Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 08:40

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter

Welkom *O*

in het grote kleine-sysops-vragen topic deel 1. Het topic waarin technische vragen kunnen worden gesteld die te klein zijn om direct een apart topic te maken.

In de Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen worden vooral de minder technische problemen besproken. Heb je last van gebruikers, management of collega's en wil je daarover klagen. Dan is dat topic de juiste plaats.

In deze topicreeks kan je niet terecht voor technische vragen (want valt in Tweakers Lounge ) maar dit geeft in de praktijk nog wel eens wat problemen, omdat technsiche dingen er ook snel besproken worden, wat al snel uitmondt tot een technisch verhaal wat nou net niet de bedoeling van dat topic is.

Zodoende is dit topic in het leven geroepen.

Waarvoor kan je hier terecht?

In principe kan je hier terecht voor:
  • Technische vragen over alle technologie waar je mee in aanraking komt
  • Vragen over implementatie
  • Vragen over licenties
  • Architecturele zaken
  • Hulp met scripting
  • Discussies over soft/hardware-keuzes
  • Ondersteuning in overtuigen van het management
  • ...

Wat als het kleine vraagje uitmondt tot een grote discussie
Het kan natuurlijk gebeuren dat een klein vraagje uitloopt tot een grote discussie. In dat geval maak je een topicreport. Geef aan vanaf waar de discussie start, dan slopen wij de posts eruit en zetten deze in een apart topic. In welk forum dat topic wordt geplaatst wordt bekeken per geval.

Waarvoor kan je hier niet terecht?

Bitchen over je gebruikers, collega's en management of elke andere vorm van slowchat doe je maar ergens anders. Ook reclame, werving en spam zijn ook hier niet welkom, net als op de rest van GoT.

Waarom in PNS

Professional Networking & Servers is het forum voor problemen in de professionele sfeer. Als systeem-, netwerk-, storage-, applicatie-beheerder zijn jullie allemaal met je werk bezig, en past het dus hier. Ook maken we hier geen onderscheid tussen netwerken en of serverhardware/software.

Waar moet ik op letten?

• Ten eerste, dit is een open forum. Noem dus geen namen van bedrijven, klanten, leveranciers of anderen. Houdt het enigszins anoniem.
  • Wees duidelijk in je vraag / gewenste oplossing. Geef aan wat je wilt bereiken en waar je op vast loopt. Eén van de grootste problemen die we met onze gebruikers hebben is het niet duidelijk zijn in hun gemelde problemen, laten we dat zelf dan wel zijn :)
  • Houd je verder aan de regels van Tweakers.

Hoe gaan we hier met elkaar om?

Als professionals. Dat wil zeggen:
  • Respecteer dat iemand een andere mening heeft dan jij
  • Accepteer dat iemand soms gelimiteerd is tot een bepaald OS/technologie en niet zomaar iets anders kan introduceren.
Als iemand iets niet(helemaal) correct omschrijft, ga er niet vol los op, maar stuur bij. Wij als moderators wensen niet iedere keer in te moeten grijpen als in een kleuterklas.

Vragen, opmerkingen en of gewenste aanpassingen bespreken we natuurlijk in I&N Feedback-topic

rens-br wijzigde deze reactie 28-11-2018 13:12 (9%)

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Reserved

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
HKLM_ schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:25:
Iemand hier die dhcp failover (Hot/Standby) gebruikt? hoe snel/langzaam staat je state Switchover interval?
Oeh, daar heb ik een jaar geleden een ontwerp voor gemaakt. Ben bang dat ik die niet meer heb. Ik meen dat we deze op de standaard hebben laten staan. Misschien dat ik mijn ontwerpbeslissingen nog ergens kan vinden.

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
winux schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:07:
[...]

Is dit probleem te reproduceren of is het altijd bij verschillende personen?
Wat wij wel eens hebben gezien is dat e-mail op mobiele telefoon. door de gebruiker wordt aangemerkt als ongewenst, waardoor e-mails van deze afzender niet meer zichtbaar is, maar wel in de ongewenste post map.
In dat geval zou je wel een message delivery moeten zien. Zelfde bij een Mailbox rule die het ding verplaatst.

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
asing schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:18:

Normaal krijg je een dikke error als je mailt uit je shortlist maar ik hoorde de afzender hier niet over.
Dat was toch alleen zo toen onder water nog X25 werd gebruikt binnen Exchange? Met SMTP is het toch gewoon een e-mailadres?

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
HKLM_ schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:25:
Iemand hier die dhcp failover (Hot/Standby) gebruikt? hoe snel/langzaam staat je state Switchover interval?
Ik heb helaas niet makkelijk toegang tot mijn archief, maar ik heb me er nog eens (eene klein beetje) in verdiept.

De state switchover interval geeft aan na hoeveel tijd een "partner down" wordt gezet als er geen heartbeat verkeer meer is tussen de primaire en secundaire DHCP server.

Heb jij de twee DHCP servers geografisch gescheiden (verschillende DC's)? Of staan ze in hetzelfde DC? Verwacht je dat er af en toe een netwerkonderbreking is tussen beide?

De default waarde is 60 minuten. Dus na 60 minuten geen heartbeat krijg je de melding "partner down". En na deze 60 minuten + de MCLT (Max CLient Lead time) wordt de scope overgenomen.

Interessant leesvoer waarin het e.e.a. ook wordt uitgelegd.
https://www.itprotoday.co...lover-windows-server-2012

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:01:
Volgens mij heb ik even een totale blackout vandaag, dus dan maar even hier vragen of ik het wel juist heb.

Ik heb een (gemankeerde) AD door problemen met replicatie. Dit heb ik ondertussen onder controle door zelf in de nacht de replicatie te doen tussen DC1 en DC2, ik repliceer de SYSVOL\Domain\Policies en SYSVOL\Domain\Scripts.

Nu wil ik wat GPO settings doen die in W10 zitten, maar blijkbaar heb ik in mijn central store nog W7 policies. Ik heb netjes een SYSVOL\Domain\Policies\PolicyDefinitions directory.

Als ik het juist heb kan ik gewoon de W10 1809 policies downloaden, uit te pakken en daar neerplempen toch? Eventueel even PolicyDefinitions renamen naar PolicyDefinitions.old en gaan?

Het ergste wat ik dacht ik kan gebeuren is dat de Group Policy Editor wat errors geeft als er files missen. De instellingen voor Domain GPO's en dergelijken wijzigt hier toch niet door?

Zoals gezegd, heb geloof ik een totale blackout. Dus ff zekerheidje inbouwen door het hier te vragen :)
Niet om het een of ander: Maar zou je je replicatieproblemen niet eerst oplossen? En dan bedoel ik niet handmatig!

Waar zit je probleem met replicatie? Hoeveel DC's heb je? Hoe zijn deze gescheiden, zitten er firewalls tussen, wat zijn de foutmeldingen die je tegenkomt. Heb je MS Support er al eens bij betrokken?

Natuurlijk kan je handmatig het e.e.a. (al dan niet geautomatiseerd) kopieren, maar dat is natuurlijk geen houdbare oplossing.

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Mantis schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:05:
Ik ben benieuwd hoe anderen Chrome beheren. Op zich is de google sync functionaliteit best handig wanneer users een nieuwe of tijdelijke computer krijgen. Maar we willen niet dat ze corporate passwords of creditcard gegevens naar de cloud kopieren. Via GPO is sync alleen volledig uit te schakelen.
Hoe is Chrome bij jullie ingesteld?
Op de laptop van mijn werkgever: Geen sync. Gevolg is dat ik daar altijd loop te kloten.
Op de laptop van mijn opdrachtgever: wel sync. Gevolg is dat dit mijn primaire systeem is om mee te werken.

Ik snap de beslissing om geen uitgaande sync te hebben, maar eerder bewaarde zaken (favorieten en wachtwoorden) zijn wel fijn om binnen te krijgen. Jammer dat je daar geen fijnmaziger keuze in kunt maken.

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
En Google anders eens op desired state configuration :)

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
HKLM_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:08:
[...]

Hobby bob :P zo ziet de applicatie er ook uit eigenlijk haha. Zal het nog eens bij mijn manager dumpen....
Geen idee hoeveel mensen er gebruik maken van deze applicatie, en hoe belangrijk de applicatie is, maar je kan er over denken deze als een gepubliceerde applicatie aan te bieden. Dan hoef je maar 1 applicatie te upgraden.

Vereist wel enige infrastructuur, maar je bent er veel sneller mee klaar.

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
shadowman12 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:34:
[...]

Of Intune o.i.d goed inrichten zodat je bij toekomstige applicaties een betrouwbare deployment oplossing hebt.
Nou, de beschrijving van deze specifieke applicatie is dermate dat ik ervanuit ga dat je dit met alle deploymentoplossingen niet gaat fixen. Als de app zelf executables als upgrades binnenhaalt en zonder upgrade niet meer werkt, dan is het gewoon een baggerpakket. Vooral als je die upgrade met admin rechten moet installeren.

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Voor pranks pak je natuurlijk: http://fakeupdate.net/ :D

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
shadowman12 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:19:
[...]

Die schermen zijn wel een beetje oud he.
Daar kan ik niets aan doen.. :)

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Maverick_aios schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:49:
Collega's Sys-admins,
We zijn hier op de firma op zoek naar een tool om de servers van onze klanten te beheren/ monitoren.
De bedoeling is hier een dashboard op kantoor te hebben waar we direct rapportage kunnen op draaien van onze klanten. Momenteel zijn we N-Able aan het bekijken / gebruiken, maar er zijn waarschijnlijk ook alternatieven?
Voor monitoring kan je hier eens kijken: Het Grote Monitoring Topic

Voor beheer: remote control, misschien eens kijken naar CyberArk, of anders gewoon via RDP via een jumphost bij de klant?

Maar dat is even heel simpel gedacht. Wat wil je bereiken, wat voor OS, wat zijn je wensen en eisen hierin?

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
MSI? Editten en de controle eruit slopen. Of virtualiseren.

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Tja, wij lieten onderhoud (3PAR controller vervangen na failure) overdags gewoon door de HP engineer doen. Zou geen probleem op moeten leveren. Ervaring leerde dat dit ook altijd kon.

tot die ene keer dat de 3PAR een volledige reboot deed en er zo'n 750TB+ even niet meer beschikbaar was. Vonden de VM's ook niet leuk. 1 van die VM's was een single file server VM, en die was dus ok niet meer bereikbaar. Net op het moment dat de directeur een presentatie moet geven, en 3x raden waar deze PPT stond opgeslagen :P

Oftewel, ervaringen uit het verleden.. Het voelt alleen zo stom dat je speciaal tot de avond wacht voor een wijziging die uiteindelijk 0,0 impact had.

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
DFSR op 2008R2 was ook nog gewoon file based. In 2012R2 is dit aangepast, en kan het beter overweg met kleine files afaik. Maar goed, profiles zijn wat dat betreft altijd lastig.

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:13:
[...]

Dan zou het functioneel ook niet meer lekker werken. Dat is echter niet het geval, als ik de console wil zien, kan dat gewoon. Na de reset is ook alles gewoon uit te lezen. Zo is twee keer een reset nodig in twee dagen, dan draait het weer voor 2 maanden zonder gedoe.
Je doet hier een aanname. Als je support hebt en iets werkt niet meer, laat HPe dat dan uitzoeken? Ik zeg niet dat de iLO fysiek stuk is, maar je kan HPE gewoon laten troubleshooten lijkt me :)

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Patrick schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:09:
Wat is een beetje de richtlijn voor het approven van updates in WSUS? Alles approven behalve de meest recente? Zie dat er hier wat achterstand is.. Als is ingericht en daarna is er al een flinke tijd geen f*ck meer mee gedaan... ;(
Wat vind je zelf handig? Wat zegt het (security) beleid hierover?

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Ik heb de posts omtrnet monitoring verplaatst naar Het Grote Monitoring Topic :)

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
tafkaw schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:35:
Vraagje:

Graag zouden we 1 van onze servers vervangen door een Synology. Een groot deel van de diensten van de huidige server kunnen namelijk makkelijk naar de cloud en dat maakt het beheer een heel stuk makkelijker uiteindelijk.

Dus Microfix gebeld, maar die doen geen hardware support op Synology. Nou kunnen we wel een tweede NAS (in dit geval gaat de voorkeur uit naar een RS1219+, maar sta open voor alternatieven) op de plank leggen, maar daarmee hebben we geen handjes geregeld en ik wil wel eens op vakantie kunnen.

Vraag: kennnen jullie een vergelijkbare partij die wel Synology doet?
Persoonlijk vind ik dit niet echt een vraagje voor dit topic. Maar ik ga het proberen:

Waartegen wil je je beschermen?
Hardware falen?
Software falen?

Hoe lang kan men zonder de Synology? Een dag, week of max 1 uur?

Wat voor support zoek je? Iemand die je Synology softwarematig kan fixen / configuratieaanpassingen kan uitvoeren? Of zoek je een partij die - bij uitval - zorgt dat het geheel weer in de lucht komt.

Het probleem met dergelijke huis tuin en keuken apparatuur (sorry) is dat het consumentenspul is. Natuurlijk kan je er ook zakelijk gebruik van maken, en de Synology biedt ook meer dan voldoende mogelijkheden, maar je zal er waarschijnlijk geen zakelijke support voor gaan vinden, alleen consumenten support.

Dus kan je proberen de kans dat er iets gebeurd te verkleinen:
  • redundante hardware / clusteren (Geen idee of dat mogelijk is met DSM)
  • software configuratie back-up
  • data back-up
  • uitgeschreven procedures bij falen (wat te doen in welke volgorde)

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
AFAIK is een GPO daar niet heel handig in. Bij een vorige klant werd daar een combinatie van GPO en McAfee DLP gebruikt. Ook geen mooie oplossing.

Blijft namelijke een computer based optie en geen user based.

Ik heb zelf jarenlang gewerkt met (toenmalig) Lumension Device Control. Wordt tegenwoordig verkocht onder de naam van Ivanti https://www.ivanti.com/products/device-control

Daarmee was het te configureren dat gebruiker X op werkstation Y alleen type Z USB storage mocht gebruiken om te schrijven. Alle combinaties waren mogelijk.

Dat werkte echt veel mooier :) Maar dat kost wel geld :P

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
asing schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Nou.... Op ESXi draaiden we 15-20 guests per host. Het hangt een beetje van de load af.
Dus is een Datacenter licentie ideaal. Als je dat met een standaard licentie af wilt vangen ben je enorm veel meer kwijt, want VM's kunnen migreren in een cluster.

Modbreak:Blijven we verder wel een beetje normaal naar elkaar communiceren?

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Xanthian schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:32:
Weet iemand een goede tool om documentatie bij te houden?

Het gaat om documentatie en configuratie van Servers, Firewalls, software oplossingen en procedures.
We slaan nu alles op een fileserver waaronder Word, Excel en Visio bestanden.
Config van Firewalls, Switches, Routers etc: => Kiwi Cattools.

Doet gewoon dagelijks een 'show running config' >> $date.config (of elke andere opdracht). Heb je dagelijks een back-up van je configs.

Documentatie: DocuWiki? Maar dat moet je handmatig bijhouden.

Configuratie van servers: dat wil je niet documenteren, dat wil je afdwingen. Desired State Config of Salt Stack?

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Xanthian schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:03:
[...]

Zo iets hebben wij al. Maar dat is gewoon een backup.
We hebben ook beschrijvingen en tekeningen van netwerken die we ergens willen opslaan.

[...]
Daar kan je dan ook DocuWiki voor gebruiken :)
Ik zat hier al eerder aan te denken. Ook handig voor kleine handleidingen voor users.

[...]

Dit begrijp ik niet helemaal.
Het gaat hier bijvoorbeeld hoe ADFS is ingericht, de koppeling, etc, lokale firewalls rules e.d.

We doen dat nu vooral in word bestand en dat slaan we dan ergens op.
Wederom: DocuWiki.

Wat ik bedoel met configuratie: Bijvoorbeeld, de configuratie van een SSH-Server. Die configuratie wil je niet per serer beschrijven, die wil je centraal afdwingen. Maar ik begrijp dat jij iets meer documentatie bedoeld :)

Vragen/opmerkingen

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True