Goede vraag eigenlijk!ChrisVrolijk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Wat is de reden dat je taskbar icons ondersteund?
Wij vullen alleen het startmenu en de bijbehorende setttings.
Alles daar omheen is aan de gebruiker zelf.
Waarom zou je je mail op een fileserver willen opslaan?Hero of Time schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:45:
Hoeveel mail moet je kunnen bewaren om meer dan 100 GB te moeten kunnen opslaan? Klinkt meer als dat je het ergens degelijk moet gaan archiveren, zoals sharepoint of een fileserver. Niet in een mailbox dat al ruk is om in te zoeken.
Staat er niet, maar ik doelde meer op dat je de bijlages op moet slaan op een plek die veel beter geschikt is daarvoor, dan als mail bijlage te laten staan. Want anders zou ik echt niet weten hoe je een mailbox van 100 GB vol krijgt. Behalve als je een of ander spammerige applicatie hebt die elke minuut een enormeTheVMaster schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:38:
[...]
Waarom zou je je mail op een fileserver willen opslaan?Zoeken in een mailbox kan best, je moet alleen wel de juiste query gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate
Waarom zou ik overigens bijlagen op een ander plek opslaan? Ik heb 100GB in m’n mailbox, ruimte genoeg :-)Hero of Time schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:28:
[...]
Staat er niet, maar ik doelde meer op dat je de bijlages op moet slaan op een plek die veel beter geschikt is daarvoor, dan als mail bijlage te laten staan. Want anders zou ik echt niet weten hoe je een mailbox van 100 GB vol krijgt. Behalve als je een of ander spammerige applicatie hebt die elke minuut een enormeaan log in de body flikkert. En dat dan een paar jaar lang. Na een maand is dat al compleet nutteloos imo.
Maar tegenwoordig stuurt men toch geen bijlagen meer mee, maar een linkje naar een Teams/Sharepoint/OneDrive locatie?
[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 25-10-2023 21:00 ]
Ik heb ook alles nog in de mailbox. Heerlijk die 100GB ruimte. En zoeken in outlook is top. Dat is het enigste programma waar ik juist wel alles in kan vinden 😂TheVMaster schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:59:
[...]
Waarom zou ik overigens bijlagen op een ander plek opslaan? Ik heb 100GB in m’n mailbox, ruimte genoeg :-)
Maar tegenwoordig stuurt men toch geen bijlagen meer mee, maar een linkje naar een Teams/Sharepoint/OneDrive locatie?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ja, daarom. Maar los daarvan. Als ik 25+ MB aan bijlagen moet versturen, dan gaat dat eigenlijk toch altijd via een OneDrive linkje. Heb nu 30GB in mijn 100GB mailbox zitten en dat is dan alle mail van de afgelopen 7 jaar ofzo.Tylen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:31:
[...]
Ik heb ook alles nog in de mailbox. Heerlijk die 100GB ruimte. En zoeken in outlook is top. Dat is het enigste programma waar ik juist wel alles in kan vinden 😂
E-mail is geen business archiveringtool.
Daar heb je producten zoals eDOCS of Imagemaster voor.
Je wilt niet meer bewaren dan noodzakelijk, alles kan en zal tegen je gebruikt worden
Daar heb je producten zoals eDOCS of Imagemaster voor.
Je wilt niet meer bewaren dan noodzakelijk, alles kan en zal tegen je gebruikt worden
Ging eerder om iemand die juist >100 GB aan mail wilde opslaan. Dat doe je niet in een mailbox, want de meeste ruimte zullen bijlagen zijn.TheVMaster schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:59:
[...]
Waarom zou ik overigens bijlagen op een ander plek opslaan? Ik heb 100GB in m’n mailbox, ruimte genoeg :-)
Dat heeft een ander probleem. Als je het document een jaar later wilt terugzoeken, kan de eigenaar van die OD locatie het ondertussen allang opgeruimd hebben. En je gaat in je mail zoeken omdat je nergens een kopie hebt opgeslagen. Want het stond nog in je mail... oh, wacht, eigenlijk toch weer niet.Maar tegenwoordig stuurt men toch geen bijlagen meer mee, maar een linkje naar een Teams/Sharepoint/OneDrive locatie?
Oke, maar om nu even >100GB mail gaan opslaan is sowieso veel werk (ook al zijn het bijlagen).Hero of Time schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:21:
[...]
Ging eerder om iemand die juist >100 GB aan mail wilde opslaan. Dat doe je niet in een mailbox, want de meeste ruimte zullen bijlagen zijn.
Ja, maar ik moet zeggen als ik een linkje (per mail) krijg, dan sla ik het document meestal wel lokaal op. Oke, dan staat het dus op mijn OneDrive.[...]
Dat heeft een ander probleem. Als je het document een jaar later wilt terugzoeken, kan de eigenaar van die OD locatie het ondertussen allang opgeruimd hebben. En je gaat in je mail zoeken omdat je nergens een kopie hebt opgeslagen. Want het stond nog in je mail... oh, wacht, eigenlijk toch weer niet.

Probleem van email is dat het in een box staat waar een ander niet bij kan en (gelukkig) niet bij mag. Dat betekent dat als er iets belangrijks in staat en jij er niet bent (afspraak/offerte/document,informatie,etc) een ander dus afhankelijk is van jou.
Die afhankelijkhied wil je mijn inzien nooit. Dus als je belangrijke zaken vastlegt in een goed ticket systeem of document systeem dan kan iedereen overal bij en niemand is afhankelijk van jou. Jij kunt lekker op vakantie, niemand hoeft jou te bellen als je vrij bent, de business kan altijd lekker door en als je mailbox morgen ineens weer 0kb blijkt te zijn is er ook geen man overboord
Die afhankelijkhied wil je mijn inzien nooit. Dus als je belangrijke zaken vastlegt in een goed ticket systeem of document systeem dan kan iedereen overal bij en niemand is afhankelijk van jou. Jij kunt lekker op vakantie, niemand hoeft jou te bellen als je vrij bent, de business kan altijd lekker door en als je mailbox morgen ineens weer 0kb blijkt te zijn is er ook geen man overboord
IBM server beheerders gevraagd 
Ik heb een klant met een IBM X3650 M5 die uit het rack is gehaald.
Server geen issue, maar we krijgen voor geen mogelijk die rail los.
Het is zijn deze rails, er in is blijkbaar niet zo moeilijk, maar er uit, hoe maar..
YouTube: Sliding Rack Rail Installation Guidelines for Lenovo x3650 M5 - 783
Iemand een idee?
Klipje voor omzetten, en dan stukje naar achteren, en dan naar voren zodat hij achter los laat, maar er zit geen beweging in
Ik heb een klant met een IBM X3650 M5 die uit het rack is gehaald.
Server geen issue, maar we krijgen voor geen mogelijk die rail los.
Het is zijn deze rails, er in is blijkbaar niet zo moeilijk, maar er uit, hoe maar..
YouTube: Sliding Rack Rail Installation Guidelines for Lenovo x3650 M5 - 783
Iemand een idee?
Klipje voor omzetten, en dan stukje naar achteren, en dan naar voren zodat hij achter los laat, maar er zit geen beweging in
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
@Renegade666 Ik heb wel meegemaakt dat de gaten in het rack eigenlijk te klein zijn en de rails er met wat kracht in gedrukt zijn bij het installeren. Dan moet je bij het verwijderen zeker net zoveel kracht gebruiken
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Met handen wou niet, schroevendraaier gepakt, klipje vooropen, sd er tussen gedrukt en poef, los..kraats schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:40:
@Renegade666 Ik heb wel meegemaakt dat de gaten in het rack eigenlijk te klein zijn en de rails er met wat kracht in gedrukt zijn bij het installeren. Dan moet je bij het verwijderen zeker net zoveel kracht gebruiken
Hoe simpel kan het zijn. Bedankt!
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik zie dat in 1803 en hoger het powershell commando voor de xml export wel iets anders is.Danielson schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:29:
Ik zit even met een "kleine" uitdaging die lastiger is dan gedacht; Wij draaien zakelijk Windows 10 21H2 en nu stappen we over van de default browser Chrome naar Edge.
Alleen heb ik tijdens de initële uitrol een XML gepusht met de Startmenu en Taskbar layout, dat werkt allemaal prima, maar deze wordt alleen toegepast tijdens het aanmaken van de User.
Nu wil ik de gepinde icons van Chrome vervangen voor Edge, maar dat lijkt toch lastiger dan gedacht, ik heb al heel wat Powershell script getest, maar allemaal zonder resultaat, deze lijken alleen te werken met oudere builds van Windows 10.
Iemand de gouden tip?
Heb je dat al geprobeerd?
PowerShell:
1
| Export-StartLayout -UseDesktopApplicationID -Path layout.xml |
Edit
Het kan ook met een PowerShell script
PowerShell:
1
2
3
4
5
6
7
| Get-AppxPackage -allusers *chrome* | Remove-AppxPackage $EdgeApp = Get-AppxPackage -Name Microsoft.MicrosoftEdge if ($EdgeApp -ne $null) { # Voeg Edge toe aan het Startmenu van de gebruiker $EdgeAppId = $EdgeApp.PackageFamilyName Start-Process shell:AppsFolder\$EdgeAppId } |
[ Voor 37% gewijzigd door Turdie op 06-11-2023 23:34 ]
Semi simpele vraag; iemand een idee hoe je zo simpel en gemakkelijk mogelijk zonder extra kosten. een Lenovo Tiny om kan bouwen tot "Thin client" die direct VMware Horizon client start.
Kom alleen maar wat vage dingen tegen.
(Het hoeft bij wijze van spreke een simpele windows/linux te zijn die dat ding direct laat zien.
)
Of nog leuker: Hoe je een oude HP T310 AIO volledig reset zonder dat je een wachtwoord of management server hebt. En HP je ook niet verder helpt.
(Het hoeft bij wijze van spreke een simpele windows/linux te zijn die dat ding direct laat zien.
Of nog leuker: Hoe je een oude HP T310 AIO volledig reset zonder dat je een wachtwoord of management server hebt. En HP je ook niet verder helpt.
[ Voor 17% gewijzigd door Illegal_Alien op 09-11-2023 22:56 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Igel erop zetten? Maar dat is natuurlijk niet gratisIllegal_Alien schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:54:
Semi simpele vraag; iemand een idee hoe je zo simpel en gemakkelijk mogelijk zonder extra kosten. een Lenovo Tiny om kan bouwen tot "Thin client" die direct VMware Horizon client start.
(Het hoeft bij wijze van spreke een simpele windows/linux te zijn die dat ding direct laat zien.)
Ik heb zoiets wel eens gedaan met wat Gpos en Powershell scripties die mstc starte en verder alles aan ctrlaltdel taskmamager etc blokkeerde bij het uitloggen van de rdp sessie starte hij dan weer een nieuwe sessie dat een andere gebruiker kon inloggen.Illegal_Alien schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:54:
(Het hoeft bij wijze van spreke een simpele windows/linux te zijn die dat ding direct laat zien.)
Dat zal ook vast wel voor VMware cliënt te doen zijn weet alleen niet of ik nog ergens kan achterhalen hoe ik dat destijds heb gedaan
Een Linux distro ombouwen?
https://www.simplified.gu...ly-run-program-on-startup
@bifi_G60 wat omslachtig, windows is nog makkelijker, gewoon een taak of in opstarten knikkeren
Evt de rest met gpedit.msc
En dan het liefst LTSB
@bifi_G60 wat omslachtig, windows is nog makkelijker, gewoon een taak of in opstarten knikkeren
En dan het liefst LTSB
[ Voor 103% gewijzigd door Duinkonijn op 10-11-2023 09:39 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Denk dat je hier wel wat verder mee komt: https://docs.vmware.com/e...92-B880-8FC0ECE8A1E1.htmlIllegal_Alien schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:54:
Heul vroeger werden firmware updates e.d. met USB sticks geïnstalleerd. Je kon zo ook eentje capturen en op andere thin clients van hetzelfde type uitrollen. Geen centraal systeem zoals HPDM nodig.Illegal_Alien schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:54:
Maar HPDM kan je ook lokaal in een VM draaien. Zou alles in zich moeten hebben voor PXE boot, dus thin client direct aan je systeem hangen en gaan. Enige wat je nodig hebt is een DNS record zodat de Thin Client de HPDM server kan vinden. Maar beetje overkill voor 1 apparaat.
Waarom niet gewoon in het register voor de gebruiker de shell vervangen van explorer.exe naar datgene wat je wilt dat het start? Wanneer dat proces dan gesloten wordt, wordt de gebruiker afgemeld. Alleen even voorzichtig zijn als het een script is, want je wilt niet dat die na het starten van een remote connectie klaar is, want dan is je sessie ook klaar en weg.Duinkonijn schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:27:
Een Linux distro ombouwen?
En dan het liefst LTSB
Vraagje voor mensen met ervaring met Windows Defender (de werkstationvariant).
Wij hebben Defender uitgerold naar 1000+ VDI werkplekken, na een succesvolle testperiode. Dit betreft een VMware Horizon 8 omgeving met instant-clones. We zijn door alle hoepels gesprongen m.b.t. het feit dat het instant clones zijn (onboarding scripts, niet onboarden in golden image, etc. etc.). Alles werkt op dat gebied goed, ze komen netjes in het Security Center als Onboarded, etc.
We zien echter een forse stijging van CPU gebruik in het cluster, +/- 25% t.o.v. de vorige antivirusoplossing. Dit zorgt met name 's ochtens tijdens het inloggen (8:00 - 09:00) voor zeer hoog CPU gebruik op de ESXi hosts, boven de 90%. Dit veroorzaakt uiteraard allerlei verwante problemen.
We zijn nu al een week aan het troubleshooten. We hebben de belasting wel lager gekregen door betere exlusions, GPO voor Defender aan te scherpen, etc. maar hebben het gevoel dat er op dat gebied niet meer zoveel te halen valt. Wat zijn jullie ervaringen? Of hebben er mensen tips & trucs waar we nog op kunnen letten? De eerste 2 pagina's van Google met alle performance tips zijn gedaan, dus ik hou me aanbevolen voor een hele goeie tip
Wij hebben Defender uitgerold naar 1000+ VDI werkplekken, na een succesvolle testperiode. Dit betreft een VMware Horizon 8 omgeving met instant-clones. We zijn door alle hoepels gesprongen m.b.t. het feit dat het instant clones zijn (onboarding scripts, niet onboarden in golden image, etc. etc.). Alles werkt op dat gebied goed, ze komen netjes in het Security Center als Onboarded, etc.
We zien echter een forse stijging van CPU gebruik in het cluster, +/- 25% t.o.v. de vorige antivirusoplossing. Dit zorgt met name 's ochtens tijdens het inloggen (8:00 - 09:00) voor zeer hoog CPU gebruik op de ESXi hosts, boven de 90%. Dit veroorzaakt uiteraard allerlei verwante problemen.
We zijn nu al een week aan het troubleshooten. We hebben de belasting wel lager gekregen door betere exlusions, GPO voor Defender aan te scherpen, etc. maar hebben het gevoel dat er op dat gebied niet meer zoveel te halen valt. Wat zijn jullie ervaringen? Of hebben er mensen tips & trucs waar we nog op kunnen letten? De eerste 2 pagina's van Google met alle performance tips zijn gedaan, dus ik hou me aanbevolen voor een hele goeie tip
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Start procmon (sysinternals) even op om te kijken waar die zo agressief op aan het scannen is. Belangrijk is een root cause te vinden en daar dan eventueel je exclutions of beleid op aan te passen.Arfman schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:37:
Zo te lezen zal er wel iets in jullie profile staan waar die zo heftig op reageert.
https://learn.microsoft.c...nt-consuming-a-lot-of-cpuArfman schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:37:
https://learn.microsoft.c...ssues?view=o365-worldwide
Deze gezien?
[ Voor 4% gewijzigd door Duinkonijn op 12-11-2023 20:27 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Welkom bij Defender voor VDI’s. Wat bij ons veel scheelt is het uitschakelen van device discovery in de Security portal. Niet terug naar basic, gewoon uit.Arfman schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:37:
Los van die tip heb ik 1 andere dooddoener: stop met onboarden en zoek wat anders… Wij zitten nu een jaar vast aan dit product en sinds de introductie is het niets dan ellende met de performance. Zetten we de onboarding uit dan is alle hosanna. MS heeft er al meerdere (dedicated) performance engineers op gezet maar er komt nooit iets nuttigs uit
Ben hier op kantoor bezig om te onderzoeken of we onze fileserver in de bietenbak kunnen gooien en Sharepoint Online omarmen. Vanuit mijn eigen bedrijf werken ondertussen bijna al mijn klanten daar al mee, en dat bevalt goed.
Nu is het merendeel van de bestanden hier op kantoor niet spannend. Er is echter 1 casus waarbij ik problemen voorzie. Wij hebben 1 Excel sheet waarin 15 collega's dagelijks moeten werken. Wordt gebruikt voor de planning van de uren. Het werken erin is niet heel spannend, het zijn 2 of 3 mensen die erin editten en de rest bekijkt de sheet. Bij het openen van de sheet krijg je uiteraard de melding dat iemand anders al bezig is met schrijven, dit voorkomt logischerwijs dat de sheet door 2 mensen tegelijk bewerkt kan worden en voor problemen kan zorgen.
Als je zoiets naar Sharepoint online tilt met de optie om bestanden offline op te slaan (gaat grotendeels automatisch dankzij OneDrive), hoe ga je dit dan oplossen? Ik zie namelijk als probleem dat 2 mensen offline zijn en in het bestand werken, als ze dan weer online komen dan botst dat uiteraard.
Ben ongetwijfeld niet de enige hiermee, maar kan ook niet echt de juiste zoekopdracht geformuleerd krijgen om meer info uit Google te trekken.
Een mogelijke oplossing zou zijn om het document te blokkeren om offline te bewerken, maar ik heb zoiets nog nooit gezien. Nu moet men ook een VPN maken om in het bestand te komen, dus dat is qua werkwijze niet ineens anders straks.
Iemand die hier wat sturing in kan geven?
Nu is het merendeel van de bestanden hier op kantoor niet spannend. Er is echter 1 casus waarbij ik problemen voorzie. Wij hebben 1 Excel sheet waarin 15 collega's dagelijks moeten werken. Wordt gebruikt voor de planning van de uren. Het werken erin is niet heel spannend, het zijn 2 of 3 mensen die erin editten en de rest bekijkt de sheet. Bij het openen van de sheet krijg je uiteraard de melding dat iemand anders al bezig is met schrijven, dit voorkomt logischerwijs dat de sheet door 2 mensen tegelijk bewerkt kan worden en voor problemen kan zorgen.
Als je zoiets naar Sharepoint online tilt met de optie om bestanden offline op te slaan (gaat grotendeels automatisch dankzij OneDrive), hoe ga je dit dan oplossen? Ik zie namelijk als probleem dat 2 mensen offline zijn en in het bestand werken, als ze dan weer online komen dan botst dat uiteraard.
Ben ongetwijfeld niet de enige hiermee, maar kan ook niet echt de juiste zoekopdracht geformuleerd krijgen om meer info uit Google te trekken.
Een mogelijke oplossing zou zijn om het document te blokkeren om offline te bewerken, maar ik heb zoiets nog nooit gezien. Nu moet men ook een VPN maken om in het bestand te komen, dus dat is qua werkwijze niet ineens anders straks.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
@Drardollan
Ik heb niet gelijk een oplossing.
Maar wij werken voor een project momenteel ook met meerdere mensen in dezelfde Excel lijst.
Je ziet dan waar die gebruiker is (welke cel) en wie het is. En dat is realtime. Als ik hem sluit, zie ze het gelijk dat ik er niet meer in zit.
Dit is vanaf een excel bestand uit Teams, die lokaal via excel is geopend.
Volgens mij is dit rechtstreeks sharepoint met OD het zelfde, maar kan het momenteel even niet testen.
Andere optie is het bestand uitchecken, dan kan er maar 1 mee werken, totdat die hem weer in checkt, dan kan een andere hem bewerken.
https://www.sharepointdia...in-sharepoint-online.html
Ik heb niet gelijk een oplossing.
Maar wij werken voor een project momenteel ook met meerdere mensen in dezelfde Excel lijst.
Je ziet dan waar die gebruiker is (welke cel) en wie het is. En dat is realtime. Als ik hem sluit, zie ze het gelijk dat ik er niet meer in zit.
Dit is vanaf een excel bestand uit Teams, die lokaal via excel is geopend.
Volgens mij is dit rechtstreeks sharepoint met OD het zelfde, maar kan het momenteel even niet testen.
Andere optie is het bestand uitchecken, dan kan er maar 1 mee werken, totdat die hem weer in checkt, dan kan een andere hem bewerken.
https://www.sharepointdia...in-sharepoint-online.html
Nog iemand die denkt dat Sharepoint Online een file server is. DAT! IS! HET! NIET!! Misbruik het dan ook niet als zodanig.
Het bewerken terwijl je offline bent moet je oplossen met opvoeden. Want wat je nu noemt heb je ook gewoon met offline files nu. Daar verandert geen klap aan, alleen waar het staat.
Het bewerken terwijl je offline bent moet je oplossen met opvoeden. Want wat je nu noemt heb je ook gewoon met offline files nu. Daar verandert geen klap aan, alleen waar het staat.
Het makkelijkste is voorkomen dat de file offline gewijzigd wordt want dan wordt het altijd lastig. Daarnaast zit er in SharePoint inderdaad een checkout systeem waardoor de editors één voor één wijzigingen kunnen maken als je elkaar echt in de weg zit. Als je elkaar niet in de weg zit dan kan je gewoon tegelijk editenDrardollan schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:50:
Ben hier op kantoor bezig om te onderzoeken of we onze fileserver in de bietenbak kunnen gooien en Sharepoint Online omarmen. Vanuit mijn eigen bedrijf werken ondertussen bijna al mijn klanten daar al mee, en dat bevalt goed.
Ik weet alleen niet hoe SharePoint online met eventuele macro's e.d. om gaat tegenwoordig. Maar voorheen genereerde ik urensheets, plaatste deze in SharePoint zodat iedereen ze kon inzien.
If it aint broke, fix it till it is!
@Hero of Time heb je misschien je avond niet? Een iets gematigdere tone of voice mag ook best wel naar de mede tweakerHero of Time schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:21:
Nog iemand die denkt dat Sharepoint Online een file server is. DAT! IS! HET! NIET!! Misbruik het dan ook niet als zodanig.
Ik vind dat je gelijk hebt hoor maar niet iedereen kijkt met een zelfde bril naar een technische oplossing
Zelf vraag ik me af of het wel verstandig is om met 15 man in een excel document te werken. Je zou een database applicatie kunnen overwegen misschien.
Aan de andere kant kun je prima met meerdere mensen online in een office file werken. Misschien dat je een PoC zou kunnen doen vooraf of het werkbaar blijft.
Zelf ben ik ook niet zo kapot van die offline/verkenner constructie. Ik zet dat altijd uit en dan werk ik rechtstreeks via teams of sharepoint in die file.
Of ik voed mijn collega's op of ze confluence willen gebruiken ipv office. Maar dat is een andere discussie haha
Humm. Niet echt een directe oplossing dus @Renegade666 en @Venxir, wel dank voor het inzicht!
Aangezien het gaat om 1 bestand is het volledig blokkeren van de optie om bestanden offline te hebben voor mijn gevoel wat vergaand. Mijn gevoel, zonder feiten, zegt dat ik iets over het hoofd zie. Maar misschien denk ik wel te makkelijk, ik ben ondertussen gewend aan OneDrive (wat in feite ook gewoon Sharepoint is) en daar heb je juist veelgebruikte bestanden offline beschikbaar, maar dat zijn natuurlijk eigen bestanden en geen gezamenlijke bestanden, dat is een andere situatie.
Ik zal het zelf eens uitgebreid gaan testen in mijn eigen tenant. Heb sinds kort mijn files in Sharepoint staan en middels de snelkoppeling in OneDrive beschikbaar gemaakt (en bewust ook de “oude” Sync functie uitgezet). Het werkt boven verwachting goed om eerlijk te zijn.
De oplossing van de hele Site online-only zou wel werkbaar zijn. Nu moet men tenslotte ook online zijn én een VPN naar kantoor maken om bij de share te komen. Het is 1 van de redenen waarom iedereen een Unlimited abo op zijn zakelijke smartphone heeft.
Stof tot nadenken, net als dat ik nog goed moet nadenken over de security. Nu staat simpelweg delen buiten de eigen organisatie uit, maar ik zie wel voordelen aan de mogelijkheden die het biedt om bestanden niet te hoeven mailen naar betrouwbare partners.
Aangezien het gaat om 1 bestand is het volledig blokkeren van de optie om bestanden offline te hebben voor mijn gevoel wat vergaand. Mijn gevoel, zonder feiten, zegt dat ik iets over het hoofd zie. Maar misschien denk ik wel te makkelijk, ik ben ondertussen gewend aan OneDrive (wat in feite ook gewoon Sharepoint is) en daar heb je juist veelgebruikte bestanden offline beschikbaar, maar dat zijn natuurlijk eigen bestanden en geen gezamenlijke bestanden, dat is een andere situatie.
Ik zal het zelf eens uitgebreid gaan testen in mijn eigen tenant. Heb sinds kort mijn files in Sharepoint staan en middels de snelkoppeling in OneDrive beschikbaar gemaakt (en bewust ook de “oude” Sync functie uitgezet). Het werkt boven verwachting goed om eerlijk te zijn.
De oplossing van de hele Site online-only zou wel werkbaar zijn. Nu moet men tenslotte ook online zijn én een VPN naar kantoor maken om bij de share te komen. Het is 1 van de redenen waarom iedereen een Unlimited abo op zijn zakelijke smartphone heeft.
Stof tot nadenken, net als dat ik nog goed moet nadenken over de security. Nu staat simpelweg delen buiten de eigen organisatie uit, maar ik zie wel voordelen aan de mogelijkheden die het biedt om bestanden niet te hoeven mailen naar betrouwbare partners.
Buiten het configureren van extern delen zou je op termijn ook kunnen kijken naar sensitivity labels op bestanden.Drardollan schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:16:
Ik moet toegeven dat dit redelijk snel complex en uitdagend wordt, maar eenmaal uitgerold is het erg krachtig.
Have you tried turning it off and on again?
Thanks! Dat is zeker een interessant stuk. Toevallig ben ik er zijdelings mee bezig geweest, een eigen klant wil bepaalde mails encrypten. Dat zit ook in die hoek. Neem het zeker mee in de plannen.Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 00:28:
[...]
Buiten het configureren van extern delen zou je op termijn ook kunnen kijken naar sensitivity labels op bestanden.
Ik moet toegeven dat dit redelijk snel complex en uitdagend wordt, maar eenmaal uitgerold is het erg krachtig.
Ook al met een half oog naar training (en eventueel certificering) gekeken rondom Teams en SharePoint Online. Druk jaar voor de boeg
Er is technisch niet veel verschil tussen OneDrive en Sharepoint. Het is eigenlijk allebei Sharepoint. Net als Teams. Dat zie je alleen nergens.Drardollan schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:16:
Humm. Niet echt een directe oplossing dus @Renegade666 en @Venxir, wel dank voor het inzicht!
Je OneDrive wordt gesynchroniseerd met je machine. Die bestanden heb je dus altijd bij je en als je ze offline edit dan worden ze bij de volgende keer verbinden weer bijgewerkt in de Online omgeving. Eigenlijk wil je niet dat je gebruikers ook hun Sharepoint sites syncen. Ten eerste zorgt dit voor veel netwerkbelasting. Als er heel veel data op Sharepoint staat loopt zelfs je laptop vol. Dan is het de bedoeling dat je samenwerkt, en je kan een conflicterende situatie krijgen als iemand offline een bestand heeft aangepast en dat probeert te syncen naar Sharepoint terwijl iemand anders dat ook al heeft bewerkt.
Het laatste issue levert echt hoofdpijn op. Ik heb gehoord van machines die een hik kregen in de netwerkverbinding. Vervolgens raakte de sync de weg kwijt en kreeg de gebruiker een foutmelding. Afhankelijk van de keuze wistte het ding de inhoud van de Sharepoint site. Dan kan je zoiets krijgen : https://answers.microsoft...3c-41e5-b878-b978aead1924
Ik zou dus opteren om het syncen te beperken tot de eigen OneDrive en Sharepoint alleen online te gebruiken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ook dit lijkt me een gevolg van hoe je SharePoint inricht. Als je één SharePoint site met één document library inricht dan krijg je dat soort problemen.asing schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:53:
[...]
Er is technisch niet veel verschil tussen OneDrive en Sharepoint. Het is eigenlijk allebei Sharepoint. Net als Teams. Dat zie je alleen nergens.
Je OneDrive wordt gesynchroniseerd met je machine. Die bestanden heb je dus altijd bij je en als je ze offline edit dan worden ze bij de volgende keer verbinden weer bijgewerkt in de Online omgeving. Eigenlijk wil je niet dat je gebruikers ook hun Sharepoint sites syncen. Ten eerste zorgt dit voor veel netwerkbelasting. Als er heel veel data op Sharepoint staat loopt zelfs je laptop vol. Dan is het de bedoeling dat je samenwerkt, en je kan een conflicterende situatie krijgen als iemand offline een bestand heeft aangepast en dat probeert te syncen naar Sharepoint terwijl iemand anders dat ook al heeft bewerkt.
Het laatste issue levert echt hoofdpijn op. Ik heb gehoord van machines die een hik kregen in de netwerkverbinding. Vervolgens raakte de sync de weg kwijt en kreeg de gebruiker een foutmelding. Afhankelijk van de keuze wistte het ding de inhoud van de Sharepoint site. Dan kan je zoiets krijgen : https://answers.microsoft...3c-41e5-b878-b978aead1924
Ik zou dus opteren om het syncen te beperken tot de eigen OneDrive en Sharepoint alleen online te gebruiken.
Meerdere sites (per afdeling bijvoorbeeld) en meerdere document libraries per team of categorie verlichten dit soort problematiek al flink.
Als je dan het uitgangspunt neemt waar gebruikers zelf mogen/moeten kiezen welke libraries zij uit de site synchroniseren naar de PC, dan komt het wel goed lijkt me.
Ik zet meestal per subdirectory een SharePoint site neer, dat wil ik ook bij mijn werkgever doen.Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:54:
[...]
Ook dit lijkt me een gevolg van hoe je SharePoint inricht. Als je één SharePoint site met één document library inricht dan krijg je dat soort problemen.
Meerdere sites (per afdeling bijvoorbeeld) en meerdere document libraries per team of categorie verlichten dit soort problematiek al flink.
Als je dan het uitgangspunt neemt waar gebruikers zelf mogen/moeten kiezen welke libraries zij uit de site synchroniseren naar de PC, dan komt het wel goed lijkt me.
We hebben nu iets als:
G:\Administratie
G:\Algemeen
G:\Projecten
G:\Systeembeheer
Het idee is dan dat al die 4 subdirectories een eigen SharePoint site worden met een Document Library, Dan is het inregelen van de rechten ook een stuk eenvoudiger (en goed om te weten, nu kan iedereen gewoon alles
Vergeet OneNote nietasing schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:53:
[...]
Er is technisch niet veel verschil tussen OneDrive en Sharepoint. Het is eigenlijk allebei Sharepoint. Net als Teams. Dat zie je alleen nergens.
SharePoint Online is de basis van ontzettend veel cloud producten van Microsoft volgens mij. Je ziet het lang niet altijd omdat het verborgen wordt door de diverse client software, maar het is er wel degelijk. Op zich ook wel fijn, beetje eenheid kan geen kwaad.
Begin die kant ook wel op te neigen. Zie er ook minder nadelen van nu ik er 2 dagen over nagedacht heb. Die files hoeven helemaal niet offline beschikbaar te zijn, maak maar een internet verbinding net als nu. Voordeel is al dat de VPN niet noodzakelijk meer is en dus al een stap minder voor de gebruiker.Je OneDrive wordt gesynchroniseerd met je machine. Die bestanden heb je dus altijd bij je en als je ze offline edit dan worden ze bij de volgende keer verbinden weer bijgewerkt in de Online omgeving. Eigenlijk wil je niet dat je gebruikers ook hun Sharepoint sites syncen. Ten eerste zorgt dit voor veel netwerkbelasting. Als er heel veel data op Sharepoint staat loopt zelfs je laptop vol. Dan is het de bedoeling dat je samenwerkt, en je kan een conflicterende situatie krijgen als iemand offline een bestand heeft aangepast en dat probeert te syncen naar Sharepoint terwijl iemand anders dat ook al heeft bewerkt.
Het vollopen van laptops heb ik nog niet zien gebeuren, zover ik heb gezien houdt OneDrive hier een vinger in de pap. Minder gebruikte bestanden worden niet offline gehouden. Enige keer waarop ik het mis zag lopen met schijfruimte was het moment om de shares te vullen via een werkstation, dan worden de files lokaal opgeslagen wat je dan handmatig even moet ruimen. Maar wellicht is het toeval dat ik er nog niet tegenaan gelopen ben.
---
Zojuist eens getest, offline availibility uitgezet voor mijn eigen site. Dan worden ook de OneDrive Shortcuts verwijderd en dan zijn je files dus niet meer via de Explorer te benaderen. Je bent dan genoodzaakt om je bestanden via de webbrowser te gebruiken of in een Office app. Dat ga ik er nooit door krijgen bij mijn gebruikers, dat weet ik nu al.
Dat wordt speuren of dit te omzeilen is
[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 25-11-2023 17:28 ]
Wij gebruiken dit ook maar ervaren wel dezelfde problemen, hebben wel maar zo'n 110 VDI werkplekken.Arfman schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:37:
Zou ik morgen weten hoe jullie het nu hebben ingericht qua configuratie?
Nog maar een vraagje over Defender...
Ik kom regelmatig tegen dat Defender aangeeft dat er een vulnerability aanwezig is op een systeem.
Vaak is dit een onderdeel van een stuk software (vermoed ik).
Hoe kom ik er nu achter bij welke software dit is en welke dus mogelijk geüpdatet moet worden?
Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld, hoe kan ik zien door wat Apache Common Text of Oracle Thunderbird gebruikt wordt?
Ik kom regelmatig tegen dat Defender aangeeft dat er een vulnerability aanwezig is op een systeem.
Hoe kom ik er nu achter bij welke software dit is en welke dus mogelijk geüpdatet moet worden?
Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld, hoe kan ik zien door wat Apache Common Text of Oracle Thunderbird gebruikt wordt?
/f/image/Lidsa5GsuiVJTkYuAsPwQf6i.png?f=fotoalbum_large)
Als je erop doorklikt krijg je uiteindelijk een link naar de CVE en kun je zien welke software het betreft.jordeeeh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:56:
[Afbeelding]
Je bedoelt dan het 'Related software' tab onder de CVE?nextware schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:18:
[...]
Als je erop doorklikt krijg je uiteindelijk een link naar de CVE en kun je zien welke software het betreft.
Daar staat dan onderstaand, maar daar kan ik alsnog niet zo heel veel mee.
Vendor Product Target software Product max version
apache commons_text * 1.10.0
netapp bluexp *
juniper security_threat_response_manager * 7.5.0
juniper security_threat_response_manager *
oracle enterprise_manager_base_platform *
oracle enterprise_manager_base_platform *
oracle primavera_gateway * 18.8.15
oracle primavera_gateway * 19.12.15
oracle primavera_gateway * 20.12.10
oracle primavera_gateway * 21.12.8
suse apache-commons-text sles_15.4 1.10.0-150200.5.5.4
suse apache-commons-text sles_15.2 1.10.0-150200.5.5.4
suse apache-commons-text sles_15.3 1.10.0-150200.5.5.4
suse apache-commons-text opensuse_tumbleweed 1.10.0-1.1
suse apache-commons-text opensuse_leap_15.4 1.10.0-150200.5.5.4
suse apache-commons-text-javadoc opensuse_tumbleweed 1.10.0-1.1
suse apache-commons-text-javadoc opensuse_leap_15.4 1.10.0-150200.5.5.4
org.apache.commons commons-text java 1.10.0
com.guicedee.services commons-text java 1.2.2.1-jre17
Je kan het ook op een andere manier benaderen en kijken naar de software die vulnerabilities heeft, in plaats alle vulnerabilities te laten zien. Dus kun je ook selecteren op de software met de meeste vulnerabilities of de meest kritiekejordeeeh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:56:
[Afbeelding]
[ Voor 24% gewijzigd door Turdie op 29-11-2023 09:55 ]
Uiteindelijk is dat ook wat ik wil doen, en Apache Commons Text is daar dus 1 van.Turdie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:47:
[...]
Je kan het ook op een andere manier benaderen en kijken naar de software die vulnerabilities heeft, in plaats alle vulnerabilities te laten zien. Dus kun je ook selecteren op de software met de meeste vulnerabilities of de meest kritieke
Maar dan moet ik er wel achter zien te komen hoe ik dat kan patchen...
Die Apache vulnerability dat is zo te zien de Text4Shell vulnerability. Blijkbaar draait er software die gebruik maakt van Apache, ik zou kijken op een systeem of je kan ontdekken welke software dat is en kijken bij de vendor daarvan of ze een patch hebben. Wel een lastige dit moet ik toegevenjordeeeh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:26:
[...]
Uiteindelijk is dat ook wat ik wil doen, en Apache Commons Text is daar dus 1 van.
Maar dan moet ik er wel achter zien te komen hoe ik dat kan patchen...
[ Voor 24% gewijzigd door Turdie op 29-11-2023 11:38 ]
Ja, en dat was dus precies mijn vraag...Turdie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:34:
[...]
Die Apache vulnerability dat is zo te zien de Text4Shell vulnerability. Blijkbaar draait er software die gebruik maakt van Apache, ik zou kijken op een systeem of je kan ontdekken welke software dat is en kijken bij de vendor daarvan of ze een patch hebben. Wel een lastige dit moet ik toegeven
Ik zou een enkele host (voorbeeld host.domein.com) in onze DNS Forward Lookup Zone van ons domein (domein.com) moeten zien te resolven via een andere DNS. Het probleem is dat we authoritative zijn voor dat domein (domein.com) en het een enkele host is die op die manier via een andere DNS moet resolven.
Dit via een Windows DNS Server. Ik heb geprobeerd met een Forward Lookup Zone van host.domein.com maar dat lijkt niet een request te forwarden als ik de NS'en verander maar gewoon een leeg resultaat opgeeft.
Via Conditional Forwarders kan ik dit niet instellen, met of zonder een Forward Lookup Zone geeft het een foutmelding.
Dit via een Windows DNS Server. Ik heb geprobeerd met een Forward Lookup Zone van host.domein.com maar dat lijkt niet een request te forwarden als ik de NS'en verander maar gewoon een leeg resultaat opgeeft.
Via Conditional Forwarders kan ik dit niet instellen, met of zonder een Forward Lookup Zone geeft het een foutmelding.
Je moet op een bepaalde manier doorklikken, en dan kom staat er ergens verstopt naar welk bestand er word gewezen.jordeeeh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:53:
[...]
Ja, en dat was dus precies mijn vraag...
Ik zal zo even voor je kijken wat de juiste weg is.
edit:
via Weaknesses
op een CVE drukken
Exposed Devices
op 1 van die machine klikken, gaat naar nieuwe pagina
dan naar discoverd vulnerabilities.
Daar stond het vroeger bij.... maar kan het ook niet meer terug vinden

[ Voor 26% gewijzigd door Renegade666 op 29-11-2023 13:34 ]
Gevonden! BedanktRenegade666 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:17:
[...]
Je moet op een bepaalde manier doorklikken, en dan kom staat er ergens verstopt naar welk bestand er word gewezen.
Ik zal zo even voor je kijken wat de juiste weg is.
edit:
via Weaknesses
op een CVE drukken
Exposed Devices
op 1 van die machine klikken, gaat naar nieuwe pagina
dan naar discoverd vulnerabilities.
Daar stond het vroeger bij.... maar kan het ook niet meer terug vinden![]()
/f/image/7gDJ7ZzMXJaZYPIpIU8B7RK1.png?f=fotoalbum_large)
STond dus wel daar..

Als je DNS server authorative is voor het domein waarvan je een enkele host elders wilt laten resolven gaat dat nooit lukken. Je ben authorative en dus de enige bron van waarheid.marcop82 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:55:
Ik zou een enkele host (voorbeeld host.domein.com) in onze DNS Forward Lookup Zone van ons domein (domein.com) moeten zien te resolven via een andere DNS. Het probleem is dat we authoritative zijn voor dat domein (domein.com) en het een enkele host is die op die manier via een andere DNS moet resolven.
Wil je wijzen naar een extern systeem dan zal je dat met iets als een cname moeten oplossen. Dus bijvoorbeeld host.example.org is een cname van blablabla.example.com. Jij bent authorative van example.org, maar niet example.com. Die laatste zorgt er dan voor dat blablabla.example.com verwijst naar het juiste systeem.
OK dat moet wel lukken, ik ga aan de slagHero of Time schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:09:
[...]
Als je DNS server authorative is voor het domein waarvan je een enkele host elders wilt laten resolven gaat dat nooit lukken. Je ben authorative en dus de enige bron van waarheid.
Wil je wijzen naar een extern systeem dan zal je dat met iets als een cname moeten oplossen. Dus bijvoorbeeld host.example.org is een cname van blablabla.example.com. Jij bent authorative van example.org, maar niet example.com. Die laatste zorgt er dan voor dat blablabla.example.com verwijst naar het juiste systeem.
Wij hebben een x aantal websites draaien voor klanten.
Nu willen we ze iets van rapportage danwel inzicht geven in de uptime, liefst natuurlijk zo makkelijk mogelijk.
Tools als pingdom en uptimerobot zijn bekend, maar ik krijg niet goed duidelijk of je per monitor een report kan krijgen en makkelijk kan delen.
Heb deze gevonden, waar het wel lijkt dat je per monitor een url krijgt die we aan de klant kunnen geven https://docs.hetrixtools.com/privatepublic-uptime-reports/
Kent iemand nog andere / betere tools? Het gaat dus echt puur om de uptime van de website, geen andere zaken.
Nu willen we ze iets van rapportage danwel inzicht geven in de uptime, liefst natuurlijk zo makkelijk mogelijk.
Tools als pingdom en uptimerobot zijn bekend, maar ik krijg niet goed duidelijk of je per monitor een report kan krijgen en makkelijk kan delen.
Heb deze gevonden, waar het wel lijkt dat je per monitor een url krijgt die we aan de klant kunnen geven https://docs.hetrixtools.com/privatepublic-uptime-reports/
Kent iemand nog andere / betere tools? Het gaat dus echt puur om de uptime van de website, geen andere zaken.
HEIC foto formaat, van iPhones... Iemand ervaring mee? Windows heeft daar een codec voor de ingebouwde Windows foto viewer voor. Maar die krijg je alleen uit de Windows Store, en die heb je op Server 2019 (waar onze Citrix omgeving op gebaseerd is) niet.
Ik wil een simpele gratis tool waarmee ik ze openen en bekijken kan, geen conversie software. We hebben al GIMP op de omgeving draaien, maar de hoeveelheid opties die dat bied is voor veel gebruikers te overweldigend en dan gaan ze ons bellen
iPhone instellen om foto's als jpeg op te slaan kan, maar wordt wat vervelend als die HEIC's van klanten komen
Ik wil een simpele gratis tool waarmee ik ze openen en bekijken kan, geen conversie software. We hebben al GIMP op de omgeving draaien, maar de hoeveelheid opties die dat bied is voor veel gebruikers te overweldigend en dan gaan ze ons bellen

iPhone instellen om foto's als jpeg op te slaan kan, maar wordt wat vervelend als die HEIC's van klanten komen
https://www.irfanview.com/FastFred schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:40:
HEIC foto formaat, van iPhones... Iemand ervaring mee? Windows heeft daar een codec voor de ingebouwde Windows foto viewer voor. Maar die krijg je alleen uit de Windows Store, en die heb je op Server 2019 (waar onze Citrix omgeving op gebaseerd is) niet.
Ik wil een simpele gratis tool waarmee ik ze openen en bekijken kan, geen conversie software. We hebben al GIMP op de omgeving draaien, maar de hoeveelheid opties die dat bied is voor veel gebruikers te overweldigend en dan gaan ze ons bellen![]()
Ah dus toch, dacht ik al. Ga ik die erop zetten 
Onze vaste engineer van onze MSP heeft het ooit voor elkaar gekregen om de Windows 10 Foto's app werkend te krijgen in Citrix op Server 2019. Als dat met die HEIC codec ook gehad gekund was dat een nog mooiere oplossing zijn geweest.
Onze vaste engineer van onze MSP heeft het ooit voor elkaar gekregen om de Windows 10 Foto's app werkend te krijgen in Citrix op Server 2019. Als dat met die HEIC codec ook gehad gekund was dat een nog mooiere oplossing zijn geweest.
[ Voor 70% gewijzigd door FastFred op 04-12-2023 15:02 ]
Photo Viewer op Server 2019 is simpel. Importeer deze reg maarFastFred schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:01:
Ah dus toch, dacht ik al. Ga ik die erop zetten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
| Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CLASSES_ROOT\Applications\photoviewer.dll\shell\open] "MuiVerb"="@photoviewer.dll,-3043" [HKEY_CLASSES_ROOT\Applications\photoviewer.dll\shell\open\command] @=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\ 00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,72,00,75,00,\ 6e,00,64,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,65,00,78,00,65,00,20,00,22,00,25,\ 00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,\ 25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,\ 00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,\ 6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,\ 00,22,00,2c,00,20,00,49,00,6d,00,61,00,67,00,65,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 5f,00,46,00,75,00,6c,00,6c,00,73,00,63,00,72,00,65,00,65,00,6e,00,20,00,25,\ 00,31,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\Applications\photoviewer.dll\shell\open\DropTarget] "Clsid"="{FFE2A43C-56B9-4bf5-9A79-CC6D4285608A}" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Bitmap] "ImageOptionFlags"=dword:00000001 "FriendlyTypeName"=hex(2):40,00,25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,\ 00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,\ 77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,\ 00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,2c,00,2d,00,33,00,30,00,35,00,36,00,00,\ 00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Bitmap\DefaultIcon] @="%SystemRoot%\\System32\\imageres.dll,-70" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Bitmap\shell\open\command] @=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\ 00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,72,00,75,00,\ 6e,00,64,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,65,00,78,00,65,00,20,00,22,00,25,\ 00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,\ 25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,\ 00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,\ 6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,\ 00,22,00,2c,00,20,00,49,00,6d,00,61,00,67,00,65,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 5f,00,46,00,75,00,6c,00,6c,00,73,00,63,00,72,00,65,00,65,00,6e,00,20,00,25,\ 00,31,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Bitmap\shell\open\DropTarget] "Clsid"="{FFE2A43C-56B9-4bf5-9A79-CC6D4285608A}" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.JFIF] "EditFlags"=dword:00010000 "ImageOptionFlags"=dword:00000001 "FriendlyTypeName"=hex(2):40,00,25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,\ 00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,\ 77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,\ 00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,2c,00,2d,00,33,00,30,00,35,00,35,00,00,\ 00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.JFIF\DefaultIcon] @="%SystemRoot%\\System32\\imageres.dll,-72" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.JFIF\shell\open] "MuiVerb"=hex(2):40,00,25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,\ 69,00,6c,00,65,00,73,00,25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,\ 00,20,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,\ 72,00,5c,00,70,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,76,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,\ 00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,2c,00,2d,00,33,00,30,00,34,00,33,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.JFIF\shell\open\command] @=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\ 00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,72,00,75,00,\ 6e,00,64,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,65,00,78,00,65,00,20,00,22,00,25,\ 00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,\ 25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,\ 00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,\ 6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,\ 00,22,00,2c,00,20,00,49,00,6d,00,61,00,67,00,65,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 5f,00,46,00,75,00,6c,00,6c,00,73,00,63,00,72,00,65,00,65,00,6e,00,20,00,25,\ 00,31,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.JFIF\shell\open\DropTarget] "Clsid"="{FFE2A43C-56B9-4bf5-9A79-CC6D4285608A}" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Jpeg] "EditFlags"=dword:00010000 "ImageOptionFlags"=dword:00000001 "FriendlyTypeName"=hex(2):40,00,25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,\ 00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,\ 77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,\ 00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,2c,00,2d,00,33,00,30,00,35,00,35,00,00,\ 00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Jpeg\DefaultIcon] @="%SystemRoot%\\System32\\imageres.dll,-72" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Jpeg\shell\open] "MuiVerb"=hex(2):40,00,25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,\ 69,00,6c,00,65,00,73,00,25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,\ 00,20,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,\ 72,00,5c,00,70,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,76,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,\ 00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,2c,00,2d,00,33,00,30,00,34,00,33,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Jpeg\shell\open\command] @=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\ 00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,72,00,75,00,\ 6e,00,64,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,65,00,78,00,65,00,20,00,22,00,25,\ 00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,\ 25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,\ 00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,\ 6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,\ 00,22,00,2c,00,20,00,49,00,6d,00,61,00,67,00,65,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 5f,00,46,00,75,00,6c,00,6c,00,73,00,63,00,72,00,65,00,65,00,6e,00,20,00,25,\ 00,31,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Jpeg\shell\open\DropTarget] "Clsid"="{FFE2A43C-56B9-4bf5-9A79-CC6D4285608A}" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Gif] "ImageOptionFlags"=dword:00000001 "FriendlyTypeName"=hex(2):40,00,25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,\ 00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,\ 77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,\ 00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,2c,00,2d,00,33,00,30,00,35,00,37,00,00,\ 00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Gif\DefaultIcon] @="%SystemRoot%\\System32\\imageres.dll,-83" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Gif\shell\open\command] @=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\ 00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,72,00,75,00,\ 6e,00,64,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,65,00,78,00,65,00,20,00,22,00,25,\ 00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,\ 25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,\ 00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,\ 6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,\ 00,22,00,2c,00,20,00,49,00,6d,00,61,00,67,00,65,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 5f,00,46,00,75,00,6c,00,6c,00,73,00,63,00,72,00,65,00,65,00,6e,00,20,00,25,\ 00,31,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Gif\shell\open\DropTarget] "Clsid"="{FFE2A43C-56B9-4bf5-9A79-CC6D4285608A}" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Png] "ImageOptionFlags"=dword:00000001 "FriendlyTypeName"=hex(2):40,00,25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,\ 00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,\ 77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,\ 00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,2c,00,2d,00,33,00,30,00,35,00,37,00,00,\ 00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Png\DefaultIcon] @="%SystemRoot%\\System32\\imageres.dll,-71" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Png\shell\open\command] @=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\ 00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,72,00,75,00,\ 6e,00,64,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,65,00,78,00,65,00,20,00,22,00,25,\ 00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,\ 25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,\ 00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,\ 6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,\ 00,22,00,2c,00,20,00,49,00,6d,00,61,00,67,00,65,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 5f,00,46,00,75,00,6c,00,6c,00,73,00,63,00,72,00,65,00,65,00,6e,00,20,00,25,\ 00,31,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Png\shell\open\DropTarget] "Clsid"="{FFE2A43C-56B9-4bf5-9A79-CC6D4285608A}" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Wdp] "EditFlags"=dword:00010000 "ImageOptionFlags"=dword:00000001 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Wdp\DefaultIcon] @="%SystemRoot%\\System32\\wmphoto.dll,-400" [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Wdp\shell\open] "MuiVerb"=hex(2):40,00,25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,\ 69,00,6c,00,65,00,73,00,25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,\ 00,20,00,50,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,\ 72,00,5c,00,70,00,68,00,6f,00,74,00,6f,00,76,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,\ 00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,2c,00,2d,00,33,00,30,00,34,00,33,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Wdp\shell\open\command] @=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\ 00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,72,00,75,00,\ 6e,00,64,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,65,00,78,00,65,00,20,00,22,00,25,\ 00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,00,73,00,\ 25,00,5c,00,57,00,69,00,6e,00,64,00,6f,00,77,00,73,00,20,00,50,00,68,00,6f,\ 00,74,00,6f,00,20,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,5c,00,50,00,68,00,\ 6f,00,74,00,6f,00,56,00,69,00,65,00,77,00,65,00,72,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,\ 00,22,00,2c,00,20,00,49,00,6d,00,61,00,67,00,65,00,56,00,69,00,65,00,77,00,\ 5f,00,46,00,75,00,6c,00,6c,00,73,00,63,00,72,00,65,00,65,00,6e,00,20,00,25,\ 00,31,00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOT\PhotoViewer.FileAssoc.Wdp\shell\open\DropTarget] "Clsid"="{FFE2A43C-56B9-4bf5-9A79-CC6D4285608A}" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Photo Viewer\Capabilities] "ApplicationDescription"="@%ProgramFiles%\\Windows Photo Viewer\\photoviewer.dll,-3069" "ApplicationName"="@%ProgramFiles%\\Windows Photo Viewer\\photoviewer.dll,-3009" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Photo Viewer\Capabilities\FileAssociations] ".jpg"="PhotoViewer.FileAssoc.Jpeg" ".wdp"="PhotoViewer.FileAssoc.Wdp" ".jfif"="PhotoViewer.FileAssoc.JFIF" ".dib"="PhotoViewer.FileAssoc.Bitmap" ".png"="PhotoViewer.FileAssoc.Png" ".jxr"="PhotoViewer.FileAssoc.Wdp" ".bmp"="PhotoViewer.FileAssoc.Bitmap" ".jpe"="PhotoViewer.FileAssoc.Jpeg" ".jpeg"="PhotoViewer.FileAssoc.Jpeg" ".gif"="PhotoViewer.FileAssoc.Gif" ".tif"="PhotoViewer.FileAssoc.Tiff" ".tiff"="PhotoViewer.FileAssoc.Tiff" |
Irfanview is geweldig, maar alleen gratis voor niet-commercieel gebruik
Ik heb voor mezelf een licentie gekocht zodat ik het op het werk ook kan gebruiken, en met éénmalig € 10 per gebruiker (discount bij 11+) is het zeker niet duur.
Je schijnt overigens wel zaken uit de appstore te kunnen downloaden en dan met Powershell te kunnen installeren? Download: https://community.spicewo...n-without-microsoft-store (1st comment) of handmatig (https://woshub.com/how-to...or-any-windows-store-app/ ). Installeren met Package Manager: https://learn.microsoft.c...ows/msix/msix-server-2019
Geen van allen zelf geprobeerd, ben ook geen desktop specialist of packager, wel voorstander van Irfanview
Ik heb voor mezelf een licentie gekocht zodat ik het op het werk ook kan gebruiken, en met éénmalig € 10 per gebruiker (discount bij 11+) is het zeker niet duur.
Je schijnt overigens wel zaken uit de appstore te kunnen downloaden en dan met Powershell te kunnen installeren? Download: https://community.spicewo...n-without-microsoft-store (1st comment) of handmatig (https://woshub.com/how-to...or-any-windows-store-app/ ). Installeren met Package Manager: https://learn.microsoft.c...ows/msix/msix-server-2019
Geen van allen zelf geprobeerd, ben ook geen desktop specialist of packager, wel voorstander van Irfanview
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ja hoor eens, heb nu Irfanview al in het image zitten
Photoviewer.dll is hopeloos verouderd, ongeacht of je het aan de praat krijgt. Daarmee kun je dus geen HEIC gecodeerde JPG's openen of JPG's die op een smartphone worden resized alvorens te verzenden in de Oulook client bijvoorbeeld.
Hoewel ik Irfanview altijd heb weten te waarderen voor zijn mogelijkheden als viewer en met name voor simpele batch bewerkingen, is de interface niet meer echt van deze tijd.
Voor beheerders die op VDI op een server OS draaien, een nieuwe imageviewer die redelijk eenvoudig te installeren is en ook prettig oogt is ImageGlass
We draaien ImageGlass v8, ben nog aan het kijken naar update naar v9, hoewel die geen ondersteuning heeft voor ExifTool, en extra .Net Desktop Runtime v8 vereist
Op onze Windows 11 VDI's zouden we weer de standaard Foto's app uit de store kunnen gebruiken.
Hoewel ik Irfanview altijd heb weten te waarderen voor zijn mogelijkheden als viewer en met name voor simpele batch bewerkingen, is de interface niet meer echt van deze tijd.
Voor beheerders die op VDI op een server OS draaien, een nieuwe imageviewer die redelijk eenvoudig te installeren is en ook prettig oogt is ImageGlass
We draaien ImageGlass v8, ben nog aan het kijken naar update naar v9, hoewel die geen ondersteuning heeft voor ExifTool, en extra .Net Desktop Runtime v8 vereist
Op onze Windows 11 VDI's zouden we weer de standaard Foto's app uit de store kunnen gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door akimosan op 04-12-2023 16:23 ]
Dit doe ik ook; je wilt de photo viewer niet met allemaal reg hacks aan de praat krijgen. Is gewoon vragen om problemen.akimosan schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:20:
Photoviewer.dll is hopeloos verouderd, ongeacht of je het aan de praat krijgt. Daarmee kun je dus geen HEIC gecodeerde JPG's openen of JPG's die op een smartphone worden resized alvorens te verzenden in de Oulook client bijvoorbeeld.
Laat staan de "There is not enough memory" foutmelding die er standaard inzit..
Dit is een account.
@Grvy : die volledig generieke foutmelding komt dus omdat de photoviewer.dll niet overweg kan met bepaalde coderingen in de afbeeldingen.
Windows Photo Viewer, zoals die bestond vanaf Windows 7 (of was het Vista?) en doorging tot in Windows 10 is gewoon end-of-life. Lekker in het afvoerputje laten zakken
Windows Photo Viewer, zoals die bestond vanaf Windows 7 (of was het Vista?) en doorging tot in Windows 10 is gewoon end-of-life. Lekker in het afvoerputje laten zakken
Je zou prtg kunnen proberen. Tot 50 sensoren gratis en mooie grafieken e.d.JeroenV_ schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:27:
Maar hetzelfde kan natuurlijk ook met grafana, cacti, nagios of zabbix bijvoorbeeld.
Al deze tools zijn eenvoudig te bevragen met api's. Dus dan heb je een grafiekje voor de customer zo in elkaar gedraaid.
Bijkomend voordeel van monitor software. Je kunt je SLA's zelf ook nog een beetje naleven
100 sensoren zelfsL0g0ff schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:33:
[...]
Je zou prtg kunnen proberen. Tot 50 sensoren gratis en mooie grafieken e.d.
Maar hetzelfde kan natuurlijk ook met grafana, cacti, nagios of zabbix bijvoorbeeld.
Al deze tools zijn eenvoudig te bevragen met api's. Dus dan heb je een grafiekje voor de customer zo in elkaar gedraaid.
Bijkomend voordeel van monitor software. Je kunt je SLA's zelf ook nog een beetje naleven
Voor monitoring hebben we al Atera, dus dat is geregeld.L0g0ff schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:33:
[...]
Zal eens kijken of het met je genoemde tools gaat lukken, thanks.
Als de website extern aangeboden wordt dan wil je ook externe monitoring. De klant wil weten of zijn website beschikbaar is, niet of de server het doet.L0g0ff schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:33:
[...]
Ik heb even zitten kijken maar Atera heeft ook gewoon metrics. Ik weet vrijwel zeker dat je die data ook zo uit dat systeem moet kunnen vragen. Ik zou daar eerst naar kijken voordat je andere software gaat onderzoeken.JeroenV_ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:35:
[...]
Voor monitoring hebben we al Atera, dus dat is geregeld.
En Atera kan niet uptime weer geven? Lekker monitoringssysteem dan...JeroenV_ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:35:
[...]
Voor monitoring hebben we al Atera, dus dat is geregeld.
Over mijn vraag van gisteren. Irfanview gebruikt het Windows Imaging Component en voor het openen van HEIC plaatjes met Irfanview heb je dus nog steeds die codec nodig uit de Windows Store.
Krijg namelijk deze error https://irfanview-forum.d...able-to-decode-input-file
Klote Apple met hun apartheid, doe gewoon hetzelfde als iedereen en gebruik jpg ofzo.
Krijg namelijk deze error https://irfanview-forum.d...able-to-decode-input-file
Klote Apple met hun apartheid, doe gewoon hetzelfde als iedereen en gebruik jpg ofzo.
[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 05-12-2023 09:08 ]
Ergens op een goedkope VPS een Zabbix servertje wegzetten?JeroenV_ schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:27:
Overigens is 1 monitoring geen monitoring in mijn ogen. Vaak zat gehad dat er aan de monitoring kant iets mis ging. Zelf heb ik cruciale websites via 3 tools in zicht: 2x Zabbix op 2 lokaties en UptimeRobot. Pas bij 2 simultane meldingen ga ik mij zorgen maken.
Dat kan het wel, maar het gaat erom om iets te rapporteren als de klant erom vraagt.FastFred schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:38:
[...]
En Atera kan niet uptime weer geven? Lekker monitoringssysteem dan...
Ben nu aan het kijken of we iets met de API kunnen.
Uptime Robot, heh, op m'n vorige werk hebben we 't Downtime Robot genoemd, want het gaf te vaak een false positive aan dat onze sites down waren terwijl alles nog gewoon functioneerde. Het dashboard van ze werkte ook regelmatig niet (o.a. timeouts om de pagina te laden).
Ik ben docent op een MBO IT opleiding. Onze eerste jaars studenten hebben hun eerste servernetwerkje geïnstalleerd met router, static IP, een client, wat gebruikers en een folderstructuurtje. Wat zou leuk zijn om 'kapot' te maken zodat ze het troubleshooten kunnen leren?
Het meest voor de hand liggende zoals DHCP uitzetten en rechten wijzigen hebben ze redelijk snel door. Ik zou graag iets van een BSOD creëren, maar dat is niet meer zo makkelijk zonder echt alles kapot te maken.
Hebben jullie tips?
Het meest voor de hand liggende zoals DHCP uitzetten en rechten wijzigen hebben ze redelijk snel door. Ik zou graag iets van een BSOD creëren, maar dat is niet meer zo makkelijk zonder echt alles kapot te maken.
Hebben jullie tips?
Heel vroegah, een "DDOS" aanval gedaan door te kijken hoeveel pings een systeem aankon. (Systeem crashte) Ja was met goedkeuring van docent die vond het ook wel een leuke.
Of als er een backup is een encryptie erop loslaten:P
Of als er een backup is een encryptie erop loslaten:P
[ Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 07-12-2023 12:05 ]
Waarom zou je dat willen? BSOD's zijn ontzettend zeldzaam geworden en de oplossing is meestal niet veel interessanter dan updates installeren en hopen dat die het oplossen. Daar worden de studenten niet veel wijzer van.Precedente schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:40:
Ik zou graag iets van een BSOD creëren, maar dat is niet meer zo makkelijk zonder echt alles kapot te maken.
De tijd op 1 van de machines meer dan 5 minuten terug zetten waardoor de domain trust kapot is?Precedente schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:40:
Ik ben docent op een MBO IT opleiding. Onze eerste jaars studenten hebben hun eerste servernetwerkje geïnstalleerd met router, static IP, een client, wat gebruikers en een folderstructuurtje. Wat zou leuk zijn om 'kapot' te maken zodat ze het troubleshooten kunnen leren?
Hebben jullie tips?
Een rogue DHCP voorzien. Dan krijg je allerlei leuke zaken zoals de helft van je devices die niet met de shared mappen kunnen werken, maar wel netwerk hebben. Dit kan je zo complex maken als je wilt maar simpelweg de situatie dat een willekeurige persoon zijn thuisrouter inplugt op het netwerk omdat de wifi niet goed wasPrecedente schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:40:
Hebben jullie tips?
DNS is een belangrijk gegeven in elk netwerk wat ook vaak voor issues zorgt, daar moet ook veel aandacht naartoe. Dus leer ze zeker met complexere opstellingen experimenteren zoals Conditional Forwarders en subdomeinen, eventueel te combineren met DHCP.
Dit zou je samen kunnen hangen met het concept van VLANs, waar je een netwerk maakt voor je LAN en een voor je WLAN, evenals een voor je servers. Dan kan je ertussen kiezen om met firewall rules de boel dicht te gooien.
Tijd is kritisch voor veel protocollen, waar je bij een verloop van tijd/datum connectieproblemen kan hebben. Zet de datum maar eens 1 dag terug en zie allerlei zaken mislukken. Ook aandacht geven aan (S)NTP instellen en hoe belangrijk dit is op lange termijn (time shift, logboeken, etc.).
[ Voor 16% gewijzigd door marcop82 op 07-12-2023 14:52 ]
@Precedente, je zou op de NIC van de fileserver of client de file sharing protocol kunnen uitschakelen. Daarmee kom je niet meer bij de shares en dat kan een erg tricky ding zijn om te achterhalen.
Je kan ook kijken om met een policy de firewall aan forceren en een paar regels uitschakelen zodat bepaald verkeer niet meer mogelijk is.
Je kan ook kijken om met een policy de firewall aan forceren en een paar regels uitschakelen zodat bepaald verkeer niet meer mogelijk is.
Wat suggesties:
- Rotte utp kabel gebruiken
- Mac adressen van je router gelijk aan je cliënt maken
- loopje in je switch maken
- ip4 uitzetten
- Bootloader slopen met grub
- Applocker aanzetten en deny uitdelen op cmd, mmc en powershell.
Ik ga voor de firewall rules. Uit ervaring weet ik dat een boel mensen, ook IT'ers, niet verder komen dan een ping en als die werkt, dan kan het toch geen netwerkprobleem zijn?Hero of Time schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:04:
Alles dicht zetten behalve ping
Webserver op laten zetten met poort 4040 ipv 8080
Webserver op laten zetten met poort 4040 ipv 8080
[ Voor 46% gewijzigd door Duinkonijn op 08-12-2023 06:05 ]
Wat fijn voor alle tips! Ik ga hier zeker iets mee doen en zal nog een reactie geven van de resultaten. Ik ben benieuwd hoe de studenten hier op gaan reageren.
Ik weet niet hoe snel de huidige lichting MBO 1e-jaars studenten wordt klaargestoomd, maar ik vind wel dat veel van bovenstaande suggesties vrij ver gaan. Maar dat zal @Precedente neem ik aan wel in kunnen schatten.
Conditional DNS forwarders en rogue DHCP hadden in mijn eerste jaar (toegegeven, 17 jaar geleden) echt niet opgelost geworden zonder te veel lestijd te spenderen. De uitleg van waar de studenten nu staan met hun netwerk onderstreept dat voor mij wel
Conditional DNS forwarders en rogue DHCP hadden in mijn eerste jaar (toegegeven, 17 jaar geleden) echt niet opgelost geworden zonder te veel lestijd te spenderen. De uitleg van waar de studenten nu staan met hun netwerk onderstreept dat voor mij wel
Als je ze er helemaal blind op los gaat laten dan zou het wel een issue kunnen worden. Maar als je ze een beetje voorbereid door vooraf iets te vertellen over het onderwerp zelf dan kun je ze best wel in die richting van de oplossing sturen.lolgast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:42:
Ik weet niet hoe snel de huidige lichting MBO 1e-jaars studenten wordt klaargestoomd, maar ik vind wel dat veel van bovenstaande suggesties vrij ver gaan. Maar dat zal @Precedente neem ik aan wel in kunnen schatten.
Als je vooraf iets verteld hoe netwerken en dhcp werkt en dat je met ipconfig /all kan zien wie je ip uitgedeeld dan zou het daarna toch wel moeten lukken om die rogue dhcp op te sporen.
Ik kreeg pas op mijn stage te horen dat je met je ping kon troubleshooten. Ik had op school geleerd (van een medestudent) dat je met heel veel pings de latancy van je quake vrienden kon laten ophogen
Ik zou op een MBO opleiding wel basic netwerk troubleshooting willen zien, dus:
Eerst de huidige netwerk config bekijken:
CMD
IPCONFIG /all
Check/ping DNS
Check/ping DHCP
Check/ping Gateway
Check/ping voorbij de 1e gateway
En dan wat verder op de materie ingaan:
Wat betekenen statussen als:
Media status disconnected (of de vertaalde versie daarvan)
Computer heeft ip adres 169.254.x.x, wat is hiervan de oorzaak?
Hoe kunnen (in Windows) basic tools als PING, PATHPING, TRACERT en NETSTAT je helpen om troubleshooting te doen?
Met die scenarios kun je al diverse storingen simuleren (zet bijvoorbeeld de netwerk adapter eens uit, of trek een kabel eruit)
Wil je echt pesten?
Maak een screenshot van het bureaublad en stel deze in als achtergrond
Verwijder vervolgens de bureaublad iconen (of verplaats ze naar een andere positie en zet Bureaublad pictogrammen niet weergeven aan. Op die manier krijgen slimmeriken die dit weten nog een hint als ze de pictogramman aanzetten en ze zien dat ze op een andere positie staan..)
Los het niet starten van de snelkoppelingen maar op..
Nog verder zieken?
Maak een aangepast muis aanwijzer schema waarin je de meeste cursors op "Bezet" instelt en dan laten zoeken naar dit "performance issue"
Eerst de huidige netwerk config bekijken:
CMD
IPCONFIG /all
Check/ping DNS
Check/ping DHCP
Check/ping Gateway
Check/ping voorbij de 1e gateway
En dan wat verder op de materie ingaan:
Wat betekenen statussen als:
Media status disconnected (of de vertaalde versie daarvan)
Computer heeft ip adres 169.254.x.x, wat is hiervan de oorzaak?
Hoe kunnen (in Windows) basic tools als PING, PATHPING, TRACERT en NETSTAT je helpen om troubleshooting te doen?
Met die scenarios kun je al diverse storingen simuleren (zet bijvoorbeeld de netwerk adapter eens uit, of trek een kabel eruit)
Wil je echt pesten?
Maak een screenshot van het bureaublad en stel deze in als achtergrond
Verwijder vervolgens de bureaublad iconen (of verplaats ze naar een andere positie en zet Bureaublad pictogrammen niet weergeven aan. Op die manier krijgen slimmeriken die dit weten nog een hint als ze de pictogramman aanzetten en ze zien dat ze op een andere positie staan..)
Los het niet starten van de snelkoppelingen maar op..
Nog verder zieken?
Maak een aangepast muis aanwijzer schema waarin je de meeste cursors op "Bezet" instelt en dan laten zoeken naar dit "performance issue"
Je leert wat op een ICT opleiding?Quad schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:42:
@akimosan heb jij het troubleshooten niet gehad op de MBO ICT opleiding?
Ja, klieren blijkbaar.
Geen idee hoe het tegenwoordig gaat, maar 15 jaar geleden probeerden de docenten je nog wel eens wat te leren.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Uhm, waarom voelt dat wat bekent.
Nou, waar ik de opleiding had gedaan, had ik technisch weinig aan de leraren op 1 na, die was iig iets kundig. de rest was voornamelijk een "Coach". maar kennis van de techniek, nee.Quad schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:44:
[...]
Ja, klieren blijkbaar.
Geen idee hoe het tegenwoordig gaat, maar 15 jaar geleden probeerden de docenten je nog wel eens wat te leren.
In 1994 leerde ik er turbo pascal 😍
@Quad Ik heb geen MBO ICT opleiding gehad, alles zelf geleerd, voornamelijk in de praktijk
Maar ik werk best vaak met MBO ICT studenten, hetzij afgestudeerd, stagair of in een leer/werk traject.
En hun basis kennis vind ik vaak "mager".
Gewoon basis skills om bij het begin van het lijntje te beginnen en het rijtje af te gaan is echt vaak niet aanwezig.
Het hoeft niet eens techniek te zijn, het begint al bij wat ik maar noem de 7 W's: Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer, Welke, Waardoor.
"Gebruiker heeft geen netwerk.." als opmerking in het ticket systeem getuigt nou niet echt van inzicht of inzet
Maar goed, dit topic is niet bedoeld om klachten of frustraties te delen, maar terugkomend op de vragen van @Precedente : de 7 w's (om niet alleen maar JA/NEE antwoorden te forceren). Nog korter:
What happened?
When dit it happen?
What has changed?
En dat eindeloos erin rammen en oefenen totdat het 2e natuur is...
Maar ik werk best vaak met MBO ICT studenten, hetzij afgestudeerd, stagair of in een leer/werk traject.
En hun basis kennis vind ik vaak "mager".
Gewoon basis skills om bij het begin van het lijntje te beginnen en het rijtje af te gaan is echt vaak niet aanwezig.
Het hoeft niet eens techniek te zijn, het begint al bij wat ik maar noem de 7 W's: Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer, Welke, Waardoor.
"Gebruiker heeft geen netwerk.." als opmerking in het ticket systeem getuigt nou niet echt van inzicht of inzet
Maar goed, dit topic is niet bedoeld om klachten of frustraties te delen, maar terugkomend op de vragen van @Precedente : de 7 w's (om niet alleen maar JA/NEE antwoorden te forceren). Nog korter:
What happened?
When dit it happen?
What has changed?
En dat eindeloos erin rammen en oefenen totdat het 2e natuur is...
@akimosan Ja hoor, ben ik met je eens, dat een flink aantal MBO studenten te weinig kennis en affiniteit hebben waarbij je het wellicht wel verwacht.
We hebben mede daardoor ook besloten te stoppen met het aanbieden van een stageplek binnen onze organisatie.
Maar goed, de opleiding zelf zoals ik hoor sluit te weinig aan bij de werkelijkheid. Ik heb ook, toen ik de begeleiding deed, regelmatig contact gehad met docenten voor de stageplekken en meegedacht in aanbod, maar dat is niet te doen.
15 jaar geleden konden we nog écht knutselen, maar dat is tegenwoordig niet meer zo dus.
We hebben mede daardoor ook besloten te stoppen met het aanbieden van een stageplek binnen onze organisatie.
Maar goed, de opleiding zelf zoals ik hoor sluit te weinig aan bij de werkelijkheid. Ik heb ook, toen ik de begeleiding deed, regelmatig contact gehad met docenten voor de stageplekken en meegedacht in aanbod, maar dat is niet te doen.
15 jaar geleden konden we nog écht knutselen, maar dat is tegenwoordig niet meer zo dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Quad op 10-12-2023 19:22 ]
⏩ PVOutput☀️
Gelijk heb je. Een stage kost een bedrijf tijd en geld. Iemand moet wat uren vrij maken die "niet productief" zijn om een stagiair in de praktijk te laten doen wat hi/zij/x/hem/haar/them/they (ik hoop dat ik niemand vergeten ben) geleerd heeft in de opleiding. Als je van voren af aan moet beginnen dan is dat niet zo zinvol en erg frustrerend denk ik.Quad schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:21:
@akimosan Ja hoor, ben ik met je eens, dat een flink aantal MBO studenten te weinig kennis en affiniteit hebben waarbij je het wellicht wel verwacht.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het kan wel, en ik wil wel, maar we zijn een kleine club en een stagair krijgt dan niet de aandacht die het nodig heeft en verdient.asing schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:31:
[...]
Gelijk heb je. Een stage kost een bedrijf tijd en geld. Iemand moet wat uren vrij maken die "niet productief" zijn om een stagiair in de praktijk te laten doen wat hi/zij/x/hem/haar/them/they (ik hoop dat ik niemand vergeten ben) geleerd heeft in de opleiding. Als je van voren af aan moet beginnen dan is dat niet zo zinvol en erg frustrerend denk ik.
⏩ PVOutput☀️
Mooi om te zien dat dit een waardevolle discussie start! Ik kom zelf ook uit de praktijk als infra architect en pas in het onderwijs. Dus ik neem redelijk wat recente ervaring mee in een opleidingscurriculum dat aardig achter loopt, genoeg werk dus!
Ik heb de fysieke projecten al geïmplementeerd gekregen zodat ze in ieder geval weer echt aan de slag kunnen ipv ‘klikcursussen’ in VMWare. Ze creëren op dit moment nog heel veel, maar ik denk dat de leeropbrengsten groter zijn als ik ze bepaalde zaken laat troubleshooten. Het pinglijstje van @akimosan zit er al goed ingebakken in ieder geval.
Nog een klein beetje context over de huidige kennis van de MBO studenten: wat jullie zeggen klopt zeker. De niveau 3 opleiding duurt maar 60 lesweken en nog 20 stageweken. Enorm kort dus. Het uitleggen, laten ervaren en begrijpen van de basiskenmerken van een IT-omgeving is dus erg lastig. Mijn grootste doel voor mijn studenten is om ze een onderzoekende houding mee te geven en ze de ‘koud-water-vrees’ wegnemen zodat ze durven te zwemmen op hun werk straks. Stage is daar wel een essentieel onderdeel van, dus even preken voor mijzelf, mochten jullie ooit de ruimte vinden voor een stagiair laat het dan een school in de buurt weten aub! Altijd hard nodig!
Ik heb de fysieke projecten al geïmplementeerd gekregen zodat ze in ieder geval weer echt aan de slag kunnen ipv ‘klikcursussen’ in VMWare. Ze creëren op dit moment nog heel veel, maar ik denk dat de leeropbrengsten groter zijn als ik ze bepaalde zaken laat troubleshooten. Het pinglijstje van @akimosan zit er al goed ingebakken in ieder geval.
Nog een klein beetje context over de huidige kennis van de MBO studenten: wat jullie zeggen klopt zeker. De niveau 3 opleiding duurt maar 60 lesweken en nog 20 stageweken. Enorm kort dus. Het uitleggen, laten ervaren en begrijpen van de basiskenmerken van een IT-omgeving is dus erg lastig. Mijn grootste doel voor mijn studenten is om ze een onderzoekende houding mee te geven en ze de ‘koud-water-vrees’ wegnemen zodat ze durven te zwemmen op hun werk straks. Stage is daar wel een essentieel onderdeel van, dus even preken voor mijzelf, mochten jullie ooit de ruimte vinden voor een stagiair laat het dan een school in de buurt weten aub! Altijd hard nodig!
Het werkt ook 2 kanten op, de stagiair moet een stageverslag schrijven waarin de opgedane ervaringen beschreven worden. Ik zat ooit bij een opdrachtgever die stagiaires gewoon zag als goedkoop personeel. Hier zijn de voorgekookte instructies, daar 10 PCs die moeten worden ingespoeld. Hier is de koffie, daar het toilet en om 12 uur gaan we lunchen. Succes!Quad schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:36:
[...]
Het kan wel, en ik wil wel, maar we zijn een kleine club en een stagair krijgt dan niet de aandacht die het nodig heeft en verdient.
Op een gegeven moment komt de stagiair dus aan mij (ik zit op een andere afdeling, ander team) of hij mijn documentatie mocht kopiëren om IETS in te kunnen leveren en hij had nog 2 dagen......

Het mes moet aan 2 kanten werken. Het bedrijf moet een zinnige uitvoerbare opdracht voor de stagiair hebben, en de school dient kwalitatief goede studenten te leveren. Het onderwijs holt al achteruit, bedrijven hebben personeelstekort en zo raken we in een cirkeltje waarbij de afgestudeerden die de markt willen betreden daar eigenlijk niet geschikt voor zijn.
Dit heb ik (voor een deel) persoonlijk meegemaakt. Had ontzettend veel zin in die stage. Op de eerste dag werd ik op de servicedesk gezet zonder uitleg of handvatten.asing schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:42:
[...]
Het werkt ook 2 kanten op, de stagiair moet een stageverslag schrijven waarin de opgedane ervaringen beschreven worden. Ik zat ooit bij een opdrachtgever die stagiaires gewoon zag als goedkoop personeel. Hier zijn de voorgekookte instructies, daar 10 PCs die moeten worden ingespoeld. Hier is de koffie, daar het toilet en om 12 uur gaan we lunchen. Succes!
Geen documentatie, twee andere (junior) collega’s en de telefoon die constant stond te rinkelen. Ik mocht ook altijd de boodschappen voor de lunch doen en op woensdag friet halen. Daar zit je dan..
Je hebt geen flauw idee hoe het bedrijfsleven werkt en dan word je aan je lot overgelaten. Na twee weken heb je er gewoon geen zin meer in.
Die stagiaires moeten natuurlijk ook wel hun bek (pardon my french) opentrekken. En niet over hun heen laten lopen. Zo gaat dat in het echte leven ook.
[ Voor 13% gewijzigd door Tylen op 11-12-2023 09:03 ]
Hier ben ik het niet mee eens. De stagiair is verplicht om een stage te doen anders slaagt de stagiair niet. Stageplekken worden meer en meer zeldzaam en er zullen studenten thuis zitten omdat ze geen stage kunnen vinden. Dus als je eenmaal een stage hebt dan hou je je waffel wel dicht en zit je je tijd uit.Tylen schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:03:
Die stagiaires moeten natuurlijk ook wel hun bek (pardon my french) opentrekken. En niet over hun heen laten lopen. Zo gaat dat in het echte leven ook.
Ben ik het met je eens hoor. Maar als je aan je lot overgelaten word moet je wel degelijk je mond opendoen.asing schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:09:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. De stagiair is verplicht om een stage te doen anders slaagt de stagiair niet. Stageplekken worden meer en meer zeldzaam en er zullen studenten thuis zitten omdat ze geen stage kunnen vinden. Dus als je eenmaal een stage hebt dan hou je je waffel wel dicht en zit je je tijd uit.
Ik hoop oprecht dat je dit met enig sarcasme schrijft..asing schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:09:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. De stagiair is verplicht om een stage te doen anders slaagt de stagiair niet. Stageplekken worden meer en meer zeldzaamn er zullen studenten thuis zitten omdat ze geen stage kunnen vinden. Dus als je eenmaal een stage hebt dan hou je je waffel wel dicht en zit je je tijd uit.
Bij ons is een stagiaire een onderdeel van ons team. Ik moedig ze ook altijd aan om aan te geven of ze het naar hun zin hebben of juist niet. Want als ze het niet leuk vinden dan is de motivatie om te leren niet aanwezig en kun je net zo goed stoppen met de stage.
Als ze uiteindelijk niks zeggen en mij vertellen dat het werk / de opdracht leuk is dan ligt het uiteraard wel aan de stagiair zelf.
Uiteraard moet een stagair ook wel de nodige regels en respect in acht houden. We hebben er ook één gehad die dacht dat hij koning was en weigerde om bepaalde werkzaamheden te doen "is beneden mijn niveau". Daar hebben we binnen een paar weken afscheid van genomen. Heb laatst vernomen dat hij nu ergens aan de lopende band staat
Ik ben serieus en het is eigenlijk triest. In alle gevallen waar ik stagiairs meemaak worden ze op de ServiceDesk gezet om daar standaard handelingen te doen. Telefoon aannemen, meldingen inkloppen, laptops inspoelen etc.nextware schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:20:
[...]
Ik hoop oprecht dat je dit met enig sarcasme schrijft..
Ik zal niet zeggen dat je altijd onderaan de ladder moet beginnen, er zijn systeembeheer niveaus. Ik vind dat je je stagiair iets passends moet kunnen bieden waar de stagiair iets van leert en een verslag over kan schrijven. Dat verslag moet het doel zijn, niet je gebrek aan capaciteit aan telefonische helpdesk invullen.
Let op:
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen