Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.469 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-07 15:29
rcor schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:15:
Omdat het kan deze mijn inziens Duitse schoonheid op het zwarte goud aan het afspelen:
[Afbeelding]

Voor de niet kenners: de sensatie van de afgelopen jaren in Duitsland en omstreken (ook zuid oost Nederland), Helene Fischer...
Atemlos durch die Nacht...mag ‘m thuis nooit opzetten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TWCRay schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:22:
[...]

Atemlos durch die Nacht...mag ‘m thuis nooit opzetten :/
Die staat niet op deze LP... Maar dat is hier in NL wel haar bekendste nummer (overigens wel een goed nummer)... Komt o.a. voor op de DVD / Blu ray van de Farbenspiel tour en is het enige nummer van haar in de Top 2000 van december 2018 (stond nog hoog in de lijst ook voor Duits nummer in een Engelse taal georienteerd land met plek 324)...

Heerlijk nummer... De Farbenspiel tour Blu ray heb ik ook en daar mocht Helene niet vertrekken van het publiek alvorens het nummer Atemlos Durch Die Nacht was gespeeld door haar... :+

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-07 15:29
Farbenspiel is helemaal goed, vind ik. Staan allemaal van die snelle nummers op. Doet het ook goed in de auto, op de Autobahn.

Sowieso ben ik redelijk Duits georiënteerd, AnnenMayKantereit is ook een erg leuke band.

Ondertussen ga ik dit topic eens doorpluizen, nu echt vaart gaan maken met een 2e platenspeler zodat ik weer platen kan draaien i.p.v. weer een zaterdagavond TV kijken.

[ Voor 1% gewijzigd door TWCRay op 23-02-2019 19:06 . Reden: Aan mijn spelling gewerkt :-) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-07 21:37
Zo dan. Vandaag heb ik een stapel LP's die ik via MP had gekocht, opgehaald. Ongeveer 40 stuks, met namen als Queen, Bruce Springsteen, The Beatles, Rolling Stones, Phil Colins, Madonna, U2 (12"), David Guetta (2x 12"), James Brown, Prince en dan ben ik nog niet compleet _/-\o_ .

Ik heb de komende dagen heel wat te luisteren en te wassen :P . Ik ben van plan een deel van de stapel te verkopen, maar heb nog niet besloten welk deel. Uitzondering zijn beide 12", waarvan een nog in de seal (!!!) van David Guetta. Daar heb ik helemaal niets mee en bovendien heb ik iets tegen singles :+ , dus die gaan sowieso in de verkoop. Verder is het een kwestie van luisteren en kiezen.

Dus, als ik een poosje van de aardbodem verdwenen lijk te zijn, geen paniek, want dan ben ik mijn nieuwe aanwinsten aan het beluisteren :9 .

Op dit moment op de draaiert: James Brown - Live In New York.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:31:
Zo dan. Vandaag heb ik een stapel LP's die ik via MP had gekocht, opgehaald. Ongeveer 40 stuks, met namen als Queen, Bruce Springsteen, The Beatles, Rolling Stones, Phil Colins, Madonna, U2 (12"), David Guetta (2x 12"), James Brown, Prince en dan ben ik nog niet compleet _/-\o_ .

Ik heb de komende dagen heel wat te luisteren en te wassen :P . Ik ben van plan een deel van de stapel te verkopen, maar heb nog niet besloten welk deel. Uitzondering zijn beide 12", waarvan een nog in de seal (!!!) van David Guetta. Daar heb ik helemaal niets mee en bovendien heb ik iets tegen singles :+ , dus die gaan sowieso in de verkoop. Verder is het een kwestie van luisteren en kiezen.

Dus, als ik een poosje van de aardbodem verdwenen lijk te zijn, geen paniek, want dan ben ik mijn nieuwe aanwinsten aan het beluisteren :9 .

Op dit moment op de draaiert: James Brown - Live In New York.
Zorg dan dat je niet van de aardbodem verdwijnt en toon lekker wat je aan het luisteren bent... ;)
Niets mooier dan muziek ontdekken via anderen die muziek afspelen...

Daarom ook actief op Facebook bij de Facebook pagina Now Playing van Stijn Kraft (S_K hier op Tweakers)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:05
@rcor Precies... heerlijk om te ontdekken wat andere mensen draaien en dan luisteren en wellicht kopen :-)

Nu HeartSongs van Tommy Emmanuel & John Knowles op de draaier en ondanks dat dit iets totaal anders is dan bv Blues and Beyond van Gary is ook deze plaat een heerlijke aanwinst zo subtiel gitaar spel van deze twee grootmeesters....

Als je van lekkere country/southern rock houd kan ik echt Nikki Lane aanbevelen.... No nonsense eerlijke muziek ....

ook de soms onnavolgbare Rogers Waters met Amused to Death breng soms kippetjesvel op mijn armen.. wat een schitterende artiest is en blijft dat toch (ook al is dit alweer een oudere LP)

[ Voor 17% gewijzigd door oldsmelly op 23-02-2019 20:31 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oldsmelly schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:28:
@rcor Precies... heerlijk om te ontdekken wat andere mensen draaien en dan luisteren en wellicht kopen :-)

Nu HeartSongs van Tommy Emmanuel & John Knowles op de draaier en ondanks dat dit iets totaal anders is dan bv Blues and Beyond van Gary is ook deze plaat een heerlijke aanwinst zo subtiel gitaar spel van deze twee grootmeesters....

Als je van lekkere country/southern rock houd kan ik echt Nikki Lane aanbevelen.... No nonsense eerlijke muziek ....

ook de soms onnavolgbare Rogers Waters met Amused to Death breng soms kippetjesvel op mijn armen.. wat een schitterende artiest is en blijft dat toch (ook al is dit alweer een oudere LP)
Thanks for the tip Oldsmelly! Goede southern rock inderdaad... Uiteraard wegens gebrek aan vinyl even via Spotify opgezet, maar het bevalt goed... :) :*)

Even iets anders: kent iemand de Clearaudio Double Matrix Professional Sonic platen reiniger?

Ik zie 'm toevallig net voorbij komen op het eerder genoemde Now Playing facebook pagina en het apparaat zier erg futuristisch uit voor een platenreinger:
Afbeeldingslocatie: https://www.hansaudio.nl/wp-content/uploads/2016/05/Clearaudio-Double-Matrix-Professional-Sonic-624x624.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.hansaudio.nl/wp-content/uploads/2016/05/Clearaudio-Double-Matrix-Professional-Sonic-Arms.jpg

Dat een Okki Nokki beter zal zijn dan een Knosti bak weten we allemaal wel... MAAR: zou deze Clearaudio het beter doen dan een Okki Nokki? Hmm... Stof om over na te denk, zeker omdat hij bijna € 4000 (!) euro kost... :Y)

[ Voor 30% gewijzigd door rcor op 23-02-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:22
Rezje schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:45:
[...]

Ben net nog bij twee actions geweest. Waar zou dat dan moeten liggen?
Ter info:
https://www.action.com/nl-nl/p/lp-albums-/

In de winkel waar ik was, hadden ze een stuk of 10 verschillende.
Naast de albums op de site kan ik me ook nog jimi hendrix herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:56:
[...]

Even iets anders: kent iemand de Clearaudio Double Matrix Professional Sonic platen reiniger?

Ik zie 'm toevallig net voorbij komen op het eerder genoemde Now Playing facebook pagina en het apparaat zier erg futuristisch uit voor een platenreinger:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dat een Okki Nokki beter zal zijn dan een Knosti bak weten we allemaal wel... MAAR: zou deze Clearaudio het beter doen dan een Okki Nokki? Hmm... Stof om over na te denk, zeker omdat hij bijna € 4000 (!) euro kost... :Y)
Het basisprincipe is hetzelfde MAAR hij zuigt en reinigt in 1x aan beide kanten. Dat is het grote gebrek van die Okki. Maar dit is, en daar heeft CA patent op, VEEL te duur. Koop een goeie borstel en desnoods een ultrasoon, succes verzekerd voor veel minder centen. Of een okki en hannes dan met 1 kant per keer, waarbij de vieze kant per definitie eerst op het plateau ligt waar daarna je schone kant op komt te liggen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 23-02-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07-2024
Raymond schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:57:
[...]

Ter info:
https://www.action.com/nl-nl/p/lp-albums-/

In de winkel waar ik was, hadden ze een stuk of 10 verschillende.
Naast de albums op de site kan ik me ook nog jimi hendrix herinneren.
Ja had het op de site zien staan. Maar kon het nergens in de twee winkels vinden. Daarbij is het op zaterdag middag stervens druk in een Action en het personeel zit of aan de kassa of zit te lunchen dus ben voor niks gekomen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:23:
[...]

