Voor de beschikbaar en zekerheid neem ik bij MS sowieso de shares af met ZRS, daarmee ben ik verzekerd van veiligheid van de data als het datacenter ontploft. Daarnaast draait er een dagelijkse backup naar een andere zone.The Eagle schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:51:
[...]
Welk probleem probeer je precies op te lossen? Een stukje disaster (zone valt uit), of puur duplicatie / backup / file integrity?
3rd party oplossing kan uiteraard maar geeft ingeveer net zoveel garanties als de MSFT oplossing. Als het puur om beschikbaarheid gaat zou ik eerder naar het toevoegen van zone rudundancy oid kijken. Desnoods copy actie in Azure middels scheduled task ofzo, werkt ook prima. Storage daar kost niks en je betaalt ook niet voor data ingress of egress.
Buiten dat stuk zou ik graag een garantie hebben dat mijn data ook van en bij mij is. Als we om wat voor reden dan ook niet meer bij de data bij MS kunnen komen (om welke denkbare reden dan ook) dan wil ik een redelijk recente kopie hebben. Gaat niet om een 24/7 streaming backup, maar gewoon een reguliere backup. Alles wat on-prem draait bijvoorbeeld wordt dagelijk (soms uurlijks) gebackupped en wekelijks naar een (normaliter offline) NAS gezet. Daarmee heb ik enerzijds een stuk historie en anderzijds een betere bescherming tegen bijvoorbeeld ransomware. Zoiets zou ik ook graag met mijn Azure Files data doen, 1 keer per week een kopietje draaien van de verschillen is meer dan voldoende. Hoeft allemaal niet bijzonder uitgebreid en moeilijk en het is ook prima als het
Denk dat het overigens wel overtrokken is en wellicht onnodig. Maar ik ben nu eenmaal een ouwe sok en van de oude stempel. Voelt prettig om gewoon wat eigen zekerheid in te bouwen en niet alles bij een partij te leggen die in feite je hoofd op het hakblok kan leggen wanneer ze dat willen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
:strip_exif()/f/image/2NO1amFzY0cuDtZZdEzcFkQy.png?f=user_large)