Omdat ik niet eerder een vraag had, nog niet hier gepost en dus ook niet direct actief. Tijd om dat eens te veranderen.
Ik ben bezig om een kostenplaatje te maken voor de nieuwe opzet die ik wil maken. Ipv Hyper-V wil ik ESXi met vSphere. Dat is nog eenvoudig, 5 machines, eentje met 2 CPUs, dus een licentie voor 6 CPUs nodig. We hoeven geen uitgebreide opties, dus ESXi vSphere Standard is prima. Klaar, kosten in kaart hiervoor, volgend punt.
En dan wordt het drama. Ik wil namelijk de nieuwe AD machines en de taken die de huidige, enkele, server heeft opsplitsen en deze met Server 2019 uitrusten. Nu heeft MS hun licentiemodel aangepast en moet je per fysieke core gaan betalen. Ik vind wel wat informatie, maar een echt goed voorbeeld met uitleg waarom heb ik nog niet gevonden. Alleen dat je bij meer dan 12 VMs beter Data Center edition kan nemen ipv Standard. Dit omdat je blijkbaar met een Standard licentie 2 VMs mag draaien en er met DC geen limiet hiervoor is.
Maar je moet wel alle CPU cores licenseren waar Windows op kan draaien. Minimale afname is voor 16 cores. Er zijn licenties te koop die per 2 cores gaan, maar dat zal vast en zeker als uitbreiding op de minimale aanschaf zitten, bijvoorbeeld als je een server met twee decacore CPU's hebt (totaal 20 cores dan).
Omdat ik 6 instanties van Windows wil installeren heb ik iig 3 licenties nodig, Server Standard geef je een licentie voor 2 VMs. Maar 1 licentie omvat al 16 cores. Vier van onze servers hebben maar 1 octacore, de laatste heeft er twee. Effectief dus 6 CPUs á 8 cores, wat met 3 licenties ook wordt afgevangen (3x16 = 6x8).
Is mijn gedachtegang goed en heb ik met de aanschaf van 3 16-core licenties genoeg? Of moet ik er 5 aanschaffen omdat het licentiemodel aangeeft dat per fysieke server je minimaal één 16-core licentie moet hebben?
Wat mij naast bovenstaande een flinke doorn in het oog is, is de Server CALs die je ook nog eens nodig schijnt te hebben voor elke gebruiker of apparaat dat gebruik maakt van de services van de server. Nu zal 1 Server CAL wel 1 gebruiker/apparaat gebruikersrecht verlenen ongeacht welke en hoeveel services het gebruikt (zoals DHCP en DNS) en is het niet nodig om per service die dingen te hebben.
Het licentiemodel hiervan is enorm wazig. Als ik
https://www.dsaict.nl/mic.../windows-server-2019-cals erbij pak bijvoorbeeld, waar wat informatie staat wanneer je wat nodig hebt, lijkt het te suggereren dat als je 50 werknemers hebt, je 50 Server CALs erbij moet kopen omdat ze gebruik maken van de services op de servers. En als je externe partijen zoals consultants hebt, dien je ook nog een EC nodig te hebben per server waarop aangemeld wordt. Dat wordt lekker duur als je een flinke organisatie hebt.
Iemand hier die dit ook aanschaft en is het ook echt nodig? Wordt het bij een audit gecontroleerd? Want ik heb bij meerdere installaties van Windows Server, zowel in het verleden met 2008R2 als recentelijk met 2012R2, geen optie gezien om Server CALs te registreren zoals je dat met RDS User/Device CALs doet.
Omschrijving is wat lang, maar het antwoord is hopelijk een stuk korter.