Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 13:08
Joey117 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:31:

Daarnaast doe ik voor mijn huidige werkgever ook de technische sollicitatieronde. Helaas al voldoende ontwikkelaars gezien die met 15 jaar ervaring amper een UML Klasse diagram kunnen tekenen of niet uit kunnen leggen wat een nullpointer eigenlijk is.
Ik werk nu ruim 5 jaar als java developer en heb bij vier verschillende organisaties projecten gedaan, maar ik moet de eerste UML Klasse diagram in de praktijk nog tegenkomen. Naar mijn idee zijn UML diagrammen meer academische hulpmiddelen bij cursussen enzo, maar in de praktijk heb ik niemand ze noch zien gebruiken en ik gebruik ze zelf ook niet, dus mijn kennis is dan wat verwaterd (al zou een paar dagen blokken genoeg moeten zijn om ze weer te kunnen tekenen met de juiste pijltjes, streepjes en stippellijntjes).
Iedere (java) ontwikkelaar zou moeten weten wat een NPE is, maar misschien weet niet iedereen dat in de juiste bewoordingen uit te leggen dat aansluit bij een of andere officiële definitie.
gold_dust schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:53:
[...]

Een kennis van mij is senior Java ontwikkelaar en behoorlijk goed en die beweert hetzelfde. Een paar jaar geleden is hij zo'n 1.5 jaar op zoek geweest naar een nieuwe functie als senior Java ontwikkelaar, hij woonde toen in de regio Utrecht.

Die 'enorm goede arbeidsmarkt voor ontwikkelaars' valt in de praktijk nog tegen. De meeste bedrijven willen ook simpelweg niet betalen en vinden daarom niemand. De grote bedrijven die wel 'behoorlijk' betalen hebben blijkbaar nog steeds keuze zat aan wie ze aannemen. Ik hoor ook steeds vaker dat Java wel wat 'uit' begint te raken, misschien heeft dat er ook mee te maken.
Kan me moeilijk voorstellen dat er geen vraag is naar java developers, maar het kan zijn dat zijn salaris eis te hoog is, zijn kennis verouderd of te eenzijdig. Ook zal anderhalf jaar stil zitten ook niet goed zijn voor je CV. Heeft hij intussen tijd nieuwe technieken/frameworks eigen gemaakt (zo ja, dan moet hij dat laten zien op zijn CV/motivatiebrief of in een gesprek) of is hij vooral bezig geweest met klussen in huis?
Hoe langer iemand stil zit, des te lager ook zijn eisen moeten worden (salaris, arbeidsvoorwaarden, reisafstand, inhoud functie etc).

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
gold_dust schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:53:
Die 'enorm goede arbeidsmarkt voor ontwikkelaars' valt in de praktijk nog tegen. De meeste bedrijven willen ook simpelweg niet betalen en vinden daarom niemand. De grote bedrijven die wel 'behoorlijk' betalen hebben blijkbaar nog steeds keuze zat aan wie ze aannemen. Ik hoor ook steeds vaker dat Java wel wat 'uit' begint te raken, misschien heeft dat er ook mee te maken.
Is dat zo?
Er zijn tegenwoordig wel een boel meer talen, frameworks en platforms dan vroeger, maar weinig vraag naar goede Java devs klinkt wat vreemd.

https://www.werkenvoorned...duo-en-de-belastingdienst

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-01-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 16:04
Metaalhoofd schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:37:

Ik werk nu ruim 5 jaar als java developer en heb bij vier verschillende organisaties projecten gedaan, maar ik moet de eerste UML Klasse diagram in de praktijk nog tegenkomen. Naar mijn idee zijn UML diagrammen meer academische hulpmiddelen bij cursussen enzo, maar in de praktijk heb ik niemand ze noch zien gebruiken en ik gebruik ze zelf ook niet, dus mijn kennis is dan wat verwaterd (al zou een paar dagen blokken genoeg moeten zijn om ze weer te kunnen tekenen met de juiste pijltjes, streepjes en stippellijntjes).
Iedere (java) ontwikkelaar zou moeten weten wat een NPE is, maar misschien weet niet iedereen dat in de juiste bewoordingen uit te leggen dat aansluit bij een of andere officiële definitie.
Ik zal voor de volledigheid dan even melden wat wij minimaal als antwoord verwachten.

Bij UML zijn dat twee vierkante/rechthoekige blokken die met behulp van een pijl (vorm van de pijl maakt niet uit) een relatie met elkaar hebben.

Bij een npe willen we net iets meer horen dan "een variabele is er niet". Als je aangeeft dat er iets niet geinitialiseerd, geconstrueerd of aangemaakt is, terwijl je er een methode op probeert aan te roepen, dan slaag je ook hier voor.

Hiermee vind ik ons nog redelijk mild, als je dit niet kunt na 15 jaar ontwikkelen, dan zijn wij niet heel blij. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:58
''servicedesk medewerker : hey buitendienst collega piet Hein van firma Hein heeft gebeld of je hem terug wilde bellen"

euhm oke ken de klant niet maar bel wel even.

''hmm neemt niet op''

5 minuten later zelfde nummer belt me op mijn zakelijk mobiel terug

''haai met $recruiter van bedrijf x we kennen elkaar nog niet maar.."

Mijn gedachten gingen even van ''wait what?" naar "WTF!"

wtf van de dag..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
AjDuLion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:16:
''servicedesk medewerker : hey buitendienst collega piet Hein van firma Hein heeft gebeld of je hem terug wilde bellen"

euhm oke ken de klant niet maar bel wel even.

''hmm neemt niet op''

5 minuten later zelfde nummer belt me op mijn zakelijk mobiel terug

''haai met $recruiter van bedrijf x we kennen elkaar nog niet maar.."

Mijn gedachten gingen even van ''wait what?" naar "WTF!"

wtf van de dag..
Volgens mij hoort dit meer in het shitpraktijken-topic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 10-07 13:07
Nee, het is complete kolder. Ik ben zelf Java dev zoals ik al zei en er zijn heel veel bedrijven, helemaal in de regio Utrecht/Amsterdam, die op zoek zijn. Als je als Java dev 1.5. jaar aan het zoeken bent, is er iets mis. En Golddust heeft nogal de neiging 'de industrie' overal de schuld van te geven zonder eens goed naar de andere kant van het verhaal te kijken.
Pizza_Boom schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:29:
Volgens mij hoort dit meer in het shitpraktijken-topic?
Dat is dicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 09-01-2019 08:45 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 22:18
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:36:
[...]

Is dat zo?
Er zijn tegenwoordig wel een boel meer talen, frameworks en platforms dan vroeger, maar weinig vraag naar goede Java devs klinkt wat vreemd.

Dat er amper vraag naar Java developers is hoor ik al sinds mijn studie in 2010. Telkens beweren dezelfde mensen met droge ogen dat het met de jaar minder wordt. Ik weet niet hoe ze er op komen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-06 14:30
Heb al een tijd een recruiter op mijn dak, die ik voornamelijk negeer. Echter dit bericht gaf mij wel een lach, ook al is het misschien copy paste werk naar anderen :P
Here is a poem I wrote just for you....

I sent you a message a while ago,
It fell on deaf ears but I didn't hear no,

I can see why you did it, its surely frustrating,
To read lots of messages, the same things they’re stating,

All I ask for, is five minutes of time,
So to prove that I care, i wrote you a rhyme,

A client of mine believes you are a star,
Who can build huge environments, for people afar,

The latest technology, and award winning team,
Make Monday mornings feel more like a dream,

From Azure to Windows, Office 365,
At this company in Netherlands, I am sure you will thrive,

With the backing of Microsoft, and 15 days annual training,
You never hear any of their staff complaining,

So give me a chance, to prove you were wrong,
And then we won't need any more stupid songs.

Thanks for listening - what is your number and the best time to call? That was worth a 5 minute phone call right.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Ja en met reden.

Stop dus ajb mensen met het posten van dit soort debiele anekdotes. Lees de OP en post je verhaal hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Welke dan? Het was niet voor niets een van de meest populaire topics.
Stop dus ajb mensen met het posten van dit soort debiele anekdotes. Lees de OP
Niet over de shitpraktijken van recruiters & HR medewerkers, maar positieve en negatieve verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:04:
[...]

Welke dan? Het was niet voor niets een van de meest populaire topics.

[...]

[...]
Niet onderbouwde rants. Niet "alle recruiters zijn boeven", dat is niet waar, er zijn heel veel goede recruiters, het zijn alleen zoals altijd de slechten die het verpesten. Zo ook voor HR medewerkers en sollicitatiecommissies. Bijna iedereen heeft wel een slechte ervaring, deel die maar scheer niet iedere recruiter, HR medewerker of sollicitatiecomissie over 1 kam.
:*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zijn ervaring is toch niet hetzelfde als een niet onderbouwde rant? Of mogen we alleen nog recruiters ophemelen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wat een rukreden zeg. Het was een topic om frustraties te ventileren. Het is wel echt 'des GoTs' om mensen als kleine kinderen te behandelen. Zo jaag je alleen maar mensen naar andere fora. En als je geen rants over recruiters wil lezen dan is er altijd nog de optie, en ik weet dat dit misschien vergezocht is voor sommige mensen, om een topic gewoon niet te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:25
Als een recruiter je benadert met een interessante vacature waar de tekst 'marktconform salaris' in staat, is het dan oké om opheldering te vragen wat er hieronder wordt verstaan? Of doe je dit pas na het eerste / tweede gesprek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik ga zo snel mogelijk in gesprek over het geboden tarief. Het is tijdverspilling voor iedereen die verwachtingen niet duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
Het hangt af van je huidige positie.

Word je ondermaats betaald, dan heb je vooral iets te winnen en is de kans klein dat het op salaris gaat stuklopen. Dan is het verstandig om niet te snel over geld te beginnnen. Je stopt dan beter je energie in de presentatie van jezelf als zeer goede kandidaat.

Word je echter goed betaald in je huidige werk, dan heeft die strategie het risico van verspilde moeite. Heb jij jezelf piekfijn gepresenteerd, krijg je een aanbod in de bovenste helft van de range, blijkt het eind van de range 30% onder je huidige beloning te liggen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metaalhoofd
ik lees marktconform altijd als "we willen niet teveel voor je betalen, maar gewoon gemiddeld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Metaalhoofd schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:02:
ik lees marktconform altijd als "we willen niet teveel voor je betalen, maar gewoon gemiddeld".
En wel het gemiddelde van 5 jaar geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:25
t_captain schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:02:
Word je echter goed betaald in je huidige werk, dan heeft die strategie het risico van verspilde moeite. Heb jij jezelf piekfijn gepresenteerd, krijg je een aanbod in de bovenste helft van de range, blijkt het eind van de range 30% onder je huidige beloning te liggen :)
Dat laatste wil ik vermijden ja. Het voelt als tijdverspilling om gesprekken over en weer te voeren en vervolgens een salaris aanbod te krijgen waar je 5 jaar geleden op zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-07 14:42
Er wordt altijd zo krampachtig over salarissen gedaan, geef gewoon een range als startsalaris aan dan trekt het ook de juiste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:46:
Dat laatste wil ik vermijden ja. Het voelt als tijdverspilling om gesprekken over en weer te voeren en vervolgens een salaris aanbod te krijgen waar je 5 jaar geleden op zat.
Heel irritant. Zeker als je al eens een indicatie geeft voordat je op gesprek komt en men uiteindelijk daaronder gaat zitten. Wat denk je zelf? Vanaf XY wordt het mogelijk interessant, zeker bij handhaving huidige voorwaarden... "Dus als we XY-200 bieden met 15 vrije dagen minder ga je akkoord?"
Waarom heb ik dan die indicatie afgegeven en hebben we die gesprekken gevoerd... :( :( :( En dan als reden dat men in je moet investeren... Ja, dat moet ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 604938 op 29-01-2019 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
JerX schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:16:
Heb al een tijd een recruiter op mijn dak, die ik voornamelijk negeer. Echter dit bericht gaf mij wel een lach, ook al is het misschien copy paste werk naar anderen :P

[...]
Ha, die heb ik ook gehad. Zo persoonlijk was dat gedicht dus niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik ben net gebeld door eentje. privénr op mijn werknummer. Hoe hij aan mijn werknummer komt is mij een raadsel. Werd naam gedropt van een collega, die heb ik later geappt en blijkbaar wordt zij ook al een jaar lastiggevallen door deze meneer en heeft ze zeker niet mijn nummer doorgespeeld. Uiteraard weer een enorm langdradig onzinverhaal, heb op gegeven moment afgekapt met de letterlijke vraag "Dus je bent een recruiter?", weer langdradige onzin dat hij anders was dan anderen, wel onze profielen las en bij de klant veel zat en alles. Toen beleefd aangegeven dat ik niet geïnteresseerd was. Wederom lang genezuzel over of ik dat misschien dan toch later wel was.... nee. Ik zeg je nee. Geen interesse. Ga dan niet doorzeuren. Waarom is dit toch zo moeilijk te begrijpen? Heb maar middenin z'n verhaal een fijne dag gewenst en opgehangen.

Weet iemand of je achter een privénr kan komen? Ik zou dit nummer graag willen blokkeren namelijk. Naar ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 09-01-2019 14:05 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
SmurfLink schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:04:
Ik ben net gebeld door eentje. privénr op mijn werknummer. Hoe hij aan mijn werknummer komt is mij een raadsel. Werd naam gedropt van een collega, die heb ik later geappt en blijkbaar wordt zij ook al een jaar lastiggevallen door deze meneer en heeft ze zeker niet mijn nummer doorgespeeld. Uiteraard weer een enorm langdradig onzinverhaal, heb op gegeven moment afgekapt met de letterlijke vraag "Dus je bent een recruiter?", weer langdradige onzin dat hij anders was dan anderen, wel onze profielen las en bij de klant veel zat en alles. Toen beleefd aangegeven dat ik niet geïnteresseerd was. Wederom lang genezuzel over of ik dat misschien dan toch later wel was.... nee. Ik zeg je nee. Geen interesse. Ga dan niet doorzeuren. Waarom is dit toch zo moeilijk te begrijpen? Heb maar middenin z'n verhaal een fijne dag gewenst en opgehangen.

Weet iemand of je achter een privénr kan komen? Ik zou dit nummer graag willen blokkeren namelijk. Naar ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is.
ik neem privé nummers vaak al niet op, als het belangrijk is spreken ze wel een bericht in en dan bepaal ik zelf of ik terugbel. Nummers uit Amsterdam (020) vaak ook niet, omdat mijn ervaring is dat dat meestal ook recruiters zijn. (maarja ik woon ook niet in de regio Amsterdam en ken er ook bijna niemand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

SmurfLink schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:04:

Als ie de volgende keer belt, zijn naam en bedrijf opschrijven en hem met AVG om z'n oren slaan. Als ie daar niet op in gaat, aangeven bij de autoriteiten (AFM?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@hyptonize de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) De AFM doet dingen met de financiële markt. De ACM met de omgang tussen consumenten en bedrijven.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
hyptonize schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:17:
[...]

Als ie de volgende keer belt, zijn naam en bedrijf opschrijven en hem met AVG om z'n oren slaan. Als ie daar niet op in gaat, aangeven bij de autoriteiten (AFM?).
Goed punt. Hij mag niet zomaar mijn telefoonnummer gebruiken tenzij ik hem dat zelf gegeven heb toch? Ik heb alleen de voornaam onthouden nu, zal volgende keer ff gelijk opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
SmurfLink schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:20:
[...]

Goed punt. Hij mag niet zomaar mijn telefoonnummer gebruiken tenzij ik hem dat zelf gegeven heb toch? Ik heb alleen de voornaam onthouden nu, zal volgende keer ff gelijk opschrijven.
Ja dat mag niet, tenzij je in het telefoonboek staat. Of via je linkedin.

Maar dan nog een puntje. Mijn ervaring is dat sommige mensen zich wel eens recruiter noemen. Daar bedoel ik niet mee dat ze het in het geheel niet zouden zijn, maar het is wel mogelijk dat iemand die nauwelijks of geen ervaring heeft (of misschien in geheel geen goede naam heeft), het bedrijf in kwestie helemaal niet kent jouw diensten eigenlijk zou kunnen verkopen aan hen.

De vraag is dus: ben je hier zelf wel ok mee eigenlijk?

Nu zullen veel bedrijven daar ook zelf niet zomaar mee in zee gaan. Maar sommige expertises in de IT of anders kunnen zo gewild zijn dat ze wellicht wel in zee gaan met die recruiter. Ik zou daarom die recruiter goed vragen of hij een opdracht heeft gekregen van het betreffende bedrijf.

Je kan ook via je linked je benaderbaar maken (door het delen van een priveadres of alleen dmv een mogelijkheid dat derden buiten je netwerk je kunnen benaderen. Bedrijven willen zelf ook wel eens zo op zoek gaan.

Indien je steeds gebeld wordt anoniem kun je ook je telefoonprovider eens om hulp vragen.

Idee?

[ Voor 3% gewijzigd door LucyLG op 09-01-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Naast het zelf zoeken van vacatures word ik ook dagelijks benaderd door recruiters. De helft kan ik meestal schrappen, de andere helft klinkt soms wel interessant.

Nu zit ik met het volgende: ik ben via LinkedIn benaderd door een recruiter voor een functie (joh :+ ). Zijn eerste bericht was nogal cryptisch, dus na het vragen van meer informatie omtrent de functie heb ik een docxje (waarom nog steeds Word..) gekregen. Daarnaast vraagt hij naar mijn CV (wat al op LinkedIn staat?) en mijn huidige compensatiepakket. Vooral dat laatste vind ik ietwat apart. Komt vaker voor, maar om nou in zo'n vroeg stadium hiernaar te vragen vind ik vreemd.

De vacature heb ik inmiddels ook op de website van de werkgever gevonden.. Wat nu als ik hen direct benader en de recruiter eruit haal? :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afke
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-07 16:36
Ik heb vandaag een kennismakinggesprek gehad. Blijkt dat ze mijn oude cv van jobsite hebben uitgeprint voor het gesprek ipv de cv die ik ze via mail heb gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 20:22
Afke schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:46:
Ik heb vandaag een kennismakinggesprek gehad. Blijkt dat ze mijn oude cv van jobsite hebben uitgeprint voor het gesprek ipv de cv die ik ze via mail heb gestuurd.
Geen CV's uitgeprint en meegebracht voor de interviewers? Wel apart dat ze uit een andere bron je CV halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afke
thekingmatt3 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:15:
[...]

Geen CV's uitgeprint en meegebracht voor de interviewers? Wel apart dat ze uit een andere bron je CV halen...
Ik had ze zelf ook meegenomen, maar ze zeiden dat ze op de cv hadden uitgeprint konden bijschrijven. Ze hadden mij ook kunnen vertellen dat het niet lukt om toegestuurde cv uit te printen, heb je 1 voor ons bij je. Ik kreeg paar minuten voor het gesprek ook uitnodiging om CV op hun website aan te maken

[ Voor 8% gewijzigd door Afke op 09-01-2019 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

S_Chief schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:34:
De vacature heb ik inmiddels ook op de website van de werkgever gevonden.. Wat nu als ik hen direct benader en de recruiter eruit haal? :X :+
Ik kan je niet vertellen wat beter is maar zelf solliciteer ik liever rechtstreeks bij de werkgever. De reden is eenvoudig: Een recruiter doet zijn werk niet gratis, daar legt het bedrijf een mooie zak geld voor neer, en als ze jou kunnen aannemen zonder veel geld aan een recruiter te betalen dan maak je waarschijnlijk meer kans.

Maar dat is vaak gewoon niet mogelijk. Soms wil het bedrijf gewoon echt zijn eigen selectie niet doen en hebben ze daar bewust een recruiter voor ingehuurd die ze sowieso moeten betalen. Daar kom je dan vanzelf achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 20:22
Afke schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:41:
[...]

Ik had ze zelf ook meegenomen, maar ze zeiden dat ze op de cv hadden uitgeprint konden bijschrijven. Ze hadden mij ook kunnen vertellen dat het niet lukt om toegestuurde cv uit te printen, heb je 1 voor ons bij je. Ik kreeg paar minuten voor het gesprek ook uitnodiging om CV op hun website aan te maken
Uiteindelijk nog wel een goed gesprek gehad? Persoonlijk zou ik er al gelijk geen goed gevoel meer bij hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 08-07 13:25

Bio

Ik werd deze week ge-'cold called' op mijn werk door een recruiter die gewoon de portier had gebeld en gevraagd had om met mij doorverbonden te worden. Het moet niet gekker worden? Die heb ik toch direct afgekapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afke
thekingmatt3 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:16:
[...]

Uiteindelijk nog wel een goed gesprek gehad? Persoonlijk zou ik er al gelijk geen goed gevoel meer bij hebben....
Alsnog afgewezen, omdat ik nu goed kon uitleggen waarom ik software developper wil worden. Ik heb ook genoeg afwijzingen vanwege onvoldoende tech skills, terwijl ik anderhalf jaar een it functie heb vervuld en veel aan zelfstudie doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
LucyLG schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:49:
[...]

Ja dat mag niet, tenzij je in het telefoonboek staat. Of via je linkedin.

Maar dan nog een puntje. Mijn ervaring is dat sommige mensen zich wel eens recruiter noemen. Daar bedoel ik niet mee dat ze het in het geheel niet zouden zijn, maar het is wel mogelijk dat iemand die nauwelijks of geen ervaring heeft (of misschien in geheel geen goede naam heeft), het bedrijf in kwestie helemaal niet kent jouw diensten eigenlijk zou kunnen verkopen aan hen.

De vraag is dus: ben je hier zelf wel ok mee eigenlijk?

Nu zullen veel bedrijven daar ook zelf niet zomaar mee in zee gaan. Maar sommige expertises in de IT of anders kunnen zo gewild zijn dat ze wellicht wel in zee gaan met die recruiter. Ik zou daarom die recruiter goed vragen of hij een opdracht heeft gekregen van het betreffende bedrijf.

Je kan ook via je linked je benaderbaar maken (door het delen van een priveadres of alleen dmv een mogelijkheid dat derden buiten je netwerk je kunnen benaderen. Bedrijven willen zelf ook wel eens zo op zoek gaan.

Indien je steeds gebeld wordt anoniem kun je ook je telefoonprovider eens om hulp vragen.

Idee?
Top, thanks. Dit nummer staat nergens behalve intern bij mijn werk, dus dat heeft hij niet via een nette manier gekregen. Volgende keer direct naam/bedrijf opschrijven dus!

Het mooie is, mijn Linkedin staat dicht voor recruiters, er staat dat ik geen interesse heb in recruitment. En toch blijven ze het proberen. Vandaag weer eentje die een linkverzoek stuurt met mooie gouden bergen... ga toch fietsen. Ik ben dus absoluut niet ok met het hele systeem van externe recruitmenttoko's en zou daar dus nooit mee in zee gaan, precies om die redenen waar jij het over hebt, dat ze dus doodleuk dingen zeggen terwijl ze misschien het hele bedrijf niet eens kennen. Ik vertrouw ze voor geen cent. Zullen vast nette mensen tussen zitten, maar ik heb daar nog geen ervaring mee.

@S_Chief Zolang de recruiter jou niet direct dat bedrijf heeft genoemd lijkt me dat je hier ook prima 'per ongeluk' zelf op hebt kunnen komen. Dus lijkt me geen probleem om direct contact met het bedrijf op te nemen als je interesse hebt. Dat scheelt het bedrijf een bak geld aan die recruiter, en jou een betere onderhandelingspositie. Dat die recruiter jouw huidige benefitspakket wil weten is zodat hij jou zo goedkoop mogelijk kan aanbieden aan het bedrijf. Wat natuurlijk hartstikke krom is, gezien het er niet om gaat wat je nu verdient maar wat je nieuwe baas je waard vind. Persoonlijk zou ik dus nooit een loonstrookje delen of wat dan ook. Het gaat ze echt geen moer aan.

[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 10-01-2019 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

SmurfLink schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:03:
[...]
Dat die recruiter jouw huidige benefitspakket wil weten is zodat hij jou zo goedkoop mogelijk kan aanbieden aan het bedrijf. Wat natuurlijk hartstikke krom is, gezien het er niet om gaat wat je nu verdient maar wat je nieuwe baas je waard vind. Persoonlijk zou ik dus nooit een loonstrookje delen of wat dan ook. Het gaat ze echt geen moer aan.
Precies dit. Voor mij is het tegenwoordig ook een kleine red flag als een recruiter of bedrijf daar wel naar vraagt. Mijn huidige werkgever vroeg gelukkig bij mijn sollicitatie netjes wat ik wenste te verdienen, niet wat ik toen verdiende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bio schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:29:
Ik werd deze week ge-'cold called' op mijn werk door een recruiter die gewoon de portier had gebeld en gevraagd had om met mij doorverbonden te worden. Het moet niet gekker worden? Die heb ik toch direct afgekapt...
Heb datzelfde ook een paar keer gehad maar dan bij de klant. Keertje bij de ING; hebben ze gewoon het centrale nummer gebeld en naar mij gevraagd. Heeft de ING nogal wat tijd gekost om mij (een externe) te vinden. Heb die recruiter ook een aardige veeg uit de pan gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Laatst online: 07-07 19:59

bord4kop

maximaal 100KB!

Er zijn 2 mogelijkheden;

Recruiter met en zonder opdracht.

Die mét opdracht zijn ingehuurd door het bedrijf met de vacature. Ze regelen het hele werving en selectie (HR) traject voor het bedrijf.
Na een redelijk uitgebreid 1e contact via telefoon, heb je vaak nog een uitgebreid persoonlijk gesprek bij hen op kantoor. Hierna mag je dan op gesprek bij het bedrijf (of niet).
Bij het bedrijf zelf heb je dan nog 1 of 2 wat meer technische gesprekken. De recruiter vangt vaak 15-30% van je jaarsalaris.
Deze groep heeft een opdracht en doet haar best. Vooral voor het bedrijf dat ze ingehuurd heeft.

De cowboys zonder opdracht struinen allerlei sites af op zoek naar vacatures. Vaak zetten ze de vacature dan weer onder hun eigen naam, cryptisch, op Indeed, LinkedIN etc. Pas op bij Indeed: al meerdere keren gehad dat er 70.000+, met auto, bounus 28 vakantie dagen, etc, bij stond terwijl hier niets van klopte!
Ook bouwen ze een database op met mogelijke kandidaten die enigszins voldoen aan een algemeen profiel. Meestal op basis van kernwoorden; Projectleider, full stack developper. Of gewoon Microsoft, manager, office. Daarna gaan ze bellen/mailen met jou en mij; ik heb een mooie uitdaging!!
Ze willen vaak niet zeggen voor welk bedrijf ze zoeken. Want bang dat je rechtstreeks gaat (altijd doen dus). Zij weten niet wat de geboden salarisrange is, dus gokken maar wat. Maar willen het wel van jou weten. Vaak moet je je CV passend maken, of zij doen dat -ongevraagd- voor je.
Hierna gaan ze proberen om 2-4 kandidaten aan te bieden bij het bedrijf (zo goedkoop mogelijk). Zo maken ze kans maken op bemiddeling. Deze jongens zijn tevreden met 10%+ fee en gaan voor bulk. Deze groep dat haar best, vooral voor zichzelf.

1e club kun je serieus nemen (en kun je niet omheen). De 2e optie moet je zelf beslissen of je hen wat gunt.

[ Voor 11% gewijzigd door bord4kop op 10-01-2019 09:51 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:36:
Is dat zo?

De vraag is er wel, genoeg zelfs, maar de bereidheid te betalen niet. Dus dan krijg je inderdaad de situatie dat er en vacatures open blijven staan en dat mensen niet overstappen naar een andere werkgever omdat bedrijven te weinig betalen. Dit is een bekend verschijnsel en speelt zeker al 20 jaar in de IT. Beetje naïef om te doen dat je hier nooit van gehoord hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:45:
De vraag is er wel, genoeg zelfs, maar de bereidheid te betalen niet.
Je had het erover dat die vriend 1.5 jaar op zoek was.

Dat de bereidheid er niet is om te betalen is ook kul trouwens. 80-85 per uur is een redelijk standaard uurtarief voor een ZZPer. En die bedrijven hebben je echt liever intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Hydra schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:01:
[...]

Je had het erover dat die vriend 1.5 jaar op zoek was.

Dat de bereidheid er niet is om te betalen is ook kul trouwens. 80-85 per uur is een redelijk standaard uurtarief voor een ZZPer. En die bedrijven hebben je echt liever intern.
Niet werkloos, hij zocht een andere werkgever. Hij is geen zzp'er en is inmiddels weg uit Nederland nu z'n 30% expat regeling afgelopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:05:
Niet werkloos, hij zocht een andere werkgever. Hij is geen zzp'er en is inmiddels weg uit Nederland nu z'n 30 expat regeling afgelopen is.
Dat hij geen Nederlander is, en gewoon geen job vond die aansloot bij wat hij wil, heb je er niet bij verteld. Spreekt hij Nederlands of niet?

Ik krijg als Java dev meerdere recruiters per dag aan de lijn. Dat er geen vraag is, is dus kul. En het gaat vaak om senior / lead rollen rond de 90-100k. Dat hij daar niet voor in aanmerking komt, kan zoveel redenen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-07 21:37
Ik ben bijna afgestudeerd (nog een week) en begin nu ook steeds meer berichtjes via Linkedin te krijgen, maar het lijken toch allemaal van die standaard simpele copy paste berichtjes aangezien ik van geen enkele recruiter het idee heb gekregen überhaupt mijn profiel goed te hebben doorgelezen. Alleen maar de standaard zin dat ze een passende functie hebben op basis van mijn profiel. Uiteraard willen ze dan ook allemaal met je bellen nadat je via een bericht vraagt wat voor functie dan.

Wat is jullie ervaring hiermee, op in gaan of lekker laten zitten? Ik heb ook helemaal geen zin om met jan en alle man te liggen bellen, stuur lekker de functie inhoud via een bericht en dan kijk ik dan wel of het mij interessant lijkt en ik meer informatie wil..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Scrtz schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:43:
Ik ben bijna afgestudeerd (nog een week) en begin nu ook steeds meer berichtjes via Linkedin te krijgen, maar het lijken toch allemaal van die standaard simpele copy paste berichtjes aangezien ik van geen enkele recruiter het idee heb gekregen überhaupt mijn profiel goed te hebben doorgelezen. Alleen maar de standaard zin dat ze een passende functie hebben op basis van mijn profiel. Uiteraard willen ze dan ook allemaal met je bellen nadat je via een bericht vraagt wat voor functie dan.

Wat is jullie ervaring hiermee, op in gaan of lekker laten zitten? Ik heb ook helemaal geen zin om met jan en alle man te liggen bellen, stuur lekker de functie inhoud via een bericht en dan kijk ik dan wel of het mij interessant lijkt en ik meer informatie wil..
Zie mijn post hierboven;

Valt de recruter in de 1e categorie, zal hij/zij niet vaag zijn en blijven. Aan jou de keus om met hem in zee te gaan.
Categorie 2 zou ik lekker laten bellen.. (In de zin van dat zij bellen en jij de telefoon lekker laat overgaan :+ )

Ben je bijna afgestuurd HBO of beter nog WO, dan zou helemaal niet reageren op dit soort verzoeken.
Stap in een in een 'young professional programma' bij een van de grote bedrijven.
https://www.werkenbijcapg...ung-professional-0-2-jaar
https://www.ordina.nl/vac...al-programma-traineeship/
https://www.consultancy.n...rs-en-young-professionals

etc etc.

Hoe hoger je opleiding, hoe meer vakgericht hoe beter. Maar je bent sowieso overal welkom. En na een paar jaar kun je alles/overal doen wat je wil.

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Wat is jullie ervaring hiermee, op in gaan of lekker laten zitten?
Je bent starter toch? FF een kwartiertje kwijt zijn om wat info uit te wisselen kan je prima hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 08-07 13:25

Bio

Een paar keer oefenen kan nooit kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:28

lasharor

7 december 2004

Dat wat @bord4kop schets heb ik eigenlijk afgelopen week meegemaakt. Beide versies op dezelfde dag.

Een bedrijf, toeleverancier van het huidige bedrijf waar ik werk, is op zoek naar iemand die eigenlijk dezelfde rol vervult als ik. Werd 's morgens vroeg benaderd door een recruiter die zich A. netjes voorstelde als recruiter en B. duidelijk was voor welk bedrijf hij op zoek was naar een kandidaat.

Daarna nog gebeld door iemand anders, die op een of andere reden ergens mijn zakelijke nummer had gevonden en graag met mij wou praten over een bepaalde functie; natuurlijk extreem vaag zonder enige informatie waar ik iets mee kan. Daarnaast niet bereid om informatie te geven over het bedrijf.

Beide personen heb ik na initieel bericht/telefooncontact ook niet meer benaderd. Ik ben helemaal niet op zoek naar een nieuwe baan en al helemaal niet bij een werkgever 200KM ver weg. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-07 22:47
Valt de recruter in de 1e categorie, zal hij/zij niet vaag zijn en blijven. Aan jou de keus om met hem in zee te gaan.

Voordeel hierbij voor de mensen welke het lastig vinden om over salaris te onderhandelen:
Dit kan deze recruiter voor je doen, graag zelfs. Hij of zij zal proberen er zoveel mogelijk uit te halen, dit is nml ook voor eigen gewin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Hydra schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:09:
[...]

Dat hij geen Nederlander is, en gewoon geen job vond die aansloot bij wat hij wil, heb je er niet bij verteld. Spreekt hij Nederlands of niet?

Ik krijg als Java dev meerdere recruiters per dag aan de lijn. Dat er geen vraag is, is dus kul. En het gaat vaak om senior / lead rollen rond de 90-100k. Dat hij daar niet voor in aanmerking komt, kan zoveel redenen hebben.
Lijkt me dat je het vrij druk hebt dan met meerdere recruiters per dag aan de lijn :) . Na één recruiter aan de lijn heb ik het meestal al gehad voor de dag. Het zou best wel kunnen dat je in een bepaalde kring zit waar inderdaad 90-100k betaald wordt maar dat lijkt toch eerder uitzondering. Het maximum wat ik meestal voorbij zie komen is zo'n 70k voor ontwikkelaars.

Ik krijg soms ook vacatures voor bijvoorbeeld 50k in Amsterdam toegestuurd en op mijn reactie waar ik dan moet gaan wonen of dat ze nog een leuke brug weten hoor je er nooit meer wat van. Ik ben al lang freelancer om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:52:
Lijkt me dat je het vrij druk hebt dan met meerdere recruiters per dag aan de lijn :) Na één recruiter aan de lijn heb ik het meestal al gehad voor de dag.
Bedoel via LinkedIn dan, gelukkig hebben de meeste m'n telefoonnummer niet :)
Het zou best wel kunnen dat je in een bepaalde kring zit waar inderdaad 90-100k betaald wordt maar dat lijkt toch eerder uitzondering. Het maximum wat ik meestal voorbij zie komen is zo'n 70k voor ontwikkelaars.
70k is echt redelijk de onderkant van wat ik zie hier in de regio. Maar ik woon zelf wel tussen Utrecht en Amsterdam in. Hier is de markt gewoon erg goed.

50k aanbiedingen zie ik eigenlijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 08:49

Mijn ervaring als ze zo vaag blijven, is weg blijven. Dan willen ze bellen, en eenmaal aan de lijn willen ze ook dat je graag even langs komt op kantoor, dat kost gewoon gigantisch veel tijd en motivatie. Uiteindelijk heb ik altijd wat gevonden via recruiters die ofwel een concrete functie hadden en die informatie ook konden delen of via in house recruiters.

Zelf heb ik mijn CV momenteel ook online staan, ben niet per direct op zoek maar sta wel open voor iets anders, en heb er heel bewust voor gekozen om mijn telefoonnummer er niet op heb gezet. Laat ze eerst maar eens concreet maken wat ze te bieden hebben, dan kunnen we eens een keer bellen op een tijdstip dat ik aangeef. En als ik dan zulke connectie-verzoeken krijg op LinkedIn van een Engelse recruiter, dan weet ik dat ik de goede keuze heb gemaakt door mijn nummer er niet bij te zetten:
Hi X, I found your CV on Monster and I wanted to quickly speak with you regarding a contract opportunity I have for one of my multinational clients in the Netherlands. Please let me know what is the best number to contact you on to further discuss this opportunity.
Soms ben ik in een gulle bui en dan krijgt iemand nog een berichtje terug met de kans om wat concrete toelichting te geven, maar een Engelse recruiter met een generiek LinkedIn connectie-verzoek, dat zijn zo ongeveer alle red flags die in het oude topic over recruiters al naar voren kwamen.

[ Voor 19% gewijzigd door Transportman op 10-01-2019 18:11 . Reden: Persoonlijke ervaring toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
S_Chief schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:34:
Naast het zelf zoeken van vacatures word ik ook dagelijks benaderd door recruiters. De helft kan ik meestal schrappen, de andere helft klinkt soms wel interessant.

Nu zit ik met het volgende: ik ben via LinkedIn benaderd door een recruiter voor een functie (joh :+ ). Zijn eerste bericht was nogal cryptisch, dus na het vragen van meer informatie omtrent de functie heb ik een docxje (waarom nog steeds Word..) gekregen. Daarnaast vraagt hij naar mijn CV (wat al op LinkedIn staat?) en mijn huidige compensatiepakket. Vooral dat laatste vind ik ietwat apart. Komt vaker voor, maar om nou in zo'n vroeg stadium hiernaar te vragen vind ik vreemd.

Dit is dus inderdaad heel vaag. Ik begrijp je argwaan hier. Indien zij direct optreden voor dit bedrijf geven ze die gegevens gewoon direct. Indien jij daarna vrolijk om ze heen stapt en naar het bedrijf gaat maakt dat voor hen meestal niet uit want ze hebben de opdracht gekregen van dat bedrijf om mensen te recruiten. Er loopt meestal geen dubbel traject voor dezelfde functie (dus en bedrijf doet recruitment en de recruiter). Indien jij je bij bedrijf sturen ze je door, of neemt recruiter contact met je op. Dit is mijn ervaring na vele jaren.

De recruiter is in eerste instantie vaak niet duidelijk om welk bedrijf het gaat. Pas na contact persoonlijk verstrekken ze de volledige vacature en omschrijving. Er kunnen voor hen meerdere redenen zijn om het zo aan te pakken.

In dit geval lijkt het erop dat de recruiter geen opdracht heeft van het bedrijf en zelf aan het zoeken is. Vraag het ze gewoon. Indien jij op basis van je vermoeden het bedrijf benadert welke jij denkt dat hier toepasselijk is zie ik niet zoveel issues eigenlijk. Waarom denk je dat ze die naam niet geven? Juist omdat je dan om ze heen kan stappen.

Geef ze geen salarisgegevens etc bij twijfel maar je wil wel met ze werken. Laat ze eerst maar van die opdrachtgever de opdracht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 22:57

drooger

Falen is ook een kunst.

Gezien ik binnenkort weer een baan wil hebben in Nederland, heb ik mijn monsterboard profiel bijgewerkt en cv zichtbaar gemaakt.

Blijkt dat veel recruiters enkel de koptekst lezen en nog met een beetje geluk nog een korte blik op mijn CV hebben geworpen. Tot nu toe vrij algemene (standaard copy-paste) reacties gekregen.

Eentje spant echter wel de kroon:
Hi drooger,

Just tried to call you, please let me know when is the best time to call back.

Many thanks,

<Naam van recruiter>
Account Manager
Gezien ik enkel een emailadres in cv en op monsterboard deel en geen telefoonnummer vind ik dit toch vrij knap dat hij me gebeld zou hebben.
In het eerste contact al met een leugentje beginnen. :s

[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 15-01-2019 10:36 . Reden: tekst aangepast voor volzinnen ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
drooger schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:35:
Gezien ik binnenkort weer een baan wil hebben in Nederland, heb ik mijn monsterboard profiel bijgewerkt en cv zichtbaar gemaakt.

Blijkt dat veel recruiters enkel de koptekst lezen en nog met een beetje geluk nog een korte blik op mijn CV hebben geworpen. Tot nu toe vrij algemene (standaard copy-paste) reacties gekregen.

Eentje spant echter wel de kroon:

[...]

Gezien ik enkel een emailadres in cv en op monsterboard deel en geen telefoonnummer vind ik dit toch vrij knap dat hij me gebeld zou hebben.
In het eerste contact al met een leugentje beginnen. :s
Naja in theorie kan hij geprobeerd te hebben je te bellen, maar gefaald hebben bij het intoetsen van je nummer :p Gezien dat er niet stond. Dus het hoeft niet per se een leugen te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Kreeg net een reactie op mijn antwoord nav een InMail. Leuke is dat hij het via z'n mail heeft gedaan, waardoor alles eronder staat, waaronder:
InMail: bericht geaccepteerd

Gefeliciteerd, u hebt een antwoord ontvangen op uw InMail! We boeken één InMail terug naar uw account.

S_Chief heeft uw verzoek geaccepteerd.
Nu ben ik al een beetje bekend met het systeem (met dank aan het vorige deel van het topic), maar dit is wel 'grappig' om te zien.. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07 13:40
Zoals velen van jullie word ik ook aan de lopende band benaderd door recruiters met 'interessante' vacatures. Zelf ben ik momenteel niet op zoek naar een nieuwe baan dus voor mij gaat het even niet op, maar ik vroeg mij af of deze enorme interesse niet uit te buiten is door ons ontwikkelaars.

Recruiters krijgen een enorme beloning voor een geplaatste kandidaat, tot soms 30% van het nieuw te verdienen jaarinkomen. Belachelijk veel voor het relatief eenvoudige werk dat ze er voor moeten doen: ontwikkelaars benaderen via LinkedIn of andere kanalen, vacatures afstemmen met bedrijven, afspraken inplannen en wat papierwerk doen. Misschien een oversimplificatie, maar rocket science kunnen we het ook niet noemen. Logisch dat ze voor dit soort bedragen hard gaan rennen, wat tot gevolg heeft dat ik zo'n tien InMails en connectieverzoeken per week krijg.

Zou je als ontwikkelaar geen deel van het tekengeld kunnen eisen van een recruitmentbureau als je exclusief met hen in zee gaat? Zijn er Tweakers die dit ooit gedaan hebben? Wat zien jullie als belemmeringen?

Mij lijkt het een interessante mogelijkheid mocht ik ooit van baan willen wisselen via een recruiter. Qua belemmeringen zie ik dat je beperkt bent tot de vacatures die één bureau je kan bieden, maar uiteindelijk ga je waarschijnlijk toch niet bij honderd bedrijven praten voordat je een stap maakt. Mocht er niets interessant uitkomen kan je altijd nog van recruiter wisselen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Zie mijn verhaal hier.

Het is nog makkelijker dan je schetst; vacatures zoeken, kandidaten zoeken -> zoek de overeenkomsten.
Vaak hoeven ze alleen maar op LinkedIn te zoeken. :O
Vervolgens een mailtje & belletje met de kandidaat.
En daarna het bedrijf opbellen: "Ik zag dat jullie een DevOPs prof zoeken. Nou heb ik in mijn netwerk niet één maar zelfs drie geschikte specialisten die echt perfect mactchen met het functie profiel!!!" :9~ :9~ :9~ :9~

Bovenstaande geldt natuurlijk niet als de recruiter in opdracht van het bedrijf werkt. Maar in beide gevallen zal er nooit een deel van de fee naar de kandidaat komen..

Enige mogelijkheid is dat:
- je een fee overeenkomt met de recruiter (waarschijnlijkheid 0%)
of
- je zelf recruiter wordt (van jezelf)

Ik probeer altijd de recruiter er tussenuit te krijgen. Dat levert natuurlijk marge op in de onderhandelingen...
Plus: Wat de recruiter kan, kan ik zelf ook met de zoekknop op LinkedIn, Monsterboard, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door bord4kop op 19-01-2019 14:30 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-07 18:41
Recruiters prima maar hoe krijg ik mijn telefoonnr uit die lijsten. Snap echt niet dat ze het raar vinden dat ik instant verbinding verbreek als ze bellen en dan ook nog onder werktijd. Vrijdag belde een enorm onzeker figuur om 16 uur wtf. Wat een figuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
TweakerVincent schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:47:
Recruiters prima maar hoe krijg ik mijn telefoonnr uit die lijsten. Snap echt niet dat ze het raar vinden dat ik instant verbinding verbreek als ze bellen en dan ook nog onder werktijd. Vrijdag belde een enorm onzeker figuur om 16 uur wtf. Wat een figuur
Wat wil je dan? Dat ze je om 20:00u bellen terwijl je met een biertje op de bank tv zit te kijken?

Lijkt me juist logisch dat ze onder werktijd bellen en ik vind het vrij onbeschoft gewoon de verbinding te verbreken. Waarom zeg je niet gewoon dat het je op dat moment niet uit komt en/of dat je uberhaupt niet door ze gebeld wil worden?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
unezra schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:48:
[...]

Wat wil je dan? Dat ze je om 20:00u bellen terwijl je met een biertje op de bank tv zit te kijken?

Lijkt me juist logisch dat ze onder werktijd bellen en ik vind het vrij onbeschoft gewoon de verbinding te verbreken. Waarom zeg je niet gewoon dat het je op dat moment niet uit komt en/of dat je uberhaupt niet door ze gebeld wil worden?
Ik wil helemaal NIET gebeld worden. Geen idee waar ze mijn nr vandaan hebben wss gekocht uit database ofzo.

Geniaal trouwens dat jij mij onbeschofd vindt, beetje omgekeerde wereld... ben je recruiter ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 19-01-2019 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
TweakerVincent schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:51:
[...]
Ik wil helemaal NIET gebeld worden. Geen idee waar ze mijn nr vandaan hebben wss gekocht uit database ofzo.
Fair enough, maar dan kun je dát toch aangeven?

Verbinding verbreken bereik je helemaal niets mee, behalve dan dat ze het waarschijnlijk de volgende dag nóg een keer proberen.

Daarbij, waarom zou je initieel onbeschoft tegen ze zijn? Sure, ze willen geld aan je verdienen maar in the end ook met de intentie jou aan een leukere/betere baan aan te helpen.

Zolang ze netjes reageren als je zegt dat je niet door ze gebeld wil worden, zou ik er geen problemen mee hebben. Pas als ze dán gaan drammen of vervelend doen, heb je vind ik reden om de hoorn op de haak te gooien.

Dat ze onder werktijd bellen lijkt me al helemaal logisch. Zij werken óók gewoon op normale tijden. Daarbij heb ik persoonlijk 100x liever dat ze me overdag bellen dan 's avonds. (De kans dat ik dan op neem is ook fors groter. 's Avonds staat mijn telefoon nogal eens op stil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
unezra schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Fair enough, maar dan kun je dát toch aangeven?

Verbinding verbreken bereik je helemaal niets mee, behalve dan dat ze het waarschijnlijk de volgende dag nóg een keer proberen.

Daarbij, waarom zou je initieel onbeschoft tegen ze zijn? Sure, ze willen geld aan je verdienen maar in the end ook met de intentie jou aan een leukere/betere baan aan te helpen.

Zolang ze netjes reageren als je zegt dat je niet door ze gebeld wil worden, zou ik er geen problemen mee hebben. Pas als ze dán gaan drammen of vervelend doen, heb je vind ik reden om de hoorn op de haak te gooien.

Dat ze onder werktijd bellen lijkt me al helemaal logisch. Zij werken óók gewoon op normale tijden. Daarbij heb ik persoonlijk 100x liever dat ze me overdag bellen dan 's avonds. (De kans dat ik dan op neem is ook fors groter. 's Avonds staat mijn telefoon nogal eens op stil.)
Dit is is absoluut niet incidenteel, gewoon irritant tijdverspilling. Keihard stalken, weet niet in welke branch jij werkzaam bent maar ik heb hier echt geen tijd voor. Bericht prima maar daar reageer ik alleen op heel interessante berichten. Ik zoek verder ook geen baan ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mijn insteek is altijd dat ik niet zo maar de verbinding verbreek, er is ook nog zoiets als goed fatsoen. Maar ik ben wel héél snel in het uitleggen dat ik het gesprek niet verder ga zetten en dat ze ook niet terug hoeven te bellen. Meestal is dat in 10 seconden gepiept.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
TweakerVincent schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:57:
[...]
Dit is is absoluut niet incidenteel, gewoon irritant tijdverspilling. Keihard stalken, weet niet in welke branch jij werkzaam bent maar ik heb hier echt geen tijd voor. Bericht prima maar daar reageer ik alleen op heel interessante berichten. Ik zoek verder ook geen baan ofzo.
Als je geen baan zoekt kun je dat op LinkedIn aangeven en als je ze bellen kun je toch gewoon zeggen "sorry, ik heb geen interesse in een nieuwe baan" en het daarbij laten? Dat kost je like 15 seconden. Het lijkt me sterk dat je die 15 seconden per dag, fin, laat het 4x 15 seconden per dag zijn, niet kunt missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
ocf81 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:57:
Mijn insteek is altijd dat ik niet zo maar de verbinding verbreek, er is ook nog zoiets als goed fatsoen. Maar ik ben wel héél snel in het uitleggen dat ik het gesprek niet verder ga zetten en dat ze ook niet terug hoeven te bellen. Meestal is dat in 10 seconden gepiept.
Exact dat. :)
Fatsoen komt van 2 kanten en zo veel tijd kost het niet.

"Hoi, ik ben bladiebla van bladiebla, ik heb mogelijk een leuke uitdaging voor je."
"Sorry, ik heb geen interesse. Zou je mijn telefoonnummer uit het bestand willen verwijderen?"
"Ok. Sorry dat ik je stoorde. Fijne dag verder!"
"Jij ook een fijne dag en werkze nog!"

*klaar*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
unezra schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Als je geen baan zoekt kun je dat op LinkedIn aangeven en als je ze bellen kun je toch gewoon zeggen "sorry, ik heb geen interesse in een nieuwe baan" en het daarbij laten? Dat kost je like 15 seconden. Het lijkt me sterk dat je die 15 seconden per dag, fin, laat het 4x 15 seconden per dag zijn, niet kunt missen.
Zei jij dat vroeger ook tegen al die verkopers van verzekeringen enzo toen het bel me niet register nog niet bestond? Dit soort recruiter figuren mogen mij helemaal niet bellen volgens mij(weet niet of die onder bel me niet valt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
TweakerVincent schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:01:
[...]
Zei jij dat vroeger ook tegen al die verkopers van verzekeringen enzo toen het bel me niet register nog niet bestond? Dit soort recruiter figuren mogen mij helemaal niet bellen volgens mij(weet niet of die onder bel me niet valt).
Ja.
"Sorry, ik heb geen interesse."
*klaar*

Kleine moeite en ik zie geen reden om downright onbeschoft te doen tegen iemand die gewoon zijn werk doet en in de regel een volkomen valide baan heeft.

De hoorn er op gooien vind ik persoonlijk behoorlijk onfatsoenlijk en je bereikt er niets mee. Hooguit een negatief gevoel. Als jij netjes nee zegt, leg jij een stuk vrolijker de telefoon op dan als je boos de hoorn er op smijt. Zelfde geld voor de andere kant, een beleefde afwijzing is een stuk prettiger dan *click*.

Vergeet niet dat die persoon aan de andere kant ook gewoon een mens van vlees en bloed is die zijn of haar werk doet. Het is geen robot, geen machine zonder gevoel. Dus vind ik dat je er netjes mee om hoort te gaan, *tenzij* zij oprecht vervelend doen. Dan krijgen ze van mij ook een uitbrander maar dan is het uitgelokt en een gevolg van hun eigen actie.

Simpelweg bellen met "hoi, ik heb mogelijk een leuke baan voor je" vind ik geen reden om onbeschoft te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Overigens valt het me op dat de meeste recruiters gewoon nummervermelding aan hebben staan.
Als ze bellen sta ik ze wel (heel even) te woord, maar ik vraag me af of er hier mensen zijn die nummers van vervelende recruiters blokkeren?
Op zich krijg je dan geen telefoontjes meer en je vermijdt ook de tenenkrommende gesprekken die daaruit voortkomen. Je bent dan simpelweg onbereikbaar voor ze.
Zou dat te ver gaan volgens jullie?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ocf81 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:11:
Zou dat te ver gaan volgens jullie?
Waarom zou dat te ver gaan? Dat moet eenieder zelf weten. Zelf sla ik de nummers gewoon op in m'n contacten. Als een recruiter belt terwijl ik er geen zin in heb druk ik 'em weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Goed idee al om die nrs te verzamelen en allemaal te blocken op iphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:07

John

🚀

Afgelopen week een gesprek gehad met een recruiter voor een potentiele nieuwe baan. Was een oké gesprek. Er werd ook gevraagd naar mijn salaris, wat ik in eerste instantie niet zo erg vond om te vermelden.. maar nu begin ik toch te twijfelen door de verhalen die ik hier lees. Moet ik mij zorgen gaan maken zodra ik op gesprek kom? Hoe zou ik kunnen handelen?

Betreft een junior positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

unezra schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:04:
[...]

Simpelweg bellen met "hoi, ik heb mogelijk een leuke baan voor je" vind ik geen reden om onbeschoft te gaan doen.
*;

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Wat is dit voor topic? Wees lief voor recruiters ofzo? Stop gewoon met Telefonisch stalken. heb betere dingen te doen dan lief zijn voor recruiters.... en ja ook als ze lekker zijn. leer een vak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
W
unezra schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Sure, ze willen geld aan je verdienen maar in the end ook met de intentie jou aan een leukere/betere baan aan te helpen.
Als ik t vorige topic mag geloven is dat naïef om te denken bij de gemiddelde recruiter, die willen gewoon geld verdienen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
John schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 23:30:
Afgelopen week een gesprek gehad met een recruiter voor een potentiele nieuwe baan. Was een oké gesprek. Er werd ook gevraagd naar mijn salaris, wat ik in eerste instantie niet zo erg vond om te vermelden.. maar nu begin ik toch te twijfelen door de verhalen die ik hier lees. Moet ik mij zorgen gaan maken zodra ik op gesprek kom? Hoe zou ik kunnen handelen?

Betreft een junior positie.
Ik vind persoonlijk dat je prima én je huidige salaris kunt opgeven én eisen kunt stellen aan wat je wil verdienen. Zelf zou ik denk ik ook geen geheim maken van mijn huidige salaris als ze daar naar vragen, maar kan het afhankelijk van de functie wel zijn dat ik een paar honderd € meer wil verdienen en daar geen of beperkt consessies wil doen.

De crux zit hem wat mij betreft in het kunnen verantwoorden *waarom* je dat salaris waard bent en wil verdienen.

Ook zul je "nee" moeten durven zeggen als het salaris niet is wat je wil. Dat is gewoon een spelletje, waarbij ook jij kunt verliezen door een eis neer te leggen die te hoog is.
TweakerVincent schreef op zondag 20 januari 2019 @ 00:20:
[...]
Wat is dit voor topic? Wees lief voor recruiters ofzo? Stop gewoon met Telefonisch stalken. heb betere dingen te doen dan lief zijn voor recruiters.... en ja ook als ze lekker zijn. leer een vak...
Je hebt de topicstart gelezen?

Het vorige topic "De Shitpraktijken van Recruiters" is, als ik het goed begrijp onder andere gesloten wegens de zuiver negatieve toon. Daar ben ik zelf ook niet zo van. Ik vind zelf een topic waarin gepraat kan worden over HR, recruiters, hoe je er mee om gaat, etc, fijn en ben daarom als soort van onofficiële dit topic begonnen, dat inderdaad de insteek heeft niet enkel negatief te zijn.

Recruitment ís een vak, er zijn heel veel prima recruiters die je werkelijk van dienst kunnen zijn een betere, leukere baan te vinden.

Sure, er zit absoluut kaf tussen het koren en ze hébben een slechte naam, maar dat wil niet zeggen dat iedere recruiter slecht is en ik vind het al helemaal geen reden om iedere recruiter maar af te gaan lopen zeiken of onbeschoft tegen ze te doen.

Als ze onbeschoft tegen mij zijn krijgen ze de wind van voren, zolang ze zich netjes gedragen ben ik ook netjes terug. Gewoon overdag bellen met de vraag of ik interesse heb in een nieuwe uitdaging of een berichtje via LinkedIn sturen ook al staat daar dat ik niet geïnteresseerd ben, vind ik geen probleem. Basis beleefdheid, als ik niet geïnteresseerd ben zeg ik wel nee, soms vraag ik door. (De deur staat altijd een klein beetje op een kier, ook al ben ik op dit moment werkelijk niet op zoek.)
Oogje schreef op zondag 20 januari 2019 @ 01:11:
W
[...]Als ik t vorige topic mag geloven is dat naïef om te denken bij de gemiddelde recruiter, die willen gewoon geld verdienen.
En daarom dus dít topic. Er zijn ook positieve verhalen te vertellen.

Alleen al door de titel van het vorige topic krijg je sneller vooral negatieve reacties, de topictitel bepaald deels de toon van het hele topic. Dat wilde ik niet. Ik wil een breder topic, dat hoop ik uit groeit naar een reeks, over alles dat te maken heeft met recruitment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
unezra schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:39:
[...]

Ik vind persoonlijk dat je prima én je huidige salaris kunt opgeven én eisen kunt stellen aan wat je wil verdienen. Zelf zou ik denk ik ook geen geheim maken van mijn huidige salaris als ze daar naar vragen, maar kan het afhankelijk van de functie wel zijn dat ik een paar honderd € meer wil verdienen en daar geen of beperkt consessies wil doen.

De crux zit hem wat mij betreft in het kunnen verantwoorden *waarom* je dat salaris waard bent en wil verdienen.

Ook zul je "nee" moeten durven zeggen als het salaris niet is wat je wil. Dat is gewoon een spelletje, waarbij ook jij kunt verliezen door een eis neer te leggen die te hoog is.

[...]

Je hebt de topicstart gelezen?

Het vorige topic "De Shitpraktijken van Recruiters" is, als ik het goed begrijp onder andere gesloten wegens de zuiver negatieve toon. Daar ben ik zelf ook niet zo van. Ik vind zelf een topic waarin gepraat kan worden over HR, recruiters, hoe je er mee om gaat, etc, fijn en ben daarom als soort van onofficiële dit topic begonnen, dat inderdaad de insteek heeft niet enkel negatief te zijn.

Recruitment ís een vak, er zijn heel veel prima recruiters die je werkelijk van dienst kunnen zijn een betere, leukere baan te vinden.

Sure, er zit absoluut kaf tussen het koren en ze hébben een slechte naam, maar dat wil niet zeggen dat iedere recruiter slecht is en ik vind het al helemaal geen reden om iedere recruiter maar af te gaan lopen zeiken of onbeschoft tegen ze te doen.

Als ze onbeschoft tegen mij zijn krijgen ze de wind van voren, zolang ze zich netjes gedragen ben ik ook netjes terug. Gewoon overdag bellen met de vraag of ik interesse heb in een nieuwe uitdaging of een berichtje via LinkedIn sturen ook al staat daar dat ik niet geïnteresseerd ben, vind ik geen probleem. Basis beleefdheid, als ik niet geïnteresseerd ben zeg ik wel nee, soms vraag ik door. (De deur staat altijd een klein beetje op een kier, ook al ben ik op dit moment werkelijk niet op zoek.)

[...]

Alleen al door de titel van het vorige topic krijg je sneller vooral negatieve reacties, de topictitel bepaald deels de toon van het hele topic. Dat wilde ik niet. Ik wil een breder topic, dat hoop ik uit groeit naar een reeks, over alles dat te maken heeft met recruitment.
Ik heb niks te zoeken in dit topic. Succes verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Grappig. Mijn Linkedin staat op dat ik geen interesse heb, en toch heeft een of andere linkmiechel mijn nummer ergens vandaan gevogeld (dit staat niet online). Het kost je geen 15 seconden, want die druiloor gaat eerst een heel onzinnig verhaal houden om zichzelf voor te stellen, vervolgens wat namen droppen van collega's waar hij 'voor werkt' (collega wordt ook door hem gestalkt, wil helemaal niks met hem temaken hebben)... na een minuut gooide ik de vraag erin of hij een recruiter is. Weer een heel lulverhaal, eromheen praten en geneuzel, vervolgens toch maar wel, ik heb direct gezegd geen interesse te hebben, maar dan is het nog niet klaar, dan blijft het gelul doorgaan. Na 3 minuten heb ik nogmaals gezegd GEEN INTERESSE te hebben en heb ik opgehangen.

