Toon posts:

Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 506.467 views
Cardinal schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:48:
@macdushi Waarom is het een reclame praatje? Je zou het zelfde kunnen stellen over een gemiddelde tweakers review. Zijn er reviews die dit tegenspreken?

ps. ik ben serieus geïnteresseerd.
Volgens mij worden er bij de meeste tweakers reviews (van de site zelf, niet van members) toch wel metingen of benchmarks gedaan, en in veel gevallen deze daarna naast concurrenten gelegd.

Dit wordt bij hifi.nl nooit gedaan. Nooit worden er objectieve metingen gedaan en deze vergeleken met andere apparaten.
Dit omdat het apparaat wel eens slechter zou zijn dan een concurrent, of beter dan een potentiële concurrent.
Hoe dan ook snijdt dit in de commerciële verkoopbaarheid van de review of in de commerciële verkoopbaarheid van een potentiële opkomende review. Want hifi.nl is niets meer dan dat.
Daarom zijn die reviews ook niet objectief. Er wordt voor betaald.
Daarom heeft hifi.nl ook geen forum meer. Op last van de adverteerders destijds, want op dat forum werden destijds natuurlijk wel ongezoute meningen en metingen gedeeld tussen de members. Net als hier.

[Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 17-12-2021 14:39]

"man is not truly one, but truly two,"

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Nog eentje achter de betaalmuur :

https://www.nrc.nl/nieuws...it-nog-prettiger-a4069398
Schijnbaar kunnen we ook eco-rock gaan draaien oid.

Trouwens, ook dit is ook weer een echo van eerdere artikelen. Ik denk dat iemand een artikel recycle rondje aan het doen is.
https://theoptimist.nl/daily/op-zoek-naar-duurzaam-vinyl/ en dan kom je op >
https://www.scienceguide....zoek-naar-duurzaam-vinyl/

Ze zijn alweer een tijdje bezig, maar klaarblijkelijk slaat het bij de grotere persers niet aan :
https://www.ed.nl/economi...gie-als-geperste~ab353212
https://greenvinylrecords...nching-bi-pointed-stylus/

[Voor 67% gewijzigd door Ed.juh op 17-12-2021 20:24. Reden: even meer info erbij]

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:02
De Dual 1019 is een wisselaar maar heeft geen verstelbare armhoogte zoals de 1229 om te switchen tussen single en multi play. Dat kun je oplossen met een dikkere mat, ik heb een vulplaatje tussen element en headshell gezet.

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:08

Toshirou

Vinyl Surfer

Ed.juh schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:02:
Nog eentje achter de betaalmuur :

https://www.nrc.nl/nieuws...it-nog-prettiger-a4069398
Schijnbaar kunnen we ook eco-rock gaan draaien oid.

Trouwens, ook dit is ook weer een echo van eerdere artikelen. Ik denk dat iemand een artikel recycle rondje aan het doen is.
https://theoptimist.nl/daily/op-zoek-naar-duurzaam-vinyl/ en dan kom je op >
https://www.scienceguide....zoek-naar-duurzaam-vinyl/

Ze zijn alweer een tijdje bezig, maar klaarblijkelijk slaat het bij de grotere persers niet aan :
https://www.ed.nl/economi...gie-als-geperste~ab353212
https://greenvinylrecords...nching-bi-pointed-stylus/
Net zoals het hele verhaal rondom de HD-Vinyl waarbij de groeven met 3D software gemaakt zouden worden. Dat Oostenrijkse bedrijf erachter zou een revolutie ontketenen waarbij de kwaliteit toe zou nemen en de speelduur per zijde langer zou zijn. Omdat er met 3d software gewerkt zou worden zou de groeven handmatig(?) beter naast elkaar gelegd kunnen worden.

Elke website sprak erover, het bedrijf erachter stond op elke audio show lezingen te houden achter de techniek. De eerste 7" singles zouden begin dit jaar verschijnen en halverwege dacht ik, zouden 12" albums verschijnen. Nu eind 2021... nooit meer iets van gehoord...

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

• Ed.juh
@Toshirou Nou, volgens mij zijn ze nog best druk, of het verkoopt dat weet ik niet.
https://hdvinyl.org/latest/
September 2021, dus er is nog wel aktiviteit.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ed.juh schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:07:
@Toshirou Nou, volgens mij zijn ze nog best druk, of het verkoopt dat weet ik niet.
https://hdvinyl.org/latest/
September 2021, dus er is nog wel aktiviteit.
Dat is nog maar zien, want ik weet niet of ze hiermee de echte audiofiel/all-analog liefhebber over de streep trekken. Gezien je hier compleet met digitale bewerking werkt.

Maar voor een normaal pop album, die toch meestal al digitaal zijn opgenomen is dit wel een goede verbetering lijkt mij. Als we hiermee meer tracks op een album kunnen krijgen of betere kwaliteit krijgen door efficiënter de ruimte op een zijde te benutten, dan zie ik er wel wat in. Maar nu nog de grote jongens als Sony Music(Music on Vinyl), Pallas, RTI, Optimal en GZ overtuigen dat het een groot voordeel gaat opleveren. Maar aan de andere kant kan het zijn dat zij zo vastgeroest zijn in hun productieketen dat ze niet snel afwijken.

Maar dat er leven in het project zit, is nog een goed teken. Al ben ik benieuwd of het verschil hoorbaar gaat zijn wanneer de eerste producten verschijnen. Gezien vandaag al de goede releases op de grote audiofiele labels echt fantastisch klinken. _/-\o_

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Onder het vraagstuk, wat vind ik nu weer in een platenhoes? Een oud biljet... 😆💵!! Net dacht ik eens een tweedehands plaat uit de hoes te halen om erachter komen dat er een bonus bij zat. Dit oude biljet uit 1942-1946 zat er ook in.. iemand anders ook dit soort verassingen meegemaakt?

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 19:44
Al ben ik benieuwd of het verschil hoorbaar gaat zijn wanneer de eerste producten verschijnen.
Misschien ga je het niet horen, maar meer muziek op 1 kant ga je echt wel merken. Alleen vraag ik me af hoeveel je er nog uit kan persen. Als het om een verhoging gaat van 25 naar 30 minuten, zet het niet zo veel zoden aan de dijk.

Dan is de vraag eerder, waarom hebben ze in de jaren 50 niet gewoon een 16” formaat ofzo bedacht waar nog meer muziek op past? Ondertussen is het wegens compatibiliteit al te laat om nog platen groter dan 12” uit te brengen, maar in het begin zou dat best mogelijk zijn geweest lijkt me?
Een oud biljet...
Nice. Is zoiets nog wat waard? Heb geen verstand van munten 😜

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:47
waarom hebben ze in de jaren 50 niet gewoon een 16” formaat ofzo bedacht waar nog meer muziek op past?
De plaat is een cirkel. De arm is een boog. 2 x radius = geometrische afwijking. Dus 16inch is gewoon simpelweg onpraktisch. Vereist een veel langere arm.
Op YouTube kwam ik deze al eerder tegen.
Leuk filmpje met formaten waarvan ik niet wist dat ze ooit bestonden.

En wat die lange arm betreft heb ik nog niet zo heel lang geleden een afbeelding gezien van een platenspeler met een heel lange arm. Denk aan 1,5 tot 2x de standaard lengte. Volgens mij inderdaad met als belangrijkste (enige) voordeel de mindere afwijking.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 09:08
Soms ontdek je een nummer in een soundtrack, wat vervolgens van een random jaren 80 cassette only release blijkt te komen. Volgens het internet geen kans op een her-uitgave want de makers willen er niet aan.

En dan sta je een paar jaar later in de platenzaak door de bakken te bladeren en blijkt er opeens toch een her-uitgave gekomen te zijn... Dus die koop je dan. O-)

Charly schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:53:
Soms ontdek je een nummer in een soundtrack, wat vervolgens van een random jaren 80 cassette only release blijkt te komen. Volgens het internet geen kans op een her-uitgave want de makers willen er niet aan.

En dan sta je een paar jaar later in de platenzaak door de bakken te bladeren en blijkt er opeens toch een her-uitgave gekomen te zijn... Dus die koop je dan. O-)

[Afbeelding]
Of je koopt een cassettedeck zodat je die originele release en nog vele andere muziek op cassettebandje kunt kopen om van te genieten! ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Charly
rcor schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:47:
[...]

Of je koopt een cassettedeck zodat je die originele release en nog vele andere muziek op cassettebandje kunt kopen om van te genieten! ;)
Yeah, nah.

Er staat momenteel 1 originele cassette te koop op discogs... a 240 euro.
Dan "behelp" ik me wel met de LP van 2 tientjes :+
Charly schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:53:
[...]

Yeah, nah.

Er staat momenteel 1 originele cassette te koop op discogs... a 240 euro.
Dan "behelp" ik me wel met de LP van 2 tientjes :+
Dat kan ik mij dan ook heel goed voorstellen voor die prijs... ;)

Dan nog wat nieuwe LP's die ik gekocht heb na aanleiding van wat berichten over o.a. 2 Brothers On The 4th Floor:

Wat zien we:
- uiteraard de 2 Brothers On The 4th Floor LP (The Very Best Of 30th Anniversary Vinyl Edition)
- DJ Paul Elstak - May The Forze With You
- Normaal met hun nieuwe album Normale Verhale

Volgend jaar zal Charly Lownoise & Mental Theo met hun album Charlottenburg nog volgen... :D

Voor nu even genieten van 2 Brothers On The 4th Floor op de Technics... :*)

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:37
In het kader van de nostalgie kan ik deze dan weer niet laten liggen... :)

D_V schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:50:
In het kader van de nostalgie kan ik deze dan weer niet laten liggen... :)

[Afbeelding]
Die had ik volgens mij ook nog zien liggen bij Riddim Recordstore gisteren, zo vlak voor de lockdown...
Zonder lockdown was dit een no-brainer om daar ten tijde van het struinen naar muziek ook op te pikken door jou...

Maar helaas, wederom geen platen struinen de komende weken om met dank aan de lockdown... ;(

Maar niet getreurd: wellicht kun je hem gewoon bestellen en afhalen (pay & collect principe)... Dat kan daar gelukkig wel altijd... :) ;)

• Joeneunited
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-01 17:58
Is er ook een topic of goede site te vinden om platenspelers te vergelijken? Ik kan weinig vinden online.
https://www.vinylengine.com/library.shtml

Vinylengine heeft handleidingen en service manuals van een enorme hoeveelheid platenspelers.
Dus daar kan je de meeste aspecten van draaitafels vinden.

[Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 19-12-2021 10:32]

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 16:13
Net op tijd nog voor de feestdagen

Voor mij een van de beste kerstalbums met een beetje "jazzy" ondertoon en een geweldige pressing.
En ook de 2de samenwerking op plaat tussen LTony Bennet en Lady Gaga klinkt weer als een klok.

MuziekLiefhebbert

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:14
mr_petit schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:42:
[...]

Ja..... dat was een raar decennium.

Ik ben oud genoeg om sowieso de hele ontwikkeling van house te hebben meegemaakt, en was in de jaren 90 zelfs DJ, dus heb deze muziek heel veel gehoord en gedraaid, maar de muziek uit de jaren 90 die ik nu luister is eigenlijk niet de jaren 90 muziek die ik in de jaren 90 luisterde :P
Dat verschil is met de jaren 80 wellicht minder, al is dat vergelijk moeilijk te maken (ik luisterde in de jaren 90 meer jaren 80 muziek dan dat ik in de 00's happy hardcore en eurotrance luisterde)
Dit is een leuke als ze bij bv StuBru iets met de 90s gaan ophalen vs een 3FM. Buiten Nederland is het allemaal vrij alternatief (en er is gruwelijk goede muziek gemaakt in dat decennium), in Nederland is het grootste deel eurodance en happy hardcore... en Smells like teen spirit.

De goede muziek blijft hangen omdat goede muziek... de laatste omdat nostalgie :p

En ik moet echt weer wat meer muziek gaan luisteren ipv Netflix ... Al waren de Get Back sessions op Disney echt tof om te zien en ook McCartney 3,2,1 was mooi.
Joeneunited schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:54:
Is er ook een topic of goede site te vinden om platenspelers te vergelijken? Ik kan weinig vinden online.
Dit vind ik altijd een lastige, vaak wordt er een combinatie van platenspeler met fabrieks geleverd element getest, en ja, zo krijg je hem uit de doos, maar sommige spelers zijn een veel beter element waard en klinken dan zoveel beter.

[Voor 16% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 19-12-2021 11:50]

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:47:
[...]

Dit is een leuke als ze bij bv StuBru iets met de 90s gaan ophalen vs een 3FM.
StuBru is dan ook een hele goede zender, en 3FM niet :P
Sowieso is doorgaans het "top40" aanbod van destijds niet al te best.
Ik bedoel, denk je aan een hele grote jaren 80 of 90 hit, met als idee dat deze waarschijnlijk destijds 10 weken op 1 gestaan te hebben, maar ga je het nakijken blijkt deze maximaal de 2e plaats bereikt te hebben en stond de Deurzakkers de hele tijd op 1.
Dat is nederland :P

https://www.ad.nl/tech/de...es-je-een-goede~ad1c0011/

Jammer dat het verre van volledig is. Waarom een losse versterker? Ze noemen helemaal niet dat het hebben van een Phono ingang op je versterker een must is, en als je die niet hebt, je een losse Phono voorversterker moet kopen.
En dat er ook platenspelers zijn met ingebouwde phono versterker zodat je die op een gewone Line In ingang kunt aansluiten

[Voor 16% gewijzigd door Mrs Redhair op 19-12-2021 13:00]

Instagram:Ambitielozemeisjes

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Mrs Redhair schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:58:
https://www.ad.nl/tech/de...es-je-een-goede~ad1c0011/

Jammer dat het verre van volledig is. Waarom een losse versterker? Ze noemen helemaal niet dat het hebben van een Phono ingang op je versterker een must is, en als je die niet hebt, je een losse Phono voorversterker moet kopen.
En dat er ook platenspelers zijn met ingebouwde phono versterker zodat je die op een gewone Line In ingang kunt aansluiten
In een tijd waarin het gros van de mensen een bluetooth boombox heeft vind ik dit al heel wat. En vermoed dat voor een middle of the road hoogover artikel dat teveel diepgang heeft. Haken mensen af. Je opmerkingen zijn wel terecht, er gaan mensen een platenspeler ergens aansluiten waar ze ineens niets horen omdat er op hun hippe av receiver geen phono zit. :/

"Better ask questions before you shoot"

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:50
Op de meeste av-receivers zit tegenwoordig weer wel een phono, maar die zullen wel niet hip genoeg zijn.
pman63 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:18:
Op de meeste av-receivers zit tegenwoordig weer wel een phono, maar die zullen wel niet hip genoeg zijn.
Maar wel voldoende voor de massa die gewoon een plaatje willen en kunnen draaien. Niet dat ik mij tot die massa reken trouwens, daar is mijn interesse in het vinyl gebeuren te groot voor.

Instagram:Ambitielozemeisjes

• Ed.juh
Dat artikel in het AD zal wel 'getriggerd' worden door dat weggeef speler ding in de top 2000 quiz.
Ik heb een commercie gevoel, zo maar.

Gelukkig hebben we weer een lockdown, dus kunnen we lekker onze plaatjes afspelen, en wat teveel is op de MP lijst zetten, dan wel de discogs-lijsten lekker bijwerken. En fora doorlezen om die ene audiofiele speler te scoren ... Oh jongens, wat is er nog veel te doen.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Of om op de hoogte te blijven van alle nieuwe releases die gaan verschijnen. Volgend jaar komt er genoeg uit, al is het alleen al aan kwalitatieve all-analog heruitgaven. Dus minder uitgaan is ook meer geld over hebben voor nieuwe releases 😉.

• Ed.juh
En dan te bedenken dat vandaag het 50 jarig jubileum is van A clockwork Orange.
Minpunten als je niet weet waarom dat in het platenspeler topic wordt genoemd, of nog erger, je wordt tot Soylent Green omgezet, die was voor 2022 ingepland tenslotte.

Ik heb me overigens voorzien van een jvc 4vr-5436, en ga eens voorzichtig kijken of daarvoor geschikte platen/uitvoeringen nog zijn te vinden. Geen hele quadra/quadro collectie, dan mag je flink geld gaan uitgeven. Ik wil gewoon eens kijken waar die hype over ging. Zo verwacht ik zo rond mijn 100e eens te gaan kijken wat dat Bluetooth en luidsprekers nou voor iets was. Het moet altijd even indalen bij mij.
De link quadro / platenspeler / Clockwork orange is trouwens snel te maken. En ja, zonder dat ik het me realiseerde had ik die al in huis. Switched on Bach.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:36
Flink wat minpunten voor mij dan, want ik kan je geheel niet volgen.

• Ed.juh
@coinman63 pssttt > clockwork platenspeler
En daar zie je een schitterende Transcriptors Hydraulic Reference Turntable
De muziek werd op een van de eerste moogs gemaakt, hetgeen een vreemde mix werd van ultramodern, zeker voor die tijd en klassiek. Mocht je vandaag NPO 1 hebben gekeken, de 9e is een belangrijk onderdeel van de film. En die film is een Stanley Kubick klassieker.
De soylent green link, ach, beetje een eigen grap van mij. Zowel Soylent Green als A clockwork Orange scoren hoog in mijn Science-Fiction film top 100.
Oh, Soylent Green in het kort komt erop neer dat ieder protest ermee eindigt dat diegene die protesteerden, tot voedzame koekjes werden verwerkt, dit gold ook voor gepensioneerden overigens.
Soylent green wiki

• kozue
Zulke minpunten nemen we maar met een flinke lepel zout. Ik bestond 50 jaar geleden nog niet, dus dit zegt me ook allemaal niks, en daar schaam ik me niet voor. Niet iedere vinyl liefhebber is over de 60 ;)

Die JVC is wel een leuk ding zeg. Hij was wel een beetje z’n tijd vooruit, naar een tijd die nooit ging komen. Ik las dit over een vergelijkbaar model:
The 4VR-5456X is ready for the day when FM discrete 4-channel broadcasting starts.
Volgens mij is dat nooit gebeurt. Ik weet niet beter dan dat ieder FM station hooguit in stereo uitzend. Volgens mij is het aantal quadro platen ook zeer beperkt en maken ze die allang al niet meer.
Grappig is dan weer wel dat je 2 decennia later al die surround standaarden kreeg, en ze toch nog half gelijk kregen, maar vooral voor video en niet zozeer voor muziek.

En NPO1… ik ben ook iemand die niks moet hebben van al dat moderne bluetooth spul (vind het niet gebruiksvriendelijk, altijd problemen met die draadloze verbindingen), maar lineaire TV doe ik al zo’n 10 jaar niet meer aan. Veel te lange reclameblokken, gebrek aan keuze, en vaste uitzendtijden waardoor je altijd het begin van je programma mist, tenzij je je leven inricht rond een uitzendschema, en daar nog ieder maand voor betalen ook, nee dank je. Maar goed, das een beetje offtopic voor een vinyl discussie ;)

• Ed.juh
@kozue Het was ook zeer zeker met een fikse lepel zout te nemen.
Er is overigens door een beperkt aantal zenders wel eens een quad uitzending gedaan.
Het aantal platen wat in quadro is uitgebracht is in absolute aantallen minimaal.
populaire quad platen
De surround versies die op SACD en DVD-a later uitkwamen, waren meestal gebaseerd op de master-tapes die voor Quadro waren gemaakt.
Er is niet zo heel lang geleden nog wel een quadrofonische plaat uitgebracht. Omdat bijna niemand er meer apparatuur voor had, kwam er meteen ook een decoder bij. 277 stuks zijn daarvan geproduceerd
Technomoan laat het zien

• Joeneunited
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-01 17:58
Dank voor de reacties overigens, was mijn post even vergeten. Zal er eens naar kijken, om eerlijk te zijn niet veel wijzer geworden, maar dat ligt niet aan julllie.

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:38
@Ed.juh Er is ook een lijst van quadrafonische radiouitzendingen:

Dat is helaas niet echt van de grond gekomen:

"To broadcast Quadraphonic was difficult and never actually came to a solution. One attempt to broadcast in quad was by using one radio station to broadcast the front channels while another broadcast the rear. In order to receive these "Discrete" broadcasts, a second stereo FM receiver was needed. This proved to be problematic since owning two stereo receivers was not a reality for most."

Quad platen en banden zijn overigens veelvuldig omgezet in goede digitale surround formaten, officieel en niet-officieel. Naast het gewone vinyl, is het verzamelen daarvan ook leuk.

• Ed.juh
@hansie18 Die lijst had ik ook gezien, maar om daaraan te komen, moet je een goed band systeem hebben, behalve Reel-to-Reel is daar ook weer iets op 8-track terecht gekomen.
En de juiste kennissen om daar dan kopieen van op te duiken.
Ik houd het maar op de plaatjes, dat is al obscuur genoeg en makkelijker te vinden.
Wellicht maar eens wachten op de quad-revival en de stukjes daarover in de kranten. ;d

[Voor 34% gewijzigd door Ed.juh op 20-12-2021 22:41]

• Ed.juh
En ook in Duitsland doen we weer een 'vinyl lebt noch'.
Voor diegeen die de taal machtig zijn : YouTube: Vinyl-Boom - Das Comeback der Schallplatte | SWR Made in Südwest

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ed.juh schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:02:
En ook in Duitsland doen we weer een 'vinyl lebt noch'.
Voor diegeen die de taal machtig zijn : YouTube: Vinyl-Boom - Das Comeback der Schallplatte | SWR Made in Südwest
Dit soort dingen kan je toch om lachen. Het is duidelijk komkommertijd? Vinyl is gewoon weer een standaard medium, maar goed dit soort dingen worden gemaakt voor de views en clicks. Dit soort artikelen kom je altijd tegen op YouTube of op blogs die het van de clicks met ads moeten hebben.

En vaak inhoudelijk zegt het niks nieuws. :O

Mijn tactiek: gewoon niks van het hele hifi / vinyl journaille lezen / kijken, is iets echt belangrijk of vernieuwend dan druppelt het het toch wel door in dit topic of een ander forum. Bespaart me een hoop tijd en vermoeidheid. :)

[Voor 15% gewijzigd door Cap op 21-12-2021 11:26]

• Ed.juh
@Cap Oeps
In de categorie 'niet geschoten is altijd mis' de resultaten van 2 experimenten voor het vlak krijgen van een LP. Voor jullie gemoedsrust: geen van beide LP's was draaibaar, dus ik had niets te verliezen.
Voor beide experimenten is de LP (uiteraard eerst gewassen) tussen 2 glazen platen gelegd, met bakpapier en een oude lap stof als bescherming. Daarop heb ik een aantal stenen gelegd.

Experiment 1:
Een LP met een stevige warp over ongeveer 5 cm.
Bij de warp was sprake van een hoogteverschil van zeker 0,5 cm.
Oven op hete lucht, boven en onder verwarmen op 60 graden.
LP tussen de glazen platen met de stenen er op 5 uur in de oven.
Daarna in de oven af laten koelen en de volgende ochtend getest.

Resultaat is een perfect vlakke LP _/-\o_ .
Helaas bleek tijdens het testen dat de arm op het deel waar de warp zat, nu in het horizontale vlak trilt. Dat is heel duidelijk aan de headshell te zien. Kant A is wel te spelen, maar de 'zwiepers' zijn bij kant B zo fel dat de naald als het ware terugspringt en deze kant daarmee niet meer speelbaar is ;w . Op naar het tweede experiment.

Experiment 2:
Deze LP zag er uit alsof hij over een waslijn te drogen was gehangen. Ik schat dat het hoogteverschil tussen het midden en de rand minimaal 1,5 cm was. Gewoon een soort tunnel :+ .
Oven op hete lucht, boven en onder verwarmen op 55 graden.
LP tussen de glazen platen met de stenen er op 4 uur in de oven.
Daarna in de oven af laten koelen en de volgende ochtend getest.

Resultaat is ook nu, een perfect vlakke LP _/-\o_ .
Bij het spelen zie je een uiterst minimale trilling van de headshell. Die zie ik alleen omdat ik er op let en omdat het zwarte logo op de zilverkleurige headshell het blijkbaar extra goed zichtbaar maakt.
Hij speelt perfect af, klinkt als een klok. Enige is dat er op kant B sprake is van wat zachte ruis tussen een paar tracks. Omdat de LP voor verwarmen absoluut niet speelbaar was, weet ik niet of dat een gevolg is van het verwarmen. Ik vermoed het trouwens niet, want het betreft alleen kant B. En kant A is net zo warm geworden. Maar al met al een geslaagd experiment d:)b

De afgelopen jaren heb ik meerdere pogingen gedaan om een LP vlak te krijgen. En ondanks dat het geen wetenschappelijk onderzoek betreft, is mijn conclusie voor dit moment dat een LP met een warp niet zonder schade d.m.v. verwarmen in een oven, vlak te krijgen is. Elke keer is het probleem dat er horizontale uitslag geïntroduceerd wordt op de plek waar de warp zat. Het enige positieve resultaat heb ik gehad bij de LP die zo'n beetje gevouwen was (experiment 2 uit dit relaas).

• Ed.juh
@Vintage1967 Slechts enkele Wim Kan's 73 zijn geslachtofferd ....

Leuk experiment. Onverwacht resultaat eigenlijk, met een zo eenvoudige opzet.
Als je een beetje met video kan spelen, lijkt me dit een leuke voor YouTube. Maar ja, wat kunnen we dan voor variaties gaan verwachten. Met duur hardhout gestookte ontkrommings-ovens.

• Gentleman
  • Laatst online: 28-05 00:11
Hebben jullie dat ook eens gehad dat het gaatje in de vinyl niet past? het album Random Acces memory van Daft punk past niet in mijn speler. grrrrr. hoe dat op te lossen?

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:39
Gentleman schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:31:
Hebben jullie dat ook eens gehad dat het gaatje in de vinyl niet past? het album Random Acces memory van Daft punk past niet in mijn speler. grrrrr. hoe dat op te lossen?
je hebt er een speciale tool voor (https://www.vinylvinyl.nl/clearaudio-lp-drill.html) maar als je dat ziet lukt het vast ook wel met wat huistuinkeuken gereedschap ;), tip:de diameter van de lpdrill is 7,3mm

[Voor 6% gewijzigd door macdushi op 21-12-2021 12:42]

• Ed.juh
@Gentleman
Om je vraag te beantwoorden, hier mogelijke opties gevisualiseerd > YouTube: YouTube

[Voor 56% gewijzigd door Ed.juh op 21-12-2021 15:04. Reden: .]

• Gentleman
  • Laatst online: 28-05 00:11
Dankje

het is toevallig zo'n zware uitvoering ook nog. zal het eerst bij goedkopere lp's proberen.
Ed.juh schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:02:
@Gentleman
Om je vraag te beantwoorden, hier mogelijke opties gevisualiseerd > YouTube: YouTube

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Hier altijd even een potlood er doorheen duwen, paar keer heen en weer draaien. Dat werkt altijd... geen tools voor nodig ;)

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 22:10
Naaldvijltje gaat ook prima. Gaat slechts om fracties van een millimeter. De spindle van mijn Tangospinner subplateau lijkt wel iets dikker dan anderen, want daarop komt het ook nogal eens voor dat een plaat net niet past. Vijltje er lichtjes even een paar keer doorheen en het gaat.
Een andere oplossing voor het te kleine gat probleem is geen Thorens platenspeler gebruiken. :P

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 17:22
Lekker ouderwets...schaartje openklappen, die is mooi taps één twee keer in de rondte is genoeg… 50 jaar ervaring hiermee.. :+

• Ed.juh
Ik wilde nog voorstellen om dat stukje metaal even tegen een vijl aan te houden, en dan een uurtje op 78 toeren. Een Thorens is daar berucht om inderdaad.
Toch goed dat dit forum al deze dingen weet, en het verder ... nergens ... niet ...

• kozue
Is niet alleen met een Thorens. Sommige platen zijn ook echt gewoon te smal. Meer dan 99% past gewoon in 1 keer, maar ik heb er ook een aantal gehad die ik groter moest maken. Welke weet ik niet meer. Ik doe het hetzelfde als Habana. 1 kant van een schaar er in en even een paar keer rond. Wel oppassen dat de andere punt niet tegen het vinyl aan komt, dan heb je een mooie dikke kras, maar dat is me nog niet gebeurt dus volgens mij is het 99% veilig als je voorzichtig bent.
Niet alleen met Thorens wellicht, maar zelf heb ik het met de verschillende Japanners nog nooit gehad.
Het gaat bij mij voor >95% om pre-2000 vinyl, dat wel. :)

• kozue
Over dat gat gesproken… bij m’n zwager waren we laatst door z’n collectie aan het spitten, en daar zitten ook wat 7” singeltjes tussen. Bij de jaren 80 Kenwood in de woonkamer zit geen 45 rpm adapter meer, dus die hadden we dan maar even geleend van een goedkoop ding die boven stond: een moderne tafel van het merk “ok” (wat waarschijnlijk niet zo ok is). Maar die pastte niet netjes op de spindel. Het gat was groter en hij zat wat losjes. Heeft iemand dat wel eens gezien? Ik dacht altijd dat het een universele maat was en ze dus uitwisselbaar zouden moeten zijn. Met mijn eigen spelers heb ik dat nog nooit gezien. De meeste hebben zo’n adapter niet meer, maar degene van de Lenco beneden past overal op.
Ja dat heb ik ook wel eens gezien, met zo'n hoge geribbelde, echt zo'n ding van een stuk of 3 cm hoog. :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:21
Lijk me dat het gat in de lp/single standaard zou moeten zijn. Bij de cd is het ook precies een kwartje (opa vertelt: dat is oud Nederlands geld) geloof ik. Als dat gat niet passend is, is dat wel heel slordig
Gisteren de meest recente aanwinsten (via MP) ontvangen:

Zonder dat de LP's gewassen zijn, heb ik meteen maar naar Them geluisterd. De hoes is absoluut VG+, de LP heeft haarlijnen, wat ruis tussen een aantal tracks en af en toe wat tikjes, maar is zeker een VG. Mogelijk brengt een wasbeurtje verbetering. Maar ook al zou dat niet het geval zijn, dan nog ben ik heel tevreden :9 .

De LP van The Kinks ziet er beter uit (zeker een VG+), maar moet nog gewassen en beluisterd worden. En jullie zullen waarschijnlijk ook wel weten dat niet elke schade aan een LP zichtbaar is. Een eerste luisterbeurt zal uitsluitsel geven. Als je de LP tegen het licht houdt, zie je dat hij wat transparant is. Een mooie donkere bruin-rode kleur. Ook deze hoes is een sterke VG+. Dit album had ik trouwens nog niet eerder voorbij zien komen. Oh ja, en dan de titel: "The Kinks Are The Village Green Preservation Society" _/-\o_ .

Ik heb contact met de verkoper om te kijken wat hij nog meer in de verkoop wil doen. Na het debacle van de "ongeveer 60 LP's", is dit een verademing. Geen fratsen, leveren wat je belooft en nog snel ook. Het kan gelukkig dus wel.

Gentleman schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:31:
Ik heb altijd een klein stukje schuurpapier bij mijn platenspeler liggen. Als je dat oprolt, kan je daar prima het gat van de LP mee vergroten. Voordeel is, dat het heel geleidelijk gaat. En ik gebruik dagelijks een Thorens TD166. Het 'probleem' speelt bij zowel oude als nieuwe LP's, waarbij ik het gevoel heb dat het bij nieuwe persingen relatief vaker speelt. De Dual 704 die ik vroeger gebruikte (en nu op de zolder staat), heeft blijkbaar een spindle die net iets dunner is, want daar hoefde ik nooit gaten te vergroten. Conclusie: de diameter van de spindle is absoluut standaard, tot daar door een fabrikant van wordt afgeweken :*) .

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-05 16:43
Mooie aanwinsten weer, ik vind het op Marktplaats wel lastig om te bepalen wie ter goeder trouw is en wie niet.
Vintage1967 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:27:
Gisteren de meest recente aanwinsten (via MP) ontvangen:

[Afbeelding]

Zonder dat de LP's gewassen zijn, heb ik meteen maar naar Them geluisterd. De hoes is absoluut VG+, de LP heeft haarlijnen, wat ruis tussen een aantal tracks en af en toe wat tikjes, maar is zeker een VG. Mogelijk brengt een wasbeurtje verbetering. Maar ook al zou dat niet het geval zijn, dan nog ben ik heel tevreden :9 .

De LP van The Kinks ziet er beter uit (zeker een VG+), maar moet nog gewassen en beluisterd worden. En jullie zullen waarschijnlijk ook wel weten dat niet elke schade aan een LP zichtbaar is. Een eerste luisterbeurt zal uitsluitsel geven. Als je de LP tegen het licht houdt, zie je dat hij wat transparant is. Een mooie donkere bruin-rode kleur. Ook deze hoes is een sterke VG+. Dit album had ik trouwens nog niet eerder voorbij zien komen. Oh ja, en dan de titel: "The Kinks Are The Village Green Preservation Society" _/-\o_ .

Ik heb contact met de verkoper om te kijken wat hij nog meer in de verkoop wil doen. Na het debacle van de "ongeveer 60 LP's", is dit een verademing. Geen fratsen, leveren wat je belooft en nog snel ook. Het kan gelukkig dus wel.
joppe113 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:33:
Mooie aanwinsten weer, ik vind het op Marktplaats wel lastig om te bepalen wie ter goeder trouw is en wie niet.

[...]
Dat kan je ook niet bepalen.
Naast het devies 'Als het te mooi is,....', kijk ik zelf naar een aantal zaken:
  • Feedback, en dan specifiek op dezelfde artikelen als de advertentie waar ik interesse in heb.
  • Aantal jaren actief op MP.
  • Rekeningnummer, want dan kan je checken of er meldingen zijn van fraude met dat rekeningnummer. Dit is trouwens de reden dat ik bij voorkeur niet via een betaalverzoek van MP betaal.
  • De hoogte van het bedrag, om zo een risico in te kunnen schatten in het geval de aankoop tegen valt of er helemaal niet wordt geleverd. In het geval van de LP's van Them en The Kinks was het een soort proefbestelling. Nu die goed uitpakt, durf ik meer te kopen bij deze verkoper. En ja, dat kost mij extra verzendkosten, maar dat zie ik dan even als een verzekering.
Kan het op die manier nooit fout gaan? Nee, het is en blijft MP met verkopers met onvoldoende kennis van de aangeboden artikelen tot en met regelrechte oplichters.

Op het feedbackmechanisme van MP valt ook zeker af te dingen.
Als een advertentie wordt verwijderd en er wordt aangegeven dat het artikel niet is verkocht via MP, zal er geen beoordeling volgen. Bovendien is een verwijderde advertentie nooit terug te halen. Dat laatste is de reden dat ik regelmatig screenshots van een advertentie maak om, in geval van discussie, op terug te kunnen vallen. Overigens doe ik dat ook van mijn eigen advertenties voor ik ze verwijder. Tenslotte is ook een opeenstapeling van slechte feedback voor MP geen reden om tot actie over te gaan. Aan de andere kant verwijderen ze op een gegeven moment wel accounts als advertenties als 'verdacht' worden gemeld. Vervelende bijkomstigheid is, dat die verkoper dan ook niet meer via MP te benaderen is op het moment dat jij bent opgelicht.

Al met al moet je er als koper rekening mee houden dat het wel eens fout kan gaan. Hoe vervelend ook, het is dan een kwestie van uithuilen :'( en weer doorgaan :P .

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:59
Jorgen schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:16:
. ...Bij de cd is het ook precies een kwartje (opa vertelt: dat is oud Nederlands geld) geloof ik. ...
Dubbeltje... ;)

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 17:22
@Rens1967 Inderdaad één dubbeltje, bevestigd door Wilhemina 1937 en Juliana 1975 >:)

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lieve overbuurman heb ik. Zomaar een Technics SL-QD33 gekregen. Stond bij hem stof te vangen in de kelder.
Nu staat die naast de Thorens TD-165.

De Technics klinkt ook gewoon prima. Grote plus zijn de automatische features. Al zit er geen autostart op voor een 10". Oftewel een stuk gebruiksvriendelijker dan de Thorens.

De Thorens ziet er wel vetter uit natuurlijk, met de mooie houten plint.

Tja, wat zal ik doen?

• Ed.juh
@Jeltel
Wil je echt van ons horen wat je moet doen?
Echt ? < insert devil emoticon >

Ik denk dat het een mooie technics is, om twijfelachtige platen op te draaien, dan wel het systeem voor het werkkamertje. Die Thorens is gewoon mooier/beter in mijn ogen.

• Jeltel
  • Niet online
Je hebt gelijk an sich. De Thorens is wel heel basic, draait te snel op 33 toeren. Loopt aan met zware platen op 45 toeren. Slaat niet automatisch af, dus als de familie hier een plaat luistert en ik even weg ben, staat de naald zo een paar uur in de uitloop groef.

Wel heel makkelijk zo deze auto functies en dat die met de quartz altijd op de juiste snelheid loopt.
En hij slaat minder snel over.

Ik ben er nog niet uit.

[Voor 3% gewijzigd door Jeltel op 22-12-2021 16:36]

• Ed.juh
@Jeltel

Je weet het echt wel, je wilt ze allebei.
Die Thorens heeft gewoon aandacht en liefde nodig.
Zo niet, PM me en dan maken wel een ' nice price for me, my friend '
De uitslag dat die Technics ook prima klinkt verrast me niets.

Je zult zelf moeten bepalen hoe mooi je de Thorens vindt en hoe "niet mooi" de Technics.

Wbt het op snelheid lopen, geen snaar vervangen, goed wisselen tussen 33 en 45 rpm en het comfort van auto return is het wel duidelijk. ;)

Kijk ik snap de keuze voor een merk (be it Thorens of Technics) prima. Er wordt echter maar al te vaak gemakkelijk aangenomen dat merk X zomaar beter is dan merk Y, gewoon omdat, het merk.
Mijn mening (en ruime ervaring ;)) is dat je er alleen achter komt door dit zelf te ervaren. Die kans heb je nu en jij merkt in geluid geen kwalitatief verschil.

Maarreh, nog ff wat anders.... áls het dan over fetisjisme gaat voor een bepaald merk, of audiofiel snobisme... dan wil je ook geen instapmodelletje. Met alle repect. :*) Dus dan valt een TD-166 sowieso af en moet er toch - minimaal - een TD-160 komen of beter. Sinds decennia algemeen beschouwd als de eerste echt serieuze Thorens.

Maar voor mensen die daar weinig last van hebben: allebei prima platenspelers die qua geluid niet voor elkaar onder hoeven te doen met elk hun sterke en minder sterke punten. :Y

[Voor 63% gewijzigd door Cap op 22-12-2021 17:00]

• Jeltel
  • Niet online
Verkopen van de Thorens denk ik voorlopig niet aan. Daarvoor is het teveel nostalgie enzo.
En voor liefde zit Dr. Thorens hier in de buurt.

Die heeft hier een jaar of 10 geleden al eens deze tafel onder handen genomen.

• Ed.juh
@Cap
Ik denk dat je zo dit hele topic hebt samengevat. Je hebt sowieso al zeer goed gemasterde dragers nodig, plus een serieuze platendraaier, met een serieuze naald/element om het uiterste uit een systeem te halen.
En dan is er nog een heeeeeel grote categorie die een goed systeem hebben om gewoon net als vroeger lekker plaatjes te draaien. En dan zelfs waarbij het leuk is als het tikt en kraakt, en mono word weergegeven. Allemaal goed, allemaal leuk. Het hoeft niet altijd speciaal en duur en high-end en en en .....
Cap schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:51:
- een TD-160 komen of beter. Sinds decennia algemeen beschouwd als de eerste echt serieuze Thorens.
Je hebt natuurlijk ook nog de td124 :)
En natuurlijk de td150, de vader van alle td16x en 14x, en van de Linn LP12, Heybrook TT2, Ariston RD11, Ariston RD80 en vast nog wel wat meer :P

Maar de td-166 was inderdaad een later ontworpen speler, gepositioneerd onder de td-160.

Ik bedoelde eerste als de "eerste binnen de lijn, van beneden naar boven", zeker niet de oudste nee. :P

Uiteraard zijn de TD-150 en TD-124 serieuze klassiekers, hoewel ik zelf altijd de TD-160 zou verkiezen boven de TD-150, toch net wat meer doorontwikkeld en verfijnder. :)
Nieuwe aanwinst voor in de woonkamer om daar de V-90LPS van Musical Fidelity te gaan aflossen:

Een Iphono 2 met Sbooster voedingsupgrade! Overgenomen van @musicfreak (voor een nette prijs) die heel goed had opgelet en onthouden had dat ik er wel eens ooit een zou willen hebben in de toekomst toen hij zijn exemplaar met Sbooster voeding te koop aanbood op Marktplaats...

Dank hiervoor @musicfreak! Als test staat hij nu tijdelijk even bij mijn set boven te spelen omdat ik beneden nog een element te vervangen heb alvorens ik hem daar aan de set kan toevoegen... Hoe dan ook: Rcor is happy! :D

Ps.: de Musical Fidelity V-90LPS staat overigens niet te koop: die ga ik lekker door schuiven om daarmee LP's te kunnen digitaliseren als dit nodig is... De oude Musical V-LPSII die ik nu hiervoor gebruik zal dan elders worden ingezet waarna de Musical Fidelity V-LPS die daar weer in gebruik is van de hand zal worden gedaan (want ja, dat is immers de oudste van het stel)... ;)

[Voor 16% gewijzigd door rcor op 22-12-2021 21:22]

• Jeltel
  • Niet online
Cap schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:51:
De uitslag dat die Technics ook prima klinkt verrast me niets.

Je zult zelf moeten bepalen hoe mooi je de Thorens vindt en hoe "niet mooi" de Technics.

Wbt het op snelheid lopen, geen snaar vervangen, goed wisselen tussen 33 en 45 rpm en het comfort van auto return is het wel duidelijk. ;)

Kijk ik snap de keuze voor een merk (be it Thorens of Technics) prima. Er wordt echter maar al te vaak gemakkelijk aangenomen dat merk X zomaar beter is dan merk Y, gewoon omdat, het merk.
Mijn mening (en ruime ervaring ;)) is dat je er alleen achter komt door dit zelf te ervaren. Die kans heb je nu en jij merkt in geluid geen kwalitatief verschil.

Maarreh, nog ff wat anders.... áls het dan over fetisjisme gaat voor een bepaald merk, of audiofiel snobisme... dan wil je ook geen instapmodelletje. Met alle repect. :*) Dus dan valt een TD-166 sowieso af en moet er toch - minimaal - een TD-160 komen of beter. Sinds decennia algemeen beschouwd als de eerste echt serieuze Thorens.

Maar voor mensen die daar weinig last van hebben: allebei prima platenspelers die qua geluid niet voor elkaar onder hoeven te doen met elk hun sterke en minder sterke punten. :Y
Het is niet voor niets bewust, dat ik de keuze maak om me niet helemaal te gaan verdiepen in de klank van zaken. En dus goede luisterbeurten te doen.
Ik heb hier een lekkere set staan met een Marantz surround versterker en flinke Mordaunt-Short zuilen. En dat klinkt helemaal top. Of ik nu digitaal of analoog (lees vinyl) luister. Voor mij hoeft het niet beter.

En ja ik denk dat de Thorens terug zijn doos in gaat en ik het even met die Technics ga proberen. In een huis met kleineren kinderen is een wat meer fool-proof apparaat wel handig.

Komt die Thorens over een jaar of wat weer van zolder, laat ik hem vertroetelen door Dr. Thorens en ga ik weer lekker handmatig plaatjes luisteren.

• Jorgen
Zo klein ja? Ik wist dubbeltje of kwartje idd. Tot en met laserdiscs en uhd-blu-rays kent iedereen die ze wereldwijd gebruikt onbewust het formaat van Nederlands geld 😁

• Ed.juh
@Jeltel Ik zeg, dat is de meest verstandige keuze.
Nou, ja, wacht, ik noteer klein grut. Wellicht is een technics SL5 ( sl5 ) iets voor jou. Element is niet om te wisselen, nieuwe naalden zijn er nog. Verder plaat opleggen en op start drukken. Dat kan dat kleine spul ook. Of je leert ze met platen omgaan. Wij konden het vroeger tenslotte ook.

• InsanelyHack
vandaag mijn mooiste kerstcadeau gehaald wat ik me maar kon wensen. Ik heb mijn Technics SL1500C verruild met een Technics SL-1200 MK6 zeer zeldzaam in Europa en het betreft een origineel Japans model. Bijna "Mint" staat! Heb slechts 2 hele kleine krasjes aan de achterkant kunnen ontdekken!

Het is een oogstrelende draaitafel maar ook de klank is echt zoveel beter. Headshell erin geplopt en nu al 3 x Donald Fagan - The Nightfly beluisterd. Zoveel meer detail! De titanium arm maakt toch echt het verschil.

• D_V
Nou jongens, ik heb m'n nieuwe platenspeler gevonden, hij staat prima op 'n bijzettafel en je kunt 'm meenemen in de bus. Verder kun je via usb je platen omzetten in 96bit mp3's want dat geklooi met die platen de hele tijd. Lekker vanaf m'n phone luisteren naar m'n mofi fleetwood mac, genieten!

:P

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Pfffff... hipster 8) ;)

[Voor 19% gewijzigd door Toshirou op 23-12-2021 05:39]

• Jeltel
  • Niet online
Ed.juh schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:30:
@Jeltel Ik zeg, dat is de meest verstandige keuze.
Nou, ja, wacht, ik noteer klein grut. Wellicht is een technics SL5 ( sl5 ) iets voor jou. Element is niet om te wisselen, nieuwe naalden zijn er nog. Verder plaat opleggen en op start drukken. Dat kan dat kleine spul ook. Of je leert ze met platen omgaan. Wij konden het vroeger tenslotte ook.
nee, nee.
Ik ga niet nog een platenspeler kopen. En de kleintjes konden al aardig overweg met de Thorens. Maar toch kost het wel wat moeite en deze gratis Technics is dan wel fijn.

Als mijn overbuurman er niet mee kwam, was het gewoon bij de Thorens gebleven.

• Jeltel
  • Niet online
InsanelyHack schreef op donderdag 23 december 2021 @ 01:24:
vandaag mijn mooiste kerstcadeau gehaald wat ik me maar kon wensen. Ik heb mijn Technics SL1500C verruild met een Technics SL-1200 MK6 zeer zeldzaam in Europa en het betreft een origineel Japans model. Bijna "Mint" staat! Heb slechts 2 hele kleine krasjes aan de achterkant kunnen ontdekken!

Het is een oogstrelende draaitafel maar ook de klank is echt zoveel beter. Headshell erin geplopt en nu al 3 x Donald Fagan - The Nightfly beluisterd. Zoveel meer detail! De titanium arm maakt toch echt het verschil.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tof dat je er bij mee bent! Ziet er zeker vet uit.

Zelf had ik dit dus nooit gedaan. Veel teveel geld (inschatting), voor een (voor mij) waarschijnlijk marginale verbetering van het geluid.

Zo zijn we lekker verschillend. Mooi voorbeeld.

• Jeltel
  • Niet online
D_V schreef op donderdag 23 december 2021 @ 03:17:
Nou jongens, ik heb m'n nieuwe platenspeler gevonden, hij staat prima op 'n bijzettafel en je kunt 'm meenemen in de bus. Verder kun je via usb je platen omzetten in 96bit mp3's want dat geklooi met die platen de hele tijd. Lekker vanaf m'n phone luisteren naar m'n mofi fleetwood mac, genieten!

[Afbeelding]
En dit is dan weer het andere uiterste van het spectrum :D

Wat een onzin.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gezien de kleur moet dat geen 1210 zijn🧐?

Veel plezier er mee, ziet er echt goed uit.

You don't need eyes to see, you need vision

Cap schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:56:
hoewel ik zelf altijd de TD-160 zou verkiezen boven de TD-150, toch net wat meer doorontwikkeld en verfijnder. :)
Qua arm wel. Qua loopwerk vraag ik het me toch af.
De TD-150 heeft een geharde kogel als taatslager en de td160 heeft een een afgeronde as (al zal die ook gehard zijn).
De TD-150 heeft een aluminium motorpulley, de TD-160 eentje van plastic.
Dat zijn toch veranderingen die het vooral in massaproductie goedkoper maken.

Maar ik ben niet echt een Thorens specialist, dus wellicht heeft de TD160 wel heel veel designverfijningen tov de TD160.

Ik heb ook ooit maar 1 thorens gehad. Ook maar heel kort (in mijn geheugen maar 1 of 2 weken dus het mag ook geen naam hebben), gekregen, niet in hele goede staat (scharnieren uiteraard, en kwam uit een huishouden met kinderen...). En geen automatische afslag, dus niet echt voldoen aan mijn wensen. Ik heb 'm daarna weggegeven (was trouwens een td-160). Maar ja, destijds (begin van dit millennium) kon je natuurlijk vrij gemakkelijk een TD-160 in een zolderopruiming scoren voor 25-50 euro (al was dit misschien nog wel in de gulden tijd :D )
Maar hij is niet de container in gegaan. Dat deed ik ook wel regelmatig, want ik had gewoon geen zin om te gaan leuren met een 2e hands platenspeler waar je misschien 10-30 euro voor kreeg.
Iig een dual 650RC is de container in gegaan. Misschien wel jammer, want dat is een zeldzame, omdat daar een externe afstandsbediening op aangesloten kon. Maar ja, ULM arm met versleten naald.
En nog wel 1 of 2 andere duals waarvan ik geeneens meer weet welke typenummers dat waren (ik kreeg ze gewoon van vrienden, of bij platen die ik kocht.). En nog een Sanyo?. En ook nog 1 of andere technics (ook geen bijzondere, plastic en ik vraag me zelfs af of er een sme headshell aan zat). En vast nog wel 1 of 2.
Destijds wist je ook wel zeker als je zo'n electronicacontainer op het milieupark inliep dat er platenspelers lagen.
Andere tijden.... :Y (gek eigenlijk dat het destijds ook 1 van de goedkoopste hobby's die je kon hebben, hoe is de tijd veranderd... 8)7 )

[Voor 61% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2021 11:05]

• Jorgen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat doet zo'n andere arm dan voor het geluid?

• InsanelyHack
Wat doet zo'n andere arm dan voor het geluid?
Geen idee. Het is ander materiaal. Titanium én er zitten andere draadjes in maar ook de manier hoe ze er in zijn gelegd is anders dan bv bij de MK2/MK3/MK4 én MK5.de MK6 wordt gezien als het juweel van Technics om het échte SL1200 tijdperk af te sluiten. Daarna zijn de SL1200GAE / G / GR en MK7 uitgekomen waarbij de MK6 tussen de GAE en G inzit. Dus beslist een betere platenspeler in vergelijking met de MK7 / GR en redelijk vergelijkbaar met de G.

Maar het gaat om het geluid. Ik heb vergelijkingen opgenomen via line out van mijn versterker en line in op mijn PC met mijn referentie tracks van Donald Fagan (side-B), en dan vergelijk ik die door dat via mijn line-out af te spelen op mijn computer en de 2 tracks in Audacity in te lezen. Dan kan je met SOLO vrij makkelijk snel tussen de tracks wisselen en luisteren wat het verschil is.

• InsanelyHack
Tof dat je er bij mee bent! Ziet er zeker vet uit.

Zelf had ik dit dus nooit gedaan. Veel teveel geld (inschatting), voor een (voor mij) waarschijnlijk marginale verbetering van het geluid.

Zo zijn we lekker verschillend. Mooi voorbeeld.
Nou ik had al een SL1500C dus de upgrade prijs viel mee. Idd ik ben ooit met een Thorens TD166MK2 begonnen (2 jaar geleden) en die had ik voor niks. Die heb ik toen mooi gereconditioned met Parts van IntoVinyl en toen had ik een basis dat ik de SL1500C kon kopen moest toen 300 euro bij. Nu moest er 450 bij. Dus het heeft me in totaal een 1000 euro gekost denk ik incl element en aan vinyl geef ik ca 150 p/maand uit. Je kan het ook als investering zien. De SL1200s zijn de platenspelers die zonder meer het meest gewild zijn. De Japanse zijn zeldzaam hier in Europa en worden alleen maar meer waard zeker nu de populariteit van Vinyl weer toeneemt. Ik snap je prijsbewustheid wel hoor. Ik had het ook nooit in één keer gedaan. Alhoewel mijn SU-G700 amp van Technics nog een hele andere prijsklasse is en ik al aan het sparen ben voor de ultieme player de SL-G700. Anyway enjoy life ;-) !

[Voor 4% gewijzigd door InsanelyHack op 23-12-2021 09:56]

• InsanelyHack
Gezien de kleur moet dat geen 1210 zijn🧐?
Dat verschil in aanduiding dat de kleur ook valt op te maken op het typenummer heeft technics pas later geïntroduceerd toen ze, in 20015-2016, weer opnieuw gingen opstarten dacht ik.

[Voor 12% gewijzigd door InsanelyHack op 23-12-2021 10:06]

• Ed.juh
@Vintage1967 Oh ja, jij was platen aan het bakken, wellicht dat je deze meneer uit Kampen kan waarderen > YouTube: aflevering 47 Ovenmethode nr 2, een klein succesje

• Jorgen
Ik zou zelf wel eens een plaat willen samenstellen, maar voor zover ik weet kan dat alleen met zelfgemaakte muziek toch? En dan in oplages van honderden lp's.
Jorgen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:36:
Ik zou zelf wel eens een plaat willen samenstellen, maar voor zover ik weet kan dat alleen met zelfgemaakte muziek toch?
Meestal kan de perserij/studio de stemra vergoedingen voor je regelen.
En dan in oplages van honderden lp's.
Er zijn services waarbij je 1 LP kan krijgen, welke dan direct op een snijtafel wordt gesneden.
Deze is dan dus niet geperst, en ik denk ook niet van vinyl (PVC) maar van acetaat oid.
Ik verwacht dat de kwaliteit niet kan tippen aan een geperste plaat (en een acetaat plaat slijt ook veel sneller). Ik schat de uiteindelijke kosten op €75 - €100

Persen gaat idd vanaf 50 of 100 of 250 stuks, afhankelijk van het bedrijf waar je het laat doen.
Je kan natuurlijk ook 1 laten persen (dus echt persen, dus wordt er eerst een laquer gesneden etc), maar dan ben je volgens mij € 750 oid kwijt.
Ik geloof dat zoiets ooit hier wel langsgekomen was.

[Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2021 14:00]

• Charly
Ik voel een Tweakers greatest hits verzamelaar aankomen B)

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:10
Vervroegde kerstkadotjes

- Heilung - Lifa (Live at Castlefest)

- John Coltrane - A Love Supreme (Live in Seattle)

- George Thorogood & The Destroyers (Live in Boston)

Klinken voor zover allemaal erg goed, en ook nog eens 2 van de 3 koopjes, dus wat wil je nog meer ;)

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:51
Ik ben in de markt voor een platenspeler. Heb altijd een platenspeler gehad en heb een grote collectie platen nog op zolder waar ik in geen jaren meer naar heb geluisterd. Ik heb op de werkkamer actieve studio monitoren (JBL LSR 305) aangesloten via een FocusRite Scarlett 2i2 audio interface op een Mac Mini M1 en zou wanneer mogelijk hier graag de platenspeler ook op aansluiten.

Vraag 1: Is dit een optie? Of loop ik tegen diverse issues aan?

Vraag 2: Ik zou graag een platenspeler onder de 500 euro willen aanschaffen. Echter bij wat Googlen vind ik veel merken die bijzonder lastig te verkrijgen zijn tegenwoordig? (Audio Technica 120x, Fluance RT81 als voorbeeld)

Iemand nog tips voor een relatief goede speler met pre-amp onder de 500?

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:36
InsanelyHack schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:48:
[...]

Geen idee. Het is ander materiaal. Titanium én er zitten andere draadjes in maar ook de manier hoe ze er in zijn gelegd is anders dan bv bij de MK2/MK3/MK4 én MK5.de MK6 wordt gezien als het juweel van Technics om het échte SL1200 tijdperk af te sluiten.

Maar het gaat om het geluid. Ik heb vergelijkingen opgenomen via line out van mijn versterker en line in op mijn PC met mijn referentie tracks van Donald Fagan (side-B), en dan vergelijk ik die door dat via mijn line-out af te spelen op mijn computer en de 2 tracks in Audacity in te lezen. Dan kan je met SOLO vrij makkelijk snel tussen de tracks wisselen en luisteren wat het verschil is.
Ik denk dat je vooral het verschil hoort tussen het Ortofon 2m red element in de SL-1500 en het Nagaoka element dat je nu hebt.

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:01
D_V schreef op donderdag 23 december 2021 @ 03:17:

[Afbeelding]
U bent af.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:25
@Laurens85
He, Het is een eyecatcher in je interieur en je nummers klinken goed uit de luidsprekers.

Moet je nagaan dat de productiekosten rond de 10 a 20 euro zullen zijn. Wat mij betreft zonde van de grondstoffen.

• InsanelyHack
coinman63 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:34:
[...]

Ik denk dat je vooral het verschil hoort tussen het Ortofon 2m red element in de SL-1500 en het Nagaoka element dat je nu hebt.
Helaas… de nagaoka zat ook op de sl1500c … die Ortofon Red had ik meteen vanaf dag 1 al vervangen…

• D_V
Het is natuurlijk geen topper zoals de crosley, maar hij eindigde toch maar mooi op plaats 4 (van de 6) in de Kassa kofferplatenspelertest...

_O-

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:25
Wat een test was dat, vooral de "expert" met z'n kromme test plaat.

• Ed.juh
Getdemme nog aan toe. Ongeloveloos

• Jorgen
mr_petit schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:51:
[...]

Meestal kan de perserij/studio de stemra vergoedingen voor je regelen.

[...]

Er zijn services waarbij je 1 LP kan krijgen, welke dan direct op een snijtafel wordt gesneden.
Deze is dan dus niet geperst, en ik denk ook niet van vinyl (PVC) maar van acetaat oid.
Ik verwacht dat de kwaliteit niet kan tippen aan een geperste plaat (en een acetaat plaat slijt ook veel sneller). Ik schat de uiteindelijke kosten op €75 - €100

Persen gaat idd vanaf 50 of 100 of 250 stuks, afhankelijk van het bedrijf waar je het laat doen.
Je kan natuurlijk ook 1 laten persen (dus echt persen, dus wordt er eerst een laquer gesneden etc), maar dan ben je volgens mij € 750 oid kwijt.
Ik geloof dat zoiets ooit hier wel langsgekomen was.
Dankjewel! Wist niet dat het toch kon. Maar dan is het het nooit waard natuurlijk. Tenminste niet voor mij. Als acetaat te snel slijt en minder klinkt en persen is echt buiten mijn budget

Ik heb wel een paar artiesten waar ik Best Of lp's van zou willen maar dan met wat ik het mooiste vind. Of een genre verzamelaar.
Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee