Pyramiden schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:08:
[...]
Je blijft op een of andere manier steeds te insinueren dat ik geen idee zou hebben hoe het is om in de bijstand te zitten, en je lijkt om een of andere reden te vinden dat ik denk dat de bijstand leuk is, waarbij je gratis een hoop geld overgemaakt krijgt en je nergens naar om hoeft te kijken. Waarom je hier media, social media en beeldvorming bij blijft betrekken snap ik ook niet helemaal.
Juist door de situatie met al deze verschillende potjes en regeltjes in stand te houden maak je het moeilijker voor een bijstandsmoeder om hier uit te komen, wat ze ongetwijfeld ook zelf zal willen.
Die argumenten rond arbeidsmigratie zijn altijd zulke onzin. Dit gaat grotendeels om banen voor welke we hier te beroerd zijn om te doen. In bijvoorbeeld de glastuinbouw of verschillende productieomgevingen zouden ze dolgraag mensen aannemen, maar men solliciteert simpelweg niet op die banen. Hier in de Zaanstreek is er op dit moment grote vraag naar productiemedewerkers. Ook kun je bijna geen winkel voorbij lopen waar men vast personeel zoekt, en moet je tegenwoordig ook bijna je best doen om bedrijfswagens tegen te komen van bedrijven welke niet op zoek zijn naar chauffeurs of andere vormen van medewerkers. In andere delen van het land kan dit natuurlijk verschillen.
Durf je de uitdaging aan ?
Je noemt allemaal banen waar je zonder enige kennis aan de slag kan
( op chauffeur na, daar heb je je rijbewijs voor nodig )
Maar stuk voor stuk zijn het tijdelijke posities, of incourante uren werken
Die winkels moeten personeel hebben omdat ze zo nodig open moeten van 08 - 21u ( omdat wij de consument daar om vragen )
Maar ga je de salarissen bekijken, kom je op 1700€ bruto binnen, mag je in een wekelijks rooster komen werken, als je geluk hebt 20u contract ( de supermarkten hier bieden allen 0 urencontract )
Action is nog erger gesteld, die plannen op basis van omzet, heb je in Q1 niet de beoogde omzet, mag je in Q2 minder uren inplannen = is minder mensen die ( alweer ) op dat 0 uur contract staan.
Maar allemaal roosteren ze op korte termijn, dus een 2e ( 0uren) job ernaast nemen is riskant, want wie ga je vertellen dat je niet kan ?
Chauffeurs - Heb je iets meer bruto maar moet je WEL je groot RBW hebben ( met eurocertificaten )
Wederom incourante uren, prima als je alleenstaande zonder kinderen bent, en daar solliciteren ook genoeg mensen op.
Gelukkig zijn ze in de transportwereld licht aan het terugkomen op de goedkope Euro-truckers.
Veel bedrijven willen ze niet meer ontvangen, lekker goedkoop, maar amper internationaal te noemen ( 90% spreekt moeilijk duits, en nauwelijks Engels )
Tuinderijen ..
Werk zat, maar OOK tijdelijke contracten.
Alleen de 'chef' is fulltimer, de rest ingehuurd, het liefst via een tussenpersoon, zodat er geen ontslagrechten zijn, rechters die moeilijk doen.
( of werkers die lastig zijn, en om de 2u koffie willen

)
Ja, werk genoeg, alleen de beloning die ertegenover staat, staat niet in verhouding.
Jij en ik zitten in een 'ivoren torentje' lekker aan het werk, lekker genoeg inkomen, en zonder echt risico bepalen dat er werk is voor iedereen.
Werk genoeg, zolang je niet zeikt .... ( wat tegenwoordig al snel is, als je meent ergens recht op te hebben )
Philip Ross schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:29:
[...]
Net zoals we al jaren claimen een tekort te hebben aan technische mensen maar vervolgens bieden we zo weinig salaris dat degenen die technisch opgeleid zijn in een andere sector gaan werken waar wel wat te verdienen valt.
Check ...
Hier een volledige horeca opleiding incl extra's
ik mag zelfs leerlingen opleiden.
Maar vervolgens kom je vrijwel nergens als leermeester aan de bak, of je wordt in eerste instantie aangenomen als gastheer zonder verdere functie.
Maar je werkt 8 - 12u per dag, geen overwerk, die meer-uren gaan in je 'potje' want er is heus wel eens een regenachtige dag waar je dan 3uurtjes gewerkt hebt.
Fooien zijn tegenwoordig ook geen vetpot meer ( in de jaren '90 liepen we gemiddeld met 6% 50 / 75€ per dag de deur uit, momenteel zijn ze blij met 2% ( 20 - 30€ )
Standaardsalaris is niet om over naar huis te schrijven, en de BD rekent nog steeds 5% fooien als inkomen.
In 'mijn' tijd had je een maaltijd als je voor 12u begon, tegenwoordig mag je blij zijn als je tegen kostprijs iets kan krijgen
( en met Horeca bedoel ik 'echte' restaurants, niet de McD en Pizzalijnen )
15j geleden mee opgehouden, en andere richting opgegaan, en zie nu de advertenties ( en persoonlijke aanvragen )
Maar de salarissen zijn nog altijd minimaal, terwijl de bazen in dikke auto's rijden, en sterrenbedrijven bezoeken voor inspiratie
* het gaat slecht in de horeca, roepen ze vrolijk ... Ja bij het personeel wel ja
[
Voor 18% gewijzigd door
FreshMaker op 15-04-2019 12:55
]