Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.481 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1186900

Bestla schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:29:
[...]

Oud vet dat hard is geworden, versleten idlerwheel, etc Vet dat hard is geworden weghalen en opnieuw invetten wil nog wel eens helpen.

Maar kijk eens naar dat idler wheel, dat is dat ronde wieltje met een rubber randje, heeft dat nog voldoende grip aan de motor? Of slipt hij? Als dat zo is dan of het vet zorgt er voor dat het niet goed aangedrukt aan de motor wordt. Als dat niet het geval is en de aandrukkracht is nog goed dan is je rubber versleten, en zul je het idlerwheeltje moeten vervangen.
Heb hem reeds open gehad en alles is nog mooi ingevet. idlerwheel ziet er ook nog goed uit. ik vrees dat het echt het motortje zelf is want dat draait niet meer automatisch, handmatig kan ik er goed aan draaien, zit nerges vast of dergelijke maar draait gewoon niet meer automatisch als ik de naaldarm naar rechts duw. Jammer genoeg ken ik er zelf te weinig van om dit grondig na te kijken. iemand enige ervaring met winkels in antwerpen die dit kunnen nakijken. of nog andere ideeen om dit gemakkelijk op te lossen?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1186900 op 02-03-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hoeft toch niet het motortje te zijn? Het lijkt me eerder kwestie van een vervuild schakelaartje welke de motor bedient als de arm naar rechts geduwd wordt. Die kan je even goed reinigen met een wattenstaafje met wat contact spray of als je dat niet hebt WD40 en wat alchohol. Als het heel erg is kan je er eerst een heel fijn schuurpapiertje overheen halen.

Hier heb je een mooi topic dat je kan helpen met het oplossen van eventuele problemen:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/139508

De switch waarvan ik vermoed dat die contact maakt zodra je de arm naar binnen beweegt heb ik hieronder omcirkeld. Of dit klopt kan je zelf even controleren door de speler open te maken en de arm te bewegen terwijl de speler ondersteboven ligt. Het kan zijn dat hij vies is, het kan ook zijn dat ie net geen contact meer maakt en dat er een beetje bijgebogen moet worden. Heb je een multimeter dan kan je ook zo even doormeten of er contact gemaakt wordt bij het naar binnen bewegen van de arm.

Klik voor vergrote weergave:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pRnvtV2/28830.jpg

Als de motor echt stroom krijgt dan kan je deze ook nog een drupje naaimachine olie geven, aanbrengen aan beide kanten van de as, eerst boven en even goed doordraaien, dan hetzelfde onder.

PS Dit noem je eigenlijk geen platenspeler maar een grammofoon (combinatieset van platenspeler met ingebouwde versterker en luidspreker(s)).

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 02-03-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-07 23:43
oldsmelly schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:17:
[...]

Gaaaaaaaf die moet ook nog in mijn MoFi Collection komen :-)\ _/-\o_

Ik heb de Piano Man op het MFSL label en die klinkt ook erg goed hoe is deze ?
Twijfel nog heel erg of ik deze Greatest hits wil hebben of toch het liefst de individuele platen op het MFSL label. Ik vindt vaak juist de wat minder bekende nummers het interessants of datr de hele opbouw van de plaat en de keuze van nummers en volgorde.

Maar goed met de Greatest Hits zou ik ook al ereg blij zijn ;)

Edit: Toch maar gaan voor de individuele albums.... net The Nylon Curtain besteld op MFSL :9~
Ik had ook getwijfeld over de individuele albums. Ik denk alleen niet dat ik elke keer een individuele album ga pakken, terwijl ik 1 greatest hits wel vaak zal opzetten. Dan wordt die in ieder geval regelmatig gebruikt.

Ik ben benieuwd wat je van de Nylon Curtain vind. Als die net zo goed is qua pressing als de greatest hits heb je een mooie aanwinst. _/-\o_

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Moet je bij de RSD ook al voor openingstijd al in de rij gaan staan of valt het wel mee?

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1186900

Cap schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:18:
Het hoeft toch niet het motortje te zijn? Het lijkt me eerder kwestie van een vervuild schakelaartje welke de motor bedient als de arm naar rechts geduwd wordt. Die kan je even goed reinigen met een wattenstaafje met wat contact spray of als je dat niet hebt WD40 en wat alchohol. Als het heel erg is kan je er eerst een heel fijn schuurpapiertje overheen halen.

Hier heb je een mooi topic dat je kan helpen met het oplossen van eventuele problemen:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/139508

De switch waarvan ik vermoed dat die contact maakt zodra je de arm naar binnen beweegt heb ik hieronder omcirkeld. Of dit klopt kan je zelf even controleren door de speler open te maken en de arm te bewegen terwijl de speler ondersteboven ligt. Het kan zijn dat hij vies is, het kan ook zijn dat ie net geen contact meer maakt en dat er een beetje bijgebogen moet worden. Heb je een multimeter dan kan je ook zo even doormeten of er contact gemaakt wordt bij het naar binnen bewegen van de arm.

Klik voor vergrote weergave:
[Afbeelding]

Als de motor echt stroom krijgt dan kan je deze ook nog een drupje naaimachine olie geven, aanbrengen aan beide kanten van de as, eerst boven en even goed doordraaien, dan hetzelfde onder.

PS Dit noem je eigenlijk geen platenspeler maar een grammofoon (combinatieset van platenspeler met ingebouwde versterker en luidspreker(s)).
Dit probeer ik morgen als eerste uit. Hartelijk bedankt voor de info en de correcte benaming van mijn toestel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-07 09:05
Bean77 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:05:
[...]

Ik had ook getwijfeld over de individuele albums. Ik denk alleen niet dat ik elke keer een individuele album ga pakken, terwijl ik 1 greatest hits wel vaak zal opzetten. Dan wordt die in ieder geval regelmatig gebruikt.

Ik ben benieuwd wat je van de Nylon Curtain vind. Als die net zo goed is qua pressing als de greatest hits heb je een mooie aanwinst. _/-\o_
Net binnen :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MhkdBNx/Nylon-Curtain.jpg

Morgen ff luisteren :-)

Ik ben een echte MFSL fan geworden het afgelopen jaar. Heb er nu een flink aantal

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0jBkNTf/MFSL-coll.jpg O-)

Daarnaast ook nog best een flink aantal van Analogue productions
https://store.acousticsounds.com/s/448/Analogue_Productions/

En reference recordings
https://referencerecordings.com/

Beide maken ook perfectie pressings doen niet onder voor MFSL

Edit: Binnenkort komen alle lp's van Dire Straits uit op MFSL niet alleen Brother in Arms

[ Voor 32% gewijzigd door oldsmelly op 02-03-2019 16:49 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 17:52
Technics SL-1600MK2. Draaitafel - vintage
Bieden
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Volgens mij een hele mooie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:07:
Bieden

Hij ziet er inderdaad netjes uit, maar is veel te duur naar mijn idee bij deze advertentie met dank aan een bod van 325 euro.(ten tijde van schrijven uiteraard)...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Techmoan is weer op dreef met een stukje geschiedenis in de vorm van een pocket platen speler van de jaren '50:

Ziet er wel cool uit moet ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
rcor schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:04:
De LP van Doe maar moet ik nog even controleren (ik heb al enkele albums van Doe maar en ik wil 'm niet per ongeluk dubbel kopen...
De Bom is nooit op een album verschenen, dus als je de single of een verzamelaar waar die op staat niet hebt, heb je hem niet.

Overigens ook wel 'grappig' dat De Bom ook de spreekwoordelijke bom onder Doe Maar is geworden :|
Kez schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:40:
Moet je bij de RSD ook al voor openingstijd al in de rij gaan staan of valt het wel mee?
Niets moet natuurlijk ;) maar om je kansen te vergroten, is dat zeker aan te raden. Je zal ook zeker niet de enige zijn.

Wat mij betreft is His Majesty's Pop Life van Prince wel de interessantste release. Verder zitten er wel weer wat leuke releases bij die ik eventueel wel wil hebben en vind ik het wel positief dat het niet alleen maar van die uitgekauwde rerelease met een leuk kleurtje zijn, dat Queen de laatste maanden de melkkoe van de platenmaatschappijen is, weten we inmiddels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:54
hilgo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:11:
De releases van record store day 2019 zijn vandaag bekend geworden:
https://recordstoreday.nl/releases/rsd-2019#perpage=18

550 releases. Bizar!
Zo maar eens, onder het genot van een biertje en een plaatje, een lijstje maken van “must haves”.
Bedankt voor de link. Net ook de lijst doorgenomen. En hoewel mijn weerstand tegen dit soort commerciële acties iets minder is geworden, zie ik geen enkele release waarvoor ik speciaal op RSD naar de platenzaak zou gaan. Of het zou de LP van Janis Joplin (Woodstock '69) moeten zijn.

Ik meen me te herinneren dat Moondog vorig jaar een van de releases was die ik graag wilde kopen (kan ook 2017 geweest zijn trouwens :+ ) maar dus niet in de winkels lag waar ik kom :'( . Dus nee. ik ga er zeker niet speciaal voor op pad. Maar als het zover is, ben ik natuurlijk wel heel erg geïnteresseerd in jullie aankopen :Y . Dan kan ik daar ook van meegenieten.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:33

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vc49cZP/VINYL-RECORDS-030319.jpg

Afgelopen tijd heb ik niet zoveel aangeschaft, maar vanmorgen naar de vlooienmarkt geweest en drie mooie aanwinsten kunnen halen namelijk:

- Micheal Jackson - Thriller (had deze al, maar hier zal een goed aantal krassen op de LP dat het eigenlijk niet meer leuk was om te luisteren. Deze is echter helemaal gaaf, dus ben enorm benieuwd)
- Satchmo - A Musical Autobiography of Louis Armstrong
- Charlie Parker - The very Best of Bird

En eind vorig jaar een release van Final 500:
- Wall of Ice - Echoes EP

Voor RSD heb ik twee albums en een 7"inch single op het oog:
- Hooverphonic - The President of the LSD Golf Club
- Halestorm - Buzz (single)
- Def Leppard - Story so far

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raymond schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:07:
Bieden

Is inderdaad een mooie. Ik heb er zelf 2 van gehad en ook een aantal van gerepareerd. De opbouw is wat arm en motor betreft technisch identiek aan de SL-1200MK2. Het verschil is dat dit geheel verend in het chassis opgehangen is a-la Thorens, plus natuurlijk dat deze volautomatische functies heeft. Maar de prestaties van arm, plateau en motor zijn dus identiek aan die van de SL-1200MK2. Houd je van gemak dan heb je hier een hele mooie draaitafel aan, mits alles goed werkt natuurlijk. Ik vond het juist ook leuk dat je deze maar weinig tegenkomt, itt tot de SL1200. Logisch, want deze is maar 2 jaar geproduceerd, 1980/81 als ik het goed heb. De SL-1200MK2 was toen ook net geboren en ze hadden een hele premium thuislijn bedacht gebaseerd op die draaitafel: de SL-1600MK2 automaat, de SL-1700MK2 halfautomaat en de SL-1800MK2 manuele speler.

325 euro lijkt veel geld maar dat ligt helemaal aan de staat van het geheel. Toen ik een aantal jaar geleden deze draaitafels (en ook SL-1200MK2's) verkocht gingen deze al met gemak voor meer dan 400 euro, de SL-1200MK2 in keurige staat gaan tegenwoordig voor meer. Maar die waren wel in perfecte, intern echt compleet nageziene + afgesteld, en ook extern perfect schoongemaakte staat en ook inclusief de originele headshell. Daar kan je in het algemeen natuurlijk niet vanuit te gaan, je ziet bijv al een niet originele headshell en er zijn echt weinig mensen die zo'n draaitafel intern compleet nalopen, je moet bij dit soort ingewikkeldere gevallen ook de elektronische kennis en apparatuur (multimeters, scope, soldeeruitrusting etc) hebben.
oldsmelly schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:32:
@Cap Inderdaad waar dat heel veel , vooral instappers, niet veel meer zijn dan een plankje met een 13 in een dozijn motortje en arm met een zo goedkoop mogelijke cardtridge.

Ben zelf ook , nog steeds op zoek naar een nieuwe draaitafel. Geen haast mee en mijn budget ligt tot ongeveer 2K euries.

Ik kwam deze tegen...

https://www.hifistereo.nl...tellen/11118/product.html
Dat lijkt me wel een goede maar is wel de "goede" Dual geen idee, de weinige testen die ik kan vinden zijn wel positief (vooral het black element)

Ook deze komt ook goed uit de testen met het juiste element

https://www.hansaudio.nl/product/rega-planar-6/

Ik ga uiteraard kijken of ik ergens kan gaan luisteren..

keuzes keuzes :-)
Dat is wel nog een "echte" Dual made in Germany ja. Dat mag ook wel met dat prijskaartje. Ik heb even deze video bekeken:

YouTube: Dual CS 600 | FONO.DE SG Akustik HiFi-Studio

Ze hebben volgens mij goed gekeken naar de Dual CS-5000, want het is net als die speler een belt drive speler met een elektronische toerental regeling die ook op 78 toeren kan. Ook de arm vertoont bijzonder veel overeenkomsten, er wordt in de video gesproken over een nieuw ontworpen arm maar het is toch overduidelijk de oude CS-5000 met wat beperkte aanpassingen in de basis.

Dual CS-600 (heden)
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/97/b1/4b/97b14b2492d7d2daa8c233159bba7909.jpg

Dual CS-5000 (1985)
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2017/3/3/b/0/f/b0fb6732-ffe5-11e6-8370-fea523b3471d.jpg

Verder lijkt me de stofkap van de CS-600 me een beetje iel (dun materiaal) als ik zie hoe hij in de video geopend wordt. Ik ben toch voorstander van wat steviger/dikker materiaal, maar misschien valt het in praktijk nog wel mee.

Al met al: zonder meer een mooie goede speler en in niets te vergelijken met de Chinese "meuk" die onder verschillende bekende merknamen als instapspelers verkocht worden, maar als je voor 200 a 250 euro ook een vrijwel gelijkwaardige Dual CS-5000 kan kopen dan zou ik die laatste kiezen. :)

[ Voor 57% gewijzigd door Cap op 03-03-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik begrijp dat record store day een soort van ikhoudvanlp'sdag is om vooral de platenwinkels in het zonnetje te zetten. Wat heb ik als consument nu precies hier aan?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:44
Jorgen schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:01:
Ik begrijp dat record store day een soort van ikhoudvanlp'sdag is om vooral de platenwinkels in het zonnetje te zetten. Wat heb ik als consument nu precies hier aan?
https://recordstoreday.nl/record-store-day/

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jorgen, in principe niets, tenzij je er van houdt om overvolle / gezellige (?) platenwinkels in te gaan of natuurlijk wanneer je toevallig ter ere van die dag een goede aanbieding tegenkomt. Maar aanbiedingen zijn er natuurlijk het hele jaar door. Het is inderdaad een dag die bedacht is om "buzz" te creëren rond vinylverkoop in platenzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Vintage1967 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:04:
[...]
En hoewel mijn weerstand tegen dit soort commerciële acties iets minder is geworden, zie ik geen enkele release waarvoor ik speciaal op RSD naar de platenzaak zou gaan.
Dat laatste kan natuurlijk, voor mij is alleen His Majesty's Pop Life een (re-)release die ik echt graag wil hebben. Het origineel is een hele mooie uitgave, die vroeger in Europa zo goed als onvindbaar was en tegenwoordig onbetaalbaar is. Verder zijn er voor mij wel altijd wel een paar leuke uitgaves die ik dan ook maar mee neem.

En ja, natuurlijk is het een commerciële actie, maar wat mij betreft wel duizend maal sympathieker dan die LP's die bij de Action of de Lidl worden gedumpt. Die weiger is pertinent om te kopen, als daar een keer iets leuks tussen zou zitten, zou ik hem toch gewoon voor een paar euro meer bij een platenzaak kopen.

Dit zijn releases die alleen bij onafhankelijke platenzaken te koop zijn en waar die platenzaken dus ook iets aan kunnen verdienen. Dat het - zeker voor bepaalde - platenmaatschappijen een melkkoe is, neem ik dan maar voor lief.
Vintage1967 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:04:
[...]
Ik meen me te herinneren dat Moondog vorig jaar een van de releases was die ik graag wilde kopen (kan ook 2017 geweest zijn trouwens :+ ) maar dus niet in de winkels lag waar ik kom :'( .
Tja, dat risico heb je altijd. Het zijn beperkte oplages, dus ook de winkels zijn afhankelijk van wat ze geleverd krijgen. Bij de meeste winkels kan je overigens wel verzoekjes indienen, zodat ze daar bij hun aanvragen rekening mee kunnen houden. Denk dat er in Nederland maar twee winkels zijn die blind (bijna) alle RSD releases binnen laten komen.
Jorgen schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:01:
Unieke (Record Store Only) releases, in-store optredens, een gezellige dag, je lokale platenzaak steunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Cap
Bedankt voor je uitgebreide antwoord...

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Zo een regenachtige zondag, diverse platen inmiddels gedraaid, heerlijk dit soort dagen.
Terwijl de platenspeler een groot gedeelte van de dag aanstaat maar wezen stoeien met nog een analoge hobby.
Met wat oploskoffie* en nog wat huishoud materialen wezen ontwikkelen. En ondertussen genieten van de muziek

Edit: te snel op verstuur drukken ipv voorbeeld:

Platen en fotografie dus vandaag _/-\o_

* Caffenol-C-L

[ Voor 15% gewijzigd door GiLeX op 03-03-2019 17:07 ]

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Van het weekend het tweede en laatste deel van de stapel LP's die ik vorig weekend heb gekocht, gewassen. Ook een deel beluisterd :9 . Het is een bonte verzameling. Zo heb ik geluisterd naar (in willekeurige volgorde):

Simon And Garfunkel - Concert At Central Park (1e van de 2 LP's);
T-Rex - The Slider
Drs. P. - Per Pont En Slee Met Drs. P. (een paar stukjes)
Bruce Springsteen - Born In The U.S.A.
Bruce Springsteen - Darkness On The Edge Of Town
Rolliing Stones - Big Hits [High Tide And Green Grass]
Rolling Stones - Love You live
Phil Colins - ..... But Seriously

En misschien ben ik er nog een of twee vergeten :+ .
Zo krijg ik beetje bij beetje zicht op wat ik goed vind en absoluut wil houden en wat de kwaliteit van de LP's is. Daarbij valt me op dat een LP met behoorlijk wat haarlijnen en 'paperscuffs' nog heel goed kan klinken omdat er alleen ruis tijdens de stiltes tussen de nummers te horen is en niet tijdens de muziek. Ook valt mij opnieuw op hoe weinig je aan haarlijnen en krasjes je bij kunstlicht ziet. Vandaar dat ik altijd alle LP's eerst beluister voor ik ze beoordeel, zowel voor mezelf als voor de verkoop.

Tot nu toe zijn het allemaal LP's van de categorie 'Prima Als Ik Ze Verkoop, Prima Als Het Niet Zo Is'. Behalve Shocking Blue - Sensational, die blijft hier. En ik heb nog een stapel te gaan de komende periode >:) . Daarin zitten namen als Prince, U2, Rod Steward, Queen, Eric Clapton en Elvis (een 4LP box _/-\o_ ). Er is één LP waarvan ik het beluisteren blijf uitstellen: Madonna - Like A Prayer............

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 10:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OZ1WytXEG8m0NLOq007EsZJS/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WmTtrOWmQorMgm17vcnIKH5H/thumb.jpg
De Denon is binnen, geeft stukken beter geluid dan de Philips die ik had staan én mijn vrouw kan er ook gewoon mee overweg :).

[ Voor 21% gewijzigd door Raznov op 04-03-2019 09:37 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 11:46

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik heb ondertussen de hele lijst van record store day doorgenomen en kom tot onderstaande lijstje:

Must haves:
Dio - Last in Line - live
Queen - Bohemian Rhapsody
Hooverphonic - The president of the LSD golf club

Nice to have:
Duran Duran - As the lights go down
Beth Hart - Front and center: Live from New York
Johnny Cash - I got stripes

En als het gaat zoals vorig jaar worden er links en rechts toch nog wat impuls aankopen aan toegevoegd.
Nou alleen nog even het budget regelen...

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
hilgo schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:33:
Ik heb ondertussen de hele lijst van record store day doorgenomen en kom tot onderstaande lijstje:

Must haves:
Dio - Last in Line - live
Queen - Bohemian Rhapsody
Hooverphonic - The president of the LSD golf club

Nice to have:
Duran Duran - As the lights go down
Beth Hart - Front and center: Live from New York
Johnny Cash - I got stripes

En als het gaat zoals vorig jaar worden er links en rechts toch nog wat impuls aankopen aan toegevoegd.
Nou alleen nog even het budget regelen...
Zou met het laatste beginnen.............. O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-07 14:47
Mijn zwager heeft me aangestoken met het vinylvirus... Dus nu ben ik aan het kijken voor een geschikte speler en ik heb mijn ogen op de Denon DP-300F. Ik heb ook gekeken naar gebruikte spelers, maar het aanbod bij mij in de buurt (Deventer) vind ik tegenvallend of te duur. Ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen. Dus voor nu houd ik de Denon in mijn achterhoofd.

Ik zit ook te kijken naar actieve speakers, maar hier heb ik ook geen idee bij. Het liefst niet te duur natuurlijk. Hoe ver kan ik komen met een budget van ~ €100?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Vrees dat je voor 100 niet echt veel soeps gaat kopen....... Als je echt een beetje van je Denon wilt genieten dan zou ik wat meer uitgeven. Maar ik vrees dat die al gauw richting de 200-300 euro gaan.

Ik gebruik voor mijn pc een paar edifier...

https://www.coolblue.nl/e...GuwAFziE-RZUaAm-7EALw_wcB

Best leuke speakers maar verwacht niet dat ze een (kleine) kamer gaan vullen met muziek...

Wellicht even op marktplaats kijken voor een vintage versterker met een paar speakers ?

Denk ik al veeel beter dan een paar actieve speakers bij de ramsj
https://link.marktplaats.nl/m1381058507

Of iets meer en als je niet teveel ruimte hebt
https://link.marktplaats.nl/m1378707370

Voor 150-300 euro is er heel veel te koop waar je denk ik veel meer plezier van gaat hebben.

[ Voor 73% gewijzigd door oldsmelly op 04-03-2019 14:11 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-07 14:47
oldsmelly schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:00:
Vrees dat je voor 100 niet echt veel soeps gaat kopen....... Als je echt een beetje van je Denon wilt genieten dan zou ik wat meer uitgeven. Maar ik vrees dat die al gauw richting de 200-300 euro gaan.

Ik gebruik voor mijn pc een paar edifier...

https://www.coolblue.nl/e...GuwAFziE-RZUaAm-7EALw_wcB

Best leuke speakers maar verwacht niet dat ze een (kleine) kamer gaan vullen met muziek...

Wellicht even op marktplaats kijken voor een vintage versterker met een paar speakers ?

Denk ik al veeel beter dan een paar actieve speakers bij de ramsj
https://link.marktplaats.nl/m1381058507

Of iets meer en als je niet teveel ruimte hebt
https://link.marktplaats.nl/m1378707370

Voor 150-300 euro is er heel veel te koop waar je denk ik veel meer plezier van gaat hebben.
Bedankt, hier ga ik mee verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Speakers kan je idd voor een prikkie van marktplaats scoren. Zeker de wat grotere, die niet meer mogen van de vrouw des huizes. Een paartje dali 505 of vergelijkbaar, heb je voor minder dan 100 euro. En die spelen echt heel goed. Voor een paar tientjes een ouwe versterker erbij (eentje van 30jr oud speelt net zo goed als een nieuwe, als de contacten nog goed zijn (je hoort snel genoeg of er iets kraakt)).

Voor een platenspeler moet je tegenwoordig toch wel rekening houden met 200+ euro. Die zijn nu wel heel populair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wow, er staat voor mij zowat niets bij als ik naar de RSD lijst kijk. Zelden zo'n saaie lijst gezien zeg...
Omdat ik dan toch op Roadburn zit scheelt het mij weer gedoe en koop ik daar wel leuke platen van de bands zelf. Ik kan in ieder geval dat budget nog verder opkrikken :9

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Nyarlathotep schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:29:
Wow, er staat voor mij zowat niets bij als ik naar de RSD lijst kijk. Zelden zo'n saaie lijst gezien zeg...
Omdat ik dan toch op Roadburn zit scheelt het mij weer gedoe en koop ik daar wel leuke platen van de bands zelf. Ik kan in ieder geval dat budget nog verder opkrikken :9
Je kunt er donder op zeggen dat The prodigy hard zal gaan.

En verder zegt het idd meer over jou smaak.
Saai? The residents, Fall, 808 state, Jah Woble, enz. Nix saai aan.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 04-03-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

maartend schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:49:
[...]

Je kunt er donder op zeggen dat The prodigy hard zal gaan.

En verder zegt het idd meer over jou smaak.
Saai? The residents, Fall, 808 state, Jah Woble, enz. Nix saai aan.
Ongetwijfeld ligt het aan mijn smaak... Maar voor mijn gevoel zie ik meer nutteloze heruitgaves dan ooit. Picture disks zijn voor mij al echt een no-go. En elk jaar de Bowies, Prince's en consorten. Jammer...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Nyarlathotep schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:08:
[...]

Ongetwijfeld ligt het aan mijn smaak... Maar voor mijn gevoel zie ik meer nutteloze heruitgaves dan ooit. Picture disks zijn voor mij al echt een no-go. En elk jaar de Bowies, Prince's en consorten. Jammer...
Die PD's hoeven ook niet en al die bowies.

Maar 2 van Nocturnal Emissions, kan bij nmij niet meer kapot dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Nyarlathotep schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:08:
[...]
En elk jaar de Bowies, Prince's en consorten. Jammer...
In het geval van die Prince rerelease moet ik toch echt een kanttekening plaatsen. Dat is een album uit de hoogtijdagen van Prince dat destijds alleen in Japan is uitgekomen. Dat is echt een wezenlijke toevoeging uit zijn repertoire. De recente (niet RSD) rerelease van zijn nieuwe albums kunnen me daarentegen wel gestolen worden. Maar dat geldt wat mij betreft voor al zijn albums na Lovesexy.

Maar deze RSD rerelease is een muzikaal meesterwerk en op zijn minst voor iedere Prince liefhebber een must have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Moontan van de Earring is ook een meer dan prima album,lekker psychidelisch.

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
En soms word je verrast. Zo luister ik op dit moment naar Rod Steward - Sing It Again Rod. Nou ben ik nooit fan geweest van deze beste man en heb ik LP's van The Faces links laten liggen vanwege het feit dat hij zanger was. Maar met name de eerste kant van deze LP klinkt relaxed, ik zou bijna zeggen 'klein', als jullie begrijpen wat ik bedoel. Kant 2 heeft al wat meer body en is meer de Rod Steward zoals ik de ken, maar het is dus kant 1 die mij verrast. Ik krijg zo zijn versie van Pinball Wizard te horen. Daar ben ik wel heel benieuwd naar. Het zou zo maar kunnen dat dit een blijvertje is ;) .

Note to self: maak een paar foto's van de laatste aanwinsten.

Edit 20:57 Ik houd het maar bij de originele uitvoering van The Who :Y .

[ Voor 5% gewijzigd door Vintage1967 op 04-03-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
Sinds 2012 ben ik in het bezit van een Marantz TT320. Deze gebruik ik al die tijd met veel plezier, maar de laatste tijd lijkt er wat mee aan de hand te zijn; de arm van de platenspeler gaat niet meer op de plaat maar hij blijft erboven zweven. Verder heeft de platenspeler (naar mijn weten) nooit een beurt gehad en zit het originele element er nog op.

Nu zit ik met het dilemma dat ik mijn platenspeler al een tijdje wil upgraden, maar ik heb met mezelf afgesproken om spullen pas te vervangen zodra ze defect zijn. Nu lijkt het erop dat de platenspeler prima te maken is, maar de vraag is wat het kosten/baten plaatje is. Ik heb de volgende opties:

1. Platenspeler laten maken, beurt geven en eventueel nieuw element erop plaatsen
2. Nieuwe (oude) platenspeler aanschaffen via Marktplaats o.i.d. (Thorens, Lenco, etc.)
3. Nieuwe platenspeler aanschaffen (bijv. Pro-ject Carbon Debut of Denon DP-400)

Wat zou (in jullie optiek) de meest logische optie zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Wil je met een nieuwe de kwaliteit van een oude halen, zul je flink moeten betalen. Gezien je verhaal, valt die optie af. Een speler van MP zou je dan eigenlijk ook een beurtje en element willen geven, zelfde kosten als je Marantz, plus aanschaf van speler.

Als je Marantz goed bevalt, dan die gewoon lekker een beurtje laten geven en een nieuw element. Is de voordeligste optie en geeft je platenspeler een derde leven :)

Maar als je gewoon iets anders wilt, of wilt investeren in iets beters: Dan lekker MP afstruinen naar een mooie speler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Marantz TT320 heeft blijkbaar een extra motortje voor de toonarm beweging. Waarschijnlijk heeft dat motortje een rubberen snaar. Als de arm niet helemaal lekker beweegt kan het zijn dat het snaartje uitgelubberd is, dat is onoverkomelijk na zoveel tijd. Een snaartje kost een paar euro, wel even een kwestie van uitzoeken waar het snaartje zit en dan een nieuwe in de juiste maat vinden.

Waarschijnlijk verzorgt het motortje niet het dalen van de arm zelf maar dan nog kan het zo zijn dat de electronica denkt dat de arm nog niet goed boven de plaat hangt en daarom de armlift niet in werking zet. Als je de arm handmatig boven de plaat beweegt, kan je dan wel de armlift gebruiken om hem op/neer te laten?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VxVWxJg/Schermafbeelding-2019-03-05-om-10-19-42.png

Als die platenspeler je bevalt lijkt dit me het waard om te onderzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 05-03-2019 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inperiosus
Raymond schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:19:
Als je Marantz goed bevalt, dan die gewoon lekker een beurtje laten geven en een nieuw element. Is de voordeligste optie en geeft je platenspeler een derde leven :)
Ik denk dat dit 'm gaat worden, bedankt! Suggesties voor een adresje? Ik zit te denken aan hifistereo.nl, maar zou het liefst iets dichter bij de kust (Rotterdam/Den Haag) iets vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Inperiosus Enkele opties in midden/west Nederland:

Ron in Breukelen is Marantz specialist en vooral elektrotechnisch goed (schakelingen, prints)
https://link.marktplaats.nl/m1276827237

Ronald van Eijk uit Utrecht is een draaitafel en speakerspecialist die vooral mechanisch heel goed is, aardige man ook:
https://link.marktplaats.nl/m1356275194

Dan heb je nog Oscar in Almere:
https://link.marktplaats.nl/m1276827291

En Vintage Audio Repair in Dordrecht:
https://link.marktplaats.nl/m1308918112

Wel even het prijsniveau in de gaten houden, ik verwacht dat de eerste twee niet onnodig veel vragen, van de andere 2 weet ik het niet. Mochten ze de reparatie niet zien zitten dan kan je ook bij hen navragen of zij een adres weten, zij zijn meestal wel op de hoogte van concullega's. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 05-03-2019 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:53:
@Inperiosus Enkele opties in midden/west Nederland:

Ron in Breukelen is Marantz specialist en vooral elektrotechnisch goed (schakelingen, prints)
https://link.marktplaats.nl/m1276827237

Ronald van Eijk uit Utrecht is een draaitafel en speakerspecialist die vooral mechanisch heel goed is, aardige man ook:
https://link.marktplaats.nl/m1356275194

Dan heb je nog Oscar in Almere:
https://link.marktplaats.nl/m1276827291

En Vintage Audio Repair in Dordrecht:
https://link.marktplaats.nl/m1308918112

Wel even het prijsniveau in de gaten houden, ik verwacht dat de eerste twee niet onnodig veel vragen, van de andere 2 weet ik het niet. Mochten ze de reparatie niet zien zitten dan kan je ook bij hen navragen of zij een adres weten, zij zijn meestal wel op de hoogte van concullega's. ;)
Ik ben ook al geruime tijd actief op facebook bij de facebook pagina "bandrecorder fans Nederland" omdat ik ook een mooie Akai GX-225D bandrecorder heb.en aldaar hoor ik goede verhalen over Oscars Service Center...

Vintage Audio Repair in Dordrecht ken ik niet, wel van voorbij komen op marktplaats...Ik krijg er wel een goed gevoel bij, maar dat is geen praktijk ervaring...

Niet in de buurt, maar DP-audio in Enschede zouden de reparatie ook prima uitvoeren... Ze zijn duur, maar ik heb er persoonlijk verder geen slechte ervaringen mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 10:15
Aantal mooie aanbiedingen voor vinyl op dit moment via Amazon FR. Gebruik wel de checkbox voor de coupon code. Voor een redelijk overzicht zie: https://twitter.com/CheapVinylUK

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 21:57
Raznov schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:57:
Aantal mooie aanbiedingen voor vinyl op dit moment via Amazon FR. Gebruik wel de checkbox voor de coupon code. Voor een redelijk overzicht zie: https://twitter.com/CheapVinylUK
Daar zitten een paar hele mooie aanbiedingen tussen. Thanks!

3st besteld. Mac DeMarco 2, Pink Floyd London 1966/1967 en Jeff Buckley Sketches for my Sweetheart the Drunk . Wou er nog meer, maar die coupons waren verlopen. Je wordt er hebberig van.

Zou Pink Floyd P.U.L.S.E ooit nog voor een schappelijke prijs aangeboden worden? Die staat bovenaan mijn lijst..

[ Voor 30% gewijzigd door ThijsM op 06-03-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07-2024
Raznov schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:57:
Damn, de mooiste zijn alweer verlopen. Veel queen albums voor een tientje, nieuwe muse een tientje, mooi keane album.. allemaal weer normale prijs :(

Eens kijken wat er nog gaat komen. Er komen steeds nieuwe coupons/aanbiedingen bij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanZijlstra
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2023
Beste vinylfans,
na jaren met een oude Dual CS 503-1 (afkomstig van marktplaats) gedraaid te hebben ben ik toe aan wat beters. Thuis heb ik een setup van Sonos met Playbase + 2x Play:1s + Sub + Connect: Amp, en een oude Luxman L-3 versterker.

Ik wil graag een kwalitatief betere, nieuwe platenspeler (budget circa €500) en had mijn oog laten vallen op Pro-Ject. Ik dacht aan een Debut Carbon DC met 2M-Red element. Mogelijk ook de Esprit versie met acryl draaiplateau.
Totdat ik afgelopen week in Manchester de Rega Planar 2 zag en hier over ben gaan lezen op internet. Vooral de YouTube video YouTube: Turntables $400 -$450: Shoot-Out & Reviews: Pro-Ject vs Rega vs Sony bracht mij erg aan het twijfelen.

Wat raden jullie aan? Een Rega Planar 2 of toch de Pro-Ject? Zijn de carbonarm en het 2M Red element van Pro-Ject niet beter dan wat Rega biedt? Zijn er nog zaken waar ik met de Rega rekening mee moet houden? Mogelijke uitbreidingen in de toekomst bijvoorbeeld, of vekrijgbaarheid onderdelen? Ik ontvang graag jullie expertise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezje
DaanZijlstra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:42:
Beste vinylfans,
na jaren met een oude Dual CS 503-1 (afkomstig van marktplaats) gedraaid te hebben ben ik toe aan wat beters. Thuis heb ik een setup van Sonos met Playbase + 2x Play:1s + Sub + Connect: Amp, en een oude Luxman L-3 versterker.

Ik wil graag een kwalitatief betere, nieuwe platenspeler (budget circa €500) en had mijn oog laten vallen op Pro-Ject. Ik dacht aan een Debut Carbon DC met 2M-Red element. Mogelijk ook de Esprit versie met acryl draaiplateau.
Totdat ik afgelopen week in Manchester de Rega Planar 2 zag en hier over ben gaan lezen op internet. Vooral de YouTube video YouTube: Turntables $400 -$450: Shoot-Out & Reviews: Pro-Ject vs Rega vs Sony bracht mij erg aan het twijfelen.

Wat raden jullie aan? Een Rega Planar 2 of toch de Pro-Ject? Zijn de carbonarm en het 2M Red element van Pro-Ject niet beter dan wat Rega biedt? Zijn er nog zaken waar ik met de Rega rekening mee moet houden? Mogelijke uitbreidingen in de toekomst bijvoorbeeld, of vekrijgbaarheid onderdelen? Ik ontvang graag jullie expertise!
Ik heb op basis van dit filmpje de Rega aangeschaft in plaats van de Debut Carbon van Project.

Let wel op dat ze hier de Rega Planar 1 vergelijken en niet de door jou genoemde Planar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanZijlstra
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2023
Rezje schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:31:
[...]

Ik heb op basis van dit filmpje de Rega aangeschaft in plaats van de Debut Carbon van Project.

Let wel op dat ze hier de Rega Planar 1 vergelijken en niet de door jou genoemde Planar 2.
Die is alleen maar beter, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
DaanZijlstra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:34:
[...]

Die is alleen maar beter, toch?
Hij heeft naar mijn weten een ander (beter) element en een glazen platter. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor een Planar 1 Plus (dit vanwege de ingebouwde pre-amp, mijn tuner-versterker heeft geen phono ingang.. en vanwege de kabels, deze kunnen los bij de Plus versie).

Verder zijn er technische verschillen waar andere gebruikers hier meer over weten/ kunnen vertellen.
Tevens zijn er denk ik ook nog andere (tweedehandse) opties. Ook daar kunnen sommige hier op dit forum je alles over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 17:24

wjg

DaanZijlstra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:42:
Beste vinylfans,

Ik heb afgelopen tijd dezelfde afwegingen lopen maken bij de keuze voor een platenspeler. Na (vrijwel) alle YouTube reviews en forumposts gelezen te hebben uiteindelijk gekozen voor de Project Debut met acryl platter. Mede omdat je in het 2M element ook de blue naald kunt stoppen als upgrade.
Eerste indruk is goed en ik ben dus tevreden met mijn keus. In dit segment denk ik dat , tenzij er functionaliteiten missen die je echt wilt hebben, geen slechte keus is zolang je bij Rega, Pro-ject e.a. blijft.
Belangrijkste afweging m.i. wordt dan welke je mooier vind en/of met welke je de beste deal kunt sluiten

Acties:
  • +3 Henk 'm!
LP's reinigen met Techmoan, werkende methoden of toch niet? Techmoan zoekt het uit:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Het blijven vermakelijke en leerzame filmpjes. Heerlijk.

Ik houd het nog maar bij mijn Knosti en home made reinigingsvloeistof ;) .
Nou moet ik zeggen dat ik een 2LP heb die ook na Knostficeren nog kraakjes heeft terwijl er geen sprake is van krassen en vegen. Toch de houtlijm maar eens proberen. Al is het maar om zelf te ervaren wat het resultaat is. Niet geschoten is altijd mis :+ . Eerst de tijd maar eens vinden. Er zijn zo veel andere dingen die ook leuk en / of interessant zijn.

Klaar om zo op de draaiert te gaan: Simon And Garfunkel - Concert At Central Park (2e LP).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• oldsmelly
Na wat luister sessies de knoop doorgehakt mijn nieuwe draaitafel staat in bestelling.....

Het is deze geworden.....

Marantz TT-15-S1.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VHsP8Z6/Marantz-TT-15-S1.jpg :*)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

oldsmelly schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:17:
Na wat luister sessies de knoop doorgehakt mijn nieuwe draaitafel staat in bestelling.....

Het is deze geworden.....

Marantz TT-15-S1.

[Afbeelding] :*)
Zo zo, die Marantz ziet er wel heel netjes uit! :D Hier ga je zeker wel veel plezier van krijgen.

Ik ben van plan mijn Project Essential 3 te vervangen voor een meer klassieker model (de Pro-ject gaat naar mijn werkkamer toe). Mijn ogen zijn nu gericht op een Lenco L75 of de L 74 t/m7 8 series in het algemeen... is dit wat? Zoals ik lees op verschillende sites is het een aanrader, maar zijn er mensen die hier ervaring met deze draaitafel hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Toshirou

Heb van dichtbij meegemaakt dat je wel wat mazzel moet hebben met zo'n oud beestje als de Lenco. Het zijn schitterende machines maar ze moeten echt perfect gereviseerd zijn. Ook moeten ze in een zware plint zijn gezet omdat ze anders kunnen resoneren als een gek. Dus koop er in ieder geval een waar je ook goede garanties hebt.

Ik heb na lang nadenken toch gekozen voor een nieuwe durfde het toch niet aan om ergens rond de 1000 euro neer te tellen voor zo'n machine (met goede arm en element kom je daar al heel gauw aan). Voor een top gereviseerde met een SME-3009 arm en perfect element ga je daar zelfs ruim overheen.

Ik zie ze ook wel op MP staan voor 300-750 maar dat ik dus echt niet aandurven. Maar goed wie weet kun je er een vinden die wel goed is voor rond 500 zou wel erg gaaf zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door oldsmelly op 07-03-2019 19:24 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

oldsmelly schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:17:
@Toshirou

Heb van dichtbij meegemaakt dat je wel wat mazzel moet hebben met zo'n oud beestje als de Lenco. Het zijn schitterende machines maar ze moeten echt perfect gereviseerd zijn. Ook moeten ze in een zware plint zijn gezet omdat ze anders kunnen resoneren als een gek. Dus koop er in ieder geval een waar je ook goede garanties hebt.

Ik heb na lang nadenken toch gekozen voor een nieuwe durfde het toch niet aan om ergens rond de 1000 euro neer te tellen voor zo'n machine (met goede arm en element kom je daar al heel gauw aan). Voor een top gereviseerde met een SME-3009 arm en perfect element ga je daar zelfs ruim overheen.
Hmmm.... dan toch maar even nog goed rondkijken en anders toch een Thorens TD160/166 overwegen. De Thorens draaitafels moeten wel goed zijn. Ik heb hier helaas geen groot budget, dus een tweede hands Thorens zou hier wel nog inpassen. Dan is een Thorens ipv Lenco een betere keuze ivm mogelijk reviseren van een tweehands bij bijv. een Dr. Thorens?

Of zijn in Nederland ook adressen die een Lenco reviseren voor schappelijke prijzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Ik weet dat audio creative deze dingen reviseert daarnaast ook thorend en Garrard
https://audio-creative.nl/

Thorens lijkt, gezien de huidige prijzen, wat over hun "hoogtepunt" heen en kan je misschien wat meer "draaier" voor je geld krijgen.

Maar waar veel mensen zich op verkijken is dat de "goedkopere" aanbiedingen vaak met de mindere arm en/of elementen zijn.

Wil je echt zo'n mooie speler goed tot zijn recht laten komen , krijg je dat nog vaak als extra kosten achteraf.

[ Voor 68% gewijzigd door oldsmelly op 07-03-2019 19:33 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ja, dat had ik wel verwacht. Dan ga ik er nog even goed over nadenken. De nood is niet hoog dus dan ga ik nog even door met mijn Pro-Ject (wat overigens een goede speler is). Dan ga ik nog even rustig verder oriënteren naar de mogelijkheden.

Bedankt in ieder geval voor de uitleg, ik ben weer wat wijzer. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Ga er maar van uit dat je aan een TD166 een mooie speler hebt. En of er bij aanschaf al een nieuwe snaar en goed element op zitten of dat je die zelf nog aan moet schaffen: geld kost het zowiezo :Y . Zelf geniet ik al weer een paar jaar van mijn TD166. Hij is stabiel, maakt geen lawaai, klnkt als een klok (wat natuurlijk ook aan het element ligt :+ ). Vanwege het feit dat er niet veel aan techniek op zit, kan er ook niet veel kapot. Dat in tegenstelling tot de Dual 704 die in de werkkamer staat en veel minder wordt gebruikt.

Behalve dat, moet het natuurlijk wel een beetje je smaak zijn. Ik ben er weg van, maar ja, dat is natuurlijk heel persoonlijk :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Met name de Thorens TD-160 is lichtelijk overgewaardeerd, net als de Technics SL-1200MK2. Dat maakt het geen slechte draaitafels, in tegendeel. Maar de prijs is nogal opgedreven zodat je al snel meer waar voor je geld krijgt als je naar andere modellen kijkt.

Zo'n Lenco is een voorbeeld, maar inderdaad moet zo'n tussenwielaandrijver wel heel goed gereviseerd zijn. Een TD-166 is dan al wat gemakkelijker. Of neem de TD-145 die de TD-160 evenaart en automatische afslag heeft. Zelf zou ik eerder een voor een TD-318 gaan. Net wat nieuwer, standaard een minder resonantiegevoelige console en technisch meer uitgerijpt met die bladvering waaraan je niet zo hoeft te pielen om het goed te krijgen en een net wat betere arm.Er staat er nog steeds eentje voor 225 euro te koop in Leeuwarden. Of een van de vele direct drive Japanners, of een Dual als de 704, 721 of de modernere 5000.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 07-03-2019 23:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:00:
Met name de Thorens TD-160 is lichtelijk overgewaardeerd, net als de Technics SL-1200MK2. Dat maakt het geen slechte draaitafels, in tegendeel. Maar de prijs is nogal opgedreven zodat je al snel meer waar voor je geld krijgt als je naar andere modellen kijkt.

Zo'n Lenco is een voorbeeld, maar inderdaad moet zo'n tussenwielaandrijver wel heel goed gereviseerd zijn. Een TD-166 is dan al wat gemakkelijker. Of neem de TD-145 die de TD-160 evenaart en automatische afslag heeft. Zelf zou ik eerder een voor een TD-318 gaan. Net wat nieuwer, standaard een minder resonantiegevoelige console en technisch meer uitgerijpt met die bladvering waaraan je niet zo hoeft te pielen om het goed te krijgen en een net wat betere arm.Er staat er nog steeds eentje voor 225 euro te koop in Leeuwarden. Of een van de vele direct drive Japanners, of een Dual als de 704, 721 of de modernere 5000.
Daar haak ik graag op in, want zo'n Thorens TD-318 (MKI / MKII / MKIII) is fabriek af gezien veel beter dan een TD-160... Ik heb zelf tot nog toe geen spijt van de aankoop van mijn Thorens TD-318MKI...

Ja, je kunt veel tweaken aan zo'n TD-16X / TD-145 speler... Maar er zijn ook genoeg mogelijkheden voor de TD-318... Kijk maar eens rond in Deel 2 en Deel 1 van het grote vinyl topic (of in de link naar mijn berichten aldaar een aantal pagina's terug) en je ziet aan de plaatjes dat er ook best veel mogelijk is met de TD-318:

- Bitumen op de bodem plakken en op de overige onderdelen waar dit kan
- Lood in het contra gewicht plaatsen zodat het element beter kan sporen
- Neutrik chasis tulp aansluitingen (zodat je je eigen uitgekozen tulpkabels kunt toepassen)
- Betere stabielere voeding aanschaffen en gebruiken

Met name de vering van de TD-31X / TD-32X is een verademing ten aanzien van de TD-145 / TD-16X serie... Waar de TD-16X serie nog flink staat te heen en weer te veren (waardoor het fragiel aan voelt voor mijn gevoel) is de TD-31X / TD-32X serie veel stabieler, zeg maar iets stugger waardoor het niet fragiel aanvoelt... Ook hier praktijk ervaring, want die TD-16X serie kreeg ik te leen van Dr. Thorens tijdens de revisie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 10:00
Nu ik een maand in het bezit ben van mijn Philips 222 neem ik eigenlijk wel positief verrast. Ik platen gekocht van albums die ik ook al jaren op cd heb maar de speler klinkt als een klok. Daarnaast is het wel fijn dat het een vol automaat is en mijn dochters van 3 en 5 dus soms ook de muziek mogen starten. Ze vinden de tip toetsen namelijk prachtig.

Vroeger moest ik niets van Philips hebben, maar hier ben ik toch erg blij mee. Zijn er meer mensen met deze speler? Hoe waarderen jullie deze tov andere merken en typen?

[ Voor 14% gewijzigd door Sneezzer op 08-03-2019 13:12 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Als ik mijn vader mag geloven waren dit goede spelers. Als ik het zo zie ziet de speler er leuk uit en is het zeker geen slecht ding.

Geniet van je platen zou ik zeggen en geef de passie voor vinyl mee aan je dochters 😄

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Wimmel

Hello

Ik ben fan van de 222, robuuste spelers die regelmatig op mijn werkbank staan voor een beurtje. Wat ik bijzonder leuk vind aan deze speler is de snelheidsregeling bij het starten. Bij de meeste mechanische automaten is de snelheid van het plaatsen van de arm op de plaat afhankelijk van het gekozen toerental. Dit ziet er dan bijvoorbeeld bij een Dual op 45 toeren wat onrustig uit. Bij de Philips start de speler altijd op ~30 omwentelingen per minuut. Pas bij het dalen van de arm wordt de gekozen snelheid ingezet. Hierdoor ziet de start er altijd zeer vloeiend en rustig uit. De tiptoetsen zijn natuurlijk ook geweldig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n2EKqkaZ2bZcTzcXC2gCWfne/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DPV4Qq7Hrs3YRaEgow3JgebT/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WfA1lmeHaTcaD0vhlrN7qXep/medium.jpg

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
Vanmorgen de speler opgehaald en de eerste rondjes zijn inmiddels gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5n1sm0L/eersterondje.jpg

Eerste indruk is echt heel goed, meer dynamiek en gecontroleerde bas en een ruimtelijkheid in de opname.

We gaan weer verder luisteren :9~

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 16:42
Mooi roze...

dido

Nieuwe album van Dido. De afspeelkwaliteit van track 1 is prima. Track 2 klinkt echt beroerd... Daarna begint het langzaam weer beter te worden en vooral de laatste 2 tracks van kant 1 klinken supergoed...

Heel bijzonder. Nog nooit zo wisselende resultaten gehad. Meestal is de hele LP goed of slecht.

[ Voor 59% gewijzigd door ksborg op 09-03-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 21:57
Kan iemand nog een goede clamp aanraden die goed samengaat met een Dual 704? Budget +- 25

[ Voor 3% gewijzigd door ThijsM op 09-03-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Puck? Bedoel je een gewicht? Tegen warps?

Niet gebruiken, werkt niet. Tenzij die puck zo zwaar is als 2 stoeptegels maar dan gaat je lager stuk. Als je nog iets van werking wilt koop dan een platenklem (Michell Record Clamp), die klemt harder dan de zwaarste puck. Maar dat werkt ook maar heel beperkt: pak een plaat met een flinke warp aan de buitenzijde, en leg die plat (op de binnenhoes) op tafel. Druk zo hard als je kan met de bal van je hand op het platenlabel. Verdwijnt de warp? Nee natuurlijk niet, want hoe hard je ook in het midden drukt, het vinyl is flexibel én heeft vormgeheugen, dus aan de buitenkant blijft ie lekker warpen.

Wat wel aardig werkt is een platenRING want die drukt op de goede plek, namelijk op de hele buitenrand van de plaat. Maar zie daar maar eens aan te komen voor een enigszins schappelijk bedrag. :P

http://soundfoundations.i...d-stabilizing-ring-clamp/

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 09-03-2019 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 15:42
Cap schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:10:
Puck? Bedoel je een gewicht? Tegen warps?
(...)
Als je nog iets van werking wilt koop dan een platenklem (Michell Record Clamp), die klemt harder dan de zwaarste puck.
Ik acht de kans aanwezig, maar pin me er niet op vast, dat @ThijsM met clamp een klem bedoelt en niet een puck. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Vintage1967 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:56:
Het blijven vermakelijke en leerzame filmpjes. Heerlijk.

Ik houd het nog maar bij mijn Knosti en home made reinigingsvloeistof ;) .
Nou moet ik zeggen dat ik een 2LP heb die ook na Knostficeren nog kraakjes heeft terwijl er geen sprake is van krassen en vegen. Toch de houtlijm maar eens proberen. Al is het maar om zelf te ervaren wat het resultaat is. Niet geschoten is altijd mis :+ . Eerst de tijd maar eens vinden. Er zijn zo veel andere dingen die ook leuk en / of interessant zijn.

Klaar om zo op de draaiert te gaan: Simon And Garfunkel - Concert At Central Park (2e LP).
Toch interessante materie, heb een mooie doos met een stuk of 160 LP's gescoord maar een aantal zijn behoorlijk vies. Nu heb ik deze even geluisterd op mijn oude Philips en durf het niet aan om hem op mijn Stanton STR8 te af te spelen.

Maar nu zit ik mij dus af te vragen, hoe kan ik het beste LP's reinigen? Welke methoden, middelen gebruiken jullie. Ik gebruik alleen een atistatisch doekje en borsteltje maar volgens mij moet het beter kunnen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamscape schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:33:
[...]

Ik acht de kans aanwezig, maar pin me er niet op vast, dat @ThijsM met clamp een klem bedoelt en niet een puck. ;)
Er stond eerst toch echt puck! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 15:42
Cap schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:56:
[...]

Er stond eerst toch echt puck! ;)
Daar hield ik al een beetje rekening mee. Maar toen zag ik dat zijn post van 21:59 om 22:00 was gewijzigd en jouw antwoord pas 10 minuten later kwam.

Maar goed, je typte wellicht ietwat langzaam. Dat mag op zaterdag om 22:10 ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, ik begon met typen en werd toen om iets anders geroepen en typte 10 min later weer verder aan mijn bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:40:
[...]

Toch interessante materie, heb een mooie doos met een stuk of 160 LP's gescoord maar een aantal zijn behoorlijk vies. Nu heb ik deze even geluisterd op mijn oude Philips en durf het niet aan om hem op mijn Stanton STR8 te af te spelen.

Maar nu zit ik mij dus af te vragen, hoe kan ik het beste LP's reinigen? Welke methoden, middelen gebruiken jullie. Ik gebruik alleen een atistatisch doekje en borsteltje maar volgens mij moet het beter kunnen.
Ik gebruik zelf de Knosti, maar niet hun vloeistof, omdat deze pluizen geeft op je naald. Ik gebruik zelf het recept van Wat wil je weten | Dr Thorens en dan de top fuel versie:
Recept schoonmaakmiddel:

Normaal:
-een liter gedemineraliseerd water. [Kruidvat]
– 3 á 4 druppels afwasmiddel.
– halve vingerhoed Wetting Agent.
– goed schudden en wachten tot het schuim verdwenen is, dan pas gebruiken.

Top Fuel:
– een halve liter gedemineraliseerd water. [Kruidvat]
– een halve liter alcohol, minimaal 93 % zuiverheid.
[de hoeveelheid alcohol mag ook minder of meer zijn]

Maakt goed schoon, droogt snel en zorgt bij het afspelen dat ik geen pluizen krijg die ik bij Knosti wel heb.

Happy brewing ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Suggs schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:57:
[...]

Ik gebruik zelf de Knosti, maar niet hun vloeistof, omdat deze pluizen geeft op je naald. Ik gebruik zelf het recept van Wat wil je weten | Dr Thorens en dan de top fuel versie:
Recept schoonmaakmiddel:

Normaal:
-een liter gedemineraliseerd water. [Kruidvat]

Top Fuel:
– een halve liter gedemineraliseerd water. [Kruidvat]
– een halve liter alcohol, minimaal 93 % zuiverheid.
[de hoeveelheid alcohol mag ook minder of meer zijn]

Maakt goed schoon, droogt snel en zorgt bij het afspelen dat ik geen pluizen krijg die ik bij Knosti wel heb.

Happy brewing ;)
Besteld via Bol :D Dank je wel, dit zocht ik dus (Knosti Disco Antistat) .

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:30
Wim-Bart schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:40:
[...]

Ik gebruik ook een Knosti en dat bevalt mij voorlopig prima.
Maakt echt een wereld van verschil.

Ik gebruik de vloeistof van Tonar, deze pluist volgens mij ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-07 19:49
Gebruik hier ook de Knosti en na de eerste keer wassen met de Knosti vloeistof de pluis op mijn naald ontdekt :( , op zoek gegaan naar een alternatief, maak nu gebruik van de door @Suggs voorgesteld brouwsel, alleen gebruik maar 1 tiende deel alcohol (96%) en i.p.v. Wetting Agent gebruik ik Glans Spoel middel voor de vaatwasser (4 druppels).
Ben zeer tevreden, misschien dat voor erg vervuilde platen meer alcohol wenselijk is.

En om de platen te drogen heb ik voor deze oplossing gekozen:

Collectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
dreamscape schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:25:
[...]

Daar hield ik al een beetje rekening mee. Maar toen zag ik dat zijn post van 21:59 om 22:00 was gewijzigd en jouw antwoord pas 10 minuten later kwam.

Maar goed, je typte wellicht ietwat langzaam. Dat mag op zaterdag om 22:10 ;)
Dat is waarom ik dagelijks even 'langs kom'. Er is bijna altijd wel een nieuwe post met een vraag, foto, interessante opmerking of vondst. Gevolg is dat een medetweaker wel eens antwoord geeft terwijl ik nog aan het typen ben. In mijn geval is dat door mijn leeftijd (zie nickname _O- ).

Maar echt hoor, die levendigheid en hulpvaardigheid maakt dat dit topic actueel blijft. Dank daarvoor aan toppers die hun kennis en tijd al heel lange tijd aan ons beschikbaar stellen. Maar ook dank voor alle posts over aanbiedingen, platenbeurzen, RSD-lijsten en aankopen om van te watertanden.

Mooi werk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:26
Helemaal eens @Vintage1967! Het is top wat hier allemaal langskomt aan kennis en vragen.

Ik wilde jullie vanochtend wijzen op een interessante aanbieding van de Musical Fidelity LX-LPS phono voorversterker bij Thakker. Tijdens het typen kwam ik er achter dat de aanbieding net wat minder goed was dan ik eerst dacht.
De LX-LPS kost bij Thakker momenteel 199 euro, de LX-LPS met upgrade power supply kost er 249 euro.
Deze LX-LPS kostte eerst 450 euro, later 400. De betere voeding kostte normaal 169 euro. Thakker verkoopt hem nu los voor 89 euro echter in een bundel samen met de LX-LPS kost hij 50 euro.

Mooie deal dus, zou je zeggen. Ik heb gisteravond dan ook de LX-LPS met betere voeding besteld. Echter opvolger is LX2-LPS al verkrijgbaar is vanaf 229 euro, zo zie ik nu! Prijzen zijn van Duitse webshops, want in Nederland zag ik zo snel geen prijzen.

Nu heeft de LX-LPS wel het voordeel van een micro USB aansluiting waardoor hij ook met een powerbank gevoed kan worden. Dat heeft ook effect op het geluid, zie hier voor de ervaring van iemand op het forum van Audiokarma.
Daarnaast heb je dus die betere lineaire voeding, en ik heb goede ervaringen met zulke voedingen bij mijn Lehmann en ifi voorversterker. Voor de LX2-LPS is zo'n voeding ook verkrijgbaar maar die kost nu nog 160 euro. Totaal zit je dan op 390 euro, dus nog wel een verschil van 140 euro.

Waar ik nu vooral nieuwsgierig naar ben is wat Musical Fidelity intern heeft aangepast bij de LX2-LPS ten opzichte van de LX-LPS. Wellicht hebben ze op zaken bespaard en is de oude wel beter, geen idee.
Ik ga het later nog wel nakijken, eerst maar eens een kop koffie. 8)

Een overzicht van alle LX-LPS aanbiedngen van Thakker (zwart/zilver, met/zonder UPS) vind je via https://www.thakker.eu/?A...s%5BSearchParam%5D=lx-lps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
musicfreak schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:08:
Ik wilde jullie vanochtend wijzen op een interessante aanbieding van de Musical Fidelity LX-LPS phono voorversterker bij Thakker. Tijdens het typen kwam ik er achter dat de aanbieding net wat minder goed was dan ik eerst dacht.
De LX-LPS kost bij Thakker momenteel 199 euro, de LX-LPS met upgrade power supply kost er 249 euro.
Deze LX-LPS kostte eerst 450 euro, later 400. De betere voeding kostte normaal 169 euro. Thakker verkoopt hem nu los voor 89 euro echter in een bundel samen met de LX-LPS kost hij 50 euro.

Mooie deal dus, zou je zeggen. Ik heb gisteravond dan ook de LX-LPS met betere voeding besteld. Echter opvolger is LX2-LPS al verkrijgbaar is vanaf 229 euro, zo zie ik nu! Prijzen zijn van Duitse webshops, want in Nederland zag ik zo snel geen prijzen.

Nu heeft de LX-LPS wel het voordeel van een micro USB aansluiting waardoor hij ook met een powerbank gevoed kan worden. Dat heeft ook effect op het geluid, zie hier voor de ervaring van iemand op het forum van Audiokarma.
Daarnaast heb je dus die betere lineaire voeding, en ik heb goede ervaringen met zulke voedingen bij mijn Lehmann en ifi voorversterker. Voor de LX2-LPS is zo'n voeding ook verkrijgbaar maar die kost nu nog 160 euro. Totaal zit je dan op 390 euro, dus nog wel een verschil van 140 euro.

Waar ik nu vooral nieuwsgierig naar ben is wat Musical Fidelity intern heeft aangepast bij de LX2-LPS ten opzichte van de LX-LPS. Wellicht hebben ze op zaken bespaard en is de oude wel beter, geen idee.
Interessante info, bedankt, ik sta ook op het punt om een phono pre te kopen en ga/ging waarschijnlijk de Graham Slee Era Golf Mk V kopen die met €650 natuurlijk een pak duurder is. Mede door de zeer enthousiaste review van Michael Fremer. https://www.analogplanet....-era-gold-mkv-phono-stage

Het enige minpunt dat ik bij de Graham Slee zou missen is het feit dat ik maar een platenspeler kan inpluggen en ik zie dat bij de Musical Fidelity je er twee kunt aansluiten, maar wel MC en MM. Enig idee als je twee MM platenspelers kan uitsluiten (en dus geen MC) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@chromium Kan je Graham Slee van harte aanbevelen. Duurder maar in mijn optiek wel waard !

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Heerlijk weer om ook eens te genieten van onze vinylverzameling. Gewoon opzetten die plaat en geniet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:26
chromium schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:53:
Interessante info, bedankt, ik sta ook op het punt om een phono pre te kopen en ga/ging waarschijnlijk de Graham Slee Era Golf Mk V kopen die met €650 natuurlijk een pak duurder is.
(..)
Enig idee als je twee MM platenspelers kan uitsluiten (en dus geen MC) ?
Graham slee maakt mooie voorversterkers. Ik heb momenteel de Gram amp 2 Communicator in mijn bezit, hun basismodel MM voorversterker. In vergelijking met mijn Lehmann klinkt het minder direct, meer ingetogen. Echter wel gedetailleerd en ook met een mooi stereobeeld. De Musical fidelity ga ik vergelijken met deze Gram amp 2, en de best klinkende houd ik. :)

Op de MF LX-LPS kan je twee spelers tegelijk aansluiten, maar niet tweemaal MM als ik het zo bekijk. De voorversterker maat gebruik van 'loading plugs' maar zelfs als je een 2e setje van 47 pF zou vinden (de MM waarde) dan houd je het probleem dat de ingangen nogal verschillen qua gevoeligheid.
Wel een bijzonder systeem met die loading plugs. Wel jammer dat er voor MM maar één waarde wordt meegeleverd. Wellicht zijn pluggen met andere waardes los te koop, anders wordt het zelf knutselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Yep, zo geniet ik nu van Ray Charles, 'Love & Peace'. Een van de nieuwe aanwinsten van een week of 2 geleden. Beetje blues, jazz, soul. Niet elk nummer vind ik even sterk. Zo heb ik niet zo heel veel met soul. Maar ik ben positief verrast. Dit is een lekker relaxed album. Eerder vandaag heb ik een paar andere schijfjes uit diezelfde stapel beluisterd:

- Ray Charles - Star Collection: Lekker album, kant 2 net iets te veel soul naar mijn smaak. kant 1 bevalt meer bluesy nummers 8) ;
- Prince - Kiss (12"): die kan mooi de verkoop in, he-le-maal mijn smaak niet. Ik hoop dat het album 'Purple Rain' beter bevalt. Daar heb ik een weekje geleden het titelnummer snel even van beluisterd. Dat nummer kende ik natuurlijk wel. En daar is niets mis mee. De andere nummers is afwachten.
- U2 - The Unforgettable Fire (12"): lekkere muziek. Alleen ........ heb ik liever LP's. Dus deze is ook voor de verkoop.

Ik ga zo nog een totaal onbekende band horen: Mister And Missisippi. Deze LP heeft een prachtige hoes die NM is. Alleen daarom al ga ik deze houden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RCnss7jl.jpg

Misschien een googelen voor wat meer info over deze band. Ik heb werkelijk geen idee. Dat is het 'risco' van het kopen van een stapel met 43 titels :+ .

Al met al was dit weer een heerlijke muzikale Zondag die nog niet helemaal ten einde is :9 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Zaterdag en zondag stonden meer in het teken van het "uitproberen" van de nieuwe speler. Maar vanvond gaan we er weer. als bijna elke dag, weer lekker voor zitten .

Een uurtje ongeveer heerlijk met de koptelefoon op luisteren.

Ik denk dat het vanavond Nightwish - A decade of Songs - gaat worden :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

oldsmelly schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:10:
Zaterdag en zondag stonden meer in het teken van het "uitproberen" van de nieuwe speler. Maar vanvond gaan we er weer. als bijna elke dag, weer lekker voor zitten .

Een uurtje ongeveer heerlijk met de koptelefoon op luisteren.

Ik denk dat het vanavond Nightwish - A decade of Songs - gaat worden :-)
Daar ben je langer mee bezig :+ :P
Wel een heerlijke mix van oude en nieuwe nummers met de originele zangeressen
(Tarja en Floor zijn wel mijn favo's, Annette vind ik minder)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
Cap schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:53:
@Inperiosus
Heb Vintage Audio Repair een bericht gestuurd en heb een quote van 175 euro gekregen voor een reparatie incl. volledige checkup (de hele reutemeteut reinigen, smeren en afstellen). Begin hierdoor best te twijfelen want voor hetzelfde geld heb je bijv. een Lenco L75, 76 of 78 in mooie staat.

Gezien de TT320 een prima, maar niet al te beste (gebaseerd op tweedehands prijzen) platenspeler is, betwijfel ik of het deze investering nog waard is. Wat zijn jullie opinies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-06 09:48
Vintage1967 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:37:
Ik ga zo nog een totaal onbekende band horen: Mister And Missisippi. Deze LP heeft een prachtige hoes die NM is. Alleen daarom al ga ik deze houden:

[Afbeelding]

Misschien een googelen voor wat meer info over deze band. Ik heb werkelijk geen idee. Dat is het 'risco' van het kopen van een stapel met 43 titels :+ .

Al met al was dit weer een heerlijke muzikale Zondag die nog niet helemaal ten einde is :9 .
Leuke band wel hoor!
Zelf vond ik het tweede album wat levendiger maar die album art is dan weer minder mooi.
Ben benieuwd wat je er van vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Inperiosus schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:52:
[...]

Heb Vintage Audio Repair een bericht gestuurd en heb een quote van 175 euro gekregen voor een reparatie incl. volledige checkup (de hele reutemeteut reinigen, smeren en afstellen). Begin hierdoor best te twijfelen want voor hetzelfde geld heb je bijv. een Lenco L75, 76 of 78 in mooie staat.

Gezien de TT320 een prima, maar niet al te beste (gebaseerd op tweedehands prijzen) platenspeler is, betwijfel ik of het deze investering nog waard is. Wat zijn jullie opinies?
Dat viel te verwachten. Bij die bedrijfjes moet de schoorsteen roken, ze moeten b.t.w. afdragen, etc. dus de prijs gaat snel de lucht in.

Zoals ik al eerder aangaf, zelf proberen te maken! Goede kans dat het alleen het snaartje betreft met kosten < 5 euro. Even de arm vastzetten, headshell verwijderen, mat plateau van de as lichten en dan de speler voorzichtig omgekeerd op zijn kap leggen. Schroeven en bodemplaat verwijderen en zoeken maar naar het motortje dat de arm bedient. Daar zit dus 99% zeker een rubber snaartje op. Kijken wat de maat moet zijn - iets kleiner dan de uitgerekte oude snaar - en op zoek naar die maat. Wat heb je te verliezen?

Plaatje van het binnenwerk gevonden, je ziet het motortje al zitten, waar de pijl naar wijst daar zit het asje van de armlift motor. Even kijken hoe de overbrenging op de armlift eruit ziet, het kan een rubberen snaartje zijn of een tandwiel/wormwiel overbrenging.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tQ1RNNz/503150067-8-tourne-disque-marantz-tt320-direct-drive-full-automatic.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 13-03-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
Cap schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:01:
[...]

Dat viel te verwachten. Bij die bedrijfjes moet de schoorsteen roken, ze moeten b.t.w. afdragen, etc. dus de prijs gaat snel de lucht in.

Zoals ik al eerder aangaf, zelf proberen te maken!
Bedankt voor deze inzichtelijke post! Ik ga er vanavond/morgenavond mee aan de slag; ik heb inderdaad toch niks te verliezen.

Zal jullie zsm een update geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maak een goed fotootje van die overbrenging bij het motortje, dan kunnen we er misschien meer van zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GkQrWYH/VINYL-RECORDS-130319.jpg

Afgelopen weekend een album voor mijn verjaardag gekregen. Het album heeft mij positief verrast en dan met name in zowel geluidskwaliteit van het album als de tracks zelf. Ik kende de tracks "Calling" en "Be Mine" maar de rest klinkt net zo goed. Al is stiekem "Calling" wel mijn favo track van het gehele album.

Al met al een heel lekker album om zo in de avonden te luisteren :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-07 09:57
Zo, na een week eindelijk het hele topic doorgelezen :+
Staat veel interessants in, zowel over de techniek als over releases. Wat zonde dat ik in 2017 nog niks met vinyl deed, ik had graag die RSD release van Aqua willen hebben (maar ga er ook weer geen €70 voor neerleggen...). Wel vandaag Delain - Lucidity (op gold vinyl) opgepikt.

Paar aanvullingen op de shops die naar mijn mening niet mogen ontbreken:
- Voor Alkmaar staat alleen Popeye (Velvet) genoemd. Dat is leuk voor nieuw spul maar Good Times (http://www.goodtimesalkmaar.nl) is veel groter met 2de hands.
- Ik lees hier een hoop over aankopen op Amazon of Bol, maar die vind ik redelijk duur. De Duitse webshop JPC (jpc.de) is mijn eerste go-to voor online aankopen en heeft vaak heel scherpe prijzen. Daarbij rekenen ze ook geen verzendkosten voor vinyl en krijg je gratis 5 binnenhoezen of een record butler bij aankoop van €50 of meer.

Een ding wil ik nog wel even kwijt. Er wordt een hoop haat verspreid tegen Hanpin modellen, maar het zijn niet allemaal Ions en Crosleys. Ik ben zelf een klein jaartje geleden met vinyl begonnen en heb toen een Lenco L400 gekocht. Deze kost €200 en biedt best veel voor die prijs: direct drive, s-arm met vervangbare headshell, afstelbaar contragewicht en antiskate, ingebouwde preamp, stofkap, en komt met een Audio Technica cart en naald. Hij is wel volledig handmatig en stopt dus niet aan het eind, maar het geluid is prima in orde. Ik heb nog steeds geen behoefte gehad aan een upgrade. Uiteraard is looks een kwestie van smaak maar ik vind zo’n technics lookalike mooier dan zo’n pro-ject plank.

In plaats van potentiële nieuwe vinylfans een oud model aanpraten terwijl ze geen benul hebben van de techniek zal volgens mij voornamelijk frustratie opleveren, en een verkeerd beeld van hoe leuk lp’s kunnen zijn. Die L400 doet gewoon wat ie moet doen en komt met garantie. Zo’n vintage deck is leuk als opvolger, wanneer je er aan toe bent zo’n ding zelf te repareren als er iets mee is, maar ik kan eigenlijk iedereen aanraden gewoon een nieuwe te kopen om mee te beginnen. Vooral als je, zoals ik, met een nieuwe hobby begint en nog niet weet of je over een jaar nog steeds platen draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toshirou schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:35:
[Afbeelding]

Afgelopen weekend een album voor mijn verjaardag gekregen. Het album heeft mij positief verrast en dan met name in zowel geluidskwaliteit van het album als de tracks zelf. Ik kende de tracks "Calling" en "Be Mine" maar de rest klinkt net zo goed. Al is stiekem "Calling" wel mijn favo track van het gehele album.

Inderdaad leuke muziek... Vandaag had ik ook wat besteld van een artiest die ik nog niet kende, maar die ik wel erg leuk vond toen ik daar naar zat te luisteren via Spotify...

Het betreft Nikki Lane - Highway Queen... Af en toe bestel ik de muziek ook op andere mediums dan LP en deze was toevallig ook beschikbaar op cassetteband... Daar ik magnetische opslag mediums (lees: cassetteband en bandrecorder band) ook een warm hart toe draag heb ik hem deze keer besteld op cassetteband via Discogs in Engeland bij een verkoper die 'm nieuw had liggen...

Maar helaas: ik kreeg vrij snel een melding dat de band niet op voorraad was... Foutje bedankt van de verkoper... Zover ik begrepen heb komt hij wel weer voorradig, dus ik wacht rustig af tot ik een betaal verzoek krijg voor Paypal...

Maar omdat ik jullie de muziek niet wil onthouden even een Spotify link:
https://open.spotify.com/...si=MJ4OMqN7T9yzYltfEdEgZg

Het album is ook beschikbaar op LP voor de liefhebbers:
- als limited picturedisc edition
- Als limited edition via United Record Pressing
- Als normale versie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
@rcor Nikki Lane is best lekker hebt 2 albums van haar op vinyl :-)

Rondé klink idd best lekker ;)

Deze op de draaier.....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mtbvTdv/David-Sylvian.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door oldsmelly op 13-03-2019 18:40 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:21:
Zo, na een week eindelijk het hele topic doorgelezen :+
Staat veel interessants in, zowel over de techniek als over releases. Wat zonde dat ik in 2017 nog niks met vinyl deed, ik had graag die RSD release van Aqua willen hebben (maar ga er ook weer geen €70 voor neerleggen...). Wel vandaag Delain - Lucidity (op gold vinyl) opgepikt.

Paar aanvullingen op de shops die naar mijn mening niet mogen ontbreken:
- Voor Alkmaar staat alleen Popeye (Velvet) genoemd. Dat is leuk voor nieuw spul maar Good Times (http://www.goodtimesalkmaar.nl) is veel groter met 2de hands.
- Ik lees hier een hoop over aankopen op Amazon of Bol, maar die vind ik redelijk duur. De Duitse webshop JPC (jpc.de) is mijn eerste go-to voor online aankopen en heeft vaak heel scherpe prijzen. Daarbij rekenen ze ook geen verzendkosten voor vinyl en krijg je gratis 5 binnenhoezen of een record butler bij aankoop van €50 of meer.

Een ding wil ik nog wel even kwijt. Er wordt een hoop haat verspreid tegen Hanpin modellen, maar het zijn niet allemaal Ions en Crosleys. Ik ben zelf een klein jaartje geleden met vinyl begonnen en heb toen een Lenco L400 gekocht. Deze kost €200 en biedt best veel voor die prijs: direct drive, s-arm met vervangbare headshell, afstelbaar contragewicht en antiskate, ingebouwde preamp, stofkap, en komt met een Audio Technica cart en naald. Hij is wel volledig handmatig en stopt dus niet aan het eind, maar het geluid is prima in orde. Ik heb nog steeds geen behoefte gehad aan een upgrade. Uiteraard is looks een kwestie van smaak maar ik vind zo’n technics lookalike mooier dan zo’n pro-ject plank.

In plaats van potentiële nieuwe vinylfans een oud model aanpraten terwijl ze geen benul hebben van de techniek zal volgens mij voornamelijk frustratie opleveren, en een verkeerd beeld van hoe leuk lp’s kunnen zijn. Die L400 doet gewoon wat ie moet doen en komt met garantie. Zo’n vintage deck is leuk als opvolger, wanneer je er aan toe bent zo’n ding zelf te repareren als er iets mee is, maar ik kan eigenlijk iedereen aanraden gewoon een nieuwe te kopen om mee te beginnen. Vooral als je, zoals ik, met een nieuwe hobby begint en nog niet weet of je over een jaar nog steeds platen draait.
Voor dat geld koop je ook een Denon DP-300F die mijn inziens minder dik is en dus ook veel minder hol van binnen is... Geloof me: ik ben ooit begonnen met zo'n Technics look-a-like van McCrypt (de DJ-2650B om precies te zijn)...

Dat is dezelfde speler, maar dan 10KG zwaar (met dank aan een stevige ijzeren plaat op de bodem, die McCrypt stond als een huis als hij eenmaal geplaatst was), ze galmen als de beste en dat hoor je terug als je LP's aan het af spelen bent... Daar die Lenco geen bodem plaat heeft van ijzer (getuige de 5,35 KG die hij weegt volgens kieskeurig vrees ik het ergste: die zal waarschijnlijk nog meer galmen / bijgeluiden geven en dat terwijl hij ruim 100 euro duurder is dan wat ik voor die McCrypt ooit betaald heb...

Kom ik weer terug op die Denon DP-300F: dunner, dus minder last van galm geluiden die voort komen door de plasticken behuizing en de klank kast vol met lucht aan de binnenzijde...

Qua element maakt het al helemaal niets uit, beiden hebben een budget Audio Technica AT-3600L afgemonteerd als element (die zat ook op mijn McCrypt DJ-2650B toen ik 'm nieuw kocht)...

Conclusie: die Denon DP-300F is dus een veel betere keus als starter platen speler... Als ik dat nou terug in 2007 ook eens in de gaten had gehad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
rcor schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:43:
[...]

Conclusie: die Denon DP-300F is dus een veel betere keus als starter platen speler... Als ik dat nou terug in 2007 ook eens in de gaten had gehad... ;)
Behalve dan dat die Denon voor zover ik kan zien minstens €100 meer gaat kosten en volautomatisch is (zit niet iedereen op te wachten, ik vind het juist leuk om de plaat “zelf” op te zetten).
Ik gebruik de L400 nu al bijna een jaar en heb nog nooit iets van bijgeluiden gemerkt. En ik heb toch best een aardige installatie (Pioneer VSX919 receiver en Focal Dome speakers/sub). Je bent conclusies aan het trekken op basis van specs en ik baseer mijne op eigen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:10:
[...]

Behalve dan dat die Denon voor zover ik kan zien minstens €100 meer gaat kosten en volautomatisch is (zit niet iedereen op te wachten, ik vind het juist leuk om de plaat “zelf” op te zetten).
Ik gebruik de L400 nu al bijna een jaar en heb nog nooit iets van bijgeluiden gemerkt. En ik heb toch best een aardige installatie (Pioneer VSX919 receiver en Focal Dome speakers/sub). Je bent conclusies aan het trekken op basis van specs en ik baseer mijne op eigen ervaring.
Bij de Mediamarkt kost die toch echt ook maar € 198,-... Dus is die net zo duur als jou Lenco L-400...

Je hebt bij die Denon wel de keus of je de automatiek gebruikt...
Je kunt natuurlijk altijd zelf nog de naald op de plaat zetten zonder de start knop van de speler in te drukken toch?

De automatische afslag is voor iedereen die muziek luistert alleen maar handig, zo weet je zeker dat je naald niet onnodig op de LP rond dobbert omdat je per ongeluk vergat de LP af te zetten nadat deze afgespeeld was...

Iedereen uiteraard zijn ding, maar voor die 200 euro is er genoeg keus en vaak beter dan Lenco... Hoewel hij hoogstwaarschijnlijk niet je platen sloopt (zoals die extreem goedkope Lenco / Ricatech / Ion / Crosley spelers wel het geval is)...

Maar ook dat ligt er aan of de toonarm lagering van die Lenco in orde is en dat valt of staat bij de quality control van de externe fabrikant en de eisen die Lenco stelt... Bij Denon weet ik zeker dat dit wel snor zal zitten, maar bij Lenco twijfel ik altijd wel een beetje (net zoals bij McCrypt)... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Die Han-pin DJ klonen zoals de Lenco slopen inderdaad niet je platen zoals de echt slechte Crosleys met armen zonder lagers en ultraslechte naalden. Als je het mooier vindt dan de Denon DP-300F en de automatische afslag niet mist én geen prijs stelt op de mogelijkheid om automatisch te starten naast de mogelijkheid om het ook handmatig te doen, tuurlijk, dan is de Lenco ook te overwegen.

Maar ik ben het er niet mee eens dat het beter is dan de nieuwe vinyl fan een tweedehands speler "aanpraten" ;). Juist als je, zoals je zegt, "met een nieuwe hobby begint en nog niet weet of je over een jaar nog steeds platen draait" is het best een overweging om er geen 200 euro maar een derde of een kwart van dat bedrag te besteden voor een eenvoudig en bewezen betrouwbaar tweedehands model. Het kan best zijn dat je het niet aandurft en dat een nieuwe met garantie je beter past, maar er zijn ook veel mensen blij gemaakt met zo'n tweedehandsje voor een fractie van dat geld.

Er is dus geen pasklaar antwoord. Wil je weinig uitgeven, vind je de charme van een oude speler die misschien ook nog wel beter is dan de nieuwe instapmodellen leuk, wil je je wel een beetje verdiepen en ben je zelfs niet bang een klein probleem te fixen (eventueel met hulp van dit forum) dan is het een heel ander verhaal dan wanneer je dat allemaal maar niets vindt.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 13-03-2019 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Klopt, een vintage model hoeft helemaal geen slechte keus te zijn. Maar van wat ik hier op de afgelopen 40 pagina’s heb gelezen is een degelijk onderhouden oud model helemaal niet goedkoper dan een nieuw instapmodel. Die beginnen ook rond de 200 of doen daar nog een stapje bovenop. Soms kun je geluk hebben (kan me iemand herinneren die er een had gekocht van €70 ofzo), maar dat klinkt eerder uitzondering dan regel. Zeker nu platenspelers weer een ding zijn.

Ik ben het alleen niet eens met het algemene sentiment dat er altijd hangt als iemand vraagt welke hij moet kopen. Het standaard antwoord is altijd “koop een 70s deck, de rest is niks”. Er was ook iemand die een lijstje van 3 modellen opnoemde, waaronder de L3830, wat volgens mij gewoon een L400 is met een ander kleurtje, en daarvan werd gezegd dat je die niet moet kopen. En dat klopt gewoon niet. Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn keuze. Ik heb misschien niet de jarenlange ervaring met honderden draaitafels, zoals sommigen hier, maar ik hecht wel waarde aan geluidskwaliteit en die is prima in orde. Ik kan m iedereen aanraden die een nieuw instapmodel zoekt en de look van “DJ” tafels mooier vindt dan bv een minimalistische pro-ject.

Ik heb echter wel een klein beetje vergelijkingsmateriaal. Ik had voor mijn aankoop een oude Kenwood van iemand te leen (model weet ik niet meer), en daar zat een brom in. Ik als leek had geen idee hoe ik die er uit moet krijgen. Geluid was verder prima (voor mijn gevoel echter niet beter dan de L400 ofzo), maar door die brom zou ik m nooit aan m’n installatie toevoegen, dat klinkt gewoon niet.

Ik had ook op een middagje nog een Ion in de huiskamer. Wat een vreselijk geluid zeg, een oude AM radio was nog mooier. En na het afspelen van 1 track zag je precies welk track je gespeeld had, die had na 1 play al zichtbare groove wear. Die had ik snel weer losgekoppeld :r

Acties:
  • +5 Henk 'm!
kozue schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:01:
Klopt, een vintage model hoeft helemaal geen slechte keus te zijn. Maar van wat ik hier op de afgelopen 40 pagina’s heb gelezen is een degelijk onderhouden oud model helemaal niet goedkoper dan een nieuw instapmodel. Die beginnen ook rond de 200 of doen daar nog een stapje bovenop. Soms kun je geluk hebben (kan me iemand herinneren die er een had gekocht van €70 ofzo), maar dat klinkt eerder uitzondering dan regel. Zeker nu platenspelers weer een ding zijn.
Kijk hier zit het 'm in, dit klopt dus niet.

Ik probeer nog even te bedenken wat ik behalve nieuwe (DP-300F) nou geadviseerd heb de laatste maand. Een keurige Sony PS-434 voor ik dacht nabij de 50 euro, een al even keurige Denon DP-30L voor 125 euro en een zeer nette Dual 704 voor 150 euro. Ik vind daar niks geks aan hoor. Die laatste twee zijn gewoon top spelers met enkele eigenschappen die nieuw niet of nauwelijks meer te krijgen zijn, en ook die Sony is kwalitatief uitstekend, gewoon een koopje.

Ik heb inmiddels echt honderden draaitafels onder handen gehad (meestal oud maar ook met regelmaat nieuw) en het is echt niet moeilijk om voor (ruim) onder de 100 euro een 2e hands draaitafel te kopen die de nieuwe instap draaitafels in de klasse van 200 euro evenaart of zelfs overtreft. Dus een draaitafel die absoluut niet onderdoet voor de door jou aangehaalde Lenco, of de Denon DP-300F of een instap Pro-ject. Je moet aan zo'n draaitafel natuurlijk geen 200 euro uitgeven of iets wat daar in de buurt komt, dat zou inderdaad duurkoop zijn. Maar dat zal hier volgens mij ook niet snel geadviseerd worden?

Een 2e hands draaitafel die duidelijk een (paar) klasse(n) bovenuit steekt - bijv. een van de betere modellen van o.a. Thorens, Dual, Technics, Denon, Sony etc, er zijn er zoveel - mag natuurlijk wel meer dan 100 euro kosten, soms is zelfs > 200 euro geen probleem. Vaak zit er ook nog eens een mooi element op. Maar het ligt helemaal aan het model en de staat. Maar je geeft meer geld uit, dus het risico is ook wat groter: het ding moet dus wel in orde zijn, tenzij je hem ruim onder de waarde koopt, dan kan je je nog een reparatie veroorloven.

Jij hebt een slechte ervaring met een Kenwood met een brom erin. Dat hoort niet, daar is iets defect of het is echt een maandagmorgen exemplaar. Ook een oude draaitafel van een paar tientjes zou niet moeten brommen, en dat is ook niet de regel, zeker niet bij eentje van Japanse makelij. (Er zijn wel o.a. wat echt oude Duals en ook Philipsen die nog wel eens aanleiding geven tot een brom doordat de contacten van de headshell geoxideerd zijn, dat moet dan schoongemaakt worden.)

Ik zal zelf echt niet zeggen dat een nieuwe draaitafel sowieso niets is, alleen ben wel van mening dat je nieuw voor hetzelfde geld lang niet zoveel draaitafel krijgt als bij een oude. Dat is ook maar een mening natuurlijk, maar ik heb er wel argumenten voor. Daarnaast heb je nieuw bijna nul keuze als je het comfort van een automatische afslag wilt. Al helemaal niet als je echt een speler van hoge kwaliteit zoekt. Het enige wat je dan kan doen is een extra accessoire kopen (Q-up), als dat al past op je arm.

En toch snap ik jouw overwegingen om de Lenco te kopen prima. Jij vindt die er mooi uitzien en vindt hem prima klinken, groot gelijk dat je dan voor die speler gaat en tevreden bent. Ik ben het ook met je eens dat 2e hands niet voor iedereen is, zie mijn vorige post. Wil je weinig moeite doen, je niet teveel erin verdiepen, ben je niet gevoelig voor de charme van een oude, wil je garantie en heb je er voldoende geld voor over, dat soort zaken, of vind je het er gewoon mooi uit zien: dan is de keuze voor een nieuwe een goede.

Oh ja, nog één ding: ik vind zo'n platenspeler nou bij uitstek een product dat je prima kan hergebruiken. Platenspelen is hele oude techniek en er is in de laatste 40 jaar eigenlijk niets aan veranderd of verbeterd. Het mechaniek van het apparaat heeft over het algemeen weinig te lijden (simpel principe, lage draaisnelheid) en meestal is de elektronica erg eenvoudig (plus perfect te repareren, itt moderne elektronica). Milieutechnisch is het ook goed, dat hergebruik.

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 14-03-2019 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezje
Toshirou schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:35:
[Afbeelding]

Vind persoonlijk het eerste Album van Ronde is een stuk beter. Maar ook deze is best te pruimen inderdaad. Weet nog niet of ik hem ook op vinyl ga halen.

Trouwens als je Ronde luistert, probeer dan ook eens het nieuwe album van Vok (met puntjes op de o).
Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.