Het basisprincipe is hetzelfde MAAR hij zuigt en reinigt in 1x aan beide kanten. Dat is het grote gebrek van die Okki. Maar dit is, en daar heeft CA patent op, VEEL te duur. Koop een goeie borstel en desnoods een ultrasoon, succes verzekerd voor veel minder centen. Of een okki en hannes dan met 1 kant per keer, waarbij de vieze kant per definitie eerst op het plateau ligt waar daarna je schone kant op komt te liggen. ;)
Ja, wil je het bij een okkinokki goed doen moet je even een doekje over het plateau heenhalen.
Maar bij die clearaudio heb ik ook zo m'n twijfels.
Vanaf de onderkant borstelen is niet half zo effectief omdat al je schoonmaakmiddel van de plaat wegloopt.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 09:22
* Raymond @ platenbeurs in zwolle

Paar platen weten te scoren, valt me mee :)

Je moet wel goed op de hoogte zijn en weten wat je wilt. Ik heb heel wat nieuw vinyl zien staan voor hogere prijzen dan in de winkel. Mooiste voorbeeld nog wel amy winehouse-frank die ik net bij de acrion voor 13,95 heb gehaald. Die kost hier 25 :D

Maar ook een paar kramen met mijn muzieksmaak en redelijke prijzen, dus ik heb een leuke ochtend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 08:58

TNW

Afbeeldingslocatie: https://www.instagram.com/p/BuREE4qFcX5/media/?size=l

Gister gekocht, een van mijn favo 80's albums, ook het tijdperk waar ik meestal vinyl uit koop. Helaas zit er wel wat rotzooi in de groeven, dus tzt pak ik de houtlijm erbij. Blijkbaar is een snelle blik op het oppervlak niet genoeg om dit soort zaken in te schatten.

Voor de prijs had ie wat beter moeten spelen, maar de sentimentele waarde is hoog genoeg :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

En we zijn weer terug uit Zwolle. Veel publiek, veel aanbod, al was veel aanbod ook euh plat gezegd |:(
Kortom goed kijken en controleren.
Maar toch nog het een en ander mee genomen.
Crappy foon pic:
Plaatjes
  • Ed Sheeran - X
  • Scorpions - Tokyo Tapes
  • Scorpions - Animal Magnetism
  • Vangelis - The Best Of Vangelis
  • Enya - The Very Best Of
  • Alice Cooper - Alice Cooper's Greatest Hits
  • Iron Maiden - The Book Of Souls: Live Chapter
  • Iron Maiden - From Fear To Eternity - The Best Of 1990-2010
  • Kate Bush - The Whole Story
  • Pink Floyd - A Collection Of Great Dance Songs
  • Pink Floyd - Relics
  • Pink Floyd - Wish You Were Here

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit is ook wel een tafel die interssant is om op te bieden.
https://link.marktplaats.nl/m1378772047

Niet de enige cs5000 op MP, maar wel met interessante elementen (al was die grado imho destijds way overpriced maar ze hebben een specifieke klank) en een VTA headshell.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 24-02-2019 20:24 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
rcor schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:30:
[...]
Zo'n Thorens zou ik zelf voorzien van een Nagaoke MP-110... Deze past uitstekend bij de middelzware arm van de Thorens...
Late reactie, maar dank nog voor de tip. Ik heb een paar jaar terug de Nagaoka MP-200 gehad en die viel me toen wat tegen. Dat was echter wel bij mijn Denon DP-35F en die heeft een heel ander type arm.
Hoe dan ook, bij navraag vertelde Dr. Thorens me dat hij goede ervaringen heeft met de AT440 i.c.m. de Thorens TP 16 arm. Daar houd ik het dus eerst maar even bij. Dr. Thorens vertelde me me verder dat de AT440 gevoelig is voor de gebruikte bekabeling in de arm. Wellicht laat ik die nog vervangen. Donderdag ga ik naar Nijmegen voor de onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:10:
Dit is ook wel een tafel die interssant is om op te bieden.
https://link.marktplaats.nl/m1378772047

Niet de enige cs5000 op MP, maar wel met interessante elementen (al was die grado imho destijds way overpriced maar ze hebben een specifieke klank) en een VTA headshell.
Vraag me gezien de tekst wel af of ie niet extra geld wil hebben voor de elementen naast die 250 euro voor de draaitafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:56
musicfreak schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:09:
[...]
Donderdag ga ik naar Nijmegen voor de onderhoudsbeurt.
Check effe hoe mijn TD160 erbij staat! 😉

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:09:
[...]

Late reactie, maar dank nog voor de tip. Ik heb een paar jaar terug de Nagaoka MP-200 gehad en die viel me toen wat tegen. Dat was echter wel bij mijn Denon DP-35F en die heeft een heel ander type arm.
Hoe dan ook, bij navraag vertelde Dr. Thorens me dat hij goede ervaringen heeft met de AT440 i.c.m. de Thorens TP 16 arm. Daar houd ik het dus eerst maar even bij. Dr. Thorens vertelde me me verder dat de AT440 gevoelig is voor de gebruikte bekabeling in de arm. Wellicht laat ik die nog vervangen. Donderdag ga ik naar Nijmegen voor de onderhoudsbeurt.
De Audio Technica AT-440Mla / AT-440Mlb is uit productie... Ik zou toch even een ander element uitzoeken waar je beter aan naalden voor kunt aankomen...

Een Audio Technica VM-540ML zou moeten passen en daar kom je nog wel naalden voor aan... Zover ik kan zien is dat de directe opvolger van de AT-440Mla / AT-440Mlb...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Gisteren Bob Marley gedraaid: Survival. Wat een relaxte sfeer. Zoonlief vroeg waar de wiet was 8).
Maar zonder dollen, de neiging om je druk te maken neemt wel af met zulke muziek. Ook Shocking Blue viel errug mee. Venus en Send Me A Postcard waren de enige nummers die ik kende en dat zijn wat mij betreft ook meteen de minste van het album Sensational.

Onderussen zijn er een kleine 30 schijfjes door de Knosti gegaan. En er is nog werk te doen de komende dagen. Het is hard werken, LP's verzamelen en luisteren :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op maandag 25 februari 2019 @ 00:20:
[...]

De Audio Technica AT-440Mla / AT-440Mlb is uit productie... Ik zou toch even een ander element uitzoeken waar je beter aan naalden voor kunt aankomen...

Een Audio Technica VM-540ML zou moeten passen en daar kom je nog wel naalden voor aan... Zover ik kan zien is dat de directe opvolger van de AT-440Mla / AT-440Mlb...
Moet ik mij haasten om alvast een vervangende naald te kopen voor mijn AT 440Mla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cass Casey schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:19:
[...]

Check effe hoe mijn TD160 erbij staat! 😉
Graag, maarehh... waar? Of ben ik nou kippig?
[...]
De Audio Technica AT-440Mla / AT-440Mlb is uit productie...
Klopt, maar ik heb hier nog twee gebruikte AT440's en een nieuwe liggen. Voor de eerstkomende tijd kan ik dus nog wel vooruit! En ik meende gelezen te hebben dat een 540ML naald ook op een 440 body past, maar misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
musicfreak schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:11:
[...]
Graag, maarehh... waar? Of ben ik nou kippig?
[...]
Ik ging er vanuit dat je de onderhoudsbeurt bij Rob (Dr. Thorens) liet uitvoeren. Daar staat mijn speler nu ook.In losse onderdelen, ben ik bang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Cass Casey schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:11:
Ik ging er vanuit dat je de onderhoudsbeurt bij Rob (Dr. Thorens) liet uitvoeren. Daar staat mijn speler nu ook.In losse onderdelen, ben ik bang...
Ha, ik had je bericht heel anders geïnterpreteerd. Dat je ergens online foto's had staan van de speler. 8)7 Was nog niet wakker blijkbaar.
Maar nu snap ik hem, ik ga inderdaad naar mister Thorens, en zal eens kijken of ik jouw speler zie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-06 09:48
Ik zit naar platenspelers te kijken en zie dat de "Pro-Ject Debut III (OM10)" in de aanbieding is van 250 voor 150. Heeft iemand ervaring met deze platenspeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zspirit schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:32:
Ik zit naar platenspelers te kijken en zie dat de "Pro-Ject Debut III (OM10)" in de aanbieding is van 250 voor 150. Heeft iemand ervaring met deze platenspeler?
Geen ervaring mee omdat ik niets heb met dat strakke uiterlijk. Ik ben meer van de Technics SL1210mk2 draaitafels.

Maar het is nieuw, en een prima instapper die Pro-Ject. Als je van nieuw en een strak uiterlijk houdt

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 26-02-2019 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
Zspirit schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:32:
150 euro? Waar heb je dat gezien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Rezje schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:19:
[...]

150 euro? Waar heb je dat gezien dan?
Vannacht in de iBood hunt.
Denk dat hij nog wel een keer langs komt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1qzhIF6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
130 euro zelfs. Tja voor dat geld haal ik hem als backup speler. Die zij normaal 250+
Alleen jammer dat het bij Ibood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Hier een eigenaar van een Debut III (DC). Kijk wel even goed naar welke Debut III versie het is.
Je kan het beste een Debut III DC hebben.
Een Debut III DC heeft een 15v DC /0.8A stroomvoorziening die stabieler is dan een de "oudere" 16v AC (16v AC 0.5A) versie.
Dus ook minder toeren schommelingen, de DC is ook stiller. de AC versie schijnt nog wel eens een brom te veroorzaken.

Mijn persoonlijke mening: een fijne speler, geen poespas, is heel basic (geen auto start en stop)
Zeker met de OM10 een goede combi om mee te starten.
Later eventueel te upgraden naar bijv een OM-20 of OM-30 stylus.

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zspirit
Oke dan koop ik hem als hij weer langskomt. Ik zal het hier ook posten maar je moet er vast snel bij zijn.
Overigens zijn er meerdere te koop die nog wel te bestellen zijn nu:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/27sxRIR.png

[ Voor 36% gewijzigd door Zspirit op 26-02-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

De Pro-Ject Essential II Digital is een ouder type trouwens de Essential III is het huidige model
De Debut III met OM5E combi is trouwens de AC versie volgens mij (99% zeker)
Bij de Esprit wordt in de beschrijving gesproken over een andere Cartridge/stylus combi dan de titel.
Ortofon Alpha MM versus OM10
Kortom zou het even goed door lezen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Geen reden tot zorgen. Inderdaad is officieel bevestigd dat de VMN40ML naald gewoon op de 440 body past.

Audio Technica heeft dat sowieso goed voor elkaar met die body. De bekende AT1xx serie bestaat sinds 1979 (!) en daar is de 4xx serie volledig uitwisselbaar mee. Kortom, je kan elke AT100, 120, 125, 130, 140, 150, 155, 160 en 440 naadloos met elkaar uitwisselen, en nu ook de VMN40ML.

https://www.audio-technic...history/1979-AT120EG.html

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2uyj30z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 09:01

VHS

msentinelb schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:50:
Ergens anders in dit forum werd ik gewezen op het bestaan van dit topic. Sinds een jaar heb ik ook vinyl als hobby! En nu dacht ik misschien vinden jullie het leuk om mijn setup te zien:

[Afbeelding]
  • Garrard 301 (1961), oil bearing
  • SME 3012 Series 1 (1959), inclusief anti-skate accessory
  • Ortophon SPU-T Stereo
De Garrard is nog in perfecte staat dus daar heb ik weinig aan hoeven doen. De tonearm was relatief gezien ook in goede staat alleen was er een rubbering ring verweerd die heb ik uiteindelijk weten te vervangen met een "nieuw" exemplaar. De arm is maar een relatief korte periode gemaakt en zover ik weet behoort hij tot een van de eerste serie tonearmen ooit gemaakt door SME. Onderdelen vinden is dus erg lastig.
De plinth komt uit Moldavië en heb ik laten spuiten in een autospuiterij.
Ik heb ook een neonlampje verwerkt in een van de schroefgaten voor het afstellen van de snelheid.
De draaitafel zelf vind ik niet bijzonder mooi, ik houd meer van het Technics spul en de kleuren donkergrijs of zwart. Wel een retro look en hij kan best goed zijn natuurlijk. De plaat herkende ik meteen, the Police - Outlandos d'Amour (heb ik zelf ook) het nummer Roxanne begint op deze plaat een fractie te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, tape was nog niet op snelheid bij de eerste noot. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
oldsmelly schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:10:
Bohren & der Club of Gore - Sunset Mission
Even uit het vorige deel gequote, maar kan je wat vertellen over de geluidskwaliteit van deze plaat? Op amazon lees ik enkele reviews dat de opnames ruis en tikjes bevatten. De muziek vind ik wel lekker van die band, dus ik was van plan om een lp te bestellen.

Als er andere eigenaren zijn van Bohren & der Club of Gore albums: hoor graag jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Cass Casey schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Even uit het vorige deel gequote, maar kan je wat vertellen over de geluidskwaliteit van deze plaat? Op amazon lees ik enkele reviews dat de opnames ruis en tikjes bevatten. De muziek vind ik wel lekker van die band, dus ik was van plan om een lp te bestellen.

Als er andere eigenaren zijn van Bohren & der Club of Gore albums: hoor graag jullie mening.
Dat had ik idd ook maar nadat ik hem door de nokkie had gejast was dat weg en de kwaliteit is goed. Niet de allerbest kwaliteit maar zeker goed genoeg,

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Gewoon nieuwsgierig....

Hoe vaak luisteren jullie naar je plaatjes ?

Hier in huize Smelly een klein ritueel waarbij ik, bijna elke dag, om 19:30 als het journaal begint en GTST door de vrouw wordt bekeken ik de koptelefoon tevoorschijn tover en heerlijk een uurtje geconcentreerd ga luisteren.

Daarnaast ook vaak als ik thuiskom (uurtje eerder dan de vrouw) zet ik een plaatje op maar dan meer op de achtergrond. Ook in het weekeinde draai ik regelmatig 5 platen weg.

Ik bemerkt dat ik steeds meer , niet alleen luisteren naar de muziek op zich maar ook de teksten en de context van de plaat/nummer opzoek op internet. Geeft me net dat beetje meer waardering voor een bepaalde plaat of nummer.

Nu the Clash London Calling op de draaiert. Lekker gevarieerde plaat punk reggae was even vergeten hoe goed deze plaat was

[ Voor 8% gewijzigd door oldsmelly op 26-02-2019 20:17 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
Weer de pro-ject gemist op ibood. Zul je altijd zien, ben je even eten en ja hoor is hij net weer langsgeweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13
oldsmelly schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:22:
Nu the Clash London Calling op de draaiert. Lekker gevarieerde plaat punk reggae was even vergeten hoe goed deze plaat was
Op London Calling zijn meerdere invloeden te horen: jazz, ska, hard rock en nog meer muziekstijlen.
Met Sandinista mijn favoriete platen.
The Clash is één van weinige punkgroepen die verder ging dan de punkmuziek.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Rezje schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:15:
Weer de pro-ject gemist op ibood. Zul je altijd zien, ben je even eten en ja hoor is hij net weer langsgeweest.
http://www.ibood.com/nl/n...but-iii-esprit-om-10.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Gewoon nieuwsgierig....

Elke avond een schijfje of 2,3.
Deze dagen laat ik mij leiden door de stapel LP's die ik zaterdag heb gekocht. Zo heb ik gisteren naar Elvis geluisterd (de roze dubbelaar, een soort Best Of).

Vanavond stonden Talking Heads met Remain In Light en Stevie Wonder met Talking Book op het menu. Oordeel: de eerste is niet mijn ding, de tweede is een heerlijke luisterplaat met een geluid waar je 'u' tegen zegt. Ok, ik luister met de koptelefoon, maar wat een prachtig vol geluid met veel diepte in het stereobeeld. En dan te bedenken dat er nog een 3LP en een reguliere LP van Stevie in de stapel zit (dat deel dat nog door de wasstraat moet voor ik ze ga beluisteren :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
en nu?

dit zijn andere, duurdere, spelsrs.
De spelsr die langs kwam in de ibood hunt bedoel ik.
Project Debut Iii OM10 voor 130 euro. Dat verschilt wel even met jou link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Let er even op dat er verschillende Cartridges genoemd worden.
De OM10 en Alpha. Daar zit nog wel beetje verschil in kwa bouw
Zover ik weet zijn er geen stylussen voor de Alpha en zal je dan voor Ortofon Vinyl masters stylussen moeten kijken.
De Alpha is wel ongeveer van het zelfde niveau als een OM5E en de Vinyl master White.
Wil je dan een stapje hoger en je stylus updaten zal je voor een Vinyl master Red of Blue kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
GiLeX schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:18:
[...]

Let er even op dat er verschillende Cartridges genoemd worden.
De OM10 en Alpha. Daar zit nog wel beetje verschil in kwa bouw
Zover ik weet zijn er geen stylussen voor de Alpha en zal je dan voor Ortofon Vinyl masters stylussen moeten kijken.
De Alpha is wel ongeveer van het zelfde niveau als een OM5E en de Vinyl master White.
Wil je dan een stapje hoger en je stylus updaten zal je voor een Vinyl master Red of Blue kunnen gaan.
Zo te zien heeft deze de OM10, dat is prima dus als ik je goed begrijp?
http://www.ibood.com/nl/n...ii-om10-platenspeler.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@Zspirit
Die is volgens de omschrijving en de foto's in ieder geval gelijk.
En dat is in basis de Pro-Ject die we hier thuis ook hebben.
De Debut III (DC) met Ortofon OM10. Dat is een leuke basis om mee te beginnen.
Enige nadeel is met de Glossy black zo als we die hier hebben, je ziet er elk stofje op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zspirit
GiLeX schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:23:
Enige nadeel is met de Glossy black zo als we die hier hebben, je ziet er elk stofje op :+
Ja daar was ik al bang voor ja, stofkap goed gebruiken dus ;)

EDIT: ik zit nu trouwens wel te twijfelen of ik voor het zelfde geld niet beter een tweedehands Thorens TD 150 kan kopen, die vind ik veel mooier O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Zspirit op 27-02-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Zspirit schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:24:
[...]
Ik zit nu trouwens wel te twijfelen of ik voor het zelfde geld niet beter een tweedehands Thorens TD 150 kan kopen, die vind ik veel mooier O-)
Ik heb helaas nooit een klassieke Thorens direct kunnen vergelijken met een moderne semi-budget speler, zoals een Pro-Ject Debut of een Rega Planar 1. Maar toen ik twijfelde of ik mijn TD160 zou moeten laten reviseren of een Rega Planar zou kopen, werd me van alle kant aangeraden voor de Thorens te gaan. Die zou veel ruimtelijker en dynamischer zijn of zo. Maar gegokt op de mening van de meesten en nu staat de TD160 dus bij Dr. Thorens.

Neem in je overwegingen wel mee dat een moderne speler over het algemeen automatisch afslaat en zo. Die TD's zijn volledig manueel. Dus na 20 minuten moet je toch opstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
Cass Casey schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:45:
[...]

Ik heb helaas nooit een klassieke Thorens direct kunnen vergelijken met een moderne semi-budget speler, zoals een Pro-Ject Debut of een Rega Planar 1. Maar toen ik twijfelde of ik mijn TD160 zou moeten laten reviseren of een Rega Planar zou kopen, werd me van alle kant aangeraden voor de Thorens te gaan. Die zou veel ruimtelijker en dynamischer zijn of zo. Maar gegokt op de mening van de meesten en nu staat de TD160 dus bij Dr. Thorens.

Neem in je overwegingen wel mee dat een moderne speler over het algemeen automatisch afslaat en zo. Die TD's zijn volledig manueel. Dus na 20 minuten moet je toch opstaan...
De project en rega zijn ook manueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad: vandaag de dag zijn (semi-)automatische platenspelers juist op één hand te tellen. Het is vrijwel allemaal bare-bones manueel.

Vroeger in de hoogtijdagen eind 70-er en 80-er jaren, was de keuze zeer ruim: je kon uit vele volautomaten, semi-automaten, auto-lift modellen én manuele modellen kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 27-02-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Cass Casey schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:45:
[...]

Bedankt voor je advies.
Volgens mij doet de specifieke speler waar ik naar kijk dat ook niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1qzhIF6.png

edit: oh het wordt hierboven ook al benoemd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 10:15
Ben zelf al een tijdje op zoek naar een automaat. Had een Denon DP 21f staan, die beviel goed, dus denk dat ik naar de 300f op zoek ga. Hopen dat die ook nog langs komt op de ibood hunt (want die werd nog wel eens verkocht bij ibood). De Pro-Ject spelers zijn dan ook wel weer goed geprijsd, maar mijn ervaring leert toch dat ik iets te lui ben voor een handmatige.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zspirit Klopt. De Pro-jects zijn ook volledig manueel, deze is daarop geen uitzondering.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 27-02-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raznov schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:01:
Ben zelf al een tijdje op zoek naar een automaat. Had een Denon DP 21f staan, die beviel goed, dus denk dat ik naar de 300f op zoek ga. Hopen dat die ook nog langs komt op de ibood hunt (want die werd nog wel eens verkocht bij ibood). De Pro-Ject spelers zijn dan ook wel weer goed geprijsd, maar mijn ervaring leert toch dat ik iets te lui ben voor een handmatige.
Heb je die DP-21F niet meer dan? Die doet echt niet onder voor de 300f hoor. In tegendeel, het is een paar stapjes beter qua gebruikte materialen en technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Raznov schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:01:
Als in het opstaan?
Ik bedoel je zal toch op moeten staan uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verschil is dat je bij manueel zodra de plaat is afgelopen / de laatste noot klinkt altijd direct op moet staan en naar de speler lopen. Bij een model met automatische afslag sta je pas op op het moment dat je wil, om een andere plaat op te zetten of om het apparaat uit te zetten. ;)

Luister je altijd geconcentreerd naar een plaat zonder iets anders te doen / afgeleid te zijn door omgeving dan is het waarschijnlijk geen probleem om meteen naar de speler te lopen, hoewel je daar na het luisteren van mooie muziek misschien ook niet altijd zin in hebt (is bij mij het geval).

In andere gevallen met meer afleiding is automatische afslag toch erg handig. Met kleine kinderen bijvoorbeeld zou ik nooit voor volledig handmatig gaan.

Als er "onhandige"/onvoorzichtige medebewoners zijn dan is het zelfs te overwegen om een volautomaat te kopen, ter bescherming van plaat en naald.

Mijn idee dan he. Maar zoals met alles: ieder zijn meug.

Er zijn overigens (relatief dure) oplossingen te koop om auto-lift toe te voegen aan een volledig manuele speler. Zoek op Q-up, Cue-up, Little Fwend etc.

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 27-02-2019 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Rezje schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:52:
[...]
De project en rega zijn ook manueel.
Ah. Ok. Dacht dat tegenwoordig alles automatisch was. De speler uit mijn tienertijd was dat al. Had toen een stereotoren met bovenop een platenspeler en aan de voorkant een rechtopstaande cd speler. Was toen kei-modern! Praten we over 1988 of zo. Na die speler nooit meer een platenspeler gehad tot een paar jaar geleden. Nu eentje uit vóór mijn bouwjaar...
Cap schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:08:
Luister je altijd geconcentreerd naar een plaat zonder iets anders te doen / afgeleid te zijn door omgeving dan is het waarschijnlijk geen probleem om meteen naar de speler te lopen, hoewel je daar na het luisteren van mooie muziek misschien ook niet altijd zin in hebt (is bij mij het geval).
Precies. Na "In the wee small hours" van Frank Sinatra, lui op de bank met een goed glas whisky erbij, is opstaan een flinke drempel...

[ Voor 34% gewijzigd door Cass Casey op 27-02-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Cass Casey schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:18:
[...]
Precies. Na "In the wee small hours" van Frank Sinatra, lui op de bank met een goed glas whisky erbij, is opstaan een flinke drempel...
Dit is wel een goed punt ja.
Ik luister meestal platen rustig op de bank en dan moet ik dus echt zsm opstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 14-07 13:13

hilgo

Clear your mind of can't.

Gewoon nieuwsgierig....

Hier in huize Smelly een klein ritueel waarbij ik, bijna elke dag, om 19:30 als het journaal begint en GTST door de vrouw wordt bekeken ik de koptelefoon tevoorschijn tover en heerlijk een uurtje geconcentreerd ga luisteren.

Daarnaast ook vaak als ik thuiskom (uurtje eerder dan de vrouw) zet ik een plaatje op maar dan meer op de achtergrond. Ook in het weekeinde draai ik regelmatig 5 platen weg.

Ik bemerkt dat ik steeds meer , niet alleen luisteren naar de muziek op zich maar ook de teksten en de context van de plaat/nummer opzoek op internet. Geeft me net dat beetje meer waardering voor een bepaalde plaat of nummer.
Mijn vaste platen avonden zijn de vrijdag en de zaterdag avond, mits er geen sociale verplichtingen zijn. Als de kids naar bed zijn, een drankje naar keuze en draaien maar. Erg rustgevend en ik luister dan ook veel aandachtiger dan wanneer ik gewoon met een headset op aan het forenzen ben. En op zo'n avond draai ik rustig meerdere platen achter elkaar weg, waarbij ik vaak met rustige muziek begin en eindig met het wat stevigere metal werk, als een soort kaas plankje :+

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Cap schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:04:
[...]

Heb je die DP-21F niet meer dan? Die doet echt niet onder voor de 300f hoor. In tegendeel, het is een paar stapjes beter qua gebruikte materialen en technieken.
Die gaat weer terug naar mijn ouders toe :(, kon hem even testen om te vergelijken met mijn huidige philips fp563. Als geheel een stuk fijner, dus nu op zoek naar een goede vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Zspirit schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Dit is wel een goed punt ja.
Ik luister meestal platen rustig op de bank en dan moet ik dus echt zsm opstaan.
Dat is eenmaal het nadeel van alle manual platenspelers :+
En ook de reden dat we onze Pro-ject ge-Q-upt hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze gast heeft zo'n 3000 LP's in één keer weten te scoren... En geen alle 13 goed meuk:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
I bought a GIANT RECORD COLLECTION! Over 3,000 Vinyl Records!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Rezje schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:15:
[...]

en nu?

dit zijn andere, duurdere, spelsrs.
De spelsr die langs kwam in de ibood hunt bedoel ik.
Project Debut Iii OM10 voor 130 euro. Dat verschilt wel even met jou link.
Hum, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Ik heb de Thorens TD160 met een Denon DL-110 element. Een goede combinatie.

Bij het instellen van anti-skating is een test-lp handig. Het bevat een groefloos gedeelte.

[ Voor 39% gewijzigd door Xfile op 27-02-2019 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:25
Vandaag deze 'must have' (voor mijn tenminste) lp binnen gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d3bgWbLq/bjoel.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Bean77 op 28-02-2019 14:40 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bean77 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:40:

[Afbeelding]
Oeh... Een Mobile Fidelity Soundlab persing... :9~ De beste klinkende LP's die ik tot nog toe gehoord heb... Duur dat wel, maar zeker het geld waard... Gewoon één emoticon die hier bij hoort: _/-\o_

Veel luister plezier, want niet alleen de persing is zeer goed... Ook de artiest is zeer goed! :)

Anoniem: 372145

Binnenkort wil ik mijn eerste platenspeler aan gaan schaffen, nu ben ik aangezien mijn budget niet al te hoog is marktplaats een beetje af aan het struinen en kwam ik een advertentie tegen waarin een Hitachi PS-8 platenspeler aangeboden wordt (https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr).

Wat ik me afvraag is of dit een goede platenspeler zou kunnen zijn voor een beginner?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Anoniem: 372145 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:34:
Binnenkort wil ik mijn eerste platenspeler aan gaan schaffen, nu ben ik aangezien mijn budget niet al te hoog is marktplaats een beetje af aan het struinen en kwam ik een advertentie tegen waarin een Hitachi PS-8 platenspeler aangeboden wordt (https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr).

Wat ik me afvraag is of dit een goede platenspeler zou kunnen zijn voor een beginner?

Mooie speler en met die arm een prima basis als je wilt upgraden met een ander element. Niet mis mee.

• VHS

VHS

Anoniem: 372145 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:34:

Wel een beetje duur voor een platenspeler van bijna 50 jaar oud. Voor minder geld heb je ook uitstekende Technics platenspelers uit de jaren 90.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Bestla Inderdaad. Klassieke Japanse kwaliteit van een klassieke Japanse fabrikant, uit de 2e helft jaren 70 (77/78).

Manuele speler met snaaraandrijving. Geen vlieggewicht maar een nette 7+ kilo. Mooie houtfineer afwerking. Karaktervol design ook, met die bedieningshendel. Nette S-arm met SME headshell en instelbare dwarsdrukcompensatie, waarop je zowat elk verkrijgbaar element kwijt kan. Prima gietalu plateau. Mooie gerookte stofkap met metalen scharnieren.

Let wel op de flinke footprint: hij is bijna 48 cm breed! Dat is ongeveer 5 cm breder dan de doorsnee draaitafel.

Maar: alles valt of staat natuurlijk met de staat van het geheel. Optisch lijkt het allemaal prima voor elkaar. Als de armlagers, plateaulager, motor etc goed zijn en er ligt een goede verse snaar om, hoeft hij in niets onder te doen voor een nieuwe draaitafel. Sterker nog... hij zal er een flink aantal wegspelen.
VHS schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:46:
[...]

Wel een beetje duur voor een platenspeler van bijna 50 jaar oud. Voor minder geld heb je ook uitstekende Technics platenspelers uit de jaren 90.
Want? Even los van of de prijs goed is - wat maakt volgens jou een draaitafel uit 1978 minder dan eentje uit 1995? Daarbij waren juist de meeste draaitafels die Technics maakte in de jaren 90 niet bijzonder meer (de SL-1200 uitgezonderd). Voor de beste Technics draaitafels moet je echt in de periode eind jaren 70 / eerste helft jaren 80 zijn.

Überhaupt geldt dat in Japan door de grote merken pakweg tussen 1977 en 1985 de mooiste draaitafels gemaakt werden. Daarna kreeg CD de overhand, werd de draaitafel line-up gereduceerd tot een klein aantal modellen die meestal de onderkant van de markt bedienden en bleef men i.h.a. de oude ontwerpen verkopen in een minimaal gewijzigd jasje. Geen R&D meer.

Ter illustratie hieronder de modellen uit de Technics brochure van 1992, begin jaren 90 dus. Uiteraard de SL-1200. Daarnaast 2 eenvoudige maar niet slechte direct drive draaitafels met T4P armpjes en 4 echte budget belt drive draaitafels. Allemaal vrij licht gebouwd, in de 4 Kg categorie. Kosteneffectief en echt niet slecht hoor, maar om nou te zeggen bijzonder?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BjBDHY7/technics92-15.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5BVSVz3/technics92-16.jpg

Dan eind jaren 70. Hieronder de modellen uit de Technics brochure van 1979. Het gros van de modellen overstijgt of behaalt minimaal het niveau van de SL-1200, van de machtige SP-10 helemaal tot de SL-1700MK2 aan toe, letterlijk en figuurlijk allemaal zwaargewichten. Dan nog de meer dan uitstekende SL-Q en -D modellen die de jaren 90 T4P modellen ook doen verbleken, plus een -B instapmodel met nog steeds een gezonde S-arm. Dus hoezo de 40+ jaar oude draaitafels dissen en de jaren 90 modellen prefereren?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jv3dwh2/technics09.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/S5btbPp/technics10.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v4V40JJ/technics11.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SmzW7YG/technics12.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6YVy4dj/technics13.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zbswYb4/technics14.jpg

[ Voor 89% gewijzigd door Cap op 28-02-2019 17:37 ]

• Raznov
Ben zelf nu een redelijk stuk verder, was eigenlijk aan het wachten op de ibood hunt om een Denon DP 300F langs te zien komen, maar niet het geval. Wel op zoek naar vervanging voor mijn huidige platenspeler. Zal een automaat moeten zijn (ivm mijn eigen luiheid soms en mijn vrouw vind dat fijner). Ook is een stofkap noodzakelijk. Budget is rond de 250 geworden, met een max van 300. Na wat onderzoek (en wat aanbevelingen binnen dit topic) zijn deze over:

Denon DP-300-F (ongeveer 200 euro)
Teac TN-300 (ongeveer 300 euro, met als nadeel niet vol-automatisch)
Audio-Technica AT-LP3 (ongeveer 250 euro)

Wat zegt jullie ervaring? Wat zou de beste keuze zijn van deze 3?

• Botanical
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:46
Raznov schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:09:
Ben zelf nu een redelijk stuk verder, was eigenlijk aan het wachten op de ibood hunt om een Denon DP 300F langs te zien komen, maar niet het geval. Wel op zoek naar vervanging voor mijn huidige platenspeler. Zal een automaat moeten zijn (ivm mijn eigen luiheid soms en mijn vrouw vind dat fijner). Ook is een stofkap noodzakelijk. Budget is rond de 250 geworden, met een max van 300. Na wat onderzoek (en wat aanbevelingen binnen dit topic) zijn deze over:

Denon DP-300-F (ongeveer 200 euro)
Teac TN-300 (ongeveer 300 euro, met als nadeel net vol-automatisch)
Audio-Technica AT-LP3 (ongeveer 250 euro)

Wat zegt jullie ervaring? Wat zou de beste keuze zijn van deze 3?
Heb geen enkel ervaring met bovengenoemde, dus kan niet vergelijken, maar ik heb zelf een AT LP-120. En moet persoonlijk toegeven dat voor de prijs het een zeer fijn instapmodel is.

Ik ben zelf overgegaan naar een Technics-1210mk5, welke ik nog in de betaalbare dagen op de kop heb weten te tikken. Merk tussen die twee wel wat verschillen (de Technics wint ofc). Maar kan hem nog steeds aanraden.

Hoop dat ik de keuze niet lastiger heb gemaakt.

• Rezje
Botanical schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:15:
[...]

Heb geen enkel ervaring met bovengenoemde, dus kan niet vergelijken, maar ik heb zelf een AT LP-120. En moet persoonlijk toegeven dat voor de prijs het een zeer fijn instapmodel is.

Ik ben zelf overgegaan naar een Technics-1210mk5, welke ik nog in de betaalbare dagen op de kop heb weten te tikken. Merk tussen die twee wel wat verschillen (de Technics wint ofc). Maar kan hem nog steeds aanraden.

Hoop dat ik de keuze niet lastiger heb gemaakt.
LP-120 heeft geen auto start/stop daar was hij wel naar opzoek.

de LP3 wordt trouwens wel goed beoordeeld, al vind ik de looks een beetje Basic/plastic. De Denon is wat netter + met eventueel een ander element een leuke keuze?

[ Voor 3% gewijzigd door Rezje op 28-02-2019 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind de LP3 ook een beetje cheap-ass, de Denon oogt toch een stuk netter...

De Denon is full-auto, je kan dus zowel automatisch starten (of handmatig, naar keuze) als automatisch stoppen.

Teac TN-300: veel te veel verhalen over onstabiele snelheid, bovendien volgens mij toch echt gewoon volledig handmatig, niks auto lift of auto stop. En wel duurder. Dus niet aan beginnen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Denon DP-300F vermoedelijk technisch meer gemeen heeft met de Teac dan ik zou willen, maar goed hij is automatisch én goedkoper. De keuze in betaalbare draaitafels met een automatische stop van redelijke kwaliteit is gewoon belachelijk beperkt... :/ Erg jammer.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 28-02-2019 21:49 ]

• Raznov
Cap schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:41:
Ik vind de LP3 ook een beetje cheap-ass, de Denon oogt toch een stuk netter...

De Denon is full-auto, je kan dus zowel automatisch starten (of handmatig, naar keuze) als automatisch stoppen.

Teac TN-300: veel te veel verhalen over onstabiele snelheid, bovendien volgens mij toch echt gewoon volledig handmatig, niks auto lift of auto stop. En wel duurder. Dus niet aan beginnen.

De keuze in betaalbare draaitafels met een automatische stop van redelijke kwaliteit is gewoon belachelijk beperkt... :/
Oei nee, dat klinkt niet best die Teac, terwijl hij qua build juist wel erg mooi is. Jammer.

Thanks @Botanical , @Cap , @Rezje voor de snelle response, denk dat ik toch de knoop door moet hakken. De Denon zal hopelijk eerdaags hier zijn eerste rondjes maken. @Botanical , ja, die prijzen. Eigenlijk had ik toen ik mijn eerste LP kocht gewoon gelijk een goede speler moeten doen, want een jaartje of 10 terug was het allemaal nog prima te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Raznov op 28-02-2019 21:55 ]

Is er een reden waarom je geen 2e hands speler wil? De oude Denon van je ouders beviel toch goed? Dat soort spelers is op marktplaats goed te krijgen. Voorbeeldjes omgeving Almere:

JVC JL-A40
Pioneer PL-514

Degelijkere, zwaarder gebouwde draaitafels dan de nieuwe varianten met respectievelijk direct drive / belt drive aandrijving én beide met automatische afslag. Met name de JVC is heel betaalbaar voor een dergelijke kwaliteit, mits de werking in orde is. Een nieuw naaldje of elementje (AT95E) erop en klaar.

[ Voor 61% gewijzigd door Cap op 28-02-2019 22:18 ]

• Raznov
Cap schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:01:
Is er een reden waarom je geen 2e hands speler wil? De oude Denon van je ouders beviel toch goed? Dat soort spelers is op marktplaats goed te krijgen.
Die Denon beviel prima ja. De voornaamste reden is eigenlijk dat ik er bij een nieuwe zeker van ben dat alles in goede staat is, bij een 2e hands moet ik zelf iets meer op zoek en nalopen. Aangezien ik zelf te weinig verstand heb van de apparatuur (alleen van het geluid), vind ik het iets te veel risico om daar een dergelijk bedrag voor uit te geven. Ik heb nog wel wat gezocht op oa marktplaats, maar vond in de regio Almere vrij weinig. Als laatste nog de waf, want mijn vrouw ziet het liefst een zwarte speler met een nette stofkap zonder krassen en ook geen krassen op de speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ok, toch denk ik dat je in een straal van 30 km voor (onder de) 100 euro prima moet kunnen slagen, zeker als je vrouw uiterlijk geen problemen had met de oude Denon. Realiseer je wel dat die oude spelers, mits in goede staat, beter zijn dan de instap spelers nieuw. (Zeker als je ook nog een automatische afslag wenst.)

Maar anders: de Denon DP-300F. ;)

PS misschien is dit wat voor je: zwart, nette kap, direct drive, 7kg, nette s-arm met SME headshell, auto-returnm, verlichte stroboscoop:

Sanyo TP1020 (Expert AD 800)

Verkoper is een draaitafel liefhebber die vaker verkoopt, je kan dus verwachten dat hij op de hoogte is van de goede werking van de draaitafel.

Lager bieden mag (moet). ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Cap op 28-02-2019 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Cap schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:33:
Ok, toch denk ik dat je in een straal van 30 km voor (onder de) 100 euro prima moet kunnen slagen, zeker als je vrouw uiterlijk geen problemen had met de oude Denon. Realiseer je wel dat die oude spelers, mits in goede staat, beter zijn dan de instap spelers nieuw. (Zeker als je ook nog een automatische afslag wenst.)

Maar anders: de Denon DP-300F. ;)

PS misschien is dit wat voor je: zwart, nette kap, direct drive, 7kg, nette s-arm met SME headshell, auto-returnm, verlichte stroboscoop:

Sanyo TP1020 (Expert AD 800)

Verkoper is een draaitafel liefhebber die vaker verkoopt, je kan dus verwachten dat hij op de hoogte is van de goede werking van de draaitafel.

Lager bieden mag (moet). ;)
Ik heb de DP-300-F ondertussen besteld :). Hopelijk morgen binnen. Mocht hij toch tegenvallen, zal ik eens kijken naar dergelijke modellen. Deze Sanyo ziet er nog heel aardig uit! Ik was al ruim 4 pagina's op marktplaats doorlopen en zag voornamelijk spelers die óf de verkeerde kleur hadden, óf barsten in de stofkap, óf waar ik het gevoel kreeg te veel te betalen vanwege het merk. Lastige is gewoonweg de kennis, computers, telefoons en heel veel andere elektronica heb ik geen probleem mee, maar platenspelers is toch andere koek. Lastig om te zeggen of een Lenco of Sanyo goed is, want in mijn ervaring hebben ze heel veel troep geleverd (Tv's, Dvd spelers etc.) een aantal jaren terug en dat heeft een dergelijk merk niet veel goed gedaan.

Thanks in ieder geval voor de hulp @Cap. Mocht de Denon mij niet bevallen kom ik misschien wel weer met een vraagje _/-\o_ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:46:
@Bestla Inderdaad. Klassieke Japanse kwaliteit van een klassieke Japanse fabrikant, uit de 2e helft jaren 70 (77/78).

Manuele speler met snaaraandrijving. Geen vlieggewicht maar een nette 7+ kilo. Mooie houtfineer afwerking. Karaktervol design ook, met die bedieningshendel. Nette S-arm met SME headshell en instelbare dwarsdrukcompensatie, waarop je zowat elk verkrijgbaar element kwijt kan. Prima gietalu plateau. Mooie gerookte stofkap met metalen scharnieren.

Let wel op de flinke footprint: hij is bijna 48 cm breed! Dat is ongeveer 5 cm breder dan de doorsnee draaitafel.

Maar: alles valt of staat natuurlijk met de staat van het geheel. Optisch lijkt het allemaal prima voor elkaar. Als de armlagers, plateaulager, motor etc goed zijn en er ligt een goede verse snaar om, hoeft hij in niets onder te doen voor een nieuwe draaitafel. Sterker nog... hij zal er een flink aantal wegspelen.

[...]

Want? Even los van of de prijs goed is - wat maakt volgens jou een draaitafel uit 1978 minder dan eentje uit 1995? Daarbij waren juist de meeste draaitafels die Technics maakte in de jaren 90 niet bijzonder meer (de SL-1200 uitgezonderd). Voor de beste Technics draaitafels moet je echt in de periode eind jaren 70 / eerste helft jaren 80 zijn.

Überhaupt geldt dat in Japan door de grote merken pakweg tussen 1977 en 1985 de mooiste draaitafels gemaakt werden. Daarna kreeg CD de overhand, werd de draaitafel line-up gereduceerd tot een klein aantal modellen die meestal de onderkant van de markt bedienden en bleef men i.h.a. de oude ontwerpen verkopen in een minimaal gewijzigd jasje. Geen R&D meer.

Ter illustratie hieronder de modellen uit de Technics brochure van 1992, begin jaren 90 dus. Uiteraard de SL-1200. Daarnaast 2 eenvoudige maar niet slechte direct drive draaitafels met T4P armpjes en 4 echte budget belt drive draaitafels. Allemaal vrij licht gebouwd, in de 4 Kg categorie. Kosteneffectief en echt niet slecht hoor, maar om nou te zeggen bijzonder?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dan eind jaren 70. Hieronder de modellen uit de Technics brochure van 1979. Het gros van de modellen overstijgt of behaalt minimaal het niveau van de SL-1200, van de machtige SP-10 helemaal tot de SL-1700MK2 aan toe, letterlijk en figuurlijk allemaal zwaargewichten. Dan nog de meer dan uitstekende SL-Q en -D modellen die de jaren 90 T4P modellen ook doen verbleken, plus een -B instapmodel met nog steeds een gezonde S-arm. Dus hoezo de 40+ jaar oude draaitafels dissen en de jaren 90 modellen prefereren?

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik sluit mij helemaal bij je aan voor wat betreft die jaren '90 platen spelers... Je kunt er platen mee draaien en ze slopen in tegenstelling tot een crosley / Ricatech geen platen, maar verder is alles wegbezuinigd wat een platen speler nou echt goed maakt...

Nee, @VHS : de enige echt goede speler uit die jaren '90 catalogus is de SL-1200MKII, met dank aan het (eind) jaren '70 ontwerp... Ook ik zou direct voor een jaren '70 - '85 speler gaan van weleer...

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:25
rcor schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:51:
[...]

Oeh... Een Mobile Fidelity Soundlab persing... :9~ De beste klinkende LP's die ik tot nog toe gehoord heb... Duur dat wel, maar zeker het geld waard... Gewoon één emoticon die hier bij hoort: _/-\o_

Veel luister plezier, want niet alleen de persing is zeer goed... Ook de artiest is zeer goed! :)
Dank je wel. Vanavond voor het eerst beluisterd (op mijn sennheiser hd650) en pfff wat een kwaliteit persing. Nu had ik ook een MFSL van de Dire straits en Elvis Costello, maar elke keer toch versteld van het verschil in kwaliteit met normale lp's. En eigenlijk nog het gevoel dat de koptelefoon en element de beperkende factoren waren om er nog meer uit te halen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS

VHS

rcor schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:10:
[...]

Ik sluit mij helemaal bij je aan voor wat betreft die jaren '90 platen spelers... Je kunt er platen mee draaien en ze slopen in tegenstelling tot een crosley / Ricatech geen platen, maar verder is alles wegbezuinigd wat een platen speler nou echt goed maakt...

Nee, @VHS : de enige echt goede speler uit die jaren '90 catalogus is de SL-1200MKII, met dank aan het (eind) jaren '70 ontwerp... Ook ik zou direct voor een jaren '70 - '85 speler gaan van weleer...
Ik ben alleen bang dat de SL-1200MKII niet binnen Charging's budget past. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
VHS schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 00:01:
Ik ben alleen bang dat de SL-1200MKII niet binnen Charging's budget past. ;)
Nou, welke uitstekende jaren negentig draaitafels van Technics zijn dan wel te koop voor minder dan 125 euro?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Gisteren met m'n dochter naar de platenzaak geweest. Ik heb de limiet van 1 plaat per maand voor mezelf ingesteld. Anders wordt het al snel te gek. Het liefst koop ik die hele zaak op.

Maar ja, al die keuzes... 1 is wel heel weinig... even creatief worden:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZNm4Y34/IMG-20190228-145210.jpg
  1. Ik miste een Bob Marley plaat, en m'n kleine (2.5) vindt Bob leuk, dus die kocht ik voor haar. Die telt dus niet voor m'n limiet! ;)
  2. De linker plaat was maar 3 euro (er ging een euro af om op de ronde 30,- uit te komen)
  3. en samen met de middelste die €12,- kost, is dat het zelfde als 1 plaat van €15,-... toch?
Thuis de boel gewassen en laten drogen. 'S avonds lekker wat piano blues geluisterd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Hopelijk vanaovnd nog weer een x aantal platen via een collega van mijn better half :>
Van Queen (orginele of first pressings hoe je het ook maar wil noemen) Supertramp, OMD, The Cure en nog een X aantal oude platen _/-\o_
Gisteravond nog 2 limited editions, "Pure Air" (rood vinyl 1000 stuks) en "In your room" (wit vinyl 1000 stuks) laten signeren tijdens een optreden van Anneke Van Giersbergen.
En vandaag kan ook ik ook nog twee import en limited edtions in ontvangst nemen van Nightwish.
Once en Dark passion play beide gelimiteerd op 500 stuks
Wordt weer druk met luisteren, hebben nog een kleine backlog O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Bean77 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:40:

[Afbeelding]
Gaaaaaaaf die moet ook nog in mijn MoFi Collection komen :-)\ _/-\o_

Ik heb de Piano Man op het MFSL label en die klinkt ook erg goed hoe is deze ?
Twijfel nog heel erg of ik deze Greatest hits wil hebben of toch het liefst de individuele platen op het MFSL label. Ik vindt vaak juist de wat minder bekende nummers het interessants of datr de hele opbouw van de plaat en de keuze van nummers en volgorde.

Maar goed met de Greatest Hits zou ik ook al ereg blij zijn ;)

Edit: Toch maar gaan voor de individuele albums.... net The Nylon Curtain besteld op MFSL :9~

[ Voor 34% gewijzigd door oldsmelly op 01-03-2019 10:33 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raznov schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:10:
[...]

[...]

óf waar ik het gevoel kreeg te veel te betalen vanwege het merk. Lastige is gewoonweg de kennis, computers, telefoons en heel veel andere elektronica heb ik geen probleem mee, maar platenspelers is toch andere koek. Lastig om te zeggen of een Lenco of Sanyo goed is, want in mijn ervaring hebben ze heel veel troep geleverd (Tv's, Dvd spelers etc.) een aantal jaren terug en dat heeft een dergelijk merk niet veel goed gedaan.
Dat is ook lastig. De vandaag de dag iets minder bekende Japanse fabrikanten als Sanyo, Sharp, Toshiba, Hitachi, Mitsubishi, etc hebben tijdens de hoogtijdagen van HiFi echt wel mooie spullen verkocht. In de loop van de tachtiger jaren toen de crisis erin hakte en de marges onder druk kwamen te staan zijn veel fabrikanten eerst gaan bezuinigen op R&D en materialen. Vervolgens zijn er behoorlijk wat gestorven of overgenomen, om later weer te "herrijzen" als plakmerken die niets van doen hadden met het merk van weleer, waarbij de rechten opgekocht werden door slimme handelaren met dollartekens in de ogen.

Het Lenco van nu is een plakmerk dat totaal niet te vergelijken is met het Lenco van toen. Maar ook Thorens verkoopt al jaren draaitafels onder hun naam terwijl de goedkope modellen allemaal rebadged Duals zijn. En Dual is op zijn beurt weer een verkocht merk dat gesplitst is in Dual Phono GmbH en Dual DGC GmbH, waarbij het laatste goedkope troep uit China verkoopt.

En overgroot deel van de instap draaitafels van nu komt uit dezelfde paar fabrieken uit China waar dan na wat minimale cosmetische aanpassingen een merkje op wordt geplakt. De grote merken van weleer doen meestal geen R&D meer. Het is verkopen van mediocre spul, en cashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Cap Inderdaad waar dat heel veel , vooral instappers, niet veel meer zijn dan een plankje met een 13 in een dozijn motortje en arm met een zo goedkoop mogelijke cardtridge.

Ben zelf ook , nog steeds op zoek naar een nieuwe draaitafel. Geen haast mee en mijn budget ligt tot ongeveer 2K euries.

Ik kwam deze tegen...

https://www.hifistereo.nl...tellen/11118/product.html
Dat lijkt me wel een goede maar is wel de "goede" Dual geen idee, de weinige testen die ik kan vinden zijn wel positief (vooral het black element)

Ook deze komt ook goed uit de testen met het juiste element

https://www.hansaudio.nl/product/rega-planar-6/

Ik ga uiteraard kijken of ik ergens kan gaan luisteren..

keuzes keuzes :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rezje
Bij bol.com nu 3 LP's voor 45 euro. Wel beperkte collectie om uit te kiezen.
Misschien zit er toch wat moois tussen :
https://www.bol.com/nl/ra...s/51105/N/3132/?view=list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Rezje schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:56:
Wilde het net delen, wel matig aanbod inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Rezje schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:56:
Ook even zitten kijken, dat gaat het niet worden ;w
Kom een titel tegen die wel op ons lijstje staat, maar verder niet veel bijzonders (onze smaak iig niet echt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS

VHS

evEndzhar schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 01:23:
[...]

Nou, welke uitstekende jaren negentig draaitafels van Technics zijn dan wel te koop voor minder dan 125 euro?
De SL QD 33 bijvoorbeeld:
https://www.hifishark.com/model/technics-sl-qd-33

Marktplaats valt tegen momenteel, al heb ik zelf vorig jaar voor slechts 50 euro eentje weten te bemachtigen. Je moet een beetje geluk hebben. Als ik de technische gegevens mag geloven scoren ook de goedkopere modellen van Technics (die wel op marktplaats te vinden zijn) gewoon beter dan de Hitachi PS-8. Overigens ben ik niet degene die op zoek is, dus ik ga niet alles op een presenteerblaadje aanbieden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Da's dus degene die ik hierboven beschreven heb met een link naar de brochure:
Cap schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:46:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een vrij lichtgewicht (4,5 kg) draaitafel uit 1992 met T4P armpje. Dus geen volwaardige S-arm waar je alle elementen op kwijt kunt maar je zit vast aan de beperkte verkrijgbaarheid van T4P naalden. Origineel zijn die niet meer te koop en dan heb je geen andere keuze dan de goedkope kopie naaldjes.

Ik ben het met je eens dat de draaitafel ok is hoor. Je kunt er echt prima plaatjes op draaien en het is een door Technics op basis van jarenlange ervaring kosteneffectief ontworpen product gericht op "plug-and-play" gebruiksgemak (geen element uitlijnen, naalddruk instellen, laat staan dwarsdrukcompensatie) met een verrassend goed geluid, en voor omstreeks de 50 euro heb je er echt geen slechte koop aan.

Maar het is in niets beter dan een betaalbare Technics draaitafel met S-arm plus een zwaarder gebouwd chassis en plateau uit de periode 78-85. Zoals de eerder aangehaalde -D en -Q serie, maar ook de oudere SL-3200, SL-5200, SL-1500, SL-1700, SL-1900 etc etc. Dat, plus het feit dat je nauwelijks tot geen elementkeuze (meer) hebt bij een dergelijke arm, is de reden dat deze jaren 90 draaitafels goedkoper weg gaan dan die oudere draaitafels.

Wat de jaren 90 betreft zijn er naast de SL-1200 (die overigens eind jaren 70 op de markt kwam) slechts een paar draaitafels die het niveau van de eerdere draaitafels aankunnen of ontstijgen, en dat zijn zeldzame (en daarom te dure) modellen SL-M1, SL-M2 en SL-M3, en eventueel nog de betaalbaardere SL-QX300. Maar die laatste twee hebben dus weer zo'n lastigere T4P arm.

Niet verwonderlijk: de jaren 90 was bij uitstek een "vinyl is dead" decennium. De CD was het helemaal.
VHS schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:58:
[...]

De SL QD 33 bijvoorbeeld:
https://www.hifishark.com/model/technics-sl-qd-33

Als ik de technische gegevens mag geloven scoren ook de goedkopere modellen van Technics (die wel op marktplaats te vinden zijn) gewoon beter dan de Hitachi PS-8. Overigens ben ik niet degene die op zoek is, dus ik ga niet alles op een presenteerblaadje aanbieden. :P
Je moet het alleen niet puur op specs baseren. De specs zijn bij zowat elke Technics op orde maar vertellen niet het hele verhaal. Voor de fabrikanten was het meer en meer een sport om de specs zoveel mogelijk op te pompen maar ondertussen allerlei besparingen op de materialen en bouwwijze van hun producten toe te passen. Zeker in de loop van de jaren 80 en 90 was er een ware "spec-war" gaande.

Je moest daarom de specs meer en meer met een flinke korrel zout nemen, want wat heb je bijvoorbeeld aan een fantastische gelijkloop van de motor als de behuizing goedkoop hol plastic is of er een matige arm in zit met rammelende lagers? Dat vertellen de specs je niet.

Een andere voorbeeld. Wat betreft de rumble waarden is het zo dat er op een gegeven moment een nieuwe standaard voor rumble metingen in zwang is gekomen waardoor alle draaitafels er opeens vele dB's beter uit kwamen. Gezien de "spec-war" kwam dat de fabrikanten natuurlijk niet slecht uit dus al snel ging men massaal over op die gunstiger ogende waarde. Dat was ergens rond de wisseling van jaren 70 naar jaren 80, de precieze datum zou ik zelf ook weer via google moeten zien op te sporen... Het leidde tot verwarring en een korte periode specificeerden enkele fabrikanten zowel de oude als de nieuwe rumble waarden bij hun platenspelers. Je kan de rumble spec van oude apparaten (de jaren 70 Hitachi) in ieder geval niet vergelijken met de nieuwere (de jaren 90 Technics).

Op zich ben ik nog steeds voorstander van specs hoor, teveel is altijd nog beter dan te weinig. Dat laatste lijkt nu wel het geval, bij veel spelers kan je weinig vinden over de opbouw en gelijkloop van de motor, de massa van het plateau, zelfs het gewicht van de hele speler is soms nog teveel gevraagd. En een specificatie als de effectieve massa vd arm of de wrijving van de armlagers, dat kan je tegenwoordig al helemaal vergeten... :P

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 01-03-2019 16:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

De releases van record store day 2019 zijn vandaag bekend geworden:
https://recordstoreday.nl/releases/rsd-2019#perpage=18

550 releases. Bizar!
Zo maar eens, onder het genot van een biertje en een plaatje, een lijstje maken van “must haves”.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 16:42
hilgo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:11:
De releases van record store day 2019 zijn vandaag bekend geworden:
https://recordstoreday.nl/releases/rsd-2019#perpage=18

550 releases. Bizar!
Zo maar eens, onder het genot van een biertje en een plaatje, een lijstje maken van “must haves”.
550... Pff, da's inderdaad wel heel veel. Zal er inderdaad eens doorheen kijken. Volgens mij heb ik inmiddels 2 RSD releases. Een Fleetwood Mac "Alternate" album. En Aqua :+. Die van Aqua voor 26 Euro gekocht. Op Discogs wil men er inmiddels 70+ voor hebben. Gekkenwerk eigenlijk. En die van mij gaat sowieso niet weg. Wordt ook best met enige regelmaat uit de kast getrokken. Stiekem toch wel een leuk album.

Nu Status Quo - On the Level erop :). En vers getapte Grolsch Winterkoning in het glas. Kon slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Amazon.fr heeft leuke deals op dit moment, als je prime hebt. Deze gekocht voor €101 inclusief verzending:

Blue Album, Kind of Blue, Toxicity, RATM, Eyes like the Sky, 12 Bar Bruise, Evil Empire, Simulation Theory, Tranquility Base Hotel & Casino, Anthem of the Peaceful Army

En dan kwam vandaag Gary Moore - Blues and Beyond binnen :)! Op Spotify stond deze na de melding hier al tijden constant te spelen, dus op vinyl gaat dit ook zeker gebeuren. Wat een top album!

Dat record store day: zijn dat dan speciale uitgaves oid van bepaalde albums?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:26:
Dat record store day: zijn dat dan speciale uitgaves oid van bepaalde albums?
Yup.

Tijdens het draai moment een snelle reactie, een verse Chouffe en zo verder op de draaier met Iron Maiden - The book of souls live. Had hem al weer een paar weken niet gedraaid dus was weer de hoogste tijd (ik vind het echt een heel lekker album).

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even de recordstore day lijst door gespit en toch weer drie interessante releases gevonden:
- Doe maar - De bom (coloured)
- Queen - Bohemian Rhapsody (LTD)
- Rowwen Héze - Leidingwater

De LP van Doe maar moet ik nog even controleren (ik heb al enkele albums van Doe maar en ik wil 'm niet per ongeluk dubbel kopen...

Queen is (mits niet te duur) een no brainer om in huis te halen... Top muziek met de beste zanger uit het verleden: Freddy Mercury...

Rowwen Hèze: Tsja, als grote liefhebber van Rowwen Hèze spaar ik alle muziek van deze band... Het gaat zelfs zover ik dat ik bepaalde albums 2x heb, alles wat op CD en cassette zijn verschenen heb ik liggen op beide formats...
1 zeldzame carnavals cassette van Rowwen Hèze uit de begin periode heb ik ook liggen en zoek ik nog twee andere zeldzame carnavals cassettes... Daarnaast heb ik alles wat op LP / LP single is verschenen in bezit (incl. hun eerste album "Rowwen Hèze) Daar zit echt zeldzaam werk bij onder het label Paluda Records (van voor hun tijdperk bij HKM music)...
Je voelt 'm al aankomen: deze mag niet ontbreken en gaat zeker mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1186900

Beste

Ik heb hier thuis een Philips 614 platenspeler staan, werkte zeer goed tot gisterenavond en plots wou hij niet meer draaien. heb al verschillende dingen nagekeken maar kan niets vinden. het motortje draait goed los als ik er aan kom, maar als ik het in gang wil krijgen met de naaldarm naar rechts te duwen gebeurt er helemaal niets. Ik krijg enkel het geluid door de boxen dat het aanspringt.
Iemand enig idee?

Boylod

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 1186900 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:32:
Beste

Ik heb hier thuis een Philips 614 platenspeler staan, werkte zeer goed tot gisterenavond en plots wou hij niet meer draaien. heb al verschillende dingen nagekeken maar kan niets vinden. het motortje draait goed los als ik er aan kom, maar als ik het in gang wil krijgen met de naaldarm naar rechts te duwen gebeurt er helemaal niets. Ik krijg enkel het geluid door de boxen dat het aanspringt.
Iemand enig idee?

Boylod
Oud vet dat hard is geworden, versleten idlerwheel, etc Vet dat hard is geworden weghalen en opnieuw invetten wil nog wel eens helpen.

Maar kijk eens naar dat idler wheel, dat is dat ronde wieltje met een rubber randje, heeft dat nog voldoende grip aan de motor? Of slipt hij? Als dat zo is dan of het vet zorgt er voor dat het niet goed aangedrukt aan de motor wordt. Als dat niet het geval is en de aandrukkracht is nog goed dan is je rubber versleten, en zul je het idlerwheeltje moeten vervangen.
Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.