Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:17
Perseverance schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:24:
Ik ben wel benieuwd, wat maakt voor jullie nou dat je geïnteresseerd bent op een LinkedIn-berichtje van een recruiter?
Een bericht waaruit blijkt dat ze je profiel hebben bekeken en toelichting geven over de organisatie. Ik ben een maand geleden bij m'n huidige werkgever begonnen, de recruiter benaderde me via LinkedIn. Van daaruit zijn we verder gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

unezra schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Jij bent ZZPer. Dan werk je op een andere manier met recruiters dan mensen in loondienst.

Die ene recruiter kan voor iemand in loondienst nu nét jouw droombaan hebben bij die droom werkgever waar je de komende 10, 15 jaar blijft werken. Da's net even een andere dynamiek dat een klus van een paar maanden.
Tja, je kan die vacature ook toevallig een keer in een krant lezen die je in de trein vindt, moet je daarvoor dan maar de ellende van een recruiter op je hals halen (en nota bene een deel van dat salaris aan hem af moeten staan)?

Wat dat betreft is de som snel gemaakt, iemand die óf assertief is, óf een deftige portfolio heeft komt hoe dan ook wel aan het werk, en vaak onder gunstige omstandigheden. En beide van die eigenschappen zijn eenvoudig zelf te kweken, dus je hebt die lui echt letterlijk nergens voor nodig.

Ze zijn vergelijkbaar met energievergelijkers, ze vallen je lastig en ja, ze kunnen lagere tarieven voor je regelen, maar als je mondig genoeg bent en zelf de telefoon oppakt kan je het prima zelf regelen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
nst6ldr schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:24:
[...]
Tja, je kan die vacature ook toevallig een keer in een krant lezen die je in de trein vindt, moet je daarvoor dan maar de ellende van een recruiter op je hals halen (en nota bene een deel van dat salaris aan hem af moeten staan)?

Wat dat betreft is de som snel gemaakt, iemand die óf assertief is, óf een deftige portfolio heeft komt hoe dan ook wel aan het werk, en vaak onder gunstige omstandigheden. En beide van die eigenschappen zijn eenvoudig zelf te kweken, dus je hebt die lui echt letterlijk nergens voor nodig.

Ze zijn vergelijkbaar met energievergelijkers, ze vallen je lastig en ja, ze kunnen lagere tarieven voor je regelen, maar als je mondig genoeg bent en zelf de telefoon oppakt kan je het prima zelf regelen.
Een goede recruiter is zijn gewicht in platina waard.
Die brengt zinvol vraag- en aanbod bij elkaar.

Want wie zegt dat jij die vacature gevonden zou hebben zónder het netwerk van een recruiter?
(En andersom, wie zegt dat een bedrijf zonder inzet van recruiters de juiste sollicitanten vind?)

Daarbij is niet iedereen mondig genoeg zelf zijn of haar salarisonderandelingen zinvol te doen. Daar kan een recruiter zeker ook zijn of haar geld waard zijn.

Daarbij gaat het niet van jouw loon af. In fact. Niet zelden is de fee van een recruiter afhankelijk van jouw loon. Hoe hoger jouw loon, hoe hoger de fee van de recruiter. Dus heeft de recruiter zélf ook baat bij een hoger loon.

Domweg roepen dat recruiters niet nuttig zijn, betekend in mijn beleving vooral dat je het nut van recruiters totaal onderschat voor zowel potentiële werkgever als potentiële werknemer.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
fonsoy schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:07:
Ik zie een interessante vacature. Hoe komen jullie er achter of de marktconforme betaling geen teleurstelling is? Ik heb weleens 2 gesprekken gehad waarna hun definitie van marktconform wel erg afweek van mijn definitie.

Opbellen en vragen naar de salarisrange? Of toch wat politieker spelen?
Gaat het via recruiter of direct bij het bedrijf? De recruiter zou ik direct benaderen, het bedrijf inderdaad wat politieker en bij een gesprek en wederzijdse interesse pas beginnen over het salarisverhaal. Einde gesprek 1 of idd bij 2e gesprek. Dan heb je nog niet extreem veel van elkaars tijd verspild zegmaar.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
unezra schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:20:
Jij bent ZZPer. Dan werk je op een andere manier met recruiters dan mensen in loondienst.
Het ging om het gebruik van 'decimeren' van je. Decimeren is letterlijk een afname van een tiende. Het zit ook in het woord ;)

Dat het tegenwoordig gebruikt wordt voor een veel sterkere afname is raar :)
Die ene recruiter kan voor iemand in loondienst nu nét jouw droombaan hebben bij die droom werkgever waar je de komende 10, 15 jaar blijft werken. Da's net even een andere dynamiek dat een klus van een paar maanden.
Ik denk dat over het algemeen de soep niet zo heet gegeten wordt. Dat bedrijf wil vooral gewoon goeie mensen. Of dat via een recruiter binnenkomt of 'direct' boeit ze niet zo. En als je met een recruiter zit die bijvoorbeeld niet binnen een dag reageert op berichtjes, dan is het niet zo gek om eens direct bij het bedrijf te gaan informeren.

Een langer dan 5 jaar bij dezelfde werkgever blijven doe ik sowieso niet meer. Da's gewoon niet goed voor je carriereontwikkeling.

[ Voor 47% gewijzigd door Hydra op 03-07-2020 08:05 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
nst6ldr schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:24:
Je staat niet een deel van je salaris af, da's een veelvoorkomende misconceptie. Recruitment is gewoon een apart potje. Als je het van het salaris van die persoon af zou trekken, schiet je je als bedrijf nogal in de voet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik zie een interessante vacature. Hoe komen jullie er achter of de marktconforme betaling geen teleurstelling is? Ik heb weleens 2 gesprekken gehad waarna hun definitie van marktconform wel erg afweek van mijn definitie.
Ik vraag altijd in het eerste telefonische gesprek naar een salarisrange (of in mijn geval, uurtarief). Heb geen behoefte aan het verspillen van hun of mijn tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
SmurfLink schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:05:
Gaat het via recruiter of direct bij het bedrijf? De recruiter zou ik direct benaderen, het bedrijf inderdaad wat politieker en bij een gesprek en wederzijdse interesse pas beginnen over het salarisverhaal. Einde gesprek 1 of idd bij 2e gesprek. Dan heb je nog niet extreem veel van elkaars tijd verspild zegmaar.
Ik zou dat echt niet pas in de 2e gaan doen. Hoe langeer je wacht, hoe groter de kans dat ze de vraag eerst aan jou gaan stellen. Een "Wat is de salarisrange voor deze functie" en daarna een "gezien mijn CV, waar zou ik zitten in die range" zijn geen moeilijke vragen om te stellen. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom er zo omheen gedanst wordt, het is raar dat salaris zo'n taboe blijft. Uiteindeliijk is dat gewoon wel waar het om gaat.

Nu ik ZZPer ben vraag ik daar gewoon direct naar. Helemaal in het begin deed ik dat wat later maar kwam er toch al snel achter dat er gewoon heel veel recruiters een enorme marge willen, en dan denken dat ik voor 70e per uur bij een bank ofzo ga werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32
_vision schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:57:
Dat is een recruiter die op het punt staat zijn targets niet te halen en daardoor de boel wil forceren gok ik zo. :P
Hij wil een motivatiebrief hebben... 8)7

Dus nu is het de bedoeling dat ik een motivatiebrief ga schrijven waarom ik persé via hun wil solliciteren bij deze opdrachtgever. |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-07-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:52:
[...]
Volgens mij wil jij van het bedrijf motivatiebriefjes hebben. Een paar duizend. Elke maand...

Ik vermoed dat het een recruiter is die geen contact met het bedrijf heeft en dit allemaal in probeert te zetten om over jouw rug sales te doen bij dat bedrijf.

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 03-07-2020 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hydra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:11:
Volgens mij wil jij van het bedrijf motivatiebriefjes hebben. Een paar duizend. Elke maand...

Ik vermoed dat het een recruiter is die geen contact met het bedrijf heeft en dit allemaal in probeert te zetten om over jouw rug sales te doen bij dat bedrijf.
Ze schijnen er al een mannetje of 20-30 te hebben zitten. Vroeg hem al of het feit dat ik er moeite in steek niet voldoende motivatie is. O-)

Ik doe in de basis principieel niet aan motivatiebrieven. Zegt helemaal niks. Ik kan mijn moeder wel zo'n brief laten schrijven. Hoefde ook niet zo lang... Een A4tje... Lettergrote 14, regelafstand dubbel? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:15:
Ik doe in de basis principieel niet aan motivatiebrieven.
Ik begin uberhaupt steeds minder trek te krijgen in het bijhouden van een CV uberhaupt. Ik heb een LinkedIn: leef je uit :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hydra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:03:
[...]

Je staat niet een deel van je salaris af, da's een veelvoorkomende misconceptie. Recruitment is gewoon een apart potje. Als je het van het salaris van die persoon af zou trekken, schiet je je als bedrijf nogal in de voet.
Niet ieder bedrijf doet begrotingen in potjes, en aangezien recruiters dezelfde vacatures ongefilterd en in grote getale doorspeelt als dat jij ze zelf kan vinden, is de kans groot dat een fors deel van de bedrijven uit hun aanbod graag iets meer salaris aanbiedt als dat goedkoper is dan de toeslag van zo'n linkedin troll.
unezra schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:29:
[...]

Want wie zegt dat jij die vacature gevonden zou hebben zónder het netwerk van een recruiter?
(En andersom, wie zegt dat een bedrijf zonder inzet van recruiters de juiste sollicitanten vind?)
Wederom, dat is een(zelfde) vreselijke dooddoener. Als je die lijn doortrekt zou je iedere recruiter moeten aanhoren of zelfstandig op moeten zoeken want misschien hebben ze die ene vacature (die je dikwijls ook gewoon op verschillende vacaturebanken ziet staan). Dat is de moeite gewoon niet waard.
[...]

Daarbij is niet iedereen mondig genoeg zelf zijn of haar salarisonderandelingen zinvol te doen. Daar kan een recruiter zeker ook zijn of haar geld waard zijn.

Daarbij gaat het niet van jouw loon af. In fact. Niet zelden is de fee van een recruiter afhankelijk van jouw loon. Hoe hoger jouw loon, hoe hoger de fee van de recruiter. Dus heeft de recruiter zélf ook baat bij een hoger loon.
Wederom, dat is een kwestie van "hoe onderhandel ik salaris" nalezen op internet en dan af en toe oefenen in willekeurige sollicitatiegesprekken. Dat is echt geen ruimte magie. Als je ook maar iets zinvols betekent bij een bedrijf dan heb je zelf al minstens genoeg managers en personeel moeten overtuigen van keuzes om die softskills in basisniveau te hebben.

Als een recruiter je bij een bedrijf neerzet wat dermate is georganiseerd dat werving en selectie apart is begroot van salaris en vergoedingen, dan is er slechts in uitzonderlijke gevallen geen sprake van titel of functiegebonden schalen. Dus die vlieger gaat dan niet op. Als je bij een meer flexibel bedrijf terecht komt dan betalen die de sollicitant graag iets meer als dat netto lager uitvalt dan mét toeslag naar de recruiter.
[...]

Domweg roepen dat recruiters niet nuttig zijn, betekend in mijn beleving vooral dat je het nut van recruiters totaal onderschat voor zowel potentiële werkgever als potentiële werknemer.
Ze zitten feitelijk op hetzelfde niveau als de mensen die je bellen met nieuwe energie tarieven, of een gunstig telefoonabonnement. De overeenkomsten zijn er gewoon: ze nemen ongewenst contact met je op, proberen jou in 'vrijwillig' beweging te zetten om iets te kiezen wat je anders nooit zou doen, nemen toeslag aan van het bedrijf waar ze je aan koppelen maar zijn daar niet daadwerkelijk in dienst, en brengen niks wat je zelf niet zou kunnen doen als je er interesse in had.
[...]

Oh dat garandeer ik je. Ik zou dan ook zeker een brief opsturen in comic sans, met kleurtjes, ingebouwde Word plaatjes van bloemen, en als het je lukt in een macro een klok die je muiscursor volgt.

Het daaruit voortvloeiende gesprek zou ik voor geen goud willen missen.

[ Voor 8% gewijzigd door nst6ldr op 03-07-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SierraPapa
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 13:50
Helemaal niet aan motivatiebrieven vind ik zelf wat kort door de bocht. Ze hebben zeker nog wel nut. Een CV moet overtuigen van jouw vaardigheden, maar een brief moet overtuigen van jouw interesse in het bedrijf. Ik heb ze als sollicitatieafnemer altijd met veel interesse gelezen. Een goede brief biedt allerlei 'haakjes' om een leuk gesprek te voeren. Het is toch een soort dans, jij moet hun leuk vinden, zij moeten jou leuk vinden.

Dat gezegd, een motivatiebrief dient vooral om de deur naar een bedrijf te openen. Als een recruiter al binnen zou zijn bij een bedrijf, dan zouden zij in staat moeten zijn om een goede pitch te houden waarom ze jou moeten uitnodigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03:02
[...]

Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Dus nu is het de bedoeling dat ik een motivatiebrief ga schrijven waarom ik persé via hun wil solliciteren bij deze opdrachtgever. |:(
Uiteindelijk is de eerlijke motivatie voor een functie "ik wil elke maand graag wat eten en een dak boven mijn hoofd". Maar inderdaad je moet een verhaal zien te verzinnen wat de werkgever prikkelt en wat je toe zou kunnen voegen aan de organisatie. Een beetje jammer is het wel :'(

Als in theorie elke functie minimumloon zou betalen, zou je waarschijnlijk voor wat anders kiezen dan een stressvolle IT-functie.

Waarschijnlijk krijgt de recruiter de vraag waarom ze persoon X moeten aannemen en niet Y. Nou opdrachtgever, Y heeft hier toch een mooie brief geschreven, moet je echt eens lezen .... ;)

Motivatiebrieven vind ik eigenlijk nooit echt wat toevoegen aan een sollicitatie. Iemand op gesprek uitnodigen is een gunfactor en pas in een gesprek blijkt of er een match is. Dat kan een brief echt niet bepalen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hydra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:59:
[...]

Het ging om het gebruik van 'decimeren' van je. Decimeren is letterlijk een afname van een tiende. Het zit ook in het woord ;)

Dat het tegenwoordig gebruikt wordt voor een veel sterkere afname is raar :)
Dat is de officiële definitie volgens VanDale...

https://www.vandale.nl/gr...is/decimeren#.Xv7cRufRZHY

de·ci·me·ren (decimeerde, heeft gedecimeerd)
1sterk terugbrengen in aantal
[...]
Ik denk dat over het algemeen de soep niet zo heet gegeten wordt. Dat bedrijf wil vooral gewoon goeie mensen. Of dat via een recruiter binnenkomt of 'direct' boeit ze niet zo. En als je met een recruiter zit die bijvoorbeeld niet binnen een dag reageert op berichtjes, dan is het niet zo gek om eens direct bij het bedrijf te gaan informeren.
Hangt van de bedrijfspolicy af.
Bij ons is die behoorlijk hard: Geen externe recruitment. Geen externe fees.
(We hebben wel interne recruitment maar zij staan bij ons op de payroll. Eigen personeel dus.)
Een langer dan 5 jaar bij dezelfde werkgever blijven doe ik sowieso niet meer. Da's gewoon niet goed voor je carriereontwikkeling.
Hangt er vanaf. Als je intern kunt doorgroeien, zeker wel.
Wij bieden de mogelijkheid.
1e lijn (skilled servicedesk) --> 2e lijn (beheer) --> "3e lijn" (beheer, mijn afdeling) --> projecten, consultancy, detachering, etc.

Voor sommige mensen zijn wij (is mijn afdeling) het eindstation, maar ook daar zitten mensen niet stil. Het idee is juist dat ik mensen een dusdanig ontwikkelingspad bied, dat ze ook op mijn afdeling langere tijd blijven en daarna doorgroeien, of in sommige gevallen, al lerend aan hun pensioen beginnen. :)
Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:15:
[...]
Ze schijnen er al een mannetje of 20-30 te hebben zitten. Vroeg hem al of het feit dat ik er moeite in steek niet voldoende motivatie is. O-)

Ik doe in de basis principieel niet aan motivatiebrieven. Zegt helemaal niks. Ik kan mijn moeder wel zo'n brief laten schrijven. Hoefde ook niet zo lang... Een A4tje... Lettergrote 14, regelafstand dubbel? :+
Op sommige plekken kom je zonder motivatiebrief niet eens binnen.

Het is echt niet raar en ja, je haalt er veel uit. (Maar die discussie is al eeens gevoerd.)
Hydra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Ik begin uberhaupt steeds minder trek te krijgen in het bijhouden van een CV uberhaupt. Ik heb een LinkedIn: leef je uit :D
LinkedIn is echt een ramp op pootjes.
De enige reden dat het veel gebruikt word, is omdat het veel gebruikt word.
nst6ldr schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:19:
[...]
Wederom, dat is een(zelfde) vreselijke dooddoener. Als je die lijn doortrekt zou je iedere recruiter moeten aanhoren of zelfstandig op moeten zoeken want misschien hebben ze die ene vacature (die je dikwijls ook gewoon op verschillende vacaturebanken ziet staan). Dat is de moeite gewoon niet waard.
Da's een totaal ander soort recruiter dan waar ik het over heb. :)

De recruiters waar ik het over heb, werken in opdracht van een bedrijf. Die doorzoeken geen vacaturesites, die worden gebeld door een bedrijf met "wil je persoon X of Y zoeken voor me". Niet zelden kom je niet eens binnen zonder zo'n recruiter, als de vacature al op een andere plek beschikbaar is dan de site van de recruiter zelf.
[...]
Wederom, dat is een kwestie van "hoe onderhandel ik salaris" nalezen op internet en dan af en toe oefenen in willekeurige sollicitatiegesprekken. Dat is echt geen ruimte magie. Als je ook maar iets zinvols betekent bij een bedrijf dan heb je zelf al minstens genoeg managers en personeel moeten overtuigen van keuzes om die softskills in basisniveau te hebben.
Salarisonderhandelingen zijn voor veel mensen heel erg moeilijk blijkt.
Voor jou mag het geen brain surgery zijn, laat staan rocket science, maar laten we wel wezen, we zijn ICT'ers...
Niet alle ICT'ers zijn communicatief even sterk zeg maar.
Als een recruiter je bij een bedrijf neerzet wat dermate is georganiseerd dat werving en selectie apart is begroot van salaris en vergoedingen, dan is er slechts in uitzonderlijke gevallen geen sprake van titel of functiegebonden schalen. Dus die vlieger gaat dan niet op. Als je bij een meer flexibel bedrijf terecht komt dan betalen die de sollicitant graag iets meer als dat netto lager uitvalt dan mét toeslag naar de recruiter.
Onzin.
Je hebt geen invloed op de functiegebonden schaal, wel op de trede en eventuele toelages.
[...]
Ze zitten feitelijk op hetzelfde niveau als de mensen die je bellen met nieuwe energie tarieven, of een gunstig telefoonabonnement. De overeenkomsten zijn er gewoon: ze nemen ongewenst contact met je op, proberen jou in 'vrijwillig' beweging te zetten om iets te kiezen wat je anders nooit zou doen, nemen toeslag aan van het bedrijf waar ze je aan koppelen maar zijn daar niet daadwerkelijk in dienst, en brengen niks wat je zelf niet zou kunnen doen als je er interesse in had.
Verdiep je eens in de materie voor je dit soort onzin roept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hydra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Zo denk ik er ook over. Alhoewel alles uit mijn jeugd er eigenlijk niet op staat, niet relevant.
SierraPapa schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:25:
Helemaal niet aan motivatiebrieven vind ik zelf wat kort door de bocht. Ze hebben zeker nog wel nut. Een CV moet overtuigen van jouw vaardigheden, maar een brief moet overtuigen van jouw interesse in het bedrijf. Ik heb ze als sollicitatieafnemer altijd met veel interesse gelezen. Een goede brief biedt allerlei 'haakjes' om een leuk gesprek te voeren. Het is toch een soort dans, jij moet hun leuk vinden, zij moeten jou leuk vinden.

Dat gezegd, een motivatiebrief dient vooral om de deur naar een bedrijf te openen. Als een recruiter al binnen zou zijn bij een bedrijf, dan zouden zij in staat moeten zijn om een goede pitch te houden waarom ze jou moeten uitnodigen.
Goed punt. Die ga ik denk ik wel gebruiken.

De meeste recruiters negeer ik ook al gewoon, maar dit klonk wel interessant. Heb ik ze ook verteld. Imho voldoende motivatie... Ergens snap ik zo'n opdrachtgever wel hoor, je wil wel dat je via zo'n recruiter iemand krijgt die het echt ziet zitten. Maar als jij in de techniek al uit andere branches moet werven en omscholen omdat je je vacatures niet gevuld krijgt, denk ik niet dat je echt dit soort eisen hebt te stellen. Vooral niet als iemand wel de juiste achtergrond heeft.
fonsoy schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:29:
Uiteindelijk is de eerlijke motivatie voor een functie "ik wil elke maand graag wat eten en een dak boven mijn hoofd". Maar inderdaad je moet een verhaal zien te verzinnen wat de werkgever prikkelt en wat je toe zou kunnen voegen aan de organisatie. Een beetje jammer is het wel :'(
Een verhaal voor een functie waarvoor jij benaderd bent... Dat is nog moeilijker dan als je zelf het initiatief neemt... Moet altijd denken aan deze meme:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/a0/76/96/a07696992ea028db45f68adf14b7edda.jpg
Als in theorie elke functie minimumloon zou betalen, zou je waarschijnlijk voor wat anders kiezen dan een stressvolle IT-functie.
Ik zit dan niet in de IT, maar absoluut. Ken wel leukere dingen waar ik om 15/16/17:00 uur de deur achter mij dicht trek en er ook 0 zorgen van heb.
Waarschijnlijk krijgt de recruiter de vraag waarom ze persoon X moeten aannemen en niet Y. Nou opdrachtgever, Y heeft hier toch een mooie brief geschreven, moet je echt eens lezen .... ;)

Motivatiebrieven vind ik eigenlijk nooit echt wat toevoegen aan een sollicitatie. Iemand op gesprek uitnodigen is een gunfactor en pas in een gesprek blijkt of er een match is. Dat kan een brief echt niet bepalen.
Exactly.
unezra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:43:
Op sommige plekken kom je zonder motivatiebrief niet eens binnen.

Het is echt niet raar en ja, je haalt er veel uit. (Maar die discussie is al eeens gevoerd.)
Je haalt eruit dat de persoon of iemand in zijn familie redelijk kan schrijven. De flair die mijn broertje wel heeft, heb ik niet. Toch heb ik zijn brieven omgeschreven omdat hij zo dyslectisch als een konijn is.

Voor iemand die laaggeletterd was ook wel eens een brief omgeschreven. Vent was perfect voor de baan, maar kon niet schrijven. Die kwam met zoiets aan, maar dan nog met diverse schrijffouten:

Mijn motivatie. Ik zit hier nu maar thuis te zitten op de bank. Ik word gek van me vrouw die wil dat ik allerlei dingen doe thuis. Ik wil werken. Dus ik zit hier te zitten. Achter de computer. En die valt telkens uit. Want wij hebben nu een uitkering. Dus ik kan geen nieuwe computer kopen. Maar deze is ook alweer 10 jaar oud. Dus ik zit hier te zitten. En deze brief te schrijven. En net kwam de post ook nog. Word ik weer gestoord. Dus ja ik wil graag weer werken. En daarom solliciteer ik. Want dat moet ook van de uitkering. Maar zelf wil ik het ook.

En dit ging dus nog een heel A4tje door. Waarin nog tig keer herhaalt werd dat ie maar zat te zitten thuis en de computer kut was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom

Opbellen en vragen naar de salarisrange? Of toch wat politieker spelen?
Ik vraag vrij hard wat de range is. Stuur er snel naartoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:43:
Onzin.
Je hebt geen invloed op de functiegebonden schaal, wel op de trede en eventuele toelages.

Verdiep je eens in de materie voor je dit soort onzin roept.
Wat hij zegt is verre van onzin. Op de man. sommige bedrijven nou eenmaal anders werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Als de sollicitant 4000 per maand wil hebben, dan gaat de sollicitant echt niet genoegen nemen met minder daarvan. Daar is de recruiter niet van invloed op. Want als er toevallig een directe sollicitatie plaatsvindt, zal de werkgever ook niet denken, goh, deze man/vrouw/x komt zonder recruiter, laat ik hem 4500 per maand geven.

De werkgever besluit vooraf of deze wel of niet met een recruiter wil werken. En dit gaat ook mijn inziens uit aparte potjes, anders schiet de werkgever zichzelf in de voet. Want dan is de sollicitant bij de eerste beste aanbieding die wel marktconform is gelijk weer verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:57:
[...]
Je haalt eruit dat de persoon of iemand in zijn familie redelijk kan schrijven. De flair die mijn broertje wel heeft, heb ik niet. Toch heb ik zijn brieven omgeschreven omdat hij zo dyslectisch als een konijn is.

Voor iemand die laaggeletterd was ook wel eens een brief omgeschreven. Vent was perfect voor de baan, maar kon niet schrijven. Die kwam met zoiets aan, maar dan nog met diverse schrijffouten:

Mijn motivatie. Ik zit hier nu maar thuis te zitten op de bank. Ik word gek van me vrouw die wil dat ik allerlei dingen doe thuis. Ik wil werken. Dus ik zit hier te zitten. Achter de computer. En die valt telkens uit. Want wij hebben nu een uitkering. Dus ik kan geen nieuwe computer kopen. Maar deze is ook alweer 10 jaar oud. Dus ik zit hier te zitten. En deze brief te schrijven. En net kwam de post ook nog. Word ik weer gestoord. Dus ja ik wil graag weer werken. En daarom solliciteer ik. Want dat moet ook van de uitkering. Maar zelf wil ik het ook.

En dit ging dus nog een heel A4tje door. Waarin nog tig keer herhaalt werd dat ie maar zat te zitten thuis en de computer kut was.
Dat heeft toch helemaal niets met het wel of geen nut hebben van een motivatiebrief te maken?

Stel dat ik teamlead zou zijn van een zooi heftruckchaffeurs, zou ik op totaal andere dingen letten dan als ik teamlead ben van een stel ICT'ers. Bij ons zijn communicatieve vaardigheden behoorlijk belangrijk. Dus sure, als iemand zijn brief door iemand anders laat schrijven en ik weet dat niet, kan diegene geluk hebben. Tegelijkertijd, heeft diegene die brief zelf geschreven (en dat merk je snel genoeg in het gesprek en andere communicatie), heb ik wel informatie over diegene die ik anders niet zou hebben.

Voor een baan waar schriftelijke communicatieve vaardigheden niet of minder belangrijk zijn, lijkt het me logisch dat je niet of beperkt om een motivatiebrief vraagt. Of als je daar om vraagt, juist kijkt of dat past bij de persoon die je verwacht.

Ik zou zo'n brief niet zelf compleet herschrijven, maar redigeren en samen zorgen dat de brief klopt bij zijn geletterdheid. Het komt heel raar over als jij een brief op academisch niveau schrijft en diegene komt op maandag binnen, mogelijk duidelijk laaggeletterd en valt "door de mand".

Je moet zoiets heel erg opletten dat het niet jouw brief word. CV's idem. Ik heb vaak zat brieven, CV's, emails en andere teksten geredigeerd. De kunst is de tekst alsnog iemands eigen tekst te laten blijven en er niet jouw tekst van te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Op de man.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
fonsoy schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:47:
Als de sollicitant 4000 per maand wil hebben, dan gaat de sollicitant echt niet genoegen nemen met minder daarvan. Daar is de recruiter niet van invloed op. Want als er toevallig een directe sollicitatie plaatsvindt, zal de werkgever ook niet denken, goh, deze man/vrouw/x komt zonder recruiter, laat ik hem 4500 per maand geven.
Het is net als met een huis kopen. Spelletje van geven en nemen.

Salaris is niet de enige component en een sollicitant kan wel 4K per maand willen hebben, maar als 3K realistisch is, zal 'ie ook wel in zien dat het geen 4K gaat worden.

De meeste mensen zetten hoger in, dus zeggen 4K en gaan met 3.5K tevreden naar huis.
De werkgever besluit vooraf of deze wel of niet met een recruiter wil werken. En dit gaat ook mijn inziens uit aparte potjes, anders schiet de werkgever zichzelf in de voet. Want dan is de sollicitant bij de eerste beste aanbieding die wel marktconform is gelijk weer verdwenen.
Welnee.
Ook daar, er is meer dan alleen salaris. Voor de meeste mensen dan. :)
(Waaronder ik. Voor mijn huidige werk verdien ik ook niet de hoofdprijs, toch heb ik getekend. Salaris komt wel een keer, is het niet hier, dan is het ergens anders. De ervaring die ik nu op doe, is meer waard dan nu op dit moment een paar honderd € extra.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Quote en reactie verwijderd. SVP TR indienen ipv reageren.

Sowieso is het onduidelijk over welk "soort" recruiter je het hebt, want in m'n jaren als beheerder én ontwikkelaar bij talloze bedrijven heb ik alleen ongewenste werving mogen ervaren, op twee HBO's en twee MBO's eenzelfde soort wervingsovereenkomst meegemaakt (Peak-IT en andere uitknijpers). Ik heb voor de zekerheid eens rondgevraagd bij collega's met andere achtergronden en opleidingen verspreid door de EU en ook die weten niet beter dan dat dit "soort" recruiters niet bestaan.

Maarja, N=1 dus eigenlijk zijn beide achtergronden van jou en mij irrelevant. Als we puur op logica af gaan dan moet er toch ergens wel een bel gaan rinkelen dat de aantallen werkzoekenden en recruiters in combinatie met de toeslagen netto nooit winstgevend kunnen zijn als er niet met geautomatiseerde processen gewerkt wordt (lees: linkedin spam). De persoonlijke aanpak kan nooit winstgevend uitkomen.

Nu weet ik dat grotere bedrijven soms een aantal mensen heeft die aan werving doen, maar de grap is dat die nooit zo geheimzinnig doen aangezien ze niet voor die toeslagen hoeven te werken. Al het andere is hetzelfde als energie/mobiele abonnementen verkoop.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Quote en reactie verwijderd.
Sowieso is het onduidelijk over welk "soort" recruiter je het hebt, want in m'n jaren als beheerder én ontwikkelaar bij talloze bedrijven heb ik alleen ongewenste werving mogen ervaren, op twee HBO's en twee MBO's eenzelfde soort wervingsovereenkomst meegemaakt (Peak-IT en andere uitknijpers). Ik heb voor de zekerheid eens rondgevraagd bij collega's met andere achtergronden en opleidingen verspreid door de EU en ook die weten niet beter dan dat dit "soort" recruiters niet bestaan.

Maarja, N=1 dus eigenlijk zijn beide achtergronden van jou en mij irrelevant. Als we puur op logica af gaan dan moet er toch ergens wel een bel gaan rinkelen dat de aantallen werkzoekenden en recruiters in combinatie met de toeslagen netto nooit winstgevend kunnen zijn als er niet met geautomatiseerde processen gewerkt wordt (lees: linkedin spam). De persoonlijke aanpak kan nooit winstgevend uitkomen.

Nu weet ik dat grotere bedrijven soms een aantal mensen heeft die aan werving doen, maar de grap is dat die nooit zo geheimzinnig doen aangezien ze niet voor die toeslagen hoeven te werken. Al het andere is hetzelfde als energie/mobiele abonnementen verkoop.
Ik heb juist genoeg positieve ervaring met recruiters. Natuurlijk, ook negatieve. Zat. Maar ik ben vaak genoeg in gesprek geweest met recruiters om te weten dat ze zeker niet allemaal slecht zijn.

Ok, zelf ben ik enkel een keer via een uitzendbureau aan een baan gekomen, verder op eigen kracht, maar dat is vooral toeval. Het had zomaar gekund dat ik wél door een recruiter aan werk was gekomen.

(Begin dit jaar gesolliciteerd bij een aantal bedrijven, deels via recruiters. De baan die ik nu heb, teamlead, heb ik via mijn eigen netwerk. Ik kende de accountmanager en heb daar mijn CV gedropt.)

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 22-09 09:04

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

unezra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Ok, zelf ben ik enkel een keer via een uitzendbureau aan een baan gekomen, verder op eigen kracht, maar dat is vooral toeval. Het had zomaar gekund dat ik wél door een recruiter aan werk was gekomen.
Goed dat je dat zegt, want die blinde vlek kan ik voor je invullen: ik ben werkloos geweest in een plek en periode waar echt een overschot aan ITers was (HBO en 5+ jaar werkervaring voor een eerstelijns baan e.d.), ben op gesprek geweest bij recruiters van Amsterdam tot bloody Eindhoven, en letterlijk niemand kon wat voor me betekenen.

Alles verloopt heel persoonlijk en je gaat weg met het gevoel dat je opties hebt, maar als het erop aankomt kan niemand wat voor je betekenen want dat persoonlijke contact is de farce waarmee ze hun beeld willen verheffen van LinkedIn spammer naar het "soort" dat wél op magische wijze aan de lopende band genoeg mensen aan vacatures kan koppelen om hiervan te kunnen leven. De werkelijkheid is alleen dat ze allemaal exact dezelfde werkwijze hebben. Hell, ik heb tussen bedrijven zelfs dezelfde cold-calling CRM gezien op de schermen van hun medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
unezra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:24:
Het is net als met een huis kopen. Spelletje van geven en nemen.

Salaris is niet de enige component en een sollicitant kan wel 4K per maand willen hebben, maar als 3K realistisch is, zal 'ie ook wel in zien dat het geen 4K gaat worden.

De meeste mensen zetten hoger in, dus zeggen 4K en gaan met 3.5K tevreden naar huis.
Ik redeneer andersom: Die 3.5k is mijn bodem, uitgaande van 40 uur met 35-40 vrije dagen, goede pensioenopbouw, korte reistijd en reiskostenvergoeding. Pensioen klote? Wil ik er netto 200 euro bij, want dat betaald de werkgever nu ook netto (= bruto). Geen reiskostenvergoeding? Komt dat er weer netto bij.
Dat vertel ik de andere partij overigens niet. Ik communiceer dat ik onder de 3500 niet eens meer erover ga nadenken en dat erboven afhankelijk is van secundaire en tertiaire voorwaarden.
In het verleden al laten klappen omdat ze onder mijn minimumgrens doken.
Welnee.
Ook daar, er is meer dan alleen salaris. Voor de meeste mensen dan. :)
(Waaronder ik. Voor mijn huidige werk verdien ik ook niet de hoofdprijs, toch heb ik getekend. Salaris komt wel een keer, is het niet hier, dan is het ergens anders. De ervaring die ik nu op doe, is meer waard dan nu op dit moment een paar honderd € extra.)
Klopt, maar jij maakt hierin een andere overweging. Ik kan momenteel zo'n beetje overal doorgroeien. En door bovenstaande tactiek houd ik voor mijzelf ook de deur open om hem dicht te gooien als het mij toch niet aan staat. Uiteindelijk is het geld wel je wisselgeld. Heb je een hoog salaris en wil je meer vrij? Ga je toch een dag minder werken. Dat is je recht in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Quote en reactie verwijderd, ook omdat deze steeds meer off-topic gaan.
nst6ldr schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:20:
[...]
Goed dat je dat zegt, want die blinde vlek kan ik voor je invullen: ik ben werkloos geweest in een plek en periode waar echt een overschot aan ITers was (HBO en 5+ jaar werkervaring voor een eerstelijns baan e.d.), ben op gesprek geweest bij recruiters van Amsterdam tot bloody Eindhoven, en letterlijk niemand kon wat voor me betekenen.

Alles verloopt heel persoonlijk en je gaat weg met het gevoel dat je opties hebt, maar als het erop aankomt kan niemand wat voor je betekenen want dat persoonlijke contact is de farce waarmee ze hun beeld willen verheffen van LinkedIn spammer naar het "soort" dat wél op magische wijze aan de lopende band genoeg mensen aan vacatures kan koppelen om hiervan te kunnen leven. De werkelijkheid is alleen dat ze allemaal exact dezelfde werkwijze hebben. Hell, ik heb tussen bedrijven zelfs dezelfde cold-calling CRM gezien op de schermen van hun medewerkers.
Misschien is mijn manco wel dat ik sinds pak 'm beet 1995, 1x 2 maanden, 1x 6 maanden en 1x 10 dagen werkloos ben geweest, waarbij die laatste eigenlijk niet telt omdat ik al een nieuwe baan had, maar domweg niet eerder kon beginnen dan de 11e.

Meerendeel van mijn sollicitatie activiteiten is vanuit een baan geweest. Niet vanuit een WW uitkering.

Maar ik heb lang een moeilijk CV gehad, waarmee mijn baankans zeker niet gegarandeerd was. Het is niet puur geluk dat ik ook in die periode, eigenlijk nooit lang zonder werk heb gezeten. Ongetwijfeld is dat ook in periodes geweest waar naast mijn lastige CV, het overschot aan ICT'ers een factor was.

Waarom ik dan wél aan werk ben gekomen? Ik weet het niet. Ik heb onorthodoxe methodes toegepast. Ben doodleuk met mijn CV onder mijn arm alle uitzendbureau's langs gaan fietsen en bij 1 hadden ze een vacature waar ze niets mee konden. Met mijn CV konden ze ook niets, maar het was wél een match. Op nota bene 3 minuten lopen van mijn huis.

Die baan (begin 2011) heeft me aan de volgende baan geholpen (stiefzusje van dat bedrijf). Die volgende baan, heeft me door de ervaring die ik daar heb opgedaan én het netwerk dat ik had, weer aan mijn huidige baan geholpen. Bij mijn huidige werkgever hoop ik het in mijn huidige functie nog heel lang uit te houden en zo niet, is dit een prachtige opstap naar een volgende werkgever. Ik wilde de uitvoering uit, dat is gelukt, komende jaren verwacht ik in een soortgelijke functie als deze gelukkig te zijn.

Sure, er is veel kaf tussen het koren, maar ik weet 100% zeker dat er ook zeker koren tussen het kaf is.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:30:
[...]
Ik redeneer andersom: Die 3.5k is mijn bodem, uitgaande van 40 uur met 35-40 vrije dagen, goede pensioenopbouw, korte reistijd en reiskostenvergoeding. Pensioen klote? Wil ik er netto 200 euro bij, want dat betaald de werkgever nu ook netto (= bruto). Geen reiskostenvergoeding? Komt dat er weer netto bij.
Dat vertel ik de andere partij overigens niet. Ik communiceer dat ik onder de 3500 niet eens meer erover ga nadenken en dat erboven afhankelijk is van secundaire en tertiaire voorwaarden.
In het verleden al laten klappen omdat ze onder mijn minimumgrens doken.
Dat snap ik. Heb ik ook gedaan.

In mijn huidige sollicitatieronde heb ik 1 bedrijf gehad dat een compleet vijandig bod deed. Tegenbod was net zo vijandig. Toen heb ik gezegd "nee, doei" en opeens kon mijn salariseis wél. In the end had ik geen goed gevoel bij dat bedrijf en heb ik alsnog bedankt voor de baan. Gelukkig, want anders had ik mijn huidige niet gevonden. :)
[...]
Klopt, maar jij maakt hierin een andere overweging. Ik kan momenteel zo'n beetje overal doorgroeien. En door bovenstaande tactiek houd ik voor mijzelf ook de deur open om hem dicht te gooien als het mij toch niet aan staat. Uiteindelijk is het geld wel je wisselgeld. Heb je een hoog salaris en wil je meer vrij? Ga je toch een dag minder werken. Dat is je recht in NL.
Klopt. Voor mij is vanaf een bepaald salaris, de baan belangrijker dan het geld.
Een eerlijk salaris is de basis, vanaf dat punt, vind ik het minder relevant. (Niet niet, allesbehalve, ik wil ook gewoon eerlijk betaald worden voor het werk wat ik doe en een marktconform salaris krijgen. Maar dat kan ook een termijninvestering zijn. Op dit moment verdien ik voor mijn huidige baan, vergeleken met wat ik bijvoorbeeld bij de overheid zou kunnen verdienen voor een soortgelijke functie, helemaal niet zo goed. Toch ben ik er blij mee, ik heb nu de kans me op dit gebied dusdanig te ontwikkelen, dat ik óf bij deze werkgever óf ooit bij een andere werkgever, straks een flinke sprong kan maken. Dit jaar is investeren. Volgend jaar gaat de prijs omhoog.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra

[ Voor 105% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter

[ Voor 120% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Svp vriendelijk op elkaar reageren, niet op de man en niet off-topic. Als je denkt dat iemand over de schreef gaat, dien een TR in ipv elkaar er hier op aan te spreken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

Quote en reactie verwijderd, off-topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 16:33 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:44
Ik had afgelopen week nog een schot hagel via mijn LinkedIn. Het vakgebied klopte, maar daar was alles mee gezegd. Ander ontwikkelframework, wat nog wel overkomelijk zou zijn, ware het niet dat het om een kortdurende freelance opdracht gaat.

Bonuspunten naast dat het om een freelance opdracht gaat terwijl ik gewoon in dienst ben bij een bedrijf, zijn voor het feit dat de opdracht ook afgelopen week moest starten (30/6 bericht, 1/7 zou het starten, gaat dus al mooi niet met welke opzegtermijn dan ook) en dat die opdracht in Brussel is. Er stond dan wel een maximum tarief bij van 480 euro per dag all inclusive. Zelfs als de partij waar het om gaat direct naast het station zou zitten, ben ik de flink wat uur onderweg, kost een retourtje mij al bijna een derde van dat maximum budget, en dan heb ik dus nog niets van mijn andere ZZP/freelance-kosten betaald.

Maar ja, vanuit Frankrijk gezien woon ik ongetwijfeld in de buurt van Brussel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

480 per dag all inclusive voor een devver? Das niet gek dat ze dan met hagel gaan schieten, die ga je niet vinden, veel te laag. Maak er 800 ex reis en verblijf van en je zit wat meer realistisch.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
The Eagle schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:05:
480 per dag all inclusive voor een devver?
Uurtarief is gewoon 80+ euro natuurlijk, maar als recruiter 'moet' je er natuurlijk wel 20e per uur aan over kunnen houden. Huxley bijvoorbeeld probeert gewoon een marge van 25 euro te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hydra schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:13:
[...]

Uurtarief is gewoon 80+ euro natuurlijk, maar als recruiter 'moet' je er natuurlijk wel 20e per uur aan over kunnen houden. Huxley bijvoorbeeld probeert gewoon een marge van 25 euro te pakken.
Kijk, dat zijn pas bedragen. Snap ik dat ze aantallen proberen te maken, dat is makkelijk verdienen zo.

Ik weet nog dat ik (10 jaar geleden) bij m'n eerste HBO opleiding al een aanbod kreeg van een partij dat zich op één of andere wijze had weten te liëren aan de school, onder het mom van "als je na je opleiding niet bij je stagebedrijf terecht kan, dan hebben wij nog wel wat voor je". Als dat de bedragen zijn die ze vangen voor het combineren van monsterboard advertenties met mensen waarvan ze al weten wat ze gestudeerd hebben, dan is dat leuk verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03-2023
Had twee weken geleden ook weer een schot hagel in ontvangst genomen. Recruiter probeerde me lekker te maken voor een tijdelijke opdracht (voor iets minder dan mijn huidige salaris), terwijl ik een vast contract voor fulltime heb bij mijn huidige werkgever. Wilde niet snappen dat zijn suggestie complete onzin was. Zal wel verlegen hebben gezeten om een target te halen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Transportman schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:04:
Ik had afgelopen week nog een schot hagel via mijn LinkedIn. Het vakgebied klopte, maar daar was alles mee gezegd. Ander ontwikkelframework, wat nog wel overkomelijk zou zijn, ware het niet dat het om een kortdurende freelance opdracht gaat.

Bonuspunten naast dat het om een freelance opdracht gaat terwijl ik gewoon in dienst ben bij een bedrijf, zijn voor het feit dat de opdracht ook afgelopen week moest starten (30/6 bericht, 1/7 zou het starten, gaat dus al mooi niet met welke opzegtermijn dan ook) en dat die opdracht in Brussel is. Er stond dan wel een maximum tarief bij van 480 euro per dag all inclusive. Zelfs als de partij waar het om gaat direct naast het station zou zitten, ben ik de flink wat uur onderweg, kost een retourtje mij al bijna een derde van dat maximum budget, en dan heb ik dus nog niets van mijn andere ZZP/freelance-kosten betaald.

Maar ja, vanuit Frankrijk gezien woon ik ongetwijfeld in de buurt van Brussel.
Laat me raden, een of andere UK partij? De brussel-spam in mijn "connectieverzoeken" is van hetzelfde niveau. Zodra ze het hebben over day-rate ben ik weg (want dat zegt dan vaak genoeg). Ik sta serieus open voor een avontuur buiten NL, maar niet via dit soort cowboys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:44
las3r schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:06:
[...]

Laat me raden, een of andere UK partij? De brussel-spam in mijn "connectieverzoeken" is van hetzelfde niveau. Zodra ze het hebben over day-rate ben ik weg (want dat zegt dan vaak genoeg). Ik sta serieus open voor een avontuur buiten NL, maar niet via dit soort cowboys.
Ik kan het er niet helemaal uithalen, volgens mij wel, omdat het UK kantoor als eerste geselecteerd is bij Contact. Ze hebben ook een kantoor hier in NL, maar ik ben benaderd door iemand die een Frans nummer in het bericht had gezet. De website van de partij is ook wel lachen, op de Contact pagina hebben ze Google Maps staan om de locatie van de kantoren aan te geven, maar die geeft mooi "For development purposes only".

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
Kunnen goed brievenbus firma's zijn in verschillende landen terwijl men opereert vanuit UK. Zijn inderdaad wel de partijen die veelal rondspammen met opdrachten in Brussel. Met een beetje zoekwerk kun je die soms zelf ook vinden op Belgische websites. Want wat zij doen is vaak niet veel anders dan opdrachten elders zoeken en die aanbieden alsof het hun directe eindklant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19-09 16:52
Daily rate is iets Belgisch. Maar de bedragen die in die aanvragen vaak langskomen...

Ik vraag me af of de tarieven er zoveel lager liggen dan in NL, if dat het komt omdat een agency zichzelf met 30 euro per uur ertussen drukt. Denk het laatste.

Misschien nog een ander effect. In België zit relatief veel van het IT werk in Brussel. Vooral vanwege de financiële sector aldaar. Heel ouderwets fileprobleem: ‘s morgens iedereen in de file naar de hoofdstad. Tegelijk zit een Belg er niet op te wachten om van Gent, Luik of Hasselt in die files aan te sluiten. Als je dan ook nog geen killer tarief kunt bieden, heb je een lastig invulbare aanvraag. Misschien dat de meer interessante aanvragen gewoon lokaal worden ingevuld en het putje in deze spam terecht komt.

[ Voor 51% gewijzigd door t_captain op 05-07-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
nst6ldr schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Kijk, dat zijn pas bedragen. Snap ik dat ze aantallen proberen te maken, dat is makkelijk verdienen zo.

Ik weet nog dat ik (10 jaar geleden) bij m'n eerste HBO opleiding al een aanbod kreeg van een partij dat zich op één of andere wijze had weten te liëren aan de school, onder het mom van "als je na je opleiding niet bij je stagebedrijf terecht kan, dan hebben wij nog wel wat voor je". Als dat de bedragen zijn die ze vangen voor het combineren van monsterboard advertenties met mensen waarvan ze al weten wat ze gestudeerd hebben, dan is dat leuk verdient.
Ik ben daarin wel meegegaan, kwam er pas later achter wat hun tarieven waren (en verreweg de meeste opdrachten voor starters lijken bij een bureau te liggen)... 3,3x mijn uurloon ofzo. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
:w

[ Voor 99% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 01-04-2022 02:30 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
  • Laatst online: 28-03-2023
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aekaz
  • Laatst online: 26-08 00:42
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 22:29
Oh wauw, als ik had geweten dat er een zeiktopic over recruiters bestond dan had ik al heel lang geleden een hoop verhalen achtergelaten. Ik heb hier vandaag veel reacties gelezen over ervaringen die ik zelf deel. O.a. die zogenoemde kanonshagel (toch?)

In ieder geval, wat ik nog niet gelezen heb echt is iets over exclusieve contracten. Het valt heel hard op dat hier in de Kempen wel veel IT-bedrijven zitten. Echter bots ik tegen een muur van recruiters als ik op een functie wil solliciteren. De reden? Veel recruiters gaan exclusieve contracten aan met bedrijven wat hun voorkomt dat hun via een andere partij als de recruiter een kandidaat zoeken. M.a.w., enkel de recruiter mag kandidaten zoeken en niemand anders.

Wat ik hiermee een probleem vind is dat best wat recruiters geen flauw benul hebben wat de functie inhoudt maar wel per se als eerste willen filteren. Met als gevolg dat er veel kandidaten afvallen die wellicht kunnen passen bij de functie omdat ze niet weten waar ze naar moeten kijken. Om een recent voorbeeld te noemen; er is een klein kantoor aan het eind van onze straat die een .NET developer zoeken met een profiel waar ik bijna helemaal in pas.

Echter moet ik solliciteren via een jonge HR bureau met duidelijk onervaren personeel die geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn. Ik heb een gesprek gehad en ben bij de 1e ronde afgevallen omdat de medewerker een stagiair was die haar schoolboek afging in plaats van de juiste vragen stelde.. Met als gevolg dat ik niet voorgesteld ga worden. Terwijl ik er heel zeker van ben dat als ik kon solliciteren rechtstreeks bij dat bedrijf het anders had kunnen gaan. En het meest frustrerende is dat ik daar niks tegen kan beginnen. Wat is jullie ervaring daarmee en hebben jullie daar tips over wat ik kan gebruiken in de toekomst? Want ik ben er maar wat al te klaar mee en het is echt een blok aan mijn been aan het worden omdat het mijn zoektocht naar werk echt hindert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
TheBoneJarmer schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:50:
In ieder geval, wat ik nog niet gelezen heb echt is iets over exclusieve contracten.
Dit is al een aantal keer besproken.
TheBoneJarmer schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:50:
Veel recruiters gaan exclusieve contracten aan met bedrijven wat hun voorkomt dat hun via een andere partij als de recruiter een kandidaat zoeken. M.a.w., enkel de recruiter mag kandidaten zoeken en niemand anders.
Je tekent nu alsof het eenzijdig is, dat is het niet natuurlijk. Het bedrijf kiest ook zelf voor een bepaalde recruiter, dit kan van alle soorten redenen hebben.
De eerste reden is dat ze iemand willen hebben op een plek, maar geen voltijd HR personeel bezig willen hebben met zoeken en besteden dat dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@TheBoneJarmer als jij ergens een leuke functie ziet kun je toch ook direct solliciteren? Ik zie niet in waarom je een bedrijf niet direct zou kunnen benaderen met open sollicitatie plus cv. Hebben ze dat iig al gezien. Dat er vervolgens een recruiter naar kijkt, prima, maar dan weet de opdrachtgever al wat er in de pijplijn zit. Die kan een recruiter ook overriden natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
The Eagle schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:58:
@TheBoneJarmer als jij ergens een leuke functie ziet kun je toch ook direct solliciteren? Ik zie niet in waarom je een bedrijf niet direct zou kunnen benaderen met open sollicitatie plus cv. Hebben ze dat iig al gezien. Dat er vervolgens een recruiter naar kijkt, prima, maar dan weet de opdrachtgever al wat er in de pijplijn zit. Die kan een recruiter ook overriden natuurlijk.
Ben je zeker dat dat zonder gevolgen komt? Want juist omdat het contract exclusief is, maakt dat een bedrijf niet achter de rug om van de recruiter mensen mag zoeken. Dat moet via de recruiter gaan dan.

Ik kan sowieso inderdaad een open sollicitatie doen buiten de vacature om. Vind ik eigenlijk best een slim idee! Daar kan een recruiter namelijk niks tegen doen omdat ik niet specifiek op de vacature solliciteer waarvoor hun ingeschakelt zijn. Maar hoe kan een werkgever een recruiter overriden? Want dat klinkt wel als een mogelijke oplossing voor mijn probleem. Maar ik zou denken dat ze dat niet mogen omdat ze dan contractbreuk plegen. Allez ja ik ken er voor de rest toch helemaal geen kul van dus als je zegt dat dat kan dan geloof ik je. Maar ben toch echt wel heel nieuwschierig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
TheBoneJarmer schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:58:
[...]

Ben je zeker dat dat zonder gevolgen komt? Want juist omdat het contract exclusief is, maakt dat een bedrijf niet achter de rug om van de recruiter mensen mag zoeken. Dat moet via de recruiter gaan dan.

Ik kan sowieso inderdaad een open sollicitatie doen buiten de vacature om. Vind ik eigenlijk best een slim idee! Daar kan een recruiter namelijk niks tegen doen omdat ik niet specifiek op de vacature solliciteer waarvoor hun ingeschakelt zijn. Maar hoe kan een werkgever een recruiter overriden? Want dat klinkt wel als een mogelijke oplossing voor mijn probleem. Maar ik zou denken dat ze dat niet mogen omdat ze dan contractbreuk plegen. Allez ja ik ken er voor de rest toch helemaal geen kul van dus als je zegt dat dat kan dan geloof ik je. Maar ben toch echt wel heel nieuwschierig. :)
Bedenk je eens voor wie die 'exclusieve' recruiter werkt.
Als je dus denkt een goede match te zijn kan je prima doen alsof de recruiter niet bestaat.

Ik heb bij mijn huidige werkgever ook destijds contact gehad met zo'n recruiter. Werkgever gebeld en gevraagd (want ik wist het niet) of ze inderdaad exclusief werkten. Dat was zo, maar een directe sollicitatie was ook mogelijk.

Meestal zijn voor dit soort vacatures die recruiters vooral om aandacht te vestigen op de opdrachtgever. Als ze namelijk in de kandidaten willen filteren, zouden ze wel een uitzendbureau gebruiken (waar je een paar jaar aan het lijntje gehouden kan worden en weggestuurd kan worden op het moment dat de opdrachtgever wenst) .... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
TheBoneJarmer schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:58:
'Wordt case' is dat ze gewoon je sollicitatie doorsturen naar de recruiter als het inderdaad exclusief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:28:
[...]

'Wordt case' is dat ze gewoon je sollicitatie doorsturen naar de recruiter als het inderdaad exclusief is.
Ik zou niet voor/bij een bedrijf willen werken wat niet zelf kan werven.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:55
0xDEADBEEF schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:10:
[...]

Wat een rare logica. Bij ons wordt er ook wel eens wat externe recruitmentcapaciteit ingeschakeld. Waarom zou dat zo problematisch zijn?

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
0xDEADBEEF schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:10:
Bedrijven besteden dit uit omdat het gewoon niet hun core business is. Dus daarmee schiet je jezelf nogal in je voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hydra schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:28:
[...]

Dat idd. Want wie betaalt, bepaalt. Als die WG akkoord is gegaan met exclusiviteit weten ze dat en verwijzen ze door, zo niet dan niet. Either way hebben ze je na een belletje al in het snotje bij de wg. Als jij je in dat gesprek al een beetje weet te verkopen "ja, gewoon direct gebeld want ik zie een haast perfecte match" dan moet een recruiter behoorlijk goed in zijn schoenen staan wil ie zeggen dat het niks is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
Alright guys, thanks! Heb er vandaag eens over nagedacht en al jullie feedback meegenomen en ik ga morgen of overmogen gewoon mijn C.V. binnenbrengen met een mooie motivatiebrief en kijken wat ervan komt. Heb ook al besloten om erop te hameren dat indien ze mij toch naar die HR bureau sturen ik zeker duidelijk aangeef dat ik wel degelijk bij het profiel pas ondanks dat de stagiair van het HR bureau zei van niet. Wish me luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Geen motivatiebrief. Eerst bellen naar die toko zodat je in the picture komt. Voordeel: je sollicitatiebrief kan ook korter zijn, want dat het een leuk bedrij was bleek al uit het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
C6DL schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:17:
Vroeger kun je in je linkedin bij beschikbaar een custom text invoeren.
Hiermee schakelde ik 90% van de recruiters al bij voorbaat uit.
Tegenwoordig zie ik deze optie niet meer ? is deze helemaal verdwenen ?

Mega teleurstellend want hiermee kun jij in 1 zin aangeven waar je WEL voor openstaat,
en zo al die andere kansloze recruiters uitfilteren.

In mijn situatie heb heb ik momenteel een lead rol, maar ik blijf beheer functies aangeboden krijgen.
Het lijkt wel alsof ze mijn huidige functie niet eens bekijken meer tegenwoordig.
Ik Quote mijn eigen even..
Kan iemand bevestigen / ontkrachten dat deze optie er niet meer is ?
Ik kan het me niet voorstellen dat ze deze optie weg hebben gehaald

[ Voor 4% gewijzigd door C6DL op 08-07-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
Hey @C6DL

Ik weet niet hoe die optie er vroeger uitzag maar tegenwoordig kun je wel een one-liner als kopregel instellen. Dit doe je door naar je profiel te gaan, op het potlood-icoontje te klikken om het te wijzigen, in de modal die opent vervolgens je kopregel aanpassen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zit nu aan de andere kant als MR-lid in de benoemingsadviescommissie voor een nieuwe directeur van de basisschool met 800+ leerlingen over drie (straks vier) locaties.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 19:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Wel bijzonder om te zien dat de meeste recruiters die mij in het verleden wel eens hebben benaderd met een niet bepaalde passende vacature, nu opzoek zijn naar een nieuwe baan :P

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb zowaar voor het eerst dit jaar een benadering.. blijkbaar is mijn niche tool nu ook gewild want ik heb al 2 jaar geen .NET referenties meer in m'n profiel staan (daar gingen hun zoekmachines vrij hard op). Nu weer zo'n prachtig schot hagel dat ze ZEER geïnteresseerd is in mijn profiel en graag daar over wilt babbelen...

How about no. :P

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mijn grote vriend die een motivatiebrief wilde zou zorgen dat ik dinsdagavond gebeld werd door de teamleider die die motivatiebrief wil. Guess once... |:( |:( Nog steeds niemand gesproken daaromtrent. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
Pizza_Boom schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:26:
Mijn grote vriend die een motivatiebrief wilde zou zorgen dat ik dinsdagavond gebeld werd door de teamleider die die motivatiebrief wil. Guess once... |:( |:( Nog steeds niemand gesproken daaromtrent. :X
Deze is inderdaad heel herkenbaar. Los van de motivatiebrief word ik ook wel moe als ze vragen om "minstens 3 referenties". Ik leg altijd uit dat ze prima een of twee referenties kunnen krijgen als ik op gesprek ga ergens, maar niet eerder. "Ja maar het is nodig". Nou, ik vind van niet. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
Ghostrider schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:40:
Wel bijzonder om te zien dat de meeste recruiters die mij in het verleden wel eens hebben benaderd met een niet bepaalde passende vacature, nu opzoek zijn naar een nieuwe baan :P
Ja maar dat is echt hé. Ik heb een hele zooi op LinkedIn als connectie en ik kan je zeggen dat ik bijna wekelijks wel iemand zie veranderen van job. Er zijn er zelfs intussen geen recruiter meer. Vraag mij soms echt af of die markt ineen aan het storten is. Want laten we eerlijk zijn, ze staan over het algemeen in een slecht daglicht en veel it'ers negeren berichten of hangen telefoongesprekken op nog voor ze begonnen zijn voor de redenen die intussen wel bekend zijn.

Ik ken er helaas maar 1 waarvoor ik echt alle respect heb. Maar die kerel deed ook echt tenminste moeite om mijn profiel te bestuderen en nam het begrip "persoonlijk" ook effectief serieus. Nadat hij mij met succes bij een werkgever wist te krijgen voor een job die 100% aansloot bij mijn profiel trakteerde hij mij op een etentje om het te vieren. Hebben toen veel gepraat en wat gelachen. Intussen heeft hij promotie gekregen en terecht. Af en toe praten we nog wel eens bij enzo. Echt wat mij betreft het schoolboekvoorbeeld van recruiters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
las3r schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:48:
Deze is inderdaad heel herkenbaar. Los van de motivatiebrief word ik ook wel moe als ze vragen om "minstens 3 referenties". Ik leg altijd uit dat ze prima een of twee referenties kunnen krijgen als ik op gesprek ga ergens, maar niet eerder. "Ja maar het is nodig". Nou, ik vind van niet. :+
Recruiters krijgen geen referenties van mij. Enige wat ze daar mee doen is gaan lopen spammen om te kijken of ze daar sales kunnen gaan doen. En dan heb ik dus mijn beste referenties chagerijnig gemaakt omdat ze via mij lastig gevallen worden door sales mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
TheBoneJarmer schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:57:
Ja maar dat is echt hé. Ik heb een hele zooi op LinkedIn als connectie en ik kan je zeggen dat ik bijna wekelijks wel iemand zie veranderen van job. Er zijn er zelfs intussen geen recruiter meer. Vraag mij soms echt af of die markt ineen aan het storten is.
Nee joh. Dat is altijd al zo geweest. Het is voor de meeste mensen gewoon een in-between baantje totdat ze hun eerste 'echte' baan weten te vinden. Beetje zoals in een callcenter werken. Het is echt een standaard patroon; net van de studie af, 6 maanden 'recruiter' en mooie verhalen over 'netwerk opbouwen' en dan opeens doen ze compleet iets anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
las3r schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:48:
[...]

Herkenbaar. Doen ze vaak omdat ze je niet kennen en daar ook geen tijd/moeite in willen steken. Wordt 1-op-1 doorgedrukt naar de klant. En later worden die referenties inderdaad vaak benaderd om weer diensten te leveren. Zo blijven de leads voor nop binnen komen. Er wordt ook vaak expliciet gevraagd om managers en/of mensen die beslissingsbevoegd zijn. 3x raden waarom. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Ik ga dat soort dingen nooit op m'n LinkedIn zetten. Komt veel te negatief over. En ik denk ook echt niet dat het recruiters tegen gaat houden. Die zien die featured media toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hydra schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:53:
Nee joh. Dat is altijd al zo geweest. Het is voor de meeste mensen gewoon een in-between baantje totdat ze hun eerste 'echte' baan weten te vinden. Beetje zoals in een callcenter werken. Het is echt een standaard patroon; net van de studie af, 6 maanden 'recruiter' en mooie verhalen over 'netwerk opbouwen' en dan opeens doen ze compleet iets anders.
Of ze gaan van zo'n algemene grote schraper naar een gespecialiseerd bureautje in een nichemarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 11:22
Edit: er is in voorzien.
Heeft iemand hier freelance pro? Ik ben benieuwd naar 1 specifieke vacature omdat ik die ook via een recruiter doorkrijg volgens mij. Als iemand mij via DM even een screenshot oid wil sturen...

(Heb geen freelance pro omdat ik momenteel genoeg werk heb (meer dan zelfs))

[ Voor 5% gewijzigd door Jogai op 09-07-2020 13:43 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wat doet een associate consultant precies? Behalve mij spammen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

PcDealer schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:16:
Ik zit nu aan de andere kant als MR-lid in de benoemingsadviescommissie voor een nieuwe directeur van de basisschool met 800+ leerlingen over drie (straks vier) locaties.
We hebben unaniem voor een kandidaat gekozen en voorgedragen aan het bestuur.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:32:
Ik ga dat soort dingen nooit op m'n LinkedIn zetten. Komt veel te negatief over. En ik denk ook echt niet dat het recruiters tegen gaat houden. Die zien die featured media toch niet.
Ja, en recruiters die wel mijn profiel lezen mogen mij best benaderen. Dat zijn er toch niet zo veel en goede recruiter kan best handig zijn om in je netwerk te hebben.
Pizza_Boom schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:40:
[...]
Of ze gaan van zo'n algemene grote schraper naar een gespecialiseerd bureautje in een nichemarkt.
Of naar een normale HR baan. HR is ook zo'n vakgebied waar overal ervaring voor gevraagd word en als jong broekje moet je ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RagingPenguin schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:34:
Of naar een normale HR baan. HR is ook zo'n vakgebied waar overal ervaring voor gevraagd word en als jong broekje moet je ergens beginnen.
Maar binnen een half jaar?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

Pizza_Boom schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:54:
Wat doet een associate consultant precies? Behalve mij spammen... :D
Mensen om de tuin leiden door zichzelf geen recruiter te noemen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
drooger schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:33:
[...]

Mensen om de tuin leiden door zichzelf geen recruiter te noemen.
Scherp! Maar dat had ik natuurlijk wel in de gaten. Vroeg mij alleen af wat voor bijzonders dit nou weer is.

Mijn motivatiebrieffiguur heeft besloten te zwijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-07-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:20
Dat is toch hetzelfde met die bedrijven die een hapiness-manager enzo hebben. Ik ga naar mijn werk om te werken niet om naar al dat ge-ouwehoer te hoeven luisteren. Moet je bij die verplichte sessies gaan zitten om beter tot elkaar te komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Da's gewoon politiek correct spelen, en dat geeft voor mij aan dat het management geen idee heeft hoe ze mensen tevreden moeten houden. Dat worden we namelijk zelden van een aangesteld figuur :x (of je moet een hele goeie hebben die het management kan ompraten om zo alsnog vooruitgang te boeken. Blijft het feit dat management dat zelf niet aanvoelde)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:55
jongetje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:49:
Dat is toch hetzelfde met die bedrijven die een hapiness-manager enzo hebben. Ik ga naar mijn werk om te werken niet om naar al dat ge-ouwehoer te hoeven luisteren. Moet je bij die verplichte sessies gaan zitten om beter tot elkaar te komen....
Volgens mij is dat nooit het idee achter een 'happiness manager'. In de basis komt dat gewoon neer op het waarborgen van de medewerkerstevredenheid. Dat kan van alles zijn van het organiseren van uitjes tot aan (secundaire) arbeidsvoorwaarden en de sfeer op de werkvloer.
Feitelijk een deel van de reguliere HR-taken die nu gewoon worden verschoven naar een persoon met een hippe functietitel.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
Verwijderd schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:25:
[...]

Omdat ik regelmatig berichten op Linkedin lees waarin mensen aangeven niet benaderd te willen worden door recruiters, (maar dit voor veel recruiters schijnbaar niet duidelijk genoeg is) heb ik met een illustrator een "no recruiter logo" laten maken.

Ik weet niet of het zal werken maar mocht je dat willen dan kunnen mensen deze gebruiken voor op hun Linkedin profiel.

Het logo kun je als profielfoto gebruiken maar je kunt het ook toevoegen als “Media” bij het gedeelte “Featured” (deze optie vind je rechts van je foto op je profiel onder “add profile section”).

Ps. ik heb mij laten inspireren door het Chostbuster logo :)

[Afbeelding]
Kwam ik hier ook al tegen: https://www.linkedin.com/...-6683256866098737152-A6Ru

Maar is die groep op linkedin "Werken met .NET" niet gewoon een kanaal van blaak selectie? Er staat:
Met "Werken met .NET" willen we een recruiter-vrij platform creëren
Maar blaak selectie is toch ook een recruiter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 244% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
@Verwijderd

Dat klinkt goed! Maar ik zou dat ook expliciet vermelden op linkedin. Nu dacht ik in eerste instantie dat het om een community initiatief ging, terwijl ik later de banden met blaak selectie zag. Dat kwam op mij over als een soort misleiding. Als je expliciet maakt dat er banden zijn, maar voldoende gescheiden voorkom je die gedachten.
Mocht "Werken met .NET" een succes worden dan is de kans ook groot dat Blaak Selectie geen bestaansrecht meer heeft.
Gooi je je eigen glazen dan niet in? Zeker als "Werken met .NET" een gratis dienst is.

Tip: zet of een redirect op de domeinnaam, of beter nog een eenvoudige pagina..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@Verwijderd wat is je business model voor die site? Wat je aan het bouwen bent is een database. Het vergaren en bijhouden van data kost tijd en geld. Maar je lijkt de data gratis weg te willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:36:
[...]

Ik wil daar nog niet te veel over kwijt omdat we pas in de begin fase zitten. Hopelijk gaat binnen 2 a 3 maanden de eerste beta versie online en dan wil ik hier gerust meer over delen.

Maar vanaf de eerste versie zullen inderdaad alle bedrijven die met .NET werken openbaar gemaakt worden Momenteel zitten we op 1.219 bedrijven (waarvan 530 in Zuid-Holland), maar iedere week komen we nog nieuwe bedrijven tegen en dat aantal zal voorlopig nog wel flink blijven groeien. Wanneer we niet failliet gaan dan zal dit onderdeel ook gratis blijven.
Ik zie (zeker sinds vorig jaar) een aantal van dit soort recruiter-vrije initiatieven voorbij komen. Op zich een prettige ontwikkeling, maar het niveau van deze platformen en de type klanten die hierbij horen passen voor mij persoonlijk erg slecht bij m'n eigen doelen.

Members only:

Het moet ergens beginnen, en het is lastig om in deze headhuntermarkt een (grote) organisatie mee te kunnen nemen, maar als je het hebt over .NET, Azure, en alles daartussen is de markt al vrij nauw (Brainnet, Headfirst, of eigen DASen). Ik ben heel benieuwd, en stoer dat je een dergelijk risico durft te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
las3r schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:58:
[...]

Ik zie (zeker sinds vorig jaar) een aantal van dit soort recruiter-vrije initiatieven voorbij komen.
Ja, en dat vind ik ook aardig storend. Een dergelijke versplintering is al op voorhand kansloos. Je gaat bij bedrijven echt niet naar binnen krijgen dat ze hun dingen op weer een nieuw jobboard aan gaan melden. Elect was veelbelovend maar dat hebben ze flink upgefuckt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
Hydra schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:07:
[...]

Ja, en dat vind ik ook aardig storend. Een dergelijke versplintering is al op voorhand kansloos. Je gaat bij bedrijven echt niet naar binnen krijgen dat ze hun dingen op weer een nieuw jobboard aan gaan melden. Elect was veelbelovend maar dat hebben ze flink upgefuckt helaas.
Ik heb nog nooit een enkele melding van Elect gekregen, dus daar kan ik inhoudelijk niet over oordelen... ;-).
Edit: Blijkbaar bestaat elect niet meer (binnen Tweakers nog wel). Nooit gezien.

Ik vind het niet per se storend, die platformen, echter mis ik een bedrijf achter zo'n platform die de klanten ook heeft. Losse klusjes vind ik wel via m'n netwerk, als het gaat over grotere langdurigere opdrachten zie ik die gewoon niet 1-2-3 verschijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door las3r op 15-07-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SierraPapa
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 13:50
Jemig, ik had al het idee dat ik dit soortgelijke plannen eerder had gezien. Maar jouw lijstje bewijst dat wel.

Het doet me denken aan deze prachtige XKCD strip:

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png
Pagina: 1 ... 17 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic