In de categorie 'niet geschoten is altijd mis' de resultaten van 2 experimenten voor het vlak krijgen van een LP. Voor jullie gemoedsrust: geen van beide LP's was draaibaar, dus ik had niets te verliezen.
Voor beide experimenten is de LP (uiteraard eerst gewassen) tussen 2 glazen platen gelegd, met bakpapier en een oude lap stof als bescherming. Daarop heb ik een aantal stenen gelegd.
Experiment 1:
Een LP met een stevige warp over ongeveer 5 cm.
Bij de warp was sprake van een hoogteverschil van zeker 0,5 cm.
Oven op hete lucht, boven en onder verwarmen op
60 graden.
LP tussen de glazen platen met de stenen er op
5 uur in de oven.
Daarna in de oven af laten koelen en de volgende ochtend getest.
Resultaat is een perfect vlakke LP

.
Helaas bleek tijdens het testen dat de arm op het deel waar de warp zat, nu in het horizontale vlak trilt. Dat is heel duidelijk aan de headshell te zien. Kant A is wel te spelen, maar de 'zwiepers' zijn bij kant B zo fel dat de naald als het ware terugspringt en deze kant daarmee niet meer speelbaar is

. Op naar het tweede experiment.
Experiment 2:
Deze LP zag er uit alsof hij over een waslijn te drogen was gehangen. Ik schat dat het hoogteverschil tussen het midden en de rand minimaal 1,5 cm was. Gewoon een soort tunnel

.
Oven op hete lucht, boven en onder verwarmen op
55 graden.
LP tussen de glazen platen met de stenen er op
4 uur in de oven.
Daarna in de oven af laten koelen en de volgende ochtend getest.
Resultaat is ook nu, een perfect vlakke LP

.
Bij het spelen zie je een uiterst minimale trilling van de headshell. Die zie ik alleen omdat ik er op let en omdat het zwarte logo op de zilverkleurige headshell het blijkbaar extra goed zichtbaar maakt.
Hij speelt perfect af, klinkt als een klok. Enige is dat er op kant B sprake is van wat zachte ruis tussen een paar tracks. Omdat de LP voor verwarmen absoluut niet speelbaar was, weet ik niet of dat een gevolg is van het verwarmen. Ik vermoed het trouwens niet, want het betreft alleen kant B. En kant A is net zo warm geworden. Maar al met al een geslaagd experiment
De afgelopen jaren heb ik meerdere pogingen gedaan om een LP vlak te krijgen. En ondanks dat het geen wetenschappelijk onderzoek betreft, is mijn conclusie voor dit moment dat een LP met een warp niet zonder schade d.m.v. verwarmen in een oven, vlak te krijgen is. Elke keer is het probleem dat er horizontale uitslag geïntroduceerd wordt op de plek waar de warp zat. Het enige positieve resultaat heb ik gehad bij de LP die zo'n beetje gevouwen was (experiment 2 uit dit relaas).