De naald is het onderdeel dat de plaat aftast en middels bewegingen in een ander onderdeel (die alle twee aan elkaar gebonden zijn) met de naam element... Deze zet de bewegingen om in een stroompje die door een receiver / versterk met phono ingang afgehandeld kan worden...Faece schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:31:
allen,
ik kreeg van mijn vriendin een pioneer PL-530. Maar ik ben een totale leek in het hele muziek en platenspeler gebeuren. Men had haar gezegd dat er een nieuwe naald op moet. Wat koop ik dan ?
Heeft je receiver / versterker geen phono ingang heb je een phono preamp nodig om de platen speler te kunnen aansluiten op een willekeurige analoge aux ingang op de versterker / receiver...
Het element in zijn geheel:

Dit is een Audio Technica AT95e element... Het groene gedeelte is de naald en is bij dit type element vervangbaar, mits je de juiste naald besteld... De rest is de body van het element die bewegingen van de naald omzet naar zwakke stroom signalen...
Ps.: Het aluminium staafje waar de naaldtip op zit wordt cantilever genoemd en deze hangt als het goed is op in een stukje rubber zodat hij vrij kan bewegen om de trilling zo correct mogelijk te kunnen doorgeven...
Dan de phono preamp:

Deze zorgt ervoor dat de zwakke stroom signalen versterkt worden naar een normale line level output niveau... Zeg maar: het signaal wordt versterkt tot het uitgangs niveau van een apparaat zoals een CD-speler... Bij een versterker of receiver met Phono ingang zit de phono preamp in de receiver / versterker weggewerkt en daarom sluit je bij zo'n apparaat de platen speler op de Phono ingang aan...
Verder heeft je vriendin (al dan niet bewust of onbewust) een goede keus gemaakt qua platen speler... De specs zijn best goed te noemen: https://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-530.shtml
[ Voor 48% gewijzigd door rcor op 30-06-2021 21:59 ]