Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.513 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faece schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:31:
allen,

ik kreeg van mijn vriendin een pioneer PL-530. Maar ik ben een totale leek in het hele muziek en platenspeler gebeuren. Men had haar gezegd dat er een nieuwe naald op moet. Wat koop ik dan ?
De naald is het onderdeel dat de plaat aftast en middels bewegingen in een ander onderdeel (die alle twee aan elkaar gebonden zijn) met de naam element... Deze zet de bewegingen om in een stroompje die door een receiver / versterk met phono ingang afgehandeld kan worden...

Heeft je receiver / versterker geen phono ingang heb je een phono preamp nodig om de platen speler te kunnen aansluiten op een willekeurige analoge aux ingang op de versterker / receiver...

Het element in zijn geheel:
Afbeeldingslocatie: https://www.ketelaarhifi.nl/files/shop/audio-technica-at95e-dual-magnet-phonograph-1012102-20171031171602.jpg
Dit is een Audio Technica AT95e element... Het groene gedeelte is de naald en is bij dit type element vervangbaar, mits je de juiste naald besteld... De rest is de body van het element die bewegingen van de naald omzet naar zwakke stroom signalen...

Ps.: Het aluminium staafje waar de naaldtip op zit wordt cantilever genoemd en deze hangt als het goed is op in een stukje rubber zodat hij vrij kan bewegen om de trilling zo correct mogelijk te kunnen doorgeven...

Dan de phono preamp:
Afbeeldingslocatie: https://audioexpert.nl/pub/media/catalog/product/cache/39c1497ea30628584f6df05bad91eace/m/f/mflpsr_1.jpg
Deze zorgt ervoor dat de zwakke stroom signalen versterkt worden naar een normale line level output niveau... Zeg maar: het signaal wordt versterkt tot het uitgangs niveau van een apparaat zoals een CD-speler... Bij een versterker of receiver met Phono ingang zit de phono preamp in de receiver / versterker weggewerkt en daarom sluit je bij zo'n apparaat de platen speler op de Phono ingang aan... ;)

Verder heeft je vriendin (al dan niet bewust of onbewust) een goede keus gemaakt qua platen speler... De specs zijn best goed te noemen: https://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-530.shtml

[ Voor 48% gewijzigd door rcor op 30-06-2021 21:59 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
allen,

ik kreeg van mijn vriendin een pioneer PL-530. Maar ik ben een totale leek in het hele muziek en platenspeler gebeuren. Men had haar gezegd dat er een nieuwe naald op moet. Wat koop ik dan ?
Da's trouwens wel een hele mooie draaitafel.
In de vroege-mid jaren 70 was dat op de PL-570 na het topmodel van Pioneer.
Ik denk dat die op MP zo €500 oid opbrengt als ie in goede staat is.

Misschien kan je een foto maken van welk element (naald) er nu onder zit?
Daar kan misschien een vervangingsnaald op. Het verdient wel altijd de aanbeveling om een vervangingsnaald van het originele merk te monteren ipv een aftermarket vervangingsnaald.
Die zijn vrijwel altijd van mindere kwaliteit, en de naald (dus echt het kleine diamantje en het aluminium buisje waar het op gemonteerd zit) bepaald voor een heel groot gedeelte de kwaliteit van de klank.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 04:56
Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
mr_petit schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Misschien kan je een foto maken van welk element (naald) er nu onder zit?
Daar kan misschien een vervangingsnaald op. Het verdient wel altijd de aanbeveling om een vervangingsnaald van het originele merk te monteren ipv een aftermarket vervangingsnaald.
Die zijn vrijwel altijd van mindere kwaliteit, en de naald (dus echt het kleine diamantje en het aluminium buisje waar het op gemonteerd zit) bepaald voor een heel groot gedeelte de kwaliteit van de klank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBGecB3G7Nc99CX21Bf-DTumnBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PunUXqyZygNIOTSE4quL5Kd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-h5FgvdWlvBPIkNoeYJl8arAhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UIL9dd4rQlfRkvlsc28VdoG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DL0ar6B4wObIIPHyl7UiDxYIKzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM86e22hPlhpxUdkBFE3a8na.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een Stanton 500.V3... Van oudsher een instap DJ element... Niets mis mee, maar die naald zou nog wel eens goed kunnen zijn...

Zo niet, dan is die nog wel ergens nieuw aan te komen lijkt mij... :) Maar voor een optimalere geluidskwaliteit zou ik de platen speler eerder upgraden met een hifi stereo-element omdat die wat meer toegespitst is op het normaal afspelen van een plaat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
rcor schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:53:
[...]

Zo niet, dan is die nog wel ergens nieuw aan te komen lijkt mij... :) Maar voor een optimalere geluidskwaliteit zou ik de platen speler eerder upgraden met een hifi stereo-element omdat die wat meer toegespitst is op het normaal afspelen van een plaat... ;)
Wat zou ik dan beter nemen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Faece schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:58:
[...]

Wat is je budget? is dan de belangrijkste vraag...

Een Audio Technica AT-VM95e (de opvolger van de AT95e die ik eerder liet zien) kost tussen de € 50,- en 60 euro op dit moment en is daarmee het goedkoopste element dat ik interessant acht...

Echter koop je voor een leuk bedrag ook een Ortofon 2M Red (€100,-)

Geef je wat meer uit dan krijg je een Nagaoka MP-110 welke voor €149,- van jou kan zijn... Klinkt als een klok (heb hem zelf ook, net zoals zijn duurdere broer de MP-200 die nog mooier klinkt, maar ook velen malen duurder is)...

Goede bang for buck zijn ook de Audio Technica AT95ML voor € 153.50 (duurdere broer van de AT-VM95e) en de Audio Technica AT-VM540ML voor €235,- (afgerond naar boven)...

Het is maar net wat je wilt uitgeven... ;)

Ik zelf houd echt wel van de Audio Technica elementen, als ook de Nagaoka MP-reeks en (niet naar gelinkt, maar ook zeer goed) de Goldring 2100MM / Goldring 2300MM elementen (de een wat goedkoper dan de ander)...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:19

Toshirou

Vinyl Surfer

Ligt eraan hoeveel waarde je aan geluidskwaliteit hecht. Net als mede het budget, je kan wel bang-for-the-buck gaan met een goedkoop element, maar denk je dat je over een aantal maanden/jaren nog steeds vinyl luistert? En vooral ook hoe vaak luister je vinyl?

Ben je iemand die geregeld een lp opzet en denkt een leuke collectie te willen en gaan opbouwen? Dan kan je beter investeren in een element die net wat duurder is, zoals hierboven vermeld rond de €150 of zelfs tot de ~ €500,- dan is het investering waard. Maar ik denk ook dat vooral een MP-110 een serieuze en vooral kwalitatieve investering is om nog lang te gaan genieten.

Hobby's zijn duur en vinyl is daar geen uitzondering op, maar om al direct te beginnen met een zo'n fantastische speler als de PL-570, dan is het zeker waard om in een goed element te investeren en vooral te gaan genieten van je huidige (als je die al hebt) of toekomstige platen!

En tevens weer wat nieuwe Jazz platen binnengekregen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2LUX_6w3deZQP8Az3CYgixgmW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WejsHS9tTWGrtHHvZUa0dlZZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Toshirou op 01-07-2021 23:19 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Laatst online: 26-04 16:19
Ik heb hier recentelijk een Systemdek IIX900 opgepikt en vraag me af of iemand bekend is met het afstellen van deze spelers (of er überhaupt mee bekend is).
Een van de problemen is namelijk dat je de motor redelijk hoort als de kap open is of als hij ongedempt op de houten basis zelf zou komen. Aangezien met een spelende plaat en dichte gedempte kap vooral het idee dat het geluid maakt vervelend is en het geluid wel wegvalt is dit niet het grootste probleem, maar wel jammer.

Wat een groter probleem is is dat hij volgens een wow/flutter app een wow van 0.35-0.4 lijkt te hebben. Nu zullen die apps vast niet enorm nauwkeurig zijn, maar tegelijkertijd zal er ook wel iets niet kloppen. Of ik het echt hoor of enkel weer het idee heb het soms te horen weet ik ook niet, maar ook een placebo-effect is jammer.

Online kan ik voor het eerste probleem wel dingen vinden, maar buiten een DC-motor kit (die de prijs van deze tafel naar een heel ander budget zou gooien...) niet heel veel oplossingen vinden. Schroefjes aanpassen lijkt enkel voor een ander motorgeluid te zorgen, of de riem los te laten vallen.
Het tweede probleem is helemaal niet te vinden voor deze specifieke tafel, maar verder heb ik ook geen idee hoe je zoiets aan zou moeten passen.

Het deck heeft blijkbaar al een nieuwe motor en riem, dus dat lijken me niet per se de meest logische oplossingen. Ik kan ook nergens een service manual vinden, enkel een sheet van de IIX, niks van de IIX900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:02

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

iuuk schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:49:
Ik heb hier recentelijk een Systemdek IIX900 opgepikt en vraag me af of iemand bekend is met het afstellen van deze spelers (of er überhaupt mee bekend is).
Een van de problemen is namelijk dat je de motor redelijk hoort als de kap open is of als hij ongedempt op de houten basis zelf zou komen. Aangezien met een spelende plaat en dichte gedempte kap vooral het idee dat het geluid maakt vervelend is en het geluid wel wegvalt is dit niet het grootste probleem, maar wel jammer.

Wat een groter probleem is is dat hij volgens een wow/flutter app een wow van 0.35-0.4 lijkt te hebben. Nu zullen die apps vast niet enorm nauwkeurig zijn, maar tegelijkertijd zal er ook wel iets niet kloppen. Of ik het echt hoor of enkel weer het idee heb het soms te horen weet ik ook niet, maar ook een placebo-effect is jammer.

Online kan ik voor het eerste probleem wel dingen vinden, maar buiten een DC-motor kit (die de prijs van deze tafel naar een heel ander budget zou gooien...) niet heel veel oplossingen vinden. Schroefjes aanpassen lijkt enkel voor een ander motorgeluid te zorgen, of de riem los te laten vallen.
Het tweede probleem is helemaal niet te vinden voor deze specifieke tafel, maar verder heb ik ook geen idee hoe je zoiets aan zou moeten passen.

Het deck heeft blijkbaar al een nieuwe motor en riem, dus dat lijken me niet per se de meest logische oplossingen. Ik kan ook nergens een service manual vinden, enkel een sheet van de IIX, niks van de IIX900.
Heb je die W&F waarde gemeten door een zware smartphone aan 1 kant van de platter te leggen? :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faece schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:58:
[...]
Ik zou zelf voor een AT-VM95e gaan of voor een AT-VM95ML gaan als je die laatste kan betalen.
Die laatste heeft een nude microline naald. Dat is technologie die je bij de concurrentie alleen maar ziet boven de ca. €350 euro, dus dat is echt wel een element van een andere orde.

Dergelijke naalden die echt op een hoger technologisch niveau staan maken vooral verschil op de binnenste groeven van een plaat (dus de laatste nummers op een kant), Daar is de omtrek van een groef veel korter, en staat er dus meer informatie op een korter stukje plaat. Dat is moeilijker af te tasten, en daar maakt zo'n naald echt verschil.

De Audio Technica AT-VM540ML is nog beter, deze heeft een taps toelopende cantilever. Deze is lichter en kan daardoor nog beter aftasten. Maar het is wel een beetje de vraag of deze de 80 euro meerprijs waard is.
Hoe hoger je in prijs en kwaliteit komt, des de meer moet je betalen voor extra kwaliteit.
Maar ook dit is dus wel een element waarbij je wederom echt een ander product krijgt die technologisch op een hoger niveau ligt.

Als je elementen als een AT-VM95e, een Ortofon 2m red en een Nagaoka MP-110 met elkaar gaat vergelijken, dan zijn ze technologisch relatief gelijk. Hetzelfde type naald en hetzelfde type cantilever.
De Nagaoka is een MI element en de andere twee een MM element, maar dat heeft niets met de aftasting van de plaat te maken. Dat is een andere manier om het signaalstroompje op te wekken.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 02-07-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
mentalmadnizz schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Heb je die W&F waarde gemeten door een zware smartphone aan 1 kant van de platter te leggen? :)
Nu je het zo zegt klinkt het nog dommer ;). Ik dacht wat te horen in een plaat die wat krom blijkt te zijn en heb het daarna inderdaad gemeten met een telefoon aan een kant van de platter.
Ik geloof ook zo dat het iets is wat ik hoor omdat ik het denk te horen, want zo werk ik wel. Zelfde met dat motorgeluid wat ik op zich al redelijk heb kunnen beperken, maar daarna gaat m'n brein er dingen van maken.

Als er tips zijn voor betere (goedkope) metingen of gewenning/overtuiging van mezelf hoor ik ze ook graag. Het gaat toch voornamelijk om peace of mind.

Wel een leuk/charmant ding verder die speler. Past mooi bij m'n audio set-upje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iuuk schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:05:
[...]

Nu je het zo zegt klinkt het nog dommer ;). Ik dacht wat te horen in een plaat die wat krom blijkt te zijn en heb het daarna inderdaad gemeten met een telefoon aan een kant van de platter.
....
Als er tips zijn voor betere (goedkope) metingen of gewenning/overtuiging van mezelf hoor ik ze ook graag. Het gaat toch voornamelijk om peace of mind.
Helemaal bij een subchassis speler is het extreem belangrijk dat je smartphone heel goed in het midden ligt.
En dan het liefst dat hij qua zwaartepunt in het midden ligt.

Als alle massa namelijk niet goed in het midden ligt, en wellicht is de smartphone ook niet hetzelfde gewicht als een plaat en de veren van het subchassis zijn niet op dat gewicht afgesteld, dan staat je platter scheef.
En elke onbalans die moet dan op bepaalde sectoren van de rotatie omhoog getrokken worden. Dat heeft heel veel impact op je wow/flutter prestaties.

Ik balanceer de smartphone zo goed mogelijk in het midden op 2 single adapters bovenop de lagerpin (een ander blokje oid kan natuurlijk ook). En daarna kan je zelfs nog een beetje experimenteren door de smartphone iets naar boven/onder/links/rechts te positioneren zodat je wellicht een nog lagere waarde krijgt.

Maar op mijn subchassis spelers lukt het me wel om wow/flutter op ca. +/-0,03% te krijgen. Dus die apps kunnen best nauwkeurig zijn.
Maar ik zie eigenlijk geen waardes onder de ~0,03% (zowel niet op subchassis tafels als vaste tafels), ook niet bij anderen, dus ik weet niet of dat de ondergrens van de app is, of van de positie van de sensor, of dat het eigenlijk de laagste waarde in de praktijk is die een draaitafel kan halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iuuk
mr_petit schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:20:
[...]

Ik balanceer de smartphone zo goed mogelijk in het midden op 2 single adapters bovenop de lagerpin (een ander blokje oid kan natuurlijk ook). En daarna kan je zelfs nog een beetje experimenteren door de smartphone iets naar boven/onder/links/rechts te positioneren zodat je wellicht een nog lagere waarde krijgt.
Dat zal ik dan eens proberen. Bedankt voor de tip in ieder geval. Nog even iets zoeken waarmee ik hem redelijk in het midden kan balanceren, aangezien ik maar 1 single adapter heb, maar hopelijk kan ik er wat moois uithalen.

En omdat ik ze toch heb maar even fototje van m'n setup nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtYO29k9uB8xS3Qo_YLZD7RGLdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYYQBLB60FtSHjpTr4ayFZbb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Uhu5lTHf3RuelL-X-TknP8yPCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9EY3ZCCI8qaJzGHcRgeFgmR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-07 20:38
Kleine maar fijne upgrade: handmade anti-statische mat uit Tel Aviv (via Etsy)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3AR8ICA9nHeVQuiOLQFSODVeNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfwSwnx5gYZZFoVxUZ52vC32.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iuuk schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:45:
[...]

Nog even iets zoeken waarmee ik hem redelijk in het midden kan balanceren, aangezien ik maar 1 single adapter heb, maar hopelijk kan ik er wat moois uithalen.
Stukje wc rol recht afknippen oid en die rond de lagerpin leggen wellicht?
(1001 mogelijkheden voor dit euvel :P )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:24
Meegenomen als decoratief item, ik heb niet de illusie dat ik hier geluid uit ga krijgen. Perpetuum Ebner heeft een soort van gedeelde historie met Dual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDM6EWA2C6cyZ6pgFtthxw7Rlww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FB7ImVsiLHdsc7lcupwXP1b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
Bij de kringloop een mooie Yashima microscoop gescoord, eens kijken of we daarmee een naaldje in beeld kunnen krijgen. De verlichting van onderen is nogal nutteloos maar er zit ook nog een losse lamp bij om van boven te verlichten. En een joekel van een transformator voor de lampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1_9EFonrmaVfDlA1DixjD8v2Mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YGj6CnWyO8hldVBbcMn4UkK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeireffucTho9pMRkxdPnsHvxO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfJBcTGaei96Mj9b8WmF6ZVE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 23:29
wow cool! hoeveel keer vergroot is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
mr_petit schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:05:
[...]

Dat trucje maar geprobeerd en m'n wow lijkt nu redelijk stabiel rond de 0.15% te zitten, wat wel een stuk redelijker klinkt, al is het geen 0.03 natuurlijk. Waarschijnlijk kan ik er nog wat exactere waardes uithalen, maar dit is sowieso al een flink verschil.

Wel leek hij ook vrij 'stabiel' te snel te zijn met 33.38. Dat is dan weer niet wat ik dacht te horen, dus hopelijk snapt m'n brein dat ook en kan ik nu met gerust hard gewoon normale platte platen luisteren ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
macdushi schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 16:11:
wow cool! hoeveel keer vergroot is dit?
Geen idee, dit is de minst vergrotende van de vier standen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:05:
[...]

Rol schilderstape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan wel zwaar zijn.
Zeker omdat hij een subchassis heeft wil je het gewicht ongeveer gelijk hebben aan een plaat, dus pak 'm beet tussen de 110 en 180 gram. Dat is al ongeveer het gewicht van een smartphone (ik gebruik een galaxy s8, dus al een wat ouder ding, en die weegt 150 gram)

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k55z7m82/aanwinstvinylleiden.jpg

U ziet
Lp
Dave Grohl - Play
Flying Burrito Brothers - Flying Again

7"
Led Zeppelin - Rock 'n Roll / Friends. op geel vinyl
Pearl Jam - Givin to fly / Pilate , Leatherman
Krezip - Seventeen / You are not alone. wit vinyl
Coldplay - Christmas Lights / A merry little christmas. blauw vinyl (je moet wat met kerst)
Johnny Cash - I walked the line / Get rhythm
Iggy Pop and the Stooges - I'm sick of you / Tight pants , She creatures of the Hollywood hills. rood vinyl
Eddie Vedder - Matter of time / Say hi
PIL - This is not a love song / Public Image
Guns n' Roses - Shadow of your love / Move to the city. rood vinyl
Spinvis - B kantje.

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 04-07-2021 10:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Nou... weten we dat ook weer....

....ja ik weet het, ik moest eerst aardappelen kopen om te kunnen filmen...

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 04-07-2021 18:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:57
De laatste aanwinsten:

Reprise kan ik van harte aanbevelen, die is echt erg goed.
De 2001 soundtrack kwam ik tegen in de tweedehands bak, die mag in een lijstje. Ik vindt de film fantastisch een ben bovendien een enorm SF liefhebber, dat is echt een hebbedingetje dus.. ;)

Kraftwerk is Oscillator, een onofficiele compilatie. Maar de Italiaanse versie van Pocket Calculator mag niet ontbreken..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5egNYrVHIgkOceHGwl0bUTwF9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lJjMyTIy26CCLVbIH0sWDqsK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34

-d-

Even een tip - zijn hele rits platen op de Duitse Amazon met random kortingen (verschijnen na het toevoegen in de shopping cart), ik heb weer wat toe kunnen voegen aan m'n collectie :p

[ Voor 16% gewijzigd door -d- op 05-07-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:17:
[YouTube: RPM Speed&wow verschillen]

Nou... weten we dat ook weer....

....ja ik weet het, ik moest eerst aardappelen kopen om te kunnen filmen...
Dat wist ik eigenlijk al obv de eerdere metingen mbv de RPM app icm de iphones / ipads, het zal met andere apparaten niet opeens heel veel beter zijn.

Daarom gebruik ik liever de app die gebruik maakt van de camera om het aantal omwentelingen zo precies mogelijk te bepalen ipv de gyroscoop.

De waarde voor wow&flutter lijkt in jouw (zeer beperkte :P) steekproef echter wel consistenter.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 05-07-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:46
-d- schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:37:
Even een tip - zijn hele rits platen op de Duitse Amazon met random kortingen (verschijnen na het toevoegen in de shopping cart), ik heb weer wat toe kunnen voegen aan m'n collectie :p
Zoals? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34

-d-

Katanga - (Blue Note Tone Poet)
Tina Brooks - The Waiting Game (Blue Note Tone Poet)
Ray Charles - Genius + Soul = Jazz (Acoustic Sounds)
Lonnie Smith - Think
Aretha Franklin - Young,Gifted and Black

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:53:
[...]

Daarom gebruik ik liever de app die gebruik maakt van de camera om het aantal omwentelingen zo precies mogelijk te bepalen ipv de gyroscoop.
Toch heb ik bij zo'n foto app ook mijn twijfels.

Ik begreep niet helemaal hoe die werkt.
Stel je een bepaald aantal rpm op de app in, laat hem foto's maken en beoordeel je dan zelf of de voor en eind foto in dezelfde stand staan, of doet die app zelf de fotoherkenning?
Om tot 0,02% oid te komen moet je ook heel wat omwentelingen fotograferen.
Ik heb helaas ook geen iphone om ermee te experimenteren en voor android bestaat zoiets niet (niet dat ik weet iig)

Uiteindelijk is het toerental op langere tijd ook niet zo heel belangrijk; wow en flutter is veel belangrijker.

Als ik naar testplaten kijk, heb ik 2 moderne testplaten waarbij de 1000hz toon behoorlijk precies is. Daar meet ik op mijn quartzgestuurde tafels ca. 999Hz, maar als je dat omrekent is dat ook al 0,1% afwijking, dus is 1000hz al eigenlijk geen goede meettoon. Te onprecies aangezien veel apparatuur maar op 1hz nauwkeurig aanwijst.

Ik had trouwens bij zo'n rpm app de bepaling van het rpm wel nauwkeuriger verwacht. Ik had eigenlijk verwacht dat de positie van het ronddraaien (bepaling rpm) door een kompas werd bepaald en de wow/flutter door de gyroscoop.
Maar dat is niet zo, als de bepaling van het rpm door een kompas werd bepaald en er een onnauwkeurigheid in zou zitten, zou deze de ene keer te hoog aangeven en de andere keer te laag lijkt me. maar de smartphone die te laag aangeeft doet dit consistent.

Uiteindelijk zijn deze apps vooral handig om te zien of er iets mis is (iets wat zwaar loopt oid) en of dat platter of motor gerelateerd is (in geval van snaaraandrijving)
Daarom vind ik die graph functies ook zo mooi. Dat maken ze voor mij vooral nuttig.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 06-07-2021 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee het is ook niet zo belangrijk, het exacte toerental. Je kan ook gewoon 1 of 2 minuten lang het aantal omwentelingen tellen, komt dat uit op 33 en een beetje of 66 nogwat dat is precies genoeg.

Die app doet aan patroonherkenning op het platenlabel en neemt daarvoor een filmpje op van het draaiende label. De cameralens plaats je exact boven de spindle. Dat gaat super handig als je een stofkap hebt want je legt hem gewoon daarop. Voordeel hiervan is ook dat je de meting niet verstoort door een telefoon op het plateau te leggen.

Vervolgens maak je een opname. Er zijn 2 modi: standard en extended, resp c.a. 8 en 13 seconden meten voor 4 of 7 rotaties.

Vervolgens matcht de app de patronen op het label op t=0 en t=4 of t=7 revoluties. Er is ook een manual mode waarbij je zelf via een slider in kan stellen welke beelden aan het begin en eind van de meting exact matchen, dat werkt mooi intuïtief met een slider met allemaal kleine stapjes. Het resultaat van de meting is herhaalbaar op 33.31 of 33.32 rpm in auto mode en steeds 33.33 rpm in manual mode, dus dat wekt vertrouwen.

Uiteraard wordt de precisie gelimiteerd door het aantal fps waarin je telefoon de video maakt, maar de resultaten zijn bij mij betrouwbaarder dan met een rpm app die gebruik maakt van een gyroscoop op een iPhone of iPad. Waarbij je dan zelf een correctiefactor moet gaan instellen (omdat de autocal in de app gewoon nog slechter werkt) die ook elke keer weer verloopt zodat je hem opnieuw moet gaan bepalen.

Mijn ervaring is dat de manual extended mode het meest accuraat is en minimaal zo accuraat als de rpm app via de gyroscoop, en zonder gedoe met autocal of handmatige correctiefactoren, en het op de stofkap leggen van de telefoon werkt veel comfortabeler dan dat de spindle ophogen met een plat vlak en dan mikken dat je de telefoon er zo perfect mogelijk met het zwaartepunt boven de spindle op legt. Ik vind het gewoon een slim alternatief voor de gyroscoop apps.

Uiteraard meet ie geen wow & flutter.

Proces auto mode (extended):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Czn1C_RkxYK8s4Uvv7gKEqj2W3I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gPTBNuraT2E0iVLuzK9nqy9T.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avyW3A0v8V9H8Mt8MebAWkXWUII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Tub897E7fWuDnK8Wq4q3s7H3.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7L4jmuAaWPlAdV6NPqgMFzzsy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N68KGzGmivnEUqa5RCuY3BPA.jpg?f=fotoalbum_large

Proces manual mode (extended):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waHxfScCve4YQq5JIJaSmYJ6DR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vNNGBzuLYqYXkRJaNJ0XGd6w.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-oHjfBQSHUp0yBIeWet0whRjXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qR8rTALhWK3P69JsVaZWxvnt.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKsTE_aRf1X9IERo0SRR_UjQd_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J3ogLo9eJXOSmztOICSb4wju.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VeYyHUAXXPZN2GWeYuOcCofwGc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4j6ZEO3qCoEclCIERIXnZjec.png?f=fotoalbum_large

RPM app met custom calibration (deze keer 1,0009):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTahHgziuVrl3pOnGWx2wdZjTwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rR8TnyUt0bCsvJhAHLAJX4E2.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens meldt de rpm app dat voor de calibratie wel een "magnetomter/compass required" is, dus ik vermoed toch dat ie voor de kalibratie in ieder geval hiervan gebruik maakt. Maar die autocal werkt dus voor geen meter. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 06-07-2021 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toch vind ik het apart dat die foto app dan zo nauwkeurig werkt.
In de meest nauwkeurige stand doe je 7 rotaties.
Stel je wilt dan binnen 0,02% nauwkeurig werken (om afwijkingen van 0,1% niet teveel te beïnvloeden), dan moet je binnen 0,5 graden je afbeeldingen selecteren.
Dat is een best kleine afwijking.
Nu is 0,02% natuurlijk heel weinig, want 33,33 x 0.02% is 33.336rpm, en als je een 1000hz toon neemt, meet je 1000,2Hz.
Maar het blijft interessant om over dit soort getallen na te denken en ze in context te zetten :)
Ik hoop dat er ook een keer zo'n fotoapp voor android komt.

Ik heb zonet overigens op precies dezelfde tafel met dezelfde telefoon 33.34rpm gemeten waarbij ik dus 2 dagen geleden 33,30rpm mat. wow en flutter is wel hetzelfde, maar eea is dus toch niet helemaal stabiel.
Maar dat kan natuurlijk ook aan de tafel liggen. temperatuur etc.

Bij dit soort kleine getallen vraag ik me dan ook wel eens wat we moeten denken van die 0,03% wow/flutter data (of 0,06% of hoeveel het ook maar is).
Al heb ik ooit een keer een meting gedaan moet zo'n testtoon en dat wow/flutter pc programmatje.
Die mat wel meer wow/flutter; schommelde tussen de ~0,05 en 0,07% terwijl de rpm app 0,03% aangaf.

Procentueel een groot verschil maar absoluut zijn het natuurlijk minieme verschillen.

Dat waren deze 2:
psx75 rpm app:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/div/ps-x75%20speedcheck.jpg

PC testtoon wow/flutter meting:

[ Voor 62% gewijzigd door mr_petit op 06-07-2021 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:36
Mijn uitgangspunt is 'als het goed klinkt, is het goed'.
En tegelijkertijd kan ik me wel degelijk verliezen in details en het perfectioneren van zaken. Of dat nou om een platenspeler of een racefiets gaat, dat maakt niet uit.

Gelukkig heb ik geen absoluut gehoor, dus als het toerental iets te hoog of te laag is, zal ik dat ongetwijfeld echt niet horen. Misschien (of: waarschijnlijk) is daar natuurlijk wel een grens waarop ook ik het wel degelijk ga horen. Maar ik vermoed dat dat bij 34 rpm nog niet het geval zal zijn.

Wat eerder een probleem zal zijn is Wow & Flutter. En dan hangt het ook nog eens af welke muziek je luistert. Ik heb een donker bruin vermoeden dat W&F bij Slayer minder snel opvalt dan bij een pianorecital van een klassieke componist (ik ga me niet aan namen wagen, want dan ga ik absoluut voor gaas :+ ).

Tenslotte, als het om zulke kleine percentages (eigenlijk dus promillages) gaat, moet je er ook zeker van zijn dat de meetapparatuur en -methode ook echt zo nauwkeurig zijn als de resultaten je doen geloven. Degenen die ooit wiskunde hebben gehad, hebben waarschijnlijk wel een idee waar ik het over heb :Y . En voor alle duidelijkheid: ik vind de bijdragen op dit vlak, inclusief alle zaken betreffende het gebruik van apps, absoluut waardevol. Waardering daarvoor _/-\o_ .

Al met al heb ik liever een speler een iets afwijkende snelheid die prima klinkt, dan een speler waarvan ik kan laten zien dat hij werkelijk perfect stabiel loopt, maar qua geluid minder is.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:02:
Mijn uitgangspunt is 'als het goed klinkt, is het goed'.
Ja maar het probleem is dat je gehoor een heel slecht geheugen heeft.
Dus je weet pas dat het goed (of slecht) klinkt als je gelijk daarna iets hoort wat beter of slechter is.
Als ik bij jou de stereoinstallatie aanzet, jij even luistert, en vervolgens boodschappen gaat doen, kan jij bij terugkomst nauwelijks horen of ik de stereo 2x zo hard of 2x zo zacht heb gezet.

Daarom worden dingen in specificaties samengevat. Om iets vast te leggen.

En je hebt het nu over zulke kleine percentages, maar waar ligt dan de grens? Dus van wat goed is en wat niet meer goed is? (even ongeacht of de meetmethode voldoende goed is of niet)
Is dat 0,2%
Of 0,8%
Of 1,3%
Of 2,5%

Op een gegeven moment meldde zich hier wel iemand die klaagde over het geluid. (was ook een slechte tafel, daar niet van), maar het is dus vooral heel moeilijk om te zeggen wat nog wel heel goed is en wat niet meer.
Daarom stel je een tafel zo goed mogelijk af als je kan ;)

Het is net zoiets als een steakmes. Wanneer is ie nog wel voldoende scherp en wanneer niet meer?

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 06-07-2021 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Ik had me laatst verloren in het zo goed mogelijk krijgen van de snelheid van een Lenco L75. Dat is een gepriegel van jewelste met het verschuiven van de nokjes waar de snelheidshendel in valt voor de diverse toerentallen. Enfin, toen enige tijd later een koper zich meldde en ik even met de rpm app wilde laten zien dat hij redelijk op snelheid liep, bleef de rpm meter staan op… 33.33.
De koper vroeg zich waarschijnlijk af waarom ik hier zo enorm blij mee was..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:15:
[...]

Ja maar het probleem is dat je gehoor een heel slecht geheugen heeft.
Dus je weet pas dat het goed (of slecht) klinkt als je gelijk daarna iets hoort wat beter of slechter is.
Als ik bij jou de stereoinstallatie aanzet, jij even luistert, en vervolgens boodschappen gaat doen, kan jij bij terugkomst nauwelijks horen of ik de stereo 2x zo hard of 2x zo zacht heb gezet.

Daarom worden dingen in specificaties samengevat. Om iets vast te leggen.

En je hebt het nu over zulke kleine percentages, maar waar ligt dan de grens? Dus van wat goed is en wat niet meer goed is? (even ongeacht of de meetmethode voldoende goed is of niet)
Is dat 0,2%
Of 0,8%
Of 1,3%
Of 2,5%

Op een gegeven moment meldde zich hier wel iemand die klaagde over het geluid. (was ook een slechte tafel, daar niet van), maar het is dus vooral heel moeilijk om te zeggen wat nog wel heel goed is en wat niet meer.
Daarom stel je een tafel zo goed mogelijk af als je kan ;)

Het is net zoiets als een steakmes. Wanneer is ie nog wel voldoende scherp en wanneer niet meer?
Helemaal mee eens. Alles is immers relatief :P .
Ik kan me ook helemaal verliezen in details en in die ene extra procent (je weet wel: van 97% naar 98% :+ ).
Daarom vind ik het zelf prettig om af en toe gewoon tevreden te zijn met die 97%.

Ik heb een TD166 waar ik heel tevreden mee ben. Hij klinkt prima, is cat-proof en als bonus past hij ook nog eens mooi in het interieur. Ongetwijfeld heeft de TD160 betere specs, o.a. vanwege het metalen subplatter. En, opnieuw ongetwijfeld, ga ik dat niet horen. Ook niet als ik ze heel kort achter elkaar kan vergelijken. En het rare is dat, als ik de kans heb, ik vanwege die specs waarschijnlijk toch de TD160 zou kiezen. Zelfs ondanks dat ik heel tevreden ben over mijn TD166. Dat is dan ook meteen een punt waarover mijn vrouw haar wenkbrauwen eens stevig zou fronsen :Y . Menselijk gedrag is soms zo vreemd.

En dan hebben we het nog niet eens over het fenomeen prijs-prestatie-verhouding en het gegeven dat er heel veel schakels in een setup zitten die de kwaliteit beïnvloeden. Hetzelfde geldt voor de akoestiek in de ruimte waar de installatie staat.

Zouden dat allemaal redenen zijn waarom dit topic al jarenlang zo leeft??????? Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Zowel met alle technische details met bijbehorende metingen, grafieken en analyses, als de posts over nieuwe aanwinsten, al dan niet gered uit de kringloop _/-\o_ .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTdMT9ByMIXgIteh9CvNN6d5kmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6x7RTKUSCgbm2vORBrC7SlGc.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren heb ik eindelijk de lp binnen waar ik al maanden naar uit keek. Op verschillende shops gekeken maar bijna geen van allen had dit album in zijn assortiment. Sinds dit album voornamelijk in Amerika verkrijgbaar is, dacht ik toch maar de gok te wagen bij HHV. Goede shop, al is de leveringstijd niet heel snel maar een week is op zich netjes te noemen.

Maar het album zelf kende ik al een tijdje en is echt fantastisch. Helen Merrill en Clifford Brown zijn hier in top vorm en presteren het om gelijk een directe klassieker neer te zetten! De persing van Analogue Productions is echt fenomenaal goed, de kleine details en de dynamiek in het geluid komen echt goed naar voren! De mastering door Kevin Gray is dan ook wat je kan verwachten niks anders als puur vakmanschap van het hoogste niveau. Echt een album om van te genieten onder het genot van een drankje 😉.

Ook is het een erg goede plaat om aan vrienden te laten horen waar je Hi-Fi set tot toe in staat is. Dit is toch even een hoogte puntje in mijn vinyl verzameling. Heerlijk dit soort momenten met deze hobby 😁!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Op mp een Sony ps4300 met Ortofon Blue element voor 150. Helaas voor mij te ver (Enschede).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apart dat die 'op zolder staat', want een ortofon 2m blue is nog niet zo heel lang in de handel volgens mij.
Jaartje of 12 gok ik (eind van de '00 in mijn herinnering).

Ok, lang is natuurlijk relatief, maar spelers van zolder denk ik toch vaak aan dat die daar minstens 25 gestaan hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
Bij mij op zolder staat ook een en ander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nISHwfU0m3Tqmrhq0geSrER4Na0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7FFnmUAJExaWBBw4jAoUXLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:56
Je zit lekker te luisteren naar Spotify je kent het .. beetje zoeken naar muziek met een bakkie erbij..
En je hoort weer eens Joni Mitchel etc. ...
Je springt in de voiture en hop naar Sounds Delft.
En waar kom je dan mee thuis...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bw0J2GWkSksdRQTLANWViNAnJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l17KnbFEaMo02IjCnNAmb4P8.jpg?f=fotoalbum_large

Weer teveel uitgegeven maar ach je in je laatste jas zitten geen zakken :-)

Weer door de okkie en luisteren maar

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
oldsmelly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:27:
Je zit lekker te luisteren naar Spotify je kent het .. beetje zoeken naar muziek met een bakkie erbij..
En je hoort weer eens Joni Mitchel etc. ...
Je springt in de voiture en hop naar Sounds Delft.
En waar kom je dan mee thuis...

[Afbeelding]

Weer door de okkie en luisteren maar
Tip voor de volgende keer: ‘The Hissing of Summer Lawns’, 1975. Poh…

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@jbtroost Ja Joni verdient echt de aandacht... bedankt voor de tip.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Toshirou schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:01:
[Afbeelding]

Sinds gisteren heb ik eindelijk de lp binnen waar ik al maanden naar uit keek. Op verschillende shops gekeken maar bijna geen van allen had dit album in zijn assortiment. Sinds dit album voornamelijk in Amerika verkrijgbaar is, dacht ik toch maar de gok te wagen bij HHV. Goede shop, al is de leveringstijd niet heel snel maar een week is op zich netjes te noemen.

Maar het album zelf kende ik al een tijdje en is echt fantastisch. Helen Merrill en Clifford Brown zijn hier in top vorm en presteren het om gelijk een directe klassieker neer te zetten! De persing van Analogue Productions is echt fenomenaal goed, de kleine details en de dynamiek in het geluid komen echt goed naar voren! De mastering door Kevin Gray is dan ook wat je kan verwachten niks anders als puur vakmanschap van het hoogste niveau. Echt een album om van te genieten onder het genot van een drankje 😉.

Ook is het een erg goede plaat om aan vrienden te laten horen waar je Hi-Fi set tot toe in staat is. Dit is toch even een hoogte puntje in mijn vinyl verzameling. Heerlijk dit soort momenten met deze hobby 😁!
don’t explain, what's new…

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
oldsmelly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:27:

En ach, het wordt zeer binnenkort allemaal een hoop duurder. Warner heeft al extreme prijsverhogingen aangekondigd en de rest volgt langzaamaan al of zal dat zeker doen.

Reden waarom Warner dit heeft gedaan is (nog) niet bekend, maar wat wel bekend is, is dat de wereldwijde productiecapaciteit véél lager is dan de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Tja, de vinyl revival duurt nu al een tijdje en het lijkt wel een succes. Hoog tijd om het de nek om te gaan draaien. Het zullen wel de wetten van de markt zijn. Te weinig productiecapaciteit, dan verkopen we vinyl maar aan degenen die er het meest voor over hebben. Op de lange termijn lijkt het me niet verstandig. Je raakt klanten kwijt die niet terugkomen en die heb je toch nodig om vinyl ook op langere termijn een succes te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
rcor schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:41:
[...]

Geef je wat meer uit dan krijg je een Nagaoka MP-110 welke voor €149,- van jou kan zijn... Klinkt als een klok (heb hem zelf ook, net zoals zijn duurdere broer de MP-200 die nog mooier klinkt, maar ook velen malen duurder is)...
ik denk dat ik deze neem. Bedankt voor de tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Faece schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:03:
[...]

ik denk dat ik deze neem. Bedankt voor de tips
Voor vrijwel hetzelfde geld heb je een Audio Technica VM-95ml

Die heeft een veel betere naald (nude microline vs een simpele bonded elliptical)

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 12-07-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad, een 2 klassen hogere naaldtechnologie: nude mounted én microline geslepen.

Gaat een stuk langer mee dan een gewone elliptische naald en trackt de binnenste groeven beter.

Je kan prima voor een bonded elliptical gaan maar besef dan wel dat dit vanaf minder dan 50 euro kan met de Audio Technica AT-VM95e.

Kijk, als je de verschillende elementen allemaal uitgebreid live (onder jouw draaitafel, op jouw audioset, in jouw huiskamer!) beluisterd hebt en op een of andere manier "verliefd" bent geraakt op het geluid (/uiterlijk) van zo'n Nagaoka MP-110 en er dan de drievoudige prijs voor over hebt van de Audio Technica AT-VM95e, dat kan.

Maar zonder dat je weet hoe het klinkt lijkt het me niet zo 1-2-3 te verantwoorden. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 12-07-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
allen,

Ik heb ook een pioneer vsx924. Ik veronderstel dat ik daar een Phono voorversterker moet tussenplaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja. Er bestaan multikanaals receivers met een phono ingang maar daar is de jouwe er niet een van. Een phono pre heb je dus nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Cap schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:07:
Ja. Er bestaan multikanaals receivers met een phono ingang maar daar is de jouwe er niet een van. Een phono pre heb je dus nodig.
als ik het goed begrijp ( na wat gegoogle) is het toch wat afhankelijk van welk element ik heb om te beslissen welke pre amp ik nodig heb ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Klopt, er zijn twee soorten elementen waar je mee te maken hebt, namelijk de Moving Coil (MC) en de Moving Magnet (MM). De MC en MM elementen verschillen van elkaar qua interne techniek. De meeste voorversterkers gaan uit van het MM element. Dus het niet vreemd wanneer je versterker is uitgerust met een Phono pre-amp dat alleen een MM is. Er zijn versterkers die beide hebben zoals bijvoorbeeld de Advance Paris A10 Classic. De kans is groot dat jij een MM element gebruikt, dus dan voldoet al 99% van de voorversterkers aan je wensen. Maar een goede voorversterker is wel van belang, dus niet de dingen van €25 van DAP Audio bijvoorbeeld... (heb ze zelf geprobeerd, niet aan te raden tenzij je krap bij kas zit... ;) )

Zeker als je direct uit je element wilt halen wat eruit kan worden gehaald. Een goede pre-amp begint bij rond de €150,-. Hier kan je kijken naar merken als Pro-Ject, iFi (Zen Phono), Rega. Maar zoals altijd geldt ook hier, hoe hoger je in het segment gaat des te meer je terug krijgt. Maar in het algemeen maakt het element en het voorversterker niet veel uit, zorg alleen dat je een type element met elkaar matched. Al is het algehele geluid niet alleen van het element en de voorversterker afhankelijk, maar je hele hifi-set zelf als geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jouw draaitafel heeft nu een (Stanton) MM element gemonteerd, in dat geval is een MM phono pre dus voldoende. Als je een nieuwe koopt waarschijnlijk ook, want dat zal ook een MM type worden tenzij je de portemonnee wilt trekken voor een MC element, maar dan zit je al snel op een prijs van 300 euro of meer voor het element alleen.

Een voor de instapklasse deugdelijk en betaalbaar MM apparaat is de TC 750 die in de Dynavox uitvoering al voor iets meer dan 30 euro te krijgen is.

Uiteraard kan je net als bij elementen met gemak het tienvoudige uitgeven, maar in het algemeen loont het meer om dat geld in het element te steken dan in de phono pre. Dus bijv een phono pre van 100 euro met een element van 200 of 300 euro is kwalitatief al snel beter in balans dan andersom.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 13-07-2021 09:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nineball
Meestal post ik hier alleen hardware maar ik draai ook graag platen hoor! Vandaag deze twee in de kringloop gevonden voor 4 euro het stuk. Klinken kakelvers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXz5sRjRaeD1kkLQES6uKT2hnBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9kFMmCIl1QoY3JRH9CK0582.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:27:
Meestal post ik hier alleen hardware maar ik draai ook graag platen hoor! Vandaag deze twee in de kringloop gevonden voor 4 euro het stuk. Klinken kakelvers.

[Afbeelding]
Goede keuzes! :) Dat zijn twee hele goede albums van Supertramp...

Van het album "Breakfast In America" staat bij Riddim Recordstore nog een Mobile Fidelity Soundlab versie te koop... Just for those who wants the best audio quality and wants to spend the money for it... ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
Voor the best audio quality zet ik het cdtje wel op.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Gij satan

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb nog maar eens een leuk verschilletje gemaakt tussen de dempingscapaciteiten van een Sony Biotracer en een normale speler:

AT-3600L in een dual 721 met een resonantietest (deze had ik al eens geplaatst, het spectakel is bij 12hz)

Nu hetzelfde element in een Sony PS-x555ES Biotracer:

Je kan wel zien dat er iets van een resonantie plaatsvindt boven de 10Hz, maar de uitslag van de resonantie is verwaarloosbaar met het vorige filmpje.
Het geluid ook.

Ook leuk: Shure V15 III in een dual 721.
Dit element werd oorspronkelijk meegeleverd. Toendertijd (begin/medio jaren 70) was het al heel wat als een element 20hz-20khz kon doen, en die waren allemaal hoogcompliant.
maar een goede match....niet echt (en zeker niet bij een subchassis speler, daar wil je echt minimaal 8hz hebben omdat het subchassis een laagdoorlaatfilter is (dus hoge frequenties worden wel goed gedempt).

(na 6hz kan je wel stoppen met kijken :P )
Maar die uitslag bij 5Hz is best imposant 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 16-07-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
nineball schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:01:
Voor the best audio quality zet ik het cdtje wel op.
Als je een beetje systeem hebt en je zet de MFSL op dan weet je wel waarom je die versie hebt gekozen 8) En ja ik heb ook de cd versie :P

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Niet echt RSD waardig maar wel iets gevonden wat ik al een tijdje wilde hebben in een fatsoenlijke staat.

Tot vanochtend waren de exemplaren die ik uit de tweedehands bakken gegraven had alleen nog maar geschikt als hele grote onderzetters. Maar 3345 had er eentje in de nieuw binnen bak zitten die compleet was en enkel wat minuscule haarlijntjes had.

Een stuk blijer mee dan welke RSD release dan ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibynr7JWN--OHhOIizasvOM8bak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JosUYGt6NXLxO3dQXpoVMNu2.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ik er toch was, gelijk Inhaler en het verzamelalbum van the Cranberries meegenomen en voor mijn betere helft een nieuwe plaat van John Mayer. In de clear mint versie, omdat het kon.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Als je een beetje systeem hebt …
Heb ik niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
't is natuurlijk maar net hoe de persoon in kwestie het begrip "geluidskwaliteit" precies definieert.

Het meest natuurgetrouw wordt niet per se als het mooiste ervaren.
Het meest vervormingsvrij niet per se als het lekkerste.
De vlakste frequentiecurve niet per se als het beste.

Etc, etc.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 23:29
[quote]kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:07:
Niet echt RSD waardig maar wel iets gevonden wat ik al een tijdje wilde hebben in een fatsoenlijke staat.

Tot vanochtend waren de exemplaren die ik uit de tweedehands bakken gegraven had alleen nog maar geschikt als hele grote onderzetters. Maar 3345 had er eentje in de nieuw binnen bak zitten die compleet was en enkel wat minuscule haarlijntjes had.

Een stuk blijer mee dan welke RSD release dan ook.

Ja die heb ik ook, echt een geweldige box, helaas ontbrak bij mij het bijbehorende boek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Tja dan blijft de cd over >:) O-)

Nee zonder dollen.... als je iest hebt wat een beetje beter is dan een een crosley dan zou je echt de MFSL kunnen waarderen.

Maar het blijft een hoop geld voor een plaat en ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen dat er voor over heeft.

Het voornaamste is en blijft de muziek voor mij , maar de laatste tijd probeer ik wel de wat "betere" pressings te pakken te krijgen. Als ik een stuk muziek geweldig vindt waarom dan niet proberen de, in mijn oren, beste versie op de draaier te krijgen.

[ Voor 67% gewijzigd door oldsmelly op 17-07-2021 19:17 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik ben vandaag naar de plaatselijke platenboer getrokken met een wensenlijstje van RSD-releases.
Helaas stonden er geen releases in de bakken die hoog op de lijst stonden. Geluk bij een ongeluk dat er nog een LP van Paul McCartney was. Blijkbaar over van de drop uit nov '20:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ty45tdgl.jpg

Me happy oOo .
Cap schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:41:
't is natuurlijk maar net hoe de persoon in kwestie het begrip "geluidskwaliteit" precies definieert.

Het meest natuurgetrouw wordt niet per se als het mooiste ervaren.
Het meest vervormingsvrij niet per se als het lekkerste.
De vlakste frequentiecurve niet per se als het beste.

Etc, etc.

;)
Daarom zijn er zo veel verschillende elementen met elk hun eigen kleurklank.
Daarom zijn er zo veel muzieksoorten en ontelbare (sub)genres.

Ik heb een poos een Expert / Nagaoka element gebruikt. Hat gaf inderdaad veel meer detail weer dan de AT95E. Ook de plaatsing van de instrumenten en zang was veel ruimtelijker. En in alle eerlijkheid, met name bij het luisteren naar Pink Floyd was het wel eens vermoeiend en was het allemaal net te veel. Misschien heeft het met mijn leeftijd te maken, maar ik vind dit wel een heel mooi voorbeeld van de mate van subjectiviteit van 'mooi'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
oldsmelly schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:02:
[...]

Tja dan blijft de cd over >:) O-)

Nee zonder dollen.... als je iest hebt wat een beetje beter is dan een een crosley dan zou je echt de MFSL kunnen waarderen.

Maar het blijft een hoop geld voor een plaat en ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen dat er voor over heeft.

Het voornaamste is en blijft de muziek voor mij , maar de laatste tijd probeer ik wel de wat "betere" pressings te pakken te krijgen. Als ik een stuk muziek geweldig vindt waarom dan niet proberen de, in mijn oren, beste versie op de draaier te krijgen.
Een goede persing kan ik prima waarderen maar het formaat blijft voor mij gewoon inferieur. Kanaal scheiding, signaal ruis verhouding, rumble, wow en flutter, een pulk shag aan je naald, knapperend haardvuur, ik vind het allemaal reuze charmant en platen draaien zal altijd mijn favoriete manier van muziek genieten zijn. Maar niet vanwege de absolute kwaliteit. Ik ben mijn audio leven begonnen begin jaren 80 met een Thorens 160, een Denon mc element en een mooie versterker en luidsprekers. En man wat was ik blij met de intrede van de cd.
Het ‘analoge’ stuk van lp weergave zegt mij niets. Dat signaal wordt door mijn Lyngdorf versterker onmiddellijk in digitale mootjes gehakt en door de dsp gehaald. Nog even afgezien van het feit dat de meeste muziek op lp ook al op diverse plekken gedigitaliseerd is geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Zo heeft ieder het zijne... en dat is uiteraard prima

Maar als ik een goede pressing (van analoge tapes) op mijn speler leg en ik slinger mijn koptelefoon aan dan vindt ik het heel vaak beter/anders klinken dan de cd versie.

De mastering/mixing is anders voor een lp dan voor cd als het goed is gedaan en ik geef daar echt de voorkeur aan dan maar dat is voor iedereen anders denk ik en gelukkig maar anders wordt het weer een stukje saaier.

Ja de "nieuwe" opnames zijn digitaal en vind ik dan ook vaak niet beter klinken dan de versies op cd's of hdtracks maar die koop ik dan om de muziekanten te steunen en omdat ik de muziek echt heel erg goed vindt. In deze laatste categorie valt zeker 80% van mijn lp's.

En "plukje shag" aan de naald is maar hoe je er mee omgaat.
Ik heb echt never nooit gekraak op mijn platen. Alles wat ook maar riekt naar kraken of krasjes komt echt mij speler niet op.. wat dat betreft ben ik wel redelijk ocd zeg maar :-)

Dus all ik echt wil genieten gaat de plaat erop en gaat het signaal alleen door mijn phono pream en koptelefoon versterker en dan mijn koptelefoon in....

En kan de vrouw lekker via de versterker GTST kijken. :-) :-) :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
oldsmelly schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:22:
Zo heeft ieder het zijne... en dat is uiteraard prima

Maar als ik een goede pressing (van analoge tapes) op mijn speler leg en ik slinger mijn koptelefoon aan dan vindt ik het heel vaak beter/anders klinken dan de cd versie.

De mastering/mixing is anders voor een lp dan voor cd als het goed is gedaan en ik geef daar echt de voorkeur aan dan maar dat is voor iedereen anders denk ik en gelukkig maar anders wordt het weer een stukje saaier.

Ja de "nieuwe" opnames zijn digitaal en vind ik dan ook vaak niet beter klinken dan de versies op cd's of hdtracks maar die koop ik dan om de muziekanten te steunen en omdat ik de muziek echt heel erg goed vindt. In deze laatste categorie valt zeker 80% van mijn lp's.

En "plukje shag" aan de naald is maar hoe je er mee omgaat.
Ik heb echt never nooit gekraak op mijn platen. Alles wat ook maar riekt naar kraken of krasjes komt echt mij speler niet op.. wat dat betreft ben ik wel redelijk ocd zeg maar :-)

Dus all ik echt wil genieten gaat de plaat erop en gaat het signaal alleen door mijn phono pream en koptelefoon versterker en dan mijn koptelefoon in....

En kan de vrouw lekker via de versterker GTST kijken. :-) :-) :-)
Ik heb ook altijd veel platen met koptelefoon geluisterd. Sacre du Printemps, de superzachte subtiele delen worden zo ontsierd door de lp bijgeluiden. Dan is de cd waarbij je alleen de achtergrond van de opname hoort echt zo’n verademing. Ik kan serieus niet geloven dat iemand de lp zou prefereren. Maar Bij rock/pop is de dynamiek sowieso al minimaal vergeleken bij klassiek, dan is dat nadeel eigenlijk niet aanwezig. De gebrekkige kanaalscheiding kan bij vinyl nog wel eens in het voordeel werken bij sommige pingpong stereo opnames. En over het algemeen kan een mooie lp gewoon heel erg aangenaam klinken. Dus in die zin heb ik er een haat/liefde verhouding mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Betreffende kanaalscheiding: met een aantal van mijn elementen haal ik iets van 35dB.
Ik kan me niet voorstellen dat je meer kanaalscheiding nodig hebt.
Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat er een stereo opnameproces is waarbij meer kanaalscheiding behaald wordt. Dat haal je alleen electronisch; in een mengtafel bijvoorbeeld.

Betreffende achtergrondgeluiden: daar is de CD inderdaad superieur is. Geen enkele lp is volledig stil. Ook al zit er nergens een tikje in (onwaarschijnlijk), dan nog is er groefruis, en die is een stuk harder dan ditherruis van een CD.

Wat mij bij de introductie van CD het meeste verbaasde (dus toen ik het in de jaren 80 hoorde), was de hoeveelheid laag die erin kon zitten.
Bij een LP kost laag gewoon heel veel ruimte op een plaat (en wordt daardoor vaak gelimiteerd, zeker vroeger omdat veel albums op 1 plaat moesten) maar dat is in het digitale domein natuurlijk totaal niet aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 18 juli 2021 @ 00:02:
Betreffende kanaalscheiding: met een aantal van mijn elementen haal ik iets van 35dB.
Ik kan me niet voorstellen dat je meer kanaalscheiding nodig hebt.
Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat er een stereo opnameproces is waarbij meer kanaalscheiding behaald wordt. Dat haal je alleen electronisch; in een mengtafel bijvoorbeeld.

Betreffende achtergrondgeluiden: daar is de CD inderdaad superieur is. Geen enkele lp is volledig stil. Ook al zit er nergens een tikje in (onwaarschijnlijk), dan nog is er groefruis, en die is een stuk harder dan ditherruis van een CD.

Wat mij bij de introductie van CD het meeste verbaasde (dus toen ik het in de jaren 80 hoorde), was de hoeveelheid laag die erin kon zitten.
Bij een LP kost laag gewoon heel veel ruimte op een plaat (en wordt daardoor vaak gelimiteerd, zeker vroeger omdat veel albums op 1 plaat moesten) maar dat is in het digitale domein natuurlijk totaal niet aan de orde.
Ik kan mij ook nog voor de geest halen dat er op het cd hoesje ook een vermelding stond : AAD of DDD, of zelfs ADD. Brothers in Arms was volgens mij al DDD. Maar ik kan het mis hebben, ik ga niet op zolder die cd opzoeken. ;) Ik draai de lp wel, die is goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Bestla schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Ik kan mij ook nog voor de geest halen dat er op het cd hoesje ook een vermelding stond : AAD of DDD, of zelfs ADD. Brothers in Arms was volgens mij al DDD. Maar ik kan het mis hebben, ik ga niet op zolder die cd opzoeken. ;) Ik draai de lp wel, die is goed genoeg.
Brothers in Arms is inderdaad DDD. Het was de showcase voor Philips

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nineball
Apart ding bij kringloop gevonden. Een Pioneer pl-88f. Volgens mij moet alleen het lade snaartje vernieuwd worden, verder doet ie het. En voor dat snaartje moet ie aardig uit elkaar. Horror filmpjes hoe dat moet staan op youtube. In de headshell zit een sensor die de gaps tussen de tracks ziet en zo kun je nummers skippen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL4IjqyIuZrxtYGwiEpSFW2XnLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAu5vxSf24lD2PsarGsZQjg4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit even de VE pagina van dat ding te bekijken, maar daar staat dat ie 10,3kg weegt. Klopt dat ongeveer?
Dat is best een gewicht voor zo'n ding, hij ziet er een beetje jaren 80 plastic uit, maar met zo'n gewicht zal er weinig van plastic zijn.

Ik vind dit soort tafels altijd mooi om in een stereoset te intergreren.
Daar zijn ze natuurlijk ook voor bedoeld.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeg maar de Pioneer variant van de Sony PS-FL770 / FL9, en tijdgenoot. Die waren echter wel tangentiaal. :)

Inderdaad zeker geen brol maar ik ben er niet dol op. Doe mij de elegantie van de Technics SL-15 dan maar. Ook tangentiaal en een iconisch vierkant ultracompact ontwerp. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 19-07-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:05:
Doe mij de elegantie van de Technics SL-15 dan maar.
Ja maar daar kan je niks op zetten of een plank boven monteren. Die heeft een kap die naar boven opengaat.

Die frontloaders kon je ergens in een rek kwijt en dat strak in je boekenkast plaatsen. Alle media van voren erin.
En die pioneer sprint er natuurlijk uit omdat dat geen linear tracker is. Dus anders dan "de rest"
En volgens mij 1/2" cartridges, de meeste in deze formfactor zijn t4p. Al vraag ik me af of er een ander 1/2 cartridge in te plaatsen is.

En je had natuurlijk de Sony PS-FL77; dat was een Biotracer. Ook apart voor die form factor.
Al is het nut van elektronische demping waarschijnlijk minder van nut bij een t4p systeem.
Ik vraag me af of het de bedoeling is of op zo'n PS-FL77 iets bovenop zet, die heeft een deels glazen bovenkant.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2021 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja het is leuk, die variatie in modellen. Ik denk niet dat er een half inch mount element naar persoonlijke keuze in de PL-88F kan. Het lijkt misschien zo obv de headshell maar zal beperkt worden door de instel onmogelijkheden van het contragewicht. Dat is gefixeerd, misschien met een minieme aanpassingsmogelijkheid van een paar tienen naar boven en beneden via een of ander wieltje, zoals bij het Technics T4P systeem. Een element dat 1 gram of meer verschilt in gewicht gaat dan dus niet.

Het is zo'n typisch complex ding uit midden jaren tachtig, dat vind ik er wel grappig aan. Wordt een leuk projectje om alles weer echt spic en span te krijgen, @nineball. :P De uitschuiflade is alleen niet iets waar ik blij van word bij een platenspeler. Te groot, lomp en onhandig. Maar goed, als je geen keuze hebt anders dan dat ivm je opstelling dan is het een optie. Hoewel ik dan zelf toch altijd de opstelling / kast zou veranderen ipv op dit vlak concessies te doen.

Ik heb een tijdje zowel de Sony PS-FL7 en PS-FL77 in gebruik gehad maar het beviel me niet. Het uitschuifprincipe blijft lomp en langzaam. Het voordeel van de PS-FL77 is dat je dankzij het bovenvenster tenminste nog wel zicht had op het afspelen, bij de PS-FL7 is dat helemaal niet het geval. Deze Pioneer kan je gebruiken terwijl de tray uitgeschoven is, dus dan heb je ook zicht op wat je doet. Ik vind het alleen geen gezicht. :P

Bij de PS-FL77 is het inderdaad niet de bedoeling dat je er iets bovenop zet, ook in de Sony brochures stond deze bovenop de set... het doel van het schuifsysteem is dus... gimmick om het meer de toen futuristische CD-speler look en feel te geven. iets anders kan ik niet bedenken. ;)

Als je deze draaitafel hebt dan moet je eigenlijk ook op zoek naar de rest vd set uit deze lijn, het design is toch een beetje het hele punt van deze set. Een A-8 versterker, F-7 tuner en CT-5 cassettedeck bijv. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UYKCM5I5djekClLqhi1vf4nIa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mI7nndxQMyfSV9te2FVB4dTZ.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 20-07-2021 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:24:
Ja het is leuk, die variatie in modellen. Ik denk niet dat er een half inch mount element naar persoonlijke keuze in de PL-88F kan. Het lijkt misschien zo obv de headshell maar zal beperkt worden door de instel onmogelijkheden van het contragewicht. Dat is gefixeerd, misschien met een minieme aanpassingsmogelijkheid van een paar tienen naar boven en beneden via een of ander wieltje, zoals bij het Technics T4P systeem. Een element dat 1 gram of meer verschilt in gewicht gaat dan dus niet.

Het is zo'n typisch complex ding uit midden jaren tachtig, dat vind ik er wel grappig aan. Wordt een leuk projectje om alles weer echt spic en span te krijgen, @nineball. :P De uitschuiflade is alleen niet iets waar ik blij van word bij een platenspeler. Te groot, lomp en onhandig. Maar goed, als je geen keuze hebt anders dan dat ivm je opstelling dan is het een optie. Hoewel ik dan zelf toch altijd de opstelling / kast zou veranderen ipv op dit vlak concessies te doen.

Ik heb een tijdje zowel de Sony PS-FL7 en PS-FL77 in gebruik gehad maar het beviel me niet. Het uitschuifprincipe blijft lomp en langzaam. Het voordeel van de PS-FL77 is dat je dankzij het bovenvenster tenminste nog wel zicht had op het afspelen, bij de PS-FL7 is dat helemaal niet het geval. Deze Pioneer kan je gebruiken terwijl de tray uitgeschoven is, dus dan heb je ook zicht op wat je doet. Ik vind het alleen geen gezicht. :P

Bij de PS-FL77 is het inderdaad niet de bedoeling dat je er iets bovenop zet, ook in de Sony brochures stond deze bovenop de set... het doel van het schuifsysteem is dus... gimmick om het meer de toen futuristische CD-speler look en feel te geven. iets anders kan ik niet bedenken. ;)

Als je deze draaitafel hebt dan moet je eigenlijk ook op zoek naar de rest vd set uit deze lijn, het design is toch een beetje het hele punt van deze set. Een A-8 versterker, F-7 tuner en CT-5 cassettedeck bijv. :P

[Afbeelding]
De lade werkt inmiddels weer met een 'nieuw' snaartje uit de grabbelbak. Maar er zijn wat dingetjes:
De naald is verbogen. Eigenlijk is dit einde oefening, je kunt ergens op een buitenlandse site een vervangingsnaald krijgen voor 75 euro of zo maar dat is me veel te gortig.
Een ander element is nog een optie maar dat wordt dan inderdaad passen en meten met het gewicht.
Daarnaast zijn de rubbers waar motor en plateau in hangen vergaan. Daardoor krijgt het hele zaakje een verzakking (denk aan Tante Poes van Jiskefet). Met als gevolg allerlei dingen die gaan aanlopen. Hier is met wat creatieve beunhazerij nog wel iets op te verzinnen.
Verder best een leuk ding voor in het rariteitenkabinet.
@mr_petit Hij is inderdaad ruim 10 kilo, een derde van dat gewicht is denk ik voor rekening van de kap. Pioneer was volgens mij erg trots op het feit dat je er dingen bovenop kon zetten dus dat usp is overdadig uitgevoerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vintage1967
Naast de andere cadeaus die totaal off-topic zijn, is dit een album dat wel heel hoog op mijn verlanglijst stond. Dankzij mijn dochter dompel ik mij op dit moment heerlijk onder in deze prachtige uitvoering van muziek van absolute wereldklasse. En dan heb ik het niet alleen over de muziek, maar ook over de vormgeving _/-\o_ :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RnUFPtcl.jpg

I rest my case .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:57
Geniet er van @Vintage1967 :)

Ik heb 'm al een tijdje niet gedraaid, zal ik vandaag weer eens doen. Ik was bij het concert, om de muziek dan weer te horen geeft het net een beetje extra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik was er ook, zalig concert idd

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
rcor schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:41:
[...]
Wat is je budget? is dan de belangrijkste vraag...

Een Audio Technica AT-VM95e (de opvolger van de AT95e die ik eerder liet zien) kost tussen de € 50,- en 60 euro op dit moment en is daarmee het goedkoopste element dat ik interessant acht...

Echter koop je voor een leuk bedrag ook een Ortofon 2M Red (€100,-)

Goede bang for buck zijn ook de Audio Technica AT95ML voor € 153.50 (duurdere broer van de AT-VM95e) en de Audio Technica AT-VM540ML voor €235,- (afgerond naar boven)...

Het is maar net wat je wilt uitgeven... ;)

Ik zelf houd echt wel van de Audio Technica elementen, als ook de Nagaoka MP-reeks en (niet naar gelinkt, maar ook zeer goed) de Goldring 2100MM / Goldring 2300MM elementen (de een wat goedkoper dan de ander)...
Dank voor deze opsomming! Ik ga zeer binnenkort de wondere wereld van de platenspeler betreden met een Technics SP15. Hier moet een nieuw element in en ik had mijn zinnen gezet op de Nagaoka MP-110, maar deze is werkelijk waar nergens te leveren. Heel veel websites geven 1 tot 5 werkdagen levertijd aan, maar in werkelijkheid blijkt de levertijd volledig onbekend (kan enkele maanden duren).

Mijn alternatieven zijn de Goldring E3 (€125), Audio Technica AT-VM95ML (€159), Goldring 2100 MM (€179) en de Audio-Technica AT-VM95SH (€199). Het budget ligt zo rond de 150 euro, maar als iets meer investeren wordt aangeraden dan is ~€200 ook prima.

Heeft iemand een tip over wat goed matcht bij een Technics SP15 platenspeler? :)

Edit extra info:
Technics SH-15B2 plinth
Technics EPA-500 toonarm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-07 19:19
stin00 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:42:
Heeft iemand een tip over wat goed matcht bij een Technics SP15 platenspeler? :)
Technics SP15 platenspeler zegt niet zoveel, het is belangrijk te weten hoe jouw configuratie er verder uitziet. De SP15 is een losse motor unit (zie: https://www.vinylengine.com/library/technics/sp15.shtml). Hangt ervan af welke behuizing/plint je hebt (bv:https://www.vinylengine.com/library/technics/sh-15b2.shtml) en welke toonarm.

Hier een voorbeeld van een SP15 met een Audio Technica inclusief plint en een ATP-12T arm (zie "https://www.vinylengine.c...io-technica/atp-12t.shtml").
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/5552/30761282084_9c96c05e14_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Rdam schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:03:
[...]
Technics SP15 platenspeler zegt niet zoveel, het is belangrijk te weten hoe jouw configuratie er verder uitziet. De SP15 is een losse motor unit (zie: https://www.vinylengine.com/library/technics/sp15.shtml). Hangt ervan af welke behuizing/plint je hebt (bv:https://www.vinylengine.com/library/technics/sh-15b2.shtml) en welke toonarm.

Hier een voorbeeld van een SP15 met een Audio Technica inclusief plint en een ATP-12T arm (zie "https://www.vinylengine.c...io-technica/atp-12t.shtml").
[Afbeelding]
Excuus, het gaat om een Technics SH-15B2 plinth met Technics EPA-500 toonarm.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 22-07-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-07 19:19
stin00 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:27:
[...]
Zo, dat is een bijzonder geavanceerde arm zeg ("https://www.google.com/ur...Vaw1YWHsoM9QDInEGYN53shzz").

Zelfs mogelijk om de tube te vervangen en aan te passen aan de headshell die erop gemonteerd wordt (zie: "https://www.vinylengine.c...ke=Technics&model=EPA+500"). Afstellen daarvan is ook geen eenvoudig klusje lijkt mij. Wellicht raadzaam een expert te zoeken die je hierbij kan helpen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Supermooie (en dure!) Combi.

Ik zou zeker een element uit een wat hogere klasse dan een Nagaoka mp-110 in zo'n exclusieve en geavanceerde tafel stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Eigenlijk zit je met deze arm in de 400+ euro klasse voor elementen, niet in de instap 50-150 euro klasse.

Deze arm was ontworpen voor redelijk compliante elementen. Effectieve arm massa is 8 gram excl element, dus aan de lichtere kant. Ik zou dus kijken naar elementen die graag in de buurt van c.a. 1.5 a 1.7 gram VTF hebben.

Dat was altijd de AT440 MLb (of MLa) waarbij je rond de 1.5 gram goed zat. Maar bij de opvolgende 540 range hebben ze de boel getuned op c.a. 2 gram VTF, vermoedelijk omdat er tegenwoordig wat zwaardere armen geproduceerd worden.

Helaas worden er bij mijn weten nauwelijks meer elementen met een VTF van 1.5 gram gemaakt. MC zo mogelijk nog minder dan MM (Ortofon OM serie 20 en up zou daar gaan), wat betreft een LO-MC weet ik verder niet zo snel iets buiten een Audio Technica AT OC 9 ML/II.

PS let op de compliance spec in de manual is bij 100 Hz, dat is dus anders dan die bij de gebruikelijke 10 Hz en niet 1 op 1 vergelijkbaar.

De tachtiger jaren Denon DL-30x LO-MC serie die ik hier heb liggen zou er een perfecte match voor zijn, helaas is die nieuw natuurlijk niet meer verkrijgbaar. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWIuLOwWiHiBdTv4ePR--zTWV7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YRfBkUQ8AXuJ2J8eFZw6X8Mz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 22-07-2021 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:36:
Maar bij de opvolgende 540 range hebben ze de boel getuned op c.a. 2 gram VTF, vermoedelijk omdat er tegenwoordig wat zwaardere armen geproduceerd worden.
Toch vraag ik me dat enigzins af.
AT adviseert een naalddruk van 2 gram, wat inderdaad wel wijst naar een lagere compliantie, maar bij lowbeats hebben ze 'm getest, en daar kwam een hele lage resonantie uit op hun relatief lichte arm arm:

https://www.lowbeats.de/test-audio-technica-vm540ml/

7,6Hz op een 11,2gr zware arm. (compliantie van 24mm/N zou dat inhouden)

Dat is een aanzienlijk hogere compliantie dan een AT-440mla (de mijne zit op ongeveer 16mm/N)

Dus ik weet niet welke van de 2 dingen ik moet geloven. Ook het grote verschil tussen de 100hz dynamische compliantie en statische compliantie geeft mij geen goede indicatie.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 22-07-2021 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ah ja interessant.

Ik heb zelf geen 540 ML dus ga op de specificatie af. Maar misschien heeft AT zich er gemakkelijk vanaf gemaakt en gewoon de tegenwoordige gebruikelijke 2g als recommended VTF gepubliceerd terwijl dit eigenlijk niet zo is. Want een flink soepel geveerde naaldophanging met een optimale VTF van 2 gram is een onmogelijke combinatie. Dus de vraag is dan wat dat "recommended" betekent. :)

Maar ook wel onwaarschijnlijk dat de 540 veel soepeler geveerd is dan een 440MLa eigenlijk. :? Soepeler maken dan de 440 serie en tegelijk de recommended VT met >33% verhogen is redelijk buitenaards. Het lijkt me dan eerder dat ze bij de 540 stiekem niets aan de ophanging gewijzigd hebben tov de 440 en dat het ergens in meetverschillen + exemplarische afwijkingen zit.

Is die 540ML stiekem wel complianter dan is dat zeker een goede optie. En ik zou hem dan lekker op 1.6 a 1.7 gram draaien net als een 440MLa, niet op de "recommended" 2 gram. ;)

Hoe dan ook, arm resonantie staatje obv 8 gram eff massa suggereert dat pakweg 15-25cu @10Hz icm een gemiddelde elementmassa (meestal zo'n 6 a 8 gram inc montagemateriaal) niet zou misstaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ygCcUbo0bShR9BuXH4BE594t98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YK1XvupAlKsOLcWmVMOeLLAY.png?f=fotoalbum_large

Let dus op de waarschuwing, alleen compliantiewarden gemeten bij 10Hz van toepassing. ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Cap op 22-07-2021 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:06:
Ah ja interessant. Ook wel onwaarschijnlijk dat ie veel soepeler geveerd is dan een 440MLa eigenlijk.

Ik heb zelf geen 540 ML dus ga op de specificatie af. Maar misschien heeft AT zich er gemakkelijk vanaf gemaakt en gewoon de tegenwoordige gebruikelijke 2g als recommended VTF gepubliceerd terwijl dit eigenlijk niet zo is. Want een flink soepel geveerde naaldophanging met een optimale VTF van 2 gram is een onmogelijke combinatie. Dus de vraag is dan wat dat "recommended" betekent. :)
Ja ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat AT een veel soepeler geveerde naald maakt voor de vm540ML

Dat zou betekenen dat ze een veel soepelder dempingsrubbertje hebben toegepast, maar volgens mij hebben ze die niet (of ze zouden die speciaal ontwikkeld moeten hebben).
Zelf denk ik ook dat beide naalden exact gelijk zijn op de kleur na, maar dan heb ik geen verklaring voor de metingen van lowbeats.
Behalve dan dat mijn beroep bestaat uit het controleren van metingen van anderen en je je soms afvraagt hoe mensen er zo ver naast hebben kunnen zitten met ogenschijnlijk simpele metingen :+

Zelf zou ik voor deze combi idd ook kijken naar een AT-OC 9ML/II of een AT-OC9XML (wel beide low output dus de phonopre moet dat aankunnen.
En AT heeft ook nog een AT 33 PTG/II. Ook met ML naald maar misschien een iets te lage compliantie.
Van mensen die beide hebben zeggen ze dat de de AT 33 PTG/II wat rustiger zou klinken dan een AT-OC9, dus mijn persoonlijke voorkeur zou naar de OC9 gaan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dank voor alle uitgebreide antwoorden, ik moet geloof ik even terug naar de tekentafel en kom binnenkort terug met een update + natuurlijk wat foto's d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stin00 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:18:
Dank voor alle uitgebreide antwoorden, ik moet geloof ik even terug naar de tekentafel en kom binnenkort terug met een update + natuurlijk wat foto's d:)b
Hoe kom je eigenlijk aan die tafel?
Want het is niet een typische tafel om mee te beginnen, omdat het zoals gezegd best een dure combi is.
Ik neem aan dat je er geen 100 euro voor hebt betaald omdat de gebruikte waarde toch zeker het tienvoudige is (al is het altijd wel een beetje wat de gek ervoor geeft).

Dus het is ook apart dat je zo'n dure combi hebt maar minder budget voor een element.
Wat voor element zit er nu in? of zit er helemaal geen element in?

Als je aan (low output) MC elementen begint moet je ook een phonopre hebben die dat aankan natuurlijk.

Als het niet lukt om je budget van €150 te verruimen dan zou ik voor een AT-VM95ML gaan.
Die heeft in ieder geval een complexe naaldvorm. Wellicht moet je je arm dan wat verzwaren met wat gewichtplaatjes, maar daarvoor kan je een hele simpele meting doen met audacity (gratis software) om te zien in hoeverre dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stin00 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:27:
[...]

idd een hele mooie combinatie van arm, plint en motor... Ik zelf zou hier ook voor een duurder element gaan die samen gaat met de arm... Zonde om hier bijv. een Audio Technica AT-VM95ML op te monteren (en al helemaal een AT-VM95e)... Deze zijn toch echt te min voor deze mooie speler...

Daar sluit ik mij wat dat betreft helemaal aan bij @mr_petit en @Cap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:34:
[...]
Hoe kom je eigenlijk aan die tafel?
Want het is niet een typische tafel om mee te beginnen, omdat het zoals gezegd best een dure combi is.
Ik neem aan dat je er geen 100 euro voor hebt betaald omdat de gebruikte waarde toch zeker het tienvoudige is (al is het altijd wel een beetje wat de gek ervoor geeft).
Ik neem de draaitafel over van m'n vader. Hij is al z'n hele leven een HI-FI freak tot in het extreme (zelf electrostaten bouwen etc). Het is inderdaad verre van een instap tafel, maar hij staat momenteel stil en dat is eeuwig zonde.
Dus het is ook apart dat je zo'n dure combi hebt maar minder budget voor een element.
Wat voor element zit er nu in? of zit er helemaal geen element in?
Momenteel zit er geen element in en staat de tafel al jaaaaren stil. De start/stop knop heeft helaas ook wat kuren, hij reageert niet op elke druk van de knop. Die gaan we dus eerst even herstellen. Er zat ooit een Van den Hul The Frog element in, maar die gebruikt hij nu in z'n eigen SP10 draaitafel.
Als je aan (low output) MC elementen begint moet je ook een phonopre hebben die dat aankan natuurlijk.

Als het niet lukt om je budget van €150 te verruimen dan zou ik voor een AT-VM95ML gaan.
Die heeft in ieder geval een complexe naaldvorm. Wellicht moet je je arm dan wat verzwaren met wat gewichtplaatjes, maar daarvoor kan je een hele simpele meting doen met audacity (gratis software) om te zien in hoeverre dat nodig is.
Ik wil de draaitafel wel enigszins in ere herstellen, dus misschien moet ik maar gewoon de beurs iets verder open trekken :+ Ik zal nog even met m'n vader overleggen wat hij aanraadt. Mogelijk toch maar richting een (instap) MC element dan en combineren met een Cambridgeaudio Alva Duo phono preamp.

Dank voor alle suggesties tot dusver. Zal het topic niet verder inkapen en terugkomen zodra ik wat moois heb aangeschaft en de hele set goed werkt d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 23-07-2021 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een aantal platen gekregen van mijn vader (Dire Straits, Queen, The Scorpions, The Who etc.) en mijn eigen (mini)collectie wat uitgebreid. Nu heb ik vanuit vroeger nog een oude USB-platenspeler (<€ 100) waarvan ik merk dat de kwaliteit sterk achteruit gaat en het apparaat ook defecten begint te vertonen.

Met de nieuw verkregen collectie zou ik dus graag een nieuwe platenspeler kopen. Ik ben absoluut niet op zoek naar de meest geavanceerde opstelling en ben in die zin niet geheel thuis in de wereld van Vinyl. Ik vroeg mij af of er ergens ook een lijstje is met platenspelers in het relatief goedkopen segment (100-400 euro) die in principe doen wat ze moeten doen en ook kwalitatief van goede aard zijn?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cakebp schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:08:
Ik vroeg mij af of er ergens ook een lijstje is met platenspelers in het relatief goedkopen segment (100-400 euro) die in principe doen wat ze moeten doen en ook kwalitatief van goede aard zijn?
Zoek je nieuw of gebruikt?

Gebruikt is er heel veel voor dat bedrag te krijgen.

Nieuw is de keuze beperkter:
Ik baseer dit lijstje opdat de tafels in ieder geval instelbare naalddruk, instelbare antiskating en 1/2" elementen aankunnen:

1. denon dp-300f

2. Project debut 3

3. Project essential 3

4. Audio technica AT-LP120XUSB

5. Audio technica AT-LPW40WN

En zo zijn er nog wel wat meer.
Koop in ieder geval een model met instelbare antiskating en instelbare naalddruk omdat dit essentieel is voor het uitkiezen van een element, en een tafel met een beetje gewicht en een wat zwaarder palteau is altijd goed.
Op de bovenstaande aspekten winnen doorgaans de oude tafels uit de jaren 70-80 het, als je de juiste koopt.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 23-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 11:22

Tijn96

In speed we trust

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een aantal platen gekregen van mijn vader (Dire Straits, Queen, The Scorpions, The Who etc.) en mijn eigen (mini)collectie wat uitgebreid. Nu heb ik vanuit vroeger nog een oude USB-platenspeler (<€ 100) waarvan ik merk dat de kwaliteit sterk achteruit gaat en het apparaat ook defecten begint te vertonen.

Met de nieuw verkregen collectie zou ik dus graag een nieuwe platenspeler kopen. Ik ben absoluut niet op zoek naar de meest geavanceerde opstelling en ben in die zin niet geheel thuis in de wereld van Vinyl. Ik vroeg mij af of er ergens ook een lijstje is met platenspelers in het relatief goedkopen segment (100-400 euro) die in principe doen wat ze moeten doen en ook kwalitatief van goede aard zijn?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Ik ben enorm fan van de Rega planar 1 plus. De instapper van, in mijn ogen, de beste draaitafel producent in de wereld. Ligt net boven budget (440 volgens mij) maar wel garant voor jaren plezier. Heb er zelf nog een en zit nu langzaam te kijken naar een vervanger

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-07 20:38
Ik vroeg mij af of er ergens ook een lijstje is met platenspelers in het relatief goedkopen segment (100-400 euro) die in principe doen wat ze moeten doen en ook kwalitatief van goede aard zijn?
Kijk naar Rega of Pro-Ject inderdaad. Zelf ben ik op dezelfde manier gestart met de nieuwe hobby, paar mnd geleden nog maar. Heb toen een gloednieuwe Project Debut Carbon EVO gekocht, oerdegelijk en sterk spul.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.