Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14-01 13:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:59:
[...]

:')

"Als je op een voetbalveld staat, wat is dan jouw positie?"

Man, ik weet nog net dat ze er met 11 man op staan.
Keeper, snelste bij het bier...

blup

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 07:12
Brandaris01 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:17:
[...]

Hmmm, ik zou zo’n vraagstuk helemaal gaan fileren.

Wat wordt er precies bedoeld met dat statement? Betekent het dat koeien puur uit instinct, precies weten wat ze moeten doen als je ze in een auto zet? Of betekent het dat ze een rijbewijs zouden kunnen halen, als je ze een aantal rijlessen geeft?

Beide scenario's zouden belangrijke implicaties hebben voor de manier waarop wij tegen de koeien (en de rest van de wereld) aankijken.

Het eerste scenario zou erop wijzen dat koeien in staat zijn op hoog niveau formele regels en procedures te leren. Het zou betekenen dat een koe een intelligentie heeft die vergelijkbaar is met de onze. Mogen wij zo'n intelligent wezen wel als vee behandelen?

Ook het scenario van een instinctmatig talent zou vragen opwerpen. Is dat instinct een verder geïsoleerd talent in een niet heel bijzonder dier? Zoals duiven, die kunnen navigeren op het magnetisch veld van de aarde? Of is er meer aan de hand? En kun je, bij zo'n complexe vaardigheid, nog wel spreken van een 'dom' instinct? Of betekent het misschien dat onze definitie van intelligentie (bewust/formeel redeneren) te nauw is?

Er zijn in de natuur nog veel meer gedragingen niet per se voortkomen uit bewust nadenken, maar wel tot complexe resultaten leiden. Denk bijvoorbeeld aan mieren en termieten, die nesten met ventilatieschachten bouwen en landbouw bedrijven. Zouden we een mierenhoop dan ook 'intelligent' kunnen noemen? Enzovoort, enzoverder.

Met een dergelijke reactie geef ik iets van mijzelf weg. Het laat zien dat ik dit soort zaken heel theoretisch/analytisch benader. En dat is natuurlijk iets waar zo'n testpsycholoog wel benieuwd naar is.

In hoeverre de conclusies die uit zo'n vraag getrokken worden evidence-based/valide zijn, dat is weer een heel ander verhaal. ;)
Haha wat leuk antwoord. Dieren hebben ook geen prefrontale cortex (zeg maar je besliscentrum, je iq ofzoiets), dus als die auto kunnen rijden, dan hebben we ook geen mensen meer nodig om dat te doen....
Jij zou inderdaad het hele gesprek kunnen vullen hiermee.

Dan weet je ook vast wat je met 1000 pingpongballen zou doen
Hoe weeg je een olifant wanneer je geen weegschaal hebt?
Stel dat je een potlood bent en we stoppen je in een blender. Hoe ontsnap je?
Wat hebben hout en alcohol met elkaar gemeen?
Een appel kost 20 cent, een appelsien 40 cent en een pompelmoes 60 cent. Hoeveel kost een peer?

• Brandaris01
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 16-01 11:15
LucyLG schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:26:
[...]

Haha wat leuk antwoord. Dieren hebben ook geen prefrontale cortex (zeg maar je besliscentrum, je iq ofzoiets), dus als die auto kunnen rijden, dan hebben we ook geen mensen meer nodig om dat te doen....
Jij zou inderdaad het hele gesprek kunnen vullen hiermee.

Dan weet je ook vast wat je met 1000 pingpongballen zou doen
Hoe weeg je een olifant wanneer je geen weegschaal hebt?
Stel dat je een potlood bent en we stoppen je in een blender. Hoe ontsnap je?
Wat hebben hout en alcohol met elkaar gemeen?
Een appel kost 20 cent, een appelsien 40 cent en een pompelmoes 60 cent. Hoeveel kost een peer?
:)

Denk trouwens dat het best nuttig is om zulke vragen gewoon eens te oefenen. De tijd nemen om een leuk antwoord te verzinnen. En daarna nagaan welke denkstappen je voor dat antwoord hebt moeten nemen.

Als je dan in een sollicitatiegesprek met zo’n vraag geconfronteerd wordt, kun je eenzelfde strategie toepassen.

Wat vaak helpt is om een stapje boven de concrete vraag te gaan staan. Niet de vraag zelf willen beantwoorden, maar eerst nagaan wat voor dingen allemaal meespelen bij het bepalen van een antwoord.

Wat zou je doen met duizend pingpongballen. Waarom gaat deze vraag altijd over pingpongballen, in plaats van over hamsters, tuinhekken of euro's? Welke eigenschap maakt duizend pingpongballen nou zo speciaal? En waar zou je die bijzondere eigenschappen voor kunnen gebruiken?

Je wilt een eigenschap (gewicht) van een olifant meten, maar je hebt geen weegschaal. Stapje erboven. Wat voor eigenschap is gewicht? Hoe merk je in het dagelijks leven dat iets een bepaald gewicht heeft? Zou je dat effect kunnen gebruiken om de olifant te wegen?

Vragen zoals met de blender en een potlood, daar kan ik dan weer weinig mee. Die hebben altijd maar één bepaalde oplossing, waar je maar net op moet komen. Iemand raadt het, of iemand raadt het niet. Het lijkt me dat je als psycholoog daarmee weinig over iemand leert.

Over de peer: Hierop geen exact antwoord, wel een educated guess.

Als je de waarde van een bepaald datapunt niet weet, is het gemiddelde (de verwachtingswaarde) van de rest van de datapunten je beste gok. De andere drie stukken fruit kosten 20, 40 en 60 cent. Gemiddeld is de prijs van een stuk fruit 40 cent.

De beste gok is dat de prijs van de peer ergens rond de 40 cent zal liggen.

Brandaris01 wijzigde deze reactie 17-12-2018 20:05 (8%)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Topicstarter
Brandaris01 schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:51:
[...]

Denk trouwens dat het best nuttig is om zulke vragen gewoon eens te oefenen. De tijd nemen om een leuk antwoord te verzinnen. En daarna nagaan welke denkstappen je voor dat antwoord hebt moeten nemen.

Als je dan in een sollicitatiegesprek met zo’n vraag geconfronteerd wordt, kun je eenzelfde strategie toepassen.
Hangt van de persoon af. Ik zou dat juist absoluut niet moeten doen. In een sollicitatiegesprek heb ik een verrassinselement en een zekere mate van onvoorbereidheid nodig. Over het algemeen zorg ik juist voor een niet perfecte voorbereiding (wat voor mij dus de perfecte voorbereiding is), omdat ik op dat moment het meest alert ben en de radertjes in mijn hoofd het hardst draaien. Ik heb de spontaniteit nodig. Ook als dat betekend dat ik compleet verrast word en een moment stilte moet laten vallen of moet antwoorden dat ik het antwoord niet heb.

Kortom, het oefenen van dat soort vragen zou bij mij een saai en voorbereid antwoord opleveren. Niet mijn ding. Ik moet het juist hebben van mijn snelle redenatievermogen en spontaniteit, ook op onverwachte momenten.
Wat vaak helpt is om een stapje boven de concrete vraag te gaan staan. Niet de vraag zelf willen beantwoorden, maar eerst nagaan wat voor dingen allemaal meespelen bij het bepalen van een antwoord.

Wat zou je doen met duizend pingpongballen. Waarom gaat deze vraag altijd over pingpongballen, in plaats van over hamsters, tuinhekken of euro's? Welke eigenschap maakt duizend pingpongballen nou zo speciaal? En waar zou je die bijzondere eigenschappen voor kunnen gebruiken?

Je wilt een eigenschap (gewicht) van een olifant meten, maar je hebt geen weegschaal. Stapje erboven. Wat voor eigenschap is gewicht? Hoe merk je in het dagelijks leven dat iets een bepaald gewicht heeft? Zou je dat effect kunnen gebruiken om de olifant te wegen?
Ik zou die olifant gewoon op een wipwap zetten en er iets tegenaan zetten waarvan ik het gewicht weet of ongeveer weet. Maar misschien denk ik dan te simpel.
Vragen zoals met de blender en een potlood, daar kan ik dan weer weinig mee. Die hebben altijd maar één bepaalde oplossing, waar je maar net op moet komen. Iemand raadt het, of iemand raadt het niet. Het lijkt me dat je als psycholoog daarmee weinig over iemand leert.
Nu ben ik wel benieuwd wat die oplossing dan is. (Ik kreeg het zo even niet gegoogled.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:06:
Nu ben ik wel benieuwd wat die oplossing dan is. (Ik kreeg het zo even niet gegoogled.)
Ben ik in ieder geval geslaagd voor mijn Google-fu examen:

https://lifehacker.com/59...ions--and-how-to-ace-them

Voor ICT zou je overigens ook gewoon kunnen zeggen dat Blender opnieuw opstarten waarschijnlijk ook een oplossing biedt :)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15-01 16:59
[...]

Hangt van de persoon af. Ik zou dat juist absoluut niet moeten doen. In een sollicitatiegesprek heb ik een verrassinselement en een zekere mate van onvoorbereidheid nodig. Over het algemeen zorg ik juist voor een niet perfecte voorbereiding (wat voor mij dus de perfecte voorbereiding is), omdat ik op dat moment het meest alert ben en de radertjes in mijn hoofd het hardst draaien. Ik heb de spontaniteit nodig. Ook als dat betekend dat ik compleet verrast word en een moment stilte moet laten vallen of moet antwoorden dat ik het antwoord niet heb.

Kortom, het oefenen van dat soort vragen zou bij mij een saai en voorbereid antwoord opleveren. Niet mijn ding. Ik moet het juist hebben van mijn snelle redenatievermogen en spontaniteit, ook op onverwachte momenten.
Wat je zegt ben ik het mee eens. Men zal het je heus niet kwalijk nemen als er een stilte valt. Denk dat ik bij zo'n aparte vraag vanzelf eerst een "Pfoeh!" laat vallen om er dan even over na te denken.

Olifant (hoefde ik niet over na te denken): in zwembad zetten (rustig en even kopje onder) dat tot de rand vol zit waarvan de inhoud bekend is. Olifant er weer uit en vervolgens meten hoeveel liter water er bij moest. Aantal liters is redelijk nauwkeurig het gewicht in kilo's van de olifant.

Potlood vs blender... Heel hard HEEEEEEEEEEELP roepen :? (oftewel, geen idee)

Hier een antwoord voor de pingpongballen die ze niet verwachten:
pingpongballen zijn zo'n beetje voor 99% uit olie gemaakt en fikken als een gek. Dus bewaren voor een situatie dat er een groot vuur nodig is. 3 seconden met een aansteker en de bal die fikt. Andere ballen erbij en je hebt een beste fik (die maar kort brand).

ybos wijzigde deze reactie 17-12-2018 20:27 (10%)

• LucyLG
Nou over dat potlood moet je verder vragen. Staat ie aan? Zit er nog wat anders in? Goldman Sachs stelde hem ooit en beste antwoord werkt alleen in het Engels denk ik: I would draw myself out...andere oplossingen slaan eigenlijk nergens op. Je hebt geen handen of voetjes alleen ben je korter dan de blender.

Die olifant zou je kunnen wegen door hem op iets te zetten dat zou breken bij een bepaald gewicht ofzo?. Ijs heeft een bepaalde draagkracht per vierkante centimeter? Die kan je wel berekenen, weet ik veel hoe...maar er is een formule voor. de concrete uitvoering gaat niet om, vraag is ook niet erg concreet in real life, olifanten staan nooit op ijs.

Hij heeft 4 poten en ervanuitgaande dat die alle 4 hetzelfde gewicht dragen? Stuk hout, en kijken wanneer het breekt? Gesteld dat dit een hele tamme olifant is. En geen Afrikaanse maar een Aziatische. En inderdaad in de ruimte weegt ie niks.

Ja pingpongballen zijn vaak voorbeeld. Duizend hamsters? Handtas van maken ;-)

Wat ik met 1000 euro zou doen is easy question haha.

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
Siask schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:20:
[...]
Ben ik in ieder geval geslaagd voor mijn Google-fu examen:

https://lifehacker.com/59...ions--and-how-to-ace-them

Voor ICT zou je overigens ook gewoon kunnen zeggen dat Blender opnieuw opstarten waarschijnlijk ook een oplossing biedt :)
Daar staat "het formaat van een potlood", niet domweg "een potlood". :)

@LucyLG Ik denk idd dat dat het enige juiste antwoord is, maar dan moet je dus die vraag niet in het Nederlands stellen...
ybos schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:22:
[...]
Wat je zegt ben ik het mee eens. Men zal het je heus niet kwalijk nemen als er een stilte valt. Denk dat ik bij zo'n aparte vraag vanzelf eerst een "Pfoeh!" laat vallen om er dan even over na te denken.
Dat. Té snel met een antwoord komen is ook raar. Daarbij hoef je vind ik niet op iedere vraag een pasklaar antwoord te hebben. Juist eerlijk toegeven dat je iets niet weet of er even over moet nadenken kan in mijn beleving sterk overkomen.
Olifant (hoefde ik niet over na te denken): in zwembad zetten (rustig en even kopje onder) dat tot de rand vol zit waarvan de inhoud bekend is. Olifant er weer uit en vervolgens meten hoeveel liter water er bij moest. Aantal liters is redelijk nauwkeurig het gewicht in kilo's van de olifant.
Not quite. Olifant heet holtes in zijn lijf gevuld met lucht en andere vloeistoffen die een ander soortelijk gewicht hebben dan water. :)

unezra wijzigde deze reactie 17-12-2018 20:34 (4%)

• Brandaris01
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 16-01 11:15

Ik zou die olifant gewoon op een wipwap zetten en er iets tegenaan zetten waarvan ik het gewicht weet of ongeveer weet. Maar misschien denk ik dan te simpel.
Het is waarschijnlijker dat ik weer te moeilijk denk. ;) Maar inderdaad, een wipwap is dan wel waar je uiteindelijk op uit komt. Of je rijdt met de olifant naar de stort, laat hem daar achter en kijkt vervolgens wat je moet betalen aan afvalrechten. :P

Mijn beste strategie: ellenlang over die koeien uitweiden, zodat er geen tijd meer is voor de vraag met de blender.
LucyLG schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:23:

Ja pingpongballen zijn vaak voorbeeld. Duizend hamsters? Handtas van maken ;-)
Scoor je in ieder geval 100 punten op geduld. ;)

Een mooi antwoord op de pingpongballenvraag:

(zijn dan wel geen pingpongballen, maar met pingpongballen wil het vast ook.)

Brandaris01 wijzigde deze reactie 17-12-2018 20:38 (21%)

• LucyLG
en de vraag voor een techneut:

Is het glas half vol of half leeg?

Technici zouden moeten zeggen, het glas is te groot. ;-)

• LucyLG
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:32:
[...]

Daar staat "het formaat van een potlood", niet domweg "een potlood". :)

@LucyLG Ik denk idd dat dat het enige juiste antwoord is, maar dan moet je dus die vraag niet in het Nederlands stellen...

[...]

Ja weet ik maar ik hem hem ook opgezocht, want ik heb geen idee, en gesprek was in Engels en voorbeeld komt daarvandaan. Ik vond het Engelse antwoord de beste....maar je kan ook wat anders zeggen haha

quote]unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:06:
[...]

Hier ben ik het 1000% mee eens! teveel voorbereiden maakt je niet spontaan en je mist de persoonlijke connectie met de gesprekspartij.

LucyLG wijzigde deze reactie 17-12-2018 20:52 (49%)

• ybos
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:32:
Not quite. Olifant heet holtes in zijn lijf gevuld met lucht en andere vloeistoffen die een ander soortelijk gewicht hebben dan water. :)
:o

had ik er niet bij gezegd dat de olifant dood was en dat ze hem/haar met open mond in het bad legden en even vol lieten lopen :?

Dat krijg je dus als je spontaan antwoord. Praktische oplossing die achteraf niet geheel toepasbaar is O-)

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
LucyLG schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:35:
en de vraag voor een techneut:

Is het glas half vol of half leeg?

Technici zouden moeten zeggen, het glas is te groot. ;-)
Een bouwkundige zou voldoende veiligheidsmarge zien.

• LucyLG
downtime schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:49:
[...]

Een jurist zou zeggen dat er een non conform glas is geleverd. :)

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
downtime schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:49:
[...]

Een scheikundige zou zeggen dat het glas gewoon gevuld is.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:57
Brandaris01 schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:32:
[...]
Het is waarschijnlijker dat ik weer te moeilijk denk. ;) Maar inderdaad, een wipwap is dan wel waar je uiteindelijk op uit komt. Of je rijdt met de olifant naar de stort, laat hem daar achter en kijkt vervolgens wat je moet betalen aan afvalrechten. :P
Oké, die is grappig :P

Maar verder ben ik zelf benieuwd wat ik zou doen als ik zulk soort vragen krijg. Aan de ene kant is mijn eerste instinct weglopen: Als iemand nog een reden nog had om de pest aan Google te hebben, die zijn er voor verantwoordelijk dat zulk soort idiote vragen populair zijn geworden (en zijn iig met de vragen hoeveel ping pong balletjes in een vliegtuig passen gestopt). Aan de andere kant weet ik niet of ik in de praktijk echt zou weglopen. En wil je echt een leuke baan laten liggen omdat een HR persoon denkt dat hij grappig is? Een lastige situatie dus, maar een beetje afhankelijk van de vraag denk ik niet dat ik mijn irritatie zou kunnen verbergen. Vragen hoe je een olifant zou wegen zonder weegschaal is één ding. Maar welk dier je zou willen zijn slaat gewoon echt nergens op.

• LucyLG
Ja je moet maar weten dat de vragenstellers, dus goed kunnen interviewen ook een kunst op zich is. De ene club rekent je af op beetje zenuwen. De volgende op wat anders. Je weet het niet.

De dier vraag kreeg ik als afsluiter en werd grappend gevraagd, das altijd goed teken.

Weglopen dacht ik ook wel eens aan hoor. Soms gaan ze steeds de negatieve kant op met vragen. Proberen je beetje de hoek in te krijgen. Omschrijf jezelf in drie woorden...

Wat zijn je slechte eigenschappen, alsof je die eerlijk gaat beantwoorden...dus kom je met lulverhaal van perfectionist, das slecht of goed. Of je bent pragmatisch, slecht of goed? wie zegt het?

Ik heb er een keer uitgeflapt dat ik het domme standaardvraag vond...oeps einde gesprek.

• Sissors
Conclusie: Diegene heeft geen enkel incasseringsvermogen of zelfreflectie, zou niet aangenomen moeten zijn in de eerste plaats :P.

Zover mij bekend gaan bij ons sollicitanten niet langs een HR gesprek (ik heb het iig nooit gedaan). Wel een focus op je technische kwaliteiten. Want daarom wordt je al dan niet aangenomen, niet omdat je een dolfijn bent of dat je graag ping-pong balletjes in de fik zet.

• ybos
Sissors schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:22:
Conclusie: Diegene heeft geen enkel incasseringsvermogen of zelfreflectie, zou niet aangenomen moeten zijn in de eerste plaats :P.

Zover mij bekend gaan bij ons sollicitanten niet langs een HR gesprek (ik heb het iig nooit gedaan). Wel een focus op je technische kwaliteiten. Want daarom wordt je al dan niet aangenomen, niet omdat je een dolfijn bent of dat je graag ping-pong balletjes in de fik zet.
8)

(serieus, nooit gedaan. is n lang verhaal :P )

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Grappig wat het effect is van die vragen als die olifant wegen. Je haalt er de engineers zo uit: die gaan oplossingsgericht nadenken en beginnen over randzaken als holtes en wat diens meer zij.
(Was ook mijn eerste reactie btw: hoe de fsck zou ik dat fixen)

On second thought zou ik denk ik gewoon een collega charteren om een weegschaal te gaan kopen en vervolgens het inkoopproces optimaliseren omdat dat te lang duurt. Maar dat terzijde :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LucyLG
Sissors schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:22:
Bedoel je mij? haha, ik kan wel wat hebben hoor. Domme opmerking van mij...jaren geleden. Tegenwoordig rammel ik dat standaard op. je leert ervan he

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 14:47
LucyLG schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:16:
Wat zijn je slechte eigenschappen, alsof je die eerlijk gaat beantwoorden...dus kom je met lulverhaal van perfectionist, das slecht of goed. Of je bent pragmatisch, slecht of goed? wie zegt het?

Ik heb er een keer uitgeflapt dat ik het domme standaardvraag vond...oeps einde gesprek.
Slechtste eigenschap: "Ik ben nogal eerlijk..." Interviewer: "Ik vind dat niet echt een slechte eigenschap." Jij: "Het interesseert mij geen klote wat jij vindt." :P :P

• LucyLG
Veel mensen hebben ook een mening over te laat komen. Goed is het niet, maar kan toch gebeuren ivm verkeer?

Wat vinden jullie zou te laat komen per definitie tot afwijzing moeten leiden?

• downtime
  • Niet online
LucyLG schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:57:
Veel mensen hebben ook een mening over te laat komen. Goed is het niet, maar kan toch gebeuren ivm verkeer?

Het gaat er niet om wat je fout doet, het gaat erom hoe je met die fouten omgaat. Vast in het verkeer maar tijdig gebeld om te vertellen dat ie later komt? Geen probleem. Vast in het verkeer en de interviewer laten wachten omdat je niks hebt laten weten? Da's een probleem. Laat namelijk zien dat je geen oog hebt voor het belang van je gesprekspartner.

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
LucyLG schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:57:

Niet per definitie, maar het is wel een minpunt als je niet gebeld hebt of het komt omdat je domweg te laat bent vertrokken. Net zoiets als te laat komen op je eerste werkdag, ook meestal niet zo'n goed idee.

Voor een sollicitatiegesprek zorg ik over het algemeen voor een vrij ruime marge en ja, dan kán het voorkomen dat je een half uur te vroeg bent. Liever dat dan 5 minuten te laat. Zeker als de afstand wat groter is en filegevoelig is een half uur te vroeg helemaal niet raar.
Ja je moet maar weten dat de vragenstellers, dus goed kunnen interviewen ook een kunst op zich is. De ene club rekent je af op beetje zenuwen. De volgende op wat anders. Je weet het niet.

De dier vraag kreeg ik als afsluiter en werd grappend gevraagd, das altijd goed teken.

Weglopen dacht ik ook wel eens aan hoor. Soms gaan ze steeds de negatieve kant op met vragen. Proberen je beetje de hoek in te krijgen. Omschrijf jezelf in drie woorden...
Vroeger had ik het niet gedurfd maar ik heb me vast voorgenomen als ik nog een keer in een situatie kom zoals ik eerder heb geschetst, ik zelf het gesprek beeindig. Het komt van 2 kanten, werkgever moet net zo goed een goede op jou als kandidaat maken als andersom. Als zij er een afzeikgesprek van maken, hoef ik daar niet te werken. In mijn beleving zegt zoiets veel over het bedrijf én over hun manier van leiding geven. Daar pas ik voor. (Ik hoop alleen dat ik het een volgende keer ook durf, al hoop ik eigenlijk dat het nooit meer voor komt.)

Waarom zou je zo'n vraag niet eerlijk beantwoorden? Daar omheen draaien of niet eerlijk antwoord geven prikken ze toch wel doorheen. Ik vind het een rotvraag, maar zeker interessant.

Hoe dan ook, krijg ik zo'n vraag, dan beantwoord ik die eerlijk maar wél met een positieve draai. (Geheel volgens het boekje.) Soms kan je grootste manco gelijktijdig je grootste kracht zijn. :)

• Sissors
LucyLG schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:41:
[...]

Bedoel je mij? haha, ik kan wel wat hebben hoor. Domme opmerking van mij...jaren geleden. Tegenwoordig rammel ik dat standaard op. je leert ervan he
Ik bedoelde degene die er niet tegen kon dat je het een domme standaardvraag vond ;).
LucyLG schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:41:
[...]

Waarom zou je zo'n vraag niet eerlijk beantwoorden? Daar omheen draaien of niet eerlijk antwoord geven prikken ze toch wel doorheen. Ik vind het een rotvraag, maar zeker interessant.

Hoe dan ook, krijg ik zo'n vraag, dan beantwoord ik die eerlijk maar wél met een positieve draai. (Geheel volgens het boekje.) Soms kan je grootste manco gelijktijdig je grootste kracht zijn. :)
Waarom je hem niet eerlijk zou beantwoorden? Omdat het nogal stom is om ze redenen te geven om je af te wijzen? Je bent beter af om een lul verhaal te geven van iets wat nauwelijks als negatief is aan te merken. Te perfectionistisch is misschien dan ook een beetje een hele standaard reactie erop, aan de andere kant moeten ze dan maar niet zo'n stomme vraag stellen.

Je zegt het zelf ook, je probeert er een positieve draai aan te geven. Dat is toch lastig als je slechtste kant echt een slechtste kant is.

Sissors wijzigde deze reactie 18-12-2018 07:43 (58%)

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:39:
[...]
Waarom je hem niet eerlijk zou beantwoorden? Omdat het nogal stom is om ze redenen te geven om je af te wijzen? Je bent beter af om een lul verhaal te geven van iets wat nauwelijks als negatief is aan te merken. Te perfectionistisch is misschien dan ook een beetje een hele standaard reactie erop, aan de andere kant moeten ze dan maar niet zo'n stomme vraag stellen.

Je zegt het zelf ook, je probeert er een positieve draai aan te geven. Dat is toch lastig als je slechtste kant echt een slechtste kant is.
Tja, ik vind eerlijkheid een groot goed.
"Heb ik niet" is net zo'n kletskoek antwoord als een compleet vaag verhaal.

Persoonlijk zou ik een sollicitant minpunten geven die met een compleet vaag danwel ontwijkend verhaal komt of met "heb ik niet".

Dus nee, je geeft ze in mijn beleving eerder een reden om je af te wijzen door er niet of ontwijkend op te antwoorden, dan gewoon eerlijk en oprecht een slechte eigenschap op te noemen. Leuk als je daar alsnog een positieve draai aan kan geven (het kan werkelijk zo zijn dat een negatieve eigenschap enkel in een bepaalde context een negatieve eigenschap is), maar niet noodzakelijk.

Het is geen domme vraag. Het zegt iets over zelfkennis en de bereidheid jezelf kwetsbaar op te stellen, fouten toe te geven, etc.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14:21
Wat zijn je slechte eigenschappen, alsof je die eerlijk gaat beantwoorden...

• MazeMouse
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 08:02

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:22:
Elon Musk: Universiteit van Pennsylvania
Wikipedia: Elon Musk

Bill Gates: Harvard
Wikipedia: Bill Gates

Mark Zuckerberg: Harvard
Wikipedia: Mark Zuckerberg
Nou is uit die drie Musk de enige die een diploma gehaald heeft. Gates is een Harvard dropout en Zuckerberg is ook een Harvard dropout (maar heeft later een honorary degree gekregen)

sudo apt-get rekt

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08:43
MazeMouse schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:52:
[...]

Nou is uit die drie Musk de enige die een diploma gehaald heeft. Gates is een Harvard dropout en Zuckerberg is ook een Harvard dropout (maar heeft later een honorary degree gekregen)
Haha tja het heeft vaak meer te maken met een goed idee, of misschien nog wel veel belangrijker, voornamelijk veel ballen en risico's durven te nemen.

Zo hadden wij op HBO eens een week met ondernemen als onderwerp, allemaal gastsprekers over mensen die hun school niet hadden afgerond maar wel succesvol waren, lekkere gezonde motivatie ook voor ons studenten :9

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online

Omdat iedereen die vraag al kent is het veel beter om te vragen hoe het ging tijdens de opleiding in groepsopdrachten. Het is ook veel leuker. De meeste sollicitanten gaan dan helemaal "los" en je leert er erg veel van. Mijn vraag is dan ook: hoe ging dat?

Mijn ervaring: al mijn sollicitanten hadden een meeloper in de club. Vervolgvraag "Hoe ging je daar mee om?"

• Lijdzaam ondergaan
• Groepleider deed er wat mee (wat dan? was je het daar mee eens?)
• Klikken bij de meester (hoe dan? wat zei je?)
• Uit het groepje gooien (mocht je dat zelfstandig? hoe ging dat?)

Enz enz...

Veel leuker dan "wat zijn je slechte eigenschappen".

• Sissors
unezra schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:33:
[...]

Tja, ik vind eerlijkheid een groot goed.
"Heb ik niet" is net zo'n kletskoek antwoord als een compleet vaag verhaal.

Persoonlijk zou ik een sollicitant minpunten geven die met een compleet vaag danwel ontwijkend verhaal komt of met "heb ik niet".

Dus nee, je geeft ze in mijn beleving eerder een reden om je af te wijzen door er niet of ontwijkend op te antwoorden, dan gewoon eerlijk en oprecht een slechte eigenschap op te noemen. Leuk als je daar alsnog een positieve draai aan kan geven (het kan werkelijk zo zijn dat een negatieve eigenschap enkel in een bepaalde context een negatieve eigenschap is), maar niet noodzakelijk.

Het is geen domme vraag. Het zegt iets over zelfkennis en de bereidheid jezelf kwetsbaar op te stellen, fouten toe te geven, etc.
Daarom dus een lulverhaal wat niet compleet vaag overkomt. Het antwoord zegt meer of de persoon dom genoeg is om een eerlijk antwoord te geven of slim genoeg is om creatief ermee om te gaan. Eerlijkheid is een groot goed, maar je moet geen vragen stellen waar je het antwoord niet op wil weten.

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:18:
[...]
Daarom dus een lulverhaal wat niet compleet vaag overkomt. Het antwoord zegt meer of de persoon dom genoeg is om een eerlijk antwoord te geven of slim genoeg is om creatief ermee om te gaan. Eerlijkheid is een groot goed, maar je moet geen vragen stellen waar je het antwoord niet op wil weten.
De persoon die dom genoeg is om eerlijk antwoord te geven, is de persoon die IK persoonlijk sneller zou aannemen dan de persoon die denkt slim genoeg te zijn er compleet omheen te lullen. :)

• Piet_Piraat7
@unezra ik ben het met je eerdere post eens dat een motivatiebrief wel netjes is. Heb nu een leuke vacature op het oog en als ik online klik op "Solliciteer Direct" kan ik alleen een CV uploaden :? er staat ook niks over een motivatiebrief bij. Weet niet goed wat te doen.

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:14:
@unezra ik ben het met je eerdere post eens dat een motivatiebrief wel netjes is. Heb nu een leuke vacature op het oog en als ik online klik op "Solliciteer Direct" kan ik alleen een CV uploaden :? er staat ook niks over een motivatiebrief bij. Weet niet goed wat te doen.
Dan heb je weinig keuze. :(

Hoewel, je zou ze kunnen bellen en wellicht mondeling je CV toelichten of vragen waar je een toelichting heen kunt sturen?

• Emperor
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:20
Je kunt natuurlijk gewoon in de PDF van je CV een korte motivatie opnemen. Bellen is ook vaak wel een pre, als je de goede man / vrouw aan de telefoon kunt krijgen kom je vaak (mijn ervaring) makkelijker door de eerste selectie heen.

• Piet_Piraat7
@Emperor @unezra mee eens dat bellen netjes is. Twee keer gebeld en niemand te pakken gekregen, toen via Whatsapp een bericht gestuurd (mocht) en ook niks meer op gehoord. Beetje vreemde gang van zaken, ook niet eens een klein bedrijf.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik heb eigenlijk alleen bij mijn laatste klant een motivatie stukje moeten schrijven. Verder nooit hoeven doen, dit betreffen dan wel opdrachten voor externe. Vaak is het zo dat je cv opsturen motivatie voldoende is en ze krijgen vaak geen 10+ aanmeldingen op een vacature, is mijn ervaring.

Als ze het cv interessant vinden wordt je vanzelf uitgenodigd voor ene gesprek lijkt me.
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:18:
@Emperor @unezra mee eens dat bellen netjes is. Twee keer gebeld en niemand te pakken gekregen, toen via Whatsapp een bericht gestuurd (mocht) en ook niks meer op gehoord. Beetje vreemde gang van zaken, ook niet eens een klein bedrijf.
Groot bedrijf wil niet altijd zeggen dat het beter/goed geregeld is. Eind van het jaar, mogelijk mensen vrij of met vakantie.

Viper® wijzigde deze reactie 18-12-2018 13:20 (23%)

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
Emperor schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:16:
[...]
Je kunt natuurlijk gewoon in de PDF van je CV een korte motivatie opnemen. Bellen is ook vaak wel een pre, als je de goede man / vrouw aan de telefoon kunt krijgen kom je vaak (mijn ervaring) makkelijker door de eerste selectie heen.
Slim!

Vaak zit er bij zo'n formulier wel een knop om ook een motivatiebrief te uploaden maar je kunt natuurlijk prima CV en brief mergen tot 1 en die versturen. :)

En idd bellen, dat werkt heel vaak heel goed.
Viper® schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:19:
[...]

Ik heb eigenlijk alleen bij mijn laatste klant een motivatie stukje moeten schrijven. Verder nooit hoeven doen, dit betreffen dan wel opdrachten voor externe. Vaak is het zo dat je cv opsturen motivatie voldoende is en ze krijgen vaak geen 10+ aanmeldingen op een vacature, is mijn ervaring.

Als ze het cv interessant vinden wordt je vanzelf uitgenodigd voor ene gesprek lijkt me.
Zo werkt dat niet altijd. In dit geval misschien wel omdat ze het moeilijk maken een motivatiebrief te sturen maar in mijn beleving (iig van de gevallen die ik uit mijn directe kring ken), is een motivatiebrief zeker iets dat als belangrijk word gezien.

JUIST als er veel sollicitanten zijn, helpt een motivatiebrief. Als er 1 of 2 zijn mag je sneller op gesprek, als jij een van de 40+ bent (of 300+ in extreme gevallen), kun je zonder brief heel rap op de stapel "afwijzen" belanden zonder dat er serieus gekeken is naar je CV.

• Emperor
  • Registratie: oktober 2010
Viper® schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:19:
[...]

[...]

Groot bedrijf wil niet altijd zeggen dat het beter/goed geregeld is. Eind van het jaar, mogelijk mensen vrij of met vakantie.
Ik denk dat het ook een beetje aan je CV ligt. Sommige carrières verlopen volgens het verwachte patroon en zijn de keuzes goed uit te leggen. Andere carrières behoeven iets toelichting die je goed in een motivatiebrief kunt beschrijven. Waarom je bijvoorbeeld van branche gewisseld ben (IT is mijn passie!) of waarom je bent gestopt als zelfstandige? Of dat je iets dichter bij huis zoekt?
Het helpt bij een eerste selectie (als je veel sollicitanten hebt) om net iets meer gevoel bij iemands keuzes te krijgen.
unezra schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:21:
[...]
JUIST als er veel sollicitanten zijn, helpt een motivatiebrief. Als er 1 of 2 zijn mag je sneller op gesprek, als jij een van de 40+ bent (of 300+ in extreme gevallen), kun je zonder brief heel rap op de stapel "afwijzen" belanden zonder dat er serieus gekeken is naar je CV.
Helemaal eens.

Emperor wijzigde deze reactie 18-12-2018 13:25 (15%)

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik zit in een vrij specifieke IT hoek en dan zijn er eigenlijk maar heel weinig sollicitanten. Soms vergeet ik dat dit heel anders kan zijn, voor wat meer doorgaande functies zoals .net ontwikkelaar ofzo.
In dat geval zal een motivatie, telefoontje of aparte email je wat meer in de schijnwerpers zetten inderdaad.

Bij je sollicitatie al dat beetje extra effort laten zien doet al snel overkomen dat je eager bent om te werken en er wat meer tijd insteekt.

• bord4kop
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:45

bord4kop

maximaal 100KB!

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:18:
Dit is ook mijn ervaring. Bij meerdere bedrijven meegemaakt.
Bellen, terugbelverzoek, nogmaals bellen, voicemails ingesproken etc. etc. Zelfs een recruiter die exclusief is aangesteld neemt geen contact op.
En ook meerdere keren: na de standaard "in goede orde ontvangen.. " geen antwoord meer op sollicitaties. Ook niet na vragen over status. :X

Overspannen arbeidsmarkt, geen personeel te vinden.. Nee, zo niet nee :F

En echt geen 13 in dozijn functies.. Ik snap dat eerlijk gezegd niet.

als leidinggevende ook wel meegemaakt dat de 1e kandidaat toch afzegde voor onze vacature.
Toen kon ik nr. 2 zo benaderen. En die kwam dus na 1 telefoontje graag terug! Want netjes afgehandeld.
(en bleek uiteindelijk nog beter dan de voorkeurskandidaat)

Op zoek naar een mooie uitdaging. Wie weet een baan bij een mooi innovatief bedrijf in het oosten van NL? Stuur me een berichtje, ik waardeer dat enorm!

• thekingmatt3
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10:46
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat laatste. En voor dat soort toko's moet je niet willen werken. Knap slechte en onprofessionele voorbereiding van zowel die kerels zelf als hun HR afdeling imho.

Hier schiet me ook nog een leuke binnen:
Was zelf op zoek naar wat anders. Wordt via LI benaderd door een recruiter voor een functie bij hen. Telefonische kennismaking, leuk gesprek, redelijke klik. CV gestuurd ivm een specifieke functie daarzo want daar ging het om. So far so good, afgesproken dat ik op de website zou kijken of dat echt pastte. En gereageerd dat ik wel behoorlijk wat raakvlakken wilde en verder wilde praten. Geen reactie. Na een week nog eens gemaild. Krijg ik vervolgens een korte mail terug "ok, schrijf even een motivatie". Wut :? Jij benadert mij, hoezo moet ik motiveren :? Anyway, dat alsnog gedaan, vervolgens nooit meer wat gehoord.

Achteraf blij mee ook, die hadden echt niet bij me gepast - maar daar kwam ik later achter.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• drooger
  • Laatst online: 12:03

drooger

Falen is ook een kunst.

thekingmatt3 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:02:
Members only:
Members only:

Ik ben zelf recentelijk benaderd door een recruiter voor een consultant functie als "generalist".
Aan de ene kant worden er wel voldoende leuke termen/vakgebieden genoemd in de rest van het bericht, maar ik vrees dat ik dan ook zomaar weggezet kan worden bij een klant in een functie die mij totaal niet gaat interesseren.

Ik ga wel een initieel gesprek aan, maar vooralsnog wordt er zo'n algemeen beeld geschept dat ik nog weinig interesse kan opwekken.

Kia ora

• LucyLG
Members only:
Nou ja! Waarom heb je een spijkerbroek aan, wat een vraag meteen...weet even niet waar je op solliciteert maar tsja in maatpak komen hoeft ook weer niet altijd.

Je weet het toch nooit of het aan jou lag. Je hebt ze telefonisch gesproken dus? Dat kan overvallen om meteen scherpte vragen te stellen waar het nou meteen aan lag. Terugbellen kan je doen, voor iets meer feedback.

Te jong, stond dat ook op papier? Email? te junior of te senior mag je best zeggen maar niet te jong qua leeftijd. Zou er niet meteen mee naar de commissie rennen maar denk maar eens na dat je daar misschien niet eens meer wilt werken. Het moet van twee kanten komen toch...

• thekingmatt3
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10:46
Het was inderdaad geen hoge management functie, gewoon middenmanagement. Maar was het direct beu toen ze mijn naam niet wisten en direct als eerste zon opmerking voorgeschoteld kreeg. Dan ga je zelf natuurlijk ook niet lekker en bot op het gesprek in. Meneer zat tijdens het gesprek ook maar eens mijn CV door te lezen.... (Grote vermoeden dat dat de eerste keer was :+ )

Maar als laatste wel heel even vertellen hoe goed ze zijn en dat ze in een jaar tijd hun personeelsbestand verdubbeld hebben....

Zoals jullie hierboven eigenlijk al aangaven, bij zo'n bedrijf wil je niet werken.

thekingmatt3 wijzigde deze reactie 22-12-2018 02:10 (4%)

• downtime
  • Niet online
Members only:
Doet me denken aan een gesprek wat ik ooit had. Ik was een helpdesker met wat beheerervaring op zoek naar een job als junior beheerder. Uitgenodigd voor een gesprek en dat gesprek verliep vanaf de eerste seconde heel raar. Interviewer stelt vragen en ik geef hele andere antwoorden dan hij verwacht en hij snapt er dan ook niks van. Eerst ontstaat er discussie van het soort “hoe kun je dat nou zeggen” maar al snel hebben we allebei door dat er iets helemaal fout gaat en interviewer rent de kamer uit. Twee minuten later komt ie terug.

Wat blijkt? Ik had gesolliciteerd op een functie als beheerder maar de recruiter daar vond me te licht voor de functie. Maar ze hadden ook vacatures voor hun helpdesk en hij heeft mijn CV op die stapel gelegd. Vervolgens nodigt zijn collega mij uit voor een gesprek. Helaas had de eerste recruiter mij niet gevraagd of ik wel in een helpdeskfunctie geinteresseerd was en wist de tweede recruiter, waar ik het gesprek mee had, niet dat ik eigenlijk op een andere functie gesolliciteerd had.

Resultaat was het kortste gesprek wat ik ooit heb gehad. Binnen 10 minuten stond ik weer buiten. Was te voorkomen geweest als de eerste recruiter even de telefoon gepakt had om te vragen of ik ook geinteresseerd was in zijn helpdesk vacature (nee was het antwoord geweest).

Pro tip: Als jij de interviewer bent, leid het gesprek in door nog eens de functie te noemen waar het gesprek over gaat, je weet maar nooit welke omzwervingen dat CV heeft gemaakt.

• magneet
  • Registratie: juli 2001

magneet

Magnetic enhanced

Ik heb ooit een gesprek gehad waarbij de twee interviewers zoveel mogelijk hun best leken te doen om de functie er niet goed uit te laten zien. Toen ze aan het eind vroegen of ik nog vragen had heb ik ze maar gevraagd waarom ik voor hun zou moeten komen werken ipv de eeuwige vraag van de andere kant waarom ze mij in dienst moeten nemen.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• Free rider
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 11:11
downtime schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:18:
Wat blijkt? Ik had gesolliciteerd op een functie als beheerder maar de recruiter daar vond me te licht voor de functie. Maar ze hadden ook vacatures voor hun helpdesk en hij heeft mijn CV op die stapel gelegd. Vervolgens nodigt zijn collega mij uit voor een gesprek. Helaas had de eerste recruiter mij niet gevraagd of ik wel in een helpdeskfunctie geinteresseerd was en wist de tweede recruiter, waar ik het gesprek mee had, niet dat ik eigenlijk op een andere functie gesolliciteerd had.
Pro tip: Als jij de interviewer bent, leid het gesprek in door nog eens de functie te noemen waar het gesprek over gaat, je weet maar nooit welke omzwervingen dat CV heeft gemaakt.
Mijn tip is: neem de advertentie zoals jij die hebt gezien mee naar de sollicitatie. En neem ook je eigen CV mee. Vrijwel alle recruiters passen je CV aan, ze zetten hun logo ertussen, en verwijderen gegevens als naam, telefoonnummer, adres enz. - gegevens waarmee jouw aanstaande werkgever jou direct kan benaderen. En sommige recruiters passen nog meer veranderingen toe... Als er te grote verschillen zijn dan weet zowel jij als de werkgever dat een andere recruiter nodig is.

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
Free rider schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:27:
[...]
Mijn tip is: neem de advertentie zoals jij die hebt gezien mee naar de sollicitatie. En neem ook je eigen CV mee. Vrijwel alle recruiters passen je CV aan, ze zetten hun logo ertussen, en verwijderen gegevens als naam, telefoonnummer, adres enz. - gegevens waarmee jouw aanstaande werkgever jou direct kan benaderen. En sommige recruiters passen nog meer veranderingen toe... Als er te grote verschillen zijn dan weet zowel jij als de werkgever dat een andere recruiter nodig is.
Ik neem zelf altijd mijn CV in 3-voud mee.
1 voor mezelf, 2 voor de mensen voor mijn neus. (Meestal zijn dat er 2.)

Op die manier weet ik zeker dat ze de juiste versie hebben én de opmaak klopt. :)

Ik wil het spul ook nog wel eens op wat zwaarder papier printen, dat staat nét even wat deftiger. (Sinds kort heb ik ook een kleurenlaser thuis, dus komt het rood-accent op mijn CV mooi naar voren.)

• ybos
unezra schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:23:
[...]

Ik neem zelf altijd mijn CV in 3-voud mee.
1 voor mezelf, 2 voor de mensen voor mijn neus. (Meestal zijn dat er 2.)

Op die manier weet ik zeker dat ze de juiste versie hebben én de opmaak klopt. :)

Ik wil het spul ook nog wel eens op wat zwaarder papier printen, dat staat nét even wat deftiger. (Sinds kort heb ik ook een kleurenlaser thuis, dus komt het rood-accent op mijn CV mooi naar voren.)
Goeie om inderdaad zelf je CV (eventueel in meervoud mee te nemen).
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat print je uit in rood dat het er zo uit moet springen :?

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
ybos schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:15:
[...]
Goeie om inderdaad zelf je CV (eventueel in meervoud mee te nemen).
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat print je uit in rood dat het er zo uit moet springen :?
Er staat precies één rood-met-zwarte <hr> op mijn CV. :)

Dit:

https://tweakers.net/ext/f/XrdxU0qRIkvgx1cnshIG1QKB/full.png

Die huisstijl gebruik ik overal, dus vandaar dat ik wil dat het rood er ook op mijn CV uit knalt.

• ybos
unezra schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:23:
[...]

Er staat precies één rood-met-zwarte <hr> op mijn CV. :)

Dit:

[Afbeelding]

Die huisstijl gebruik ik overal, dus vandaar dat ik wil dat het rood er ook op mijn CV uit knalt.
Aha. Dat is netjes/strak.
Ik denk je gaat je pluspunten rood highlighten :X

Mijn OCD vind alleen dat de streep onder de H moet beginnen :P

ybos wijzigde deze reactie 27-12-2018 19:26 (6%)

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
ybos schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:25:
[...]
Aha. Dat is netjes/strak.
Ik denk je gaat je pluspunten rood highlighten :X
Heh, nee. Ik gebruik verder geen kleuraccenten op mijn CV. Dit is letterlijk het enige accent.

Er zitten wel wat grappen in het CV, zoals dat symbool. Dat is een Delphian Epsilon, het symbool van de Griekse God Apollo en dat is direct te linken aan mijn 2e officiële naam: "Pleun" :)

Bronnen:Symbool staat er dus niet per ongeluk en ik gebruik dat heel bewust ook op mijn CV. Een foto heb ik een hekel aan, zo'n symbool valt in mijn beleving net zo hard op én geeft weer een verhaal om te vertellen. (Er moet ook nog een link zijn met 1e / roepnaam en mijn achternaam, die hoe dan ook wél weer direct aan elkaar gelinked zijn. De link tussen Harmen en Pleun kan ik alleen even op dit moment niet vinden, ik dacht dat er een Appollo of Appolonius was die ook de god van het leger was.)

Anyway, topic gerelateerd is dus dit een van de dingen die ikzelf probeer te doen om op te vallen. Ik heb ook lang altijd een stropdas gedragen naar sollicitatiegesprekken, maar dan geknoopt zoals Marten Toonder hem knoopte. Niet dat het tijdens een gesprek daar over moet gaan (laatste keren heb ik dat ook niet meer gedaan), maar ik vind het zelf leuk om met dat soort dingen te spelen en op te vallen, al is het soms zó subtiel dat het vooral voor mijzelf leuk is. :)

Wikipedia: Stropdas

De knoop (niet ik):

• LucyLG
Ik kan me goed voorstellen dat een motivatiebrief niet altijd direct vereist wordt voor een initiele reactie op een vacature. Ik weet niet precies wat je doet maar indien je een baan hebt wil je ook niet meteen op schrift zetten dat je heel erg gemotiveerd bent om iets anders te gaan doen. Het is iets heel vertrouwelijks dat solliciteren. Motivatie kun je mondeling ook heel goed uitleggen. Bovendien staat vaak ook niet alles in de vacature en zou ik er eens achteraan gaan bellen indien je meer wilt weten, dan kan je je motivatie ook beter afstemmen op wat zij zoeken.

Indien ze het niet vragen in het online formulier zou ik zeggen dat je je motivatie graag nader toelicht.

Ik vermijd het woord Curriculum Vitae graag. Vind het zelf echt een dom woord en het is vrij duidelijk wat het is. Is maar een mening. Soms zie je dat dat er groot bovenstaat, en dat de CV verder weinig inhoudt. Tsja weet niet hoor, weg met het latijn. Opmaak met die rode streep is leuk. Ik zeg altijd maar de opmaak is de helft van de inhoud, indien het er goed uitziet sta je weer 1-0 voor. Een kort geschreven profiel over wie je bent is een goede vind ik. Maar goed meningen mogen verschillen

@unezra je CV in drievoud meenemen! Hulde! Heel sterk en netjes.

LucyLG wijzigde deze reactie 27-12-2018 19:53 (20%)

• ybos
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:48:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat een motivatiebrief niet altijd direct vereist wordt voor een initiele reactie op een vacature. Ik weet niet precies wat je doet maar indien je een baan hebt wil je ook niet meteen op schrift zetten dat je heel erg gemotiveerd bent om iets anders te gaan doen. Het is iets heel vertrouwelijks dat solliciteren. Motivatie kun je mondeling ook heel goed uitleggen. Bovendien staat vaak ook niet alles in de vacature en zou ik er eens achteraan gaan bellen indien je meer wilt weten, dan kan je je motivatie ook beter afstemmen op wat zij zoeken.

Indien ze het niet vragen in het online formulier zou ik zeggen dat je je motivatie graag nader toelicht.
Toen ik als ZZP wilde gaan starten diverse open sollicitaties gedaan. Daar heb ik juist wel een motivatie bij gedaan. Om nou alleen een open sollicitatie te sturen met een cv vond ik te karig.
Het is denk ik een beetje afhankelijk van de situatie.
Als je verwacht dat er weinig mensen solliciteren is het misschien niet nodig omdat je tijdens een gesprek de kans wel krijgt (dat is dan te hopen!).
Wanneer er tig inschrijvingen zijn, kan die motivatie wel het juiste zetje zijn om in ieder geval op gesprek te komen. Het toont (naar mijn mening) in ieder geval initiatief.

• LucyLG
ybos schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:53:
[...]

Toen ik als ZZP wilde gaan starten diverse open sollicitaties gedaan. Daar heb ik juist wel een motivatie bij gedaan. Om nou alleen een open sollicitatie te sturen met een cv vond ik te karig.
Het is denk ik een beetje afhankelijk van de situatie.
Als je verwacht dat er weinig mensen solliciteren is het misschien niet nodig omdat je tijdens een gesprek de kans wel krijgt (dat is dan te hopen!).
Wanneer er tig inschrijvingen zijn, kan die motivatie wel het juiste zetje zijn om in ieder geval op gesprek te komen. Het toont (naar mijn mening) in ieder geval initiatief.
Ja dat is wat anders. Je moet eigenlijk een "pitch" dan doen en jezelf verkopen. Dan is er wel iets meer nodig, snap ik. Vertrouwelijkheid speelt minder.

Indien er veel sollicitanten zijn, wordt er dan niet eerst een selectie gemaakt obv CV? Ze moeten wel een hoop lezen. Ik kan me voorstellen dat het zo gaat.

Indien je geen juiste vooropleidingen hebt en open solliciteert is die motivatie denk ik weer heel belangrijk.

Ik denk steeds vaker dat een motivatie origineler kan. Ligt aan de functie maar niet iedereen is een goede schrijver en wellicht visueel sterker. Kort filmpje vind ik bijvoorbeeld heel sterk.

@unezra Das of geen das, ik zou kijken naar wat ze daar dragen in die sector. Je kleed je zoals ze zich vaak kleden in de business zelf (das is niet snel vreemd, Marten Toonder knoop, leuk maar weet niet wat de sector is). Bij mijn vorige werkgevers kleedde ik me uiteraard wat ik leuk vond maar ook wat de baas droeg. Klinkt stom, maar je gaat als vrouw niet met een leren legging lopen indien de omgeving heel formeel is (mijn baas was echt een fashionista). Onderscheid maken vind ik wel leuk, maar niet te afwijkend wellicht. Als vrouw heb je wat meer subtiele keuzes. Bijvoorbeeld je hebt een opvallende tas, ring of armband. Als man heb je minder te kiezen, horloge, das, schoenen. Geen circus van maken maar wat ik me goed kan herinneren is dat een kleine onderscheiding, dus iets bijzonders iets is wat onthouden wordt. Is bij een sollicitatie vaak ook een gespreksonderwerp, horloges zijn in sommige sectoren iets waar men wat mee kan hebben. Ligt echt aan het vak hoor.

LucyLG wijzigde deze reactie 27-12-2018 20:06 (27%)

• ybos
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:58:
[...]

Ja dat is wat anders. Je moet eigenlijk een "pitch" dan doen en jezelf verkopen. Dan is er wel iets meer nodig, snap ik. Vertrouwelijkheid speelt minder.

Indien er veel sollicitanten zijn, wordt er dan niet eerst een selectie gemaakt obv CV? Ze moeten wel een hoop lezen. Ik kan me voorstellen dat het zo gaat.

Indien je geen juiste vooropleidingen hebt en open solliciteert is die motivatie denk ik weer heel belangrijk.

Ik denk steeds vaker dat een motivatie origineler kan. Ligt aan de functie maar niet iedereen is een goede schrijver en wellicht visueel sterker. Kort filmpje vind ik bijvoorbeeld heel sterk.
Filmpje weet ik niet. Ligt volledig aan de functie. Stel dat je als verkoper aan de gang moet kan het goed werken. Moet je als IT-er zware code rammen in een donker achteraf kantoortje (even overdreven) maakt een filmpje weer minder indruk

• LucyLG
ybos schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:06:
[...]

Filmpje weet ik niet. Ligt volledig aan de functie. Stel dat je als verkoper aan de gang moet kan het goed werken. Moet je als IT-er zware code rammen in een donker achteraf kantoortje (even overdreven) maakt een filmpje weer minder indruk
Ja klopt. Dan slaat het misschien nergens op. 1 ding weet ik wel en dat is indien je gewoon superleuk overkomt en niet zo'n schrijver bent het wel kan helpen. Je kan in een digitale CV een link zetten. Juist die IT ers weten wat je kan doen. Je profiel in een animatie stoppen kan ook, spelen met iets nieuws. Er zijn zoveel programma's waarmee je dat kan doen. Ik vind het in ieder geval leuk!

Hele CV in animatie vind ik ook leuk idee. Je laat zien dat je iig technisch wat voor elkaar krijgt. Beter dan een saaie brief met spelfouten...(ja is dat erg, veel zien het niet eens). Visueel is gewoon altijd minder saai, mensen houden van plaatjes. Ik bedoel natuurlijk niet dat je er een rebus van moet maken. Duidelijk en kort.

Zal ik een voorbeeld zoeken wat ik bedoel?

LucyLG wijzigde deze reactie 27-12-2018 20:13 (20%)

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:48:
[...]
Als ik bij een bedrijf solliciteer, wil ik juist wél duidelijk maken dat ik heel erg gemotiveerd ben daar aan de slag te gaan in die specifieke functie, anders zou ik niet solliciteren. :) Als sollicitant mag je er vanuit gaan dat je gegevens (en je hele sollicitatie) vertrouwelijk worden behandeld, maar het lijkt me heel raar NIET gemotiveerd te zijn of net te doen alsof je dat niet bent.

Ik zou zelf nooit zonder motivatiebrief solliciteren, tenzij ik via de zijdeur binnen kom. As in, als je via via word voorgesteld is het vaak niet nodig. Als het een keer niet kan (los van via de zijdeur dus), voel ik me daar extreem ongemakkelijk bij. Juist in een motivatiebrief kan ik meteen én wat vragen beantwoorden én de nieuwsgierigheid wekken, zodat ze zelfs als mijn CV niet 100% past, me tóch uitnodigen voor een gesprek.

Ik vermijd het woord Curriculum Vitae graag. Vind het zelf echt een dom woord en het is vrij duidelijk wat het is. Is maar een mening. Soms zie je dat dat er groot bovenstaat, en dat de CV verder weinig inhoudt. Tsja weet niet hoor, weg met het latijn.
Ik heb absoluut geen hekel aan de term. Curriculum Vitae is een Curriculum Vitae, ik zou niet weten hoe je dat anders zou moeten noemen. Het is de officiële term en het lijkt mij juist belangrijk om die te hanteren. "Werkervaringslijst" vind ik juist heel krukkig overkomen, alsof je niet weet hoe het ding heet en dan zelf maar wat verzint. Dat uit de opmaak wel duidelijk is wat voor ding het is, wil niet zeggen dat het niet netjes is een titel aan het document te geven. Je zet je naam er toch ook boven?
Opmaak met die rode streep is leuk. Ik zeg altijd maar de opmaak is de helft van de inhoud, indien het er goed uitziet sta je weer 1-0 voor. Een kort geschreven profiel over wie je bent is een goede vind ik. Maar goed meningen mogen verschillen

@unezra je CV in drievoud meenemen! Hulde! Heel sterk en netjes.
Thnx. :) Opmaak is absoluut belangrijk. Je wil positief opvallen en opmaak helpt daarbij. Plus dat het in mijn beleving iets zegt over jou als persoon. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat ik mijn opmaak zelf heb bedacht én dat 'ie relatief eenvoudig is.

Het doel van je motivatiebrief en CV, is zorgen dat je op de stapel "uitnodigen" terecht komt en zelfs bij een mismatch langs mag komen. In mijn beleving is daarin veel geoorloofd, behalve liegen. Je hoeft niet de hele waarheid te vertellen, maar je moet wel een feitenlijk CV en motivatiebrief sturen.

(Daar gaat het nog wel eens mis is mijn ervaring, zoals gezegd, ik heb niet heel veel sollicitaties aan de andere kant van de tafel meegemaakt, maar in die 3 rondes heb ik wel veel bizarre dingen voorbij zien komen dat ik denk "ok, zo moet het dus NIET". Ook sollicitanten slaan soms de plank totaal mis.)
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:58:
[...]

Hierin kan ik alleen uit eigen ervaring spreken, maar ik heb het juist niet gedaan. De eerste schifting bestond uit "wel/geen motivatie" waarbij ik in alle gevallen ook héél snel naar het CV heb gekeken. Ik weet niet meer of ik helemaal niemand heb uitgenodigd die enkel met een CV aan kwam, ik weet wel dat het altijd een minpunt is geweest. Dat hoeft geen heel talig epistel te zijn, maar een paar regels goed gemikte proza waren wel belangrijk.

Dat had, los van dat het dan in ieder geval lijkt of je je best doet, ook een andere reden: We zochten een junior systeembeheerder / helpdeskmedewerker. Communiceren is een deel van je werk. Als je al niet eens 3 regels proza in een email weet te krijgen, heeft het weinig zin om te solliciteren op een baan waarbij goed kunnen communiceren met eindgebruikers een van je belangrijkste taken is.

Een filmpje moet ik niet aan denken. Ik kan best een eindje typen, IRL lukt het ook wel, maar op film zou ik compleet dicht slaan. Aan de andere kant van de tafel zit ik er ook niet op te wachten. Noem mij maar ouderwets.
@unezra Das of geen das, ik zou kijken naar wat ze daar dragen in die sector. Je kleed je zoals ze zich vaak kleden in de business zelf (das is niet snel vreemd, Marten Toonder knoop, leuk maar weet niet wat de sector is). Bij mijn vorige werkgevers kleedde ik me uiteraard wat ik leuk vond maar ook wat de baas droeg. Klinkt stom, maar je gaat als vrouw niet met een leren legging lopen indien de omgeving heel formeel is (mijn baas was echt een fashionista). Onderscheid maken vind ik wel leuk, maar niet te afwijkend wellicht. Als vrouw heb je wat meer subtiele keuzes. Bijvoorbeeld je hebt een opvallende tas, ring of armband. Als man heb je minder te kiezen, horloge, das, schoenen. Geen circus van maken maar wat ik me goed kan herinneren is dat een kleine onderscheiding, dus iets bijzonders iets is wat onthouden wordt. Is bij een sollicitatie vaak ook een gespreksonderwerp, horloges zijn in sommige sectoren iets waar men wat mee kan hebben. Ligt echt aan het vak hoor.
Ik heb er juist heel erg mee gespeeld. Bij een bedrijf gesolliciteerd waar het absoluut NIET de dresscode was, zeker niet voor die functie. Toch pak en stropdas aangetrokken en aangenomen. Weet niet of het mee of tegen heeft gewerkt, maar het viel wél op. (Had ook wel mijn techniek op orde, zonder dat was het sowieso voorbij geweest.)

Het blijft lastig een gok. Bij het ene bedrijf word het absoluut niet gewaardeerd als je op valt en je anders kleed dan gebruikelijk, bij het andere bedrijf word de eigenwijzigheid juist gewaardeerd. Ik heb ooit een keer bij Lost Boys gesolliciteerd, dat bedrijf profileert zich heel erg als hip en happening dus heb ik een motivatiemail geschreven die dacht ik, pastte bij het bedrijf. Afgewezen, op behoorlijk formele toon. Plank *finaal* misgeslagen, terwijl ik juist daar had verwacht dat als ik een saaie formele motivatie had geschreven ik meteen klaar was geweest.

Hoe ik het nu zou doen weet ik niet, ik heb één formeel sollicitatiegesprek gevoerd de afgelopen 8 jaar en daar had ik voldoende voorkennis om te weten wat er verwacht werd. (Die baan heb ik overigens afgeslagen voordat zij mij hebben kunnen vertellen of ze iets in me zagen of niet.)

Wel zou ik heel dicht bij mezelf blijven, aan de andere kant zowel mijn brief als mijn voorkomen aanpassen aan de functie. (Niet mijn CV, daar geloof ik niet in. Mijn CV is een redelijk statisch geheel. Als ik het al aan pas, is het omdat ik in een periode op zoek ga naar een ander soort functie maar daarna blijft het weer jaren gelijk.)

• LucyLG
unezra schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:30:
[...]

Als ik bij een bedrijf solliciteer, wil ik juist wél duidelijk maken dat ik heel erg gemotiveerd ben daar aan de slag te gaan in die specifieke functie, anders zou ik niet solliciteren. :) Als sollicitant mag je er vanuit gaan dat je gegevens (en je hele sollicitatie) vertrouwelijk worden behandeld, maar het lijkt me heel raar NIET gemotiveerd te zijn of net te doen alsof je dat niet bent.

Ik zou zelf nooit zonder motivatiebrief solliciteren, tenzij ik via de zijdeur binnen kom. As in, als je via via word voorgesteld is het vaak niet nodig. Als het een keer niet kan (los van via de zijdeur dus), voel ik me daar extreem ongemakkelijk bij. Juist in een motivatiebrief kan ik meteen én wat vragen beantwoorden én de nieuwsgierigheid wekken, zodat ze zelfs als mijn CV niet 100% past, me tóch uitnodigen voor een gesprek.

[...]

Ik heb absoluut geen hekel aan de term. Curriculum Vitae is een Curriculum Vitae, ik zou niet weten hoe je dat anders zou moeten noemen. Het is de officiële term en het lijkt mij juist belangrijk om die te hanteren. "Werkervaringslijst" vind ik juist heel krukkig overkomen, alsof je niet weet hoe het ding heet en dan zelf maar wat verzint. Dat uit de opmaak wel duidelijk is wat voor ding het is, wil niet zeggen dat het niet netjes is een titel aan het document te geven. Je zet je naam er toch ook boven?

[...]

Thnx. :) Opmaak is absoluut belangrijk. Je wil positief opvallen en opmaak helpt daarbij. Plus dat het in mijn beleving iets zegt over jou als persoon. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat ik mijn opmaak zelf heb bedacht én dat 'ie relatief eenvoudig is.

Het doel van je motivatiebrief en CV, is zorgen dat je op de stapel "uitnodigen" terecht komt en zelfs bij een mismatch langs mag komen. In mijn beleving is daarin veel geoorloofd, behalve liegen. Je hoeft niet de hele waarheid te vertellen, maar je moet wel een feitenlijk CV en motivatiebrief sturen.

(Daar gaat het nog wel eens mis is mijn ervaring, zoals gezegd, ik heb niet heel veel sollicitaties aan de andere kant van de tafel meegemaakt, maar in die 3 rondes heb ik wel veel bizarre dingen voorbij zien komen dat ik denk "ok, zo moet het dus NIET". Ook sollicitanten slaan soms de plank totaal mis.)

[...]

Hierin kan ik alleen uit eigen ervaring spreken, maar ik heb het juist niet gedaan. De eerste schifting bestond uit "wel/geen motivatie" waarbij ik in alle gevallen ook héél snel naar het CV heb gekeken. Ik weet niet meer of ik helemaal niemand heb uitgenodigd die enkel met een CV aan kwam, ik weet wel dat het altijd een minpunt is geweest. Dat hoeft geen heel talig epistel te zijn, maar een paar regels goed gemikte proza waren wel belangrijk.

Dat had, los van dat het dan in ieder geval lijkt of je je best doet, ook een andere reden: We zochten een junior systeembeheerder / helpdeskmedewerker. Communiceren is een deel van je werk. Als je al niet eens 3 regels proza in een email weet te krijgen, heeft het weinig zin om te solliciteren op een baan waarbij goed kunnen communiceren met eindgebruikers een van je belangrijkste taken is.

[...]

Een filmpje moet ik niet aan denken. Ik kan best een eindje typen, IRL lukt het ook wel, maar op film zou ik compleet dicht slaan. Aan de andere kant van de tafel zit ik er ook niet op te wachten. Noem mij maar ouderwets.

[...]

Ik heb er juist heel erg mee gespeeld. Bij een bedrijf gesolliciteerd waar het absoluut NIET de dresscode was, zeker niet voor die functie. Toch pak en stropdas aangetrokken en aangenomen. Weet niet of het mee of tegen heeft gewerkt, maar het viel wél op. (Had ook wel mijn techniek op orde, zonder dat was het sowieso voorbij geweest.)

Het blijft lastig een gok. Bij het ene bedrijf word het absoluut niet gewaardeerd als je op valt en je anders kleed dan gebruikelijk, bij het andere bedrijf word de eigenwijzigheid juist gewaardeerd. Ik heb ooit een keer bij Lost Boys gesolliciteerd, dat bedrijf profileert zich heel erg als hip en happening dus heb ik een motivatiemail geschreven die dacht ik, pastte bij het bedrijf. Afgewezen, op behoorlijk formele toon. Plank *finaal* misgeslagen, terwijl ik juist daar had verwacht dat als ik een saaie formele motivatie had geschreven ik meteen klaar was geweest.

Hoe ik het nu zou doen weet ik niet, ik heb één formeel sollicitatiegesprek gevoerd de afgelopen 8 jaar en daar had ik voldoende voorkennis om te weten wat er verwacht werd. (Die baan heb ik overigens afgeslagen voordat zij mij hebben kunnen vertellen of ze iets in me zagen of niet.)

Wel zou ik heel dicht bij mezelf blijven, aan de andere kant zowel mijn brief als mijn voorkomen aanpassen aan de functie. (Niet mijn CV, daar geloof ik niet in. Mijn CV is een redelijk statisch geheel. Als ik het al aan pas, is het omdat ik in een periode op zoek ga naar een ander soort functie maar daarna blijft het weer jaren gelijk.)
Je lijkt er wel veel ervaring mee te hebben. Ik zat ook wel eens aan de andere kant van de tafel, dus ik kreeg een sollicitant. De persoon zelf was mijn uiteindelijk oordeel. Ik keek wel naar de CV en motivatie. Indien in de stukken spelfouten zaten was dat al snel andere stapeltje. Ik zag vaak dat ze Curricullum Vitea schreven en andere rare fouten die met Word controle toch echt hadden gezien hadden kunnen worden. Of nationaliteit: Nederlands of Nederlandse, ok dat is een detail. Stagiare of Stagiair?

Nee ik zet er zelf niks boven. Het begint met personalia en dan profielschets. Ik vind in jouw voorbeeld het woord curriculum vitae mooi verwerkt. Het staat er niet in koeienletters boven. Mooie opmaak, alleen effe die streep doortrekken...

Tsja vertrouwelijkheid. Weet je wat het is? Ze zetten je afspraak in de centrale agenda van het bedrijf en iedereen kan het zien,ze zetten je naam erbij, dat heb ik zo vaak voorbij zien komen (receptie en al het ondersteunend personeel kan zien waar de baas is en met wie die heeft afgesproken). Ieder staflid kan het zien (en kunnen wel honderd man/vrouw bij bij grote clubs). Daar gaat je vertrouwelijkheid. Dat is wat ik bedoel....ik vind het niet vertrouwelijk meer op die manier. Daarom moet je het toch uitdrukkelijk vragen als het belangrijk is voor je.

Dat over die film, tsja ligt er allemaal aan. Ik zie dat veel mensen visueel zijn ingesteld.

Lost Boys ken ik nog wel, afgewezen op de formele toon? Echt? Wat een raar verhaal, formeel is nooit heel slecht indien je niet zeker weet. De achtergrond van Lost Boys ken ik ook, Michiel Mol houdt niet van een normale formele brief? Ik heb in gesprekken wel vaak gevraagd wat ze vonden van mn brief en CV.

Trouwens wat vinden jullie van foto op CV? Ik heb me laten vertellen dat dat echt niet meer kan...eens of niet?

• Sissors
Het verbaasd mij ook wat dat @unezra zo met zijn CV, motivatiebrieven, etc bezig lijkt te zijn. Ik dacht dat jij al jaren lang een vaste functie ergens had :P

Maar ik vraag me af: Wat voor een interessante dingen staan nu in een motivatiebrief als er niet in gelogen is? Want: Mijn afdeling werd gereorganiseerd, en ik moet toch mijn hypotheek betalen + jullie hadden vacature die in mijn vakgebied is, of: Ik wil korter reizen, en jullie zijn enige bedrijf op fietsafstand in mijn gebied, zijn wel redenen die vast vaak voorkomen, maar nou niet echt iets zijn wat je boven op de stapel doet belanden. Dan kan je wel wel een verhaal verzinnen over hoe geinteresseerd je in het gebied bent waar het bedrijf in werkt en je je graag verder wil ontwikkelen, maar dat zijn secundaire zaken, als ze al waar zijn.
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:09:
[...]

Hele CV in animatie vind ik ook leuk idee. Je laat zien dat je iig technisch wat voor elkaar krijgt. Beter dan een saaie brief met spelfouten...(ja is dat erg, veel zien het niet eens). Visueel is gewoon altijd minder saai, mensen houden van plaatjes. Ik bedoel natuurlijk niet dat je er een rebus van moet maken. Duidelijk en kort.
Zolang het nog wel duidelijk is, is dat een leuk iets voor als je solliciteert in iets van een design functie. Maar voor bijvoorbeeld een technische functie zou ik het toch gewoon op een stukje tekst houden. En dan kan iets subtiels als een rood lijntje en een strakke opmaak wel prima om net wat op te vallen, maar ik zou dat toch niet te gek maken.
Trouwens wat vinden jullie van foto op CV? Ik heb me laten vertellen dat dat echt niet meer kan...eens of niet?
Ligt aan je hoofd + de functie :P. Maar serieus, in principe is het natuurlijk totaal irrelevant iets, dus ik zou het alleen doen als je denkt dat je mediageniek genoeg bent dat het een voordeel oplevert (en wel een echte foto dan, geen ding met vol met ruis of JPEG artifacten). Tenzij je ergens solliciteert waar je hoofd er wel wat toe doet, zoals receptionist.

• LucyLG
Sissors schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:09:

Maar ik vraag me af: Wat voor een interessante dingen staan nu in een motivatiebrief als er niet in gelogen is? Want: Mijn afdeling werd gereorganiseerd, en ik moet toch mijn hypotheek betalen + jullie hadden vacature die in mijn vakgebied is, of: Ik wil korter reizen, en jullie zijn enige bedrijf op fietsafstand in mijn gebied, zijn wel redenen die vast vaak voorkomen, maar nou niet echt iets zijn wat je boven op de stapel doet belanden. Dan kan je wel wel een verhaal verzinnen over hoe geinteresseerd je in het gebied bent waar het bedrijf in werkt en je je graag verder wil ontwikkelen, maar dat zijn secundaire zaken, als ze al waar zijn.
Ja eens. Ik kan meegaan in je redenering hoe interessant is het ene bedrijf nou eigenlijk van de andere. Je bedoelt dat motivatie vaak toch beetje onzinnig is of iets dergelijks?

Helaas is het wel echt zo dat ze willen horen hoe spannend ze zijn en waarom jij de ideale match bent.

Ik word wel eens gebeld door een recruiter of bedrijf of ik mn CV wil sturen. En daarna ga je op gesprek en vragen ze om mijn motivatie? Ja die kan ik best ter plekke uit mn mouw schudden maar kan ook zeggen maar jullie bellen mij? Echt ze doen het...ik weet soms niet hoe je daar mee om moet gaan. Ik kom er helemaal naartoe ergens 100 km verderop en dan vragen ze waarom ik solliciteer...ik heb voor opdrachten wel eens gezegd dat ik ben benaderd door hen. Ik zei ook dat het bedrijf me zeker aanspreekt, maar dat het voor een tijdelijke opdracht mij om het even is of het A of concurrent B was. Alleen dat ik wel goed werk kan aanleveren en toevoeging kan bieden. Misschien mijn fout, maar soms is het zo eenzijdig allemaal. Het moet voor jou ook leuk zijn.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-01 18:14

Zenix

BOE!

Je kan ook beetje origineel zijn met je motivatiebrief. Toen ik bij belastingdienst ging solliciteren heb ik bijvoorbeeld een brief gemaakt op basis van hun slogan, dat ik ze wil helpen met hun ICT problemen etc. Als ik het per post had moeten versturen, had ik het in een blauwe envelop gedaan ;) Ze vonden de brief erg leuk.

Gewoon laten zien dat je er moeite in hebt gestoken. Dat zegt ook wat over een persoon.

Zenix wijzigde deze reactie 27-12-2018 21:30 (23%)

• Sissors
Zenix schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:27:
Je kan ook beetje origineel zijn met je motivatiebrief. Toen ik bij belastingdienst ging solliciteren heb ik bijvoorbeeld een brief gemaakt op basis van hun slogan, dat ik ze wil helpen met hun ICT problemen etc. Als ik het per post had moeten versturen, had ik het in een blauwe envelop gedaan ;) Ze vonden de brief erg leuk.

Gewoon laten zien dat je er moeite in hebt gestoken. Dat zegt ook wat over een persoon.
Maar precies, dan heb je dus wel een leuke originele brief gemaakt hoor, en natuurlijk, daarmee val je op. Maar inhoudelijk is het natuurlijk geneuzel. Als ik zou solliciteren voor eerstelijns helpdesk medewerker bij een maker van boekhoudsoftware, zullen ze me dan geloven als ik zeg dat het een jongensdroom is die uitkomt? :P

Geen flauw idee meer wat ik ooit voor motivatie erbij heb gedaan voor mijn huidige baan. Nu heb ik het voordeel voor potentieel toekomstige sollicitaties dat ik wel redelijk alle werkgevers in mijn gebied uit mijn hoofd ken (op één hand ze tellen wordt lastig, maar met twee handen kom je een heel eind), en dan kan je nog wel redelijk vertellen waarom je juist hun hebt gekozen (tegelijk laten we wel wezen, ook daar begin ik met alle opties die ver weg zijn wegstrepen).

• LucyLG

Inderdaad leuker kan je het ze niet maken wel makkelijker. Leuk die blauwe brief!

• medal
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-01 22:51
Ben ik dan de enige die uit principe weigert een motivatie brief te schrijven bij een sollicitatie?

• LucyLG
medal schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:02:
Ben ik dan de enige die uit principe weigert een motivatie brief te schrijven bij een sollicitatie?
Nee ik ben soms ook zo dat ik eerst wil weten of ze uberhaupt interesse hebben. Een uur aan een brief typen en dan meteen horen dat je niet wordt heb ik ook geen zin an. Eens!

Afwijzing is hard.

• Pizza_Boom
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:20:
Ik word wel eens gebeld door een recruiter of bedrijf of ik mn CV wil sturen. En daarna ga je op gesprek en vragen ze om mijn motivatie? Ja die kan ik best ter plekke uit mn mouw schudden maar kan ook zeggen maar jullie bellen mij? Echt ze doen het...ik weet soms niet hoe je daar mee om moet gaan. Ik kom er helemaal naartoe ergens 100 km verderop en dan vragen ze waarom ik solliciteer...ik heb voor opdrachten wel eens gezegd dat ik ben benaderd door hen. Ik zei ook dat het bedrijf me zeker aanspreekt, maar dat het voor een tijdelijke opdracht mij om het even is of het A of concurrent B was. Alleen dat ik wel goed werk kan aanleveren en toevoeging kan bieden. Misschien mijn fout, maar soms is het zo eenzijdig allemaal. Het moet voor jou ook leuk zijn.
Ik heb 1x een brief geschreven terwijl ik gevraagd werd. Doe ik nooit meer. Zo verschrikkelijk lang daaraan bezig geweest. Ja, het is een leuke opdrachtgever etc, maar ik wilde vooral weg bij mijn WG (of liever gezegd, bij mijn leidinggevende). Bedrijf zat binnen een straal x van mijn huis. Waarom wil ik daar graag werken. Ja, euhm, euh...

"Waarom wilde je het eerste kennismakingsgesprek niet op het hoofdkantoor?"
Omdat ik hier op deze locatie zou moeten gaan werken en zonder weet of het wat voor mij is 400 km ga rijden voor een kennismaking?

Nog zoiets: CV vertalen voor een detacheerder. Doe je dat zelf of laat je het hun lekker doen en kijk je hem na?

• LucyLG
Pizza_Boom schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:09:
[...]
Ik heb 1x een brief geschreven terwijl ik gevraagd werd. Doe ik nooit meer. Zo verschrikkelijk lang daaraan bezig geweest. Ja, het is een leuke opdrachtgever etc, maar ik wilde vooral weg bij mijn WG (of liever gezegd, bij mijn leidinggevende). Bedrijf zat binnen een straal x van mijn huis. Waarom wil ik daar graag werken. Ja, euhm, euh...

Omdat ik hier op deze locatie zou moeten gaan werken en zonder weet of het wat voor mij is 400 km ga rijden voor een kennismaking?

Nog zoiets: CV vertalen voor een detacheerder. Doe je dat zelf of laat je het hun lekker doen en kijk je hem na?
In het Engels vertalen zou ik in investeren. Ziet er leuk uit...

• Pizza_Boom
LucyLG schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:10:
[...]

In het Engels vertalen zou ik in investeren. Ziet er leuk uit...
Ook als je hun template aangeleverd krijgt en je linkedin compleet in het Engels is (met Nederlands als alternatief)?

• LucyLG
Pizza_Boom schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:16:
[...]
Ook als je hun template aangeleverd krijgt en je linkedin compleet in het Engels is (met Nederlands als alternatief)?
Is je Engels ok? Gewoon een vraag.

• Pizza_Boom
LucyLG schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:21:
[...]
Is je Engels ok? Gewoon een vraag.
Niet perfect, maar voldoende om fatsoenlijk te kunnen communiceren zonder mijzelf belachelijk te maken. Ik ben niet na 3 woorden klaar met een conversatie omdat ik het niet meer red. ;)

• LucyLG
Pizza_Boom schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:23:
[...]
Niet perfect, maar voldoende om fatsoenlijk te kunnen communiceren zonder mijzelf belachelijk te maken. Ik ben niet na 3 woorden klaar met een conversatie omdat ik het niet meer red. ;)
Maak een Engelse versie en laat evt checken door iemand die nog beter is. Werkgevers weten meteen dat je Engels beheerst.

• Pizza_Boom
LucyLG schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:25:
[...]

Maak een Engelse versie en laat evt checken door iemand die nog beter is. Werkgevers weten meteen dat je Engels beheerst.
De vraag komt voort uit het feit dat ik dit jaar werd benaderd door een detacheerder die een aantal functies voor mij had. Een van de functies sprak mij aan, ze op laten solliciteren, telefonisch gesproken met de HRMer en die ging het voor leggen aan de manager, maar die was niet Nederlands (internationale firma). Er bleek interesse te zijn, dus CV op verzoek naar het Engels omgegooid, weer opgestuurd en... Sindsdien hult de detacheerder zich in een stilzwijgen, want ik ben niet voldoende bereikbaar. Nee, joh, ik heb vanaf begin af aan gezegd dat ik overdag niet tot nauwelijks bereikbaar ben, want wij hebben geen ruimtes waar je jezelf kan afzonderen. Ja, 1 vergaderruimte die bijna continue volgeboekt is. Einde van de dag kan altijd, dan bel ik ook altijd terug. Maar dat is blijkbaar te lastig. Nog even afgezien van het feit dat ik heel veel met collega's moet overleggen of in besprekingen zit/vragen krijg.

Aan mijn broertje hoor je niet dat het een Nederlander is als hij Engels praat, aan mij nog wel. Hij gaat met mensen die tweetalig zijn rustig Engels zitten praten, ik heb meer de voorkeur voor Nederlands.

• LucyLG
Beetje accent is prima. Zolang je maar Engels beheerst. Je bent wel een Nederlander he, heb je Rutte wel eens Engels horen praten...

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
LucyLG schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:41:
Je bent wel een Nederlander he, heb je Rutte wel eens Engels horen praten...
Ja, en ik schaam me dood dat dat de Grote Nederlandse Roerganger is.

Het accent kan ik 'm vergeven, maar het kromme Engels niet. Hij heeft daar personeel voor. Gebruik dat!

/offtopic

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Piet_Piraat7
Maar ik vraag me af: Wat voor een interessante dingen staan nu in een motivatiebrief als er niet in gelogen is? Want: Mijn afdeling werd gereorganiseerd, en ik moet toch mijn hypotheek betalen + jullie hadden vacature die in mijn vakgebied is, of: Ik wil korter reizen, en jullie zijn enige bedrijf op fietsafstand in mijn gebied, zijn wel redenen die vast vaak voorkomen, maar nou niet echt iets zijn wat je boven op de stapel doet belanden.
De vacature die ik gezien heb was intern. Na jaren detachering kijk ik eigenlijk wel uit om mij te hechten aan één bedrijf, een band op te bouwen met collega's en mij te kunnen investeren in een bedrijf zonder dat ik na afloop van een project weer naar een nieuwe omgeving ga. Wil dat wel in een motivatie schrijven.

• enira
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:58
Interessant topic, hoop herkenbare situaties en leuke voorbeelden, waar er 1 bovenuit springt waar ik wel op moet reageren;
unezra schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 06:34:

Dit.

Members only:

Eerlijkheid duurt in dit geval het langst. Komt het niet meteen uit, dan wel later als je er werkt. Is voor beide partijen niet handig als achteraf blijkt dat je niet gewoon "jezelf" kan zijn, of je continu moet aanpassen naar hoe men wilt dat je bent.

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

• Sissors
enira schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:48:
Interessant topic, hoop herkenbare situaties en leuke voorbeelden, waar er 1 bovenuit springt waar ik wel op moet reageren;

[...]

Dit.

Members only:
Members only:

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:50:
[...]
Je lijkt er wel veel ervaring mee te hebben. Ik zat ook wel eens aan de andere kant van de tafel, dus ik kreeg een sollicitant. De persoon zelf was mijn uiteindelijk oordeel. Ik keek wel naar de CV en motivatie. Indien in de stukken spelfouten zaten was dat al snel andere stapeltje. Ik zag vaak dat ze Curricullum Vitea schreven en andere rare fouten die met Word controle toch echt hadden gezien hadden kunnen worden. Of nationaliteit: Nederlands of Nederlandse, ok dat is een detail. Stagiare of Stagiair?
Ik heb vooral de nodige ervaring als sollicitant, maar toen ik zelf aan de andere kant van de tafel mocht aanschuiven en actief betrokken was bij het selectieproces van mijn directe collega heb ik daar wel álles uitgehaald dat er uit te halen viel. (Plus geprobeerd de selectie te doen en sollicitatiegesprekken te voeren die ik zelf graag gehad had willen hebben.)

Weet ik er nu veel van? Meer dan voor die selectie in ieder geval. :)

Ik vind het sowieso heel leuk om van zoiets te leren maar omdat het om een 2-mans team ging, was de selectie ook extra kritiek. Een misser door het selecteren van de verkeerde kandidaat had vooral mij enorm veel ellende opgeleverd. "Passen in het team" luistert opeens heel nauw als je in zo'n klein team werkt en weet dat je op momenten meer met elkaar dan met je eigen partner bent en er momenten gaan komen dat je 24 uur door moet. Een van de belangrijkste zachte criteria is geweest of ik mezelf nog lol zag hebben met die persoon na een shift van 24 uur en/of een 14-daagse werkweek van 70+ uur per week onder heftige stress en compleet mentaal en fysiek naar de tering.
Nee ik zet er zelf niks boven. Het begint met personalia en dan profielschets. Ik vind in jouw voorbeeld het woord curriculum vitae mooi verwerkt. Het staat er niet in koeienletters boven. Mooie opmaak, alleen effe die streep doortrekken...
Tsja vertrouwelijkheid. Weet je wat het is? Ze zetten je afspraak in de centrale agenda van het bedrijf en iedereen kan het zien,ze zetten je naam erbij, dat heb ik zo vaak voorbij zien komen (receptie en al het ondersteunend personeel kan zien waar de baas is en met wie die heeft afgesproken). Ieder staflid kan het zien (en kunnen wel honderd man/vrouw bij bij grote clubs). Daar gaat je vertrouwelijkheid. Dat is wat ik bedoel....ik vind het niet vertrouwelijk meer op die manier. Daarom moet je het toch uitdrukkelijk vragen als het belangrijk is voor je.
Zolang het binnen die stafleden en dat bedrijf blijft heb ik daar geen problemen mee. Het word vervelend als het opeens buiten die specifieke organisatie gaat komen. Niet specifiek dat je aan het rondkijken bent, wel wáár precies. Vooralsnog ga ik er vanuit dat als ik op een plek solliciteer, ik diegene ben die al dan niet buiten die organisatie verteld over waar en hoe.
Dat over die film, tsja ligt er allemaal aan. Ik zie dat veel mensen visueel zijn ingesteld.
Visueel, zeker, maar ik heb al een hekel aan telefoneren. Laat staan dat ik zelf graag een videoboodschap zou willen maken voor een bedrijf. Solliciteren per videochat lijkt me ook verschrikkelijk. Ik zou echt afhaken als een bedrijf dat van me verlangt. Dan niet. Ik wil met alle plezier een uur in de auto zitten, ik wil niet met mijn hoofd op een webcam.
Lost Boys ken ik nog wel, afgewezen op de formele toon? Echt? Wat een raar verhaal, formeel is nooit heel slecht indien je niet zeker weet. De achtergrond van Lost Boys ken ik ook, Michiel Mol houdt niet van een normale formele brief? Ik heb in gesprekken wel vaak gevraagd wat ze vonden van mn brief en CV.
Ik heb juist een vrij informele, hippe brief geschreven dacht ik. (Is alweer jaren geleden.) Voor zover ik weet kreeg ik een heel formele reactie terug.
Het kan voor bepaalde functies best denk ik. Zelf zie ik de toegevoegde waarde niet, sterker nog, ik denk dat je op die manier een oordeel krijgt dat niets te maken heeft met de inhoud. Misschien dat het in gevallen goed werkt, zeker bij representatieve functies waar uiterlijk een van je handelskenmerken is. Aan de andere kant vertekenen foto's ook vaak heel erg en zegt het niet zo veel. Voor functies waarbij uiterlijk totaal irrelevant is, lijkt me een foto op een CV ook irrelevant.

Persoonlijk zie ik het liever niet. Ik laat me graag verrassen door de persoon IRL.
Het verbaasd mij ook wat dat @unezra zo met zijn CV, motivatiebrieven, etc bezig lijkt te zijn. Ik dacht dat jij al jaren lang een vaste functie ergens had :P
Heb ik ook.
Maar hoewel ik niet actief op zoek ben, heb ik op dit moment óók mijn ogen open. :)

Mijn CV is met reden recent volledig herschreven zeg maar.
Kortere reisafstand lijkt me niet iets negatiefs en zeker iets dat je positief kunt verwerken in een motivatiemail. Reorganisatie zou ik er ook gewoon in zetten als dat toevallig zo uit komt. Los van dat, kun je ongeacht omstandigheden en dat de kachel moet branden, wel enthousiast worden van een functie. Dát zou ik er dus in zetten. Niet pagina's orakelen dat je weg moet, maar dat misschien terloops noemen en verder daadwerkelijk dat benoemen dat je aan spreekt in een functie. (Als er niets is dat je aan spreekt in een functie, moet je domweg niet reageren. Geen bedrijf zit te wachten op personeel dat vanaf dag 1 ongemotiveerd binnen komt en alleen maar aan het werk wil omdat de hypotheek nu eenmaal betaald moet worden. Op sommige functies boeit het misschien minder, van een magazijnmedewerker zou ik niet zo snel een jubelende motivatie verwachten, op andere functies boeit het juist heel erg.)
[...]
Zolang het nog wel duidelijk is, is dat een leuk iets voor als je solliciteert in iets van een design functie. Maar voor bijvoorbeeld een technische functie zou ik het toch gewoon op een stukje tekst houden. En dan kan iets subtiels als een rood lijntje en een strakke opmaak wel prima om net wat op te vallen, maar ik zou dat toch niet te gek maken.
Eens. Een CV moet niet schreeuwerig worden. Aan de andere kant, als je solliciteert als voor mijn part online marketeer of grafisch designer, zou ik wel kiezen voor een meer opvallende opmaak dan als je solliciteert voor een baan als boekhouder of hardcore techneut. Denk dat ook een CV in de opmaak uit moet stralen wie je bent en moet passen bij het type functie.

Nice! Dat zijn wel de betere manieren om op te vallen ja. :)
Pizza_Boom schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:09:
[...]

Ik heb daar nooit zo veel problemen mee. Het is wat meer logistiek en het is vervelend dat het niet bepaald gewoonte is dat bedrijven je reiskosten vergoeden als je op gesprek komt (ik heb het één keer meegemaakt). Vervelend als je zonder werk zit en het al moet doen met minder inkomsten. Los van dat, best, als het dé perfecte baan voor me is vind ik het geen probleem om een eindje te rijden. (Of te vliegen, ik heb een keer gesolliciteerd op een baan in Ierland. Reiskosten werden vergoed, sollicitatiegesprek was wél daar. Hardstikke gaaf om mee te maken.)
Als ik bezig ben met banen waarbij een Engelstalige variant relevant is, vertaal ik 'm zelf wel. Ik ga die klus niet overlaten aan iemand anders.
Wanneer het relevant is, is het blijkbaar relevant dat je de taal voldoende beheerst dus kun je dat maar beter laten zien in je CV. Je valt direct door de mand als je Engels minder goed blijkt te zijn dan je CV geschreven is. :)

Daarbij zijn vertalingen nooit letterlijk. Door zelf te vertalen kun je ook iets van jezelf in je CV leggen. Ik laat mijn CV niet door een ander schrijven (en als ik het CV van een ander redigeer, let ik er heel erg op niet het CV in mijn woorden te herschrijven, iemands eigen schrijfstijl moet overeind en herkenbaar blijven), dus laat ik mijn CV ook niet door een ander herschrijven.

Dat mijn Engels niet native is en je dat waarschijnlijk kunt zien, prima. (Ik heb wel een Engelstalig CV gehad, voor zover ik weet heb ik dat heel specifiek in EN_UK geschreven en niet EN_US. Zou ik het nu doen, zou ik opnieuw kiezen voor een Brits-Engels CV en niet voor een Amerikaans-Engels CV. Da's wel ff flink de Oxford er bij pakken, er zitten de nodige ellendige verschillen in spelling en uitdrukkingen in en consistentie is daarin key in mijn beleving. Brits en Amerikaans Engels door elkaar gooien is erg lelijk.)
medal schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:02:
Vast niet maar ik heb ze eigenlijk allemaal zonder pardon op de stapel "afwijzen wegens geen motivatiebrief" gedonderd. Het leverde echt direct minputen op. Een enkel CV heb ik wat beter bekeken maar dan moest het CV wel héél goed zijn en in alle opzichten aanspreken om überhaupt nog een kans te maken. Zonder dat: "geen brief, geen weergaloos CV, doei". Terwijl zo'n kandidaat met de juiste motivatie, waarschijnlijk wel was uitgenodigd.

Kortom: Het verkleint je kansen denk ik serieus. :)

• Sissors
unezra schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:57:
[...]

Kortere reisafstand lijkt me niet iets negatiefs en zeker iets dat je positief kunt verwerken in een motivatiemail. Reorganisatie zou ik er ook gewoon in zetten als dat toevallig zo uit komt. Los van dat, kun je ongeacht omstandigheden en dat de kachel moet branden, wel enthousiast worden van een functie. Dát zou ik er dus in zetten. Niet pagina's orakelen dat je weg moet, maar dat misschien terloops noemen en verder daadwerkelijk dat benoemen dat je aan spreekt in een functie. (Als er niets is dat je aan spreekt in een functie, moet je domweg niet reageren. Geen bedrijf zit te wachten op personeel dat vanaf dag 1 ongemotiveerd binnen komt en alleen maar aan het werk wil omdat de hypotheek nu eenmaal betaald moet worden. Op sommige functies boeit het misschien minder, van een magazijnmedewerker zou ik niet zo snel een jubelende motivatie verwachten, op andere functies boeit het juist heel erg.)
Een korte reisafstand is niet negatief, en in een enkele functie kan het ook positief zijn. Maar voor veruit de meeste functies is het iets wat handig is voor de werknemer, en de werkgever geen drol uit zal maken. Dus dat is een goede motivatie voor jou om daar te solliciteren, maar vanuit de werkgever is het dus iemand die daar primair wil werken omdat het nou toevallig in de buurt is.

En verder kan ik prima begrijpen als je bij SpaceX solliciteert dat je een leuke motivatie brief kan schrijven. Maar als je de vijfde sollicitatie van de maand doet voor een baan bij de financiele administratie bij een random bedrijf, dan zal je motivatie brief ook gewoon een copy paste dingetje zijn waarbij je de naam van het bedrijf (hopelijk) hebt aangepast.

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
Sissors schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:22:
[...]
Een korte reisafstand is niet negatief, en in een enkele functie kan het ook positief zijn. Maar voor veruit de meeste functies is het iets wat handig is voor de werknemer, en de werkgever geen drol uit zal maken. Dus dat is een goede motivatie voor jou om daar te solliciteren, maar vanuit de werkgever is het dus iemand die daar primair wil werken omdat het nou toevallig in de buurt is.
Kan me om allerlei redenen voorstellen dat het voor een werkgever ook fijn is als mensen in de buurt wonen. :)
En verder kan ik prima begrijpen als je bij SpaceX solliciteert dat je een leuke motivatie brief kan schrijven. Maar als je de vijfde sollicitatie van de maand doet voor een baan bij de financiele administratie bij een random bedrijf, dan zal je motivatie brief ook gewoon een copy paste dingetje zijn waarbij je de naam van het bedrijf (hopelijk) hebt aangepast.
Persoonlijk zou ik dat niet doen. Sure, ik zal niet iedere zin volledig herschrijven en delen hergebruiken, maar ik zou echt never ever copy/paste doen en enkel de naam van het bedrijf veranderen. :) Bij ieder bedrijf is wel iets unieks te verzinnen waardoor het interessant is specifiek daar te werken. Ook als het de 5e sollicitatie in een maand of week is.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Blijkbaar word ik als junior consultant gezien door een recruiter terwijl ik al 7 jaren werk, waarvan 6 jaar als consultant. :s
Ik snap dat ik aan het solliciteren op een functie waarbij ik minder mijn specialistische kennis kon inzetten, maar alsnog zal ik voldoende kennis kunnen meebrengen om geplaatst te worden voor € 80 per uur of hoger.
Ik denk dat 4000 euro bruto per maand obv 40 uur excl vakantiegeld (en overige voorwaarden) een heel goed salaris is om mee te beginnen en meer ervaring op te doen als consultant! Voor interne functies (dus niet in de detachering) liggen de salarissen wel lager nog. Dus houdt daar rekening mee in jouw zoektocht.
Members only:

Kia ora

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
drooger schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:49:
Blijkbaar word ik als junior consultant gezien door een recruiter terwijl ik al 7 jaren werk, waarvan 6 jaar als consultant. :s
Ik snap dat ik aan het solliciteren op een functie waarbij ik minder mijn specialistische kennis kon inzetten, maar alsnog zal ik voldoende kennis kunnen meebrengen om geplaatst te worden voor € 80 per uur of hoger.
€80 per uur of hoger is volgens mij genoemd salaris helemaal niet raar bij. In mijn beleving zul je ruim boven de €100, €120 moeten uitkomen voor een salaris dat in de buurt zit van wat jij verwacht. :)

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

unezra schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:07:
[...]

€80 per uur of hoger is volgens mij genoemd salaris helemaal niet raar bij. In mijn beleving zul je ruim boven de €100, €120 moeten uitkomen voor een salaris dat in de buurt zit van wat jij verwacht. :)
Bij die vorige werkgever had ik uurtarieven variërend van 85 tot 110 per uur.
Ik weet dat bij een uurtarief van 85 ik al snel maandelijks richting de € 5000 in het laatje breng voor de werkgever. (na overheadkosten e.d.)

Die 80 zal echt een ondergrens zijn (bijv. als er weer een crisis is) en zelfs dan ben ik nog prima rendabel.

Kia ora

• unezra
  • Nu online

unezra

Topicstarter
drooger schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:19:
[...]
Bij die vorige werkgever had ik uurtarieven variërend van 85 tot 110 per uur.
Ik weet dat bij een uurtarief van 85 ik al snel maandelijks richting de € 5000 in het laatje breng voor de werkgever. (na overheadkosten e.d.)

Die 80 zal echt een ondergrens zijn (bijv. als er weer een crisis is) en zelfs dan ben ik nog prima rendabel.
Er is een *groot* verschil tussen wat jij in het laatje brengt voor je werkgever en wat jij daar aan salaris voor krijgt. Voor zover ik weet is 4K salaris bij een uurtarief van €80 per uur helemaal niet onredelijk en wil je meer, zul je ver over die €80 per uur heen moeten.

Dit is én uit eerdere eigen ervaring én wat ik weet van externe engineers die wel eens bij ons over de vloer komen. In mijn beleving zaten hun pieken rond de 5-6K per maand bruto, maar wel bij uurtarieven richting €120-€150 per uur.

• Pizza_Boom
drooger schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:49:
Members only:
Members only:
unezra schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:57:
Ik heb daar nooit zo veel problemen mee. Het is wat meer logistiek en het is vervelend dat het niet bepaald gewoonte is dat bedrijven je reiskosten vergoeden als je op gesprek komt (ik heb het één keer meegemaakt). Vervelend als je zonder werk zit en het al moet doen met minder inkomsten. Los van dat, best, als het dé perfecte baan voor me is vind ik het geen probleem om een eindje te rijden. (Of te vliegen, ik heb een keer gesolliciteerd op een baan in Ierland. Reiskosten werden vergoed, sollicitatiegesprek was wél daar. Hardstikke gaaf om mee te maken.)
Nouja, het was bij mij via zo'n dozenschuiver detacheerder... Die hadden al een aantal keer mij relatief ver weg gestuurd. Het zou de 5e keer in 2 weken ofzo worden. Dat ben je snel zat als je nog in je bijbaantje zit dat je fulltime doet en de keren daarvoor geen match waren. Is het ook niet geworden trouwens... Zocht iets technisch, niet iets waarbij je verkoper bent die in zijn systeem een paar standaard modules aanklikt en dat verkoopt. Trouwens dezelfde als de eerste situatie die ik beschrijf in mijn post op pagina 1.
Als ik bezig ben met banen waarbij een Engelstalige variant relevant is, vertaal ik 'm zelf wel. Ik ga die klus niet overlaten aan iemand anders.
Wanneer het relevant is, is het blijkbaar relevant dat je de taal voldoende beheerst dus kun je dat maar beter laten zien in je CV. Je valt direct door de mand als je Engels minder goed blijkt te zijn dan je CV geschreven is. :)

Daarbij zijn vertalingen nooit letterlijk. Door zelf te vertalen kun je ook iets van jezelf in je CV leggen. Ik laat mijn CV niet door een ander schrijven (en als ik het CV van een ander redigeer, let ik er heel erg op niet het CV in mijn woorden te herschrijven, iemands eigen schrijfstijl moet overeind en herkenbaar blijven), dus laat ik mijn CV ook niet door een ander herschrijven.

Dat mijn Engels niet native is en je dat waarschijnlijk kunt zien, prima. (Ik heb wel een Engelstalig CV gehad, voor zover ik weet heb ik dat heel specifiek in EN_UK geschreven en niet EN_US. Zou ik het nu doen, zou ik opnieuw kiezen voor een Brits-Engels CV en niet voor een Amerikaans-Engels CV. Da's wel ff flink de Oxford er bij pakken, er zitten de nodige ellendige verschillen in spelling en uitdrukkingen in en consistentie is daarin key in mijn beleving. Brits en Amerikaans Engels door elkaar gooien is erg lelijk.)
Dan is het natuurlijk wel handig als je dat vooraf weet. Als je bij de Nederlandse vestiging van een international solliciteert en de vacature is compleet in het Nederlands, de contactpersoon is mevrouw Janssen (insert willekeurige andere Nederlandse naam) en die praat Nederlands met je en je weet nog niet dat je volgende gesprek is met een manager van de hoofdvestiging? :P Had ik dat wel geweten dan had ik natuurlijk rustig de tijd genomen mijn CV netjes om te zetten. Wellicht wat naïef van mijzelf. :+

• Joey117
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-01 10:09
Ik heb recentelijk het hele process ook weer doorlopen, maar dit keer zonder recruiter.
Zelf een aantal bedrijven aangeschreven en overal op gesprek mogen komen.

Wat ik bijzonder vind is dat ik bij de grote bedrijven in regio Eindhoven pas na HEEL lang wachten (3+ weken) een reactie kreeg en ook niet verder kwam dan het eerste gesprek. Blijkbaar is mijn 6 jaar werkervaring als (Java) Software ontwikkelaar niet voldoende of pas ik niet voldoende in het hokje.

Bij de kleinere bedrijven waar ik heb gesolliciteerd, wilden ze het liefste alles dezelfde week nog regelen, dus 1e gesprek, 2e gesprek, aanbieding en contract tekenen.

Ik ben erg blij met mijn keuze, maar gezien de huidige markt en mijn CV had ik niet verwacht om al vóór de technische ronde af te vallen. Wellicht zou een recruiter hier wel iets kunnen betekenen, sommige bedrijven werken met "voorkeurs" recruiters en die doen de eerste schifting.

Daarnaast doe ik voor mijn huidige werkgever ook de technische sollicitatieronde. Helaas al voldoende ontwikkelaars gezien die met 15 jaar ervaring amper een UML Klasse diagram kunnen tekenen of niet uit kunnen leggen wat een nullpointer eigenlijk is. Daar wordt niemand in onze groep erg vrolijk van en we weten ook niet waar we, in onze ogen, goed personeel moeten vinden. Dus ik snap wel dat recruiters het ook niet altijd makkelijk hebben, als ze alleen nog dit soort mensen kunnen vinden.

Joey117 wijzigde deze reactie 28-12-2018 22:48 (8%)

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

unezra schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:23:
[...]

Er is een *groot* verschil tussen wat jij in het laatje brengt voor je werkgever en wat jij daar aan salaris voor krijgt. Voor zover ik weet is 4K salaris bij een uurtarief van €80 per uur helemaal niet onredelijk en wil je meer, zul je ver over die €80 per uur heen moeten.

Dit is én uit eerdere eigen ervaring én wat ik weet van externe engineers die wel eens bij ons over de vloer komen. In mijn beleving zaten hun pieken rond de 5-6K per maand bruto, maar wel bij uurtarieven richting €120-€150 per uur.
Ik had een bonusstructuur die gebaseerd is op hoeveel ik aan inkomsten genereer, incl. overzicht van alle (deels geschatte) kosten die ik ben voor de werkgever. Zodoende kan ik redelijk veilig beargumenteren dat met een uurtarief van 85 ik ongeveer 5000 euro winst opleverde en met een uurtarief van 105 een winst van +- 8000.

Verder geef ik ook aan dat die 80 eerder een ondergrens is. Zeker nu de markt goed is en functies zoals DevOps engineer hogere tarieven hebben dan mijn vorige functie, zie ik geen onmogelijkheden om meer dan 4000 te krijgen.
Als een werkgever of recruiter van mening is dat voor een te kleine marge zorgt is een ander verhaal.

Kia ora

• LucyLG
Joey117 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:31:
Ik heb recentelijk het hele process ook weer doorlopen, maar dit keer zonder recruiter.

Wat ik bijzonder vind is dat ik bij de grote bedrijven in regio Eindhoven pas na HEEL lang wachten (3+ weken) een reactie kreeg en ook niet verder kwam dan het eerste gesprek. Blijkbaar is mijn 6 jaar werkervaring als (Java) Software ontwikkelaar niet voldoende of pas ik niet voldoende in het hokje.

Bij de kleinere bedrijven waar ik heb gesolliciteerd, wilden ze het liefste alles dezelfde week nog regelen, dus 1e gesprek, 2e gesprek, aanbieding en contract tekenen.

Ik ben erg blij met mijn keuze, maar gezien de huidige markt en mijn CV had ik niet verwacht om al vóór de technische ronde af te vallen. Wellicht zou een recruiter hier wel iets kunnen betekenen, sommige bedrijven werken met "voorkeurs" recruiters en die doen de eerste schifting.

Daarnaast doe ik voor mijn huidige werkgever ook de technische sollicitatieronde. Helaas al voldoende ontwikkelaars gezien die met 15 jaar ervaring amper een UML Klasse diagram kunnen tekenen of niet uit kunnen leggen wat een nullpointer eigenlijk is. Daar wordt niemand in onze groep erg vrolijk van en we weten ook niet waar we, in onze ogen, goed personeel moeten vinden. Dus ik snap wel dat recruiters het ook niet altijd makkelijk hebben, als ze alleen nog dit soort mensen kunnen vinden.
het zou kunnen dat die grote bedrijven liever met recruiters werken en dat je daarom achterin de rij komt. Een goede en bekende recruiter kan je voordeel opleveren want ze zijn goed in selectie en kunnen je beter inschatten gezien hun expertise. Er is ook een grote downside als je met recruiter in zee gaat trouwens.

6 jaar ervaring ben je nog een redelijke junior. waarop solliciteerde je dan? een meer senior functie? Dan gaat het scheef lopen want je bent een dure om in te schakelen via recruiter igv senior functie.

Recruitment is complex soms. Een senior met 15 jaar ervaring welke door een bedrijf wordt gezocht is een dure deal voor ze, zeker een goede.

• Joey117
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-01 10:09
LucyLG schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:31:
[...]

6 jaar ervaring ben je nog een redelijke junior. waarop solliciteerde je dan? een meer senior functie? Dan gaat het scheef lopen want je bent een dure om in te schakelen via recruiter igv senior functie.
Ik solliciteerde meestal op medior functies, werkervaring gevraagd van 2-5 jaar of 5-10 jaar.
Het zal wel geen goede match geweest zijn, al weet ik dat de grote 3 hier in de regio ook voornamelijk op elkaars personeel zitten te wachten. Dus als je eenmaal binnen bent bij ASML, Philips (en aanverwanten) of Vanderlande, dan gaat de volgende sollicitatie een stuk makkelijker.

Voorlopig heb ik weer uitzicht op een nieuwe uitdaging, waar ik me de komende jaren op kan gaan richten.

• LucyLG
Joey117 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:46:
[...]

Ik solliciteerde meestal op medior functies, werkervaring gevraagd van 2-5 jaar of 5-10 jaar.
Het zal wel geen goede match geweest zijn, al weet ik dat de grote 3 hier in de regio ook voornamelijk op elkaars personeel zitten te wachten. Dus als je eenmaal binnen bent bij ASML, Philips (en aanverwanten) of Vanderlande, dan gaat de volgende sollicitatie een stuk makkelijker.

Voorlopig heb ik weer uitzicht op een nieuwe uitdaging, waar ik me de komende jaren op kan gaan richten.
ik denk dat je gelijk hebt, eenmaal binnen in dat segment kan een voordeel zijn.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13:32

Een kennis van mij is senior Java ontwikkelaar en behoorlijk goed en die beweert hetzelfde. Een paar jaar geleden is hij zo'n 1.5 jaar op zoek geweest naar een nieuwe functie als senior Java ontwikkelaar, hij woonde toen in de regio Utrecht.

Die 'enorm goede arbeidsmarkt voor ontwikkelaars' valt in de praktijk nog tegen. De meeste bedrijven willen ook simpelweg niet betalen en vinden daarom niemand. De grote bedrijven die wel 'behoorlijk' betalen hebben blijkbaar nog steeds keuze zat aan wie ze aannemen. Ik hoor ook steeds vaker dat Java wel wat 'uit' begint te raken, misschien heeft dat er ook mee te maken.

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:00
Ik kwam vandaag een ware topper op het vlak van vacaturetekst tegen, deze mag ik jullie niet onthouden. Het moge duidelijk zijn dat deze functie al lang en breed is vervuld, want het plaatje ziet er natuurlijk top uit!
Applicatiebeheerder gezocht
36 uur per week
Start 1 maart as. tot 31 december 2019, met optie tot verlenging

Eisen:
Minimaal bij 1 werkplek ervaring opgedaan in testing
Minimaal 2 jaar ervaring met OpenSource
Minimaal 3 jaar aantoonbare ruime kennis van Opensource
Minimaal 3 jaar aantoonbare ruime kennis van scripttalen
Minimaal 2 jaar ervaring met Component Integration

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• LucyLG
fonsoy schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:31:
Ik kwam vandaag een ware topper op het vlak van vacaturetekst tegen, deze mag ik jullie niet onthouden. Het moge duidelijk zijn dat deze functie al lang en breed is vervuld, want het plaatje ziet er natuurlijk top uit!

[...]
Wat vind je er zo top aan als ik vragen mag?

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:00
Het sarcasme in de post is zo te zien niet doorgedrongen. Wellicht had ik aangenomen dat het overduidelijk was dat de tekst onzin is. De vacaturetekst bevat precies niets.

Opensource en open source is geen leverancier, geen taal en ook geen framework, en dat heeft de recruiter niet door. Ervaring met testing is zo breed als wat, net als Component Integration. Dat kan zo breed zijn van het kunnen installeren van een plugin in WordPress tot een ESB beheren met daarbij horende interfaces.

Opensource gaat van het gebruiken van Open Source software tot het helpen met het programmeren ervan. Binnen open source software zijn er dan ook nog eens duizenden softwarepakketten die het zijn, en allemaal hun eigen logica, code en deels ook taal hebhen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:59
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:09:
Een animatie kan je niet uitprinten en kan niet in een ATS. Ik zou dus oppassen met dit soort dingen.

Daarnaast gaat het voor mij persoonlijk puur om de inhoud. Dergelijke kunststukjes geven mij vaak het gevoel dat er gecompenseerd wordt voor het gebrek aan skills. Als animaties je werk is, dan heb je wel een portfolio.
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:50:Je lijkt er wel veel ervaring mee te hebben.
Dat lijkt het zeker.
Ik ben erg blij met mijn keuze, maar gezien de huidige markt en mijn CV had ik niet verwacht om al vóór de technische ronde af te vallen.
Ik ben zelf Java dev en heb ook nogal veel CVs beoordeeld en sollicitaties afgenomen. Je mag me wel ff een link naar je CV sturen dan wil ik je wel wat feedback geven.
gold_dust schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:53:
Een kennis van mij is senior Java ontwikkelaar en behoorlijk goed en die beweert hetzelfde. Een paar jaar geleden is hij zo'n 1.5 jaar op zoek geweest naar een nieuwe functie als senior Java ontwikkelaar, hij woonde toen in de regio Utrecht.

Die 'enorm goede arbeidsmarkt voor ontwikkelaars' valt in de praktijk nog tegen. De meeste bedrijven willen ook simpelweg niet betalen en vinden daarom niemand. De grote bedrijven die wel 'behoorlijk' betalen hebben blijkbaar nog steeds keuze zat aan wie ze aannemen. Ik hoor ook steeds vaker dat Java wel wat 'uit' begint te raken, misschien heeft dat er ook mee te maken.
Ik ben zelf Java ontwikkelaar, toevallig ook Utrecht, en net in Jan begonnen als ZZPer. Als hij een goeie Java developer is, heb ik morgen wat voor 'em, en hou ik er waarschijnlijk zelf nog eens een dikke aanbrengbonus aan over.

Probleem met veel Java devs is dat ze helemaal niet zo goed zijn als ze zelf denken. Veel mensen denken dat je na je studie (of je 2 weken omscholing van muzikant door Cap Gemini) wel uitgeleerd bent. Mensen die zijn blijven steken in hoe je dingen 15 jaar geleden deed.

Als een Java dev 1.5 jaar (!!) geen baan kan vinden in Utrecht nota bene (de Rabobank neemt Java devs per honderd aan ofzo) dan is er iets met die persoon mis.

Jij hebt continue van dit soort 'gloom en doom' berichten die echt nergens op slaan. De market is op dit moment extreem goed.

Hydra wijzigde deze reactie 08-01-2019 08:28 (62%)

https://niels.nu

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:58
Ik herken er ook niet veel van. Behalve dat "ASML" op je CV wel wat deuren opent. Vooral in de machinebouw.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True