Hey Tweakers
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een meer energie zuinige nas. Op dit moment run ik truenas scale op een oude desktop(AMD FM2 5600K APU met 3x 4tb wd red plus hdd in raidz1/~8TB bruikbaar, ~60MB/s write via smb). Werkt perfect voor opslag en het runnen van unifi controller maar verbruikt relatief veel stroom.
Ben sinds een paar dagen in het bezit van een intel celeron j4125(4 core) SBC met 8gb ddr4 ram, 64gb emmc, 1x sata 3 poort, 2x intel gigabit ethernet nic, 1x m.2 sata, 1x pcie x4 2.0/nvme poort. Mijn requirements voor deze SBC zijn: het runnen van docker/diverse images zoals portainer, unifi controller, git server(gitlab oid).
Mijn huidige plan is om een m.2 dual sata 3 adapter in de m.2 nvme poort te stoppen waardoor ik 3 wd red 4tb kan runnen(raidz1, 2x 6gbps sata3 is net onder de maximale snelheid van de pcie 2.0 x4 poort) + een ~1tb m.2 sata ssd voor hosten van docker containers.
Ik heb deze SBC(odyssey x86) al kunnen configureren om via cron elke dag een backup te maken naar mijn oude desktop die truenas scale draait(via een wake on lan packet mn truenas aanzetten+daarna backup draaien). Ik twijfel alleen nog of ik wel raidz1 nodig ga hebben. Deze nas zal namelijk vooral functioneren als lokale git/ci/cd server+hier en daar wat muziek bestanden. Zijn parity drives nogsteeds aanbevolen wanneer er elke dag sws al een backup geplanned is(en deze evt gecontroleerd wordt voor corruptie op mn oude desktop/backup locatie). Voor remote backup heb ik al een setup(321 strategy).
Ik ben zelf een software engineer en wil(soms is dit een eis van klanten of is het simpelweg teveel gezeik ivm wetgeving) niet dat al mijn code op bijv. Github terecht komt. Lokaal git/ci/cd kunnen runnen vind ik zelf ook chiller ivm geen resource limieten/sneller kunnen testen/in het algemeen minder gezeik. Daarom gebruik ik al een tijdje vagrant en ansible op mn laptops(Thinkpad T420 met ~2TB ssd storage/main laptop en een 'modernere' zenbook met 8gen i5 met non-upgradeable 256gb ssd ☠️☠️).
Voor het lokaal testen van software gebruik ik vaak docker/kubernetes maar dit is soms een probleem voor mn zenbook(te weinig opslag). Ik heb over de jaren heen een arm64 cluster gebouwd met o.a raspberry pi 4's, google coral dev boards, etc:
Zal mezelf geen expert kunnen noemen in kubernetes ofzo maar kan er redelijk mee omgaan/vind het fijn om mee te werken.
Elke node in mn cluster heeft inmiddels een ssd als boot device(120 tm 500gb). Vond netboot teveel gezeik als software engineer(ben geen sys admin/heb als programmeur al genoeg dingen die ik moet kennen).
Mijn k3s control plane beschikt over een 500gb ssd. Zou graag aanbevelingen horen over het delen van deze storage over mn gehele cluster(persistent volume claim oid. Totale cluster specs zijn: 5node, 20cores, 24gb ram). Is ceph/gluster het waard voor lokale test cluster of blijft nfs client in k3s het makkelijkst voor programmeurs die een ceph cluster opzetten teveel gezeik vinden?.
Als laatste requirement zou ik graag jupyter notebooks willen runnen op mn k3s cluster(ivm coral edgetpu/tensorflow lite accelerator/eigen interesse in bigdata/statistiek/machine learning/neural networks/etc...). Heb ooit een bigdata minor gevolgd waarbij we alleen R gebruikte. Zag al een helm chart voorbij komen maar python leren heeft voor mij een wat lagere prio. Zou het wel leuk vinden als mensen hier al tips voor hebben.
TL;DR: is een raidz1/parity disk setup aanbevolen wanneer er al elke dag een backup word gemaakt naar een systeem met raidz1(+er de mogelijlheid is om deze backup te controleren op corruptie). Zouden een paar TB minder opslag beter zijn voor mijn requirements(ipv 8tb bruikbare hdd opslag bijv 3x 2tb ssd in raidz1 oid/ssds). Als laatst: wat zijn de aanbevelingen voor het runnen van een lokale k3s cluster(en bijbehorende git/ci/cd servers) voor development van java/php/golang/nodejs/wordpress applicaties?