Klopt. Maar ik denk dat het schijn houvast is.
Bij een 1e lijns helpdeskfunctie weet je ook dat het plafond niet op €4000 per maand zal zitten. Aan de andere kant zullen ze een zware systeembeheerder met 20 jaar ervaring niet af gaan schepen met €2500 per maand.
Ik vind functieschalen over het algemeen nogal ruim. Ze geven een ruwe indicatie, maar ook absoluut niet meer dan dat. In mijn beleving zeggen ze vooral iets over hoe zwaar ze de functie waarderen en hoe interessant mogelijk het werk kan zijn.
Zou ik zelf bij de rijksoverheid solliciteren, zou ik bijvoorbeeld in principe niet kijken naar schaal 8 en lager, twijfelen over 9 en serieuze interesse hebben als het schaal 10, 11 of is. Niet vanwege het salaris, maar omdat een schaal 8 of 9 functie waarschijnlijk door de waardering niet uitdagend genoeg is en schaal 13 vooralsnog te hoog gegrepen lijkt.
De bandbreedte is ook nogal fors.
Schaal 8 loopt uiteen van €2503 per maand tot €3384 per maand, schaal 12 van €3667 (waar ik niet per-sé heel gelukkig van zou worden) tot €5450 waar ik voorlopig alleen van kan dromen.
Mijn gevoel zegt dat als ze het hebben over "marktconform" of vergelijkbare termen, ze grofweg eenzelfde bandbreedte zullen hanteren. Alleen heb je dan geen loongebouw om de bandbreedte op te zoeken en geen CAO om te zien waar een specifieke functie in dat loongebouw zich bevind.
Daarnaast geeft het ook duidelijkheid in de onderhandeling en is gewoon de min en max duidelijk. Uiteindelijk is het aan de organisatie om te beslissen hoeveel het ''precies'' is. Voor een junior is dat makkelijk (1e trede) medior/senior al lastiger, maar dan heb je ook meer handelsruimte.
Dat is dus de vraag. Bij een loongebouw zoals bij de overheid is er in de regel nul onderhandelingsruimte over de schaal. Dat ligt vast in de CAO. Een functie kent een bepaalde functiewaardering en de enige parameters waar je nog invloed op hebt, zijn trede en in heel bijzondere gevallen, een toelage. In sommige bedrijven is er misschien geen CAO, maar ligt er wel een min of meer in beton gegoten functiewaardering aan ten grondslag. In andere bedrijven is het volledig vrij en vooral een kwestie van goed onderhandelen.
Dat laatste vind ik persoonlijk wel minder eerlijk. Niets mis met een beetje onderhandelingsruimte maar het is heel raar als je enkel door goed te kletsen, opeens 50% meer loon zou kunnen krijgen voor eenzelfde functie als je collega's.
Wat je zegt over een junior, dat werkt volgens mij anders.
Bij ons kennen we 4 functieschalen voor IT. IT Beheerder A t/m D. A is een 1e lijns helpdeskmedewerker, B is junior systeembeheerder, C is medior systeembeheerder, D is senior systeembeheerder.
Uit mijn hoofd zit D in schaal 9, C in 8, B in 7 en A in 6. Een IT beheerder B (junior systeembeheerder dus), zal dus niet per-sé ergens onderin starten (wij kennen geen tredes), maar wél binnen schaal 7 en niet in 8. Daarvoor is promotie naar een hogere functie nodig.
Dat is ook hoe het volgens mij bij overheden en andere organisaties met een functiewaardering werkt. Je functie bepaald de schaal, hoe goed ze verwachten dat je bent (of hoe veel ervaring je hebt, etc) bepaald de trede of je plek binnen die functie.
Overigens, ik snap het gevoel, maar ik vraag me gewoon hardop af of het niet een schijnzekerheid is die het noemen van een functieschaal en CAO bied. (Zonder CAO of het noemen van het loongebouw zegt het logischerwijs nog niets.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.