Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.153 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:08:
[...]

In praktijk betekent dat eigenlijk altijd mat (en natuurlijk plaat ;)) eraf voordat je de naaldweger op het plateau zet.
Ik haal de mat er ook al altijd af als ik mijn arm balanceer.
Het beste balanceer je 'm natuurlijk op afspeelhoogte, en als de mat er nog op zit dan is dat maar 1à2mm boven de mat. Alleen maar meer kans dat je naald de stroeve mat raakt.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het ligt natuurlijk een beetje aan de dikte van de mat hoeveel het scheelt, matten variëren tussen 8 en 1,5 mm of misschien nog wel minder. Maar de standaard made in china naaldweger is dikker dan welke plaat dan ook dus je meet dan te hoog. Bij een echt dikke mat zoals je die eigenlijk alleen bij sommige oudere spelers aantreft moet je na verwijderen van de mat weer wat ophogen met viltjes o.i.d. :P

Kortom, simpel gesteld, bij de moderne spelers en ook de meeste oudere spelers geeft mat eraf het beste resultaat. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 12-09-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:59:
[...]

Aparte situatie. Apart dat die lift zo hoog staat.

Let er wel op dat je AT element wel goed speelt, dus dat er niet een fabricagefout zit dat z'n cantilever te laag staat oid (buikschuiver)

Als je lift zo hoog staat, is je cue dan ook niet ontzettend hoog?
Dat lijkt mij onhandig werken.
Dat was hoe hij geleverd werd en met de standaard meegeleverde OM10 was dat dan ook geen probleem. De AT is in ieder geval geen buikschuiver, dat was wel een van de eerste dingen die ik na installatie bekeken heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Suggs op 12-09-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suggs schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:16:
[...]

Dat was hoe hij geleverd werd en met de standaard meegeleverde OM10 was dat dan ook geen probleem.
Hoeveel hoogteverschil schat je dat er tussen die om10 en AT zit?

Ik heb hier zelf geen OM element maar ik schat dat het hoogteverschil tussen al mijn andere elementen eigenlijk minder dan (of hooguit) 1mm is.

Ik dacht dat dat altijd min of meer een standaardmaat was. Als die verschillen te groot worden wordt dat ook een probleem voor je VTA.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 12-09-2021 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Cap schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:08:
[...]

Ik snap hem, meestal staat de lift wel een beetje lager dan de steun, maar bij sommige modellen is de hoogte van de arm vrijwel gelijk aan die van de steun. Echter ik zou zeggen dat je het dan toch moet merken bij balanceren als de arm op en neer gaat in de zoektocht naar de goede balans, dat je dan te weinig speling naar onder hebt voor de arm. Nu ja, nu weet je het: bij het installeren / balanceren nieuw element altijd de speling tussen lift en arm in de gaten houden.
Even een foto van de aangepaste situatie. Met de lift omhoog valt deze nu (zoals op de foto) enigszins onder de steun, maar zakt nu ook iets lager. De lift zakte ver genoeg om bij het balanceren niet in de weg te zitten, dus daar heb ik ook niet gemerkt dat hij een fractie te hoog stond. Bovendien is deze naald zwaarder, dus ik had het contragewicht al wat naar achter gedraaid om te voorkomen dat hij naar beneden zou klappen. Bovendien gaat het maar om 1 a 1,5 millimeter . De originele mat die ik er even op heb gelegd is 2,5 mm dik en dat was genoeg om hem los te krijgen van de steun.
In ieder geval weer een wijze les geleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u7FNew66K5bhR-fj96YcKHi3x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0umqmuU9OcLcJyXlQQXzqzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:30:
[...]

Hoeveel hoogteverschil schat je dat er tussen die om10 en AT zit?

Ik heb hier zelf geen OM element maar ik schat dat het hoogteverschil tussen al mijn andere elementen eigenlijk minder dan (of hooguit) 1mm is.

Ik dacht dat dat altijd min of meer een standaardmaat was. Als die verschillen te groot worden wordt dat ook een probleem voor je VTA.
Het verschil is tienden van millimeters. Ik bedenk me nu wel dat ik de alu platter (met 2,5 mm mat) vervangen heb voor een acrylic platter. Ik vermoed dat dit net de millimeters zijn die me dwars hebben gezeten |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Suggs schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:45:
[...]
Het verschil is tienden van millimeters.
Maar als het tienden van millimeters is dat moet je dat toch ook merken met je om10?
Platen kunnen al bijna 1mm in dikte verschillen.
Zeker in de jaren 80 zijn er extreem dunne exemplaren gemaakt.
Of heb je alleen maar nieuwe platen?

Het kan natuurlijk zijn dat je het probleem met dat AT element net met je dunste plaat ontdekte.

Gelukkig is het probleem opgelost en heeft je tafel ook de mogelijkheid om de hoogte van je cue lift in te stellen.

Betreffende cue hoogtes van armliften en eigenaardigheden:
Ik ontdekte laatst dat mijn Dual 721 daarvoor zelfs 2 instellingen heeft.
De hoogte van de toonarmlift die gebruikt wordt voor de start/afslag is apart instelbaar van de hoogte van de cue als de cue handel gebruikt wordt.
Bij start/stop moet de arm natuurlijk hoog genoeg opgetild worden om op de toonarmsteun getild te worden, maar bij cue-en wil je vaak een veel lagere lift hebben. Dat is bij de Dual 721 dus een aparte instelling.
Dat heb ik nog nooit eerder op een andere tafel gezien.
Wellicht dat sommige electronische tafels uit de jaren 80 dat kunnen, maar het was voor mij een eye opener.
Ik vind een Dual 721 sowieso 1 van de meest doordachte mechanische volautomatische tafels.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 12-09-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:49:
[...]

Maar als het tienden van millimeters is dat moet je dat toch ook merken met je om10?
Platen kunnen al bijna 1mm in dikte verschillen.
Zeker in de jaren 80 zijn er extreem dunne exemplaren gemaakt.
Of heb je alleen maar nieuwe platen?

Het kan natuurlijk zijn dat je het probleem met dat AT element net met je dunste plaat ontdekte.

Gelukkig is het probleem opgelost en heeft je tafel ook de mogelijkheid om de hoogte van je cue lift in te stellen.
Amanda Lear :$ uit 1978
Ik heb voor het bijstellen van de lift ook gekeken naar de OM. Ik zag dan ook maar een minimale ruimte tussen de arm en de steun. Dit was ook pas te zien als ik op ooghoogte keek. Ik heb dus al die tijd ongemerkt op het randje gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ik zou toch eens met de leverancier contact opnemen, de RT85 is op de platter en het element na voorzover wij kunnen zien gelijk aan de andere modellen, daar zou het probleem dan ook moeten spelen.
Die platter is als accessoire ook voor de andere modellen te koop (zoals jij hebt gedaan) en zonder mat zou deze 19mm dik moeten zijn tegenover 16mm voor de andere zonder rubber mat.
En daarnaast heb je gewoon 2 jaar garantie, daar doet het plaatsen van een ander element niks aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pman63 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:10:
Ik zou toch eens met de leverancier contact opnemen,

...
En daarnaast heb je gewoon 2 jaar garantie, daar doet het plaatsen van een ander element niks aan af.
Ze hebben er wel iets over op hun site staan:
https://support.fluance.c...will-not-lower-completely
Dappere man die dat durft toe te geven :+ :D
Blanke discomuziek is idd vreselijk fout :P , zeker als ze ook niet kan zingen :+

Over blanke discomuziek gesproken, ik lees net dat 1 van de 2 baccara zangeressen (yes sir... I can boogie) gisteren is overleden.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 12-09-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:12:
[...]

Ze hebben er wel iets over op hun site staan:
https://support.fluance.c...will-not-lower-completely

[...]

Over blanke discomuziek gesproken, ik lees net dat 1 van de 2 baccara zangeressen (yes sir... I can boogie) gisteren is overleden.
Ik las het vanochtend. Het heeft mij in diepere rouw gedompeld dan het uitvallen van Max :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:49:
[...]

Betreffende cue hoogtes van armliften en eigenaardigheden:
Ik ontdekte laatst dat mijn Dual 721 daarvoor zelfs 2 instellingen heeft.
De hoogte van de toonarmlift die gebruikt wordt voor de start/afslag is apart instelbaar van de hoogte van de cue als de cue handel gebruikt wordt.
Bij start/stop moet de arm natuurlijk hoog genoeg opgetild worden om op de toonarmsteun getild te worden, maar bij cue-en wil je vaak een veel lagere lift hebben. Dat is bij de Dual 721 dus een aparte instelling.
Dat heb ik nog nooit eerder op een andere tafel gezien.
Wellicht dat sommige electronische tafels uit de jaren 80 dat kunnen, maar het was voor mij een eye opener.
De Siemens RW777 aka Sanyo Plus Q50 heeft dat ook. Bovenaan stel je de hoogte van de armlift in met een schroefje, binnenin zit ook nog een schroef met een veer waarmee je de hoogte van het automatische armtransport afstelt. Het afsteldoel voor de automatische hoogte wordt gespecificeerd op 11 mm, voor de handmatige liftactie wordt als doel een hoogte van 9 mm aangehouden. De armlifter is aflopend naar het centrum van de plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:25:
[...]

binnenin zit ook nog een schroef met een veer
Bij de Dual 721 is het vergelijkbaar, maar zitten beide instellingen aan de buitenkant.
Omdat bij de 721 de hoogte van de arm afstelbaar is (instelbare VTA), kan het dus ook zo zijn dat je de hoogte van de armlift zou moeten bijregelen bij een uiterste instelling van VTA.
Kennelijk was het niet mogelijk om de armlift tegelijkertijd met de arm omhoog te laten gaan bij vta instelling.

Gek genoeg staat deze procedure (dus het afstellen van de armlifthoogte bij start/stop) niet in de gebruiksaanwijzing (dat je aan dat betreffende knopje kan draaien en wat het doet staat geeneens beschreven).
In de service manual staat het wel maar eigenlijk op een best cryptische manier als je niet doorhebt dat beide cues voor andere andere dingen bedoeld zijn.

Ik was er iig enigzins door de war geraakt toen ik eea wou afregelen.
Alles onder de toonarm waar de lift aangrijpt was een beetje vettig geworden waardoor bij het cueen de antiskating de arm iets naar buiten trok, dus na schoonmaken wou ik alles 100% inregelen, en toen kwam ik het eigenlijk tegen en snapte in eerste instantie al helemaal niet wat draaibare piefje deed. Ik dacht eerst bijv ook aan dat het wellicht een dopje was wat o ringetjes opsloot en voorkwam dat siliconenolie liet ontsnappen uit de lift oid.
Eigenlijk raar dat het niet in de handleiding staat.
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/Dual/cue-adjustment-bush-721.jpg

De 704 heeft dit ook niet, dus ook hier is de arm toch iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05:52
Ik heb de 704 en ben er ook op die manierachter gekomen, toen ik de VTA had afgesteld kwam de naald ook niet meer op de plaat, de armlift is wel degelijk af te stellen door aan de punt (zwart dopje) te draaien dus redelijk vergelijkbaar met de 721.

Dus mijn tip kwam voort uit eigen ervaring :)

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servpage schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:44:
dus redelijk vergelijkbaar met de 721.

Dus mijn tip kwam voort uit eigen ervaring :)
Heeft de 704 daar dan ook een gescheiden instelling voor?
Ik dacht dat bij de 704 deze zaken niet gescheiden waren en alleen aan de pivot bij de gimbal gedraaid kon worden

De 721 heeft daar namelijk nog een apart knopje voor.
Dus bij de 721 zijn die gescheiden: de hoogteinstelling voor de cue lever werkt onafhankelijk van de hoogteinstelling voor de armlift tijdens dat de automatiek werkt.
zodoende kan je een cue hebben die maar een paar millimeter boven de plaat zweeft (instelbaar), terwijl de ruststand van de arm veel hoger is (die cue hoogte is ook instelbaar, moet ook vanwege de VTA instelling)
Het knopje in mijn (vorige) foto is alleen voor de automatiek.

Het cue hoogteinstellingsknopje zie je hieronder, ongeveer naast de antiskating:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/ie8x3Jq6zVI/maxresdefault.jpg

Bij de 721 staat in de handleiding dat je aan het knopje bij de antiskating moet draaien, maar dat is dus maar de halve waarheid, het hangt af van wàt je wilt afstellen.
Dat knopje bij de gimbal wordt in de gebruiksaanwijzing bij de 721 helemaal niet genoemd. Dat staat alleen in de service manual op 1 of andere reden.
Dus als je niet weet dat dat bij je tafel een gescheiden systeem is, dan wordt dat knopje opeens best vaag.
Want als je je armlift (cue lever) omhoog doet, en je draait aan dat knopje bij de gimbal, dan gebeurt er bijna niets en in onlogische mate.
Pas als je de stekker eruit trekt, de starthendel aanslaat en het plateau met de hand een aantal omdraaiingen laat maken en dàn aan het knopje bij de gimbal draait, dàn pas zie je wat er werkelijk gebeurt.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_petit op 13-09-2021 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi dat het beide van buitenaf te regelen is inderdaad. Het is ook grappig dat bij veel Duals de lifterbar in de armophanging geïntegreerd is en de lift zelf alleen een piefje is, meestal zie je toch een losse armlift.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:09
De nieuwste aanwinsten van vorige week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkfTVy7fksCJw4Z-ItDHjtW8Q5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVSUYXzoz690Gyxfx6rBxLUu.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste twee niet de allerbeste kwaliteit van marktplaats, maar voor mij van emotionele waarde ;-)

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:49
Even tussendoor, van het weekend heerlijk gespeeld op mijn Dual 505-2.
De voorraad Klaus Schulze weer eens analoog, oh man.

Van de week komt er iemand langs met een weegschaaltje, dan zal ik het element eens wegen.

En nu al upgrade/revisie plannen :
1. Alvast verse riemen bestellen
2. Platter van 505-3 erop. ( Die moet ik dan nog wel even vinden voor een aanvaard bedrag )
3. Andere voorversterker, met een wat knappere voeding > Dynavox TC-750 of hoger ( 50-150 euro )
4. Mechanisch onderzoeken, en een drupje olie her en der
5. Andere plint, een mooie lichte houtsoort, of een steigerhout kleur. Reden, gewoon optisch.
- Trespa onderplaat oid, als tip van mr_petit
- Meteen knappe RCA pluggen, keuze eigen dan wel langere kabels
- IEC connector
- verzwaren/demping materiaal, maar dat onderzoek ik nog.

Vinylengine al leeggetrokken qua documentatie.
Discostat gehaald bij NorthEnd, stuk of 30 al door de wasstraat .
Nu weer even verder met het oude vinyl-draadje, ben al in 2016, dus veel nog te lezen.
oh ja, test platen vinden in de 2ehands bakken, maar dat is wat dun hier in 023.

> Nu verder met .. oh, Clannad, dat is ook wel weer eens leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door Ed.juh op 13-09-2021 14:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De Japanse King Crimson op de SL1210mk2 met de AT 540 eronder geschroefd

Heerlijk gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9fDDC7Tq/King-Crimson-met-de-550.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Bestla op 14-09-2021 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:10
Cap schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:43:
Mooi dat het beide van buitenaf te regelen is inderdaad. Het is ook grappig dat bij veel Duals de lifterbar in de armophanging geïntegreerd is en de lift zelf alleen een piefje is, meestal zie je toch een losse armlift.
Het d.m.v. de Stellhülse in hoogte verstelbare staafje bij het armscharnier duwt de arm omhoog, omdat er van onderaf tegenaan geduwd wordt door 1. de lifthendel of 2. de Haupthebel die wordt bestuurd door het roterende Kurvenrad. Die twee kunnen allebei versteld worden, de eerste door het knopje of schroef naast de antiskating, de tweede aan de onderkant van de speler. Wat het eerste knopje doet is het volledige scharnierpunt van de lifthendel naar boven of beneden verplaatsen. Dat geschiedt met een plastic onderdeeltje dat vaak afgebroken is en dan snap je er helemaal geen bal meer van.
Daarnaast is er vaak nog een schroefje waarmee je instelt wat de maximale ruimte is voor de arm om omhoog te bewegen, die zit achter het scharnierpunt aan de buitenkant. Standaard fout is dat die te strak staat waardoor de Hauphebel de arm klem zet en de Steuerpimpel de arm niet meer kan verplaatsen en de automatiek niet werkt.
Leuk man die Duals. Goed voor je Duits ook, dat doorspitten van de service manuals.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
nineball schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 00:13:
[...]

Leuk man die Duals. Goed voor je Duits ook, dat doorspitten van de service manuals.
Dat maakt de Duitse taal toch mooi? Al die Germaanse woordsamenstellingen :P
In het Nederlands hebben we die veel minder. We hebben heel veel technische leenwoorden uit het Engels, en ook nog een hele verzameling woorden uit het Frans. (en veel Engelse woorden hebben ook weer hun oorsprong uit het Frans, maar dan van een andere periode)

Waar wij Nederlanders bandrecorder zeggen, zeggen de Duitsers lekker Tonbandaufnahmegerät :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
pman63 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:10:
Ik zou toch eens met de leverancier contact opnemen, de RT85 is op de platter en het element na voorzover wij kunnen zien gelijk aan de andere modellen, daar zou het probleem dan ook moeten spelen.
Die platter is als accessoire ook voor de andere modellen te koop (zoals jij hebt gedaan) en zonder mat zou deze 19mm dik moeten zijn tegenover 16mm voor de andere zonder rubber mat.
Je hebt op zich een punt, maar je moet het ook niet groter maken dan het is. Het was handig geweest als ze in de handleiding zouden vermelden dat de lift instelbaar is. Het zou ook zinvol geweest zijn als ze dat bij de aanschaf van de platter hadden laten weten.
Aan de andere kant heeft Servpage dankzij zijn eigen ervaring mij op de juiste track gezet waardoor ik ook dezelfde pagina terecht ben gekomen als waar mr_petit naar verwijst. Ik heb geen schade, alleen een dag ongemak gehad. Niet de moeite waard om de speler onder garantie naar Canada op te sturen zodat zij aan schroefje kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suggs schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:34:
[...]
Het zou ook zinvol geweest zijn als ze dat bij de aanschaf van de platter hadden laten weten.
Heb je ook echt kunnen constateren dat die upgrade platter ook daadwerkelijk lager ligt?

Want dat is natuurlijk ook belangrijk voor de VTA. Krijg je daar misschien een andere mat bij die dikker is?

• pman63
  • Nu online
Suggs schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:34:
[...]

Je hebt op zich een punt, maar je moet het ook niet groter maken dan het is. Het was handig geweest als ze in de handleiding zouden vermelden dat de lift instelbaar is. Het zou ook zinvol geweest zijn als ze dat bij de aanschaf van de platter hadden laten weten.
Aan de andere kant heeft Servpage dankzij zijn eigen ervaring mij op de juiste track gezet waardoor ik ook dezelfde pagina terecht ben gekomen als waar mr_petit naar verwijst. Ik heb geen schade, alleen een dag ongemak gehad. Niet de moeite waard om de speler onder garantie naar Canada op te sturen zodat zij aan schroefje kunnen draaien.
Aan handleidingen met een goede inhoud schort het wel vaker, en ook moet je soms wel erg je best doen om een antwoord op je vraag te vinden (niet alleen in de audio). Voor mijn RPM 5.1 wilde ik ook een acryllic platter hebben, (die worden door Pro-Ject niet meer voor dit model aangeboden) en bij TiZo hebben ze die nog wel (op maat gemaakt), dat was dus wel even uitzoeken wat wel en niet kon, dat is dus inderdaad mm werk.
Dat het nu is opgelost is natuurlijk mooi, maar als de lift niet aan te passen zou zijn geweest was dat toch wel een domper geweest denk ik garantie of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Vanavond weer een partijtje platen binnen :) .

In ieder geval Wolfmother, Liam Gallagher - Why me? Why not! en Oasis - Definitely Maybe.

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-JumF2po0xkeBw9sf74f1zye0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFKCSKobih66emZ6tCVrHTZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Nou hij zit er inmiddels op, helaas dezelfde problemen als bij de Goldring E3. Nieuwe elpee van Tame Impala ging goed. Nieuwe plaat van Bruce Springsteen begint gelijk in het begin al te skippen, net als Sade laatst...

Hij staat nu uitgelijnd en ingesteld op 2 gram. (aanbevolen)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 20:22
Haas schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:41:
[Afbeelding]

Nou hij zit er inmiddels op, helaas dezelfde problemen als bij de Goldring E3. Nieuwe elpee van Tame Impala ging goed. Nieuwe plaat van Bruce Springsteen begint gelijk in het begin al te skippen, net als Sade laatst...

Balen zeg! Je kan overwegen om nog een een beetje te experimenteren met het gewicht, klein beetje erbij en klein beetje eraf. Gebruik je zo'n digitale naalddrukweger?

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
Cannondale schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:28:
[...]

Balen zeg! Je kan overwegen om nog een een beetje te experimenteren met het gewicht, klein beetje erbij en klein beetje eraf. Gebruik je zo'n digitale naalddrukweger?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llFydEXjzsk2oHXXCEoiQLFUpGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WX6Q3ArdF54MvZ8rE5WX63qe.jpg?f=fotoalbum_large

Ja heel vreemd. Ik zal hem eens iets zwaarder zetten en dan weer wegen met de digitale naalddrukweger.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Haas
Tot nu toe al aardig wat platen zonder problemen af kunnen spelen met naalddruk op 2,5 gram. (Net als de Rega Carbon)

Sade en Bruce Springsteen zijn een beetje warped valt mij op. Dat kan weleens het probleem zijn geweest.

Dit weekend volop draaien. Ik laat weten hoe het uitpakt. De Audio Technica cartridge klinkt wel al erg fijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toch vind ik het echt raar.
Uit de groef springen bij een kras of vastzittend vuil is altijd een mogelijkheid, maar bij een kleine warp en nieuwe platen is echt extreem.
Ik heb het nog nooit gezien. ook niet als de antiskate 0,5gr ernaast zit.
Sterker nog, het gebeurt bij mij geeneens als de antiskate er 3 gram naast zit.
Dus ik vind het een heel raar geval.
Hier moet iets echt mis zitten lijkt me. Net zoiets als bij die fluance oid.

• Haas
mr_petit schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:09:
Toch vind ik het echt raar.
Uit de groef springen bij een kras of vastzittend vuil is altijd een mogelijkheid, maar bij een kleine warp en nieuwe platen is echt extreem.
Ik heb het nog nooit gezien. ook niet als de antiskate 0,5gr ernaast zit.
Sterker nog, het gebeurt bij mij geeneens als de antiskate er 3 gram naast zit.
Dus ik vind het een heel raar geval.
Hier moet iets echt mis zitten lijkt me. Net zoiets als bij die fluance oid.
Ja het is ook raar. Bij de Rega Carbon geen problemen. Ik zal dit weekend een filmpje maken van het begin van die Bruce Springsteen elpee. Glory Days is niet af te spelen. Meerdere skips in dat nummer.

• Suggs
  • Niet online
Haas schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:41:
[Afbeelding]

Ik moest aan dit verhaal denken van de Fluance support pagina:
".Why does my Gorillaz Demon Days album skip?

At Fluance we have received several complaints of the Demon Days album skipping on vinyl. After some research, we have found that there is a particular pressing of this album that may experience skipping during the song "All Alone". If you experience this issue, reach out to the place of purchase for the record as you may have received a defective copy
"

Wellicht een problematische persing? Al zou ik dan niet weten waarom dat wel op de ene speler van je gebeurt en op de ander niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Nu online
Haas schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:18:
[...]

Ja het is ook raar. Bij de Rega Carbon geen problemen. Ik zal dit weekend een filmpje maken van het begin van die Bruce Springsteen elpee. Glory Days is niet af te spelen. Meerdere skips in dat nummer.
Succes met uitzoeken welk van de 326 releases je hebt (toegegeven het aantal cassette en CD uitgaves is aanzienlijk) De mijne (uit 1985) speelt prima op een AKAI 207 met AT VM-95E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:08
Doet me denken aan verhalen en over de Robert Ludwig persingen van, bijvoorbeeld, Led Zeppelin II. In dit topic wordt een mail van Robert Ludwig geciteerd die hierover gaat.

Een kleine quote:
"So after I mastered the album (which Eddie Kramer & Atlantic approved) it was shipped to all the radio stations and the initial pressing was all from me and Sterling Sound.
Amhet Ertegun at Atlantic heard the album (which Eddie demanded be as hot as possible) and apparently it skipped on his daughters little turntable. Instead of calling us at Sterling and asking us to lower the level a little and telling us where it skipped, they had the disk cutters at Atlantic use my EQ'd cassette file copy and they cut it WAY lower than my original cut plus, in my opinion, it sounded dull and generally not very good sounding in comparison."

Een kleine warp veroorzaakt in elk geval geen skippen van de naald, hooguit als het zo'n korte maar venijnige warp is. Maar in dat geval hoef je geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat de warp de oorzaak is 8) .

Zou het kunnen dat er tijdens het vervangen van het originele element onbedoeld iets is gewijzigd aan de afstelling van de arm :? ? Misschien heeft de arm een tikje gekregen? Ik ken de Rega Planar 2 wat dat betreft niet, dat geef ik meteen toe, maar toch ...

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haas schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:18:
[...]

Eerst bij Sade nu bij Springsteen. Eerst bij een nieuw Goldring element en nu bij een nieuwe Audio Technica.

Dat is echt niet normaal.

Heeft ook niets te maken met naalddruk. 2 gram is zat. Al zet je die op 1,5 gram dan nog zou ie niet zomaar uit de groef moeten springen, ook niet bij kleine krasjes. Een verkeerde anti skating setting is het ook niet, dat speelt alleen in extreme gevallen met een flinke kras of warp of bij een grensgeval met een extreem lage naalddruk van nauwelijks 1 gram en er dan de maximale anti-skating op zetten. Maar niet met een naalddruk van 2 gram.

Dus óf je hebt de ongelofelijke pech dat je precies 2 platen uitkiest die op het oog er goed uitzien maar een defect bevatten dieper in de groef (waar dan het goedkope conische standaard element blijkbaar niet komt), óf je platenspeler werkt niet goed. (Of je element zit echt totaal verkeerd in de headshell gepositioneerd maar dat sluit de foto al uit. :P)

Dus 2 (edit,3) zaken om te controleren:
- speel de betreffende platen een keer af op een andere platenspeler (liefst met soorgelijk element natuurlijk, iets met een elliptische naald en geen AT3600 of andere conisch ding)
- controleer de vrije beweging van je arm zoals een paar dagen geleden uitgelegd in dit topic door hem horizontaal te balanceren en vrij te laten zweven. Verticaal moet ie vrij bewegen en maar vooral ook horizontaal. Hij moet over de hele plaatdiameter soepel heen en weer zweven zonder weerstandspunten, je moet gewoon geen weerstand voelen. Als ook een nieuwe LP op meerdere punten skipt dan denk ik dat de arm niet in orde is.

- @Haas Nog een 3e punt: de armlift heb je n.a.v. de ervaringen van @Suggs gecontroleerd? Dus bij afspelen van de plaat zit er een beetje ruimte tussen de liftbar en de arm? Het wegertje is hoger dan een plaat alleen, dus dat de naalddruk op het wegertje correct is zegt daarover weinig... je moet dat echt visueel controleren. Staat de armlift in gedaalde stand net te hoog dan hoe dunner de plaat, hoe meer ie gaat skippen. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 17-09-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:05:
[...]

Eerst bij Sade nu bij Springsteen. Eerst bij een nieuw Goldring element en nu bij een nieuwe Audio Technica.

Dat is echt niet normaal.

Heeft ook niets te maken met naalddruk. 2 gram is zat. Al zet je die op 1,5 gram dan nog zou ie niet zomaar uit de groef moeten springen, ook niet bij kleine krasjes. Een verkeerde anti skating setting is het ook niet, dat speelt alleen in extreme gevallen met een flinke kras of warp of bij een grensgeval met een extreem lage naalddruk van nauwelijks 1 gram en er dan de maximale anti-skating op zetten. Maar niet met een naalddruk van 2 gram.

Dus óf je hebt de ongelofelijke pech dat je precies 2 platen uitkiest die op het oog er goed uitzien maar een defect bevatten dieper in de groef (waar dan het goedkope conische standaard element blijkbaar niet komt), óf je platenspeler werkt niet goed. (Of je element zit echt totaal verkeerd in de headshell gepositioneerd maar dat sluit de foto al uit. :P)

Dus 2 (edit,3) zaken om te controleren:
- speel de betreffende platen een keer af op een andere platenspeler (liefst met soorgelijk element natuurlijk, iets met een elliptische naald en geen AT3600 of andere conisch ding)
- controleer de vrije beweging van je arm zoals een paar dagen geleden uitgelegd in dit topic door hem horizontaal te balanceren en vrij te laten zweven. Verticaal moet ie vrij bewegen en maar vooral ook horizontaal. Hij moet over de hele plaatdiameter soepel heen en weer zweven zonder weerstandspunten, je moet gewoon geen weerstand voelen. Als ook een nieuwe LP op meerdere punten skipt dan denk ik dat de arm niet in orde is.

- @Haas Nog een 3e punt: de armlift heb je n.a.v. de ervaringen van @Suggs gecontroleerd? Dus bij afspelen van de plaat zit er een beetje ruimte tussen de liftbar en de arm? Het wegertje is hoger dan een plaat alleen, dus dat de naalddruk op het wegertje correct is zegt daarover weinig... je moet dat echt visueel controleren. Staat de armlift in gedaalde stand net te hoog dan hoe dunner de plaat, hoe meer ie gaat skippen. ;)
Bedankt voor de tips! Zojuist tijdens de lunch Steely Dan - Greatest Hits kant A afgespeeld zonder problemen. Dit is al een wat oudere elpee maar in erg goede staat. Het verschil is nu al best groot, waarschijnlijk mede door de elliptical stylus. Het was echt even genieten. :)

Vooraf nog de arm gecontroleerd, deze kan vrij bewegen. Staat weer op 2 gram. Ik laat het voorlopig zo tijdens het proefdraaien. Dit weekend maar zoveel mogelijk platen proberen.

Ik heb op kantoor een Philips 667 staan met GP401 element dus daar kan ik mooi Bruce Springsteen op testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-06 23:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LOMIX8SoMgS7Lul3dOmRFOcbBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yfqpWry9z40Jm6lkbULIZnqt.jpg?f=user_large

Trrring en daar is de post! Vandaag verschenen in een oplage van 1000 stuks, dit is nr 880. Het reünieconcert in 2000 van Doe Maar in Ahoy was echt fantastisch om mee te maken, ontzettend gaaf dat dit concert nu op vinyl is verschenen, dat wordt genieten dit weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
Zo, net even een Musical Fidelity V-LPD2 aan de Dual 505-2 gehangen.
Dan even proberen met een oude Isaac Hayes. Wat kan ik zeggen, daar frist de boel wel even van op.
Gisteren die Isaac Hayes gevonden, samen met een Billy White, en een van The Shadows. Niet echt mijn ding allemaal maar je merkt wel dat in die tijd er goed gemasterd werd, en het ook tegenwoordig nog gedraaid kan worden, verbazingwekkend eigenlijk.

Dat brengt me op een vraag die buiten mijn kennis valt, binnen het klassieke genre is ook nog wel wat te beleven, en daar ligt de kringloop vol mee. Ik denk dan zelf aan Grieg en Satie.
( Ekseption heb ik al, als Haarlemmer is dat een must, tevens was Peter (drummer) mijn huis-dj in de jaren 80. )
Welke labels zijn een aankoop waard ?
> edit > Deutsche Grammophon Gesellschaft is een kandidaat.

Oh, niet lachen, zojuist viel de single , Donny & Marie Osmond , The Umbrella Song, in de bus. Het eerste plaatje van mijn vrouw. Dat hoort ook bij de platenspeel-beleving.

[ Voor 3% gewijzigd door Ed.juh op 17-09-2021 16:54 . Reden: Deutsche Grammophon Gesellschaft toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:09
Opgehaald bij de kringloop in HI Ambacht, kwaliteit is wonderbaarlijk goed.Ze hebben daar een rijtje “gewassen” platen, die zijn niet van het gebruikelijke genre wat je in de kringloop ziet 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CB-6qSjc0pWXqFGfWt0gbZ6T-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhOkQ7IwqMDL6gchSbMv3p8F.jpg?f=fotoalbum_large

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 29-06 16:05
Ed.juh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:07:
[...]
Dat brengt me op een vraag die buiten mijn kennis valt, binnen het klassieke genre is ook nog wel wat te beleven, en daar ligt de kringloop vol mee. Ik denk dan zelf aan Grieg en Satie.
( Ekseption heb ik al, als Haarlemmer is dat een must, tevens was Peter (drummer) mijn huis-dj in de jaren 80. )
Welke labels zijn een aankoop waard ?
> edit > Deutsche Grammophon Gesellschaft is een kandidaat.
[...]
De helft van mijn platencollectie is 'klassiek', en ik kan zo geen voorbeelden bedenken van technisch heel beroerde uitgaven of van baggerlabels. Over het algemeen werd/wordt er aan klassieke opnames best veel aandacht besteed. Ik heb zelfs persingen uit de jaren 50 en 60 die beter klinken dan latere (goedkope) cd-uitgaven van dezelfde opname.
Ik zou mijn aankopen niet laten leiden door het label, maar door de compositie, de dirigent en de uitvoerenden. Een goede uitvoering van een compositie is veel bepalender dan de technische perfectie van de opname of persing.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@niek_nijmegen dank, dan ga ik eens op zoek naar wat ik prettige klassiek vindt, niet bombastisch heeft de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ed.juh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:16:
@niek_nijmegen dank, dan ga ik eens op zoek naar wat ik prettige klassiek vindt, niet bombastisch heeft de voorkeur.
Als je een beetje een fijne kringloop in de buurt hebt, zijn platen niet al te duur. En dan dus gewoon een boel kopen, vooral ook meerdere uitvoeringen van hetzelfde werk. Dan merk je vanzelf wat je mooi en leuk vindt (welke componist en welke uitvoerenden enzo). Wat je niet bevalt, geef je dan weer door aan een ander.

Wellicht kan ik je per DM wat tips geven, al zijn smaak en voorkeur erg persoonlijk.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@niek_nijmegen De kringlopen hier puilen uit van het klassiek, en ze willen er graag vanaf. Ik ga wat grijpen, even door de knosti halen, en genieten. Youtube en zo wat algoritmes gaan me vanzelf verder helpen. Dank voor het aanbod, voel je vrij om te DM'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haas schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:16:
[...]

Bedankt voor de tips! Zojuist tijdens de lunch Steely Dan - Greatest Hits kant A afgespeeld zonder problemen. Dit is al een wat oudere elpee maar in erg goede staat. Het verschil is nu al best groot, waarschijnlijk mede door de elliptical stylus. Het was echt even genieten. :)
We zijn natuurlijk niet geïnteresseerd in de platen die wel goed afspelen, maar met name de platen/nummers die niet goed afspelen.
Dààr zit het probleem, en dat probleem moet gedefinieerd/gelokaliseerd worden, anders is er geen zekerheid dat het niet meer voor zal doen.
Gebeurt het elke keer als je Sade/Springsteen afspeelt? En bij welke nummers?
Skipt de naald steeds op dezelfde plek?
Kan je denk je een video maken van als de naald skipt?

Ik zie wel dat je naald iets scheef zit in de slots. In principe is dit niet de bedoeling, en is gevolg van een kleine misalignment. Als het goed is kan je altijd een alignment bereiken met het element haaks in de slots.
Hij zou volgens mij dan iets naar voren moeten.
Maar dit kan geen oorzaak zijn van het uit de groef springen van het element.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:07:
[...]

We zijn natuurlijk niet geïnteresseerd in de platen die wel goed afspelen, maar met name de platen/nummers die niet goed afspelen.
Dààr zit het probleem, en dat probleem moet gedefinieerd/gelokaliseerd worden, anders is er geen zekerheid dat het niet meer voor zal doen.
Gebeurt het elke keer als je Sade/Springsteen afspeelt? En bij welke nummers?
Skipt de naald steeds op dezelfde plek?
Kan je denk je een video maken van als de naald skipt?

Ik kan zelf niet helemaal uit de foto van de arm uitmaken of je element goed zit.
Hij hoort namelijk recht in de slots te zitten en hij lijkt gedraaid te zitten.
Kan je ook een foto van bovenaf maken?
Al denk ik dat dit niet tot gevolg kan/mag hebben dat de naald uit de groef springt
Haha ;) Laat mij heel even genieten van de platen die wel goed afspelen.

Ik zal een foto en filmpje maken bij Springsteen. Zijn namelijk telkens dezelfde punten waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7QUJkh9wbCZsL1rSEZSjA-Bvj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NTVNFQnYOv8acGIZVSlUsrC.jpg?f=fotoalbum_large

Een foto van bovenaf. Ik heb zelf het idee dat de uitlijning keurig is.

En een link https://we.tl/t-vGVlmzmMWX naar de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haas schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:52:

Een foto van bovenaf. Ik heb zelf het idee dat de uitlijning keurig is.
Ja dat is goed
En een link https://we.tl/t-vGVlmzmMWX naar de video.
Dat is heel apart.

het lijkt mij enerzijds dat de arm ergens tegenaan loopt, want hij wordt echt teruggeduwd, maar het is wel steeds op dezelfde plek.

Kan je nog eens je naalddruk meten met je wegertje, maar dan met de kurken mat verwijderd?
Dus dat de weger op de glasplaat staat.
Dat is denk ik meer op een representatieve hoogte (de naalddrukweger is aanzienlijk dikker dan een plaat)

En dan dat de stip van de weger ongeveer halverwege dit nummer staat.
En dan uiteraard niet meer aan het contragewicht draaien, ik wil graag weten wat de weger met deze instelling aan gaat wijzen.

Dat het steeds op exact dezelfde plek is lijkt wel enigzins te wijzen naar een probleem met de plaat.
Maar als je de naald iets verder bumpt, komen er dan nog meer passages dat de naald overslaat?

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:00:
[...]

Ja dat is goed

[...]

Dat is heel apart.

het lijkt mij enerzijds dat de arm ergens tegenaan loopt, want hij wordt echt teruggeduwd, maar het is wel steeds op dezelfde plek.

Kan je nog eens je naalddruk meten met je wegertje, maar dan met de kurken mat verwijderd?
Dus dat de weger op de glasplaat staat.
Dat is denk ik meer op een representatieve hoogte (de naalddrukweger is aanzienlijk dikker dan een plaat)

En dan dat de stip van de weger ongeveer halverwege dit nummer staat.
En dan uiteraard niet meer aan het contragewicht draaien, ik wil graag weten wat de weger met deze instelling aan gaat wijzen.

Dat het steeds op exact dezelfde plek is lijkt wel enigzins te wijzen naar een probleem met de plaat.
Maar als je de naald iets verder bumpt, komen er dan nog meer passages dat de naald overslaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U65SjAhmfbk-ZhsW5I2fzQnNKnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIIQPlWHVhHkQCChXsptyXay.jpg?f=fotoalbum_large

Iets verder omdat ander de pootjes van de naaldweger niet meer op de glasplaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je speelde toch op 2 gram?
En je hebt niet aan het contragewicht gezeten?
Ter verificatie vraag ik dit.

Die ~2mm dikte van de mat mag namelijk niet 25% van de naalddruk veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Och, nu je het zegt. Hoe kan dat nou? Ik heb er niet aangezeten. Ik woog net nog een keer met de mat en nu is het 2.55.

Het komt trouwens meerdere keren voor bij Glory Days.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Normaal zou ik zeggen dat als er iets met de naalddruk veranderd, dat de naalddruk lager zou moeten zijn als de mat mist.
Even uitgaande van dat de arm namelijk deels gaat rusten op de armlift die niet verder naar beneden gaat.
Maar bij jou is het andersom.
Dat kan op een zwaar punt in je armlagering duiden.

Wat ik ook raar vond in je filmpje, is dat de hendel van de armlift apart omging.
Dus hij stopte halverwege, en na een paar seconden ging hij verder.

Dus je moet goed je armlift inspecteren met een zaklampje, dat deze 100% los is van de arm als de plaat speelt.
Wat je ook nog zou kunnen testen: speel de plaat af zonder die mat van kurk. Stel wel je naalddruk weer op 2g. af en let erop dat de armlift los is van de arm.

En ik zou ook controleren bij 0 gram naalddruk of je arm vrij over het plateau zweeft.
Ik weet dat je je antiskating niet op 0 kan zetten, dus je moet bij elk punt de arm even vasthouden en dan loslaten en kijken of de arm uit zichzelf makkelijk naar buiten gaat bewegen.
(als je dat 1x alleen aan de binnenkant doet gaat de arm zoveel momentum opbouwen dat elk dood punt overkomen wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 19:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Hieronder een kleine bewerking van wat ik @Ed.juh gestuurd heb als tip voor hoe je begint met 'klassiek' te kopen.

De goede/belangrijke orkesten zitten in de grote steden in Europa en de VS. En dan heten ze doorgaans symphonisch of philharmonisch orkest. Sommige steden hebben meerdere orkesten, zoals Berlijn of London, want daar zat het centrum van de platenindustrie.

Een mogelijke top-3 van geweldige orkesten zou kunnen zijn:
- Chicago symphony
- New York philharmonic
- Concertgebouworkest Amsterdam

Alle radio-symphonie orkesten van Duitsland zijn over het algemeen goed, maar Frankfurt en Hamburg zijn uitzonderlijk.

Naast een orkest heb je dan nog te maken met een dirigent. De dirigent doet zo'n beetje doet wat een regisseur voor een film is: zorgen dat alle spelers een uniform artistiek concept uitdragen. Een orkest zou in principe ook zonder dirigent kunnen spelen, maar echt mooi of verrassend wordt het dan niet.

Over het algemeen zijn alle dirigenten die met de grote orkesten (mogen) werken goed, en platenmaatschappijen zullen ook geen objectief-ondermaatse dirigenten contracteren. Dus je zult weinig slechte dirigenten vinden in de platenbakken. Al zijn er best goede dirigenten die een bepaald werk niet snappen (maar toch hebben opgenomen), en dan zit je met een saaie en ongeïspireerde plaatopname. Koop daarom vooral meerdere uitvoeringen van hetzelfde werk. Een goede uitvoering maakt echt veel verschil.

In kringloopbakken zul je veel Von Karajan als dirigent aantreffen. Over die man zijn de meningen verdeeld. Maar over het algemeen was het niet de beste dirigent ooit, al vond hij (denk ik) zelf heel erg van wèl. Hij kon best een mooi geluid uit een orkest krijgen, maar dat was niet altijd ook het geluid dat de componist voor ogen had. Karajan was vaak beter in zijn jonge jaren (jaren 60) en in niet-Duitse werken.

Wees dan ook niet bang oudere opnames te kopen. Nieuwe opnames zijn niet automatisch beter. Niet qua techniek en ook niet qua uitvoering van het werk. Veel goede dirigenten of zangers of pianisten zijn immers dood, dus daar is geen nieuwe opname van te krijgen. En microfoon- en opnametechniek waren vanaf eind jaren 50 wel zo'n beetje voldoende uitontwikkeld, dus wees niet bang voor platen met gedateerde hoezen.

Ik ben zelf wel wat terughoudend met platen die onscherpe vaseline-dames op de hoes hebben, of rare bloemen-arrangementen. Dat zijn vaak 'alle-13-goed greatest hits' uitgaven en/of uitvoeringen met niet-bestaande orkesten en ghost-dirigenten. En die kunnen heel 'verrassend' zijn, maar niet persé een goede eerste keus. Of het zijn platen met alleen 'highlights' uit grotere werken (alsof je een boek koopt met daarin alleen maar losse alinea's uit andere boeken...). Hoezen met landschappen zijn vaak wel veilig.

Waar je ook nog op zou kunnen letten, is of er op de hoes of ergens in het binnenwerk vermeld staat, wanneer en waar de opname gemaakt is. Iedere goede uitgave vermeldt de stad, de concertzaal of studio, en (vaak tot de dag specifiek) wanneer de opnames waren. Minder informatie dan dat is eigenlijk raar. Staat er niets over vermeld, dat is het vaak een budget-volksuitgave met 3e-rangs artiesten die je eigenlijk niet wil, of een uitgave uit de jaren 60 (en val dan voor een inschatting van kwaliteit terug op je orkest- en dirigentkennis).

Zo heb ik een flink aantal platen gespeeld door het Residentie Orkest onder Willem van Otterloo, en die zijn absoluut geweldig, maar daar is geen datum op te vinden. Maar dus uit de jaren 60.

Ik heb nu nog niets gezegd over componisten en composities, maar je kunt ongetwijfeld op internet een lijstje vinden van de 100 'belangrijkste' klassieke werken, ofzo. Al zal er over zo'n lijstje lang en bloedig gestreden kunnen worden. Smaken verschillen en worden fel verdedigd. Algoritmes en Youtube kunnen je ook verder helpen.

Op het Youtube-kanaal van het Radio-symphonieorkest Frankfurt (HR-sinfonieorchester) vind je een enorme hoeveelheid van hun concerten, gratis en van geweldige kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:25:
En microfoon- en opnametechniek waren vanaf eind jaren 50 wel zo'n beetje uitontwikkeld, dus wees niet bang voor platen met gedateerde hoezen.
Ik ben niet echt een klassiek specialist, maar volgens mij waren opnames/platen in eind jaren 50 nog voornamelijk mono, en waren microfoons zeker nog niet uitontwikkeld.
De electretmicrofoon bestond volgens mij nog geeneens.
En het persen van platen was in de jaren 50 natuurlijk ook niet je van het.
Ruis en weinig dynamiek m.i.
Pas in de jaren 70 werden hier echt grote stappen gezet.
En ik denk zelf dat DMM het meest geschikt is voor klassiek, omdat dit m.i. de stilste manier van snijden is.
Maar ik weet niet hoeveel goede klassieke opnames er na ~1984 nog op plaat gezet zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
Voor de lezertjes, en @niek_nijmegen
Niek had me een fraaie lijst van suggesties gestuurd om naar klassiek te gaan luisteren.
Naar mijn mening kan dat prima als topic hier, en Niek heeft behoorlijk wat werk aan zijn post besteed.
Ik persoonlijk ga er zeker mee aan de slag.
Dus mocht je je afvragen waarom er ineens toch minder klassiek bij de kringloop ligt, dan mag je het mij aanrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:37:
[...]
Ik ben niet echt een klassiek specialist, maar volgens mij waren opnames/platen in eind jaren 50 nog voornamelijk mono, en waren microfoons zeker nog niet uitontwikkeld.
De electretmicrofoon bestond volgens mij nog geeneens.
Ik verwijs voor het gemak naar 'Time Out' van het Dave Brubeck Quartet. Uit 1959. Of naar het feit dat opnamestudio's nu nog steeds microfoons uit de jaren 50 gebruiken.
De overgang van mono naar stereo was ergens rond 1956. En er is niets mis met een goede mono-opname, toch?

Het zou jammer zijn, wanneer je een geweldige uitvoering uit de jaren 60 zou laten liggen, alleen maar omdat de techniek later beter werd.
Ed.juh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:37:
Voor de lezertjes, en @niek_nijmegen
Niek had me een fraaie lijst van suggesties gestuurd om naar klassiek te gaan luisteren.
Naar mijn mening kan dat prima als topic hier [...]
Dit waren mijn suggesties:
- Tchaikovsky: symphonie 4, 5, 6
- Schubert: 'unvollendete' symphonie
- Saint-Saëns: symphonie nr 3
- Rachmaninov: pianoconcert 2 en 3
- Brahms symphonieën
- Mozart: symphonie 40 en 41
- Schumann: symphonie nr 3
- Dvorak: symphonie 'uit de nieuwe wereld'
- Beethoven: symphonie 5, 7, 9
- Smetana: Ma vlast (en niet alleen het deel 'Moldau')
- Sibelius: symphonie nr 2
- Elgar: Enigma Variaties
- Mahler (da's mijn persoonlijke favoriet, en daarvan vind ik alles goed)

[ Voor 43% gewijzigd door niek_nijmegen op 17-09-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:40:
[...] Of naar het feit dat opnamestudio's nu nog steeds microfoons uit de jaren 50 gebruiken.
Ja voor sommige toepassingen wel, maar voor andere toepassingen ook niet.
En ik denk als je een orkest met een x/y paartje gaat opnemen, dat je eerder richting de karakteristiek van een meetmicrofoon zoekt dan een jaren 50 microfoon.
De overgang van mono naar stereo was ergens rond 1956. En er is niets mis met een goede mono-opname, toch?
De eerste stereoplaat in grote oplage was eind 1957. Dat de rest van de wereld was overgestapt duurde zeker nog 5 jaar.
Want je hebt het ook over alle snijtafels en electronica die vervangen moet worden.
Pas halverwege de jaren 60 raakte stereo echt ingeburgerd.
Het zou jammer zijn, wanneer je een geweldige uitvoering uit de jaren 60 zou laten liggen, alleen maar omdat de techniek later beter werd.
Er zit een heel groot verschil tussen jaren 60 en jaren 50.
Niet alleen in de opnametechniek, maar ook in de snij en perstechniek. Die laatste is tot medio jaren 80 doorontwikkeld, en er is met DMM een hele grote stap gezet (zowel in frequentiekarakteristiek als in aanwezige groefruis.)

Met een goede mono opname is niets mis, maar dat staat los van of het medium en de opnametechniek is uitontwikkeld of niet.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:50:
[...]
Ja voor sommige toepassingen wel, maar voor andere toepassingen ook niet.
En ik denk als je een orkest met een x/y paartje gaat opnemen, dat je eerder richting de karakteristiek van een meetmicrofoon zoekt dan een jaren 50 microfoon.
ik denk dat je je vergist in hoe enorm goed microfoons in de jaren 50 waren. Een beetje orkestopname gebruikt vermoedelijk nog steeds Neumann's uit de jaren 50. Zoals zo'n beetje iedere opname van popmuziek een Shure SM57 gebruikt, en die zijn uit 1965.
[...]
Met een goede mono opname is niets mis, maar dat staat los van of het medium en de opnametechniek is uitontwikkeld of niet.
kennelijk ligt dit gevoelig. Laat ik het anders formuleren.
Microfoon- en opnametechniek waren eind jaren 50 voldoende uitontwikkeld om een uitstekende hifi-opname te kunnen produceren.
Er zit een heel groot verschil tussen jaren 60 en jaren 50.
Een opname uit de jaren 60 is logischerwijze grotendeels gemaakt met techniek uit de jaren 50.
Dus omdat imho de techniek in de jaren 50 afdoende was, durf ik zonder problemen opnames uit de jaren 60 aan te raden.

[ Voor 13% gewijzigd door niek_nijmegen op 17-09-2021 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een hele simpele tip voor het kopen van klassiek als je er werkelijk niets vanaf weet is: koop van het Deutsche Grammophon label. Duidelijk herkenbaar aan het gele label op de hoes en staat voor kwaliteit in uitvoering, opname en persing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:02:
[...]

ik denk dat je je vergist in hoe enorm goed microfoons in de jaren 50 waren. Een beetje orkestopname gebruikt vermoedelijk nog steeds Neumann's uit de jaren 50. Zoals zo'n beetje iedere opname van popmuziek een Shure SM57 gebruikt, en die zijn uit 1965.
Ik heb een opleiding in geluidstechniek (maar werk niet in de business) en ben redelijk bekend met oude microfoons.
Ik kan je vertellen dat de meeste opnames niet met een sm57 of sm58 gedaan worden maar met een condensatormicrofoon.
SM57 en SM58 zijn echte live microfoons. En zoals ik al zei: jaren 50 is heel wat anders dan jaren 60.
Introductie van halfgeleidertechniek. Of multitracking...
Microfoon- en opnametechniek waren eind jaren 50 voldoende uitontwikkeld om een uitstekende hifi-opname te kunnen produceren.
Ook dat durf ik wel te betwijfelen.
Hoge tonenreproductie was in de jaren 50 echt wel een dingetje hoor. Zelfs in de jaren 60 nog.
Din 45500 kwam pas in 1966 om een beeld te geven. En dat legt de grens bij 12,5khz.
Dus ook daarna is er nog een enorme ontwikkeling geweest.
Zowel qua apparatuur en gebruikte media, maar ook qua microfoonsetuptechniek.
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:11:
koop van het Deutsche Grammophon label.
Ja, en Decca ook

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Haas laat die arm eens vrij zweven, en film het. Naald er even af of naaldkapje erop en dan horizontaal balanceren. Zowel van boven naar beneden als van links naar rechts checken. Het lijkt met dat skippen op bepaalde plekken op de plaat toch op weerstand in het horizontale vlak (beschadigd lager, interne armbedrading die in de weg zit) maar die wisselende naalddruk is juist weer verdacht voor het verticale vlak.

Je kan anti-skating misschien niet uitschakelen maar je ziet (en voelt, als je hem zelf voorzichtig beweegt) toch of er weerstandspunten zijn als je hem vanaf de uitloopgroef naar de buitenkant laat zweven.

Verticaal: als de arm gebalanceerd is en je laat een klein opgevouwen stukje standaard 80 grams printerpapier van 1 a 2 cm2 (in ongevouwen toestand, en dan dus opgevouwen tot heel klein ;)) op de bovenkant van de headshell vallen, dan moet ie naar beneden gaan duiken. Zo weinig weerstand hoort ie te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 17-09-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
@Cap Die had ik al in mijn post ge-edit. Jouw post uit ~2018 was de aanleiding voor mijn vraag, en Niek's uitgebreide antwoord. your to blame here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:23:
Normaal zou ik zeggen dat als er iets met de naalddruk veranderd, dat de naalddruk lager zou moeten zijn als de mat mist.
Even uitgaande van dat de arm namelijk deels gaat rusten op de armlift die niet verder naar beneden gaat.
Maar bij jou is het andersom.
Dat kan op een zwaar punt in je armlagering duiden.

Wat ik ook raar vond in je filmpje, is dat de hendel van de armlift apart omging.
Dus hij stopte halverwege, en na een paar seconden ging hij verder.

Dus je moet goed je armlift inspecteren met een zaklampje, dat deze 100% los is van de arm als de plaat speelt.
Wat je ook nog zou kunnen testen: speel de plaat af zonder die mat van kurk. Stel wel je naalddruk weer op 2g. af en let erop dat de armlift los is van de arm.

En ik zou ook controleren bij 0 gram naalddruk of je arm vrij over het plateau zweeft.
Ik weet dat je je antiskating niet op 0 kan zetten, dus je moet bij elk punt de arm even vasthouden en dan loslaten en kijken of de arm uit zichzelf makkelijk naar buiten gaat bewegen.
(als je dat 1x alleen aan de binnenkant doet gaat de arm zoveel momentum opbouwen dat elk dood punt overkomen wordt.
De naalddruk staat inmiddels weer op 2 gram. De armlift met een zaklamp meerdere keren gecontroleerd. Hij is los als de platen spelen.

Op de Philips 677 op zolder kan ik Glory Days volledig afspelen zonder problemen. (Net als op de Rega Carbon) Een badje Knosti heeft een vingerafdruk bij de eerste track weggehaald maar uiteindelijk niets opgelost.

Rest alleen nog de arm te testen als de naalddruk op 0 gram staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:13:
[...]
Ook dat durf ik wel te betwijfelen.
nogmaals: 'Time Out'.
Ik kan je vertellen dat de meeste opnames niet met een sm57 of sm58 gedaan worden maar met een condensatormicrofoon.
nu is het of je het erom doet, maar ik bedoelde dus "Zoals zo'n beetje iedere opname van popmuziek ook een Shure SM57 gebruikt, en die zijn uit 1965."

Maar goed, ik hoef er ook verder geen ruzie over te maken, als is het maar omdat het erg off-topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat wil je daarmee zeggen?
Moet ik iets gaan raden?
Dit is toch een drogreden?

Ik heb met zat oude microfoons uit de jaren 50 gewerkt tijdens mijn opleiding geluidstechniek, evenals microfoons uit de jaren 60, 70, 80 etc
En die klinken allemaal verschillend.
Maar als je een klassiek concert op gaat nemen, zeker zonder multitracking, dan is een jaren 50 microfoon niet echt de eerste keus.
Zoals ik al zei, de kans is heel groot dat je bij een back electret uitkomt, en die bestonden simpelweg nog niet in de jaren 50. Waarom? om z'n brede frequentiekarkateristiek.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:23:
[...]

En wat wil je daarmee zeggen?
Moet ik iets gaan raden?
Dit is toch een drogreden?
'Time Out' is, zoals ik eerder zei, een album van het Dave Brubeck Quartet. Opgenomen in 1959, met techniek uit de jaren 50. En de geluidskwaliteit daarvan is uitmuntend.
Waarmee ik dus denk aan te kunnen tonen, dat ze al in de jaren 50 meer dan voortreffelijke opnames konden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:27:
[...]
En de geluidskwaliteit daarvan is uitmuntend.
En hoe defineer je de geluidskwaliteit?
En dan bedoel ik dus in objectieve parameters.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat jullie een beetje langs elkaar heen praten.

Aan de ene kant bestaan er vast en zeker 'goede opnamen' van (eind) jaren 50.
Aan de andere kant was de opnametechniek en zeker ook de techniek van het persen nog niet uitontwikkeld, dus ja, er is na de 50-er jaren zeker nog vooruitgang geboekt in de hele keten.

Er bestaan dus goede jaren 50 opnames / persingen. Maar waren die in de jaren 70 opgenomen en geperst dan zou het nog beter hebben kunnen klinken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:31:
. Maar waren die in de jaren 70 opgenomen en geperst dan zou het nog beter hebben kunnen klinken. :P
Dat bedoel ik dus.
Fasereinheid, kanaalscheiding, frequentiebereik, signaal/ruisverhouding, dynamiek, slewrates etc zijn allemaal parameters die een extreme ontwikkeling doorgemaakt hebben.
Naast opname en mixmethodes natuurlijk. Multitracking was toen nog nauwelijks mogelijk, en een aantal microfoontypes bestonden nog geeneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan in die zin dus goed lonen om ook naar oude platen te kijken omdat de uitvoering van het werk je aanstaat én de geluidskwaliteit bevredigend is. Maar er zullen natuurlijk nieuwere opnames zijn met (nog) minder beperkingen in dat opzicht. Alleen als daar net jouw favoriete uitvoering niet bij zit heb je daar weinig aan. Zo steekt het samengevat in elkaar, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:34:
Het kan in die zin dus goed lonen om ook naar oude platen te kijken omdat de uitvoering van het werk je aanstaat én de geluidskwaliteit bevredigend is. Maar er zullen natuurlijk nieuwere opnames zijn met (nog) minder beperkingen in dat opzicht. Alleen als daar net jouw favoriete uitvoering niet bij zit heb je daar weinig aan. Zo steekt het samengevat in elkaar, toch?
ja precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:15:
@Haas laat die arm eens vrij zweven, en film het. Naald er even af of naaldkapje erop en dan horizontaal balanceren. Zowel van boven naar beneden als van links naar rechts checken. Het lijkt met dat skippen op bepaalde plekken op de plaat toch op weerstand in het horizontale vlak (beschadigd lager, interne armbedrading die in de weg zit) maar die wisselende naalddruk is juist weer verdacht voor het verticale vlak.

Je kan anti-skating misschien niet uitschakelen maar je ziet (en voelt, als je hem zelf voorzichtig beweegt) toch of er weerstandspunten zijn als je hem vanaf de uitloopgroef naar de buitenkant laat zweven.

Verticaal: als de arm gebalanceerd is en je laat een klein opgevouwen stukje printerpapier van 1 a 2 cm2 op de bovenkant van de headshell vallen, dan moet ie naar beneden gaan duiken. Zo weinig weerstand hoort ie te hebben.
Ik heb even een filmpje gemaakt: https://we.tl/t-6yVPLlN2PH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cap Inderdaad, maar dat is een andere kwestie/aspect.
De discussie ging over een vergelijk van de stand der techniek in de jaren 50 tov latere decennia. Niet over hoe goed musici konden spelen, danwel of de stand der techniek van destijds voldoende danwel onvoldoende was om van de muziek te kunnen genieten.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik bedoel dat dat de bedoelde strekking van het verhaal was waarom je ook naar jaren 50 platen kunt kijken. Vervolgens kwam de discussie of de opnametechnieken in de jaren 50 wel zo'n beetje waren uitontwikkeld of niet, maar dat is inmiddels al aangepast naar voldoende uitontwikkeld. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 17-09-2021 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lastig om te zien, mede omdat je hem steeds tegenhoudt. Dat moet je pas doen vlak voor de armsteun (of niet). :P

Gewenste situatie: eigenlijk moet ie heel soepel en langzaam versnellend vanaf de spindle naar de armsteun glijden.

Observaties:
- Er zit een dood punt bij de spindle, op zich niet erg als het daarbij blijft want daar komt de naald nooit tijdens het afspelen. Je moet eigenlijk beginnen op de positie waar het label van de platen begint. Maar verdacht is het wel dat er daar überhaupt zo'n dood punt zit. Vreemd.
- Als ik zie hoe hard de arm naar de buitenkant trekt zelfs als je hem aan de buitenkant van het plateau (oftewel begin van de plaat) zet dan ben ik geneigd te zeggen: die anti skating is extreem.

De anti skating moet namelijk zachtjes beginnen aan het begin van de plaat en steeds harder gaan werken naarmate de arm meer naar de spindle beweegt. Dat betekent dus dat als je hem bij de spindle loslaat hij een redelijk vlotte zwieper (nou ja, niet echt ;)) maakt en de armsteun raakt, maar als je begint met loslaten bij de zijkant van het plateau zeker niet. Dan moet het een langzame, gecontroleerde beweging zijn.

Kortom: er lijkt een flinke overdaad aan anti-skating. Maar daarvoor moet je eigenlijk nog even durven om de arm vrij te laten bewegen vanaf begin label tot aan vlak voor de armsteun.

Verder:

Je voelt bij het langzaam heen en weer bewegen van de arm over het plateau ook absoluut geen (plotselinge) weerstandpunten? Dus alleen een gelijdelijk oplopende AS kracht?

Edit, ter referentie: dit ziet eruit als een 'normale' sweep bij een AS instelling van c,a, 1.5 a 1.75 gram:

YouTube: YouTube

Hier zie je een voorbeeld van hoe snel de arm vanaf de inloopgroef naar de armsteun trekt bij MAXIMALE anti-skating (standje 3+, dus alsof je naalddruk op 3+ gram zet met bijbehorende AS).

YouTube: What is Anti-Skate? Turntable Set-Up | Bop DJ

Dat gaat beginnend vanaf de rand van het plateau nog steeds niet wild, dat gebeurt alleen als je de arm een 'aanloopje' laat nemen vanaf de spindle.

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 17-09-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:44:
maar dat is inmiddels al aangepast naar voldoende uitontwikkeld. ;)
Ja maar dan maak je het een compleet subjectieve uitspraak.
Dan kan je dat ook transponeren naar 78rpm platen uit de jaren 20 die met een stalen naald afgespeeld werden.
Discusseren over subjectieve zaken is m.i. een beetje zinloos. Een beetje als discusseren over welke kleur het mooist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik maak niets, ik citeer alleen maar. ;) Eens, het is subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:51:
[...]

Observaties:

- Als ik zie hoe hard de arm naar de buitenkant trekt zelfs als je hem aan de buitenkant van het plateau (oftewel begin van de plaat) zet dan ben ik geneigd te zeggen: die anti skating is extreem.
Ik vind het ook een moeilijk filmpje om te beoordelen.

Ik heb zelf even een filmpje gemaakt van mijn 721 hoe antiskating bij 2,5 gram er daar uitziet.
Dit zou gelijk moeten zijn aan die rega, al heeft die rega magnetische antiskating en de dual werkt met een veertje.
Maar ter indicatie. Ik vind het nog steeds moeilijk

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Moeilijk te beoordelen inderdaad.

Ik zie bij jouw draaitafel een anti skating van 2.5 eentje die me "stevig maar nog steeds niet wild" lijkt. Vast de elliptische AS instelling. ;)
Ik heb de indruk dat het bij @Haas toch extremer is.

Het kan dan een combinatie van factoren worden die er net teveel aan is:
- een niet optimaal geperste plaat
- matige lagering (verkeerd afgesteld, wat stroef en/of beschadigd / onregelmatig)
- een wel heel erg forse (niet instelbare) anti skating
- getwiste armbedrading onder de armbasis die de vrije beweging van de arm wat belemmert en hem naar buiten drukt
- een niet waterpas staande draaitafel
- suboptimale uitlijning en lage naalddruk instelling

Alles bij elkaar kan het dan net mis laten gaan bij bepaalde platen. Maar dat is een gok zolang ik de draaitafel niet zelf onder mijn vingers heb om te analyseren. Dat het allesbehalve optimaal is, dat is evident.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 17-09-2021 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb even nog een filmpje gemaakt, en dat is van de 721, met AT-3600L conische naald (dus dezelfde als de rega carbon), op 2,5 gram naalddruk, met 2,5 gram antiskating op een groefloos gedeelte.
Daarna regel ik de antiksating bij zodat de arm in balans is op het groefloos gedeelte.

Aan het eind kan je zien dat de conische naald op 2,25 antiskating moet staan om in balans te zijn.
Zo kan je zien dat de groefloos antiskating methode redelijk dicht bij de fabrieksinstellingen staat, ietsje eronder, wat logisch is omdat extra signaal meer wrijvingskracht met zich meebrengt.
Ik vind het dan eigenlijk ook nauwkeuriger om een groefloos gedeelte te gebruiken en dan ca 10% extra antiskating te geven, dan een testplaat met torture track te gebruiken.
Ik heb ook het vermoeden omdat dat komt dat moderne elementen zo extreem goed tracken (90µm)

Ik zal er zo ook nog eentje maken met een AT-95e, wat die doet met 2,5 gram en de 2,5 gram antiskating (en hoeveel er nodig is om in balans de raken) en wat de at95e doet op 2 gram met 2,5 gram antiskating (en hoeveel er nodig is om in balans te raken)

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:20:
Ik heb even nog een filmpje gemaakt, en dat is van de 721, met AT-3600L conische naald (dus dezelfde als de rega carbon), op 2,5 gram naalddruk, met 2,5 gram antiskating op een groefloos gedeelte.
Daarna regel ik de antiksating bij zodat de arm in balans is op het groefloos gedeelte.

[YouTube: Dual 721 at-3600L antiskate setup]

Aan het eind kan je zien dat de conische naald op 2,25 antiskating moet staan om in balans te zijn.
Zo kan je zien dat de groefloos antiskating methode redelijk dicht bij de fabrieksinstellingen staat, ietsje eronder, wat logisch is omdat extra signaal meer wrijvingskracht met zich meebrengt.
Ik vind het dan eigenlijk ook nauwkeuriger om een groefloos gedeelte te gebruiken en dan ca 10% extra antiskating te geven, dan een testplaat met torture track te gebruiken.
Ik heb ook het vermoeden omdat dat komt dat moderne elementen zo extreem goed tracken (90µm)

Ik zal er zo ook nog eentje maken met een AT-95e, wat die doet met 2,5 gram en de 2,5 gram antiskating (en hoeveel er nodig is om in balans de raken) en wat de at95e doet op 2 gram met 2,5 gram antiskating (en hoeveel er nodig is om in balans te raken)
Bedankt voor de filmpjes. Dat maakt wel een hoop duidelijk. Ik heb toch echt het idee dat het bij mij veel extremer is. Prachtige platenspeler trouwens!

Dit is een draadje met meer klachten: https://www.vinylengine.c...ewtopic.php?f=32&t=100125
Daar komt ook die gekke magneet tip vandaan waar ik het een aantal weken geleden over had...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik bedacht me omdat ik op mijn platenspeler een volledig elektronische (en instelbare) anti skating heb (dynamic servo tracer arm met spoelen en magneten) en dat dit daarom nog wel een interessant vergelijk is.

Daarom een filmpje met AS standje 1,5 en 2,0 (conical schaal gekozen). VTF op 0 en uiteraard de Q-demping ook. ;)

Let wel: bij mij blijft de AS altijd 'doorduwen' omdat ie elektronisch is, dus ook voorbij het plateau helemaal tot en met de armsteun. Dat is bij veel draaitafels met een AS veer veel minder het geval, omdat in dat gebied de veer de vrijwel ontspannen staat bereikt, in ieder geval bij lagere AS instellingen. Bij de gemiddelde Technics blijft de AS dus een beetje hangen ergens tussen plateau en steun bij AS instelling 1,5.

Maar goed, ter referentie. En ja, ik weet dat het een gotspe is dat ik dit doe met een onbeschermde DL-103 met vdH type 1-s naald, but I did it anyway wegens ik vertrouw mezelf & geen zin om een ander element te gaan monteren want die staan nu ff helemaal op zolder. ;)

[Streamable: IMG_0050]
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:20:
Ziet er goed uit, bij het groefloze gedeelte gaat ie rustig naar buiten met AS instelling = naalddruk instelling. Zo hoort het.

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 17-09-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haas schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:33:
[...]

Bedankt voor de filmpjes. Dat maakt wel een hoop duidelijk. Ik heb toch echt het idee dat het bij mij veel extremer is. Prachtige platenspeler trouwens!

Dit is een draadje met meer klachten: https://www.vinylengine.c...ewtopic.php?f=32&t=100125
Daar komt ook die gekke magneet tip vandaan waar ik het een aantal weken geleden over had...
Inderdaad meerdere meldingen van skips daar, ook met nieuwe platen. Het lijkt dan toch echt op flink excessieve anti-skating. Echt flink, want anders skipt ie niet. Kwalijke zaak vind ik dat. :/

Mijn actie zou zijn: op marktplaats ermee en een draaitafel kopen met instelbare AS. :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 17-09-2021 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:44:
een gotspe is dat ik dit doe met een onbeschermde DL-103 met vdH type 1-s naald,
Idd :o

Ik heb nog even die at-3600L met een nieuwe naald getest (er zat een hele oude naald onder), en dan moet er op een groefloos gedeelte 2 gram ipv 2,25gram antiskating toegepast worden:

Maar ik heb ook de AT-95e getest, en daar komen toch hele andere waarden uit!

Bij 2,0 gram VTF is er iets minder dan 1,5 gram antiskating nodig:

En bij 2,5 gram VTF is er ca. 1,75 gram antiskating nodig:

Nu is een groefloos gedeelte natuurlijk een andere manier van aftasting dan in een groef, maar als je deze methode volgt, dan lijkt het er op dat een AT95 (die naar alle waarschijnlijkheid dezelfde naald heeft als de AT-VM95e èn die Goldring!) naar verhouding veel minder antiskating nodig heeft dan een AT-3600l danwel Rega Carbon!

Het kan natuurlijk zo zijn dat dit een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden is, dat die rega arm dus veel te veel antiskating geeft, een AT-95e danwel Goldring G3 naar verhouding eigenlijk vrij weinig antiskating nodig hebben, en dat er een plaat wordt gespeeld waar de groefdiepte niet zo diep is (veel nummers per kant)
Niet dat het hier het probleem oplost, maar helaas is dit wel 1 van de redenen dat ik altijd (al jaren lang hier) met klem spelers zonder instelbare antiskating afraad, en ook niet begrijp waarom merken als pro-ject en zeker ook rega zich hiermee inlaten en imo hun naam gewoon te grabbel gooien.
Naalddrukinstelling, antiskating instelling en mogelijkheid om je element uit te lijnen zijn helaas toch echt basisconfiguratie.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:58:
[...]

Inderdaad meerdere meldingen van skips daar, ook met nieuwe platen. Het lijkt dan toch echt op flink excessieve anti-skating. Echt flink, want anders skipt ie niet. Kwalijke zaak vind ik dat. :/

Mijn actie zou zijn: op marktplaats ermee en een draaitafel kopen met instelbare AS. :Y
Ja genoeg getest, ik wil jullie bedanken voor alle hulp. :)
Het is niet anders. De Rega Planar 1 en 2 zijn blijkbaar alleen bruikbaar met een Rega Carbon cartridge.

Ik denk dat ik de Rega Carbon terugplaats en de Planar 2 dan op Marktplaats zet. Zojuist een elpee van Supertramp proberen te luisteren, niet te doen met meerdere skips per nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haas schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:09:
[...]

Het is niet anders. De Rega Planar 1 en 2 zijn blijkbaar alleen bruikbaar met een Rega Carbon cartridge.
Wellicht, maar dan zeker nog steeds verre van optimaal, daar kan je zeker van zijn. Teveel AS.

Goed dat je besloten hebt voor een draaitafel met instelbare AS te gaan. d:)b

En vergeet de andere tips van @mr_petit niet: VTF instelbaar, AS instelbaar, element uit te lijnen. Mag ik daar nog aan toevoegen: headshell geschikt voor half inch mount elementen. En een verwisselbare headshell is ook een pre voor het gemak van uitlijnen (mits volgens de fabriek spec) én eventueel voor het gemakkelijk wisselen tussen headshell-element combinaties. Verder is er nog de optie voor een arm die hoogteverstelbaar is, een luxe maar geen absolute must. Het maakt je arm wel nog flexibeler en de maximaal haalbare afspeelresultaten mogelijk nog beter. Je komt dan wel in het duurdere segment terecht.

[ Voor 60% gewijzigd door Cap op 17-09-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:08:
[...]

Maar ik heb ook de AT-95e getest, en daar komen toch hele andere waarden uit!

Bij 2,0 gram VTF is er iets minder dan 1,5 gram antiskating nodig:
[YouTube]

En bij 2,5 gram VTF is er ca. 1,75 gram antiskating nodig:
[YouTube]
Die twee zijn niet zichtbaar (privé).
mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:08:
[...]
Nu is een groefloos gedeelte natuurlijk een andere manier van aftasting dan in een groef, maar als je deze methode volgt, dan lijkt het er op dat een AT95 (die naar alle waarschijnlijkheid dezelfde naald heeft als de AT-VM95e èn die Goldring!) naar verhouding veel minder antiskating nodig heeft dan een AT-3600l danwel Rega Carbon!
Heel opvallend en ook verrassend aangezien de AS instelling op platenspelers voor elliptische naalden altijd hoger is dan die voor conische, als ze al een gescheiden schaalverdeling daarvoor bieden. Misschien toch meer toeval dan regel en afhankelijk van exemplarische verschillen... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:16:
[...]
Die twee zijn niet zichtbaar (privé).
gefixt
Heel opvallend en ook verrassend aangezien de AS instelling op platenspelers voor elliptische naalden altijd hoger is dan die voor conische, als ze al een gescheiden schaalverdeling daarvoor bieden.
Ja inderdaad daarom zei ik ook een aparte loop van omstandigheden.
Maar ik heb geen zin om ook nog eens een ander element in te bouwen/uit te lijnen (deze twee had ik toevallig op een dual systeemdrager, de rest zit op sme)

Maar als dit probleem aan echt aan de antiskating ligt, dan vind ik het ècht een wanproduct.
Zeker voor Rega, want zich toch al 40 jaar profileert als een 'betaalbare' 'high end' fabrikant.
Dit zou gewoon niet moeten gebeuren (en als er instelbare antiskating op had gezeten kon er ook geëxperimenteerd worden met of het ook daadwerkelijk aan de antiskating ligt.

Want ik heb nog een filmpje gemaakt, en dat is met een at-95e op 1,5 gram naalddruk en 3 gram antiskating. Dus als parameters zouden kloppen, een extremere situatie als de rega situatie.
Ook met Springsteen (alleen wel een andere LP, born in the usa heb ik niet).
Klinkt voor geen meter (Springsteen kan me helaas gewoon niet boeien), maar niks slaat over, ik tap er tegenaan etc:

Helaas is het gewoon moeilijk als je de speler zelf niet onderhanden hebt om een gevoel te krijgen waar het nog meer aan zou kunnen liggen.
Dat verschil in naalddruk bij het verwijderen van de mat vond ik ook een raar fenommeen.

De enige reden die ik kan verzinnen om zo'n extreme antiskating in te bouwen is om hele goede trackingprestaties te krijgen.
Bij tracking is de optredende wrijvingskracht van de naald/plaat extreem, door de extreme amplitude van het signaal.
Dat houdt in dat als je je trackingsprestaties wil optimaliseren, dat je vervorming tegelijkertijd in beide kanalen wilt hebben, en niet 1 kanaal als eerste wil laten vervormen.
Dat vereist dus veel meer antiskating dan de antiskating benodigd op normaal niveau waarop de muziek speelt.
Maar dat zouden ze bij rega toch moeten weten....

[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2021 23:46 ]

mr_petit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:36:
[...]

gefixt

[...]

Ja inderdaad daarom zei ik ook een aparte loop van omstandigheden.
Maar ik heb geen zin om ook nog eens een ander element in te bouwen/uit te lijnen (deze twee had ik toevallig op een dual systeemdrager, de rest zit op sme)
Wat ik zelf gemerkt heb bij testen met een "groefloze" plaat is dat naalden al snel zelf allerlei ondiepe groeven maken in het oppervlak.

De mate waarin vervolgens bij latere tests naalden in die groeven blijven 'haken' verschilt per exemplaar. Vervolgens krijg je dan het effect dat er dankzij deze tests naar binnen en naar buiten lopende 'groeven' op de plaat komen en als je dan precies op de stabiele grens gaat zitten met de AS hangt het maar net af van in welke groef de naald toevallig terecht komt of ie het pad naar binnen of naar buiten maakt.

Eigenlijk kan je een groefloze kan in die zin maar 1x gebruiken. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:43
Soms kom je iets op de rommelmarkt tegen dat je niet kunt laten staan. Zoals deze Philips Electronic 312 moest toch echt mee, zeker voor die 2 euro die ervoor gevraagd werd :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL-9HvOkXljqTpWN9mo9extHTH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5p1QGh6EjbALYujiGzbNf62.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij geen top apparaat (?), maar vind hem wel erg leuk :) Als mijn vintage versterker werkend is, kan ik hem testen, in elk geval werkt het systeem wel. Nog even checken of de plateau horizontaal is. Dan heb ik een leuk setje in mijn vintage hoekje. (In de woonkamer staat mijn gewone set overigens.)
Precies de Philips die mijn ouders hadden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
En inderdaad, precies de Philips die ook mijn ouders hadden.
Was er van de week al naar aan het zoeken, of ik kon terugvinden wat er bij ons stond. Wat grappig.

@mr_petit Ik heb de headshell assembly van mijn 505-2 gewogen. De AKG met van der Hull weegt 9,6 gram. Aangezien de riemen net de geest hebben gegeven, worden die besteld, en kan de tussentijd worden benut voor wat smeerwerk en poetswerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRFz5dASpHwbAMV1S60LQJTc1xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeyOcAK4twotRb8lrsEP3G4k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 16:26
Klein knutselprojectje, erg blij met het resultaat. Denk dat er binnenkort ergens nog wel een iets grotere gaat komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrRT6qFaS25n3WBjEu_Kc77PVl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5PtO7nchosSfnyAUemkxOwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:55:
[...]

Wat ik zelf gemerkt heb bij testen met een "groefloze" plaat is dat naalden al snel zelf allerlei ondiepe groeven maken in het oppervlak.

De mate waarin vervolgens bij latere tests naalden in die groeven blijven 'haken' verschilt per exemplaar. Vervolgens krijg je dan het effect dat er dankzij deze tests naar binnen en naar buiten lopende 'groeven' op de plaat komen en als je dan precies op de stabiele grens gaat zitten met de AS hangt het maar net af van in welke groef de naald toevallig terecht komt of ie het pad naar binnen of naar buiten maakt.

Eigenlijk kan je een groefloze kan in die zin maar 1x gebruiken. :P
Dat klopt wel enigzins, maar het enige wat gebeurd is dat er wellicht meer/minder antiskating nodig is om de arm naar links/rechts te bewegen.
Dus dat je een soort van marge krijgt die overwonnen moet worden voordat de arm begint te bewegen.
Mijn groefloos gedeelte is behoorlijk bekrast, maar toch is er niet echt heel veel verdraaiing van de antiskatingknop benodigd om de arm iets naar links of rechts te laten bewegen.

Maar het zorgt wel voor een extra onnauwkeurigheidsmarge op een methode die in beginsel toch al onnauwkeurig is.

Het probleem is dat er eigenlijk maar 2 methodes van antiskating instellen voorhanden zijn waarbij de frictie tussen naald en plaat beschouwd wordt1
- de groefloos methode, die onnauwkeurig is en altijd iets te laag aanwijst (in mijn ervaring tussen de 10 en 30% te laag),
- en de methode met een torture track (tracking ca. 90µm), die imo altijd te hoog aanwijst. Met een element dat 90µm trackt op 2g VTF krijg ik met antiskating op 3 nog geeneens voor mekaar dat de vervorming tegelijkertijd in beide kanalen optreedt. Dus daarvan kan je zeggen dat die methode een veel te hoge antiskating vergt, iig tot ca. 50%

De ideale antiskating ligt ergens daar tussenin, dus het blijft schipperen, het blijft een gok.
Ik denk dan ook dat in ieder geval de betere fabrikanten hun schaalverdeling op de arm redelijk voor mekaar hebben. Maar in twijfelgevallen zoals die rega, moet je toch afgaan op 1 van bovenstaande methodes.

Of natuurlijk iets als een wallyskater gebruiken, maar die bekijkt niet de frictie met de plaat; dat is een balans die antiskating insteld als een percentage van de naalddruk.
De verantwoording van dat percentage blijft achterwege.

Zolang je geen dual skate-o-meter of een orsonic sg-1 of sg-2 hebt met corresponderende naaldvorm blijft antiskating instellen een gok, een aanname.

Ed.juh schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:35:
@mr_petit Ik heb de headshell assembly van mijn 505-2 gewogen. De AKG met van der Hull weegt 9,6 gram. Aangezien de riemen net de geest hebben gegeven, worden die besteld, en kan de tussentijd worden benut voor wat smeerwerk en poetswerk
Dan weegt die headshell ongeveer 3,25 gram.

Heb je ook nog het contragewicht gewogen?
En het liefst ook nog de armbuis aan 1 kant.
Dus dat het uiteinde van de armbuis (zonder de headshell) op het weegschaaltje rust.
Dan kan ik de effectieve massa van de arm vrij precies berekenen.

Maar die arm is wel licht als de headshell maar 3,25 gram weegt.
Waarschijnlijk iets van 6-7 gram

sparow schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:47:
Soms kom je iets op de rommelmarkt tegen dat je niet kunt laten staan. Zoals deze Philips Electronic 312 moest toch echt mee, zeker voor die 2 euro die ervoor gevraagd werd :P

[Afbeelding]

Volgens mij geen top apparaat (?), maar vind hem wel erg leuk :) Als mijn vintage versterker werkend is, kan ik hem testen, in elk geval werkt het systeem wel. Nog even checken of de plateau horizontaal is. Dan heb ik een leuk setje in mijn vintage hoekje. (In de woonkamer staat mijn gewone set overigens.)
Geen top apparaat? Dit is de opvolger van de 22GA212 en dat zijn beiden zover ik weet de duurdere, zo niet de duurste platen speler van Philips in hun catalogus uit die tijd... Ze zijn zeker niet slecht en passen perfect bij de vissenoog serie apparatuur die op hun beurt in die tijd ook de duurdere serie receivers en versterkers waren...

Van deze speler zijn twee uitvoeringen: de eerste en oude uitvoering met groen oplichtende lampjes en de versie met rood oplichtende lampjes... Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij heb jij de eerste versie van dit model...

Ongeacht of je nu de 212 of de 312 hebt: ze hebben beiden net zoals diversen Thorens, Dual en Technics platen spelers een mooi geveerd subchasis en dat is toch noemenswaardig... ;) Helaas zijn beiden een beetje ondergewaardeerd en dat is m.i. onterecht...

Enfin, voor 2 euro een koopje!

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 18-09-2021 17:20 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Ed.juh
@mr_petit Het contragewicht is 71 gram, de buis volgens de opgegeven methode weegt 8,5 gram
Weet je ook ongeveer hoe ver het midden van het contragewicht van het armscharnierpunt/gimbal vandaan zit (in mm of cm)
de buis volgens de opgegeven methode weegt 8,5 gram
Ik had wat minder verwacht. De armbuis (zonder headshell) is ongeveer 17,5cm lang, klopt dat?
Dus van scharnierpunt tot het uiteinde van de connector.

Bij de connector aan het einde van de armbuis; het buitenste gedeelte wat de headshell vastdraait (dus waar de schroefdraad in zit), is dat los? Dus als de headshell eraf zit, kan je die buitenste bus over de gehele armbuis terugschuiven?
Indien ja, dan zou het interessant zijn om de armbuis nog een keer te wegen, maar dan met die bus helemaal aan de binnenkant bij de gimbal.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 18-09-2021 18:44 ]

• Ed.juh
@mr_petit
44 mm midden contragewicht vanaf gimbal-center
50 mm mid-contra vanaf gimbal-center
180 mm armbuis vanaf gimbal center
Ed.juh schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:45:
@mr_petit
44 mm midden contragewicht vanaf gimbal-center
50 mm mid-contra vanaf gimbal-center
Het verschil tussen deze twee begrijp ik niet helemaal?

• Ed.juh
@mr_petit
Excuus, is mijn fout, het is 50 mm midden contragewicht vanaf gimbal-center. Even opletten wat ik intik.
Met de headshell connector schroef helemaal richting gimbal, is het buisgewicht 7,9 gram.
Het is wat lastig meten, de weegschaal is eigenlijk te groot. Zal eens iets kleiners weegschaaltje aanschaffen bij DealExtreme oid.
Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.