Aankoopadvies platenspeler tot €400

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenurk123
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09-2024
Hoi allen,

Na lange tijd gebruik te hebben gemaakt van een oude platenspeler van mijn vader vind ik het tijd om een eigen platenspeler aan te schaffen.

Zoals beschreven heb een budget van ongeveer €300 tot €400.

Omdat er zo ontzettend veel keuze is, en ik eerlijk gezegd ook nog niet mega veel kennis heb op dit gebied vind ik het erg lastig een afweging te maken tussen verschillende modellen.
Een voorversterker is in mijn geval niet nodig want de speler wordt aangesloten op mijn Denon X2700H, waar een voorversterker is ingebouwd. Ik speel alleen 33 en 45 toeren..

Ik heb de volgende modellen op het oog:

Denon DP-300F
https://www.coolblue.nl/p.../denon-dp-300f-zwart.html

Audio-Technica AT-LPW50PB
https://www.coolblue.nl/p...-technica-at-lpw50pb.html

Argon Audio TT-3
https://www.hifiklubben.n...t-3-draaitafel/argtt3ash/

Rega Planar 1
https://www.iear.nl/product/rega-planar-1/

Ik hoop dat iemand nog enig advies heeft wat betreft mijn aankoop of dat iemand een van mijn keuzes positief kan bevestigen.. Als iemand een heel ander model kan adviseren dan sta ik daar natuurlijk voor open.

Alvast ontzettend bedankt!

Groeten Ruben :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een kleine kanttekening: je Denon heeft idd een Phono ingang, voor een MM element. Moving Magnet dus. Da's even een dingetje om rekening mee te houden - met een MC element moet je alsnog een losse preamp hebben.

Verder: Wat is je huidige draaitafal (en met wat voor element)? Echt een buil vallen aan die platenspelers die je noemt kun je volgens mij niet. Echter voor het zelfde geld heb je ook een compleet gereviseerde Thorens of vergelijkbaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenurk123
Wat ik nu heb is oud, echt erg oud, namelijk een Phillips all transistor vanuit ik schat de jaren 70/80 ongeveer haha. Het is dus ook echt geen vergelijkingsmateriaal wat betreft mijn nieuwe aankoop.

Bedankt voor de verduidelijking wat betreft mijn versterker, dat is goed om rekening mee te houden inderdaad.

Als ik kijk naar een gereviseerde Thorens bijvoorbeeld heb je dan nog advies waar ik zoiets kan vinden want dat is opzich nog best een goed idee inderdaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:58
The Eagle schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:26:
Even een kleine kanttekening: je Denon heeft idd een Phono ingang, voor een MM element. Moving Magnet dus. Da's even een dingetje om rekening mee te houden - met een MC element moet je alsnog een losse preamp hebben.

Verder: Wat is je huidige draaitafal (en met wat voor element)? Echt een buil vallen aan die platenspelers die je noemt kun je volgens mij niet. Echter voor het zelfde geld heb je ook een compleet gereviseerde Thorens of vergelijkbaar :)
Waarom zou je een gereviseerde Thorens willen hebben? Deze spelers, of een leuke Pro-Ject, en een Ortofon Blue element, en je zit toch al goed? Is dat een nostalgie dingetje, Thorens? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Omdat die dingen goed en redelijk onverslijtbaar zijn. Zelfde als de betere Duals uit die te je, en zo zijn er nog wel wat bekende merken.
Bouwkwaliteit van toen is gewoon beter dan die van nu. Niet dat die van nu slecht is overigens.

*KNIP* niet aansporen tot crossposten. Tevens is Consumentenelektronica Aankoopadvies er niet voor niets...

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 13-10-2021 14:15 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
De Denon draaitafel is bijna de enigste nieuwe draaitafel die vol automatisch is, dat betekent dat je de naald niet zelf op de plaat hoeft te zetten en de arm automatisch weer terug gaat. Niet erg populair bij nieuwe draaitafels wel erg handig.

De rest is van prima kwaliteit maar geen top kwaliteit. De arm is goed en kan ook wat duurdere elementen aan.

Er is behoorlijk wat informatie te vinden over draaitafels en inlezen is wel aan te raden.

Je kan ook voor een tweedehands draaitafel kopen en deze professioneel laten opknappen.

Ook is het goed om het meegeleverde element te laten vervangen door een met een betere kwaliteit, daar is vaak veel winst te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Kanttekening daarbij: ja, je kunt een ongereviseerde kopen en dan laten reviseren. Probleem daarbij is dat je moet wachten tot iemand tijd voor je heeft om hem te reviseren. Weinig mensen die zich daar op toeleggen en door het gestegen gebruik van platenspelers hebben ze vaak een stop of een wachtlijst. Half jaar voor je aan de beurt bent lijkt een beetje de regel.
Zoek Dr Thorens maar eens op.

My point being: het budget laat het toe om iets te kopen en er meteen van gebruik te kunnen maken. Dat is ook het doel, anders zou dit topic niet bestaan lijkt me. Dan is wachten onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 22:39
En dan krijg je hier vast van een één of andere omhooggevallen moderator te horen dat het hier niet thuis hoort ;)

Leuke post, en leuke vraag. Ik ben ook zo gestart, half jaar terug nog maar. Draai met Pro-Ject, zit iets boven je budget, maar zeer degelijk, en een lust voor het oog. De modellen die je noemt ken ik wel, maar geen ervaring mee. Die Denon schijnt wel goed te zijn, perfecte prijs-kwaliteit.

Overigens werken je eerste drie links niet. Succes en veel plezier met je vinyl!

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
Rubenurk123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:55:
Hoi allen,

Heb dit bericht ook in consumentenaankoopadvies geplaatst, maar er werd gezegd dat het misschien handig is het hier ook even in te gooien omdat hier de echt "cracks" zitten haha. Ik zit met het volgende en ik hoop dat iemand me kan helpen of aanvullen..

Na lange tijd gebruik te hebben gemaakt van een oude platenspeler van mijn vader vind ik het tijd om een eigen platenspeler aan te schaffen.

Zoals beschreven heb een budget van ongeveer €300 tot €400.

Omdat er zo ontzettend veel keuze is, en ik eerlijk gezegd ook nog niet mega veel kennis heb op dit gebied vind ik het erg lastig een afweging te maken tussen verschillende modellen.
Een voorversterker is in mijn geval niet nodig want de speler wordt aangesloten op mijn Denon X2700H, waar een voorversterker is ingebouwd. Ik speel alleen 33 en 45 toeren..

Ik heb de volgende modellen op het oog:

Denon DP-300F
https://www.coolblue.nl/p.../denon-dp-300f-zwart.html

Audio-Technica AT-LPW50PB
https://www.coolblue.nl/p...-technica-at-lpw50pb.html

Argon Audio TT-3
https://www.hifiklubben.n...t-3-draaitafel/argtt3ash/

Rega Planar 1
https://www.iear.nl/product/rega-planar-1/

Ik hoop dat iemand nog enig advies heeft wat betreft mijn aankoop of dat iemand een van mijn keuzes positief kan bevestigen.. Als iemand een heel ander model kan adviseren dan sta ik daar natuurlijk voor open.

Alvast ontzettend bedankt!

Groeten Ruben :)
toon volledige bericht
Wat voor platen speler is dat ding dat je van je vader hebt?
Nieuw is namelijk niet altijd perse beter dan een oude platen speler... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je kunt ook een Audio Technica AT-LP5 of AT-LP5X voor dat bedrag halen

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:16

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Rubenurk123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:55:
Hoi allen,

..........

........
Welkom, Ruben!
Altijd leuk om te lezen dat iemand enthousiast is over platenspelers en LP's. En voor praktische en technische informatie ben je hier zeker aan het juiste adres :Y .

En de vraag die @rcor stelt, is zeker relevant. De ervaringen die je hebt opgedaan met de platenspeler van je vader zijn een mooie referentie voor een volgende platenspeler. Zet maar eens op een rijtje wat je echt bevalt en niet zou willen of kunnen missen. Aan de andere kant zijn er misschien ook zaken die nu juist niet bevallen. Vlieg die vraag dan ook vanuit verschillende perspectieven aan:

Functionaliteit en gebruiksgemak:
- Handbediend of (semi-)automatisch.
- Met dichte kap te bedienen (als dat een eis is, vallen handbediende spelers zo'n beetje af :+ )
- Makkelijk verkrijgbare en verwisselbare headshell
- Gegarandeerd een zeer stabiel toerental (dan denk ik al vlug aan een direct drive platenspeler met Quartz lock)

Looks:
- Strak-in-de-lak-minimalistisch-look
- Technics-1210-look
- Jaren-70-look (of ouder :P )

