Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste
Acties:
  • 544.887 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat er genoeg betrouwbare gebruikte half- en volautomaten op MP te vinden zijn.
Zeker temeer dit zo ongeveer de makkelijkste functie is die zelf te testen is, want dat vergt nauwelijks technische kennis van zaken.
Ik bedoel: plaatje erop en druk op start om de volautomaatfunctie te testen en kijk of hij afslaat aan het einde van de plaat voor de halfautomaatfunctie.
Dat kan echt iedereen testen.

Kijken of er lagerspeling op de armlagers en plateaulagers zitten, of kijken of de arm recht is, of er geen dode punten in de beweging zitten etc, dàt is veel lastiger.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:38
Toshirou schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 06:17:
Want voor €250 zou ik eerder een goede Thorens TD16x kopen dan een nieuwe budget platenspeler. Die Thorens indien in een goede staat, kan echt jaren mee! Alleen evenop den duur een nieuw en beter element onder en het is genieten met klasse! 👍😉
Als iemand die deze weg net gekozen heeft; ik betwijfel zeer of je voor die prijs een Thorens 166 (laat staan een 160) in technisch goede staat zult vinden voor die prijs.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 02:17

D_V

estorino schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:53:
[...]

Als iemand die deze weg net gekozen heeft; ik betwijfel zeer of je voor die prijs een Thorens 166 (laat staan een 160) in technisch goede staat zult vinden voor die prijs.
Staan er toch genoeg op marktplaats voor 250/300 euro als ik het zo zie. Thorens spelers zijn sowieso niet zo moeilijk te vinden. Technische staat blijft natuurlijk afwachten maarja, je moet 'm toch afhalen. De meeste verkopers willen maar al te graag laten horen hoe goed hij speelt, bij de verkoper van mijn pick up kwam ik bijna niet weg, hij vroeg me nog net niet om te blijven eten.

:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07-2024
mr_petit schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 00:50:
[...]

In ieder geval niet de rega planar 1/1+ en de project primary e. Die hebben geen antiskating op de arm zitten, wat m.i. tot de basisfunctionaliteit hoort.

De denon dp-300f is al genoemd.
En je kan natuurlijk ook naar mooie gebruikte tafels kijken voor dat geld.
Lees je daarvoor wel in waar je op moet letten, of neem iemand mee die er verstand van heeft.
Bij gebruikte aanschaf altijd zelf langsgaan en het apparaat testen op alle functionaliteit.
Ik heb onder andere een Rega 1+ en hij doet echt niet onder voor mijn speler met anti-skating. Het zit er niet voor niets.. niet op. Het is gewoon plug en play.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Tot je er een ander element op wil..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:43

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Ik zal geen aanbiedingen blijven plaatsen, maar omdat we het er nu toevallig over hadden en ik zelf ook naar de Denon dp-300f aan het kijken was. De zilveren is nu te koop voor 209 euro bij Amazon https://www.amazon.de/-/nl/dp/B000KVWBKQ Hij is in de afgelopen jaren ook wel eens 179 euro geweest, maar volgens mij is dit een leuke optie als je wel voor een nieuwe speler gaat.

iemand iets leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:07

Sméagol

Master of Mayhem

Mondo heeft een (ik gok black friday) actie, tot en met de 21ste geen verzendkosten, ook niet internationaal (voor zo ver ik begrijp). Dingen die ze hebben die ik persoonlijk wel interessant vind zijn de soundtracks van Last Night in Soho (zaterdag gezien, toffe 60s soundtrack, alleen jammer dat de score een leukere cover heeft), 2001: a Space Odyssey, en Turbo Kid.

Kan helaas lastig plaatjes posten op 't moment, maar laatste aanwinsten van een paar maanden terug waren 4 van de 5 albums van iamamiwhoami / ionnalee. Ken 'r al jaren, maar heb haar niet actief gevolgd tot een jaar geleden. Een repress van het album Blue was de aanleiding om metaan alle beschikbare albums te halen. Alleen haar eerste solo album zat daar niet bij (samen met Blue denk ik de beste albums), maar daar is nu ook een repress van aangekondigd.

Plus nog een singletje met een leuke cover.. Peggy Gou - I go.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Rezje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:51:
[...]

Ik heb onder andere een Rega 1+ en hij doet echt niet onder voor mijn speler met anti-skating. Het zit er niet voor niets.. niet op. Het is gewoon plug en play.
Waarom zit er dan wel (min of meer) instelbare naalddruk op? En waarom zitten er dan ook instelbare slots op de headshell?
Ook staat er volgens mij in de gebruiksaanwijzing nergens dat de tafel niet geschikt is voor andere elementen.

Maar daar komt het dus wel op neer, dat die rega 1 niet geschikt is voor andere elementen.
Want laatst was er hier nog iemand die het element wou upgraden en de naalddruk instelde op 2 gram (een hele normale waarde voor kwaliteitselementen) en die arm begon de naald gewoon te laten skippen/overslaan, zo sterk stond de antiskating ingesteld.
Dat krijg ik bij mijn tafels niet voor mekaar hoor, ook niet als de antiskating helemaal op 3 gram staat (en de naalddruk dus op 2gr),

Dus ik vermoed dat de antiskating nog wel een stukje hoger stond. En als je die niet kan terugdraaien, dan zit je met de gebakken peren (hij heeft die tafel geloof ik ook van de hand moeten doen en een andere tafel gekocht)
En waarom? Om een paar centen te besparen op een plastic schuifje (in geval van rega) of een draadje en een gewichtje (in geval van project)?

Ik vind een tafel zonder instelbare antiskating dan ook geen serieuze draaitafel.
Er is dan ook een reden dat elke enigzins normale draaitafel van de afgelopen 50 jaar instelbare antiskating heeft.
Alleen draaitafels met een T4P cartridgesysteem (of ander 'eigen' cartridge systeem) zie je zonder instelbare naalddruk danwel antiskating (en geen uitlijningsslots), want dan is het duidelijk dat het niet geschikt is voor een ander element.
Dat ze die approach dus nemen met een 1/2" element vind ik dan ook een beetje misleidend.

En ik vind ook dat rega en project hun naam als serieuze Hifi fabrikant hierdoor te grabbel gooien.
Bij de rega planar 2 zijn ze gelukkig hierop teruggekomen omdat die eerst ook die arm had zonder instelbare antiskating, maar dat hebben ze dus begin dit jaar veranderd.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 16-11-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Toch vind ik dat gek dat een naald over de plaat zou gaan skippen vanwege verkeerd ingestelde anti-skating. Op mijn Thorens heb ik ook wel eens gespeeld met zowel anti skating op hoog als op laag ingesteld en daar sloeg niks over. Op een testplaat kon je verschil merken wanneer een bepaald kanaal begon te vervormen.

Ik zou verwachten dat je een element uit de VM95 serie zonder problemen zou moeten kunnen gebruiken, omdat aanbevolen naalddruk deels overlapt met een Rega Carbon/AT91.

Desalniettemin vind ook ik het dom van Rega dat ze die instelling weggelaten hebben. Ik blijf wel bij mijn RP1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07-2024
mr_petit schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:29:
[...]

Waarom zit er dan wel (min of meer) instelbare naalddruk op? En waarom zitten er dan ook instelbare slots op de headshell?
Ook staat er volgens mij in de gebruiksaanwijzing nergens dat de tafel niet geschikt is voor andere elementen.

Maar daar komt het dus wel op neer, dat die rega 1 niet geschikt is voor andere elementen.
Want laatst was er hier nog iemand die het element wou upgraden en de naalddruk instelde op 2 gram (een hele normale waarde voor kwaliteitselementen) en die arm begon de naald gewoon te laten skippen/overslaan, zo sterk stond de antiskating ingesteld.
Dat krijg ik bij mijn tafels niet voor mekaar hoor, ook niet als de antiskating helemaal op 3 gram staat (en de naalddruk dus op 2gr),

Dus ik vermoed dat de antiskating nog wel een stukje hoger stond. En als je die niet kan terugdraaien, dan zit je met de gebakken peren (hij heeft die tafel geloof ik ook van de hand moeten doen en een andere tafel gekocht)
En waarom? Om een paar centen te besparen op een plastic schuifje (in geval van rega) of een draadje en een gewichtje (in geval van project)?

Ik vind een tafel zonder instelbare antiskating dan ook geen serieuze draaitafel.
Er is dan ook een reden dat elke enigzins normale draaitafel van de afgelopen 50 jaar instelbare antiskating heeft.
Alleen draaitafels met een T4P cartridgesysteem (of ander 'eigen' cartridge systeem) zie je zonder instelbare naalddruk danwel antiskating (en geen uitlijningsslots), want dan is het duidelijk dat het niet geschikt is voor een ander element.
Dat ze die approach dus nemen met een 1/2" element vind ik dan ook een beetje misleidend.

En ik vind ook dat rega en project hun naam als serieuze Hifi fabrikant hierdoor te grabbel gooien.
Bij de rega planar 2 zijn ze gelukkig hierop teruggekomen omdat die eerst ook die arm had zonder instelbare antiskating, maar dat hebben ze dus begin dit jaar veranderd.
Zit geen instelbare naalddruk op. Je moet het gewichtje helemaal aandraaien. Thats it. Zoals ik al zei, het is plug en play. Het is geen geschikte speler om later een ander element op te zetten. Ik zeg niet dat het niet kan.. maar het is er eigenlijk niet voor gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
estorino schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:53:
[...]

Een TD-166 gaat zeker wel lukken voor 250 euro, voor wat minder ook nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
birdie_man schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:24:
Toch vind ik dat gek dat een naald over de plaat zou gaan skippen vanwege verkeerd ingestelde anti-skating. Op mijn Thorens heb ik ook wel eens gespeeld met zowel anti skating op hoog als op laag ingesteld en daar sloeg niks over. Op een testplaat kon je verschil merken wanneer een bepaald kanaal begon te vervormen.
Het is ook vreemd, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat de anti-skating kracht flink kan verschillen. Er zijn er die gewoon een stuk meer anti-skating ingesteld hebben dan zou moeten, en dan lukt overslaan wel bij het minste hobbeltje of krasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rezje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:31:
[...]

Zit geen instelbare naalddruk op. Je moet het gewichtje helemaal aandraaien. Thats it. Zoals ik al zei, het is plug en play. Het is geen geschikte speler om later een ander element op te zetten. Ik zeg niet dat het niet kan.. maar het is er eigenlijk niet voor gemaakt.
En dat is toch wel wat mager, volgens veel mensen. :) Dat je het bij zo'n Crosley, König, Nikkei of zo'n ding van bij midisetje niet kan dat is te verwachten, maar bij een serieus merk verwacht je het niet. Het is ook lullig als er niets over in de handleiding staat. De nietsvermoedende koper gaat een keer upgraden en komt er dan door schade en schande achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Bwa, de nietsvermoedende koper is aan de andere kant misschien niet geïnteresseerd in element upgrades. Ik kan me zo maar voorstellen dat wanneer het gemiddelde crosley publiek bevraagt ze niet eens weten dat een naald soms en vervangen moet worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:47

Toshirou

Vinyl Surfer

Daarom altijd eerst reviews lezen, informatie opzoeken en kijken wat de ervaringen van anderen zijn. Een platenspeler is geen CD speler die kant-en-klaar is zoals je het krijgt. Dit is toch wel een instrument dat afstelling vereist. Hierdoor komen er veel meer variabelen bij kijken. En upgraden behoort in dit geval in tegenstelling tot een CD-Speler tot de mogelijkheden. Maar hiervoor is wel weer een Tonearm nodig die dit aan mogelijkheden toestaat. Dat waar de Rega Planar 1 en vele andere budget meuk tekort komt.

Ik heb daarom altijd als men een platenspeler "goedkoop" wilt aanschaffen het antwoord "Kijk op Marktplaats of bij een tweedehands winkel die gerepareerde audio apparatuur verkoopt. Daar kan je meer krijgen voor dezelfde prijs als een budget ding (uitgaand van +/- €150~200,-) waar je vroeg of later spijt van gaat krijgen."

En als ze dan toch minder willen uitgeven, dan ben ik van mening dat je dan beter maar niet aan een platen hobby kan beginnen. Want deze hobby is niet goedkoop, zeker niet wanneer je alleen nieuwe platen en de laatste releases wilt halen. En dan al de stijging van prijzen van nu helemaal meegerekend. Nu is het al standaard dat elke nieuwe plaat al €10,- meer dan voorheen kost.

De huidige Classic Reissue Series (ja ja ik pak er weer Blue Note/Jazz bij :9 ) zie ik op Amazon al in prijs stijgen, terwijl ik alle 17 voorgaande platen daar voor €21/22 per stuk kocht. Dus nu zeker in deze tijd is deze hobby het zeker waard, maar kijk goed bij verschillende zaken in je buurt/online bij de grote en kleinere onafhankelijke platen zaken. En anders kan Discogs ook goedkoper zijn, uitgaande dat je wel meerdere albums per keer haalt bij eenzelfde verkoper. Anders ben je nog veel aan verzendkosten kwijt...

Dus nogmaals een platen hobby kan zeer leuk en voor het leven zijn, maar bedenk wel geen budget platenspelers te kopen maar investeer en spaar voor een goede platenspeler met mogelijkheden. Doe informatie, lees reviews en gebruikers ervaringen... of kijk bij je ouders/opa&oma en vraag of die wat op zolder of in de berging hebben staan. Want de platenspelers die zij vaak hadden zijn vaak beter als de budget spullen van nu.... dus Technics, Sony, Akai, Philips/Aristona of een Dual of Thorens... niet twijfelen maar meenemen! _/-\o_

Zo, dat is het wel even voor nu... ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Toshirou op 18-11-2021 05:02 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yalopa schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:14:
Bwa, de nietsvermoedende koper is aan de andere kant misschien niet geïnteresseerd in element upgrades. Ik kan me zo maar voorstellen dat wanneer het gemiddelde crosley publiek bevraagt ze niet eens weten dat een naald soms en vervangen moet worden.
De gemiddelde koper wellicht niet, maar in dit topic kwam er onlangs dus een Rega Planar 2 bezitter langs die dat wel wilde en een ander element had aangeschaft. Die was echt nietsvermoedend. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 17-11-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 22:21
Yalopa schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:14:
Minder vaak dan dat je je platen moet vervangen 8)7 En daar drijft het andere deel van de industrie natuurlijk wel op, zoveel mogelijk platen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

pman63 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:51:
[...]

Minder vaak dan dat je je platen moet vervangen 8)7 En daar drijft het andere deel van de industrie natuurlijk wel op, zoveel mogelijk platen verkopen.
Niks naalden vervangen, gewoon platen vervangen :+

Rezje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:31:
[...]
Ja ik begrijp het concept. Maar het is absoluut niet duidelijk betreffende de handleiding en marketing dat het apparaat niet geschikt is voor andere elementen. Er zitten ook afstelslots in de headshell. Dat geeft toch minstens de suggestie dat er andere elementen in passen.
Ook heb ik vraagtekens bij de afstelling van het apparaat, met name de kracht van de antiskating.
Zoals ik al eerder schreef, ik krijg het bij mijn tafels geeneens voor mekaar om een plaat te laten skippen als de antiskating op maximaal staat.

En voor een plug en play apparaat vind ik 'm eerlijk gezegd ook best wel duur.
Dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar bijvoorbeeld een Sony PS-LX310BT, ook een plug&play apparaat, met vergelijkbare cartridge (allemaal op AT's goedkoopste cartridgeontwerp gebaseerd), met ingebouwde voorversterker en bluetooth, die er ook strak uitziet, kost ca € 185,-, wat ruim meer dan 2x zo goedkoop is als de planar 1+ (die kost €430 oid)

Maar goed, ik vind draaitafels waarbij je het element niet kan veranderen sowieso geen serieuze tafels.
Het is een beetje de equivalent van een mini hifi setje waarbij je de meegeleverde luidsprekers niet kan veranderen voor betere luidsprekers.
Ik vind dat eerlijk gezegd ook niet Project en (vooral) Rega waardig. Dat zijn merken die zich decennia als serieuze high end merken hebben geprofileerd. Nota bene Rega liet z'n armen in de begindagen bij Acos Lustre produceren; niet de minste armen fabrikant.
Maar dit zijn allemaal mijn persoonlijke meningen ;)

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik begrijp sowieso al niet waarom men vandaag de dag nog dit soort ontwerpen maakt. Vendor lock-inwil ik niet direct zeggen, maar voor een bedrag van €400 wil je toch wel serieus wat hebben dat niet vervangen hoeft te worden.

Eigenlijk zouden Pro-Jet als Rega toch hun budget lijn moeten herzien Zoveel duurder is een goede tonearm echt niet. Zelfs minder dure modellen van andere fabrikanten kunnen in die prijsklasse genoeg bieden dat wel gewoon goed is en afstellen toelaat. Azimut en VTA vinden we dan wel terug in de hogere klasse. Maar naald druk aanpassen en element veranderen is op zijn minst een vereiste voor een serieuze instap platenspeler.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Voor wie nog een Denon DP-300F zoekt:
https://tweakers.net/aanb...dp-300f-platenspeler.html

Staat via vraag en aanbod te koop en is een prima instap platen speler... :)

Of deze Technics SL-D2, ook een prima instapper die te koop staat bij vraag & aanbod:
https://tweakers.net/aanb...-incl-voorversterker.html

[ Voor 34% gewijzigd door rcor op 19-11-2021 12:27 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Ik heb zelf ook de Denon, alweer 3 jaar, als opvolger van mijn Philips FP140, die ik ooit nieuw gekocht heb in 1986. :-)
Met een Ortofon 2M Blue (vast flinke overkill, maar ja...) en een losse voorversterker heb ik zo niks te klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:44
Soms is de Denon DP-300F ook nieuw in de aanbieding met een fikse korting, de normale prijs is rond de 300 euro.

Het model is trouwens al behoorlijk lang in de verkoop, zeker 10 a 15 jaar. Wel een mooie speler en volledig automatisch wat tegenwoordig een uitzondering is.

De arm is van goede kwaliteit en instelbaar en verdient eigenlijk een beter element, zelfs dure elementen zijn geschikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-11-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist gespot bij Kringloop winkel 2Switch te Venray:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4gZfBULXart1Z9nk9bcvImWqg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prnhF7qminigPHbdEaUIWy9N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhMkyl-evDDdbaDnXcy3jS1UXyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWGHLJBvN8BOTHXRtv6pWnDI.jpg?f=fotoalbum_large

Een Akai AP-306C voor nog net geen 50 euro... optisch in goede staat, maar heeft wat liefde nodig...

Slaat niet automatisch af en maar niet vermeld op het kaartje: De arm lift zakt niet helemaal naar beneden bleek bij korte test van de arm lift...

Wel een mooie deal in dit tijdperk... dus wie nog een direct drive speler zoekt en het niet erg vindt om wat te sleutelen: dit is je kans! 😀🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:49:

Wel een mooie deal in dit tijdperk... dus wie nog een direct drive speler zoekt en het niet erg vindt om wat te sleutelen: dit is je kans! 😀🙂
Zelf vind ik het eerlijk gezegd helemaal niet zo'n koopje (optisch niet zo goed en een defect), maar biedingen op platenspelers gaan de laatste jaren nergens over dus loop ik wellicht achter.

Zeker als ik biedingen van €215 op een ap206c zie (deze 306c is iets beter):
https://www.marktplaats.n...c-platenspeler-draaitafel

Ik heb biotracers gekocht voor significant minder 8)7 :')
Ik vraag me ook af of de nieuwprijs van tafels als die ap206c niet minder was dan €215 (473 gulden)

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:09:
[...]

Zelf vind ik het eerlijk gezegd helemaal niet zo'n koopje (optisch niet zo goed en een defect), maar biedingen op platenspelers gaan de laatste jaren nergens over dus loop ik wellicht achter.

Zeker als ik biedingen van €215 op een ap206c zie (deze 306c is iets beter):
https://www.marktplaats.n...c-platenspeler-draaitafel

Ik heb biotracers gekocht voor significant minder 8)7 :')
Ik vraag me ook af of de nieuwprijs van tafels als die ap206c niet minder was dan €215 (473 gulden)
Je loopt idd achter... Ooit zo'n AP-306C of AP-206C kunnen kopen in goede werkende staat voor 30 euro, wel ruim 10 jaar terug... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch zou ik meer uitkijken naar de pareltjes van Akai.
Regelmatig zie je een ap-005 of ap-006 in goede staat voor onder de €150
Dat zijn imo betere tafels dan de 206c/306c

Ik heb ook echt zo het idee dat het bieden allemaal een beetje lukraak is.
Significant betere modellen krijgen niet altijd betere biedingen lijkt het wel.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Je moet de inflatie en de appels en peren natuurlijk wel meenemen in je berekening, Daarnaast is jeugdsentiment en wat de gek er voor over heeft niet in geld uit te drukken. Dus die 50 euro vindt ik zelf een mooie prijs voor een hobby-project.
Op catawiki staat een 206 in de veiling nu op 51 euro (https://www.catawiki.com/...rk&utm_campaign=Music-COM)
Als ik bij hifishark kijk wat er momenteel allemaal aangeboden wordt en voor welke prijzen is de wereld wel een beetje aan het doordraaien op sommige plekken. (Niet alleen in Rotterdam)

Een AP-207 doet het overigens ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 51 is nog niet geboden, maar is "next minimum bid". ;) Maar goed, daar gaat ie de komende 5 dagen vast nog overheen. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:58
Weer een heel mooi samenspel tussen deze 2 grootheden uit de muziek wereld...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxVwvEkJlaIIsFHs1JiOWipzF2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imN51E2fCqPuYo8uRtbkN1fh.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk plaat

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:44
rcor schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:03:
[...]

Je loopt idd achter... Ooit zo'n AP-306C of AP-206C kunnen kopen in goede werkende staat voor 30 euro, wel ruim 10 jaar terug... ;)
Ook zo'n 10 jaar terug met moeite een AP-206C kunnen verkopen voor 20 a 30 euro, met onbedoeld een lp van de Rolling Stones die er nog op lag.

Wel een prima speler alleen zonder quartz lock dus zo nu en dan handmatig de snelheid aanpassen. De Akai spelers uit deze periode zijn serieus goed ook de belt drives.

50 a 75 euro lijkt mij een normale prijs, 210 euro allicht voor een volledig gereviseerd exemplaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-11-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
rcor schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:24:
[...]
Technics SL-D2, ook een prima instapper [...]
Een 'instapper'? Veel beter krijg je een platenspeler niet, toch? Maar ik ben bevooroordeeld, want ik heb hem zelf ook :)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Je bent bevooroordeeld, de sl1200 is beter

* Yalopa is zeker niet bevooroordeeld 🧐

Acties:
  • +1 Henk 'm!
niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:18:
[...]

Een 'instapper'? Veel beter krijg je een platenspeler niet, toch? Maar ik ben bevooroordeeld, want ik heb hem zelf ook :)
Het is werkelijk een prima no-nonsense platenspeler maar als je dat echt denkt dan heb je nog wel wat te ontdekken van de platenspelerwereld/techniek. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:52

Dommel

Professioneel Software Sloper

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UZl20-pmIV-m_el6HYLrFaJNYY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9gVqcTHxXbq98JNGKmfTiQCI.jpg?f=user_large
Van de week gekocht, klinkt niet verkeerd

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:24:

Of deze Technics SL-D2, ook een prima instapper die te koop staat bij vraag & aanbod:
https://tweakers.net/aanb...-incl-voorversterker.html
Wat ik over dit type platenspeler wil zeggen is dit: Prima instapper in het direct drive segment, alleen heeft deze direct drive geen quartz lock, maar twee pot meters op een printplaat, en een finetune wieltje naast de 33/45 toeren schakelaar.

Ik heb hem zelf ook, maar ligt op zolder want die twee pot meters zijn echt einde levensverhaal, en zijn niet meer te redden. Hij moet eigenlijk naar de mileustraat gebracht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:53:
[...]

Wat ik over dit type platenspeler wil zeggen is dit: Prima instapper in het direct drive segment, alleen heeft deze direct drive geen quartz lock, maar twee pot meters op een printplaat, en een finetune wieltje naast de 33/45 toeren schakelaar.

Ik heb hem zelf ook, maar ligt op zolder want die twee pot meters zijn echt einde levensverhaal, en zijn niet meer te redden. Hij moet eigenlijk naar de mileustraat gebracht worden.
Of een ander stuk schroot opkopen waar de potmeters nog in orde van zijn en dan van twee één maken en het overgebleven restant afvoeren... Heb je er toch nog één van de stort weten te redden... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die potmeters kan je wellicht bij elke onderdelen shop wel vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar elke moeite is het niet waard, ik gebruik hem toch niet meer. Ik heb nu wat ik wil met die twee draaitafels die in de woonkamer staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Mischien kan je iemand verhinderen een crosley te kopen. Doe het voor een betere wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Yalopa schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:22:
Mischien kan je iemand verhinderen een crosley te kopen. Doe het voor een betere wereld.
Gouden idee 😊👍🏻

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:32
Toevallig ben ik net in gesprek met iemand die zijn Technics SL-D2 verkoopt, ik stap over van een nog lagere instap (Sony PSLX1, naald is kapot gegaan).
Is dit volgens jullie dan wel de moeite waard om te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Clubbers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:30:
Toevallig ben ik net in gesprek met iemand die zijn Technics SL-D2 verkoopt, ik stap over van een nog lagere instap (Sony PSLX1, naald is kapot gegaan).
Is dit volgens jullie dan wel de moeite waard om te halen?
Voor een redelijke prijs een mooie stap omhoog. Geen echte hoogvlieger maar heeft onderdelen van de SL-1200. Overigens denk ik dat er voldoende alternatieven zijn maar dat had je denk ik al gelezen in dit forum..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:32
geldersscheepje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:05:
[...]

Voor een redelijke prijs een mooie stap omhoog. Geen echte hoogvlieger maar heeft onderdelen van de SL-1200. Overigens denk ik dat er voldoende alternatieven zijn maar dat had je denk ik al gelezen in dit forum..
Wat is dan een redelijke prijs?
Ja het probleem is dat ik erachter kom dat na hier lezen en onderzoeken er teveel alternatieven zijn :o
Het is lastig om te zien wat troep is op marktplaats en wat niet. Enigste wat ik heb geleerd is dat de nieuwe platenspelers die nu verkocht worden voor rond de 300€ zijn prijs niet waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
300 euro koop je iets anders voor ..

https://hifi.nl/artikel/3...fel-Solide-instapper.html

Heb m nog niet gehoord maar review is redelijk positief.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik zag de review deze week ook al voorbij komen. Mijn impressie aan de hand van de review is dat dit best eens wat kan zijn. Ook zit er anti-skate op en lijkt mij de rest ook best voldoende om de prijs te rechtvaardigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Clubbers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:45:
[...]

Wat is dan een redelijke prijs?
Hangt heel erg van de staat af.
Is ie spik en span, stofkap helemaal glimmend, alles 100% origineel etc, dan kan m.i. de waarde tot 150-200 euro zijn.
Is ie wat minder maar wel vrij van defecten, dan ongeveer 100 euro; er staan er vaak veel rond die prijs te koop
Ja het probleem is dat ik erachter kom dat na hier lezen en onderzoeken er teveel alternatieven zijn :o
Het is lastig om te zien wat troep is op marktplaats en wat niet.
1 van de vuistregels is dat bijvoorbeeld een japanse tafel uit de jaren 70 t/m ca 1985, met S arm en sme headshell, en een gewicht van 6kg of meer vaak wel een goede tafel is.
Maar ik denk dat elk merk wel tafels heeft waar een zwak punt in zit, dus een onderdeel wat slijt of kapot gaat over die 35-50 jaar. Een aantal problemen zijn bekend, soms worden daar vervangingsonderdelen voor gemaakt, maar soms ook niet. Soms is daar met wat knutselwerk een mouw aan te passen en soms is het een moeilijker probleem.
Dat kunnen plastic onderdeeltjes zijn die in de loop der tijd breken/scheuren van ouderdom, tandriempjes die hard worden en breken, voetjes of andere rubber onderdeeltjes die vergaan etc.
Je kan hier tweeledig mee omgaan: inlezen als je een specifiek model op het oog hebt (of überhaupt veel lezen), en bij aankoop de tafel goed testen en een inschatting maken of er defecten zijn en of deze te repareren zijn. Of ze te repareren zijn (als er geen nieuw onderdelen gemaakt worden en bekende workarounds zijn) hangt heel erg van je eigen kunde af. Sommige mensen hebben gouden handjes en kunnen alles fixen, en anderen kunnen helemaal niets.

Daarom is ter plaatse de tafel controleren heel belangrijk, zeker als het een minder bekende tafel is en er geen/weinig info over is.
Die controle vergt kennis: check lagerspeling danwel dode punten op arm en plateau/motor, check alle functies. Check of de tafel goed staat: waterpas, als het een subchassis is of deze recht staat en niet dat er iets helemaal uitgelubberd is. Dat geldt ook voor eventuele motorophangrubbers etc etc.
Check de optische staat: stofkap, scharnieren die nog goed zijn etc etc etc etc. En etc :+
Enigste wat ik heb geleerd is dat de nieuwe platenspelers die nu verkocht worden voor rond de 300€ zijn prijs niet waard zijn.
Daar ligt wel ongeveer de grens voor nieuwbouw. En ik denk dat een SL-D2 oid een €350 nieuwe speler zoek speelt als die SL-D2 in goede staat is (in ieder geval als je zaken gaat meten; of je het gelijk hoort is een ander verhaal, maar dat is subjectieve maatstaf). Dus waarschijnlijk betere wow/flutter, betere dempende behuizing (waarschijnlijk veel zwaarder en ook een veel zwaarder plateau), betere lagers in de arm, beter plateaulager en preciezere antiskating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:38:
Ik zag de review deze week ook al voorbij komen. Mijn impressie aan de hand van de review is dat dit best eens wat kan zijn. Ook zit er anti-skate op en lijkt mij de rest ook best voldoende om de prijs te rechtvaardigen.
Het lijkt mij een beetje een alternatief voor de project debut 3 DC. Ook ongeveer even duur.
De project debut 3 heeft daarbij wel als voordeel dat er een azimuth instelling op zit, en dat project ook spacers kan leveren om de VTA aan te passen. Die instelmogelijkheden maken het wel wat professioneler, maar bij die argon tt3 wordt als pluspunt de antiskating volgens een draaiknop ipv een touwtje/gewichtje aangekaart. Wellicht heb ik dat ook liever

Maar wat ik niet snap aan die Argon TT3:
Volgens de review van Hifi.nl:
minpunten: - Toonarm is zeer licht

Volgens de site van argon audio:
Effective arm mass: 21.7 grams

21.7 gram effectief is voor een toonarm natuurlijk best wel zwaar. Dus wat is het nou?

In ieder geval is mijn vermoeden althans dat 21,7 gram voor het meegeleverde om-5e element een tikkeltje zwaar is....

edit: hmm ff de gebruiksaanwijzing doorgelezen. Headshell weegt 10gr (incl schroefjes en draadjes).
Dat is niet heel licht, maar de arm moet toch behoorlijk zwaar zijn wil je dan boven de 20 gram uitkomen.
Hoe dan ook, met een headshellgewicht van 10 gram wordt het nooit een "zeer lichte arm" (want zeer licht is imo toch echt onder de 10 gram).
Dus of er klopt niets van die opgave, of ze zitten bij hifi.nl te slapen.
In ieder geval, als ze, als "professionele" reviewers nou even de resonantiefrequentie gemeten hadden van het complete arm/element systeempje, wat 2 minuten werk is, had dat alles duidelijk gemaakt of dat nou wel of niet een probleem is in het geleverde package. Maar ja, liever doen ze een losse, niet zoveel zeggende uitspraak waar we niet zo veel mee kunnen. :z
Maar ff gekeken wie de schrijver was, want da's geen licht.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 23-11-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
wat een raar denigrerende review, omdat het een lowbudget model is wordt er dit gezegd

Een pluspunt toch als je vinylcollectie voor een deel uit tweedehandsschijven bestaat, want het onvermijdelijke gekraak wordt naar de achtergrond geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

janklo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:30:
wat een raar denigrerende review, omdat het een lowbudget model is wordt er dit gezegd

Een pluspunt toch als je vinylcollectie voor een deel uit tweedehandsschijven bestaat, want het onvermijdelijke gekraak wordt naar de achtergrond geduwd.
Wat suggereert dat de reviewer in kwestie zegt dat je deze platenspeler moet kopen voor je tweedehands platen. Maar goed laten we het erop houden dat het gewoon een goede instapper voor vele gaat zijn.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar ook weer dit model op is gebaseerd. De vorige (TT-2) was een frabricaat van Pro-Ject. En dat was van plateau tot aan de tonearm af te lezen.

[ Voor 33% gewijzigd door Toshirou op 23-11-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Toshirou schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:38:
[...]

Wat suggereert dat de reviewer in kwestie zegt dat je deze platenspeler moet kopen voor je tweedehands platen. Maar goed laten we het erop houden dat het gewoon een goede instapper voor vele gaat zijn.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar ook weer dit model op is gebaseerd. De vorige (TT-2) was een frabricaat van Pro-Ject. En dat was van plateau tot aan de tonearm af te lezen.
Hij suggereert zelfs dat nieuw geperst vinyl kraakloos is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

janklo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:45:
[...]

Hij suggereert zelfs dat nieuw geperst vinyl kraakloos is oid.
Vinyl is een analoog medium waarin vrijwel geen een persing perfect is. Zelfs niet lp van ERC, die gemiddeld€300/450,- kosten. En dan zijn gemaakt naar de hoogste maatstaven als het om kwaliteit zou gaan.

Het digitale domein is denk ik meer waar hij die perfectie vindt.

Maar daarbij dat gezegd te hebben ben ik van mening dat een goede pressing vaak goed is met een tik of twee. Minder is altijd beter maar dan nog is er vaak veel meer te horen met een hoofdtelefoon op dan door speakers. Ik heb hier ook genoeg albums liggen. Die met speakers toch een stuk schoner klinken dan wanneer ik ze met een hoofdtelefoon zou luisteren. En natuurlijk kan het element ook gewoon heel tolerant vuil en krassen zijn. Al heb ik geen ervaring met de OM5 van Ortofon, maar ik weet dan de OM10 een stuk toleranter is dan mijn MP200 van Nagaoka.

Dus het feit dat dit element misschien toleranter hiermee is, kan zijn mening hiervoor vormen..

[ Voor 56% gewijzigd door Toshirou op 23-11-2021 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toshirou schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:38:
[...]
Die arm is in ieder geval hetzelfde als de yamaha musiccast vinyl 500.
Of de rest hetzelfde is weet ik niet, maar wel hetzelfde concept. ca 5kg, belt drive.

Die yamaha wordt overigens met een at-3600L geleverd, en daarbij zou een arm van 20+ gram prima passen, want dat element heeft dat echt nodig.

Maar qua fabrikaat: ik denk dat yamaha die speler ook niet zelf maakt.

edit: ik zie die arm op een tafel van yahorng (een soort van chinese hanpin) zitten, dus daar zal die wel vandaan komen.
http://www.yahorng.com/pr...ang=english&entryId=77723
Afbeeldingslocatie: http://www.yahorng.com/customer/C000261/201861112134761365.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 23-11-2021 20:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik herkende het ding meteen ergens van, deze "Argon Audio" lijkt uit het fabriekje te komen waar Teac ook zijn al jaren verkochte TN-200 (en TN-300) laat maken. Ja ik denk inderdaad dat ook Yamaha die speler niet zelf maakt. :)

Teac TN-200 voor 219 euro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bv8-43xMgAO4N8OMX9iD6-6DqDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WVBw7EvFKSnt2GZ0K4K74sBd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Duakc459cqULNGneH7t0OFL-G1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOMbkvqTGqOwQ49U3IP5gRrn.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zie je aan overeenkomsten?
Beide natuurlijk het bekende plankje :P
Maar zie ook het type knop, zei het dat Teac de aan/uit en snelheidskeuze gesplitst heeft in 2 knoppen vs Argon 1.
Plateau komt uit dezelfde mal (zie onderzijde) minus 2 extra gaten en meegeverfde schuinde randje.
Arm met dezelfde geometrie met een offset headshell, zelfde armbuis, armlift, armlifthevel, contragewicht, ja de armophanging en armbasis heeft een iets andere styling maar... :P
Scharnieren en stofkap zijn hetzelfde.

Kijkje onder het plateau, Teac vs Argon bevestigt het vermoeden (plateaulager, motor):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_S5gI2JKwBVYQL4pxZVxtwyDA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yYLmHoqNPUzdNgaZKKYmS82j.png?f=fotoalbum_large

Niets nieuws onder de zon dus, heel veel merkjesplakkerij en heel weinig eigen ontwikkeling, engineering en fabricage... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 23-11-2021 21:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 05:02

Het is toch eigenlijk een flutrecensie ook, bij een echt serieuze review duik je bij de Argon ook “onder de motorkap”, bekijk je de gebruikte onderdelen, doe je serieuze metingen mbt de opgegeven wow & flutter enz enz. Wat ik nu op Hifi.nl lees is meer een soort van unboxing van het product en dan moet ik maar op de oren van de recensent vertrouwen dat het allemaal wel aardig klinkt. Op basis van een dergelijk artikel kun je toch echt geen juiste keus maken.

[ Voor 9% gewijzigd door macdushi op 23-11-2021 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarom heeft de AT LP120 van een paar jaar geleden mij nooit kunnen bekoren. Uiterlijk een Technics SL1200 kloon, maar veel slechter gebouwd. (Geen demping aanwezig) Review is wel te vinden op YT

Mijn AT 140XP is veel beter gebouwd en ook zwaarder dan de oude LP120. Met de AT440Mla als element is het een prima platenspeler naast de Technics SL1210mk2.
Enige minpunt is de naalddruk instelbaarheid. Het gewicht achterop de arm is niet te gebruiken met de schaalverdeling op dat gewicht, beter gebruik je een naalddrukweger, veel beter en vooral betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
macdushi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:40:

Het is toch eigenlijk een flutrecensie ook, bij een echt serieuze review duik je bij de Argon ook “onder de motorkap”, bekijk je de gebruikte onderdelen, doe je serieuze metingen mbt de opgegeven wow & flutter enz enz. Wat ik nu op Hifi.nl lees is meer een soort van unboxing van het product en dan moet ik maar op de oren van de recensent vertrouwen dat het allemaal wel aardig klinkt. Op basis van een dergelijk artikel kun je toch echt geen juiste keus maken.
Ergerlijk he, die vrijblijvende reclamezwetspraatjes van de meeste sites onder het mom van een 'review'.
Maar ja, de schoorsteen moet daar roken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 05:02
Cap schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:57:
[...]

Ergerlijk he, die vrijblijvende reclamezwetspraatjes van de meeste sites onder het mom van een 'review'.
Maar ja, de schoorsteen moet daar roken...
Dat hele hifi.nl staat er vol mee, al die "recensies" zijn gewoon betaalde advertenties van de gereviewde fabrikanten daar, objectiviteit kun je met een lampje zoeken op die website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55
macdushi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:40:

En gelukkig maakt ie nog wel het upgrade pad mee voor de lezers, serieuze kabels e.d.
Ach ja, het is een vak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat dit soort "reviews" reclame zijn, is ook al altijd te merken dat ze bij elke review weer andere en vaak onbekende platen gebruiken om de platenspelers mee te testen. Het zijn nooit dezelfde platen om het verschil tussen platenspeler/element A en B te beschrijven. Maar bijna altijd een of andere onbekende artiest/band met vaak ook nog eens labels waarvan je niet weet of die echt kwaliteit zijn.

Maar juist door dit komt het bij ook altijd over als advertenties om subtiel de platen van kleine labels onder de lezers te promoten. Niks mis mee, maar pak dan ook wat referentie materiaal. Dan kan de lezer die wat langer op de site zit, ook wat bekend ermee worden wat je hoort en kunnen er verschillen worden opgemaakt. Maar goed, zoals al eerder gemeld, het geld moet ook elke maand binnenrollen. Maar zo erg zoals onze vriend Darko is het nog niet, die propt er letterlijk gewoon in een review vijf platen tussendoor zonder enige relevantie met betreft test materiaal of wat dan ook. Gewoon echt "omdat" het kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
Ook grappig, als ik op https://hifi.nl/products/Draaitafel/ kijk zie ik daar een burmester voor €30,00 staan, als ze me die nu ook eens voor dat bedrag zouden verkopen praten we nergens meer over (die draaitafel kost dus zo'n €30.000,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Op Catawiki (ja, ik weet het) staat ook nog een zwik audioapparatuur waaronder een hoop platenspelers die vanavond om 8 uur eindigen. Wellicht dat daar nog iets tussen zit.

https://www.catawiki.com/nl/a/532313-hifi-en-radioveiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@pman63 is dat ding gemaakt van goud?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 20:13
Deze Elac stond al een tijdje te koop op Marktplaats, vandaag even twee keer een uur in de auto om hem op te halen. Apart ding met combi van idler en snaaraandrijving. En groot! Mijn Micro Seiki ernaast lijkt een mini spelertje.

Qua gewicht doet hij niet echt recht aan zijn formaat maar al met al weer eens wat anders dan een Dual.

Straks maar even elementje erop zetten en spelen maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7w2Qm7Pz7xC16sxF-Y_kgGe9tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJidQHKyhZjXHO9TpuetyEaT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hij is iig behoorlijk lelijk met dat front als een mislukte spiegelende Chinese versterker.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 24-11-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Geen idee, maar dat is alleen de speler, maar wel met element dus, maar het verschil is alleen te horen als je de bijbehorende kabels aanschaft natuurlijk. ;) En vergeet de rest in de keten ook niet.
Er is ook een goedkopere versie die kost 33% minder.
Ik zie dat de speler zo'n 60 kilo weegt, dus wie weet zit er wel goud in verwerkt (of lood)

[ Voor 19% gewijzigd door pman63 op 24-11-2021 23:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:25
@nineball Mooie speler, is dat die in Leeuwarden te koop stond?

Laten we ondertussen niet vergeten om ook plaatjes te draaien, ik ben nog met wat Excel werk bezig onder het genot van Urk met een La Chouffe erbij ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vz_3FfU9Kig2GckmdQcESqr7BA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZcUmoBTsR5xuSorJbRuAdQI.jpg?f=user_large

• nineball
cmndr_adama schreef op donderdag 25 november 2021 @ 01:08:
@nineball Mooie speler, is dat die in Leeuwarden te koop stond?
Klopt!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:25
@nineball Ik had 'm ook gezien, een tijdje getwijfeld en daarna kreeg ik onverwacht wat flinke auto onkosten en heb ik 'm laten schieten. Leuk dat ie nu bij jou terecht is gekomen.

Fraaie speler met interessante techniek (Snaaraandrijving voor het idler wiel dat vervolgens het plateau aandrijft)

Ik ben benieuwd wat je van de speler vind dus hou ons vooral op de hoogte! :)

[ Voor 4% gewijzigd door cmndr_adama op 25-11-2021 09:47 ]

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-05 12:11
Kom ik deze advertentie van een Shure V 15 III tegen op MP.

Een van de afbeeldingen van het element zie je hier onder:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LWxisOhl.png

Mijn eerste reactie is er een van 'Hoe bedenk je zoiets?'.
Ik bedoel, het ziet er luxe uit, maar zomaar een houten body toevoegen aan een element :? ?
Dat is toch van invloed op het gedrag en daarmee de kwaliteit van zo'n element?
En ik leer graag. Dus als ik er naast zit en dit een fabriek-af luxe uitvoering is, lees ik dat ook graag.
Deze verkoper heeft er een met ebbenhout en een met teak.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• pman63
Dat is inderdaad af fabriek en een speciale uitgave, als ik zo zie waar andere voor weg gaan valt de prijs me nog mee.
https://www.hifishark.com/model/shure-v-15-iii

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Het is volgens mij vooral de originele naald die de prijs 'rechtvaardigt'.
Het vervangen van de plastic behuizing met hout of metaal wordt wel vaker gedaan voor verschillende elementen, zo zijn er best veel verschillende alternatieve behuizingen voor de Denon DL-103 varianten.
Voor zover ik weet werd de V15-III (maar ook de andere versies t/m V) niet met houten behuizingen geleverd af fabriek.

Discogs

• Vintage1967
Nerpissad schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:47:
Het is volgens mij vooral de originele naald die de prijs 'rechtvaardigt'.
Het vervangen van de plastic behuizing met hout of metaal wordt wel vaker gedaan voor verschillende elementen, zo zijn er best veel verschillende alternatieve behuizingen voor de Denon DL-103 varianten.
Voor zover ik weet werd de V15-III (maar ook de andere versies t/m V) niet met houten behuizingen geleverd af fabriek.
Dat laatste dacht ik toch ook echt, totdat ik de link van @pman63 volgde en naar beneden scrolde.
Het is dus wel degelijk een fabriek-af uitvoering van dit element.
Kijk, weer wat geleerd!

• Nerpissad

Nerpissad

Vintage1967 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:08:
[...]

Dat laatste dacht ik toch ook echt, totdat ik de link van @pman63 volgde en naar beneden scrolde.
Kijk, weer wat geleerd!
Die Hifishark-link laat me wel meerdere V15's zien met verschillende bodies, maar nergens wordt (mij) duidelijk dat dit direct uit de Shure-fabriek is gekomen? Ik heb dus nog niks geleerd ;)

Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:08:
[...]
Volgens mij zijn het toch echt gewoon losse body's die je kan kopen van mensen die ze maken:
https://www.ebay.com/itm/264812504112

...en als er wel iets niet verstandig is, dan is het extra massa toevoegen aan een extreem hoogcompliant element |:( 8)7

Ik weet niet hoe zwaar die houten body's zijn (ligt natuurlijk ook aan de houtsoort), maar je hebt voor een V15-3 eigenlijk al een arm nodig onder de 10gr (compliantie van een V15-3 ligt tussen de 35 en 40mm/N), dus als je dan óók nog extra massa gaat toevoegen dan maak je het jezelf erg moeilijk....

Maar ik denk dat de makers van deze bodies eerder houtbewerkers zijn dan draaitafeltheoritici :P ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Nerpissad schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:14:
[...]

Die Hifishark-link laat me wel meerdere V15's zien met verschillende bodies, maar nergens wordt (mij) duidelijk dat dit direct uit de Shure-fabriek is gekomen? Ik heb dus nog niks geleerd ;)
Hmmm. Blijkbaar ben ik wel heel erg makkelijk te overtuigen op basis van een nette foto van een mooi afgewerkt blokje hout |:( .
Want ik had namelijk ook nog nooit een V15 gezien met houten body.
Mijn eerste reactie, zojuist helemaal onderbouwd door @mr_petit, was inderdaad 'dat kan gewoon niet goed zijn.'. Afijn, ik houd het maar bij die eerste reactie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
For the universal love for music:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LXstbimm.png

Afgelopen weekend laten zetten. Deze foto is kort voor het afronden genomen.
Waar deze tattoo voor staat herkennen jullie allemaal wel, ongeacht muzieksoort, ongeacht het medium.
Ondanks al die verschillen, verbindt muziek ons.

Blijf genieten, ook in deze barre tijden!

P.S. Als deze post verwijderd wordt door een moderator, is het maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Nu thuiswerken alleen maar meer wordt mijn setje maar op de werkkamer geinstalleerd. Was al weer tijdje terug. Luister momenteel vinyl via een Technics SL-D3 over een Onkyo A-15 integrated stereo amp. Had mijn mooie vintage speakers (setje Celestion en setje Wharfedale) paar jaar terug al verkocht dus nu paar op zich aardig klinkende moderne Philips bookshelves van een high end Midi-set. Klinkt allemaal weer prima.

Maar toen. Ik ben bij paar kringloopwinkels geweest. Watskeburt? Geen normale plaat te vinden en anders in apart rek tegen woekerprijzen. 99% van de platen op dit moment in al die bakken is verzamel, James Last, Nederlandse meuk, en kerstelpees. Bij jullie ook?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Nerpissad

Nerpissad

Jazzper schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:59:
Maar toen. Ik ben bij paar kringloopwinkels geweest. Watskeburt? Geen normale plaat te vinden en anders in apart rek tegen woekerprijzen. 99% van de platen op dit moment in al die bakken is verzamel, James Last, Nederlandse meuk, en kerstelpees. Bij jullie ook?
Het maakt eigenlijk helemaal niet uit in welke kringloopwinkel je komt, het aanbod is nagenoeg identiek.

Ook op Discogs merk ik al een behoorlijke verhoging in vraagprijs. Wanneer ik uit het buitenland iets uit m'n wantlist vind, probeer ik "de verzendkosten te drukken" door wat andere platen erbij te zoeken van dezelfde verkoper. Ik verwacht geen kringloopprijzen, maar gemiddeld €20/€25 voor oudere represses gaat me dan net iets te ver...

Discogs

@Vintage1967 @mr_petit

Er zijn nogal wat Dual uitvoeringen van de V15III in omloop die geen standaard half inch mount oogjes hebben voor de boutmontage.

Met een omhulsel dat die voorziening wel heeft maak je die V15III dan weer beschikbaar (en bij verkoop ten gelde ;)) voor een veel grotere groep platenspelers. Ik zou er niet aan beginnen maar het zo kunnen dat dat een drijfveer is.

Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/264973648974_/Shure-V15-III-%E2%80%93-DU-made-for-Dual.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Afgelopen zomer hier in Limburg/Brabant zo'n 50 kringloopwinkels bezocht en inderdaad, het merendeel heeft bakken en bakken van dat soort vinyl staan, soms een complete verdieping vol met alleen maar "bagger". Bij sommige kringloopwinkels heb je dan wel weer bakken staan van een "gespecialiseerde" verkoper met iets beter (en duurder) materiaal. Vooral bij de 2e hands winkels waar je als verkoper een schap gedeelte kan huren.

Gelukkig hebben we in Venlo een prima platenzaak met een grote verdieping 2e hands vinyl, maar ook hier zijn de prijzen hoger geworden en het aanbod minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:43

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

In de achterhoek ook helaas :( Afgelopen weekend was er een rommelmarkt, daar had iemand wel leuke platen voor 4 euro. Ik hoorde van mijn moeder dat iemand met een platenwinkel in de buurt, zelf elke dag alle kringlopen afgaat om te kijken of er iets leuks binnengekomen is. Dan blijft er voor de hobbyist niet zoveel meer over :(

iemand iets leuks?

• N.E.S.
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-12-2021
Beste muziekvrienden, heeft er al iemand de nieuwe vinyl lp van Adele beluisterd? Ik heb de transparante limited versie maar het geluid is, als een eerder lp van haar, beneden maat. Ik draai hem af op een B&O draaitafel MMC element af. Wat zijn jullie ervaringen?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 18:54
Ik heb ooit een picture disc van Katy Perry gekocht. Ziet er prachtig uit, maar klinkt voor geen meter. Veel ruis en minder dynamiek. Volgens mij is alles anders dan gewoon zwart vinyl, slecht voor het geluid.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

@Nerpissad en @D_V lastig. Ik vind het leuke hobby maar 20 euro per plaat is voor mij al te hoogdrempelig. Niet omdat ik het geld niet heb, maar omdat ik het niet wil betalen :p

Zag bij de Action ook platen maar komen die van analoge matrijs of is dat van digitaal naar analoog gedrukt?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 22:26
@PhilipsFan Voor zover ik begrepen heb is vinyl van nature eigenlijk transparant en is zwart dus ook “gekleurd” vinyl. Ze maken ze zwart door het toevoegen van koolstofdeeltjes ofzo. Dus dan zou transparant vinyl beter zijn dan zwart, en is normaal gekleurd vinyl (uit 1 enkele kleur) in principe dus niet slechter dan zwart, mits de pigmentdeeltjes ongeveer van gelijke grootte zijn aan die van de zwarte. Ik zie dus geen reden om aan te nemen dat gekleurd vinyl slechter zou klinken dan traditioneel zwart.

Wanneer je echter gaat kijken naar vreemde variaties komt er een hele sloot aan natuurkunde bij kijken waarvan een deel wel de kwaliteit kan beinvloeden (bv dat verschillende kleuren in half-half of swirls een verschillend smeltpunt hebben, of de grofheid van glow-in-the-dark pigment), maar dat is een beetje te uitgebreid om hier heel diep op in te gaan. Mijn punt was voornamelijk dat er niet zoiets is als “zwart boven alles”, maar dat er een groot gebied zit tussen audiofiele persingen en picture discs, en gekleurd vinyl vaak ongeveer hetzelfde en mogelijk misschien zelfs zou kunnen klinken dan zwart (vooral clear vinyl waar geen koolstofdeeltjes in zitten). Bovendien denk ik dat een goede master veel meer voor het geluid zal betekenen dan het soort vinyl waar het op geperst is. PD’s uitgezonderd uiteraard, die klinken eigenlijk altijd ruk ;)
Toeval wil dat ik ooit een behoorlijk slecht klinkend Talking Heads album van geheel transparant vinyl kocht, terwijl de zwarte albums die ik van die band had prima klonken. Maar ja, toeval. Picture discs... :X

• Nerpissad

Nerpissad

Jazzper schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:42:
@Nerpissad en @D_V lastig. Ik vind het leuke hobby maar 20 euro per plaat is voor mij al te hoogdrempelig. Niet omdat ik het geld niet heb, maar omdat ik het niet wil betalen :p
Precies! Het is niet alsof het bij een of twee platen blijft natuurlijk ;)

Discogs

• pman63
N.E.S. schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:09:
Beste muziekvrienden, heeft er al iemand de nieuwe vinyl lp van Adele beluisterd? Ik heb de transparante limited versie maar het geluid is, als een eerder lp van haar, beneden maat. Ik draai hem af op een B&O draaitafel MMC element af. Wat zijn jullie ervaringen?
Heb er niet naar geluisterd (en ook niet gekocht) maar als ik lees dat er 500.000 exemplaren van zijn besteld door Sony dan is dat wel aardig "limited", bij die aantallen kan je ook nog pech hebben dat jou exemplaar een maandagmorgen exemplaar is. Ik zou de digitale versie er eens naast draaien en zo nodig de platen terugsturen vanwege defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 22:26
Ik kom wekelijks in kringlopen, maar de platenbakken kijk ik eigenlijk nooit meer in. Het is altijd de meuk van oma die na haar overleiden maar naar de kringloop is gebracht omdat niemand in de familie haar muziek leuk vind. Op rommelmarkten is het meestal van hetzelfde niveau. En als je daar eens iemand ziet die wél wat leuks heeft, is het ook meteen iemand die weet welke prijzen ze voor rond gaan en dat er ook voor wil hebben.
Bovendien heb je nog de scalpers die zowat iedere dag gaan kijken wat er tussen het nieuwe aanbod zit, die opkopen voor een krats en het voor 10x zoveel meteen op discogs zetten. Voor de echte liefhebber is er niks meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 18:54
Jawel hoor. Vraag maar eens bij de balie. De wat grotere kringloop haalt de leukere platen er vantevoren uit. Wellicht zodat het personeel ze achterover kan drukken, maar ook gewoon om geld te verdienen. Meestal hebben ze een aparte bak met platen voor de echte liefhebber (en die zijn dan ook een stuk duurder, tot 7,50 per plaat. Dan is de lol van lekker door een bak struinen er snel weer af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
In Almere hebben ze bij de kringloop ook een aparte bak voor het betere spul. 40 euro voor een afgekloven Dark Side of the Moon. I kid you not!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
Ja joh die hele (2de hands) platen handel is naar de klote...

Kwam erg graag bij een platenwinkel waar ik zeker 250 2de handse lp's heb gekocht tussen 2-3 jaar geleden tot zeg een half jaar geleden.

Ik heb het even nagekeken maar toen was de gemiddelde plaat 7-10 euro .
Nu ben ik daar 3 weken geleden nog eens een keer langs geweest en die zelfde (type) platen liggen nu voor (grof) 10-20 euro.

De wet van vraag en aanbod doet zijn werk blijkbaar goed, maar het was opvallend stil in de winkel en aan het gezicht van de verkoper te zien was dat al een tijdje zo.

Ben daarom maar weer (voor een deel) overgestapt op de cd's, die zijn 2de hands goedkoop nog.
Nieuw wordt dat vaak alweer wat lastiger omdat sommige muziek nu alleen nog maar op vinyl , tegen absurde prijzen, of op de streaming diensten uitkomen.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Deleted

[ Voor 98% gewijzigd door Toshirou op 26-11-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Je kan het niet zelf bestellen en laten verzenden ....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

ramrodwillem schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 06:39:
Je kan het niet zelf bestellen en laten verzenden ....?
Sinds wanneer kan je RSD releases bestellen? Later kan je inderdaad de restanten bestellen maar ik verwacht niet dat die daar bij zal zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Toshirou op 26-11-2021 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Als ze de platen nog hebben komen ze gewoon online beschikbaar bij Plato op dit moment 749 stuks met RSD in de titel. Andere (die plato of Sounds of .. niet meer hebben) zijn vaak te vinden op Discogs. En ook de online retailers als The sound of vinyl of Townsend records hebben ze gewoon in de catalogus staan. Dus als je weet wat je wilt hebben en het is nog op voorraad kun je het gewoon bestellen.
Let wel op dat je bij het zoeken niet nog meer vindt wat je ook wilt hebben. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Het lijkt er op dat de lijst met NL-releases niet gevuld is, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Ja, want ik zie ze wel 3 pagina's mss nog een keer op black friday klikken?
Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.