Dat fiasco heb ik met 2008R2 al gehad. Eens maar nooit meer.

Grvy schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:39:
@
asing HoT wilt waarschijnlijk zo min mogelijk VM's draaien om wat meer flexibiliteit te hebben vandaar de keuze om de Synology het te laten doen en geen extra laag te bouwen.
Het is geen keuze waar ik het mee eens ben overigens, maar het is denk ik wel de redenatie en er valt wat voor te zeggen.
Dit idd. Ik had in m'n lijst met licenties vorig jaar al rekening gehouden met een mogelijke fileserver gebaseerd op Windows, maar toen ik leerde dat Synology ook gewoon aan AD gekoppeld kan worden en je hiermee de taak van fileserver uit handen kan geven ging die licentie op de plank voor het geval er wat anders nodig is. En dat was er, die is ondertussen voor iets anders ingezet.
Dus licentietechnisch gezien is er al geen ruimte voor een fileserver. Dan is er nog de indeling van de storage unit. Ik heb een paar schijven toegekend voor vmdks. Hiernaast zijn er nog twee volumes, eentje voor de RDS profielschijven en de laatste is voor de afdelingsschijven, doorgeefmappen en redirected folders.
Plus, extra voordeel: Veeam kan ook gewoon shares backuppen. Dat hersteld een bestand 1000000x beter dan een compleet LUN of VMDK.
Dan hoor ik je denken "maar dan backup je toch de share die de server al aanbied!!!11'. Tuurlijk, dat kan. Maar!
VM disks gaan over de 10 Gbps interfaces. De shares kunnen gewoon over de normale 1 Gbps interfaces van de Syno. Dat zijn er 4. De servers hebben in totaal maar 4 interfaces, twee zijn al in gebruik voor de VM disks. Performancewise is het dan onverstandig om je te beperken op een enkele of hooguit twee 1 Gbps uplinks als je er ook 4 kan gebruiken.
Wil ik de fileserver via de 10 Gbps uplink van de Syno laten lopen, moet de VM 2 extra interfaces krijgen die in de twee VLANs hangen. Allemaal extra configuratie, extra complexiteit, etc, etc. En welke winst haal je hier uit? Niet, want je zit met een file based service aangeboden op een block based storage die weer feitelijk draait op een file based storage device. Overhead much?
Dan het punt als ik een iSCSI LUN zou moeten maken, want dan moet ik hier ook al direct schijfruimte voor reserveren. Dat beperkt mij direct in de mogelijkheden om de schijfruimte fatsoenlijk te verdelen voor andere zaken. En beperkt het ook nog eens dubbel, want de data in dat LUN is ook gelijk beperkt tot hoe groot ik die maak. Het is niet even makkelijk heen en weer te wisselen en schuiven.
Het hele volume als iSCSI LUN aanbieden aan de fileserver kan, maar het staat mij dan weer tegen dat er 1 volume is die continue 100% disk use heeft. Kan ik natuurlijk uitsluiten van de monitoring, maar het voelt gewoon niet goed.
asing schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:58:
[...]
Dat moet je niet willen denk ik. Dan krijg je wildgroei. Een map per afdeling, iedereen dezelfde letter. Hoe je dat doet leg ik verderop uit.
[...]
Dat wil je voorkomen. Als je ergens niet bij hoeft/moet, dan moet je het ook niet zien. In het allerergste geval krijg je een cryptolocker binnen. Dan kan die in principe alleen dat versleutelen waar de gebruiker rechten heeft. Elevation uitgezonderd, maar dat is een ander topic.
Dat wat je aangeeft hebben we eigenlijk al. De oorspronkelijke opzet is gewoon kut gedaan waardoor iedereen bij alles kan, maar de scheiding an sich is niet slecht. En dat heb ik vandaag verandert, van losse shared folders naar een enkele met alle afdelingen daar in.
[...]
Hoooo wacht, jij gaat een hele andere kant op

. Ik ging uit van een Windows File Server, niet van een Syno met Samba

.
Samba schijnt het ook te kunnen :
code:
1
2
| hide unreadable = yes
hide unwriteable files = yes |
Synology heeft dat dus ingebakken met een vinkje "Hide subdirectories without permissions". Zo'n beetje elke map die we hadden staat er nu in, alleen de paar waar ik nog geen aparte groep voor had gemaakt in de nieuwe omgeving. En als ik zelf de share open, zie ik maar 2 mappen, zoals al verwacht.
Ik weet niet of je daar gelukkig van wordt. Samba heeft onder water een limiet qua group nesting, waardoor het ineens heel gek gaat doen.
Dat limiet is volgens mij redelijk groot of speelt niet meer. Windows vind groep nesting anders ook niet zo fijn, dus het is zeker geen Samba eigen ding. Of ben je vergeten dat een kerberos ticket een maximum grootte heeft in Windows en je daar makkelijk overheen kan gaan als je in te veel groepen zit?

[...]
Het principe is heel simpel. Stel F: is je drive met data.
DL_F_Sales_R - Domain local group met leesrechten op Sales
DL_F_Sales_M - Domain local group met schrijfrechten op Sales
Die 2 groepen zet je op de map sales. Zet inheritance even uit en haal users uit de lijst. De rest (Creator Owner, System, Admin) laat je lekker staan.
Vervolgens heb je de Global Group Sales met alle Sales mensen. Die Global group maak je lid van DL_F_Sales_M. Als er iemand leesrechten moet hebben, dan voeg je die toe aan DL_F_Sales_R. Je zet NOOIT personen direct in de ACL van een map. Ook geen Global group. Dat zorgt er namelijk voor dat je een uur kan zitten duimen draaien om te wachten tot Explorer klaar is.
Ik heb al
https://ss64.com/nt/syntax-groups.html gelezen voor wat betreft groepen en resources. Er staat overigens dat het eigenlijk geen bal uit maakt als je global groepen voor resources gebruikt ipv domain local:
In a single domain the scope of groups will have no effect on performance. Global groups can be used for everything but you can nest groups and use Domain Local Groups to simplify management.
Domain local groepen maakt het wel makkelijker om de volgorde niet verkeerd te maken voor het toevoegen aan een andere groep. DL kan niet in een global, andersom wel. Alleen jammer dat als je al eenmaal een global groep hebt gemaakt, deze niet meer is om te zetten naar een DL. Nu heb ik alle groepen al voor printers en shares. Jammer, dit wordt dan gewoon goed opletten en als iemand het fout doet, een tik op de neus geven. Of ik spendeer een half uur tot uur om het te veranderen.
Ik snap wel waarom je aparte RO en RW groepen zou maken. Als er niemand RO nodig heeft, zit het niet in de weg en is het er alvast voor het geval dat wel nodig is. Op zich hebben we daar zelf een voorbeeld van voor bijvoorbeeld Bedrijfsvoering. Een paar mensen moeten hierin kunnen schrijven, de rest van de organisatie hoeft het alleen maar te lezen. Dat is in dit geval makkelijk, aparte groep voor schrijven, domain users alleen lezen. Want hele organisatie moet er bij kunnen.
Verder, als je nu met robocopy de data kopieert naar de nieuwe locatie, dan staan de rechten meteen ook goed.

De rechten zijn nu al fucked, hoe zou het met robocopy dan in vredesnaam direct goed staan? Garbage in = more garbage out. Ik ga een gewone copy/pasta doen, de Synology zet de rechten bij schrijven al goed.
Een andere optie is een Windows fileserver maken, en daar via iSCSI een LUN van de Syno aan hangen. Ik kan erg diep gaan over de mogelijkheden maar maar eerst eens een keuze

.
[...]
En serieus : ik zou overwegen om een LUN via iSCSI aan te bieden. Dat maakt je leven zoveel makkelijker. Gebruikers merken er niks van dat het over het net gaat, er kan gewoon een virusscanner op en "normale" backup software.
Je kan ook de LUN aan je ESXi hangen en een virtuele server draaien met een VMDK op die LUN.
Hierboven heb ik al uitgelegd waarom ik niet voor iSCSI ga. Voor backups maakt het niet uit.
Nog iets met groepen. Het is mogelijk om distributielijsten via groepen te doen. Dit kan via distributiegroepen, maar ook met global groepen. Aan beide is een email te hangen, maar alleen global groepen kan je ook nog gebruiken voor toekennen van rechten. Valt wat over te zeggen hoe je het inricht. Ik dacht eerst 'maak alles maar global groepen, lekker makkelijk met aanmaken', maar bedenk mij net dat als we groepen gaan gebruiken voor distributielijsten/mailgroepen, het toch wel beter is om distributiegroepen te gebruiken. Die in een global groep hangen heeft dan geen toegevoegde waarde (als het al kan, geen idee).
Er is al een afdelingsgroep. Die groep komt in de resourcegroeppen voor shares en printers. En kan ook in de distributiegroep. Moet iemand mail krijgen van die groep, maar is geen onderdeel van de afdeling, kan het zo in de distri toegevoegd worden. Is m'n gedachte gang en uitwerking goed?
Zo, toen begon ik eigenlijk al voor 19:30 aan deze post, tussendoor andere topics gelezen want ik wist dat deze wel even tijd ging nemen, maar bijna anderhalf uur... wauw.