Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste
Acties:
  • 544.937 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 19:44
InsanelyHack schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:15:
Er is ook technisch een verschil. Een album wordt of werd geperst vanaf een lacquer. Een lacquer is een geëtste metalen stempel met de sporen in spiegelbeeld met voelbare groeven. Een soort braille matrijs om een album vanaf te persen. Een beetje artiest / producer dwong een bepaalde kwaliteit af. Je kan wel op 2 vingers natellen wat er gebeurd in dit proces als er een alle 13 goed gemaakt wordt door een platenlabel! Maar inderdaad vinyl is als een goed glas wijn, als een lekker stuk vlees, als een lekker stuk kaas of / en een hele riedel seksuele ervaringen haha! Oh vergeten te vertellen. Als je zo rond de 50 bent en of ouder dan heeft vinyl ook nog een andere beleving namelijk herinneringen. Ik ben grootgebracht met vinyl van mijn ouders en tijdens mijn eerste baantje besmet geraakt met CDs. Toen heb ik al mijn vinyl gedumpt maar nu dus in sneltreinvaart weer alles teruggekocht en dat is veelal jaren 80 spul en doorgaans audiofiel écht wel wat minder maar puur om de herinnering. Een jaren 60 - 70 album koop ik al alleen om de geur van het papier.
Ik als 57 jarige trut heb nooit mijn oude vinyl weggedaan, maar gewoon bewaard. En nu liggen de CD's op de plek waar ze thuis horen, de zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
@Jorgen Legend van Bob Marley vind ik inderdaad een perfect voorbeeld van een Best Of die ik beter vind dan de albums. Bob heeft zoveel uitgebracht dat je er een compleet Kallax vakje mee kunt vullen. En wat reggae op z'n tijd vind ik wel leuk, maar zoveel platen met bijna hetzelfde vind ik nou weer teveel van het goede. Dus Legend is de enige van hem die ik heb. Als ik iets van Bob wil horen, wil ik gewoon de bekende nummers, niet alle B kantjes met een hitje hier en daar, zoals op de normale albums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:24
Ik heb een aantal orgelplaten uit de jaren 80 die echt een stuk slechter klinken dan andere. De platen zien er schoon en onbeschadigd uit. Een van de platen heeft een wow/flutter effect op bepaalde hoge tonen en een ander kraakt best wel bij luide hoge tonen. Een andere orgelplaat (jaren 60 Philips label) speelt weer erg mooi. Pop/Rock platen spelen ook gewoon helemaal goed.

De platenspeler is een gereviseerde SL-Q202 met een technics 270 element met nieuwe conische naald.

Waar zit dit in? Zijn het gewoon slechte persings/ platen en/ of slechte opnamen? Te hard of een opname waarbij de opname apparatuur niet goed op constante snelheid heeft gedraaid (wow/flutter)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 23:13
kozue schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:37:
@Jorgen Legend van Bob Marley vind ik inderdaad een perfect voorbeeld van een Best Of die ik beter vind dan de albums. ...
Ik begrijp wat je zegt maar daar horen wat mij betreft Kaya & Exodus ook bij. Ik heb dat met bv Queen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
gelukkie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:14:
Waar zit dit in? Zijn het gewoon slechte persings/ platen en/ of slechte opnamen? Te hard of een opname waarbij de opname apparatuur niet goed op constante snelheid heeft gedraaid (wow/flutter)?
Ik denk dat slechte platen van alle tijden zijn alleen in de jaren 80 moest alles goedkoop. Is de plaat wel recht? Wow en flutter krijg je volgens mij al behoorlijk als er een hobbel in de plaat zit. Ook als iemand een slechte konische naald heeft gebruikt (dus met een relatief klein contactvlak in de groef) kan de plaat behoorlijk beschadigen (geen wow en flutter natuurlijk maar wel harsch bv bij de S klanken). Dit zie je niet op het oog maar hoor je wel als je met je dure naaldje erdoorheen glijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
gelukkie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:14:
Een van de platen heeft een wow/flutter effect op bepaalde hoge tonen en een ander kraakt best wel bij luide hoge tonen. [...]

De platenspeler is een gereviseerde SL-Q202 met een technics 270 element met nieuwe conische naald.
Zou dat kraken bij specifieke tonen ook aan het element kunnen liggen?

Zo heb ik zelf lang geleden het standaard-meegeleverde Technics T4P-element geüpgrade, omdat ik vond dat die het geluid van een piano niet lekker kon weergeven. In een popmix merkte ik dat niet, maar bij een piano/vleugel als solo-instrument vond ik het te gruizig. Het werd toen een OM10, en ik vond het verschil echt een openbaring.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
niek_nijmegen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:05:
[...]
Zou dat kraken bij specifieke tonen ook aan het element kunnen liggen?
Nou niet aan het element eerder aan de naald. Kijk deze video.

Dit is wat ik bedoelde. Een slechte konische naald trekt door zijn kleine contact maar toch vrij hoge naalddruk een beschadiging in het midden van de groef (de zijwand). Een Shibata of Special Line contact (de naam zegt het al). Heeft voordelen dat de naald dieper in de groef komt meer detail oppikt en minder beschadigingen veroorzaakt omdat het contactvlak veel groter is. Het vereist veelal wel een schoongewassen plaat zelfs bij nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 02:17

D_V

Voor diegene in de buurt van Venlo, zaterdag en zondag is er een muziekbeurs in het Blariacumcollege in Blerick.
Bijzondere elpees te koop op eerste muziekbeurs

Wie zijn muziekverzameling wil uitbreiden met bijzondere, of minder bijzondere cd’s en elpees kan dit weekend terecht bij de eerst muziekbeurs, van de Stichting Boeken Steunen Mensen.

Voor het eerst worden de boeken en de muziekdragers van stichting Boeken Steunen Mensen apart van elkaar verkocht. De reden dat de organisatie hiervoor gekozen heeft, is de coronapandemie, zegt bestuurslid Geert Hendrikx: 'We hebben een nieuw deurbeleid. En dat willen we graag testen. Dat kun je beter doen bij een kleinschalig evenement, dan bij de grote boekenbeurs waar zo'n vijfduizend mensen op afkomen.'

130.000 muziekdragers

Zo’n 130.000 muziekdragers zijn dit weekend te koop in het Blariacumcollege in Blerick. En daar zitten heel wat bijzondere exemplaren tussen, vertelt muziekcoördinator Peter Gaal. ‘We hebben hier een elpee van Prince. Sommige van die elpees zijn in een beperkte oplage uitgebracht. Dit is zo'n uitgave, op internet worden deze exemplaren voor meer dan honderd euro verkocht. Helaas is bij dit exemplaar de hoes beschadigd. Bij ons wordt hij daarom voor twintig euro aan een liefhebber verkocht’.

Gratis

De muziekbeurs van stichting Boeken Steunen Mensen, is aankomende zaterdag en zondag tussen 11.00 uur en 16.30 in het Blariacumcollege in Blerick. De entree is gratis.

https://omroepvenlo.nl/ni...oop-op-eerste-muziekbeurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 11:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Er is ook technisch een verschil. Een album wordt of werd geperst vanaf een lacquer. Een lacquer is een geëtste metalen stempel met de sporen in spiegelbeeld met voelbare groeven. Een soort braille matrijs om een album vanaf te persen. Een beetje artiest / producer dwong een bepaalde kwaliteit af. Je kan wel op 2 vingers natellen wat er gebeurd in dit proces als er een alle 13 goed gemaakt wordt door een platenlabel! Maar inderdaad vinyl is als een goed glas wijn, als een lekker stuk vlees, als een lekker stuk kaas of / en een hele riedel seksuele ervaringen haha! Oh vergeten te vertellen. Als je zo rond de 50 bent en of ouder dan heeft vinyl ook nog een andere beleving namelijk herinneringen. Ik ben grootgebracht met vinyl van mijn ouders en tijdens mijn eerste baantje besmet geraakt met CDs. Toen heb ik al mijn vinyl gedumpt maar nu dus in sneltreinvaart weer alles teruggekocht en dat is veelal jaren 80 spul en doorgaans audiofiel écht wel wat minder maar puur om de herinnering. Een jaren 60 - 70 album koop ik al alleen om de geur van het papier.
Ik geloof dat zo'n lacquer print ook goed is om ongeveer 100 LP's te persen? En daarna is dat ding 'versleten' en moeten ze een nieuwe gebruiken.
Volgens mij komt het nu vaak voor dat ze met 1 zo'n ding véél meer LP's persen. Dat bespaard geld en vooral tijd. Tijd die de vinylpersers niet hebben omdat het daar drukker is dan ooit.
Ik heb best wel veel nieuwe platen die krakerig zijn, en volgens mij is bovenstaand scenario vaak de oorzaak.
Een goed voorbeeld: In Cauda Venenum van Opeth op beige en bruin vinyl (de boxset met zowel de Engelse als Zweedse versie van het album). Het vinyl is niet om aan te horen zo slecht :|

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
InsanelyHack schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Nou niet aan het element eerder aan de naald. Kijk deze video.

Dit is wat ik bedoelde. Een slechte konische naald trekt door zijn kleine contact maar toch vrij hoge naalddruk een beschadiging in het midden van de groef (de zijwand). Een Shibata of Special Line contact (de naam zegt het al). Heeft voordelen dat de naald dieper in de groef komt meer detail oppikt en minder beschadigingen veroorzaakt omdat het contactvlak veel groter is. Het vereist veelal wel een schoongewassen plaat zelfs bij nieuw.
Dank! Denk dat een slechte naald in het verleden dan misschien de boosdoener is geweest. De huidige conische naald is een goede. Zal voor de wow eens letten of de plaat krom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

InsanelyHack schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Ik begrijp wat je zegt maar daar horen wat mij betreft Kaya & Exodus ook bij. Ik heb dat met bv Queen.
Ja Queen heeft ook zoveel. Soms hele albums die mooi zijn, maar als je Greatest Hits 1, 2 en 3 bezit, dan heb je 90% van de mooiste liedjes ook wel.

Ik vind het ook heel jammer dat U2 niet verder is gegaan met U2 - The Best Of 1980-1990 & B-Sides en U2 - The Best Of 1990-2000 & B-Sides

[ Voor 28% gewijzigd door Jorgen op 28-10-2021 22:29 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kozue schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:37:
@Jorgen Legend van Bob Marley vind ik inderdaad een perfect voorbeeld van een Best Of die ik beter vind dan de albums. Bob heeft zoveel uitgebracht dat je er een compleet Kallax vakje mee kunt vullen. En wat reggae op z'n tijd vind ik wel leuk, maar zoveel platen met bijna hetzelfde vind ik nou weer teveel van het goede. Dus Legend is de enige van hem die ik heb. Als ik iets van Bob wil horen, wil ik gewoon de bekende nummers, niet alle B kantjes met een hitje hier en daar, zoals op de normale albums.
Ja klopt. En dan vind ik lang niet alles mooi.
Bij veel meer artiesten heb ik dat. Waar ik vroeger het album op cd kocht, koop ik nu 50/50 albums en greatest hits. Meestal luister ik die laatste toch het vaakste. Nu moet ik zeggen dat mijn verzameling hooguit om 3 à 4 nieuwe lp's per jaar gaat, dus dat valt sowieso al heel erg mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 20:45
Een bijna nieuwe Audio Technica vm740ml overgenomen en op de Dual 701 gezet. Dit element is iets zwaarder dan de vm95 serie maar heeft ook een iets hogere compliance. Audacity meet 9 a 10 hertz resonantie dus dat is wel ok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6V1OgyXazwRP-FE7JjN3RbOEu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cQCbhWuAtWbqTAsP8iLi0EM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:44
Gisteren mijn eerste platenspeler (Debut Carbon EVO) en bijbehorende pre-armp (Alva Solo) gekocht, maar jammer genoeg is mijn Knosti vertraagd en deze zou slechts woensdag geleverd worden.

Is het aangeraden om te wachten met spelen tot mijn platen gereinigd zijn? En dan bedoel ik enkel om extra slijtage aan de naald te voorkomen. Op zich heb ik geen probleem om te wachten, maar indien het weinig kwaad kan begin ik liever dit weekend al platen te draaien natuurlijk :*)

Keep on running

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V

D_V

Gewoon lekker plaatjes draaien en genieten! (tenzij er een laag frietvet of motorolie opzit natuurlijk...) Kun je straks dubbel genieten als je vinyl helemaal schoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
nineball schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:24: Audacity meet 9 a 10 hertz resonantie dus dat is wel ok.
Heb je geen sub-sonic filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:17
ZorbaR schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 01:48:
Gisteren mijn eerste platenspeler (Debut Carbon EVO) en bijbehorende pre-armp (Alva Solo) gekocht, maar jammer genoeg is mijn Knosti vertraagd en deze zou slechts woensdag geleverd worden.

Is het aangeraden om te wachten met spelen tot mijn platen gereinigd zijn? En dan bedoel ik enkel om extra slijtage aan de naald te voorkomen. Op zich heb ik geen probleem om te wachten, maar indien het weinig kwaad kan begin ik liever dit weekend al platen te draaien natuurlijk :*)
Gewoon gaan draaien inderdaad, en straks (na het schoonmaken) bij sommige platen je verbazen dat het nog mooier kan klinken (of zonder kraken en tikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
Dat is ook weer waar, dan hoor ik inderdaad eens het verschil.

Bedankt voor de info, dat wordt spannend straks bij het instellen en de eerste keer afspelen.

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 20:45
InsanelyHack schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 03:13:
[...]

Mijn phono pre-amp heeft een subsonic filter maar die gebruik ik niet bij dit soort testjes. Daarvoor heb ik zo’n usb geval om op de laptop aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-05 12:11
gelukkie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:06:
[...]

Dank! Denk dat een slechte naald in het verleden dan misschien de boosdoener is geweest. De huidige conische naald is een goede. Zal voor de wow eens letten of de plaat krom is.
Ik heb zelf de overtuiging dat een kromme plaat, ofwel warp, niet meteen hoorbaar is. Theoretisch wel, maar de praktijk blijkt wat mij betreft anders. Maar ik weet ook dat onder andere piano heel gevoelig is voor wow & flutter. Daar waar het bij pop en rock absoluut niet hoorbaar is (voor de gewone stervelingen onder ons dan toch :+ ), kan dat bij piano wel degelijk het geval zijn.

Ik zou eens kijken of het jengelen synchroon loopt met de warp. In andere woorden, als je een gerekte toon van de piano hebt en een warp, kijk en luister dan eens of die gelijk op gaan. Nogmaals, ik ga er niet van uit, maar laat me graag overtuigen. En anders hebben we altijd nog diverse appjes om het toerental van de platenspeler en de W&F te meten. Dat dan weer los van de discussie hoe nauwkeurig de diverse appjes en smartphones zijn :P .
ZorbaR schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:04:
Dat is ook weer waar, dan hoor ik inderdaad eens het verschil.

Bedankt voor de info, dat wordt spannend straks bij het instellen en de eerste keer afspelen.
Ha, ha. Herkenbaar. Ik vond het retespannend toen ik voor het eerst een naald verving (was dan ook een originele naald voor de Shure V15 III a €132,00) en de arm afstelde. Ik had het idee dat het allemaal moeilijk was, snel fout kon gaan en dan bijna niet meer goed te krijgen was |:( . Achteraf allemaal onzin. Gewoon de handleiding volgen, lekker de tijd nemen om vooral niet te hoeven haasten en genieten. Niet alleen van het proces, maar ook van het resultaat.

En, zoals anderen ook al aangaven: gewoon lekker beginnen met platen draaien. De wasbeurten komen later wel. Een vuile plaat zal meer kraken en een vuilere naald opleveren. Maar schade verwacht ik absoluut niet.

Laat de foto's maar komen. Daar zijn we gek op.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InsanelyHack schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 03:13:
[...]

Het gaat in dit geval om een technische evaluatie in hoeverre het element bij de arm past, een resonantiepiek tussen 8 en 11 Hz wordt als optimaal gezien wegens ver genoeg weg van de warp zone (tot c.a. 5Hz) en de muziek zone (theoretisch vanaf c.a. 20 Hz).

Uiteraard speelt ook de hoogte en breedte van de piek een rol (hoe lager hoe beter), maar de piekwaarde an sich is een goede indicatie.

Een subsonic filter is natuurlijk prettig ter bescherming van je luidsprekers en lost dat probleem grotendeels op. Maar de resonantie van het arm-element systeem heeft flinke invloed op het spoorgedrag en daarmee dus op de hele muziekweergave, dat lost een subsonic filter niet op.

[ Voor 50% gewijzigd door Cap op 29-10-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 11:41
Ik ben van plan een knosti te kopen, zeker nadat ik mijn enige lp die ik bezit op dit moment heb afgespeeld, maar een stapeltje antistatische binnen hoezen, ik heb nog een naald reiniger nodig en een vinyl borsteltje. Zeg maar, het basis pakket.

Nog tips waar ik dat in 1 keer betrouwbaar kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
joppe113 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:44:
Ik ben van plan een knosti te kopen, zeker nadat ik mijn enige lp die ik bezit op dit moment heb afgespeeld, maar een stapeltje antistatische binnen hoezen, ik heb nog een naald reiniger nodig en een vinyl borsteltje. Zeg maar, het basis pakket. Ik zit zelf te denken aan Bob's vinyl omdat ze ook nog een mooie kortings code hebben.

Nog tips waar ik dat in 1 keer betrouwbaar kan bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Bij vinylvinyl.nl bijvoorbeeld. Als je in de buurt van Den Haag woont kan je het ook nog zelf af gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-05 17:03
Bob's vinyl is ook een prima winkel, ben er zelf wel eens geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoEinstein
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 14:48
Ik heb goede ervaringen met https://www.walvisproducts.nl.

Voordeel vond ik dat je hier de Knosti 2 los kan bestellen zonder vloeistof en trechter. Knosti 2 totaal 80 euro. Ik heb Knosti 2+ los bad (23), Spare kit (30), afdruiprek (11) totaal 64 euro met Tonar QS reinigingsvloeistof (aangeraden door een van de thread admins) daar gekocht. Zo had ik niet Knosti vloeistof die ik direct kon weggieten (veel "geklaag" over wit residu aan de naald door de vloeistof).

Ze hebben ook diverse borstel soorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 09:55
Knosti 1 is ook prima, dan heb je alleen dat slingertje niet. Nou, uh, boeiuh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
Ed.juh schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:37:
Er zit ook verschil in de spindel. De knosti 2 is net een klein beetje groter dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 11:15
Is er iemand die mij het verschil kan uitleggen tussen de Pro-Ject Debut Carbon EVO en de Debut Carbon (Sonos Edition)? Los van de ingebouwde preamp (waarvan ik de specs ook helemaal nergens kan vinden). Ik kan zo onmogelijk een fatsoenlijk vergelijk maken om mijn koop op te baseren :|

Overigens neig ik naar de EVO met een fatsoenlijke preamp ervoor, temeer omdat ik dus nergens informatie kan vinden over de built-in preamp in de Sonos Edition.

[ Voor 22% gewijzigd door rickjehh op 29-10-2021 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdKNvnX9oigD18ZaUPGbqyMNhxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmUM5sYfuwN3HnSmhk4xDx7U.jpg?f=fotoalbum_large

Weer wat impuls aankopen bij Sounds in Haarlem gedaan waar ik blij mee ben. :)

Naast de eerste 4 letters van de voornaam en het feit zijn dat het 2 'klassiekers' zijn weinig overeenkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
rickjehh schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:41:
Is er iemand die mij het verschil kan uitleggen tussen de Pro-Ject Debut Carbon EVO en de Debut Carbon (Sonos Edition)? Los van de ingebouwde preamp (waarvan ik de specs ook helemaal nergens kan vinden). Ik kan zo onmogelijk een fatsoenlijk vergelijk maken om mijn koop op te baseren :|

Overigens neig ik naar de EVO met een fatsoenlijke preamp ervoor, temeer omdat ik dus nergens informatie kan vinden over de built-in preamp in de Sonos Edition.
Zo te zien is het verschil een acryl platter (waarom je dan een slipmat extra meelevert is me een raadsel) En verder is het dus alleen bij Sonos te koop voor 100 euro extra (in 1 kleur: zwart) de pre-amp zal een standaard Pro-Ject model zijn, niks mis mee op zich. Die EVO lijkt me ondanks de iets lagere prijs gek genoeg toch de betere keuze. Een acryl platter is leuk maar kan later ook nog en een losse pre-amp vergroot je keuze. Al verwacht ik wel dat deze te omzeilen is als je versterker al een phono in heeft. Vraag stellen bij Sonos dus, en anders lekker links laten liggen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@rickjehh
Ik zou eens naar een Projekt dealer stappen, die kan daar vast heel goed een uitleg over doen.
Of eens e-mail oid richting fabrikant doen, die wil daar vast mee helpen.

[ Voor 71% gewijzigd door Ed.juh op 30-10-2021 00:31 . Reden: tsja ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 11:15
Ed.juh schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 00:27:
@rickjehh
Ik zou eens naar een Projekt dealer stappen, die kan daar vast heel goed een uitleg over doen.
Of eens e-mail oid richting fabrikant doen, die wil daar vast mee helpen.
Yes dat kan ik zeker doen, dank voor je reactie. Ik heb me gek gezocht naar de technische verschillen die ik behoudens de zichtbare en hierboven genoemde niet kon vinden. Ik dacht wellicht dat iemand het hier weet. Hence the question :)

@pman63 Dank voor je reactie. Mijn gevoel neigt ook naar de EVO. Meer flexibiliteit ook en het verschil in prijs kan ik (nagenoeg) gebruiken voor een goede preamp.

[ Voor 13% gewijzigd door rickjehh op 30-10-2021 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@Cap Ach, beetje liefde en een knopje. Voor 5 euro is het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, het hele apparaat is dus (zeer lelijk) overgespoten in pikzwart, een niet bestaande Technics kleur. Dit design icoon (MoMA) is alleen in de kleur zilver gemaakt. De donkere Technics platenspelers die er bestaan zijn niet zwart maar donkerbruin. En er missen 2 knopjes. :P En vind die knopjes, of goed passende, maar eens voor 5 euro.

Kortom: prima dat je je Technics overspuit en dat er 2 knoppen missen maar vermeld het gewoon ipv te adverteren met "origineel".

Natuurlijk kán iemand met "origineel" bedoelen dat de platenspeler heel erg origineel is, als 'uniek in zijn soort want overgespoten', maarre... serieus. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Er is ook technisch een verschil. Een album wordt of werd geperst vanaf een lacquer. Een lacquer is een geëtste metalen stempel met de sporen in spiegelbeeld met voelbare groeven. Een soort braille matrijs om een album vanaf te persen. Een beetje artiest / producer dwong een bepaalde kwaliteit af.
De lacquer is een aluminium schijf met daarop lak (lacquer) waarin op de snijtafel het signaal gesneden wordt.
Dus het is geen geëtste metalen stempel met sporen in spiegelbeeld.

Qua kwaliteit spelen vele zaken een rol. 1 van de zaken die belangrijk is, is de speeltijd per kant, danwel de signaalsterkte.
Hoe meer speeltijd per kant, des de minder ruimte voor amplitude in het signaal er overblijft.
Met name lage tonen nemen veel ruimte in.
InsanelyHack schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:55:
[...]
Ik denk dat slechte platen van alle tijden zijn alleen in de jaren 80 moest alles goedkoop.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is waar dat er in de jaren 80 relatief dunne platen geperst werden, maar daar heb ik nooit echt kwaliteitsverlies van ervaren. Ook kwam er in de jaren 80 het DMM proces (dus niet snijden in een laquer maar in een koperen (verkoperde) schijf), en die klinken op bepaalde aspecten echt superieur. DMM is minder geschikt voor extreme amplitudes van de beitel, dus jaren 90 house is vrijwel allemaal op laquer gesneden, maar DMM heeft behoorlijke voordelen betreffende dynamiek in het hoog, lagere ruisvloer, en ook aspecten als overspraak (tussen groeven) zijn er niet.
Dus mijn mening is dat er in de jaren 80 (medio tot laat) de beste platen gemaakt zijn. Zelfs beter dan nu.
Nu worden ook verreweg de meeste platen als DMM gesneden, maar ik heb het idee dat de extremen van het signaal minder ver opgezocht worden. Een minder extreem gesneden plaat kan ook nog goed door een simpele conische naald afgetast worden. Doordat alle muziek nu (als mix) digitaal is en er geavanceerde programmatuur is, kan er heel precies bepaald worden tot hoe ver ze gaan met het signaal.
Terwijl vroeger een technicus wel eens wat verder ging waardoor een plaat nog wel goed klonk met een shibata of andere geavanceerde naald, maar niet meer zo goed klonk met een goedkoop conisch naaldje.

Wat wel een manco is van de jaren 80, is dat albums in de regel ook langer werden. Want op een gegeven moment kwam ook de cd met veel langere afspeelduur. En als je dan een doorgaans langer album op 1 plaat wilt persen ipv 2 platen (dat is duurder :P ) dan wordt het best lastig om het nog redelijk te laten klinken.
Nyarlathotep schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Ik geloof dat zo'n lacquer print ook goed is om ongeveer 100 LP's te persen? En daarna is dat ding 'versleten' en moeten ze een nieuwe gebruiken.
Ik neem aan dat je een stamper bedoelt (dat is de disc waarmee de platen geperst worden. Daarmee kunnen doorgaans 1000 platen oid geperst worden, dus aanzienlijk meer :) (soms zelfs 1500 maar dat is dan ook wel de max)

Van een lacquer, maken ze volgens mij maar 1 'vader' omdat de laquer erg kwetsbaar is.
Ze spuiten de lacquer volgens mij in met een zilvernitraatoplossing (zilver slaat dan neer), en daarna gaat het het nikkelbad is om er een nikkelafdruk van te maken (de 'vader')
Van deze vader zou je kunnen persen (dus bijv 1000 stuks), dus dan gebruik je de vader als een stamper.
Maar dan ben je dus gelimiteerd tot een hele kleine oplage
Voor een grotere oplage wordt van de vader eerst meerdere nikkelafdrukken gemaakt (moeders) en daarvan weer meerdere afdrukken (stampers)
Van DMM's kan je gelijk meerdere vaders kan maken maar ik weet niet precies hoeveel.
Als je dus een vrij kleine oplage hebt, dan kan je met DMM 1 kopieerstap overslaan.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
Vintage1967 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Ik heb zelf de overtuiging dat een kromme plaat, ofwel warp, niet meteen hoorbaar is. Theoretisch wel, maar de praktijk blijkt wat mij betreft anders. Maar ik weet ook dat onder andere piano heel gevoelig is voor wow & flutter. Daar waar het bij pop en rock absoluut niet hoorbaar is (voor de gewone stervelingen onder ons dan toch :+ ), kan dat bij piano wel degelijk het geval zijn.

Ik zou eens kijken of het jengelen synchroon loopt met de warp. In andere woorden, als je een gerekte toon van de piano hebt en een warp, kijk en luister dan eens of die gelijk op gaan. Nogmaals, ik ga er niet van uit, maar laat me graag overtuigen. En anders hebben we altijd nog diverse appjes om het toerental van de platenspeler en de W&F te meten. Dat dan weer los van de discussie hoe nauwkeurig de diverse appjes en smartphones zijn :P .
Toch even zo'n app geprobeerd (RPM) en die gaf gewoon prima constante resultaten. Wow/flutter zoals de specs en stabiel toerental van ik dacht 33,4 rpm. Piano en andere orgelmuziek gespeeld en daar was eigenlijk niks te merken. Dus lijkt toch aan de 2 platen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 14-05 19:55
gelukkie schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:05:
[...]
Piano en andere orgelmuziek gespeeld en daar was eigenlijk niks te merken. Dus lijkt toch aan de 2 platen te liggen.
Zit bij die platen het gat wel precies in het midden? Ofwel: zwalken de groeven bij het afspelen van links naar rechts?

[ Voor 10% gewijzigd door niek_nijmegen op 30-10-2021 21:44 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een degelijke phono voorversterker met de optie erop om het volume van de output aan te regelen. Iemand ervaringen/tips?

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom dat? Het device dat erachter zit (versterker of actieve speaker) kan het volume niet regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@Gardocki > PP500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Cap schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 00:38:
Waarom dat? Het device dat erachter zit (versterker of actieve speaker) kan het volume niet regelen?
Ik denk omdat het signaal te veel versterkt moet worden, en als je een andere bron kiest deze dus vaak veel te hard hebt staan, op deze manier kun je dat dan een beetje gelijk trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hmm, deze heeft geen aan en uit knop, dus valt af.
Ik heb een budget van +-150eu ervoor.
Cap schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 00:38:
pman63 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Ik denk omdat het signaal te veel versterkt moet worden, en als je een andere bron kiest deze dus vaak veel te hard hebt staan, op deze manier kun je dat dan een beetje gelijk trekken.
Precies dit :)

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 19:44
Gardocki schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:41:
Ik ben op zoek naar een degelijke phono voorversterker met de optie erop om het volume van de output aan te regelen. Iemand ervaringen/tips?
Daar gebruik ik een mengpaneel voor dat een phono voorversterker in zich heeft.

Ik gebruik die voor twee draaitafels en een externe HDD met MP3 files.
De afstand naar de versterker is bijna 4 meter. Er ligt een hele dikke kabel naar die versterker toe, en het signaal is gewoon prima over die afstand.

[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 31-10-2021 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tja. Er blijft binnen dat budget weinig keuze en het is niet zonder nadelen, namelijk goedkope gare potmeters (en als je pech hebt ook slechte opamps/circuits) die de extra extra extra :P versterking moeten verzorgen. Je komt dan in de Art DJ phono pre II, klasse goedkoop "DJ" spul met veel schelle lampjes (en zonder UIT knop :X). De PP500 die @Ed.juh suggereert is dan misschien nog een betere keuze. Maar ja, idd ook geen aan/uit knop...

Of inderdaad de extra "clutter" optie van @Bestla waar je je eveneens moet realiseren dat de klasse goedkope mengpanelen dezelfde nadelen met zich meebrengt als bovengenoemde, dus wil je dan meteen een echt goede dan komt dat met een prijs.

En dan nog is het maar de vraag of je het volume genoeg kan ophogen dat het gewenste geluidsniveau bereikt wordt, want als je de volumeknop zo'n Art hoger dan pakweg halfweg zet holt de geluidskwaliteit achteruit en ga je in clipping zone, hallo vervorming en weg dynamiek.

Bedenk hierbij ook dat volumeregelaars doorgaans attenuators zijn, dus precies omgekeerd tov wat de meesten denken, vol open doen ze niets en helemaal dicht muten ze maximaal. Dat geeft toch een andere kijk op het idee welke versterking maximaal haalbaar is.

Er zijn phono pre's die de versterking ook voor MM in elke instelbare discrete stappen kunnen regelen, maar ook die zijn snel aan de prijs. Ik kan wel een budget optie noemen maar ik weet niet of het je probleem gaat oplossen omdat ik de versterkingsfactor van je huidige phono pre niet ken (hoeveel db? is het trouwens een MM phono pre?) en wat het gewenste versterkingsniveau zou moeten zijn.

Kortom, zie het zo: er is een reden waarom de serieuzere, betaalbare Hifi phono pre's GEEN volumeknop hebben. :)

Daarbij heb je nog dat het geluidsniveau van verschillende platen drastisch verschilt, net als het geluidsniveau van ander materiaal via andere bronnen. Dus ook daar blijf je met het probleem zitten dat je volume verschilt.

De logischere keuzes om het geluidsniveau over inputs een beetje gelijk te trekken zijn m.i.:
- Doe niets. :) Accepteer dat het volume anders is en je even aan de volumeknop moet draaien bij wisselen source
- Probeer niet het volume van de moeilijke, analoge bron geforceerd op te krikken maar verlaag het volume van de (gemakkelijkere, digitale) bronnen. Dit kan vaak met een (software) instelling
- Neem een moderne versterker waarbij het geluidsniveau van elke ingang onafhankelijk in te regelen is
- Kies voor een element met hogere output dan het huidige (indien mogelijk)

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 31-10-2021 15:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZorbaR
Vintage1967 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:07:

En, zoals anderen ook al aangaven: gewoon lekker beginnen met platen draaien. De wasbeurten komen later wel. Een vuile plaat zal meer kraken en een vuilere naald opleveren. Maar schade verwacht ik absoluut niet.

Laat de foto's maar komen. Daar zijn we gek op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XzzMW87kwGQTNHmF7u3aY5h8F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b9D1u4HGLAul9ex4mq7IiYS.jpg?f=fotoalbum_large

O+ Ma Rainey's Black Bottom lag hier mooi te draaien. Wat een speciale ervaring, meteen herinneringen aan de tijd dat ik als kind plaatjes oplegde bij mijn ouders thuis.

De Knosti is uiteindelijk mooi op tijd toegekomen en daarnet alle platen gekuist. Puur op geluid hoor ik weinig verschil maar wel duidelijk minder pops.

[ Voor 5% gewijzigd door ZorbaR op 31-10-2021 13:13 ]

Keep on running

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
@ZorbaR Kijk, iemand roept, er moeten wel plaatjes bij, en wat krijgen we ?
Mooie setup, en mooi schone platen. Een zondagse verwennerij, dat zien we graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 16:19
Mijn Systemdek IIX900 maakt soms een zoemend geluid als hij uit staat (maar gek genoeg niet aan). Heeft iemand hier enig idee waar dit aan kan liggen? De motor zelf is een paar maanden terug (voor mijn aankoop) vervangen en ik kan verder geen externe powerkabel aansluiten.
Voorlopig heb ik het opgelost door hem aan een smart plug te hangen, maar het zou natuurlijk handiger zijn als ik hem niet dubbel aan hoefde te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@iuuk Als het niet de motor is dan moet het wel de trafo zijn.

Ook als ie uit is: blijkbaar zit er dan geen harde aan/uit switch op maar slechts een motor stop.

Een trafo bromt altijd een beetje omdat het door de netstroom onderhevig is aan een wisselend magneetveld, dus het ijzer gaat wat resoneren. In hoeverre je dat hoort hangt vooral van de montage af. Ik weet niet hoe de trafo gemonteerd is maar als deze onvoldoende demping/bewegingsvrijheid heeft (denk aan losjes vastgeschroefd op rubber) dan kan dit tot onnodig gezoem leiden.

Ook kan het zijn dat de lamellen / wikkelingen van de trafo zelf niet goed genoeg (meer) vast zitten waardoor de boel gaat trillen / klapperen wat dus ook tot een zoemgeluid kan leiden. Soms kan het worden opgelost met wat lijm, lak of rubber op de juiste plek, vaak niet en moet je ermee leven of een andere trafo exemplaar erin zetten dat dan hopelijk minder geluid maakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 16:19
Cap schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:02:
@iuuk Als het niet de motor is dan moet het wel de trafo zijn.

[...]

Soms kan het worden opgelost met wat lijm, lak of rubber op de juiste plek, vaak niet en moet je ermee leven of een andere trafo exemplaar erin zetten dat dan hopelijk minder geluid maakt. :)
Ok, dankjewel, duidelijk. Volgens mij was het idee achter deze speler zo weinig mogelijk nonsens erin te proppen om alles zo 'puur' mogelijk te houden, maar dat lijkt vooralsnog meer kleine probleempjes op te leveren dan op te lossen ;). Dan houd ik het voorlopig maar met externe plug aangesloten, ook opgelost en verder enkel een extra knopje indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan dus de ophanging van de trafo intern even controleren, wellicht valt daar vrij gemakkelijk wat aan te verbeteren. ;)

Nogmaals: losjes opgehangen in rubber is het beste, meestal zijn ze al hangend gemonteerd. Zitten de schroefjes echt vast dan mogen dus wat losser, tenzij de ophanging zo is dat het rubber van de trafoophanging sowieso losjes zit.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 31-10-2021 18:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 11:15
De nieuwste aanwinsten na mijn bezoek aan de platenbeurs in Zwolle:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GH3Qhyahh9H4J2niTgQN6Ts8Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VufEkSVFOU1LmKzfS14Hq3hR.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Ed.juh schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:37:
Ik heb een tijd terug wat onderdelen moeten bestellen voor mijn knosti 1 omdat de spindel kapot was.

Nu heb ik dun een knosti 1 met het slingertje van de knosti 2. Moet alleen het slingertje met één hand naar beneden houden omdat de knosti 1 in tegenstelling tot de knosti 2 niets heeft waarmee je de slinger vast kan zetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 20:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEzSn28_B6Mt8bUBSwaqghAN6kQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ek8ta2PwSQ4RofvK0kczO1w.jpg?f=user_large

Een oude ziel en oude techniek zorgen er samen voor dat je heerlijk wakker wordt.....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Nou, de stapel LP's is afgelopen vrijdag bezorgd. Ja, er zit een aantal hele leuke LP's bij. Om er een paar te noemen:

The Beatles - With The Beatles (NL, mono)
The Beatles - Please Please Me (NL, mono)
Them - The beginning
KISS - Alive II
Neil Young - Time Fades Away
Metallica - Kill 'Em All
Anthrax - Among The Living
Deep Purple - Made In Japan
Rory Galager - Irish Tour '74
The Rolling Stones - The Rolling Stones (NL. mono)
The Rolling Stones - Greatest Hits (NL, stereo)
The Doors 'L.A. Woman
Golden Earring - Moontan

Maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad.
De rest zit in de hoek van Kate Bush, Rick Wakeman, Roxy Music en The Cats. Geen carnaval, Duits of Alle-13-Goed.

Verder 4 2LP's waar maar 1 LP in zit, 2 lege hoezen en 3 hoezen met een andere LP en 3 LP's die vanwege warp niet speelbaar zijn. Uiteraard zijn dat de grotere titels en de enige met uitstekende hoes en verder prima vinyl: Ten Years After en Traffic.
Kwaliteit hoezen 60% F, 20% G(+), 10% VG, 10 VG+.
Ik heb een paar LP's beluisterd (The Beatles, Them, Neil Young) en die zitten tussen de VG en VG+, wat gezien de gemiddelde prijs niet verkeerd is. Maar voor een groot deel van de LP's biedt een visuele inspectie niet veel hoop :'( . Maar wat wil je ook als er geen binnenhoes meer is.

Bovendien waren het geen 'ongeveer 60' maar 53 hoezen, al dan niet met (juiste) LP. Reken je de warped LP's en foute LP's in de hoes mee, dan gaat het om in totaal 41 LP's in de juiste hoes (hoezo, 'ongeveer 60'?). Kortom, mijn weekend begon dus echt knap beroerd :( .

Contact met de verkoper waarbij ik aanbod de doos op mijn kosten te retourneren levert alleen de reactie op dat hij 'geen winkel is', dat ik de advertentie beter had moeten lezen, niet zo snel had moeten bieden en de prijs veel hoger zou zijn als het allemaal prima LP's zouden zijn. Tja, dan ben je klaar.

Ik ga de komende dagen de rest van de LP's wassen en beluisteren. Dan maar eens kijken welke ik houd, welke als filler voor verzending worden gebruikt en welke ik, voorzien van een eerlijke grading en foto's, op MP zet. Dat laatste gaat sowieso gebeuren, want er zitten uiteraard LP's bij die ik al heb of totaal niet mijn smaak zijn.

Er zat nog wel een verrassing tussen. Geen handgeschreven briefje van een artiest of unieke persing, maar wel Roxy Music - Flesh + Blood. De hoes heeft aan de rechter onderhoek een seamsplit en bij het invoeren in Discogs was mijn eerste reactie 'Lekker dan, heeft de vorige eigenaar ook nog eens zijn naam groot op de hoes geschreven'. Maar ik ben er eigenlijk zeker van dat dit de handtekening van Byan Ferry is. Kijk, daar kan ik dan als verzamelaar wel weer blij van worden. Want het is wel een stukje muziekgeschiedenis.

Tweede lichtpunt van dit weekend is dat ik na het concert van Monomyth in Gebouw-T de LP Exo heb gekocht. Hij is nog niet gewassen en beluisterd, maar dat wordt echt genieten :9~ .

Ik ga proberen de knop om te zetten en te genieten van de LP's die wel oké zijn en Exo natuurlijk. Ook ga ik kijken of het de moeite is om de handtekening te laten checken voor een COA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
oldsmelly schreef op maandag 1 november 2021 @ 07:29:
[Afbeelding]

Een oude ziel en oude techniek zorgen er samen voor dat je heerlijk wakker wordt.....
Buddy wie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:52

sjaool

Every life should have 9 cats

Een mooi stuk in het Eindhovens Dagblad over de ontwikkeling van het Moving Magnet element door Johan van Leer (94 jaar). Op zich best wel een triest verhaal omdat de beste man er nooit de erkenning voor heeft gekregen die hij verdient.

https://www.ed.nl/eindhov...e-keer-bestolen~af06abd2/

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:42

SD5k

>4&X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Vintage1967 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:24:
hiedenis.

Tweede lichtpunt van dit weekend is dat ik na het concert van Monomyth in Gebouw-T de LP Exo heb gekocht. Hij is nog niet gewassen en beluisterd, maar dat wordt echt genieten :9~ .
Laatst bij hun concert ook alle 4 de albums gekocht. Wilde graag de gouden versie van "Orbis Quadrantis" hebben, en die verkopen ze volgens mij alleen bij concerten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou, de stapel LP's is afgelopen vrijdag bezorgd. Ja, er zit een aantal hele leuke LP's bij. Om er een paar te noemen:

The Beatles - With The Beatles (NL, mono)
The Beatles - Please Please Me (NL, mono)
Them - The beginning
KISS - Alive II
Neil Young - Time Fades Away
Metallica - Kill 'Em All
Anthrax - Among The Living
Deep Purple - Made In Japan
Rory Galager - Irish Tour '74
The Rolling Stones - The Rolling Stones (NL. mono)
The Rolling Stones - Greatest Hits (NL, stereo)
The Doors 'L.A. Woman
Golden Earring - Moontan

De rest zit in de hoek van Kate Bush, Rick Wakeman, Roxy Music en The Cats. Geen carnaval, Duits of Alle-13-Goed.
Doe mij maar Kate Bush of Roxy Music ipv Kiss of Anthrax hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
sjaool schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:06:
Een mooi stuk in het Eindhovens Dagblad over de ontwikkeling van het Moving Magnet element door Johan van Leer (94 jaar). Op zich best wel een triest verhaal omdat de beste man er nooit de erkenning voor heeft gekregen die hij verdient.

https://www.ed.nl/eindhov...e-keer-bestolen~af06abd2/
Ik denk dat er heel veel uitvindingen zijn gedaan door Philips personeel en deze patenten, waar zij de credits voor verdienden, zijn afgedaan met een schrale loonsverhoging of zelfs niet eens. Ze denken en dachten dat gewoon het salaris betalen al de vergoeding is die ze hebben betaald voor die uitvindingen. Als je zelf de credits wil dan moet je op eigen kracht en dus als zelfstandige dit uitvinden en patenteren wat bijna geen doen is of was. Ben benieuwd of een modern ASML zijn patenten / octrooien op persoonlijke titel van de werknemer of gewoon onder de naam van ASML heeft vastgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 11:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

D_V schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:07:
[...]

Laatst bij hun concert ook alle 4 de albums gekocht. Wilde graag de gouden versie van "Orbis Quadrantis" hebben, en die verkopen ze volgens mij alleen bij concerten.
Dat klopt, de gouden versie lag gisteren in Haarlem op de merch tafel. Hij kostte ook maar 15 euro (was 20).
Ik had al een gesigneerde versie in de voorverkoop (blauw marble), maar er ging wel weer het nodige over de toonbank.
Ook nog leuk: Ze hebben ook nog wat eerste persingen van hun debuutalbum liggen. Die kost wel 45 euro, maar als je die nog niet hebt is het leuk voor de collectie (ik heb zelf alle 4 hun albums, eerste persingen en gesigneerd.)
Ze speelden ook twee nieuwe nummers en dat klonk ook zeker niet verkeerd.
Nieuw album zal nog wel even duren; meer materiaal hadden ze nog niet.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:22
Marktplaats verrassing ,leuk stukje huisvlijt op een binnenhoes van voor mij de beste plaat van Black Sabbath, knipseltjes ui 79-80.

Deze plaat bevat buitenbeentje Wicked World, zonder deze plaat had ik dit nummer nooit gehoord. Tegenwoordig zou je even op spotify kijken en hop, doodleuk aannemen dat hij op Black Sabbath hoort. ;-) Dat maakt dit voor mij ook een leuke hobby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KqJuBtD13ZwiRxVqf_6LNQnb84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REok52V9l1w2RTgVRkg5lVzj.jpg?f=fotoalbum_large

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
InsanelyHack schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:37:
[...]

Ik denk dat er heel veel uitvindingen zijn gedaan door Philips personeel en deze patenten, waar zij de credits voor verdienden, zijn afgedaan met een schrale loonsverhoging of zelfs niet eens. Ze denken en dachten dat gewoon het salaris betalen al de vergoeding is die ze hebben betaald voor die uitvindingen. Als je zelf de credits wil dan moet je op eigen kracht en dus als zelfstandige dit uitvinden en patenteren wat bijna geen doen is of was. Ben benieuwd of een modern ASML zijn patenten / octrooien op persoonlijke titel van de werknemer of gewoon onder de naam van ASML heeft vastgelegd.
Het zou mij verbazen als er ook nu door een bedrijf meer wordt gedaan in het geval van een octrooi, dan hooguit het vermelden van de naam van de medewerker of -ster. Juridisch is dat volgens mij de norm. Het idee is dat je betaald wordt voor je werk, niet meer, niet minder. Hoe een bedrijf vervolgens met (financiële) waardering buiten de CAO's in deze wereld, om gaat, dat is een ander verhaal. Maar ik ken geen enkel verhaal van een medewerker in loondienst die rijk is geworden van iets dat hij heeft uitgevonden tijdens zijn werk. En zeker als het ontwikkelen je kerntaak is. En dat het netjes zou zijn om iemand die zoiets belangrijks heeft uitgevonden als het MM-element, flink in het zonnetje te zetten lijkt mij wel helder. Dat kan zelfs nog op 92-jarige leeftijd.
Nyarlathotep schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:13:
[...]

Dat klopt, de gouden versie lag gisteren in Haarlem op de merch tafel. Hij kostte ook maar 15 euro (was 20).
Ik had al een gesigneerde versie in de voorverkoop (blauw marble), maar er ging wel weer het nodige over de toonbank.
Ook nog leuk: Ze hebben ook nog wat eerste persingen van hun debuutalbum liggen. Die kost wel 45 euro, maar als je die nog niet hebt is het leuk voor de collectie (ik heb zelf alle 4 hun albums, eerste persingen en gesigneerd.)
Ze speelden ook twee nieuwe nummers en dat klonk ook zeker niet verkeerd.
Nieuw album zal nog wel even duren; meer materiaal hadden ze nog niet.
Zelf had ik 'Orbis Quadrantis' al, de zwarte versie, gesigneerd door alle bandleden behalve de drummer.
Afgelopen donderdag heb ik nog een poos gewacht n de hoop mijn nieuwe exemplaar van Exo te laten signeren. Maar dan nu wel door alle leden :P . Ben teleurgesteld vertrokken. Alleen de drummer liep rond. Dus na een half uur wachten (ik had nog een gewone werkdag voor de boeg) is het dus bij een ongesigneer exemplaar gebleven. Ach ja, je kan niet alles hebben....

Wat het concert betreft, dat viel mij toch wat tegen. Ik had echt het idee dat de gitaar van Boudewijn Bonebakker en de basgitaar zeker in het begin niet zuiver gestemd waren. Maar desondanks is en blijft het natuurlijk heerlijk om bij zo'n concert te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
pjeterinfo schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:42:
Marktplaats verrassing ,leuk stukje huisvlijt op een binnenhoes van voor mij de beste plaat van Black Sabbath, knipseltjes ui 79-80.

Deze plaat bevat buitenbeentje Wicked World, zonder deze plaat had ik dit nummer nooit gehoord. Tegenwoordig zou je even op spotify kijken en hop, doodleuk aannemen dat hij op Black Sabbath hoort. ;-) Dat maakt dit voor mij ook een leuke hobby.

[Afbeelding]
Het valt mij meteen op dat dit voor jou de beste plaat van Black Sabbath is. Is dat alleen vanwege Wicked World? Ik heb namelijk al meerdere recensies gelezen in de jaren, die nou niet bepaald positief waren. Maar inderdaad, één nummer kan al bepalend zijn van de manier waarop je een LP waardeert. Voor de duidelijkheid, ik ben een groot fan van Black Sabbath, en dan met name alles met de heer Osbourne op strot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:22
Vintage1967 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:54:
[...]

Het valt mij meteen op dat dit voor jou de beste plaat van Black Sabbath is. Is dat alleen vanwege Wicked World? Ik heb namelijk al meerdere recensies gelezen in de jaren, die nou niet bepaald positief waren. Maar inderdaad, één nummer kan al bepalend zijn van de manier waarop je een LP waardeert. Voor de duidelijkheid, ik ben een groot fan van Black Sabbath, en dan met name alles met de heer Osbourne op strot.
Ik vind het geluid van Iommi top op deze plaat. Paranoid iets wat up tempo, hoort er wel een beetje bij live. Moet ik er wel bij zeggen dat ik erg aan het geluid gehecht ben, dit was een plaat waar ik rond mijn 16e kennis mee maakte aan het begin van mijn rock carrière ;-) .

intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 09:46
Grappig hoe dat gaat. Ik ben zelf totaal geen Sabbath fan maar heb wel een zwak plekje voor "Never say die". (Wat qua album reviews dan ook nog eens geen hoogvlieger is :X)

Dit puur en alleen omdat mijn ouders -om volstrekt onduidelijke reden, totaal niet hun ding- de cassette in huis hadden... Voor mij als pre-puber was dit denk ik de ruigste muziek die ik ooit gehoord had. En die cover met de rare zuurstofmaskers... heel mysterieus... Dus ik heb dat bandje zo ongeveer grijs gedraaid. :+

Blijft natuurlijk de vraag of ik wel fan geworden was als het, pak hem beet paranoid geweest was ipv dit album. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:54

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xpMKuOKS_TTLu96g4KO6lpJaNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TejxUz0paaSxOcSRdLcLFv8.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren ook naar de platenbeurs in Zwolle geweest. Oorspronkelijk had ik deze beurs niet gepland, maar ik had uiteindelijk toch besloten om te gaan en heb er zeker geen spijt van gehad! 😁

Mijn aanwinsten zijn van boven naar beneden:
• Chick Corea - The song of singing
• Art Tatum - The solo masterpieces vol. 2 ( had vol. 1 en 3 al)
• Ryo Fukui - Mellow Dream (half speed master)
• John Coltrane - Coltrane en Lush Life
• The Gerry Mulligan quartet - What is there to say? (Originele Columbia 60's pressing!)
• The Oscar Peterson trio with Milt Jackson - Very Tall (Japanse uitgave)
•Amy Winehouse - Back to Black Deluxe Edition (Half speed master)
• Miles Davis - Tutu
• Cannonball Adderley quintet in San Francisco featuring Nat Adderley

Al met al een zeer geslaagde dag en weer veel luistergenot voor de komende tijd! 😎🎶

[ Voor 3% gewijzigd door Toshirou op 02-11-2021 05:33 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Gisteren (lees: 31-10-2021) ben ik naar de beurs "Dutch Audio Event" in Veldhoven geweest samen met een goede vriend... Ja, daar stond mooi spul te spelen (zowel analoog als digitaal)... We gingen die dag ook even bij zijn goede vriend Roelof langs (die voor Metrum Acoustics DAC modules ontwikkeld, de DAC3 module om precies te zijn komt van zijn hand) om hem even gedag te zeggen voor de drukte bij zijn ruimte zou arriveren... Was gezellig bij hem en ja zo'n Metrum Acoustic DAC wil ik ook nog gaan kopen, want die klinken echt goed...

Desondanks ben ik ook nog echt van het volledig analoge en ik heb dan ook de mooiste combinaties horen spelen... Denk hierbij dan ook aan Mcintosh op Sonus Faber speakers (en ja ook de Mcintosh platen speler met dito duur Sumiko MC element)... Poeh poeh, duur... Maar wat klonk het geweldig! _/-\o_

De duurste set die ik heb horen spelen was ook bij Sonus Faber en dat waren speakers van (schrik niet) € 55.000,- per set en dat was excl. de Mcintosh mono blokken buizen versterkers, voor versterker en (helaas ;( ) streamer... Maar wat klonk dat geweldig (mag ook wel voor dat geld)... _/-\o_

Dan kom je Avantgarde tegen en die sloegen de plank volledig mis: de speakers konden alleen big band muziek aan, want die hoorn constructie liet geen pop of rock toe, dan zou het nergens naar gaan klinken, want zo schreeuwerig kwam het over... En dan ook nog dik € 15.000,- durven vragen voor één speaker (en je hebt er twee nodig)... :X :?

Nee, doe mij dan maar een setje Harbeth speakers... Die zien er lekker vintage uit en klinken als een klok (net zoals de Sonus Faber zuilen)!

En ja, genoeg platen spelers gezien, die waren er in overvloed... Zowel Technics als Thorens waren ook aanwezig... Bij Thorens heb ik een hele mooie moderne speler horen spelen met een AT-VM95e element van Audio Technica erop gemonteerd en ik geef meteen toe: voor het geld (€ 50,-) nog steeds een heel knap element, ook in verhouding met zijn voorganger de AT95e... Hoewel die speler in zijn geheel uiteraard niet voor 50 euro van eigenaar wisselt... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 01-11-2021 21:18 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Een COA voor de hoes met de handtekening van Bryan Ferry gaat 'em niet worden. De hoes moet dan een retourtje VS of UK maken, bovenop de kosten van de COA zelf a $20,00. En ik heb nog geen bedrijf gevonden in ons landje dat dit werk doet, laat staan een goede reputatie op dit gebied heeft. Die zitten toch voornamelijk in de VS.

Een mogelijkheid is om de hoes zelf op te hangen, ik heb namelijk nog zo'n IKEA-lijst hangen waar nog heen hoes in zit :P . Maar stiekem had ik die al gereserveerd voor de hoes van Jimi Hendrix (waar dus een andere LP in zit :F ). Andere optie is MP zodat hij bij een echte Bryan Ferry fan komt en ik de schade van deze aankoop (zie eerdere post) een beetje kan beperken. En een COA kan altijd nog, mocht dat een voorwaarde zijn. Uiteraard wel met bijbehorend prijskaartje :o .

Als iemand nog tips of ervaringen heeft met gesigneerde LP's, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Zit hier al een tijdje mee te lezen over hoe duur de LP’s tegenwoordig wel niet worden, en ik heb me ook weer schuldig gemaakt hoor… :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quDNWoLYtcujykCxzV98G22e7Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zweZJI44HTHbwvtGhkaqHag.jpg?f=fotoalbum_large

Familie Boven Alles van de Belgische groep STIKSTOF. Ook gewoon 40€ voor het album, maar goed ik roep constant tegen vrienden dat ik het misschien wel het beste van de recente Nederlandstalige hip-hop vind, dus dan moet je ze ook supporten _/-\o_

Het is nummer 885 van 2000 exemplaren. Verder nog wel een mooie, bijzondere hoes voor dat geld. Het is lastig uit te leggen, maar er zit een speciale plastic buitenhoes omheen. En als je de kartonnen albumhoes daar dan inschuift, krijg je een mooi effect, alsof de tekst beweegt. Lastig uit te leggen en misschien al talloze keren gedaan door andere artiesten, maar ik heb het in ieder geval nog nooit gezien en ik vind het wel tof! Zal straks nog wel proberen een video’tje te maken van het effect als ik de hoes erin schuif.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbTt41GUCWqoQR1vp_wmK-77VxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysDp3yNvoOCRYY4XcUtLZDyF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 12:44

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Flabsie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:29:
Ook gewoon 40€ voor het album, maar goed ik roep constant tegen vrienden dat ik het misschien wel het beste van de recente Nederlandstalige hip-hop vind, dus dan moet je ze ook supporten _/-\o_
Helemaal mee eens!

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Flabsie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:29:
Zit hier al een tijdje mee te lezen over hoe duur de LP’s tegenwoordig wel niet worden, en ik heb me ook weer schuldig gemaakt hoor… :+

[Afbeelding]

Familie Boven Alles van de Belgische groep STIKSTOF. Ook gewoon 40€ voor het album, maar goed ik roep constant tegen vrienden dat ik het misschien wel het beste van de recente Nederlandstalige hip-hop vind, dus dan moet je ze ook supporten _/-\o_

Het is nummer 885 van 2000 exemplaren. Verder nog wel een mooie, bijzondere hoes voor dat geld. Het is lastig uit te leggen, maar er zit een speciale plastic buitenhoes omheen. En als je de kartonnen albumhoes daar dan inschuift, krijg je een mooi effect, alsof de tekst beweegt. Lastig uit te leggen en misschien al talloze keren gedaan door andere artiesten, maar ik heb het in ieder geval nog nooit gezien en ik vind het wel tof! Zal straks nog wel proberen een video’tje te maken van het effect als ik de hoes erin schuif.

[Afbeelding]
Het is niet normaal hoe duur ze zijn. Ik zat te kijken naar "#1's to Infinity" van Mariah Carey. Gaat in Nederland voor 48 euro of duurder. Amazon Frankrijk een tientje goedkoper. Enige plek waar hij een normale prijs heeft, voor zover ik vonden kon, is fnac.be maar die leveren niet in Nederland

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik vind het veel te duur voor een album.
Ik denk dat de prijs kunstmatig hoog is.
Het kan bijna niet liggen aan het tekort aan grondstoffen, want rioolbuis in de bouwmarkt is gewoon dezelfde prijs gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 11:29
Voor dat geld zou ik een mooie poster van Mariah Carey kopen en Deezer/Tidal/Spotify aanzetten.

Prijzen zijn natuurlijk bijna altijd kunstmatig met weinig relatie tot de prijs van de grondstoffen.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Saab schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:44:
Prijzen zijn natuurlijk bijna altijd kunstmatig met weinig relatie tot de prijs van de grondstoffen.
En toch wordt het heel vaak aangehaald als "excuus" voor prijsverhogingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Was deze week voor een eerste keer in een nieuwe Platen/cd winkel....
Vinyl blijft toch mijn grote liefde als het gaat om fysieke media...

Maar mensen deze winkel denkt echt dat wij als liefhebber kompleet gestoord zijn, platen die max 5 euro waard zijn stond voor 12-15 euro in de bak, nieuwe platen gemiddeld voor 35 euro zelfs platen als Thriller en Aqualung van Jethro Tull stond voor 20 euro..

Nee sorry 40 euro voor een "enkele" plaat waarvan je dan nog maar moet afvragen hoeveel daarvan naar die artiest gaat is mij echt te gek en dat zegt iemand met One Step pressings in de kast.

Nee met deze prijzen zal ik best nog wel eens een persing kopen van een 'echte' analoge plaat maar verder stap ik over op de (sa)cd's. Een voordeel van deze overstap is wel dat er zo ontzettend veel albums op cd zijn die niet (of niet meer) op plaat te vinden zijn. Daarnaast zijn de cd's gewoon mega goedkoop maar je moet je wel even proberen te verdiepen in welke cd's goed klinken welke echt crap zijn.

Helaas ik vindt het ontzettend jammer maar goed ... tot de prijzen weer n(wat)ormaal(er) worden is het niet anders.

In mijn kennissen kring, waar hoe toevallig O-) , veel vinyl en muziek liefhebbers zitten denken er velen net zo over. Ik vrees alleen dat het echt een hele tijd gaat duren eer ze weer wat normaler gaan worden als dat al gaat gebeuren. :'(

Onlangs was ik ook nog even bij de platenboef in rotterdam , een zaak die niet echt bekend staat als
goedkoop en zelfs die zeggen dat ze het niet meer kunnen waarmaken tegen over de klant dat sommige albums gewoon 50% duurder zijn dan 1 jaar geleden en zien de verkoop echt minder worden.

[ Voor 31% gewijzigd door oldsmelly op 02-11-2021 17:54 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Hoeveel van die 40 euro is dan uiteindelijk voor de artiest vraag ik me dan af, of blijft er gewoon meer bij de uitgever hangen of bij de distributor ?

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-05 10:09
Eagles One Of These Nights kon je tot voor kort voor €15 kopen, nu moet deze €37 kosten. The Nightfly van Donald Fagen, is ook zo'n voorbeeld. Moest al €33(!) kosten en nu al €50.... Ze zijn echt het padje kwijt, zeker de 3 grote jongens Universal, Sony Music en Warner; zij zijn het vinyl echt als cashcow gaan zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Nou, de stapel LP's is afgelopen vrijdag bezorgd. Ja, er zit een aantal hele leuke LP's bij.

De rest zit in de hoek van Kate Bush, Rick Wakeman, Roxy Music en The Cats.
@Vintage1967 mocht je moeite hebben met Kate Bush, dan zou het zomaar kunnen dat ik interesse heb… 😇 Welk album zat er in de stapel?

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Jorgen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:50:
[...]

Het is niet normaal hoe duur ze zijn. Ik zat te kijken naar "#1's to Infinity" van Mariah Carey. Gaat in Nederland voor 48 euro of duurder. Amazon Frankrijk een tientje goedkoper. Enige plek waar hij een normale prijs heeft, voor zover ik vonden kon, is fnac.be maar die leveren niet in Nederland
Je hebt hier dus over een plaat uit 2015 (dubbelaar) die is dus bijna nergens meer te krijgen en dan vindt je het gek dat die zo duur is? Ook op Discogs is de startprijs 45,- in Europa. Dat geeft meteen ook een beetje de waarde aan.
Ik bestel wat vaker op de Franse FNAC, en die leveren gewoon (en snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
ed73 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:16:
Eagles One Of These Nights kon je tot voor kort voor €15 kopen, nu moet deze €37 kosten. The Nightfly van Donald Fagen, is ook zo'n voorbeeld. Moest al €33(!) kosten en nu al €50.... Ze zijn echt het padje kwijt, zeker de 3 grote jongens Universal, Sony Music en Warner; zij zijn het vinyl echt als cashcow gaan zien....
Ook hier weer, als je iets echt wilt, en niet opziet tegen verzendkosten Discogs! (En soms als de aanbieder op Discogs ook een online winkel heeft is het daar nog goedkoper.
Daarnaast is er ook een verschil in welke versie je wilt hebben de ene plaat is de andere niet (Donald Fagen is hier een mooi voorbeeld van.)

Onlangs nog 4 platen uit de UK (Warner) laten komen in een ander kleurtje dan zwart en die kosten incl. inklaren en verzenden 30 euro per stuk. (180-grams heruitgave)
Wat wel opviel is dat platen in Frankrijk geperst worden en vervolgens in het VK verzonden.
De prijs voor de zwarte versie hiervan is bij Plato vreemd genoeg hoger dan voor de gekleurde gelimiteerde uitgave. (Die ze bij Plato niet hebben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfEKBeFzpqu9oz_V_vSlvOpCwrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YglDSXS7ByCxUCY3OgCAQRva.jpg?f=fotoalbum_large

Deze 4 gewoon bij Plato besteld en die waren ook niet echt duurder dan normaal. (ook nog allemaal een gelimiteerde uitgave met een verrassings-kleurtje.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjnhCUZ0AuMVRhDVwiUoBFmH10c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45jzpcoo2OXLz0m3W2sIOFyU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

pman63 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:52:
[...]

Je hebt hier dus over een plaat uit 2015 (dubbelaar) die is dus bijna nergens meer te krijgen en dan vindt je het gek dat die zo duur is? Ook op Discogs is de startprijs 45,- in Europa. Dat geeft meteen ook een beetje de waarde aan.
Ik bestel wat vaker op de Franse FNAC, en die leveren gewoon (en snel)
Voor een populaire artiest en dan de laatste compilatie, vind ik dat zeker duur. Is niet alsof het een zeldzame ep is van voordat een groep doorbrak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
Dan zou ik lekker de CD kopen, al vanaf een paar euro te krijgen. De reviews over de kwaliteit van de persingen lopen ook nogal uiteen, een reden voor mij om er van af te zien (nog even afgezien van dat het niet mijn muziek is)
Het blijft natuurlijk een vraag en aanbod markt, bij weinig aanbod gaat de prijs omhoog, zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsanelyHack
pman63 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:20:
Dan zou ik lekker de CD kopen, al vanaf een paar euro te krijgen.
En wat de hobby ook leuk maakt is dan een oude CD speler met een ladder DAC op de kop te tikken bv met de philips TDA1541 DAC. zelfs dat geeft dan ook zelfs aan de CD een nostalgische beleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@InsanelyHack Persoonlijk ben ik vinyl (en nu weer sa-cd) gaan verzamelen voor 3 redenen ...

1. De kwaliteit van het geluid.
2. Een rust moment inbouwen waar je heerlijk gaat luisteren naar een heel album en niet gejaagd gaat skippen in je playlist
3. Verzamelen van fysieke media heeft me mijn hele leven aangesproken al ten tijden van de laserdisc

Het kopen van een oude cd speler kopen zou ik persoonlijk niet zo snel doen omdat de techniek van met name de DA-converter best flink zijn verbeterd de laatste jaren.

Maar goed zo heeft iedereen zijn redenen om naar platen en cd's te luisteren en dat is maar goed ook anders wordt het zo saai :-)

@pman63 Natuurlijk is er de aloude wet van vraag en aanbod die de prijzen doet stijgen maar er is nu echt een grote scheefgroei aan de gang, ook al gevoed doordat er wereld wijd een enorme achterstand is in zowat alle onderdelen van het productie proces van vinyl.
Maar goed als je dan stukken leest als deze

https://www.omroepwest.nl...-lps-niet-meer-te-betalen

Dan denk ik toch echt dat er een beperkte groep lekker de markt wilt uitmelken en of je daar in mee gaat als consument is voor iedereen zelf om te bepalen natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat als je zeg 2-3 platen per maand koopt het niet zoveel uitmaakt (alhoewel volgens dit artikel 3 keer zoveel :? ) maar als je iemand bent die veel verzameld dit toch echt teveel word. Dan kun je natuurlijk minder gaan verzamelen maar mijn honger naar fysieke media laat dat niet toe :9 :9 dan maar (goede) cd's....

Er zijn ook labels die redelijk normaal geprijsd blijven denk ik, de jazz platen van Tone Poet bv of de wat minder grote labels.

Ik hoop echt dat de platen blijven er veel nieuwe en oude muziek op wordt uitgebracht, en de prijzen weer een beetje normaliseren maar ik vrees het ergste als ik eerlijk ben...

[ Voor 5% gewijzigd door oldsmelly op 03-11-2021 07:23 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Er zijn ook labels die redelijk normaal geprijsd blijven denk ik, de jazz platen van Tone Poet bv of de wat minder grote labels.

Ik hoop echt dat de platen blijven er veel nieuwe en oude muziek op wordt uitgebracht, en de prijzen weer een beetje normaliseren maar ik vrees het ergste als ik eerlijk ben...
Vooralsnog zijn de Tone Poet serie platen van Blue Note op "On Hold" gezet, de hele lijst met release data is vorige maand van de website gehaald. Ook daar zijn de nodige problemen, wat dat voor de prijzen gaat betekenen, dat is nog onbekend.

Naar mijn mening kan je nu beter in deze tijd de tweedehands zaken in lopen om wat platen voor leuke prijzen te halen en nieuwe albums alleen halen als je ze echt wilt hebben. En dan nog kan het lonen om verder te kijken dat een paar grote retailers zoals de rode en de blauwe. Vaak kijk ik nu zelf op Discogs of wacht even een paar weken, dan zie je soms ook al langzaam de prijsdaling opkomen.

Zo wacht ik nog even geduldig af met het halen van het nieuwe album Blue Banisters van Lana Del Rey. Die zit qua prijs ook tegen de €35 aan.... of ik moet op de aankomende Mega CD en Platenbeurs ineens tegen wat leuks aanlopen qua prijs. Al met al wachten loont zeker. Op langer termijn zullen de prijzen wel dalen...

Maar voor nu zet ik het even vooral in op tweedehands, meer waarde voor je geld.. :) Al kan je daar ook behoorlijk absurde prijzen tegen komen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Helaas zijn de grote jongens weer eens aardig bezig hun eigen glazen in te gooien. Korte termijn hebberigheid in plaats van lange termijn visie. Veel klanten die nu weglopen krijg je niet snel meer terug. Nieuw jong publiek dat je nodig hebt op termijn zal niet meer aan vinyl beginnen. Platenzaken komen weer in zwaar weer. Heel ergerlijk als vinyl-fan. Laten we hopen dat de wal het schip keert voor het te laat is. De signalen hier in het forum zijn in ieder geval al dat de consument met zijn voeten begint te stemmen. Een beetje rondkijken kan wel helpen overigens. Bij JPC is the Nightfly nog 32 euro (wat ook al niet bepaald gratis is). Of je gaat meer kleine bandjes volgen en koopt via Bandcamp of kleine labels als Tonzonen. Vaak veel redelijker geprijsd, en die kleine lui gun ik het ook veel meer, want voor hen is het geen vetpot. Die doen het meer vanwege de liefhebberij in plaats van de wens zo rijk mogelijk te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
jbtroost schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:32:
[...]

@Vintage1967 mocht je moeite hebben met Kate Bush, dan zou het zomaar kunnen dat ik interesse heb… 😇 Welk album zat er in de stapel?
Heb je net een PB gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Laatst online: 22:37
@Vintage1967 @jbtroost Bedankt voor de inspiratie, ik wist even niet wat ik moest spelen. Hounds of Love draait nu.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InsanelyHack
oldsmelly schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:02:
@InsanelyHack Persoonlijk ben ik vinyl (en nu weer sa-cd) gaan verzamelen voor 3 redenen ...

Het kopen van een oude cd speler kopen zou ik persoonlijk niet zo snel doen omdat de techniek van met name de DA-converter best flink zijn verbeterd de laatste jaren.
Tja wellicht maar ik heb altijd begrepen dat de "bitstream" uit nood is was geboren omdat de "Ladder DAC" veel te duur was om in grote oplages te fabriceren.

The 1-bit DAC, also referred to as the Bitstream DAC, is based on a completely different concept to that of the multi-bit DACs. Multi-bit DAC rely heavliy on LSI manufacturing precision, Bitstream DACs by and large are not infuenced by such factors, and are characterized by the simplicity of the circuit itsef. Although the linearity of 16-bit DACs is impeccable, production costs are a big drawback. Thus, the current worldwide trend towards cost reduction supports the development of Bitstream DAC.

Ik snap wel wat je zegt hoor. Ik heb het opgelost door een moderne SACD speler te combineren waarbij de digitale uitgang door een losse zelfgemaakte DAC op basis van een een oude TDA 1541 DAC loopt. DE SACD speler is dan gewoon een transporter. In het onderstaande plaatje was dit mijn oude CD speler trouwens inmiddels vervangen door een SACD speler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR0J7EOP-t4JJd1T1W_IEcqWRW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDJletXymXQODXKYXBkwiQch.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4eywhzmdkVjTY9Nqu1LoloZyCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VIzq7z7i7mf7SBsE4Gcs1K7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door InsanelyHack op 03-11-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Net ontdekt dat een van mijn recente aankopen geen matrix code in de runout heeft staan. Het gaat om Black Sabbath - Black Sabbath.

De enige codes zijn VO 6 847 903 VTY en 847903 2Y op het label en V0 6 847 903 VTY op de hoes. Verder bevat het label de bekende Vertigo swirl. Daarnaast staat er in het Vertigo label "Side 1" in plaats van de gebruikelijke "Side A".

Als ik de codes opzoek op Discogs dan vind ik alleen maar first presses uit het VK (1970). Alleen die verschillen allemaal t.o.v. de mijne. Daarnaast hebben deze allemaal wel een matrix code.

Ik heb dus een reissue, een misprint of een bootleg(?). De eerste optie lijkt mij apart want er zit in vergelijking tot andere reissues ook verder ook geen barcode op. Daarnaast lijkt het een heavyweight lp te zijn van 180g.

Ik wil hem dus gewoon kunnen toevoegen aan Discogs maar ik heb dus geen flauw welke versie dit is.

[ Voor 7% gewijzigd door TheBlackestCrow op 03-11-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 09:00

kraats

Ik rol

@InsanelyHack Maar die DAC kan dan toch alleen het Redbook gedeelte van de SACD's verwerken waardoor het weer een gewone CD-speler is geworden, of vergis ik me nou? Juist de uncompressed bitstream van SACD zou een betere kwaliteit moeten bieden dan de gewone CD laag van een SuperAudio CD.

Edit: excuus, had even niet door dat dit het Vinyl topic was. Lijkt me niet nodig deze discussie hier te voeren :)

[ Voor 16% gewijzigd door kraats op 03-11-2021 17:41 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
TheBlackestCrow schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:33:
Net ontdekt dat een van mijn recente aankopen geen matrix code in de runout heeft staan. Het gaat om Black Sabbath - Black Sabbath.

De enige codes zijn VO 6 847 903 VTY en 847903 2Y op het label en V0 6 847 903 VTY op de hoes. Verder bevat het label de bekende Vertigo swirl. Daarnaast staat er in het Vertigo label "Side 1" in plaats van de gebruikelijke "Side A".

Als ik de codes opzoek op Discogs dan vind ik alleen maar first presses uit het VK (1970). Alleen die verschillen allemaal t.o.v. de mijne. Daarnaast hebben deze allemaal wel een matrix code.

Ik heb dus een reissue, een misprint of een bootleg(?). De eerste optie lijkt mij apart want er zit in vergelijking tot andere reissues ook verder ook geen barcode op. Daarnaast lijkt het een heavyweight lp te zijn van 180g.

Ik wil hem dus gewoon kunnen toevoegen aan Discogs maar ik heb dus geen flauw welke versie dit is.
Succes met zoeken, er zijn 223 verschillende uitgaves (op LP) waarvan een groot deel bootlegs, en de kans dat die van jouw er 1 van is is natuurlijk altijd aanwezig.
Het zal determineren worden op basis van alle kenmerken die je hebt, de code in de runout is vaak ook nog eens slecht te ontcijferen maar wel vaak de sleutel naar succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
pman63 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:00:
[...]

Succes met zoeken, er zijn 223 verschillende uitgaves (op LP) waarvan een groot deel bootlegs, en de kans dat die van jouw er 1 van is is natuurlijk altijd aanwezig.
Het zal determineren worden op basis van alle kenmerken die je hebt, de code in de runout is vaak ook nog eens slecht te ontcijferen maar wel vaak de sleutel naar succes.
Ik had al het vermoeden dat deze zoektocht moeilijk gaat worden. Ik heb het album daarom maar tijdelijk opgeslagen in mijn collectie in Discogs onder een andere variant met ongeveer dezelfde waarde als waar ik de mijne voor gekocht heb.

Misschien dat ik mijn versie later nog wel toevoeg aan Discogs of tenminste op het forum van Discogs vraag of iemand deze versie kent.

Ik vind het wel nogsteeds apart dat de mijne dus helemaal geen codes in de runout heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door TheBlackestCrow op 03-11-2021 19:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joppe113
Mijn nieuwe aanwinst ligt er nu op!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSUBv1h2_UZh1NwR9Nq-SYdxMis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vclbghU7WWLkDVzGz5BsxKQy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Leuk filmpje over misleidende reclame rondom moderne platenspelers:
YouTube: Audiophile Audiophoolery: 90% wrong about turntables

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Uitgangspunt voor mij: reclame = misleiding.
Ja, ook ik laat me leiden door reclame. En vervolgens ga ik waar mogelijk e.e.a. nakijken. Alleen moet je wel weten waar je op moet letten en vervolgens de claim(s) kunnen controleren. En volgens mij is rekenen met Db's niet voor iedereen gesneden koek :+ . Dan is er gelukkig altijd nog het alwetende internet waar dit soort filmpjes en uitleg over Db's te vinden zijn. Heel vermakelijk altijd :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Vintage1967 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:35:
[...]

Uitgangspunt voor mij: reclame = misleiding.
Ja, ook ik laat me leiden door reclame. En vervolgens ga ik waar mogelijk e.e.a. nakijken. Alleen moet je wel weten waar je op moet letten en vervolgens de claim(s) kunnen controleren. En volgens mij is rekenen met Db's niet voor iedereen gesneden koek :+ . Dan is er gelukkig altijd nog het alwetende internet waar dit soort filmpjes en uitleg over Db's te vinden zijn. Heel vermakelijk altijd :P .
En door even wat snel te zoeken heb je vaak al een antwoord of bij twijfel zijn er altijd fora als deze waarop men de twijfel kan ontnemen. Niet iedereen is zo diep in de materie verwikkeld als meerdere hier (incl. mezelf ;) ) verwikkeld. Dus daarom... zoals ze zeggen reclame/marketing kan misleidend zijn als je niet beter weet (en ik werk in de marketing... maar nee liegen doe ik niet O-) ).

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.