Ik was niet degene die stelde dat zelfs met een volledig BI voor kinderen het een besparing zou opleveren. Ik ben puur degene die wel zin heeft wat rekenwerk te doen en aan te tonen dat dergelijke stellingen utopisch zijn en volstrekt onbetaalbaar. Zeker als je dan even verder denkt dat het voordelig gaat worden om niet te werken en veel kinderen te krijgen.Deveon schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:07:
@thunder8 Bedankt voor je uitgebreide berekening maar het valt of staat natuurlijk wel bij enkele aannames. Is bijvoorbeeld een volledig basisinkomen voor kinderen wel realistisch en zouden we dat niet moeten beperken? Zelf geef je al aan wat de financieel voordeel om een kinderen te krijgen een risico oplevert maar durf wel te stellen dat dit geheid ten koste van diezelfde kinderen. Niet voor niets zijn de controles op pleeggezinnen enorm streng.
Wat eventueel wel interessant is om in plaats van een basisinkomen voor kinderen simpelweg de opvang gratis te maken (zijn al plannen voor) zodat die alleenstaande ouder juist flexibeler wordt om te werken. Enkel na de basisschool leeftijd zal dan langzaam aan een basisinkomen geïntroduceerd kunnen worden 10-25% oid (ben niet z'n rekenaar).
offtopic:
Eventueel zelfs op basis van een CBDC uitgegeven door de ECB waarbij de ontvanger het direct ontvangt en dus ook traceerbaar is waar het heen gaat. Gratis geld, maar zonder privacy van de overheid. Tenslotte doet vaak de dreiging van camera's meer dan beelden zelf.
De prikkel om te werken zit in de mogelijkheid om zowel het basisinkomen als de vlaktax te kunnen aanpassen. Deels zal arbeid ook volgens marktwerking beter beloond worden als niemand het wilt doen waarbij er uiteindelijk wel iemand opstaat. Wat mij betreft blijft het een kapitalistisch systeem al zal de macht van de kapitalist enorm afnemen. Ontevreden werknemers zullen eerder ontslag indienen, maar het is niet zo dat opeens de werknemers mee profiteert van groei of goede tijden. Uiteindelijk is het basisinkomen wel in elke politieke overtuiging te draaien door aan de knoppen te zitten van vlaktax en het maandelijkse bedrag.
Ik heb zelf meer dan 20 jaar in een volksbuurt gewoond waar een aardig deel van de mensen werkschuw is. Als je die een belofte doet om 12k per kind per jaar te kunnen innen, gaan de vrouwen broedfabrieken worden, waarbij het geld grotendeels bij de ouders terecht komt voor allerhande onzinnige zaken en de kinderen de symbolische rekening gepresenteerd krijgen. Die kinderen maken nadien weinig kans op de arbeidsmarkt, gaan de ouders volgen in het gratis geld bij elkaar fokken, generatie na generatie. Dat moet je echt niet willen. Kinderen krijgen/nemen moet uit liefde zijn en niet uit monetair gewin.
Met je laatste alinea ben ik niet eens. Een BI zal daar niets aan gaan veranderen. Veel van de huidige personeelstekorten komen door simpelweg te lage beloningen of ridicule eisen. Het is niet zo dat door corona ineens honderdduizenden werknemers verdwenen zijn. Als voorbeeld neem ik even de Schiphol security. Las ergens dat die mensen 1800-2000 netto verdienen en dat ze ook nog eens verplicht binnen 55km van de luchthaven moeten wonen. Raar hè dat die mensen grotendeels andere banen hebben genomen toen ze door corona thuis zaten vanwege geen werk. En dat je er nu geen anderen voor kan vinden, vind ik niet zo heel verwonderlijk. Als je die rare eisen laat vallen en fatsoenlijk betaalt, dan kan je mij niet wijs maken dat die vacatures niet makkelijker te vullen zijn. Duurt inderdaad nog even qua opleiden voordat ze aan de slag kunnen, maar nu hoor je al geluiden, dat het wel tot 2025 kan duren voordat die functies vervuld zijn. Dus als je nu al mega gebrek hebt aan personeel en niet bereid bent meer loon te betalen om de functies te vullen, gaat dat met een BI ook niet gebeuren. Toen ik las wat een machinist bij de NS verdient, viel mij de mond open van verbazing. Dat is ook een schijntje voor iemand met zoveel verantwoordelijkheid.
Verder is het voor een werknemer met bijvoorbeeld een modaal inkomen ook niet zomaar even makkelijk om ontslag te nemen, ook al is er een BI. Denk dat die persoon in de bijstand meer geld krijgt, dan met alleen een BI. Ok, met een BI hoeft hij niet te solliciteren of in te teren op vermogen, maar het verschil in inkomsten is veel te groot om maar even ontslag te nemen en thuis te blijven zitten. De macht blijft net zo hard bij werkgevers als dat het nu is, daar verandert niets aan.
Als je wat wil doen aan de macht van de kapitalist, zou je eerder moeten kijken naar het laagste loon binnen een bedrijf en het hoogste loon. Zet daar maar eens een maximale factor op. En dan zelfs zo, dat je dit niet kan omzeilen door goedkope/dure krachten extern in te huren of uitbetalingen in aandelen of andere constructies. Stel de directeur wil 2 miljoen per jaar verdienen en je maakt de factor bijvoorbeeld maximaal 50. Dan moet het minimaal betaalde loon binnen het bedrijf 2.000.000 / 50 = 40.000 euro per jaar zijn. Dus de laagst betaalde baan fulltime is dan 40k per jaar. Doet het bedrijf heel veel goed, megawinsten, dan profiteert iedereen mee, helemaal als de directeur ook flink wil cashen. Die factor kan je ook lager maken als overheid. Verder meteen mondiaal vaste tarieven voor bedrijfswinsten en belastingen afspreken. Bedrijven moeten gewoon fatsoenlijk belasting betalen en niet dealtjes kunnen sluiten om maar zo min mogelijk te betalen. Dit komt ook allemaal uit de zak van de normale man, die wel mee mag betalen als de overheid te kort komt.
Ik ben persoonlijk geen voorstander van het BI, zeker niet voor iedereen in NL van 0-xxx jaar. Ik ben niet tegen belasting betalen, zolang het goed ingezet wordt. Ik betaal graag om de echt zwakken in de samenleving een waardig bestaan te gunnen. Ik betaal graag om kinderen uit lagere sociale regionen te laten studeren, ik betaal graag voor een goed werkend riool en wegennet. Maar ik heb niet zoveel trek om meer te moeten betalen zodat multinational X maar 1% belasting hoeft te betalen ipv 10-20-30%. Of voor werkschuw tuig dat graag het handje ophoudt, maar geen enkele tegenprestatie wenst te doen, buiten overlast veroorzaken en als het even kan links en rechts met easy money bij te verdienen. Voor de meeste mensen is het gewoon hard werken om rijk te worden, het is slechts weinigen gegeven om snel rijk te worden. En als we die groep hard werkenden nu eens niet tot aan de aanslag uitknijpen voor belastingen, zou de wereld een stuk beter worden.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL