Verwijderd
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2023 14:27 ]
Heel goed, ik hoop voor jullie dat het een succes word en bedrijven in gaan zien dat veel informatie meer mensen trekt. Zijn jullie ook van plan om het breder uit te breiden buiten .net?Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:29:
[...]
Voor ons platform hebben we nu 52 concrete vragen geformuleerd die bedrijven straks kunnen beantwoorden om een vacature te plaatsen. Dus geen standaard vacature tekst meer maar alleen antwoorden op vragen.
Deze vragen hebben we de afgelopen 10 jaar verzameld (waarvan een behoorlijk aantal via Tweakers). Slechts een beperkt deel van alle vragen zijn verplicht (dus bedrijven hebben hier veel vrijheid in) maar we adviseren wel om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden.
Overigens is de vraag over het salaris verplicht. Ik weet niet of iemand zich dit nog kan herinneren maar ongeveer 1 jaar geleden hadden we hier een discussie over en toen gaf ik nog aan dat ik dit niet verplicht wilde stellen, maar o.a. die discussie heeft ons doen besluiten om deze vraag toch verplicht te maken.
Ik ben erg benieuwd of bedrijven bereid zullen zijn om de tijd en moeite hierin te steken. Het is namelijk nogal een karwei om door alle vragen heen te lopen. Maar wanneer dit lukt denk ik echt dat we de meest informatieve development vacatures kunnen krijgen die er te vinden zijn. Volgens mij kan daar zelfs de beste recruiter niet tegenop.
Toch jammer.Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:39:
[...]
Ik hoop het ook. Het blijft erg spannend en onzeker allemaal.
[...]
Voorlopig zijn we daar nog niet mee bezig en ligt 100% van onze focus op .NET. Maar mochten we binnen 1 jaar na het live gaan van het vacature deel een marktaandeel van +50% hebben dan zullen we dat overwegen.
Wanneer je echter beseft dat de er momenteel geen enkele partij is die (ik schat) meer dan 5-10% van de markt heeft, dan weet je dat dit een enorme uitdaging zal zijn. Dus voorlopig hoeven we ons daar nog niet druk over te maken.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik denk niet dat er echt iets aan te doen is.. Voor LinkedIn ben jij (nou ja, jouw data) het product. Hun klanten zijn de recruiters, dus ik denk niet dat er een mogelijkheid gaat komen om expliciet 'ik wil niet benaderd worden' aan te kunnen geven. Het enige dat je kan doen is het in je tagline of profile summary zetten, maar ja, dat leest ook niemandPaprika schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:12:
***members only***
[ Voor 8% gewijzigd door sebasd op 21-05-2021 13:42 ]
I have stability. The ability to stab.
Ik kies zelf altijd voor optie 2, werkt voor mij prima.sebasd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:41:
[...]
Ik denk niet dat er echt iets aan te doen is.. Voor LinkedIn ben jij (nou ja, jouw data) het product. Hun klanten zijn de recruiters, dus ik denk niet dat er een mogelijkheid gaat komen om expliciet 'ik wil niet benaderd worden' aan te kunnen geven. Het enige dat je kan doen is het in je tagline of profile summary zetten, maar ja, dat leest ook niemand
De andere opties zijn denk ikIk kies meestal voor het eerste, bij mij werkt dat op zich prima. Ik denk dat ik gemiddeld 1-2 keer per dag zo'n bericht krijg, misschien scheelt het dat ik geen developer ben maar in de testautomatisering werk.
- Kort maar netjes antwoorden 'ik ben niet geinteresseerd'
- Negeren en af en toe je inbox leeggooien
- Je LinkedIn-profiel verwijderen
Al zit ik wel af en toe over optie 3 na te denken..
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Hoe werkt dat? Na een X aantal keren report / geblocked, kan je niet meer reageren? Of kan je alleen deze specifieke personen niet meer benaderen?Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:01:
Werkt vrij goed. Ik ben ook al bij een aantal mensen geblockt
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Hij wilde je graag een "persoonlijk" bericht sturen?PainkillA schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:13:
4 weken geleden met een recruiter samengewerkt en toen toch aangenomen bij een baan die ik zelf ernaast heb gevonden. Krijg ik vandaag al voordat ik daadwerkelijk ben begonnen bij mijn nieuwe baan al een mail met een vacature van diezelfde recruiter
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ja dat vind ik ook wel een nare trend. Vroeger hield het na negeren wel op. Heb nu al vaak gehad dat ze dan nog gewoon 2 keer terugkomen met de vraag of ik ajb wil reageren. Ronduit asociaal vind ik dat.Paprika schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:12:
***members only***
https://niels.nu
Goed om te weten. Ga deze mensen dan ook blokkeren!Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:43:
Die persoon die kan je profiel niet meer zien of vinden op Linkedin. Dus je hoeft helemaal niet meer bang te zijn dat hij of zij je nog eens benaderd.
Jammer.vanAcker schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:47:
Hallo heren,
Daar ben ik weer, gelukkig zijn jullie nog aanwezig haha!
Ander half maand geleden de vraag gesteld, na meerdere netwerk engineers te hebben gesproken merk ik dat de markt gewoon verpest is, en geloof me ik begrijp de frustratie, het is heel moeilijk om jezelf te onderscheiden van de rest als recruiter, er is ook een heel groot verschil tussen recruiters die een loon en bonus ontvangen en een recruiter die zijn eigen onderneming heeft, ik ben een recruiter met eigen onderneming, het is dus financieel alles bepalend hoe ik met kandidaten omga, zolang ik geen resultaten boek komt er ook geen geld binnen, ik ben nu 6 jaar recruiter voor de horeca, en ik vind het fantastisch, de kandidaten zijn erg positief en dat geeft mij voldoening en ik ben blij dat het nu beter gaat ivm de covid maatregelen.
ICT recruitment is voor mij een definitief gesloten hoofdstuk, de rest heeft het verpest en ik ga mezelf niet bewijzen want dat is dweilen met de kraan open.
Dus jongens! goed nieuws 1 IT recruiter minder!
PS: ik ben opzoek naar netwerk engineer die openstaat voor een nieuwe uitdaging;)
Ik wens jullie het beste toe.
Was dat een Nederlandse recruiter of eentje uit Engeland? Ik heb gemerkt bij mijn Engelse collega's dat het daar heel normaal gevonden wordt dat je op je werk wordt benaderd door een recruiter.SmurfLink schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:02:
Ze stoppen ook niet bij Linkedin. Ik had er van de week nota bene eentje op mijn werk email.Die heeft dus kansloos goed gegokt wat mijn emailadres is (voornaam.achternaam@werkgever.com), en lekker brutaal me lastig gevallen.
Nederlandse. Ik vond het echt hondsbrutaal.Frame164 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:15:
[...]
Was dat een Nederlandse recruiter of eentje uit Engeland? Ik heb gemerkt bij mijn Engelse collega's dat het daar heel normaal gevonden wordt dat je op je werk wordt benaderd door een recruiter.
[ Voor 15% gewijzigd door unezra op 28-05-2021 19:38 ]
Ik denk dat ze er wel zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:35:
[...]
Vervelend dit. Maar deze "kansloze cowboy" gaat het waarschijnlijk bij honderd andere mensen proberen en vroeger of later zit er wel een netwerk engineer bij. Die netwerk engineer zal dan zeggen; "Goh wat een goede recruiter, hij wist precies de goede match te maken!"
Ik begin mij steeds meer af te vragen over er überhaupt goede recruiters zijn? Het zijn de kandidaten die een recruiter goed maken en meestal niet andersom.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die netwerk engineer, waar ik er één van ben, niet alsnog kritisch is. De kennis, kunde en ervaring van een netwerk engineer kan heel breed zijn, maar alsnog volstrekt niet aansluiten bij de vraag. Kennis van Cisco is een te algemene term waar je eigenlijk niks mee kan, want betreft het routing en switching, Cisco security producten, datacenter producten zoals ACI, software defined networking etc.?Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:35:
[...]
Vervelend dit. Maar deze "kansloze cowboy" gaat het waarschijnlijk bij honderd andere mensen proberen en vroeger of later zit er wel een netwerk engineer bij. Die netwerk engineer zal dan zeggen; "Goh wat een goede recruiter, hij wist precies de goede match te maken!"
Ik begin mij steeds meer af te vragen over er überhaupt goede recruiters zijn? Ik denk namelijk dat het de kandidaten zijn die een recruiter goed maken en niet andersom.
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
Dit inderdaad de cowboys zijn niet specifiek genoeg, ze zijn net als de meeste autoverkopers : we kunnen de brochure lezen ( of in dit geval je profiel ) en omdat er dan raakvlakken zijn past die gene vast wel.MichelKlok schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:01:
[...]
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die netwerk engineer, waar ik er één van ben, niet alsnog kritisch is. De kennis, kunde en ervaring van een netwerk engineer kan heel breed zijn, maar alsnog volstrekt niet aansluiten bij de vraag. Kennis van Cisco is een te algemene term waar je egenlijk niks mee kan, want betreft het routing en switching, Cisco security producten, datacenter producten zoals ACI, software defined networking etc.?
Ik heb al te vaak meegemaakt dat dergelijke cowboys mij benaderen onder het mom van: "Een nieuwe stap in mijn carriere". Meestal via LinkedIn en als ze dan vragen om minimaal 3 jaar ervaring als junior of medior netwerkbeheerder dan weet ik al genoeg: dan hebben ze mijn profiel niet gelezen...
Hier heb ik dus ook echt een schurfthekel aan. Laatst eenzelfde verhaal inderdaad. Mevrouw de recruiter had mij benaderd en na twee dagen kreeg ik een herinnering dat ze mij een bericht had gestuurd wegens mijn 'uiterst interessante profiel'...Hydra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:09:
[...]
Heb nu al vaak gehad dat ze dan nog gewoon 2 keer terugkomen met de vraag of ik ajb wil reageren. Ronduit asociaal vind ik dat.
Dat vind ik een leuke vraag.Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:48:
[...]
Ja, dat zal die netwerk engineer ook zeggen nadat die "cowboy recruiter" hem toevallig benaderde met de perfect passende vacature.![]()
Maar even serieus wat maakt een recruiter nou goed?
Een recruiter die zorgvuldig en persoonlijk is?
Ik denk dat ik hier boven het gemiddelde op zal scoren maar zoals ik al eerder aangaf is dit een handicap wanneer je opdrachten binnen wilt halen. Het gevolg, veel van deze recruiters hebben relatief weinig vacatures en dus een kleinere kans dat ze je echt kunnen helpen.
Overigens kan het ook een handicap zijn bij het vinden van een kandidaat. Veel van jullie lopen te klagen over agressieve recruiters maar deze werkwijze loont wel. Ik heb toch al heel vaak gezien dat developers uiteindelijk gewoon reageren op dit soort recruiters wanneer ze toevallig net op zoek gaan en een van deze recruiters hun met een leuke baan benaderd.
Een recruiter met veel vacatures?
Super, veel vacatures en daarom een groter kans op een match! Maar hoe komt zo iemand aan zoveel vacatures in een hyper competitieve markt?
Laat ik het zo zeggen, dit zijn meestal niet de recruiters met een persoonlijke benadering (Zie mijn eerdere bericht hierover)
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Yep, hier ook een paar die dat doen. Ze houden gewoon niet op totdat je reageert. Zeer bijzonder!Hydra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:09:
[...]
Ja dat vind ik ook wel een nare trend. Vroeger hield het na negeren wel op. Heb nu al vaak gehad dat ze dan nog gewoon 2 keer terugkomen met de vraag of ik ajb wil reageren. Ronduit asociaal vind ik dat.
Goede vraag.Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:48:
[...]
Ja, dat zal die netwerk engineer ook zeggen nadat die "cowboy recruiter" hem toevallig benaderde met de perfect passende vacature.![]()
Maar even serieus wat maakt een recruiter nou goed?
Een recruiter die zorgvuldig en persoonlijk is?
Ik denk dat ik hier boven het gemiddelde op zal scoren maar zoals ik al eerder aangaf is dit een handicap wanneer je opdrachten binnen wilt halen. Het gevolg, veel van deze recruiters hebben relatief weinig vacatures en dus een kleinere kans dat ze je echt kunnen helpen.
Overigens kan het ook een handicap zijn bij het vinden van een kandidaat. Veel van jullie lopen te klagen over agressieve recruiters maar deze werkwijze loont wel. Ik heb toch al heel vaak gezien dat developers uiteindelijk gewoon reageren op dit soort recruiters wanneer ze toevallig net op zoek gaan en een van deze recruiters hun met een leuke baan benaderd.
Een recruiter met veel vacatures?
Super, veel vacatures en daarom een groter kans op een match! Maar hoe komt zo iemand aan zoveel vacatures in een hyper competitieve markt?
Laat ik het zo zeggen, dit zijn meestal niet de recruiters met een persoonlijke benadering (Zie mijn eerdere bericht hierover)
Deze zou ik liever reistijd noemen.fonsoy schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:39:
Dat vind ik een leuke vraag.
Wat voor mij een recruiter goed maakt is een recruiter die een (on)gevraagd bericht stuurt naar een kandidaat, maar gelijk duidelijk is en goed past.
Dus de som van de volgende zaken zijn voor de kandidaat beter dan bestaand;
- werklocatie
+het kunnen inschatten waar iemand nu staat.- salaris
Ik trek hem eens breder: volgen van innovatie binnen een bedrijf.- techstack
Gaan wel aardig hand in hand: functieinhoud en doorgroeimogelijkheden, alhoewel dat erg kandidaatafhankelijk is. De ene senior weer meer richting C level, de andere liever richting ontwikkeling.- mogelijkheden binnen het bedrijf
- soort nieuwe functie
Niks aan toe te voegen.- tijdstip van aanbieding (benaderen van iemand die er al jaren zit vs iemand die net een maand aan het werk is bij de werkgever)
Dat is schieten met hagel, en zorgt er bij mij in ieder geval voor dat ik via andere kanalen / partijen op zoek ga.Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:48:
Dat zou in de ideale wereld inderdaad zo werken. Anderzijds vind ik wat keuze ook wel boeiend.unezra schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:20:
@Pizza_Boom Dan heb ik het niet goed omschreven.
Ik vind het niet vervelend als ze met meerdere vacatures komen, het is alleen in een ideale wereld, dat ik één vacature onder ogen zou krijgen en meteen *bam*, game, set & match.
Tuurlijk is dat utopisch, maar het zou wel fijn zijn als het wat minder tijd en energie kost als het nu kost en er wat minder kaf tussen het koren zou zitten. (Zoals recruiters die aankomen met compleet irrelevante vacatures. Bijvoorbeeld als pure techie, of tijdelijke opdrachten. Over beiden ben ik HEEL duidelijk.)
Als iemand die momenteel al 4 jaar 2,5 uur per dag onderweg is van deur tot deur en daarma 11-11,5 uur per dag van huis is, kan ik maar 1 ding zeggen: Primaire reistijd is klote. Als het onderdeel is van je werk is het prima, maar primair woon-werk niet te lang.Iets als reistijd vind ik heel lastig te beantwoorden en is wat mij betreft een van de componenten die een baan wel of niet aantrekkelijk maakt, maar juist een meer mobiele functie, kán ik heel interessant vinden. (Ook als dat betekend dat ik regelmatig een halve dag in de auto zit. Mits dat deels werktijd is, al dan niet in de vorm van betaald overwerk.)
+1Salaris vind ik steeds makkelijker. Ik heb een richtprijs.
CV geef ik nooit zo makkelijk. Eerst concreet weten waar het naartoe gaat inderdaad. Vorig jaar ofzo mijn CV opmaak omgegooid, meer info over gelopen projecten e.d. erbij gezet. Begeleidende tekst toegevoegd en volgorde omgegooid. Is nu wel een pagina langer dan voorheen, maar imho veel sterker dan stomweg een lijstje werkervaring. Op pagina 1 de opsomming, op pagina 2 uitgebreidere omschrijving van werkzaamheden e.d.En idd, niet verwachten dat ik exclusief met die recruiter ga werken of vragen naar andere sollicitaties. (Plus, nooit mijn CV ongevraagd doorsturen en altijd in een zo vroeg mogelijk stadium, eerlijk zijn over de opdrachtgever / eindklant. Ik wil weten wáár mijn CV heen gaat. Eigen format werk ik ook niet aan mee. Mijn CV. Hooguit wil ik in gevallen mijn achternaam, telefoonnummer en emailadres er uit halen. Al is dat totaal een wassen neus. 1x Googlen op een volzin in mijn CV en je hebt 'm inclusief emailadres.)
Precies dit. Ik had er laatst ook eentje, super mooi.unezra schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:37:
*zucht*
...
Het BLIJFT een wereldje vol kansloze cowboys.
...
Life is meant to be experienced
Dat moet toch ongeveer de standaard zijn (of goede reden willen hebben om het nog niet te doen, en er heen te willen groeien)? Anders kunnen ze ook nooit de fee betalen die een recruiter wil rekenen.kevinr1 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:27:
[...]
Precies dit. Ik had er laatst ook eentje, super mooi.
"Ja, en bij dat bedrijf doen ze hele coole dingen. CI/CD pipelines, en ze werken met de grootste bedrijven, zoals bank Y, zorgverzekering X en overheidsinstelling Z."
Zo'n standaard riddeltje wat ze voorlezen of uit hun hoofd hebben geleerd waarvan ze denken 'dit is tegenwoordig booming in de IT, hier maak ik ze zeker wel warm mee'.
Kansloos.
[ Voor 12% gewijzigd door gorgi_19 op 31-05-2021 10:51 ]
Zeker.Pizza_Boom schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:28:
[...]
Dat zou in de ideale wereld inderdaad zo werken. Anderzijds vind ik wat keuze ook wel boeiend.
Dat dus en voor dé ideale baan, wil ik ook best 1-2x per week een uur enkele reis hebben.[...]
Als iemand die momenteel al 4 jaar 2,5 uur per dag onderweg is van deur tot deur en daarma 11-11,5 uur per dag van huis is, kan ik maar 1 ding zeggen: Primaire reistijd is klote. Als het onderdeel is van je werk is het prima, maar primair woon-werk niet te lang.
Mijn LinkedIn is bijna 100% gelijk aan mijn .pdf en .html CV. Omdat LinkedIn dingen vind ik minder logisch weer geeft, stuur ik vrij snel mijn .pdf CV mee.[...]
CV geef ik nooit zo makkelijk. Eerst concreet weten waar het naartoe gaat inderdaad. Vorig jaar ofzo mijn CV opmaak omgegooid, meer info over gelopen projecten e.d. erbij gezet. Begeleidende tekst toegevoegd en volgorde omgegooid. Is nu wel een pagina langer dan voorheen, maar imho veel sterker dan stomweg een lijstje werkervaring. Op pagina 1 de opsomming, op pagina 2 uitgebreidere omschrijving van werkzaamheden e.d.
Hmmm.Verder middelbare school eraf gemieterd, net als bijvoorbeeld bijbaantjes als krantenbezorger e.d. Zomerwerk tijdens de studie staat er nog wel op, dat heb ik 4 jaar gedaan, laat (hopelijk) zien dat ik bedtrouwbaar ben.
Nog niet in praktijk gebruikt trouwens.
Natuurlijk.Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2021 @ 06:57:
[...]
Ik heb er wel een idee over maar ik wil voor alle zekerheid even vragen wat je met deze 2 bedoeld? Kun je misschien een voorbeeld geven?
[ Voor 9% gewijzigd door Martijn.C.V op 01-06-2021 10:41 ]
Verwijderd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:13:
[...]
Geloof me, wanneer je een tijdje in de "Boiler room'' werkt met een "Wolfs of Wallstreet" cultuur dan is normaal ineens een heel ander begrip dan wat 95% van de mensen als normaal beschouwen. Ik kan er over meepraten.
Ook voor de wat zwaardere functies en / of grotere partijen? Of vooral vacatures binnenharken bij het MKB, met een kleine / minder zware IT-afdeling?Verwijderd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:21:
Net zoals van die Tell Sell reclames en spam mails van zogenaamde rijke mensen waar je een miljoen van krijgt. Maar het werkt. Misschien niet voor jou en 80% van de andere mensen maar het is een commercieel model waar geld mee verdient wordt, anders zouden ze er al lang mee gestopt zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door wheel op 10-06-2021 13:53 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 37% gewijzigd door Amendus op 10-06-2021 23:04 ]
Wellicht dat dit komt door het gangbare "no cure no pay" afrekenmodel. Een zoekvraag uitzetten is voor de klant gratis en het werk ligt buiten de deur.Amendus schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:49:
Ik ben zelf werkzaam als Recruiter, en ondanks dat ik het een erg leuk beroep vind zijn er ook gigantisch veen nadelen aan mijn kant van het plaatje. Ik maak zelf natuurlijk ook wel eens fouten, maar ik ben vaak ook afhankelijk van managers of mensen in het bedrijf die extreem traag reageren.
Het is al vaker voorgekomen dat een kandidaat mij benaderd had, hij/zij de perfecte match was maar omdat mensen intern het proces niet (willen) oppakken ik iemand enthousiast moet houden. Uiteindelijk brengt dit mij weer in een slecht daglicht, terwijl ik de opdracht krijg iemand te zoeken, en men dan zelf uiteindelijk niet wilt doorpakken.
Lekker generaliseren! Zowel ikzelf als mijn millennial vrienden zijn allemaal honkvast. Niks zomaar overstappen. Begonnen met werken in 2013, net anderhalf jaar in dienst bij m’n tweede baan.The Eagle schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:19:
(…)
En mocht ze het wel hebben gelezen dan hoop ik (vermoedelijk tevergeefs) dat een oudere generatie dan millenials niet zomaar overstapt.
TL;DR, mutske, moet nog veel leren.
Die honkvastigheid kan ik als wat oudere millennial (37) bevestigen. De meeste mensen die ik in onze leeftijdsgroep ken werken al jaren met veel plezier voor hetzelfde bedrijf. Als ze al van baan wisselen dan is dat vaak na minstens 5 jaar voor 1 werkgever gewerkt te hebben, en heel vaak ook om redenen die eigenlijk niet zo veel met het werk zelf te maken hebben, maar meer met de situatie er omheen, zoals dichter bij huis willen werken.Whaam schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:03:
[...]
Lekker generaliseren! Zowel ikzelf als mijn millennial vrienden zijn allemaal honkvast. Niks zomaar overstappen. Begonnen met werken in 2013, net anderhalf jaar in dienst bij m’n tweede baan.
Boomers zijn allemaal zo denigrerend altijd.
Hmmm... Zo extreem lomp waren ze bij mij nog niet. Goed, ik ben dan ook een jongere millenial.JeroenFM schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:48:
Recruiter: Oh... eeeuh... he wil je voor 20% minder salaris bij Y aan de slag?
Jeroen: Nee dank je
Maar goed, ik ben sowieso niet snel onder de indruk van de gemiddelde recruiter die me via LinkedIn benadert.
[ Voor 9% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-06-2021 14:15 ]
Ze zeggen niet letterlijk 20% minder salaris hoor, maar als ze al met een vacature komen die ik niet bij voorbaat afschrijf op basis van afstand (woon in Twente, krijg vooral vacatures in Amsterdam of buitenland), dan zijn het vaak bedrijven in de buurt die ik ken, en ook een redelijk idee heb van wat ze hun werknemers betalen.Pizza_Boom schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:11:
[...]
Hmmm... Zo extreem lomp waren ze bij mij nog niet. Goed, ik ben dan ook een jongere millenial.
Mieters!Pizza_Boom schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:11:
[...]
Oh, het nieuwe stopwoordje van recruiters is gaaf? Ik weet niet hoeveel berichten gehad de laatste tijd: "Hoi P_B, wat een gaaf profiel heb jij!"
Oh ik haak prima af op een salaris hoor, geen enkel punt. Zoals je zelf al aangeeft is het volkomen absurd om in te gaan leveren op je voorwaarden zonder enig toekomstperspectief in de IT vandaag de dag.JeroenFM schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:16:
[...]
Ze zeggen niet letterlijk 20% minder salaris hoor, maar als ze al met een vacature komen die ik niet bij voorbaat afschrijf op basis van afstand (woon in Twente, krijg vooral vacatures in Amsterdam of buitenland), dan zijn het vaak bedrijven in de buurt die ik ken, en ook een redelijk idee heb van wat ze hun werknemers betalen.
Als een recruiter dan met een vacature komt van zo'n bedrijf dan weet ik al genoeg.
Zo heb ik bijvoorbeeld bij een bedrijf hier in de buurt eind 2017 gesolliciteerd, meerdere gesprekken gehad, en uiteindelijk een aanbod gekregen:Sowieso al een grote alarmbel: "ja we gaan het aanbod niet mailen maar willen het face-to-face bespreken want het vergt wat toelichting".
- 10% minder salaris dan mijn toenmalige salaris, geen onderhandelruimte
- Wel een winstuitkering (had ik bij toenmalige werkgever niet), maar maximaal een maandsalaris. Best case scenario dus nog steeds ~3% minder jaarsalaris
- Belangrijkste: het salaris viel in hun hoogste schaal voor ontwikkelaars, en die schaal eindigde 100 euro onder mijn toenmalige salaris. Oftewel: geen perspectief op groei
Dat gesprek duurde denk ik 10 minuten, toen stond ik alweer buiten. Persoon waar ik gesprek mee had zwaar gepikeerd want had in zijn hele carrière al zo vaak sollicitatietrajecten meegemaakt, maar nog nooit gezien dat iemand puur op salaris afhaakte. Er waren nog wel wat andere factoren waardoor ik sowieso al twijfelde (die deelde ik ook), maar dat salaris maakte de "no way in hell" van mij wel heel makkelijk.
Nu is salaris echt niet mijn grootste motivator, maar ik ben geen liefdadigheidsinstelling, en mijn vaste lasten en hobby's (en mijn ego) kosten ook geld.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
5 jaar is natuurlijk niet lang. Waar het om gaat is dat het 'vroeger' heel normaal was om je hele carriere voor hetzelfde bedrijf te werken. Tegenwoordig doet vrijwel niemand dat meer en is het eigenlijk 'gek' dat je 10 jaar op de zelfde plek zit. Dat bedoelt men er natuurlijk mee. Vrijwel niemand switched elk jaar ofzo van baan; dan ga je issues krijgen om uberhaupt op sollicitatie te komen.JeroenFM schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:48:
Die honkvastigheid kan ik als wat oudere millennial (37) bevestigen. De meeste mensen die ik in onze leeftijdsgroep ken werken al jaren met veel plezier voor hetzelfde bedrijf. Als ze al van baan wisselen dan is dat vaak na minstens 5 jaar voor 1 werkgever gewerkt te hebben, en heel vaak ook om redenen die eigenlijk niet zo veel met het werk zelf te maken hebben, maar meer met de situatie er omheen, zoals dichter bij huis willen werken.
Die ga ik onthouden.JeroenFM schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:16:
[...]
Nu is salaris echt niet mijn grootste motivator, maar ik ben geen liefdadigheidsinstelling, en mijn vaste lasten en hobby's (en mijn ego) kosten ook geld.
Ja, als je het daarmee vergelijkt dan valt die honkvastigheid van mijn generatie wel tegenHydra schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:59:
[...]
5 jaar is natuurlijk niet lang. Waar het om gaat is dat het 'vroeger' heel normaal was om je hele carriere voor hetzelfde bedrijf te werken. Tegenwoordig doet vrijwel niemand dat meer en is het eigenlijk 'gek' dat je 10 jaar op de zelfde plek zit. Dat bedoelt men er natuurlijk mee. Vrijwel niemand switched elk jaar ofzo van baan; dan ga je issues krijgen om uberhaupt op sollicitatie te komen.
Of zoals een bekend politicus in de jaren '70 zou hebben gezegd: "In pizzasessies kan je niet wonen".SierraPapa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:59:
Salaris is voor mij ook nooit de drijfveer geweest. Dan had ik bij mijn vorige werkgever moeten blijven. Maar voor mij is salaris wel een belangrijke graadmeter voor de waardering die je werkgever voor je heeft. Vind deze twee uitdrukkingen wel mooi altijd: "Put your money where your mouth is" en "If you pay peanuts, you get monkeys".
Je weet wel precies wat voor partij het is:unezra schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:47:
Goed. Beste recruiters. Zo moet het niet:
[Afbeelding]
Ik denk niet eens dat.gorgi_19 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:50:
[...]
Je weet wel precies wat voor partij het is:
een dozenschuiver die alles zoekt met een hartslag.
Je zou kunnen solliciteren natuurlijk:unezra schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:51:
[...]
Ik denk niet eens dat.
Dit klinkt meer als een eenpitter die vanochtend van iemand heeft gehoord dat je met ICT recruitment rijk kunt worden.
(Ik heb het verder niet gechecked, wel gevraagd waar hij precies naar op zoek is, maar ik gok dat daar geen antwoord op komt óf ik terug krijg waar ik me in vredesnaam mee bemoei óf hij zijn bericht verwijderd óf een van de mods van de groep dat doet.)
[ Voor 7% gewijzigd door nst6ldr op 15-06-2021 12:04 ]
"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel
Blijkbaar niet-PassY- schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:51:
Wel een leuk uitziende vrouw, maar ja. Sex sells.
Je moet wel de juiste buzzwords hebben waar hun zoekmachines op reageren he.Zebby schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:06:
[...]
Blijkbaar niet![]()
Maak me toch zorgen dat ik dan iets fout doe, want ik wordt zelden benaderd door recruiters! In de tijd dat ik zoekende was leerde ik al heel snel dat ik moest inbreken in het gesprek om plat de salarisrange te vragen. Scheelt beide kanten een hoop werk, en is gewoon een basisvoorwaarde. "Kan ik daar minimaal x per jaar alles inclusief verdienen? Zo nee bedank ik er voor, zo ja kunnen we mogelijk verder praten". Kunnen ze geen inzage geven dat sowieso verder. Helaas werkt dat niet zo als in restaurants dat als er geen prijskaartje bij staat dat je er vanuit mag gaan dat het duur is
(Eigen leeftijd / 2) + 6 = minimale leeftijd. Ze was op het randje, maar te jong
"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel
Bijna.-PassY- schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:49:
[...]
(Eigen leeftijd / 2) + 6 = minimale leeftijd. Ze was op het randje, maar te jong
Er wel eens aan gedacht dat mensen in hun eerste maand ook ontevreden kunnen zijn over de plek waar ze terecht gekomen zijn? Ken de context van haar bericht niet, en als ze echt niet gelezen heeft slaat ze de plank redelijk mis. Maar als ze wel gelezen heeft en alsnog de vraag stelt vind ik hem zo gek nog niet hoor...The Eagle schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:19:
Vandaag een leuke: junior recruiter van een redelijk bekende (niet perse als slecht bekend staande) partij op LI. Of ze bij mij mocht solliciteren want ze had een leuke baan. Ze had me gevonden op basis van wat ik bij mijn vorige werkgever deed. Das hardstikke mooi meid, maar als je nou net even iets verder had gekeken had je gezien dat ik begin deze maand net aan een nieuwe baan begonnen ben. Ik werk er net anderhalve weekMaar geen woord daarover, echt puur een heel verhaal op basis van vorige werk.
En mocht ze het wel hebben gelezen dan hoop ik (vermoedelijk tevergeefs) dat een oudere generatie dan millenials niet zomaar overstapt.
TL;DR, mutske, moet nog veel leren.
www.jordyleenders.com
Ik heb ook buzzwords op m'n linkedin staan, maar bij mij happen ze (gelukkig) niet toeSmurfLink schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:17:
[...]
Je moet wel de juiste buzzwords hebben waar hun zoekmachines op reageren he.k heb kort wat .NET dingen gedaan en wat HTML/CSS, daar werd een paar jaar terug flink op gezocht wat zich resulteerde in veeeeeel recruiterspam (zelfs met Geen Interesse aanstaan op LI). Dus toen ik overstapte op een Lowcode platform haalde ik al die referenties van Linkedin om de spam te stoppen. Werkte top. Tegenwoordig hebben ze door dat lowcode platforms hot zijn.
En de spam is sinds dit jaar dus weer begonnen. Niet zo erg als voorheen, dat was echt minstens 1 per week, maar elke maand is het nu wel weer raak.
Na een recente overstap werd ik inderdaad na een paar weken benaderd door een recruiter, mocht ik niet op mijn plek zitten of we dan eens konden praten. +1 voor de creativiteit, de meeste recruiterspam is inspiratieloos.JL.com schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:10:
[...]
Er wel eens aan gedacht dat mensen in hun eerste maand ook ontevreden kunnen zijn over de plek waar ze terecht gekomen zijn? Ken de context van haar bericht niet, en als ze echt niet gelezen heeft slaat ze de plank redelijk mis. Maar als ze wel gelezen heeft en alsnog de vraag stelt vind ik hem zo gek nog niet hoor...
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Mee eens. Zelf ben ik ook van PHP naar .NET overgestapt omdat een (corporate) recruiter dacht dat er wel een match was. Geen seconde spijt van gehad. Die afweging moet iedereen natuurlijk voor zichzelf maken, maar persoonlijk vind ik het geen vreemde gedachte.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:10:
Ik begrijp niet goed wat het probleem is. Klinkt namelijk als een prima match. Voor iemand met 1 a 2 jaar werkervaring in PHP moet .NET toch geen enkele issue zijn?
Vind ik van de recruiter geen onlogische gedachte. Een werkgever en functie of werknemer kunnen nóg zo aantrekkelijk lijken, de eerste maand kom je er wederzijds achter of het werkelijk een match is.Motrax schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 06:43:
[...]
Na een recente overstap werd ik inderdaad na een paar weken benaderd door een recruiter, mocht ik niet op mijn plek zitten of we dan eens konden praten. +1 voor de creativiteit, de meeste recruiterspam is inspiratieloos.
Waarom zou dat niet kunnen? Het soort werk lijkt enorm op elkaar. Als Java dev word ik ook regelmatig gespammed voor .Net functies en de afstand tussen .Net en Java is echt niet veel kleiner dan tussen .Net en PHP.Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:05:
Sorry voor mijn onduidelijkheid maar ik bedoelde het als grapje. Ik heb zelf namelijk nog niet meegemaakt dat iemand met een PHP achtergrond is overgestapt naar .NET.
Wel veel nieuwe mogelijke kandidaten opeensVerwijderd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:43:
[...]
Geen idee. Ik ben ook maar een simpele recruiter die dacht iets te weten wat niet zo bleek te zijn (what's new).
Lol.unezra schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:47:
Goed. Beste recruiters. Zo moet het niet:
[Afbeelding]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq