Thnx.

[...]
M'n vriendin zit nu in 't riedeltje en het is wel wat meer dan dat. Maar het hoeft ook niet via Werk.nl natuurlijk; verre van. Maar het is wel de bedoeling dat je echt op vacatures reageert.
Juh. Maar dat komt wel goed.
Het is niet dat ik niet wíl werken.
Wat ik nog steeds wel heel vervelend vind, is dat je bij het UWV per uur word gekort, niet per €. Jaren geleden heeft dat er al eens voor gezorgd dat ik geen tijdelijk / parttime werk heb aangenomen. Mijn WW uitkering per uur was hoger dan die parttime baan zou opleveren, waardoor ieder uur dat ik zou werken, me geld zou kosten. Ik meen zelfs in de orde van grootte van €10 bruto per uur. Dát vond ik te gek. (Gelukkig hebben ze me dat net op tijd verteld.)
Jammer, want ik had op dat moment graag parttime gewerkt om de tijd te doden en bezig te blijven. Ik had het ook niet erg gevonden als ze iedere € 1:1 van mijn uitkering hadden afgetrokken. Als ik er niets aan had verdiend, prima, maar betalen om te mogen werken maakt het zelfs voor mij enorm onaantrekkelijk.
[...]
Je onderschat wel enorm de complexiteit van dat landschap wat daarachter zit. Het is niet 1 enkele simpele web applicatie. Daarbij; toen ik daar meer dan 10 jaar geleden bij betrokken was, waren die systemen al oud.
Ik geloof je echt meteen als je zegt dat er een enorm complex ICT landschap achter zit. Ze hebben (of hadden) zelf ook best mooie vacatures online staan. Bij het UWV zelf dus. Alleen meen ik begrepen te hebben dat de cultuur daar niet je van het is, dus ik heb besloten niet te reageren op vacatures die me bij een andere organisatie zonder die info, best interessant hadden geleken.
[...]
De 'mensen' in de werk.nl database sluiten kwa skills gewoon niet aan bij de vacatures. De site beter maken lost dat probleem niet op.
Wat beter zou zijn zou het UWV gewoon opdoeken, evenals alle toeslagen, en mensen gewoon een basisinkomen geven.
Ik ben er nog steeds niet over uit of ik het basisinkomen nu een heel goed, of juist een heel slecht idee vind. Het UWV opdoeken betekend tegelijkertijd ook weer meer mensen die op zoek kunnen gaan naar ander werk. Wat mij betreft mag het UWV blijven bestaan, maar het zou fijn zijn als het een organisatie zou worden die werkelijk een soort van overheids-gestuurde recruiter en jobcoach word. Niet het afvoerputje, zoals het nu gezien word, maar een organisatie waar je als werkzoekende werkelijk wat aan hebt.
Ik vind het jammer dat het UWV om allerlei redenen een slechte naam heeft. Het zou in mijn beleving zo veel meer kunnen zijn.
3DDude schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:14:
@
unezra waarom neem je niet contact op met die outsourcing toko waar je huidige werkgever naar toe wordt gestuurd ?

Wellicht dat je nog van toegevoegde waarde voor hun kan zijn en er nog andere opdrachtgevers zijn bij die outsourcing club waar je leuke opdrachten / projecten /whatever je doet kunt uitvoeren?
Nee. Ik heb in een vroeg stadium (midden vorig jaar) overwogen daar eens te gaan babbelen en ze hebben aangegeven dat er zeker wel een stoeltje voor me vrij zou zijn. Maar ik pas persoonlijk niet bij die organisatie. Don't get me wrong, ze verdienen hun plek in de markt en ik heb geen spijt van het advies, het is puur dat specifiek zij, om diverse redenen geen geschikte werkgever voor mij zouden zijn.
Heb ik helaas niet. Studie heeft sowieso redelijk stil gestaan bij mijn werkgever. (Fin, discussie daarover kun je je wellicht nog wel herinneren.) Probleem met vakspecifieke zaken, is dat sterk van de functie en het bedrijf afhankelijk is wat nuttig is. Daarom heb ik gekozen van het studiegeld dat ik heb meegekregen als onderdeel van mijn vertrekregeling (en dus niet terugbetaald hoeft te worden) PRINCE2 Agile (Foundation & Practitioner) en ITIL 4 Strategic Leader (plus Foundation) te doen. P2 Agile Foundation heb ik er nu op zitten. Ontzettend interessante materie, maar via Zoom vind ik toch niet prettig, dus de volgende cursussen ga ik gewoon weer klassikaal doen.
Vakspecifieke cursussen wil ik aan mijn toekomstige werkgever over laten. Wat je zegt, zoiets als AWS Solution Architect is waarschijnlijk eenvoudig te halen en als een werkgever dat nodig heeft, zullen ze daar hopenlijk ook in willen investeren. Het risico is me te groot nu te kiezen voor zo'n specifieke cursus om vervolgens in een baan te landen waar ik dat totaal niet nodig heb. Met genoemde cursussen loop ik dat risico in mijn beleving niet of iig veel minder. Die skills komen altijd wel van pas. (Zeker gezien de hoek waar ik in zoek.)
[...]
Ik ben daar begonnen toen het nog het CWI was, dat is later als "UWV Werkbedrijf" bij het UWV gevoegd. Enorme ramp natuurlijk; volledig gescheiden IT systemen die door een Logica / Cap Gemini op een dramatische manier aan elkaar gelijmd moesten worden enzo. En twee compleet verschillende bedrijven met hele verschillende culturen. Bij het CWI zaten een hoop mensen die oprecht wat voor werklozen wilden doen. Bij het UWV zaten ook veel mensen die eigenlijk stiekem politieagent hadden willen worden.
[...]
Dat is ook hun taak, in princiepe. Alleen zijn heel veel van die mensen wegbezuinigd. Ik zat er ook tijdens verschillende van die reoganisaties. Waar de meeste bedrijfsstructuren een soort pyramide zijn (1 persoon aan de top, X onderaan) is was dat toen bij het UWV meer een ruit: extreem veel middel-management dat elkaar de handen boven het hoofd hield en vooral de mensen 'eronder' eruit gewerkt hebben.
Ik denk serieus dat de enige oplossing gewoon het opdoeken van het hele UWV is.
Een grondige reorganisate lijkt me op zijn minst nuttig. Precies wat @
t_captain zegt, het UWV moet zijn rol heroverwegen. De vraag is wel of het huidige UWV dat kan en of je daarvoor niet alsnog gewoon het UWV moet opdoeken en een nieuwe organisatie moet optuigen. De ultieme reorganisatie zeg maar.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.