Betreffende het SNMP gedeelte, waarom kun je niet op de NPU-Vdom-Link kant SNMP aanzetten? Ervanuitgaande dat je vanuit je root vdom niet rechtstreeks benaderbaar is vanuit je normale vdom. Als je al twijfelt of je niet je management vdom moet verplaatsen, dan zou ik eerder kiezen om terug te gaan naar een single vdom. Zoals hierboven al gezegd is, wat mij betreft, de enige use case voor multi vdom een MSP scenario, met een paar kleine niche usecases.Hero of Time schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:53:
Ik heb twee vragen voor de Fortinet experts hier. @D_Jeff en @Drardollan dacht ik weten het meeste hierover.
We hebben een FG500E draaiende op 6.4.12 (meen ik, 6.4.laatste iig) met twee VDOMs. Hierbij is vdom 'root' degene waar het internet in leeft en 'vdom1' waar het kantoor netwerk zit. Nou is 'root' de management vdom. Mede hierdoor kan ik geen SNMP doen op het management IP dat op vdom1 staat. Wat zijn de eventuele gevolgen als het het management vdom aangepast wordt van 'root' naar 'vdom1'? Het is een simpele wijziging in de webUI, maar ik heb geen idee wat voor gevolgen het eventueel heeft.
Andere vraag is hoe ik MAC adres objecten kan gebruiken in een ander vdom dan waar het betreffende apparaat zit. Ik dacht er namelijk aan om o.a. mijn laptop via een andere WAN route te laten lopen vergeleken met de rest van het kantoor. Maar dat werkt niet als ik op vdom 'root' een policy route aanmaak met als source mijn MAC adressen. Geef ik m'n IP adres op, dan werkt het.
Mijn vermoeden is omdat het verkeer reeds gerouteerd wordt van het ene naar het andere vdom, de layer 2 informatie waar het MAC adres in staat al gestript is. Want je ziet geen client MACs achter een router. Ik had echter gehoopt dat het binnen de router zelf nog wel zou bestaan, maar daar lijkt het niet op.
Ik heb geen DHCP reservering voor mijn laptop. Daar wil ik eigenlijk voor alle clients die we hebben vanaf en heb voor de firewall regels van clients naar andere VLANs MAC adres objecten in de plaats gemaakt of bezig met dit omzetten.
Nou zou het geen ramp zijn om een reservering te maken voor mijn laptop, de policy route die ik heb zal van tijdelijke aard zijn. Maar als het zonder zou kunnen, graag.
Edit:
FG type en firmware bijgewerkt. We hebben ook nog een FG600E met 7.2 en ook daar is het 'internet' vdom het management vdom, maar gaat nu voornamelijk om de 500.
Heb nu even geen Fortigate om het te testen, maar volgens mij kun je SNMP service gewoon aanzetten op een interface binnen je normale vdom en dan gebruik makend van je SNMP gegevens uit je root vdom. (https://community.fortine...OM-is-enabled/ta-p/194853)
Voor je routing, je zit dan al in laag 3 dus dat gaat 'm niet worden. Als het voor testdoeleinden is, gewoon een reservering + betreffende policies maken.
Oh en doe alsjeblieft even die 500E updaten naar een versie mét engineer support