Ik ben geen ITer, maar als ik benaderd wordt is een van mijn eerste vragen wel hoe het zit met het salaris. Zonder indicatie daarin ga ik niet eens door. In mijn hoek worden goede MBOers vaker naast HBOers gezet, maar blijft er wel een verschil in salaris bestaan. En dan krijg je van die situaties zoals onderlaatst, waarin ik te duur ben... Dat had ik zelf ook wel verwacht, want een MBO starter/juniorfunctie toesturen naar iemand die op de overgang junior/medior zit met een HBO achtergrond en HBO werkniveau gaat natuurlijk geen match zijn. Dan wordt er voorgespiegeld wat je op termijn zelfstandig mag doen... Ik ben nu al stappen verder. Waar je daar naartoe mag groeien ben ik al uit weggegroeid.
Mandera schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:11:
De kwaliteit van de kandidaten die ik het afgelopen, pak 'm beet, jaar voorbij heb zien komen bij verschillende bedrijven waar ik aan de inhurende/wervende kant zat is vaak huilen met de pet op. Ik heb een beetje het idee dat mensen die echt goed zijn of ZZP'er zijn of goed op hun plek zitten bij hun huidige werkgever.
Vrijwel zonder uitzondering waren alle kandidaten die ik gesproken heb mensen die niet meer happy waren op hun huidige plek of hun contract niet verlengd kregen bij hun vorige werkgever. Zulke personen worden dan via LinkedIn benaderd door recruiters en doorgeschoven naar klanten. Sollicitaties via reguliere vacatures op de website? Nagenoeg 0.
Dat komt omdat de websites nagenoeg niet te vinden zijn. Recruiters hangen te pas en te onpas in je mailbox, linkedin en zelfs in de telefoon (terwijl mijn telefoonnummer niet op LinkedIn staat). Bedrijven zijn absoluut niet actief in het promoten van hun vacatures. En je geeft zelf aan, mensen die niet happy zijn op hun huidige plek of waarvan het contract niet verlengd wordt. Maar waarom zou je gaan overstappen als je wel happy bent en een contract krijgt? Arbeidsvoorwaarden stijgen toch niet zo hard, dus waarom zou je voor 100-200 euro meer risico nemen. Je weet wat je hebt, je bent happy daarmee, sfeer is goed, werk is leuk, etc. Je weet niet wat je krijgt. Als je niet gelukkig bent kan het alleen maar beter worden na een overstap, maar als je op je plek zit kan het ook verslechteren als je overstapt.
Iemand die goed op zijn plek zit, zul je moeten wegkopen. En fors ook, want je hebt kans dat zo'n persoon wel open kaart speelt met zijn WG. En als die 4k verdient, jij biedt 4,5k, dan is de kans best aanzienlijk dat hij bij zijn WG zegt: "Ik zit hier op mijn plek, heb alleen een bod van 4,5k. Dat jij dat niet kan evenaren snap ik, maar met 4,3k heb ik ook genoeg om hier te blijven." WG zou gek zijn als hij dat niet zou doen. Immers, die persoon is gemotiveerd om te blijven en nieuwe inhuur kost meer dan die 300 p/m die de WN erbij wil om te blijven.