• InsanelyHack
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:21
kraats schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:39:
@InsanelyHack Maar die DAC kan dan toch alleen het Redbook gedeelte van de SACD's verwerken waardoor het weer een gewone CD-speler is geworden, of vergis ik me?
De SACD speler heeft meerdere outputs. Digitaal spdif / coax voor redbook cds. Wanneer er een echte SACD wordt afgespeeld wordt de analoge uitgang gebruikt. Dus alleen een redbook cd kan door de externe “nostalgische“ DAC gestuurd worden.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
2x boxset kunnen toevoegen aan mijn Vinyl verzameling. :)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

InsanelyHack schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:26:
[...]

De SACD speler heeft meerdere outputs. Digitaal spdif / coax voor redbook cds. Wanneer er een echte SACD wordt afgespeeld wordt de analoge uitgang gebruikt. Dus alleen een redbook cd kan door de externe “nostalgische“ DAC gestuurd worden.
Er bestaan blue ray spelers die een SACD DSD stream door hun hdmi kunnen sturen (oppo bdp-83 is een bekende).
Dat zou dan weer een DAC in kunnen gaan (eentje die DSD aankan). Zou werkend moeten kunnen zijn, maar ligt buiten mijn aandachtsgebied/interesse ;)

"man is not truly one, but truly two,"

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:13

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• Hageneis
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 10:46
mr_petit schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:37:
[...]

Er bestaan blue ray spelers die een SACD DSD stream door hun hdmi kunnen sturen (oppo bdp-83 is een bekende).
Dat zou dan weer een DAC in kunnen gaan (eentje die DSD aankan). Zou werkend moeten kunnen zijn, maar ligt buiten mijn aandachtsgebied/interesse ;)
Klopt, mijn Pioneer BDP-160 kan dat. Gaat ook door de digitale coax. Ik verwacht de oudere 150 en de nieuwere 170 dit ook kunnen.

[Voor 4% gewijzigd door Hageneis op 05-11-2021 07:52]

• ed73
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13:38
En daarom moeten we lang wachten voor platen van echte artiesten, zucht...
Heb het artikel net met verbazing gelezen. Waar gaat dit helemaal over! Als Indie en kleinere artiest sta je dus machteloos tegenover de Wall Marts en Adèles in deze wereld. En geef de perserijen maar eens ongelijk. Ik zou ook happen als bij zo'n grote order met gegarandeerde afname zonder dat ik de voorraad op hoef te slaan.

Ik ben benieuwd wat ik daar de komende tijd van ga merken als fan van DeWolff.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:41
@ed73 Tja wat is een 'echte' artiest... als je ziet hoeveel mensen de muziek kopen van Adele en hoe snel al haar concerten weer zijn uitverkocht... De verwachting is dat ze met haar laatste album erbij, de 100 miljoen albums verkocht gaat overschrijden ...

Ben zelf absoluut geen Adele fan ,maar om dit geen echte artiest te noemen gaat me echt te ver.

Het kan je smaak niet zijn maar gelukkig is dat voor iedereen verschillend en ik zie hier ook bands voorbij komen waarvan ik denk nee niks voor ome Smelly maar goed laat iedereen in zijn waarde.
En ja dan moeten andere artiesten weer wachten op hun uitgave en dat is naadje maar goed de markt bepaald.

[Voor 47% gewijzigd door oldsmelly op 05-11-2021 09:09]

MuziekLiefhebbert

• InsanelyHack
Nieuwe plaat gekocht van "the best of Peter Green's Fleetwood Mac" dit is een dubbelaar. Kant 1 en kant 3 moet ik met een gewicht aandrukken om m vlak op de spindel en plateau te krijgen. Kant 2 en kant 4 staan hol als een schotel.... ik kan gewoon onder de plaat en het plateau doorkijken. De rand van de plaat staat dan ca 5mm boven de rand van het plateau. Die gaat dus terug. Iemand bekend met dit fenomeen? Label is Sony Music en op de voorkant zit een sticker we are vinyl.

• oldsmelly
@InsanelyHack terugsturen die handel

MuziekLiefhebbert

• TMDC
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:49
Vintage1967 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:03:
[...]

Heb het artikel net met verbazing gelezen. Waar gaat dit helemaal over! Als Indie en kleinere artiest sta je dus machteloos tegenover de Wall Marts en Adèles in deze wereld. En geef de perserijen maar eens ongelijk. Ik zou ook happen als bij zo'n grote order met gegarandeerde afname zonder dat ik de voorraad op hoef te slaan.

Ik ben benieuwd wat ik daar de komende tijd van ga merken als fan van DeWolff.
Leadtime voor een kleine oplage bij Record Industry is 4-8 weken, valt dus reuze mee. Amerikaanse toestanden zijn hier (nog) niet.
oldsmelly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:03:

Ben zelf absoluut geen Adele fan ,maar om dit geen echte artiest te noemen gaat me echt te ver.
Vergeet ook niet hoeveel grammys, brit awards en andere dingen ze gewonnen heeft.
Dus verkopen van platen en concerten is 'fan acclaim' en die awards is 'critical acclaim' en in beide scoort ze goed.

Niets is natuurlijk zo persoonlijk als muziek, maar als iemand in beide bovenstaande aspecten goed scoort maar geen artiest is, wat is dan wel een artiest?

Ik vind eigenlijk alleen haar 1e 2 albums goed, terwijl ik alleen haar 3e album op plaat heb (die ik eigenlijk vrijwel nooit draai).
Ze wordt m.i. niet beter naar mate haar repertoire vordert, maar dat heb ik met heel veel artiesten op 1 of andere manier. Het lijkt wel alsof bij de meeste artiesten/bands de emotie en vernieuwing op een gegeven moment uitgeblust raakt ofzo.
Hebben jullie dat ook? (dus niet specifiek betreffende Adele, maar over het algemeen genomen betreffende artiesten/bands)

[Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 05-11-2021 13:08]

• Toshirou
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17:14

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_petit schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:03:
[...]

Vergeet ook niet hoeveel grammys, brit awards en andere dingen ze gewonnen heeft.
Dus verkopen van platen en concerten is 'fan acclaim' en die awards is 'critical acclaim' en in beide scoort ze goed.

Niets is natuurlijk zo persoonlijk als muziek, maar als iemand in beide bovenstaande aspecten goed scoort maar geen artiest is, wat is dan wel een artiest?

Ik vind eigenlijk alleen haar 1e 2 albums goed, terwijl ik alleen haar 3e album op plaat heb (die ik eigenlijk vrijwel nooit draai).
Ze wordt m.i. niet beter naar mate haar repertoire vordert, maar dat heb ik met heel veel artiesten op 1 of andere manier. Het lijkt wel alsof bij de meeste artiesten/bands de emotie en vernieuwing op een gegeven moment uitgeblust raakt ofzo.
Hebben jullie dat ook? (dus niet specifiek betreffende Adele, maar over het algemeen genomen betreffende artiesten/bands)
Dat had ik vooral bij Linkin Park, de eerste twee albums met name Hybrid Theory en Meteora waren echt directe klassiekers, maar alles dat erna kwam was het gewoon niet meer. De hele sound wilde de band anders, maar dat heeft ze in mijn ogen ook genekt. Want juist dat geluid van die twee albums was waar iedereen de band van kent.

Ook zie ik op vinyl daarom van hun deze albums nog wel eens opduiken, maar de rest van ze heb ik echter niet veel op vinyl gezien. Alleen het live album van RSD, maar die was helaas snel uitverkocht. Maar het is zeker niet vreemd, dit komt vaker voor bij bands/artiesten. In het begin is alle creativiteit er, er is genoeg in de nummers om aan emotie/gevoel en ervaringen in kwijt te kunnen. Maar als op een moment geschreven is wat ze op het hart lag, dan komt het punt dat de nummers gemaakt moeten omdat ze gemaakt moeten worden. En dat ga je dan merken en dan komen de zogenaamde stijl veranderingen omdat ze zichzelf vaak opnieuw moeten uitdagen. Daarom zie je vaak maar een paar albums die iedereen heeft/kent en de rest toch vaak alleen bekend is bij de fans.

Er zijn er maar een paar die echt van begin tot het einde op niveau/origineel blijven. En heb ik moeite om die zo even te noemen.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Xiaomi Mi 10 Lite

• benedictuz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01-12 09:41
ja vaak lijkt de inspiratie wel op na de eerste paar platen.

Behalve bij deze gasten. Kreeg ik van de week binnen.

Had al het eea maar ben het aan het herwaarderen. Death or glory is een beetje een raar album want het is gewoon het album "bastards".

Ondanks de absurde vinylprijzen zo'n twintig euro per stuk.

Overnight sensation is nog een special edition ook....

De afgelopen weken tussen de bedrijven door bezig geweest met een Philips 202 die ik niet werkend cadeau had gekregen. Aardig wat aan gesleuteld, voornamelijk de germanium transistors in de voeding en het start-stop systeem vervangen door moderne exemplaren. Dat is gelukkig allemaal goed gedocumenteerd op het forum van mfbfreaks. Verder natuurlijk lampjes, snaren en het nodige cosmetische werk.

Voor een speler uit begin jaren 70 zit hier behoorlijk wat electronica in. In de tijd dat een AC motor aan het lichtnet de norm was had Philips al een tacho geregelde DC motor en een contactloze optische afslag.

• InsanelyHack
@nineball de philips bd138 transistor nostalgisch en gebruikt als spanningsstabilisator. Ik had diezelfde speler met die groene tiptoetsen. Nou is er met een ac motor niks mis. Kijk maar naar Thorens. Probleem is daar vaak de condensator die precies moet kloppen. Voor thorens hebbje custom correction boards met condensators om dit zo precies mogelijk te krijgen.
@InsanelyHack Met ac is natuurlijk niks mis maar de motor kan maar op 1 snelheid draaien dus voor 33/45 en pitch control ben je op mechanische oplossingen aangewezen, zoals een derailleur om de snaar op een dikker of dunner deel van de motorpulley te leggen. Of de manier die Dual koos voor de pitch control, een mechanisme om de pulley traploos in diameter te laten variëren.

• InsanelyHack
nineball schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:24:
@InsanelyHack Met ac is natuurlijk niks mis maar de motor kan maar op 1 snelheid draaien dus voor 33/45 en pitch control ben je op mechanische oplossingen aangewezen,
Die had ik over het hoofd gezien idd. Waarschijnlijk omdat ik niet zo van de 45RPM was.
InsanelyHack schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:37:
[...]
Die had ik over het hoofd gezien idd. Waarschijnlijk omdat ik niet zo van de 45RPM was.
Wat ook een nadeel is, is dat je de snelheid niet kan regelen.
Met snaaraangedreven spelers, welke natuurlijk vrijwel allemaal ouder dan 35 jaar zijn (de modellen waar we hier doorgaans over praten althans), is de originele snaar vaak niet voor handen. Dus moet er een universele snaar op. En het is maar raden welke het is.
De dimensies van de snaar, vooral de dikte, maar ook de breedte, hebben invloed op de snelheid van het plateau.
Dit heeft met rek in de snaar te maken als deze zich om de pulley vormt.
Het kan dus zo zijn dat je speler met een snaardikte van 1mm een afwijking heeft, met 1,5mm dikte goed loopt en met 2mm dikte weer afwijkt (imaginaire getallen).

Als je je snelheid kan regelen draai je gewoon iets aan het potmetertje, want die snaarmaatvoering heeft (meestal) geen invloed op de stabiliteit van de snelheid.
Bij thorens is dat redelijk uitgekristalliseerd, want daar zijn her 100 miljoen van verkocht en zijn er vele specifieke thorens snaren, maar heb je een bepaalde hitachi, pioneer, sony etc, dan kan het lastig worden.
Een thorens loopt vaak ook niet goed met een niet specifieke maar universele snaar.

[Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 05-11-2021 20:34]

De Dual cs5000 is een snaaraangedreven quartzgestuurde speler die het toch voor elkaar krijgt om niet op de juiste snelheid te lopen als je niet precies de juiste snaar gebruikt.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:32

franssie

Save the albatross

nineball schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:41:
De Dual cs5000 is een snaaraangedreven quartzgestuurde speler die het toch voor elkaar krijgt om niet wel op de juiste snelheid te lopen als je niet precies de juiste snaar gebruikt.
Of bedoelde je dat niet? - zie edit in je tekst

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Dommel
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:41

Dommel

Professioneel Software Sloper

Mijn broer heeft een aantal weken voor zijn werk in Zweden gezeten en aldaar ook even rondgesnuffeld bij een platenzaak. Daar heeft hij deze van Pink Floyd gevonden:

Pink Floyd - Before Time Began

Indien gewenst kan ik ook nog wel een foto plaatsen van de achterkant :)

Heb jij er ook zo'n hekel aan als mensen hun zinnen

• pman63
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:33
Dan heeft hij mooi een bootleg weten te kopen.
De band heeft zelf officieel 56 albums uitgebracht.
Anderen 695 (compilaties en dergelijke even niet meegerekend)
franssie schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:54:
[...]

Of bedoelde je dat niet? - zie edit in je tekst
Ik bedoelde het zoals ik het schreef. Niet de juiste snaar = niet de juiste snelheid, ondanks quartz sturing.

• MvanS
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 16:01
Ook maar weer eens wat nieuws gekocht. Racoon is echt heerlijk en ik ben ook benieuwd naar de EP van Barry, JB en vrienden.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:58

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hoe repareren jullie gescheurde buitenhoezen?
Vandaag kreeg ik een LP binnen (Scary Muzak van Ulver) en helaas zit er een scheur in de hoes.
Nu kan ik heel moeilijk gaan doen met terugsturen en dergelijke, maar omdat het geen limited en bijzondere release is wil ik deze zelf fixen.
Ik heb het papier alweer een beetje naar binnen geduwd. Hoe kan ik de boel mooi dicht krijgen? Het liefst van binnenuit, zonder tape aan de buitenkant.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• pman63
Niet, het is me de laatste tijd ook een paar keer overkomen, contact opnemen met de verkoper en kijken wat er gedaan kan worden.
Het beste in een PE-hoes stoppen om verdere slijtage te voorkomen. (heb zelf in beide gevallen het bedrag terug gekregen (dat is dan wel weer netjes). Het gekke is ook dat dit niet gebeurd met verkopers op Discogs maar grote maatschappijen (uit het VK)

• Liegebeest
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 06:36
benedictuz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:45:
ja vaak lijkt de inspiratie wel op na de eerste paar platen.

Behalve bij deze gasten. Kreeg ik van de week binnen.
Verdraaid zeg, dat is een mooi setje! En €20 per stuk al helemaal.

Sprekend van, gek om het te noemen, maar de Lidl heeft deze week een setje met oudere live-opnames van rockbands op vinyl. Ik heb Black Sabbath en The Who mee genomen. Waren ook AC/DC, Deep Purple, Pink Floyd en... nog wat... Voor €13 per stuk wel geinig :)

Liege, liege, liegebeest!

nineball schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:37:
[...]

Ik bedoelde het zoals ik het schreef. Niet de juiste snaar = niet de juiste snelheid, ondanks quartz sturing.
Ja maar er zit bij de cs5000 toch ook geen feedback naar het platter toe? (zoals bijvoorbeeld een magneetring op het platter die gemonitored wordt wat je bij veel japanse DD's ziet)
Dus die quartz sturing is er alleen voor dat de motor met quartz precisie draait, niet dat het plateau met kwarts precisie geregeld wordt (ik denk ook dat dat je punt is :) ).

[Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 06-11-2021 17:10]

• Celf11
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 17:03
@ Liegebeest
:) ik heb een LP van Simon & Garfunkel meegenomen. Dit album lijkt achter in de zaal, hangend aan een bar met een smartphone draagbare cassetterecorder te zijn opgenomen. Al weer wat geleerd ;)

[Voor 64% gewijzigd door Celf11 op 06-11-2021 18:31]

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

pman63 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:17:
Niet, het is me de laatste tijd ook een paar keer overkomen, contact opnemen met de verkoper en kijken wat er gedaan kan worden.
Het beste in een PE-hoes stoppen om verdere slijtage te voorkomen. (heb zelf in beide gevallen het bedrag terug gekregen (dat is dan wel weer netjes). Het gekke is ook dat dit niet gebeurd met verkopers op Discogs maar grote maatschappijen (uit het VK)
Meh... Ik ga wel wat verzinnen.
Ik doe niet aan buitenhoezen over het algemeen. Lelijk, onpraktisch en vooral onnodig. Misschien dat ik voor dit exemplaar dan maar een uitzondering maak.

• NoEinstein
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12-11 16:48
Nyarlathotep schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:55:
[...]

Meh... Ik ga wel wat verzinnen.
Ik doe niet aan buitenhoezen over het algemeen. Lelijk, onpraktisch en vooral onnodig. Misschien dat ik voor dit exemplaar dan maar een uitzondering maak.
Misschien dat dit is wat je zoekt?
https://www.walvisproduct...tiestrips-voor-lp-hoezen/

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt mij zelf ook vrij eenvoudig zelf te maken met wat dun karton (diepvries pizza doos of iets dergelijks) en wat dubbelzijdig plakband of lijm. Het lijkt me niet dat de hele hoes los hoeft, maar dat je dit ook prima in de beschadigde hoes kan lijmen. Het wordt mogelijk wel wat krap.
mr_petit schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:07:
[...]

Ja maar er zit bij de cs5000 toch ook geen feedback naar het platter toe? (zoals bijvoorbeeld een magneetring op het platter die gemonitored wordt wat je bij veel japanse DD's ziet)
Dus die quartz sturing is er alleen voor dat de motor met quartz precisie draait, niet dat het plateau met kwarts precisie geregeld wordt (ik denk ook dat dat je punt is :) ).
Het kan bijna niet anders zijn dan zoals jij het beschrijft. Dus dan is die quartz control niet veel beter dan de 50 hertz control van een ac motor.

Lenco heeft trouwens een mooi systeem voor de pitch control met z’n conische as bij de tussenwiel spelers. Dual doet ongeveer hetzelfde bij de idlers.
nineball schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:31:
[...]

Dus dan is die quartz control niet veel beter dan de 50 hertz control van een ac motor.
Een quartzkristal is veel preciezer dan de constantheid van de netfrequentie.

Ik heb nu eventjes bijgehouden, maar hier zie je de (een) schommeling:

En die kan veel erger zijn, maar hier zie je al dat deze vrij snel van ca. 50,00hz naar ca 50,04hz kan gaan op dit moment (het grafiekje is van zonet)..
Dat is al bijna 0,1% (50,05hz zou exact 0,1% zijn) en dat is al een wow/flutter (of gelijkloop) waarde die al helemaal niet zo goed is. En daar kunnen dus nog andere externe invloeden bovenop komen.
Als je met een quartzsturing die 0,1% vrijwel volledig kan weghalen (en dat kan dus ook veel meer zijn, want nu is de frequentie 49,93Hz) is dat mooi meegenomen èn significant.

https://www.mainsfrequency.com/index.htm
Lenco heeft trouwens een mooi systeem voor de pitch control met z’n conische as bij de tussenwiel spelers. Dual doet ongeveer hetzelfde bij de idlers.
Dual heeft op z'n snaaraandrijvers (een aantal iig) ook een verstelbare pulley die natuurlijk een beetje hetzelfde fungeert.

edit:
Zie deze sprong eens, gebeurd tijdens dat ik deze post typte... :D

Met quartzsturing heb je dat dus niet, daar zijn de afwijkingen minimaal 100x zo klein. (en ik denk dat een analoge servosturing dit ook niet heeft in deze mate)
Dit is denk ik meer dan 0,1% wow, want die jump zit denk ik binnen 1 rotatie.

[Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 06-11-2021 23:03]

• Liegebeest
Celf11 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:22:
@ Liegebeest
:) ik heb een LP van Simon & Garfunkel meegenomen. Dit album lijkt achter in de zaal, hangend aan een bar met een smartphone draagbare cassetterecorder te zijn opgenomen. Al weer wat geleerd ;)
Staat er bij jou voorop de hoes ook iets over dat 't een "radio recording" zou zijn?

Zie -> https://cultlegends.com/about

Dat zou de kwaliteit verklaren. Bij de twee die ik heb staat't ook voorop. Gelukkig klinkt The Who nog redelijk. Beetje mat, maar wel alles duidelijk hoorbaar :)

Nooit bij stil gestaan dat dat iets zou zijn: radio opnames herverkopen... Then again, een CD die ik van The Brandos heb is ook een opname van Twee meter sessies.

• Liegebeest
Potverdrie, dat is niet goedkoop.

Wou al zeggen: met een heel klein beetje behanglijm en mooi stevig papier ga je een heel eind komen denk ik.

• Celf11
@Liegebeest , Ja, er staat inderdaad "Live radio broadcast".

Nou vind ik live opnames vaak erg mooi, ook wanneer je de "sfeer" van de omgeving een beetje mee krijgt. Bij deze LP lijkt het er op dat ze in het zaaltje ernaast alvast met opnemen zijn begonnen. In mijn beleving een echte miskleun :)

• pman63
Live-opnames zijn door de jaren heen steeds beter geworden, niet in de eerste plaats door steeds betere apparatuur, die hadden ze in de jaren 60, 70 en begin jaren 80 nog niet echt overal. De VARA en VPRO hebben in de jaren 80 van veel bands live het optreden uitgezonden, die blonken wat de kwaliteit betreft niet allemaal echt uit.
De 2 meter-sessie zijn gewoon in een (opname)studio opgenomen, net als John Peel zijn sessies op liet nemen. Die doen niet onder voor een opnamestudio bij een platenmaatschappij en veel zijn later op LP uitgebracht. Het grote verschil is dat ze in 1 keer zijn opgenomen, en niet apart elk liedje 100 keer. En dat laat de klasse van zowel de uitvoerenden en de technici horen en ervaren (of niet natuurlijk).
Het is de bron waarmee de makers van de plaat het moeten doen, als dat een cassettebandje is met 2 sporen dan ga je dat echt wel horen.

• niek_nijmegen
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 30-11 20:41
Celf11 schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:16:
@Liegebeest , Ja, er staat inderdaad "Live radio broadcast".

Nou vind ik live opnames vaak erg mooi, ook wanneer je de "sfeer" van de omgeving een beetje mee krijgt. Bij deze LP lijkt het er op dat ze in het zaaltje ernaast alvast met opnemen zijn begonnen. In mijn beleving een echte miskleun :)
Het is misschien wat off-topic, maar nu ben ik als Paul Simon-fan wel benieuwd, welk optreden/uitgave je gekocht hebt?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Liegebeest schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:26:
[...]

Potverdrie, dat is niet goedkoop.

Wou al zeggen: met een heel klein beetje behanglijm en mooi stevig papier ga je een heel eind komen denk ik.
Als er echt een scheur in zit wei ja... Is alleen de lijm laag losgekomen: gebruik Pritt Glue It permanent... Werkt als een tierelier en geen gezeik met wasknijpers om daarna te wachten tot de pritt stift lijm droog is... Direct aanbrengen, aandrukken en vast! Ideaal... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• FreshM
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 01-12 06:22
nineball schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:37:
[...]

Voor zover ik weet wordt de snelheid van de Dual CS 5000 optisch uitgelezen, dus dat zou eigen niet mogelijk mogen zijn.

• InsanelyHack
Nyarlathotep schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:37:
Hoe repareren jullie gescheurde buitenhoezen?

[Afbeelding]
Ik zou schilderstape nemen. Dat mooi door de midden vouwen en van binnenuit dan de schilderstape precies op de vouwlijn over de scheur plakken. Misschien twee lagen. Dan scheurt iig niet verder uit. Voordeel van schilderstape is dat wanneer het niet precies lukt je het vrij gemakkelijk kunt proberen met een ander stukje.

[Voor 9% gewijzigd door InsanelyHack op 07-11-2021 13:02]

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:37
Hmm ik zit even met een technisch dingetje, zoals jullie misschien weten heb ik ongeveer 3 maanden geleden een Lenco L58 laten "reviseren"
Audiohuis Delft heeft het nodige eraan gesleuteld om er een Ortofon Red erop te zetten.
Ik vermoed dat in deze 3 maanden tijd een plaatje of 40 a 50 heb gedraaid.

Alles draaide perfect, tot gisteravond.
Gisteren de nieuwe Zaz gehaald, en haal de plaat uit de hoes, zet de naald klaar, laat heb rustig zakken.
WHWHHWHWAAA, kut geluid.

Helemaal overstuur alsof er +20db op de naald staat. Dacht meteen, klote loudness war, dus maar even terug naar een plaat die ik daarvoor heb gedraaid. Ook meteen overstuur en niet om aan te horen.

Nu is de vraag, omdat ik voor de rest niets zie, zit de naald er nog wel recht in?
Zie het plaatje. Ik heb het gevoel dat ie er scheef in staat.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Yaksa
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17:15
InsanelyHack schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:01:
[...]Ik zou schilderstape nemen. Dat mooi door de midden vouwen en van binnenuit dan de schilderstape precies op de vouwlijn over de scheur plakken. Misschien twee lagen. Dan scheurt iig niet verder uit. Voordeel van schilderstape is dat wanneer het niet precies lukt je het vrij gemakkelijk kunt proberen met een ander stukje.
'Schilderstape' an sich bestaat niet, er zijn wel 100 soorten. Die allemaal nadelen hebben, of ze plakken niet goed genoeg, of ze plakken wel goed genoeg maar laten na een periode weer los waarbij de lijmresten achter blijven en deze niet meer te verwijderen zijn.
Gebruik liever een methylcellulose lijm (MC behangplaksel zonder andere toevoegingen) en een strook Japans Kozo papier.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pman63
Dj Neo Ziggy schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:42:
Hmm ik zit even met een technisch dingetje, zoals jullie misschien weten heb ik ongeveer 3 maanden geleden een Lenco L58 laten "reviseren"
Audiohuis Delft heeft het nodige eraan gesleuteld om er een Ortofon Red erop te zetten.
Ik vermoed dat in deze 3 maanden tijd een plaatje of 40 a 50 heb gedraaid.

Alles draaide perfect, tot gisteravond.
Gisteren de nieuwe Zaz gehaald, en haal de plaat uit de hoes, zet de naald klaar, laat heb rustig zakken.
WHWHHWHWAAA, kut geluid.

Helemaal overstuur alsof er +20db op de naald staat. Dacht meteen, klote loudness war, dus maar even terug naar een plaat die ik daarvoor heb gedraaid. Ook meteen overstuur en niet om aan te horen.

Nu is de vraag, omdat ik voor de rest niets zie, zit de naald er nog wel recht in?
Zie het plaatje. Ik heb het gevoel dat ie er scheef in staat.
Dat het element scheef onder de taartschep zit wil niet zeggen dat de naald zelf ook scheef zit daar heb je een foto van de onderkant voor nodig, en dan nog is dat niet altijd makkelijk te zeggen.
De grote vraag is ook wat heb je (of iemand anders) gedaan tussen de laatste goede en eerste slechte plaat?
FreshM schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:00:
[...]

Voor zover ik weet wordt de snelheid van de Dual CS 5000 optisch uitgelezen, dus dat zou eigen niet mogelijk mogen zijn.
Als dat zo is zou het niet mogen gebeuren inderdaad.

• Celf11
niek_nijmegen schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:13:
[...]

Het is misschien wat off-topic, maar nu ben ik als Paul Simon-fan wel benieuwd, welk optreden/uitgave je gekocht hebt?
"Back in the big apple"
FreshM schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:00:
[...]

Je bedoelt dat de snelheid van het plateau zelf wordt gemeten? Dan zou het inderdaad niet moeten kunnen. Maar ik heb het toch echt zelf gemeten. Snaar die ietsje te smal was leverde een verkeerde snelheid op, scheelde 1rpm. Goede snaar besteld bij ik denk DualFred en hij was spot-on.

Overigens is dit gedrag ook her en der gedocumenteerd in diverse fora. Maar het blijft vreemd.
Nieuwe aanwinsten:

Wat zien we:
- Rowwen Hèze - Geal
- Abbay Voyage op zowel LP als cassette

Die Abba wilde ik perse hebben op beide formaten... De LP voor thuis en het bandje voor onderweg (ff lekker sarcastisch: wie gebruikt er anno 2021 nog Spotify als je de LP en het cassettebandje hebt... :P 8)7 ) en uiteraard om te kijken welke van de twee op mijn apparatuur thuis beter klinkt...

Super aan het genieten nu van Abba die op de Technics speler zijn rondjes draait...

[Voor 63% gewijzigd door rcor op 07-11-2021 18:24]

mr_petit schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:39:
[...]

Als dat zo is zou het niet mogen gebeuren inderdaad.
Er zit een optische sensor onder het plateau die 1x per omwenteling de snelheid meet en zo nodig bijstuurt. Heel grappig, je ziet met een meettooltje na de eerste versnelling vanaf de start de snelheid dus ronde per ronde toenemen... helaas kan dat nog zijn als de muziek al speelt, afhankelijk vd lengte vd inloopgroef zeg maar. Maar goed, het gaat om kleine afwijkingen. ;)

Dat corrigeren gaat natuurlijk maar binnen een beperkte range, heb je echt een te strakke of losse riem dan lukt het dus niet. Dat kan je de speler niet kwalijk nemen. Ook de servoregeling van een direct drive krijgt de snelheid niet binnen spec als je de motor teveel buiten spec afregelt. :P

• InsanelyHack
Yaksa schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:54:
[...]

'Schilderstape' an sich bestaat niet, er zijn wel 100 soorten. Die allemaal nadelen hebben, of ze plakken niet goed genoeg, of ze plakken wel goed genoeg maar laten na een periode weer los waarbij de lijmresten achter blijven en deze niet meer te verwijderen zijn.
Misschien was ik niet specifiek genoeg. Er bestaat wel degelijk tape die voor schilderwerk bedoeld is, die je jaren kan laten zitten en niets naar dan ook niets achter laat. Ik bedoel die van Japans rijstpapier zijn gemaakt. Bv deze.

• FreshM
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 01-12 06:22
nineball schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:15:
[...]

Je bedoelt dat de snelheid van het plateau zelf wordt gemeten? Dan zou het inderdaad niet moeten kunnen. Maar ik heb het toch echt zelf gemeten. Snaar die ietsje te smal was leverde een verkeerde snelheid op, scheelde 1rpm. Goede snaar besteld bij ik denk DualFred en hij was spot-on.

Overigens is dit gedrag ook her en der gedocumenteerd in diverse fora. Maar het blijft vreemd.
Ik twijfel niet aan je waarneming. Is de afwijking heel goed hoorbaar, of alleen meetbaar? Ik heb een Thakker-snaar op m'n CS 5000. Op het gehoor prima.
In dit stuk staat iets over de optische uitlezing van de draaisnelheid: http://www.hifi-classic.net/review/dual-cs-5000-205.html

• Yaksa
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17:15
InsanelyHack schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:40:
[...]Misschien was ik niet specifiek genoeg. Er bestaat wel degelijk tape die voor schilderwerk bedoeld is, die je jaren kan laten zitten en niets naar dan ook niets achter laat. Ik bedoel die van Japans rijstpapier zijn gemaakt. Bv deze.
Voor afplakken bij schilderswerkzaamheden misschien geschikt, maar of je er ook zaken goed mee aan elkaar kunt plakken is dan nog maar de vraag. Ik moet de eerste kant en klare tape nog tegenkomen die én goed plakt en de boel bij elkaar houdt gedurende langere tijd (ook op niet gladde of poreuze ondergronden) én goed verwijderbaar is zonder lijmsporen of afdrukken van lijm achter te laten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

FreshM schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:00:
[...]

Ik twijfel niet aan je waarneming. Is de afwijking heel goed hoorbaar, of alleen meetbaar? Ik heb een Thakker-snaar op m'n CS 5000. Op het gehoor prima.
In dit stuk staat iets over de optische uitlezing van de draaisnelheid: http://www.hifi-classic.net/review/dual-cs-5000-205.html
Als je een platenspeler 1 rpm sneller zet hoor je dat echt wel, maar alles went natuurlijk. Een speler die te langzaam staat valt wel snel op omdat de muziek dan sloom begint te klinken.

Als ik van een platenspeler de snelheid meet en hij wijkt 1 rpm af dan ga ik er zeker iets aan doen, dat is niet acceptabel. Zeker niet als je een speler wil verkopen. 33,25 of 33,45, daar maak ik me dan minder druk om.

• InsanelyHack
Yaksa schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:51:
[...]
én goed verwijderbaar is zonder lijmsporen of afdrukken van lijm achter te laten.
Ik bedoelde mijn oplossing wél voor in de binnenkant van de buitenhoes en daarom denk ik dat lijmresten, makkelijk verwijderbaar ed niet relevant zijn. Op deze manier dus:

Ik denk dat het meer gaat om een praktische snelle en goedkope manier die werkt en de buitenhoes aan de buitenkant niet beschadigd of zoals jij aangeeft bevuilt met tape en lijmresten. Hier hebben ze zelfs op basis van dit principe zélfs kant en klare repair strips "the LP jacket edge repair strips with no EXPOSED tape" voor in de binnenkant van de buitenhoes. En op de vraag hoe je plakband dan makkelijk aan de binnenkant kan plakken is het antwoord door het zoals ik al zei in de vorm te vouwen met de plakrand aan de buitenkant en het vervolgens op een liniaal te leggen waarbij minimaal 2 hoekjes onder 45 graden omgevouwen moeten worden zodat het tijdelijk goed aan de liniaal blijft zitten. Dan druk je de hoes open zodat je voldoende ruimte hebt in de beschadigde naad. Dan plaats je de liniaal met de tape op de plaats en druk je het aan vanaf de buitenkant. Daarna kan je de liniaal makkelijk uit de hoes trekken en evt nog een keer als je een 2de tapelaag zou willen plaatsen.

[Voor 52% gewijzigd door InsanelyHack op 08-11-2021 11:07]

Als het om het opnieuw plakken van de binnenzijde van de buitenhoes gaat, gebruik ik deze roller. Eenvoudig, netjes, snel en stevig. Wat wil een mens nog meer? Toevallig heb ik gisteren het laatste stukje gebruikt, dus ook hier moet de voorraad aan worden gevuld. Als je regelmatig 2e hands koopt, is zo'n lijmroller eigenlijk onmisbaar.

Voor de duidelijkheid, dit werkt dus niet bij een al dan niet volledige seamsplit. En het heeft me wel aan het denken gezet. Als je toch al zo'n lijmroller hebt en wat dun, wit karton, kan je natuurlijk prima zelf aan de slag om ook dat te repareren :P. Heerlijk, zo'n Vinyl Topic dat leeft _/-\o_ .

[Voor 26% gewijzigd door Vintage1967 op 08-11-2021 12:02]

• Liegebeest
Liegebeest schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:53:
[...]
Sprekend van, gek om het te noemen, maar de Lidl heeft deze week een setje met oudere live-opnames van rockbands op vinyl. Ik heb Black Sabbath en The Who mee genomen. Waren ook AC/DC, Deep Purple, Pink Floyd en... nog wat... Voor €13 per stuk wel geinig :)
Geluidskwaliteit van deze twee is niet slecht, in beschouwing nemend dat het live opnames uit de jaren zeventig zijn.

Supernaut op kant B van Black Sabbath is een wall of sound qua gitaren dus daar klinkt het al gauw rommelig, maar de drums en Ozzy hoor je nog steeds duidelijk. Voor zo'n antiek live-ding ben ik best tevree.

Voor de echte fan natuurlijk oud nieuws, maar ik zag net een advertentie voorbij komen dat The Eagles in het Gelredome gaan spelen, 17 juni 2022 of zo. Als ik het zo snel bekijk kost een veldticket €110,00. Zitplaatsen vanaf €140,00 tot zo'n €184,00. En dan zijn er de bekende Silver-, Gold- en VIP-tickets waarbij je helemaal in de watten wordt gelegd :+ . Omdat er volgens mij wel liefhebbers onder jullie zijn, bij deze.

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zie mij portemonnee liever dan een groep uit de 60's die na 50 jaar toch niet meer is wat het ooit was...

Net als vinyl gaan sommige concert prijzen gewoon nergens meer over..

[Voor 25% gewijzigd door Yalopa op 09-11-2021 12:15]

You don't need eyes to see, you need vision

• Raymond
Zo, net voor vrouwlief abba-voyage op picturedisc besteld :)

Uiteraard heb ik het weer te lang laten liggen, anders had ik een mooie limited edition kunnen bestellen :)

• Dommel
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:41

Dommel

Professioneel Software Sloper

Van het weekend weer eens bij de platenzaak wezen kijken. Weer wat leuks zien staan (en laten staan 8)), maar ook weer een tweetal platen aangeschaft en wat besteld...
Besteld: De Heideroosjes met Choice for a lost generation, rood vinyl, limited edition :9~
Gekocht: De Staat met I_CON en Motörhead met Everything Louder Forever (de quadruple LP).

Motörhead staat nu al even aan en de buren hebben geluk... ik weet mezelf in te houden en de muziek niet op standje burenruzie te zetten :+
Moet wel zeggen de hoes van de quadrupl LP is best wel apart, geen traditionele hoes maar een stevige gevouwen hoes die je naar boven en beneden moet open klappen om bij de platen te komen (wil je dat niet kun je ze er ook aan de zijkant uitpakken maar dat ziet er toch minder indruk wekkend uit :))

Heb jij er ook zo'n hekel aan als mensen hun zinnen

• pman63
Raymond schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:18:

Uiteraard heb ik het weer te lang laten liggen, anders had ik een mooie limited edition kunnen bestellen :)
Dat kan nog steeds hoor, alleen betaal je dan denk ik wel iets meer: https://www.discogs.com/master/2365009-ABBA-Voyage , ook in allerlei kleuren.
pman63 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:28:
[...]

Dat kan nog steeds hoor, alleen betaal je dan denk ik wel iets meer: https://www.discogs.com/master/2365009-ABBA-Voyage , ook in allerlei kleuren.
Vooropgesteld, ik ben helemaal geen fan van ABBA, maar wel altijd nieuwsgierig naar nieuwe en speciale uitgaves. Vandaar dat ik de link gevolgd heb. Maar de reacties op de kwaliteit zijn niet positief zeg :F . Blijkbaar staat de perserij waar ze vandaan komen ook niet goed bekend. Zou het vanwege het wereldwijde capaciteitsprobleem zijn dat ze, de wanhoop nabij, toch voor die perserij zijn gegaan? Het blijft gissen, want je kunt mensen nou eenmaal niet in de kop kijken.

Eerlijk is eerlijk: de hoes vind ik echt heel mooi. Kijkend naar de opmerkingen over de kwaliteit van de gekleurde persingen, houd ik mijn hart vast voor de kwaliteit van de PD. Tenzij het puur als decoratie is (maar dat vermoed ik niet), hoop ik dat het mee valt. Als ik het me goed herinner, is ook te lezen dat er bij de PD sprake is van meer dead-wax. Dat zou betekenen dat daar minder ruimte is gebruikt voor dezelfde hoeveelheid muziek, wat op zich al nadelig is voor de kwaliteit.

Over kwaliteit gesproken. Gisteravond maar eens Kill 'Em All op de draaiert gelegd. Wat meteen opvalt is het lage geluidsniveau en de niet-echt-overtuigende-bas, met name tijdens de laatste twee tracks van kant 2. Ik heb toevallig 3 versies (waarvan 1x een PD, dus die tel ik even niet mee). Bij vergelijk van beide reguliere versies hoor ik geen overtuigend verschil. Het is vanwege de prijs, anders had ik de geremasterde versie al besteld :9~ . Misschien de komende dagen ook de originele CD :X maar eens beluisteren. Ondanks de kanttekeningen, blijft het een (h)eerlijk, klassiek en overtuigend thrash-album.

• Raymond
Vintage1967 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:02:

Eerlijk is eerlijk: de hoes vind ik echt heel mooi. Kijkend naar de opmerkingen over de kwaliteit van de gekleurde persingen, houd ik mijn hart vast voor de kwaliteit van de PD. Tenzij het puur als decoratie is (maar dat vermoed ik niet), hoop ik dat het mee valt. Als ik het me goed herinner, is ook te lezen dat er bij de PD sprake is van meer dead-wax. Dat zou betekenen dat daar minder ruimte is gebruikt voor dezelfde hoeveelheid muziek, wat op zich al nadelig is voor de kwaliteit.
Ik denk dat de verhouding afspelen spotify vs LP ongeveer 20-1 zal zijn. Ik heb er nu al 10x naar moeten luisteren. En hoewel ik Abba prima vind met het hun bekende hits in de top2000, is een heel album afluisteren niet leuk :+

Die LP zal voornamelijk voor de verzameling en incidenteel luisteren zijn.

• Nerpissad
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:25

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Over kwaliteit gesproken. Gisteravond maar eens Kill 'Em All op de draaiert gelegd. Wat meteen opvalt is het lage geluidsniveau en de niet-echt-overtuigende-bas, met name tijdens de laatste twee tracks van kant 2. Ik heb toevallig 3 versies (waarvan 1x een PD, dus die tel ik even niet mee). Bij vergelijk van beide reguliere versies hoor ik geen overtuigend verschil. Het is vanwege de prijs, anders had ik de geremasterde versie al besteld :9~ . Misschien de komende dagen ook de originele CD :X maar eens beluisteren. Ondanks de kanttekeningen, blijft het een (h)eerlijk, klassiek en overtuigend thrash-album.
Van Kill 'Em All heb ik nog nooit een goed geproduceerde/gemasterede versie gehoord. Die remaster uit 2010 heb ik dus ook nog niet gehoord, maar ik verwacht er niet al te veel van.. Neemt niet weg dat het een echte klassieker is natuurlijk. _/-\o_

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

Vooropgesteld, ik ben helemaal geen fan van ABBA, maar wel altijd nieuwsgierig naar nieuwe en speciale uitgaves. Vandaar dat ik de link gevolgd heb. Maar de reacties op de kwaliteit zijn niet positief zeg :F . Blijkbaar staat de perserij waar ze vandaan komen ook niet goed bekend. Zou het vanwege het wereldwijde capaciteitsprobleem zijn dat ze, de wanhoop nabij, toch voor die perserij zijn gegaan? Het blijft gissen, want je kunt mensen nou eenmaal niet in de kop kijken.

[...]

Ik koop best wel wat vinyl (zowat maandelijks één of meerdere releases) en ja, ik probeer vaak wel voor een kleurtje te gaan. Zéker als de kleur van het vinyl mooi matched met de hoes :)
Maar... Ik schrik er toch een beetje van als ik even denk aan mijn collectie, en hoe veel nieuw vinyl een ondermaatse kwaliteit hebben. Het gaat vaak om gekleurd vinyl, maar soms ook gewoon zwarte (180gr) persingen.

Even uit mijn hoofd:
Opeth - In Cauda venenum (box set met dubbel LP in Engels en Zweeds op gekleurd vinyl)
Enorm veel surface noise, tikjes en kraakjes. Er is eigenlijk niet naar te luisteren. Zone, want de box en het vinyl zien er prachtig uit
Angelo Badalamenti - Twin Peaks OST
Ik heb hier twee exemplaren van gehad die onluisterbaar waren. En nog een andere versie. Ik heb ze allemaal teruggestuurd. Zwart vinyl vol met gekraak en getik.

En zo heb ik nog wel wat recent vinyl waarvan ik mij afvraag hoe dit door de kwaliteitscontrole heen is gekomen. Ik probeer voorzichtig te zijn met de aankoop van nieuw vinyl, maar pre-orders zijn vaak snel uitverkocht.

• oldsmelly
Nerpissad schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:26:
[...]

Van Kill 'Em All heb ik nog nooit een goed geproduceerde/gemasterede versie gehoord. Die remaster uit 2010 heb ik dus ook nog niet gehoord, maar ik verwacht er niet al te veel van.. Neemt niet weg dat het een echte klassieker is natuurlijk. _/-\o_
Er is best een goede versie (met bas) van kill 'em all

MuziekLiefhebbert

oldsmelly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:18:
[...]

Er is best een goede versie (met bas) van kill 'em all

[Afbeelding]
Die inderdaad maar ook de 2x 45RPM uit eind jaren '80. Het ging om de eerste drie albums. Ik heb toendertijd alleen MOP gekocht. Tja, student en weinig te makken. Zo maar alle drie de albums tegelijk kopen, zat er niet in ;( . Maar MOP was geen slechte keuze hoor. Het enige waar ik spijt van heb, is dat de poster die erbij zat tijdens een verhuizing opgeruimd is. Net als de tourposter die ik in '88 bij het concert in Leiden had gekocht en het concertkaartje. Zal wel een vlaag van verstandsverbijstering geweest zijn :+ .

• D_V
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 02:56
Jeuj, na een vakantie van 2 weken bij de douane is m'n Duran Duran bestelling eindelijk binnengekomen. Nog even inklaringskosten af mogen tikken a 18 euro (bedankt Brexit) maar dan heb je ook wat... :P
2x vinyl (wit en groen), de deluxe cd met bonustracks en een gesigneerde print.

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:39
D_V schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:33:
Nog even inklaringskosten af mogen tikken a 18 euro (bedankt Brexit)
En dit is dus waarom ik niks meer uit de UK laat komen. Voor de Brexit (en in de tijd van normale vinyl prijzen) kocht ik regelmatig uit de UK. Soms waren ze daar een stuk goedkoper. Maar die spookrekeningen achteraf maken het allemaal niet waard.

• Rens1967
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:28

Ik heb hem vandaag binnen gekregen, maar het is een teleurstelling.
Tikken, niet alleen zachte, en de muziek mist gewoon iets, weinig dynamiek, dof. :-/
Via Spotify connect klinkt het een stuk beter.

• TheBlackestCrow
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 17:40
kozue schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:07:
[...]

En dit is dus waarom ik niks meer uit de UK laat komen. Voor de Brexit (en in de tijd van normale vinyl prijzen) kocht ik regelmatig uit de UK. Soms waren ze daar een stuk goedkoper. Maar die spookrekeningen achteraf maken het allemaal niet waard.
Ik bestel nu minder uit het VK. De meest recente keer heeft de webwinkel netjes de btw afgedragen (IOSS), alleen vond de douane van niet. Nu heb ik dus twee keer btw betaald + inklaringskosten.

Ze zijn nu, bijna 5 weken later nog steeds bezig met mijn bezwaar.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Rens1967 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:23:
[...]

Tikken, niet alleen zachte, en de muziek mist gewoon iets, weinig dynamiek, dof. :-/
Een picture disc koop je niet om te beluisteren, maar om naar te kijken... :) Dat wat jij constateert is eigenlijk heel normaal en heb ik al bij heel veel picture discs meegemaakt... Ik koop ze daarom ook niet meer...

• pman63
D_V schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:33:
Jeuj, na een vakantie van 2 weken bij de douane is m'n Duran Duran bestelling eindelijk binnengekomen. Nog even inklaringskosten af mogen tikken a 18 euro (bedankt Brexit) maar dan heb je ook wat... :P
2x vinyl (wit en groen), de deluxe cd met bonustracks en een gesigneerde print.
En alles is ook heel gebleven? Dat is nog wel een dingetje bij de Engelsen de laatste tijd, of ik moet pech hebben natuurlijk.
[...]

Als het om de PD gaat, is het inderdaad normaal dat de kwaliteit (veel) minder is dan van een reguliere persing. Daar loopt iedere LP-verzamelaar vroeg of laat tegen aan. Daar waar een gewone LP helemaal uit vinyl bestaat, bestaat een PD uit een laag vinyl, daarop een print op dun papier (o.i.d.) met daarop weer een dun laagje vinyl waar de daadwerkelijke muziek in staat. En dat laatste is de oorzaak van het gebrek aan dynamiek en de ruis. Ik heb zeker een paar PD's in mijn verzameling, maar die draai ik nooit. Die zijn echt voor het mooi (Iron Maiden :9~ ) of voor de heb (Metallica 8) ), maar nooit voor de muziek.

Als je een gekleurde versie (dus geen PD) hebt gekocht, hoeft dat zeker niet het geval te zijn. Ik spreek uit eigen ervaring. Wat ik dus in veel commentaren over 'Voyage' heb gelezen op Discogs, is dat ook die gekleurde versies slecht zijn: ruis, kraak, weinig dynamiek. Als dat zo is, is de teleurstelling in mijn optiek wel terecht.

• Rens1967
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:28
rcor schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:42:
[...]

Een picture disc koop je niet om te beluisteren, maar om naar te kijken... :) Dat wat jij constateert is eigenlijk heel normaal en heb ik al bij heel veel picture discs meegemaakt... Ik koop ze daarom ook niet meer...
Hm, ok. Ik ben 54, maar heb vroeger nooit picture discs gekocht, dit is mijn eerste. :P
Vintage1967 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:17:
[...]

Als je een gekleurde versie (dus geen PD) hebt gekocht, hoeft dat zeker niet het geval te zijn. Ik spreek uit eigen ervaring. Wat ik dus in veel commentaren over 'Voyage' heb gelezen op Discogs, is dat ook die gekleurde versies slecht zijn: ruis, kraak, weinig dynamiek. Als dat zo is, is de teleurstelling in mijn optiek wel terecht.
Ik heb ook een gekleurde versie van Enter van Within Temptation, en die klinkt inderdaad wel goed.

Het is me nu wat meer duidelijk. ;)

[Voor 41% gewijzigd door Rens1967 op 11-11-2021 09:43]

• TMDC
  • Registratie: september 2007
[...]
Dat is toch de unieke warme vintage vinyl sound die je met inferieure digitale media niet krijgt? ;)

*verstopt zich achter de bank*
Vintage1967 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:17:
[...]

Daar waar een gewone LP helemaal uit vinyl bestaat, bestaat een PD uit een laag vinyl, daarop een print op dun papier (o.i.d.) met daarop weer een dun laagje vinyl waar de daadwerkelijke muziek in staat. En dat laatste is de oorzaak van het gebrek aan dynamiek en de ruis.
Van wat ik heb begrepen (volgens mij van een filmpje wat hier ooit geplaatst is), is dat dat laatste laagje (dus de toplaag die wordt afgespeeld) geen vinyl (pvc) is maar een andere kunststof. Ik geloof PE (polyethyleen).

mr_petit schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:35:
[...]

Van wat ik heb begrepen (volgens mij van een filmpje wat hier ooit geplaatst is), is dat dat laatste laagje (dus de toplaag die wordt afgespeeld) geen vinyl (pvc) is maar een andere kunststof. Ik geloof PE (polyethyleen).
Als ik mij niet vergis was dat dit filmpje dat gedeeld werd door @NoEinstein in zijn reactie van 19 augustus dit jaar:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68442244

• Dj Neo Ziggy
pman63 schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:07:
[...]

Dat het element scheef onder de taartschep zit wil niet zeggen dat de naald zelf ook scheef zit daar heb je een foto van de onderkant voor nodig, en dan nog is dat niet altijd makkelijk te zeggen.
De grote vraag is ook wat heb je (of iemand anders) gedaan tussen de laatste goede en eerste slechte plaat?
Ja vrouwlief, heeft er aangezeten omdat ze haar plaat wilde opzetten, maar liet de arm vallen. Niet heel hard.

Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:16:
[...]

Ja vrouwlief, heeft er aangezeten omdat ze haar plaat wilde opzetten, maar liet de arm vallen. Niet heel hard.
Klinkt mij als een naald die schade heeft opgelopen doordat de naald ergens tegen aan gevallen is... Zou je eens een foto van de naald willen maken (zo dicht bij mogelijk bij de tip)... Wellicht dat er dan toch nog iets te zien is aan de naald, ondanks dat hij niet onder de microscoop ligt (want zonder microscoop is het altijd lastig beoordelen)...

[Voor 5% gewijzigd door rcor op 11-11-2021 14:10]

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Nu op de platenspeler:

Blijft een geweldig album om naar te luisteren.

Edit: Om vrijdag het weekend mee te beginnen:

[Voor 52% gewijzigd door BenEco op 12-11-2021 15:55]

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

• Dj Neo Ziggy
rcor schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:09:
[...]

Klinkt mij als een naald die schade heeft opgelopen doordat de naald ergens tegen aan gevallen is... Zou je eens een foto van de naald willen maken (zo dicht bij mogelijk bij de tip)... Wellicht dat er dan toch nog iets te zien is aan de naald, ondanks dat hij niet onder de microscoop ligt (want zonder microscoop is het altijd lastig beoordelen)...
Zo blij met Audiohuis Delft, ik kon even langskomen. En die constateerde eerst helemaal niets, en ik ook niet.
Totdat Frozen van Madonna werd opgezet, een beetje meer naar het einde van de plaat. En daar schrok hij wel van. Hij zegt, het is een Red 2m daar heb je altijd wel een beetje last van de S, maar dit gaat nergens over.

Uiteindelijk bleek gewoon de gehele cartridge niet meer uitgelijnd te zijn, dus schroef schroef klaar.
En nu zoeken naar een Om blue, maar ook hier leveringsproblemen. En als je hem vind betaal je de hoofdprijs alleen al voor de naald.

• pman63
Valt wel mee, je hebt overigens alleen de naald nodig, die zijn tussen red en blue uitwisselbaar (scheelt ook weer uitlijnen) Laatst bij green-vinyl een naald op de kop getikt voor een stuk minder dan bij de rest (https://www.green-vinyl.c...ofon-hifi/reservenaalden/)
Maar wie weet komt er vrijdag nog ergens een leuke aanbieding.

[Voor 10% gewijzigd door pman63 op 14-11-2021 15:14]

Dj Neo Ziggy schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:53:
[...]

En nu zoeken naar een Om blue, maar ook hier leveringsproblemen. En als je hem vind betaal je de hoofdprijs alleen al voor de naald.
Zowel bij Green-Vinyl als Studio79 zie ik hem (de naald) op voorraad staan voor 130 euro, dat lijkt me redelijk vlot leverbaar en ook niet de hoofdprijs. Voor het element geldt met 195 euro hetzelfde, maar dat heb je niet nodig als je al een 2M red body hebt (technisch identiek).

[Voor 14% gewijzigd door Cap op 14-11-2021 19:39]

• Dj Neo Ziggy
Cap schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:37:
[...]

Zowel bij Green-Vinyl als Stuio79 zie ik hem op voorraad staan voor 130 euro, dat lijkt me redelijk vlot leverbaar en ook niet de hoofdprijs.
Die heb ik gemaild omdat ik nog geen 20 minuten vandaan woon. Maar niet op voorraad.

Woon je zowel op 20 min van Green Vinyl (Breda) als Studio79 (Zoetermeer) of bedoel je 1 van die 2 winkels? :)

[Voor 17% gewijzigd door Cap op 14-11-2021 19:42]

• Dj Neo Ziggy
Hahah, Studio79!

Dan zou ik zeggen probeer nog een paar winkels, Green-Vinyl dus en bijv ook Albepro heeft ze "op voorraad" staan (alleen de losse naald is daar wel duurder).

• estorino
  • Laatst online: 01-12 10:58
Out with the old new, in with the new old.. :)
Pro-ject Elemental via marktplaats van de hand gedaan en geupgrade naar vintage:

Thorens TD 166, geheel opgeknapt/nagekeken. Gesmeerd, lagers vervangen, vering aangepakt, nieuwe snaar, nieuw element, stofkap scharnieren vervangen en dan vergeet ik vast nog wel iets. De restaurateur heeft zoveel vertrouwen in de deugdelijkheid van de speler en zijn eigen werk dat hij garantie en levenslang gratis onderhoud biedt. Vind het echt erg leuk om op deze manier een speler die ouder is dan ik weer aan het werk te hebben. Cosmetisch is hij ook nog erg mooi, paar krasjes, niks noemenswaardigs. Stofkap ook zonder beschadigingen. Element is een AT-VM95c.

Filmpje! YouTube: thorens TD 166

https://www.strava.com/athletes/10490675

• D_V
Iemand bekend met platenzolder.nl ? Dus niet deplatenzolder.nl , want die ziet er wel betrouwbaar uit, maar platenzolder.nl op het ietwat funky webadres http://i342394.hera.fhict.nl/Vinylwordpress/shop/ De facebook en instagram links gaan ook nergens naartoe. Lijkt me dus weer zo'n scam site.

• Ed.juh
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14:06
@D_V De website is een virtual node op een Nederlandse hogeschool.
Het zou dus wel of niet kunnen.
Lijkt me wel dat wie dit op heeft getuigd nog even met DNS en redirects moet leren omgaan.

Niet 100% helder of het scam betreft.

• snippiestgem
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 13:43
Hallo, ik ben op zoek naar een platenspeler aangezien ik op kamers ben gegaan en de platenspeler die bij mijn ouderlijk huis staat niet meer kan gebruiken. Ik heb al zo'n 50-tal aan platen verzameld de afgelopen jaren, veelal nieuw.

Ik ben 4 platenspelers tegengekomen die op meerdere plekken aangeraden worden:Verder heb ik nog een paar actieve luidsprekers staan die nu aan mijn pc hangen, maar die nog extra inputmogelijkheden hebben voor dus een platenspeler. Dit betekent wel dat ik bij de Rega Planar 1 en de ProJect Primary E nog een voorversterker nodig zal hebben gezien de huidige setup. Hierop zou ik de platenspeler aan willen sluiten, maar later wanneer ik op mijzelf ga wonen ben ik van plan om een echte muziekinstallatie met versterker en passieve speakers aan te schaffen.

Ik heb zelf niet een goed idee van wat een juist budget is om in een platenspeler te investeren die in de huidige situatie misschien overkill is, en in de toekomst goed genoeg is voor een goede muziekinstallatie.
Welke van deze platenspelers zouden jullie aanraden? Of is het misschien beter om op marktplaats te zoeken voor nu? (al zie ik daar soms ook erg dure platenspelers voorbij komen)

Ik kan me voorstellen dat deze vraag vaker gesteld is, mocht je een goede guide hebben die mij hierbij kan helpen wordt dat ook gewaardeerd! Zelf heb ik veel whathifi.com geraadpleegd

[Voor 4% gewijzigd door snippiestgem op 15-11-2021 18:50]

• thealterego1
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:25

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

snippiestgem schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:44:
Hallo, ik ben op zoek naar een platenspeler aangezien ik op kamers ben gegaan en de platenspeler die bij mijn ouderlijk huis staat niet meer kan gebruiken. Ik heb al zo'n 50-tal aan platen verzameld de afgelopen jaren, veelal nieuw.

Ik ben 4 platenspelers tegengekomen die op meerdere plekken aangeraden worden:Verder heb ik nog een paar actieve luidsprekers staan die nu aan mijn pc hangen, maar die nog extra inputmogelijkheden hebben voor dus een platenspeler. Dit betekent wel dat ik bij de Rega Planar 1 en de ProJect Primary E nog een voorversterker nodig zal hebben gezien de huidige setup. Hierop zou ik de platenspeler aan willen sluiten, maar later wanneer ik op mijzelf ga wonen ben ik van plan om een echte muziekinstallatie met versterker en passieve speakers aan te schaffen.

Ik heb zelf niet een goed idee van wat een juist budget is om in een platenspeler te investeren die in de huidige situatie misschien overkill is, en in de toekomst goed genoeg is voor een goede muziekinstallatie.
Welke van deze platenspelers zouden jullie aanraden? Of is het misschien beter om op marktplaats te zoeken voor nu? (al zie ik daar soms ook erg dure platenspelers voorbij komen)
Ik ben zelf ook aan het rondkijken in die prijsklasse, en heb de Denon 300f ook op het lijstje staan. Het kan altijd beter, maar wat ik begreep is er veel winst te behalen als je het element later upgrade. Wil je dan nog steeds beter, dan heb je tegen die tijd waarschijnlijk wel het geld over voor een echt duurdere klasse. Ik zou trouwes even op blackfriday wachten als je nieuw wilt kopen, wie weet komt er iets nieuws voorbij.

Verder ben ik totaal geen expert op dit gebied in tegenstelling tot veel anderen hier, dus geen idee of dit een goed advies is :P

iemand iets leuks?

• geldersscheepje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:53
Hallo, ik ben op zoek naar een platenspeler aangezien

In jouw geval zijn eigenlijk alle A-merk op marktplaats te overwegen. Kun je eerst een paar jaar lekker genieten en tzt investeren in een betere. Ik zie al modellen langskomen voor 50 euro die rondjes draaien om al het moderne spul van Zolid, Fenton, Xiron, en al die andere fantasiemerken met USB aansluiting..

Hier op het forum zijn al genoeg voorbeelden langsgekomen maar ik zou zeggen kijk in je buurt rond, neem een testplaat mee en luister goed. Bedenk dat de naald en element minstens zo belangrijk zijn, daar kun je vooraf al naar kijken. Check ook de prijs van een reservenaald, bij sommige elementen zijn die slecht of niet meer te krijgen (of onbetaalbaar ..)

Geniet maar nooit met mate ...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• D_V
In plaats van 400 euro voor een Rega zou ik toch eerder op marktplaats kijken. Voor dat geld komt er zoveel mooi spul voorbij.

:9~

• Liegebeest
estorino schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:42:
Out with the old new, in with the new old.. :)
Pro-ject Elemental via marktplaats van de hand gedaan en geupgrade naar vintage:
Je doet me d'r aan denken, ik moest eens kijken naar een andere snaar voor mijn Thorens. Alles (behalve de naald) aan dat ding is volgens mij nog origineel, apparaat is van opa geweest :) In principe draait ze uitstekend, maar komt wat sloom op gang.

Geen idee of't nodig is... maar goed :D

• pman63

Ik kan me voorstellen dat deze vraag vaker gesteld is, mocht je een goede guide hebben die mij hierbij kan helpen wordt dat ook gewaardeerd! Zelf heb ik veel whathifi.com geraadpleegd
Ik zou even door de 380 pagina's heen bladeren om een idee te krijgen van waar je op moet letten, als je dat doet dan vallen er van je lijstje eigenlijk al 2 af. En heb je al gevraagd of ze thuis niet aan een nieuwe platenspeler toe zijn?

Welke van deze platenspelers zouden jullie aanraden?
In ieder geval niet de rega planar 1/1+ en de project primary e. Die hebben geen antiskating op de arm zitten, wat m.i. tot de basisfunctionaliteit hoort.

De denon dp-300f is al genoemd.
En je kan natuurlijk ook naar mooie gebruikte tafels kijken voor dat geld.
Lees je daarvoor wel in waar je op moet letten, of neem iemand mee die er verstand van heeft.
Bij gebruikte aanschaf altijd zelf langsgaan en het apparaat testen op alle functionaliteit.

• Toshirou
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17:14

Toshirou

Vinyl Surfer

Er zijn genoeg personen op Marktplaats die opgeknapte platenspelers verkopen. Sommige doen half werk maar er zitten er ook bij die goed werk leveren en een leuk aanbod hebben.

Want voor €250 zou ik eerder een goede Thorens TD16x kopen dan een nieuwe budget platenspeler. Die Thorens indien in een goede staat, kan echt jaren mee! Alleen even op den duur een nieuw en beter element onder en het is genieten met klasse! 👍😉

Om maar even in contrast te zetten wat je tegenwoordig voor die prijs tweedehands kan aanschaffen. Dus tweedehands is het zeker waard... Maar wat wel even misschien belangrijk is, kijk tweedehands vooral voor platenspelers die niet automatisch zijn, want die bevatten veel onderdelen dus meer kans op onderhoud. Zeker met Dual platenspelers want niet alle onderdelen zijn vandaag de dag meer even makkelijk voor handen, voor de klusser is het een leuke uitdaging maar als je gewoon een leuke (eerste en direct goede) platenspeler wilt, dan kan je beter er een nemen die gewoon doet wat het moet doen.

Maar wil je toch een automaat, dan zou ik de hierboven genoemde Denon kiezen. Misschien zelfs als je budget wat breder kan maken een DP-400. Het is immers wel een apparaat waar je jaren plezier van wilt hebben en niet na een maand al gelijk gaat kijken naar een upgrade.

[Voor 8% gewijzigd door Toshirou op 17-11-2021 12:03]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Xiaomi Mi 10 Lite

Pagina: 1 ... 95 96 97 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee