Joris748 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:24:
[...]
Een basisinkomen doet veel meer, omdat het onvoorwaardelijk is. Je mag erbij werken (2 uur, 4 uur, 8 uur ... 32 uur, 40 uur). Je hoeft je spaargeld/huis niet op te eten. Het geeft mensen bestaanszekerheid, zonder dat ze alles kwijtraken wat ze al hadden.
En dat doen je dus door de armen minder geld te geven en feitelijk gewoon de bijstand + toeslagen sterk te verlagen.
Waardoor iemand die nu 1700 per maand krijgt straks 1100 per maand krijgt.
En een ander groot voordeel is, dat het netto echt verschil maakt of iemand werkt of bijstand heeft. Je moet wel heel gemotiveerd zijn om de bijstand op te geven voor een laagbetaalde baan. Omdat het onder de streep niets uitmaakt. Waarom werken, als je op het einde van de maand evenveel overhoudt.
Dat zeg ik hierboven al, dat is omdat wij als samenleving geld aan de armen willen geven wat we niet bij Jan Modaal weg willen halen, waardoor we het weghalen bij de armen die beginnen te werken en geven aan de armen voor wie we het noodzakelijk vinden.
Dat probleem los je niet op door de mensen voor wie wij het nu noodzakelijk vinden om extra toeslagen te krijgen (100% arbeidsongeschikten etc) maar simpelweg geen toeslagen meer te geven.
Daarnaast nivelleert het huidige systeem (met bijslag, bijzonder bijslag en toeslagen) de besteedbare inkomens tot modaal ontzettend. Waardoor er een tweedeling ontstaat met de groepen die wel ruim boven de toeslagengrens verdienen.
En het is beter om dan maar een 3-deling te maken met een echte onderklasse?
Ja, het moet betaald worden, maar niet door de middengroepen.
En dat is dus het grote probleem. De gigantische groep met het meeste beschikbare geld die wenst men niet te gebruiken, waardoor het enkel maar geschuif onder het armengeld is.
Het benodigde geld kan gevonden worden door het afschaffen van het huidige apparaat (inclusief de controlerende instanties), hoge belastingtarieven op nieuwe schijven voor zeer hoge inkomens. En door het zwaarder belasten van winst en dividend. De groei van bedrijfswinsten en divdend lopen de laatste decennia zwaar uit de pas met de loonontwikkeling.
Het probleem met al dit soort maatregelen (en de reden dat ze uit de pas lopen) is omdat het nu al zo zwaar belast wordt dat het voor een rijk persoon gewoon extreem lonend is om naar een accountantskantoor te gaan en te zeggen : De belasting wil 20% van mij inpikken, als ik jullie nu 15% betaal kunnen jullie dan een manier verzinnen dat ik die andere 5% voor mezelf houdt...
En als je dan maar rijk genoeg bent, dan heb je dus genoeg mensen die naar een omweg zoeken dat die wel gevonden wordt.
En door het afschaffen van het huidige apparaat (/controlerende instanties) maak je het "ontwijken" enkel maar eenvoudiger, want er is minder controle.
Het probleem met de rijken is niet de theorie, volgens de theorie moeten de rijken nu al giga-veel betalen. Alleen in de praktijken zijn er allerlei "trucjes" om eromheen te komen.
En de grote grap is nog dat zo goed als iedereen maar wat graag van die trucjes gebruik wil maken... Als je de loterij wint en je zegt dat je het gewoon op de bank gaat zetten voor 20 jaar dan verklaart zo ongeveer iedereen je voor gek want je wordt kaalgeplukt door de belasting.
En als je echt zoden aan de dijk gaat zetten qua belastinginning, dan ga je ook echt een exodus krijgen van de rijken en grote bedrijven, want NL is maar een piepklein landje en als het echt grof geld bespaard dan kan het hoofdkantoor / huis zo naar het buitenland verplaatst worden en met 2 uur zit je nog overal in NL.
Dat gebeurt niet voor 10.000, maar als jij gewoon per jaar 1 miljoen kan besparen door in belgie te gaan wonen en een zomerhuisje in NL aan te houden dan wordt het opeens wel heel erg aantrekkelijk hoor.
Oftewel je blijft zitten met het feit dat je bij de rijken niet veel geld kan halen, dat je van de middenstand geen geld wilt halen.
Oftewel je gaat het armengeld anders onder de armen verdelen en daar ga je sommige mensen mee helpen, maar andere mensen (die bijv niet kunnen werken) ga je enkel maar naar beneden duwen.
Joris748 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:52:
@
redwing Tussen veel verdienen en hard werken zit geen lineair verband. Ik verdien twee keer modaal, maar weet zeker dat een stratenmaker of een verpleegkundige veel harder werken dan ik.
Een steeds grotere groep werkt zich kapot, maar krijgt er weinig voor terug.
Ik zou zeggen geef de helft van je loon aan de voedselbank, of aan zwervers of ...
Want die groep die er weinig voor terug krijgt, die kan alleen iets terugkrijgen als jij minder krijgt.
Zolang jij niet wil minderen dan zit je enkel geld te herverdelen binnen die groep die toch al te weinig krijgt.
Wil je het oplossen dan moet jij van 2x modaal minimaal naar 1x modaal gaan. En dat betekent dus zeer waarschijnlijk dat jij moet verhuizen en van alles en nog wat moet opgeven.
redwing schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:17:
[...]
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Stratenmaker is weliswaar meer fysiek werk, maar hard werken hoeft niet alleen fysiek te zijn. Ik weet b.v. zeker dat ik of jij meer stress hebben op ons werk dan een stratenmaker. En daarnaast gaat het natuurlijk ook om wie bep. werk kan doen. Ik weet zeker dat ik binnen een jaar een goede stratenmaker zou kunnen zijn, maar dat er maar weinig stratenmakers zijn die mijn werk zouden kunnen leren binnen datzelfde jaar.
Het probleem met fysiek werk is dat je dat simpelweg maar relatief kort kan doen, het sloopt je lichaam. Een 65-jarige stratenmaker zal over het algemeen weinig productie meer draaien puur omdat hij overal pijn en last heeft van versleten gewrichten.
En jij geeft ook mooi het probleem van de stratenmaker aan, jij kan ervoor kiezen om minder stress te hebben door stratenmaker te worden, maar de stratenmaker kan er niet echt voor kiezen om jouw baan te nemen.