld.
Uiteraard, maar in Silicon Valley trekt men dit soort dingen vrij ver door, waar je maanden leetcode moet grinden om überhaupt een kans te maken. Aangezien practices uit Amerika de neiging hebben over te slaan naar Nederland was ik benieuwd in hoeverre dat al geval was.

Want ik heb een hele tijd terug meegemaakt dat een NL bedrijf vragen overgenomen had van Google in de fase dat Google nog brain teaser vragen stelde ('How many golf balls can fit in a school bus?'), waarvan Google later zelf had toegegeven dat 't qua selectie geen indicatie gaf.

Climate dashboard

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Hallo PcDealer, mijn naam is Myrna, ik zou graag kennis met je willen maken.

Mijn kennis en expertise is over een optie om je actieve inkomen te vervangen door passief inkomen. Met een memberships die dagelijks 0.5% dividend uitkeert.

Voel je vrij om iets te delen over jezelf en wat je wilt doen.
Tuurlijk... Riekt naar MLM.

• MarkJoosten
The Eagle schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:38:
[...]

Een afbeelding vanuit Duckhunt waarbij de hond lacht omdat die gast met de luchtbuks weer eens niks raakt lijkt me wel een mooie. Daar valt vast wel een mooie tekst bij te verzinnen ook >:)
Deze dus:
[Afbeelding]

En als suggestie qua tekst:
"De slechte recruiter schiet met hagel, een goede is zo getrouw als een hond"
Kijk, dit soort dingen vind ik dus echt leuk bedacht. Bedankt! Ik ga eens kijken hoe we dit uit kunnen werken.

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:24
[...]

Ik ben het niet altijd met @Hydra eens maar deze keer wel :P Je moet je afvragen wat je hiermee bereikt. Hij doet zijn werk, en jij hebt jezelf nu op de kaart gezet op een negatieve manier. Bij iemand die een groot netwerk heeft. Je hebt nu alleen maar verloren, op meerdere vlakken. Het heeft je tijd gekost, je bent geen steek verder gekomen, en je staat nu negatief op zijn netvlies.. Ik zou hier van leren en de volgende inderdaad reageren zoals Hydra een beetje aangeeft. Kort en krachtig, to the point.. Of doe eens gek en wees wel eens vriendelijk. Ze zijn niet allemaal even rot en je weet nooit wat het je oplevert..!

Overigens: anonieme telefoontjes neem ik ook nooit op ;)

Edit: oh was van 2 sept dus al even geleden.. Naja, punt blijft nog steeds

[Voor 3% gewijzigd door ID-College op 08-09-2021 13:40]

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:06

t_captain

Moderator General Chat
Riekt naar ponzi scheme.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MarkJoosten schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:03:
[...]

Kijk, dit soort dingen vind ik dus echt leuk bedacht. Bedankt! Ik ga eens kijken hoe we dit uit kunnen werken.
Yw. Mijn eerste gedachte bij jouw vraag was een flink schot hagel omdat ze zo opereren :+
Vandaar kwam ik al vrij snel bij duckhunt uit :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tino844
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 18:56
Ik ben nu 4 jaar aan het werk en heb verschillende soorten recruiters mee mogen maken:
- recruiters die nooit concreet worden en gegevens willen delen
- recruiters die meteen gesprek via telefoon aan willen gaan en vervolgens niets meer van zich terug laten horen
- recruiters die je benaderen voor een functie en vervolgens “wat is je motivatie om voor deze functie te solliciteren”? Hallo jij benaderd mij
- recruiters die random profielen berichten met functies wat totaal niet op jouw werkgebied lijkt. Bijv sales voor iemand die in de it werkt
- recruiters die een andere naam invullen in het bericht wat dus een simpele copy paste is
- goede recruiters die wel concreet zijn.

In 4 jaar ben ik max 5 goede recruiters tegengekomen. Wat doen deze recruiters goed?
1. Zijn concreet en vertellen meteen welke functie en welk bedrijf
2. Verzetten werk voor je wanneer ze dat moeten doen lees voorbereiden voor gesprek/kennis over de functie en team/gaan voor je problemen oplossen. Hier krijgen ze immers ook een dikke fee/salaris voor
3. Kunnen meteen concreet zijn over de salarisrange en kunnen dit waarmaken
4. Houden achteraf met je contact om te vragen hoe het steeds gaat. Ook al is het simpele 2 minuten: je laat empathie zien wat weer leidt dat deze recruiter voor mij een stapje voor hebt
5. Ook al is het iets kleins maar voor mij zo groot: leven met je mee bij nare situaties en sturen je op je verjaardag een kaartje/berichtje/cadeautje.

Ben sinds een tijdje overgestapt naar een andere werkgever via de laatste recruiter - ben enorm er op vooruitgegaan met dank aan deze recruiter. En deze recruiter heeft bij mij echt indruk gemaakt. Een persoonlijke frisse benadering maar daarnaast ook concreet en komt zijn beloftes na. Als een recruiter punt 1 tot en met 3 bij mij in het begin niet nakomt is het voor mij echt een nogo. Ik wil pas praten als ik weet om welke functie/werkgever en salarisrange het gaat.

• Hydra
Tino844 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:43:
In 4 jaar ben ik max 5 goede recruiters tegengekomen.
En de meeste daarvan zijn een paar jaar laters heel iets anders gaan doen. Ik heb de hoop echt opgegeven om echt relaties op te bouwen met een paar goeie recruiters.

Ik doe geen zaken met recruiters die niet Nederlands zijn. En als er ook maar iets van een rode vlag naar voren komt (gezeur over tarief, dat ze geen intake kunnen regelen) is het toedels.

• Pizza_Boom
Hydra schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:42:
Ik doe geen zaken met recruiters die niet Nederlands zijn. En als er ook maar iets van een rode vlag naar voren komt (gezeur over tarief, dat ze geen intake kunnen regelen) is het toedels.
Grappig... Vind dit in mijn LI:
Project Engineer Opportunity (Freelance Netherlands)

Hi P_B,

Hope all is well!

Recruitmenttoko are looking for a Project Engineer to work on a long term contract, nature of the project is development. . The role will be based on site in andere kant van het land, Netherlands.

Required knowledge of the following:

- Hyper-V
- VMWare
- Windows

Would you be interested in this and if so what is the best number to call on to discuss further?

To speed up the process please could you send your CV if you're interested.

If this position is not of interest please could you kindly decline and I will remove you from the shortlist.

Thank you

Recruiter
Senior Technology Recruitment Specialist at Recruitmenttoko
Ik heb een werktuigbouwkunde achtergrond. Van HyperV heb ik wel eens gehoord omdat onze systeembeheerder het er wel eens over heeft, VMWare wel eens iets over gelezen op GoT en Windows ken ik als gebruiker.
Verder heb ik weinig zin in enkele reis 170 km woon werk. 8)7 :w

• Hydra
Pizza_Boom schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:06:
Verder heb ik weinig zin in enkele reis 170 km woon werk. 8)7 :w
Ja, dat is ook standaard bij UK recruiters. Nu krijg ik via hen veel in de buurt van waar ik woon gewoon omdat daar veel werk is (woon bij Utrecht), maar je ziet duidelijk dat ze geen flauw benul hebben van waar Groningen of Maastricht liggen.

• Digibyter
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 15:58
Mijn grote vriend Bill zei ooit Your most unhappy customers are your greatest source of learning. Vandaar dat ik dit forum ook af en toe afstruin. Ik zit namelijk aan de andere kant van de tafel, als IT Recruiter.

Volgens mij heb ik een goede manier van recruiten (zie afbeelding). Ik neem de volgende zaken bijna altijd mee in mijn bericht:
- Persoonlijke touch (bedrijf controleren/ github/ afgeronde projecten etc.)
- Info over functie & organisatie
- Salarisrange voor functie en secundaire voorwaarde

Maaaarr ik ben juist benieuwd wat goede ervaringen van jullie zijn. Wanneer zou je wel in gesprek gaan met een recruiter? Dan heb ik het specifiek over LinkedIn i.p.v. vacatures die we ook uitzetten.

Niet helemaal het perfecte topic ervoor, maar niet geschoten is altijd mis. :)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hydra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:19:
maar je ziet duidelijk dat ze geen flauw benul hebben van waar Groningen of Maastricht liggen.
Waren er maar technologische middelen om achter de reisafstand tussen twee steden te komen...

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
@Digibyter Het probleem zit er vaak in dat als ik dan reageer op een standaard bericht, puur even uit nieuwsgierigheid dat ik dan vervolgens niets terug hoor. Of halverwege het proces na een gesprek, matchen, cv sturen en vervolgens onmogelijk om in contact meer te komen.

Als laatste in het algemeen, noem jezelf recruiter ipv een of andere hippe functie naam met consultant of manager in je titel. En dan al die chief happiness mensen. Als je als bedrijf iemand in dienst moet hebben om je personeel te vreden te houden...

• Hydra
bwerg schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:20:
Waren er maar technologische middelen om achter de reisafstand tussen twee steden te komen...
If only. Iedere keer als we op vakantie gaan is het weer een grote verassing of we er 2 dagen of 2 weken over doen om met de auto op bestemming te komen.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:46
bwerg schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:20:
[...]

Je kan van mensen in de UK niet verwachten dat ze het grote Shell stratenboek op de plank hebben liggen hè. :N

Inventaris - Koop mijn meuk!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:25

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Digibyter schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:28:
Mijn grote vriend Bill zei ooit Your most unhappy customers are your greatest source of learning. Vandaar dat ik dit forum ook af en toe afstruin. Ik zit namelijk aan de andere kant van de tafel, als IT Recruiter.

Volgens mij heb ik een goede manier van recruiten (zie afbeelding). Ik neem de volgende zaken bijna altijd mee in mijn bericht:
- Persoonlijke touch (bedrijf controleren/ github/ afgeronde projecten etc.)
- Info over functie & organisatie
- Salarisrange voor functie en secundaire voorwaarde

Maaaarr ik ben juist benieuwd wat goede ervaringen van jullie zijn. Wanneer zou je wel in gesprek gaan met een recruiter? Dan heb ik het specifiek over LinkedIn i.p.v. vacatures die we ook uitzetten.

[Afbeelding]

Niet helemaal het perfecte topic ervoor, maar niet geschoten is altijd mis. :)
Juist wel het perfecte topic! :)

Je bent volgens mij de 3e die zich meld als (al dan niet voormalig) recruiter. @MarkJoosten was dacht ik de eerste en er was er ooit nog een.

Maar ja, een persoonlijk bericht, realistische verwachtingen en werkelijk mij het gevoel geven dat je voor *mij* werkt en een soort veredelde dozenschuiver maar dan met personeel bent. (Ook "nee" durven zeggen, je hebt als werkzoekende meer aan een recruiter die zegt "ik kan niets voor je betekenen" dan aan een die je de hemel beloofd, maar effectief toch niets voor je gaat doen.)

Tegelijkertijd zul je denk ik vooral je meerwaarde moeten bewijzen ten opzichte van vacaturesites en interne recruitmentafdelingen. Wat is je meerwaarde ten opzichte van de reguliere banensites en vacaturelistingen op LinkedIn?

Misschien dat een specialisatie ook kan helpen. Aardoom & de Jong heeft dat goed begrepen. Zij zitten in een vrij specifiek smaldeel, maar zijn daarin volgens mij wel heel goed en professioneel.

Ook daadwerkelijk meer zijn dan een opgevoerde student of autoverkoper die zonder werk zit of een leuke bijverdienste zoekt. Recruitment als vak, waarin je het verschil voor zowel werkgevers als potentiële werknemers kunt maken, ipv de typische recruiter waardoor het vak zo'n slechte naam heeft.

Ofwel, leer van wat anderen fout doen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Tino844
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 18:56
unezra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:57:
[...]

(Ook "nee" durven zeggen, je hebt als werkzoekende meer aan een recruiter die zegt "ik kan niets voor je betekenen" dan aan een die je de hemel beloofd, maar effectief toch niets voor je gaat doen.)
Dit is heel belangrijk! Als je een kandidaat jebt gesproken en het lukt toch niet. Bel dan gewoon even en geef netjes aan dat het niet lukt. Tijdje terug ook gesprek gehad met een recruiter en die belde netjes terug van nee we gaan er qua salaris toch niet uitkomen. Even goede vrienden en een nette afscheid. Ipv nooit weer iets terug horen

• unezra

unezra

Topicstarter
Tino844 schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:45:
[...]
Dit is heel belangrijk! Als je een kandidaat jebt gesproken en het lukt toch niet. Bel dan gewoon even en geef netjes aan dat het niet lukt. Tijdje terug ook gesprek gehad met een recruiter en die belde netjes terug van nee we gaan er qua salaris toch niet uitkomen. Even goede vrienden en een nette afscheid. Ipv nooit weer iets terug horen
Yep. Overigens genoeg positieve ervaringen meegemaakt, maar helaas ook de nodige recruiters die een hoop beloven, maar in the end alsnog geen f*ck voor je doen.

Sommige recruiters weten dondersgoed tevoren dat ze niets voor je kunnen betekenen. De een is daar eerlijk over, een ander zegt "kleine kans, maar ik kan het proberen" en een derde doet net of er niets aan de hand is, houd je aan het lijntje, maar komt alleen met bullsitvacatures, of met "er zit misschien wat in de pijplijn".

Heb aan mezelf wel gemerkt dat ik steeds minder netjes met recruiters om ga. Toen ik daadwerkelijk een baan vond, heb ik echt maar een hand vol recruiters geïnformeerd. Had domweg geen zin er moeite voor te doen. (De baan die ik vond, vond mij. Zonder tussenkomst van een recruiter. Laat nu net *die* baan in the end de beste geweest zijn die ik in dat half jaar voorbij heb zien komen.)

Sommige recruiters ben ik ook wel scherp tegen. Laatst een die me benaderde voor een baan als servicedesk medewerker. (Volgens mij heb ik dat hier ook gepost.) Terwijl ik met deze persoon vrij uitgebreid heb gebabbeld. Ik heb vrij kortaf geantwoord dat dát toch echt niet was wat ik zocht.

In fact, ik had heel duidelijke ambities in de richting van lijnmanagement / teamleiderschap en dat is ook wat ik opnieuw geworden ben. Kleiner team, diversere baan en een die daadwerkelijk in 32 of 36 uur te doen is (ipv de 50+ die ik nodig had voor mijn vorige, waar ik een team van bijna 25 direct reports aan te sturen had), zodat ik het nu zinvol kan combineren met een studie Bedrijfskunde aan de OU, waar ik deze maand mee ben gestart. :)

Qua salaris ben ik per saldo grofweg gelijk gebleven, maar dan voor minder uren en een veel lagere workload. (Het is niet helemaal vergelijkbaar, geen leaseauto, wel premievrijpensioen, etc.)

• unezra

unezra

Topicstarter
Ook iets om over na te denken (het kwam toevallig voorbij):
"Waarom recruiter Jeroen eerder kiest voor sollicitant Mark dan voor Mohammed"
https://www.gelderlander....n-voor-mohammed~afb1fc9d/

[Voor 19% gewijzigd door unezra op 12-09-2021 18:33]

• spijkerhoofd
unezra schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:32:
Ook iets om over na te denken (het kwam toevallig voorbij):
"Waarom recruiter Jeroen eerder kiest voor sollicitant Mark dan voor Mohammed"
https://www.gelderlander....n-voor-mohammed~afb1fc9d/
In de Uitzendwereld is er ieder half jaar wel een nieuwsbericht dat dit gebeurt door steekproeven van oa journalisten. Bij uitzendbureaus word dat vooral gedaan in opdracht van de opdrachtgever. In de IT recruitment lijkt mij wat minder omdat er weinig beschikbare kandidaten zijn bij recruiters.

• unezra

unezra

Topicstarter
spijkerhoofd schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:08:
[...]
In de Uitzendwereld is er ieder half jaar wel een nieuwsbericht dat dit gebeurt door steekproeven van oa journalisten. Bij uitzendbureaus word dat vooral gedaan in opdracht van de opdrachtgever. In de IT recruitment lijkt mij wat minder omdat er weinig beschikbare kandidaten zijn bij recruiters.
Toch heb ik al vaker gehoord dat mannen de achternaam van hun vrouw of vice versa gebruiken, omdat de kans dat ze worden uitgenodigd daardoor veel groter is.

Bizar fenomeen.
Het mag niet, maar doe er als sollicitant maar eens wat tegen.

Een uitzendbureau dat dit doet in opdracht van, is net zo hard strafbaar. Zolang de hiring managers er niet heel bewust mee om gaan en bedrijfspolicies niet zijn ingericht dit te voorkomen, blijft het probleem helaas bestaan. (Blijkbaar is "het mag wettelijk niet", niet voldoende stok achter de deur en bedrijven weten dondersgoed dat ze hier mee weg komen. Ze gooien het gewoon op "niet de juiste qualificaties" en klaar.)

• Hydra
Ik ben jaren geleden over de vloer geweest bij een uitzendbureau dat vooral de Horeca e.d. bedient, en daar hadden ze speciale velden waar dingen als cup-size en haarkleur in opgeslagen werden, want tja, mening bar eigenaar wou gewoon "een lekker blond wijf met dikke tieten".

Dat ze discrimineren is niks nieuws.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

unezra schreef op maandag 13 september 2021 @ 07:05:
Het mag niet, maar doe er als sollicitant maar eens wat tegen.

[...]

(Blijkbaar is "het mag wettelijk niet", niet voldoende stok achter de deur en bedrijven weten dondersgoed dat ze hier mee weg komen. Ze gooien het gewoon op "niet de juiste qualificaties" en klaar.)
Hier zou een individuele sollicitant ook niks tegen hoeven te doen, hier zou gewoon hetzelfde moeten gebeuren als het slachthuis waar ze zich niet aan de regels voor dierenwelzijn houden. Structureel en beleidsmatig fout, dus gewoon de hele toko dicht totdat er een realistisch verbeterplan ligt.

• Tylen
  • Laatst online: 21:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hydra schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:51:
Ik ben jaren geleden over de vloer geweest bij een uitzendbureau dat vooral de Horeca e.d. bedient, en daar hadden ze speciale velden waar dingen als cup-size en haarkleur in opgeslagen werden, want tja, mening bar eigenaar wou gewoon "een lekker blond wijf met dikke tieten".

Dat ze discrimineren is niks nieuws.
Tja logisch toch. Het is die bar eigenaar z'n bar en als hij een lekker wijf met dikke tetten wilt is hem dat toch goed recht.

Een stripclub met alleen bejaarde vrouwen zou ook snel failliet zijn ;)

[Voor 6% gewijzigd door Tylen op 13-09-2021 11:01]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Hydra
Tylen schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:00:
Tja logisch toch. Het is die bar eigenaar z'n bar en als hij een lekker wijf met dikke tetten wilt is hem dat toch goed recht.
Nou nee, het is gewoon hardstikke illegaal. Beetje tegenovergesteld van "goed recht" dus.

• unezra

unezra

Topicstarter
Hydra schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:37:
[...]
Nou nee, het is gewoon hardstikke illegaal. Beetje tegenovergesteld van "goed recht" dus.
Dat zou in specifieke gevallen wel eens genuanceerder kunnen liggen:
https://blog.wetrecht.nl/...-en-de-glazenwasser-niet/

Een politieagent in een rolstoel gaat 'm ook niet worden.

Dus ja, een club als Hooters, zou in NL ook wel eens WEL dat onderscheid mogen maken en niet alleen op sexe, maar ook op leeftijd en uitstraling mogen discrimineren.

Zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden te vinden waarbij "je mag niet discrimineren", toch enige nuance kent. :)

• Hydra
unezra schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:26:
Dat zou in specifieke gevallen wel eens genuanceerder kunnen liggen
Ongetwijfeld maar bedienend personeel is niet zo'n uitzondering. Het mag alleen als iemand van een bepaalde leeftijd of geslacht ongeschikt is voor een functie. En niemand kan beargumenteren dat een man in de bediening niet kan.

[Voor 24% gewijzigd door Hydra op 14-09-2021 12:10]

• Pizza_Boom
Hydra schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:09:
[...]

Ongetwijfeld maar bedienend personeel is niet zo'n uitzondering. Het mag alleen als iemand van een bepaalde leeftijd of geslacht ongeschikt is voor een functie. En niemand kan beargumenteren dat een man in de bediening niet kan.
Tenzij je Hooters bent. ;)

• Hydra
Ik denk dat je er serieus een zaak van zou kunnen maken als ze je afwijzen en ze je dus moeten aannemen en je dan dus als harige kerel in strak topje tussen de vrouwen werkt. Je hebt voor een zaak wel iemand nodig die ook daadwerkelijk aangifte doet enzo.

• init6
  • Niet online
ocf81 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:05:
iSense net aan de telefoon. GRRRR. :N (ja een beetje dramatisch, maar mijn irriratie is dan ook groot)

Bij mijn eerste zoektocht (2014-2015) op zich prettig contact gehad met iSense, maar toen ik de nadelen van deta-vast leerde kennen aangegeven niet langer contact te willen. Daarom heb ik in 2017 verzocht om mijn gegevens verwijderen, iets wat toen onder de WBP ook al kon.
Heb wekelijks bijna een iSense recruiter op linkedin. Ik click: I don't know this person en dan de block knop. Gasten zijn werkelijk je tijd niet waard. Letterlijk net 5 minuten geleden 1 die mij perfect zou zien passen als een Ruby developer, er staat nergens in mijn profiel dat ik in ruby ook maar 1 regel geschreven heb. (Heb er wel in geschreven, maar vind Ruby zo kut dat ik er nooit meer in wil schrijven :D )

Werd deze week trouwens door 3 recruiters (van bedrijven) benaderd op mijn persoonlijke mail die ik nergens mee deel. Blijkt dat ze deze gegevens van https://amazinghiring.com/ krijgen, waar ik nooit mijn gegevens mee gedeeld heb en ook nooit zou doen. Mijn gegevens worden dus direct verkocht aan recruiters. Wat kan je daar nou tegen doen?

[Voor 10% gewijzigd door init6 op 15-09-2021 14:57]

• Vaniska
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:45
Wellicht dat jullie mij wat advies kunnen geven :D

Members only:

WoW / FFXIV Tweakers Discord https://discord.gg/9XrdKmBy

• Mr. Awesome
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:31

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

init6 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:52:
[...]
Werd deze week trouwens door 3 recruiters (van bedrijven) benaderd op mijn persoonlijke mail die ik nergens mee deel. Blijkt dat ze deze gegevens van https://amazinghiring.com/ krijgen, waar ik nooit mijn gegevens mee gedeeld heb en ook nooit zou doen. Mijn gegevens worden dus direct verkocht aan recruiters. Wat kan je daar nou tegen doen?
https://help.amazinghirin...e-my-data-from-the-search

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

init6 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:52:
[...]

Heb wekelijks bijna een iSense recruiter op linkedin. Ik click: I don't know this person en dan de block knop. Gasten zijn werkelijk je tijd niet waard. Letterlijk net 5 minuten geleden 1 die mij perfect zou zien passen als een Ruby developer, er staat nergens in mijn profiel dat ik in ruby ook maar 1 regel geschreven heb. (Heb er wel in geschreven, maar vind Ruby zo kut dat ik er nooit meer in wil schrijven :D )

Contact opnemen met amazinghiring, aangeven dat je op grond van art. 14 GDPR wil weten waar ze jouw gegevens vandaan hebben. Nadrukkelijk aangeven dat je op basis van art. 18 GDPR per direct de verwerking van de gegevens gestaakt wil zien en daarbij vermelden dat staking en verwijdering verschillende rechten zijn. Dat je nog terug zal komen op een eventueel verzoek tot verwijdering. Pas als je weet waar het vandaan komt je recht op verwijdering op basis van art. 17 GDPR toepassen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Deze aanpak is te simplistisch. Door alleen om verwijdering te vragen kan je bij dit soort diensten nooit de root cause van het lek achterhalen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vaniska schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:01:

***members only***
Uhm, in die rol moet je wel kunnen onderhandelen 8)7

© ocf81 1981-infinity

• Pizza_Boom
Ik ben voor het eerst door Huxley benaderd... Mea culpa, wat een waardeloos kutbericht. Niks over functies, een opmerking dat ze ergens tegengekomen zijn en vervolgens de vraag om je CV. En of je anderen kent. Ja, doei. :w :w

***members only***
Members only:

[Voor 20% gewijzigd door Pizza_Boom op 15-09-2021 15:43]

• Hydra
Tja, wat verwacht je? Je hebt nul ervaring hierin en het is een vakgebied waar meestal mensen terecht komen als een soort tussenoplossing voordat ze de baan vinden die ze echt willen. Het is een vak waar je ook over 't algemeen geen vooropleiding voor nodig hebt.

Daarnaast denk ik dat de meeste developers hier wel mijn "waarom in hemelsnaam" mening delen. Je gaat in ieder geval nooit zo veel verdienen als met een dev baan, tenzij je een eigen bedrijf start.

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:09
Koop vliegticket naar Amerika.
Ga naar Amerika.
Ga naar schietbaan.
Bestel geweer/shotgun
Schiet met hagel.
Terug naar NL
"Ik heb ervaring met het schieten met hagel"

Hoppa 4000+

:+

Maar serieus, wat stopt je om een tegenaanbod te doen met het argument dat je weet hoe de IT wereld werkt en dat je de developer taal spreekt?

[Voor 28% gewijzigd door FTI op 15-09-2021 16:19]

• SierraPapa
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:38
Is het niet zo dat tegenover dat lage maandsalaris wel hogere bonussen staan?

• Vaniska
Super bedankt voor de reacties!

Ik snap dat voor velen de keuze een beetje vreemd klinkt om van development naar recruitement te gaan. Het is ook heel wat anders :+
Voor mij is het simpelweg omdat ik geen plezier haal uit het programmeren maar IT wel zeer interessant vind.
Hydra schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:43:
[...]

Tja, wat verwacht je? Je hebt nul ervaring hierin en het is een vakgebied waar meestal mensen terecht komen als een soort tussenoplossing voordat ze de baan vinden die ze echt willen. Het is een vak waar je ook over 't algemeen geen vooropleiding voor nodig hebt.

Daarnaast denk ik dat de meeste developers hier wel mijn "waarom in hemelsnaam" mening delen. Je gaat in ieder geval nooit zo veel verdienen als met een dev baan, tenzij je een eigen bedrijf start.
Dit zal per persoon verschillen maar ik ken een aantal mensen binnen de recruitement(welliswaar geen IT) en die dit bewust gekozen hebben en ook al een aantal jaren doen, met veel plezier overigens :P
Salarissen tussen die 2 personen verschillen ook behoorlijk, de ene verdient niet bijster veel(Is ook corporate recruiter) waar de ander echt zeker wel meer verdient dan een gemiddelde front-end dev, dus het kan zeker wel.

Als starter met mijn IT ervaring had ik wel rond 2800 +- verwacht.
SierraPapa schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:20:
Is het niet zo dat tegenover dat lage maandsalaris wel hogere bonussen staan?
Vaak wel, maar in dit specifieke geval lopen de bonussen niet gigantisch hoog op.

• thlst
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
@Vaniska Wat zijn je beweegredenen?

• Ptiel
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14:14
Van mijn ervaringen met recruiters spant deze toch wel de kroon. Destijds piswoest opgetekend in een log wat ik bijhield van mijn sollicitaties. Nu kan ik erom lachen, maar op dat moment was het toch wel een vervelende ervaring.

Twee jaar geleden was ik op zoek naar een medior PHP-functie. Ik had gereageerd op een interessante vacature, uitgezet door een zelfstandig recruiter. Na enkele slechte ervaringen met landelijk bekende recruitment bureaus hoopte ik via deze ZZP'er meer kans te hebben om een passende baan te vinden. Hoewel de vacature waarop ik had gereageerd inmiddels was vergeven, wilde hij toch even kennis maken. Omdat ik geen eigen vervoer had destijds bood hij aan naar mijn woonplaats te komen en hebben we een profiel samengesteld en enkele vacatures doorgenomen. Tot zover positief.

Enkele dagen later meldde hij dat ik bij twee werkgevers op gesprek kon komen. Zoals gebruikelijk bekijk ik de websites van de bedrijven en de vacatures. Bij bedrijf 1 zoeken ze een .NET-programmeur en bij bedrijf 2 een senior PHP-programmeur. Omdat ik verbaasd was dat ik als medior-PHP'er aanspraak kon maken op deze functies, meteen even gebeld met de recruiter. Die verzekerde mij dat er mogelijkheden zijn om in de functies te groeien en dat hij al jaren een goede werkrelatie heeft met de eigenaren van de bedrijven. Hoewel ik nog steeds wat twijfels had besloot ik er open-minded in te gaan en het een kans te geven.

Aangekomen bij bedrijf 1 word ik vriendelijk ontvangen door de eigenaar en lead-developer. Na een uitgebreide powerpoint-presentatie door de eigenaar komen we bij de vacature en blijkt dat het bedrijf wel degelijk een ervaren .NET-programmeur zoekt. PHP heeft men voldoende mankracht voor en bovendien wordt het PHP-platform in de toekomst uitgefaseerd. Ruimte om in de functie te groeien was er niet, het bedrijf zocht iemand die de kar kon trekken voor een nieuw .NET-project. Gedesillusioneerd stond ik 5 minuten later weer buiten. Enigszins geërgerd bel ik de recruiter en vraag hem naar zijn kant van het verhaal. "Sorry, misverstand. Ingewikkeld al die programmeertalen, zal niet meer gebeuren."

Twee uur later het gesprek bij bedrijf 2. Hier had ik een een-op-een gesprek met de lead-developer. De vacature sloot beter aan bij mijn profiel, echter kwam ik kennis en ervaring voor bepaalde frameworks tekort. Dit stond overigens duidelijk in de vacature. Ik vroeg de developer of zoiets niet bij de voorselectie van kandidaten naar voren komt. Dit beaamde hij, om vervolgens uit te leggen dat hij alleen te horen had gekregen dat er iemand op gesprek kwam vandaag. Mijn profiel had hij een half uur voor het gesprek gekregen van zijn leidinggevende.

Verhaal voorgelegd bij de recruiter, die vervolgens laconiek antwoordde "Zo gaan die dingen soms." Op dat moment was ik er wel klaar mee. Ik was nog zo beleefd om te laten weten dat ik op eigen gelegenheid iets ga zoeken. Enige tijd later een vacature via de mail: een bedrijf in de regio zoekt een ervaren .NET-programmeur. Loopt die kerel mij nou te trollen of is hij werkelijk zo incompetent en schaamteloos? Ik besloot er verder geen aandacht meer aan te besteden.

TLDR;
Bespaar jezelf tijd, moeite en ergernis. Ga zelf op zoek naar vacatures i.p.v. met recruiters in zee te gaan. Uiteindelijk doe je de matchmaking vaak zelf. De ervaring die je opdoet door zelf bedrijven te benaderen voor een (open) sollicitatie is veel waardevoller dan de mistbank waarin je bij 9 van de 10 recruiters terecht komt.

• unezra

unezra

Topicstarter
Vaniska schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:31:

Ik snap dat voor velen de keuze een beetje vreemd klinkt om van development naar recruitement te gaan. Het is ook heel wat anders :+
Voor mij is het simpelweg omdat ik geen plezier haal uit het programmeren maar IT wel zeer interessant vind.
Dan kun je denk ik beter zoeken naar functies waarbij IT/dev ervaring nuttig is, maar die wel wat dichter bij dev en IT staan dan recruitment.

Recruitment is veel gevallen, dozenschuiven met mensen en als je het GOED wil doen, heb je wel degelijk de nodige kennis en kunde nodig. (Ik kan me voorstellen dat goede recruiters meer richting HR zijn opgeleid.)

Heel eerlijk denk ik dat als je IT een mooi vak vind, recruitment niet je behoefte gaat bevredigen. Dat zie ik meer iets voor HR mensen die IT interessant vinden.

Dat het startbod laag is snap ik ook wel. Beperkt relevante werkervaring, hooguit kan je dev ervaring helpen bij de juiste selectie, maar ik weet niet in hoeverre je al ervaring hebt met recruitment, sollicitatiegesprekken, etc. Ofwel, met de HR kant van het gebeuren, of bijvoorbeeld als hiring manager.
[...]
Dit zal per persoon verschillen maar ik ken een aantal mensen binnen de recruitement(welliswaar geen IT) en die dit bewust gekozen hebben en ook al een aantal jaren doen, met veel plezier overigens :P
Salarissen tussen die 2 personen verschillen ook behoorlijk, de ene verdient niet bijster veel(Is ook corporate recruiter) waar de ander echt zeker wel meer verdient dan een gemiddelde front-end dev, dus het kan zeker wel.

Als starter met mijn IT ervaring had ik wel rond 2800 +- verwacht.

[...]

Vaak wel, maar in dit specifieke geval lopen de bonussen niet gigantisch hoog op.
Dat verbaasd me, gezien recruitment vaak betaald word per plaatsing. Dus hoe meer je plaatst, hoe hoger je omzet, hoe hoger een redelijk salaris voor jou.

• MarkJoosten

***members only***
Uit interesse; wat is je beeld bij het werken als recruiter?
En welke werkzaamheden hierin spreken je zo aan dat je deze switch zou willen maken?

En ja, ik zou een hoger salaris onderhandelen. In de recruitmentwereld is alles een onderhandelingsspel. Zelfs als het je niet lukt zullen ze het respecteren dat je het probeert, want dat is het karakter dat de meeste recruitment bedrijven zoeken.

• MarkJoosten
[...]
Daarnaast denk ik dat de meeste developers hier wel mijn "waarom in hemelsnaam" mening delen.
Niet alleen developers ook deze ex-recruiter (met 14 jaar ervaring) vraagt zich dat af ;)

• MarkJoosten
FTI schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:17:
dat je weet hoe de IT wereld werkt en dat je de developer taal spreekt?
Dit maakt niet veel uit om een "goede" recruiter te worden.

• MarkJoosten
ik ken een aantal mensen binnen de recruitement(welliswaar geen IT) en die dit bewust gekozen hebben en ook al een aantal jaren doen, met veel plezier overigens :P
Door welke aspecten van hun werk ervaren ze dit plezier? En hoe sluit dit aan met waar jij plezier uithaalt?

Is dit ook iets waar je eerder veel plezier uitgehaald hebt (dus ervaring in hebt, zodat je weet dat dit je plezier geeft) of nog niet en lijkt dit jou iets waar je veel plezier uit denkt te halen?

[Voor 14% gewijzigd door MarkJoosten op 15-09-2021 19:50]

• MarkJoosten
Ptiel schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:44:
"Sorry, misverstand. Ingewikkeld al die programmeertalen, zal niet meer gebeuren."
wow...
Bespaar jezelf tijd, moeite en ergernis. Ga zelf op zoek naar vacatures i.p.v. met recruiters in zee te gaan. Uiteindelijk doe je de matchmaking vaak zelf. De ervaring die je opdoet door zelf bedrijven te benaderen voor een (open) sollicitatie is veel waardevoller dan de mistbank waarin je bij 9 van de 10 recruiters terecht komt.
Hear, hear! :)

• MarkJoosten
unezra schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:08:

Heel eerlijk denk ik dat als je IT een mooi vak vind, recruitment niet je behoefte gaat bevredigen.
Sluit ik mij bij aan.

• unezra

unezra

Topicstarter
Ptiel schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:44:
TLDR;
Je maakt hier denk ik een klassieke fout:

Je verwart de "schot hagel"-recruiters met sterk gespecialiseerde recruiters (headhunters) en diegenen die in opdracht van werken danwel in-house zijn danwel een direct verlengstuk zijn van HR. (Plus dat het hoe dan ook niet zo zwart-wit is als jij beschrijft. Niet zelden worden externe bureau's ingezet vanwege hun expertise *en* toegang tot een segment potentiële werkgevers én werknemers waar je op een andere manier domweg niet of heel moeilijk bij komt.)

Alle paarden zijn dieren, maar niet ieder dier is een paard.

• Whaam
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:46

Whaam

Meer beter

Ik kreeg via LinkedIn ook zo’n schot-hagel bericht (hoewel wél van een inhouse recruiter) laatst en heb dat genegeerd. Toen, een week later, op mijn privé mail een email van dezelfde recruiter, met dat ik op LinkedIn nog niet had gereageerd en verder hetzelfde riedeltje. En nu vandaag nóg weer een mail met een reminder naar de vorige.

Ik heb terug gemaild en na wat aandringen (en gdpr artikelen strooien, dank @ocf81) kwam eruit dat ze Gem gebruiken voor hun sourcing.

Dat is volgens google een recruitment tool die LinkedIn, gmail en nog wat bronnen combineert om zo contactgegevens te verzamelen, helaas (?) gebaseerd in de VS … maar ik vond dat dus echt verre van cool. Wat kun je daar nog tegen doen?

• alwinuzz
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:42

Hier nog iemand 'waarom in hemelsnaam?' :P

Er zijn heel veel rollen waar je vol in de IT zit maar niet zelf programmeert. Bijv. business analist, scrum master enz. Sterker nog, als ik verhalen hoor over het gemiddelde ontwikkelteam bij een grote toko (zelf geen ervaring mee), is dat 2 programmeurs en 8 mensen eromheen.

Maar hé goede nieuws, je kan recruiter altijd proberen. Misschien is het wat voor jou. Zo niet kan je zo weer aan de slag in de IT, als hardcore programmeur of iets anders.

• Hydra
Ongetwijfeld. Maar dit is een hele kleine minderheid. En die grote meerderheid die het geen hol interesseert is de reden dat we dit topic hebben, en de reden dat jouw salaris nooit erg bijzonder gaat zijn, tenzij je zelf een bedrijf start.

• Hydra
FTI schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:17:
Maar serieus, wat stopt je om een tegenaanbod te doen met het argument dat je weet hoe de IT wereld werkt en dat je de developer taal spreekt?
Ik heb wel eens een recruiter gehad die zo iets zei "ik was vroeger developer dus ik weet hoe het werkt!" maar ondertussen wel gewoon met dezelfde schot hagel mailtjes kwam want dat was gewoon hoe het bedrijf nu eenmaal werkt. En ondertussen denk ik alleen maar "dan was je vast geen hele goeie".

Ik heb echt geen interesse in recruiters die ooit devs zijn geweest. Het boeit me niet wat je hiervoor deed. Het is zo iets als een makelaar die ooit een muurtje gebouwd heeft. Tja. Joepie? :)

• Vaniska
Hydra schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:28:
[...]

Ik heb wel eens een recruiter gehad die zo iets zei "ik was vroeger developer dus ik weet hoe het werkt!" maar ondertussen wel gewoon met dezelfde schot hagel mailtjes kwam want dat was gewoon hoe het bedrijf nu eenmaal werkt. En ondertussen denk ik alleen maar "dan was je vast geen hele goeie".

Ik heb echt geen interesse in recruiters die ooit devs zijn geweest. Het boeit me niet wat je hiervoor deed. Het is zo iets als een makelaar die ooit een muurtje gebouwd heeft. Tja. Joepie? :)
Ik snap je punt, maar ik zie het zeker wel als een voordeel en ik zal meteen een voorbeeld geven waarom.

Een aantal jaar geleden via een recruiter bij een bedrijf op gesprek gegaan, echt een heel leuk bedrijf maar na enkele minuten was al duidelijk dat het totaal geen match was. Waarom? Ze zochten een Java developer. Ik zocht een functie als front-end developer met angular/react.

De recruiter wist het verschil niet tussen Java en Javascript.

• Hydra
Vaniska schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:43:
De recruiter wist het verschil niet tussen Java en Javascript.
De meeste recruiters die ik tegenwoordig spreek weten prima dat verschil. Je ziet ook dat ze zich meer specialiseren; dus dat recruiters bij een bedrijf alleen JVM gerelateerde zaken doen. Dus ik ben bang dat het verschil weten tussen Java en JavaScript geen differentiator is.

Afgezien daarvan boeit het me als developer niet wat jij van developen weet. Ik wil vooral dat jij het betreft waar ik eventueel voor ga werken gewoon heel goed kent. Wat de cultuur is enzo. Je hoeft verder weinig van m'n vak te weten, zoals een makelaar niet hoeft te weten hoe een huis gebouwd is. En dat is wat je bent als recruiter; een banenmakelaar.

Dus ik vind het hele verhaal wel bijzonder; je lijkt nu al een beetje de weg kwijt wat betreft wat je rol echt is als recruiter.

[Voor 7% gewijzigd door Hydra op 16-09-2021 11:48]

• Hydra
alwinuzz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:38:
Er zijn heel veel rollen waar je vol in de IT zit maar niet zelf programmeert. Bijv. business analist, scrum master enz.
Ook nog zaken waar je prima geld mee kunt verdienen. Business analist rollen zie ik vaak langskomen voor 85 per uur. Doet dus nauwelijks onder voor dev klussen kwa uurtarieven.

Heb je ook nog het voordeel dat mensen over 't algemeen blij met je zijn. Als recruiter gaat ongeveer 90% van de mensen die je spreekt je waarschijnlijk op z'n best neutraal benaderen.

• Tylen
  • Laatst online: 21:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

alwinuzz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:38:
[...]

Er zijn heel veel rollen waar je vol in de IT zit maar niet zelf programmeert.
Ik denk dat er meer rollen in de IT zijn waar je niet programmeert dan die waar je wel programmeert.

Hier op GoT zitten (helaas) meer programmeurs dan niet programmeurs.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
[...]

In de organisatie waar ik nu werk wordt die klassieke recruiter omgevormd naar een soort carriere-manager die van start tot eind (nieuwe) collega's helpt met persoonlijke en inhoudelijke groei.

Geen zieltjes winnen of gesprekken plempen, maar serieus en persoonlijk op zoek naar goed talent. En onze organisatie verwacht niet dat je heel je leven blijft plakken dus daar hoort ook een goede exit bij. Liever niet natuurlijk, maar als jouw groeipad afwijkt van wat wij willen of kunnen bieden dan kan je beter goed uit elkaar gaan.

Als je ook met die blik op dingen werft, en daar je gesprekken ook op insteekt wordt je als bedrijf een onderdeel van iemands groeipad. Want meer wordt het niet, als je er cynisch naar kijkt. Mensen zijn vroeg of laat uitgekeken op wat ze doen. Laat dat niet het moment zijn dat ze ook uitgekeken zijn op het bedrijf, maar biedt ze een nieuwe rol, nieuwe kansen, en wees daar altijd open over. En mochten we niks hebben kan je altijd nog weg. Met lovende referenties.

Laat ze nou dat stukje groeipad bij jouw bedrijf ervaren als positief, leerzaam, enz enz. Tijdens hun stuk carriere bij jou in het bedrijf zijn ze blij, en gaan ze uiteindelijk weg zijn ze nog steeds blij.

We doen dit nu een poosje en ook de mensen die elders verder groeien gaan op een positieve manier de deur uit. En dat is best een compliment.

• Vaniska
Hydra schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:47:
[...]

Dus ik vind het hele verhaal wel bijzonder; je lijkt nu al een beetje de weg kwijt wat betreft wat je rol echt is als recruiter.
Wellicht, toch heb ik mij redelijk verdiept in het vak als recruiter. Verder heb ik te horen gekregen dat de meeste recruiters bij dat bedrijf vrijwel het gehele (jaarlijkse) opleidingbudget in IT kennis steken, dus dat spreekt jouw argumenten wel enigszins tegen.
Hydra schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:50:
[...]

Ook nog zaken waar je prima geld mee kunt verdienen. Business analist rollen zie ik vaak langskomen voor 85 per uur. Doet dus nauwelijks onder voor dev klussen kwa uurtarieven.

Heb je ook nog het voordeel dat mensen over 't algemeen blij met je zijn. Als recruiter gaat ongeveer 90% van de mensen die je spreekt je waarschijnlijk op z'n best neutraal benaderen.
De functie business analist, consultant en dergelijk heb ik ook bekeken inderdaad. 85 per uur pak ik overigens ook niet als developer :9

Wat mij aanspreekt aan recruitement is gewoon het contact met mensen, het commerciële aspect, en toch de ontwikkelingen volg binnen het IT. Verder is het natuurlijk ook helemaal top als je ziet dat iemand na X jaar nog steeds bij dezelfde werkgever zit en het helemaal naar ze zin heeft binnen het bedrijf.

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee