Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.813 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:34
Dat zijn dan de pagina's 'Sales'?
Die zie ik inderdaad ook, maar de pagina 'Black Friday Releases 2021' is (bij mij dan toch) helemaal blanco. Vandaar mijn opmerking.
Van de UK-releases is wel een overzichtelijke lijst beschikbaar. Daar staat Ozzy Osbourne - No More Tears ook op. Kijk, daar zou ik wel interesse in hebben >:) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 13:37

D_V

Vintage1967 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:37:
Het lijkt er op dat de lijst met NL-releases niet gevuld is, of mis ik iets?
Ik krijg ook alleen een blanco pagina te zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/61a0cd7e9ddd0/61a0cd7e9bae2-jfutjfj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 06:33
@D_V Addblocker aan staan ?

Uit zetten anders doet deze pagina het inderdaad niet.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Als herintreder vraagje he: Neem nou die nieuwe release van Adele
https://recordstoreday.nl/album/30/?chartview

hoe komt dat op album? In het kader analoog. Is dat gewoon dat ze productie wegschrijven naar WAV, CD, Spotify en doe ook maar elpeetje? Of blijft het tot aan de naald van mijn platenspeler analoog? (nou ja met mijn onkyo nu tot en met de speaker).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

oldsmelly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:09:
@D_V Addblocker aan staan ?

Uit zetten anders doet deze pagina het inderdaad niet.
had er niet aan gedacht, maar maakt helaas geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:37
Probeer firefox eens als browser: (Adblocker staat overigens gewoon aan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qDDNQXnm1ukwGROMKud3N5Ud2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdWyM9jPcaTKfTsQzNgva2Up.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 00:55
Iemand een idee wat een mooie upgrade is voor een Expert Quadro Element met Shibata naald?
Ook wel bekend als Nagaoka JT322 / Philips GP422. Ik heb dit element nu een maand of 6 en op zich prima. Ik gebruik het op een Technics SL-1500C platenspeler. Een maat van me heeft een een Audio Technica VM760SLC en ik heb ook ooit een VM750SH gehoord. Beide vond ik wel een klasse beter. De 760 is voor ca 590 te koop de 750 voor ca 450. Maar is er in deze price range 450 - 600 nog beter spul? Thx alvast voor de adviezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUGXCrRfwCal_tB8k-8h6em05KM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hb6mQNxYUqAkbXPPT4OZJgH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feEcOZTZBp28BxyyPg4rINUrOqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxneeaJnYqZO20ShDwauVRhN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door InsanelyHack op 27-11-2021 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@InsanelyHack De 2M black van ortofon misschien of de MP500 van Nagaoka.

Of het beter klinkt hangt van vele factoren af , zoals de compatibiliteit met je tone-arm etc , en uiteindelijk kan alleen jij dat bepalen met jouw eigen systeem.

Het vervelende is dat je dit zo lastig kan uitproberen thuis.
Ik heb het geluk gehad dat deze beide elementen thuis kon uitproberen en heb uiteindelijk voor de 2Mblack gekozen.

[ Voor 73% gewijzigd door oldsmelly op 27-11-2021 07:56 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
InsanelyHack schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:41:
Maar is er in deze price range 450 - 600 nog beter spul? Thx alvast voor de adviezen.
Ik zou in deze range/klasse toch echt ook gaan kijken naar bijv. een Audio Technica AT33 PTG II of een Audio Technica AT-OC9XML.
Beide met microline tip en boron cantilever, dus vrijwel maar ook beide MC's:
https://www.thakker.eu/to...tg-ii-tonabnehmer/a-4909/
https://www.thakker.eu/to...ml-mc-tonabnehmer/a-9744/

(AT-OC9 ook verkrijgbaar met shibata tip (€588) binnen je budget).

MC's zijn toch in de hoge tonen veruit superieur betreffende frequentiekarakteristiek en faselineairiteit.
Mijn indruk van een goede MC is dan vaak ook dat de hoge tonen (en dan bedoel ik het echte hoog) er wat makkelijker uit komt rollen; alsof er heel veel reserve over is.

De elementen uitproberen is natuurlijk altijd lastig. Sowieso een element 100% uitlijnen en afstellen is al een werkje an sich.
Op youtube zijn natuurlijk wel filmpjes te zien die in ieder geval een indruk geven van het klankkarakter.
Ik heb op het web wel eens iemand gesproken die beide had en zei dat de AT-OC9XML meer een 'cd karakter' heeft (dat zou mijn keuze zijn), net als de meeste MM's van AT, en dat de AT33 PTG II net wat rustiger klinkt.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
InsanelyHack schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:41:
Iemand een idee wat een mooie upgrade is voor een Expert Quadro Element met Shibata naald?
Ook wel bekend als Nagaoka JT322 / Philips GP422. Ik heb dit element nu een maand of 6 en op zich prima. Ik gebruik het op een Technics SL-1500C platenspeler. Een maat van me heeft een een Audio Technica VM760SLC en ik heb ook ooit een VM750SH gehoord. Beide vond ik wel een klasse beter. De 760 is voor ca 590 te koop de 750 voor ca 450. Maar is er in deze price range 450 - 600 nog beter spul? Thx alvast voor de adviezen.
Als die je bevallen en je denkt echt dat het (ook op jouw speler in jouw systeem en setting ;)) een stuk beter klinkt dan je huidige element, waarom dan twijfelen? Audio Technica is vrijwel altijd het meeste 'bang voor the buck' vwb je technisch krijgt voor je geld, dus wbt de zaken die je deels uit de productspecs kan opmaken.

Maar vergelijken... ieder heeft zijn eigen audioset (kabels, platenspeler, preamp) en akoestiek, waardoor bij de een juist een 'felle rakker' de meest neutrale weergave geeft, bij de ander een mid-betoonde, etc. Nog even los van het onderdeel smaak, wat ook een grote rol speelt... want een neutrale weergave blijkt vaak helemaal niet gewenst. ;)

Specifieke aanbevelingen, afgezien van de match met de arm wat betreft massa en compliantie of een specifiekere vraag als "dit element vind ik echt te dof/schel, wat kan ik daar aan doen?" zijn gewoon lastig.

Wat 'beter' is is (bij uitblijven van technische metingen en andere objectieve observaties bij 99,999% van de gebruikers) echt uiterst subjectief: vrijwel iedereen zal zijn eigen aankoop noemen alleen al omdat... ie zelf besloten heeft die te kopen :P, en vaak zelfs niet heel veel meer op zijn eigen installatie gehoord heeft behalve de budget instapper geleverd bij de platenspeler of in het geval van een oude platenspeler, het versleten naaldje van het vintage element.

PS ik heb die Nagaoka/Expert JT322 ook in tweevoud, waarvan eentje new old stock, en ja, ik vind naast de range vintage Denon (DL-30x en DL-1XX) MC's ook de Audio Technica's die ik heb beter dan die JT322. En dan heb ik het niet eens over de 7-serie maar de 440MLa/b en de oudere 130e en een OC5 MC. De JT322 sprankelt mij niet genoeg. Maar ja, nogal subjectief he. :P

Op zich is er natuurlijk niks mis met de shibata geslepen naald van dat ding, dat is natuurlijk zijn selling point. Wat me wel opvalt bij de JT322 is dat het (gelukkig wel nude ;)) diamantje vrij dof is in vergelijk met de Denon's en Audio Technica's die echt heel mooi helder zijn. De JT322 is bijna melkglas. Het slijpvlak zelf zal vast wel heel mooi helder gepolijst zijn hoor, maar of het materiaal is anders of de behandeling ervan. Het hoeft niet slechter te zijn (kan wel als het materiaal inferieur is maar dat weten we niet), maar ziet er in ieder geval minder fraai uit. Niet dat je er last van hebt, want in het gebruik zie je er niks van. :)

Verder valt me op dat het cantilever vrij lomp en kort is ten opzichte van de wat betere Audio Technica elementen, dat is toch altijd een sterk punt van AT, mooi gefabriceerde, rechte, lange, fijne cantilevers met een klein diamantje erop. Lage effectieve massa. Ik hou daar wel van. (y)

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 27-11-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
N.E.S. schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:09:
Beste muziekvrienden, heeft er al iemand de nieuwe vinyl lp van Adele beluisterd? Ik heb de transparante limited versie maar het geluid is, als een eerder lp van haar, beneden maat. Ik draai hem af op een B&O draaitafel MMC element af. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb m en ik vond m eigenlijk erg helder klinken. Paar knispers is all. Draai op een project debut carbon met ortofon 2m blue, marantz versterker en b&w685s2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adele zelf klinkt sowieso al vrij 'helder', als je het mij vraagt. :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
@oldsmelly @Cap @mr_petit mag ik jullie bedanken! Cap heeft me overgehaald de 750 / 760 eens te gaan proberen. Ik heb helaas geen MC amp. In mijn technics SL1500C wat een aftreksel is van de SL1200G/R waar de onnodige features zijn verwijderd zit ook een eigen MM amp ingebouwd maar die is optimized voor Ortofon schijnt. Ik vind de Quadro Expert ook wat doffer klinken idd en erg geconcentreerd. Geen kamerbreed audiobeeld. Wat ook een ding is van de Quadra en ik denk ook van de JT322 is dat de uitgangsspanning vrij laag is 2.5mV max bij 1kHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:01
https://thevinylfactory.c...-when-buying-second-hand/

Leesvoer voor de mensen die op zoek zijn naar de goed gebouwde vintage platenspelers. Natuurlijk staan Thorens TD124 en Technics SL1200 in hun lijstje, maar ook de Michell Focus One

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InsanelyHack schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:22:
Wat ook een ding is van de Quadra en ik denk ook van de JT322 is dat de uitgangsspanning vrij laag is 2.5mV max bij 1kHz.
Ja maar dat boeit in principe niet voor de geluidskwaliteit, dat is een kwestie van de volumeknop iets verder open draaien dan bij een 4 of 5 mV element. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2cOnUI1PWYSce91NZQpwlxKb4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzVlCCimVE9CWTMNdYOu6Bo7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht even een plaatje te gaan draaien in de woonkamer, maar dat viel tegen... cantilever stond ineens scheef, helaas moest mijn vader proberen hem weer recht te krijgen, zonder succes... nu staat zelfs de tip helemaal niet meer horizontaal...

Tijd voor een nieuwe naald van 119 euro (goedkoopste online adres) voor het Goldring 2100mm element waar deze naald in zat...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 27-11-2021 12:00 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Balen. Je vraagt je natuurlijk wel af, hoe is het gebeurd? Dat gaat niet vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:17:
Balen. Je vraagt je natuurlijk wel af, hoe is het gebeurd? Dat gaat niet vanzelf.
Dat vroeg ik mij ook af... What happend? Maar dat lost niets op... Wat wel opviel was een LP met de titel "Zang der vogels deel 2" die op de speler lag en een toon arm die niet op de rust steun was teruggezet.. Mijn vader zij nog dat hij deze LP nog niet had afgespeeld (en ik ook niet).. Alsof iemand deze LP erop gelegd en de oude verwijderd zonder te kijken of de toon arm in rus positie zit...

Maar goed, nu ik toch bezig ben kan ik ook eens kijken of een AT-VM 95ML qua prijs ook interessant is om toe te passen inruil voor de Goldring... Eerst maar eens onderzoek doen en daarna een besluit nemen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze zou je natuurlijk kunnen upgraden. Als je een fors bedrag voor een element gaat uitgeven zou ik dit zelf niet als belemmering zien. Of je moet al een hele deftige/dure MM phonopre hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:30:

Leesvoer voor de mensen die op zoek zijn naar de goed gebouwde vintage platenspelers.
hehe, die prijzen zijn niet echt meer actueel. Ook niet in 2018 toen het stuk geschreven werd :+

"Thorens TD124
Typical Price: £500"

Nou, doe me er dan maar 10 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
mr_petit schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:58:
[...]

hehe, die prijzen zijn niet echt meer actueel. Ook niet in 2018 toen het stuk geschreven werd :+

"Thorens TD124
Typical Price: £500"

Nou, doe me er dan maar 10 :P
Ook voor de Technics SL1200 zijn de prijzen intussen door het dak gegaan. Ik heb voor die SL1210 van mij €350 betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

rcor schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:58:

Tijd voor een nieuwe naald van 119 euro (goedkoopste online adres) voor het Goldring 2100mm element waar deze naald in zat...
Tijd voor een nieuwe naald van 119 euro + een camera van 20 euro die 24 uur per dag op de platenspeler gericht staat.

;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
D_V schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:37:
[...]

Tijd voor een nieuwe naald van 119 euro + een camera van 20 euro die 24 uur per dag op de platenspeler gericht staat.

;)
Ik heb even een nieuw element besteld bij mijn favoriete winkel Home & Car Hifi... De Audio Technica AT-VM95ML om precies te zijn... Dus dat wordt een keer wat anders en zal waarschijnlijk dinsdag of woensdag binnen zijn, mits er voorraad is bij de leverancier...

Daarnaast nog even naar platen zaak Riddim Recordstore (toevallig dezelfde eigenaar) gegaan en deze LP meegenomen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/veeSzOps_J299LemgGUPH1ec2VpbwT3E05b5dNt4hqfnl01rzE7bXTFOGxK1sPtoNSmsev9wRkwF6XC2YfYXlfnOa4odhntjeXxJhMwzO49WewaEpTqQCqyjBpgJ-CKE1wiNas31Uy0=w2400

Op mooi doorzichtig donker rood vinyl:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/utBB4E0fcm_wCKERZuxeTOugw8UqDFGLeuf2lSV81ZDNeF00MSCjQYc3rmbnrmlNQjHsfUQNYH8duw7cM84B5aJnnkV1pJD_ncVzkwQftA_YD7HIMxreDE5EMJaxX56WA3jvJtLGu00=w2400

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:49:
[...]

Dat vroeg ik mij ook af... What happend? Maar dat lost niets op... Wat wel opviel was een LP met de titel "Zang der vogels deel 2" die op de speler lag en een toon arm die niet op de rust steun was teruggezet.. Mijn vader zij nog dat hij deze LP nog niet had afgespeeld (en ik ook niet).. Alsof iemand deze LP erop gelegd en de oude verwijderd zonder te kijken of de toon arm in rus positie zit...

Maar goed, nu ik toch bezig ben kan ik ook eens kijken of een AT-VM 95ML qua prijs ook interessant is om toe te passen inruil voor de Goldring... Eerst maar eens onderzoek doen en daarna een besluit nemen... ;)
Overduidelijk een onervaren hand dus, als de arm niet op de steun ligt. Zang der vogels is toch ook vrij specifiek, dat geeft wellicht toch ook een hint bij wie je het moet zoeken. :P

Toch wonderlijk als dat in je eigen huis gebeurt. Ik weet niet wat je thuissituatie is maar blijkbaar lopen er dan naast je vader en jezelf nog andere mensen in huis rond. Lijkt me toch een redelijk overzichtelijk "onderzoekje" om uit te voeren als het gezin niet heel erg groot is. :P

En heb je ook gedacht aan de eventuele schoonmaker of oppas? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:10:
[...]

Overduidelijk een onervaren hand dus, als de arm niet op de steun ligt. Zang der vogels is toch ook vrij specifiek, dat geeft wellicht toch ook een hint bij wie je het moet zoeken. :P

Toch wonderlijk als dat in je eigen huis gebeurt. Ik weet niet wat je thuissituatie is maar blijkbaar lopen er dan naast je vader en jezelf nog andere mensen in huis rond. Lijkt me toch een redelijk overzichtelijk "onderzoekje" om uit te voeren als het gezin niet heel erg groot is. :P

En heb je ook gedacht aan de eventuele schoonmaker of oppas? ;)
Nou, die schoonmaker hebben we niet... :P Andere mensen komen sinds de start van de corona crisis ook niet zo vaak meer langs... Ik heb wel twee gras parkieten in de woonkamer staan, maar die komen de kooi ook niet uit, daar beiden liever in de kooi zitten dan er buiten... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zelf aan het slaapwandelen geweest, of je vader. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 20:11
Vandaag een uiterlijk smetteloze 1229 opgehaald met schuifkap. Ik heb nog nooit zo’n fraai exemplaar in handen gehad.

De mechaniek zit muurvast dus daar kunnen we lekker mee aan de slag, oud verhard vet is meestal de oorzaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXrYKCgIJVQ_1RnRjfculOWFWag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8i4ukZrtcDnI4kCYJNBZDwc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB28Y4DUH3FoPmlQAJErxzyKMgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lRQ0CkP2w8IiWLdChy5fzV4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL_ObfcD0KhErZWcxjsrWNEmj54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x64FVvSU6CATI7yvp1hlhbUz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
@nineball Mooi aanwinst zo te zien, beetje TLC en draaien maar.

In dat kader ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hms9_XPvlkVl-mQr6qxP09Us2Ls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/30CH3aE50OwTmpp9j0IuxJBL.jpg?f=user_large

Op de draaier twee , laten we zeggen bekenden, Keb Mo en Taj Mahal

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ultrasonisch platen reinigen met Techmoan: werkt het of toch niet?

Was deze kickstarter eerder dit jaar al eens hier voorbij gekomen? Dan is dit filmpje een leuke aanvulling daarop... :)

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 28-11-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Terwijl zoonlief zijn wiskunde-toets aan het voorbereiden is naast me mijn Discogs collectie maar eens bijgewerkt. Wat een zoekwerk toch elke keer. Geef 8 parameters mee in het zoekvenster en.... resultaat 1 van 18. Enfin, het staat er weer in. Kwam er ook achter dat mijn 'duurste' plaat Led Zeppelin II is (waarvan de hoes vrij gaar is) maar mijn nummer 2 nog veel erger: Pink Floyd - Wish you were here. Plaat in goede staat, stofhoes ook maar.... geen hoes! Heb ik aldus de kringloop sticker in 1998 voor 1 gulden gekocht. Op zich is 50 eurocent voor zo'n gewilde plaat niet gek maar jammer dat de hoes mist.

collectie so far: https://www.discogs.com/user/jazzper_nl/collection

Ik denk dat ik alle verzamelmeuk ga lossen en zoveel mogelijk normale hele albums over wil houden.

Gister nog in 3 kringlopen in Utrecht geweest. Voor de liefhebbers van kerstalbums, klassiek, James Last en Nana Mouskouri: er is nog genoeg! Niets gekocht. Die naast de oude Tivoli in utrecht heeft wel echt mega veel met klassiek en 'modern' gescheiden en dan ook nog op alfabet. Maar was na al die meuk bij bak A er wel klaar mee.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:38:
Was deze kickstarter eerder dit jaar al eens hier voorbij gekomen? Dan is dit filmpje een leuke aanvulling daarop... :)
Ik vind de resultaten toch iets tegenvallen, of niet echt duidelijk gemaakt in dit filmpje.

Ik vraag me ook af of dit de beste manier om een ultrasoonreiniger te gebruiken; Ik kom in heel veel bedrijven waar ze ultrasoon dingen reinigen, maar er zit echt nooit water in.
Altijd een zeep of een ander schoonmaakproduct.
Want water neemt gewoon geen vuil op; de moleculen zijn polair en vuil is doorgaans apolair.

Dus ik vraag me af of het eigenlijk niet beter zou zijn om een alcohol/watermix te gebruiken of een 2 voudig schoonmaakprocede waarbij ultrasoon met water pas na een normale reiniging komt (al deed dat doekje en spray ook niet veel behalve meer vuil op de naald neerslaan....)

En om gebruikte platen 15 minuten + nog extra droogtijd per stuk te laten schoonmaken door dat apparaat is ook een eeuwigheid.

Want ik vraag me ook af hoe goed die plaat nou echt gereinigd was, als er niets in het water te zien was terwijl die plaat zo ontzettend smerig was.
Mijn schoonmaakvloeistof in de knosti begint ook glashelder, maar na een paar gebruikte platen is het toch zichtbaar meer troebel geworden.
Net als je je handen wast, als je dat water opvangt zie je ook altijd wel wat vet/vuil, terwijl het meeste sop 100% helder is.

Ik had dan ook graag een vergelijk met een knosti oid gezien.
Want in deze review is er imo eigenlijk geen vergelijk. Dat doekje met die spray vind ik niet echt een platenwasmethode.
Helaas val ik inderdaad al snel in die groep die zegt dat het anders had gemoeten waar hij het over heeft. Maar ik wil ook liever de effectiviteit van het apparaat onderzocht hebben dan dat ik een youtube filmpje wil maken ;)
De conclusie van het filmpje is dat het werkt, althans beter werkt dan een doekje met vloeistof. Maar ik heb geen indruk gekregen of het beter is dan een knosti of niet, danwel beter is dan bijv. een okkinokki of niet.
En dat is eigenlijk wat je wilt weten. Nu is het enige wat we weten dat het tergend langzaam is.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 28-11-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Als je je plaat in een knosti of in een ultrasone bak reinigt dan duurt dat ook lang, voor ze echt droog zijn ben zo ook een kwartier verder, in de tussentijd heb je dan misschien wel al weer 2 of drie platen gewassen maar ook dit is niet iets wat je even tussendoor doet.
Mijn Ultrasoonbak kan er 3 tegelijk en hier zit inderdaad een mix in, het nadeel van die bak is wel dat er 6 liter vloeistof in moet, en dat is waar de Hummin Guru het met slechts 400 ml al doet (als ik het goed gezien heb)
Ik pak die bak dus niet voor elke plaat uit de kast en spaar het even op tot ik weer de tijd en een flinke stapel heb. Ook ik heb gehoord dat niet alle platen zonder tikken en plops uit de bak komen maar een duidelijke verbetering in het geluid was er wel, ook bij nieuwe platen die slechts 1 keer afgespeeld waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:30:
[...]

Ik vind de resultaten toch iets tegenvallen, of niet echt duidelijk gemaakt in dit filmpje.

Ik vraag me ook af of dit de beste manier om een ultrasoonreiniger te gebruiken; Ik kom in heel veel bedrijven waar ze ultrasoon dingen reinigen, maar er zit echt nooit water in.
Altijd een zeep of een ander schoonmaakproduct.
Want water neemt gewoon geen vuil op; de moleculen zijn polair en vuil is doorgaans apolair.

Dus ik vraag me af of het eigenlijk niet beter zou zijn om een alcohol/watermix te gebruiken of een 2 voudig schoonmaakprocede waarbij ultrasoon met water pas na een normale reiniging komt (al deed dat doekje en spray ook niet veel behalve meer vuil op de naald neerslaan....)

En om gebruikte platen 15 minuten + nog extra droogtijd per stuk te laten schoonmaken door dat apparaat is ook een eeuwigheid.

Want ik vraag me ook af hoe goed die plaat nou echt gereinigd was, als er niets in het water te zien was terwijl die plaat zo ontzettend smerig was.
Mijn schoonmaakvloeistof in de knosti begint ook glashelder, maar na een paar gebruikte platen is het toch zichtbaar meer troebel geworden.
Net als je je handen wast, als je dat water opvangt zie je ook altijd wel wat vet/vuil, terwijl het meeste sop 100% helder is.

Ik had dan ook graag een vergelijk met een knosti oid gezien.
Want in deze review is er imo eigenlijk geen vergelijk. Dat doekje met die spray vind ik niet echt een platenwasmethode.
Helaas val ik inderdaad al snel in die groep die zegt dat het anders had gemoeten waar hij het over heeft. Maar ik wil ook liever de effectiviteit van het apparaat onderzocht hebben dan dat ik een youtube filmpje wil maken ;)
De conclusie van het filmpje is dat het werkt, althans beter werkt dan een doekje met vloeistof. Maar ik heb geen indruk gekregen of het beter is dan een knosti of niet, danwel beter is dan bijv. een okkinokki of niet.
En dat is eigenlijk wat je wilt weten. Nu is het enige wat we weten dat het tergend langzaam is.
Helemaal eens met je conclusie en dat heb ik ook in de comments bij de video achter gelaten: hoe goed weerhoud dit ding t.o.v. een simpele knosti bak met bijv. Q&S vinyl cleaner erin (of voor mijn part de originele knosti reinigingsvloeistof / zelfgemaakte brouwsel)...

Hopelijk pikt Techmoan mijn reactie op en zal er later een goed vergelijk verschijnen... Want aan zijn conclusies heb je nog niets... behalve dan dat je zelf de conclusie mag trekken dat demi water en deze ultrasoon reiniger niet goed schoon maakt en dat het idd in ieder geval beter is dan een doekje met platen reiniger...

Hmm... Nu ik er aan denk: Hoe zou die Q&S vloeistof de plaat reinigen in die ultrasone reiniger? Dat had Techmoan wat mij betreft ook wel mogen testen... Ik wed dat het resultaat in ieder geval beter zou zijn geweest dan met demi water... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 23:41
@rcor Bij een kleine 1000 opmerkingen ( nu al ) is de kans dat TM reageert wel verdraaid klein. Maar meestal komen bij dit soort topics er nog wel wat follow-ups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ed.juh schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:54:
@rcor Bij een kleine 1000 opmerkingen ( nu al ) is de kans dat TM reageert wel verdraaid klein. Maar meestal komen bij dit soort topics er nog wel wat follow-ups.
Ja, dat is mij ook wel duidelijk hoor... ;) Hopelijk geven meer mensen soortgelijke opmerkingen, dan komt er vaak wel een follow up... Vooral als zijn patreons reageren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
rcor schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:57:
[...]

Hmm... Nu ik er aan denk: Hoe zou die Q&S vloeistof de plaat reinigen in die ultrasone reiniger? Dat had Techmoan wat mij betreft ook wel mogen testen... Ik wed dat het resultaat in ieder geval beter zou zijn geweest dan met demi water... ;)
Geen andere vloeistoffen dan water (of demi) mogen gebruikt worden volgens de handleiding die hij erg goed vind. Volgens de FAQ kan het wel maar ben je dan wel je garantie kwijt, dus worden er misschien onderdelen gebruikt die niet tegen alcohol kunnen. Beetje vaag als je het mij vraagt, daarnaast moet het ding na een 30 minuten afkoelen, dus dan heb je net max 10 platen gedaan zonder ze te drogen.

[ Voor 21% gewijzigd door pman63 op 29-11-2021 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-09 11:50
Ik heb bij het leeghalen van de vliering bij mijn vader een flinke berg (denk zo'n 70) platen meegenomen. Gisteren op mijn gemakje alle platen op de platenspeler gelegd en eerste nummer gespeeld en nu valt het op dat bij vrijwel alle platen de buitenste 3 a 4 cm stoort. Er is bij sommige vrijwel niks te horen en afentoe een flard en bij andere springt de naald van de ene in de andere groef. Als ik dan naar de cantilever kijk dan zie ik het ding ook springen. Is dit gewoon schade aan de plaat door een of andere slechte (goodmans stond er op zolder) platenspeler of is dit nog te fixen? Ik heb een Pro-ject Esprit met een OM10 element.

Ander gek ding, ineens is 1 kanaal van mijn pre-amp ermee opgehouden. Het is een Pro-ject Phono E, iemand hetzelfde meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik houd het lekker bij mijn Knosti en eigen brouwsel.
Gisteravond nog een aantal LP's gewassen.
Geen lawaai, weinig ruimte nodig, prima prijs-kwaliteit verhouding.
Er kunnen maximaal 15 LP's in het rekje, meer hoeft wat mij betreft ook niet.
Lekker laten drogen, nieuwe binnen- en buitenhoes en genieten van de muziek. Tussendoor de vloeistof filteren, natuurlijk.

Die LP's die ik gisteren heb gewassen, waren de laatste van een partij van 'ongeveer 60 LP's'.
Ja, ja. Veel beloven, weinig geven......
Ik schat in dat ongeveer 20 LP's een VG krijgen, ongeveer 5 een VG+, de rest varieert van een hevig knetterend haardvuur tot diepe krassen waarbij de naald zelfs blijft hangen en een heftige warp. Bovendien ontving ik 53 'LP's' waarvan er een aantal een lege hoes was of een andere LP bevatte. Ik heb dit al eerder gepost. Vanuit de verkoper totaal geen begrip, laat staan tegemoetkoming. Volgens mij heeft hij mij op MP geblokkeerd. Jammer dat je als koper in dit soort situaties helemaal machteloos staat, ondanks onderstaande vraag en antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JaWvpGYm.jpg?1

Zelfs als je bent opgelicht (wel betaald, nooit geleverd) en je aangifte doet, haalt het niets uit. Ik kreeg weer een mailtje van de Politie dat er gekeken wordt wat ze de komende 6 maanden met de aangifte doen en dat de kans groot is dat ze dus niets kunnen doen. Reden: capaciteit.

Gelukkig gaat het in veruit de meeste gevallen wel helemaal goed, moet ik zeggen. Ik ben ruim 16 jaar actief op MP, slechts 2x echt opgelicht en nog maar 1x slechte kwaliteit ontvangen. En dat laatste heb ik ook een keer bij Catawiki gehad............

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jeroen.ijmuiden Kan schade zijn door platenspeler, kan ook wellicht vuil/schimmel door vocht zijn, heb je geprobeerd zo'n plaat eens goed (nat) te reinigen?

Pre probleem: heb je wel uitgesloten dat het
- aan je element of armbekabeling ligt (bij laag volume aansluitpunten L en R element aanraken en horen of je geluid uit de corresponderende speaker hoort)
- aan je pre naar amp kabel ligt (L en R aan pre zijde omwisselen -> dode kanaal wisselt)
- aan je versterker ligt (L en R aan pre zijde omwisselen -> dode kanaal wisselt niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Cap schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:48:
@jeroen.ijmuiden Kan schade zijn door platenspeler, kan ook wellicht vuil/schimmel door vocht zijn, heb je geprobeerd zo'n plaat eens goed (nat) te reinigen?

Pre probleem: heb je wel uitgesloten dat het
- aan je element of armbekabeling ligt (bij laag volume aansluitpunten L en R element aanraken en horen of je geluid uit de corresponderende speaker hoort)
- aan je pre naar amp kabel ligt (L en R aan pre zijde omwisselen -> dode kanaal wisselt)
- aan je versterker ligt (L en R aan pre zijde omwisselen -> dode kanaal wisselt niet).
Ik heb er een paar met de disco antistat gereinigd en daarbij vrijwel geen verschil. Mbt de pre-amp, ik heb de platenspeler nu op zolder op een Denon met ingebouwde preamp aangesloten en daar werkt hij goed.

Net voor de gein de naalddruk verhoogd van de geadviseerde 1,75 gram naar 3,5 gram en dan speelt hij perfect af. Denk dat de platen lang met een veel te hoge naalddruk zijn gespeeld ofzo.... :O

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen.ijmuiden op 29-11-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroen.ijmuiden schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:35:
[...]
Net voor de gein de naalddruk verhoogd van de geadviseerde 1,75 gram naar 3,5 gram en dan speelt hij perfect af. Denk dat de platen lang met een veel te hoge naalddruk zijn gespeeld ofzo.... :O
Kan je ook schade op de platen zien?
Als de naald overspringt etc zullen er veel krassen op zitten.
Of zijn de platen zo bekrast dat je door de bomen het bos niet meer ziet cq door de krassen de groef niet meer ziet?

Met die preamp kan van alles mis zijn.
Kapot stekkertje, losse soldeerverbinding, maar ook een kapotte opamp natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 29-11-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
mr_petit schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:51:
[...]

Kan je ook schade op de platen zien?
Als de naald overspringt etc zullen er veel krassen op zitten.
Of zijn de platen zo bekrast dat je door de bomen het bos niet meer ziet cq door de krassen de groef niet meer ziet?

Met die preamp kan van alles mis zijn.
Kapot stekkertje, losse soldeerverbinding, maar ook een kapotte opamp natuurlijk.
Dat is het gekke, de platen zien er in de meeste gevallen smetteloos uit. Geen schade of krassen maar zie de naald gewoon overspringen tussen de groeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 19:00
En als je er nou weer een plaat oplegt die je voorheen al had? Het kan natuurlijk zijn dat je net toevallig nu de naald beschadigd hebt. Dan lijkt het net of het aan de platen ligt, terwijl de schuld ergens in de draaitafel zit. Je weet het alleen zeker als je een duidelijk verschil tussen die “nieuwe” platen en je eerdere collectie aan kunt tonen. Het lijkt me gewoon een beetje vergezocht dat alle 70 platen op dezelfde manier beschadigd zouden zijn. Meestal worden platen uit een zelfde collectie niet allemaal even vaak gedraaid, maar zitten er favorieten en fillers tussen, en die slijten niet even hard. Bovendien slijten platen sowieso niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroen.ijmuiden schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:23:
[...]

Dat is het gekke, de platen zien er in de meeste gevallen smetteloos uit. Geen schade of krassen maar zie de naald gewoon overspringen tussen de groeven.
Als het er goed uitziet dan is er toch iets anders aan de hand lijkt me.
Dus of de instelling van je tafel is niet correct, of de platen zijn nog steeds vuil oid.
Soms hebben oude platen echt kleine stukjes (spikkeltjes) vuil die heel erg aangekoekt zitten.
Die kan je vaak wel voelen met je nagel. Misschien zoiets?

Als een plaat "grijs" gedraaid is (komt nauwelijks voor), dan zou de naald nog steeds niet moeten overspringen m.i.

Heb je een naalddrukwegertje en daarmee de naalddruk gechecked of die ook echt goed staat?

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 29-11-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Ik heb er nu een nieuwe LP op liggen van Joao Gilberto en deze speelt perfect. Ik heb de naalddruk nu met een naalddrukwegertje (zo'n klein weegschaaltje) afgesteld op 2gr. Ik heb platen schoongemaakt met de disco antistat (zelfs even in de oplossing laten staan) en dan zijn de vieze vette vingerafdrukken wel weg maar sommige tracks geven nog steeds geen enkel geluid. Elke keer weer bizar hoeveel stof en viezigheid er in het filtertje blijft zitten als ik de oplossing terug in de fles giet, het spul is ook wat bruinig geworden van de nicotine aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als er geen enkel geluid is lijkt me dat de groeven nog vol met vuil zitten?
Maar zoiets zou toch te zien moeten zijn?

Ik kan me er eigenlijk nauwelijks een voorstelling van maken, want zoiets heb ik nog nooit gehoord/gezien :o
Kan je een close up foto van zo'n plaat/groefgedeelte plaatsen?

2gram is ruim voldoende; 1,5 gram ook (aanbevolen naalddruk voor de om10).
Dat zou het afspelen niet mogen beinvloeden.
Het ging me er meer om dat er geen fout was gemaakt en de naalddruk op 0,5 gram oid stond.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 30-11-2021 09:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:52
Ik zag vandaag bij de Action een klein weegschaaltje liggen. Ook prima geschikt om de naalddruk mee vast te stellen lijkt me. Prijs: 3 euro, leuk als schoencadeautje :). Weet alleen niet of er ijk gewichtjes bij zitten. Ze liggen bij de keukenspullen, naast de grotere keuken weegschalen.
De hoge prijzen die men in hifi land voor dit soort weegschaaltjes vraagt zijn hier aan de orde gekomen, zie bijv. vanaf TMDC in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3".

[ Voor 8% gewijzigd door musicfreak op 01-12-2021 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat weegschaaltje is wel dikker dan een plaat.
Ortofon (en clearaudio trouwens ook) maakt er daarvoor een stukje gebogen aluminium op zodat de naald op afspeelhoogte gewogen wordt. Dat is natuurlijk wel een puntje. (ik denk dat deze ook te dik is als je een rubberen hebt en die verwijdert).
Niet dat dat de prijs van de ortofon/clearaudio snuisterijen rechtvaardigt....

Maar duur is het niet, het is wel een action waardige prijs :)

Het 'bekende' modelletje betreffende naaddrukwegertjes kost overigens € 8,74 en dan wordt ie gratis opgestuurd:
https://www.aliexpress.com/item/1005001622191377.html
(trouwens imo ook steeds nog net iets dikker dan een plaat)

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 01-12-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De bedoeling van @musicfreak is dat je hem tussen plateau en armsteun positioneert, opgehoogd met iets zodat ie op plaathoogte komt. Zo heb ik het vroeger ook wel gedaan met een dergelijk wegertje, voordat de bekende platte 8-euro-op-ebay modellen op de markt kwamen. Kan natuurlijk niet met hele vlakke plateaus of iets waar op die plek totaal geen plaats is, maar bij veel platenspelers lukt het wel, met hulp van een stapeltje viltjes oid. ;)

@mr_petit in jouw linkje komt er (ondanks dat je het aanbod vindt onder "gratis verzending") toch € 1,38 aan verzending bij, maar er is ook een aanbieder die het om en nabij die prijs doet met gratis verzending, kwam deze in de gauwigheid al tegen:

https://nl.aliexpress.com/item/4001270647337.html

Uiteraard dan wel slow delivery. ;)

Of er batterijtjes bij zitten weet ik alleen niet, ze staan niet op de foto. Maar goed, die brakke batterijtjes die erbij zitten zijn toch extra snel leeg. :P

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 01-12-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:40:
De bedoeling van @musicfreak is dat je hem tussen plateau en armsteun positioneert,
Als je daar ruimte voor hebt.....

:P
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DK2X0m2/dual721.jpg

Maar het ding is daarvoor toch best groot?
60x120mm
Hangt natuurlijk ook van de tafel af, een compleet handmatige tafel heeft daar vaak helemaal niets natuurlijk.
Cap schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:40:

@mr_petit in jouw linkje komt er (ondanks dat je het aanbod vindt onder "gratis verzending") toch € 1,38 aan verzending bij, maar er is ook een aanbieder die het om en nabij die prijs doet met gratis verzending, kwam deze in de gauwigheid al tegen:

https://nl.aliexpress.com/item/4001270647337.html
Dat is idd apart. Ik heb idd gezocht met gratis verzenden en de aanbieding niet verder geopend. Wat een vage toestand weer op ali, het blijven chinezen.

Trouwens, nog weer een goedkopere gevonden:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003532510885.html
€ 7,63 incl gratis verzenden.
Ik zie ook al als je op prijs selecteert, dat de eerste listings niet de goedkoopste zijn, maar kennelijk gesponsored.....het lijkt marktplaats wel.....

[ Voor 70% gewijzigd door mr_petit op 01-12-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:50:
[...]

Als je daar ruimte voor hebt.....

:P
[Afbeelding]

Maar het ding is daarvoor toch best groot?
60x120mm
Hangt natuurlijk ook van de tafel af, een compleet handmatige tafel heeft daar vaak helemaal niets natuurlijk.
Ach joh, kan prima, gewoon op de knopjes plaatsen en evt nog ergens een beetje stutten. :P
Dergelijk gegoochel heb ik tenminste genoeg gedaan, als ie dankzij de obstakels sowieso te ver boven de mat gaat uitsteken dan houdt het op natuurlijk... :)

Grootte: iets van het oppervlak van een moderne telefoon ja, maar dan niet de max versie.

PS dat verlengte anti-naaldcrash deel van de steun zit zo te zien net iets boven plaat niveau maar de steunt de armbuis, ik neem aan dat de naald daar nog laag genoeg komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 01-12-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:10:
[...]

Ach joh, kan prima, gewoon op de knopjes plaatsen en evt nog ergens een beetje stutten. :P
Wat ik vroeger deed voordat ik zo'n 'echt' wegertje had, was gewoon het plateau verwijderen en dan ophogen ;)
Maar wat wel een nadeel van dit soort weegschaaltjes is, is dat de batterijen meestal onder het plateau zitten.
Dat kan met MC elementen rare metingen geven.
Ik heb dat niet met dit modelletje getest, maar een vergelijkbaar (ouder?) modelletje (zeg maar het gangbare modelletje van het begin van dit millennium, dus pre 2005 oid), maar dat scheelde mooi 0,5 tot 0,7 gram naaldkracht.
Dus ik kreeg echt hele rare metingen waarvan ik dacht: dat kan gewoon niet waar zijn, de naaldkrachtinstelling van de arm kan er gewoon niet zo ver naast zitten.
En dan kom je er dus op een gegeven moment achter dat de magneten best wel sterk zijn :P

Meestal zitten de batterijen onder het plateau omdat het plateau op een aluminium balkje gemonteerd zit (de loadcell), en daarnaast is dus mooi ruimte aan elke kant voor een AAA batterijtje.
Ik vraag me trouwens af in hoeverre dat de meting van zo'n ortofon modelletje beïnvloedt.
Uit voorzorg wil ik het liefst helemaal geen ijzeren dingen in de buurt van dure MC elementen hebben ;)

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 01-12-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
Ik heb trouwens een tussendoor een heel vreemde, en ietwat hybride vraag.
Wie in de auto naar DAB+ luistert, zou best eens op Radio10 60-70 kunnen stuiten.
https://www.radio10.nl/60s-en-70s-hits
En daar zit in het zender-logo een platenspeler verwerkt. Helaas vindt ik dat logo niet online terug.

Welk merk/model is dat in hemelsnaam ?

Kan eventueel wel een foto maken van dat logo.

Ondertussen gaan we gewoon door met het reguliere programma hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.....ook radio is nog analoog bij mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ed.juh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:01:
Ik heb trouwens een tussendoor een heel vreemde, en ietwat hybride vraag.
Wie in de auto naar DAB+ luistert, zou best eens op Radio10 60-70 kunnen stuiten.
https://www.radio10.nl/60s-en-70s-hits
En daar zit in het zender-logo een platenspeler verwerkt. Helaas vindt ik dat logo niet online terug.

Welk merk/model is dat in hemelsnaam ?

Kan eventueel wel een foto maken van dat logo.

Ondertussen gaan we gewoon door met het reguliere programma hier.
Bedoel jij deze platen speler?
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcROUPLQ7aydRipRxRo8W33qTJlRSsIIMHVUkQ&usqp=CAU%5Bb%5D%5B/b%5D

Of zoals hij bij Tunein te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-profiles.tunein.com/s74981/images/bannerx.jpg?t=637045722920000000

Maar welke speler het is? Ik heb echt geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@rcor He, je had 'm gevonden, scherp, wilde mij niet lukken.
Dat is 'm inderdaad, en ik heb net als jij geen idee, dat is mooi, dat zijn er dan al twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Ed.juh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:56:
@rcor He, je had 'm gevonden, scherp, wilde mij niet lukken.
Dat is 'm inderdaad, en ik heb net als jij geen idee, dat is mooi, dat zijn er dan al twee
Same here, dus dat zijn er al drie.
Net even tijd genomen en gegoogled, maar niets gevonden dat naar een merk of type leidt.
Ik kan natuurlijk de hele database van vinylengine door akkeren ..... 8)7 .
Maar zo'n foto maakt mij wel nieuwsgierig.

Ik ben trouwens in blijde verwachting van een zending vanuit Duitsland, protected.de.
Dit is de eerste site waar ze alles hebben van mijn wishlist. Bij andere sites ontbreekt er altijd wel iets.
Binnenhoezen, beschermhoezen, witte enkele en dubbele hoezen en verzenddozen. Van alles een lekker stapel :P zodat ik er weer even tegen kan.

De witte hoezen gebruik ik voor LP's waar de originele hoes van ontbreekt en voor LP's uit bijvoorbeeld boxen. Zo kan ik de box met de originele hoezen helemaal gaaf houden terwijl de LP's een vervangend jasje krijgen en zo prima beschermd zijn. Ook zijn de gewone hoezen simpelweg handiger in gebruik dan triple-hoezen zoals van Tommy (The Who) en Us +Them (Roger Waters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 18:41
@Ed.juh waarschijnlijk een BSR of één van de vele rebrands voor grote amerikaanse warenhuizen (Sears bijvoorbeeld).
Deze BSR lijkt er qua bediening namelijk wel erg op.

Flickr - Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:27
GWBoes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:47:
@Ed.juh waarschijnlijk een BSR of één van de vele rebrands voor grote amerikaanse warenhuizen (Sears bijvoorbeeld).
Deze BSR lijkt er qua bediening namelijk wel erg op.
Het is een BSR C198
https://picclick.com/BSR-...-Zenith-162719992449.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@GWBoes Hij lijkt er idd heel erg op.
Wat mij betreft is het raadsel opgelost. Dank voor het meespeuren.
Een stock-photo die naar ik vermoed ook nog eens van merk-naam ontdaan is.
Tsja, het is natuurlijk radio 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 10:01
Met wisselmechaniek voor meerdere platen. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goed gevonden, typenr klopt idd! Plaatje is alleen van een net ander model met andere arm.

Hier vind je het C198 model met corresponderende arm (zie o.a. cirkelvorminge armophanging):

Afbeeldingslocatie: https://www.radiomuseum.org/images/radio/bsr_great_britain/c198_a_1_b_s_2_1972937.jpg

Hier als complete grammofoon (incl versterker en speakers) een OPTALIX TOE 420

Afbeeldingslocatie: https://p5.storage.canalblog.com/51/55/1186381/92915521_o.jpg

En hier een Zenith Allegro variant ingebouwd in een groot meubel.

Afbeeldingslocatie: https://scontent.fams2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/244487592_902361595140_7332037168919803022_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-5&_nc_sid=825194&_nc_ohc=yiN4EFtGkJsAX8iz5CQ&_nc_ht=scontent.fams2-1.fna&oh=645dba80bc9a634d55897cfe75b3a217&oe=61AD13CF

Weer lekkere merkenplakkerij dus. Leuk joh.. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 02-12-2021 19:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
mr_petit schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:53:
Als er geen enkel geluid is lijkt me dat de groeven nog vol met vuil zitten?
Maar zoiets zou toch te zien moeten zijn?

Ik kan me er eigenlijk nauwelijks een voorstelling van maken, want zoiets heb ik nog nooit gehoord/gezien :o
Kan je een close up foto van zo'n plaat/groefgedeelte plaatsen?

2gram is ruim voldoende; 1,5 gram ook (aanbevolen naalddruk voor de om10).
Dat zou het afspelen niet mogen beinvloeden.
Het ging me er meer om dat er geen fout was gemaakt en de naalddruk op 0,5 gram oid stond.
Ik denk dat ik de oplossing heb en mij even moet gaan schamen :X De armlift moest nog een zetje hebben naar beneden en nu speelt het volgens mij allemaal normaal af |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:00

Toshirou

Vinyl Surfer

jeroen.ijmuiden schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:30:
[...]

Ik denk dat ik de oplossing heb en mij even moet gaan schamen :X De armlift moest nog een zetje hebben naar beneden en nu speelt het volgens mij allemaal normaal af |:(
Nouja, je hebt het zelf gevonden en gefixed... alleen maar goed dat alles nu naar behoren werkt. Nu kan je geniet van je platen, dat is immers veel belangrijker. Geniet ervan zou ik zeggen! _/-\o_

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
jeroen.ijmuiden schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:30:
[...]

Pas als je dit voor de 5e keer hebt, dan mag je je wel een beetje schamen :+ .
Van dit soort dingen leer je het meest door het zelf te op te pakken en op te lossen.
Deze vergeet je niet meer en ik leer er ook van d:)b .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
Als Dual liefhebber mocht een 1019 niet ontbreken. Dus vandaag eentje opgehaald. In een kleine bak, dat is wel zo fraai. Speelt prima, er moet alleen een beter element op.

701, 1229 en 1019. Dat is wel een mooi rijtje. Heb ook nog een 1249, dat is een 601 met wisselaarfunctie maar daar heb ik wat minder mee dus die heb ik te koop gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00u-ejj5L4QRMPMIHYZHZPYb2_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUGLwllTs0XrYmGhyWjO7i9y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 10:01
Hoe men vroeger zijn/haar playlist meenam ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lBlStwkVSTIhODy-kuS8jIvM18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbssChFlEK31sx9ahyRy1hw4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsOXZsl_eUyAmn9UYMP_1PnOIs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHwwnthUnLky1zLHqqakeEC4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
Middagje werk om plint en kap netjes te krijgen. Een Philips GA427 uit 1973 of zo. Simpel maar mooi ding en klinkt verrassend goed met een GP 400 elementje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx2H5_QQ-hcAgKjad-83zhXzqSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtcWn2035ZGeKonFOROXxQvm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59GNvm6Yv3ugLhAP970T9apjxuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8zYvuK1OmKRO7fsxK78NQNY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15
Vandaag erachter gekomen dat mijn Amy Winehouse - Back to Black een beroerde versie is. Dacht even dat het aan mijn platenspeler lag, maar andere albums klonken niet zo.
Het album, vooral bij het eerste nummer (Rehab) viel het me op dat de treble veel te hoog is en haar stem helemaal vervormt. Vooral bij bepaalde klanken is het niet om aan te horen.

Op Discogs word ik hierin, helaas, bevestigd. Zie hier. Wel balen, want mag graag naar haar muziek luisteren, maar dit is een marteling.

Ik heb ook verschillende uitvoeringen geluisterd van Rehab zoals ze op Tidal te vinden zijn en daar hoor je het een stuk minder. Wordt zo'n plaat dan echt anders geproduceerd qua bron oid? Of opnieuw gemixt?

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:59:

701, 1229 en 1019. Dat is wel een mooi rijtje. Heb ook nog een 1249, dat is een 601 met wisselaarfunctie maar daar heb ik wat minder mee dus die heb ik te koop gezet.
Maar dan heb je geen snaaraangedreven dual meer.

Zelf denk ik dat de 1249 de beste wisselaar is (ook 1 van de laatsten denk ik). de 601 is een prima basis volgens mij. Die heeft toch zo'n heel groot metalen subplatter onder het normale plateau? Dus best een behoorlijke massatraagheid lijkt me.

Maar goed, 701 en 1019 waren in hun tijd natuurlijk erg geavanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
De 601 en 1249 zijn ook mooie spelers daar niet van. Maar ik hoef er niet zo nodig eentje in de collectie te hebben. Wisselaar functie vind ik trouwens als lp draaier onnodig, ga ik dan zes a kanten draaien of zo? En al die eruit voortvloeiende complexiteit, bij de 1229 weer een hele tijd zitten klooien om die rubberen ring en twee kogeltjes te vervangen zodat de hoogteverstelling van de arm weer netjes werkt, anders draai je die kapot en blijft hij in de multiplay stand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik zie het nut van een wisselaar ook niet in, zeker niet in relatie tot waarom we nu platen draaien.
De complexiteit is fascinerend, maar omslachtig als je het draaiende moet houden....
En eigenlijk wil je dan een jukebox :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

DeTjuk schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:07:
Vandaag erachter gekomen dat mijn Amy Winehouse - Back to Black een beroerde versie is. Dacht even dat het aan mijn platenspeler lag, maar andere albums klonken niet zo.
Het album, vooral bij het eerste nummer (Rehab) viel het me op dat de treble veel te hoog is en haar stem helemaal vervormt. Vooral bij bepaalde klanken is het niet om aan te horen.

Op Discogs word ik hierin, helaas, bevestigd. Zie hier. Wel balen, want mag graag naar haar muziek luisteren, maar dit is een marteling.

Ik heb ook verschillende uitvoeringen geluisterd van Rehab zoals ze op Tidal te vinden zijn en daar hoor je het een stuk minder. Wordt zo'n plaat dan echt anders geproduceerd qua bron oid? Of opnieuw gemixt?
Er is een tweede mix van het album uit, namelijk de Halfspeed master die als 2LP Deluxe edition is verschenen. Deze klinkt een heel stuk beter als de eerste uitgave. Ik had de eerste versie (Back to Black uitgave) ook maar wat je zegt het klinkt gewoon niet goed, de Halfspeed master is een echte verbetering.

De mastering is gewoon anders en in mijn oren beter en de tweede lp die erbij zit met nummers als Valerie is erg welkom 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik zat gisteravond eens de instellingen van mijn Phono pre-amp iFi Zen Phono te doorlopen. Nu heb ik heb ik deze in combinatie met mijn Nagaoka MP200 op MM staan, maar om het geluid op gelijkwaardig volume te krijgen moet ik het volume met de helft verhogen. Nu had ik deze even op MC High gezet en nu was het volume in deze setting gelijkwaardig als mijn streamer en CD speler...

Nu is mijn vraag.. voor een Moving Iron element als de Nagaoka MP200, is de MM instelling de juiste of is de MC High ook mogelijk?

Gezien ik even behalve het verschil in volume, niet direct iets als clipping kon opmerken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Toshirou schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:56:
Ik zat gisteravond eens de instellingen van mijn Phono pre-amp iFi Zen Phono te doorlopen. Nu heb ik heb ik deze in combinatie met mijn Nagaoka MP200 op MM staan, maar om het geluid op gelijkwaardig volume te krijgen moet ik het volume met de helft verhogen. Nu had ik deze even op MC High gezet en nu was het volume in deze setting gelijkwaardig als mijn streamer en CD speler...

Nu is mijn vraag.. voor een Moving Iron element als de Nagaoka MP200, is de MM instelling de juiste of is de MC High ook mogelijk?

Gezien ik even behalve het verschil in volume, niet direct iets als clipping kon opmerken..
Lekker op High laten staan, dat is de blijkbaar de goede stand als je naar het volumeniveau kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zat gisteravond eens de instellingen van mijn Phono pre-amp te doorlopen. Nu heb ik heb ik deze in combinatie met mijn Nagaoka MP200 op MM staan, maar om het geluid op gelijkwaardig volume te krijgen moet ik het volume met de helft verhogen. Nu had ik deze even op MC High gezet en nu was het volume in deze setting gelijkwaardig als mijn streamer en CD speler...

Ik heb de Nagaoka MP-200 ook en ik speel zonder problemen met mijn MM-phono ingang op mijn Marantz PM7000N... Ik heb zelf nog nooit zo'n Ifi phono preamp gehad... Ik zou zelf nog wel eens een Ifi micro Iphono willen hebben... Ik weet wel dat deze reeks veel instel mogelijkheden heeft:
Afbeeldingslocatie: https://ifi-audio.com/wp-content/uploads/2018/06/micro-iphono-2-P1240570-1024x700.jpg

Dat liet trouwens Roger Poulissen mij ook ooit eens zien toen ik bij hem was.... Smal, maar goed klinkend ding volgens hem... Vooral als je er een goede zelfbouw voeding bij gebruikt ipv het muurwratje wat er bij zit... :)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 05-12-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Bestla schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:25:
[...]

Lekker op High laten staan, dat is de blijkbaar de goede stand als je naar het volumeniveau kijkt.
Wat zeggen ze bij IfI? (of de dealer) kan me niet voorstellen dat dat nu zomaar de instelling zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik lees dit over de vier gain settings in de handleiding...

This button cycles between 4 gain levels:
1. corresponds to MM (>2mV)
2. corresponds to MC HIGH (≤2mV)
3. corresponds to MC LOW (≤0.5mV)
4. corresponds to MC V-LOW (≤0.25mV)

Please adjust the gain channel switch in accordance with your preference and your turntable's specifications.

Ik zie bij de eerste twee geen verschil.. wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:29
> en ≤ ?

Ik weet niet of de RIAA curve voor MM/MI/MC allemaal hetzelfde is, dan is het enkel de versterking die erover gaat en dan gewoon pakken wat het beste matched met je element.

Even geleden dat ik hier geweest ben, moet wat vaker zo'n zwarte schijf uit de kast trekken :p

Zit weer met mn Sony PS-X4 in m'n maag, laatste keer dat ik hem testte werkte deze perfect, maar staat al een aantal jaren niks te doen (is mijn 3e speler) en bij een verhuizing 2 jaar geleden is een van de voetjes afgebroken/verdwenen... dus ook niet meer te maken.

Wil hem eigenlijk wel verkopen en zie bizarre bedragen op Marktplaats, maar... 1 voet mist.. enige oplossing daarvoor lijkt veel geld neerleggen voor wat voetjes van eBay, flink wat verzendkosten betalen en met pech nog btw en inklaringskosten etc... kan me zomaar 80-100 euro kosten, maar is het dat waard.

Of ik meet eea op, koop/print alternatieven die passen en dan maar zonder schuim en schroef die eronder, met 3 extra originele voetjes.

Moet ook nog eens de LP collectie doorlopen en deels opruimen, heb teveel wat ik nooit meer of uberhaubt zal luisteren, mag best weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@KeRsTmAnNeKe
Ik zou er lekker andere voetjes onder zetten, en 'm te koop aanbieden.
Wat die collectie aangaat, tsja, ook daar eens goed doorheen gaan, en als partij aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15
Toshirou schreef op zondag 5 december 2021 @ 01:33:
[...]
Er is een tweede mix van het album uit, namelijk de Halfspeed master die als 2LP Deluxe edition is verschenen. Deze klinkt een heel stuk beter als de eerste uitgave. Ik had de eerste versie (Back to Black uitgave) ook maar wat je zegt het klinkt gewoon niet goed, de Halfspeed master is een echte verbetering.

De mastering is gewoon anders en in mijn oren beter en de tweede lp die erbij zit met nummers als Valerie is erg welkom 😁.
Aah, super bedankt voor deze info. Dan kan ik dus op zoek gaan naar deze versie :)

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:58:
Ik lees dit over de vier gain settings in de handleiding...

This button cycles between 4 gain levels:
1. corresponds to MM (>2mV)
2. corresponds to MC HIGH (≤2mV)
3. corresponds to MC LOW (≤0.5mV)
4. corresponds to MC V-LOW (≤0.25mV)

Please adjust the gain channel switch in accordance with your preference and your turntable's specifications.

Ik zie bij de eerste twee geen verschil.. wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Meestal is de output van een HO-MC lager dan die van MM die doorgaans zo'n 4 a 5 mV doen. Bij een HO MC zit je vaak tussen de 1 a 2.5 mV, de Denon DL-110 zit bijv op 1.6 mV. De versterkingsfactor op de HO-MC stand zal dus hoger zijn dan die van de MM stand.

Een MM pre zit vaak tegen de 40 dB, voor een HO-MC ga je meer richting de 45 dB.

Uiteraard kan je een HO-MC nog steeds prima op een normale MM pre aansluiten, je al alleen de volumeknop wat verder open moeten draaien. Als dat het grootste probleem is... ;)

Wat evt ook nog kan is dat er bij de MM een andere afsluitcapaciteit is ingebouwd dan bij de MC stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het enige wat ik als verschil kan zien tussen MM en MC high, is (behalve de gain), dat volgens hun site de MM stand een 110pF load heeft, en de MC high stand niet.
Dat staat gek genoeg niet in de gebruiksaanwijzing, maar wel bij de specs op de site zelf

Dus het kan zo zijn dat je in de MM stand een kleine boost in hoge tonen hebt rond de 10-14khz, maar dat is soms erg lastig te horen aangezien je ook een verandering in je gain hebt.
Dus je zult beide standen moeten opnemen en in audacity oid de gain moeten matchen en dan tussen A en B moeten schakelen om enig verschil te kunnen horen.
Dat soort fratsen werken voor mij althans om verschillen goed te kunnen beoordelen.

De afsluitweerstand voor MM en MC high is hetzelfde voor je phonopre.
In theorie zou dat niet moeten omdat een HOMC element niets heeft met een 47k afsluitweerstand; deze zou eerder iets van 1k moeten zijn, maar het kan voor HOMC elementen niet zoveel kwaad om met 47k te spelen omdat effecten van die 47k pas bij >100khz de kop op steken, en er zijn (vooral in het verleden) behoorlijk veel MM elementen gemaakt die ook een nominale output van ca. 2,5mV hadden (dus vergelijkbaar met een HOMC).
Dit zijn vooral shibata's uit de jaren 70 en 80. Deze hadden zo'n lage output omdat de zelfinductie van het element bewust laag gehouden werd om zodoende een heel breed frequentiebereik (tot ca. 50khz) te kunnen bewerkstelligen.
O.a. om compatible met cd-4 platen te zijn (en het staat goed in de specs). De zelfinductie van een element is namelijk een laagdoorlaat filter, en als dat te hoog wordt (500mH oid), dan is ongedempte weergave boven de ca. 20khz überhaupt niet meer mogelijk.

Dus je kan je ifi zen phono gewoon op MC high zetten.
Maar niet op MC low, of überhaupt een phonopre op de MC stand voor MM elementen. Want op die stand wordt de afsluitweerstand wèl op iets van 1K ohm gezet (ipv 47K) en dat heeft enorme invloed op je geluid (alle hoge tonen vallen weg)

Gek genoeg staan de versterkingsfactoren van de MM/HOMC/MC/LOMC standen ook niet in de gebruiksaanwijzing, maar wèl op hun site:
MC (v lo) : 72dB (+/- 1dB)
MC (lo) : 60dB (+/- 1dB)
MC (hi): 48dB (+/- 1dB)
MM : 36dB (+/- 1dB)

Dus je gaat van 36dB naar 48dB. Een sprong van 12dB (wat best veel is; voor het gehoor ruim meer dan 2x zo hard; eerder 3x zo hard ;) ), maar dat kan geen kwaad qua clipping. De maximale outputspanning is in ieder geval 6,5V RMS of hoger volgens de specs (de specs zijn niet helemaal duidelijk, maar die 6,5V rms is in 600 ohm, dus bij een normale lijningang (>10k ohm) is deze spanning nòg hoger,
Je kan dus sowieso onvervormd naar een signaal van +14dB gaan. (wat op een normale plaat nooit voorkomt)

Dit houdt in dat je misschien alleen terug moet naar je MM stand als je een testplaat met trackingstests gaat gebruiken, want die signalen gaan als ik me niet vergis tot ca. +16dB (en dan bedoel ik zo'n 100µm torture track).

ja ik weet het....lang verhaal :$

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 05-12-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveee
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-02 22:16
Waarom is deze plaat zo duur? Ik heb echt geen idee :D

https://www.dodax.nl/nl-n...re-straits-dpSTRBCED5ALN/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maveee schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:36:
Waarom is deze plaat zo duur? Ik heb echt geen idee :D
Hij is op meerder plekken zo duur:
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc

Het is een MoFi limited edition.
(45rpm 2lp)

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 05-12-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
mr_petit schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:03:
[...]

Hij is op meerder plekken zo duur:
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc

Het is een MoFi limited edition.
(45rpm 2lp)
Daarom dus, en dan betaal je de hoofdprijs, ik zou als je hem echt wil hebben eens goed gaan zoeken, zo heb ik onlangs een boxset nieuw voor 2/3 van de gangbare prijs kunnen kopen en ook nog gratis (en snel) uit het buitenland in huis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:22

Dommel

Professioneel Software Sloper

Dat is nog eens een leuk weekend geweest... een maal de nieuwe Volbeat, een maal een Pink Floyd en een maal een doosje met wat platen, cd's, dvd's, blurays en wat anderes spullen
De Pink Floyd plaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55pft6oVdVx4NDlEK1Qle2gmrWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lO9xRrsfwos9GzaOZsuVQDir.png?f=fotoalbum_large

En DE BOX....
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78vTo2-vvBlqOYkUeMABB0Dgfu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjDBW7pJLd5YsxrmIlz6QFPG.jpg?f=fotoalbum_large

Ja The Black Album boxset van Metallica :+

Altijd fijn als je platenzaak je muzieksmaak kent en de leuke/aparte dingen even voor je apart legt zodat je kunt kijken of je het wilt hebben :)

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Puur en alleen om deze reden: Mobile Fidelity Sound Lab ;)
quote: Wikipedia
Mobile Fidelity Sound Lab (MFSL or MoFi) is a record label specializing in the production of audiophile issues. The company is best known for its reissued vinyl LP records, compact discs, and Super Audio CDs but has also produced other formats.
Wikipedia: Mobile Fidelity Sound Lab

[ Voor 39% gewijzigd door sjaool op 07-12-2021 11:35 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
@sjaool Je doet het overkomen dat het alleen maar om de naam gaat maar de uitgaven op dit label zijn echt heel erg goed. Of dat je de hoge prijs waard is laat ik in het midden maar de uitgaven zijn vaak wel een (stuk) beter dan de reguliere uitgaven.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

oldsmelly schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:10:
@sjaool Je doet het overkomen dat het alleen maar om de naam gaat maar de uitgaven op dit label zijn echt heel erg goed. Of dat je de hoge prijs waard is laat ik in het midden maar de uitgaven zijn vaak wel een (stuk) beter dan de reguliere uitgaven.
Nee, was niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling was om uit te leggen om wat voor bedrijf dit gaat. Het is een label dat audiofiele uitgaven maakt van oudere albums en deze opnieuw uitgeeft. Het bestaat trouwens al heel lang. En of iets beter is of niet dat is natuurlijk puur subjectief. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tot op zekere hoogte natuurlijk, bijv minder groefruis, meer dynamiek (en "all other things equal") zal toch in ik schat minimaal 99,99% van de gevallen als een verbetering gezien worden. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 07-12-2021 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
oldsmelly schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:10:
Ik heb ooit één MFSL LP gehad.
Ja, hij klonk (inderdaad 'klonk', want ik heb hem verkocht) beter dan de reguliere persing. Maar niet dusdanig veel beter dat ik hem heb gehouden. Weet dan dat ik geen High-End setup heb. Niet slecht, maar geen High-End. Daarmee haal ik logischerwijs niet uit die MFSL-persing wat er in zit (of zou moeten zitten :+ ). Dus zonder ook maar iets af te doen aan de kwaliteit van MFSL, heb ik besloten dat ik ze in ieder geval nier meer koop. Dan zal ik eerst investeren in mijn setup (element, versterker, koptelefoon, et cetera). Zo hoor ik heel duidelijk verschil tussen mijn AT95E en de Expert / Nagaoka Super waarvan het prijsverschil rond de €150,00 zit. Daar haal ik meer winst dan een MFSL-persing.

Mijn advies: houd alles een beetje in balans en kijk (luister) kritisch naar waar het makkelijkst structureel winst te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat klopt zeker. Veel releases die ik origineel heb, haal ik geen audiophile heruitgave van tenzij ik weet dat het zo slecht is en het een budget uitgave is. En tegenwoordig zijn veel uitgave zogenaamde "Audiophile heruitgaven". Hierdoor kan je enigsinds al verwachten dat de kwalteit wat beter is, al is dit nog een grote marketing term die vandaag de dag bij nog maar een paar labels echt van waarde is. Ik heb zelf geen MFSL releases tot op heden gehoord, maar die releases van Acoustic Sounds Series/Analog Productions heb ik dan wel weer aardig wat van. Die moeten op eenzelfde lijn liggen en die klinken goed, maar ik moet er wel bij vermelden dat ik van die albums nog nooit het origineel heb gehoord. Dus een echt beoordeling kan ik niet direct maken.

Echter heb ik afgelopen weekend een heruitgave van John Coltrane's Blue Train gekocht. Een AAA (all-analog) uitgave uit 1997 en die klinkt vergeleken met de BN75 (compleet digitaal mastered) uit 2014 echt compleet anders en gewoon tig keer beter. Dus in dat opzicht is deze "Audiophile" versie weer een grote vooruitgang. Dus het kan... maar het feit is ook zoals je al aangeeft, als het verschil niet groot genoeg is dan is zo'n heruitgave ook niet direct van meerwaarde. Ook heb ik geregeld gelezen dat MFSL ook soms speelt met de EQ om het geheel wat "te verbeteren". Maar of dit een verbetering is, dat valt te betwisten... al zullen er genoeg MFSL releases zijn zoals Brothers in Arms van Dire Straits die weer door hen zeer goed zijn verbeterd. Dus het is niet altijd slecht met een heruitgave... alleen ben ik van mening dat je ook echt goed Discogs o.a. moet aflezen om een impressie te krijgen.

Al moet ik zeggen dat bijna alle releases die ik haal Audiophile reissues zijn, maar als ik het origineel niet ken, dus dan is het referentie kader er ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsanelyHack
Ik ben al een tijdje into vinyl en ik heb al van alles getest en gehad. Mijn ervaringen zijn dat overall de nieuwe uitgaves het beroerste zijn en dat mofi en oude uitgaves beter zijn dan de nieuwe uitgaves. Uitzonderingen daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:28
Wil eens wat binnenhoezen bestellen, iemand ervaring met de kwaliteit van deze hoezen? https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@gelukkie Ik weet niet precies van wat voor materiaal die hoezen zijn gemaakt.
Maar pas alsjeblieft op met hoezen die binnen een paar jaar een residu achterlaten op je lp's.
Er staat "Plastic" binnenhoes... tja dan weet je eigenlijk nog niks..

De betere zijn die van Nagaoka, Mobile Fidelity Sound lab, Vinyl Storage Solutions,
Maar er zullen er ongetwijfeld meerdere zijn, die wellicht ook wat goedkoper zijn dan boven genoemde.
Die liggen meest op 25 euro per 25 !

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oldsmelly schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:29:
@gelukkie Ik weet niet precies van wat voor materiaal die hoezen zijn gemaakt.
Maar pas alsjeblieft op met hoezen die binnen een paar jaar een residu achterlaten op je lp's.
Er staat "Plastic" binnenhoes... tja dan weet je eigenlijk nog niks..

De betere zijn die van Nagaoka, Mobile Fidelity Sound lab, Vinyl Storage Solutions,
Maar er zullen er ongetwijfeld meerdere zijn, die wellicht ook wat goedkoper zijn dan boven genoemde.
Die liggen meest op 25 euro per 25 !
Weet je dan wel waar die van nagaoka, mofi, soudlab en vinylstorage van gemaakt zijn?

Afgaande van de foto, zijn ze van gestretched polyethyleen, zoals de meeste.
Maar het staat er inderdaad niet bij.
WYDR verkoopt ze ook, daarbij staat dat ze van (HD)PE zijn.
Walvis verkoopt ze ook, ook opgegeven van (HD)PE.
https://www.wydr.nl/lp-binnenhoezen-polyethyleen-25-micron
https://www.walvisproduct...p-s-met-afgeronde-hoeken/

Maar goed, dikte en pasvorm zijn natuurlijk ook parameters.
Die van WYDR zijn 25µm, wat net zo dik is als degene van Nagaoka.

Maar 25 stuks voor 25 euro is natuurlijk best wat in relatie tot 100 stuks voor €25.
Of je €0,25 p.s. betaald of €1 per stuk, dat vind ik nogal wat schelen.
Dat is dezelfde verhouding als een draaitafel voor €500 kopen of eentje van €2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@mr_petit

Die merken die ik opnoemde is natuurlijk al jaren bekend hoe die zijn. Nee ik weet niet of ze gemaakt zijn van het materiaal waarvan ze zeggen dat ze gemaakt zijn maar het wordt in ieder geval er vaak wel bij vermeld. Maar het is inderdaad een stuk duurder. Maar goed is 1euro teveel om een plaat van 35-40 euro goed te beschermen ?
Ik doe nog gekker mijn buitenhoezen kosten ook iets van 0,75 tot 1 euro per stuk en al mijn platen zitten in deze binnen en buitenhoezen maar ik ben een beetje een dwangneuroot wat dat betreft 😎

Maar goed ieder het zijnde en ik kan me voorstellen dat het wat prijzig is

[ Voor 25% gewijzigd door oldsmelly op 07-12-2021 20:22 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:28
Dank voor de reacties!
Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.