Ik maak m'n naald er mee schoon en start met spelen, ik wacht geen minuten, hoog uit een paar tellen.
@Laurens85 Spul verdampt vrij snel, en er zijn mensen die zelfs nat spelen.
Ik wacht overigens ook niet. Effe 'borstelen' en door met die naald.
Ik wacht overigens ook niet. Effe 'borstelen' en door met die naald.
Ik heb de CA Duo, gekocht voor de mc optie die ik inmiddels niet meer nodig heb maar dat terzijde.Cap schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:48:
CA Duo? Beetje zelfde prijsklasse als de MF's, met headphone out, volumeregeling, balansregeling achterop, en, handig de mm/mc schakelaar zit voorop.Zie hem voor 279 euro staan.
Let verder op dat de (MM) ingangscapaciteit zo laag mogelijk is, vanaf je element doen de bekabeling en connectoren al snel 150-200 pF en dat is al (meer dan) zat voor 99% van de MM's. Dus een voorversterker met ingangscapaciteit van 200 of 300 pF wil je zeker niet hebben.
Aanpasbaarheid van ingangscapaciteit (MM) / ingangsweerstand (MC) is volgens mij afwezig tot minimaal bij al de genoemde modellen, maar dat is misschien ook nog een overweging.
De volumegeregelde headphone output is een redelijk nutteloze feature voor mij. De balansregeling is wel handig hoewel als die nodig is heb je een ander probleem dat je beter eerst kunt oplossen.
Hij klinkt prima maar in mijn oren niet veel beter of slechter dan andere pre’s die ik heb (gehad).
Brouwkwaliteit dikke 10. Ruisniveau geen issue.
Het ligt eraan. Ik gebruik Spotify eigenlijk heel vaak buitenshuis (bijv. in de auto). Stukken beter dan de radio.kozue schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:33:
Overigens zal niemand in dit topic er wakker van liggen als Spotify er uit ligt. Wij zetten dan gewoon een plaatje op
https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection
Ik zie mij ook geen platenspeler meezeulen naar kantoor eerlijk gezegd..
You don't need eyes to see, you need vision
Hele leuke platenspelers hoor, die Duals. Ik heb mijn 704 naar de zolder verplaatst omdat hij niet meer gebruikt wordt. Ik gebruik de TD166 vrijwel dagelijks. Die staat dan ook in de woonkamer. En het kriebelt, want ik zou de 704 wel eens helemaal schoon willen maken, een nieuwe stroboscooplamp er in (als die nog te krijgen zijn) en er een nieuwe kap voor bestellen. Die originele stroboscooplamp heb ik vervangen voor een LED met weerstand, maar de lichtopbrengst is onvoldoende. Dat werkt niet lekker.
Ik ben zo verknocht aan de TD166 terwijl ik weet dat de 704 ook een prima speler is. Er zou wat mij betreft wel een ander element onder moeten als ik hem weer ga gebruiken. De Shure V15 klink mij te wollig, alsof er een deken over het geluid ligt. Ik heb ook nooit begrepen waarom dit element zo verschrikkelijk populair is. Aan de andere kant, over smaak valt niet te twisten.
@nineball Lekker plaatje ook
Ik ben zo verknocht aan de TD166 terwijl ik weet dat de 704 ook een prima speler is. Er zou wat mij betreft wel een ander element onder moeten als ik hem weer ga gebruiken. De Shure V15 klink mij te wollig, alsof er een deken over het geluid ligt. Ik heb ook nooit begrepen waarom dit element zo verschrikkelijk populair is. Aan de andere kant, over smaak valt niet te twisten.
@nineball Lekker plaatje ook
Geen ervaring mee, maar er is wel een dual led vervanger voor (in meerdere kleuren, oranje, blauw, groen):Vintage1967 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:03:
Die originele stroboscooplamp heb ik vervangen voor een LED met weerstand, maar de lichtopbrengst is onvoldoende. Dat werkt niet lekker.
https://www.dualfred.de/D...D-Strobe-225321or-en.html

"man is not truly one, but truly two,"
Dank voor de tip! Die ga ik bestellen, want het lijkt mij een prima oplossing.mr_petit schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:22:
[...]
Geen ervaring mee, maar er is wel een dual led vervanger voor (in meerdere kleuren, oranje, blauw, groen):
https://www.dualfred.de/D...D-Strobe-225321or-en.html
[Afbeelding]
Wanneer ik de 704 onder handen ga nemen en dit lampje ga plaatsen, is een tweede
Edit: Ik zie dat ze ook een gauge hebben en een TK-24 1/2 inch mount. Vanavond maar eens rustig verder kijken, want dit is best een interessante site voor een Dual-liefhebbert

[ Voor 13% gewijzigd door Vintage1967 op 12-10-2021 10:06 ]
Zie net op MP een Akai AP-Q50C.
Omdat mijn ouders ooit een Akai 'stereotoren' hadden met een vergelijkbare platenspeler, heb ik nog steeds een zwak voor deze reeks platenspelers. Ach ja, je wordt ouder papa, geef het maar toe........
Maar dat geldt ook voor de aangeboden speler. Ligt het aan mij, of hangt het contragewicht op half zeven
?
Een jaar of twee geleden had ik een soortgelijk iets met een vergelijkbare Akai platenspeler. Mogelijk is dat de reden dat het mij meteen opviel.

En het kan ook aan mij liggen, maar als ik de foto zie, zou ik dit geen 'goed functionerende platenspeler' willen noemen. Voor €120,00 is er toch wel iets (veel) beters te krijgen.
Omdat mijn ouders ooit een Akai 'stereotoren' hadden met een vergelijkbare platenspeler, heb ik nog steeds een zwak voor deze reeks platenspelers. Ach ja, je wordt ouder papa, geef het maar toe........
Maar dat geldt ook voor de aangeboden speler. Ligt het aan mij, of hangt het contragewicht op half zeven
Een jaar of twee geleden had ik een soortgelijk iets met een vergelijkbare Akai platenspeler. Mogelijk is dat de reden dat het mij meteen opviel.

En het kan ook aan mij liggen, maar als ik de foto zie, zou ik dit geen 'goed functionerende platenspeler' willen noemen. Voor €120,00 is er toch wel iets (veel) beters te krijgen.
Dat ziet er niet bepaald als "goed functionerend" uit als ik het zo zie. Maar als je zegt dat je vaker bij Akai bent tegenkomen, misschien wel een onderdeel van hun armen?Vintage1967 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:51:
Zie net op MP een Akai AP-Q50C.
Maar dat geldt ook voor de aangeboden speler. Ligt het aan mij, of hangt het contragewicht op half zeven?
[Afbeelding]
Maar het niet direct iets dat je zou aannemen als dat dit klopt... misschien dan iemand meer ervaring heeft met Akai en hun gebruikte tonearmen? Wel interessant als dit correct is, dan ben wel benieuwd waar deze knik voor dient in het geheel van de afstelling van de arm.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Komt heel bekend voor bij de Akai's die ik onder handen heb gehad. Het contragewicht zit met een rubber geperst in de arm en dat zit niet heel stevig. Je kunt aan de achterkant proberen de schroef die in het rubber zit wat aan te draaien, maar stevig wordt het nooit.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Hoi allen,
Heb dit bericht ook in consumentenaankoopadvies geplaatst, maar er werd gezegd dat het misschien handig is het hier ook even in te gooien omdat hier de echt "cracks" zitten haha. Ik zit met het volgende en ik hoop dat iemand me kan helpen of aanvullen....
*KNIP* echter wordt het op deze manier cross posten en dat is op GoT niet toegestaan. Al was het maar omdat het geheel erg onoverzichtelijk wordt met een vraag op twee plekken. Vanaf hier dus verder in Aankoopadvies platenspeler tot €400.
Heb dit bericht ook in consumentenaankoopadvies geplaatst, maar er werd gezegd dat het misschien handig is het hier ook even in te gooien omdat hier de echt "cracks" zitten haha. Ik zit met het volgende en ik hoop dat iemand me kan helpen of aanvullen....
*KNIP* echter wordt het op deze manier cross posten en dat is op GoT niet toegestaan. Al was het maar omdat het geheel erg onoverzichtelijk wordt met een vraag op twee plekken. Vanaf hier dus verder in Aankoopadvies platenspeler tot €400.
[ Voor 67% gewijzigd door FeaR op 13-10-2021 14:13 ]
Weet iemand of de kap van een DUAL 505-1 ook op de DUAL 704 past?
Helaas kan ik in de diverse manuals op vinylengine.com geen maten of artikelnummers vinden .
Helaas kan ik in de diverse manuals op vinylengine.com geen maten of artikelnummers vinden .
Heb hier een kap van een 505, zie foto:Vintage1967 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:49:
Weet iemand of de kap van een DUAL 505-1 ook op de DUAL 704 past?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P3ZIG7eSU2M4hTH2MrNPyiez.jpg?f=user_large)
Maten zijn gelijk, 505 kap past hier op een 701 en 731Q maar hoogte achterflap van de kap voor in de ophangpunten scharnieren is lager en dikker door de ribbels en dan gaat de kap niet lekker open en dicht of springt uit de ophangpunten.
:strip_exif()/f/image/RqTmSK9K0NCv9WvrDsksC0sR.jpg?f=fotoalbum_large)
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.
@BenEco Helder. Ik weet voorlopig even genoeg. Met name door beide foto's weet ik nu wat ik zo'n beetje kan verwachten.
Bij de Vries in Schiedam kun je een nieuwe kap bestellen helemaal op maat. Kosten 70 euro ongeveer.Vintage1967 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:52:
@BenEco Helder. Ik weet voorlopig even genoeg. Met name door beide foto's weet ik nu wat ik zo'n beetje kan verwachten.
Een SL-Q33. Apart ding met gemotoriseerde automatiek en armlift. Met een infrarood zendertje ziet hij of er een plaat op ligt en zo ja welke maat. Ongeveer dezelfde arm als mijn 1411 maar geen subplateau. Wel een zware grotendeels metalen speler.
De nokjes van de kap waren gaar dus die heb ik eraf gedremeld; de 3d geprinte vervangers staan in bestelling, net als een nieuwe headshell en at-vm95e element.
De nokjes van de kap waren gaar dus die heb ik eraf gedremeld; de 3d geprinte vervangers staan in bestelling, net als een nieuwe headshell en at-vm95e element.
:strip_exif()/f/image/ulcIavdOMdnCH6masnEo0XzA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja joh het wordt echt belachelijk....
Ik heb nu een week mijn sacd speler in huis en ondertussen een 10 tal sacd's en 2 Japanse Cd's gekocht en beluisterd.
Ik heb 4 tal sacd's waar ik ook de vinyl versie van heb, dus een goed moment om mijn "test" bevindingen te delen,.
Het grootste verschil is in het geluid beeld op alle sacd's, althans die ik heb, ligt de nadruk iets meer op de stemmen (behalve die van Bill Withers) verder is de spreiding van de instrumenten vaak net wat meer duidelijk op de sacd's.
Ook de Japanse CD's klinken fantastisch en doen niet echt onder voor de sacd's (zijn in prijs ook bijna hetzelfde).
Het verschil is niet echt super groot en ik denk ook niet dat ik zou weten welke versie er draait als ik ik zomaar de kamer in kom en ik hoor alleen maar de muziek.
Er is ,voor mij althans, niet echt een duidelijke winnaar tussen de formaten en het zal gewoon gaan afhangen van de prijs van het album of het de (sa)cd of Vinyl wordt.
Uiteraard mochten er recensies zijn in het voordeel van een bepaald formaat dan zal ik daar voor opteren.
Maar als de prijzen vergelijkbaar zijn of het verschil niet al te groot dan zal ik voor de vinyl versie gaan dat blijft in mijn optiek toch het mooiste (de hele belevenis) maar anders wordt het echt de (sa)cd.
Wat ik wel verwacht had maar wat in de praktijk toch niet echt naar voren is gekomen is de "warmte" die ik altijd toeschreef aan het medium vinyl tov de wat "kouder" klinkende cd's. Ik vindt op mijn set dat de (sa)cd's in dat opzicht niet echt verschillen van de lp versies. Kan wellicht komen doordat de buizen versterker er een ietwat "warmer" sausje overheen gooit.
Ik heb ondertussen wel al mijn One Step bestellingen van MFSL gecanceled en de sacd's daarvan besteld ik bedoel 159,00 tov 37 euro. ......
Ik merk wel dat ik net als bij vinyl ik het zilveren schijfje (ok goud bij sacd
[ Voor 22% gewijzigd door oldsmelly op 14-10-2021 07:55 ]
MuziekLiefhebbert
afgelopen maandag bij @nineball de Aristona 5777 over kunnen nemen en ondertussen aangesloten op een tijdelijke setup i.v.m. verbouwing.
:strip_exif()/f/image/SXmOjAxTrsMWZDHbyGijdhrK.jpg?f=fotoalbum_large)
- Aristona 577
- BNS Advance 20
- Muse T-amp
- oude voorversterker die ik nog had liggen
en dat speelt eigenlijk best fijn, hij heeft al redelijk wat draai uren gehad afgelopen paar dagen
na de verbouwing kijken of ik er een mooie definitieve plek voor kan vinden!
Thanks @nineball
p.s. ik heb dus nu de oude kenwood P-63 over, hij speelde bij mij niet echt heel goed, ik vond hem namelijk veel "skaten" o.a. maar als iemand hem wil hebben is hij gratis af te halen, is tevens zonder kap want die is kapot.
https://www.vinylengine.com/library/kenwood/p-63.shtml
:strip_exif()/f/image/SXmOjAxTrsMWZDHbyGijdhrK.jpg?f=fotoalbum_large)
- Aristona 577
- BNS Advance 20
- Muse T-amp
en dat speelt eigenlijk best fijn, hij heeft al redelijk wat draai uren gehad afgelopen paar dagen
Thanks @nineball
p.s. ik heb dus nu de oude kenwood P-63 over, hij speelde bij mij niet echt heel goed, ik vond hem namelijk veel "skaten" o.a. maar als iemand hem wil hebben is hij gratis af te halen, is tevens zonder kap want die is kapot.
Weer een kleine verzameling studio albums compleet.
Alle studio albums van Ghost:
:strip_exif()/f/image/hnGBxOKhHA9IPtyOiBvDeK44.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu het live album en de betaalbare singles en EP's nog.
Drie van de vier zijn gekleurd:
Alle studio albums van Ghost:
:strip_exif()/f/image/hnGBxOKhHA9IPtyOiBvDeK44.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu het live album en de betaalbare singles en EP's nog.
Drie van de vier zijn gekleurd:
- Infestissumam rood (standaarduitvoering)
- Opus Eponymous blauw/geel/groen
- Meliora is gewoon zwart
- Prequelle zilver swirl/transparent
[ Voor 7% gewijzigd door TheBlackestCrow op 14-10-2021 19:47 ]
En bonuspunten voor Jim ReevesReloader schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:57:
afgelopen maandag bij @nineball de Aristona 5777 over kunnen nemen en ondertussen aangesloten op een tijdelijke setup i.v.m. verbouwing.
[Afbeelding]
- Aristona 577
- BNS Advance 20
- Muse T-amp
en dat speelt eigenlijk best fijn, hij heeft al redelijk wat draai uren gehad afgelopen paar dagen![]()
Thanks @nineball
Your Friendly Neighborhood Moderator
Iemand een idee hoe ik het laag wat kan verbeteren?
Het valt me op dat het laag behoorlijk achterblijft tov mijn SACD speler.
Gegevens: Technics SL1500C (nieuwste model)
Quadra Expert Element (quardophonisch element)
Aangesloten op een Technics SU-G700
Afspelend op ScanSpeak Studio 30 zelfbouwers.
Ik heb de VTA al omhoog / omlaag geprobeerd maar het wordt er niet echt beter van.
Het enige wat een beetje hielp was switchen naar de ineterne phono amp van de platenspeler.
Iemand tips om het laag te verbeteren?
Het valt me op dat het laag behoorlijk achterblijft tov mijn SACD speler.
Gegevens: Technics SL1500C (nieuwste model)
Quadra Expert Element (quardophonisch element)
Aangesloten op een Technics SU-G700
Afspelend op ScanSpeak Studio 30 zelfbouwers.
Ik heb de VTA al omhoog / omlaag geprobeerd maar het wordt er niet echt beter van.
Het enige wat een beetje hielp was switchen naar de ineterne phono amp van de platenspeler.
Iemand tips om het laag te verbeteren?
Het kan aan veel punten liggen waarom het laag minder aanwezig is. Ten eerste zijn over het algemeen LP anders gemasterd waardoor het laag wat minder booming is. Ten tweede is de mastering van de Lp en Cd verschillend van elkaar, dit komt door de eigenschappen van de Lp.
Ook moet het laag binnen de grenzen worden gehouden omdat anders de tonearm kan overslaan. En veel laag betekend ook bredere groeven wat betekend minder tracks op een enkele zijde.
Maar een lp kan mits de mastering goed is, kan wel aardig wat laag bevatten, maar het zal nooit zo worden als op een (Sa)CD.
Maar wat gebruik je als phono preamp? Ik ervaarde een beter en gebalanceerd er geluid toen ik van een intern naar externe pre-amp ging. Het laag werd strakker maar ook het algehele geluid werd beter in balans. Of anders uiteindelijk een ander element kiezen... Daar kan ook veel verschil in zitten. Het ene element is het ander niet. Een Ortofon element is al vaak dieper in het laag t.o.v. een element van Nagaoka (heb Ortofon een goede tijd gebruikt voor ik naar Nagaoka elementen overging). Elk element heeft zijn eigen karakteristieke eigenschappen. Dus luister je pop/dance dan is Ortofon een goede keuze, luister je Rock of Jazz dan is een Nagaoka een betere keuze.
Al met al, het kunnen veel factoren zijn naast een goede VTA afstelling. Mijn platenspeler was er ook gevoelig voor, maar ik heb hier de mijne na veel afstellen en luisteren op een niveau gekregen dat alles in balans is. Ook hier hangen weer veel haken en ogen aan, gezien ook het ene element weer gevoeliger is voor een juiste VTA dan een de ander. En dan is er nog een punt dat de dikte van de plaat ook weer de VTA kan beïnvloeden. Dus zoveel factoren die de oorzaak kunnen zijn. Naast de mastering van de plaat zelf.
Ook moet het laag binnen de grenzen worden gehouden omdat anders de tonearm kan overslaan. En veel laag betekend ook bredere groeven wat betekend minder tracks op een enkele zijde.
Maar een lp kan mits de mastering goed is, kan wel aardig wat laag bevatten, maar het zal nooit zo worden als op een (Sa)CD.
Maar wat gebruik je als phono preamp? Ik ervaarde een beter en gebalanceerd er geluid toen ik van een intern naar externe pre-amp ging. Het laag werd strakker maar ook het algehele geluid werd beter in balans. Of anders uiteindelijk een ander element kiezen... Daar kan ook veel verschil in zitten. Het ene element is het ander niet. Een Ortofon element is al vaak dieper in het laag t.o.v. een element van Nagaoka (heb Ortofon een goede tijd gebruikt voor ik naar Nagaoka elementen overging). Elk element heeft zijn eigen karakteristieke eigenschappen. Dus luister je pop/dance dan is Ortofon een goede keuze, luister je Rock of Jazz dan is een Nagaoka een betere keuze.
Al met al, het kunnen veel factoren zijn naast een goede VTA afstelling. Mijn platenspeler was er ook gevoelig voor, maar ik heb hier de mijne na veel afstellen en luisteren op een niveau gekregen dat alles in balans is. Ook hier hangen weer veel haken en ogen aan, gezien ook het ene element weer gevoeliger is voor een juiste VTA dan een de ander. En dan is er nog een punt dat de dikte van de plaat ook weer de VTA kan beïnvloeden. Dus zoveel factoren die de oorzaak kunnen zijn. Naast de mastering van de plaat zelf.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Inderdaad was ik niet duidelijk. De SL1500C heeft een interne phono amp in de platenspeler die je kan uitzetten, dan wordt het standaard phone out en sluit ik m op de interne phono amp van mijn SU-G700 aan. De phono amp van de SL1500C wordt door velen omschreven als een Ortofon optimized amp (Red & Blue) dacht ik. Maar de Quadra Expert klinkt er wat mijn smaak betreft beter mee. Je hebt helemaal gelijk verder, ik ervaar het ook zo. Ik luister met name veel van tussen de jaren 65-79 op vinyl omdat met name in die tijd het vinyl echt top was. In de jaren 80 moest het allemaal goedkoper en het valt mij op dat met name dat vinyl echt beduidend minder is. (Uitzonderingen daargelaten). Als ik de amp op iets meer bass zet is het al goed alleen kan mijn amp van bijna 2K dat niet per input source onthouden. Ik zit te denken om een Umik-1 met een DSP module te kopen om alle imperfecties er op die manier uit te filteren en te compenseren.
Het zit 'm denk ik gewoon in de persingen. Net ff wat verschillend spul opgezet. Ik heb hier een test track gemaakt met een fragment van Crosby Stills Nash 1974 / Santana 1968 / Steve Wilson 2020 ik ben weer gerust gesteld ;-) Evt hier te beluisteren 5 min. Laat weten of je het met me eens bent dat dit goed klinkt of niet natuurlijk! PS er zit wat storing op de line - input naar mijn PC.
[ Voor 4% gewijzigd door InsanelyHack op 16-10-2021 14:39 ]
Deze week reeds lang geleden bestelde platen uit de UK mogen ontvangen. Na aftikken van de BTW en servicekosten (Daar kun je ook een leuke plaat voor kopen) er thuis achtergekomen dat tijdens transport de platen aardig heen en weer waren geschud, met als gevolg dat de binnenhoezen kapot waren. Na reclameren bij Sound of Vinyl het complete bedrag (inclusief de verzendkosten) terug gekregen, de platen mocht ik houden. Leuk natuurlijk maar jammer dat de vervoerders niet zorgvuldiger omgaan met wat hen is toevertrouwd. Aan de verpakking was ook niet te zien dat er iets niet goed zou zijn.
Wat me wel opvalt is dat een aantal fabrikanten tegenwoordig een wat dikker papier gebruiken, die wat gevoeliger is voor scheuren dan het papier wat vroeger gebruikt werd.
De platen zelf klinken beter dan de CD's die destijds origineel uit zijn gekomen, misschien dat er toch nog iemand achter de knoppen heeft gezeten voor deze re-releases.
Wat me wel opvalt is dat een aantal fabrikanten tegenwoordig een wat dikker papier gebruiken, die wat gevoeliger is voor scheuren dan het papier wat vroeger gebruikt werd.
De platen zelf klinken beter dan de CD's die destijds origineel uit zijn gekomen, misschien dat er toch nog iemand achter de knoppen heeft gezeten voor deze re-releases.
:strip_exif()/f/image/od9TYtY9MtcIeEQ3Y1SEuuE5.jpg?f=fotoalbum_large)
Net de vinylrelease van hippotraktor binnen. Wat een vette plaat. De Colored vinyls zijn nog mooier maar is me de meerkost niet waard...
[ Voor 15% gewijzigd door Faece op 16-10-2021 15:54 ]
Mijn shopping day was vandaag net iets anders, na indirect bliksem inslag is mijn Onkyo TX NR-808 ter ziele gegaan
, waar ik toch wel een beetje ziek van was, nu tegen een leuke aanbieding aangelopen van een Denon DRA800H (stereo met 4K HDMI, Bluetooth, Internet Radio, WiFi ed.
Minder kabel meuk en past mooi bij mijn Denon DP-300F en ik moet zeggen het klinkt absoluut niet verkeerd, en het hebben van Bass/Treble/balance knoppen is ook wel weer fijn.
Het geluid gewoon weer in Stereo bevalt me eerlijk gezegd nog beter ook, wellicht binnenkort ook maar de AT-VM95E vervangen voor een AT-VM95ML.
Nu even genieten van de Traveling Wilburys op de draaitafel …
Minder kabel meuk en past mooi bij mijn Denon DP-300F en ik moet zeggen het klinkt absoluut niet verkeerd, en het hebben van Bass/Treble/balance knoppen is ook wel weer fijn.
Het geluid gewoon weer in Stereo bevalt me eerlijk gezegd nog beter ook, wellicht binnenkort ook maar de AT-VM95E vervangen voor een AT-VM95ML.
Nu je het over binnenhoezen hebt.pman63 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:40:
Sommige fabrikanten gebruiken zelf binnenhoezen met antistatische voering. Wel een pluspunt aangezien alleen papier ook niet bepaald goed is.
Ik heb ook wel eens albums besteld welke zowel de papieren als antistatische binnenhoezen hebben. De papieren is dan eigenlijk puur voor artwork bedoeld.
Er zijn ook fabrikanten die dat weten te combineren, Dus zowel artwork als een antistatische binnenhoes in een. Op de kostprijs van een plaat zal dat niet heel veel verschil maken, maar ik denk ook hier dat het vooral een centenkwestie is die vooral in hun voordeel uit moet slaan.
Nu nog een paar dagen extra wachten op een 2M-blue element, wat ook past in de 2M-Red die al aan de arm hangt, scheelt hopelijk ook weer uitlijnen. PostNL maakt in het weekeinde de laatste tijd vaker rare sprongen.
e 2M-Blue was een stukje goedkoper bij www.green-vinyl.com dan bij alle andere aanbieders.
Nu nog een paar dagen extra wachten op een 2M-blue element, wat ook past in de 2M-Red die al aan de arm hangt, scheelt hopelijk ook weer uitlijnen. PostNL maakt in het weekeinde de laatste tijd vaker rare sprongen.
e 2M-Blue was een stukje goedkoper bij www.green-vinyl.com dan bij alle andere aanbieders.
Ik dacht even snel op Amazon een ok Technics achtige headshell te scoren voor de SL-Q33, wat is dat nou weer voor merk…
Verder vandaag het arm snaartje vernieuwd dus dat loopt weer soepeltjes. Todo is de scharnieren van de kap, de kap verder polijsten en de mat goed plat op het plateau krijgen, die krult nu wat omhoog. En er ontbreekt een spiraalveer in één van de vier voetjes, ook nog opsnorren. Kortom een hoop kleine klusjes maar dat is ie wel waard.
:strip_exif()/f/image/z7c706iMMbRuVE5f3lCsietm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ah2QgTuRKWw69WeeIJywo2pY.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder vandaag het arm snaartje vernieuwd dus dat loopt weer soepeltjes. Todo is de scharnieren van de kap, de kap verder polijsten en de mat goed plat op het plateau krijgen, die krult nu wat omhoog. En er ontbreekt een spiraalveer in één van de vier voetjes, ook nog opsnorren. Kortom een hoop kleine klusjes maar dat is ie wel waard.
:strip_exif()/f/image/z7c706iMMbRuVE5f3lCsietm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ah2QgTuRKWw69WeeIJywo2pY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pggrOj210ucOIpq0H3l3gmYD.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij wijze van impuls aankoop laatst nog een Angel Olsen EP gekocht. Blijken allemaal 80's covers te zijn...
https://angelolsen.bandcamp.com/album/aisles
https://angelolsen.bandcamp.com/album/aisles
Na een hele lang tijd hier gelurked te hebben, heb ik (in een beschonken bui) mijn eerst plaat gekocht.
Enige probleem is dat ik nog geen plaatjesdraaier heb
Een lange tijd geleden heb ik al rondgekeken voor een speler, ook hier werd ik goed geholpen en is uiteindelijk de keuze op de Rega Planar 1 gevallen. Ik zie nu 2 verschillende versies bij bol staan:
Ik heb hier een Denon AVR-X2500H staan met een phone in, dus dat zit voor nu wel goed.
Ik vraag me alleen af of het voor de toekomst misschien waard kan zijn om voor de plus te gaan. Ik vind het lastig in te schatten, in mijn hoofd hoort de platenspeler bij een versterker maar als newb hoor ik graag wat veteranen advies.
Enige probleem is dat ik nog geen plaatjesdraaier heb
Een lange tijd geleden heb ik al rondgekeken voor een speler, ook hier werd ik goed geholpen en is uiteindelijk de keuze op de Rega Planar 1 gevallen. Ik zie nu 2 verschillende versies bij bol staan:
- Rega Planar 1
- Rega Planar 1 Plus
Ik heb hier een Denon AVR-X2500H staan met een phone in, dus dat zit voor nu wel goed.
Ik vraag me alleen af of het voor de toekomst misschien waard kan zijn om voor de plus te gaan. Ik vind het lastig in te schatten, in mijn hoofd hoort de platenspeler bij een versterker maar als newb hoor ik graag wat veteranen advies.
@barriie Als dat het enige verschil is zou ik die versie nemen (in jouw geval) zonder die Phono voorvertserker. Vaak zijn die toch al niet van een goede kwaliteit en je huidige receiver heeft al een phono ingang.
MuziekLiefhebbert
Ik zou even verder kijken dan bol, er zijn vast andere aanbieders met een fysieke winkel die je ook advies kunnen geven, ze zijn overal wat ik zo zie even duur.
Wat ik hier en daar wel lees is dat de Rega's nogal picky zijn voor wat de keuze in het element (dus voor als je wat anders wilt). Dus je kunt ook even verder kijken naar een Pro-Ject, die zijn in die prijsklasse niet beter of slechter.
Wat ik hier en daar wel lees is dat de Rega's nogal picky zijn voor wat de keuze in het element (dus voor als je wat anders wilt). Dus je kunt ook even verder kijken naar een Pro-Ject, die zijn in die prijsklasse niet beter of slechter.
Ik zie dat de lokale iEar hem ook heeft staan, zal daar van de week even binnen lopen.pman63 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:10:
Ik zou even verder kijken dan bol, er zijn vast andere aanbieders met een fysieke winkel die je ook advies kunnen geven, ze zijn overal wat ik zo zie even duur.
Bedankt voor de hulp (weer)!
Na best een lange tijd rust in m’n collectie heb ik ook weer eens wat nieuws. Vorige week kwam ik er achter dat Lucas & Steve ook een LP hebben uitgebracht, en die kwam vandaag met de post mee. Waarschijnlijk niet de smaak van de meesten hier, als ik andere aankopen zo zie, maar ik hou wel van lekker dansbare muziek met beukende beats. Wel jammer van die belachelijke prijzen van tegenwoordig (30 + 5 voor shipping), maar ze lijken het nergens anders te verkopen dan in hun eigen webwinkel. Met gebrek aan concurrentie zijn stijgende prijzen niet zo vreemd…
Maar ondanks de prijs ben ik hier heel blij mee, en daar gaat het om
Maar ondanks de prijs ben ik hier heel blij mee, en daar gaat het om

Niet kopen, geen instelbare anti-skating, wat er gewoon wel bij hoort.barriie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:20:
- Rega Planar 1
- Rega Planar 1 Plus
Kijk bijv even naar een Project Debut of Denon DP-300F voor een platenspeler die voldoet aan de minimale vereisten.
Ziet er netjes uit, die DRA800H.Habana schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:16:
Mijn shopping day was vandaag net iets anders, na indirect bliksem inslag is mijn Onkyo TX NR-808 ter ziele gegaan, waar ik toch wel een beetje ziek van was, nu tegen een leuke aanbieding aangelopen van een Denon DRA800H (stereo met 4K HDMI, Bluetooth, Internet Radio, WiFi ed.
Je opmerking dat stereo je 'eerlijk gezegd nog beter bevalt', kan ik mij levendig voorstellen. Noem mij oud of ouderwets, maar ik heb nooit iets anders gehad dan stereo versterkers.
Ik stream niet, kijk praktisch geen films en als ik er een kijk, is zelfs het geluid van de TV zelf voldoende. Dus voor mij is er nooit een reden geweest om naar een netwerkreceiver met wifi en / of surround systeem te gaan. En dan nog zou ik waarschijnlijk een aparte stereo versterker hebben voor muziek
Net als bij de keuze van een platenspeler, is het belangrijk dat je weet wat voor jou belangrijk is en welke mogelijkheden je gaat gebruiken. Vervolgens is het voor mij de kunst om juist dat apparaat te vinden dat die mogelijkheden biedt en niet (veel) meer dan dat en daar in te investeren. Dan vind ik het mooi dat dat voor jou een heel andere versterker is dan voor mij
@Vintage1967 Ik denk dat mijn uiteindelijke keuze ook te maken heeft met mijn verblijf op de volkstuin in de zomer maanden (April t/m Oktober) daardoor ben ik weer veel meer naar muziek gaan luisteren en mis het surround gedoe in het geheel niet.
Maar ik had nu wel de wens voor thuis een Stereo versterker met de HDMI aansluitingen, maar dat heeft meer te maken met mijn opstelling thuis.
Al met al ben ik reuze blij dat ook dit soort Stereo versterkers tegenwoordig te koop zijn, keuze hebben is mooi.
De muziek klinkt in mijn oude oren weer zoals het hoort en geniet met volle teugen, zowel op de volkstuin als thuis dus een Win Win zal ik maar zeggen…
Nu tijd voor koffie en een plaatje opzetten..
Maar ik had nu wel de wens voor thuis een Stereo versterker met de HDMI aansluitingen, maar dat heeft meer te maken met mijn opstelling thuis.
Al met al ben ik reuze blij dat ook dit soort Stereo versterkers tegenwoordig te koop zijn, keuze hebben is mooi.
De muziek klinkt in mijn oude oren weer zoals het hoort en geniet met volle teugen, zowel op de volkstuin als thuis dus een Win Win zal ik maar zeggen…

Nu tijd voor koffie en een plaatje opzetten..
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik heb uiteindelijk een SL1500c van Technics gekocht. super fijne platenspeler met goede reviews.
- Rega Planar 1
- Rega Planar 1 Plus
YouTube: SL-1200 Record Player FOR LESS! The TECHNICS SL-1500C Turntable Review
Ook zou ik de platenspeler nooit op een 7.1 set aansluiten omdat de eindtrappen van een lagere kwaliteit zijn in vergelijking met bv een oude Marantz pm 80-mk2 oid. Maar das mijn mening natuurlijk :-)
Vriendin is op pad vanavond en de postbode is geweest!Charly schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:16:
Ik zit een beetje te klikken voor een voorversterker die ook MC doet ... bla bla bla

:strip_exif()/f/image/OendsMOFx4wVH2abhAqUuWaw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Charly op 20-10-2021 18:57 ]
Kijk dat is nou mooi spul! Geniet er maar van!Charly schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:56:
[...]
Vriendin is op pad vanavond en de postbode is geweest!![]()
[Afbeelding]
Die SL1500c is iets dieper dan mijn budget hiervoor helaas.InsanelyHack schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:39:
[...]
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik heb uiteindelijk een SL1500c van Technics gekocht. super fijne platenspeler met goede reviews.
YouTube: SL-1200 Record Player FOR LESS! The TECHNICS SL-1500C Turntable Review
Ook zou ik de platenspeler nooit op een 7.1 set aansluiten omdat de eindtrappen van een lagere kwaliteit zijn in vergelijking met bv een oude Marantz pm 80-mk2 oid. Maar das mijn mening natuurlijk :-)
Wat bedoel je precies met "eindtrappen van een lagere kwaliteit"? Ik heb mijn hele set (Q-Acoustics 3050i cinema set) aan de Denon hangen, vandaar dat ik daar ook de LP op wou aansluiten, is het misschien beter om het op een andere manier te doen?
Jammer... misschien toch doorsparen? Er is ook nog een SL-100C die goedkoper zou moeten zijn maar is volgens mij slecht beschikbaar. Er is ook een SL1200MK7 voor 100 euro minder. Maar ik begrijp je dilemma.Die SL1500c is iets dieper dan mijn budget hiervoor helaas.
Tja toen ik als 50plusser weer aan het vinyl ging heb ik eigenlijk al mijn oude platen van vroeger in sneltreinvaart teruggekocht. Ik draai ze dus voor de beleving en de herinnering. Daar hoort ook de audio set bij in mijn beleving. Ik heb mazzel gehad met een Thorens TD166 die ik kreeg van een collega (mijn vrouw zal het pech noemen want daardoor ben ik besmet geraakt). Ik heb daar een Marantz stereo versterker bij gekocht 2de hands van 20 jaar oud ofzo voor 150 euro (PM8200 super gaaf ding). Die set was echt goedkoop en klonk fantastisch. Een oude "traditionele" versterker , vooral Marantz, staan bekend om hun warme weergave. De uitleg waarom gaat diep in electronische basis beginselen. Goede transformator (kilo's). Grote Buffer condensatoren, goede biasstroom om de transistoren in een gebied te gebruiken dat ze juist die klankkleur geven, volledig symmetrische opbouw, veel massa sporen om interferentie te elimineren etc etc. Een 7.1 versterker is niet gebouwd (de meeste) op basis van deze principes. Een snelle google laat zien dat de 2500H een cpu board in de buurt van de eindtrap heeft zitten en de trafo is van een standaard kwaliteit.Wat bedoel je precies met "eindtrappen van een lagere kwaliteit"? Ik heb mijn hele set (Q-Acoustics 3050i cinema set) aan de Denon hangen, vandaar dat ik daar ook de LP op wou aansluiten, is het misschien beter om het op een andere manier te doen?
Dus als je écht de vinyl sound wil horen zou ik dat nooit op een 7.1 set doen alhoewel het wel praktischer is. Maar ook aan de oude meuk kleven nadelen. Vind maar eens een goede versterker die nog goed is. Veelal gaat het dan om revised of recapped versterkers en die kosten ook behoorlijk wat. Tis maar net welke richting je inwil. Maar inmiddels ben ik ook van de "Warm klinkende Marantzen" afgestapt en heb ik een set samen met de fantastische Technics SU-G700 die ik je ook van harte kan aanbevelen trouwens maar die is nog een stukje prijziger ;-) Het verschil was al merkbaar bij het uploaden naar YouTube. Op mijn oude set werd Jean Michael Jarre niet herkent als content. Bij het 2de filmpje werd onmiddellijk Steve Wilson herkent ...
Hehehe. Nee hoor, wij hebben (naast een gedeelde) ieder een eigen rekening. Oa om zonder schuldgevoel/scheve blikken dit soort hobby aankopen te kunnen doen.
//
Laat je niet gek maken @barriie, het kan altijd mooier / duurder. Ik zou zoals je eerder aangeraden is een speler zonder phono versterker kopen en lekker die met je reciever gebruiken. Mocht blijken dat je het plaatjes draaien leuk vindt en het blijft doen kun je altijd verder zien. Daar heb je nu echt geen platenspeler van 1000 euro voor nodig.
[ Voor 37% gewijzigd door Charly op 21-10-2021 21:19 ]
Als je een Technics zoekt kun je ze ook tweede hands kopen... Een goed werkende SL-1710 moet je voor rond de 200 - 225 euro kunnen vinden... Idem voor de SL-1500 van Technics...barriie schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:20:
[...]
Die SL1500c is iets dieper dan mijn budget hiervoor helaas.
Wat bedoel je precies met "eindtrappen van een lagere kwaliteit"? Ik heb mijn hele set (Q-Acoustics 3050i cinema set) aan de Denon hangen, vandaar dat ik daar ook de LP op wou aansluiten, is het misschien beter om het op een andere manier te doen?
Trouwens, deze zijn ook interessant:
https://www.marktplaats.n...on-2m-red?previousPage=lr
https://www.marktplaats.n.../m1752527719-denon-dp-400
Beiden leuke spelers via een betrouwbaar adres waar ik nog nooit gezeik mee heb gehad...
Ps.: alles beter dan een rega planar 1...
[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 21-10-2021 12:10 ]
Weet iemand wat voor gadget er op deze sl-1200 zit? (te zien op oa 12:32, als het goed is start het filmpje daar ook) Het lijkt een controller voor een sampler oid? Maar met Google kom ik er vooralsnog niet uit.
You don't need eyes to see, you need vision
Heb jij een DL103 zonder R besteld? Ik heb zelf al een aantal jaren de R variant en ben er erg tevreden over.Charly schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:56:
[...]
Vriendin is op pad vanavond en de postbode is geweest!![]()
[Afbeelding]
Maar wat ik ervan begrepen heb is dat dit element graag een wat zwaardere arm heeft en is mijn TP16 op de Thorens TD160 op de limiet. Ik heb daarnaast sinds een tijdje een TD 150 met Rega arm en dat zou beter zijn.
Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een MC/MM phono versterker maar met de eis dat impedantie en capaciteit op beide ingangen in te stellen is, kan dat op die Musical Fidelity? Wordt me niet duidelijk van hun site.
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Ik heb de vanilla versie zonder R, vooral omdat ik het toch als een soort benchmark zie.Saab schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:33:
[...]
Heb jij een DL103 zonder R besteld? Ik heb zelf al een aantal jaren de R variant en ben er erg tevreden over.
Maar wat ik ervan begrepen heb is dat dit element graag een wat zwaardere arm heeft en is mijn TP16 op de Thorens TD160 op de limiet. Ik heb daarnaast sinds een tijdje een TD 150 met Rega arm en dat zou beter zijn.
Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een MC/MM phono versterker maar met de eis dat impedantie en capaciteit op beide ingangen in te stellen is, kan dat op die Musical Fidelity? Wordt me niet duidelijk van hun site.
Ik heb hem zelf nu in een Jelco arm hangen. Van wat ik gelezen heb is de consensus volgens mij dat de Rega armen eigenlijk al te licht zijn, maar als je het spul toch al hebt staan kun je het natuurlijk altijd proberen. (Ik vindt het zelf wel mooie armen, heb nog een oem variant van de RB250 boven staan.)
Impendantie en capaciteit zijn instelbaar op die MF pre, maar niet super uitgebreid. Het werkt met pluggen die je er achterin kan steken, wat op zich prima gaat maar als wat er bij zit niet de waarde is die je zoekt moet je dus zelf aan het solderen met weerstandjes in cinch pluggen. Als je uitgebreid met die loading wil stoeien kun je dus denk ik beter iets anders kopen.
Verder is de eerste indruk van dat ding wel goed. Alleen jammer dat het USB adaptertje en snoertje dan weer van de goedkoopst mogelijke variant lijken zijn... Maargoed. Da's het voordeel van USB / 5v. Da's makkelijk te swappen.
Helaas is Jelco out of business maar ik ga toch eens proberen om ergens eentje te kopen. Ik heb zelf de RB300 arm maar ik heb nog geen passende headshell schroefjes voor de DL103.Charly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:42:
[...]
Ik heb de vanilla versie zonder R, vooral omdat ik het toch een soort benchmark zie.
Ik heb hem zelf nu in een Jelco arm hangen. Van wat ik gelezen heb is de consensus volgens mij dat de Rega armen eigenlijk al te licht zijn, maar als je het spul toch al hebt staan kun je het natuurlijk altijd proberen. (Ik vindt het zelf wel mooie armen, heb nog een oem variant van de RB250 boven staan.)
Ik ga eens lezen over de verschillen tussen de DL103 and r variant. Een ander element, wel heel anders is de DL301 maar die is ook niet nieuw meer te verkrijgen, althans zo lijkt het.
Voor nu even een Sumiko Pearl element gekocht om de TD150 uit te proberen, ga van het weekend lekker afstellen.
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Jammer dat ze de Denon Dl 160 niet meer maken, geweldig element was dat.
Klopt het dat de DL 103 een vrij hoge naalddruk nodig heeft, 2,5 gram ?
[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 22-10-2021 19:40 ]
Mja, ik las het. Ik heb er nog niet zo lang geleden een van ebay geplukt. Er was een aanbieder in de VS die een partij OEM Jelco's in de verkoop had, maar die is blijkbaar ook los want ik kan hem niet meer vinden.Saab schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:03:
[...]
Helaas is Jelco out of business maar ik ga toch eens proberen om ergens eentje te kopen. Ik heb zelf de RB300 arm maar ik heb nog geen passende headshell schroefjes voor de DL103.
Si. Ik draai hem met iets minder maar wel binnen spec.Roderiktweaker schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:35:
...
// Heel iets anders
Ben er inmiddels denk ik ook achter waar die brom in mn CA 540p vandaan kwam. Lijkt er op dat daar een elco *pats* gezegd heeft. Hele klodder roestkleurige smurrie tegen de binnenkant van de behuizing.
Printplaatje lijkt verder schoon, dus eens zien wat er gebeurt als we die vervangen.
[ Voor 68% gewijzigd door Charly op 23-10-2021 16:25 ]
Klodders bruine troep zijn bij met name voedingselco's gebruikelijk, dat is dan doorgaans lijm om ze stevig vast te zetten tegen mogelijk 50Hz getril en bijkomende schade op lange termijn. Vaak wordt er niet zo nauwkeurig gewerkt en eindigt er ook wel een klodder waar ie niet hoort. Als de elco niet bol staat en na uitsolderen blijkt dat de elco ook niet leeggelopen is en de capaciteit rond de gespecificeerde waarde dan zal het wsch gewoon lijm zijn.Charly schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:01:
[...]
Ben er inmiddels denk ik ook achter waar die brom in mn CA 540p vandaan kwam. Lijkt er op dat daar een elco *pats* gezegd heeft. Hele klodder roestkleurige smurrie tegen de binnenkant van de behuizing.![]()
Printplaatje lijkt verder schoon, dus eens zien wat er gebeurt als we die vervangen.
Ik desoldeer altijd 1 soldeerpad. Dan kan je daarna ook de capaciteit meten. Is sneller en kans op schade verklein je hiermee.Als de elco niet bol staat en na uitsolderen
Kun je een foto plaatsen van de plek des onheils?Charly schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:01:
[...]
// Heel iets anders
Ben er inmiddels denk ik ook achter waar die brom in mn CA 540p vandaan kwam. Lijkt er op dat daar een elco *pats* gezegd heeft. Hele klodder roestkleurige smurrie tegen de binnenkant van de behuizing.![]()
Stond hier gisteren een Dual bij de kringloop, volgens mij de KA60, even getwijfeld maar toch maar niet meegenomen.

Wat voor fancy achtergrond heb jij dan achter je installatie?Yalopa schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:20:
Al greenPink
[Afbeelding]
Is eigenlijk wel een toffe uitvoering met symfonieorkest
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
nineball schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:06:
[...]
Kun je een foto plaatsen van de plek des onheils?
:strip_exif()/f/image/tSOmNUKW5jpNyxuvV0VZEbCC.jpg?f=fotoalbum_large)
In het licht zie je wat korrelig spul liggen.
:strip_exif()/f/image/fISx9ABLcpvF93PoagDb8ebh.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit zat er boven "tegen het plafond"
Verder niet echt schade te zien, maar gezien de locatie / verspreiding van dat residu ga ik er vanuit dat het dat voorste elcotje geweest is. Maar ik heb verder de ballen verstand van elektronica, dus als ik er naast zit hoor ik het graag.
@Charly Mijn eerste reactie: gevalletje elcootje vervangen.
And now something completely different....
Afgelopen weekend een stapel van ongeveer 60 LP's gekocht via MP.
Artiesten die er tussen zitten zijn Anthrax, Jimi Hendrix, The Beatles (2 stuks, allebei mono), The Rolling Stones, The Doors, maar ook CCC Inc. en Neil Young. Er zitten ook artiesten tussen die ik zelfs van naam niet ken. Dat wordt weer meerdere avonden wassen en nieuwe muziek ontdekken
. Zo ken ik de namen CCC Inc. en Neil Young natuurlijk wel, maar ken ik hun muziek totaal niet
.
Helaas is de advertentie verwijderd en heb ik geen screenshots gemaakt, anders zou ik nog een paar namen vermelden. De verkoper heeft veel en goede recensies, ook op het gebied van LP's, en geeft aan dat ze allemaal in goede staat zijn. Zonder krassen. Ik ben benieuwd ....... De stapel wordt uiterlijk woensdag verzonden, dus tegen het einde van de week mogen jullie de eerste foto's verwachten.
And now something completely different....
Afgelopen weekend een stapel van ongeveer 60 LP's gekocht via MP.
Artiesten die er tussen zitten zijn Anthrax, Jimi Hendrix, The Beatles (2 stuks, allebei mono), The Rolling Stones, The Doors, maar ook CCC Inc. en Neil Young. Er zitten ook artiesten tussen die ik zelfs van naam niet ken. Dat wordt weer meerdere avonden wassen en nieuwe muziek ontdekken
Helaas is de advertentie verwijderd en heb ik geen screenshots gemaakt, anders zou ik nog een paar namen vermelden. De verkoper heeft veel en goede recensies, ook op het gebied van LP's, en geeft aan dat ze allemaal in goede staat zijn. Zonder krassen. Ik ben benieuwd ....... De stapel wordt uiterlijk woensdag verzonden, dus tegen het einde van de week mogen jullie de eerste foto's verwachten.
@Vintage1967 tja dat maakt de hobby spannend en interessant. Krassen zegt niks. Als de vorige eigenaren de platen hebben geruïneerd door een oude of goedkope naald te gebruiken dan blijf je dit altijd horen. Ook zie je niet of een goede of slechte persing is. Ik heb gemixte ervaringen op MP. Ik kom meestal uit op 20% pareltjes, 40% goed tot voldoende en 40% bras waar ik weer vanaf wil. Dus reken ook op wat uitval. Maar de percentages gaan ook aardig op met nieuw. Het voordeel is dan dat je altijd de slechte meuk kan terugsturen. Ik heb bv op Amazon 28 x the Division Bell gekocht (mocht van Amazon) die allemaal niet goed waren. Uiteindelijk een gekleurde (blauwe) uit 2016 gekocht voor 80 euro die perfect was.
@Charly ik denk dat het die zwarte elcootjes zijn, één van de vier die ik zo zie. Dat zijn geen musicale (die zie ik ook dat zijn de groene), maar gewone elco's gebruikt voor de voeding van de opamp. Ik zou deze zwarte elco's vervangen voor exemplaren met een hogere capaciteit en dezelfde of iets hogere spanning. Dus als er nu 220uF 16V staat kan je 330uF of 470uF nemen en als het 16V nu is kan je ook gerust 25V nemen.
Ook zou ik de opamp's op voetjes zetten zodat je ook andere opamp's kan uitproberen. Iedere opamp heeft een ander muzikaal gedrag / klankkleur.
Ook zou ik de opamp's op voetjes zetten zodat je ook andere opamp's kan uitproberen. Iedere opamp heeft een ander muzikaal gedrag / klankkleur.
Lijkt me inderdaad een geplofte elco, vervangen maar.Charly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
[Afbeelding]
In het licht zie je wat korrelig spul liggen.
[Afbeelding]
En dit zat er boven "tegen het plafond"
Verder niet echt schade te zien, maar gezien de locatie / verspreiding van dat residu ga ik er vanuit dat het dat voorste elcotje geweest is. Maar ik heb verder de ballen verstand van elektronica, dus als ik er naast zit hoor ik het graag.
Is hij ook echt aan de bovenkant opengebarsten, bij het zilverkleurige kruisje zeg maar? Daar zou de rommel ontsnapt moeten zijn.
Ik heb nu welgeteld en morgen komt mijn platenspeler. Volg al een tijdje dit forum en heb ook de startpost goed doorgelezen. Maar hoe weet ik nu wat een beetje eerlijke prijs is voor een 2de hands lp? En is er dan een website die er echt uitspringt om bij te kopen?
Wil in mijn enthousiasme niet onnodig veel geld gelijk uitgeven....
1 Discogs - De app is ook handig om even een price check te doen als je ergens in een winkel staat.joppe113 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:57:
Ik heb nu welgeteld en morgen komt mijn platenspeler. Volg al een tijdje dit forum en heb ook de startpost goed doorgelezen. Maar hoe weet ik nu wat een beetje eerlijke prijs is voor een 2de hands lp? En is er dan een website die er echt uitspringt om bij te kopen?
2 Discogs - Hangt van de seller af natuurlijk, maar ik heb tot nu toe alleen maar positieve ervaringen.
Niet 2e hands, maar de koopjesbakken van bv. plato en velvet zijn ook nog wel eens de moeite.
Dat is het vreemde dus. Ik zie daar nergens overduidelijke schade... Het is meer vanwege de verspreiding van die zut dat mn conclusie is dat het daar vandaan moet komen.nineball schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:51:
[...]
Lijkt me inderdaad een geplofte elco, vervangen maar.
Is hij ook echt aan de bovenkant opengebarsten, bij het zilverkleurige kruisje zeg maar? Daar zou de rommel ontsnapt moeten zijn.
//
@InsanelyHack Had inderdaad al wel gezien dat mensen helemaal loco gaan upgraden van die CA voorversterkertjes. Misschien voor later deze winter nog wel leuk om een beetje mee te spelen.
Voorlopig nog lekker aan het tweaken met mn nieuwe elementje en ik wil ook nog een keer een nieuw armbordje maken.
[ Voor 56% gewijzigd door Charly op 25-10-2021 17:18 ]
@joppe113 En vergeet niet de lokale platenzaak, zeker zaken die voornamelijk tweedehands verkopen hebben vaak genoeg te bieden en geven je ook de mogelijkheid de plaat te inspecteren op krassen alvorens de aankoop. 😉
En als je wat specifieker zoekt, dan zijn de CD en plaat beurzen ook leuk om op rond te kijken. Daar is er zeker wel genoeg voor een leuke prijs te halen.
En als je wat specifieker zoekt, dan zijn de CD en plaat beurzen ook leuk om op rond te kijken. Daar is er zeker wel genoeg voor een leuke prijs te halen.
[ Voor 26% gewijzigd door Toshirou op 25-10-2021 18:15 ]
Misschien al een keer vervangen en de troep niet opgeruimd?Charly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:11:
Dat is het vreemde dus. Ik zie daar nergens overduidelijke schade... Het is meer vanwege de verspreiding van die zut dat mn conclusie is dat het daar vandaan moet komen.
Doormeten van de elco geeft uitsluitsel. Een goede meter kost 7 tientjes maar bij Ali heb je ook generieke componenten doormeters die als bouwpakketje worden verkocht, die kunnen ook elco’s meten.
Bijvoorbeeld:
https://ae01.alicdn.com/k....jpg_640x640Q90.jpg_.webp
[ Voor 8% gewijzigd door nineball op 25-10-2021 19:12 ]
Discogs, maar de prijs voor een vroege uitgave is vaak wel een stuk hoger dan van een recentere heruitgave. Daarnaast afhankelijk van hoe graag je iets wilt hebben natuurlijk.
Vooral als verzamelaar is het erg handig om door de bomen het bos nog te zien.
Als het even kan rechtstreeks kopen, dat scheelt je enorm in de verzendkosten, en vergeet de aanbieders uit het VK voorlopig maar even, er komt maar weinig meer gratis langs de afhandelaars voor wat betreft invoer, BTW en afhandelingskosten.
Vooral als verzamelaar is het erg handig om door de bomen het bos nog te zien.
Als het even kan rechtstreeks kopen, dat scheelt je enorm in de verzendkosten, en vergeet de aanbieders uit het VK voorlopig maar even, er komt maar weinig meer gratis langs de afhandelaars voor wat betreft invoer, BTW en afhandelingskosten.
Inhakend op de opmerking over platen beurzen: wie gaat er naar de mega CD / DVD / Platenbeurs in Utrecht (als deze nog mag doorgaan tegen die tijd)?
[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 26-10-2021 00:43 ]
We zijn weer een tijdje verder. Ben je nog mooie nieuwe compilaties op het spoor gekomen? (Van een artiest of genre)kozue schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:07:
@Jorgen Ik ben zelf niet zo van de soul, maar ik hou wel van hiphop, en daarin vind ik deze wel leuk: https://www.discogs.com/V...vour-Club/release/9150081
En het Franse label Wagram heeft nog wel eens leuke compilaties voor genres. Zelf heb ik daar een aantal van en die zijn wel aardig. Ze hebben ze ook voor soul, maar of die goed zijn weet ik niet, aangezien ik niet zo'n verstand heb van dat genre:
https://www.discogs.com/V...est-Hits/release/14619891
https://www.discogs.com/V...-of-Soul/release/11670423
https://www.discogs.com/V...-Of-Funk/release/13834798
De laatste tijd komt er echter niet zo veel uit op compilatiegebied, helaas. Vooral sinds Polystar vorig jaar gestopt was met LP's
De kaarten zijn gekocht, de motivatie is aanwezig en het lijstje albums is gemaakt... Nu alleen hopen dat het inderdaad in deze tijd door gaat... 🤔rcor schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:42:
Inhakend op de opmerking over platen beurzen: wie gaat er naar de mega CD / DVD / Platenbeurs in Utrecht (als deze nog mag doorgaan tegen die tijd)?
Ik weet nog niet of ik naar Utrecht ga.rcor schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:42:
Wel ga ik aankomende zondag naar de XXXL Platenbeurs in Zwolle.
@Jorgen De laatste tijd niks nee. Ik heb het idee dat compilaties op vinyl een beetje een ondergeschoven kindje zijn. De meeste focus is op albums. Wat ik best jammer vind.
Ja snap ik. Ik vind dat ook jammer.kozue schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:25:
@Jorgen De laatste tijd niks nee. Ik heb het idee dat compilaties op vinyl een beetje een ondergeschoven kindje zijn. De meeste focus is op albums. Wat ik best jammer vind.
Ik heb hele mooie verzamelalbums van o.a. Billy Ocean, Marvin Gaye, Fleetwood Mac, Bob Marley, Simon & Garfunkel, Phil Collins, enz. En die Latin Flavour Club die jij destijds aanraadde. Ik koop tegenwoordig nog maar zelden muziek en als ik dat doe is het vrijwel altijd een verzamelaar.
Ik draai met vrienden plaatjes op feesten en partijen. Van voor 2000 is er best veel op verzamelaars te vinden, zodat je makkelijk een stapeltje hits in je bakken hebt liggen. Na 2000 heb ik alleen de twee Top2000 platen (jaren 00 en jaren 10) en twee dance compilaties gezien. Er mogen van mij best wel weer 'Best of' platen komen van een artiest of van een tijdsperiode
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Dat zou mooi zijn als dat er was. Op cd is er nog genoeg te krijgen, maar vinyl wordt overgeslagen
In plaats van nieuwe verzamel lp's brengen ze zelfs weer oude verzamelaars opnieuw uit. Vraag me af of daar nou zo'n markt voor is.

Ik vind verzamelaars de meest vervelende soort releases die er zijn. Ze staan net boven de flexi-disk en picture-disk 
In alle gevallen betrap ik me er op dat ik liever het album heb waar de goede nummers op staan ook al is het er maar een.
In alle gevallen betrap ik me er op dat ik liever het album heb waar de goede nummers op staan ook al is het er maar een.
Bij het compleet maken van het oeuvre van een artiest snap ik dat. Maar als je maar af en toe wat koopt heb ik liever toch de compilatieNerpissad schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:47:
Ik vind verzamelaars de meest vervelende soort releases die er zijn. Ze staan net boven de flexi-disk en picture-disk
Voor mij waren er 2 redenen die de doorslag gaven om weer aan vinyl te beginnen,Jorgen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:53:
[...]
Bij het compleet maken van het oeuvre van een artiest snap ik dat. Maar als je maar af en toe wat koopt heb ik liever toch de compilatie
- het aparte geluid waarbij je inlevert op dynamiek (in vergelijking met digitaal) maar wel kan genieten van de analoge weergave (RIAA filter ed)
- de muzikale verplichte ervaring om alle nummers op 1 kant te luisteren waardoor je totaal anders naar een album luistert
Ik vind verzamelaars (en dan bedoel ik LP's met verschillende artiesten in een bepaald genre) heel leuk om nieuwe bands te ontdekken. Zo staat op de 2LP 'Fill your head with rock' het nummer 'On Stamping Ground' van Moondog. Dat heeft zo'n eigen smoel, gewoon topNerpissad schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:47:
Het-beste-van-LP's, daar heb ik eigenlijk niets mee. Live LP's dan weer wel. Dat zit hem in de sfeer en de al dan niet subtiele verschillen ten opzichte van de studio-albums.
Reguliere LP's van een artiest of band zijn vaak een opname van dat moment in de ontwikkeling van die artiest of band. Dat is ook waarom ik vaak naar een specifieke LP pak van die artiest of band. Disclaimer: er zijn bands die zich qua stijl niet of nauwelijks ontwikkelen, bijna nooit uitstapjes maken en waarbij ik dat gewoon absoluut niet anders zou willen. Ik denk dan aan AC/DC
En uiteindelijk ben ik ook besmet met het verzamelaarsvirus. Rest my case
Nou, 'vroegûh' was echt niet alles beter, hoor. Twee voorbeelden uit eigen ervaring:InsanelyHack schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:56:
[...]
[Knip]
Uit recentelijke ervaringen vind ik veel nieuwe albums futloos in vergelijking met hun oude uitgaves. Dus dat is de sport, jagen naar de 2de handse pareltjes. Nieuw koop ik alleen maar bij amazon omdat ik dan snel weer mijn geld terug heb als het niks is.
- Status Quo - zo'n beetje alle albums
- Metallica - AJFA, originele persing uit 1988
Allebei in de categorie 'huilen met de pet op'.
[ Voor 15% gewijzigd door Vintage1967 op 27-10-2021 11:38 ]
Ik heb juist helemaal niks met registraties van live-muziek. Vind het bijna altijd verschrikkelijk om gejuich en gejoel van het publiek te horen en "hello Deventer, how are you".
Lijkt me prima om er een keertje live bij te zijn. Denk dat die ambiance dan heel anders is, maar laat albums gewoon studio-albums zijn alsjeblieft
Lijkt me prima om er een keertje live bij te zijn. Denk dat die ambiance dan heel anders is, maar laat albums gewoon studio-albums zijn alsjeblieft
Sure, er zijn uitzonderingen, Topper recentelijk "Steve Wilson - The future bites" maar zo'n beetje alle pink Floyds in nieuwe recente uitgaves vind ik slecht met name persfouten.Vintage1967 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:35:
[...]
Nou, 'vroegûh' was echt niet alles beter, hoor. Twee voorbeelden uit eigen ervaring:
- Status Quo - zo'n beetje alle albums
- Metallica - AJFA, originele persing uit 1988
Allebei in de categorie 'huilen met de pet op'.
Ik ben denk ik niet duidelijk genoeg geweest met wat ik bedoelde. Mij ging het om de Best Of, Greatest Hits en dat soort compilatie-albums..Vintage1967 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:35:
[...]
Ik vind verzamelaars (en dan bedoel ik LP's met verschillende artiesten in een bepaald genre) heel leuk om nieuwe bands te ontdekken. Zo staat op de 2LP 'Fill your head with rock' het nummer 'On Stamping Ground' van Moondog. Dat heeft zo'n eigen smoel, gewoon top
Van het soort die jij bedoelt heb ik er zelf ook een aantal en die bevallen me zeker wel!
Jij hebt zeker nog nooit Decade of Aggression van Slayer geluisterdJorgen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:28:
Ik heb juist helemaal niks met registraties van live-muziek. Vind het bijna altijd verschrikkelijk om gejuich en gejoel van het publiek te horen en "hello Deventer, how are you".
Dat is niet echt mijn smaakNerpissad schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:54:
[...]
Ik ben denk ik niet duidelijk genoeg geweest met wat ik bedoelde. Mij ging het om de Best Of, Greatest Hits en dat soort compilatie-albums..
Van het soort die jij bedoelt heb ik er zelf ook een aantal en die bevallen me zeker wel!
[...]
Jij hebt zeker nog nooit Decade of Aggression van Slayer geluisterd
Even Spotify erbij gepakt en geluisterd. Veel juichen en joelen....
Ik vind Best Of's dan wel weer handig voor bands die je wel leuk vind, maar niet meteen 10 albums van wilt kopen om alle nummers die je goed vind te hebben. Vaak wil ik toch gewoon de leuke nummers horen, niet de fillers die ze ook gemaakt hebben om maar een album vol te krijgen. En zelfs als je wel alle albums hebt, moet je dan teveel wisselen als je slechts een paar nummers wilt horen.
Maar voor mij is er niet 1 soort release het beste. Soms is voor een artiest 1 specifiek album gewoon het beste. Bijvoorbeeld van die bands die begonnen zijn met 1 sterke release en daarna langzaam maar zeker flutmuziek zijn gaan maken, of in een compleet ander genre. En soms de Best Of. En soms wil ik gewoon een compilatie met allemaal verschillende artiesten. Niet iedere artiest is groot genoeg om een heel album te kunnen vullen. Die brengen alleen een paar singeltjes uit en houden het daarna voor gezien. Maar soms zijn die singeltjes zo goed dat je ze wel wilt hebben, en die vind je dan alleen op compilaties.
En singeltjes zelf vind ik dan weer niks. Met een 7" moet je iedere 4 minuten naar de platenspeler lopen. Dat is me teveel van het goede. Of je moet een jukebox van duizenden euros willen kopen natuurlijk. En met een 12" krijg je 2 of 3 verschillende uitvoeringen van hetzelfde nummer op 1 kant. Na track 1 weet ik wel. Ik vind 12"-es meer iets voor DJ's, die de beste kwaliteit willen omdat het zo hard staat, en af en toe een andere versie willen spelen.
Het vreemde is, dat in de hoogtijd van de CD, compilaties aan de lopende band uitgebracht werden. Iedere week kon je wel een nieuwe kopen als je wilde. Maar met het naar de achtergrond verdwijnen van de CD hebben de compilaties dat ook gedaan. Wat is er nou aan een CD zoveel anders dat ze daar wel compilaties op maakten en op vinyl niet? De kosten van productie misschien? Pers wat digitale bits op een schijfje en klaar, terwijl je voor een LP meer moeite moet doen? Wie zal het zeggen. Ik vraag me af of de goede compilaties ooit nog terug komen.
Maar voor mij is er niet 1 soort release het beste. Soms is voor een artiest 1 specifiek album gewoon het beste. Bijvoorbeeld van die bands die begonnen zijn met 1 sterke release en daarna langzaam maar zeker flutmuziek zijn gaan maken, of in een compleet ander genre. En soms de Best Of. En soms wil ik gewoon een compilatie met allemaal verschillende artiesten. Niet iedere artiest is groot genoeg om een heel album te kunnen vullen. Die brengen alleen een paar singeltjes uit en houden het daarna voor gezien. Maar soms zijn die singeltjes zo goed dat je ze wel wilt hebben, en die vind je dan alleen op compilaties.
En singeltjes zelf vind ik dan weer niks. Met een 7" moet je iedere 4 minuten naar de platenspeler lopen. Dat is me teveel van het goede. Of je moet een jukebox van duizenden euros willen kopen natuurlijk. En met een 12" krijg je 2 of 3 verschillende uitvoeringen van hetzelfde nummer op 1 kant. Na track 1 weet ik wel. Ik vind 12"-es meer iets voor DJ's, die de beste kwaliteit willen omdat het zo hard staat, en af en toe een andere versie willen spelen.
Het vreemde is, dat in de hoogtijd van de CD, compilaties aan de lopende band uitgebracht werden. Iedere week kon je wel een nieuwe kopen als je wilde. Maar met het naar de achtergrond verdwijnen van de CD hebben de compilaties dat ook gedaan. Wat is er nou aan een CD zoveel anders dat ze daar wel compilaties op maakten en op vinyl niet? De kosten van productie misschien? Pers wat digitale bits op een schijfje en klaar, terwijl je voor een LP meer moeite moet doen? Wie zal het zeggen. Ik vraag me af of de goede compilaties ooit nog terug komen.
Alle 13 goed (fout), Nee compilatie platen zijn bij mij ver te zoeken. Daarnaast zijn er ook maar weinig hit-artiesten in mijn platenkast te vinden. Vinyl is als goede wijn of whiskey, daar moet je de tijd voor willen nemen om er van te genieten. Als je alle 13 goed wilt luisteren kun je net zo goed naar Spotify gaan luisteren.
Er is ook technisch een verschil. Een album wordt of werd geperst vanaf een lacquer. Een lacquer is een geëtste metalen stempel met de sporen in spiegelbeeld met voelbare groeven. Een soort braille matrijs om een album vanaf te persen. Een beetje artiest / producer dwong een bepaalde kwaliteit af. Je kan wel op 2 vingers natellen wat er gebeurd in dit proces als er een alle 13 goed gemaakt wordt door een platenlabel! Maar inderdaad vinyl is als een goed glas wijn, als een lekker stuk vlees, als een lekker stuk kaas of / en een hele riedel seksuele ervaringen haha! Oh vergeten te vertellen. Als je zo rond de 50 bent en of ouder dan heeft vinyl ook nog een andere beleving namelijk herinneringen. Ik ben grootgebracht met vinyl van mijn ouders en tijdens mijn eerste baantje besmet geraakt met CDs. Toen heb ik al mijn vinyl gedumpt maar nu dus in sneltreinvaart weer alles teruggekocht en dat is veelal jaren 80 spul en doorgaans audiofiel écht wel wat minder maar puur om de herinnering. Een jaren 60 - 70 album koop ik al alleen om de geur van het papier.
[ Voor 30% gewijzigd door InsanelyHack op 27-10-2021 15:18 ]
Ik heb hier nog een paar "Warm aanbevolen" lp's liggen, die kreeg je toch gratis bij je aankopen tijdens de platenweek ofzo?
Elke kringloopwinkel ligt er ook vol mee.
Elke kringloopwinkel ligt er ook vol mee.
[ Voor 15% gewijzigd door D_V op 27-10-2021 19:03 ]
Er zit wel een heel groot verschil tussen een goede of een slechte compilatie/greatest hits
Greatest hits als Bob Marley - Legend, Phil Collins - The Singles en verzamelaars zoals 538 Dance Smash, Hitzone en Bravo zijn prima.
Greatest hits als Bob Marley - Legend, Phil Collins - The Singles en verzamelaars zoals 538 Dance Smash, Hitzone en Bravo zijn prima.
Dit topic is gesloten.