Kwaliteit / techniek:
- Gewicht van de platter en de volledige platenspeler (is een indicatie, geen in beton gegoten wet)
- Specificaties zoals rumble, Wow And Flutter
- Meegeleverd element (het carbon element van de Planar 1 zou ik meteen al vervangen, minstens voor een AT95EX)
- Keuze qua te gebruiken elementen (1/2 inch mount biedt de meeste mogelijkheden)

Eigen vaardigheden en kennis:
- Zie je het zitten om zelf elementen te plaatsen en af te stellen?
- Zie je het zitten om zelf af en toe een snaar te vervangen?
- Zie je het zitten om een platenspeler zelf te onderhouden en eventueel te repareren?

Bovenstaande opsomming is verre van volledig, maar geeft wel aan dat er meer wegen naar Rome leiden.
Het kan zo maar zijn dat je met een 2e hands platenspeler goedkoper uit bent en dezelfde (of soms zelfs betere) kwaliteit in huis haalt dan met een nieuwe platenspeler. Wat geluidskwaliteit betreft is in veel gevallen een investering in een wat duurder element effectiever dan extra investeren in een duurdere platenspeler.

Tip: houd ook wat over voor de must-haves (voor zover je die nog niet hebt, natuurlijk) zoals in het begin van dit topic Het Grote Vinyl Topic Deel 3 aangehaald. Ik denk dan aan platenborstel, naaldborsteltje, binnen- en buitenhoezen, Knosti platenwasser, et cetera :*) . Daar ga je echt heel veel plezier aan beleven.

Hopelijk kan je hier mee starten.
Succes in ieder geval!

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenurk123
Goedemiddag,
Super bedankt voor alle adviezen en reacties. Ik ga er naar kijken en dan heb ik hopelijk binnenkort wat moois staan op mijn kamer.. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenurk123
rcor schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:21:
[...]

Wat voor platen speler is dat ding dat je van je vader hebt?
Nieuw is namelijk niet altijd perse beter dan een oude platen speler... ;)
Ik heb een Phillips all transistor platenspeler/grammofoonspeler uit 1965, waarbij de deksel de speaker is zegmaar, een hele oude dus haha. Heb een Denon receiver met speakers op mijn kamer staan dus daar wil ik mijn nieuwe op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenurk123
Vintage1967 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:55:
[...]

Welkom, Ruben!
Altijd leuk om te lezen dat iemand enthousiast is over platenspelers en LP's. En voor praktische en technische informatie ben je hier zeker aan het juiste adres :Y .

En de vraag die @rcor stelt, is zeker relevant. De ervaringen die je hebt opgedaan met de platenspeler van je vader zijn een mooie referentie voor een volgende platenspeler. Zet maar eens op een rijtje wat je echt bevalt en niet zou willen of kunnen missen. Aan de andere kant zijn er misschien ook zaken die nu juist niet bevallen. Vlieg die vraag dan ook vanuit verschillende perspectieven aan:

Functionaliteit en gebruiksgemak:
- Handbediend of (semi-)automatisch.
- Met dichte kap te bedienen (als dat een eis is, vallen handbediende spelers zo'n beetje af :+ )
- Makkelijk verkrijgbare en verwisselbare headshell
- Gegarandeerd een zeer stabiel toerental (dan denk ik al vlug aan een direct drive platenspeler met Quartz lock)

Looks:
- Strak-in-de-lak-minimalistisch-look
- Technics-1210-look
- Jaren-70-look (of ouder :P )

Kwaliteit / techniek:
- Gewicht van de platter en de volledige platenspeler (is een indicatie, geen in beton gegoten wet)
- Specificaties zoals rumble, Wow And Flutter
- Meegeleverd element (het carbon element van de Planar 1 zou ik meteen al vervangen, minstens voor een AT95EX)
- Keuze qua te gebruiken elementen (1/2 inch mount biedt de meeste mogelijkheden)

Eigen vaardigheden en kennis:
- Zie je het zitten om zelf elementen te plaatsen en af te stellen?
- Zie je het zitten om zelf af en toe een snaar te vervangen?
- Zie je het zitten om een platenspeler zelf te onderhouden en eventueel te repareren?

Bovenstaande opsomming is verre van volledig, maar geeft wel aan dat er meer wegen naar Rome leiden.
Het kan zo maar zijn dat je met een 2e hands platenspeler goedkoper uit bent en dezelfde (of soms zelfs betere) kwaliteit in huis haalt dan met een nieuwe platenspeler. Wat geluidskwaliteit betreft is in veel gevallen een investering in een wat duurder element effectiever dan extra investeren in een duurdere platenspeler.

Tip: houd ook wat over voor de must-haves (voor zover je die nog niet hebt, natuurlijk) zoals in het begin van dit topic aangehaald. Ik denk dan aan platenborstel, naaldborsteltje, binnen- en buitenhoezen, Knosti platenwasser, et cetera :*) . Daar ga je echt heel veel plezier aan beleven.

Hopelijk kan je hier mee starten.
Succes in ieder geval!
toon volledige bericht
Mooi en duidelijk verhaal, ik hoorde inderdaad van anderen ook dat het best waard kan zijn te investeren in een knapper element dan dat er meegeleverd wordt bij genoemde modellen. Ik ga me verder verdiepen en wie weet heb ik binnenkort wat moois staan op mijn kamer. In ieder geval ontzettend bedankt voor de adviezen.. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
Rubenurk123 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Ik heb een Phillips all transistor platenspeler/grammofoonspeler uit 1965, waarbij de deksel de speaker is zegmaar, een hele oude dus haha. Heb een Denon receiver met speakers op mijn kamer staan dus daar wil ik mijn nieuwe op aansluiten.
Dat kan een hele mooie platen speler zijn voor zijn tijd... Niet zomaar wegdoen... Ik zou er wel een deftige hifi draaitafel langs zetten voor het "echte werk" en deze uit nostalgie behouden voor de oudere platen (wellicht die van je vader) om de emotionele waarde te behouden...

Heb je ook een foto van de speler? Ben eigenlijk best wel nieuwsgierig geworden... Verder alle actie punten van @Vintage1967 even doornemen, dan kunnen we je beter advies gaan geven...

Ps.: een nieuw element op zo'n oude speler is vaak geen optie, hooguit een identiek element als vervanger mocht deze ooit stuk gaan...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubenurk123
rcor schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:47:
[...]

Dat kan een hele mooie platen speler zijn voor zijn tijd... Niet zomaar wegdoen... Ik zou er wel een deftige hifi draaitafel langs zetten voor het "echte werk" en deze uit nostalgie behouden voor de oudere platen (wellicht die van je vader) om de emotionele waarde te behouden...

Heb je ook een foto van de speler? Ben eigenlijk best wel nieuwsgierig geworden... Verder alle actie punten van @Vintage1967 even doornemen, dan kunnen we je beter advies gaan geven...

Ps.: een nieuw element op zo'n oude speler is vaak geen optie, hooguit een identiek element als vervanger mocht deze ooit stuk gaan...
Ja het is echt een super gave speler. Het is indrukwekkend om te zien dat zoiets ouds het vandaag de dag nog probleemloos doet. Hij gaat ook zeker niet weg, helemaal omdat er een hele geschiedenis binnen de familie achter zit haha. Ik zal even een fotootje bij de post doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T8bDr-sawx5-zCPfKpiwVPF5JY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcJLOEPW9U56zBllETUgfnO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m5Ppce1dOiOk1Tn6BtPA18i0M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHcEjCyEGXZm7xxK5eQPU8kb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Van de spelers in je lijstje zou ik de Rega links laten liggen.
Deze heeft geen instelbare antiskating en dat is m.i. een must. Dat is een functie die eigenlijk standaard is voor alle draaitafels van pak 'm beet de afgelopen halve eeuw van enige kwaliteit.
Sterker nog, in het vinyl topic was laatst iemand met een rega zonder instelbare antiskating waarbij de antiskating zo sterk stond ingesteld dat bij een ander element de naald spontaan begon te skippen.
Of dat exemplarisch is (dat is het in dit geval niet) of niet; zonder instelbare antiskating kan je het niet bijregelen.

Voor de rest is de keuze nieuwe draaitafel vs. gebruikte draaitafel een losse discussie.
Gebruikte draaitafels uit de jaren 70-80 kunnen voor het bedrag wat een nieuwe kost heel veel beter zijn.
Maar dat houdt ook in dat je met een 40-50 jaar oud apparaat zit. Koop je deze ongereviseerd, dan zit er in heel veel gevallen altijd iets werk aan. Dat kan mechanisch of electronisch zijn, maar het kan ook gewoon wat schoonmaken zijn en het element vervangen.
Draaitafels die al 'gereviseerd' zijn, zijn ook snel best prijzig, en het is altijd afwachten of dat goed gedaan is.

Van de drie acceptabele keuzes uit je lijstje heeft de audio technica m.i. het beste element en de aragon audio het slechtste element.
Dit is de leidende factor voor de klankkwaliteit m.i., maar een element valt natuurlijk altijd te upgraden.
Qua draaitafelkwaliteiten zijn ze denk ik redelijk vergelijkbaar.

Qua persoonlijke voorkeur zou ik voor de denon gaan, maar dat is puur vanwege de automatiek.
Mijn echte persoonlijke voorkeur zouden bepaalde gebruikte tafels zijn en (indien nodig) zelf opknappen, maar dat kan ervaring/kennis/middelen vereisen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Wel optioneel een ander element op de Denon laten monteren, de arm verdient eigenlijk een beter element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenurk123
mr_petit schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 04:48:
Van de spelers in je lijstje zou ik de Rega links laten liggen.
Deze heeft geen instelbare antiskating en dat is m.i. een must. Dat is een functie die eigenlijk standaard is voor alle draaitafels van pak 'm beet de afgelopen halve eeuw van enige kwaliteit.
Sterker nog, in het vinyl topic was laatst iemand met een rega zonder instelbare antiskating waarbij de antiskating zo sterk stond ingesteld dat bij een ander element de naald spontaan begon te skippen.
Of dat exemplarisch is (dat is het in dit geval niet) of niet; zonder instelbare antiskating kan je het niet bijregelen.

Voor de rest is de keuze nieuwe draaitafel vs. gebruikte draaitafel een losse discussie.
Gebruikte draaitafels uit de jaren 70-80 kunnen voor het bedrag wat een nieuwe kost heel veel beter zijn.
Maar dat houdt ook in dat je met een 40-50 jaar oud apparaat zit. Koop je deze ongereviseerd, dan zit er in heel veel gevallen altijd iets werk aan. Dat kan mechanisch of electronisch zijn, maar het kan ook gewoon wat schoonmaken zijn en het element vervangen.
Draaitafels die al 'gereviseerd' zijn, zijn ook snel best prijzig, en het is altijd afwachten of dat goed gedaan is.

Van de drie acceptabele keuzes uit je lijstje heeft de audio technica m.i. het beste element en de aragon audio het slechtste element.
Dit is de leidende factor voor de klankkwaliteit m.i., maar een element valt natuurlijk altijd te upgraden.
Qua draaitafelkwaliteiten zijn ze denk ik redelijk vergelijkbaar.

Qua persoonlijke voorkeur zou ik voor de denon gaan, maar dat is puur vanwege de automatiek.
Mijn echte persoonlijke voorkeur zouden bepaalde gebruikte tafels zijn en (indien nodig) zelf opknappen, maar dat kan ervaring/kennis/middelen vereisen.
toon volledige bericht
Roderiktweaker schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:06:
Wel optioneel een ander element op de Denon laten monteren, de arm verdient eigenlijk een beter element.
Oke, super bedankt ook voor de tips en de adviezen, ik neem het mee in mijn overwegingen en eventuele aankoop.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Rubenurk123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:32:
Wat ik nu heb is oud, echt erg oud, namelijk een Phillips all transistor vanuit ik schat de jaren 70/80 ongeveer haha. Het is dus ook echt geen vergelijkingsmateriaal wat betreft mijn nieuwe aankoop.

Bedankt voor de verduidelijking wat betreft mijn versterker, dat is goed om rekening mee te houden inderdaad.

Als ik kijk naar een gereviseerde Thorens bijvoorbeeld heb je dan nog advies waar ik zoiets kan vinden want dat is opzich nog best een goed idee inderdaad?
Tja sta je er bij stil dat moderne platenspelers, al helemaal in het goedkopere segment, waar we hier over praten inferieur zijn tov het spul wat vroeger werd gemaakt op alle vlakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een simpele Pro-Ject one van 400 DM bevalt beter dan een jaren 70 Dual of Lenco hoewel de Duitse Mark ook al van een tijdje geleden is. Toen hadden ze ook maar een model, tegenwoordig zijn ze full hipster gegaan.
Pagina: 1