Vind je dan mij nog steeds onbeschoft? :/ Volgens mij zijn het de cold callende recruitmentcowboys die onbeschoft zijn namelijk...

@John Ik zou het niet delen. Het gaat ze niks aan wat je nu verdient. Die baan gaat erom wat ze jou waard vinden op dit moment. Jouw huidige salaris is daar totaal irrelevant aan. Je kan op z'n minst aangeven wat je vindt dat je zou moeten verdienen, en dat beargumenteren.

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 20-01-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
SmurfLink schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:09:
[...]
Grappig. Mijn Linkedin staat op dat ik geen interesse heb, en toch heeft een of andere linkmiechel mijn nummer ergens vandaan gevogeld (dit staat niet online). Het kost je geen 15 seconden, want die druiloor gaat eerst een heel onzinnig verhaal houden om zichzelf voor te stellen, vervolgens wat namen droppen van collega's waar hij 'voor werkt' (collega wordt ook door hem gestalkt, wil helemaal niks met hem temaken hebben)... na een minuut gooide ik de vraag erin of hij een recruiter is. Weer een heel lulverhaal, eromheen praten en geneuzel, vervolgens toch maar wel, ik heb direct gezegd geen interesse te hebben, maar dan is het nog niet klaar, dan blijft het gelul doorgaan. Na 3 minuten heb ik nogmaals gezegd GEEN INTERESSE te hebben en heb ik opgehangen.

Vind je dan mij nog steeds onbeschoft? :/ Volgens mij zijn het de cold callende recruitmentcowboys die onbeschoft zijn namelijk...
Als iemand begint met een heel wazig verhaal, onderbreek ik diegene na een paar seconden om te vragen waarvoor hij belt. In dit geval zou het dus volgens mij geen minuten mogen kosten om er achter te komen dat het een recruiter is. :)

Als zo iemand, zoals je beschrijft, dan nog steeds door gaat, sure dan zou ik ook onvriendelijk worden en ultimately de hoorn er op gooien.

Dat is alleen heel wat anders dan *direct* de hoorn er op gooien zonder dat diegene ook maar de kans heeft gehad either onbeschoft danwel heel vriendelijk te zijn.

Belt een recruiter me netjes op met "hoi, ik heb mogelijk een interessante baan voor je", zal ik in het ergste geval direct netjes zeggen "sorry, geen interesse", nog voordat ik hoor wat voor baan het is en in het beste geval diegene vragen kort te vertellen om wat voor baan het gaat. (Want zoals gezegd, ik vermaak me op dit moment prima, heb op dit moment geen plannen om weg te gaan maar heb mijn ogen ook weer niet compleet in mijn zak zitten.)

Voor mij staat of valt dus alles met *hoe* diegene mij benaderd. Een vriendelijk bericht op LinkedIn of een vriendelijk en beleefd telefoontje vind ik geen probleem. Worden ze agressief of onbeschoft, sure, dan ben ik absoluut ook niet de vriendelijkste meer. :) (Maar ik word, nooit, echt nooit persoonlijk. Je las in het vorige topic wel eens dat mensen echt gingen zuigen. Of net doen alsof ze interesse hebben terwijl ze dat absoluut niet hadden en dan na 15 minuten "nee, sorry", puur om te jennen. Dat doe je -- vind ik -- om allerlei redenen gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Daar kan ik me in vinden. Als iemand direct duidelijk en tot the point wat zegt, kan ie direct een "Geen interesse" krijgen en klaar. Ik hang nooit zomaar op ofzo. Helaas ben ik nog nooit gebeld door een recruiter die to the point was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
SmurfLink schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:21:
Daar kan ik me in vinden. Als iemand direct duidelijk en tot the point wat zegt, kan ie direct een "Geen interesse" krijgen en klaar. Ik hang nooit zomaar op ofzo. Helaas ben ik nog nooit gebeld door een recruiter die to the point was...
Ik word zelf niet vaak gebeld door recruiters, maar het kan ook zijn dat ik een deel van hun telefoontjes mis. Mijn telefoon staat bijna altijd op stil, neem zelden op als ik geen telefoontje verwacht en luister nooit mijn voicemail af. (Zakelijk neem ik mijn telefoon wél op, maar luister ik mijn voicemail niet af. Dat 'ie aan staat, heeft er alleen mee te maken dat ik 'm van mijn werkgever niet uit mag zetten. Ook goed. Dan laat ik 'm aan staan maar luister 'm domweg niet af. Ik vergeet dat ook en vind voicemail irritant.)

Wel word ik vaker via LinkedIn benaderd, ook al staat daar dat ik geen interesse heb. Prima als ze daar op een nette manier maling aan hebben. Ook daar blijf ik beleefd, al kan het wel zijn dat als ik een duidelijk standaard berichtje zie, ik niet reageer of simpelweg op de knop "geen interesse" klik.

Staat er een net verhaal, geef ik afhankelijk van mijn bui aan waar ik sta en waar ze me eventueel nu of later wél voor wakker mogen maken. (Je weet nooit wanneer de nood aan de man komt en dan hou ik de goede recruiters liever te vriend.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
W
unezra schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:39:

[...]

Ik ben het met je eens dat de insteek van het vorige topic niet de juiste is maar dit topic gaat toch over positieve EN negatieve ervaringen?

Uit eigen ervaring ben ik van mening (generaliserend ja) dat inhouse recruiters meestal het beste voor een kandidaat en werkgever willen. De zeldzame externe recruiter ook. De meeste schot-hagel recruiters willen maar 1 ding en dat is hun fee. Het liefst zetten ze je na een jaar bij een volgend bedrijf als de match er toch niet zo was, dat is beter voor hun cashflow.
En die laatste categorie is vooral bezig met mensen telefonisch en via LinkedIn lastig te vallen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SmurfLink schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:21:
Ik wel. Werd twee jaar geleden op m’n werk gebeld door een recruiter die mijn CV op LinkedIn had gevonden, gewoon mijn werkgever had gebeld, en door de receptie was doorverbonden. In eerste instantie wilde ik ophangen, want cold calls naar je werkgever zijn wel een red flag, maar hij kwam vlot ter zake en noemde man en paard. Hij had een concrete vacature, kon bedrijf en functie noemen, en er is een gesprek ontstaan. De rest van de procedure is ook netjes afgehandeld.

Daarna nog twee ervaringen met recruiters gehad. Op dat moment was ik wel op zoek. De eerste stuurde gewoon een LinkedIn berichtje waar ik op gereageerd heb en hij had ook een concrete vacature waar hij iemand voor zocht. Ik ben er op gesprek geweest en had een goed gesprek en kreeg 24 uur later ook een net telefoontje waarin goed uitgelegd werd wat zij van het gesprek vonden en waarom er geen tweede gesprek zou volgen. Niks mis mee.

De meest recente ervaring met een recruiter was wel negatief. Hij vond om te beginnen mijn motivatie al niet goed en meende dat ik voor het gesprek met het bedrijf maar wat beters moest verzinnen (volgens hem was “op zoek naar een nieuwe uitdaging” wat werkgevers willen horen), gaf onjuiste adresgegevens voor het gesprek (ik had het gelukkig op tijd door) en heeft me nooit enige feedback gegeven na het gesprek ondanks een toezegging om binnen 24 uur van zich te laten horen.
Een paar weken na het gesprek heb ik hem nog per mail gevraagd wat de stand van zaken was, en ik kreeg een mail terug dat hij er achteraan zou gaan, maar we zijn inmiddels zeker alweer 4 weken verder en ik heb niets meer gehoord. Ik had beter verwacht van “één van de grootste recruitment specialisten wereldwijd” (aldus hun website). Eerste en laatste keer dat ik daar zaken mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Oogje schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:50:
[...]
Ik ben het met je eens dat de insteek van het vorige topic niet de juiste is maar dit topic gaat toch over positieve EN negatieve ervaringen?
Oh, absoluut!
Graag zelfs. :)

Het enige waar ik tegen ageer, is zelf initieel lomp doen tegen iemand die gewoon op een nette manier zijn of haar werk doet. Da's alles.

Maar absoluut is dit topic bedoeld om ervaringen uit te wisselen met recruiters, HR, etc. (Maar wat mij betreft ook om te praten over hoe je een sollicitatiegesprek aan vliegt en bijvoorbeeld ervaringen met sollicitatie kandidaten als je zelf aan de andere kant van de tafel zit.)

In het vorige topic heb ik wat PM's uitgewisseld met een recruiter, weet alleen niet meer wie het nu was. Ik hoop dat hij (en concullega's van 'm) zich hier ook melden, net zoals mensen die zelf werken als HR functionaris of, zoals ik, wel eens aan de andere kant van de tafel hebben gezeten.

Het gevaar blijft wel, dit is een openbaar topic. Je moet altijd oppassen te ranten over iemand die je hier tegen kan komen. :) Maar da's aan ieder om dat op een manier te doen die hij/zij goed dunkt.
Uit eigen ervaring ben ik van mening (generaliserend ja) dat inhouse recruiters meestal het beste voor een kandidaat en werkgever willen. De zeldzame externe recruiter ook. De meeste schot-hagel recruiters willen maar 1 ding en dat is hun fee. Het liefst zetten ze je na een jaar bij een volgend bedrijf als de match er toch niet zo was, dat is beter voor hun cashflow.
En die laatste categorie is vooral bezig met mensen telefonisch en via LinkedIn lastig te vallen.
Klopt. Hier ben ik het ook helemaal met je eens. Gelukkig lijken daar ook uitzonderingen te zitten, maar zeker dat dit wel een praktijk lijkt. Dat is mijn punt ook niet. Mijn enige punt is dat ik het niet kies vind zulke mensen meteen onfatsoenlijk te behandelen.

Zolang ze mij netjes behandelen, heb ik geen reden om lomp of onaardig tegen ze te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 18:02
Heerlijk om al die sappige verhalen te lezen hier ;)
Zeker nog in het oude topic (shitpraktijken).
Het verbaasd me wel dat mensen hier ineens onbekende telefoontjes krijgen van recruiters etc.
Hoe komen die mensen dan toch aan jullie privé nummers? Dat vind ik best shocking om te lezen.

Nu moet ik zeggen dat ik hier allemaal nog geen "last" van ervaar. Ik heb wel LinkedIn maar heb via de instellingen daarop aangegeven dat recruiters mij niet hoeven te benaderen. Ik studeer en wil die studie afmaken dus ze hebben niks aan me...of wel want onervaren dus vielleicht goedkoop :p (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mcgloud schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:05:

Nu moet ik zeggen dat ik hier allemaal nog geen "last" van ervaar. Ik heb wel LinkedIn maar heb via de instellingen daarop aangegeven dat recruiters mij niet hoeven te benaderen.
Dat helpt niet alles. Ik heb ook aangegeven dat ze mij niet hoeven te benaderen maar zo af en toe is er toch eentje die het probeert. De brutalen hebben de halve wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 18:02
downtime schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:24:
[...]

Dat helpt niet alles. Ik heb ook aangegeven dat ze mij niet hoeven te benaderen maar zo af en toe is er toch eentje die het probeert. De brutalen hebben de halve wereld.
Inderdaad, en ook iets met "de stoute schoenen aantrekken" ;)

Maar ik kan zeker begrijpen dat het ongewenst is. Zeker als je inderdaad duidelijk aangeeft dit niet te willen.
Maar goed, sommige zullen alles op alles zetten om hun targets te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
mcgloud schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:05:

Het verbaasd me wel dat mensen hier ineens onbekende telefoontjes krijgen van recruiters etc.
Hoe komen die mensen dan toch aan jullie privé nummers? Dat vind ik best shocking om te lezen.
Dat wil ik dus ook wel eens weten. Dit is mijn werknummer, dat wordt nergens anders gebruikt dan voor mijn werk, enige plekken dat het zichtbaar is zijn in mijn mailondertekeningen. Maar ik mail niet met recruiters... dus hoe ze aan mijn telefoon nummer komen is mij echt een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Iemand die scheutig is met contactgegevens wanneer hem bij de welbekende, en steevast gestelde vraag: "Ken jij nog mensen die deze vacature wellicht interessant zouden vinden?", of uit een forward chain via-via?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik had laatst ook een gemiste oproep van een voor mij onbekende recruiter. Heb zelf een half uurtje besteed om mijn nummer te achterhalen via Google, maar kon zelf niets vinden. Wel vond ik een service waarbij je tegen betaling informatie van LinkedIn kon vinden, ook al is deze informatie ondertussen weer verwijderd. (Een jaar of 3 geleden had ik mijn nummer korte tijd op LinkedIn staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Welke organisatie was dat? Ik ben wel benieuwd hoe dat soort lui omgaan met zeer scherp verwoorde GDPR verzoekjes. >:) (en dan heb ik het niet gelijk over verwijdering, dat komt pas later)

[ Voor 22% gewijzigd door ocf81 op 21-01-2019 12:04 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Laatst online: 04-07 21:15

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Had er vandaag 1 van een verder mij niet bekende recruiter (stelde zich keurig voor, incl bedrijf etc, dus prima), die had m'n telefoonnr via Lusha gevonden :/ Aangezien die tent ergens ver in het buitenland zit hebben ze niks te doen met GPDR (ze kunnen het veilig negeren ook al moeten ze er iets mee), en ze reageren naar het schijnt beroerd. Heb hem maar gevraagd mijn gegevens daar te wissen, en me niet meer te bellen...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ocf81 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:06:
Iemand die scheutig is met contactgegevens wanneer hem bij de welbekende, en steevast gestelde vraag: "Ken jij nog mensen die deze vacature wellicht interessant zouden vinden?", of uit een forward chain via-via?
Hm, ik sta natuurlijk wel in de corporate directory.. dus het kan nou net inderdaad een (oud) collega zijn die mensen aan wil smeren. Jammerlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:24
plan: Sanne Maasakkers (Fox-IT): “Developers zijn interessante targets voor h...
Uit een phishingactie door Maasakkers en haar collega’s is gebleken dat ook developers het slachtoffer kunnen worden van deze vorm van aanvallen. "Wij kozen een scenario dat dicht bij ze lag, met een vacaturemail en daarin een behoorlijk hoog geboden salaris. Er waren er toch een aantal die erop gingen klikken."
Het lijkt er op dat die recruiters nu zelfs je persoonsgegevens proberen te stelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
LucyLG schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:05:
[...]

Dit is dus inderdaad heel vaag. Ik begrijp je argwaan hier. Indien zij direct optreden voor dit bedrijf geven ze die gegevens gewoon direct. Indien jij daarna vrolijk om ze heen stapt en naar het bedrijf gaat maakt dat voor hen meestal niet uit want ze hebben de opdracht gekregen van dat bedrijf om mensen te recruiten. Er loopt meestal geen dubbel traject voor dezelfde functie (dus en bedrijf doet recruitment en de recruiter). Indien jij je bij bedrijf sturen ze je door, of neemt recruiter contact met je op. Dit is mijn ervaring na vele jaren.

De recruiter is in eerste instantie vaak niet duidelijk om welk bedrijf het gaat. Pas na contact persoonlijk verstrekken ze de volledige vacature en omschrijving. Er kunnen voor hen meerdere redenen zijn om het zo aan te pakken.

In dit geval lijkt het erop dat de recruiter geen opdracht heeft van het bedrijf en zelf aan het zoeken is. Vraag het ze gewoon. Indien jij op basis van je vermoeden het bedrijf benadert welke jij denkt dat hier toepasselijk is zie ik niet zoveel issues eigenlijk. Waarom denk je dat ze die naam niet geven? Juist omdat je dan om ze heen kan stappen.

Geef ze geen salarisgegevens etc bij twijfel maar je wil wel met ze werken. Laat ze eerst maar van die opdrachtgever de opdracht krijgen.
Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie. d:)b Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het omgekeerde: zijn er mensen hier die juist een reden hebben om de recruiter ertussen te laten zitten?

Heb weer een InMailtje ontvangen met een interessante functie (de laatste tijd doen ze het een stuk beter). Naam van de werkgever staat er uiteraard niet in, maar na wat zoeken heb ik de vacature bij het bedrijf zelf gevonden.

Neig er zelf weer naar om direct bij het bedrijf te solliciteren, want de recruiter zegt het volgende in de bijlage:
Na ontvangst van jouw sollicitatie, reviewen wij jouw cv. Voldoe jij aan een aantal van de functie vereisten, dan bellen wij jou op voor een nadere toelichting. Zijn wij enthousiast dan volgt er een kennismaking bij ons op kantoor.
Eerst bij jullie en dan mag ik nog een keer op gesprek bij het bedrijf zelf als het bevalt? 8)7 Ik begrijp het wel hoor, maar zo zie ik weinig pluspunten voor de recruiter als je er ook omheen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

S_Chief schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:58:

Eerst bij jullie en dan mag ik nog een keer op gesprek bij het bedrijf zelf als het bevalt? 8)7 Ik begrijp het wel hoor, maar zo zie ik weinig pluspunten voor de recruiter als je er ook omheen kan.
Een vorige werkgever werkte alleen via recruiters: ik heb indertijd rechtstreeks gesolliciteerd maar mocht (net zoals iedereen die daar binnen is gekomen) eerst op gesprek bij de recruiter.

Het voordeel voor de werkgever is dat ze één vaste partij hebben voor recruitment, die dus ook al een beetje een idee heeft van wat de werkgever zoekt en of de kandidaat bij de werkgever zou passen. Als de recruiter er vertrouwen in heeft, stuurt hij/zij je inderdaad door naar de werkgever om daar je volgende gesprek mee te hebben. Op deze manier hoeft de werkgever niet alles zelf te filteren en krijgen ze hopelijk iets meer kwaliteit dan bij de reguliere CV-schuivers.

Omdat alle medewerkers via deze partij binnenkomen, zullen er vast ook wel prijsafspraken gemaakt zijn om het rendabel te krijgen.

Als werknemer heb je er geen voordeel bij (het is een extra horde), maar vanuit de werkgever kan ik het wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@DHH Aparte is hier dat ik gewoon direct bij de werkgever zelf kan solliciteren (ze hebben de vacature online staan) De naam van de HR-medewerker staat er zelfs bij.

Ik solliciteer maar gewoon bij de werkgever, zie wel wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
S_Chief schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:58:
[...]

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie. d:)b Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het omgekeerde: zijn er mensen hier die juist een reden hebben om de recruiter ertussen te laten zitten?

Heb weer een InMailtje ontvangen met een interessante functie (de laatste tijd doen ze het een stuk beter). Naam van de werkgever staat er uiteraard niet in, maar na wat zoeken heb ik de vacature bij het bedrijf zelf gevonden.

Neig er zelf weer naar om direct bij het bedrijf te solliciteren, want de recruiter zegt het volgende in de bijlage:

[...]

Ik zou zeker rechtstreeks solliciteren. Die recruiter kost het bedrijf geld en ik zou zelf willen voorkomen dat dat ook maar ergens een factor is om je wel of niet aan te nemen.

In antwoord op je vraag:

Het voordeel van een recruiter voor een sollicitant is denk ik (kan het zijn) dat recruiters je wellicht kennen van eerder werk, gesprekken of misschien verhalen over je hebben gehoord. Ze zullen meer onderzoek doen en je profileren. Indien je echt de juiste kandidaat bent zijn ze denk ik net iets beter om dat te zien dan een wellicht onervaren werkgever/HR persoon. Dit is geen hoofdregel maar kan wel het geval zijn. Indien je goed contact hebt met een recruiter zal deze je wellicht op weg kunnen helpen, in ieder geval een gesprek voor je kunnen regelen....

Een betrouwbare recruiter wordt door de werkgever daarin vertrouwd.
Pagina: 1 ... 3 ... 82 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic