Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Misschien ook wel een idee. zal eens kijken.Hero of Time schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:23:
Als een vmdk niet te verkleinen is, denkt het dat er overal nog data staat ipv null gegevens. Gooi je er iets als sdelete overheen, om de 'vrije' ruimte ook echt vrij te maken, dan zou het in theorie moeten kunnen.
Maar ik heb ook eens een thin-provisioned vmdk proberen te kopiëren tussen datastores. Eindresultaat was een full-blown fat vmdk. Niks geen thin-provisioned. Fijn hoor, 100 GB gebruiken, max size van 1 TB geven en dan alsnog 1 TB over moeten zetten.
☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Gister gecarnavaltasing schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:24:
[...]
Wat is het nou?![]()
Als het vSphere is (vmdk), dan kan je met de vmware converter zo die disk kleiner maken.

/▌
Kijk anders eens naar StarWind V2V converter. Die kan ook een en ander converteren en aanpassen naar VHD growable image. Misschien dat je daar wat mee kan.Ronker schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:28:
[...]
Gister gecarnavalt![]()
. Bedoel natuurlijk VHDX we gebruiken Hyperv.
just my 2 cents.....
Staan er meerdere.alle parities en bootsector enzo toevallig allebei op Disk 0?Ronker schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:24:
Al sinds december bezig om 1 vhdx te verkleinen zodat deze gekopieerd kan worden naar andere storage. Helaas niet zo makkelijk want het volume kan op geen enkele manier worden verkleind. Powershell, via hyperv niks werkt.
Dan kijken of ik een backup kan restoren naar een nieuwe schijf. Helaas zegt Veeam na telefonisch contact dat dit niet aan te raden is en super lang duurt.
Dan gaan we maar met Robocopy aan de slag en kopieren we t wel naar de nieuwe schijf want dat is een van de laatste redmiddelen. Januari op vakantie geweest dus dacht laat ik er maar eens aan beginnen vorige week. Blijkt nu dat sommige bestanden niet gekopieerd konden worden zon 500 in allemaal verschillende mapjes. Dus via de mac gekopieerd lokaal op de server verwijderd en weer terug geplaatst. Wat een k*t werk maar goed gister helemaal happy want ik had alle bestanden gehad. Hup meteen die oude schijf offline en nieuwe shares maken op de nieuwe schijf.
Deze ochtend komt er een van de creatie medewerkers naar me toe. Ik kan geen adobe bestanden openen. Ja hoor corrupt. Dus de oude schijf maar weer beschikbaar gesteld.
Gededupliceerde bestanden kunnen corrupt raken als je robocopy of iets dergelijks gebruikt. Helaas pindakaas we gaan weer op zoek naar een volgende oplossing. Misschien toch maar de nieuwe schijf wat groter maken en alsnog de vhdx kopieren.
Soms zit t mee en soms zit het gruwelijk tegen zoals deze keer.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Moet geen migratie van VM doen. Alleen de vhdx verplaatsen van Synology naar het cluster storage en vervolgens weer koppelen.
@shadowman12
Nope is een aparte disk 1 partitie.
/▌
Krijg zovaak de vraag of ik even paar 100 GB extra ruimte erbij wil gooien voor 2 weken. Dat weiger ik steevast, met als argument dat vergroten makkelijk is en verkleinen nooit werkt...Ronker schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:24:
Al sinds december bezig om 1 vhdx te verkleinen zodat deze gekopieerd kan worden naar andere storage. Helaas niet zo makkelijk want het volume kan op geen enkele manier worden verkleind. Powershell, via hyperv niks werkt.
Het is mij nog nooit gelukt om er 1 te verkleinen, al moet ik zeggen dat ik er ook geen dagen naar gekeken heb. Eens gegeven blijft gegeven.
Thin provisioning gruwel ik van, dus daar doe ik ook al niet aan

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Als ze echt per se een beetje extra nodig hebben zou ik een partitie aanmaken die even groot is als de gewenste ruimte. Dan geen drive letter toewijzen maar gewoon via een mount point werken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hij zegt dat hij het wil migereren van een Synology naar een cluster storage, dat wil je de disk zo klein mogelijk hebben om hem zo snel mogelijk over te kunnen zetten.100GB overpompen over een lijntje is altijd nog langzamer dan bijvoorbeeld 50GB. Het gaat hier niet om extra data zoals ik het lees.asing schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:52:
Thin Provisioning moet je ook niet zomaar toepassen. Er zijn Storage Arrays die daar helemaal niet tegen kunnen. Soms is het beter thick provisioning, eager zero'd te gebruiken.
Als ze echt per se een beetje extra nodig hebben zou ik een partitie aanmaken die even groot is als de gewenste ruimte. Dan geen drive letter toewijzen maar gewoon via een mount point werken.
Maar zullen we dit voortzetten in het sysops topic?
[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 06-03-2019 12:59 ]
Dit dus 9 TB schijf met 4 TB aan data. Op windows niveau 4 TB.shadowman12 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:57:
[...]
Hij zegt dat hij het wil migereren van een Synology naar een cluster storage, dat wil je de disk zo klein mogelijk hebben om hem zo snel mogelijk over te kunnen zetten.100GB overpompen over een lijntje is altijd nog langzamer dan bijvoorbeeld 50GB. Het gaat hier niet om extra data zoals ik het lees.

/▌
Kun je de disk niet shrinken?Ronker schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:02:
[...]
Dit dus 9 TB schijf met 4 TB aan data. Op windows niveau 4 TB.Ik denk dat de oplossing wordt cluster storage uitbreiden met 2 extra disks en 9 TB over pompen.
https://docs.microsoft.co...ent/shrink-a-basic-volume
[ Voor 14% gewijzigd door Turdie op 06-03-2019 13:11 ]
De techniek die ik noemde (thick provisioned, eager zero'd) is een truucje van VMWare waarbij de lege ruimte op de vmdk zo snel mogelijk gevuld wordt met nullen. Dat vind een 3Par bijvoorbeeld erg lekker, die pakt geen ruimte voor al die nullen.shadowman12 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:57:
[...]
Hij zegt dat hij het wil migereren van een Synology naar een cluster storage, dat wil je de disk zo klein mogelijk hebben om hem zo snel mogelijk over te kunnen zetten.100GB overpompen over een lijntje is altijd nog langzamer dan bijvoorbeeld 50GB. Het gaat hier niet om extra data zoals ik het lees.
Dan is er nog een truucje wat UNMAP heet en sinds 6.5 werkt. Daar kan je een thin provisioned volume shrinken als de data is verwijderd.
Het kopiëren van data is uiteraard afhankelijk van de grootte van die data. Als je de hele VMDK / VHDX wil kopiëren dan maakt het wel uit. Voorlopig is er een hoop lege ruimte die niks doet.
Het gaat hier niet om VMware maar om Hyper-V.asing schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:13:
[...]
De techniek die ik noemde (thick provisioned, eager zero'd) is een truucje van VMWare waarbij de lege ruimte op de vmdk zo snel mogelijk gevuld wordt met nullen. Dat vind een 3Par bijvoorbeeld erg lekker, die pakt geen ruimte voor al die nullen.
Dan is er nog een truucje wat UNMAP heet en sinds 6.5 werkt. Daar kan je een thin provisioned volume shrinken als de data is verwijderd.
Het kopiëren van data is uiteraard afhankelijk van de grootte van die data. Als je de hele VMDK / VHDX wil kopiëren dan maakt het wel uit. Voorlopig is er een hoop lege ruimte die niks doet.
Gecondoleerdshadowman12 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:14:
[...]
Het gaat hier niet om VMware maar om Hyper-V.

Daarom schrijf ik er ook bij dat het om vmware gaat. Hij zou dit probleem niet hebben met vSphere. Ik ben niet zo bekend met Hyper-V dus ik heb ook geen idee wat je hieraan kan doen.
Hopelijk volgend jaar mooie nieuwe all flash storage alhier.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik had 2 8440's met 90TB full flash aan beide kanten.Arfman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:25:
vSphere + 3Par Thin Provisioning = ftw
Hopelijk volgend jaar mooie nieuwe all flash storage alhier.
Als je van een HP EVA af komt is het daarna "Feature is now unlocked"
En wat maakt dat uit voor het principe? Robocopy is afhankelijk van weet ik veel wat. Rsync pakt vziw bitlevel, dus die zou echt alles moeten pakken. Enige wat je nodig hebt is een linux vm en een manier om beide zijden te koppelenRonker schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:31:
@The Eagle
Moet geen migratie van VM doen. Alleen de vhdx verplaatsen van Synology naar het cluster storage en vervolgens weer koppelen.
@shadowman12
Nope is een aparte disk 1 partitie.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik doe dat wel, maar alleen een aparte disk erbij, die kan ook makkelijk weer weg na die 2 wekenDrardollan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:49:
[...]
Krijg zovaak de vraag of ik even paar 100 GB extra ruimte erbij wil gooien voor 2 weken. Dat weiger ik steevast, met als argument dat vergroten makkelijk is en verkleinen nooit werkt...
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Anoniem: 316512
Voor zover ik begrepen heb wil hij bestanden kopiëren van een volume met deduplicatie. RoboCopy is dan wat te grofstoffelijk.Anoniem: 316512 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:14:
Ik ben wel benieuwd naar je Robocopy scriptje en de foutmeldingen. Klinkt als pad limit? Zou eventueel een migratie scriptje in DM kunnen sturen wat je wellicht nog helpt.
Het was zeker geen path limit. Heb het uiteindelijk wel opgelost. Foutmelding had te maken met Synology en mac op een windows share. Dat is ook opgelost en niet relevant meer. Heb de bestanden naar mijn lokale mac gekopieerd via de file server verwijderd en weer terug geplaatst en toen werkte het wel. Heeft met attributen te maken.Anoniem: 316512 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:14:
Ik ben wel benieuwd naar je Robocopy scriptje en de foutmeldingen. Klinkt als pad limit? Zou eventueel een migratie scriptje in DM kunnen sturen wat je wellicht nog helpt.
/▌
Niet helemaal. Omdat we de VHDX niet naar 4 TB kunnen schrinken dachten we slim te zijn om de data te kopieren naar een nieuwe VHDX. Echter Hebben we daar nu corrupte bestanden dat komt dan weer door de dedup en robocopy. Dus dat is geen oplossingasing schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:27:
[...]
Voor zover ik begrepen heb wil hij bestanden kopiëren van een volume met deduplicatie. RoboCopy is dan wat te grofstoffelijk.

/▌
Backup restoren naar nieuwe disk?Ronker schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:37:
[...]
Niet helemaal. Omdat we de VHDX niet naar 4 TB kunnen schrinken dachten we slim te zijn om de data te kopieren naar een nieuwe VHDX. Echter Hebben we daar nu corrupte bestanden dat komt dan weer door de dedup en robocopy. Dus dat is geen oplossing
We hebben recent onze teken pc's upgrade naar Windows 10 en Solidworks 2018. In de Citrix omgeving draaide nog eDrawings 2017, die kan geen Solidworks 2018 tekeningen openen.
Maar wil je dus eDrawings 2018 installeren op je XenApp servers (op basis van 2k8R2), dan krijg je de melding 'kan alleen geinstalleerd worden op Windows 7 en Windows 10'
En ja, de XenApp servers gaan eind 2019/begin 2020 naar Server 2016.
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
En anders zou je kunnen kijken DWG TrueView:
https://www.autodesk.nl/products/dwg/viewers
Al contact gehad met Veeam daarover maar is niet te doen. Duurt mega lang en kans op slagen is klein.
/▌
Ik weet dat DPM daar heel moeilijk over gaat doen. Die wil namelijk alleen backuppen als de DPM server dat ook aan heeft staan. Ik weet niet wat het kreng roept als je wilt restoren maar ik kan me indenken dat dat dan ook weer aan moet staan.
Je hebt dus een volume van 9TB met 4TB aan dedupped data. Hoeveel data is dat als je geen dedup in zou zetten? En welk OS heb je?Ronker schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:41:
[...]
Al contact gehad met Veeam daarover maar is niet te doen. Duurt mega lang en kans op slagen is klein.
Windows 2016 Server ondersteunt namelijk het repliceren van een complete disk. Dat heet windows 2016 storage replica. Het kan synchroon en asynchroon. Je kan een tweede server aanmaken, die instellen als replica en daar dan weer dedup aanzetten op een pak em beet 5TB volume. Dedup is een proces wat meestal in de nacht draait dus je moet goed opletten dat je hem overdag niet vol zet
Ik heb me niet verdiept in de onmogelijkheden, dat moet je even zelf doen. Maar het kan een oplossing zijn.
Met SRP kun je ook al een hoop zaken dicht timmeren en kost je dan geen enterprise licenties als je een kleinere omgeving hebt.Powermage schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:40:
[...]
Klinkt als AppLocker?
en dat is een Windows 10 enterprise functie (of je neemt het betaald af via AppLocker CSP)
Windows server ondersteund het wel (voor oa RDS omgevingen)
Commandline FTW | Tweakt met mate
CIFS is iets anders dan Windows ACL he?Hero of Time schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:01:
Als je storage unit CIFS aan kan met support voor Windows ACLs, zouden jullie dan alsnog een aparte Windows Fileserver inzetten (voor bijvoorbeeld afdelingsschijven) die met z'n schijf op diezelfde storage unit staat?
CIFS is het protocol voor de communicatie en bestandsuitwisseling, NTFS of ReFS filesysteem is nodig voor permissies/Windows ACL.
Ja ik zou een Windows fileserver inzetten omdat je ook dingen als DFS doen kan voor afdelingsschijven dat ze makkelijker te benaderen zijn, Maar dat hangt helemaal af van je requirements.
[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 06-03-2019 20:28 ]
Ik zeg toch, doet CIFS en ondersteund de WIndows ACLs. Goed lezen.
Wauw, weer wat geleerd.CIFS is het protocol voor de communicatie en bestandsuitwisseling,
Je meent het? Ik dacht dat het niets uitmaakte, data wordt gewoon op de schijf gezet en dat is 't.NTFS of ReFS filesysteem is nodig voor permissies/Windows ACL.
[/sarcasm]
Tuurlijk weet ik het verschil. Kom op, waar zie je mij voor aan?
Simpel single point single server. Welk voordeel heeft een enkele fileserver tov je storage unit gebruiken? Er is geen noodzaak of voordeel voor DFS op het ogenblik. Dus tenzij er goede redenen voor zijn, bespaar ik liever het onderhoud en noodzaak van licentie aanschaffen. DFS is vziw ook mogelijk met Samba 4, dus echt een vereiste voor een Windows fileserver is er ook niet direct.Ja ik zou een Windows fileserver inzetten omdat je ook dingen als DFS doen kan voor afdelingsschijven dat ze makkelijker te benaderen zijn, Maar dat hangt helemaal af van je requirements.
Ook sorry had je dan niet helemaal goed begrepen. Tegenwoordig worden fileserver ook wel is VM's gemaakt, en dan map je gewoon de iscsi paden aan het VM cluster en dan kun je net zoveel fileservers maken als je capaciteit hebt. Je kan dan ook een cluster maken, als je de ene VM onderhoud nodig heeft is de andere VM bereikbaar.Ik heb veel Windows omgevingen gezien en heb ik eigenlijk nog nooit gezien dat files rechtstreeks benaderd werden naar een storage appliance, zat altijd wel een fileserver of file-cluster tussen.Hero of Time schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:51:
[...]
Ik zeg toch, doet CIFS en ondersteund de WIndows ACLs. Goed lezen.
[...]
Wauw, weer wat geleerd.
[...]
Je meent het? Ik dacht dat het niets uitmaakte, data wordt gewoon op de schijf gezet en dat is 't.
[/sarcasm]
Tuurlijk weet ik het verschil. Kom op, waar zie je mij voor aan?
[...]
Simpel single point single server. Welk voordeel heeft een enkele fileserver tov je storage unit gebruiken? Er is geen noodzaak of voordeel voor DFS op het ogenblik. Dus tenzij er goede redenen voor zijn, bespaar ik liever het onderhoud en noodzaak van licentie aanschaffen. DFS is vziw ook mogelijk met Samba 4, dus echt een vereiste voor een Windows fileserver is er ook niet direct.
Hoe wil je gaan doen met updates, stel dat je storage box een patch vereist en die duurt een paar uur, is het dan acceptabel dat je users niet bij hun bestanden kunnen?
Hoe wil je dat gaan doen met backup, wil je alle load van lezen en schrijven van bestanden en de backup allemaal op die storage doos laten landen?
Het kan ook handig zijn als je moet voldoen aan bepaalde security eisen.Ik weet hoe het zit met jullie compliance regels, maar een fileserver is handig moet je auditing moeten doen vanuit bijvoorbeeld ISO 19001/27001. Met een Windows Fileserver kun je ook dingen met file screens gaan doen dat mensen bijvoorbeeld geen MP3 bestanden kunnen opslaan.
Maar nogmaals zet eerst is al je requirements op een rij en ga dan kijken naar een technische oplossing.
[ Voor 13% gewijzigd door Turdie op 07-03-2019 08:15 ]
Hangt van de situatie af.Hero of Time schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:01:
Als je storage unit CIFS aan kan met support voor Windows ACLs, zouden jullie dan alsnog een aparte Windows Fileserver inzetten (voor bijvoorbeeld afdelingsschijven) die met z'n schijf op diezelfde storage unit staat?
Wij hebben het op dit moment niet. Er draait hier nu een NetApp FAS2220 onder en dat voldoet.
Wat ook interessant kan zijn, is dit:
https://www.freenas.org/truenas/
Al vind ik het wel een nadeel dat er geen NL leverancier is.
Maar:
Dit dus. Niet de klassieke fout maken van beginnen bij de oplossing, maar begin bij het probleem, omschrijf dat en bedenk er dán, samen met een set leveranciers, een oplossing voor.shadowman12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:08:
[...]
Het kan ook handig zijn als je moet voldoen aan bepaalde security eisen.Ik weet hoe het zit met jullie compliance regels, maar een fileserver is handig moet je auditing moeten doen vanuit bijvoorbeeld ISO 19001/27001. Met een Windows Fileserver kun je ook dingen met file screens gaan doen dat mensen bijvoorbeeld geen MP3 bestanden kunnen opslaan.
Maar nogmaals zet eerst is al je requirements op een rij en ga dan kijken naar een technische oplossing.
Een fileserver is een gruwelijk duur kreng en zo'n beetje hét belangrijskte component in je hele bedrijf. Je kunt beter met een dode firewall of switch zitten, dan met een dode fileserver. Zeker als daar ook al je vm's op draaien. (Zoals hier, dat ding kletst NFS, CIFS en iSCSI en *alles* draait op die beestjes. Gaan die stuk, is het klaar met het bedrijf.)
Net storage is dus een van de componenten waar je heel goed over na moet denken én je vrij en open moet laten adviseren door een set leveranciers.
Ofwel, bedenk je requirements, posts ze hier, ga dán met 3 of meer partijen praten en geef ze een vrije opdracht, schrijf een businesscase en kies. Ook als het gaat om €5000 aan storage en niet om €100.000 zoals in ons geval.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik heb wel is andersom gezien, daar waren de fileservers ook gewoon VM's die op een VM cluster draaide met een aantal Raw Disk Mapping(RDM) naar de storage. Is ook veel makkelijker om er dan een cluster van te maken en het HA uit te voeren.unezra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:18:
[...]
Hangt van de situatie af.
Wij hebben het op dit moment niet. Er draait hier nu een NetApp FAS2220 onder en dat voldoet.
Wat ook interessant kan zijn, is dit:
https://www.freenas.org/truenas/
Al vind ik het wel een nadeel dat er geen NL leverancier is.
Maar:
[...]
Dit dus. Niet de klassieke fout maken van beginnen bij de oplossing, maar begin bij het probleem, omschrijf dat en bedenk er dán, samen met een set leveranciers, een oplossing voor.
Een fileserver is een gruwelijk duur kreng en zo'n beetje hét belangrijskte component in je hele bedrijf. Je kunt beter met een dode firewall of switch zitten, dan met een dode fileserver. Zeker als daar ook al je vm's op draaien. (Zoals hier, dat ding kletst NFS, CIFS en iSCSI en *alles* draait op die beestjes. Gaan die stuk, is het klaar met het bedrijf.)
Net storage is dus een van de componenten waar je heel goed over na moet denken én je vrij en open moet laten adviseren door een set leveranciers.
Ofwel, bedenk je requirements, posts ze hier, ga dán met 3 of meer partijen praten en geef ze een vrije opdracht, schrijf een businesscase en kies. Ook als het gaat om €5000 aan storage en niet om €100.000 zoals in ons geval.
Jup. Al is dat met zo'n NetApp ook geen probleem.shadowman12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:20:
[...]
Ik heb wel is andersom gezien, daar waren de fileservers ook gewoon VM's die op een VM cluster draaide met een aantal Raw Disk Mapping(RDM) naar de storage. Is ook veel makkelijker om er dan een cluster van te maken en het HA uit te voeren.
Dat ding is volledig HA. Er zitten 2 controllers in het chassis.
Onze head ziet er zo uit aan de achterkant:

Aan de voorkant zit nog 12x900G SAS en er onder een shelf met 24x900G SAS.
De controllers zijn redundant.
Vermoed alleen dat dit een maatje te zwaar en te duur is is voor @Hero of Time. (Of ik moet het verkeerd begrepen hebben. Ik meende iets gelezen te hebben van "MKB" en "beperkte budgetten".)
Voor ons overigens ook, volgend jaar gaan ze er uit en de oplossing waar we expliciet NIET naar kijken is een nieuwe NetApp.
Eigenlijk de enige on-prem oplossing waar we over na denken is RHEV - https://www.redhat.com/en...enterprise-virtualization - , met een hyperconverged setup op basis van Gluster. De machines heb je toch nodig, redundancy op je disks ook, hooguit kost het een paar extra disks.
Backups maken we initieel op het apparaat zelf en een deel, zoals afdelingsschijven, gaat naar een cloudlocatie. Andere zaken kunnen we op aparte Synologies zetten die nog in kantoor worden gebruikt (eentje bevat al onze backup).
Als apparaat dacht ik aan een rack-mountable Synology. Die hebben leuke dingen met ook redundante voeding e.d. voor MKB.
Disk is 9 TB en volume in windows is 4 TB. Helaas kunnen werken wij niet met 2016 server. Maar dit is mogelijk nog wel een idee om die VHDX file aan te koppelen en zo te proberen.asing schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:05:
[...]
Ik weet dat DPM daar heel moeilijk over gaat doen. Die wil namelijk alleen backuppen als de DPM server dat ook aan heeft staan. Ik weet niet wat het kreng roept als je wilt restoren maar ik kan me indenken dat dat dan ook weer aan moet staan.
[...]
Je hebt dus een volume van 9TB met 4TB aan dedupped data. Hoeveel data is dat als je geen dedup in zou zetten? En welk OS heb je?
Windows 2016 Server ondersteunt namelijk het repliceren van een complete disk. Dat heet windows 2016 storage replica. Het kan synchroon en asynchroon. Je kan een tweede server aanmaken, die instellen als replica en daar dan weer dedup aanzetten op een pak em beet 5TB volume. Dedup is een proces wat meestal in de nacht draait dus je moet goed opletten dat je hem overdag niet vol zet.
Ik heb me niet verdiept in de onmogelijkheden, dat moet je even zelf doen. Maar het kan een oplossing zijn.
/▌
Ik zou een support case bij MSFT indienen voordat je het alleen maar erger stuk maakt, als je die mogelijkheden hebt.Ronker schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:48:
[...]
Disk is 9 TB en volume in windows is 4 TB. Helaas kunnen werken wij niet met 2016 server. Maar dit is mogelijk nog wel een idee om die VHDX file aan te koppelen en zo te proberen.
[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 07-03-2019 08:55 ]
Niet helemaal. Als ik het goed begrepen heb, kan zo'n NetApp zijn controller firmware updaten zonder downtime, domweg door te switchen naar zijn peer. Er is een risico dat het mis gaat, dus hoe dan ook wil je dat buiten kantoortijden in een maintenance window doen, maar in theorie zou het dus mogelijk moeten zijn zonder downtime je filer te updaten.Hero of Time schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:31:
@shadowman12, als je filer een update nodig heeft dat een uur duurt, ligt het bedrijf hoe dan ook plat omdat je VMs ook geen toegang hebben tot hun schijf. Die staat immers op datzelfde apparaat.Je argument daarvoor valt dus gewoon weg.
Yet, zo'n NetApp is, zelfs als je een instapmodel hebt zoals wij, wel een ander apparaat dan een Synology. Dergelijke functionaliteit betaal je (flink) voor. Die units van ons kosten in hun huidige vorm meen ik €40.000 - €50.000 per stuk, we hebben d'r 2. De duurste Synology die ik in de pricewatch kan vinden kost 12K. pricewatch: Synology FlashStation FS3017
Ik zou in alle gevallen verder kijken dan alleen Synology. Ik snap heel goed dat je voor jouw situatie (again, als ik 'm goed in schat), niet kijkt naar een NetApp waar je een leuke middenklasser voor koopt (en daar komen dan de jaarlijkse kosten nog eens bij, die volgens mij hoger zijn dan de hele aanschafprijs van de duurste Synology), maar begin bij het begin en niet bij het antwoord.Backups maken we initieel op het apparaat zelf en een deel, zoals afdelingsschijven, gaat naar een cloudlocatie. Andere zaken kunnen we op aparte Synologies zetten die nog in kantoor worden gebruikt (eentje bevat al onze backup).
Als apparaat dacht ik aan een rack-mountable Synology. Die hebben leuke dingen met ook redundante voeding e.d. voor MKB.
Kijk ook naar het totale plaatje. Op het gevaar af dat ik het te veel vergelijk met onze situatie, maar toch: Als je NU voor 12K storage moet gaan aanschaffen is dat het moment waarop je serieus moet gaan na denken of je nog wel lokale storage wilt hebben, of niet naar iets als hyperconverged moet gaan. Het gaat over het algemeen niet over het komende jaar, maar over de komende 3-5 jaar...
Dat kan natuurlijk ook nog. Zal eens overleggen hier binnen het bedrijf. 2x een hdd schijf bestellen is waarschijnlijk sneller en kan gewoon de VHDX gekopieerd worden.shadowman12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:54:
[...]
Ik zou een support case bij MSFT indienen voordat je het alleen maar erger stuk maakt, als je die mogelijkheden hebt.
/▌
Ieder zichzelf respecterend Enterprise Grade storage cabinet heeft meerdere controllers. De controller is verantwoordelijk voor het aanbieden van de diensten (iSCSI, FC, SMB etc) aan de servers. Zelfs een 8 jaar oude Equallogic met firmware uit het jaar kruik kon probleemloos live geswitched worden.unezra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:55:
[...]
Niet helemaal. Als ik het goed begrepen heb, kan zo'n NetApp zijn controller firmware updaten zonder downtime, domweg door te switchen naar zijn peer. Er is een risico dat het mis gaat, dus hoe dan ook wil je dat buiten kantoortijden in een maintenance window doen, maar in theorie zou het dus mogelijk moeten zijn zonder downtime je filer te updaten.
Yet, zo'n NetApp is, zelfs als je een instapmodel hebt zoals wij, wel een ander apparaat dan een Synology. Dergelijke functionaliteit betaal je (flink) voor. Die units van ons kosten in hun huidige vorm meen ik €40.000 - €50.000 per stuk, we hebben d'r 2. De duurste Synology die ik in de pricewatch kan vinden kost 12K. pricewatch: Synology FlashStation FS3017
[...]
Ik zou in alle gevallen verder kijken dan alleen Synology. Ik snap heel goed dat je voor jouw situatie (again, als ik 'm goed in schat), niet kijkt naar een NetApp waar je een leuke middenklasser voor koopt (en daar komen dan de jaarlijkse kosten nog eens bij, die volgens mij hoger zijn dan de hele aanschafprijs van de duurste Synology), maar begin bij het begin en niet bij het antwoord.
Kijk ook naar het totale plaatje. Op het gevaar af dat ik het te veel vergelijk met onze situatie, maar toch: Als je NU voor 12K storage moet gaan aanschaffen is dat het moment waarop je serieus moet gaan na denken of je nog wel lokale storage wilt hebben, of niet naar iets als hyperconverged moet gaan. Het gaat over het algemeen niet over het komende jaar, maar over de komende 3-5 jaar...
In een grote omgeving zou je inderdaad een full flash SAN neerzetten om je VMs op te hosten. In een MKB omgeving zou ik eerst denken aan een set ESXi hosts met een paar SSDs aan boord. Vervolgens maak je met die SSDs een vSan aan om je hosts op te zetten. Heb je uitbreiding van je omgeving nodig, dan zet je er een ESXi server bij met SSDs. Meer vCPUs, vMEM en vSan ruimte.
@asing, niet mijn ervaring dus.
Ja dit zou ook mijn voorkeur, kan ook met Hyper-V.asing schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:05:
[...]
Ieder zichzelf respecterend Enterprise Grade storage cabinet heeft meerdere controllers. De controller is verantwoordelijk voor het aanbieden van de diensten (iSCSI, FC, SMB etc) aan de servers. Zelfs een 8 jaar oude Equallogic met firmware uit het jaar kruik kon probleemloos live geswitched worden.
In een grote omgeving zou je inderdaad een full flash SAN neerzetten om je VMs op te hosten. In een MKB omgeving zou ik eerst denken aan een set ESXi hosts met een paar SSDs aan boord. Vervolgens maak je met die SSDs een vSan aan om je hosts op te zetten. Heb je uitbreiding van je omgeving nodig, dan zet je er een ESXi server bij met SSDs. Meer vCPUs, vMEM en vSan ruimte.
Er ís een reden dat wij binnenkort onze NetApp firmware upgrade buiten werktijd doen.Hero of Time schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:07:
@unezra, ik heb bij een eerdere werkgever met een Dell EqualLogic gewerkt. Heeft ook twee controllers die met failover werken. Mooi niet dat het vlekkeloos over stapte. Vooral de Oracle database die via iSCSI liep was niet al te blij met het overschakelen en sommige VMs waren ook niet erg vrolijk. Ik heb dus toen dat de eerste keer niet goed liep, de opvolgende keren alle VMs uitgezet en toen pas de firmware bijgewerkt.
Wel denk ik dat we het risico nemen minder kritieke vm's te laten draaien om niet *alles* plat te hoeven gooien. Scheelt een gruwelijke hoeveelheid tijd en hier moeten we maar vertrouwen op onze leverancier. Als zij zeggen dat het kan, gaan we daar in mee en is het risico voor hen als het mis gaat.
(Firmware is over 2 maanden EOS, we moeten er nog een jaar mee door, upgraden is de enige mogelijkheid.)
Alles staat of valt natuurlijk met een goede inrichting en/of een fatsoenlijk budget, i know
tot die ene keer dat de 3PAR een volledige reboot deed en er zo'n 750TB+ even niet meer beschikbaar was. Vonden de VM's ook niet leuk. 1 van die VM's was een single file server VM, en die was dus ok niet meer bereikbaar. Net op het moment dat de directeur een presentatie moet geven, en 3x raden waar deze PPT stond opgeslagen
Oftewel, ervaringen uit het verleden.. Het voelt alleen zo stom dat je speciaal tot de avond wacht voor een wijziging die uiteindelijk 0,0 impact had.
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
Jup.Equator schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:02:
Tja, wij lieten onderhoud (3PAR controller vervangen na failure) overdags gewoon door de HP engineer doen. Zou geen probleem op moeten leveren. Ervaring leerde dat dit ook altijd kon.
tot die ene keer dat de 3PAR een volledige reboot deed en er zo'n 750TB+ even niet meer beschikbaar was. Vonden de VM's ook niet leuk. 1 van die VM's was een single file server VM, en die was dus ok niet meer bereikbaar. Net op het moment dat de directeur een presentatie moet geven, en 3x raden waar deze PPT stond opgeslagen
Oftewel, ervaringen uit het verleden.. Het voelt alleen zo stom dat je speciaal tot de avond wacht voor een wijziging die uiteindelijk 0,0 impact had.
Er zijn wat zaken die ik inmiddels prima overdag durf te doen, zelfs zaken die eigenlijk niet overdag mogen maar YOLO enzo. (Gisteren ons filetransfer platform geüpgrade om een client app aan de praat proberen te krijgen. Ding 2x in de reboot, half uur offline geweest. Word zó weinig gebruikt, dat praktisch het ergste dat er had kunnen gebeuren een ticket was met "ft doet het niet" en dat hadden we dan mooi kunnen sluiten met "werkt weer, foutje".)
Maar een firmware upgrade aan mijn storage of onderhoud aan een server waardoor we nog maar op 1 fysieke machine draaien, nope, dat doen we 100% ná werktijd en aangekondigd. (We laten mensen werkelijk alles afsluiten. Mocht het mis gaan, zitten wij niet met het gezeik de volgende dag. Lang leve change windows. Ook in een kleinere organisatie hardstikke nuttig.)
MSI edit met Orca did the trick inderdaad, helemaal niet aan gedacht.Equator schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:46:
MSI? Editten en de controle eruit slopen. Of virtualiseren.
Apps virtualiseren heb ik geen kaas van gegeten, ff ingedoken met behulp van een tutorial die ik gevonden had maar geen succes
/▌
Bedoel je de vhdx die de hyper-v host ziet of de data die de VM ziet?Ronker schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:10:
Kom er nu achter dat die 9TB vhdx in windows File system errors heeft. Kun je deze repareren zonder gevolgen?
Data die de VM ziet.asing schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:48:
[...]
Bedoel je de vhdx die de hyper-v host ziet of de data die de VM ziet?
/▌
Je zou checkdsk in analyze kunnen draaien. Chkdsk /a uit mijn hoofd. Dan krijg je te zien wat er mis is.Ronker schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:10:
Kom er nu achter dat die 9TB vhdx in windows File system errors heeft. Kun je deze repareren zonder gevolgen?
[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 07-03-2019 14:56 ]
Heeft dit verder impact op gebruikers? Daar ben ik namelijk een beetje bang voor.shadowman12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:55:
[...]
Je zou checkdsk in analyze kunnen draaien. Chkdsk /a uit mijn hoofd
/▌
Wat performance misschien. Zoals de naam al doet vermoeden is het een commando wat analyseert en verder geen acties doet.Ronker schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
[...]
Heeft dit verder impact op gebruikers? Daar ben ik namelijk een beetje bang voor.
http://blogs.msdn.com/b/v...ed-virtual-hard-disk.aspx
[ Voor 30% gewijzigd door Turdie op 07-03-2019 15:00 ]
Het kan op zich best aardig werken. Het belangrijkste is dat je je staging quota goed instelt per share, anders loop je continu tegen high watermark errors aan wordt je replicatie kneitertraag.Hero of Time schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:42:
Mjah, heb het 1x opgezet met replicatie op 2008R2. Dat repliceren werkte nou niet echt geweldig zeg maar.Het apparaat wat ik op oog heb kan 't wel als 't goed is. Dus in dat opzicht maakt het niet zo veel uit.
Spoiler alert: de default staging quota is doorgaans bij lange na niet genoeg.
Dat gezegd hebbende, DFS replicatie heeft ook het vermogen om gigantisch hard stuk te gaan, als het ineens de verkeerde kant op begint te synchroniseren

Ik heb een wildcard certi (*.domein.nl) en ik wil 3 ESXi 6.5u2 hosts voorzien met deze wildcard, zodat ik FQDN voor intern gebruik netjes kan maken.
Onder Manage -> Securit & Users -> certificates kan ik een certificaat request doen, maar geen wildcard importeren.
Hoe kan ik het wel doen?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
https://www.reddit.com/r/...ildcard_cert_for_vsphere/D_Jeff schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:00:
Even twijfel of dit het juiste draadje is.. maar bij deze:
Ik heb een wildcard certi (*.domein.nl) en ik wil 3 ESXi 6.5u2 hosts voorzien met deze wildcard, zodat ik FQDN voor intern gebruik netjes kan maken.
Onder Manage -> Securit & Users -> certificates kan ik een certificaat request doen, maar geen wildcard importeren.
Hoe kan ik het wel doen?
TLDR; Not Supported

Beetje.. Tenzij je el cheapo probeert 50 VMs op spindels te laten draaien, dan wel natuurlijk.Ronker schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
[...]
Heeft dit verder impact op gebruikers? Daar ben ik namelijk een beetje bang voor.
Gulden middenweg, task scheduler of aanzetten voor je vertrekt.
Komt goed. Ga t voor de zekerheid op vrijdag middag draaien.asing schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:05:
[...]
Beetje.. Tenzij je el cheapo probeert 50 VMs op spindels te laten draaien, dan wel natuurlijk.
Gulden middenweg, task scheduler of aanzetten voor je vertrekt.
/▌
Dank voor de snelle reactieasing schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:03:
[...]
https://www.reddit.com/r/...ildcard_cert_for_vsphere/
TLDR; Not Supported
they got to be kidding me *sigh*
Er zit toch een auto renew functie in, zolang je de certificaten niet laat verlopenD_Jeff schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:13:
[...]
Dank voor de snelle reactie
they got to be kidding me *sigh*

Nee nee VMWare heeft een hele vage methode voor certificaten. Aanmaken is echt een ssh sessie opzetten en kloppen. Maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt :D_Jeff schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:19:
@asing Hmm.. Dat klinkt wel als een invite voor Let's Encrypt, maar vind dat ergens wel "gevaarlijk" om zoiets inzetten op serieus enterprise spul
Bron : https://docs.vmware.com/e...E6-96A9-FD9E4015D0B2.htmlRenew or Refresh ESXi Certificates
If VMCA assigns certificates to your ESXi hosts (6.0 and later), you can renew those certificates from the vSphere Web Client. You can also refresh all certificates from the TRUSTED_ROOTS store associated with vCenter Server.
Ik had DFS met replicatie voor de roaming profiles, RDS profiles en User Documents. Staging size had ik al meerdere keren vergroot, want idd high watermark. En two-way sync, want het was niet altijd zeker of het profiel op AD1 of AD2 werd opgeslagen. Maar zelfs na een nacht was niet altijd alles gesynct. De pst op m'n desktop kwam wel aan de andere kant terecht, maar het verwijderen werd niet doorgevoerd.citruspers schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:00:
[...]
Het kan op zich best aardig werken. Het belangrijkste is dat je je staging quota goed instelt per share, anders loop je continu tegen high watermark errors aan wordt je replicatie kneitertraag.
Spoiler alert: de default staging quota is doorgaans bij lange na niet genoeg.![]()
Dat gezegd hebbende, DFS replicatie heeft ook het vermogen om gigantisch hard stuk te gaan, als het ineens de verkeerde kant op begint te synchroniseren

Ben sindsdien erg huiverig voor DFSR.
Een keer een negatieve ervaring wil niet meteen zeggen dat het product slecht is.Hero of Time schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:47:
[...]
Ik had DFS met replicatie voor de roaming profiles, RDS profiles en User Documents. Staging size had ik al meerdere keren vergroot, want idd high watermark. En two-way sync, want het was niet altijd zeker of het profiel op AD1 of AD2 werd opgeslagen. Maar zelfs na een nacht was niet altijd alles gesynct. De pst op m'n desktop kwam wel aan de andere kant terecht, maar het verwijderen werd niet doorgevoerd.
Daar gaat het al fout, DFSR is an zich prima, maar niet voor 1000en cookies en andere wijzigende meuk van 1 kb in een userprofile, dat vind DFSR niet grappig (en terecht wmb)Hero of Time schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:47:
[...]
Ik had DFS met replicatie voor de roaming profiles, RDS profiles en User Documents. Staging size had ik al meerdere keren vergroot, want idd high watermark. En two-way sync, want het was niet altijd zeker of het profiel op AD1 of AD2 werd opgeslagen. Maar zelfs na een nacht was niet altijd alles gesynct. De pst op m'n desktop kwam wel aan de andere kant terecht, maar het verwijderen werd niet doorgevoerd.
Hero of Time schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:47:
[...]
.....De pst op m'n desktop kwam wel aan de andere kant terecht....

Waar is @Hero of Time en wat heb je met zijn account gedaan?
asing schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:12:
[...]
![]()
rm -rf /*
[ Voor 5% gewijzigd door Equator op 07-03-2019 19:57 . Reden: Fixed it for you :P ]
"ja is toch handig alle zooi op je bureaublad?"
Dat is dan ook geen supported scenario.Hero of Time schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:47:
[...]
DFS-R voor profile data is alleen supported als je maar één actieve link target hebt, waardoor data maar op één plek gewijzigd kan worden. https://blogs.technet.mic...icated-user-profile-data/. Wat ouder linkje, maar AFAIK nog steeds relevant.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Gewoon zooi (Bureaublad, Mijn Documenten, etc) redirecten naar het netwerk. Scheelt een hoop.pjlgt schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:30:
PST op je desktop in dan zeker ook nog in een roaming profile? En dan afvragen waarom het in en uitloggen zolang duurt.
"ja is toch handig alle zooi op je bureaublad?"
Folder Redirection bedoel je?unezra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:32:
[...]
Gewoon zooi (Bureaublad, Mijn Documenten, etc) redirecten naar het netwerk. Scheelt een hoop.
Dat zeg ik ook niet. Op m'n vorige werk werd er DFS gebruikt voor puur de distributed kant. Meerdere fileservers en 1 endpoint om alles te verzamelen. Prima.shadowman12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:04:
[...]
Een keer een negatieve ervaring wil niet meteen zeggen dat het product slecht is.
Ik zeg alleen dat ik voor de replicatiekant huiverig ben.
Roaming profile update alleen bij uitloggen. Dus er komt eenmalig op een enkele endpoint de data binnen. Het heeft dan van ~17:00 tot ~8:00 de volgende dag om de boel bij te werken. Ging meestal goed, maar als het niet goed ging....Oogje schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:16:
[...]
Daar gaat het al fout, DFSR is an zich prima, maar niet voor 1000en cookies en andere wijzigende meuk van 1 kb in een userprofile, dat vind DFSR niet grappig (en terecht wmb)
Situatie van jaren geleden. Eentje die ik toen ook over had gepost in het 'En problemen topic'. Inloggen duurde zo'n 7 uur op de terminal server, want profiel werd van kantoor gehaald, RDS stond in DC. Leuk met een upload van 10 Mbps oid.asing schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:12:
[...]
![]()

He, wist ik veel. De domain controllers waren ook fileserver voor de profielen en redirected folders in My Documents. Toen ik het allemaal opzette was ik zo goed en wel afgestudeerd. We kregen op het HBO nog Server 2003, want tijdens de opleiding kwam Vista uit.ralpje schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:54:
[...]
Dat is dan ook geen supported scenario.
DFS-R voor profile data is alleen supported als je maar één actieve link target hebt, waardoor data maar op één plek gewijzigd kan worden. https://blogs.technet.mic...icated-user-profile-data/. Wat ouder linkje, maar AFAIK nog steeds relevant.

Thnx voor de opfrisser, dat was inderdaad HET ding, maar ik kon er vanmiddag niet meer opkomen. Doe weinig meer met DFSR. Blijft mn mening van mn vorige post wel belangrijk dat in een drukke omgeving met veel users die in/uitloggen je t eigenijk niet wil.ralpje schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:54:
[...]
Dat is dan ook geen supported scenario.
[ Voor 10% gewijzigd door Oogje op 07-03-2019 23:14 ]
klopt niet, dat lag aan je licentie. met de Enterprise edition had je wel de beschikking over RDC (remote differential compression). Als 1 van de 2 partners in een replicatiegroep Enterprise edition was, werkt het.Equator schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:59:
DFSR op 2008R2 was ook nog gewoon file based. In 2012R2 is dit aangepast, en kan het beter overweg met kleine files afaik. Maar goed, profiles zijn wat dat betreft altijd lastig.
|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|
Uiteraard zijn dit users die niet meer bestaan.
Met
1
| remove-mailboxfolderpermission postvaknaam:\Calendar -user gebruikersnaam |
Krijg ik zoals verwacht een error dat de user niet gevonden kan worden.
Ik heb de suggestie geprobeerd die hier voorbij komt MSDN: [ExchangeOnline][Powershell]Problem removing calendar permissions for a...
Maar hij herkent remove-msoluser niet als naam voor een cmdlet.
Ik ben toe aan een cursus Powershell, ik vind dit gefreubel wel leuk namelijk.
Als die users niet meer bestaan staat er een losse SID op als permissie toch?FastFred schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:11:
Ik wil in Exchange 2013 de rechten op diverse agenda's opschonen, we gebruiken tegenwoordig groepen om de rechten toe te wijzen, maar ik heb her en der nog losse users staan.
Uiteraard zijn dit users die niet meer bestaan.
Metcode:
1 remove-mailboxfolderpermission postvaknaam:\Calendar -user gebruikersnaam
Krijg ik zoals verwacht een error dat de user niet gevonden kan worden.
Ik heb de suggestie geprobeerd die hier voorbij komt MSDN: [ExchangeOnline][Powershell]Problem removing calendar permissions for a...
Maar hij herkent remove-msoluser niet als naam voor een cmdlet.
Ik ben toe aan een cursus Powershell, ik vind dit gefreubel wel leuk namelijk.
Die uitlezen en vervolgens verwijderen ala "Remove-MailboxPermission -user $sid -identity $username -AccessRights FullAccess"
Dan is het account niet weg. Maar volgens mij is je powershell commando niet goed of je probeert het buiten de exchange powershell module te doen.FastFred schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:20:
Nope, geen SID, er staat gewoon de displayname

Of Kalender....
Er was een truucje om dat te achterhalen

Get-MailboxFolder -Identity username -GetChildrenasing schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:18:
[...]
Of Kalender....
Er was een truucje om dat te achterhalenmaar die weet ik helaas niet uit mijn hoofd
.
of zo
Get-Mailbox | Select-Object alias | foreach-object {Get-MailboxFolderStatistics -Identity $_.alias | select-object Identity, ItemsInFolder, FolderSize} | Export-csv c:\Stats.csv -NoTypeInformation
[ Voor 26% gewijzigd door Turdie op 13-03-2019 13:22 ]
- De gebruiker is echt weg, nergens in het AD te vinden ook.
- Het heet echt Calendar, als ik namelijk Get-MailboxFolderPermission agendanaam:\Kalender of Agenda doe krijg ik gewoon de melding terug "couldn't be found"
In een grote omgeving -resultsize unlimited erbij en ff opletten of t niet teveel resources vreetshadowman12 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:21:
[...]
Get-MailboxFolder -Identity username -GetChildren
of zo
Get-Mailbox | Select-Object alias | foreach-object {Get-MailboxFolderStatistics -Identity $_.alias | select-object Identity, ItemsInFolder, FolderSize} | Export-csv c:\Stats.csv -NoTypeInformation
1
| Get-MailboxFolderStatistics user -FolderScope Calendar |
zo dus
1
| Get-MailboxFolderStatistics pietertje -FolderScope Calendar |
Wat ik dus doe is dit
1
| Get-MailboxFolderPermission vergaderruimte:\Calendar |
En dan krijg ik dus een tabelletje met
User: AccessRights
Default <LimitedDetails> (hier valt iedereen onder)
pietertje <LimitedDetails> (dees wil ik dus weg hebben)
Receptie1 <Editor>
Receptie2 <Editor>
[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 13-03-2019 13:40 ]
Doet de replicatie het wel goed? repladmin enzo.ralpje schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:42:
Hoe lang is het geleden dat het account / mailbox van Pietertje verwijderd is?
@ralpje september vorig jaar. En met dat ik dat op zoek in Topdesk bedenk ik me dat we bij het aanmaken van dat account de verkeerde achternaam doorgekregen hebben en dat later aangepast hebben of het account direct weer verwijderd hebben en een nieuw account gemaakt hebben. Een van beide.
Ik heb hetzelfde van hierboven dus ook ff geprobeerd met de andere achternaam, maar dat geeft dezelfde resultaten "couldn't find pietertje as a recipient"
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen