Toshirou schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:56:
Nu is mijn vraag.. voor een Moving Iron element als de Nagaoka MP200, is de MM instelling de juiste of is de MC High ook mogelijk?
Gezien ik even behalve het verschil in volume, niet direct iets als clipping kon opmerken..
Het enige wat ik als verschil kan zien tussen MM en MC high, is (behalve de gain), dat volgens hun site de MM stand een 110pF load heeft, en de MC high stand niet.
Dat staat gek genoeg niet in
de gebruiksaanwijzing, maar wel
bij de specs op de site zelf
Dus het kan zo zijn dat je in de MM stand een kleine boost in hoge tonen hebt rond de 10-14khz, maar dat is soms erg lastig te horen aangezien je ook een verandering in je gain hebt.
Dus je zult beide standen moeten opnemen en in audacity oid de gain moeten matchen en dan tussen A en B moeten schakelen om enig verschil te kunnen horen.
Dat soort fratsen werken voor mij althans om verschillen goed te kunnen beoordelen.
De afsluitweerstand voor MM en MC high is hetzelfde voor je phonopre.
In theorie zou dat niet moeten omdat een HOMC element niets heeft met een 47k afsluitweerstand; deze zou eerder iets van 1k moeten zijn, maar het kan voor HOMC elementen niet zoveel kwaad om met 47k te spelen omdat effecten van die 47k pas bij >100khz de kop op steken, en er zijn (vooral in het verleden) behoorlijk veel MM elementen gemaakt die ook een nominale output van ca. 2,5mV hadden (dus vergelijkbaar met een HOMC).
Dit zijn vooral shibata's uit de jaren 70 en 80. Deze hadden zo'n lage output omdat de zelfinductie van het element bewust laag gehouden werd om zodoende een heel breed frequentiebereik (tot ca. 50khz) te kunnen bewerkstelligen.
O.a. om compatible met cd-4 platen te zijn (en het staat goed in de specs). De zelfinductie van een element is namelijk een laagdoorlaat filter, en als dat te hoog wordt (500mH oid), dan is ongedempte weergave boven de ca. 20khz überhaupt niet meer mogelijk.
Dus je kan je ifi zen phono gewoon op MC high zetten.
Maar niet op MC low, of überhaupt een phonopre op de MC stand voor MM elementen. Want op die stand wordt de afsluitweerstand wèl op iets van 1K ohm gezet (ipv 47K) en dat heeft enorme invloed op je geluid (alle hoge tonen vallen weg)
Gek genoeg staan de versterkingsfactoren van de MM/HOMC/MC/LOMC standen ook niet in de gebruiksaanwijzing, maar wèl op hun site:
MC (v lo) : 72dB (+/- 1dB)
MC (lo) : 60dB (+/- 1dB)
MC (hi): 48dB (+/- 1dB)
MM : 36dB (+/- 1dB)
Dus je gaat van 36dB naar 48dB. Een sprong van 12dB (wat best veel is; voor het gehoor ruim meer dan 2x zo hard; eerder 3x zo hard

), maar dat kan geen kwaad qua clipping. De maximale outputspanning is in ieder geval 6,5V RMS of hoger volgens de specs (de specs zijn niet helemaal duidelijk, maar die 6,5V rms is in 600 ohm, dus bij een normale lijningang (>10k ohm) is deze spanning nòg hoger,
Je kan dus sowieso onvervormd naar een signaal van +14dB gaan. (wat op een normale plaat nooit voorkomt)
Dit houdt in dat je misschien alleen terug moet naar je MM stand als je een testplaat met trackingstests gaat gebruiken, want die signalen gaan als ik me niet vergis tot ca. +16dB (en dan bedoel ik zo'n 100µm torture track).
ja ik weet het....lang verhaal
[
Voor 15% gewijzigd door
mr_petit op 05-12-2021 15:57
]