• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:32
Microsoft heeft zelfs in 2025 geen ACME, en het lijkt er niet op dat ze dat nog gaan toevoegen. Ik heb zelf een ACME proxy opgezet intern die eigenlijk na verificatie de aanvraag voor het certificaat doorzet naar AD CS. Werkt op zich wel goed.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 16:33

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik zit met een raar iets wat denk ik heel makkelijk op te lossen is.

Voor mijn werk gebruiken we PDQ Deploy om software te installeren etc naar nieuwe pc's. Voor 1 van de programma's die wij moeten uitrollen is het belangrijk dat dit uitgerold wordt als de gebruikers zelf. Deze gebruikers hebben uiteraard geen local admin of iets dus mijn idee was om deze tijdelijk toe te kennen en dan de stappen uit te voeren om daarna deze rechten weer weg te halen. Nu ben ik zover dat ik een aantal stappen heb waarmee de ingelogde gebruiker opgehaald wordt (Dit uitrollen gebeurt alleen bij ons zelf en niet bij de eindgebruiker) en deze wordt ook opgeslagen. Daarna gebruik ik een powershell script om deze variable op te halen en om deze dan als admin toe te voegen. Op dit laatste gaat het echter mis.

Zodra ik deze stap bereik lijkt het erop dat deze variable ook goed gevuld wordt echter bij de stap om deze in de administrator groep te zetten krijg ik onderstaande error.
code:
1
2
3
4
5
6
Add-LocalGroupMember : Principal Gebruiker  was not found.
At C:\Windows\AdminArsenal\PDQDeployRunner\service-1\exec\local_admin.ps1:2 char:1
+ Add-LocalGroupMember -Group "Administrators" -Member "$VarUser"
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : ObjectNotFound: (Gebruiker :String) [Add-LocalGroupMember], PrincipalNotFoundException
    + FullyQualifiedErrorId : PrincipalNotFound,Microsoft.PowerShell.Commands.AddLocalGroupMemberCommand
Zet ik deze gebruiker nu hardcoded erin werkt het uiteraard wel zonder problemen. Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen zijn? Dit moet een heel simpel iets zijn maar ik ben nu al 2 dagen me erop stuk aan het kijken.

Het script wat ik uitvoer is als volgt:
code:
1
2
$VarUser = Get-Content -Path c:\temp\user.txt
Add-LocalGroupMember -Group "Administrators" -Member "$VarUser"

-Te huur

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 18:29

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Gevalletje string interpolatie?
Probeer eens
PowerShell:
1
2
3
4
"$($VarUser)"
of
helemaal zonder quotes:
-Member $VarUser

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:52

kraats

Ik rol

Of anders misschien het feit dat je een domein mee moet geven voor de user? Anders zoekt 'ie 'm ook lokaal op de laptop en ik gok dat je wel met een domein werkt

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 16:33

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

ElCondor schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:46:
Gevalletje string interpolatie?
Probeer eens
PowerShell:
1
2
3
4
"$($VarUser)"
of
helemaal zonder quotes:
-Member $VarUser
kraats schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:26:
Of anders misschien het feit dat je een domein mee moet geven voor de user? Anders zoekt 'ie 'm ook lokaal op de laptop en ik gok dat je wel met een domein werkt
Dank hiervoor. Ik heb het idd met bovenste oplossing opgelost. Het domein had ik overigens erbij staan. Het was puur een dikke vinger type fout.

-Te huur

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vorig jaar hadden we 1 submap van een afdelingsschijf gemigreerd naar Sharepoint. Voor elke eerste map van de afdelingen hebben we security groepen voor toegang (RO/RW). Toen we de eerste map migreerden waren de rechten gelijk gezet op de bestemming in Sharepoint.

Nou ben ik vandaag begonnen om de rest te doen, maar de rechten komen niet mee. Met de eerste die ik deed vandaag, stonden dezelfde groepen op als op de reeds gemigreerde map. Dat heb ik moeten corrigeren. Ook de tweede map had niet de juiste groepen erop staan.

Nou is er een optie om rechten mee te nemen, maar dat werkt niet. Want op de share zelf staat een Domain Local groep gedefinieerd en gebruikers zitten in een Global groep die daar weer lid van is. Ik sync met de AAD/Entra connector alleen de Global groepen.

Hoe kan ik direct met de sync/migratie de juiste groepen toegang geven zonder dit per map handmatig te doen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:21
@Hero of Time
Volgens mij kun je in de migratie job rechten mee nemen, of met conversie doen met een groep die in entra staat.
Heb het zo even niet voor mij, dus weet niet zeker.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Conversie zou dan user mapping via csv zijn, waarbij je 3 velden hebt: lokale groep, cloud/entra groep en boolean of het een groep is. Ik weet echter niet meer of we dat toen gebruikt hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste

Let op:
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen