Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.144 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ed.juh schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:56:
@mr_petit
Excuus, is mijn fout, het is 50 mm midden contragewicht vanaf gimbal-center. Even opletten wat ik intik.
Duidelijk
Met de headshell connector schroef helemaal richting gimbal, is het buisgewicht 7,9 gram.
ok, hier heb ik wel een idee van.

Als ik een berekening maak, kom ik uit op 10,1 gram eff massa.
Dit is veel hoger dan dat ik verwachtte.
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/compliantie/505effmass.jpg

Het contragewicht en de arm zijn namelijk veel zwaarder dan dat ik verwachtte, ook op basis van het gewicht van de headshell.
Op zich klopt het natuurlijk wel, dat als je een zware toonarmbuis hebt, je ook een zwaar contragewicht moet hebben, danwel dat dat contragewicht ver van de gimbal afzit.

Ik kwam namelijk ook in een flyer van de dual 505-2 tegen dat ze de eff. armmassa gewoon opgeven (wat voor dual zeeer zeldzaam is), en daar geven ze 7 gram op. (wat overigens overeenkwam met mijn initiele schatting ;) )

Ik heb nog een ander spreadsheet wat wat aannames doet over het contragewicht, en die kwam ook hoger uit; 9,1 gram:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/compliantie/505effmass2.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 18-09-2021 19:13 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:49
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Wellicht is dit een aangepaste 505-2, ik heb deze recent overgenomen van een muziekleraar.

Volgende week zal ik een poging doen om de 505 eens voorzichtig uit elkaar halen voor een schoonmaak beurt en wat olie. Met de manual e.d. bij de hand kan ik wellicht meer informatie over de buis naar boven halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ed.juh schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:13:

Volgende week zal ik een poging doen om de 505 eens voorzichtig uit elkaar halen voor een schoonmaak beurt en wat olie.
Je schreef ook dat je wellicht sommige modificaties plande:
En nu al upgrade/revisie plannen :
2. Platter van 505-3 erop. ( Die moet ik dan nog wel even vinden voor een aanvaard bedrag )
Waarom eigenlijk? Is die beter?
Ik zie alleen als verschil dat de 505-2 toerental stipjes heeft (maar geen neonlichtje gek genoeg?)
- Meteen knappe RCA pluggen, keuze eigen dan wel langere kabels
Met de kabels moet je opletten. De capaciteit van de kabels is belangrijk en kan de klank beïnvloeden.
In de Musthaves staat bij interlinks een linkje naar een kort onderzoekje wat ik hier gepresenteerd heb.
Je kan dus of rca connectors aan de behuizing monteren en een kant en klare interlink met lage capaciteit gebruiken (dus een interlink van bijv. cordial cables), or je kan professioneel microfoonkabel kopen en vaste kabels maken. Bij professioneel microfoonkabel geeft de fabrikant vaak de capaciteit van de kabel op.
Zorg ervoor dat je rond de 80-100pF/meter zit.

• Ed.juh
De platter van de 505-2 is bovenaan wat smaller, waardoor de plaat als het ware overhangt.
Dat vindt ik niet fraai. Het euvel is wel dat de platter van een 505-3 zwaarder is. Dat moet dus even worden bekeken, of de motor ook direct anders is. Daar kan een probleem ontstaan.

De strobo feature is inderdaad ietwat vreemd, wellicht dat daar een after-market oplossing voor bestond, ook dat moet ik nog onderzoeken, waarom die keuze was gedaan om wel strobo te voorzien maar geen verlichting. Het is voor mij geen feature wat moet functioneren.
> https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=29907

De musthaves had ik doorgelezen, en die capaciteit is idd heel belangrijk. Mijn idee is om nette RCA's en een aarde koppeling te voorzien, en niet meer lengte als de originele bekabeling te gaan gebruiken. Wel optisch gewoon mooi afwerken, dat vindt ik een persoonlijk statement wat een knappe speler gewoon verdiend. ( geen volle maan smederij overigens )

[ Voor 3% gewijzigd door Ed.juh op 18-09-2021 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb je arm nog een keer doorgerekend met die laatste spreadsheet, omdat ik het gewicht van de cartridge niet ingevuld had, maar daar houdt dat spreadsheet wèl rekening mee (ook omdat er dus geen afstand contragewicht-gimbal ingevuld hoeft te worden), en dan is je arm zelfs nog zwaarder, 11,6 gram (wat mij toch wel aanzienlijk te zwaar in de oren klinkt.
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/compliantie/505effmass3.jpg
Ed.juh schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:47:
De strobo feature is inderdaad ietwat vreemd, wellicht dat daar een after-market oplossing voor bestond, ook dat moet ik nog onderzoeken, waarom die keuze was gedaan om wel strobo te voorzien maar geen verlichting. Het is voor mij geen feature wat moet functioneren.
> https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=29907
Betreffende die strobe ring. Ik heb eigenlijk geen idee in hoeverre die heel belangrijk is voor de 505.
Er zijn heel veel tafels met asynchrone (AC) motor die geen strobering hebben, maar die hebben ook geen toerentalregeling.
Dat laatste heeft de 505 wel. Maar dus geen dc servo regeling die (vrijwel) altijd verloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb ooit ook eens de arm van mijn (op dat gebied standaard) 505-2 gecontroleerd en dat kwam op zo'n 8,5 gram. Het is echt bedoeld als lichte arm, 11,6 lijkt me erg zwaar. Weet je zeker dat je correct hebt gemeten @Ed.juh ?

Dat de 505-2 geen strobe lampje heeft was volgens mij iets van kostenbesparing, vergeet niet dat Dual in 1982 failliet is gegaan en overgenomen door Thomson. Ik heb met een los lampje de strobe ring gebruikt om de snelheid af te regelen, dat is, bij de mijne in elk geval, set & forget, verlopen doet ie niet. Dat was wel met nieuwe riemen.

Overigens Klaus Schulze, ja dat is lekker om af te spelen ;)

Verder een prima lijstje. Voor Dual zijn de Thakker riemen prima, ook het getande riempje voor de snelheidsregeling mocht je die nodig hebben.

Verder is wat anti-dreunplaat onderin handig, dat heb ik ook, en ik heb de kabels / connectors vervangen door wat beters:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BePGPc2zWDqqG1JiQoNnn7vThfw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bH4wU1MKcWg0GKtHR13H4qLK.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door cmndr_adama op 18-09-2021 23:07 ]

• Ed.juh
@cmndr_adama Ik gaf al aan dat de weegmethode niet helemaal lekker verliep. Het zou inderdaad een ULM arm moeten zijn. Volgens de gegevens is 8.5 gram wel wat je zou verwachten.
Plan is dan ook om die arm voorzichtig los te maken en met een nog aan te schaffen weegschaaltje eens duidelijker op te meten. Je zou dus heel goed gelijk kunnen hebben, dat verwacht ik zelfs.

505-2 en hoger hebben idd geen strobe lampje. Dat stort me ook absoluut niet.
Qua snelheid, daar ben ik ook niet werkelijk benieuwd naar, in het verleden werd er nog wel eens te snel of te traag gespeeld, ik heb daar nog steeds lol in. Een bekend genre waarin dat werd gedaan was de zgn. 'New Beat'. Ik heb diverse chanson achtige platen, die in dat genre werden gebruikt, die eigenlijk van mijn verdere smaak behoorlijk afwijken. Ik ga overigens na het vervangen van de riemen er ook vanuit dat het set&forget is, behalve voor deze specieke nummers, dat blijf ik te leuk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doe ik gisteren de jukebox uit omdat er ineens een storing inzat waardoor hij wel een plaatje afspeelt, maar als dat nummer afgelopen is dan zet hij hem niet terug in het magazijn.

Vandaag zette ik hem weer aan, en druk een nummer in om af te spelen en toen deed hij het wel. 8)7

Maar goed, hij doet het weer, en heeft de hele avond gespeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cmndr_adama schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:50:
Ik heb ooit ook eens de arm van mijn (op dat gebied standaard) 505-2 gecontroleerd en dat kwam op zo'n 8,5 gram.
Hoe kwam je op die 8,5 gram?
Hoe heb je dat destijds gemeten/berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-06 18:37
Iemand hier ervaring met een Gold Note Valore 425 plus? Ik wilde eigenlijk een Marantz tt15-s1, maar die zijn het laatste jaar flink in prijs omhoog gegaan. De acryl versie van de Gold Note ziet er goed uit, zowel qua looks als specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coinman63 schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:00:
Iemand hier ervaring met een Gold Note Valore 425 plus? Ik wilde eigenlijk een Marantz tt15-s1, maar die zijn het laatste jaar flink in prijs omhoog gegaan. De acryl versie van de Gold Note ziet er goed uit, zowel qua looks als specs.
Ik krijg daar een heel hoog Pro-Ject gevoel van. Maar verder heb ik nooit van Gold Note gehoord, en schrok ik van de prijs. Waar dat in ging zitten is mij een raadsel.

Je kan natuurlijk altijd hele luxe materialen gebruiken, maar of dat bijdraagt aan het geluid?

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 19-09-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:09
Dit zijn handgemaakt draaitafels uit Italie , Gold Note maat al jaren echt mooi spul.
Deze draaitafel ken ik persoonlijk niet dus of het zijn geld waard is weet ik niet,

@coinman63 Welke cardtridge krijg je erbij ?

Ik weet dat de Marantz er een hele hele goede cardtridge op zet (heb zelf deze marantz gehad)

Dat bepaald ook mede de prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door oldsmelly op 19-09-2021 10:57 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 12:40

Remi

Moo!

Waarschijnlijk heb ik een boeboe gemaakt met de aanschaf van een platenspeler dus ik heb jullie advies nodig.

Om het ietsje serieuzer aan te pakken wilde ik de Soundmaster platenspeler (zo'n nostalgisch ogend ding met vreselijk geluid) vervangen. Via een audiozaak heb ik een Denon DP-300F op de kop getikt en een setje Edifier R1280T speakers (actief aangezien ik geen versterker heb).

Nu heb ik alles aangesloten en er komt geluid uit maar zelfs op het maximum van de speakers is het geluid zeer zacht.

Nu dacht ik dat de Denon al over een voorversterker beschikte maar dit is waarschijnlijk een foutieve aanname. Kan ik dit probleem oplossen door een phono voorversterker te kopen (bijvoorbeeld de Dynavox TC-20?

Ter info, Ik ben absoluut geen audiofiel dus ik ben niet op zoek naar een peperdure oplossing. 90% van de tijd maak ik gewoon gebruik van de Sonos installatie en Spotify dus dit is voor de momenten dat ik ouderwets een plaatje wil opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-06 20:40
Plateau eraf en ingebouwde voorversterker aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 12:40

Remi

Moo!

nineball schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:13:
Plateau eraf en ingebouwde voorversterker aanzetten.
D'oh! 8)7

Zal mij leren om niet de handleiding te lezen. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Nu online
mr_petit schreef op zondag 19 september 2021 @ 06:34:
[...]

Hoe kwam je op die 8,5 gram?
Hoe heb je dat destijds gemeten/berekend?
Wat dingen gemeten en daarna ingevuld in dezelfde sheet die jij ook hebt gebruikt (de laatste, dat is die van Audio Creative toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 16:26
Goed, ik heb een klein ongelukje gehad met de naald van mijn platenspeler. Ik weet niet hoe het is gebeurd maar toen ik een plaat wilde draaien klonk het wat vreemd. En bij nadere inspectie zag ik dat de naald scheef stond.

Daarna is het denk ik mijn fout geweest om te denken dat ik die met behulp van mijn naaldborstel recht te zetten, alleen toen viel hij er uit/of brak hij af. Ik kan niet goed inschatten welke van de twee, maar ik ben bang voor het laatste. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTTOD7gpgq9hERe6byEsSjpjYnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6a3Bg1t78C8VbkiO77oWtdeC.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat het een beetje te zien is? Het is een om10 element. Mocht de naald er alleen uit zijn gevallen, kan je dit weer makkelijk terug er in krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:39

kraats

Ik rol

@3rNsT Helaas, dit wordt een gevalletje 'nieuwe naald kopen'

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:50
Alleen een nieuwe naald, dus dat scheelt wel weer in de kosten en het opnieuw installeren ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:43
rcor schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:13:
[...]

Geen top apparaat? Dit is de opvolger van de 22GA212 en dat zijn beiden zover ik weet de duurdere, zo niet de duurste platen speler van Philips in hun catalogus uit die tijd... Ze zijn zeker niet slecht en passen perfect bij de vissenoog serie apparatuur die op hun beurt in die tijd ook de duurdere serie receivers en versterkers waren...

Van deze speler zijn twee uitvoeringen: de eerste en oude uitvoering met groen oplichtende lampjes en de versie met rood oplichtende lampjes... Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij heb jij de eerste versie van dit model...

Ongeacht of je nu de 212 of de 312 hebt: ze hebben beiden net zoals diversen Thorens, Dual en Technics platen spelers een mooi geveerd subchasis en dat is toch noemenswaardig... ;) Helaas zijn beiden een beetje ondergewaardeerd en dat is m.i. onterecht...

Enfin, voor 2 euro een koopje!
Ik heb inderdaad het oudere model met de groene lampjes. Ik las ook dat het verschil de snaar is: het nieuwe model heeft een bredere snaar, hoewel ik deze al vrij breed vind... Verder gaat bij de 312 aan het eind van de plaat de arm omhoog. Ik dacht gelezen te hebben dat het geen top draaitafels zijn, maar kan het zo niet meer terug vinden. Wel dat ze inderdaad vaak ondergewaardeerd zijn. Sowieso vond ik het een leuk apparaat om te zien, en voor 2 euro is al snel iets geen miskoop ;) Nu snel mijn vintage versterker (laten) repareren, dan heb ik een leuk setje bij elkaar gescharreld van de rommelmarkt en kringloop (deze platenspeler + Monarch SA-800 + SonicArt SA-10 speakers). Ben benieuwd hoe het gaat klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
kraats schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:04:
@3rNsT Helaas, dit wordt een gevalletje 'nieuwe naald kopen'
Ja, ik was er al een beetje bang voor, bedankt
pman63 schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:48:
Alleen een nieuwe naald, dus dat scheelt wel weer in de kosten en het opnieuw installeren ervan.
Even voor mijn eigen duidelijkheid

https://www.thomann.de/nl...2g2gzTEAQYASABEgLQufD_BwE

Dit wordt verstaan onder alleen een nieuwe naald?

Is dan nu reden om wellicht te kijken naar een ander element? Zijn er dusdanige verschillen tussen elementen die hoorbaar zijn, of is het ook een gevoelskwestie. Beetje zoals bij luidsprekers en amps, voor iedereen is het anders of ze een bepaald element mooi vinden klinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 29-06 16:05
3rNsT schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:33:
[...]
Even voor mijn eigen duidelijkheid

https://www.thomann.de/nl...2g2gzTEAQYASABEgLQufD_BwE

Dit wordt verstaan onder alleen een nieuwe naald?

Is dan nu reden om wellicht te kijken naar een ander element? Zijn er dusdanige verschillen tussen elementen die hoorbaar zijn, of is het ook een gevoelskwestie. Beetje zoals bij luidsprekers en amps, voor iedereen is het anders of ze een bepaald element mooi vinden klinken?
Ja, dat is de nieuwe naald die je nodig hebt.

DIt kan het moment zijn om te kijken naar een nieuw element. Die worden immers geleverd mèt naald, en een vervangingsnaald is soms niet heel veel goedkoper dan een nieuw element inclusief naald.

Maar het is inderdaad een kwestie van smaak (en budget). Ik heb ooit een OM10 gekocht als upgrade voor het standaard Technics-element, en daar ben ik jarenlang heel gelukkig mee geweest. Maar uiteindelijk had ik toch het idee dat ik wat kwaliteit miste. Toen ik de naald weer eens wilde vervangen, heb ik een Nagaoka MP-110 gekocht, die klonk echt beter en daar ben ik nu alweer een tijdlang tevreden mee. Al vind ik de OM10 optisch mooier - maar ja, daar gaat het niet hoofdzakelijk om.

Als het geluid van de OM10 je nog bevalt, is er niet direct een reden voor vervanging. Al is het soms al gewoon leuk eens wat nieuws te kopen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Nu online
@3rNsT Je zou nog een een upgrade kunnen doen met een betere naald, een stylus 20 of 30 bijvoorbeeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Funnyx
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:58
Hier druk bezig met het schoon maken van albums. Ik heb een kleine achterstand, maar ga binnenkort verhuizen en dus is het beter om alles mooi schoon te hebben voor het nieuwe huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ww4gPeZzs68Qwy7T4I21wC1ArcA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S42NrhXuflYmyrZItWsAH87U.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOVy0EzW8oClZLoCEOwHUlqaewo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6Y9GqIbdqLEb9IeshhPLQR5.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lxGULa8xLKacbmPleyVGpwDH18=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMsY1XClF0HxNPdVvZ72wmfs.jpg?f=fotoalbum_medium

(Niet dat alles schoonmaken gaat lukken voor de verhuizing, 5000+ vinyl te gaan...)

[ Voor 3% gewijzigd door Funnyx op 20-09-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
niek_nijmegen schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:45:
[...]

Ja, dat is de nieuwe naald die je nodig hebt.

DIt kan het moment zijn om te kijken naar een nieuw element. Die worden immers geleverd mèt naald, en een vervangingsnaald is soms niet heel veel goedkoper dan een nieuw element inclusief naald.

Maar het is inderdaad een kwestie van smaak (en budget). Ik heb ooit een OM10 gekocht als upgrade voor het standaard Technics-element, en daar ben ik jarenlang heel gelukkig mee geweest. Maar uiteindelijk had ik toch het idee dat ik wat kwaliteit miste. Toen ik de naald weer eens wilde vervangen, heb ik een Nagaoka MP-110 gekocht, die klonk echt beter en daar ben ik nu alweer een tijdlang tevreden mee. Al vind ik de OM10 optisch mooier - maar ja, daar gaat het niet hoofdzakelijk om.

Als het geluid van de OM10 je nog bevalt, is er niet direct een reden voor vervanging. Al is het soms al gewoon leuk eens wat nieuws te kopen.
Dank u, ik zal eens gaan kijken of er iets leuks is waar ik op het moment budget voor over heb.
cmndr_adama schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:16:
@3rNsT Je zou nog een een upgrade kunnen doen met een betere naald, een stylus 20 of 30 bijvoorbeeld.
Hmm, gaat wel meteen de prijs flink stukje omhoog, is het echt een significant verschil tussen de 10/20/30?
Zal eens wat reviews gaan opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@3rNsT type ook in de zoekbalk hierboven even 'OM20' 'OM30' etc in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Cap schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:08:
@3rNsT type ook in de zoekbalk hierboven even 'OM20' 'OM30' etc in. ;)
Gaan we ook doen,

Nu ik toch aan het googlen ben, en zal dit ook in de zoekbalk typen ;), iemand ervaring met de Goldring e3?

Valt een beetje tussen de om10 en om20 in qua prijsstelling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@3rNsT

Reviews: in 99,9% van de gevallen 100% subjectief (of regelmatig erger zelfs, gesponsord) gewauwel over het 'warme gedetailleerde' geluid zonder enige onderbouwde onderbouwing/validatie van de resultaten, die je dus gerust kan negeren. Het is misschien leuk om te lezen vanwege foto's en de specificaties. Maar die kan je ook opzoeken op de website vd fabrikant.

Verder kan je snel 3 kwaliteitsgroepen maken (element, stylus type & shape). Stylus shape oftewel de gebruikte naald en slijping zegt 'alles' over de kwaliteit van een element:

Goldring E3, standaard bonded elliptical 0.3 x 0.7 mil
Ortofon OM10, standaard bonded elliptical 0.3 x 0.7 mil
Audio Technica AT-VM95E, standaard bonded elliptical 0.3 x 0.7 mil

OM20, nude round shank elliptical 0.3 x 0.7 mil
AT-VM95EN, nude round shank elliptical 0.3 x 0.7 mil

OM30 / OM40, nude square shank fine line
AT-VM95ML en SH, nude square shank fine line (microlinear, shibata)

Oftewel:
De eerste drie (OM10 etc) komen kwalitatief op hetzelfde neer, instap bonded elliptische naalden.
De klasse OM20 / 95EN is een duidelijke stap omhoog met naakte elliptische diamant ipv bonded.
De klasse OM30 / 95ML is nog een grotere stap omhoog met een nude fine line stylus voor betere weergave en langere levensduur.
(De Goldring equivalenten van de 2 duurdere klasses mag je er zelf bij zoeken, hoewel ik niet denk dat het de moeite is :+ Ik gok dat je dan resp uitkomt op een Goldring 2300 en 1012GX resp. 2400/2500 en 1022GX/1042GX)

Vergelijk dan de prijzen en trek zelf de conclusie. ;)

PS wil je toch wat reviews lezen met enige technische onderbouwing (=metingen) naast de nogal subjectieve luisterindrukken kijk dan naar:

https://www.lowbeats.de/t...serie-und-goldring-ethos/
https://www.lowbeats.de/t...-abtaster-bis-200-euro/2/
https://www.lowbeats.de/o...ilie-der-uebersichtstest/
https://www.lowbeats.de/u...00er-serie-5-mi-abtaster/
https://www.lowbeats.de/f...-audio-technica-vm-serie/

Ander relevant vraagje kan zijn welke platenspeler je hebt, en dan met name wat voor arm erop zit.
Dat bepaalt namelijk de keuzemogelijkheden wbt elementen. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 21-09-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Cap schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:31:
@3rNsT

Reviews: in 99,9% van de gevallen 100% subjectief (of regelmatig erger zelfs, gesponsord) gewauwel over het 'warme gedetailleerde' geluid zonder enige onderbouwde onderbouwing/validatie van de resultaten, die je dus gerust kan negeren. Het is misschien leuk om te lezen vanwege foto's en de specificaties. Kaar die kan je ook opzoeken op de website vd fabrikant.

Verder kan je snel 3 kwaliteitsgroepen maken (element, stylus shape):

Goldring E3, standaard bonded elliptical 0.3 x 0.7 mil
Ortofon OM10, standaard bonded elliptical 0.3 x 0.7 mil
Audio Technica AT-VM95E, standaard bonded elliptical 0.3 x 0.7 mil

OM20, nude round shank elliptical 0.3 x 0.7 mil
AT-VM95EN, nude round shank elliptical 0.3 x 0.7 mil

OM30 / OM40, nude square shank fine line
AT-VM95ML en SH, nude square shank fine line (microlinear, shibata)

Stylus shape oftewel de gebruikte naald en slijping zegt alles over de kwaliteit van een element.

Oftewel:
De eerste drie (OM10 etc) komen kwalitatief op hetzelfde neer, instap elliptische naalden.
De klasse OM20 / 95EN is een duidelijke stap omhoog met naakte elliptische diamant iov bonded.
De klasse OM30 / 95ML is nog een grotere stap omhoog met een echte nude fine line stylus voor betere weergave en langere levensduur.
(De Goldring equivalenten van de 2 duurdere klasses mag je er zelf bij zoeken, hoewel ik niet denk dat het de moeite is :+ Ik gok dat je dan resp uitkomt op een Goldring 2300 en 1012GX resp. 2400/2500 en 1022GX/1042GX)

Vergelijk dan de prijzen en trek zelf de conclusie. ;)

PS wil je toch wat reviews lezen met enige technische onderbouwing (=metingen) naast de nogal subjectieve luisterindrukken kijk dan naar:

https://www.lowbeats.de/t...serie-und-goldring-ethos/
https://www.lowbeats.de/t...-abtaster-bis-200-euro/2/
https://www.lowbeats.de/o...ilie-der-uebersichtstest/
https://www.lowbeats.de/u...00er-serie-5-mi-abtaster/
https://www.lowbeats.de/f...-audio-technica-vm-serie/

Ander relevant vraagje kan zijn welke platenspeler je hebt, en dan met name wat voor arm erop zit.
Dat bepaalt namelijk de keuzemogelijkheden wbt elementen. ;)
Dank hiervoor, blijf ik wel even zoet mee de komende tijd. Kwam zelf ook al wat tegen wat betreft bonded en nude naalden etc. In dat opzicht zal je toch qua prijs wel bij de 150 euro komen wil je dus echt (wellicht klein beetje opjectief) een verschil gaan merken.

Goed om daar eens een nachtje over te gaan slapen.

Ik heb een pro-ject debut recordmaster met de standaard arm, voor zover ik nu heb gevonden past daar wel relatief wat op. De om20 is uiteraard het meest simpele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@3rNsT Nou, ik zou de prijzen er eens bij pakken. Voor rond de 150 euro heb je bij de een nude elliptische naald en bij de ander zowaar een nude fine line stylus. En voor de standaard bonded stylus betaal je bij de een 100 euro, soms zelfs wel 150 euro, en bij de ander nog geen 50 euro. Dat is dus het punt. ;)

Op de Pro-ject Debut kan je bovengenoemde elementen wel kwijt, dus dat zal het probleem niet zijn. Het kost idd wel meer moeite als je overstapt op een ander element (monteren, uitlijnen).

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 20-09-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Cap schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:12:
@3rNsT Nou, ik zou de prijzen er eens bij pakken. Voor rond de 150 euro heb je bij de een nude elliptische naald en bij de ander zowaar een nude fine line stylus. En voor de standaard bonded stylus betaal je bij de een 100 euro, soms zelfs wel 150 euro, en bij de ander nog geen 50 euro. Dat is dus het punt. ;)

Op de Pro-ject Debut kan je bovengenoemde elementen wel kwijt, dus dat zal het probleem niet zijn. Het kost idd wel meer moeite als je overstapt op een ander element (monteren, uitlijnen).
Op die fiets,

Maar hoe kan het dan dat de AT-VM95ML dan op het zelfde prijs niveau zit als de OM20 maar wel een klasse hoger (qua soort diamand?) Is dat het merk? qualiteit van het element/naald zelf

Stel ik zou dan 150 euro over hebben, dan gaat de AT-VM95ML het meeste waar voor het geld bieden?

[ Voor 3% gewijzigd door 3rNsT op 20-09-2021 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3rNsT schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:29:
[...]

Op die fiets,

Maar hoe kan het dan dat de AT-VM95ML dan op het zelfde prijs niveau zit als de OM20 maar wel een klasse hoger (qua soort diamand?) Is dat het merk? qualiteit van het element/naald zelf

Stel ik zou dan 150 euro over hebben, dan gaat de AT-VM95ML het meeste waar voor het geld bieden?
Simpel gezegd, Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3rNsT schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:29:
[...]
Waar je misschien ook over moet nadenken is hoe het gebeurd is, en hoe groot de kans is dat het nog een keer gebeurt :P

Ook bij het uitlijnen van elementen sneuvelt wel eens een naald, dus je moet wel een inschatting van jezelf maken of je daar handig genoeg voor bent en een voldoende stille hand voor hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Eens.

De OM20 en OM30 naalden zijn een aantrekkelijke opties omdat die passen op de OM10 body. Dus die hoef je dan niet uit te lijnen. Hoewel... de vraag is natuurlijk hoe goed de OM10 af fabriek is uitgelijnd. Ga je er een duurdere OM20 of OM30 op zetten dan zal je dat op zijn minst even moeten gaan controleren. Maar goed, je hoeft het element in ieder geval niet los te halen van de arm dus minder moeite. ;)

De Audio Technica VM95 serie is qua techniek vs de prijs vrijwel onverslaanbaar, met de VM95ML misschien wel als de sweet spot. Dus ook dat is zeker een overweging.

De 2M serie van Ortofon is ook een optie maar in prestatie / prijs niet beter dan de OM serie en je zit natuurlijk met het nadeel dat je dan ook weer moet uitlijnen. In die zin dus minder aantrekkelijk voor jouw situatie.

Ook Goldring en Nagaoka maken zonder meer goede elementen, maar ze hebben wel een dusdanig prijsniveau tov technisch gelijksoortige elementen van Audio Technica en in mindere mate de Ortofon OM/2M dat je m.i. wel heel zeker moet weten dat het element optimaal combineert met jouw situatie (toonarm, phonokabels, phono-pre, luidsprekers, akoestiek, oren): dwz dat het eindresultaat is dat het geluid jou bevalt. Hoe het geluid zal zijn kan je m.i. daarom nooit bepalen op basis van reviews maar zal je echt zelf uit moeten proberen.

Verder is de vraag in hoeverre je (afh van apparatuur / opstelling / akoestiek / oren) een verschil zal opmerken tussen de verschillende typen/prijsklassen en, áls je het verschil opmerkt, in hoeverre dat het prijsverschil waard zal zijn. Er zijn genoeg mensen prima tevreden met een bonded elliptical. Deels door het verschil niet weten, deels door het verschil niet horen, deels door de opvatting 'goed is goed genoeg'. ;)

Daarbij is er nog het punt dat de betere kwaliteiten diamant (nude) doorgaans langer meegaan dan de instap (bonded). Voor geavanceerdere slijpingen (fine line) geldt doorgaans weer dat ze langer meegaan dan gewone elliptische vormen omdat het contactoppervlak met de groef groter is, dus de druk meer verdeeld wordt. Ook de levensduur vertaalt zich weer in het kostenplaatje.

Dat zijn wat mij betreft de rationele overwegingen gericht op het behalen van het - voor jou - optimale geluid t.o.v. het geld dat het kost bij de keuze v.e. element.

Daarnaast zijn er mensen waarbij het uiterlijk (vorm / kleurtje) van het element een essentiële rol speelt, of waar de prijs nauwelijks een rol speelt. Dan liggen de overwegingen weer anders.

En tot slot, als je je eigen vingers niet helemaal vertrouwt is het helemaal niet gek om niet meer dan 45 euro aan een element (ATVM95E) / naald (OM10) uit te geven voor een toch vrij goed resultaat.

Voor ieder wat wils dus. :)

PS Over de (wat duurdere) MC elementen heb ik het nog niet eens gehad. Kan je nagaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 21-09-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
mr_petit schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:40:
[...]

Waar je misschien ook over moet nadenken is hoe het gebeurd is, en hoe groot de kans is dat het nog een keer gebeurt :P

Ook bij het uitlijnen van elementen sneuvelt wel eens een naald, dus je moet wel een inschatting van jezelf maken of je daar handig genoeg voor bent en een voldoende stille hand voor hebt.
Auw ;)

Snap ik, is ook zeker een overweging, normaal ben ik wel iemand die netjes mijn zijn spullen omgaat, en ben zelf ook bezig geweest om na te gaan hoe het nu precies mis heeft kunnen gaan.
Cap schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:30:
Eens.

De OM20 en OM30 naalden zijn een aantrekkelijke opties omdat die passen op de OM10 body. Dus die hoef je dan niet uit te lijnen. Hoewel... de vraag is natuurlijk hoe goed de OM10 af fabriek is uitgelijnd. Ga je er een duurdere OM20 of OM30 op zetten dan zal je dat op zijn minst even moeten gaan controleren. Maar goed, je hoeft het element in ieder geval niet los te halen van de arm dus minder moeite. ;)

De Audio Technica VM95 serie is qua techniek vs de prijs vrijwel onverslaanbaar, met de VM95ML misschien wel als de sweet spot. Dus ook dat is zeker een overweging.

De 2M serie van Ortofon is ook een optie maar in prestatie / prijs niet beter dan de OM serie en je zit natuurlijk met het nadeel dat je dan ook weer moet uitlijnen. In die zin dus minder aantrekkelijk voor jouw situatie.

Ook Goldring en Nagaoka maken zonder meer goede elementen, maar ze hebben wel een dusdanig prijsniveau tov technisch gelijksoortige elementen van Audio Technica en in mindere mate de Ortofon OM/2M dat je m.i. wel heel zeker moet weten dat het element optimaal combineert met jouw situatie (toonarm, phonokabels, phono-pre, luidsprekers, akoestiek, oren): dwz dat het eindresultaat is dat het geluid jou bevalt. Hoe het geluid zal zijn kan je m.i. daarom nooit bepalen op basis van reviews maar zal je echt zelf uit moeten proberen.

Verder is de vraag in hoeverre je (afh van apparatuur / opstelling / akoestiek / oren) een verschil zal opmerken tussen de verschillende typen/prijsklassen en, áls je het verschil opmerkt, in hoeverre dat het prijsverschil waard zal zijn. Er zijn genoeg mensen prima tevreden met een bonded elliptical. Deels door het verschil niet weten, deels door het verschil niet horen, deels door de opvatting 'goed is goed genoeg'. ;)

Daarbij is er nog het punt dat de betere kwaliteiten diamant (nude) doorgaans langer meegaan dan de instap (bonded). Voor geavanceerdere slijpingen (fine line) geldt doorgaans weer dat ze langer meegaan dan gewone elliptische vormen omdat het contactoppervlak met de groef groter is, dus de druk meer verdeeld wordt. Ook de levensduur vertaalt zich weer in het kostenplaatje.

Dat zijn wat mij betreft de rationele overwegingen gericht op het behalen van het - voor jou - optimale geluid t.o.v. het geld dat het kost bij de keuze v.e. element.

Daarnaast zijn er mensen waarbij het uiterlijk (vorm / kleurtje) van het element een essentiële rol speelt, of waar de prijs nauwelijks een rol speelt. Dan liggen de overwegingen weer anders.

En tot slot, als je je eigen vingers niet helemaal vertrouwt is het helemaal niet gek om niet meer dan 45 euro aan een element (ATVM95E) / naald (OM10) uit te geven voor een toch vrij goed resultaat.

Voor ieder wat wils dus. :)

PS Over de (wat duurdere) MC elementen heb ik het nog niet eens gehad. Kan je nagaan.
Ja keuzes genoeg, en het punt of je uberhaupt de verschillen gaat merken is wel iets waar ik ook wel tegen aan loop.

Helemaal omdat ik nu niet kan switchen tussen de elementen, stel ik had het om10 element nog heel, en ik zou een upgrade doen naar een om20 of ATVM95ML, dan had ik nog relatief korte referentie gehad van het geluid van de om10.

Als ik de keuze maak voor een upgrade, dan moet de referentie van het geluid van de om10 vanuit mijn geheugen komen.

Wel iets om mee te wegen denk ik.

Voor alsnog in ieder geval erg bedankt voor alle moeite die jullie doen, ik ga kijken of ik voor mij zelf een goede overweging kan gaan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
Met elementen is en blijft het altijd lastig...
Er zijn zeer weinig zaken die je een element laten uitproberen.
Je kan er 1 bestellen via internet, uitproberen en dan als het niet bevalt terug sturen echter hebben bijna alle zaken een element uitgesloten van het terugsturen (net als hygiene producten).

En maak je de verkeerde keuze, dan ben zomaar een paar honderd (en meer) euro armer.

Ik zelf lees alle reviews van een element en pak daar de gemene deler uit.
Uiteraard neem je de matching met je arm en de rest van het systeem zo goed mogelijk mee.

Ik had het geluk dat ik de 2MBlack kon vergelijken met een Nagaoka MP500 , beide op een SME koppeling dus ik kon lekker switchen en zodoende een afweging maken.

Verder krijg je naarmate je verder in deze hobby komt wat meer "gevoel" bij bepaalde type en merken.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:08
Spontaan kwamen overeenkomsten tussen wijnen en elementen / naalden bij mij op. Ook bij wijnen is het een mix van feiten (rood = rood en zoet = zoet) en voorkeuren, soms zelfs afhankelijk van de omstandigheden (bij vlees of vis).

Wijnen:
Rood, wit, droog, zoet (verder reikt mijn kennis absoluut niet wat wijnen betreft :+ ).
De ene wijn 'drink je bij rood vlees', de andere 'juist bij vis', volgens de kenners en de labels in de supermarkt.
Ook met wijn schijnt het zo te zijn dat je ervaart en leert door ze te drinken, beginnend bij een fles van een paar Euro, mogelijk in de loop der jaren oplopend naar een eigen voorraad met flessen van 10-tallen Euros per stuk.
Ook opvallend: sommige wijnen worden beter naarmate ze ouder worden.

Elementen / naalden:
Eliptisch, bonded, nude, conisch, MM, MC.
Het ene element matchet met een hele lichte arm, een andere met een zwaardere.
Het ene element doet klassieke muziek het meeste recht, het andere juist rock.
Je begint, zeker als het de eerste platenspeler is, met een niet al te duur element, waarna het zomaar mogelijk is dat de opvolger een 'stapje hoger' is, of van een ander merk. Mogelijk zelfs een display met meerdere elementen, al dan niet i.c.m. een headshell.
Een element presteert na een inspeelperiode optimaal (uitgaande van een goede afstelling :*) ).

Disclaimer: elk vergelijk gaat wel ergens mank ;) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Omdat het kan vandaag voor € 5,- een LP van Kayak op de kop getikt bij Kringloop winkel Twedde Kans in Meterik... Die heeft eerder (gisteren) lekker op de platendraaier gelegen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/BcEADLXI3J9FP2PURHRRI0x9cVQIOw_vpHIBtDTmg48FizRbcrhNS2nsgSGdJhN37xUG37OsekjwxUeF-Agm_q2jLwY2DhPhVq6_TbxzpP5znrDhF-_R37aLgsO8XisbIK3dRNI2rqw=w2400

Wel is duidelijk geworden dat deze LP wel een wasbeurtje mag krijgen van mijn Knosti bak...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag even in The Mall of The Netherlands geweest, en even wezen kijken bij Paagman of er wat leuks lag op vinylgebied.
Thuisgekomen met Tarantino Experience 2LP met allerlei nummers uit zijn films op geel en rood vinyl

Verder nog:
Robert Plant Live at Knebworth 1990 op geel vinyl
Editors - In this light and on this evening
Editors - Black Gold op hoe raad je het, zwart vinyl
Editors - The Back Room op wit vinyl
Pearl Jam - Alive EP met 4 nummers en een etched B side

Lekker plaatjes draaien met twee draaitafels.

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik had de vinyl versie van Lady Blackbird / Black Acid Soul al een paar weken liggen. Nu kunnen en mogen genieten. Vind d’r muziek heerlijk en ook dit album vind ik weer genieten.

Maar... De A kant plopt als een malle. Tussen de nummers/tijdens afspelen van de tracks. Wat is dat toch tegenwoordig? Dit is namelijk niet m'n eerste moderne kraak en plop album.
Vreemde is dat de B kant perfect is. Stil als een muis. Ik moet A met B nog een keer gaan vergelijken maar het ljjkt erop dat de B kant ook voller in het laag klinkt. Kan mij vergissen in dit laatste.

Wat moet ik hier nu weer mee? Ga bij m'n maatje binnenkort de plaat wassen op zijn Okki.Ik kan contact opnemen met de verkopende partij Band camp... Dat was het wel.
Vroeg mij af of er meer hier last van hadden, nieuwe albums met een discutabele pressing oid?

Betreft lady blackbird black acid soul
Technics sl1200MK5G/Ortofon Blue
Simaudio Moon Ace

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Oban606 Ja helaas maken sommige fabrieken waar het vinyl gemperst wordt er regelmatig een zooitje van. Kleine krasjes etc.

Dat is de reden dat ook ELKE plaat nieuw/gebruikt eerst een Okkie Nokkie behandeling krijgt want soms zit er ook een soort "waas" op de plaat.

De wat betere " audiofiele" uitgaven, in kleinere oplagen, komen een stuk beter uit de fabriek.,.. al hoewel ook daar weleens een defecte tussenzit helaas.

Ik denk dat ik van al mijn nieuwe platen er een stuk of 15 terug heb gestuurd voor een nieuwe omdat het zelfs met blote oog al te zien was dat er beschadigingen op zaten

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 22:08

Toshirou

Vinyl Surfer

oldsmelly schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:46:
@Oban606 Ja helaas maken sommige fabrieken waar het vinyl gemperst wordt er regelmatig een zooitje van. Kleine krasjes etc.

Dat is de reden dat ook ELKE plaat nieuw/gebruikt eerst een Okkie Nokkie behandeling krijgt want soms zit er ook een soort "waas" op de plaat.

De wat betere " audiofiele" uitgaven, in kleinere oplagen, komen een stuk beter uit de fabriek.,.. al hoewel ook daar weleens een defecte tussenzit helaas.

Ik denk dat ik van al mijn nieuwe platen er een stuk of 15 terug heb gestuurd voor een nieuwe omdat het zelfs met blote oog al te zien was dat er beschadigingen op zaten
Het is zelfs zo dat bij zover ik weet, dat sommige albums als het tweede album van Led Zeppelin het geval geweest dat dit voorkwam in meerdere gevallen. Zij het dat Atlantic dit met opzet deed omdat de kant B te luid (teveel laag) was opgenomen. De A kant moest nog best OK zijn zoals ik heb vernomen van verschillende fora, maar kant B moet voor goedkope toneams een hel zijn. Dat beide zijde elk een andere master gebruiken was een oplossing, zo leek het 8)7.

Zo zijn er voorbeelden van dat album, die aan de ene kant de Robert Ludwig master hebben en aan de andere kant een compleet andere mastering gebruiken (door wie, dat weet ik zo even niet). Ook is dit met wat Jazz LP uit de jaren 60 gedaan, waarbij kant A een originele RVG master is en kant B door een compleet ander persoon is gedaan.

Dus in dit soort unieke situaties is het niet vreemd dat elke zijde een "eigen geluidskarakter" heeft. Ik weet niet of ik hier blij van zou worden... :X

[ Voor 13% gewijzigd door Toshirou op 24-09-2021 14:56 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jgf3splbhjYHnm7-IIfLHGLCjDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqrKmyUKemKVgVBzfzpDc1zu.jpg?f=fotoalbum_large

De buren zijn niet thuis dus ik kan lekker lang genieten.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b4tnry-qRV8LbLkTAugQ8qVBzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txSz98SFpG84jktiqwiEvNPI.jpg?f=fotoalbum_large

Klassieker van marktplaats op de platenspeler :-)

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een moderne Soundburger look-a-like platen speler met alle moderne features review door Techmoan:

• Ed.juh
Strakke hoes ontwerpen, als de muziek dan ..... ( smaak drempel, niet overheen stappen )

En onder het motto, je hebt nooit genoeg platenspelers, is er bij de SL-5 en de 505-2, nu ook nog een TD-150-2 gekomen. Ook die gaan we weer even mooi maken. Staat nu te draaien, en het klinkt niet gek. Geen idee wat voor naald/element erin zit, het element zal wel standaard zijn voor de TP13 arm. Volgende week maar eens proberen of ik de naald kan identificeren. Mooi trouwens die klassieke grill-lepel, ja, hier wordt ik wel blij van.

Nu eens kijken welke van de spelers ik ga voorzie van een 50 nW FM stereo zender, Blauwtand heeft zo zijn beperking, en het lijkt me wel iets wat bij die tijd hoort. Tenslotte zit er niks analoogs meer op de kabel, en vroeger zat er wel vaker een 'modulator' in een platenspeler verwerkt. Kort onderzoek gedaan, het waren meestal mono middengolf zendertjes die daar vroeger voor werden gebruikt. " phono oscillator " voor diegeen die zich wil inlezen. De huidige opstelling is wat WAF onvriendelijk, en de mogelijkheid tot langere bekabeling ( >2 meter ) behoorlijk beperkt, dus ach, waarom niet.
rcor schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:03:
Een moderne Soundburger look-a-like platen speler met alle moderne features review door Techmoan:
Niet het hele filmpje bekeken, maar het eerste wat me opviel:
Soundburger - mid jaren 80 - arm met overhang: tracking error ca. 2% max
Coturn - 35 jaar later - rechte toonarm: tracking error ca. 12% max....

35 jaar achteruitgang.... :D

• Ed.juh
Het zijn leuke en informatieve filmpjes die Technomoan maakt, en er is zoals mr_petit terecht opmerkt een hoop achteruitgang te zien. Classic en Vintage worden straks niet alleen maar hipster begrippen, maar geven meer aan waar in de hifi-curve je spullen thuis horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ed.juh schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:26:
Classic en Vintage worden straks niet alleen maar hipster begrippen, maar geven meer aan waar in de hifi-curve je spullen thuis horen.
Ja.
Ik heb zelf trouwens zo het idee dat Hifi/High end als hobby uitstervend is.
En dat de leeftijd van de gemiddelde audiofiel misschien ook al ruim boven de 50 ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pman63
mr_petit schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:36:
[...]

Ja.
En dat de leeftijd van de gemiddelde audiofiel misschien ook al ruim boven de 50 ligt.
Dat heeft denk ik ook met de weggooi cultuur te maken zoals we die zelf hebben gemaakt en in stand houden.
Vinyl is een luxe die weinig mensen zich meer veroorloven want het kost tijd, het is zoveel makkelijker om even door te skippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ja.
Boven de 50? check ;) Hell ik zie in de verte 58, 59 en 60 al opdoemen.

Ik vervang en upgrade wel eens wat op audio hardware gebied , maar een audiofiel ben ik echt niet. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
[...]

Ja.
Hopelijk haal ik het gemiddelde dan nog een beetje naar beneden. Ben 25 jaar oud :)

Aan de andere kant zijn mijn spullen dan ook weer niet van audiofiele kwaliteit (m.u.v. de Thorens TD-160?). Mijn Rotel A11 Tribute versterker en Monitor Audio Bronze 200 speakers zijn volgens mij namelijk gewoon instapmodellen van beide merken.

De prijsklasse van alles wat volgens diverse fora audiofiel is gaat mij nog een beetje te ver.

[ Voor 31% gewijzigd door TheBlackestCrow op 25-09-2021 14:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
TheBlackestCrow schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:24:
[...]
Mijn Rotel A11 Tribute versterker en Monitor Audio Bronze 200 speakers zijn volgens mij namelijk gewoon instapmodellen van beide merken.
Dat maakt niet uit, het is wel Hifi.
Die rotel is 2 kanaals. Daarmee waan je je echt al in een hele andere wereld dan de gemiddelde consument ;)
Het zijn beide ook niet echte massamerken :)
Prijs is namelijk niet het belangrijkste voor Hifi als hobby.
Veel geld uitgeven is namelijk net zo makkelijk als weinig geld uitgeven. Het proces is precies hetzelfde.
Het gaat om het proces of de weg die je bewandelt voordat je op ok klikt.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 25-09-2021 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KvM_2019
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-06 21:32
Ik zie ook wel veel mensen in m’n omgeving die genoegen nemen met een goedkope Bluetoothspeaker. Prima voor buiten, maar binnen wil ik toch wat meer van m’n muziek genieten. Heb het geld niet over voor echte high-end, maar ben erg blij met mijn Audiolab 6000a en Focal Chora 826. 🙃 En met mijn platenspeler uiteraard, een Pioneer PL-510 met eenvoudig Audio Technica-element (geen idee welke precies, dat zou ik moeten checken).

Ik ben bezig aan de tweede helft van m’n 30s overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door KvM_2019 op 25-09-2021 15:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-06 20:40
Vandaag de 1229 goed afgesteld, altijd een fijn klusje met vier of vijf variabelen die elkaar allemaal in meer of mindere mate beinvloeden.

De motor heb ik ook opengehaald en gesmeerd. De toerentalregeling en pitch control had ik al eerder gedemonteerd, schoongemaakt, gesmeerd en weer in elkaar gezet. Hij loopt nu perfect op snelheid met de pitchregelaar precies in het midden.

Volgende klus wordt de toonarmbedrading van de 701 vernieuwen, daar heeft 1 draadje af en toe een onderbreking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8lOBSqHmhfU11DT4ZHHjM3ewvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MRtUJXtQwSKF11KyrdSN17Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
In alle eerlijkheid heb ik de afgelopen week één moment gedacht "ik stop met het kopen van LP's".
Nou ben ik even rustig gaan zitten en het was ook snel weer over :o . Maar de bedragen die je nu voor een nieuwe LP neer moet tellen worden wel heel hoog. Zeker als het om namen als Pink Floyd (Live At Knebworth 1990 a €42,00) of Flotsam & Jetsam (Blood In The Water a €28,00) gaat. Ook 2e-hands wordt met de week duurder, lijkt het wel. Dat zijn toch ondertussen wel heel stevige bedragen.

Als ik dan bijvoorbeeld een 2e-hands CD van Ozzy Osbourne (Live At Budokan) voor €3,50 zie ........

Nah, wees gerust. Ik stop dus echt niet. Daarvoor vind ik het medium LP véél te gaaf.
Muziek, platenspelers en LP's zijn en blijven mijn passie _/-\o_

Nu op de draaiert: Scorpions - Acoustica :9~ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Vintage1967 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:55:
In alle eerlijkheid heb ik de afgelopen week één moment gedacht "ik stop met het kopen van LP's".
Nou ben ik even rustig gaan zitten en het was ook snel weer over :o . Maar de bedragen die je nu voor een nieuwe LP neer moet tellen worden wel heel hoog.
Gelijk heb je en ik vrees dat het nog erger wordt. Deze zomer mocht ik met twee andere vinyl vrienden een loods van een dealer bezoeken, hij had al bijna een jaar geen beurzen meer mogen doen en wou uitzonderlijk enkele klanten door zijn stock (2de hands, nieuw, collectors editions, audiofiele platen) laten neuzen. Hij liet duidelijk blijken als hij ons zou toelaten en we gingen “cherry picken” (wat natuurlijk de bedoeling was) hij ook wel verwachtte dat we toch,een aanzienlijk bedrag gingen spenderen.

We hadden in totaal al,een uur of 5 zitten diggen toen ik over de aanschaf van een LP twijfelde, ik zat al over de €500 en twijfelde of deze er nog bij kon (nirvana from the muddy banks of the wishkah, eerste druk nog in shrink voor €75). Hij vertelde me niet talmen want dat na de herfst de prijzen dramatisch gingen stijgen, vooral de nieuwe LPs (en de 2de handse markt volgt dan altijd) en dat we zeker een stijging van 40% mochten verwachten daar het voor hem ook een heel stuk duurder zou worden. Natuurlijk dacht ik “verkoopspraatje”
Maar een een maand of twee later zag ik bij mijn platenboer de nieuwe Billy Eilish liggen voor maar liefst €40, geen speciale editie maar de gewone LP. Niet dat ik een fan ben, maar ik vroeg de beste man de reden van de prijs, want volgens mij waren nieuwe LPs nog altijd tussen de €18 - €25. Zijn uitleg was dat zijn aankoopprijs schrikwekkend hoog was en dat dit “het begin”was. Blij was hij er zeker ook niet mee

En vorige week las ik deze editorial :

https://www.trouw.nl/cult...mand-meer-kopen~be05b246/

Natuurlijk de prijs van vinylkorrels , vouwkarton en vooral logistiek, vervoer en containers is enorm de hoogte in geschoten maar ik vrees dat het vooral de muziekindustrie is die zich weer vakkundig de nek aan het omdraaien is door de vinylkoe uit te melken.

Leren ze het dan nooit ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afgelopen week zijn er ook bij het label Blue Note de nodige veranderingen qua release data doorgevoerd. Alle Tonen Poet releases zijn ineens op een status van vastgestelde data naar een "onbepaalde tijd, nog bekend te maken verschoven". Zullen hier ook de nodige problemen aan de hand?

Mijn platen van Blue Note zijn hier nu al de afgelopen twee maanden gemiddeld twee tot vier weken later op de deurmat. Voorheen altijd strikt op tijd... Dus ik vermoed dat de nodige tekorten aan resources ook hier de levertijden en zelfs de prijzen kunnen beïnvloeden. Al is dat laatste nog niet gebeurd, maar zeg nooit nooit...

Overigens is een prijs voor een pop album van €40 wel absurd te noemen, ook het nieuwe album van Lana del Rey ligt in deze prijsklasse. Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat...🤔

Overigens voel ik mij best jong met 35 als ik zo zie wat de gemiddelde leeftijd van de gemiddelde audiofiel of platen liefhebber is... Al zal die zeker zakken door alle Crosley en Victrola koffer eigenaren die doorstromen naar iets volwaardigs. En de groep die alleen luistert vanwege het nu hippe imago, die zal snel afvallen (zoals de hippe kids op YouTube met hun dure platen op de platen verslindende koffers... 🤦‍♂️).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
Ik vermoed zo, dat de conclusie na bovenstaande postings moet zijn, dat wij dan maar anticyclisch moeten gaan denken. Hier in de kringloop zijn gewone LP's al 2.50, en de specials al 5.00 euro. De keuzes voor special zijn volkomen random trouwens. De CD's gingen echter van 1 euro, naar 0.50 euro.

2e hands goede cd-spelers zitten nu behoorlijk onder het niveau van de goede 2e hands platenspelers.
De keuze is qua smaak niet gillend groot, maar Wim Kan 1973 heb ik op CD nog niet gezien.

Wat ik heb op plaat, dan maar koesteren, en even uitwijken naar CD dan maar.
Oh, wellicht een idee om alle BZN overduidelijk lang staande albums maar te vermalen, zoals ....., dan is er voorlopig geen probleem met grondstoffen :P, men kan daar zelf de geijkte kandidaten wel voor uitkiezen. Er is een doorloop probleem met sommige genres.

Maar ook hier lijkt het al een tijdje bezig te zijn, ik vond deze thread uit 2015 > https://www.discogs.com/forum/thread/410419

[ Voor 17% gewijzigd door Ed.juh op 26-09-2021 21:15 . Reden: even iets meer politiek correct stelling nemen ( excuus -rcor-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Ik zie bij Plato/Concerto vooralsnog niet echt grote stijgingen in prijs (ook niet bij het nieuwe vinyl) En dat Lana daar 36,99 kost heeft denk ik meer te maken dat het een dubbel-LP is. (Net als die van Billie overigens (die iets duurder is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Het album Senjutsu van Iron Maiden is wel aardig duur. Het is dan wel een 3lp maar de normale editie is €50, de rode variant is €70 en de zilveren variant is €75 bij Plato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Ben echt een hele grote vinyl adept maar ook ik zit echt te kijken of ik voor sommige uitgaven niet de (SA)CD versie ga kopen. Het gaat mij niet alleen om de muziek maar zeker ook om de totaal ervaring van het draaien van vinyl maar de hoofd moot is echt muziek.
En om nu gewoon voor een simpele recht to recht aan versie gewoon 30-40 euro te moeten gaan betalen is me toch echt te gortig aan het worden.
Voor een mooie audiofiele uitgave best nog bereid meer te betalen, en daar komen er niet zoveel uit (in de genres die ik zoek althans)

Het wordt dus simpel gezegd minder kopen of dan soms toch maar een andere medium want het fysieke medium blijft me wel aan trekken.

Dat gezegd hebbende, Apple music op mijn cambridge muziek streamer klinkt toch ook wel erg lekker moet ik bekennen

[ Voor 23% gewijzigd door oldsmelly op 26-09-2021 14:35 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369122

Ik heb om dezelfde reden niet al te lang geleden Every Third Thought van David Duchovny op CD aangeschaft ipv de plaat. Ik wilde dat album heel graag hebben maar het zou 3 a 4 keer zo duur zijn om hem op vinyl te halen. Dat vond ik toen iets te veel.

Ik twijfel al langer om over te gaan naar CD's gezien die prijsverschillen. Helemaal tweedehands CD's zijn enorm goedkoop, al zit daar natuurlijk ook een hoop bekraste zooi tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
TheBlackestCrow schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:12:
Het album Senjutsu van Iron Maiden is wel aardig duur. Het is dan wel een 3lp maar de normale editie is €50, de rode variant is €70 en de zilveren variant is €75 bij Plato.
Dan hebben we het wel over limited editions en 3 LP's dus als je dat door 3 deelt valt het wel mee. (de dubbel-CD kost ook al 21 of 23 euro)
Als je alleen via de band of het label zelf kan kopen ben je vaak duurder uit, alleen al vanwege de verzendkosten en invoerrechten als het van buiten de EU komt. De maker ziet daar jammer genoeg niets van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-06 17:06
Het probleem met de prijzen van vinyl is dat de grote jongens Sony Music, Universal en Warner de inkoopprijzen hebben verhoogd, dan wel met €1 tot wel €16...... Het wordt echt het zwarte goud op deze manier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

ed73 schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:17:
Het probleem met de prijzen van vinyl is dat de grote jongens Sony Music, Universal en Warner de inkoopprijzen hebben verhoogd, dan wel met €1 tot wel €16...... Het wordt echt het zwarte goud op deze manier....
Tot de benodigde grondstoffen weer voorradig zijn, maar daar zal wel vermoedelijk minimaal 1,5 jaar overheen gaan. En dan ben ik nog positief over de hele situatie. Al las ik op wat Engelse sites dat de backorders inmiddels bij enkele perserijen in de UK op slot zitten, wat betreft het aannemen van nieuwe bestellingen.

Als je bedenkt dat zelfs een artiest als Taylor Swift minimaal zes maanden moest wachten tot de uitgave van haar album (digitaal en Cd waren al eerder verschenen). En ook Ed Sheeran moet wachten, dan spreek je toch niet over de kleine spelers uit de muziekindustrie. En laat staan dan de kleine labels uit de niche en indie hoeken.

De oplossing, meer perserijen opzetten om het overschot aan orders op te vangen en om aan de grote en toenemende aanvraag te kunnen voldoen?

Ik weet het niet, maar zou de tweedehands markt hierdoor winnen aan populariteit? En worden straks de tweedehands platenzaken duurder omdat men verkast van nieuw naar oud 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
Dat in de UK de boel op Backorder zit, dat wijdt ik dan maar aan een tekort aan Oost-Europese vrachtwagen chauffeurs.

Maar op een andere noot, ja, dit soort spelers, en dan noem ik ook even een AbbA vs Adele. Daar werd hetzelfde gezegd, dat het wel erg vervelend was om met de schaarste 2 van zulke toppers op plaat te zetten. Jammer dat de internet archieven niet diep genoeg gaan om de plastic schaarste van de CD eens in historisch perspectief te zetten.

Mijn gevoel zegt me dat het aloude liedje is, we gaan weer iets uitmelken, en in prijs verhogen. De consument koopt het toch wel, en anders pakken we een ander medium.
Tsja, we hebben ( industrie ) zoveel winst misgelopen met /Napster/oid dat moet toch gecompenseerd worden. Steeds weer een toch in mijn ogen slap verhaal, waar ineens best veel aandacht aan wordt besteed. Schaarste marketing. En van nieuwe platen naar oude platen, tsja, dat hadden we rond 2000 of eerder moeten doen. Wat er nog is, is niet veel en niet VG+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ed.juh schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:26:
Ik vermoed zo, dat de conclusie na bovenstaande postings moet zijn, dat wij dan maar anticyclisch moeten gaan denken. Hier in de kringloop zijn gewone LP's al 2.50, en de specials al 5.00 euro. De keuzes voor special zijn volkomen random trouwens. De CD's gingen echter van 1 euro, naar 0.50 euro.

2e hands goede cd-spelers zitten nu behoorlijk onder het niveau van de goede 2e hands platenspelers.
De keuze is qua smaak niet gillend groot, maar Wim Kan 1973 heb ik op CD nog niet gezien.

Wat ik heb op plaat, dan maar koesteren, en even uitwijken naar CD dan maar.
Oh, wellicht een idee om alle BZN maar te vermalen, dan is er voorlopig geen probleem met grondstoffen :P

Maar ook hier lijkt het al een tijdje bezig te zijn, ik vond deze thread uit 2015 > https://www.discogs.com/forum/thread/410419
Dat kun jij zeggen, vermaal BZN maar om de grondstoffen, maar daar zijn toch ook nodige liefhebbers voor te vinden... Mijn moeder was bijvoorbeeld groot liefhebber van BZN... Toen zij in 2016 overleed heb ik serieus het nummer "May We Always Be Together" van hun gedraaid tijdens de crematie dienst...

Met het album waar dit nummer op staat (Green Valleys) heb ik hierdoor wel een zware emotionele binding (ik heb het nummer destijds vanaf de LP gedigitaliseerd om hem in het crematorium ten gehore te kunnen brengen)... Moet er ook niet aan denken dat iemand die LP door de vermaler haalt voor nieuwe LP's, ook al heb ik zelf verder geen binding met de muziek van BZN...

Punt wat ik wil maken is eigenlijk dat jij BZN helemaal niet leuk vindt en dat een ander dat juist wel leuke muziek vindt... Smaken verschillen en besef wel dat zo'n opmerking over een vermaler daardoor niet handig is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Hij heeft anders wel degelijk een punt. Niet omdat er geen liefhebbers van BZN zouden zijn, maar omdat ze in grote getalen bij de kringlopen en rommelmarkten liggen. De markt voor BZN lijkt me verzadigd. Die liggen daar over 10 jaar nog. Al die andere kringloop classics, zoals James Last, Alle 13 Goed, etc kunnen volgens mij prima gerecycled worden voor iets waar wél nog vraag naar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed.juh
@rcor Excuus, het was maar een voorbeeld. En ik snap dat er fans van zijn.

Het was bedoeld om als voorbeeld te dienen voor de verzadiging van bepaalde artiesten dan wel genres die de kringlopen overspoelen. Heel enkele keer valt er iets afwijkends te vinden, maar ook dat moet dan wel binnen je smaak vallen.

Ik zag een tijdje terug op YouTube een stukje waarbij een kleinere platenproducent zijn grondmateriaal verkreeg dankzij donaties vanuit thrift-shops. Wat er langer dan 6 maanden bleef staan, werd gedoneerd, en door hem vermalen om nieuwe platen van te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Ed.juh schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:11:
Ik zag een tijdje terug op YouTube een stukje waarbij een kleinere platenproducent zijn grondmateriaal verkreeg dankzij donaties vanuit thrift-shops. Wat er langer dan 6 maanden bleef staan, werd gedoneerd, en door hem vermalen om nieuwe platen van te maken.
Ik vind zulke initiatieven helemaal niet verkeerd. Zeker als het 13 in een dozijn elpees zijn.

Ik vraag me af of het echt nodig is dat zo'n beetje alles wat nu uitkomt op 180 gram geperst moet worden. Vroegah deden we het ook met 120 gram en was alles wat dikker was een luxe. Volgens mij voegt het bij veel werk niets toe om het op 180 gram te persen. Breng het terug naar 120 gram en je kunt 50% meer platen persen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ed.juh schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:11:
@rcor Excuus, het was maar een voorbeeld. En ik snap dat er fans van zijn.

Het was bedoeld om als voorbeeld te dienen voor de verzadiging van bepaalde artiesten dan wel genres die de kringlopen overspoelen. Heel enkele keer valt er iets afwijkends te vinden, maar ook dat moet dan wel binnen je smaak vallen.

Dat had ik wel door hoor... ;) Maar je had dan beter kunnen zeggen dat bijvoorbeeld LP's met diepe krassen of andere on afspeelbare schade hergebruikt kunnen worden als grondstof voor nieuwe LP's... Dan schop je niemand tegen hun scheenbeen aan, want ook ik juich het hergebruik van materialen toe als dit mogelijk is... :) Vandaar de wake up call...

Overigens ben ik van mening dat we ook grondstoffen kunnen besparen door van dat 180 grams vinyl af te stappen... Dat draagt eigenlijk zo goed als niets bij aan de geluidskwaliteit en daar valt dus ook nog wat winst te behalen... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 27-09-2021 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Over het prijzenverhaal hierboven… iemand enig idee waarom een dubbel LP met 12 nummers rond de €300 moet kosten?
https://www.jpc.de/jpcng/...aising-hell/hnum/10466453
De nummers zelf lijken me ook niks nieuws onder de zon (een setje willekeurige 80’s hits).
Gevalletje van uitmelken? Of zijn ze al hun eigen koe aan het slachten nog voordat ie uitgemolken is?

Misschien hadden ze genoeg van scalpers en hebben ze besloten de prijzen zelf kunstmatig de lucht in te gooien, om zelf een groter puntje van de taart op te eten, ipv grote bedragen naar moraalloze flippers te zien gaan. Had er zelf een paar maanden geleden ook last van. Ik kocht altijd graag de Dream Dance Best Of serie, maar het laatste deel kon ik nergens meer krijgen. Ik was er door drukte een beetje laat bij, maar vroeger kon ik die delen na 1 of 2 jaar nog steeds vinden voor hun normale prijs. Nu was ie een maand na release al nergens meer te vinden. Behalve op doorverkoop plekken zoals discogs en ebay, voor een veelvoud van de prijs. Door dat soort dingen heb ik ook steeds minder zin om LP’s te kopen. Dan maak ik zelf wel een cassette, met een bandje van de kringloop van 50 cent…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik vind het echt heel jammer dat veel nieuwe releases op LP zo veel moeten kosten, wat de reden ook is, alhoewel ik niet geloof dat het alleen om de prijs van grondstoffen gaat. Iets met Melk en een }:O ? En misschien moeten we de hand in eigen boezem steken, want we (ik ook, hoor :F ) laten ons ook gek maken met events als RSD (2x dit jaar!) en Black Friday. Ik zie dit als een voorbeeld van het bewust creëren van schaarste. De limited en luxe editions vliegen je rond de oren, en niet alleen rond RSD. Zouden al die albums ook zo gewild zijn als ze als standaard uitvoering op een mooie herfstdag gereleased zouden worden? Dus 'ja', marketing-technisch is RSD natuurlijk briljant, maar rationeel vind ik het waanzin ten top.

Vanuit ideologisch oogpunt kijk ik ook eerst naar een 2e-hands LP. Daarbij ben ik zeker niet "Roomser dan de Paus" en weeg prijs, kwaliteit en de zekerheid van kunnen retourneren bij een goede webshop of winkel dan ook zeker mee in de afweging. Trouwens, mijn ervaringen bij Discogs wat betreft retourneren bij problemen zijn gewoon goed.

Ik hecht veel waarde aan de fysieke vorm van muziek. Maar als een LP dan zó veel meer kost dan een CD, tja, dan wordt de keuze wel steeds makkelijker. En dat blijft met veel pijn in het hart. Ik blijf LP's kopen tot het moment dat ik het echt niet meer kan of wil betalen. LP's verzamelen en luisteren is niet mijn hobby, maar mijn passie!

Ik hoop echt dat gezond verstand zal winnen en dat de wal het schip zal keren.
Het zal toch niet zo zijn dat de LP-hobby de komende periode (jaren?) alleen voor de Happy-Few is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-06 12:58
De Machine Podcast had er een goed stuk over waarom de LP prijzen omhoog schieten, in deze aflevering; vanaf 36 min (weet niet meer): https://open.spotify.com/...VmetgqVtcD46A&dl_branch=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
kozue schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:08:
Over het prijzenverhaal hierboven… iemand enig idee waarom een dubbel LP met 12 nummers rond de €300 moet kosten?
https://www.jpc.de/jpcng/...aising-hell/hnum/10466453
De nummers zelf lijken me ook niks nieuws onder de zon (een setje willekeurige 80’s hits).
Gevalletje van uitmelken? Of zijn ze al hun eigen koe aan het slachten nog voordat ie uitgemolken is?
Heel eenvoudig, net als waarom goud duurder is dan ijzer. Schaarste (limited numbered edition) en aanbod drijven de prijs op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De saga, want zo is het met deze jukebox, is dat hij op dit moment aan het spelen naast mij er zomaar mee op kan houden. Een plaatje slaat dan niet meer af, en dat duidt dus op storing tussen motor aansturing en de afslag en verdere afhandeling van het plaatje zoals de arm die terug naar rust stand gaat, en het plaatje weer in het magazijn geplaatst wordt.

De motor unit regelt de draaitafel motor en het afslag mechanisme wat door de arm in werking gezet moet worden. En daar zit het hem in. Van het ene op het andere moment werkt die afslag niet meer. Uurtje uit zetten doet wonderen want dan werkt het soms weer, soms niet. Een dag rust, en vandaag doet hij het weer voorlopig, maar ik zit er al klaar voor, om nu eens te onderzoeken wat er nu precies gebeurd. Ik verdenk een rot electronisch onderdeel wat warm wordt en er dan mee kapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
pman63 schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:32:
[...]

Heel eenvoudig, net als waarom goud duurder is dan ijzer. Schaarste (limited numbered edition) en aanbod drijven de prijs op.
Zo eenvoudig is het anders niet. Ja, limited editions zijn vaak duurder dan gewone. Maar ik heb al genoeg limited editions gezien en die kwamen meestal niet boven de 30 a 40 euro. Ik heb de complete serie gekleurd vinyl van Within Temptation en die waren allemaal limited editions en genummerd (daarna worden ze gewoon zwart) en de meeste waren €25. Een prijs van €300 kun je niet simpelweg verklaren met een “limited” labeltje.

Maar eigenlijk zijn alle LP’s tegenwoordig limited editions. Ze drukken er een x aantal en zouden die misschien bij kunnen drukken als ze op zijn, maar volgens mij gebeurt dat in de praktijk nauwelijks. Ipv een herdruk drukken ze gewoon een nieuwe release.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:26
Nog een kringloop tip voor de Vinyl liefhebbers, de Kringloop winkel aan de Gordelweg in Rotterdam. Een flinke voorraad , en redelijk geprijsd (in ieder geval te duur voor de marktplaats doorverkoper).

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Ik heb een Okki Nokki besteld. Volgens de webshop op voorraad,maar (je raadt het al) met een beetje geluk over een maand leverbaar. |:(
Zij kwamen met de dynavox rcm-400 https://www.botselec.nl/dynavox-vinyl-wasmachine-rcm400.html als alternatief. Ik ken deze niet en kan er online eigenlijk niets zinnigs over vinden. Iemand ervaring met dit apparaat?
Ik weet wel dat de Okki Nokki elders ook niet goed leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-06 13:44

D_V

Vinylprijzen rijzen inderdaad de pan uit, ik had al het gevoel een koopje te hebben met de lp van Billie Eilish voor 24 euro tweedehands, omdat die hier voor 40 euro nieuw in de winkel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
chromium schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:12:
[...]

Gelijk heb je en ik vrees dat het nog erger wordt. Deze zomer mocht ik met twee andere vinyl vrienden een loods van een dealer bezoeken, hij had al bijna een jaar geen beurzen meer mogen doen en wou uitzonderlijk enkele klanten door zijn stock (2de hands, nieuw, collectors editions, audiofiele platen) laten neuzen. Hij liet duidelijk blijken als hij ons zou toelaten en we gingen “cherry picken” (wat natuurlijk de bedoeling was) hij ook wel verwachtte dat we toch,een aanzienlijk bedrag gingen spenderen.

We hadden in totaal al,een uur of 5 zitten diggen toen ik over de aanschaf van een LP twijfelde, ik zat al over de €500 en twijfelde of deze er nog bij kon (nirvana from the muddy banks of the wishkah, eerste druk nog in shrink voor €75). Hij vertelde me niet talmen want dat na de herfst de prijzen dramatisch gingen stijgen, vooral de nieuwe LPs (en de 2de handse markt volgt dan altijd) en dat we zeker een stijging van 40% mochten verwachten daar het voor hem ook een heel stuk duurder zou worden. Natuurlijk dacht ik “verkoopspraatje”
Maar een een maand of twee later zag ik bij mijn platenboer de nieuwe Billy Eilish liggen voor maar liefst €40, geen speciale editie maar de gewone LP. Niet dat ik een fan ben, maar ik vroeg de beste man de reden van de prijs, want volgens mij waren nieuwe LPs nog altijd tussen de €18 - €25. Zijn uitleg was dat zijn aankoopprijs schrikwekkend hoog was en dat dit “het begin”was. Blij was hij er zeker ook niet mee

En vorige week las ik deze editorial :

https://www.trouw.nl/cult...mand-meer-kopen~be05b246/

Natuurlijk de prijs van vinylkorrels , vouwkarton en vooral logistiek, vervoer en containers is enorm de hoogte in geschoten maar ik vrees dat het vooral de muziekindustrie is die zich weer vakkundig de nek aan het omdraaien is door de vinylkoe uit te melken.

Leren ze het dan nooit ? 8)7
En dan te bedenken dat al het huidige vinyl gewoon een digitaal naar analoog conversie is. Want dat is de bron mp3/cd/whatever digitaal audio formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 17:42
Nieuwe Techmoan video over een moderne versie van de Audio Technica Sound Burger platenspeler

Als tweaker is dit toch echt fantastisch om te zien. Hij haalt ook het punt aan dat er tegenwoordig geen echt geavanceerde platenspelers gemaakt worden. Jammer genoeg heeft hij nog gelijk ook en zijn we zo ver van de goede ouwe tijd van de Quartz-locked linear trackers. Maar dit is toch echt cool: hier kan (wellicht) gewoon Linux op draaien of waarschijnlijk draait deze gewoon op Linux. In zekere zin toch wel best geavanceerd qua platenspeler.
spoiler: title
Er zit een Raspberry Pi Zero in. Slim gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door usr101 op 27-09-2021 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed.juh
Pi Zero. Hoe ARM wil je het hebben :P
Een leuk samengesteld platenspelertje, waar je zelfs Windhoos 10 op kan draaien ( ik draai het effe om voor wat dramatischer effect )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

kozue schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:58:
[...]

Zo eenvoudig is het anders niet. Ja, limited editions zijn vaak duurder dan gewone. Maar ik heb al genoeg limited editions gezien en die kwamen meestal niet boven de 30 a 40 euro. Ik heb de complete serie gekleurd vinyl van Within Temptation en die waren allemaal limited editions en genummerd (daarna worden ze gewoon zwart) en de meeste waren €25. Een prijs van €300 kun je niet simpelweg verklaren met een “limited” labeltje.

Maar eigenlijk zijn alle LP’s tegenwoordig limited editions. Ze drukken er een x aantal en zouden die misschien bij kunnen drukken als ze op zijn, maar volgens mij gebeurt dat in de praktijk nauwelijks. Ipv een herdruk drukken ze gewoon een nieuwe release.
Ik geloof zelf niet in Limited Editions. Het is allemaal harstikke leuk om te zien. Maar wat is de werkelijke meerwaarde van een andere kleur? Ik zou het interessanter vinden wanneer een limited edition de meerwaarde van de prijs omzet naar een extra LP of single erbij met exclusieve tracks zoals bijvoorbeeld Black Label Society doet. Daar had de limited edtion (was gewoon €24,-) een extra 7" singletje erbij met een paar extra unieke tracks erop. En een cover was ook van steviger materiaal.

Ook doen sommige artiesten leuke extra's erbij als bijvoorbeeld links met Augmented Reality apps of videoclips, wel minder interessant dan een single erbij, maar dan kan je het nog enigszins goedpraten. Ik weet niet waarom men zo bezig is met gekleurde LP's. Mijn insteek is altijd, ik koop de editie die het beste geprijsd is. En is het toevallig een gekleurde LP, nou ja dan zij het zo. Voor mij staat geluidskwaliteit en de kwaliteit van de persing op de eerste plek. Je luistert er immers naar en dat is toch wel het belangrijkste.

Dat is ook zoiets waarbij ik nu steeds vaker mensen op andere fora zie klagen, over dat ze de oude Tip-on hoezen uit de 60's weer op alle LP terug willen. Nu steeds meer Jazz albums weer in Tip-on worden geleverd kan ik hel wel begrijpen. Maar dan willen we wel er niet teveel extra voor betalen. Ja.. een Tip-on is wel stevig karton en dan heeft wel meerwaarde voor het opbergen. Maar dit zou ik niet willen rekenen om dit alleen te doen als extra in een Limited Edition. Al met al... we luisteren naar onze LP en de extra's zijn eigenlijk alleen echt van meerwaarde als deze zich ook vertaald in iets waar je wat aan hebt... En een kleurtje.. ik wordt er niet warm van, zeker niet wanneer de prijs aanzienlijker hierdoor toeneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vinyl wordt hier wel gedraaid, maar toch wordt er vaker gestreamd (heb de platenspeler en het vinyl niet altijd bij me). En dan is vinyl toch vooral voor de mooi. Dan mag er best een kleurtje in voor een paar euro extra (geen tientje).

Ik kan inmiddels een regenboog maken van alle kleuren vinyl. (meerderheid is nog steeds zwart dat wel).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:38

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Laat het duurder worden van vinyl een voorbode zijn van het instorten van de vinyl-hype.
Dan kunnen we weer verder met goedkope platen scoren op markten, beurzen en winkels.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:14:
Vinyl wordt hier wel gedraaid, maar toch wordt er vaker gestreamd (heb de platenspeler en het vinyl niet altijd bij me). En dan is vinyl toch vooral voor de mooi. Dan mag er best een kleurtje in voor een paar euro extra (geen tientje).

Ik kan inmiddels een regenboog maken van alle kleuren vinyl. (meerderheid is nog steeds zwart dat wel).
In de jukebox zitten ook een paar kleurtjes
Led Zeppelin - Stairway to Heaven / Whole lotta Love op hemels blauw vinyl
Editors - Smokers outside the Hospital doors / The Picture op grijswit vinyl
Foo Fighters - Everlong / Drive me wild op blauw vinyl
Joy Division - Love will tear us apart / Transmission op doorschijnend rood vinyl
Kresip - Lost without you / In her head op wit vinyl
Toy Dolls - Nellie the Elephant / Fisticuffs in Frederick st op roze vinyl <3
Queen - Bohemian Rhapsody / I' m in love with my car op half geel en half paars vinyl
Doe maar - De Bom / Skunk op groenig vinyl
Massive Attack - Teardrop / Euro Zero Zero op zwart, maar dan ook helemaal zwart, het ingestanste label ook.
Pearl Jam - Daughter / Blood op rood vinyl
Kings of Leon - Wait for me / don' t matter op doorschijnend oranje vinyl

Lp's ook een aantal maar die noem ik nu even niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik vind die kleurtjes wel leuk. Vinyl gaat toch niet alleen om de muziek (anders kun je ook een CD of streamer opzetten), maar ook om het ritueel, de collectie en hoe het er uit ziet. En zo'n kleurtje geeft een LP een unieke look, wat voor mij toch wel wat bijdraagt aan de charme. Maar ik heb nog nooit meer betaald voor een gekleurde editie. De gekleurde versies die ik heb waren ofwel net zo duur als de zwarte, of er was helemaal geen zwarte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nerpissad schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:10:
Laat het duurder worden van vinyl een voorbode zijn van het instorten van de vinyl-hype.
Dan kunnen we weer verder met goedkope platen scoren op markten, beurzen en winkels.
Dat mis ik zeker, wij hebben ettelijke uren doorgebracht in de Leidse Groenoord hallen en genoeg meegenomen naar huis. Op platenbeurzen kwamen wij ook. Van een bevriende handelaar kochten we vaak een bananendoos met 500 7" voor €50 en verkochten die weer op MP voor €100 maar wel nadat wij leuke singles eruit hadden gehaald en niet leuke of dubbele terug stopten zodat het er weer 500 stuks waren. Zo zijn we aan dik 3000 7" gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nerpissad schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:10:
Hype is nooit goed. Maar ik wil geen goedkope platen scoren. Ik wil nieuwe muziek op vinyl. En ik ben blij dat je nu zo'n beetje alle muziek nieuw op vinyl kunt kopen (behalve Tool...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
Ik wil gewoon weer vinyl met DBX en een goedkope decoder. Dat is toch niks bijzonders?
Konden ze 40 jaar geleden al. Voor normale prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxydatie van schuifstekkers, waar hebben we dat vaker gehoord, was de oorzaak van het afslagprobleem. De jukebox speelt al de hele middag zonder problemen. Ik moet blijkbaar regelmatig alle stekkers na lopen. Na 40 jaar mag dat ook wel.

Oh, en wie gaat/wil graag/voelt zich geroepen De TS van Deel 4 te maken en de TS eens lekker opfrissen? :) Mij ontbreken de skills om helemaal opnieuw te beginnen en alles even een frisse lay out te geven.
Sinds Vrijdag 23 November 2018 is er vast iets veranderd, zoals het weer aanbieden van phono pre amps in versterkers.

[ Voor 50% gewijzigd door Bestla op 28-09-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
Persoonlijk zou ik de TS gewoon kopieeren, wat winkels verwijderen, en klaar.
< hint > meer zou ik over de zin/nut van de TS niet willen lezen < hint >

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ik denk dat de TS beter aangepakt kan worden, met name betreffende het kopen van gebruikte spelers.

Ik zie het nut van de lijst met winkels niet zo in: er komt hier nooit een vraag waar allemaal platenwinkels zitten (ik denk dat google daarin genoeg voorziet), maar vragen over welke gebruikte platenspeler komen hier voortdurend langs.

Ook de geschiedenis van de plaat kan er m.i. uit.

Misschien maak ik wel een opzetje

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2021 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:49
Ik vind de winkels anders wel erg fijn, geeft toch beetje gevoel waar je goed spul kunt vinden. Denk ook dat ik sommige anders nooit gevonden had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Er moet in ieder geval een waarschuwing in de TS komen voor de Crosley's en andere draaitafel prullen die de naam draaitafel niet eens mogen dragen.

Tweede hands draaitafels, je kan er eindeloos over praten, dus dat is dikke prima.
Nieuwe (instap)modellen die wel redelijk tot goed zijn ook.

Winkels, ja je hebt Google, maar soms is het lekker om alvast wat meer te weten over die winkel, en waar ze zitten is dan niet zo belangrijk.
Voorbeeld: Electric Fetus in Minneapolis. De platenzaak waar Prince zelf ook kwam. Het is een mix tussen een grow shop en een platenzaak. Aanrader voor als je in de buurt bent.

Ervaringen on site zijn natuurlijk een pre ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 29-09-2021 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Even om terug te komen op de prijzen van lp's.

Zijn jullie soms ook wel eens verbaasd dat een album uit je collectie flink in waarde is gestegen volgens Discogs? Ik verkoop eigenlijk bijna nooit wat m.u.v. albums die ik dubbel heb of niet leuk vind. Toch vind ik het best interessant om af en toe de prijzen in de gaten te houden.

Ik heb bijvoorbeeld ooit het album Elephant van The White Stripes gekocht voor €27,50 en deze heeft nu een gemiddelde prijs van €80 op Discogs.

Daarnaast heb ik de reissue van het album Dirt van Alice In Chains ooit gekocht voor €15 en is deze nu gemiddeld €60 waard. Ik had het dus echt niet verwacht dat een reissue uit 2009 in waarde zal stijgen.

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@TheBlackestCrow Dat heb ik met verschillende platen van bijvoorbeeld Ayreon en Nightwish Maar niet alleen op Discogs, zie ook hogere prijzen op bijv Ebay.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• pman63
Als ik mijn collectie opnieuw zou moeten kopen ben ik tussen de 6200 en 17000 euro kwijt , ongeveer tussen de 10 en 30 euro per item dus (dat is nog even afgezien van de verzendkosten) Een aantal is flink in prijs gestegen maar andere zijn ook een stuk goedkoper worden.
Sommige zijn nu dus 6 keer zo duur als toen ik ze nieuw kocht. Er zijn er ook die 10 keer minder kosten (men waard vindt).
Daarnaast is het nog steeds maar de vraag of je krijgt wat je vraagt.
Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.