kozue schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:01:
Klopt, een vintage model hoeft helemaal geen slechte keus te zijn.
Maar van wat ik hier op de afgelopen 40 pagina’s heb gelezen is een degelijk onderhouden oud model helemaal niet goedkoper dan een nieuw instapmodel. Die beginnen ook rond de 200 of doen daar nog een stapje bovenop. Soms kun je geluk hebben (kan me iemand herinneren die er een had gekocht van €70 ofzo), maar dat klinkt eerder uitzondering dan regel. Zeker nu platenspelers weer een ding zijn.
Kijk hier zit het 'm in, dit klopt dus niet.
Ik probeer nog even te bedenken wat ik behalve nieuwe (DP-300F) nou geadviseerd heb de laatste maand. Een keurige Sony PS-434 voor ik dacht nabij de 50 euro, een al even keurige Denon DP-30L voor 125 euro en een zeer nette Dual 704 voor 150 euro. Ik vind daar niks geks aan hoor. Die laatste twee zijn gewoon top spelers met enkele eigenschappen die nieuw niet of nauwelijks meer te krijgen zijn, en ook die Sony is kwalitatief uitstekend, gewoon een koopje.
Ik heb inmiddels echt honderden draaitafels onder handen gehad (meestal oud maar ook met regelmaat nieuw) en het is echt niet moeilijk om voor (ruim) onder de 100 euro een 2e hands draaitafel te kopen die de nieuwe instap draaitafels in de klasse van 200 euro evenaart of zelfs overtreft. Dus een draaitafel die absoluut niet onderdoet voor de door jou aangehaalde Lenco, of de Denon DP-300F of een instap Pro-ject. Je moet aan zo'n draaitafel natuurlijk geen 200 euro uitgeven of iets wat daar in de buurt komt, dat zou inderdaad duurkoop zijn. Maar dat zal hier volgens mij ook niet snel geadviseerd worden?
Een 2e hands draaitafel die duidelijk een (paar) klasse(n) bovenuit steekt - bijv. een van de
betere modellen van o.a. Thorens, Dual, Technics, Denon, Sony etc, er zijn er zoveel - mag natuurlijk wel meer dan 100 euro kosten, soms is zelfs > 200 euro geen probleem. Vaak zit er ook nog eens een mooi element op. Maar het ligt helemaal aan het model en de staat. Maar je geeft meer geld uit, dus het risico is ook wat groter: het ding moet dus wel in orde zijn, tenzij je hem ruim onder de waarde koopt, dan kan je je nog een reparatie veroorloven.
Jij hebt een slechte ervaring met een Kenwood met een brom erin. Dat hoort niet, daar is iets defect of het is echt een maandagmorgen exemplaar. Ook een oude draaitafel van een paar tientjes zou niet moeten brommen, en dat is ook niet de regel, zeker niet bij eentje van Japanse makelij. (Er zijn wel o.a. wat echt oude Duals en ook Philipsen die nog wel eens aanleiding geven tot een brom doordat de contacten van de headshell geoxideerd zijn, dat moet dan schoongemaakt worden.)
Ik zal zelf echt niet zeggen dat een nieuwe draaitafel sowieso niets is, alleen ben wel van mening dat je nieuw voor hetzelfde geld lang niet zoveel draaitafel krijgt als bij een oude. Dat is ook maar een mening natuurlijk, maar ik heb er wel argumenten voor. Daarnaast heb je nieuw bijna nul keuze als je het comfort van een automatische afslag wilt. Al helemaal niet als je echt een speler van hoge kwaliteit zoekt. Het enige wat je dan kan doen is een extra accessoire kopen (Q-up), als dat al past op je arm.
En toch snap ik jouw overwegingen om de Lenco te kopen prima. Jij vindt die er mooi uitzien en vindt hem prima klinken, groot gelijk dat je dan voor die speler gaat en tevreden bent. Ik ben het ook met je eens dat 2e hands niet voor iedereen is, zie mijn vorige post. Wil je weinig moeite doen, je niet teveel erin verdiepen, ben je niet gevoelig voor de charme van een oude, wil je garantie en heb je er voldoende geld voor over, dat soort zaken, of vind je het er gewoon mooi uit zien: dan is de keuze voor een nieuwe een goede.
Oh ja, nog één ding: ik vind zo'n platenspeler nou bij uitstek een product dat je prima kan hergebruiken. Platenspelen is hele oude techniek en er is in de laatste 40 jaar eigenlijk niets aan veranderd of verbeterd. Het mechaniek van het apparaat heeft over het algemeen weinig te lijden (simpel principe, lage draaisnelheid) en meestal is de elektronica erg eenvoudig (plus perfect te repareren, itt moderne elektronica). Milieutechnisch is het ook goed, dat hergebruik.
[
Voor 32% gewijzigd door
Cap op 14-03-2019 23:43
]