Ik werk nu ruim 5 jaar als java developer en heb bij vier verschillende organisaties projecten gedaan, maar ik moet de eerste UML Klasse diagram in de praktijk nog tegenkomen. Naar mijn idee zijn UML diagrammen meer academische hulpmiddelen bij cursussen enzo, maar in de praktijk heb ik niemand ze noch zien gebruiken en ik gebruik ze zelf ook niet, dus mijn kennis is dan wat verwaterd (al zou een paar dagen blokken genoeg moeten zijn om ze weer te kunnen tekenen met de juiste pijltjes, streepjes en stippellijntjes).Joey117 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:31:
Daarnaast doe ik voor mijn huidige werkgever ook de technische sollicitatieronde. Helaas al voldoende ontwikkelaars gezien die met 15 jaar ervaring amper een UML Klasse diagram kunnen tekenen of niet uit kunnen leggen wat een nullpointer eigenlijk is.
Iedere (java) ontwikkelaar zou moeten weten wat een NPE is, maar misschien weet niet iedereen dat in de juiste bewoordingen uit te leggen dat aansluit bij een of andere officiële definitie.
Kan me moeilijk voorstellen dat er geen vraag is naar java developers, maar het kan zijn dat zijn salaris eis te hoog is, zijn kennis verouderd of te eenzijdig. Ook zal anderhalf jaar stil zitten ook niet goed zijn voor je CV. Heeft hij intussen tijd nieuwe technieken/frameworks eigen gemaakt (zo ja, dan moet hij dat laten zien op zijn CV/motivatiebrief of in een gesprek) of is hij vooral bezig geweest met klussen in huis?gold_dust schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:53:
[...]
Een kennis van mij is senior Java ontwikkelaar en behoorlijk goed en die beweert hetzelfde. Een paar jaar geleden is hij zo'n 1.5 jaar op zoek geweest naar een nieuwe functie als senior Java ontwikkelaar, hij woonde toen in de regio Utrecht.
Die 'enorm goede arbeidsmarkt voor ontwikkelaars' valt in de praktijk nog tegen. De meeste bedrijven willen ook simpelweg niet betalen en vinden daarom niemand. De grote bedrijven die wel 'behoorlijk' betalen hebben blijkbaar nog steeds keuze zat aan wie ze aannemen. Ik hoor ook steeds vaker dat Java wel wat 'uit' begint te raken, misschien heeft dat er ook mee te maken.
Hoe langer iemand stil zit, des te lager ook zijn eisen moeten worden (salaris, arbeidsvoorwaarden, reisafstand, inhoud functie etc).