Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 10:58

tja

hackerhater schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:41:
Iemand die een ing-titel (ingenieur) mag voeren, heeft uiteraard een HBO-diploma.
Domme recruiter die niet nadenkt.

Net als recruiters die een baan aan een freelancer proberen te slijten |:( Ga iemand anders lastig vallen of beter ga een nuttigere baan zoeken.
ze hebben een rol maar het is al jaren niet meer zoals het vroeger was. het is nu echt het goedkope kaf wat ja zegt op dat werk. het is beter werk dan een krantenwijk, althans als het regent.

ing titel is inderdaad beschermd. er heerst veel ergernis en frustratie over het niveau van de huidige recruiters. matchen van vraag en aanbod is een drama. "te weinig ervaring in X" maar hoeveel ervaring wil je zien ? stilte valt. moet ik een jaar of twee jaar op het knopje gedrukt hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:16
Tegenwoordig is dat 'hippe taalgebruik' en van die kekke (echter vaak cringeworthy) mailtjes/berichtjes om er maar uit te springen een beetje in opkomst. Ik denk dan vaak; hou het lekker professioneel. Ik ben eerder geneigd om in te gaan op een berichtje van iemand die gewoon netjes een normale aanhef heeft en uiteenzet waarom hij mij contact en op welke gronden hij een 'match' lijkt te zien dan die 'sup G!' onzin van hierboven.

Overigens had je enkele jaren geleden ook ineens zo'n hype waar een blik mooie (vaak Oost-Europese) dames waren opengetrokken, die legden dan het eerste contact en als je 'hapte' was het ineens 'let me pass your details on to my colleague <insert mannennaam>'. Goed, zou ook niet uit moeten maken maar je voelde je toch ergens een beetje beetgenomen :D . En daarna ook wel de gedachte of wij mannen nou echt zó simpel zijn :')

Wat dat betreft blijven jonge vrouwen wel oververtegenwoordigd in de recruiterspool met een technische focus heb ik het idee, maar het is wat dat betreft ook wel een baantje waar je volgens mij met wat goeie sociale skills snel succes kan hebben en er leuk te verdienen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
The_Admin schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:06:
Wat dat betreft blijven jonge vrouwen wel oververtegenwoordigd in de recruiterspool met een technische focus heb ik het idee, maar het is wat dat betreft ook wel een baantje waar je volgens mij met wat goeie sociale skills snel succes kan hebben en er leuk te verdienen is.
Dat weet ik wel zeker. Enige tijd terug schreef ik dat ik aangeschreven was door een recruiter die ook zijn hele hebben en houwen op het AD had staan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL.com
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-12-2024
PcDealer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:01:
[...]

Oeh! Dan moeten wij vrijdag babbelen aangezien mijn opdracht in Gebouw 41 dan eindigt ;)
Haha, stuur me maar een berichtje via Skype dan :). Mocht ik je niet kunnen helpen kunnen we kijken welke collega hier het beste voor in aanmerking komt. Doe zelf namelijk alleen Metrologie, Functional Design Engineering, vaste rollen.
The_Admin schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:06:
Tegenwoordig is dat 'hippe taalgebruik' en van die kekke (echter vaak cringeworthy) mailtjes/berichtjes om er maar uit te springen een beetje in opkomst. Ik denk dan vaak; hou het lekker professioneel. Ik ben eerder geneigd om in te gaan op een berichtje van iemand die gewoon netjes een normale aanhef heeft en uiteenzet waarom hij mij contact en op welke gronden hij een 'match' lijkt te zien dan die 'sup G!' onzin van hierboven.

Overigens had je enkele jaren geleden ook ineens zo'n hype waar een blik mooie (vaak Oost-Europese) dames waren opengetrokken, die legden dan het eerste contact en als je 'hapte' was het ineens 'let me pass your details on to my colleague <insert mannennaam>'. Goed, zou ook niet uit moeten maken maar je voelde je toch ergens een beetje beetgenomen :D . En daarna ook wel de gedachte of wij mannen nou echt zó simpel zijn :')

M.b.t. je reactie over de oververtegenwoordiging van vrouwen; blijkbaar is de mannencultuur in die industrie nog steeds dermate gevoelig voor vrouwelijk schoon aan de bureaukant. Als ik naar onze leveranciers kant kijk (bureaus) dan zijn het wel vaak vrouwen. Uiteindelijk is de bureaukant een sales omgeving, en zoals het oude gezegde luid: "sex sells". :9
tja schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:43:
[...]

ze hebben een rol maar het is al jaren niet meer zoals het vroeger was. het is nu echt het goedkope kaf wat ja zegt op dat werk. het is beter werk dan een krantenwijk, althans als het regent.
Ben ik niet met je eens. In elke professionele groep heb je een deel dat het "verpest" voor de welwillende individuen, net zoals dat er techneuten zijn die goed zijn in hun werk en je mensen hebt die er met de pet naar gooien. Een goeie recruiter verdiend in salaris veelal hetzelfde, vaak zelfs meer dan de gemiddelde techneut.

Dat de minder goede recruiters oververtegenwoordigd zijn wil niet automatisch zeggen dat elke retard zomaar recruitment kan doen.

[ Voor 79% gewijzigd door JL.com op 31-01-2020 17:00 ]

www.jordyleenders.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tja

tja

JL.com schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:31:

[...]

Ben ik niet met je eens. In elke professionele groep heb je een deel dat het "verpest" voor de welwillende individuen, net zoals dat er techneuten zijn die goed zijn in hun werk en je mensen hebt die er met de pet naar gooien. Een goeie recruiter verdiend in salaris veelal hetzelfde, vaak zelfs meer dan de gemiddelde techneut.

Dat de minder goede recruiters oververtegenwoordigd zijn wil niet automatisch zeggen dat elke retard zomaar recruitment kan doen.
Retard vind ik wat ongepast taalgebruik. ik zou het structurele cognitieve achterstand bij de huidige lichting recruiters willen noemen. ik denk dat je zou moeten kijken naar de eisen die tegenwoordig worden gesteld aan recruiters. dit was HBO niveau maar tegenwoordig is dat niet meer zo. de vraag overstijgt het aanbod op de recruitment markt dus de eisen zijn naar beneden bij gesteld. ik kwam winkelbediendes met mode opleiding tegen, appie medewerkers maar ook administratief medewerkers (MBO) als voorgeschiedenis. vanmiddag nog een recruiter gesproken die niet wist waar ITIL voor stond. in tijden van krapte op de arbeidsmarkt zul je moeten kiezen tussen lagere eisen stellen of lege stoel. dus nu vaak een gevulde stoel met iemand met mindere competenties. zo dat zei ik aardig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-06 14:48
Ik krijg elke week wel 2-3 uitnodigingen van recruiters via Linked in. Zeer weinig originele uitnodigingen. Maar vandaag wel een hele mooie:
Hoi Roy, hoe is het met je? Ik ben benieuwd hoe het gaat bij bol.com? Zit je momenteel nog goed op je plek, dan connect ik graag voor de toekomst.
Ik werk niet eens bij bol.com en ik heb er ook nooit gewerkt. Het staat ook nergens op mijn profiel.
Dan vraag ik me echt af waarom dit soort recruiters nog werk hebben. Dan kan je als bedrijf toch net zo goed 1000 spam e-mails versturen. Kost minder en heeft het zelfde effect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
fonsoy schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:31:
Het sarcasme in de post is zo te zien niet doorgedrongen. Wellicht had ik aangenomen dat het overduidelijk was dat de tekst onzin is. De vacaturetekst bevat precies niets.

Opensource en open source is geen leverancier, geen taal en ook geen framework, en dat heeft de recruiter niet door. Ervaring met testing is zo breed als wat, net als Component Integration. Dat kan zo breed zijn van het kunnen installeren van een plugin in WordPress tot een ESB beheren met daarbij horende interfaces.

Opensource gaat van het gebruiken van Open Source software tot het helpen met het programmeren ervan. Binnen open source software zijn er dan ook nog eens duizenden softwarepakketten die het zijn, en allemaal hun eigen logica, code en deels ook taal hebhen.
Toch vind ik het wel logisch dat een bedrijf zoekt naar iemand met kennis van Open Source. Het is meer dan alleen een softwarelicentie. Ik neem aan dat ik je niets nieuws vertel als ik zeg dat er een hele community en gedachtengoed omheen zit.
Hydra schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:20:
[...]
Een animatie kan je niet uitprinten en kan niet in een ATS. Ik zou dus oppassen met dit soort dingen.

Daarnaast gaat het voor mij persoonlijk puur om de inhoud. Dergelijke kunststukjes geven mij vaak het gevoel dat er gecompenseerd wordt voor het gebrek aan skills. Als animaties je werk is, dan heb je wel een portfolio.
Eens. Een CV moet er goed op scherm én op papier uit zien, maar animaties zou ik absoluut niet doen.
Zelf vind ik een foto op een CV ook vervelend. Ik zet het er zelf bewust niet op (dan kijken ze maar op LinkedIn), maar zou het ook storend vinden een CV te krijgen met foto. Opeens ga je dan meenemen in je beoordeling hoe iemand er uit ziet, terwijl het daar helemaal niet om gaat. Het gaat om iemands hard- en softskills.

Misschien ben ik daarin ouderwets, ik vind een motivatiebrief ook logisch en heb sollicitanten afgewezen omdat de motivatie bestond uit "hierbij mijn CV" *klaar*. Juist in een motivatiebrief kun je dingen uit je CV hilighten, of dingen vertellen die niet op je CV staan, zoals waarom je op die baan bij die organisatie solliciteert.

Natuulijk, we leven in een snelle wereld en via recruiters en LinkedIn is het niet altijd meer nodig. Via het meer informele cirquit worden veel banen vergeven. Toch vind ik een zinvolle brief wel een belangrijk iets, in specifieke gevallen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 441173

De arbeidsmarkt voor testers is ook niet overal rozengeur en maneschijn. Naar TMAP / functioneel testers wordt niet meer zo hard gezocht. Je mag daarmee blij zijn als je iets nieuws vindt en daar modaal mee verdient. Dat is ooit anders geweest.

Als je echter aan test automatisering doet (geen record / playback, het invullen van Excel sheets of uitsluitend uitvoeren van geautomatiseerde tests) dan is een initiële aanbieding van 2x modaal en vast contract voor deze 50-plusser makkelijk haalbaar. Ik kijk hiervoor in de regio Den Haag / Rotterdam. Uit Amsterdam of Eindhoven hoor ik hogere salarissen, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Heb je naast test automatiseringservaring ook nog een Istqb certificaat, dan kan je zo aan de slag bij de detachering- /consultancy bedrijven. Geen idee wat zij willen bieden want mijn voorkeur gaat uit naar bedrijven die een eigen software product ontwikkelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Anoniem: 441173 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:22:
De arbeidsmarkt voor testers is ook niet overal rozengeur en maneschijn. Naar TMAP / functioneel testers wordt niet meer zo hard gezocht. Je mag daarmee blij zijn als je iets nieuws vindt en daar modaal mee verdient. Dat is ooit anders geweest.

Als je echter aan test automatisering doet (geen record / playback, het invullen van Excel sheets of uitsluitend uitvoeren van geautomatiseerde tests) dan is een initiële aanbieding van 2x modaal en vast contract voor deze 50-plusser makkelijk haalbaar. Ik kijk hiervoor in de regio Den Haag / Rotterdam. Uit Amsterdam of Eindhoven hoor ik hogere salarissen, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Heb je naast test automatiseringservaring ook nog een Istqb certificaat, dan kan je zo aan de slag bij de detachering- /consultancy bedrijven. Geen idee wat zij willen bieden want mijn voorkeur gaat uit naar bedrijven die een eigen software product ontwikkelen.
Uhm, dit is toch geen nieuws (meer). Dit is al 5 jaar gaande.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:30
Gesoliciteerd bij een groot bedrijf op een openstaande vacature.
De recruiter belt mij op, stelt zich voor, stelt direct algemene vragen als wanneer is het contract opzegbaar, of ik een auto heb & rijbewijs (ja die volgorde) en wat mijn huidige salaris is.

Ik: Het salaris vind ik in dit stadium niet relevant. Jullie lezen mijn CV mbt werkervaring is, maar kennen mijn competenties niet en weten daardoor niet wat voor een gewicht ik in de schaal kan leggen. En tevens is al mijn onderhandelingspositie dan ook weg.

Zijn reactie: Ik wil het toch weten, straks steken we moeite in elkaar terwijl we er op dit vlak er niet uitkomen.

Ik: Als het goed is werken jullie met loonschalen en deze functie is vast ingeschaald. Geef mij maar aan wat het start en eind salaris is, en dan kan ik aangeven of wij hierin gaan samen komen.

Daarbij gaf hij de salaris bandbreedte op en heb ik aangegeven dat wij hierin wel gaan samen komen.
Dit accepteerde hij als antwoord.

We hebben afgesloten dat hij mijn CV ging voorleggen aan de betreffende manager. Ik ben nog in afwachting...

Ik heb zelden zo'n raar eerste kennismaking gesprek gevoerd. Ik was echt even verrast over de directe aanspreking. Ook het gebrek aan belangstellende vragen vond ik wonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:35
barry86 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:23:
Gesoliciteerd bij een groot bedrijf op een openstaande vacature.
De recruiter belt mij op, stelt zich voor, stelt direct algemene vragen als wanneer is het contract opzegbaar, of ik een auto heb & rijbewijs (ja die volgorde) en wat mijn huidige salaris is.

Ik: Het salaris vind ik in dit stadium niet relevant. Jullie lezen mijn CV mbt werkervaring is, maar kennen mijn competenties niet en weten daardoor niet wat voor een gewicht ik in de schaal kan leggen. En tevens is al mijn onderhandelingspositie dan ook weg.

Zijn reactie: Ik wil het toch weten, straks steken we moeite in elkaar terwijl we er op dit vlak er niet uitkomen.

Ik: Als het goed is werken jullie met loonschalen en deze functie is vast ingeschaald. Geef mij maar aan wat het start en eind salaris is, en dan kan ik aangeven of wij hierin gaan samen komen.

Daarbij gaf hij de salaris bandbreedte op en heb ik aangegeven dat wij hierin wel gaan samen komen.
Dit accepteerde hij als antwoord.

We hebben afgesloten dat hij mijn CV ging voorleggen aan de betreffende manager. Ik ben nog in afwachting...

Ik heb zelden zo'n raar eerste kennismaking gesprek gevoerd. Ik was echt even verrast over de directe aanspreking. Ook het gebrek aan belangstellende vragen vond ik wonderlijk.
Ik had ook gewoon gezegd dat de vraag of 'we er samen uit gaan komen' afhankelijk is van mijn salariseis, niet van mijn huidige salaris. ;)

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 15:46
@barry86 die directe aanpak is misschien ook tactiek. Ik heb zelf jaren terug tijdens een eerste sollicitatie ook de vraag gekregen wat ik op dat moment verdien. De vraag kwam behoorlijk uit het niets en door de zenuwen (en destijds meer junior) kon ik het antwoord niet zo netjes weerleggen als jij en vertelde ik gewoon mijn salaris. Gelukkig zat hun eerste bod daar een eind boven ondanks mijn toen magere salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nice to have
- A good working knowledge of the Star Wars universe and the dark side is also a plus
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, een van de weinige sites van die bank die TOR niet blokkeert. Wel grappig inderdaad. Hoe kom jij bij een vacature in Roemenië?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ocf81 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Hmm, een van de weinige sites van die bank die TOR niet blokkeert. Wel grappig inderdaad. Hoe kom jij bij een vacature in Roemenië?
Amsterdam: https://www.ing.jobs/Nede...a-software-engineer-4.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ah, het grapje staat in meerdere advertenties. Mijn eerste hit was een positie in Roemenië

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hoe gaan jullie om met de volgende zaken?

1. Recruiter is van externe partij, geeft vage informatie over bedrijf zonder vacature.
2. Recruiter wil meteen met je bellen.
3. Vacatures zijn vrijwel alleen een eisenlijst (uiteraard van de kant van de werkgever).

Gewoon negeren? Ik bedoel, ik ben wel op zoek naar iets nieuws, maar zelfs wanneer zij met jou contact opnemen mag jij al het werk doen :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Negeren.

(1) Die houding van "eerst bellen" betekent dat ze gokken op een matig enthousiaste respons, de recruiter meent in elk geval dat hij de vacature aktief zal moeten pushen. De kans dat dit je droombaan is, lijkt me niet zo groot.

(2) Hou altijd zelf de regie over je loopbaan. Wat een recruiter naar je toe gooit, is niet jouw plan maar een toevallige vacature die nu open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tk55 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:36:
Hoe gaan jullie om met de volgende zaken?

1. Recruiter is van externe partij, geeft vage informatie over bedrijf zonder vacature.
2. Recruiter wil meteen met je bellen.
3. Vacatures zijn vrijwel alleen een eisenlijst (uiteraard van de kant van de werkgever).

Gewoon negeren? Ik bedoel, ik ben wel op zoek naar iets nieuws, maar zelfs wanneer zij met jou contact opnemen mag jij al het werk doen :z
100% negeren. Dit soort volk heb je niks aan. Ik zou alleen reageren op recruiters van de bedrijven zelf. Sowieso iemand die direct wil bellen wanneer ik informatie wil schuif ik direct weg. Daar schiet ik echt niks mee op.

I have stability. The ability to stab.

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:28
Helaas ergens ingestapt waar ik niet in had moeten stappen. Ik laat me niet graag ergens negatief over uit, maar wat word er hier een potje van gemaakt zeg.

Afgelopen december met de detacheerder alles rond gemaakt en zou in feb. aan de gang kunnen. Uiteindelijk ging de opdracht niet door en zit ik nu voor certificaten te leren. Niet erg, maar willen me nu ergens anders plaatsen waar ik totaal niet tevreden mee ben. Werd niet ten dank afgenomen. Gelukkig zit ik nog in mijn proeftijd en ben ik verder gaan zoeken, want certificaten leren na je studie is leuk, maar niet voor 40 uur in de week. Volgende week drie nieuwe gesprekken gepland ondanks carnaval in het zuiden hoop ik toch iets passend te vinden.

Als ik dan terug kijk op mijn bijbaan (6 jaar gewerkt) tijdens m'n studie denk ik toch "wat was het hier toch goed geregeld"...

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 15:46
@SlqmLqck balen! Wel herkenbaar. Zeker voor grote detacheerders ben je gewoon een nummer die ze zsm in opdracht willen hebben. Dat de opdracht niet interessant is of dat je anderhalf uur moet rijden heb je maar te slikken. Zolang jij maar kan factureren, want op de bank zitten kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 09:38
hackerhater schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:41:
Iemand die een ing-titel (ingenieur) mag voeren, heeft uiteraard een HBO-diploma.
Domme recruiter die niet nadenkt.

Net als recruiters die een baan aan een freelancer proberen te slijten |:( Ga iemand anders lastig vallen of beter ga een nuttigere baan zoeken.
Niet helemaal, niet elke HBO geeft de ing. titel — alleen de HTS variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:49
R3M1 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:11:
[...]

Niet helemaal, niet elke HBO geeft de ing. titel — alleen de HTS variant.
HTS bestaat niet meer, dat is het HBO tegenwoordig.
Niet elke HBO geeft uiteraard een .ing titel, maar een technische HBO opleiding (oude HTS) wel.
Het omgekeerde is dus wel waar. Iemand met .ing heeft altijd een technische HBO opleiding afgerond.

ir. voor de uni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online
Iemand ervaring met het platform https://amazinghiring.com/?
Blijkbaar scrapen die social networks en professional communities zoals github, stackoverflow en nog zo’n 50 andere.

Via deze route blijkbaar gevonden door een recruiter.

Heb via optout@amazinghiring.com op basis van AVG/GDPR om alle data die ze over mij hebben opgevraagd om daarna van hun platform te laten verwijderen.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL.com
tja schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:14:
[...]

Retard vind ik wat ongepast taalgebruik. ik zou het structurele cognitieve achterstand bij de huidige lichting recruiters willen noemen. ik denk dat je zou moeten kijken naar de eisen die tegenwoordig worden gesteld aan recruiters. dit was HBO niveau maar tegenwoordig is dat niet meer zo. de vraag overstijgt het aanbod op de recruitment markt dus de eisen zijn naar beneden bij gesteld. ik kwam winkelbediendes met mode opleiding tegen, appie medewerkers maar ook administratief medewerkers (MBO) als voorgeschiedenis. vanmiddag nog een recruiter gesproken die niet wist waar ITIL voor stond. in tijden van krapte op de arbeidsmarkt zul je moeten kiezen tussen lagere eisen stellen of lege stoel. dus nu vaak een gevulde stoel met iemand met mindere competenties. zo dat zei ik aardig O-)
Dat ben ik zeker met je eens. Markt maakt blijkbaar vreemde sprongen in dit soort tijden. Denk dat je dit aan de bureauzijde snel terugziet omdat dat veelal commercieel gerichte functies zijn waar vaak harde sales targets vastgesteld zijn. De meeste eigenaren van grotere bureaus geven uiteindelijk alleen maar om de centen die er binnen komen om bepaalde hobbies van te betalen dan dat ze kwalitatief personeel in dienst hebben met oprechte interesse in het domein waar ze in bemiddelen. Natuurlijk zullen ze je dit nooit zeggen als je voor zo'n job op gesprek komt, maar is helaas wel waar.

Ligt ook wel in lijn met wat @Piet_Piraat7 en @SlqmLqck aangeven.

www.jordyleenders.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tja

tja

JL.com schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:04:
[...]

Dat ben ik zeker met je eens. Markt maakt blijkbaar vreemde sprongen in dit soort tijden. Denk dat je dit aan de bureauzijde snel terugziet omdat dat veelal commercieel gerichte functies zijn waar vaak harde sales targets vastgesteld zijn. De meeste eigenaren van grotere bureaus geven uiteindelijk alleen maar om de centen die er binnen komen om bepaalde hobbies van te betalen dan dat ze kwalitatief personeel in dienst hebben met oprechte interesse in het domein waar ze in bemiddelen. Natuurlijk zullen ze je dit nooit zeggen als je voor zo'n job op gesprek komt, maar is helaas wel waar.

Ligt ook wel in lijn met wat @Piet_Piraat7 en @SlqmLqck aangeven.
eisen zijn raar. ik kon gisteren niet voldoen aan de knockout eis van minimaal 5 jaar ervaring in windows server 2016. bij een andere vacature als medior werkplek beheerder kon ik niet voldoen aan de harde eis minimaal CISSP en CEH gecertificeerd. maar je hebt gelijk. aan de vraag kant gaat het behoorlijk mis. je praat vaak met recruiters die het echt niet snappen. je bent afgestudeerd richting informatiebeveiliging en dan de vervolg vraag hoe veel jaar ervaring je hebt met Juniper routers. uhm,. waar staat dat woord in mijn cv ? ik doe procesmanagement en ISO27001 auditing. de huidige recruitment markt doet me sterk denken aan de verzekeringsjongens van de jaren 90. enige doel was het halen van een omzet doel. ben je opgebrand dan donderen ze je er uit. ik ken weinig recruiters die al 10+ jaar recruiter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL.com
tja schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:12:
[...]

de huidige recruitment markt doet me sterk denken aan de verzekeringsjongens van de jaren 90. enige doel was het halen van een omzet doel. ben je opgebrand dan donderen ze je er uit. ik ken weinig recruiters die al 10+ jaar recruiter zijn.
Ben ik met je eens inderdaad. Er zijn wel kwalitatieve recruiters te vinden maar die zijn in aantallen minder te vinden dan de bulk die het vak is gaan doen uit commercie overwegingen.

www.jordyleenders.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

tja schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:12:
[...]
eisen zijn raar. ik kon gisteren niet voldoen aan de knockout eis van minimaal 5 jaar ervaring in windows server 2016.
En Windows Server 2016 is volgens mij zelfs pas in 2017 op de markt gekomen, dus die zullen niemand kunnen vinden 7(8)7

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
hackerhater schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:16:
[...]

HTS bestaat niet meer, dat is het HBO tegenwoordig.
Niet elke HBO geeft uiteraard een .ing titel, maar een technische HBO opleiding (oude HTS) wel.
Het omgekeerde is dus wel waar. Iemand met .ing heeft altijd een technische HBO opleiding afgerond.

ir. voor de uni.
Of zijn bachelor gehaald op de uni en niet doorgegaan met zijn master. Dan krijgt ie ook een ing.

Is trouwens ook heel geinig. De oude HTS ing titel is niet uitwisselbaar met Duitsland (ing.TH). De huidige bsc. of beng is wel uitwisselbaar met de ing.TH/FH titel. Echter, de huidige bsc. mogen velen ook weer inwisselen voor een ing. :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja

tja

Freee!! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:17:
[...]

En Windows Server 2016 is volgens mij zelfs pas in 2017 op de markt gekomen, dus die zullen niemand kunnen vinden 7(8)7
september 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dus nog steeds is die eis van vijf jaar ervaring totaal onzinnig, ik wens ze veel succes.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja

tja

Pizza_Boom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:37:
[...]
Of zijn bachelor gehaald op de uni en niet doorgegaan met zijn master. Dan krijgt ie ook een ing.

Is trouwens ook heel geinig. De oude HTS ing titel is niet uitwisselbaar met Duitsland (ing.TH). De huidige bsc. of beng is wel uitwisselbaar met de ing.TH/FH titel. Echter, de huidige bsc. mogen velen ook weer inwisselen voor een ing. :P :P
2002 (dacht ik) hebben ze nieuwe regels doorgevoerd. ze hebben toen alle titels gelijk getrokken in europa. mijn eerste titel was onvoldoende om door te gaan richting Uni. mijn tweede titel (ing/BSc) was dit wel. volgens mij was dat de BaMa regeling. vind het nog steeds vet klinken als je Dipl. Ing in duitsland op je kaartje ziet staan. ing/BSc mogen beide gevoerd worden, staat in de bijlage bij je afstudeer diploma. ik voer ze ook beide door elkaar heen afhankelijk met wie ik aan tafel zit. ing in de EU en BSc buiten de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tja

tja

Freee!! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Dus nog steeds is die eis van vijf jaar ervaring totaal onzinnig, ik wens ze veel succes.
oh kan nog erger. minimaal 5 jaar ervaring in sophos virus scanner als administrator. een HBO doe je 4 jaar over inclusief scriptie traject. en ze vragen 5 jaar ervaring in een virusscanner. ik bedoel hoe ver ben je dan van je padje ? ik had overigens 3 jaar ervaring dus ik voldeed niet, knockout eis. ben ook bijna 50 dus gezien agism gaat mijn toekomst nog een heel ding worden. vanaf 55 ben je als freelancer zowiezo de sigaar. tenzij je een gouden pik hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54
tja schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:53:
[...]

vind het nog steeds vet klinken als je Dipl. Ing in duitsland op je kaartje ziet staan.
Of Oostenrijk.

Ondergetekende mag zich na een master in Oostenrijk officieel Dipl. Ing. noemen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Een voorbeeld van hoe er binnen HR kringen aan wordt gekeken tegen primaire arbeidsvoorwaarden:
Grootste loonstijging in tien jaar binnen bedrijfsleven (linkedin link)
De lonen in Nederland stijgen sterk, te sterk. Wanneer het goed gaat in Nederland is dat natuurlijk fijn. En natuurlijk willen de meeste mensen daarvan meegenieten. En terecht; zolang de BV Nederland internationaal competitief is. Maar ik vraag me af waarom dat (meestal) resulteert in loonstijgingen? Waarom investeren we onze welvaartsgroei niet in upskilling, reskilling of wellbeing initiatieven zoals sabbaticals, mantelzorg of vaderschapsverlof? Een goed salaris is belangrijk, maar als deze basis goed is, zijn investeringen in vakmanschap en wellbeing mijn inziens belangrijker.
Het feit dat de lonen effectief al 40 jaar stil staan komt onder andere door de focus op loonmatiging. De hypotheekverstrekker accepteert geen sabbatical, upskilling en wellbeing bij een hypotheek van van inmiddels gemiddeld 3 ton en de pensioenopbouw wordt ook niet beter als je upskilled zonder bijhorende salarisverhoging.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
tja schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:53:
[...]

2002 (dacht ik) hebben ze nieuwe regels doorgevoerd. ze hebben toen alle titels gelijk getrokken in europa. mijn eerste titel was onvoldoende om door te gaan richting Uni. mijn tweede titel (ing/BSc) was dit wel. volgens mij was dat de BaMa regeling. vind het nog steeds vet klinken als je Dipl. Ing in duitsland op je kaartje ziet staan. ing/BSc mogen beide gevoerd worden, staat in de bijlage bij je afstudeer diploma. ik voer ze ook beide door elkaar heen afhankelijk met wie ik aan tafel zit. ing in de EU en BSc buiten de EU.
Dat klopt. Maar het blijft wel komisch dat de eerste titel geen uitwisselbaar heeft en de tweede wel in het ene land, maar in het andere land uitwisselbaar zijn. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Iets dat me stoort en ik ergens logisch te verklaren vind, anderzijds wel heel vervelend:

Bedrijven die, ook bij doorvragen, niet vertellen *waarom* je niet word uitgenodigd. "Je voldoet niet aan het functieprofiel" is nogal algemeen, een beetje zinvolle feedback zou mij juist helpen. Dan weet ik of het aan specifieke elementen op mijn CV ligt (waar ik al dan niet iets aan kan doen), aan de toon van de brief of aan het feit dat ze allang intern iemand op het oog hadden en de vacature alsnog verplicht extern moesten uitzetten.

Helemaal mooi was een algemene afwijzing "je past niet in het profiel" met daarin expliciet de uitnodiging te vragen naar de reden. Gemaild naar de desbetreffende manager. Antwoord "je past niet in het profiel" in net iets andere woorden.

Eh, ja, dûh, anders hadden jullie me wel uitgenodigd. Ik wilde nu net weten waarom niet. :)
(Zeker omdat ik voor specifiek die functie, in mijn beleving zo goed als 100% paste in het geschetste profiel en een meer dan geschikte kandidaat zou zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:07:
Iets dat me stoort en ik ergens logisch te verklaren vind, anderzijds wel heel vervelend:

Bedrijven die, ook bij doorvragen, niet vertellen *waarom* je niet word uitgenodigd. "Je voldoet niet aan het functieprofiel" is nogal algemeen, een beetje zinvolle feedback zou mij juist helpen. Dan weet ik of het aan specifieke elementen op mijn CV ligt (waar ik al dan niet iets aan kan doen), aan de toon van de brief of aan het feit dat ze allang intern iemand op het oog hadden en de vacature alsnog verplicht extern moesten uitzetten.

Helemaal mooi was een algemene afwijzing "je past niet in het profiel" met daarin expliciet de uitnodiging te vragen naar de reden. Gemaild naar de desbetreffende manager. Antwoord "je past niet in het profiel" in net iets andere woorden.

Eh, ja, dûh, anders hadden jullie me wel uitgenodigd. Ik wilde nu net weten waarom niet. :)
(Zeker omdat ik voor specifiek die functie, in mijn beleving zo goed als 100% paste in het geschetste profiel en een meer dan geschikte kandidaat zou zijn.)
Er is veel angst om iemand af te wijzen met een specifieke reden en daardoor of in de problemen te komen, of in een discussie te komen. Zelf in het verleden wat recruitment gedaan en gaf wel eens feedback waarna iemand dat dan probeerde te weerleggen en een tweede kans te krijgen... Na verloop van tijd wees ik mensen dus met een generieke mail af en afhankelijk van hun verzoek om feedback gaf ik dat geregeld zeer uitgebreid, het is niet zo veel moeite om naar aanleiding van een cv of cv+gesprek een flinke lading feedback te geven waar iemand erg mee geholpen kan zijn.

Overigens merk ik vaak dat op iets hoger niveau binnen een organisatie het gaat om "past deze persoon binnen onze cultuur" en voor iets lagere functies meer om praktische zaken, een slecht cv, een slecht gesprek (wat diverse oorzaken kan hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Homeland schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:49:
[...]

Er is veel angst om iemand af te wijzen met een specifieke reden en daardoor of in de problemen te komen, of in een discussie te komen. Zelf in het verleden wat recruitment gedaan en gaf wel eens feedback waarna iemand dat dan probeerde te weerleggen en een tweede kans te krijgen...
Op dat soort welles-nietes discussies zit natuurlijk niemand te wachten. Kandidaat afgewezen, focus moet door naar de volgende.

Ik denk dat er nog een reden is. Iedere informatie die je geeft bij een afwijzing biedt enige ruimte voor interpretatie. Zonder het zo te bedoelen kun je iets schrijven dat door een afgewezen kandidaat kan worden opgevat als bijvoorbeeld discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Homeland schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:49:
[...]
Er is veel angst om iemand af te wijzen met een specifieke reden en daardoor of in de problemen te komen, of in een discussie te komen. Zelf in het verleden wat recruitment gedaan en gaf wel eens feedback waarna iemand dat dan probeerde te weerleggen en een tweede kans te krijgen... Na verloop van tijd wees ik mensen dus met een generieke mail af en afhankelijk van hun verzoek om feedback gaf ik dat geregeld zeer uitgebreid, het is niet zo veel moeite om naar aanleiding van een cv of cv+gesprek een flinke lading feedback te geven waar iemand erg mee geholpen kan zijn.
Ik heb er niet zo veel problemen mee een algemene afwijzing te krijgen (sure, nooit leuk, maar solliciteren is nu eenmaal ook accepteren dat niet iedere poging raak is, het is net daten), wat ik wél jammer vind is dat (helemaal als expliciet opening word geboden meer informatie te vragen) er vervolgens geen uitleg komt als je vraagt wat de reden is.

Het hoeft van mij ook niet heel uitgebreid maar een beetje concreet is wel prettig.
Overigens merk ik vaak dat op iets hoger niveau binnen een organisatie het gaat om "past deze persoon binnen onze cultuur" en voor iets lagere functies meer om praktische zaken, een slecht cv, een slecht gesprek (wat diverse oorzaken kan hebben).
Da's andersom ook zo.

Ik heb zelf net zo hard meerdere malen besloten een sollicitatie niet door te zetten (of uberhaupt besloten niet te solliciteren) omdat op basis van de informatie die ik had, vond dat het bedrijf persoonlijk niet bij me zou passen.

Valide reden van beide kanten, juist voor de wat hogere, zwaardere functies speelt persoonlijke click een grote rol.
t_captain schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:12:
[...]
Op dat soort welles-nietes discussies zit natuurlijk niemand te wachten. Kandidaat afgewezen, focus moet door naar de volgende.

Ik denk dat er nog een reden is. Iedere informatie die je geeft bij een afwijzing biedt enige ruimte voor interpretatie. Zonder het zo te bedoelen kun je iets schrijven dat door een afgewezen kandidaat kan worden opgevat als bijvoorbeeld discriminatie.
Toch vind ik het heel waardevolle informatie. Al was het alleen al omdat uit de verklaring ook kan blijken dat het niet aan mij persoonlijk of aan mijn brief lag. Ik heb liever een afwijzing op punten, dan een vage algemene afwijzing. Soms kan ik iets aan die punten doen, soms niet.

Zelf heb ik mijn CV indirect op basis van wat feedback en functie-eisen aangepast: Er staan nu cursussen op die daadwerkelijk volgende maand gepland staan én ik ben in mijn brieven explicieter over dat ik die methodieken (PRINCE2 & ITIL) in zet in mijn werk. Op die manier vergroot ik de kans dat ik word uitgenodigd voor een gesprek in mijn beleving flink.

Zou er uit nieuwe feedback komen dat er nog een specifieke methodiek ontbreekt, kan het zomaar zijn dat ik een paar boeken bestel en me in lees, zodat ik in mijn brief kan aangeven dat ik kennis heb van die specifieke methodiek of techniek. Niets mis met een beetje zelfstudie.

Ik snap bedrijven discussie wilt vermijden, maar in mijn beleving zal een mooie afgeronde concrete afwijzing niet per-sé tot heel veel discussie hoeven te leiden en dan nóg kun je er voor kiezen die af te kappen. Er is dan geen open einde meer. "Om deze en deze reden nodigen we je niet uit / komt er geen vervolg. We wensen je succes bij ..." Prima. Duidelijk. Volgende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik ben nu 2 weken aan de slag bij een nieuw bedrijf. Dit staat ook duidelijk op mijn LinkedIn. Sindsdien had ik geen berichten meer ontvangen van recruiters, maar vanochtend had ik weer een nieuwe:
Hi, ik ben voor meerdere bedrijven op zoek naar DBA's. Hoe bevalt het momenteel bij je huidige werkgever? Graag ga ik vrijblijvend het gesprek aan, mocht je goed op je plek zitten, connect ik graag voor de toekomst.
Waarom leest deze recruiter mijn hele profiel niet? Ten eerste ben ik pas twee weken aan de slag bij mijn nieuwe werkgever, maar daarnaast heb ik nog nooit iets professioneel gedaan met databases en staat dit ook nergens op mijn profiel.

Ik was van plan om hem vriendelijk hierop te attenderen, maar terwijl ik het bericht typte kreeg ik steeds meer de neiging om op de knop "Negeren" te rammen en hem te rapporteren. Wat doen jullie in dit soort gevallen?

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:09

De Nelis

en anders maar niet...

maussie95 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:35:
Ik ben nu 2 weken aan de slag bij een nieuw bedrijf. Dit staat ook duidelijk op mijn LinkedIn. Sindsdien had ik geen berichten meer ontvangen van recruiters, maar vanochtend had ik weer een nieuwe:

[...]

Waarom leest deze recruiter mijn hele profiel niet? Ten eerste ben ik pas twee weken aan de slag bij mijn nieuwe werkgever, maar daarnaast heb ik nog nooit iets professioneel gedaan met databases en staat dit ook nergens op mijn profiel.

Ik was van plan om hem vriendelijk hierop te attenderen, maar terwijl ik het bericht typte kreeg ik steeds meer de neiging om op de knop "Negeren" te rammen en hem te rapporteren. Wat doen jullie in dit soort gevallen?
Negeren en door, je bericht word waarschijnlijk ook niet volledig gelezen. Zou er geen tijd aan verdoen.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:34
maussie95 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:35:

[...]

Het enige wat hij zelf getypt heeft is jou naam, de rest is puur copy pasta. Weet je dus ook hoeveel moeite jij terug hoeft te geven aan hem, geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hmm.
Progressive Recruitment benaderd me.

Nu heb ik zelf nooit direct met ze te maken gehad, wel indirect en wat ik er van weet, waren ze ehm, nogal agressief in hun benadering van zowel kandidaten als opdrachten.

Voorlopig heb ik de berichten nog genegeerd en op "nee, bedankt" geklikt, ik neig er sterk naar aan te geven dat ik geen interesse heb in bemiddeling via Progressive en dat ze me niet meer hoeven te benaderen, maar aan de andere kant ben ik wél op zoek naar werk en weet ik niet 100% zeker of mijn kennis en ervaring met ze representatief is voor het hele bedrijf.

Ze zijn volgens mij nogal groot, blijkbaar doen ze iets goed want ze bestaan nog steeds.

Kortom: What to do?
Aangeven dat ik open sta voor, maar dat ze me dan wél een passende vacature moeten sturen (tot nu toe doen ze dat niet, allemaal systeembeheer, dat wil ik dus niet en da's toch vrij goed op te maken uit mijn CV), of aangeven dat ik helemaal geen interesse heb in bemiddeling door Progressive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

Michael Page is ook groot...

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Is dit weer nieuw? Dat ze doen alsof ze vakgenoot zijn? Ik heb wel vaker mensen uit de engineering die mij uitnodigen om hun netwerk te vergroten, maar dat zijn dan mensen die echt een technische positie hebben bij bedrijven die we wel eens tegen komen of kunnen komen of mensen die ook voor onze klanten werken, maar in een ander deel van het spectrum.

Members only:
Euhm, ik richt mij daar dus niet op, ik doe daadwerkelijk engineering werkzaamheden en ben bezig met projectcoördinatie.

Members only:
Dit is ook zo'n mooie... Ik ben langer aan het werk dan zij, mja, als je na een goed jaar al senior bent. :+ :+ Ze doet haar best, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 16-06 11:19
Pizza_Boom schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:39:
Is dit weer nieuw? Dat ze doen alsof ze vakgenoot zijn? Ik heb wel vaker mensen uit de engineering die mij uitnodigen om hun netwerk te vergroten, maar dat zijn dan mensen die echt een technische positie hebben bij bedrijven die we wel eens tegen komen of kunnen komen of mensen die ook voor onze klanten werken, maar in een ander deel van het spectrum.
Naast recruiters krijg ik inderdaad ook regelmatig ander 'randvolk' dat uitnodigingen stuurt om te connecten met dergelijke "misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen". Mijn ervaring is dat als je vriendelijk vraagt waarom dan en hoe ze dat voor zich zien, je geen reactie krijgt.

Volgens mij zijn dat van die mensen die bedacht hebben dat "groot netwerk" betekent dat je veel LinkedIn vriendjes moet hebben, en dus echt gewoon random heel veel mensen uitnodigen. Oftewel; gewoon spam die je kunt negeren.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hydra schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:03:
Naast recruiters krijg ik inderdaad ook regelmatig ander 'randvolk' dat uitnodigingen stuurt om te connecten met dergelijke "misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen". Mijn ervaring is dat als je vriendelijk vraagt waarom dan en hoe ze dat voor zich zien, je geen reactie krijgt.

Volgens mij zijn dat van die mensen die bedacht hebben dat "groot netwerk" betekent dat je veel LinkedIn vriendjes moet hebben, en dus echt gewoon random heel veel mensen uitnodigen. Oftewel; gewoon spam die je kunt negeren.
Ik ben er wel selectief in, maar niet iedereen zie ik als spam. Genoeg randvolk dat wel nuttig is, gezien onze branche. Maar genoeg ook inderdaad waar je geen fluit aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:02

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Yup, en meestal weet je genoeg als je 1 kort berichtje terugstuurt, want dan moeten ze opeens... een reden gaan geven. Komt die niet, dan is het een slechte recruiter ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 14:12
Ben weer eens wat aan het reageren op recruiters en vacatures op Linkedin maar het komt steeds vaker voor dat ik een gesprek heb met een recruiter, zij vinden dat mijn profiel wel aansluit bij iets en dan nooit meer wat terug hoor.

Zoveel werk is een mailtje sturen met "oh het sluit toch niet aan" nou ook weer niet.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Pizza_Boom schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:17:
[...]
Ik ben er wel selectief in, maar niet iedereen zie ik als spam.
Dat zeg ik toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Kipmetrijst schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:57:
Zoveel werk is een mailtje sturen met "oh het sluit toch niet aan" nou ook weer niet.
Dit verbaast mij dus ook altijd. Blijkbaar val je wel binnen de criteria die op waren gesteld voor de eerste selectie, maar ben je blijkbaar toch weer niet relevant genoeg om mee te praten? :?

Sowieso, bedrijven die niet eens de moeite nemen om te reageren op een serieus bericht van iemand waar ze ooit nog iets aan kunnen hebben neem ik ook niet heel serieus. Hoe veel werk is het nu om 2 regels tekst terug te sturen. En ik ga er een beetje vanuit dat ieder profesioneel bedrijf wel iets van een talent-pool heeft met potentiele kandidaten voor toekomstige vacatures. Recruitment doe je niet alleen op het moment dat een vacature open gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kipmetrijst schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:57:
Ben weer eens wat aan het reageren op recruiters en vacatures op Linkedin maar het komt steeds vaker voor dat ik een gesprek heb met een recruiter, zij vinden dat mijn profiel wel aansluit bij iets en dan nooit meer wat terug hoor.

Simpel.

De recruiter ziet het wel zitten om je bij de klant voor te stellen. De lat daarvoor is niet zo hoog. "nooit geschoten is altijd mis" is nog steeds het centrale uitgangspunt, en alleen een kandidaat waarmee je echt een flater slaat zou je liever niet op gesprek laten gaan bij de klant. Bijvoorbeeld een webdesigner op een embedded software functie ofzo :)

Vervolgens kunnen er vier dingen gebeuren:

1. de klant heeft belangstelling en de kandidaat mag op gesprek komen
2. de klant heeft geen belangstellng in de kandidaat
3. de klant heeft geen belangstellng in de bemiddelaar
4. de klant heeft geen belangstellng omdat de vacature er niet meer is.

Indien 1 wordt de kandidaat nagejaagd en waar nodig een beetje onder druk gezet. Zo'n geweldige klant, wie wil daar nou niet werken.
Indien 2, 3 of 4: dossier sluiten en verder met de volgende. Je zit buiten de "sales funnel" en verdient geen minuut van hun tijd meer.

Natuurlijk is het probleem dat mensen worden beschouwd als iets wat in een "sales funnel" past. Maar daar is nou eenmaal de sector op gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Plus het feit dat een recruiter niet noodzakelijk ervaring heeft met je vakgebied, en dus gewoon op basis van zoektermen werkt zonder te weten wat dat betekent voor beide partijen.

@unezra Progressive Recruitment zijn dozenschuivers en dat zullen het altijd blijven. Snap dat je aan de bak wilt, maar da's geen reden voor wanhoopsdaden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:25:
Plus het feit dat een recruiter niet noodzakelijk ervaring heeft met je vakgebied, en dus gewoon op basis van zoektermen werkt zonder te weten wat dat betekent voor beide partijen.

@unezra Progressive Recruitment zijn dozenschuivers en dat zullen het altijd blijven. Snap dat je aan de bak wilt, maar da's geen reden voor wanhoopsdaden ;)
Nee, plus, ik heb mezelf nog altijd tot oktober, november gegeven voordat ik water bij de wijn ga doen.
Effectief ben ik nog maar een een maand, anderhalve maand echt actief bezig waarvan ik ook nog eens 2 weken onder de wol lag.

Ik denk dat ik Progressive netjes ga bedanken en aan geef dat ik geen interesse heb via hen bemiddeld te worden. (Of ze gewoon negeer.)

Natuurlijk wil ik snel weer aan de slag, aan de andere kant is vooralsnog de nood ook niet dusdanig dat ik consessies *hoef* te doen. Dat geeft relatieve rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:39:
Dat randvolk negeer ik allemaal, ik wil in mijn netwerk alleen mensen die ik echt ken of waarvan het aannemelijk is dat ik ze ga ontmoeten (mensen bij klanten bijvoorbeeld). Mensen die toevallig in hetzelfde vakgebied zitten maar bij een compleet ander bedrijf, daar heb ik gewoon niets mee.
RagingPenguin schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:22:
[...]

Dit verbaast mij dus ook altijd. Blijkbaar val je wel binnen de criteria die op waren gesteld voor de eerste selectie, maar ben je blijkbaar toch weer niet relevant genoeg om mee te praten? :?

Sowieso, bedrijven die niet eens de moeite nemen om te reageren op een serieus bericht van iemand waar ze ooit nog iets aan kunnen hebben neem ik ook niet heel serieus. Hoe veel werk is het nu om 2 regels tekst terug te sturen. En ik ga er een beetje vanuit dat ieder profesioneel bedrijf wel iets van een talent-pool heeft met potentiele kandidaten voor toekomstige vacatures. Recruitment doe je niet alleen op het moment dat een vacature open gaat...
Maar die 2 regels tekst zijn niet voldoende, dan wil een kandidaat weer een toelichting en wordt de sales funnel vervuild met mailtjes die niets bijdragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
t_captain schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:29:
Simpel.

De recruiter ziet het wel zitten om je bij de klant voor te stellen. De lat daarvoor is niet zo hoog. "nooit geschoten is altijd mis" is nog steeds het centrale uitgangspunt, en alleen een kandidaat waarmee je echt een flater slaat zou je liever niet op gesprek laten gaan bij de klant. Bijvoorbeeld een webdesigner op een embedded software functie ofzo :)

Vervolgens kunnen er vier dingen gebeuren:

1. de klant heeft belangstelling en de kandidaat mag op gesprek komen
2. de klant heeft geen belangstellng in de kandidaat
3. de klant heeft geen belangstellng in de bemiddelaar
4. de klant heeft geen belangstellng omdat de vacature er niet meer is.

Indien 1 wordt de kandidaat nagejaagd en waar nodig een beetje onder druk gezet. Zo'n geweldige klant, wie wil daar nou niet werken.
Indien 2, 3 of 4: dossier sluiten en verder met de volgende. Je zit buiten de "sales funnel" en verdient geen minuut van hun tijd meer.

Natuurlijk is het probleem dat mensen worden beschouwd als iets wat in een "sales funnel" past. Maar daar is nou eenmaal de sector op gebouwd.
Grappig dat je dit zo uiteen zet: Ik zat van de week een stukje van indeed te lezen over ghosting door werkzoekenden. Zeer vervelend en tijdrovend, aldus werkgevers. Werd op Twitter gedeeld, eronder allemaal reacties als: "Koekje van eigen deeg", "Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten", "Weten werkgevers ook eens hoe dat is." Ik moest stiekem wel even gniffelen. >:) Denk dat we allemaal wel een ervaring hebben waarin iemand niet of extreem laat reageert.

Heel lulverhaal erbij over de sollicitatiejourney, candidate experience, eerlijkheid, goede beloftes e.d. Dacht bij mijzelf: "Het zou helpen als men gewoon eerlijk is en transparant blijft. Niet A beloven en vervolgens toch B doen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:58:
Ik denk dat ik Progressive netjes ga bedanken en aan geef dat ik geen interesse heb via hen bemiddeld te worden. (Of ze gewoon negeer.)
Ik zou dat laatste doen. Heeft weinig zin nu al schepen in de fik te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
De woorden “sollicitatie-journey” en “candidate experience” zeggen mij dat er een sales specialist bezig is geweest om het proces vorm te geven.

Dezelfde beroepsgroep die denkt in termen van “sales funnel” en “conversie”.

Al die pogingen kunnen goedbedoeld zijn, maar bouwen imho op de verkeerde basis.

Een team samenstellen is geen sales. Het is mensenwerk. Wie heeft welk talent, hoe vullen de talenten elkaar aan en hoe vullen de karakters elkaar aan. Dat zouden de centrale vragen moeten zijn. Verder professionalisen doet afbreuk aan deze simpele integriteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

t_captain schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:36:
[...]
Verder professionalisen vercommercialiseren doet afbreuk aan deze simpele integriteit.
FTFY, niets mis met professionaliseren, ultieme doel is toch professor worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hydra schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:13:
[...]
Ik zou dat laatste doen. Heeft weinig zin nu al schepen in de fik te zetten.
Mja, met Progressive heb ik redenen om er helemaal niets mee te willen. :)
Ik weet uit 1e hand hun benaderingswijze zeg maar.

Het enige is, die ervaring is van een paar jaar terug én mogelijk niet representatief. Dus het kan best zijn dat als ik wel met ze in zee ga, ik een andere ervaring krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:35:
Mja, met Progressive heb ik redenen om er helemaal niets mee te willen. :)
Prima. Maar dat hoef je ze niet te vertellen. Dan kun je later nog van gedachten veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleBnl
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-02-2023
Ik maak imo wat mooi's mee op Linkedin. Volgens mij hebben ze de functie verwijderd dat je aan kan geven in welk stadium je zit qua zoeken naar nieuw werk, wanneer je profiel op "looking for new opportunities" staat.
Het is dus of aan, of uit (jammer als je het mij vraagt).

Enfin, ik ben passief een beetje aan het rondkijken dus ik zet de functie aan. Vandaag krijg ik de volgende boodschap:
Dear TripleBnl,

Wegens uitbreiding van onze capaciteiten en een gevulde pipeline aan nieuwe partners, ben ik exclusief op zoek naar iemand met uw ervaring.

Waarop kan ik u bereiken?
Sowieso, dat je begint met dear is al slecht wat mij betreft. De rest van de boodschap laat mijn inziens ook het e.e.a. te wensen over. Tevens kijk ik op zijn profiel en ik zie dat hij werkt voor een of andere indeed variant. Ik word er iig niet warm van. Voor mij is dit het slechtste bericht sinds ik de bovengenoemde functie heb aangezet.

Ik wil de moeite nemen om te replyen, dat vind ik wel zo netjes (geanonimiseerd):
Hi generic_recruiter, bedankt maar bedankt. Succes met je zoektocht.
Beetje snel gereageerd en een engels gezegde letterlijk vertaald maar ik meende hem daadwerkelijk succes. Normaal gesproken ben ik beleefder.

Hierop krijg ik de volgende reactie (ik moet weer lachen nu ik het lees):
Hey TripleBnl, Zet even jouw "open for new opportunity's" uit op LinkedIn, bespaard een hoop tijd voor beide kanten in vervolg!

[ Voor 3% gewijzigd door TripleBnl op 03-04-2020 15:52 . Reden: achtergrond info toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ik zou echt moeite hebben niet te reageren met "joh flikker op, ik sta wel open, alleen niet voor mensen die fuck-all moeite doen bij een eerste contact".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TripleBnl schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:49:
[...]
Sowieso, dat je begint met dear is al slecht wat mij betreft.
Dat is in het Engels wel beleefd, zeker in Brits Engels, dus daar zou ik nu net geen aanstoot aan nemen als ik jou was. Voor de rest moet je het zelf weten (en ben ik het wel met je eens).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik krijg veel van die kletsers, die ff een gezellig half uur tot een uurtje willen kletsen zonder iets concreets te hebben. Ik kap ze tegenwoordig maar gelijk af, want 9 van de 10 keer hoor ik nooit meer wat terug of iets wat compleet niet bij me past en waar ze dan twee mauwen willen aanpassen

CQ CV aanpassen zodat de ervaringen toegespits worden op een bepaalde rol of je even je hele cv wil aanpassen voor een minimale kans bij een of andere toko.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Wowhead schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:46:
Ik krijg veel van die kletsers, die ff een gezellig half uur tot een uurtje willen kletsen zonder iets concreets te hebben. Ik kap ze tegenwoordig maar gelijk af, want 9 van de 10 keer hoor ik nooit meer wat terug of iets wat compleet niet bij me past en waar ze dan twee mauwen willen aanpassen

CQ CV aanpassen zodat de ervaringen toegespits worden op een bepaalde rol of je even je hele cv wil aanpassen voor een minimale kans bij een of andere toko.
Hetzelfde had je in de vorige economische crisis, ze verspillen je tijd met onzingesprekken waar nooit wat concreets uitkomt. Aanbod hebben ze niet maar vanuit het perspectief van recruiters wel begrijpelijk, ze lijken dan tenminste tegenover leidinggevenden en collega's iets te doen te hebben. Een goede crisis zoals die er nu aan zit te komen rekent wel af met deze sector.

Nooit een telefoonnummer geven en niet opnemen bij onbekende nummers(en al helemaal geen +44 nummers ) en alles via email afhandelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TripleBnl schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:49:
Ik maak imo wat mooi's mee op Linkedin. Volgens mij hebben ze de functie verwijderd dat je aan kan geven in welk stadium je zit qua zoeken naar nieuw werk, wanneer je profiel op "looking for new opportunities" staat.
Het is dus of aan, of uit (jammer als je het mij vraagt).

Enfin, ik ben passief een beetje aan het rondkijken dus ik zet de functie aan. Vandaag krijg ik de volgende boodschap:

[...]

Sowieso, dat je begint met dear is al slecht wat mij betreft. De rest van de boodschap laat mijn inziens ook het e.e.a. te wensen over. Tevens kijk ik op zijn profiel en ik zie dat hij werkt voor een of andere indeed variant. Ik word er iig niet warm van. Voor mij is dit het slechtste bericht sinds ik de bovengenoemde functie heb aangezet.

Ik wil de moeite nemen om te replyen, dat vind ik wel zo netjes (geanonimiseerd):

[...]

Beetje snel gereageerd en een engels gezegde letterlijk vertaald maar ik meende hem daadwerkelijk succes. Normaal gesproken ben ik beleefder.

Hierop krijg ik de volgende reactie (ik moet weer lachen nu ik het lees):

[...]
Ofwel hij heeft niks maar wilt wel graag bellen en jouw profiel in z'n portfolio mikken! :+

Lekker terugreageren "oh ik ben wel op zoek, maar niet naar onzin zoals dit.". En blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-06 09:55
Wel grappig. In de afgelopen periode eindigde mijn klus bij de klant en ging ik op zoek naar iets nieuws, in de Azure hoek(alternatief dotnet dev).

Eigenlijk via alle soorten Recruiters op gesprek geweest:

ZUidas-Dozenschuiver met 0 kennis van techniek en 0 kennis van een klant maar wel exclusief binnen bij een kleine toko: intake viel me nog mee maar echt duidelijk mismatch van rol met mijn ervaring (ze zochten een junior) en ik zou me daarin erg snel gaan vervelen. Tarief werd op afgedongen

Intake via exwerkgever (consultancy toko) met een accountmanager: zwaar voorgesprek over hoe de klant in elkaar steekt, welke afdelingen er zijn, wat de klant bedoelt als hij x zegt etc etc. Prima voorbereiding, prima gesprek, erg fijn. Tarief volledig helder inclusief het deel voor de accountmanager.

Intake via preferred supplier bij een klant. Eerste contact verliep met een jonge dozenschuiver, maar de accountmanager kon me wel iets meer vertellen over de toko. Overigens blijkt de rol (en met name het politieke karakter) compleet anders dan me was voorgeschoteld. Tarief vast en niet onderhandelbaar.

Verschillende manieren van voorbereiden leiden tot verschillende eindresultaten. Uiteindelijk is het de laatste geworden.

Mooiste uitspraak kwam van die eerste dozenschuiver: "oh ik heb ook een insiders weetje, ze gebruiken EEN SERVICEBUS". bleek het om NServiceBus te gaan (een package voor dotnet).... Haha.

[ Voor 6% gewijzigd door las3r op 04-04-2020 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:14

LankHoar

Langharig tuig

Vrijdag kreeg ik een bericht van een recruiter over een functie. Prima, ik heb gereageerd en om wat meer info gevraagd. Dat kreeg ik vanmorgen, met de vraag of ik CV en telefoonnummer door kan geven zodat we even konden bellen. Ik had de tijd nog niet genomen om te reageren, en krijg ik een uur geleden het volgende bericht:
?? hello
Wat denken sommige mensen wel niet zeg? Zo heb ik echt geen zin om met je te communiceren :?

Twijfel of ik nu:
- Het gesprek maar vriendelijk beindig
- Er even door heen bijt zodat ik meer details krijg (uiteindelijk werk ik toch niet voor hem)
- Ik "!! hello" of "!! bye" terug stuur

[ Voor 17% gewijzigd door LankHoar op 06-04-2020 16:42 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
LankHoar schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:21:
Vrijdag kreeg ik een bericht van een recruiter over een functie. Prima, ik heb gereageerd en om wat meer info gevraagd. Dat kreeg ik vanmorgen, met de vraag of ik CV en telefoonnummer door kan geven zodat we even konden bellen. Ik had de tijd nog niet genomen om te reageren, en krijg ik een uur geleden het volgende bericht:

[...]

Wat denken sommige mensen wel niet zeg? Zo heb ik echt geen zin om met je te communiceren :?

Twijfel of ik nu:
- Er even door heen bijt zodat ik meer details krijg (uiteindelijk werk ik toch niet voor hem)
Haha nee.

"Jij stuurt mij een bericht over een functie. Volgens mij heb je mijn CV en telefoonnummer niet nodig om mij meer te vertellen over de functie."

Sowieso geen telefoonnummer geven, dan kom je er niet vanaf. CV zou ik ook niet doen, er staat waarschijnlijk genoeg info op Linkedin. Sowieso, hij komt eerst maar met z'n info en reden waarom ie jou gecontacteerd heeft. Doet ie dat niet, is het gewoon dezelfde troep als altijd en wil ie CVtje schuiven. Niet mee in zee gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
En dan vooral hopen dat ze boos worden. :D :D >:) >:)
Als eerste regel terugsturen: "It's me"... En naar believen de rest van de tekst van Adele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Heb uiteindelijk gekozen voor een normale reactie vanmorgen + "I was a bit thrown off by your "?? hello" message yesterday." Op die zin geen reactie gekregen. Zie net dat het onderwerp ook al een typefout bevatte, vind dat soort dingen maar slordig hoor. Je wilt toch professioneel over komen lijkt me? :?

[ Voor 67% gewijzigd door LankHoar op 08-04-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-04 09:36
De coronacrisis leidt vooralsnog niet tot een gebrek aan vacatures, krijg ik zo het idee. Ik heb expliciet op mijn LinkedIn profiel staan dat ik niet benaderd wil worden door recruiters, want ik heb een ontzettend fijne baan in een heel fijn team. Ook staat uit in de LinkedIn settings dat ik benaderd wil worden. Maar toch blijven de heren en dames (vooral dames) recruiters het proberen, vandaag 2 kort achter elkaar:

- eentje die vraagt of ik per 1 mei beschikbaar ben, die had niet eens mijn profiel gelezen dat ik niet op zoek ben
- eentje van iSense, daar doe ik sowieso geen zaken mee want die proberen je een detavast constructie aan te smeren, deze dame was zo brutaal om expliciet mijn boodschap te negeren dat ik niet op zoek ben: "Ik heb zeker wel gelezen op je profiel dat je niet op zoek bent. Maar niet geschoten is altijd mis. ;)"

Vaak ook mailtjes uit India of Zuid Afrika voor vage freelance klussen. Een tijdje terug werd ik zelfs benaderd door een recruiter van dezelfde organisatie die me een paar maanden eerder aan mijn huidige baan heeft geholpen. Ik heb wel medelijden met degene wie mijn oude zakelijke mobiele nummer heeft gekregen, want dat nummer heb ik gebruikt om mee te solliciteren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

LankHoar schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:21:

[...]

Twijfel of ik nu:
Ik bel liever zelf dan dat ik mijn nummer geef. Dat is bij mij inmiddels standaardpraktijk. En dan wel met afgeschermd nummer natuurlijk. (ook een ander nummer dan mijn privénummer in een dual sim telefoon, zodat ik makkelijk van de belletjes af kan als ik ze niet wil)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

matramurena schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:45:
- eentje van iSense, daar doe ik sowieso geen zaken mee want die proberen je een detavast constructie aan te smeren, deze dame was zo brutaal om expliciet mijn boodschap te negeren dat ik niet op zoek ben: "Ik heb zeker wel gelezen op je profiel dat je niet op zoek bent. Maar niet geschoten is altijd mis. ;)"
Erg brutaal inderdaad. Ik zou zeggen "mis geschoten" en dan ophangen :)

Viel dit maar onder de colportagewet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
matramurena schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:45:
De coronacrisis leidt vooralsnog niet tot een gebrek aan vacatures, krijg ik zo het idee. Ik heb expliciet op mijn LinkedIn profiel staan dat ik niet benaderd wil worden door recruiters, want ik heb een ontzettend fijne baan in een heel fijn team. Ook staat uit in de LinkedIn settings dat ik benaderd wil worden. Maar toch blijven de heren en dames (vooral dames) recruiters het proberen, vandaag 2 kort achter elkaar:
Het aantal vacatures is wel minder, alleen die recruiters vissen allemaal in dezelfde vijver, zitten deels zonder werk en zullen dus extra hard hun best doen jou te werven.
- eentje die vraagt of ik per 1 mei beschikbaar ben, die had niet eens mijn profiel gelezen dat ik niet op zoek ben
Hmmm. Goed om te weten.
iSense heeft mij ook al een paar keer benaderd, maar vooralsnog met vacatures waar ik écht niet in geïnteresseerd ben. Volgens mij ook meerdere personen. Alsof iedere iSense recruiter zelf maar een beetje op LinkedIn loopt te struinen zonder enige vorm van overleg.

Ik heb ze wel netjes verteld waar ik dan wél naar op zoek ben, maar ik krijg doodleuk een paar dagen later opnieuw van een van hun recruiters (of dezelfde) een baan die lijkt op de baan die ze eerder hebben aangeboden. "Is dit niet iets voor je?" "Ehm, nee. En hoewel ik absoluut actief op zoek ben, ben ik nog steeds niet van plan uit wanhoop maar een baan aan te nemen die ik niet aan zou nemen als ik niet over iets minder dan een maand in de WW terecht zou komen."

Detavast ben ik niet ingeïnteresseerd. Ik wil als het even kan direct een vast contract, bij de partij zelf. (Of het moet een detacheerder zijn, maar dan dus een vast contract dáár.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL.com
LankHoar schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:51:
[...]

Erg brutaal inderdaad. Ik zou zeggen "mis geschoten" en dan ophangen :)

Viel dit maar onder de colportagewet..
Dit zal denk ik nooit onder de colporatagewet vallen. Je hebt een account op LinkedIn en gaat daarmee dus ook akkoord met de gebruikers-en privacyvoorwaarden, waardoor dergelijke acties / benaderingen volledig binnen de lijntjes zijn.

Over de inhoud valt veelal iets te vinden maar denk niet dat het ooit onder wetgeving geplaatst zal worden.

www.jordyleenders.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hier iemand ervaring met Jimploy?

Stuurden me via werk.nl een mail dat ze mijn CV interessant vonden en of ik contact op wil nemen. Doe ik netjes per email. Krijg ik mail terug "dat ze zeer veel sollicitaties hebben mogen ontvangen op deze vacature" (wélke vacature, ik heb geen vacature gezien, alleen een functietitel en die was interessant genoeg om op te reageren) met de vraag of ik hun app wil downloaden, me wil registeren, gegevens wil invullen, etc.

Dit laat bij mij een aantal alarmbellen rinkelen. Waarom in vredesnaam een app... Plus, het komt op mij over of ze vooral CV's willen vergaren en mijn "je CV is interessant" vooral het gevolg was van een algoritme en er geen mens werkelijk naar dat CV heeft gekeken.

Is mijn gevoel onterecht en is het de moeite waard die app te installeren en in te vullen, of kan ik deze maar beter meteen in de bak "afgehandeld" gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:35
JL.com schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:15:
[...]

Dit zal denk ik nooit onder de colporatagewet vallen. Je hebt een account op LinkedIn en gaat daarmee dus ook akkoord met de gebruikers-en privacyvoorwaarden, waardoor dergelijke acties / benaderingen volledig binnen de lijntjes zijn.

Over de inhoud valt veelal iets te vinden maar denk niet dat het ooit onder wetgeving geplaatst zal worden.
Ik zou ook niet weten hoe de colportagewet hier zou moeten helpen. Die regelt toch vooral dingen als bedenktijd voor als mensen overdonderd zijn door een agressieve verkoper. Het is niet alsof je via LinkedIn direct aan een arbeidsovereenkomst vast zit waar je niet meer onderuit kan of iets vergelijkbaars.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

unezra schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:18:

Stuurden me via werk.nl een mail dat ze mijn CV interessant vonden en of ik contact op wil nemen. Doe ik netjes per email. Krijg ik mail terug "dat ze zeer veel sollicitaties hebben mogen ontvangen op deze vacature" (wélke vacature, ik heb geen vacature gezien, alleen een functietitel en die was interessant genoeg om op te reageren) met de vraag of ik hun app wil downloaden, me wil registeren, gegevens wil invullen, etc.
Melden aan UWV.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:18:

Dit laat bij mij een aantal alarmbellen rinkelen. Waarom in vredesnaam een app... Plus, het komt op mij over of ze vooral CV's willen vergaren en mijn "je CV is interessant" vooral het gevolg was van een algoritme en er geen mens werkelijk naar dat CV heeft gekeken.

Is mijn gevoel onterecht en is het de moeite waard die app te installeren en in te vullen, of kan ik deze maar beter meteen in de bak "afgehandeld" gooien?
Ben je gek?

Zo nee, dan ga je toch geen app downloaden van een dodgy bedrijf dat jou onpersoonlijk benadert via LinkedIn? 8)7 Dit klinkt echt dodgy as fuck..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ja, wat heeft dat er mee te maken :?
Zo nee, dan ga je toch geen app downloaden van een dodgy bedrijf dat jou onpersoonlijk benadert via LinkedIn? 8)7 Dit klinkt echt dodgy as fuck..
Via UWV, toch echt wel wat anders dan LinkedIn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:33:
[...]

Ik dacht dat werk.nl gewoon een random site was, dat het UWV was wist ik niet. Maar dat verandert verder niks... hij reageert op een quasi persoonlijk iets, krijgt generieke troep terug.. dan zou ik al direct afhaken. En zeker niet een random app gaan installeren. Als ze echt werk voor je hebben nemen zij wel contact op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:43
Het lijkt wel of recruiters vandaag extreem actief zijn of wat dan ook. Ik heb vandaag ook alweer drie berichten op LinkedIn gekregen. Vaak met nietszeggende informatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Misschien maar doen.

Ik heb zojuist nog even gekeken op hun website, maar je *moet* die app installeren. Ze hebben geen website waar je regulier op kunt inloggen of de vacatures kunt bekijken.

Erg vervelend.
SmurfLink schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:30:
[...]
Ben je gek?

Freee!! schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:33:
[...]

Ja, wat heeft dat er mee te maken :?

[...]

SmurfLink schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:35:
[...]
Ik dacht dat werk.nl gewoon een random site was, dat het UWV was wist ik niet. Maar dat verandert verder niks... hij reageert op een quasi persoonlijk iets, krijgt generieke troep terug.. dan zou ik al direct afhaken. En zeker niet een random app gaan installeren. Als ze echt werk voor je hebben nemen zij wel contact op.
Dat was dus ook mijn gevoel. Sowieso, waarom de f*ck moet je een app installeren?
Geen enkele website eist dat. Wil ik ook niet. Zet je vacatures online, klaar.

Of doe gewoon je werk als recruiter en bekijk CV's persoonlijk, ga het gesprek met iemand aan, etc.
Vandaag had ik met een recruiter een gesprek dat wel heel fijn was en waar werkelijk een eerste gesprek met hun klant uit komt. Ze hebben ook geen seconde geheimzinnig gedaan over de eindklant. Vrijwel direct bij de eerste kennismaking wist ik om welke klant het ging en had ik de volledige vacaturetekst.

Fijn, want én er komt een kennismakingsgesprek met die klant én ze kijken actief naar andere mogelijkheden. Tot nu toe erg blij met de persoonlijke benadering van deze club.
Dutchy007 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:40:
Het lijkt wel of recruiters vandaag extreem actief zijn of wat dan ook. Ik heb vandaag ook alweer drie berichten op LinkedIn gekregen. Vaak met nietszeggende informatie...
De recruiters hebben een beetje een uitdaging. Het aantal vacatures is wat opgedroogd, dus moeten ze extra hard hun best doen om hun geld te verdienen. Niets mis mee, betekend ook dat ze misschien nog wat harder voor je werken. Maar het moet wel gericht zijn en gelukkig is de markt nog dusdanig, dat je eisen kunt stellen aan een recruiter en je niet bij godsgratie dankbaar moet zijn dat ze nog naar je CV willen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Ik heb ze gisteren toch even een mailtje gestuurd met de vraag én de volledige vacaturetekst te leveren én me te vertellen hoe ik buiten de app om kan solliciteren. Het antwoord is persoonlijk, maar voor mij reden genoeg ze d'r lekker in te laten zakken:
Beste Harmen,

De selectie gaat plaatsvinden middels de app. Dit is niet alleen eerlijker maar ook een volledig geautomatiseerd proces. Wij zijn opzoek naar de kandidaat die het niet erg vindt een extra stap te zetten.

Mocht je nog steeds geïnteresseerd zijn in de functie dan zien we graag je registratie tegemoet.

Heel veel succes gewenst met het zoeken naar een baan!

Met vriendelijke groet,
Jimploy HR team
In de map afgehandeld, volgende keer dat Jimploy reageerd gewoon negeren. Het hele idee van een app *moeten* installeren zint me absoluut niet, al helemaal niet voor een vacature waarvan ik niet meer heb dan een functietitel.

Dat geklets over "eerlijker" vind ik onzin. Juist anno 2020 is een persoonlijke selectie belangrijk, zowel voor bedrijf als potentiële werknemer. Het gaat om veel meer dan alleen een kale opsomming skills. (Plus, de kans dat ik hier door de selectie kom als die volledig geautomatiseerd is, is nul. Geen afgeronde HBO/WO opleiding. Ik kan dan gaan liegen, maar dat past niet bij me.)

NEXT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat je je uberhaupt op Werk.nl zet. Da's echt geen plek waar naar high potentials gezocht wordt door bedrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:17:
Ik heb ze gisteren toch even een mailtje gestuurd met de vraag én de volledige vacaturetekst te leveren én me te vertellen hoe ik buiten de app om kan solliciteren. Het antwoord is persoonlijk, maar voor mij reden genoeg ze d'r lekker in te laten zakken:

[...]

In de map afgehandeld, volgende keer dat Jimploy reageerd gewoon negeren. Het hele idee van een app *moeten* installeren zint me absoluut niet, al helemaal niet voor een vacature waarvan ik niet meer heb dan een functietitel.

Dat geklets over "eerlijker" vind ik onzin. Juist anno 2020 is een persoonlijke selectie belangrijk, zowel voor bedrijf als potentiële werknemer. Het gaat om veel meer dan alleen een kale opsomming skills. (Plus, de kans dat ik hier door de selectie kom als die volledig geautomatiseerd is, is nul. Geen afgeronde HBO/WO opleiding. Ik kan dan gaan liegen, maar dat past niet bij me.)

NEXT!
Hahaha, wat een bak onzin inderdaad. hoe is een app eerlijker? Dat betekent gewoon dat ze lekker je gegevens willen en verder geen moeite willen doen. Ze willen kandidaten die een stapje extra doen? Ehm, doeii :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:20:
Dat je je uberhaupt op Werk.nl zet. Da's echt geen plek waar naar high potentials gezocht wordt door bedrijven...
Eens.

Maar voor zover ik weet is het verplicht als je een WW aanvraag wil doen en ik had en iets met koeien, hazen, vangen.

Tot op heden is het vooral teleurstellend. De leads *lijken* leuk, maar de opvolging is totaal ellendig. Het lijkt er op of de bedrijven die op werk.nl kijken vooral op zoek zijn naar de mensen die wanhopig zijn. Dan ben ik niet, allesbehalve. Als ik wanhopig was geweest, had ik 2 maanden geleden wel de eerste de beste baan aangenomen die me werd aangeboden. Vooralnog zit ik in de comfortabele positie dat ik selectief kan zijn (én de tijd kan gebruiken mijn hoofd leeg te maken en op te laden voor de volgende baan), daar maak ik gebruik van.

(werk.nl is sowieso een compleet rampzalige site, hét resutlaat van een totaal geflopt overheidsproject waar blijkbaar nooit iemand werkelijk heeft nagedacht over useability. Voor werkgevers schijnt het net zo'n ramp te zijn.)

Ach ja.
SmurfLink schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:26:
[...]
Hahaha, wat een bak onzin inderdaad. hoe is een app eerlijker? Dat betekent gewoon dat ze lekker je gegevens willen en verder geen moeite willen doen. Ze willen kandidaten die een stapje extra doen? Ehm, doeii :+
Ik heb ook echt de neiging om te antwoorden "Ik ben op zoek naar een recruiter die bereid is een stapje extra voor me te doen, er is duidelijk geen match tussen jullie als recruitment agency en mij als kandidaat. Goedemiddag!". >:) 8)

Punt is ook dat ik het niet alleen van mijn CV moet hebben, maar juist van de combinatie van CV, eventueel brief en/of persoonlijke kennismaking. Met zo'n compleet onpersoonlijke benadering weet ik dat ik én in het nadeel ben én merk ik dat ik dusdanig veel weerstand krijg tegen de organisatie dat ik zoiets heb van "sorry, hier voel ik me de goed voor, doei".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:30:
Maar voor zover ik weet is het verplicht als je een WW aanvraag wil doen en ik had en iets met koeien, hazen, vangen.
Euh ik heb iets gemist volgens mij; hoezo zit je in de WW?
Tot op heden is het vooral teleurstellend. De leads *lijken* leuk, maar de opvolging is totaal ellendig. Het lijkt er op of de bedrijven die op werk.nl kijken vooral op zoek zijn naar de mensen die wanhopig zijn. Dan ben ik niet, allesbehalve. Als ik wanhopig was geweest, had ik 2 maanden geleden wel de eerste de beste baan aangenomen die me werd aangeboden. Vooralnog zit ik in de comfortabele positie dat ik selectief kan zijn (én de tijd kan gebruiken mijn hoofd leeg te maken en op te laden voor de volgende baan), daar maak ik gebruik van.
Er zijn maar heel weinig bedrijven die serieus gebruik maken van werk.nl voor 'white collar' banen gewoon omdat over het algemeen op werk.nl de meeste mensen die je wel wil hebben zich daar alleen inschrijven omdat het moet. De 'high potentials' gaan zelf wel naar iets nieuws op zoek.

Ik zou er zelf in ieder geval geen energie in steken.
(werk.nl is sowieso een compleet rampzalige site, hét resutlaat van een totaal geflopt overheidsproject waar blijkbaar nooit iemand werkelijk heeft nagedacht over useability. Voor werkgevers schijnt het net zo'n ramp te zijn.)
Ik heb jaren bij het UWV gelopen als consultant en zelfs nog als project lead aan een project gewerkt met een proof of concept voor Werk.nl 2.0. Het is niet zo dat er niemand over nadenkt, het is zo dat het 'leiderschap' van het UWV nogal te wensen overlaat. Nota bene; in die tijd was dat Bruno Bruins.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel het UWV laat al tientallen jaren te wensen over. Dat had niks met Bruins te maken. Maar dat terzijde.

Vwb die app: snap het enerzijds wel. Achterliggende applicatie ondersteunt ongetwijfeld zaken als machinelearning en AI. Hoeven ze alleen nog maar te klikken en te zoeken. Is niet alleen je personlijke data oogsten, maar ook daadwerkelijk je cv goed doorzoekbaar maken, automatisch matchen tegen nieuwe vacatures, etc. Komt een hoop bij kijken om die cv schuivers weg te automatiseren iig. Maar men is hard op weg ;)
Mocht je meer willen zien, steek je licht even op bij https://carerix.com/ Er kan tegenwoordig best wel veel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:36:
[...]
Euh ik heb iets gemist volgens mij; hoezo zit je in de WW?
Dat zit ik nog niet. :)

Vanaf 1 mei wel, tenzij ik voor die tijd iets anders vind. Ik schat de kans klein dat ik, al zou ik in de komende 2 weken iets anders vinden, ergens op 1 mei kan beginnen.

--- Lange Versie ---
Reden is vrij simpel: Ik heb letterlijk mijn eigen afdeling weg-geadviseerd.
De hele ICT van mijn werkgever is sinds begin februari geoutsourced (er zijn ook geen eigen systemen meer), begin maart was ook de nazorg volledig klaar. (Niet helemaal, ik heb nog wat hardware die een nieuwe bestemming moet krijgen maar dat heeft wat minder haast. Staat ook niet meer op kantoor.)

Tot begin februari stond mijn hoofd helemaal niet naar solliciteren (veel te druk met zorgen dat het project goed afgerond zou worden), al hebben er wel wat zaken gelopen. Toen ik eenmaal zo ver was dat ik echt actief op zoek ging, zaten we net midden in de Corona ellende. (Waarbij ik zelf ook 2 weken in bed lag.)

Hoe dan ook, ik had en heb het plan nu echt vol te gaan voor dé baan die ik ook had aangenomen als we on-prem waren gebleven en geen consessies te doen daarin. Daarmee maak ik het mezelf niet per-sé makkelijker en zeker in de huidige tijd kán het zijn dat ik extra vertraging op loop. Aan de andere kant denk ik dat op dit moment al water bij de wijn doen ten opzichte van mijn ideale baan, me op de middellange en lange termijn in de neus hapt. Vandaar de keuze vast te houden aan het oorspronkelijke plan, dan maar met wat vertraging en extra uitdagingen wegens Corona.

TL;DR:
Ik heb mijn eigen afdeling weg-geadviseerd en kom daarom naar alle waarschijnlijkheid per 1 mei in de WW. Om diverse redenen wil ik dit moment gebruiken echt de volgende stap in mijn carrière te maken, ook al is dat met de huidige toestand in de wereld even wat lastiger.
[...]
Er zijn maar heel weinig bedrijven die serieus gebruik maken van werk.nl voor 'white collar' banen gewoon omdat over het algemeen op werk.nl de meeste mensen die je wel wil hebben zich daar alleen inschrijven omdat het moet. De 'high potentials' gaan zelf wel naar iets nieuws op zoek.

Ik zou er zelf in ieder geval geen energie in steken.
Nee. Met de ervaringen die ik tot nu toe heb met de website en de reacties daarop, denk ik dat ik de site verder moet laten voor wat het is. Het UWV zal ongetwijfeld eisen gaan stellen, maar voor zover ik weet zijn die niet heel bijzonder. De vorige keer was het geloof ik "1 sollicitatie activiteit per week", waarbij op IRC, Facebook of Tweakers roepen "ik zoek werk" ook daar onder valt. Ik geloof dat ik toen grapte "jullie bedoelen 1 per dag?".
[...]
Ik heb jaren bij het UWV gelopen als consultant en zelfs nog als project lead aan een project gewerkt met een proof of concept voor Werk.nl 2.0. Het is niet zo dat er niemand over nadenkt, het is zo dat het 'leiderschap' van het UWV nogal te wensen overlaat. Nota bene; in die tijd was dat Bruno Bruins.
Dat blijkt.

Ik vind het zo zonde. Met de huidige opzet van de website kunnen ze 'm net zo goed gewoon weggooien of sterk vereenvoudigen. Het zijn ook echt basis knulligheden die er in zitten. Zo kun je bijvoorbeeld geen custom opleiding toevoegen. "PRINCE2 Agile Foundation" kán ik niet op mijn UWV CV zetten, omdat ze die cursus niet kennen. Je CV gaat ook qua opmaak echt *helemaal* aan gort. Zelfs al probeer je met witregels enzo er nog wat van te maken, het eindresultaat is 1 grote onleesbare brei ellende. De site voelt aan of 'ie is gebouwd en nooit iemand bij het UWV die betrokken is bij de ontwikkeling er verder naar heeft gekeken.

Zonde, gemiste kans. Juist omdat de website misschien betere recruiters en vacatures aan zou trekken (en dus waardevoller zou zijn voor de mensen die er wél van afhankelijk zijn), als de site bruikbaard zou zijn.
The Eagle schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:42:
Heel het UWV laat al tientallen jaren te wensen over. Dat had niks met Bruins te maken. Maar dat terzijde.

Vwb die app: snap het enerzijds wel. Achterliggende applicatie ondersteunt ongetwijfeld zaken als machinelearning en AI. Hoeven ze alleen nog maar te klikken en te zoeken. Is niet alleen je personlijke data oogsten, maar ook daadwerkelijk je cv goed doorzoekbaar maken, automatisch matchen tegen nieuwe vacatures, etc. Komt een hoop bij kijken om die cv schuivers weg te automatiseren iig. Maar men is hard op weg ;)
Mocht je meer willen zien, steek je licht even op bij https://carerix.com/ Er kan tegenwoordig best wel veel.
Aan de ene kant snap ik die doorzoekbaarheid wel, maar doe dat aan de achterkant. Je hebt de tekst van een CV, die kun je prima in een database stoppen. Wat mij tegenstaat aan Jimploy is het totaal onpersoonlijke. Waarom iets automatiseren dat toch vooral mensenwerk is?

Automatiseer dat wat nuttig is (het zoeken naar CV's), maar laat alsjeblieft recruiters datgene doen waar ze goed in zijn: Een goede match vinden tussen potentiële werkgever en potentiële werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
unezra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:02:
Aan de ene kant snap ik die doorzoekbaarheid wel, maar doe dat aan de achterkant. Je hebt de tekst van een CV, die kun je prima in een database stoppen. Wat mij tegenstaat aan Jimploy is het totaal onpersoonlijke. Waarom iets automatiseren dat toch vooral mensenwerk is?
Omdat zij waarschijnlijk vooral aan de onderkant van de markt zoeken. Mensen die specifieke diploma's moeten hebben om werkzaamheden te mogen doen. Bijvoorbeeld heftruckchauffeur, machinebediende o.i.d.
Reden is vrij simpel: Ik heb letterlijk mijn eigen afdeling weg-geadviseerd.
De hele ICT van mijn werkgever is sinds begin februari geoutsourced (er zijn ook geen eigen systemen meer), begin maart was ook de nazorg volledig klaar.

TL;DR:
Ik heb mijn eigen afdeling weg-geadviseerd en kom daarom naar alle waarschijnlijkheid per 1 mei in de WW.
Met het risico dat we de koe inmiddels in zijn kont kijken: Voor iemand die het bedrijf een dusdanige dienst bewijst door nota bene zichzelf weg te adviseren, vind ik nog geen 2 maanden doorbetaald worden terwijl je naar nieuw werkt zoek, bijzonder, nee, extreem mager. Jij bent tot februari volgas bezig met de zaken overdragen, dus kan je niet bezig zijn met je eigen toekomst. Fair enough. Tot begin maart bezig met de laatste zaken, dus je hebt langzaam wat rust kunnen creëren, je CV kunnen afpoetsen, etc. Maar begin maart was je klaar. Dat is na 1 maart. Dus je hebt maar 2 maanden om echt wat anders te vinden? Je hebt jezelf wel slecht bedeeld. Je had hier toch wel langere tijd doorbetaald mogen worden, actief geholpen mogen worden met werk vinden, etc. Ik had uit eerdere posts ook het idee dat je tot medio Q4 dit jaar de tijd had, maar niet dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:18:
[...]
Omdat zij waarschijnlijk vooral aan de onderkant van de markt zoeken. Mensen die specifieke diploma's moeten hebben om werkzaamheden te mogen doen. Bijvoorbeeld heftruckchauffeur, machinebediende o.i.d.
Dit ging om een vacature als business consultant.

Nu kun je die term extreem breed interpreteren, maar het wekt iig de indruk dat het om een hoger geschoolde baan gaat. (Wat meteen een van redenen is dat ik niets zie in die app van ze. Grote kans dat ze expliciet zoeken op afgeronde HBO/WO opleiding en daar moet ik óf over liegen, óf het is zinloos moeite te doen omdat ik toch uit het filter val.)

Dat is ook waarom me hun reactie tegen valt en besloten heb er verder niets meer mee te doen.
[...]
Met het risico dat we de koe inmiddels in zijn kont kijken: Voor iemand die het bedrijf een dusdanige dienst bewijst door nota bene zichzelf weg te adviseren, vind ik nog geen 2 maanden doorbetaald worden terwijl je naar nieuw werkt zoek, bijzonder, nee, extreem mager. Jij bent tot februari volgas bezig met de zaken overdragen, dus kan je niet bezig zijn met je eigen toekomst. Fair enough. Tot begin maart bezig met de laatste zaken, dus je hebt langzaam wat rust kunnen creëren, je CV kunnen afpoetsen, etc. Maar begin maart was je klaar. Dat is na 1 maart. Dus je hebt maar 2 maanden om echt wat anders te vinden? Je hebt jezelf wel slecht bedeeld. Je had hier toch wel langere tijd doorbetaald mogen worden, actief geholpen mogen worden met werk vinden, etc. Ik had uit eerdere posts ook het idee dat je tot medio Q4 dit jaar de tijd had, maar niet dus?
Don't worry. Ik ben er niet slecht vanaf gekomen.

Ik heb 2 maanden betaald verlof gekregen, een redelijk bedrag aan studiegeld (dat niet terugbetaald hoeft te worden), heb 190 uur vakantie dat ik niet op heb hoeven maken en dus uitbetaald word, krijg uiteraard gewoon mijn 4/12e 13e maand en 4/12e vakantiegeld én krijg een ontslagvergoeding mee. (Minor maar grappig detail, ik krijg zelfs mijn reiskostenvergoeding volledig doorbetaald. Dat is tientjeswerk want 7km, maar toch leuk.)

Die ontslagvergoeding is redelijk zakelijk berekend en het logisch gevolg van 7.5 jaar dienstverband. Daar had mogelijk meer in gezeten, maar tegelijkertijd hebben ze me ook niet verplicht die 190 uur verlof op te nemen. Best kans dat als ik dit hard had gespeeld, ik er netto niet of nauwelijks meer aan had overgehouden. Door het op deze manier te doen (november vorig jaar hebben we de financiële afhandeling op papier gezet en is wederzijds de WW-proof en door een jurist getoetste vaststellingsovereenkomst getekend), heb ik mezelf een hoop kopzorgen bespaard. Dat is me ook wat waard. :)

De optelsom van vakantiegeld 190 uur uit te betalen vakantieuren en ontslagvergoeding, plus het feit dat ik recht heb op 23 of 24 maanden WW, maken dat ik zonder mijn uitgavenpatroon aan te passen, ik tot eind dit jaar goed zit. Vind ik eerder werk, hou ik meer over van mijn ontslagvergoeding, vind ik later werk, moet ik mijn spaargeld aanspreken. Genoemde termijnen zoals Q4 zijn het gevolg van de keuze mezelf de tijd te geven voor het vinden van dé ideale baan. Noodzaak is er pas vanaf Q2 2022. Tegen die tijd is het gat op mijn CV al zó groot, dat het einde van mijn recht op WW niet mijn grootste zorg meer is.

(Actief helpen met ander werk heeft weinig nut. Ik heb intern bij onze moedermaatschappij wel gekeken en dáár heb ik alle medewerking gekregen. Ook was ik volledig vrij om gesprekken te voeren en mocht ik van kostenloos van de leenauto's gebruik maken om naar gesprekken te rijden.)

Al met al, je hoeft qua afhandeling en voorlopige financiële situatie absoluut geen medelijden met me te hebben. :) We zijn hier samen heel goed uit gekomen. Corona is wel even een setback, maar dat heeft niemand kunnen voorzien.

Daarbij heb ik een fulltime werkende partner. Het is een gezamenlijke keuze tóch vast te houden aan mijn originele plan en niet nu water bij de wijn te doen, om vervolgens een overbruggings-baan aan te nemen waar ik vanaf dag 1 actief op zoek zou zijn naar een betere baan.

Corona maakt de situatie absoluut extra spannend, maar ik realiseer me heel goed dat ik in een volstrekt bevoorrechte positie zit dat ik vooralsnog kritisch kan zijn. Er zijn mensen die door de gevolgen daarvan hun baan verliezen en een minder gunstige uitgangspositie hebben dan ik vooralsnog lijk te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra

Dat zit ik nog niet. :)

Vanaf 1 mei wel, tenzij ik voor die tijd iets anders vind. Ik schat de kans klein dat ik, al zou ik in de komende 2 weken iets anders vinden, ergens op 1 mei kan beginnen.
Ah, da's wel rot. Succes!
Nee. Met de ervaringen die ik tot nu toe heb met de website en de reacties daarop, denk ik dat ik de site verder moet laten voor wat het is. Het UWV zal ongetwijfeld eisen gaan stellen, maar voor zover ik weet zijn die niet heel bijzonder. De vorige keer was het geloof ik "1 sollicitatie activiteit per week", waarbij op IRC, Facebook of Tweakers roepen "ik zoek werk" ook daar onder valt. Ik geloof dat ik toen grapte "jullie bedoelen 1 per dag?".
M'n vriendin zit nu in 't riedeltje en het is wel wat meer dan dat. Maar het hoeft ook niet via Werk.nl natuurlijk; verre van. Maar het is wel de bedoeling dat je echt op vacatures reageert.
Dat blijkt.

Ik vind het zo zonde. Met de huidige opzet van de website kunnen ze 'm net zo goed gewoon weggooien of sterk vereenvoudigen. Het zijn ook echt basis knulligheden die er in zitten. Zo kun je bijvoorbeeld geen custom opleiding toevoegen.
Je onderschat wel enorm de complexiteit van dat landschap wat daarachter zit. Het is niet 1 enkele simpele web applicatie. Daarbij; toen ik daar meer dan 10 jaar geleden bij betrokken was, waren die systemen al oud.
Automatiseer dat wat nuttig is (het zoeken naar CV's), maar laat alsjeblieft recruiters datgene doen waar ze goed in zijn: Een goede match vinden tussen potentiële werkgever en potentiële werknemer.
De 'mensen' in de werk.nl database sluiten kwa skills gewoon niet aan bij de vacatures. De site beter maken lost dat probleem niet op.

Wat beter zou zijn zou het UWV gewoon opdoeken, evenals alle toeslagen, en mensen gewoon een basisinkomen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:45:
[...]

De 'mensen' in de werk.nl database sluiten kwa skills gewoon niet aan bij de vacatures. De site beter maken lost dat probleem niet op.
UWV moet zijn rol gaan heroverwegen. Ze zijn nu twee dingen: uitvoerder van de werknemersverzekeringen en bemiddelaar op de arbeidsmarkt.

Die tweede taak, daarvoor zijn tal van zeer effectieve partijen actief in de markt. Van gig platforms
via uitzendbureaus tot detacheerders en recruitment agencies tot headhunters. Op elk niveau en in elke sector zijn wel partijen aktief om vraag en aanbod te verenigen.

Hun rol als bemiddelaar is historisch geworteld in een andere tijd, voordat er commeciele arbeidsbemiddeling bestond. Wat mij betreft kan UWV dat gewoon achter zich laten.

Een veel meer nobele en publieke taak is het volgende: help om die skill gap te sluiten. Kijk bij iedere werkloze wat er nodig zou zijn om deze op lange termijn aan het werk te krijgen en houden. Streef ernaar om iedereen 1 stapje omhoog te duwen qua opleidingsniveau, en in een richting met sterke marktvraag. Daar hebben we allemaal wat aan, namelijk een structureel hogere economische groei.
Wat beter zou zijn zou het UWV gewoon opdoeken, evenals alle toeslagen, en mensen gewoon een basisinkomen geven.
Dat is het alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:39

3DDude

I void warranty's

@unezra waarom neem je niet contact op met die outsourcing toko waar je huidige werkgever naar toe wordt gestuurd ? :P
Wellicht dat je nog van toegevoegde waarde voor hun kan zijn en er nog andere opdrachtgevers zijn bij die outsourcing club waar je leuke opdrachten / projecten /whatever je doet kunt uitvoeren?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@unezra heb je iets in de richting van cloud certificaten? Iets als AWS Solution Architect is simpel te halen.
t_captain schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:10:
UWV moet zijn rol gaan heroverwegen. Ze zijn nu twee dingen: uitvoerder van de werknemersverzekeringen en bemiddelaar op de arbeidsmarkt.
Ik ben daar begonnen toen het nog het CWI was, dat is later als "UWV Werkbedrijf" bij het UWV gevoegd. Enorme ramp natuurlijk; volledig gescheiden IT systemen die door een Logica / Cap Gemini op een dramatische manier aan elkaar gelijmd moesten worden enzo. En twee compleet verschillende bedrijven met hele verschillende culturen. Bij het CWI zaten een hoop mensen die oprecht wat voor werklozen wilden doen. Bij het UWV zaten ook veel mensen die eigenlijk stiekem politieagent hadden willen worden.
Een veel meer nobele en publieke taak is het volgende: help om die skill gap te sluiten.
Dat is ook hun taak, in princiepe. Alleen zijn heel veel van die mensen wegbezuinigd. Ik zat er ook tijdens verschillende van die reoganisaties. Waar de meeste bedrijfsstructuren een soort pyramide zijn (1 persoon aan de top, X onderaan) is was dat toen bij het UWV meer een ruit: extreem veel middel-management dat elkaar de handen boven het hoofd hield en vooral de mensen 'eronder' eruit gewerkt hebben.

Ik denk serieus dat de enige oplossing gewoon het opdoeken van het hele UWV is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 15-04-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:45:
[...]
Ah, da's wel rot. Succes!
Thnx. :)
[...]
M'n vriendin zit nu in 't riedeltje en het is wel wat meer dan dat. Maar het hoeft ook niet via Werk.nl natuurlijk; verre van. Maar het is wel de bedoeling dat je echt op vacatures reageert.
Juh. Maar dat komt wel goed.
Het is niet dat ik niet wíl werken. :)

Wat ik nog steeds wel heel vervelend vind, is dat je bij het UWV per uur word gekort, niet per €. Jaren geleden heeft dat er al eens voor gezorgd dat ik geen tijdelijk / parttime werk heb aangenomen. Mijn WW uitkering per uur was hoger dan die parttime baan zou opleveren, waardoor ieder uur dat ik zou werken, me geld zou kosten. Ik meen zelfs in de orde van grootte van €10 bruto per uur. Dát vond ik te gek. (Gelukkig hebben ze me dat net op tijd verteld.)

Jammer, want ik had op dat moment graag parttime gewerkt om de tijd te doden en bezig te blijven. Ik had het ook niet erg gevonden als ze iedere € 1:1 van mijn uitkering hadden afgetrokken. Als ik er niets aan had verdiend, prima, maar betalen om te mogen werken maakt het zelfs voor mij enorm onaantrekkelijk.
[...]
Je onderschat wel enorm de complexiteit van dat landschap wat daarachter zit. Het is niet 1 enkele simpele web applicatie. Daarbij; toen ik daar meer dan 10 jaar geleden bij betrokken was, waren die systemen al oud.
Ik geloof je echt meteen als je zegt dat er een enorm complex ICT landschap achter zit. Ze hebben (of hadden) zelf ook best mooie vacatures online staan. Bij het UWV zelf dus. Alleen meen ik begrepen te hebben dat de cultuur daar niet je van het is, dus ik heb besloten niet te reageren op vacatures die me bij een andere organisatie zonder die info, best interessant hadden geleken.
[...]

Ik ben er nog steeds niet over uit of ik het basisinkomen nu een heel goed, of juist een heel slecht idee vind. Het UWV opdoeken betekend tegelijkertijd ook weer meer mensen die op zoek kunnen gaan naar ander werk. Wat mij betreft mag het UWV blijven bestaan, maar het zou fijn zijn als het een organisatie zou worden die werkelijk een soort van overheids-gestuurde recruiter en jobcoach word. Niet het afvoerputje, zoals het nu gezien word, maar een organisatie waar je als werkzoekende werkelijk wat aan hebt.

Ik vind het jammer dat het UWV om allerlei redenen een slechte naam heeft. Het zou in mijn beleving zo veel meer kunnen zijn.
3DDude schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:14:
@unezra waarom neem je niet contact op met die outsourcing toko waar je huidige werkgever naar toe wordt gestuurd ? :P
Wellicht dat je nog van toegevoegde waarde voor hun kan zijn en er nog andere opdrachtgevers zijn bij die outsourcing club waar je leuke opdrachten / projecten /whatever je doet kunt uitvoeren?
Nee. Ik heb in een vroeg stadium (midden vorig jaar) overwogen daar eens te gaan babbelen en ze hebben aangegeven dat er zeker wel een stoeltje voor me vrij zou zijn. Maar ik pas persoonlijk niet bij die organisatie. Don't get me wrong, ze verdienen hun plek in de markt en ik heb geen spijt van het advies, het is puur dat specifiek zij, om diverse redenen geen geschikte werkgever voor mij zouden zijn.
Hydra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:18:
@unezra heb je iets in de richting van cloud certificaten? Iets als AWS Solution Architect is simpel te halen.
Heb ik helaas niet. Studie heeft sowieso redelijk stil gestaan bij mijn werkgever. (Fin, discussie daarover kun je je wellicht nog wel herinneren.) Probleem met vakspecifieke zaken, is dat sterk van de functie en het bedrijf afhankelijk is wat nuttig is. Daarom heb ik gekozen van het studiegeld dat ik heb meegekregen als onderdeel van mijn vertrekregeling (en dus niet terugbetaald hoeft te worden) PRINCE2 Agile (Foundation & Practitioner) en ITIL 4 Strategic Leader (plus Foundation) te doen. P2 Agile Foundation heb ik er nu op zitten. Ontzettend interessante materie, maar via Zoom vind ik toch niet prettig, dus de volgende cursussen ga ik gewoon weer klassikaal doen.

Vakspecifieke cursussen wil ik aan mijn toekomstige werkgever over laten. Wat je zegt, zoiets als AWS Solution Architect is waarschijnlijk eenvoudig te halen en als een werkgever dat nodig heeft, zullen ze daar hopenlijk ook in willen investeren. Het risico is me te groot nu te kiezen voor zo'n specifieke cursus om vervolgens in een baan te landen waar ik dat totaal niet nodig heb. Met genoemde cursussen loop ik dat risico in mijn beleving niet of iig veel minder. Die skills komen altijd wel van pas. (Zeker gezien de hoek waar ik in zoek.)
[...]
Ik ben daar begonnen toen het nog het CWI was, dat is later als "UWV Werkbedrijf" bij het UWV gevoegd. Enorme ramp natuurlijk; volledig gescheiden IT systemen die door een Logica / Cap Gemini op een dramatische manier aan elkaar gelijmd moesten worden enzo. En twee compleet verschillende bedrijven met hele verschillende culturen. Bij het CWI zaten een hoop mensen die oprecht wat voor werklozen wilden doen. Bij het UWV zaten ook veel mensen die eigenlijk stiekem politieagent hadden willen worden.

[...]
Dat is ook hun taak, in princiepe. Alleen zijn heel veel van die mensen wegbezuinigd. Ik zat er ook tijdens verschillende van die reoganisaties. Waar de meeste bedrijfsstructuren een soort pyramide zijn (1 persoon aan de top, X onderaan) is was dat toen bij het UWV meer een ruit: extreem veel middel-management dat elkaar de handen boven het hoofd hield en vooral de mensen 'eronder' eruit gewerkt hebben.

Ik denk serieus dat de enige oplossing gewoon het opdoeken van het hele UWV is.
Een grondige reorganisate lijkt me op zijn minst nuttig. Precies wat @t_captain zegt, het UWV moet zijn rol heroverwegen. De vraag is wel of het huidige UWV dat kan en of je daarvoor niet alsnog gewoon het UWV moet opdoeken en een nieuwe organisatie moet optuigen. De ultieme reorganisatie zeg maar.

Pagina: 1 ... 15 ... 82 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic